Sikap normalisasi antarabangsa

Artikel terakhir dikemas kini: April 2019

Permulaan warfarin harus dilakukan di bawah pengawasan ketat INR dan pengawasan ketat doktor yang dapat menyesuaikan dos ubat. Biasanya memerlukan 10-14 hari untuk menstabilkan kadar INR dan memilih dos warfarin yang diperlukan. Selepas ini, pesakit perlu menderma darah setiap 2-4 minggu dan menyesuaikan dosnya secara bebas atau terus berjumpa doktor.

Sudah tentu, lebih baik berjumpa doktor, tetapi perkara ini jauh dari selalu senang dan, sayangnya, tidak selalu ada pakar dalam bidang yang dapat memberi nasihat kepada anda. Oleh itu, adalah lebih baik untuk belajar bagaimana dos ubat itu sendiri, terutamanya kerana banyak pesakit harus mengambil warfarin sepanjang hidup mereka. Tetapi doktor anda dan jadual ini semestinya membantu anda dalam hal ini..

Arahan untuk memilih dos warfarin di

bergantung pada penunjuk INR

Langkah 1

Sentiasa mengambil warfarin pada masa yang sama, selalu menderma darah ke INR pada masa yang sama. Contohnya: jika anda mula minum warfarin pada jam 18:00, teruskan meminumnya pada masa ini; jika anda menderma darah pada INR pada jam 9:00, maka menderma pada jam 9:00. Selalu disarankan untuk menggunakan makmal yang sama. Sekiranya anda tidak sengaja mengambil ubat, minum dos seterusnya tepat pada waktunya, tetapi tidak perlu ada jurang - hidup anda bergantung pada masa ini.

Langkah 2

Sekiranya INR lebih rendah daripada 2.0, maka darahnya "tebal" dan tidak ada faedah dari ubat tersebut, anda perlu meningkatkan dos warfarin.

Sekiranya INR lebih dari 3.0, maka darah "cair" akan meningkatkan risiko pendarahan dan dos ubat mesti dikurangkan.

Setengah langkah tidak dibenarkan, walaupun anda minum warfarin setiap hari, tetapi INR di bawah 2.0, sama dengan tidak minum apa-apa!

Langkah 3

Anda harus menulis sendiri dos warfarin selama 1-2 minggu sebelumnya, kerana dosnya boleh berbeza-beza kerana pelbagai sebab dan sukar untuk melacaknya tanpa mencatat. Untuk ini lebih mudah menggunakan jadual berikut. Pada lajur pertama jadual, anda menandakan penunjuk INR yang diperoleh selepas ujian, dan selebihnya anda menuliskan berapa banyak tablet yang akan diminum pada hari itu, kerana tidak semestinya anda boleh memilih dos yang sama untuk setiap hari, misalnya:

Jadual latihan (contoh)
INRIsninSelRabuThJumSabtuTidak lama lagi
2.21 t.2 t.1 t.2 t.1 t.2 t.1 t.

Langkah 4

Mari beralih ke jadual yang lebih rumit seterusnya - dos warfarin bergantung pada penunjuk INR..

Lajur pertama adalah penunjuk INR, yang kedua memberitahu anda apa yang harus dilakukan dengan dos dengan INR seperti itu, yang ketiga ketika melakukan analisis seterusnya. Dari jadual ini anda akan menentukan dos warfarin dalam tempoh sehingga analisis seterusnya.

Dos warfarin bergantung pada INR
…… KE DALAM ……Apa nak buatAnalisis seterusnya mengenai INR
6.0Berhenti mengambil warfarin dan hubungi doktor anda.

LANGKAH 5

Sekarang mari kita cuba mensimulasikan beberapa situasi agar lebih jelas.

Mari kita ambil contoh ketika pesakit mengambil warfarin mengikut skema berikut selama seminggu.Pada hari Isnin dia menderma darah untuk INR dan mendapat nilai 1.9 (nilai sasaran 2.0-3.0). Cara menjadualkan dos?

Jadual latihan (contoh)
INRIsninSelRabuThJumSabtuTidak lama lagi
2.21 t.2 t.1 t.2 t.1 t.2 t.1 t.
1.9???????

Kami melihat jadual dos warfarin bergantung pada indikator INR dan melihat bahawa kita perlu meningkatkan dos warfarin sebanyak 1 tablet seminggu sekali! dan ulangi analisis dalam seminggu.

Pesakit harus menetapkan dos untuk minggu berikutnya seperti berikut:

Jadual latihan (contoh)
.IsninSelRabuThJumSabtuTidak lama lagi
Ia adalah1 t.2 t.1 t.2 t.1 t.2 t.1 t.
telah menjadi1 t.2 t.2 t.2 t.1 t.2 t.1 t.

Berbanding dengan jadual sebelumnya, pengambilan warfarin pada hari Rabu meningkat sebanyak 1 tablet (pada hari Rabu). Anda boleh meningkatkan dos pada bila-bila masa, tetapi cubalah memastikan pengedarannya seragam.

Sekarang, setelah seminggu, pesakit menderma darah, INR = 2.5, kami melihat jadual, semuanya perlu diubah dengan sempurna. Masih ada skema terakhir yang berjaya, kawalan seterusnya dalam 2 minggu.

Jadual latihan (contoh)
INRIsninSelRabuThJumSabtuTidak lama lagi
2,51 t.2 t.2 t.2 t.1 t.2 t.1 t.

Sekarang anggap pesakit kita, yang mengambil dos dan mengambil segala yang sepatutnya selama 2 minggu, melakukan ujian darah dan menerima INR = 3.6.

Jadual latihan (contoh)
INRIsninSelRabuThJumSabtuTidak lama lagi
2,51 t.2 t.2 t.2 t.1 t.2 t.1 t.
3.6???????

Kami melihat jadual: anda perlu mengurangkan dos dengan 1 tablet dan setelah tiga hari ulangi analisis. Ternyata seperti ini:

Jadual latihan (contoh)
.IsninSelRabuThJumSabtuTidak lama lagi
Ia adalah1 t.2 t.2 t.2 t.1 t.2 t.1 t.
telah menjadi0 t.1 t.1 t..
boleh0.5 t.1 t.0.5 t..

Pada hari Khamis pagi, pesakit menderma darah dan setelah makan tengah hari mendapat hasil INR = 2.4 (nilai sasaran), jadi skema ini muncul dan kemudian dos untuk dua minggu berikutnya harus ditulis seperti ini:

Jadual latihan (contoh)
INRIsninSelRabuThJumSabtuTidak lama lagi
2,40 t.1 t.1 t.1 t.0 t.1 t.0 t.
.0 t.1 t.1 t.1 t.0 t.1 t.0 t.

Ternyata tiga kali seminggu pesakit tidak boleh minum warfarin, tetapi melakukan begitu banyak pas seminggu tidak baik, anda perlu mengagihkan dos ubat secara merata pada hari-hari dalam seminggu, kira-kira seperti ini:

Jadual latihan (contoh)
.IsninSelRabuThJumSabtuTidak lama lagi
Ia adalah0 t.1 t.1 t.1 t.0 t.1 t.0 t.
telah menjadi0.5 t.0.5 t.0.5 t.1 t.0.5 t.0.5 t.0.5 t.

Ternyata jumlah dos 4 tablet setiap minggu diagihkan secara lebih merata selama beberapa hari.

Perhatikan saat-saat ketika INR melebihi 4.5 adalah situasi yang mengancam dan memerlukan sikap bertanggungjawab..

Mungkin ada banyak pilihan yang berbeza, tetapi apabila anda memperoleh pengalaman, menyelesaikan masalah baru menjadi lebih mudah dan tidak menjadi masalah yang besar..

Saya menasihati anda untuk mencetak skema ini dan mula menguasainya dengan doktor anda, berhati-hati "kurangkan dos dengan satu tablet seminggu sekali (setiap minggu)" dan "kurangkan dos sebanyak 1 tab (setiap hari)" - perkara yang berbeza.

Pada mulanya semuanya kelihatan rumit, tetapi jika anda melihat, tidak ada yang salah.

Saya doakan semoga berjaya dan mohon tidak menggunakan artikel ini sebagai panduan untuk rawatan diri, tetapi hanya dengan persetujuan dengan doktor anda.

Harap maklum bahawa tahap INR dapat berubah dengan ketara kerana pengambilan makanan tertentu yang berlebihan yang mengandung vitamin K, jadual lengkap kandungan vitamin K dalam produk diberikan dalam artikel berikutnya.

Apa itu INR?

Sekiranya anda mengambil antikoagulan oral, sangat mustahak untuk melakukan ujian darah yang tepat untuk memastikan dos warfarin sesuai (tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah).

Coagulogram adalah satu siri ujian yang membantu anda menilai gangguan pembekuan darah. Koagulogram merangkumi sebilangan besar petunjuk yang berbeza, tetapi salah satu yang paling penting adalah penentuan masa prothrombin (PTV).

Untuk mengukur pembekuan darah, diperlukan analisis sederhana untuk menentukan masa prothrombin (PTT), yang membolehkan anda mengira nisbah normalisasi antarabangsa (INR). Dos warfarin ditentukan bergantung pada nilai INR..

Analisis PTV dilakukan di makmal diagnostik seperti berikut: faktor tisu khas (tromboplastin) ditambahkan ke sampel darah dan masa sehingga gumpalan terbentuk.

Di kebanyakan negara pasca-Soviet, pembekuan darah biasanya dinyatakan sebagai "indeks prothrombin" (IPT), dihitung sebagai nisbah PTV sampel darah kawalan terhadap PTV darah pesakit.

Pada orang yang sihat, IPT harus berada dalam kisaran 70-100%, dan untuk perlindungan yang mencukupi terhadap strok semasa mengambil warfarin, seharusnya sekitar 25-45%. Dengan nilai IPT yang lebih rendah, ancaman pendarahan tiba-tiba meningkat dengan mendadak, dan dengan nilai yang besar, risiko pembekuan darah meningkat dengan ketara. Beberapa kaedah untuk menentukan penunjuk ini telah dikembangkan; selain itu, aktiviti tromboplastin, yang ditambahkan pada sampel darah ketika menentukan PTV, berbeza bagi pengeluar yang berbeza. Oleh itu, hasil pengukuran IPT dapat berbeza secara signifikan bergantung pada jenis reagen - faktor tisu (tromboplastin) yang digunakan di makmal individu.

Di luar CIS, IPT tidak digunakan sama sekali, kerana ada indikator INR lain yang lebih stabil (nisbah normalisasi antarabangsa) yang telah diperkenalkan ke dalam praktik klinikal untuk menyeragamkan hasil ujian PTV. Hasil kawalan INR tidak akan banyak berbeza di mana-mana makmal klinikal.

Pada dasarnya, ini juga definisi PTV, tetapi menggunakan faktor tisu piawai khas.

Pada pesakit yang menerima antikoagulan langsung dan tidak langsung, tahap INR darah sasaran harus berada dalam had tertentu. Pada nilai penunjuk INR yang lebih rendah, pencegahan tidak akan berkesan, dan pada nilai yang besar, risiko pendarahan serius akan melebihi manfaat trombosis yang dicegah. Untuk menentukan "makna emas" ini, ratusan ribu orang di seluruh dunia telah mengambil bahagian dalam ujian klinikal..

Rawatan yang berkesan dengan warfarin memerlukan pemantauan berterusan INR dan mengambil dos yang tepat. Dos yang betul ditentukan dengan mengukur masa yang diperlukan untuk pembekuan darah (INR).

  • INR dengan nilai 1 bermaksud tahap normal yang terdapat pada orang yang tidak mengambil warfarin;
  • INR dengan nilai 2 bermaksud bahawa waktu pembekuan darah adalah dua kali ganda daripada norma;
  • INR dengan nilai 3 bermaksud masa pembekuan darah tiga kali lebih tinggi daripada biasa.

Nilai INR optimum bergantung pada keadaan anda: untuk fibrilasi atrium, ia berkisar antara 2 hingga 3 1.

Rajah 1. Nilai optimum INR 1

Julat sasaran INR ditentukan oleh doktor yang hadir bergantung pada kesaksian anda. Sekiranya anda berada dalam jangkauan terapi, risiko strok atau tromboemboli adalah minimum..

Oleh kerana tindak balas anda terhadap rawatan bergantung pada sejumlah faktor, seperti pemakanan dan ubat 2, penting untuk melakukan pemantauan secara berkala untuk memeriksa nilai INR.

Ujian darah MHO: apa itu, norma pada wanita dan lelaki, sebab peningkatan dan penurunan, pemeriksaan dan rawatan tambahan

M HO dalam ujian darah adalah petunjuk kualitatif kelajuan pembekuan: seberapa cepat tisu penghubung bendalir mengubah sifat reologi (kehilangan kecairan).

Terdapat nama lain untuk analisis. Kaedah yang berkaitan digunakan - kajian mengenai indeks prothrombin. Sebenarnya, ia adalah satu dan perkara yang sama. Satu-satunya perbezaan adalah kaedah apa yang digunakan oleh makmal..

Akronim MHO bermaksud Hubungan Normalisasi Antarabangsa. Dan ini menggambarkan intinya. Biasanya, makmal yang berbeza menggunakan reagen yang berbeza, oleh itu rujukannya, nilai normal sangat berbeza.

Ia tidak selesa. Oleh itu, masa prothrombin (mengenai kaedah yang dibaca di sini) digantikan oleh nisbah normalisasi antarabangsa. Gunakan reagen yang sama. Tetapi intinya tidak berubah. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kadar pembekuan..

Mengenai intipati kaedah

Untuk memahami apa itu, anda perlu membina anatomi dan fisiologi. Kebiasaannya, darah adalah bahan cecair, tisu penghubung. Sebaik sahaja pemusnahan bahagian tertentu kapal berlaku, pendarahan bermula, sel-sel platelet berbentuk memasuki casing.

Sebagai tambahan kepada mereka, faktor pembekuan yang disebut - protein khas mengambil bahagian aktif.

Struktur sitologi darah terkumpul di tempat kerosakan dan melekat bersama. Proses ini dipanggil agregasi platelet. Biasanya, masa di mana ia berlaku adalah dari 15 hingga 20 saat. Jarang sedikit lagi.

Kajian INR hanya menunjukkan berapa banyak tisu penghubung cecair yang membeku..

Untuk mendapatkan indeks, formula khas digunakan.

Nampaknya seperti ini: kadar pembekuan darah subjek dalam analisis dibahagikan dengan parameter dinormalisasi.

Perlu memberi contoh:

Pada pesakit bersyarat, darah membeku dalam 25 saat, dan norma adalah 20 saat. Oleh itu, indeks untuk INR akan sama dengan 25/20 - ternyata 1,25.

Dengan nilai mencukupi dari 1 atau kurang. Pengecualian dijumpai, tetapi jarang. Darah membeku dengan lebih perlahan, memerlukan lebih banyak masa untuk prosesnya. Dia terlalu kurus. Dalam keadaan ini, persoalannya dipertimbangkan..

Pada intinya, analisis INR adalah koagulogram. Sebahagian daripada kajian pembekuan darah.

Petunjuk

Terdapat banyak situasi di mana anda tidak dapat melakukan tanpa diagnosis rancangan sedemikian. Antara semua itu:

  • Kehamilan. Semasa kehamilan, darah menjadi lebih tebal. Ini disebabkan peningkatan tekanan pada badan ibu mengandung. Jangan lakukan tanpa diagnostik khas. Termasuk keperluan untuk perkiraan kelajuan pembekuan. Sekiranya perlu, tetapkan terapi.
  • Rawatan pembedahan. Sekiranya pesakit memerlukan manipulasi pembedahan, perlu dilakukan kajian mengenai kualiti agregasi platelet. Adakah selalu. Oleh kerana tanpa ini, kemungkinan terdapat pendarahan di meja operasi. Ini mengenai kehidupan pesakit.
  • Kekurangan Vitamin K Prothrombin yang rosak disintesis tanpa bahan ini. Sebatian tersebut tergolong dalam kelas protein, bertanggungjawab untuk pembekuan darah yang normal. Sekiranya jumlah vitamin K yang tidak mencukupi memasuki badan, kebarangkalian menghasilkan protein yang rosak adalah tinggi. Oleh itu masalah dengan koagulabiliti, masa yang diperlukan untuk proses semula jadi meningkat.
  • Pentadbiran antikoagulan yang sistematik. Mengawal MNO mandatori semasa menggunakan Warfarin, ubat-ubatan lain. Masuk akal untuk mengawal indeks prothrombin sekurang-kurangnya enam bulan. Tambah atau tolak. Kekerapan - kira-kira 1-2 kali sebulan atau lebih.
  • Sirosis hati. Penyakit lain dari organ ini. Termasuk hepatitis. Proses keradangan. Pemusnahan struktur kelenjar terbesar disertai dengan pertumbuhan INR. Kerana darah menjadi terlalu cair.

Sementara itu, di dalam hati sebahagian besar faktor pembekuan disintesis. Perlu pemantauan berterusan. Sekurang-kurangnya beberapa kali dalam sebulan. Termasuk untuk mengkaji kualiti rawatan.

  • Gangguan sistem kardiovaskular. Dengan banyak patologi struktur jantung, sifat reologi darah berubah. Dan secara radikal. Biasanya, tisu penghubung menjadi beberapa kali lebih tebal dan lebih teruk mengalir melalui saluran.

Oleh itu, peningkatan beban pada arteri, penurunan keanjalan dan akhirnya kecacatan atau kematian akibat strok, serangan jantung. Trombosis juga mungkin. Pembentukan bekuan, penyumbatan saluran paru-paru dan kematian akibat komplikasi.

  • Gangguan pembekuan lain. Tidak berkaitan dengan pengambilan dadah. Sebagai contoh, terhadap latar belakang kelainan genetik, penyakit. Sebagai contoh, kajian sistematik tahap INR dalam hemofilia dan diagnosis myeloproliferative diperlukan. Terdapat banyak pilihan. Persoalan kesesuaian diputuskan oleh doktor. Serta kekerapan kajian.
  • Analisis INR adalah cara untuk mendiagnosis dan memeriksa urat varikos. Dengan petunjuk penurunan bahan, faktor pembekuan, adalah mungkin untuk mengkaji tahap keparahan keadaan untuk mengetahui pendekatan komplikasi. Tindak balas tepat pada masanya dan tetapkan rawatan berkualiti.
  • Gangguan sumsum tulang. Untuk diagnosis yang disyaki atau sudah terbukti, perlu memeriksa kepekatan prothrombin secara sistematik. Belajar INR. Agar tidak terlepas saat anda perlu memulakan terapi.

Inti kaedahnya adalah kajian mengenai kadar pembekuan darah. Terdapat banyak petunjuk untuk diagnosis dan semuanya berkaitan dengan pelanggaran sifat reologi tisu.

Penyediaan dan penyampaian analisis

Untuk mendapatkan hasil yang paling tepat, anda perlu mengikuti beberapa peraturan mudah:

  • Lebih kurang 7-14 jam tidak boleh makan. Ini penting kerana kepekatan prothrombin meningkat selepas makan. Akibatnya, darah menjadi lebih tebal dan hasilnya akan diputarbelitkan. Kita harus mengambil analisis dengan cara yang baru dan sehingga semua syarat dipenuhi. Sehingga anda dapat memanggil hasilnya objektif.

Penting agar waktunya tidak melebihi 14 jam. Sejak perut kosong semuanya bertentangan.

  • Pada masa yang sama, mereka menderma darah dengan ketat semasa perut kosong. Penting untuk anda mengikuti cadangan di atas..
  • Sehari sebelum analisis INR, anda harus menolak makanan pedas dan terlalu berlemak. Lipid semasa pembusukan, pemendapan dan pemprosesan meningkatkan INR. Darah menjadi tebal, kurang baik melalui saluran. Oleh itu, penyimpangan yang dinyatakan dalam hasil analisis.
  • Kira-kira perkara yang sama berlaku dengan merokok secara sistematik. Oleh itu, anda tidak boleh menggunakan produk tembakau dalam masa 8 jam. Vape, hookah juga termasuk dalam bahagian penyediaan ini. Lebih baik berpantang sekurang-kurangnya 1-2 jam. Agar tidak menimbulkan pembekuan darah.
  • Sekiranya pesakit mengambil ubat sekumpulan antikoagulan atau agen antiplatelet, kemungkinan perubahan hasilnya tinggi. Dia hampir seratus peratus. Dalam kes ini, penting untuk memberitahu juruteknik makmal mengenai pengambilan ubat-ubatan, dan kemudian doktor. Termasuk dos, nama sediaan farmasi tertentu. Untuk doktor menekankan dan menguraikan hasilnya dengan betul.

Analisis berlangsung dari jam 7 hingga 12.00. Derma darah untuk INR berlaku semasa perut kosong. Peraturannya hampir sama dengan kajian biasa. Darah diambil dari urat. Kemudian diletakkan di dalam tabung uji, dilabel dan dihantar ke makmal.

Kemudian disentrifugasi, dipisahkan menjadi pecahan dan dikaji. Pesakit menerima hasilnya sama atau keesokan harinya. Dia diserahkan ke tangannya atau dihantar sendiri ke doktor.

Penyahsulitan dan penafsiran dilakukan oleh pakar. Biasanya ahli hematologi. Doktor endokrinologi dan ahli onkologi tertarik dengan keperluan..

Menafsirkan hasilnya sendiri tidak begitu mudah. Adalah perlu untuk mengambil kira bukan sahaja indikator INR, tetapi juga hasil kajian objektif yang berkaitan.

Norma mengikut jantina

Tahap itu dianggap sebagai indeks. Iaitu, nilai berangka tanpa satuan ukuran. Bagaimana untuk mendapatkan hasilnya - sudah dinyatakan sebelumnya.

  • Norma INR pada wanita adalah antara 0.7 hingga 1.3. Nilai purata berbeza di sekitar unit.
  • Wakil-wakil bahagian lelaki mempunyai pekali yang hampir sama. Tambah atau tolak. Terdapat beberapa sudut pandangan mengenai isu ini. Sebilangan doktor mengatakan bahawa tidak ada perbezaan sama sekali, yang lain menunjukkan bahawa norma INR pada lelaki dewasa adalah 1.2-1.4.
  • Pada kanak-kanak, petunjuk yang mencukupi adalah sekitar 0.9-1.1. Penyimpangan kecil mungkin..

Sebab peningkatan dan kaedah rawatan

Sekiranya INR dinaikkan, ini bermakna darah terlalu cair dan perlahan-lahan membeku.

Kadar pertumbuhannya agak biasa: kita bercakap tentang 0.5-1.2% daripada jumlah populasi planet ini. Apa yang boleh menjadi kesalahan proses patologi.

Kekurangan vitamin K

Peranannya dalam sintesis prothrombin ditemui tidak lama dahulu. Dalam dekad yang lalu. Secara formal, dengan kajian sasaran kepekatan zat, semuanya ternyata berjalan lancar. Tetapi, secara paradoks, darah tidak cukup membeku.

Masalahnya berbeza. Vitamin K bertanggungjawab untuk "pembungkusan" normal prothrombin. Iaitu, penciptaan bentuk aktifnya yang lengkap dan berfungsi. Tanpa ini, kadar pembekuan meningkat. Dia semakin kurus.

Rawatan. Penyediaan jenis vitamin K. digunakan. Sekiranya kekurangan, ubat kejutan dos ditetapkan. Sehingga proses patologi utama diperbetulkan: misalnya, gangguan saluran pencernaan, usus kecil.

Penggunaan ubat antikoagulan secara sistematik

Termasuk warfarin. Dalam kes ini, INR adalah kaedah untuk pemeriksaan awal proses patologi. Mereka disertai dengan pelanggaran sintesis prothrombin yang normal. Juga kualiti pembetulan. Ini adalah teknik yang komprehensif..

Rawatan. Penolakan ubat ditunjukkan. Atau pengganti rakan sejawat yang lebih selamat dan bertoleransi. Doktor memutuskan soalan, jangan buat apa-apa tanpa kebenaran.

Penggunaan kontraseptif oral

Dan ubat-ubatan bukan antikoagulan lain. Senarai ini cukup besar. Ejen antiplatelet, seperti Aspirin dan juga analog moden, anti-radang bukan steroid, hormon dan lain-lain.

Kesemuanya dapat menipiskan darah, yang pasti mempengaruhi keadaan tisu penghubung cair dan dapat dilihat dalam analisis dengan peningkatan INR.

Rawatan. Penghapusan ubat-ubatan yang boleh mempengaruhi tubuh dengan cara ini, atau pengurangan dos.

Gangguan Keturunan

INR menunjukkan gangguan profil genetik, walaupun secara tidak langsung, kajian kariotip diperlukan. Perundingan Genetik.

Sebagai peraturan, rawatan tidak mungkin dilakukan. Atau, lebih tepat lagi, ia akan menjadi simptomatik. Bertujuan untuk memperbetulkan manifestasi.

Hemofilia dan penyakit darah lain

Gangguan asal usul genetik dan proses patologi yang diperoleh. Contohnya, gangguan myeloproliferative. Yang menyebabkan peningkatan kepekatan prothrombin dan sel berbentuk (platelet, sel darah merah). Soalannya rumit.

Rawatan bergantung pada proses patologi yang mendasari:

  • Jadi, sebagai contoh, dengan hemofilia, sangat disarankan untuk meminimumkan tahap aktiviti fizikal. Terutama trauma. Pemindahan darah dilakukan secara sistematik..

Pesakit mengambil ubat hemostatik untuk mengelakkan pendarahan.

  • Proses myeloproliferatif malignan memerlukan radiasi dan kemoterapi. Masalahnya diputuskan oleh pakar di tempat. Selepas pemeriksaan menyeluruh.

Penyakit kardiovaskular

Penyakit struktur jantung entah bagaimana disertai dengan pelanggaran struktur darah. Dan di kedua-dua arah. Terhadap latar belakang penyakit primer atau keadaan lain, sifat reologi tisu berubah.

Perkara yang sama diperhatikan dalam rawatan patologi kardiovaskular. Ubat antihipertensi mempunyai kesan yang serupa..

Rawatan. Pembetulan diagnosis utama. Ganti ubat mengikut keperluan. Pada mereka yang boleh diterima dengan lebih baik.

Sebab-sebab penurunan dan kaedah rawatan

Penurunan indikator INR agak jarang berlaku, tetapi ini juga mungkin berlaku. Beberapa provokator.

Kekurangan zat makanan

Paling berisiko adalah pesakit yang mengambil banyak lemak haiwan. Masalahnya ialah lipid mempengaruhi kualiti dan kelajuan aliran darah. Lebih banyak faktor pembekuan dihasilkan yang terlalu cepat memenuhi tugasnya, oleh itu INR rendah.

Rawatannya cukup mudah. Diperlukan untuk mengubah diet. Masukkan makanan yang lebih diperkaya di dalamnya. Contohnya, buah-buahan dan sayur-sayuran.

Anda juga boleh mengambil vitamin buatan buatan dalam bentuk tablet. Bersama dengan mineral, unsur surih untuk menormalkan metabolisme lemak.

Saluran penghadaman

Terutama berbahaya dari segi keadaan. Sebatian lemak itu sendiri diserap dalam jumlah yang berlebihan. Ia berakhir dengan gangguan pembekuan..

Tetapi dalam kes ini, tidak normal untuk memperbaiki masalah anda sendiri. Perubahan diet tidak banyak. Adalah perlu untuk menghilangkan keadaan tanah.

Adalah perlu untuk mengembalikan kedudukan normal saluran pencernaan:

  • Gastritis, keradangan hati, pankreas disesuaikan dengan diet. Enzim, hepatoprotectors juga diperlukan..
  • Kolitis dihilangkan dengan bantuan imunosupresan, glukokortikoid (dengan kerosakan autoimun).
  • Proses berjangkit memerlukan antibiotik.

Prothrombin berlebihan

Ia dihasilkan dengan pelbagai alasan. Sebagai contoh, dengan latar belakang proses onkologi, untuk mengimbangi perubahan patologi dalam badan. Intinya adalah bahawa pembekuan darah meningkat dengan ketara, INR menurun dengan sewajarnya.

Oleh itu, tidak ada rawatan khas.

Terapi adalah untuk mengembalikan sifat reologi (kelancaran) darah. Contohnya, dengan bantuan antikoagulan: Heparin, Warfarin. Berikut adalah ubat barisan pertama.

Kemudian, jika diperlukan, terapi sokongan ditetapkan..

Onkologi

Terutama malignan pada peringkat lanjut. Struktur tumor hancur, yang menyebabkan peningkatan refleks dalam kepekatan prothrombin. Dia diperlukan untuk mengimbangi pendarahan. Tumor yang dibekalkan sangat berbahaya..

Masuk akal untuk melakukan rawatan pembedahan secepat mungkin. Sekiranya perlu, terapi kemoterapi dan radiasi juga ditetapkan..

Peperiksaan tambahan

Satu koagulogram tidak mencukupi. Adalah perlu untuk melakukan diagnostik tambahan secepat mungkin di bawah pengawasan pakar dalam bidang hematologi.

  • Penyoalan lisan dan pengambilan sejarah. Untuk mengenal pasti gejala utama penyakit ini, jelaskan kemungkinan berlakunya proses patologi..
  • Tusukan sumsum tulang Mengikut keperluan. Sekiranya disyaki gangguan myeloproliferative atau barah.
  • Ultrasound saluran pencernaan. Kaedah lain yang bertujuan untuk mengenal pasti patologi gastrousus.
  • ECG. Kaedah yang berdasarkan penentuan gangguan fungsi sistem kardiovaskular.
  • Ekokardiografi. Digunakan untuk mengenal pasti gangguan organik, patologi seperti kecacatan. Kongenital atau diperolehi.

Diagnosis membolehkan anda menetapkan rawatan yang tepat.

INR adalah kaedah yang mudah tetapi berkesan untuk memeriksa badan. Benar, itu sahaja tidak mencukupi. Kaedah tambahan diperlukan. Jadi hasilnya akan lebih tepat dan bermaklumat..