Ujian darah INR: apakah itu dan berapa banyak yang perlu dikebumikan pada orang dewasa?

Untuk fungsi normal setiap organisma, perlu menjaga keteguhan persekitaran dalamannya. Ini disediakan oleh semua organ dan sistem: perkumuhan, kardiovaskular, pernafasan dan lain-lain.

Sebagai gantinya, agar semua ini berjalan lancar, anda memerlukan tahap oksigen dan nutrien yang mencukupi. Ia memberi kita zat terpenting dalam badan kita - darah.

Darah adalah tisu, dan, seperti semua tisu, ia terdiri daripada pelbagai komponen. Ia terdiri daripada sel (unsur berbentuk) dan cecair (plasma). Sel mempunyai fungsi yang sangat penting: pemindahan oksigen, memberikan tindak balas imun, dll. Tetapi fungsi plasma, yang menjaga ketekalan darah kita yang diperlukan, tidak kurang pentingnya..

Plasma adalah asas sistem pembekuan dan antikoagulasi yang mesti seimbang.

Cog yang paling penting dalam mekanisme ini adalah protein plasma kompleks - prothrombin, yang terbentuk di hati di bawah pengaruh vitamin K dan jumlahnya mempengaruhi pembekuan darah, serta risiko pendarahan atau trombosis.

Untuk menentukannya, kajian khas dijalankan - koagulogram darah. Secara tidak langsung, tahap prothrombin dapat dipantau berdasarkan petunjuk berikut:

  • Indeks prothrombin (PTI) adalah nisbah masa pembekuan plasma pesakit dengan waktu pembekuan plasma orang yang sihat, sama dengan jantina dan usia, dinyatakan sebagai peratusan. Nilai normal - 80-100%.
  • Prothrombin time (PTV) - menunjukkan berapa banyak plasma akan membeku dalam beberapa saat dengan reagen khas (campuran tromboplastin-kalsium) yang ditambahkan ke dalamnya (normal 11-16 saat).
  • Nisbah Normalisasi Antarabangsa (INR).
  • Tahap prothrombin cepat adalah nisbah aktiviti plasma berbanding dengan masa pembekuan pada sampel kawalan. Nilai normal - 78-142%.

Dari semua nilai di atas, yang paling objektif adalah sikap normal antarabangsa. Perlu diperhatikan bahawa ini adalah standard untuk menentukan keadaan sistem pembekuan darah, yang tidak bergantung pada kaedah untuk menentukan waktu prothrombin dan kepekaan reagen yang digunakan di makmal.

Apa itu INR

INR (Nisbah Normalisasi Antarabangsa) adalah nilai yang dikira, bilangan mutlak, menunjukkan nisbah masa prothrombin pesakit dengan nilai standardnya (iaitu, dengan masa prothrombin orang yang sihat), dikurangkan menjadi nilai indeks kepekaan tromboplastin antarabangsa (MIC).

Ini adalah aktiviti faktor tisu dalam reagen, yang ditunjukkan oleh pengeluar pada setiap bungkusan. INR menunjukkan berapa kali pembekuan darah pesakit berubah berbanding dengan norma. Sebagai contoh, INR 2.3 bermaksud darah membeku 2,3 ​​kali lebih teruk.

Seberapa normal penunjuk INR?

Pada orang dewasa, norma berada dalam lingkungan 0,8 - 1,3. Norma pada wanita dan lelaki tidak berbeza. Tetapi wanita hamil mungkin mengalami sedikit perubahan pada kedua arah, jadi selama kehamilan, pemantauan INR harus dilakukan sekurang-kurangnya 1 kali setiap trimester, dan lebih sering jika ditunjukkan.

Jadual di bawah menunjukkan nilai INR normal untuk pelbagai keadaan.

Jadual No. 1: Penyahkodan INR: norma (berapa banyak seharusnya) dalam pelbagai keadaan.

Orang yang sihat dari kedua-dua jantinaPerempuan mengandungPesakit yang mengambil antikoagulan langsung (heparin)Pesakit yang mengambil antikoagulan tidak langsung

(warfarin)Pesakit dengan injap jantung prostetik 0.8 - 1.30.8 - 1.20.8 - 1.32.0 - 3.02.5 - 3.5

Dalam situasi apa pemeriksaan ini ditetapkan?

Pemeriksaan ini ditetapkan untuk rawatan dengan antikoagulan tidak langsung - antagonis vitamin K (neodicumarin, warfarin, syncumar), yang mengurangkan tahap prothrombin dalam darah, sehingga mencairkannya.

Pemantauan indikator secara berkala membolehkan anda mengawal dos ubat di atas untuk mengelakkan berlakunya pendarahan atau pembekuan darah.

Bilakah perlu mengambil antikoagulan tidak langsung?

Dalam situasi apa, perlu dilakukan ujian darah untuk INR dan prothrombin secara berkala?

  • Rawatan dan pencegahan trombosis urat dangkal dan mendalam pada bahagian bawah kaki;
  • Urat varikos;
  • Sindrom koronari akut;
  • Kemalangan serebrovaskular akut (kemalangan serebrovaskular akut);
  • Emboli paru (emboli paru);
  • Bentuk kekal fibrilasi atrium;
  • Penyakit jantung;
  • Thrombophlebitis;
  • Kehadiran injap buatan di jantung;
  • Kehadiran penapis cava (penapis di urat besar badan yang menghalang kemasukan massa trombotik dari urat bahagian bawah kaki dan organ pelvis ke jantung dan paru-paru.

Perlu diingat bahawa semasa menggunakan warfarin dan antikoagulan lain, tahap INR meningkat dan harus disimpan dalam lingkungan 2.0 - 3.0 (nilai optimum adalah 2.5), dan dengan injap jantung prostetik dari 2.5 hingga 3.5. Pesakit dengan nilai INR di atas 6.0 memerlukan rawatan kecemasan.

Sekiranya seseorang tidak dirawat dengan antikoagulan, maka penyimpangan INR dari norma dapat menyebabkan perubahan patologi serius dalam tubuh. Mari kita pertimbangkan dalam situasi apa tahap penunjuk ini boleh berubah..

Kenaikan INR

Sekiranya INR dinaikkan, maka bincangkan masalah berikut:

  • penyakit hati (sirosis, degenerasi lemak, hepatitis kronik, kerosakan toksik);
  • pelanggaran sintesis vitamin K di dalam badan;
  • kekurangan protein plasma tertentu;
  • DIC;
  • kekurangan kongenital faktor sistem pembekuan;
  • penyakit perut dan usus, di mana penyerapan dan pemecahan lemak terganggu;
  • pemindahan darah secara besar-besaran.

INR di atas norma adalah akibat pengurangan pembekuan darah, yang disebut hypocoagulation. Keadaan ini boleh menyebabkan pendarahan atau pendarahan..

Pendarahan luaran secara besar-besaran boleh berlaku dengan sedikit pelanggaran integriti kulit (lelasan, calar), dan pendarahan dalaman paling kerap terjadi terhadap latar belakang penyakit yang ada (contohnya, gastrik - dengan ulser perut, rahim - dengan myoma rahim).

Keadaan seperti itu memerlukan kemasukan pesakit segera dan pembetulan sistem pembekuan yang rosak..

INR rendah

Terdapat juga keadaan sebaliknya - hiperkoagulasi, di mana darah membeku. Keadaan ini berbahaya dengan pembekuan darah, yang dapat menyumbat saluran darah ke organ penting..

Kemudian keadaan serius seperti embolisme paru (emboli (tromboembolisme) arteri pulmonari), infark miokard, ginjal, limpa, infark usus, kemalangan serebrovaskular iskemia akut berlaku.

Biasanya, kadar INR menurun dengan:

  • dehidrasi badan (kehilangan cecair yang cepat tanpa mengisinya) - semasa mengambil diuretik, luka bakar, kebolehtelapan terganggu pada dinding saluran darah, apabila cecair meninggalkannya di tisu sekitarnya, dan unsur sel tetap berada di arus utama;
  • keturunan kekurangan antitrombin III;
  • semasa mengambil ubat hormon (terutamanya kontraseptif oral);
  • penyakit berjangkit disertai dengan peningkatan suhu yang ketara;
  • neoplasma malignan;

Juga, prestasi mungkin rendah kerana kesalahan teknikal semasa pengambilan sampel atau analisis darah..

Cara lulus analisis INR

Pesakit yang menjalani rawatan dengan antikoagulan tidak langsung di hospital, lulus analisis INR mengikut skema berikut:

  • pada awalnya, kawalan dijalankan selama 3-4 hari;
  • kemudian 2-3 kali seminggu sehingga hasil yang diinginkan tercapai.

Harus diingat bahawa keluar dari hospital bukan alasan untuk membatalkan ubat antikoagulan (ia diambil seumur hidup), maka ujian darah INR harus dilakukan pada awalnya setiap 6-8 minggu.

Sekiranya pesakit mampu, maka dia boleh datang ke makmal klinik di tempat kediaman atau ke institusi swasta dan mengambil ujian.

Pensampelan darah dilakukan dari urat, yang paling optimum dan betul, tetapi secara teknikalnya sukar bagi pesakit dengan urat yang lemah (gemuk, menerima kemoterapi, dengan bekas luka pada lengan bawah dan tangan, dll.).

Sekiranya tidak mungkin mendapatkan sampel dari vena, darah diambil dari jari menggunakan scarifier.

Persediaan untuk analisis INR

Siapkan analisis seperti berikut:

  • adalah perlu untuk membatalkan ubat yang selalu diambil untuk rawatan patologi bersamaan sebelum bersalin;
  • pada malam sebelum mengambil ujian, tolak makanan berlemak;
  • tiga hari sebelum penghantaran, berhenti semua jenis alkohol;
  • lebih baik menderma darah pada waktu pagi dengan perut kosong;
  • wanita tidak digalakkan menderma darah semasa haid.

Tetapi, seperti semua peraturan, ada pengecualian. Sekatan di atas tidak menjadi masalah dalam keadaan darurat ketika nyawa seseorang dipertaruhkan. Dalam situasi seperti itu, ujian darah INR dilakukan dengan segera tanpa persiapan, setelah beberapa saat kelahiran berulang lagi.

Ada juga kesempatan untuk mengendalikan rumah kapan saja menggunakan perangkat khas, mengetahui apa norma INR. Pengukuran dilakukan pada masa yang sama, lebih baik pada waktu pagi.

Sebaiknya simpan buku harian dengan catatan hasil anda..

Peranti yang digunakan untuk mengukur INR, mudah dan padat, hasilnya akan siap dalam beberapa minit.

Satu-satunya kelemahan adalah harga yang agak besar. Langkah-langkah tersebut hanya diperlukan pada awal terapi antikoagulan untuk memilih dos ubat yang paling optimum. Di masa depan, setelah mencapai tahap INR yang diperlukan, kawalannya mesti dilakukan mengikut petunjuk.

Apakah petunjuk untuk ujian luar biasa?

  • Penyakit berjangkit akut (pernafasan, jangkitan usus).
  • Perubahan iklim (penerbangan panjang dan perjalanan, pemindahan).
  • Mengubah rejim kerja dan rehat, diet, aktiviti fizikal, mengambil ubat baru. Harus diingat bahawa semasa mengambil ubat baru atau menggunakan produk baru, INR tidak boleh segera diperiksa, tetapi setelah 2-3 hari. Harus diingat bahawa ada senarai ubat yang meningkatkan atau mengurangkan kesan warfarin.
  • Pendarahan yang kerap dan berpanjangan (hidung, gusi, haid, darah dalam tinja, air kencing, dahak).
  • Kejadian anjing laut dan bengkak pada sendi.
  • Sebelum prosedur invasif yang dirancang (pengambilan gigi, gastroskopi)

Sebagai kesimpulan, saya ingin mengatakan bahawa pematuhan dengan peraturan mudah untuk mengambil antikoagulan dengan pemantauan INR secara berkala akan menjimatkan anda dari perbelanjaan yang tidak perlu untuk rawatan mahal dan tidak sesuai dan komplikasi serius.

Apabila ujian darah INR dilakukan

Apa itu ujian darah INR?

Fungsi darah - mengekalkan homeostasis

Darah adalah cecair biologi terpenting dalam badan. Darah mengawal homeostasis (yang disebut keteguhan persekitaran dalaman badan), adalah media pengangkutan, melindungi tubuh dari bahan asing. Ketumpatan normalnya disokong oleh sistem yang berfungsi dalam dua arah:

  • kesan pembekuan - menggalakkan penebalan dan trombosis;
  • kesan antikoagulan - mengekalkan darah dalam keadaan cecair dan cecair..

Apabila keseimbangan kedua-dua mekanisme ini terganggu, orang tersebut menjadi lebih terdedah kepada pembekuan darah atau pendarahan.

Pencirian jalur pembekuan luaran - INR

Ketumpatan darah diatur oleh protein prothrombin, yang merupakan pendahulu kepada faktor pembekuan trombin. Ia disintesis di hati dengan penyertaan vitamin K. Untuk menentukan tahap prothrombin, doktor moden menggunakan beberapa kaedah penyelidikan:

  1. PTV dan PTI.
  2. Tahap Prothrombin Pantas.
  3. INR.

INR (singkatan) nisbah normal antarabangsa adalah penunjuk standard yang digunakan untuk menyatakan hasil kajian masa prothrombin dan kadar pembekuan darah.

Sehingga tahun 1983, hanya waktu prothrombin (selanjutnya disebut PTV) yang digunakan untuk menentukan kadar pembekuan - ini adalah tempoh di mana trombus terbentuk dari filamen fibrin, menyekat kerosakan mekanikal pada saluran darah dan mencegah pendarahan. Untuk mengira makmal PTV, pelbagai jenis reagen dari pengeluar yang berbeza digunakan, itulah sebabnya hasil analisis di institusi yang berbeza berbeza. Untuk mengikat norma-norma makmal tertentu, WHO memutuskan untuk memperkenalkan indikator INR.

Norma INR

Petunjuk normal bergantung pada banyak faktor

Kadar INR untuk pesakit yang sihat dan orang yang mengambil ubat pengencer darah dengan tindakan langsung adalah 0.8-1.2. Petunjuk ini adalah standard dan relevan untuk kebanyakan negara di dunia. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa dalam beberapa kes norma INR mungkin berbeza dari yang diterima umum:

  • Norma INR untuk wanita hamil adalah 0.8-1.25.
  • Norma INR bagi mereka yang mengambil ubat penipisan darah dengan kesan tidak langsung adalah 2.0-3.0.
  • Norma INR untuk orang yang mempunyai injap buatan atau APS adalah 2.5-3.5.

Petunjuk untuk tujuan analisis INR

Sirosis - petunjuk untuk analisis

Selalunya, penentuan INR diperlukan dalam kajian komprehensif (kompleks ini merangkumi AKTV, PTV dan PTI - indeks prothrombin, analisis untuk fibrogen dan D-dimer) untuk kelajuan dan kualiti pembekuan darah. Penentuan INR adalah bahagian wajib dalam diagnosis kekurangan pembekuan kongenital atau yang diperoleh. Terdapat petunjuk perubatan lain untuk kajian INR:

  • pendarahan yang kerap dan tidak terkawal;
  • Embolisme paru (penyumbatan arteri pulmonari);
  • infarksi miokardium;
  • trombosis urat dalam atau pelbagai organ;
  • sirosis penyakit hati yang berpanjangan dan teruk, hepatitis dan sebagainya);
  • Sindrom DIC (pada peringkat pertama sebagai kaedah diagnostik dan kemudian untuk mengawal rawatan).

Sangat mustahak bagi orang yang mengambil antikoagulan dan koagulan (terutama ubat-ubatan berasaskan warfin) untuk mengawal penunjuk INR. Bergantung pada petunjuk, dos ubat yang diambil oleh pesakit berbeza-beza dan penilaian keadaannya.

Persediaan untuk analisis dan metodologi

Tidak disyorkan untuk berhenti mengambil ubat secara bebas

Sehingga hasil analisis dapat dipercayai, anda harus mempersiapkannya. Pesakit memerlukan:

  1. Beberapa hari sebelum analisis, berhenti kerja fizikal, fisioterapi, urut, suntikan intravena atau konvensional.
  2. Sekiranya seseorang dirawat dengan antikoagulan, pada pukul 17:00 (kira-kira) pada waktu malam menjelang analisis, dia harus mengambil keseluruhan dos ubat setiap hari.
  3. Kali terakhir makan sekurang-kurangnya 8 jam sebelum ujian. Pada waktu pagi sebelum ujian, anda boleh minum air kosong.

Biomaterial untuk analisis adalah darah vena, yang mesti diambil hanya dari vena periferal. Setelah pengambilan sampel darah dalam keadaan makmal, sampel dicampurkan dengan bahan pengawet, yang tidak membenarkan darah membeku kerana pengikatan ion kalsium. Kemudian, plasma darah dipisahkan dari pemendakan untuk mendapatkan serum darah murni.

Langkah seterusnya adalah peneutralan pengawet serum dengan kalium dan penambahan tromboplastin, yang akan merangsang pembekuan plasma. Juruteknik makmal mengira masa yang diperlukan untuk membeku. Petunjuk yang dihasilkan akan dipanggil masa prothrombin..

Setelah menentukan masa prothrombin, INR dikira mengikut formula standard. Biasanya analisis tidak memerlukan banyak masa, di kebanyakan makmal hasilnya dapat diperoleh setelah 1 hari.

Kenaikan INR

Peningkatan INR berlaku pada penyakit von Willebrand

Peningkatan kadar INR (dengan syarat bahawa orang tersebut tidak mengambil koagulan atau ubat penipisan darah) mungkin menunjukkan adanya beberapa gangguan di dalam badan:

  • patologi hepatik;
  • penyakit von Willebrand, jenis hemofilia A / B dan gangguan lain dari mekanisme pembekuan;
  • pelanggaran penyerapan lemak;
  • komplikasi selepas pemindahan darah yang meluas;
  • pelanggaran refluks empedu ke dalam duodenum;
  • penyakit hemoragik pada bayi baru lahir;
  • kekurangan vitamin K dalam darah.

Peningkatan INR sering berlaku dengan penggunaan antibiotik yang berpanjangan atau intensif (terutama diclofenac dan blemaren), hormon tiroid sintetik, steroid anabolik, ubat steroid dan anti-gout.

INR yang tinggi (di mana 6 adalah kritikal) adalah keadaan berbahaya. Pelanggaran seperti itu dapat menunjukkan perkembangan pendarahan dengan intensiti dan penyetempatan yang berbeza. Dengan diagnosis seperti lesi ulseratif-erosif saluran gastrousus, penyakit radang perut dan usus, darah tinggi, patologi saluran otak, penyakit buah pinggang, peningkatan INR sangat tidak diingini.

Cara menurunkan?

Cara utama menurunkan INR adalah dengan mengambil koagulan, tetapi anda perlu mengambil ubat tersebut dengan ketat di bawah pengawasan doktor. Oleh itu, dengan peningkatan tahap INR, pesakit selalu dimasukkan ke hospital.

Menurunkan INR

Keabnormalan hematokrit - penyebab perubahan tahap INR

Penyebab penurunan INR atau hypocoagulation boleh:

  • penurunan atau peningkatan hematokrit (jumlah sel darah merah dalam darah);
  • peningkatan kepekatan antithrombin 3 dalam darah (penghambat sejumlah faktor pembekuan);
  • pelanggaran kaedah analisis (pengambilan darah dari vena pusat dan bukannya periferal) atau penyimpanan bahan biologi yang tidak betul (pendedahan berpanjangan pada plasma darah pada suhu + 4C);
  • rawatan dengan antikonvulsan, diuretik, kontraseptif, kortikosteroid.

Sekiranya pengurangan INR ditetapkan pada seseorang yang mengambil antikoagulan tidak langsung, penyesuaian dos diperlukan.

Dengan hipokoagulasi, tahap trombosis meningkat dengan ketara, yang penuh dengan perkembangan trombosis pelbagai saluran dan organ.

Cara peningkatan?

Antikoagulan digunakan untuk meningkatkan tahap INR dan penipisan darah tambahan. Untuk melantik mereka dan menentukan dos yang sesuai harus berjumpa doktor.

Ujian darah INM - apakah itu dan berapa normalnya?

Artikel ini membincangkan ujian darah INR: apakah itu dan berapa indikatornya.

Untuk penilaian makmal mengenai kualiti jalur pembekuan darah luaran, kajian masa prothrombin (PTT) dan turunannya digunakan:

  • indeks prothrombin (PTI);
  • hubungan antarabangsa yang normal (penunjuk INR).

Petunjuk ini digunakan dalam menilai keadaan sistem pembekuan darah, memantau keberkesanan rawatan dengan ubat warfarin (ujian INR dengan terapi warfarin adalah kaedah diagnostik wajib), disfungsi hati, kekurangan vitamin K, dll..

Analisis masa prothrombin dan turunannya (ujian darah untuk indeks INR dan prothrombin) membolehkan anda menilai kualiti dan aktiviti faktor pembekuan pertama, kedua, kelima, ketujuh dan kesepuluh. Untuk mendapatkan maklumat yang lebih lengkap, kajian ini sering dilakukan bersamaan dengan masa tromboplastin separa aktif (APTT)..

Apa itu pembekuan darah?

Proses pembekuan darah adalah bahagian penting dari sistem hemostasis (sistem yang mengekalkan keadaan darah yang cair, yang bertanggungjawab untuk menghentikan pendarahan, melarutkan pembekuan trombotik, dll.).

Pembekuan darah terdiri daripada beberapa peringkat:

  • tahap hemostasis vaskular-platelet primer (tahap utama menghentikan pendarahan akibat vasospasme dan pembentukan bekuan platelet);
  • tahap pembekuan enzimatik (disebut hemocoagulation, hemostasis plasma, hemostasis sekunder), yang terdiri dalam pembentukan trombus stabil yang diperkuat oleh benang fibrin.

Proses pembekuan darah itu sendiri adalah lata-enzim proenzim yang berlanjutan dalam bentuk pengaktifan berurutan faktor-faktor pembekuan oleh proenzim. Hasilnya, proses pembekuan terbahagi kepada tiga fasa:

  • pengaktifan (kompleks proses berurutan yang mengaktifkan pembentukan prothrombinases dan transformasi prothrombin menjadi trombin);
  • pembekuan (proses pembentukan serat fibrin dari fibrinogen);
  • penarikan balik (proses pembentukan bekuan fibrin padat).

Untuk menilai fungsi sistem pembekuan darah, ujian global (umum) dan tempatan (khusus) digunakan..

Ujian global membolehkan penilaian keseluruhan keadaan sistem pembekuan darah dan penilaian kecenderungan pesakit untuk membentuk gumpalan darah atau peningkatan pendarahan.

Ujian global merangkumi:

  • penentuan T (masa) pembekuan darah mengikut kaedah Sukharev, Morawitz, Mas-Magro;
  • tromboelastografi;
  • ujian penghasilan trombin (penilaian potensi trombin dan potensi trombin endogen);
  • penilaian trombodinamik.

Ujian tempatan merangkumi kajian yang memungkinkan untuk menilai hubungan individu dari lata koagulasi dan menjelaskan penyetempatan proses patologi. Analisis tempatan merangkumi penilaian:

  • masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT);
  • ujian masa prothrombin (indeks prothrombin, penunjuk INR, dll.);
  • teknik yang disasarkan secara sempit untuk mengesan kelainan dalam kerja faktor pembekuan tertentu.

Jenis analisis ditugaskan hanya oleh pakar berdasarkan dugaan diagnosis data dari pemeriksaan tambahan.

Ujian darah INR - apakah itu dan berapa banyak yang sepatutnya?

Ujian darah untuk INR adalah salah satu pilihan untuk mengkaji prothrombin, protein kompleks yang merupakan pendahulu trombin dan merangsang pembentukan trombus.

International Normalized Ratio (INR) memaparkan kadar pembekuan darah.

Berasingan dari prothrombin, petunjuk INR tidak dinilai.

Ini disebabkan oleh fakta bahawa INR dikira mengikut formula: (masa prothrombin pesakit / waktu prothrombin normal), dinaikkan ke nilai MIC (indeks sensitiviti antarabangsa).

Nilai MICR, sebagai peraturan, berkisar antara 1 hingga 2 dan bergantung pada reagen yang digunakan untuk analisis.

MICh menunjukkan tahap aktiviti faktor tisu (tromboplastin) untuk kumpulan reagen tertentu, dibandingkan dengan sampel standard.

Semasa menguraikan keputusan ujian, tahap prothrombin dianggarkan (Prothrombin sering digunakan menurut Quick, menunjukkan aktiviti prothrombin sebagai peratusan), indikator INR dan, sebagai peraturan, indeks prothrombin (PTI menunjukkan nisbah masa prothrombin normal dengan masa prothrombin pesakit).

Apabila ujian darah untuk INR ditunjukkan?

Kajian mengenai tahap prothrombin, INR dan PTI ditunjukkan untuk:

  • disyaki gangguan pembekuan (peningkatan pendarahan, trombosis);
  • menjalankan kajian saringan sistem hemostatik;
  • memantau pembekuan darah pada pesakit yang menerima terapi antikoagulan;
  • sebelum dan selepas pembedahan jantung;
  • rawatan embolisme paru (serta dalam menilai risiko mengembangkan embolisme paru);
  • pesakit mempunyai sirosis hati, kekurangan vitamin K, neoplasma malignan, keturunan dan koagulopati yang diperoleh;
  • rawatan dengan ubat-ubatan yang dapat meningkatkan atau menurunkan pembekuan darah.

Cara membuat persediaan ujian darah untuk INR?

Analisis diberikan semasa perut kosong. Darah vena digunakan untuk kajian ini..

Jangan merokok sebelum analisis. Ia juga disyorkan untuk mengelakkan tekanan fizikal dan emosi.

2-3 hari sebelum kajian, anda harus menolak minum alkohol.

Doktor dan kakitangan makmal yang hadir harus diberitahu mengenai ubat yang diambil oleh pesakit, kerana beberapa ubat (antikoagulan, kontraseptif oral, glukokortikoid, dll.) Boleh mempengaruhi parameter ujian..

Jadual kadar INR pada wanita mengikut usia

Harus diingat bahawa kerana makmal yang berbeza menggunakan reagen yang berlainan, nilai normal untuk setiap makmal mungkin berbeza.

Dalam hal ini, ketika menafsirkan hasil analisis, seseorang harus dipandu oleh piawaian yang ditunjukkan pada borang dengan hasilnya.

Norma INR untuk wanita tidak bergantung pada usia dan adalah:dari 0.85 hingga 1.35.
Semasa mengandung, INR boleh menurun:pada trimester ketiga, norma adalah dari 0.15 hingga 1.17

Norma INR dalam darah pada lelaki

Norma INR pada lelaki dan wanita tidak berbeza. Bagi lelaki, kadar normal juga berkisar antara 0,85 hingga 1,35.

Norma INR semasa mengambil warfarin

Bagi pesakit yang menerima terapi dengan antikoagulan tidak langsung (warfarin), norma sasaran INR berkisar antara 2 hingga 3.

Apa maksudnya jika INR dinaikkan?

Indikator INR selalu dinilai bersama dengan tahap prothrombin. Kajian ini tidak dilakukan secara terpisah (INR dikira berdasarkan tahap prothrombin pesakit). Oleh itu, penyebab perubahan tahap INR dalam darah harus ditafsirkan bersama dengan tahap prothrombin.

Tahap INR berbanding terbalik dengan tahap prothrombin dan jumlah faktor pembekuan (semakin tinggi tahap INR, semakin rendah tahap prothrombin).

Selalunya, penunjuk INR meningkat dengan:

  • penyakit hati;
  • penggunaan koagulopati (keadaan di mana, dengan latar belakang trombosis aktif, pembekuan darah menurun kerana penipisan faktor pembekuan darah);
  • kekurangan fibrinogen dan / atau prothrombin;
  • kekurangan vitamin K.

Tahap INR rendah diperhatikan pada pesakit dengan peningkatan risiko pembekuan darah, tahap awal trombosis. Juga, penurunan tahap INR dapat dilihat pada trimester kehamilan terakhir.

Peningkatan tahap prothrombin menurut Quick diperhatikan dengan:

  • kecenderungan untuk trombosis, perkembangan keadaan tromboemboli, infark miokard, keadaan pra-infark, peningkatan kelikatan darah dengan hipohidrasi, dengan hiperglobulinemia;
  • mengambil ubat-ubatan tertentu: ubat-ubatan yang dapat menghalang kesan kumarin (persediaan vitamin K, barbiturat), kortikosteroid, kontraseptif tablet oral, persediaan meprobamate, antihistamin;
  • polisitemia;
  • kehadiran neoplasma malignan pada pesakit.

Prothrombin menurun

Tahap prothrombin yang dikurangkan dapat dicatat dengan:

  • keturunan atau kekurangan dari faktor pembekuan pertama, kedua, kelima, ketujuh, kesepuluh;
  • hipoprothrombinemia keluarga idiopatik;
  • hipofibrinogenemia keturunan atau keturunan;
  • kekurangan vitamin K (tanpa vitamin K dalam sel hepatosit, faktor pembekuan darah kedua, ketujuh, dan kesepuluh tidak terbentuk);
  • kekurangan vitamin K pada ibu (diatesis hemoragik pada bayi baru lahir diperhatikan);
  • mengambil ubat tertentu: antagonis vitamin K (antikoagulan - phenylin, coumarin), steroid anabolik, clofibrate, glukagon, tiroksin, indomethacin, neomycin, oxyphenbutazone, salisilat, heparin, urokinase / streptokinase.

Makanan yang meningkatkan INR untuk warfarin

Semua rawatan dan diet ubat harus ditetapkan oleh doktor anda. Ubat-ubatan sendiri tidak boleh diterima dan boleh menyebabkan kemudaratan kepada kesihatan. Diet khas tidak diperlukan untuk pesakit yang mengambil warfarin. Dalam hal ini, diet bergantung pada penyakit yang mendasari.

Selalunya, pesakit disarankan untuk membatasi penggunaan minuman beralkohol, daging merah, berlemak, goreng, serta meningkatkan pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran, ikan rendah lemak, kacang-kacangan dan sayur-sayuran.

Prothrombin, indeks prothrombin dan masa: standard darah, analisis transkrip

© Pengarang: Z. Nelli Vladimirovna, Doktor Diagnostik Makmal, Institut Penyelidikan Transfusiologi dan Bioteknologi Perubatan, khas untuk VascularInfo.ru (mengenai penulis)

Sebagai peraturan, untuk mendapatkan rawatan pesakit dalam, setiap pesakit pada keesokan harinya sebelum sarapan menjalani ujian jari wajib (jumlah darah lengkap, gula dan prothrombin). Ujian makmal ini dirujuk kepada kajian indikatif utama, kerana mereka yang "melukis" gambaran umum mengenai keadaan pesakit. Analisis selebihnya (biokimia, termasuk pembekuan) dapat diresepkan pada hari kemasukan jika masalah di tubuh pesakit ditentukan dengan jelas, atau jika semasa pemeriksaan dan rawatan, tujuannya adalah untuk mempelajari secara menyeluruh kemampuan fungsi organ dan sistem pesakit dan untuk memantau keberkesanan terapi.

Persekitaran unik yang bergerak melalui saluran darah, mengikut ciri-cirinya, ditugaskan ke tisu penghubung. Berada dalam keadaan cair dan mempunyai kelancaran, yang menghalang ikatan unsur-unsur berbentuk, darah, pada masa yang sama, dapat membeku dengan cepat apabila dinding vaskular rosak. Dia mempunyai peluang seperti itu kerana sistem pembekuan darah dan faktornya, salah satunya adalah prothrombin. Perlu diingatkan bahawa semua faktor tanpa melanggar integriti dinding vaskular tidak aktif. Pengaktifan faktor dan pembentukan gumpalan darah di dalam sistem peredaran darah tanpa sebab mengancam komplikasi serius bagi tubuh.

Apa itu prothrombin?

langkah pembekuan darah

Prothrombin atau faktor II (FII) kompleks prothrombin adalah protein (glikoprotein), faktor pembekuan plasma yang merujuk kepada alpha2-globulin dan disintesis oleh hepatosit (sel hati). Penting untuk diperhatikan bahawa pengeluaran prothrombin jauh lebih sukar sekiranya, dengan sebab apa pun, jumlah vitamin K dalam badan, yang memerlukan sintesis faktor ini, menurun dalam badan. Sekiranya semuanya normal di dalam badan, maka prothrombin tidak menunjukkan aktiviti apa pun, sebagai prekursor trombin - enzim yang menyebabkan polimerisasi fibrinogen dan pembentukan gumpalan (trombus), jika perlu.

Dalam peredaran darah, faktor plasma, dalam bentuk pro-faktor yang tidak aktif (prothrombin → trombin), selalu berada dalam kepekatan yang relatif tetap, pengaktifan berlaku di bawah pengaruh faktor pembekuan XII (sistem hemostasis dalaman) dan bersentuhan dengan tisu yang rosak (sistem hemostasis luaran).

Kadar prothrombin dalam darah pada orang yang sihat adalah 0.10 - 0.15 g / l (1.4 - 2.1 μmol / l).

Kepentingan kompleks prothrombin

Kelemahan faktor ini boleh menjadi kongenital dan berpendidikan dalam proses kehidupan. Kekurangan prothrombin kongenital tidak begitu biasa, iaitu, ia termasuk patologi yang jarang berlaku. Prothrombin yang rendah sejak lahir disebabkan oleh mutasi gen resesif yang terletak pada kromosom 11.

Dengan hipoproteinemia dari mana-mana asal, sebagai peraturan, tahap protein ini juga berkurang. Penyakit hati yang terjejas (hepatosit adalah tempat pembentukan faktor utama kompleks prothrombin) dan kekurangan K-vitamin (vitamin K terlibat dalam sintesis FII dan faktor lain yang disebut bergantung pada K) memberikan penurunan tajam dalam kepekatan penunjuk ini.

Kandungan prothrombin yang rendah menyebabkan fakta bahawa pembekuan darah memerlukan lebih banyak masa. Untuk menentukan bagaimana sistem pembekuan berfungsi bergantung pada tahap prothrombin, ujian pembekuan digunakan dalam diagnostik makmal klinikal, yang membolehkan anda mempunyai idea mengenai keadaan keseluruhan kompleks prothrombin:

  • PTI (indeks prothrombin, peratus);
  • PO (nisbah prothrombin, nilai PTI songsang, dalam peratus);
  • PTV (masa prothrombin, dalam beberapa saat);
  • Prothrombin menurut Quick (analisis yang lebih sensitif daripada PTI dan PTV, dalam peratus);
  • INR (nisbah dinormalisasi antarabangsa, peratus).

Aktiviti prothrombin yang berlebihan tanpa memerlukannya juga dipenuhi dengan pelbagai masalah, dan, kadang-kadang, malapetaka bagi tubuh. Peningkatan kebekuan, pembentukan gumpalan yang dapat menutup saluran darah penting, boleh berubah menjadi keadaan berbahaya, bahkan boleh membawa maut.

Ujian penanda aras dan analisis penuh

Kajian pembekuan darah, sebagai peraturan, dimulai dengan metode perkiraan yang memungkinkan untuk mengesan anomali pembekuan (prothrombin) tanpa mengungkapkan intinya. Kemudian, berdasarkan hasil analisis kemampuan pembekuan darah, kaedah lain (sudah spesifik) ditetapkan (PTV, INR, APTT dan petunjuk hemostasiogram lain).

Mengenai ujian prothrombin, ia adalah komponen koagulogram yang sangat penting dan dapat disampaikan dalam pelbagai bentuk. Kekurangan faktor kompleks prothrombin (II, V, VII, X) ditentukan terutamanya oleh analisis PTV menurut Quick, yang terutama menunjukkan pelanggaran pembentukan luar tromboplastin. Walau bagaimanapun, kajian terpisah mengenai petunjuk ini mengenai prinsip sampel penggantian adalah mungkin..

Sementara itu, seseorang tidak boleh mengabaikan petunjuk kemampuan pembekuan darah pada wanita semasa merancang atau permulaan kehamilan, kerana ini memungkinkan anda untuk mengira kemungkinan risiko semasa melahirkan. Mengingat data indikator selama kehamilan, adalah mungkin untuk meramalkan dan mencegah pendarahan (jika PTV berpanjangan) atau perkembangan trombosis dan detasmen prematur plasenta, jika darah menunjukkan kecenderungan pembekuan yang sangat tinggi. Semasa tempoh kelahiran, masa prothrombin agak pendek berbanding dengan norma, dan indeks prothrombin meningkat. Pada wanita semasa kehamilan dan melahirkan anak, kajian mengenai fungsi pembekuan darah tidak hanya menunjukan petunjuk kompleks protrombin. Untuk mempunyai gambaran lengkap mengenai kemampuan fungsi sistem hemostatik, ibu hamil diberi penunjuk maksimum koagulogram.

Masa prothrombin

Masa prothrombin, sebagai ujian makmal, membolehkan doktor menilai dengan cepat bukan sahaja sistem hemostasis luaran, tetapi keseluruhan reaksi pembekuan darah.

Dalam keadaan kecemasan untuk badan (kecederaan dengan kerosakan tisu, pendarahan berat, nekrosis dan keadaan patologi lain), glikoprotein memasuki darah, protein membran - tromboplastin tisu, yang menunjukkan kemasukan sistem hemostasis cadangan (luaran).

Tromboplastin tisu (sel), yang disebut faktor tisu (TF), berinteraksi dengan faktor pembekuan (FVII) yang beredar di aliran darah, secara berurutan merangkumi faktor tromboplastik plasma yang lain. Ini bermaksud bahawa sistem hemocoagulation diaktifkan dan fasa pertama pembekuan bermula - penukaran prothrombin yang tidak aktif menjadi trombin aktif. Thrombin menyebabkan penukaran enzimatik fibrinogen menjadi fibrin, faktor (V, VIII, IX, XIII) diaktifkan di bawah pengaruhnya, ia menghancurkan platelet, yang menyebabkan (bersama dengan Ca ++) metamorfosis likat platelet darah, menyumbang kepada pembebasan faktor platelet.

Norma PTV pada orang dewasa berkisar antara 11-15 saat (pada bayi baru lahir hingga 3-4 hari hidup - 12-18, pada bayi pramatang - 15-20). Pada bayi baru lahir yang baru lahir dari usia 4-5 hari, masa prothrombin sepadan dengan masa dewasa.

Penunjuk ini meningkat (masa pembekuan memanjang) dalam keadaan patologi berikut:

  1. Penyakit hati, kerana terdapat sintesis prothrombin;
  2. Kekurangan vitamin K, penyertaan yang diperlukan untuk sintesis faktor-faktor yang bergantung pada K (prothrombin juga menjadi milik mereka);
  3. DIC;
  4. Peningkatan tahap faktor III sistem antikoagulasi (antithrombin) yang menyekat trombin dan faktor lain dari sistem hemocoagulation;
  5. Peningkatan keupayaan fibrinolitik darah (pembubaran pembekuan);
  6. Barah pankreas;
  7. Patologi hematologi yang berasingan (metaplasia myeloid);
  8. Grbn (penyakit pendarahan bayi yang baru lahir);
  9. Tahap tinggi sel darah merah dalam darah (di atas 6.0 x 10 12 / l);
  10. Hemofilia B.

Darah utuh yang diambil dengan antikoagulan (natrium sitrat) berfungsi sebagai bahan biologi untuk kajian masa prothrombin menggunakan kaedah tahap tunggal Quik (yang disebut analisis)..

PTV, Ujian pantas atau masa tromboplastin adalah petunjuk sistem pengaktifan faktor luaran II, di mana masa prothrombin bergantung pada kepekatan fibrinogen dalam plasma darah, faktor V, VII, X. Kadar PTV (Ujian pantas) ditentukan oleh aktiviti tromboplastin dan 12-20 saat.

Prothrombin oleh Quick

Dengan istilah "Prothrombin cepat" berarti kepekatan faktor kompleks protrombin sebagai persentase normal. Kaedah ini pada masa ini dianggap sebagai salah satu kaedah yang paling penting untuk mengkaji prothrombin..

Ujian ini membolehkan anda mengenal pasti aktiviti faktor kompleks protrombin darah pesakit jika dibandingkan dengan plasma "normal" PTV yang diketahui. Kaedah ini pasti lebih bermaklumat jika dibandingkan dengan pengiraan PTI. Menurut Quick, prothrombin menentukan FII pada pesakit berdasarkan jadual penentukuran (ketergantungan PTV pada jumlah, jumlah, aktiviti semua peserta dalam reaksi - faktor kompleks prothrombin dari plasma "sihat" yang dicairkan).

Nilai normal prothrombin menurut Quick berbeza dalam jarak yang lebih luas daripada IPT, dan biasanya dari 75 hingga 140%. Pada wanita, had atas norma biasanya lebih rendah. Hasil analisis mungkin bergantung pada usia pasien, rawatan yang dilakukannya (antikoagulan), kepekaan bahan yang bertindak balas..

Prothrombin menurut Quick, pertama sekali, menurun semasa rawatan dengan antikoagulan tidak langsung (INR pada masa yang sama meningkat), oleh itu, semasa menjalankan kawalan terhadap terapi antikoagulan, fakta ini harus diingat terlebih dahulu dan, dengan mempertimbangkannya, ujian darah pesakit harus dilakukan dengan satu cara dan satu cdl. Jika tidak, anda boleh mendapatkan hasil yang tidak mencukupi yang memberi kesan buruk kepada perjalanan terapi antikoagulan selanjutnya, jika dijalankan pada masa kajian.

Nilai prothrombin menurut Quick dan PTI (indeks prothrombin) sering memberikan hasil yang sama dalam julat normal. Bagi zon nilai rendah, di sini hasilnya jauh berbeza, sebagai contoh, anda boleh mendapatkan jawapan berikut: PTI - sekitar 60%, dan prothrombin menurut Quick - 30%)

Indeks prothrombin

Indeks prothrombin (PTI) adalah nisbah antara waktu pembekuan plasma (kawalan) "sihat" dan masa pembekuan darah orang yang sakit. Hasilnya dikira sebagai peratusan (PTV plasma normal: PTV plasma pesakit x 100%), norma adalah dari 90 hingga 105%. Nisbah terbalik (masa pembekuan pesakit: waktu pembekuan plasma "sihat"), dinyatakan sebagai peratusan, disebut nisbah prothrombin (PO).

Indeks prothrombin rendah dan pemanjangan PTV memberikan banyak keadaan patologi:

  • Kekurangan kongenital faktor pembekuan tertentu (II, V, VII, X);
  • Kerosakan pada hepatosit semasa proses patologi kronik yang dilokalisasi di parenchyma hepatik;
  • Sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan;
  • Sindrom hemoragik kerana fibrinogen plasma rendah (fibrinogenopenia);
  • Pelanggaran pempolimeran fibrinogen (dysfibrinogenemia);
  • Kekurangan vitamin K
  • Menjalankan terapi antikoagulan;
  • Penggunaan perencat faktor pembekuan, misalnya, heparin, yang menghalang penukaran prothrombin menjadi trombin.

Indeks prothrombin yang tinggi (pemendekan PTV) diperhatikan dalam kes:

  1. Pembentukan kumpulan darah di saluran darah yang menyekat aliran darah akibat pelbagai keadaan patologi sistem hemostatik (trombosis);
  2. Penggunaan koagulopati (DIC);
  3. Pengaktifan sistem antikoagulan yang berlebihan, pembentukan plasmin yang berlebihan (hiperfibrinolisis), yang membawa pertama kepada pendarahan, dan kemudian (dengan penipisan plasminogen) ke trombosis;
  4. Penyakit hati;
  5. Peningkatan aktiviti faktor VII (kerosakan tisu traumatik, nekrosis);
  6. Kemasukan mekanisme perlindungan pada wanita semasa melahirkan anak.

Oleh itu, penyambungan PTV akan menurunkan indeks prothrombin dan menunjukkan kemungkinan hipokoagulasi (pembekuan darah rendah, kecenderungan untuk berdarah). Sebaliknya, pengurangan waktu pembekuan (PTV) meningkatkan nilai indeks prothrombin dan menunjukkan adanya tanda-tanda hiperkoagulasi, iaitu peningkatan pembekuan darah (risiko mengembangkan keadaan tromboemboli).

Perpaduan dan perjuangan lawan

Pelanggaran dalam sistem hemostatik menyebabkan pengembangan koagulopati, di mana patologi yang rentan terhadap trombosis biasanya disebut dengan istilah "trombofilia", dan penyakit yang disertai dengan peningkatan pendarahan disebut sebagai "diatesis hemoragik." Pelanggaran kemampuan pembekuan darah boleh turun-temurun atau disebabkan oleh keadaan yang terbentuk semasa hidup (penyakit parenkim hati, kekurangan K-vitamin, penggunaan antikoagulan untuk tujuan terapeutik, pengaktifan sistem fibrinolitik).

Perkembangan sindrom gangguan hemokoagulasi disebabkan oleh kehilangan (atau penurunan) kemampuan sel hati untuk biosintesis faktor pembekuan. Lebih-lebih lagi, perlu diperhatikan bahawa faktor pembekuan, antikoagulasi dan sistem fibrinolisis tidak wujud secara terpisah, pelanggaran aktiviti satu pautan membawa kepada keadaan patologi komponen lain. Sebagai contoh:

  • Gangguan biosintesis protein yang kita fikirkan - prothrombin, pastinya akan menyebabkan pelanggaran pengeluaran faktor lain (VII, IX, X) dan kekurangan semua komponen kompleks prothrombin, yang kemudian akan mengakibatkan penurunan aktiviti FV, peningkatan kepekatan monomer fibrin, penurunan aktiviti FXIII dan peningkatan kemampuan fibrin lisis.
  • Pelanggaran metabolisme fibrinogen akan menyebabkan perubahan struktur struktur lapisan profibrin saluran darah, membuka jalan untuk pergerakan sel darah merah melalui dinding vaskular.

Kombinasi sifat-sifat yang kelihatan sama sekali bertentangan dari sistem di atas (bergantung kepada fungsi normalnya) memastikan keadaan cecair darah bebas bergerak ke seluruh saluran darah badan, dan pembekuannya, jika ada keperluan untuk memperbaiki jurang yang terbentuk akibat kerosakan tisu.

Penyelidikan dapat dikembangkan...

Sekiranya kaedah yang dijelaskan tidak mempunyai kandungan maklumat sepenuhnya, kajian sistem hemostatik dapat diperluas, misalnya, dengan mempelajari fungsi individu dan nilai kuantitatif faktor platelet dan plasma. Ujian prothrombin memberikan asas untuk mencari pelbagai gangguan hemocoagulation, yang menunjukkan arah penyelidikan lebih lanjut. Untuk tujuan ini, gunakan penentuan parameter hemostasiogram lain:

  1. Kadar peralihan fibrinogen ke fibrin (masa trombin);
  2. INR (sikap normal antarabangsa;
  3. APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan);
  4. Penentuan faktor platelet (III);
  5. Analisis fibrinogen, RFMC (kompleks fibrin-monomer larut), D-dimer, antikoagulan lupus, dll..

Ini dan banyak ujian makmal lain memungkinkan kita untuk mengkaji bukan sahaja jalan hemostasis luaran pesakit tertentu, tetapi juga memungkinkan untuk mencari gangguan dari sistem hemokoagulasi dalaman. Walau bagaimanapun, pembaca boleh mendapatkan maklumat mengenai ini dalam bahan yang dikhaskan untuk setiap petunjuk yang disenaraikan secara berasingan.

Prothrombin: norma, indeks prothrombin dan masa, meningkat, menurun, penyebab

Sistem pembekuan darah adalah salah satu fungsi perlindungan tubuh kita yang paling penting. Dalam keadaan biasa, ketika tubuh tidak berada dalam bahaya, faktor pembekuan dan antikoagulasi berada dalam keseimbangan dan darah tetap menjadi medium cair. Tetapi jika kerosakan pada kapal terjadi, seluruh reaksi akan dipicu seketika, diprogramkan untuk membentuk gumpalan darah dan menyekat kerosakan.

Apa itu sistem pembekuan?

Sistem hemostasis sangat kompleks, ia melibatkan banyak faktor tisu dan serum. Pelancarannya benar-benar seperti kaskade: ia adalah rantai reaksi, yang mana setiap pautan berikutnya dipercepat oleh enzim tambahan.

Skema pembekuan darah yang dipermudah kelihatan seperti ini: tromboplastin dilepaskan dari endotelium yang rosak, dengan penyertaan ion kalsium dan vitamin K, ia mengaktifkan prothrombin. Prothrombin ditukar menjadi trombin aktif, yang seterusnya mencetuskan pembentukan fibrin tidak larut dari fibrinogen larut. Proses ini diselesaikan dengan tahap penarikan bekuan darah, iaitu pemadatannya dan penyumbatan kerosakan yang sebenarnya.

Pada setiap peringkat, banyak lagi faktor yang terlibat dalam skema ini. Sebanyak 13 plasma dan 22 platelet.

Apa itu prothrombin

Ini adalah glikoprotein yang dihasilkan dalam sel hati, faktor pembekuan plasma II.

Sintesis prothrombin memerlukan vitamin K, jadi salah satu sebab pengurangannya adalah pengambilan vitamin ini dari makanan yang tidak mencukupi atau tahap sintesisnya yang rendah dalam usus.

Prothrombin adalah protein lengai, pengaktifannya berlaku di bawah tindakan faktor pembekuan XII (sistem dalaman) atau dengan kerosakan pada endotelium (mekanisme luar hemostasis).

Norma kandungan prothrombin dalam darah adalah 0.1-0.15 g / l. Walau bagaimanapun, pengukurannya dalam diagnostik rutin tidak digunakan. Ini adalah protein yang agak tidak stabil, mudah dimusnahkan dan sukar untuk memisahkannya menjadi pecahan dan pengiraan yang terpisah.

Dalam praktiknya, ujian berkualiti tinggi untuk prothrombin digunakan, yang mencerminkan kandungannya dalam darah hanya secara tidak langsung. Mereka didasarkan pada menghitung jangka masa di mana darah membeku ketika aktivator trombokinase ditambahkan ke dalamnya (yang seterusnya mengaktifkan prothrombin, mengubahnya menjadi trombin, dan trombin memangkinkan penukaran fibrinogen menjadi fibrin).

Oleh itu, apabila kita mengatakan "analisis untuk prothrombin", "darah untuk prothrombin", ini tidak berarti menentukan kepekatannya dalam darah, seperti, misalnya, glukosa, hemoglobin atau bilirubin diperiksa. Dan hasilnya tidak dikeluarkan dalam unit kuantitatif, tetapi sebagai peratusan. Konsep ini mencirikan mekanisme luaran hemocoagulation secara umum dan mencerminkan aktiviti keseluruhan kompleks prothrombin (faktor II, V, VII, X).

Bagaimana ujian prothrombin dilakukan?

Inti dari hampir semua kaedah untuk mengkaji aktiviti kompleks prothrombin adalah untuk mengira masa pembentukan bekuan fibrin sebaik sahaja pengaktif ditambahkan ke dalam darah, dan juga membandingkan masa ini dengan petunjuk normal.

Darah dikumpulkan dalam tabung uji dengan antikoagulan (natrium sitrat). Tiub darah sitrat sedikit dipanaskan di tempat mandi air. Reagen yang terdiri daripada thromboplastin dan kalsium klorida ditambahkan ke dalamnya. Jam randik mengukur masa kehilangan serat fibrin. Ini adalah masa prothrombin (PV). Nilai normalnya ialah 11-15 saat.

Setelah menentukan PV pesakit, ia dibandingkan dengan masa prothrombin normal (PVN). Biasanya ditunjukkan pada botol reagen dan bergantung pada aktiviti tromboplastin yang digunakan. Biasanya angka ini dari 12 hingga 18 saat (dalam setiap sampel reagen baru, mungkin berbeza). Nisbah PVN ke PV ujian, dinyatakan sebagai peratusan, adalah indeks prothrombin (PI). Nilai normalnya ialah 80-105%. Semakin lama masa pembekuan darah (PV), semakin rendah PI, yang akan menunjukkan hipokoagulasi.

Prothrombin oleh Quick

Ujian ini juga berdasarkan nisbah masa prothrombin normal terhadap PV pesakit, dinyatakan dalam bentuk peratusan. Tetapi kaedah itu dianggap lebih tepat. Untuk kajian ini, digunakan beberapa pengenceran plasma (1: 2, 1: 3.1: 4) dan pembinaan graf penentukuran. Untuk setiap pencairan, PV ditentukan dan dicatat pada grafik..

Kadar prothrombin cepat dari 75% hingga 140%.

Dalam kandungan protein biasa, hasil Pantas dan PTI sama. Dengan kandungan yang rendah, penunjuk ini kadang-kadang berbeza.

Petunjuk lain adalah INR (nisbah normalisasi antarabangsa). Ia digunakan terutamanya untuk menilai keberkesanan penggunaan antikoagulan. Penunjuk ini dikira dengan formula:

INR = (PV pesakit / min PV normal) * nilai indeks sensitiviti tromboplastin antarabangsa (ISI).

Indeks ini ditunjukkan pada setiap pembungkusan reagen. INR membolehkan anda menyeragamkan hasil PV dan PTI yang dijalankan di makmal yang berbeza. Nilai INR pada individu yang sihat ialah 0.8-1.2.

Bilangan prothrombin menurut Quick dan INR berkadar terbalik antara satu sama lain: jika prothrombin menurut Quick meningkat, maka INR dikurangkan dan sebaliknya.

Semasa prothrombin diperiksa

Analisis pembekuan (koagulogram) bukan pemeriksaan rutin, ia tidak diresepkan kepada semua pesakit berturut-turut. Ujian ini dilakukan dalam situasi berikut:

  • Kehadiran gejala yang menunjukkan masalah pembekuan: pendarahan yang kerap dan pendarahan lain, lebam tanpa sebab yang jelas, gusi berdarah ketika menggosok gigi, ruam pendarahan pada kulit.
  • Thrombophlebitis dari urat pada bahagian bawah kaki.
  • Pemeriksaan pesakit sebelum sebarang pembedahan.
  • Pastikan memeriksa kehamilan.
  • Kawal semasa rawatan dengan antikoagulan. Mereka diresepkan kepada pesakit dengan aritmia, setelah penggantian injap, dengan trombophlebitis. Tujuan ubat-ubatan ini adalah untuk meningkatkan masa pembekuan darah, tetapi pada masa yang sama untuk memastikannya berada dalam jarak yang selamat. Dalam kes ini, PV akan ditingkatkan sebanyak 1.5-2 kali, IPT dan prothrombin menurut Quick dikurangkan, INR dinaikkan (selamat menjadi 2-3).
  • Dengan penyakit hati, untuk menjelaskan kekurangan fungsinya.
  • Sebelum pelantikan hormon yang mengandungi estrogen, serta semasa pentadbirannya.

Kadar prothrombin dalam pelbagai kumpulan pesakit

Kadar glikoprotein ini dalam darah sedikit berbeza pada kumpulan umur yang berbeza. Pada kanak-kanak di bawah 18 tahun, kandungan normalnya berkisar antara 80 hingga 110%, pada orang dewasa - dari 78 hingga 145%.

Norma pada lelaki dan wanita dewasa tidak berbeza. Peningkatan prothrombin yang sederhana mungkin terjadi pada wanita sebelum melahirkan.

Indeks prothrombin

Penunjuk ini ditentukan dalam semua koagulogram. Apakah maksud indeks prothrombin??

Kadar indeks prothrombin adalah 80-105%. Semakin besar PV pesakit berbanding biasa, semakin rendah PI dan sebaliknya. Oleh itu, indeks rendah menunjukkan kebekuan yang lemah, dan indeks yang tinggi menunjukkan hiperkoagulasi (kecenderungan untuk trombosis).

Uji indeks prothrombin ditetapkan dalam situasi yang sama dengan ujian prothrombin Pantas. Pada dasarnya, kedua-dua nilai ini berkorelasi langsung dan mungkin sama dalam julat kandungan normal..

Norma indeks prothrombin semasa kehamilan agak berbeza pada trimester:

Cara menyahsulit koagulogram

Analisis ini dilakukan untuk mendapatkan jawapan kepada soalan:

  • adakah darah membeku secara normal;
  • sama ada terdapat risiko pendarahan selepas operasi atau selepas bersalin;
  • apakah punca pendarahan dan lebam yang kerap;
  • berapa dos antikoagulan yang selamat jika perlu.

Mengenai hipokoagulasi darah dan kecenderungan pendarahan akan menunjukkan:

  • prothrombin dikurangkan mengikut Quick (kurang dari 75);
  • penurunan indeks prothrombin (kurang daripada 80);
  • peningkatan masa prothrombin (lebih daripada 18 saat);
  • Kenaikan INR (lebih 1.3).

Hypercoagulation dan kecenderungan untuk membentuk gumpalan darah dicirikan oleh:

  • peningkatan indeks prothrombin (lebih daripada 110);
  • peningkatan prothrombin (di atas 145);
  • Pemendekan PV (kurang daripada 10 s);
  • penurunan INR kurang daripada 0.8.

Penyebab utama pengurangan prothrombin

Ingat bahawa prothrombin adalah protein yang terbentuk dalam sel hati dengan penyertaan vitamin K. Ia masuk ke keadaan aktif dengan bantuan beberapa faktor pembekuan tisu dan plasma. Gen yang bertanggungjawab untuk sintesis prothrombin yang normal adalah resesif, dan terletak pada kromosom 11.

Selain itu, terdapat juga faktor antikoagulan dalam darah, peningkatan aktiviti yang dapat menghambat komponen kompleks protrombin.

Dari mekanisme fisiologi ini, penyebab utama prothrombin rendah dan IPT mengikuti (PV dan INR meningkat):

  • Patologi kongenital - perubahan gen yang bertanggungjawab untuk sintesis prothrombin (cukup jarang).
  • Penyakit hati, disertai dengan penurunan fungsi atau kematian hepatosit: hepatitis kronik, sirosis. Kekurangan unit struktur untuk sintesis menyebabkan fakta bahawa prothrombin dalam darah berkurang.
  • Kekurangan vitamin K. Ini berlaku apabila pengambilannya tidak mencukupi dengan makanan, dan pelanggaran penyerapan dan sintesisnya dalam usus. Oleh itu, penyakit gastrousus disertai dengan dysbiosis dan gangguan penyerapan lemak juga boleh menyebabkan kekurangan.
  • Penurunan tahap faktor pembekuan V, VIII, X.
  • Penyakit autoimun, termasuk pengembangan antibodi terhadap prothrombin (lebih tepatnya, ke kompleks phosphatidylserine-prothrombin).
  • Fibrinogen rendah.
  • Fasa ke-2 DIC (fasa penipisan).
  • Peningkatan aktiviti faktor antikoagulasi antitrombin III.
  • Rawatan dengan antikoagulan (heparin, fraxiparin, warfarin, neodicumarin).

Punca Prothrombin dan IPT meningkat

Peningkatan IPT menunjukkan hiperkoagulasi dan berbahaya bagi perkembangan trombosis (serangan jantung, strok, trombosis urat kaki, emboli paru). Keadaan ini sangat tidak baik selepas pembedahan dan selepas melahirkan anak..

  • Minggu-minggu terakhir kehamilan.
  • DIC - sindrom (peringkat 1).
  • Penggunaan hormon yang mengandungi estrogen oleh wanita (dan kadang-kadang lelaki).
  • Thrombophilia kongenital.
  • Vitamin K yang berlebihan.
  • Mutasi gen Prothrombin G20210A (pembawa gen yang rosak adalah 2-3% daripada populasi).
  • Tempoh selepas operasi berat, penyakit luka bakar.
  • Tahap selepas bersalin.
  • Tumor malignan.
  • Kekurangan Antithrombin III.
  • Sindrom Antiphospholipid.

Apa yang perlu dilakukan dengan metrik bukan normatif?

Prothrombin meningkat atau menurun, apa yang perlu dilakukan?

Pertama, anda perlu berjumpa doktor. Ramai orang berpendapat bahawa jawapan untuk semua soalan kini boleh didapati di Internet. Sebenarnya, ini jauh dari perkara ini. Ini berlaku terutamanya pada sistem pembekuan. Maklumat yang disampaikan di rangkaian mengenai perkara ini sangat membingungkan dan pada umumnya 50% tidak betul. Ini menunjukkan kerumitan isu ini tinggi..

Doktor mana yang harus saya hubungi?

Kepada yang melantik analisis. Sekiranya anda lulus sendiri koagulogram, pertama kami berjumpa dengan ahli terapi.

Apa yang anda perlu beritahu doktor?

  • Pastikan anda menyenaraikan semua ubat yang anda ambil atau ambil baru-baru ini, termasuk makanan tambahan. Banyak ubat cenderung mempengaruhi indeks koagulogram, dan ini tidak hanya berlaku untuk antikoagulan. Jadi, mungkin lebih rendah prothrombin Nevigramon, Streptomycin, Tetracycline, Levomycetin, L-tiroksin, vitamin A, Aspirin dalam dos yang tinggi.

Naikkan IPT boleh: hormon kawalan kelahiran, kafein, antihistamin, dos vitamin C, K, hormon kortikosteroid yang tinggi.

  • Penyalahgunaan alkohol yang berpanjangan juga dapat mengurangkan IPT.
  • Kelebihan diet makanan yang kaya dengan vitamin K boleh menyebabkan peningkatan prothrombin, dan pengambilannya tidak mencukupi - sebaliknya, penurunan. Ini adalah produk seperti sayur-sayuran, sayur-sayuran hijau dan buah-buahan, dan hati..
  • Wanita mesti dimaklumkan mengenai kehadiran kehamilan.

Apa ujian tambahan yang boleh diberikan?

  • Kajian fungsi hati (analisis biokimia lanjutan dengan penentuan bilirubin, transaminase hepatik, protein total, albumin).
  • Ultrasound hati dan saluran empedu.
  • Fibroelastografi hati dengan disyaki sirosis.
  • Penentuan antibodi terhadap hepatitis virus.
  • Pemeriksaan sistem pembekuan yang diperluas (APTT, fibrinogen, masa trombin, D-dimers, plasminogen, antithrombin III, aktiviti fibrinolitik plasma, antikoagulan lupus, dll.)
  • Pemeriksaan usus (analisis tinja untuk dysbiosis, kolonoskopi).

Cara menurunkan atau meningkatkan indeks prothrombin?

Sekiranya penunjuk hanya sedikit melebihi norma, jangan panik. Mungkin, beberapa ketika selepas pembatalan beberapa ubat, analisis kedua tidak akan menunjukkan penyimpangan. Ramai wanita bimbang tentang soalan - apa yang harus dilakukan dengan penggunaan alat kontraseptif? Sekiranya penyakit kardiovaskular didiagnosis, pasti berhenti mengambilnya, jika wanita itu sihat, anda boleh minum pil, tetapi secara berkala memantau analisis.

Anda juga boleh mencuba menyesuaikan diet DTI jika anda yakin bahawa makanan anda jelas tidak cukup makanan seperti sayur-sayuran (pasli, dill, bayam), sayur-sayuran (kubis, brokoli), daging lembu atau hati babi. PTI yang baik meningkatkan teh hijau.

Dengan peningkatan tahap prothrombin dan risiko trombosis, doktor biasanya menetapkan antikoagulan. Dalam kes ini, hanya warfarin yang akan mengurangkan penunjuk ini. Antikoagulan generasi baru (Pradax, Xarelto, Elikvis dan lain-lain) bertindak berdasarkan faktor pembekuan lain, sementara tahap prothrombin mungkin tidak berubah.

Aspirin juga tidak mengubah penunjuk ini, tetapi mengambilnya dalam dos kecil masuk akal untuk mengurangkan risiko trombosis..

Sekiranya anda tidak membuang masa untuk diet?

  • Sekiranya petunjuk koagulogram jauh lebih tinggi atau lebih rendah daripada biasa.
  • Terdapat gejala gangguan homeostasis: pendarahan berulang atau trombosis.
  • Kehadiran kehamilan.
  • Coagulogram yang tidak normal pada kanak-kanak.
  • Terdapat gejala lain (kekuningan kulit, urin gelap, bengkak, ruam, gatal-gatal, dll.)

Dalam kes ini, anda perlu menjalani pemeriksaan penuh dan mengetahui punca patologi sistem pembekuan.