Ujian darah INM - apakah itu dan berapa normalnya?

Artikel ini membincangkan ujian darah INR: apakah itu dan berapa indikatornya.

Untuk penilaian makmal mengenai kualiti jalur pembekuan darah luaran, kajian masa prothrombin (PTT) dan turunannya digunakan:

  • indeks prothrombin (PTI);
  • hubungan antarabangsa yang normal (penunjuk INR).

Petunjuk ini digunakan dalam menilai keadaan sistem pembekuan darah, memantau keberkesanan rawatan dengan ubat warfarin (ujian INR dengan terapi warfarin adalah kaedah diagnostik wajib), disfungsi hati, kekurangan vitamin K, dll..

Analisis masa prothrombin dan turunannya (ujian darah untuk indeks INR dan prothrombin) membolehkan anda menilai kualiti dan aktiviti faktor pembekuan pertama, kedua, kelima, ketujuh dan kesepuluh. Untuk mendapatkan maklumat yang lebih lengkap, kajian ini sering dilakukan bersamaan dengan masa tromboplastin separa aktif (APTT)..

Apa itu pembekuan darah?

Proses pembekuan darah adalah bahagian penting dari sistem hemostasis (sistem yang mengekalkan keadaan darah yang cair, yang bertanggungjawab untuk menghentikan pendarahan, melarutkan pembekuan trombotik, dll.).

Pembekuan darah terdiri daripada beberapa peringkat:

  • tahap hemostasis vaskular-platelet primer (tahap utama menghentikan pendarahan akibat vasospasme dan pembentukan bekuan platelet);
  • tahap pembekuan enzimatik (disebut hemocoagulation, hemostasis plasma, hemostasis sekunder), yang terdiri dalam pembentukan trombus stabil yang diperkuat oleh benang fibrin.

Proses pembekuan darah itu sendiri adalah lata-enzim proenzim yang berlanjutan dalam bentuk pengaktifan berurutan faktor-faktor pembekuan oleh proenzim. Hasilnya, proses pembekuan terbahagi kepada tiga fasa:

  • pengaktifan (kompleks proses berurutan yang mengaktifkan pembentukan prothrombinases dan transformasi prothrombin menjadi trombin);
  • pembekuan (proses pembentukan serat fibrin dari fibrinogen);
  • penarikan balik (proses pembentukan bekuan fibrin padat).

Untuk menilai fungsi sistem pembekuan darah, ujian global (umum) dan tempatan (khusus) digunakan..

Ujian global membolehkan penilaian keseluruhan keadaan sistem pembekuan darah dan penilaian kecenderungan pesakit untuk membentuk gumpalan darah atau peningkatan pendarahan.

Ujian global merangkumi:

  • penentuan T (masa) pembekuan darah mengikut kaedah Sukharev, Morawitz, Mas-Magro;
  • tromboelastografi;
  • ujian penghasilan trombin (penilaian potensi trombin dan potensi trombin endogen);
  • penilaian trombodinamik.

Ujian tempatan merangkumi kajian yang memungkinkan untuk menilai hubungan individu dari lata koagulasi dan menjelaskan penyetempatan proses patologi. Analisis tempatan merangkumi penilaian:

  • masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT);
  • ujian masa prothrombin (indeks prothrombin, penunjuk INR, dll.);
  • teknik yang disasarkan secara sempit untuk mengesan kelainan dalam kerja faktor pembekuan tertentu.

Jenis analisis ditugaskan hanya oleh pakar berdasarkan dugaan diagnosis data dari pemeriksaan tambahan.

Ujian darah INR - apakah itu dan berapa banyak yang sepatutnya?

Ujian darah untuk INR adalah salah satu pilihan untuk mengkaji prothrombin, protein kompleks yang merupakan pendahulu trombin dan merangsang pembentukan trombus.

International Normalized Ratio (INR) memaparkan kadar pembekuan darah.

Berasingan dari prothrombin, petunjuk INR tidak dinilai.

Ini disebabkan oleh fakta bahawa INR dikira mengikut formula: (masa prothrombin pesakit / waktu prothrombin normal), dinaikkan ke nilai MIC (indeks sensitiviti antarabangsa).

Nilai MICR, sebagai peraturan, berkisar antara 1 hingga 2 dan bergantung pada reagen yang digunakan untuk analisis.

MICh menunjukkan tahap aktiviti faktor tisu (tromboplastin) untuk kumpulan reagen tertentu, dibandingkan dengan sampel standard.

Semasa menguraikan keputusan ujian, tahap prothrombin dianggarkan (Prothrombin sering digunakan menurut Quick, menunjukkan aktiviti prothrombin sebagai peratusan), indikator INR dan, sebagai peraturan, indeks prothrombin (PTI menunjukkan nisbah masa prothrombin normal dengan masa prothrombin pesakit).

Apabila ujian darah untuk INR ditunjukkan?

Kajian mengenai tahap prothrombin, INR dan PTI ditunjukkan untuk:

  • disyaki gangguan pembekuan (peningkatan pendarahan, trombosis);
  • menjalankan kajian saringan sistem hemostatik;
  • memantau pembekuan darah pada pesakit yang menerima terapi antikoagulan;
  • sebelum dan selepas pembedahan jantung;
  • rawatan embolisme paru (serta dalam menilai risiko mengembangkan embolisme paru);
  • pesakit mempunyai sirosis hati, kekurangan vitamin K, neoplasma malignan, keturunan dan koagulopati yang diperoleh;
  • rawatan dengan ubat-ubatan yang dapat meningkatkan atau menurunkan pembekuan darah.

Cara membuat persediaan ujian darah untuk INR?

Analisis diberikan semasa perut kosong. Darah vena digunakan untuk kajian ini..

Jangan merokok sebelum analisis. Ia juga disyorkan untuk mengelakkan tekanan fizikal dan emosi.

2-3 hari sebelum kajian, anda harus menolak minum alkohol.

Doktor dan kakitangan makmal yang hadir harus diberitahu mengenai ubat yang diambil oleh pesakit, kerana beberapa ubat (antikoagulan, kontraseptif oral, glukokortikoid, dll.) Boleh mempengaruhi parameter ujian..

Jadual kadar INR pada wanita mengikut usia

Harus diingat bahawa kerana makmal yang berbeza menggunakan reagen yang berlainan, nilai normal untuk setiap makmal mungkin berbeza.

Dalam hal ini, ketika menafsirkan hasil analisis, seseorang harus dipandu oleh piawaian yang ditunjukkan pada borang dengan hasilnya.

Norma INR untuk wanita tidak bergantung pada usia dan adalah:dari 0.85 hingga 1.35.
Semasa mengandung, INR boleh menurun:pada trimester ketiga, norma adalah dari 0.15 hingga 1.17

Norma INR dalam darah pada lelaki

Norma INR pada lelaki dan wanita tidak berbeza. Bagi lelaki, kadar normal juga berkisar antara 0,85 hingga 1,35.

Norma INR semasa mengambil warfarin

Bagi pesakit yang menerima terapi dengan antikoagulan tidak langsung (warfarin), norma sasaran INR berkisar antara 2 hingga 3.

Apa maksudnya jika INR dinaikkan?

Indikator INR selalu dinilai bersama dengan tahap prothrombin. Kajian ini tidak dilakukan secara terpisah (INR dikira berdasarkan tahap prothrombin pesakit). Oleh itu, penyebab perubahan tahap INR dalam darah harus ditafsirkan bersama dengan tahap prothrombin.

Tahap INR berbanding terbalik dengan tahap prothrombin dan jumlah faktor pembekuan (semakin tinggi tahap INR, semakin rendah tahap prothrombin).

Selalunya, penunjuk INR meningkat dengan:

  • penyakit hati;
  • penggunaan koagulopati (keadaan di mana, dengan latar belakang trombosis aktif, pembekuan darah menurun kerana penipisan faktor pembekuan darah);
  • kekurangan fibrinogen dan / atau prothrombin;
  • kekurangan vitamin K.

Tahap INR rendah diperhatikan pada pesakit dengan peningkatan risiko pembekuan darah, tahap awal trombosis. Juga, penurunan tahap INR dapat dilihat pada trimester kehamilan terakhir.

Peningkatan tahap prothrombin menurut Quick diperhatikan dengan:

  • kecenderungan untuk trombosis, perkembangan keadaan tromboemboli, infark miokard, keadaan pra-infark, peningkatan kelikatan darah dengan hipohidrasi, dengan hiperglobulinemia;
  • mengambil ubat-ubatan tertentu: ubat-ubatan yang dapat menghalang kesan kumarin (persediaan vitamin K, barbiturat), kortikosteroid, kontraseptif tablet oral, persediaan meprobamate, antihistamin;
  • polisitemia;
  • kehadiran neoplasma malignan pada pesakit.

Prothrombin menurun

Tahap prothrombin yang dikurangkan dapat dicatat dengan:

  • keturunan atau kekurangan dari faktor pembekuan pertama, kedua, kelima, ketujuh, kesepuluh;
  • hipoprothrombinemia keluarga idiopatik;
  • hipofibrinogenemia keturunan atau keturunan;
  • kekurangan vitamin K (tanpa vitamin K dalam sel hepatosit, faktor pembekuan darah kedua, ketujuh, dan kesepuluh tidak terbentuk);
  • kekurangan vitamin K pada ibu (diatesis hemoragik pada bayi baru lahir diperhatikan);
  • mengambil ubat tertentu: antagonis vitamin K (antikoagulan - phenylin, coumarin), steroid anabolik, clofibrate, glukagon, tiroksin, indomethacin, neomycin, oxyphenbutazone, salisilat, heparin, urokinase / streptokinase.

Makanan yang meningkatkan INR untuk warfarin

Semua rawatan dan diet ubat harus ditetapkan oleh doktor anda. Ubat-ubatan sendiri tidak boleh diterima dan boleh menyebabkan kemudaratan kepada kesihatan. Diet khas tidak diperlukan untuk pesakit yang mengambil warfarin. Dalam hal ini, diet bergantung pada penyakit yang mendasari.

Selalunya, pesakit disarankan untuk membatasi penggunaan minuman beralkohol, daging merah, berlemak, goreng, serta meningkatkan pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran, ikan rendah lemak, kacang-kacangan dan sayur-sayuran.

Diet semasa mengambil Warfarin

Peraturan umum

Antikoagulan oral Warfarin adalah ubat pilihan untuk pencegahan dan rawatan sejumlah komplikasi trombotik. Sebagai peraturan, ubat ini diresepkan untuk jangka masa yang panjang. Warfarin, antagonis vitamin K, dianggap sebagai "standard emas" kumpulan antikoagulan tidak langsung kerana ketoksikannya yang rendah, permulaan tindakan yang cepat dan kesan pendek. Merujuk kepada derivatif monokoumarin.

Mekanisme tindakannya didasarkan pada sekatan salah satu tahap sintesis faktor pembekuan darah yang bergantung pada vitamin K - VII, IX, X, dan II (prothrombin), yang disintesis oleh sel-sel hati, yang menyebabkan hipokoagulasi dan melemahkan reaksi bergantung Ca2 + dalam mekanisme pembekuan. darah dan mencegah pembentukan trombin dan, dengan itu, perkembangan / perkembangan tromboemboli arteri / vena.

Terapi antikoagulan dengan koagulan oral tidak langsung ditetapkan untuk trombosis vena akut, aritmia jantung (fibrilasi atrium), emboli paru, trombosis koronari, arteri periferal dan serebral, infark miokard, trombosis pasca operasi, trombosis, trombosis, trombosis.

Ciri penting dari preskripsi ubat adalah keperluan untuk dos yang tepat, kerana pengambilan / overdosis Warfarin yang tidak betul dapat menyebabkan kesan sampingan dari keparahan yang berbeza-beza hingga pendarahan dalaman akut dengan hasil yang membawa maut. Oleh itu, penggunaan Warfarin memerlukan pemantauan berterusan terhadap jumlah darah (khususnya, INR) dan sifat pemakanan, kerana makanan yang mengandungi banyak vitamin K yang melemahkan kesan ubat dan meningkatkan risiko komplikasi.

Diet ketika mengambil Warfarin didasarkan pada prinsip pemakanan yang baik dan bertujuan untuk mengekalkan jumlah vitamin K yang tetap dalam diet. Maksudnya, anda tidak boleh mengubah diet biasa anda secara drastik, termasuk meningkatkan / membatasi makanan yang mengandung sejumlah besar vitamin ini, kerana kelebihannya di dalam badan melemahkan kesan ubat, dan penurunannya yang tajam dapat meningkatkan kesan warfarin.

Oleh itu, penting untuk memastikan bahawa kadar vitamin K setiap hari yang diterima dengan makanan adalah hampir sama, untuk mewujudkan keadaan optimum untuk tindakan ubat tersebut, kerana dosnya sangat bergantung pada jumlah vitamin K yang diterima bersama makanan. dalam makanan dan diet harian secara amnya.

Jumlah maksimumnya terdapat dalam sayuran / ramuan berdaun dengan warna hijau gelap (kubis hijau, amaranth, alpukat, bayam, daun ketumbar, kulit timun, pasli, buah kiwi, selada, pudina), dalam teh hijau. Jumlah perantaraan - pada tanaman dengan warna hijau pucat (pucuk Brussels, brokoli, selada daun), dan juga pada kekacang, mayonis.

Dalam minyak sayuran, kandungannya berbeza-beza bergantung pada jenis minyak - lebih banyak terdapat pada minyak kacang soya, zaitun, dan minyak biji rami. Dalam produk roti, produk tenusu dan daging, cendawan, teh / kopi hitam, kandungannya agak rendah. Jadual di bawah memberikan beberapa idea mengenai perkara ini..

Nama ProdukJumlah vitamin K dalam mcg / 100 g produk
Daun bayam415
Minyak kacang soya193
Selada air205
Brokoli175
Teh hijau700
Kembang kol85
Hati daging lembu93
Mentega32
Keju Keras35
Tomato hijau80
Kacang45
Kentangenam belas

Pemakanan yang betul semasa mengambil Warfarin boleh berdasarkan prinsip diet terapeutik Jadual No. 10. Sup adalah vegetarian. Sebagai produk protein, disarankan untuk memasukkan ikan rendah lemak, daging unggas dan arnab dalam makanan. Daging kukus yang dimasak / dimasak tanpa kulit dan lemak kelihatan lebih disukai. Lemak sayur-sayuran lebih disukai - minyak mentega pertama dan mentega tanpa garam yang tidak dimurnikan dalam jumlah tidak melebihi 30 g / hari.

Daripada karbohidrat, keutamaan diberikan kepada produk yang mengandungi karbohidrat kompleks - bijirin yang direbus di atas air, pasta gandum, roti rai kering. Kentang rebus, roti diet dibenarkan. Sumber utama serat mestilah jenis sayur, sayur / buah-buahan yang biasa anda gunakan. Ia juga dibenarkan memakan telur rebus / rebus lembut (satu hari) dan memasukkan sos berasaskan susu dalam makanan.

Praktikalnya tidak terhad kepada produk tenusu dengan kandungan lemak rendah. Dari minuman - kaldu rosehip, teh hitam lemah, air tulen, kompot buah dari buah-buahan manis. Pemakanan pecahan.

Semasa mengambil Warfarin dari diet, perlu mengecualikan roti putih, pastri, pasta puff dan produk daripadanya, kek, biskut, biskut. Daging dan lemak merah lemak, serta sosis berlemak, daging asap, makanan dalam tin, ikan berlemak, daging pekat daging / ikan, haiwan dan lemak memasak harus dibuang..

Sangat penting untuk tidak memasukkan makanan jika mereka tidak ada dalam senarai produk sebelumnya: bayam, sorrel, lobak, kubis dari pelbagai jenis, daikon, bawang putih, lobak, ketumbar, pasli, buah kiwi, alpukat, teh hijau atau menyokong penggunaannya kuantiti yang sama seperti sebelum mengambil warfarin.

Keju masin / berlemak, telur goreng / rebus, kekacang, cendawan, acar, asin dan acar dan sayur-sayuran, buah-buahan dengan serat kasar, kopi semula jadi, coklat, koko, minuman beralkohol adalah terhad. Mana-mana makanan goreng tidak termasuk. Pengambilan garam pada tahap 5-7 g / hari.

Penting untuk mengawal pengambilan multivitamin yang mengandungi vitamin K. Juga, penggunaan jus beri / cranberry secara berkala dapat memperkuatkan kesan ubat tersebut. Quinine, yang merupakan sebahagian dari sejumlah minuman tonik, juga memiliki kemampuan untuk meningkatkan kesan Warfarin..

Beberapa tumbuhan perubatan juga dapat meningkatkan kesan Warfarin (ginkgo biloba, bawang putih, angelica officinalis, pepaya, sage), dan mengurangkan keberkesanannya - ginseng dan terutama St. John's wort dan penyediaannya. Pada masa yang sama, kesan mendorong tindakan Warfarin berterusan selama 2 minggu lagi setelah berakhirnya pengambilan persediaan St. John's wort.

Produk yang dibenarkan

Diet semasa mengambil Warfarin termasuk:

  • Daging pemakanan rendah lemak (tanpa kulit) ayam belanda, ayam, arnab, daging lembu, hati sapi.
  • Berbagai jenis ikan laut / sungai (ikan tenggiri, ikan haring, hake, ikan tenggiri, salmon, sturgeon, sardin, pike, ikan mas biasa, hinggap), makanan laut (udang, kepiting, kerang, tiram, cumi-cumi), minyak ikan dan berbagai jenis rumput laut.
  • Minyak sayuran dara ekstra (zaitun, biji kapas, jagung, bunga matahari) dan produk lain yang mengandungi asid lemak tak jenuh - kacang, biji rami, buah kering, biji.
  • Pelbagai bijirin (roti, bijirin, biji-bijian gandum, rai, roti gandum).
  • Susu-susu / produk tenusu dengan kandungan lemak rendah (keju kotej, kefir, susu acidophilus, yogurt semula jadi).
  • Berbagai jenis sayur-sayuran / buah-buahan yang tidak mengandungi banyak vitamin K - paprika, zucchini, kentang jaket, wortel, tomato, bawang, sauerkraut, buah sitrus, epal, ceri, aprikot, strawberi, kismis hitam, gooseberries, yang dibenarkan untuk dimakan dalam pelbagai bentuk.
  • Sebagai minuman - kaldu rosehip, teh herba, air mineral, jus segar dari sayur-sayuran / buah-buahan yang dibenarkan, teh hitam lemah, ciuman, kompot.

Memo untuk menjadi tuan rumah Warfarin. Maklumat Pesakit.

Sejarah Warfarin

Luck tersenyum pada Karl Link, pada tahun 1936 dia menemui dicumarol - produk pengoksidaan koumarin.

Warfarin pertama kali didaftarkan sebagai racun tikus di Amerika Syarikat pada tahun 1948 dan menjadi popular. Nama Warfarin berasal dari singkatan WARF (English Wisconsin Alumni Research Foundation) + end-arin, yang menunjukkan hubungan dengan coumarin.

Tetapi sifat toksik dari bahan baru itu tidak dapat disahkan, dan penyelidikan pada tahun lima puluhan abad ke-20 menimbulkan minat para doktor untuk ubat tersebut. Sejak itu, Warfarin telah menyelamatkan lebih dari seribu nyawa..

Salah satu orang pertama yang dikenali untuk menerima Warfarin adalah Presiden AS Dwight Eisenhower..

Bagaimana Warfarin menyelamatkan nyawa

Warfarin adalah antikoagulan, iaitu melanggar keupayaan darah untuk membeku dengan menghalang (menghalang) sintesis vitamin K di hati. Keupayaan ubat ini membantu mencegah pembekuan darah dalam keadaan dan penyakit tertentu..

Petunjuk untuk pelantikan Warfarin

Keupayaan darah untuk membeku adalah reaksi pelindung tubuh yang membolehkan kita tidak berdarah ketika luka dan luka.

Tetapi dalam beberapa kes, perlindungan dapat melumpuhkan atau bahkan membunuh.

Berikut adalah beberapa kes berikut:

  • Prostesis mekanikal injap jantung - walaupun injap terbaik sangat berbeza dengan tisu badan, dan untuk mengelakkan pembentukan gumpalan darah pada injap, perlu untuk membeku pembekuan darah.
  • Fibrilasi atrium (fibrilasi atrium dan flutter) - penguncupan serat otot atrium yang tidak teratur meningkatkan risiko trombosis pada telinga atrium kiri.
  • Trombosis vena - radang atau tidak radang, meningkatkan risiko komplikasi tromboemboli, termasuk yang paling teruk dari mereka - embolisme paru
  • Thrombophilia - penyakit yang dicirikan oleh peningkatan trombosis.

Pemilihan dan Pentadbiran Dos Warfarin

Sebelum anda memulakan, doktor anda akan mencadangkan agar anda menentukan INR (Sikap Normalisasi Antarabangsa). Norma untuk orang yang sihat 0.8 - 1.3.

Anda harus ingat istilah ini, kawalan dos Warfarin dilakukan dengan tepat mengikut hasil petunjuk makmal ini.

Mereka bermula, biasanya dengan dos ubat yang minimum, meningkatkan dos yang diperlukan. Ukuran keperluan ditentukan oleh tahap INR.

Tahap sasaran INR bergantung pada keadaan yang menyebabkan perlunya pelantikan Warfarin. Sebagai contoh, dengan fibrilasi atrium, julat sasaran INR adalah antara 2.0 - 3.0.

Rawatan yang berkesan dengan Warfarin memerlukan pemantauan berterusan terhadap INR dan mengambil dos yang tepat. Dos yang betul ditentukan dengan mengukur masa yang diperlukan untuk pembekuan darah (INR).

INR dengan nilai 1 bermaksud tahap normal yang terdapat pada orang yang tidak mengambil warfarin;

  • INR dengan nilai 2 bermaksud bahawa waktu pembekuan darah adalah dua kali ganda daripada norma;
  • INR dengan nilai 3 bermaksud masa pembekuan darah tiga kali lebih tinggi daripada biasa.
  • Nilai INR optimum bergantung pada keadaan anda: untuk fibrilasi atrium, ia berkisar antara 2 hingga 3.

Setelah mencapai tahap sasaran, INR memantau penunjuk ini sebulan sekali, jika tidak perlu melakukannya lebih kerap.

Adalah wajar untuk melakukan pemantauan INR yang tidak dijadualkan jika anda membeli ubat dari pengeluar lain.

Kawalan INR

Untuk memantau INR, anda mesti menghubungi makmal yang mampu menjalankan kajian ini..

Ia boleh dianggap sebagai pilihan untuk membeli CoaguChek XS (coiler) atau qLabs® ElectroMeter. Mudah, peranti mudah digunakan..

Walau bagaimanapun, pada harga 30-40 ribu rubel per peranti, dan pada harga jalur uji yang setanding dengan harga penyelidikan di makmal, pembelian peranti tersebut tidak dapat dilaksanakan secara ekonomi. Anda harus memilih antara kemudahan dan ekonomi..

Apa yang anda perlu ketahui untuk pesakit yang mengambil Warfarin

Warfarin berinteraksi dengan makanan dan ubat-ubatan, hasil interaksi ini adalah penurunan atau peningkatan pembekuan darah. Itu dan yang lain tidak diingini sejak itu penurunan pembekuan adalah risiko pendarahan, dan peningkatan adalah risiko trombosis.

Seperti yang disebutkan di atas, warfarin menghalang sintesis vitamin K di hati, masing-masing, produk yang mengandungi vitamin K dosis tinggi mengurangkan keberkesanan warfarin.

Matlamat anda adalah untuk makan kira-kira jumlah vitamin K yang sama setiap hari. Ini dapat dilakukan dengan memakan jumlah makanan yang sama dengan kadar vitamin K yang tinggi dan sederhana.

Sebilangan besar vitamin K terdapat dalam sayur-sayuran hijau: hijau amaranth, alpukat, brokoli, kubis Brussels, kubis, minyak canola, daun shayo, bawang, ketumbar (ketumbar), kulit timun, chicory, buah kiwi, selada, pudina, sawi hijau, minyak zaitun, pasli, kacang polong, pistachio, rumput laut merah, bayam, daun bawang, kacang kedelai, daun teh (tetapi bukan minuman teh), lobak hijau, selada air. Jadual "Kandungan vitamin K dalam makanan".

Anda tidak dapat mengubah diet anda secara dramatik, dan jika ini masih berlaku, anda perlu membincangkan dengan doktor anda tentang keperluan pemantauan INR yang luar biasa.

Vitamin, herba, atau makanan tambahan lain mungkin mengandungi vitamin K dan, dengan itu, mengurangkan kesan Warfarin.

Sentiasa tunjukkan kepada doktor anda label semua vitamin, herba, atau makanan tambahan lain yang anda ambil..

Kesan ubat-ubatan tertentu terhadap kesan warfarin

Ingat peraturan penting: jika anda diberi ubat yang belum diambil, maka anda pasti berminat dengan interaksi ubat ini dengan Warfarin dan berunding dengan doktor anda.

Tidak disyorkan untuk memulakan atau berhenti minum ubat, serta mengubah dos ubat yang diambil tanpa berunding dengan doktor anda.

Interaksi ubat bukanlah petunjuk atau kontraindikasi terhadap preskripsi mereka. Maklumat ini penting untuk menilai kekerapan pemantauan INR ketika menetapkan rawatan bersamaan oleh doktor..

Dadah yang meningkatkan kesan Warfarin

Risiko mengalami pendarahan yang teruk meningkat semasa mengambil warfarin dengan ubat-ubatan yang mempengaruhi jumlah platelet dan hemostasis primer: asid asetilsalisilat, clopidogrel, ticlopidine, dipyridamole, kebanyakan NSAID (kecuali perencat COX-2), dos antibiotik penisilin yang besar.

Kesan warfarin dapat ditingkatkan semasa mengambilnya dengan ubat berikut: asid asetilalsisilat, allopurinol, amiodarone, azapropazone, azithromycin, alpha dan beta interferon, amitriptyline, bezafibrat, vitamin A, vitamin E, glibenclamide, glukagonafin, hefinfibros danazol, dextropropoxyphene, diazoxide, digoxin, disopyramide, disulfiram, zafirlukast, indomethacin, ifosfamide, itraconazole, ketoconazole, clarithromycin, clofibrate, codeine, levamisole, lovastatin, metolazone, metolazone oral), asid nalidixik, norfloxacin, ofloxacin, omeprazole, oxyphenbutazone, paracetamol (terutama selepas 1-2 minggu penggunaan berterusan), paroxetine, piroxicam, proguanil, propafenone, propranolol, vaksin influenza, roxithromycin, sertralin sulfolazolazole -trimethoprim, sulfafenazole, sulfinpyrazone, sulindac, hormon steroid (anabolik dan / atau andes Roguin), tamoxifen, tegafur, testosteron, tetrasiklin, asam thienyl, tolmetin, trastuzumab, troglitazone, phenytoin, phenylbutazone, fenofibrate, feprazone, fluconazole, fluoxetine, fluorouracil, fluvastatin, fluvoxamine, flutoxine, floroxin cefamandol, cefalexin, cefmenoxime, cefmetazole, cefoperazone, cefuroxime, cimetidine, ciprofloxacin, cyclophosphamide, eritromisin, etoposida, etanol.

Penyediaan tanaman ubat tertentu (rasmi atau tidak rasmi) juga dapat meningkatkan kesan Warfarin: contohnya, ginkgo (Ginkgo biloba), bawang putih (Allium sativum), angelica officinalis (Angelica sinensis), pepaya (Carica papaya), sage (Salvia miltiorrhiza); dan kurangkannya: sebagai contoh, ginseng (Panax ginseng), St. John's wort (Hypericum perforatum).

Anda tidak boleh mengambil persediaan Warfarin dan sebarang wort St. John pada masa yang sama, sementara harus diingat bahawa kesan mendorong tindakan Warfarin dapat bertahan selama 2 minggu lagi setelah menghentikan penggunaan wort St. John.

Sekiranya pesakit mengambil persediaan wort St. John, MHO harus diukur dan dihentikan. Memantau MHO harus teliti, seperti tahapnya boleh meningkat dengan penghapusan wort St. John. Selepas itu, anda boleh menetapkan Warfarin.

Kesan Warfarin yang semakin lemah

Kesan Warfarin boleh menjadi lemah semasa mengambil ia dengan ubat yang berikut: azathioprine, barbiturat aminoglutethimide, asid valproic, vitamin C, vitamin K, glutetimide, griseofulvin, dicloxacillin, disopyramide, carbamazepine, colethiraminomethanophenylmethanomerizin, coenzymecinomerization, coenzymeinomerizin, coenzymeinomethanomerizin, coenzymeinomerizin, coenzymeinomethanomerizin, coenzymeinomethanomethanin,, primidone, retinoid, ritonavir, rifampicin, rofecoxib, spironolactone, sucralfate, trazodone, phenazone, chlordiazepoxide, chlortalidone, cyclosporine.

Mengambil ubat diuretik sekiranya berlaku kesan hipovolemik dapat menyebabkan peningkatan kepekatan faktor pembekuan, yang mengurangkan kesan antikoagulan.

Sekiranya gabungan penggunaan warfarin dengan ubat lain yang disenaraikan di dalam senarai di atas, adalah perlu untuk memantau MHO pada awal dan pada akhir rawatan, dan, jika boleh, setelah 2-3 minggu dari awal terapi.

Langkah berjaga-jaga lain

Anda harus memahami bahawa adalah kontraindikasi bagi anda untuk terlibat dalam sukan traumatik. Suntikan intramuskular juga harus dielakkan (jika dihindari).

Anda harus tahu bahawa anda mengambil ubat yang menyelamatkan nyawa anda dan membuat anda sihat, dan keberkesanan Warfarin bergantung, antara lain, kepada anda.

Perjalanan

Jangan lupa untuk membawa bekalan Warfarin yang mencukupi dan periksa INR sebelum berlepas. Jangan lupa tentang diet - dalam perjalanan, makanan sering kali berbeza dengan biasa, dan ini boleh mempengaruhi prestasi INR.

Alkohol

Alkohol, yang mempengaruhi hati, meningkatkan kesan warfarin. Di samping itu, dos alkohol yang sedikit mengganggu koordinasi motor dan meningkatkan risiko kecederaan tidak sengaja, yang boleh mengancam nyawa seseorang yang mengambil Warfarin..

Kehamilan

Sama pentingnya untuk memahami bahawa mengambil Warfarin memerlukan sikap yang lebih berhati-hati terhadap perancangan kehamilan, sekiranya berlaku kehamilan yang tidak dirancang, bincangkan dengan doktor anda mengenai peralihan penggunaan heparin dengan berat molekul rendah.

Warfarin sangat berbahaya bagi janin, jadi jika anda merancang kehamilan, bincangkan perkara ini dengan doktor anda.

Interaksi dengan doktor

Ingat peraturan penting: apabila menghubungi doktor yang mempunyai kepakaran tertentu, beritahu dia bahawa anda mengambil Warfarin.

Memandangkan warfarin mempengaruhi pembekuan darah, anda harus tahu dalam kes mana anda harus berjumpa doktor:

  • Jatuh dari ketinggian
  • Tiupan ke kepala
  • Keputihan berdarah atau tempoh yang berat
  • Kerusi hitam
  • Air kencing gelap atau merah
  • Pendarahan gusi
  • Ruam atau lebam tanpa sebab pada kulit
  • Cirit-birit
  • Sakit kepala atau sakit dada
  • Batuk, hemoptisis

Wanita harus memantau tahap hemoglobin secara berkala Warfarin boleh meningkatkan kehilangan darah semasa pendarahan haid

Dalam setiap kes ini, pastikan anda memberitahu doktor bahawa anda mengambil warfarin dan memberikan INR terakhir anda..

Overdosis Warfarin

Overdosis Warfarin (INR lebih daripada 3.5-4.0) selalu menjadi risiko pendarahan, oleh itu, perlu berjumpa doktor tanpa berlengah.

Warfarin dan pembedahan

Fakta bahawa Warfarin menyelamatkan nyawa dan menjaga kesihatan juga merupakan kelemahan..

Mengurangkan pembekuan darah, Warfarin meningkatkan risiko pendarahan bukan hanya dari kecederaan domestik, tetapi juga dari campur tangan pembedahan yang mungkin diperlukan oleh pesakit yang mengambil Warfarin.

Tetapi, sebenarnya, semuanya tidak begitu menakutkan seperti yang dilihat pada pandangan pertama.

Penutup Heparin untuk pembedahan yang dirancang.

Untuk meminimumkan risiko pendarahan dan risiko tromboemboli, sebelum beberapa campur tangan pembedahan, pesakit dipindahkan dari warfarin yang mudah digunakan tetapi kurang terkawal ke yang tidak selesa (kerana suntikan), tetapi heparin yang terkawal dengan baik.

Selepas pembatalan Warfarin, INR kembali normal dalam 3-6 hari.

Pelan tindakan untuk rawatan pembedahan yang dirancang

  1. Tentukan MHO seminggu sebelum operasi yang dijadualkan.
  2. Berhenti mengambil Warfarin 1–5 hari sebelum pembedahan.
  3. Sekiranya terdapat risiko trombosis yang tinggi, heparin dengan berat molekul rendah diberikan kepada pesakit untuk profilaksis (bergantung pada campur tangan dan jenisnya, heparin dibatalkan 6-12-24 jam sebelum pembedahan).
  4. Jeda mengambil Warfarin bergantung pada MHO. Penerimaan warfarin dihentikan:
    • 5 hari sebelum pembedahan sekiranya MHO> 4;
    • 3 hari sebelum operasi, jika MHO adalah dari 3 hingga 4;
    • 2 hari sebelum pembedahan sekiranya MHO adalah dari 2 hingga 3.
  5. Teruskan p / quad heparin dengan berat molekul rendah selama 5–7 hari selepas pembedahan dengan warfarin yang disusun semula.
  6. Terus mengambil Warfarin:
    • dengan dos penyelenggaraan biasa pada hari yang sama pada waktu petang selepas pembedahan kecil dan sehari,
    • selepas operasi besar, ketika pesakit mula menerima pemakanan enteral.
  7. Setelah mencapai INR yang disasarkan, heparin dibatalkan.

Pengekstrakan (pembuangan) dan rawatan gigi

Campur tangan ini tidak memerlukan persiapan. Tidak diperlukan penarikan warfarin.

Pastikan nilai INR tidak melebihi julat terapi..

Sekiranya berlaku pendarahan, anda boleh menggunakan larutan asid aminokaproik 5% untuk membilas mulut hingga 4 kali sehari selama satu hingga dua hari.

Elakkan mengambil aspirin, ubat anti-radang bukan steroid lain, dan perencat COX-2..

Penghapusan warfarin tanpa menutup dengan heparin untuk mengeluarkan gigi memerlukan

1% risiko komplikasi tromboemboli.

Campur tangan endoskopi

Dengan cadangan intervensi endoskopi, doktor menilai dua parameter: risiko pendarahan dari prosedur dan risiko komplikasi tromboemboli, yang berkaitan dengan pesakit yang mengambil Warfarin.

Contoh prosedur pendarahan berisiko tinggi:

  • Reseksi polipektomi atau endoskopi
  • Pembekuan atau kesan terma lain pada tisu
  • Spinkterotomi endoskopi
  • Pelebaran (pengembangan) ketegangan (penyempitan)
  • Gastrostomi endoskopi
  • Biopsi endoskopi organ parenchymal

Contoh prosedur untuk risiko pendarahan yang rendah:

  • Gastroduodenoskopi diagnostik, rektoromanoskopi, kolonoskopi (dengan atau tanpa biopsi)
  • Kolangiopancreatografi retrograde (ERCP)
  • Stenting biliary tanpa sphincterotomy

Keadaan dan penyakit dengan risiko tromboemboli yang tinggi:

  • Fibrilasi atrium yang berkaitan dengan penyakit jantung (termasuk selepas penggantian injap mitral)
  • Fibrilasi atrium yang berkaitan dengan kegagalan jantung kongestif atau pecahan ventrikel kiri 75 tahun
  • Injap mekanikal mitral
  • Injap mekanikal pada pesakit dengan sejarah kejadian tromboemboli
  • Stenting koronari satu tahun
  • Sindrom koronari akut
  • Pembedahan arteri koronari tanpa stenting (angioplasti belon)

Keadaan dan penyakit dengan risiko tromboemboli rendah:

  • Trombosis Vena Dalam
  • Fibrilasi atrium kronik atau paroxysmal yang tidak dikaitkan dengan penyakit jantung
  • Bioprosthes injap
  • Injap mekanikal dalam kedudukan aorta

Dengan mengaitkan risiko pendarahan dari prosedur dan risiko komplikasi tromboemboli pada pesakit tertentu, doktor akan mencadangkan taktik yang sesuai.

Sekiranya prosedur tersebut dikaitkan dengan risiko pendarahan yang rendah, maka penarikan Warfarin tidak diperlukan.

Berisiko tinggi mengalami pendarahan, persiapan dilakukan dengan cara mendadak heparin.

Pembedahan kecemasan

Sekiranya pesakit mempunyai keadaan yang memerlukan campur tangan pembedahan kecemasan, maka tugas utama doktor adalah meneutralkan kesan Warfarin.

Untuk ini, persediaan vitamin K digunakan (persediaan vitamin K tidak didaftarkan di Persekutuan Rusia, penggunaan provitamin K, Vikasol tidak dibenarkan untuk tujuan ini) dan plasma yang baru dibekukan.

Setelah warfarin dinetralkan, pembedahan kecemasan dilakukan.

Alternatif untuk Warfarin

Salah satu batasan besar penggunaan ubat ini secara meluas dalam amalan klinikal adalah harganya.

Semasa mengambil warfarin

Mengapa perlu

Sekiranya anda mengalami trombosis urat dalam pada bahagian bawah atau atas, doktor anda kemungkinan besar akan menetapkan antikoagulan tidak langsung untuk anda. Dadah utama dalam kumpulan ini hari ini, di sini dan di luar negara, adalah warfarin. Persediaan coumarin lain (acenocoumarol, marcumar, marivan) boleh digunakan. Saranan yang diberikan adalah untuk kebanyakan antikoagulan..

Tujuan ubat ini adalah untuk mencegah pembentukan kembali gumpalan darah, yang dapat menyebabkan kemerosotan tajam dalam keadaan anda atau perkembangan komplikasi yang mengancam nyawa. Risiko berulang trombosis cukup tinggi pada tahun pertama selepas episod pertama penyakit ini, oleh itu, dengan mengambil kira pelbagai faktor, warfarin diresepkan untuk jangka masa 2 hingga 12 bulan. Dalam kes yang jarang berlaku, terapi lebih lama dilakukan. Antikoagulan tidak langsung tidak mempengaruhi trombus yang sudah terbentuk.

Untuk menentukan tempoh rawatan, ujian darah khas (termasuk genetik) kadang-kadang diperlukan untuk mengenal pasti peningkatan kecenderungan untuk trombosis.

Rawatan yang ditetapkan untuk anda menerima sebilangan besar pesakit di seluruh dunia. Ia digunakan tidak hanya dalam phlebology, tetapi juga dalam bidang perubatan seperti pembedahan vaskular. Sebagai tambahan kepada trombosis urat dalam, asas untuk menetapkan terapi antikoagulan sering adalah serangan jantung, gangguan irama jantung, prostetik injap dan saluran periferal, dan banyak lagi.

Cara mengawal rawatan

Menjalankan terapi antithrombotik (antikoagulan) dapat menyelamatkan nyawa dan kesihatan anda, tetapi memerlukan perhatian yang lebih tinggi dan pelaksanaan cadangan doktor secara wajib. Warfarin adalah ubat yang mengurangkan keupayaan darah untuk membeku, jadi kelebihannya dapat menyebabkan komplikasi hemoragik, misalnya? hingga pendarahan. Untuk mengelakkan komplikasi, dos warfarin yang diperlukan dipantau dengan ujian darah yang disebut INR (International Normalized Ratio). Kadang-kadang dalam tindak balas makmal ia mungkin dilambangkan oleh INR. Sepanjang tempoh pengambilan warfarin, INR berada dalam lingkungan 2.0 - 3.0. Sekiranya INR kurang dari 2.0, maka pembekuan darah tidak berkurang dan komplikasi trombotik mungkin berlaku. Sekiranya INR lebih besar daripada 4.0, komplikasi hemoragik sangat nyata. Peningkatan INR dari 2.5 hingga 4.0 menunjukkan perlunya mengurangkan dos ubat, tetapi biasanya tidak menimbulkan ancaman langsung. Dalam beberapa penyakit, had atas INR yang diperlukan ialah 4.0 - 4.4.

Sekiranya tidak ada kemungkinan menentukan INR, peruntukan dibuat untuk kawalan masa prothrombin (PV), namun kaedah ini jauh lebih kurang dipercayai. Tidak diperlukan ujian darah lain untuk mengira dos warfarin. Untuk mengenal pasti kesan sampingan ubat, ujian darah umum, ujian air kencing dan beberapa kajian biokimia ditetapkan secara berkala.

Cara pengambilan ubat

Warfarin boleh didapati dalam tablet 2.5 miligram. Selalunya, dos "permulaan" dan "penyelenggaraan" ubat adalah 5 miligram (2 tablet) sehari. Dalam banyak kes, untuk penyesuaian yang lebih "halus", dos ubat yang anda tidak mengambil sehari, tetapi seminggu, akan berubah. Dalam kes ini, mungkin perlu memisahkan tablet “menjadi separuh” atau mengambil jumlah tablet yang berlainan pada hari yang berlainan. Untuk kemudahan memantau rawatan, anda mungkin diberi buku rekod khas, atau anda sendiri dapat menyimpan buku catatan dengan buku harian rawatan di mana berguna untuk mencatat dos warfarin, tahap INR, dan data makmal lain.

Warfarin diambil sebagai dos harian keseluruhan pada satu masa, lebih baik pada 17-19 jam. Basuh tablet dengan air. Tidak digalakkan anda mengambilnya dengan makanan, anda boleh mengambilnya dengan perut kosong. Phenylin, biasanya diambil dalam 2 dos yang dibahagi.

Pemilihan Dos Warfarin

Tahap yang paling sukar dan penting. Tidak digalakkan "memuatkan" dos awal warfarin (lebih daripada 5 mg)

Pemilihan dos dapat dilakukan baik dengan latar belakang penggunaan heparin dengan berat molekul rendah (fraksiparin, clexane), dan tanpanya, baik di rumah sakit dan pesakit luar. Tempoh pemilihan secara purata mengambil masa antara 1 hingga 2 minggu, tetapi dalam beberapa kes meningkat menjadi 2 bulan. Pada masa ini, anda memerlukan penentuan INR yang kerap, hingga 2 hingga 3 kali seminggu atau setiap hari. Setiap kali, setelah mendapat keputusan ujian seterusnya, doktor anda akan menentukan perubahan dalam dos ubat dan tarikh analisis seterusnya..

Sekiranya dalam beberapa analisis berturut-turut INR tetap berada dalam julat 2.0 - 2.5, ini bermaksud bahawa dos warfarin dipilih. Pemantauan rawatan selanjutnya akan lebih mudah..

Kawalan Dos Warfarin

Sekiranya dos ubat dipilih, kawalan yang lebih jarang mencukupi - 1 kali pertama dalam 2 minggu, kemudian 1 kali sebulan. Kekerapan kajian tambahan ditentukan secara berasingan. Keperluan untuk penentuan INR yang luar biasa dapat timbul dalam beberapa kes, yang akan kita bincangkan di bawah. Sekiranya ragu-ragu, berjumpa dengan doktor anda untuk mendapatkan nasihat..

Pada masa ini, terdapat alat mudah alih untuk penentuan bebas INR (mengikut jenis sistem untuk memantau gula darah pada pesakit diabetes), tetapi harganya sangat tinggi dan, dalam kebanyakan kes, trombosis urat dalam, tidak praktikal untuk membelinya.

Apa yang boleh mempengaruhi rawatan

Segala penyakit bersamaan (termasuk "selesema" atau peningkatan penyakit kronik). Penggunaan ubat-ubatan yang mempengaruhi sistem pembekuan darah. Ini benar terutamanya untuk sebilangan besar ubat, termasuk aspirin. Ini juga merangkumi banyak ubat yang diresepkan sebagai anti-radang dan analgesik (diclofenac, ibuprofen, ketoprofen, dll?). Lebih baik menggunakan parasetamol dalam dos biasa sebagai analgesik ringan dengan latar belakang rawatan warfarin. Walau apa pun, keperluan untuk ubat baru dan tempoh pentadbirannya mesti dipersetujui dengan doktor yang hadir. Dengan pemberian serentak warfarin dan aspirin, INR dikekalkan dalam julat 2.0 - 2.5.

Penggunaan ubat-ubatan yang mempengaruhi penyerapan, perkumuhan dan metabolisme warfarin

Selalunya, perlu mempertimbangkan pelantikan antibiotik spektrum luas, agen antidiabetik oral. Walau bagaimanapun, penggunaan ubat baru boleh mengubah kesan warfarin. Sekiranya rawatan bersamaan diperlukan, analisis INR tambahan biasanya ditetapkan pada awal dan akhir terapi.

Pemakanan berubah

Warfarin bertindak pada pembekuan darah melalui vitamin K, yang terdapat dalam pelbagai jumlah makanan. Tidak perlu mengelakkan makanan yang tinggi vitamin K! Pemakanan mesti lengkap. Hanya harus dipastikan bahawa tidak ada perubahan yang signifikan dalam bahagian mereka dalam diet, misalnya, bergantung pada musim. Sekiranya anda meningkatkan pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin K dengan dos warfarin stabil yang dipilih, ini dapat melemahkan kesannya dan mengakibatkan komplikasi tromboemboli.

Jumlah maksimum vitamin K (3000 - 6000 mcg / kg) terkandung dalam sayur-sayuran dan ramuan berdaun hijau gelap (bayam, pasli, kubis hijau), dan dalam teh hijau hingga 7000 mcg / kg; jumlah perantaraan (1000 - 2000 μg / kg) - pada tanaman dengan daun pucat (kubis putih, selada, brokoli, tauge Brussels). Sebilangan besar vitamin terdapat dalam kekacang, mayonis (kerana minyak sayuran), dan teh hijau. Lemak dan minyak mengandungi jumlah vitamin K yang berbeza (300 - 1000 mcg / kg), lebih banyak lagi dalam kacang soya, canola, minyak zaitun. Kandungan vitamin K dalam susu, daging, produk roti, cendawan, sayur-sayuran dan buah-buahan, teh hitam, kopi rendah (tidak lebih dari 100 mcg / kg). Pengambilan beri dan jus cranberry secara berkala boleh meningkatkan kesan warfarin.

Dosis alkohol yang kecil dengan fungsi hati yang normal tidak mempengaruhi terapi antikoagulan, tetapi alkohol harus ditangani dengan berhati-hati.

Mengambil multivitamin yang mengandungi vitamin K boleh melemahkan kesan warfarin.

Apa yang anda perlukan untuk segera memberitahu doktor anda

  • Warna najis hitam (tarry)
  • Air kencing berwarna merah jambu atau merah
  • Pendarahan dari hidung atau gusi (termasuk? Semasa menggosok gigi)
  • Pelepasan yang tidak biasa atau berpanjangan semasa haid
  • Lebam atau bengkak pada badan yang berlaku tanpa sebab yang jelas
  • Apa-apa perubahan ketara dalam kesejahteraan dan kesihatan
  • Kemunculan bintik-bintik kulit di pinggul, dinding perut, kelenjar susu

Apa yang harus dielakkan

Sukan traumatik, di mana lebam, lebam, jatuh adalah mungkin.

Suntikan intramuskular. Dengan rawatan pesakit luar, dalam kebanyakan kes, anda boleh memilih ubat untuk pentadbiran oral.

Penggunaan ubat berulang dalam satu hari. Sekiranya anda tidak ingat sama ada anda mengambil warfarin hari ini, lewatkan temu janji.

Ia penting

Sentiasa maklumkan kepada mana-mana penyedia perkhidmatan kesihatan yang anda hubungi bahawa anda mengambil antikoagulan. Sebaiknya bawa buku "rekod" atau buku harian rawatan anda.

Sebilangan besar prosedur pergigian (kecuali pengambilan gigi) boleh dilakukan tanpa mengubah rejimen rawatan. Semasa mengeluarkan gigi, biasanya cukup menggunakan sapuan dengan agen hemostatik secara topikal (asid aminokaproik, spomb trombin).

Sekiranya anda menghadapi masalah dengan tekanan darah, anda memerlukan pemantauan dan pemeliharaannya pada tahap tidak lebih tinggi dari 130/80 mm Hg..

Warfarin dan kehamilan

Semasa mengandung, warfarin dikontraindikasikan. Sekiranya mengandung, antikoagulan tidak langsung dibatalkan; jika perlu, profilaksis trombosis lebih lanjut biasanya digunakan heparins. Oleh itu, jika anda mengesyaki kehamilan, jangan minum ubat sehingga berjumpa doktor.

Anda boleh menggunakan warfarin semasa menyusu. Warfarin diekskresikan dalam susu ibu dalam jumlah yang sangat kecil dan tidak mempengaruhi proses pembekuan darah pada bayi, tetapi untuk keselamatan sepenuhnya, disarankan untuk tidak menyusu selama tiga hari pertama rawatan dengan ubat..

Di mana saya boleh mendapatkan analisis mengenai INR

INR bukanlah sejenis analisis khas yang sebelumnya tidak diketahui yang memerlukan peralatan khas. Ini adalah penunjuk yang dikira yang sangat biasa, tetapi reagen standard yang lebih ketat diperlukan. Oleh itu, definisi INR tersedia hari ini untuk kebanyakan makmal. Pertimbangkan berapa lama masa yang diperlukan untuk mendapatkan hasil analisis. Memberi hasil dalam masa setengah jam setelah pengambilan sampel darah tidak biasa, yang sangat memudahkan pemantauan rawatan.

Rawatan antikoagulan tidak langsung dirancang untuk melindungi kesihatan dan kehidupan anda. Ingat bahawa tidak akan membebankan dan selamat hanya dengan kerjasama erat dengan doktor anda.

Ujian darah untuk INR: norma semasa mengambil Warfarin dan penyimpangan. Cadangan doktor

INR darah adalah salah satu petunjuk utama analisis koagulogram darah. Koagulogram membolehkan anda memeriksa darah mengikut 2 parameter: menentukan kadar pembekuannya dan mengenal pasti tahap fibrinogen.

Kelajuan pembekuan ditentukan oleh ujian INR (nisbah normalisasi antarabangsa), dengan kata lain, INR juga disebut ujian untuk tahap prothrombin (protein yang menjadi ciri proses pembekuan darah). Analisis ini dilakukan dengan membandingkan sampel darah pesakit dengan sampel darah standard..

Piawaian INR

Bagaimana tahap INR dan kadar pembekuan darah berkaitan? Semuanya sangat mudah: semakin rendah tahap INR - semakin tinggi kadar pembekuan darah (darah lebih tebal) dan, sebaliknya, semakin tinggi INR - semakin rendah kadar pembekuan (darah lebih cair).

Ujian INR adalah kaedah yang berkesan untuk mendiagnosis dan mengendalikan penyakit yang secara langsung berkaitan dengan peningkatan kepadatan darah dan pembekuan darah di dalam kapal: emboli paru, tromboflebitis, serta komplikasi yang timbul akibat infark miokard dan kekurangan koronari.

Dalam perubatan, terdapat norma darah INR yang diterima secara khusus, yang berbeza-beza bergantung pada kehadiran penyakit pada pesakit:

  • Pada orang yang sihat, norma INR: 0,85 - 1,25.
  • Sekiranya pesakit sakit dengan emboli paru, maka norma INR dalam kesnya adalah: 2.0 - 3.0.
  • Sekiranya terdapat penyakit jantung atau norma trombosis vena: 2.0 - 3.0.
  • Dengan patologi vaskular, norma INR: 3.0 - 4.5.

Peningkatan atau penurunan indikator ini membawa akibat yang serius bagi seluruh organisma..

Menambah dan menurunkan INR: sebab dan akibat

Peningkatan tahap INR darah berlaku kerana sebab berikut:

  • Kekurangan faktor pembekuan.
  • Leukemia akut.
  • Kekurangan Vitamin K dalam badan.
  • Kehadiran keabnormalan di hati.
  • Rawatan Warfarin.
  • Kehadiran sindrom: DIC, antiphospholipid, kejutan toksik, sindrom nefrotik.
  • Adenoma pankreas atau onkologi.
  • Penyerapan Malab.
  • Kegagalan otot jantung.
  • Penyumbatan saluran empedu. Jaundis.

Pengambilan alkohol, ubat-ubatan tertentu dan makanan berlemak juga dapat meningkatkan kadar INR. Akibat utama peningkatan INR adalah risiko pendarahan (dalaman dan luaran).

Menurunkan tahap darah INR berlaku:

  • Pada trimester kehamilan terakhir.
  • Pada peringkat awal trombosis urat dalam.
  • Dengan peningkatan aktiviti faktor VII.
  • Dengan DIC.
  • Di hadapan tumor darah jinak.

Muntah, cirit-birit, kelebihan vitamin K (sekiranya pengambilan makanan) dan beberapa ubat dapat mengurangkan INR. INR rendah mengancam pembekuan darah.

Norma INR semasa mengambil warfarin

Menentukan tahap INR adalah prosedur wajib bagi pesakit yang mengambil ubat khas untuk melambatkan proses pembekuan darah (warfarin) kerana fakta bahawa tubuh mereka rentan terhadap peningkatan pembekuan darah. Pesakit ini mempunyai standard INR mereka sendiri..

Pertama, mari kita ketahui jenis ubat itu. Warfarin adalah antikoagulan yang mengurangkan kadar pembekuan darah. Ia diresepkan untuk pesakit dengan penyakit dan keadaan di mana berlakunya pembekuan darah sangat berbahaya: pelbagai trombosis, kehadiran prostesis jantung, patologi injap otot jantung, infark miokard, embolisme paru, gangguan irama jantung.

Tindakan ubat ini adalah seperti berikut: proses penyerapan ubat berlaku di perut dan usus kecil; masuk ke dalam darah, warfarin mengurangkan pembentukan faktor dalam badan yang menyumbang kepada pembekuan darah. Oleh kerana itu, darah membeku dengan lebih perlahan, menjadi lebih cair, dan risiko pembekuan darah berkurang.

Norma INR dalam rawatan warfarin: 2.0-3.0. Warfarin diambil 1 kali sehari. Dosnya selalu dipilih secara individu, dan kadang-kadang proses memilih dos yang sesuai boleh berlangsung hingga 3 minggu. Pada masa ini, pesakit mesti menentukan indikator INR mereka secara berkala. Apabila dos ubat yang betul dipilih, kemudian periksa INR 2 minggu sekali.

Perhatian! Dalam kes berikut, pemeriksaan tambahan tahap INR mesti dilakukan: semasa rawatan selsema, ketika mengubah diet biasa, setelah mengubah tempat tinggal (pindah ke zona iklim lain).

Diet

Semasa merawat dengan warfarin, disarankan agar produk yang mengandungi peningkatan jumlah vitamin K ditambahkan ke dalam diet harian. Ini diperlukan untuk melemahkan kesan ubat. Sekiranya vitamin K tidak mencukupi, kesan warfarin akan meningkat, dan akan ada risiko pendarahan.

Dosis vitamin K yang meningkat mengandungi (dalam urutan menurun): teh hijau, bayam, selada air, minyak kedelai, brokoli, selada, kubis putih, selada, hati sapi, kembang kol, tomat hijau, kacang, keju, timun, zucchini, mentega, kentang dan telur ayam.