Pemantauan tekanan darah setiap hari: petunjuk bagaimana kelanjutannya

Dari artikel ini anda akan belajar: apa itu BPM, petunjuk untuk pemantauan tekanan darah setiap hari, penyakit apa yang dapat dikenal pasti oleh kajian semacam itu. Bagaimana prosedurnya berjalan, apa yang harus dilakukan oleh pesakit, menguraikan hasilnya.

Penulis artikel: Victoria Stoyanova, doktor kategori 2, ketua makmal di pusat diagnostik dan rawatan (2015-2016).

Pemantauan tekanan darah setiap hari adalah prosedur diagnostik. Ini memberikan pelbagai pengukuran tekanan darah sepanjang hari menggunakan alat khas.

Ini membolehkan anda menganalisis perubahan tekanan sepanjang hari dan malam: sama ada ia selalu meningkat (menurun), dalam jenis aktiviti apa dan berapa peningkatannya (menurun), sama ada ia berubah pada waktu malam. Beberapa alat mengukur bukan sahaja tekanan darah, tetapi juga degupan jantung.

Rujukan untuk pemeriksaan diberikan oleh pakar kardiologi atau ahli terapi.

Petunjuk untuk

Prosedur ini ditetapkan kepada pesakit yang mengadu:

  • keletihan;
  • sakit kepala, pening;
  • penglihatan menurun, "lalat" di depan mata;
  • tinnitus atau telinga berdering.

Juga, BPM boleh diresepkan kepada orang yang tidak mempunyai gejala yang tidak menyenangkan, tetapi peningkatan apabila doktor mengukur tekanan. Sebabnya ini mungkin fenomena "lapisan putih": ini adalah ciri individu, yang dinyatakan dalam reaksi psikologi khusus kepada doktor. Seseorang dengan fenomena "kot putih" mula risau dengan berlebihan semasa melakukan sebarang manipulasi perubatan, oleh itu tekanan dan degupan jantungnya meningkat. Pengukuran tekanan darah dan degup jantung menggunakan pemantauan harian menghilangkan pengaruh fenomena ini pada diagnosis.

Prosedur ini membolehkan anda mengenal pasti hipertensi arteri (hipertensi), dan juga menentukan penyebabnya terlebih dahulu - penyakit yang mendasari. Perkara itu disahkan dalam pemeriksaan lanjut. Dengan kaedah ini juga anda dapat mendiagnosis hipotensi kronik (hipotensi arteri) - tekanan darah rendah.

  • ramalkan betapa bahaya hipertensi bagi pesakit tertentu;
  • tentukan apa komplikasi yang mungkin timbul atau yang telah ditimbulkannya;
  • memahami tahap aktiviti fizikal yang boleh diterima oleh seseorang;
  • untuk menentukan sama ada ubat untuk tekanan yang telah ditetapkan untuk rawatan berkesan.

Prosedur

  1. Anda datang ke doktor. Ia membetulkan peranti mudah alih di badan anda untuk memantau tekanan darah setiap hari. Ia terdiri daripada cuff (sama dengan tonometer konvensional), tiub penyambung dan bahagian utama peranti, yang menuliskan data yang diterima ke memori terpasang (selalunya peranti diletakkan di penutup pada tali pinggang yang digantung di bahu atau diikat pada tali pinggang pesakit).
  2. Anda menjalani hari itu mengikut jadual biasa, tetapi menyimpan buku harian terperinci. Di sana anda merakam semua yang anda lakukan pada siang hari dengan masa.
  3. Peranti mengukur tekanan setiap 15 minit pada siang hari dan setiap 30 minit pada waktu malam. Kadang-kadang selang ini mungkin lebih lama (contohnya, setiap 40 minit pada siang hari dan setiap jam pada waktu malam), bergantung pada tetapannya.
  4. Sekiranya anda telah diberi ubat, sila beritahu doktor anda. Penerimaan mereka mungkin dibatalkan semasa peperiksaan. Sekiranya doktor mengatakan bahawa anda tidak perlu membatalkan janji temu (contohnya, sekiranya anda perlu menilai keberkesanan rawatan), minum ubat seperti sebelumnya dan tuliskan waktu kemasukan dalam buku harian itu. Anda juga boleh merakam pada saat mana anda merasakan kesan ubat tersebut.
  5. Dalam sehari anda berjumpa doktor lagi. Dia mengeluarkan peranti dan mengatakan kapan akan datang untuk mendapatkan hasilnya. Biasanya pemprosesan data tidak lebih dari satu hari.

Dengan hasilnya, anda pergi ke pakar kardiologi atau ahli terapi anda. Berdasarkan data dari ABPM, dia dapat membuat diagnosis, dan juga menetapkan prosedur diagnostik lebih lanjut untuk menjelaskan penyebab hipertensi..

Memo Pesakit

Terdapat beberapa perkara yang perlu diingat semasa menjalani prosedur diagnostik ini..

Peraturan asas: apabila peranti mula mengukur tekanan darah (anda dapat mengenali momen ini dengan mengembungkan manset, dan beberapa model memancarkan isyarat sebelum memulakan pengukuran), berhenti, rileks tangan anda dan turunkan. Jika tidak, peranti tidak dapat mengukur tekanan, atau hasilnya tidak betul.

Peraturan Diari

Pastikan anda merakam pada sebelah petangWaktu aktiviti fizikal sederhana (naik ke tingkat 4 - 5, berjalan dari 1000 m)
Masa memandu
Masa tekanan atau tekanan emosi meningkat (jika ada)
Masa ubat
Masa makan
Pada masa anda merasakan gejala yang tidak menyenangkan, penerangan terperinci mengenai gejala ini, apa yang anda lakukan ketika itu
Sebaiknya rakam pada sebelah petangApa sebenarnya yang anda lakukan pada setiap pengukuran tekanan
Pastikan anda merakam pada waktu malamMasa untuk tidur dan bangun
Waktu Kebangkitan Malam
Apa yang anda buat ketika anda bangun pada waktu malam

Ia berlaku bahawa alat mula mengembung manset sekali lagi setelah mengukur tekanan. Ini bermaksud bahawa kali terakhir peranti tidak dapat mengukur. Kemungkinan sebab untuk ini: anda menegangkan lengan anda, atau manset dilonggarkan. Sekiranya lengan dilonggarkan pada saat percubaan pengukuran pertama, mintalah seseorang mengetatkan manset sehingga sesuai pada lengan (anda boleh melakukan ini sendiri, tetapi tidak selesa untuk mengetatkannya dengan satu tangan).

Aktiviti fizikal yang intensif (kecergasan, gimnasium) pada hari ketika pemantauan tekanan darah dilakukan setiap hari.

Kontraindikasi dan ketidakselesaan prosedur

Prosedur ini tidak mempunyai kontraindikasi.

Dari kesan sampingan, hanya rasa tidak selesa di tangan yang dapat dibezakan selama 1-2 hari setelah pemeriksaan, kerana manset dapat menekan.

Kami juga akan membincangkan kemungkinan ketidakselesaan yang mungkin anda hadapi semasa prosedur:

  • Kesukaran tidur. Oleh kerana alat ini juga dapat mengukur tekanan pada waktu malam, anda boleh bangun dari meremas lengan anda dengan manset atau dari isyarat awal. Perkara ini berlaku terutamanya bagi mereka yang sedang tidur secara sensitif..
  • Tidak mungkin membengkokkan lengan sepenuhnya di siku, kerana manset dipasang tepat di atas sendi. Oleh kerana itu, adalah menyusahkan, misalnya, mencuci atau menggosok gigi..
  • Harus menahan diri dari mandi atau mandi, kerana alat tidak boleh basah.

Ini semua kelemahan prosedur. Mereka dapat ditoleransi demi diagnosis yang tepat, yang dapat dibuat setelah Smad.

Menyatakan hasilnya

Pemantauan tekanan darah setiap hari memberikan maklumat lengkap mengenai perubahan tekanan darah sistolik dan diastolik pada siang dan malam.

Anda akan menerima helaian dengan hasil ujian sehari selepas prosedur.

Ia akan menunjukkan:

  1. Tekanan darah pada waktu yang berlainan dalam bentuk grafik.
  2. Tekanan darah sistolik harian.
  3. Tekanan darah diastolik purata setiap hari.
  4. Bererti tekanan darah sistolik pada waktu malam.
  5. Tekanan darah diastolik rata-rata malam.
  6. Tahap penurunan tekanan darah sistolik dan diastolik pada waktu malam.
  7. Pemboleh ubah tekanan darah sistolik dan diastolik.
  8. Tekanan darah nadi purata (perbezaan antara tekanan sistolik dan diastolik).

Menentukan keparahan hipertensi dengan tekanan min

Bererti tekanan darah sistolikBererti tekanan darah diastolik
Tekanan rendahPada sebelah petang - di bawah 100

Pada waktu malam - di bawah 90 tahunPada sebelah petang - bawah 65 tahun

Pada waktu malam - di bawah 50 tahunBiasaPada sebelah petang - 100–135

Pada waktu malam - 90–120Pada sebelah petang - 65-85

Pada waktu malam - 50–70Hipertensi sempadanPada sebelah petang - 136-140

Pada waktu malam - 121–125Pada sebelah petang - 86–90

Pada waktu malam - 76–85Hipertensi ringan (1 darjah)Pada sebelah petang - 141-155

Pada waktu malam - 126–135Pada sebelah petang - 91–100

Pada waktu malam - 76–85Hipertensi sederhana (2 darjah)Pada sebelah petang - 156–170

Pada waktu malam - 136-150Pada sebelah petang - 101–110

Pada waktu malam - 86–100Hipertensi teruk (3 darjah)Pada sebelah petang - lebih daripada 170

Pada waktu malam - lebih daripada 150Pada sebelah petang - lebih daripada 110

Pada waktu malam - lebih daripada 100

Tahap penurunan tekanan darah pada waktu malam biasanya 10-20%. Penurunan tekanan pada waktu malam yang tidak mencukupi - petunjuk masalah kesihatan.

Penurunan tekanan yang tidak mencukupi semasa tidur

Mungkin menunjukkan penyakit seperti ituMeningkatkan risiko komplikasi hipertensi berikut.
Penyakit buah pinggang yang kronikHipertrofi ventrikel kiri
Pheochromocytoma (tumor kelenjar adrenal)Iskemia jantung kronik dengan serangan angina
DiabetesInfarksi miokardium
Insomnia, neurosisPukulan

Tekanan nadi (perbezaan antara tekanan atas dan bawah) tidak boleh melebihi 53 mm Hg. Seni. (Sebaik-baiknya, 30-40 mmHg). Tekanan nadi yang meningkat mungkin menunjukkan masalah dengan kelenjar tiroid, serta penyakit vaskular. Pesakit dengan tekanan nadi tinggi mempunyai risiko peningkatan komplikasi hipertensi..

Kebolehubahan tekanan darah adalah tahap perubahannya pada siang hari. Biasanya, kebolehubahan tekanan darah sistolik mestilah kurang dari 15 mm Hg. Art., Diastolik - kurang daripada 12 mm RT. Seni. Kebolehubahan yang meningkat menunjukkan keanjalan vaskular yang rendah, yang meningkatkan risiko strok dan pendarahan retina.

Pemantauan tekanan darah 24 jam

Menurut statistik selama 15–20 tahun terakhir, penyakit kardiologi telah “kembali segar”: jika sebelumnya mereka terutama diserang oleh orang tua, sekarang anak-anak muda semakin menderita penyakit jantung. Adalah mungkin untuk mengenali penyakit berbahaya pada embrio dengan bantuan kaedah perubatan penunjuk yang relevan mengenai aktiviti otot jantung - salah satu parameter yang paling penting adalah tekanan darah (BP).

Agar pakar dapat membezakan antara gema tekanan tinggi normal atau tekanan siang hari dari fenomena patologi yang serius, misalnya, iskemia dan hipertensi, dia menggunakan kaedah diagnostik standard yang disebut pemantauan tekanan darah setiap hari. Prinsip pelaksanaannya akan dibincangkan kemudian..

Petunjuk

Doktor paling kerap menetapkan SMAD sekiranya terdapat kelainan fisiologi pada pesakit, seperti:

  • apnea malam (menahan nafas jangka pendek semasa tidur);
  • hipertensi arteri;
  • penurunan penglihatan yang tajam, kerap munculnya "lalat" (bintik) di depan mata;
  • keletihan yang bersifat kronik;
  • manifestasi bunyi luar di telinga, peletakannya;
  • sakit kepala yang tidak dapat dijelaskan;
  • kegagalan jantung;
  • pening;
  • sesak nafas dalam kombinasi dengan batuk;
  • keadaan sinkop (kehilangan kesedaran pramatang tidak lebih dari satu minit); hipotensi (tekanan darah rendah);
  • diabetes jenis 1.

Kadang-kadang prosedur kardiologi ditetapkan kepada mereka yang disyorkan untuk menggunakan ubat-ubatan yang menstabilkan tekanan darah. SMAD membolehkan anda mengenal pasti dos ubat yang lebih sesuai digunakan pada waktu yang berlainan dalam sehari. Sekiranya petunjuk tekanan darah tinggi direkodkan, misalnya, pada waktu pagi atau malam, maka selang waktu ini pengambilan utama ubat tambahan adalah.

Kontraindikasi

Dari pemantauan harian harus ditinggalkan, pertama sekali, kepada orang-orang yang telah memerhatikan:

  • sebarang kecederaan tangan (patah tulang, keseleo, dan lain-lain);
  • penyakit yang mempengaruhi kapal besar di anggota atas;
  • dermatosis teruk;
  • ketidakstabilan psikologi yang berkaitan dengan manifestasi peningkatan pencerobohan atau ketidakupayaan untuk melayani diri;
  • patologi darah yang serius (purpura hemoragik, trombositopenia, dll.).

Sekiranya pesakit memberikan penolakan yang beralasan untuk melakukan kajian, juga dilarang mengukur indikasi fungsi jantung.

Bagaimana tekanan darah dipantau??

Terdapat beberapa cara untuk mendaftarkan tekanan darah pada siang hari: pengukuran diri, BiPiLAB dan SMAD menurut Holter. Setiap kaedah diagnostik yang disenaraikan mempunyai ciri khas individu, yang mesti anda kenali sebelum prosedur.

Pemantauan sendiri tekanan darah

Dalam praktik perubatan, jenis kajian ini tidak disambut baik, kerana data yang diperoleh secara signifikan dapat menyimpang dari parameter sebenarnya kerana kurangnya kemahiran yang tepat bagi seseorang untuk memperbaiki indikator dengan betul. Pada selang waktu yang ditunjukkan oleh pakar, pada hari aktif, anda harus mengambil pose yang selesa di kerusi, sofa atau tempat tidur, meluangkan masa untuk merehatkan otot badan, memakai lengan tonometer dan mengukur tekanan darah mengikut arahan.

Tonometer harus direkodkan dalam buku nota khas bersama dengan waktu dan kesejahteraan yang diperhatikan semasa pengukuran tekanan seterusnya. Untuk orang yang cacat penglihatan, peranti khas dengan sensor suara terbina dalam, yang menggandakan hasilnya, dimaksudkan. Perlu diperhatikan bahawa mereka dicirikan oleh kenaikan kos.

Sistem BiPILAB

BPiLAB adalah sistem automatik untuk mengukur denyut jantung dan tekanan darah, yang digunakan semasa pergerakan bebas dan akrab pesakit dari semua kategori umur untuk jangka masa yang panjang. Peranti miniatur yang membaca parameter jantung, sebagai peraturan, diletakkan di leher, dan manset dipasang pada lengan.

Sebaik sahaja seseorang merasakan tekanan yang lain di kawasan anggota atas, yang mendahului penetapan data, dia perlu menurunkan dan mengendurkan tangannya, jika mungkin. Tidak disarankan untuk memantau operasi peranti dengan sengaja semasa BPM, kerana ini dapat menimbulkan kegelisahan dan panik yang tidak diingini. Mengenai perubahan kesejahteraan dan rutin harian anda perlu menulis laporan dalam buku harian, yang bernilai menggunakan buku kecil.

Pengukuran Holter

Kompleks BiPiLAB yang sama, tetapi sudah bertambah baik: menggunakan pemantauan harian menggunakan kaedah Holter, anda bukan sahaja mendapat tekanan darah, tetapi juga ECG (kardiogram). Sebelum diagnosis langsung, elektrod berwarna kecil atau hitam juga dipasang di kawasan dada pesakit - mereka, bersama dengan pemasangan perisian tambahan yang tertanam di dalam peranti, dapat meningkatkan kemungkinan mengesan kelainan jantung beberapa kali.

Pada akhir BPA, hasil akhir tekanan darah dan elektrokardiogram berterusan diproses menggunakan komputer, dan laporan perubatan dihasilkan berdasarkan pengukuran akhir ini.

Siapa yang memberi arahan untuk diagnosis?

Hanya 2 pakar yang boleh melantik prosedur untuk pesakit mereka sekiranya mereka mempunyai petunjuk yang tepat: pakar kardiologi dan ahli terapi. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, pakar neurologi yang menetapkan aritmia jantung semasa pemeriksaan juga menetapkan ABPM.

Bagaimana untuk menyediakan?

Dilarang sama sekali mandi, mengunjungi rumah mandian dan mandi semasa pelaksanaan XM atau BIPILAB - alat elektronik mungkin gagal jika bersentuhan dengan air. Semasa kajian, keutamaan harus diberikan kepada pakaian yang sesuai yang tidak akan meremas bahagian tubuh tertentu. Juga, pada waktu pemantauan harian, sukan sangat tidak digalakkan, kerana aktiviti fizikal yang berlebihan dapat secara signifikan memutarbelitkan hasil pengukuran elektrokardiogram dan tekanan darah..

Sebagai persediaan untuk tidur, anda harus mengambil pose yang selesa di mana pendawaian elektrod dan tiub getah yang menghubungkan perakam tekanan ke manset tidak akan terdistorsi. Arahan terperinci untuk penggunaan alat elektronik akan diumumkan semasa berunding dengan doktor. Penggunaan ubat-ubatan tertentu semasa BPM juga dibincangkan dengan doktor.

Kekurangan dan kelebihan

Sepanjang masa pendaftaran tekanan darah mempunyai beberapa kelebihan penting, antara pakar yang paling penting membezakan:

  • Hasil yang lebih tepat berbanding dengan satu pengukuran tekanan darah.
  • Peluang untuk mengkaji ciri-ciri irama jantung semasa rehat malam.
  • Pengenalpastian kebolehubahan terkecil yang diperhatikan dalam jangka masa yang singkat.
  • Menjaga pesakit dalam suasana tenang yang kondusif untuk keselesaan rohani.

Ramai orang, ketika mengunjungi institusi perubatan, tanpa disedari menyerah pada "sindrom mantel putih", yang boleh mempengaruhi hasil diagnostik - SMAD membolehkan anda memintas masalah ini dengan menetapkan petunjuk di persekitaran yang biasa bagi pesakit.

Sebagai tambahan kepada kelebihan, SMAD juga dicirikan oleh beberapa kelemahan, yang meliputi:

  • Ketidakupayaan untuk mandi atau mandi.
  • Peninggalan kecergasan atau tarian sementara.
  • Ketidakselesaan semasa tidur.
  • Rasa kebas anggota badan atas yang tidak menyenangkan yang menemani pesakit sepanjang hari bekerja.

Perlu diingat bahawa diagnostik kardiologi adalah "kesenangan" berbayar: harga di Persekutuan Rusia berbeza dari 650 hingga 3000 rubel. Di wilayah Ukraine, kira-kira kos yang sama ditetapkan - dari 410 hingga 1300 hryvnias. Selalunya ketika memantau tekanan darah di bawah manset, ruam lampin dan ruam mulai muncul, disertai dengan gatal-gatal.

Oleh kerana, seperti yang dinyatakan sebelumnya, penelitian ini tidak boleh terganggu, kelembapan berlebihan dari permukaan kulit dapat dikeluarkan dengan menggunakan bantalan kapas, tongkat atau tisu kering. Ini mesti dilakukan dengan berhati-hati agar tidak merosakkan manset. Sekiranya udara basi diamati di apartmen untuk waktu yang lama, perlu segera mengudarakan bilik. Minuman sejuk juga boleh disediakan..

Bolehkah pegawai tentera menipu Smad semasa pemeriksaan perubatan??

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, trend yang sangat menyedihkan telah diperhatikan - banyak pemuda yang sudah bersekolah mula memikirkan cara memintas perkhidmatan ketenteraan. Sebilangan anak muda yang sangat putus asa secara aktif mengunjungi doktor dengan keluhan hipertensi khayalan dan penyakit kardiologi yang lain..

Sebenarnya, untuk menipu pakar dengan pengukuran tekanan darah sekali sahaja tidak begitu sukar dengan bantuan aktiviti fizikal, tetapi ketika mengenal pasti data yang mencurigakan atau bertentangan, doktor paling sering memberikan petunjuk kepada kaedah penyelidikan tambahan yang lebih tepat. Ini termasuk bukan sahaja SMAD oleh Holter, tetapi juga diagnostik terkini MRI atau CT. Sudah tentu, pada waktu siang, para pekerja draf dapat meningkatkan tekanan darah dengan pelbagai cara, tetapi semasa tidur, keadaannya normal, yang pastinya akan direkodkan oleh alat elektronik mudah alih.

Lebih-lebih lagi, dengan peningkatan beban pada jantung, bukan sahaja parameter tekanan darah meningkat, tetapi juga kadar denyutan jantung (degupan jantung) - aspek ini juga mempengaruhi ECG. Dalam kebanyakan kes, penipuan itu dinyatakan melalui pemeriksaan perubatan yang komprehensif, jadi anda tidak boleh berusaha menjauh dari kementerian Tanah Air, apalagi, menurut Perlembagaan, ini adalah tanggungjawab bahagian lelaki lelaki, kerana kegagalan yang, tanpa alasan khusus, artikel No. 328 Kanun Jenayah Persekutuan Rusia.

Bagaimana tekanan darah dipantau setiap hari

Kecenderungan ciri penyakit kardiovaskular dalam beberapa tahun kebelakangan adalah "peremajaan" banyak penyakit kardiologi. Salah satu penyakit ini ialah hipertensi arteri..

Kemunculan penyakit ini disebabkan oleh masalah persekitaran, makanan berkualiti rendah atau kekurangannya, serta tekanan berterusan yang terdapat pada kebanyakan orang yang bekerja.

Diagnosis rumit oleh fakta bahawa perbezaan hipertensi akibat tekanan dari hipertensi kronik tidak dikesan semasa pemeriksaan satu kali. Untuk diagnosis yang tepat, anda mesti melakukan pemantauan tekanan darah setiap hari.

Petunjuk untuk prosedur

Pemantauan tekanan harian dilakukan dengan petunjuk berikut:

  1. Sekiranya perlu, diagnosis awal pesakit mengadu gejala hipertensi arteri.
  2. Prosedur ini memungkinkan untuk menilai keadaan kesihatan pesakit semasa terapi.
  3. Acara ini membolehkan anda mendapatkan ketika pesakit (pada waktu apa) paling terdedah kepada hipertensi (ini mesti dilakukan untuk meningkatkan atau menurunkan dos ubat yang diambil).
  4. Prosedur ini diperlukan untuk memeriksa orang yang mengalami peningkatan kekerapan tekanan semasa proses kerja kerana faktor luaran (rawatan yang diperlukan dalam kes ini adalah ubat penenang).
  5. Untuk mendiagnosis apnea.
  6. Diagnosis tekanan darah tinggi kronik pada wanita dengan janin dengan eklampsia pranatal yang disyaki.
  7. Pemeriksaan wanita hamil dengan hipertensi kronik sebelum bermulanya persalinan dengan tujuan mencari cara yang mungkin untuk menyelesaikan kelahiran yang sukar.
  8. SMAD dimasukkan dalam ujian kesesuaian profesional pemandu kereta api, juruterbang dan profesion lain yang berkaitan dengan peningkatan beban kerja.
  9. Pemeriksaan tambahan terhadap wajib militer yang memasuki perkhidmatan ketenteraan (semasa memeriksa kehadiran hipertensi kronik).
  10. Diperlukan untuk bersenam pada pesakit yang dicirikan oleh peningkatan tekanan darah, bergantung pada perubahan waktu dalam sehari.
  11. Diagnosis status kesihatan pesakit dengan hipertensi tanpa kehadiran prasyarat.
  12. Manifestasi simptomatik penyakit - reaksi atipikal terhadap penggunaan ubat-ubatan yang meningkatkan tekanan darah (masalah dengan kerja sistem parasimpatik dengan masalah jantung, toleransi darah yang lemah atau peredaran darah yang buruk).

Kelebihan dan kekurangan kaedah

Kelebihan terbesar teknik SMAD adalah tempoh diagnostik yang panjang. Lebih-lebih lagi, walaupun sedikit perubahan dapat dilihat pada pembacaan peranti, dan pada masa yang berlainan dan antara kategori pesakit yang berlainan.

Sebilangan pesakit takut diperiksa, jadi gejala "sindrom mantel putih" muncul pada temujanji doktor (semasa tonometri, pesakit yang sihat mengalami hipertensi ringan atau ketara).

Sebaliknya, bagi sesetengah pesakit, kemunculan hipertensi pada waktu tertentu dalam sehari (atau dalam keadaan tertentu) adalah ciri, yang mungkin tidak dapat dilihat pada perundingan pakar..

Oleh itu, teknik pemeriksaan selama dua puluh empat jam akan memberikan gambaran lengkap mengenai penyakit ini, termasuk petunjuk perubahan harian untuk keseluruhan tempoh pemeriksaan. Berdasarkan hasil prosedur dan data yang diperoleh, pakar kardiologi dapat membuat kesimpulan mengenai keadaan pesakit semasa dan menetapkan pemeriksaan atau rawatan tambahan.

Pada pesakit dengan aduan hipertensi, di mana tidak mungkin untuk mendiagnosis penyakit ini dengan diagnosis jangka pendek, peristiwa untuk mengukur tekanan sepanjang hari harus digunakan untuk memperjelas kehadiran penyakit ini. Teknik ini memungkinkan untuk mencatat secara tepat semua perubahan tekanan pesakit sepanjang keseluruhan pemeriksaan.

Kelebihan lain termasuk kelaziman teknik yang ketara, kurangnya keperluan untuk tinggal di hospital untuk sementara waktu, serta ketersediaan prosedur untuk pesakit dan kos usaha yang rendah untuk pemeriksaan.

Walau bagaimanapun, terdapat juga kekurangan. Adalah mungkin untuk menyoroti ketidakselesaan subjek, yang dinyatakan dalam manset yang sentiasa dimampatkan pada anggota badan, mengepam udara secara bising secara berkala, sistem tali pinggang dan alat untuk menetapkan tekanan pada tali pinggang.

Kit ini menyukarkan subjek untuk tidur..

Di samping itu, untuk hasil yang lebih tepat, pengukuran tekanan darah juga mungkin diperlukan semasa latihan. Untuk melakukan ini, pesakit akan ditawarkan berjalan dengan laju, berjalan sebentar atau menaiki tangga. Prosedur ini sukar bagi pesakit yang menderita hipertensi yang teruk..

Disyorkan untuk

Apa itu smad? Dalam kardiologi, pemantauan tekanan darah setiap hari dianjurkan untuk orang yang dicirikan oleh gejala hipertensi, misalnya, semasa proses kerja. Acara ini disyorkan untuk kategori populasi berikut:

  • pesakit jabatan kardiologi selepas serangan jantung atau dengan iskemia;
  • pesakit dengan hipertensi yang disyaki;
  • wanita hamil dalam tempoh pranatal (dalam kes kemungkinan berlakunya eklampsia);
  • pekerja pengangkutan yang bertanggungjawab terhadap kehidupan penumpang (contohnya, pemandu perlu sedar sepenuhnya untuk waktu yang lama, kadang-kadang seharian);
  • tentera untuk perkhidmatan ketenteraan (untuk mengesahkan tidak sesuai untuk perkhidmatan);
  • orang yang mengalami tekanan semasa proses kerja.

Nuansa prosedur Smad

CMAD - apa itu? Tinjauan ini adalah tonometri konvensional, yang dilakukan sejak sekian lama dengan pencatatan hasilnya. Peranti untuk SMAD beroperasi sebagai tonometer biasa.

Ia berfungsi kerana peranti khas, yang digantung dari badan pesakit. Cuff dipasang pada anggota badan yang selalu diisi dengan oksigen dan mengukur tekanan harian.

Melakukan pengukuran tekanan darah sepanjang hari memberikan hasil yang lebih tepat berbanding dengan pengukuran tekanan konvensional.

Cara peranti berfungsi

Selepas diagnosis pesakit dengan kemungkinan hipertensi tahap berbeza, ABPM boleh diresepkan. Peralatan untuk pemantauan harian arteri yang dipasang semasa pemeriksaan dipasang di sekitar anggota badan pesakit oleh doktor yang hadir.

Seorang lelaki memakai alat ini sepanjang 24 jam (anda perlu memakainya seperti tonometer biasa). Peranti ini merangkumi cuff, serupa struktur dan fungsi dengan sensor tekanan, serta sistem tiub yang mengepam udara, dan penutup yang terpasang pada tubuh pesakit..

Seseorang menjalani hari biasa, selama ini, dengan jangka masa yang kecil, alat ini merakam keadaan tekanan darah dalam bentuk grafik. Sebaiknya rakam semua peristiwa dalam buku harian semasa kejadian diagnostik ini..

24 jam selepas permulaan prosedur, anda perlu kembali ke doktor, yang akan mengeluarkan alatnya dan menetapkan tarikh kedatangan untuk hasilnya.

Bagaimana persediaan untuk Smad

Persiapan untuk peperiksaan tidak diperlukan. Semasa pemeriksaan, orang itu hidup seperti biasa, sementara tidak diinginkan untuk mendedahkan badan kepada beban yang berlebihan. Kerana itu, tekanan darah tinggi boleh mempengaruhi keadaan pesakit.

Selain itu, minum alkohol dilarang (ini juga berlaku untuk ubat-ubatan yang mengandung bahan narkotik).

Ini bermaksud bahawa jika pesakit mengambil ubat semacam ini, maka ubat tersebut dibatalkan selama prosedur pemantauan. Walau bagaimanapun, ubat dikecualikan hanya setelah berunding dengan doktor.

Kadang-kadang monitor tekanan darah sangat berguna untuk menentukan keberkesanan ubat yang diambil pada tubuh pesakit. Dalam kes ini, subjek terus mengambil ubat.

Diet pesakit tetap sama. Jumlah cecair yang digunakan dipilih berdasarkan umur dan berat badan pesakit. Dianjurkan untuk memakai pakaian luar pada masa ini dengan lengan tipis (untuk alasan kebersihan, kerana manset boleh digunakan semula).

Pemantauan tekanan darah oleh Holter dan sistem BiPiLAB

Pemeriksaan Holter adalah kaedah diagnostik yang menunjukkan campuran kaedah ABPM dan kardiogram. Pada masa yang sama, semasa pemeriksaan, alat mengukur tekanan, terutama pada saat perubahan tajam nada vaskular. Prosedur dilakukan dengan cara standard untuk prosedur:

  • membetulkan cuff dan radas;
  • dengan mengambil petunjuk pada selang waktu tertentu;
  • memasukkan maklumat ke gudang data instrumen.

Pemantauan tekanan darah setiap hari menggunakan alat dan pemantauan tekanan darah secara bebas

Pemantauan tekanan darah BPM 24 jam berbeza dengan pemantauan konvensional kerana data diukur walaupun pada waktu malam, semasa tidur. Dalam kes ini, peranti membuat jadual perubahan tekanan darah.

Sekiranya anda membandingkan prosedur ini dengan ukuran sendiri, hasilnya tidak akan jauh berbeza. Peranti SMAD mengumpulkan maklumat secara automatik, dan untuk tonometri konvensional, anda perlu memperuntukkan masa, yang dapat mempengaruhi hasilnya.

Menyatakan hasilnya

Hasilnya didekripsi mengikut nilai berikut:

  • nilai neraka rata-rata atas dan bawah pada pesakit dari masa ke masa;
  • perubahan neraka pada siang hari;
  • bilangan nilai tekanan darah melebihi norma;
  • indeks harian data smad - sebagai contoh, menurunkan tekanan darah semasa tidur.

Menurut petunjuk penyahkodan yang diperoleh, ABPM pesakit dibahagikan kepada 4 kumpulan:

  1. Yang mempunyai indeks harian 10 hingga 19% (dianggap normal).
  2. Nilai di bawah 10% adalah petunjuk peningkatan risiko iskemia, kerosakan retina.
  3. Indeks di bawah sifar. (adalah tanda tekanan darah tinggi di buah pinggang).
  4. Terlalu tinggi tanda risiko serangan jantung atau strok semasa bangun tidur.

Menentukan keparahan hipertensi dengan tekanan min

Selama pemantauan tekanan darah setiap hari, pemeriksaan BPM dilakukan untuk penyimpangan petunjuk tekanan relatif terhadap norma.

Mengikut nilai penyimpangan ini, pakar kardiologi dapat menentukan apa penyakit itu, katakan tentang keparahan penyakit dan menetapkan rawatan yang sesuai.

Tekanan atas tidak boleh melebihi lebih rendah lebih daripada 53 unit. Terlalu banyak perbezaan adalah petunjuk masalah kelenjar endokrin. Di samping itu, menurut petunjuk tekanan darah sepanjang hari, keadaan kapal ditentukan.

Penurunan tekanan yang tidak mencukupi semasa tidur

Penurunan tekanan darah yang tidak mencukupi semasa tidur adalah tanda masalah dengan sistem peredaran darah.

Dengan penurunan tekanan darah pada waktu malam yang tidak mencukupi, risiko penyakit jantung, kemalangan serebrovaskular, kerosakan pada parenkim ginjal meningkat dengan ketara.

Memo Pesakit

Sebelum memulakan pemeriksaan, doktor yang hadir mesti menjelaskan kepada pesakit apa pemeriksaan ABPM, apakah itu. Semasa memakai manset, pesakit harus bersikap semudah mungkin..

Bergantung pada tujuan pemeriksaan, ubat untuk pemantauan tekanan darah setiap hari dikecualikan sepenuhnya, atau dilanjutkan dengan pengambilan ubat di buku harian.

Perlu diingat bahawa pengukuran tekanan darah yang betul hanya mungkin dengan tangan yang santai dan diturunkan. Oleh itu, apabila anda mendengar bunyi ciri mengepam manset dengan peranti, disarankan untuk menurunkan dan mengendurkan tangan anda..

Juga tidak diingini semasa pemantauan tekanan darah mengalami tekanan fizikal atau psiko-emosi yang berlebihan..

Mengapa perlu menyimpan buku harian

Buku harian disimpan untuk menjelaskan tindakan yang diambil oleh subjek semasa pengukuran tekanan darah. Ini perlu supaya pakar penyahsulitan dapat menentukan penyebab hipertensi dengan tepat.

Masalahnya boleh timbul disebabkan oleh penyakit pada sistem vaskular dan jantung atau disebabkan peningkatan tekanan fizikal atau psikoemosi. Anda perlu mengetahui semua ini agar hasilnya setepat mungkin..

Semua data dimasukkan ke dalam lembar pemeriksaan, untuk memperjelas diagnosis ahli kardiologi dan pelantikan rawatan yang sesuai.

Adakah mungkin untuk menipu smad

Penyelewengan terhadap hasil pemantauan tekanan darah setiap hari adalah penting terutama bagi pengguna yang mempunyai kecurigaan hipertensi. Agar prosedur smad dapat memaparkan hasil yang diputarbelitkan, anda boleh mencuba tindakan berikut pada siang hari:

  • sambil memasang manset pada lengan oleh pakar, ada baiknya menahan nafas sehingga diisi dengan oksigen;
  • semasa mengukur tekanan darah, cubalah mengetatkan otot kaki dan mengetatkan anggota badan secara beransur-ansur. Pada masa yang sama, tekanan yang ditunjukkan sedikit meningkat;
  • beberapa hari sebelum memulakan prosedur, anda boleh mula mengambil ubat tonik;
  • semasa memakai SMAD, anda perlu mengambil tenaga, kopi, teh, kafein yang kuat;
  • untuk meningkatkan kadar harian purata, anda perlu berusaha untuk tidak tidur semasa acara berlangsung.

Ciri-ciri kajian pada wanita hamil

Bagi wanita hamil, pemantauan tekanan darah setiap hari pada peringkat seterusnya juga tidak dikontraindikasikan. Oleh itu, dengan adanya hipertensi arteri, yang diperoleh sebelum permulaan kehamilan, pemeriksaan menunjukkan bahawa tekanan atas dan bawah pada waktu malam berkurang dengan ketara.

Hasil ini digunakan untuk mengenal pasti masalah yang berkaitan dengan tekanan darah tinggi pada ibu hamil..

Kontraindikasi untuk penyelidikan

Kontraindikasi terhadap perlakuan BPM meliputi:

  • kehadiran masalah dengan kulit anggota badan atas - penyakit kulat (atau yang lain);
  • penyakit darah patologi, yang dicirikan oleh kehadiran hematoma atau lebam semasa tindakan mekanikal;
  • lengan patah;
  • keadaan patologi saluran darah yang mempengaruhi mereka (atau berada dalam keadaan memburuk);
  • gangguan mental.

kesimpulan

Keperluan untuk pemeriksaan hipertensi boleh berlaku pada setiap orang, tanpa mengira usia. Kemunculan darah tinggi tidak semestinya merupakan tanda penyakit jantung kronik, namun masih perlu dijelaskan.

Untuk melakukan ini, anda perlu mengetahui di mana untuk melakukan pemantauan tekanan darah setiap hari, kemudian temui janji dengan pakar kardiologi di klinik perkhidmatan perubatan. Dan mengikut keputusan kemasukan, prosedur SMAD dapat diresepkan untuk menjelaskan diagnosis dan menetapkan rawatan yang betul.

Kesimpulan mengenai hasil pemantauan tekanan darah setiap hari: perbezaan amalan dan penyelidikan

Axelrod A.S., Ketua Jabatan Diagnostik Berfungsi

Klinik Kardiologi MMA dinamakan MEREKA. Sechenova

Sehingga kini, masih belum ada satu piawaian tegas untuk perumusan kesimpulan mengenai pemantauan tekanan darah harian (BPM). Itulah sebabnya kesimpulan yang dibuat di institusi perubatan yang berlainan di Rusia dapat berubah secara signifikan dalam bentuknya. Satu-satunya prinsip reka bentuk umum akan disatukan untuk sebahagian besar pendaftar: di medan bebas di bawah jadual ringkasan halaman tajuk, doktor merumuskan kesan dan kesimpulannya (Gambar 1). Ketiadaan jadual pangsi dan kemungkinan meletakkan lapisan di atasnya akan sangat menyusahkan kerja doktor.

Rajah. 1. Halaman tajuk cetakan: medan untuk merumuskan pendapat mengenai ABPM.

Kesimpulan mesti dimulakan dengan menyampaikan maklumat pemantauan umum. Sebagai tambahan kepada data pesakit, yang dimasukkan oleh perisian dari kebanyakan pengeluar setelah memindahkan maklumat dari pendaftar ke stesen kerja, kesimpulannya, informasi mengenai durasi pendaftaran, jumlah pengukuran, dan fitur pelaksanaannya harus dicerminkan. Di bidang yang terpisah, terapi yang diterima pesakit selama pemantauan juga ditunjukkan, serta data doktor yang menganalisis hasil pemantauan.

Sekiranya terdapat keadaan khas (kerusakan teknikal pendaftaran, melegakan krisis hipertensi dengan ubat-ubatan, perkembangan keadaan sinkop, jenis aktiviti khas), perlu diperhatikan dalam teks kesimpulan. Varian keadaan sedemikian dapat dirumuskan sebagai berikut:

Selama tempoh pemantauan (23:40), 47 pengukuran dilakukan, termasuk total 5 pada waktu malam (kerosakan pendaftaran sekitar jam 2:00 untuk alasan yang tidak diketahui, penyambungan semula pada 7:42).

Selama tempoh pemantauan (22:51), 55 pengukuran dilakukan, termasuk 4 pada waktu malam dengan latar belakang menghentikan krisis hipertensi dari jam 3:00 hingga 3:40 (lihat jadual).

Semasa pemantauan (21:15) 57 pengukuran dilakukan. Pada jam 3:40, pengukuran tekanan darah dibuat dengan latar belakang keadaan sinkop, berjumlah 78/46 mm Hg. (lihat jadual).

Semasa pemantauan (21:56), 60 pengukuran dilakukan, termasuk 15 pada waktu siang semasa kelas di kelab kecergasan (lihat jadual).

Kesimpulan utama kesimpulan adalah berdasarkan petunjuk standard, yang disajikan dalam pendaftar moden tanpa gagal. Untuk pemilihan terapi antihipertensi praktikal, anda benar-benar perlu mencerminkan dinamika pada hari penunjuk standard berikut:

  • nilai purata tekanan darah sistolik (SBP), diastolik (DBP), tekanan darah rata-rata dan nadi (PAD), serta kadar denyutan jantung purata setiap hari, siang dan malam;
  • nilai maksimum dan minimum tekanan darah dan degupan jantung untuk pelbagai tempoh hari;
  • indeks harian (tahap penurunan tekanan darah sistolik dan diastolik pada waktu malam);
  • jika boleh - indeks pengukuran, indeks masa.

Kesimpulan khas mengenai hasil ABPM dijelaskan mengikut rancangan berikut:

    1. petunjuk tempoh pemantauan
    2. tekanan darah dan kadar jantung purata pada waktu siang (jika perlu, perhatikan kecenderungan takikardia atau bradikardia)
    3. jenis penurunan bergantung pada indeks harian (dipper, non-dipper, over-dipper, night picker)
    4. kehadiran, bilangan episod tekanan darah meningkat dan peratusan jumlah mereka (indeks pengukuran) pada siang hari, pengedarannya pada siang hari.

Tanda sepanjang pemantauan adalah wajib dan perlu, kerana maklumat ini membolehkan anda menilai kebolehpercayaan semua penemuan.

Julat tekanan darah dan degup jantung normal dinilai sesuai dengan cadangan Persatuan Eropah untuk hipertensi. Tahap normal tekanan darah harian tidak boleh melebihi 135/83 mm RT. Art., Malam - 120/70 mm RT. Seni. Dalam kes ini, tekanan darah tinggi dianggap lebih tinggi daripada 140/90 mm Hg. dan 125/75 mmHg pada waktu siang dan malam, masing-masing. Di bawah had normal kadar denyut jantung rata-rata, ia dianggap 85 bpm. Dengan peningkatan kadar denyutan jantung rata-rata hingga 90 per minit, seseorang dapat berbicara tentang kecenderungan takikardia yang sederhana, jika nilai ini dilebihi, kecenderungan takikardia yang ketara dapat dilihat. Sebaliknya, dengan penurunan kadar denyutan jantung rata-rata selama tempoh kajian kurang dari 60 per minit, kita dapat membicarakan kecenderungan sederhana terhadap bradikardia, dengan kadar denyutan jantung rata-rata kurang dari 50 - kecenderungan ketara terhadap bradikardia.

Indeks harian (tahap penurunan tekanan sistolik dan diastolik pada waktu malam) semestinya tercermin dalam kesimpulan baik semasa ABPM tanpa terapi ubat ("latar belakang bersih") dan dalam menilai keberkesanan terapi antihipertensi. Berdasarkan fakta bahawa orang yang sihat semestinya mengalami penurunan tekanan darah sistolik dan diastolik pada waktu malam sebanyak 10-20%, kesimpulannya semua jenis profil BP harian normal (dipper) dan abnormal (kurang dari 10% non-dipper; lebih dari 20% -over-dipper; 0% -pemilih malam).

Nilai maksimum dan minimum tekanan darah dan denyut jantung pada siang hari biasanya ditunjukkan dalam tabel ringkasan, sementara kesimpulannya adalah kebiasaan untuk mencatat tahap tekanan darah maksimum untuk hari yang dikaji. Nilai minimum tekanan darah dan denyut jantung tercermin dalam laporan hanya dalam situasi di mana penunjuk ini secara klinikal signifikan (misalnya, dengan perkembangan sinkop).

Indeks pengukuran (peratusan nilai tinggi dari jumlah keseluruhan) secara tradisinya mendapat tempat dalam kesimpulan, kerana ini adalah visual untuk doktor praktikal dan membolehkan anda menilai dengan lebih baik keperluan pembetulan antihipertensi dan keberkesanan terapi. Sudah tentu, semakin tinggi peratusan peningkatan ukuran, semakin jelas profil hipertonik mengikut hasil ABPM.

Pengiraan indikator baki "tekanan tekanan" yang tersisa (indeks masa hipertensi - IV, indeks kawasan hipertensi - IP) adalah wajar untuk latihan doktor, tetapi pada masa ini tidak ada standard yang diterima umum untuk IV dan PI. Itulah sebabnya selalunya dalam jadual ringkasan cetakan akhir terdapat semua petunjuk yang disajikan, sementara pada kesimpulannya tidak disebutkan.

Semasa mengira dan menilai IW, majoriti penyelidik menganggap nilai normal kurang dari 15%, sudah pasti meningkat, nilai lebih dari 30% (American Society of Hypertension, 1996). Walaupun begitu, dalam literatur seseorang dapat melihat nilai sempadan yang sedikit berbeza dari penunjuk ini..

Pada masa ini tidak ada standard yang diterima umum untuk IP (penunjuk "kawasan di bawah kurva"). Penunjuk ini paling bermaklumat semasa pemerhatian dinamik pada pesakit yang sama, dan, tidak seperti IW, PI tidak mempunyai kesan tepu, iaitu. tetap bermaklumat walaupun dengan peningkatan nilai tekanan darah.

Tidak boleh dilupakan bahawa nilai PI bergantung pada tahap melebihi tahap kritikal, dan pada jangka masa lebihan, dan juga pada waktu analisis. Petunjuk PI sangat sensitif terhadap ketidaktepatan dalam menentukan waktu tidur dan terjaga. Lebih-lebih lagi, kesalahan satu jam pada waktu bangun tidur (dengan peningkatan waktu tidur yang salah) membawa kepada peningkatan IP tekanan darah sistolik untuk waktu malam - IPSAD (malam) rata-rata sebanyak 22,3 + 2,5%. Untuk menghilangkan ralat ini, baru-baru ini indeks telah dicadangkan - indeks kawasan normal (IPI), yang sama dengan nisbah indeks kawasan tradisional dengan masa analisis:

IPN = IP / T, di mana T adalah masa analisis tekanan.

Kekurangan kemampuan untuk mengira IV dan IP secara automatik dalam pendaftar membolehkan anda membuat kesimpulan yang sangat bermaklumat untuk pemilihan terapi atau untuk mengira penunjuk yang diinginkan (contohnya, IV) secara manual.

Beberapa petunjuk standard (tekanan darah rata-rata per jam dan kadar denyutan jantung dan kebolehubahan tekanan darah sistolik, diastolik, rata-rata dan denyut nadi dan denyut jantung) sering tidak mendapat tempat dalam kesimpulan akhir. Keadaan ini dapat difahami: kesimpulan yang terlalu berat sukar dilihat dan digunakan untuk kerja praktikal. Walaupun begitu, dengan kepentingan khas petunjuk standard ini (paling sering adalah kebolehubahan tekanan darah terhadap latar belakang terapi antihipertensi), maklumat ini dapat dilihat dalam kesimpulannya. Pada masa yang sama, kebolehubahan tinggi tekanan darah (VAD), yang menunjukkan kesan tidak stabil ubat, ditetapkan dengan menggunakan batasan berikut: untuk SBP pada waktu siang dan malam hari, 15 mm Hg, untuk DBP - 14 mm Hg pada siang hari dan 12 mm Hg. Seni. pada waktu malam. Anda boleh memikirkan keberkesanan terapi antihipertensi jika VAD menurun apabila pesakit diperhatikan secara dinamik.

Berikut adalah gambaran jadual ringkasan ABPM dengan kesimpulan (Gambar 2-4).

Rajah 2. Jadual ringkasan dan kesimpulan SMAD lelaki sihat yang menghadiri kelab kecergasan.

Semasa pemantauan (24:38), nilai tekanan darah rata-rata adalah 122 dan 71 mm Hg. Art., Kadar denyutan jantung purata-83 per minit. Kecenderungan sederhana untuk takikardia pada waktu siang (kadar denyutan jantung pada siang hari adalah 86 per minit). Tahap penurunan tekanan sistolik (16%) dan tekanan diastolik (16%) pada waktu malam dalam lingkungan normal (10-20%) adalah dipper. Indeks pengukuran sehari: sistolik - 15% (dengan setiap hari - 18%), diastolik - 4%. Sistolik IV setiap hari - 12,47%, diastolik - 3,64% (normal hingga 15%). Nilai maksimum tekanan darah adalah 153 dan 111 mm Hg (semua episod kenaikan sesuai dengan catatan dalam buku harian "kelas di kelab kecergasan").

Rajah 3. Jadual ringkasan dan kesimpulan ABPM pesakit dengan hipertensi tahap 2.

Semasa pemantauan (21:00), nilai tekanan darah rata-rata adalah 177 dan 105 mm Hg. Art., Kadar denyutan jantung purata-78 per minit. Kecenderungan sederhana untuk takikardia pada waktu siang (kadar denyutan jantung purata pada siang hari adalah 83 per minit). Tahap penurunan tekanan sistolik (4%) dan tekanan diastolik (7%) pada waktu malam tidak mencukupi (biasanya 10-20%) - tidak dipper. Indeks pengukuran sehari: sistolik-100%, diastolik-89%. Sistolik IV setiap hari tidak bermaklumat (100% - nilai tekanan darah tinggi yang stabil), diastolik - 90.5%. IP sistolik harian - 827.03 mmHg / jam, diastolik - 381.4. Nilai tekanan darah maksimum ialah 219 dan 133 mm Hg..

Rajah 4. Jadual ringkasan dan kesimpulan BPM pada pesakit dengan hipertensi tahap 2 mengenai latar belakang dos amlodipine yang berlebihan pada waktu petang.

Semasa pemantauan (25:00), nilai tekanan darah rata-rata adalah 131 dan 73 mmHg. Art., Kadar denyutan jantung purata-77 per minit. Kecenderungan sederhana untuk takikardia pada waktu siang (kadar jantung purata pada siang hari adalah 84 per minit). Tahap penurunan tekanan sistolik (33%) dan diastolik (39%) pada waktu malam adalah berlebihan (biasanya 10-20%) - over-dipper. Indeks pengukuran: sistolik harian -39%, setiap hari-54%, malam-0%; diastolik setiap hari-20%, siang-29%, malam-0%. Sistolik IV harian 41.8%, diastolik - 21.08% (normal hingga 15%). Tekanan darah maksimum - 206 dan 132 mm Hg.

Dari kesimpulan di atas jelas bahawa dalam setiap kes, doktor mesti memilih petunjuk yang paling jelas. Jadi, sebagai contoh, dalam satu kes anda hanya dapat melihat indeks pengukuran harian, sementara yang lain adalah disarankan untuk menunjukkan juga petunjuk harian dan malam. Perkara yang sama dapat dikatakan mengenai kemungkinan menggunakan petunjuk tambahan sebagai kesimpulan: doktor dapat menggunakannya jika penggunaan tersebut lebih jelas dibandingkan dengan menggunakan petunjuk standard.

Setelah mengisi bidang kosong, doktor berpeluang memilih cetakan umum, selain halaman judul, fragmen-fragmen itu akan menggambarkan kesimpulan yang diambil (Gambar 5).

Rajah 5. Pembentukan cetakan akhir

Oleh itu, saya ingin mengetengahkan dua prinsip umum untuk membuat kesimpulan: logik dan visual. Konsep "kesimpulan" sangat tepat untuk kardiologi praktikal, kerana ia dapat membantu menyelesaikan persoalan mengenai perlunya pembetulan ubat dan / atau penilaian keberkesanan terapi antihipertensi. Dari sudut pandang ini, semua indikator standard dan tambahan ABPM dapat disusun kembali menjadi "praktik" dan "penyelidikan". Walau bagaimanapun, satu-satunya nasihat yang kami berikan kepada doktor adalah memahami tujuan setiap pendaftaran dengan jelas. Jika tidak, bukannya kesimpulan, senarai semua indikator yang diketahui sehingga kini dapat dibentuk secara tulus tetapi tanpa tujuan.

Memantau neraka apa itu

Pemantauan tekanan darah setiap hari (BPM) adalah kaedah diagnostik perkakasan dengan menetapkan nilai tekanan darah sepanjang hari. Kajian ini membolehkan anda membuat gambaran dinamik mengenai perubahan tekanan darah dalam keadaan kehidupan semula jadi pesakit, yang meningkatkan kebolehpercayaan diagnosis hipertensi atau hipotensi.

Oleh doktor Poliklinik Otradnoye, terdapat semua yang diperlukan untuk mengesan patologi tekanan darah. Peranti dan perundingan moden dengan arahan terperinci akan menjadikan prosedur itu senyaman mungkin bagi pesakit dan memberi maklumat kepada doktornya.

Anda boleh mendaftar untuk prosedur ini melalui panggilan telefon ke nombor yang tertera di laman web atau dengan mengisi borang dalam talian untuk menghubungi perunding.

SMAD - apakah jenis pemeriksaan dan kapan ia dijalankan

Beban tekanan tinggi sangat meremajakan penyakit kardiovaskular, tetapi tekanan darah tinggi semasa berlebihan mental dan hipertensi bukanlah perkara yang sama. Untuk memisahkan satu dari yang lain dan secara bersamaan mengecualikan lonjakan tekanan rawak yang menjadi ciri pengukuran tekanan darah tunggal, prosedur SMAD ditetapkan.

Pada nota! Tekanan darah adalah petunjuk tidak stabil yang bergantung pada waktu dan keadaan mental. Sebilangan orang mengalami tekanan ketika mengunjungi kemudahan kesihatan. Setelah berhubung dengan doktor, tekanan mereka secara automatik dapat melonjak dan memberikan nilai yang terlalu tinggi. Ini adalah "sindrom mantel putih", dan kehadirannya dapat merumitkan prosedur diagnostik. Satu-satunya jalan keluar dalam situasi seperti itu adalah membuat Smad.

Pemantauan harian dilakukan dalam kes berikut:

  • diagnosis utama gangguan tekanan darah - teknik ini memungkinkan untuk menentukan masa penunjuk tekanan puncak dan, dengan mengambil kira ini, pilih jadual individu untuk mengambil ubat;
  • memantau proses rawatan untuk mengesan kemajuan dan menyesuaikan dos dos;
  • tanda-tanda hipertensi atau preeklamsia kehamilan pada wanita hamil;
  • sindrom apnea tidur;
  • memantau status pekerja untuk kesesuaian profesional adalah tipikal untuk bidang aktiviti di mana turun naik tekanan darah yang tidak dapat diterima (angkasawan, juruterbang syarikat penerbangan, pelumba);
  • pengsan berkala - untuk mengecualikan atau mengesahkan hipotensi;
  • sebagai pemeriksaan pencegahan pada orang muda dengan beban keturunan untuk hipertensi (saudara darah terdekat adalah hipertensi);
  • pada bacaan tonometer sempadan - lebih banyak data diperlukan untuk diagnosis yang tepat.

Kajian BPM juga dilakukan jika, dengan indeks tekanan darah normal, pesakit mempunyai semua tanda-tanda hipertensi

  • sakit kepala, berat;
  • tinitus, pening;
  • keletihan cepat;
  • kehilangan penglihatan, kemunculan bintik-bintik dan "lalat" di depan mata.

Apakah perbezaan dari pemantauan Holter?

Pemantauan SMAD dan Holter adalah dua prosedur yang berbeza. Mereka mempunyai pendekatan yang berbeza dan tujuan yang berbeza. Pemantauan holter adalah kaedah rakaman harian elektrokardiogram (EKG) dengan memantau kadar degupan jantung pesakit. Tidak seperti SMAD, ia tidak mempengaruhi tekanan darah. Mereka boleh dicampur hanya dengan perbelanjaan perekam mini, yang juga boleh dipakai di tali pinggang. Kesamaan berakhir di sini - bukannya lengan manset, pesakit dilekatkan di dada dengan cawan sedutan elektrod.

Dalam beberapa kes, pesakit boleh diresepkan penggunaan kedua teknik secara serentak. Ini dipanggil pemantauan dua fungsi. Kombinasi alat SMAD dengan elektrokardiogram menurut Holter membolehkan anda mengenal pasti bentuk diagnosis penyakit yang sukar didiagnosis dan pendam yang tidak tertakluk kepada kemampuan diagnostik konvensional (tunggal).

Bagaimana persediaan untuk menghadapi peperiksaan

Persediaan jangka panjang khas tidak diperlukan - pesakit mesti menjalani gaya hidup yang biasa. Untuk mengelakkan kesulitan dan kesalahan, perhatikan perkara-perkara berikut:

  • pengambilan ubat mesti dibincangkan dengan doktor anda - anda mungkin perlu membatalkan sementara ubat;
  • seminggu sebelum pemeriksaan, elakkan minum alkohol dalam dos yang besar;
  • memakai kemeja-T lengan panjang pada hari anda memulakan pengajian; ini tidak akan mempengaruhi ketepatan diagnosis, tetapi akan mengelakkan perasaan tidak selesa - jika anda mengalami peluh, gatal-gatal dan kerengsaan mungkin berlaku dengan pemakaian manset yang berpanjangan; di samping itu, jauh lebih higienis ("sarung" boleh digunakan semula dan melewati banyak pesakit);
  • pakaian luar lebih baik memilih yang luas - jika perlu, ia akan menyembunyikan pembaca.

Pemantauan harian (ABPM) boleh ditunda atau dibatalkan kerana alasan berikut:

  • gangguan pendarahan, terutamanya dengan kecenderungan pendarahan yang ketara;
  • pemburukan penyakit dermatologi dalam bidang aplikasi manset;
  • kecederaan pada bahagian atas kaki, tidak termasuk kemungkinan tekanan pada kapal;
  • keadaan arteri brakial tidak membenarkan data yang boleh dipercayai;
  • aritmia - pelanggaran irama degupan jantung;
  • awalnya tekanan darah tinggi - 200 mmHg dan lebih tinggi;
  • gangguan mental di mana pesakit tidak dapat mengawal tingkah lakunya.

Bagaimana prosedurnya

Pada waktu pagi, pada hari prosedur bermula, anda harus datang ke pejabat doktor untuk membetulkan alatnya. Pesakit diukur terlebih dahulu dengan monitor tekanan darah standard (mengikut kaedah Korotkov) dan hanya dengan itu peranti SMAD terpasang.

Cuff diletakkan di bahagian bawah bahu anggota badan yang tidak berfungsi (untuk orang kanan, orang kiri, orang kanan) dan dipasang seperti pengukuran tekanan konvensional dengan tonometer. Lengan manset dihubungkan oleh alat suntikan udara dan sensor yang menangkap dan menjimatkan tekanan darah. Ikuti beberapa ujian bacaan. Sekiranya nilai peranti sesuai dengan bacaan tonometer standard, pesakit boleh bebas sehingga keesokan harinya.

Peraturan tingkah laku ketika memakai sistem SMAD

Ikuti garis panduan ini:

  • setelah bunyi mendahului pengukuran, cubalah meluruskan dan merehatkan tangan anda hingga akhir pengukuran;
  • cuba jangan menyentuh lengan manset dan jangan menggerakkannya di lengan dengan tidak perlu;
  • hadkan prosedur air untuk keesokan harinya - air yang memasuki peranti boleh merosakkannya;
  • cuba buat semula hari biasa anda - jangan terlalu banyak bekerja daripada biasa, tidurlah pada waktu biasa;
  • Jangan gementar kerana kehadiran peranti;
  • menyimpan buku harian pesakit - ia harus dimasukkan pada waktu dan nuansa semua peristiwa yang dapat memberi beban pada sistem kardiovaskular - makan (dengan menu), menaiki tangga, mengambil ubat, situasi tertekan, dll..

Perhatian! Peranti tidak boleh dikeluarkan dalam keadaan sejuk dan terdedah kepada sinaran elektromagnetik yang kuat. Pada musim sejuk, pakai di bawah pakaian dan cuba menjauhkannya dari peralatan elektrik dengan medan elektromagnetik yang kuat - microwave, TV, dapur elektrik.

Pada siang hari, pembaca boleh dipasang pada tali pinggang, dibawa ke dalam beg khas di atas bahu, atau dipasang langsung ke manset - dalam keadaan apa pun, peranti harus diposisikan sehingga tiub pam yang menuju ke "lengan" tidak membengkok. Semasa tidur, peranti boleh diletakkan di atas meja di sebelah katil atau di sebelah bantal.

Hanya pemenuhan semua syarat dan cadangan yang tepat yang menjamin hasil yang dapat dipercayai setelah penyahsulitan data.

Bagaimana Smad

Peranti secara automatik melakukan pembacaan pada selang waktu yang tetap untuk waktu yang ditetapkan (hari, kadang-kadang lebih):

  • pada waktu siang (tempoh terjaga) - setiap 15-30 minit;
  • pada waktu malam (tempoh tidur) - setiap 30-60 minit.

Berdasarkan ini, profil BP harian dikira.

Penyahkodan dan analisis ABPM

Hasil pemantauan harian boleh berbentuk grafik atau urutan catatan. Untuk pemprosesan data gunakan program khas.

  • Purata tekanan darah sistolik dan diastolik - tidak boleh lebih tinggi daripada 140/90 dan 120/80 pada waktu malam.
  • Pemboleh ubah - menunjukkan julat lonjakan tekanan berbanding dengan purata; nilainya tinggi (lebih daripada 14 unit) menunjukkan kerosakan pada organ sasaran.
  • Indeks masa menunjukkan berapa kerap nilai melebihi ambang. Pada orang yang sihat, ia berada dalam lingkungan 10-20%. Nilai 25-50% diagnosis hipertensi berterusan atau simptomatik; 50-100% - bentuk penyakit yang teruk. Sekiranya indikator tetap di atas 25% dengan latar belakang terapi ubat, rawatan dianggap tidak berkesan.

Indeks harian untuk tekanan diastolik dan sistolik, yang dicirikan oleh tahap pengurangan tekanan pada waktu malam, dikira secara berasingan. Pengiraan dilakukan mengikut formula:

(SADD - SADn) × 100% / SADD, di mana SAD - tekanan purata (siang dan malam). Dengan penunjuk ini, profil satu atau yang lain dikaitkan dengan pesakit:

  • dipper (10-20%) - tahap penurunan tekanan darah pada waktu malam yang normal;
  • bukan pencelup (0-10%) - kegagalan mengurangkan tekanan darah setiap malam;
  • over-dippers (lebih daripada 20%) - penurunan BP malam yang berlebihan;
  • pemilih malam (nilai negatif - di bawah 0) - kenaikan BP malam yang berlebihan.

Data yang dihasilkan mengandungi maklumat lengkap dan menyeluruh mengenai perubahan tekanan pesakit dalam kehidupan sehariannya. Ini membolehkan anda mengoptimumkan rawatan, menggunakan pilihan ubat secara individu..

"Kebaikan" dan "kontra" pemantauan harian

SMAD harian mempunyai beberapa kelemahan:

  • risiko penyelewengan data jika pemantauan dilakukan pada hari "tidak standard" untuk pesakit - pertengkaran dalam keluarga, "perbincangan" di tempat kerja, kemalangan kereta, lif yang rosak, makan malam yang tidak dijangka di restoran eksotik, dll..
  • alat ini boleh mengganggu tidur malam dan menyebabkan kegelisahan pada waktu siang;
  • pemakaian manset sepanjang masa menyebabkan rasa tidak selesa - kebas pada lengan, kerengsaan kulit.

Walau bagaimanapun, semua nuansa ini tidak signifikan. Dengan pendekatan yang tepat, mereka mudah dibatalkan, sedangkan kelebihan kaedahnya tidak dapat disangkal. "Kelebihan" utama:

  • membolehkan anda mengesan semua lonjakan tekanan dan hubungannya dengan peristiwa tertentu;
  • tidak memerlukan pengetahuan khas dari pesakit; peranti ini mudah digunakan dan hampir tidak mengganggu kehidupan seharian;
  • tersedia untuk masyarakat umum - baik dari segi kelaziman dalam amalan perubatan (boleh didapati di hampir mana-mana klinik) dan dengan harga.

Petunjuk ABPM adalah hujah yang menentukan dan paling boleh dipercayai dalam diagnosis hipotensi atau hipertensi..