Apakah MCHC dalam ujian darah

Indikator ICS ditentukan dalam semua ujian darah klinikal yang dilakukan menggunakan penganalisis automatik hematologi. Kajian ini membolehkan kita menentukan ketumpatan hemoglobin dalam sel darah merah, tetapi tahap zat dalam darah secara keseluruhan ICSU tidak akan menunjukkan.

Kepekatan hemoglobin purata dalam sel darah merah

Struktur molekul hemoglobin

Dalam proses kehidupan, indeks hemoglobin dalam sel darah merah berubah-ubah. Ia mempengaruhi usia dan keadaan umum badan. Sebenarnya, MCHC adalah petunjuk kepadatan mengisi sel dengan pigmen, yang terdiri daripada heme yang merupakan pembawa besi besi dan globin (protein). Sebelum menggunakan penganalisis automatik dalam mod manual, MCHC tidak dikira.

Petunjuk itu penting dalam menentukan keadaan seseorang. Penunjuk MCH yang terdapat dalam kesimpulan ujian darah bukanlah ejaan yang salah, tetapi parameter darah yang berbeza yang menunjukkan jumlah hemoglobin dalam sel darah merah, dan bukan kepadatan pengisiannya.

Kadar darah ICS

Kadar penunjuk berbeza mengikut usia. Bagi kanak-kanak, norma ketumpatan hemoglobin dalam sel darah merah adalah dari 28 hingga 36 g / dl. Pada orang dewasa, penunjuk menjadi 32 hingga 36 g / dl, dan pada orang tua - dari 31 hingga 36 g / dl. Penurunan indikator pada usia tua dikaitkan dengan penurunan kadar pembahagian sel dan aktiviti mereka. Batasan norma cukup luas, dan organisma individu seseorang dan pengaruh faktor luaran mempengaruhi nilai yang tepat. Penyimpangan ICS dari norma adalah isyarat untuk pemeriksaan, kerana ini menunjukkan pelanggaran dalam keadaan tubuh.

Punca Peningkatan ICS dalam Ujian Darah

Tumor Ginjal Boleh Menyebabkan MCHC

Sebab-sebab peningkatan parameter darah paling sering dikaitkan dengan permulaan perkembangan proses patologi dalam tubuh, yang mungkin belum menunjukkan gejala yang jelas. Penyebab utama pelanggaran adalah seperti berikut:

  • kekurangan paru dalam tahap intensiti apa pun;
  • gula darah tinggi dan diabetes;
  • hipotiroidisme;
  • kekurangan vitamin untuk vitamin B;
  • eritremia;
  • ketumbuhan di hati atau keradangan teruk;
  • penyakit jantung;
  • neoplasma pada buah pinggang yang bersifat jinak atau malignan;
  • tumor barah dari mana-mana penyetempatan;
  • penyahhidratan.

Minum berlebihan memberi kesan buruk kepada ICSU

Penyebab lain yang tidak berkaitan dengan penyakit ciri darah yang tidak normal adalah:

  • merokok,
  • penderaan alkohol,
  • mengambil sejumlah ubat,
  • tempoh selepas bersalin,
  • tinggal di kawasan kekurangan oksigen.

Selepas kecederaan yang meluas, peningkatan MCHC juga mungkin berlaku, tetapi ini tidak berlaku pada semua mangsa..

Sebab-sebab penurunan ICSU

Penurunan MCHC diperhatikan pada anemia

Penurunan ciri, serta peningkatannya, menunjukkan pelanggaran dalam keadaan tubuh dan memerlukan campur tangan perubatan. Selalunya, penurunan kepadatan hemoglobin menunjukkan bahawa seseorang mempunyai salah satu daripada patologi berikut:

  • keracunan plumbum;
  • pelanggaran sintesis parafin;
  • anemia mikrositik atau hipokromik;
  • hemoglobinopati kongenital;
  • talasemia kongenital.

Pada bayi baru lahir, penurunan MCHC di bawah had bawah mungkin berkaitan dengan pramatang, spherositosis, dan jangkitan intrauterin. Semasa kanak-kanak membesar, bermula pada usia 6 bulan, jumlah darah rendah dapat disebabkan oleh kekurangan zat makanan, kekurangan atau lebihan aktiviti fizikal dan penyakit berjangkit yang kerap. Pada masa remaja, pada kanak-kanak perempuan pada masa pemasangan kitaran haid, pelanggaran boleh menyebabkan pendarahan yang sangat berat terhadap latar belakang ketidakseimbangan hormon.

Cara menentukan ICSU

Penentuan MCHC menggunakan ujian darah umum

Penunjuk ditentukan oleh formula khas, yang ditetapkan dalam program peranti. Hasil pengiraan disebut indeks eritrosit. Yang paling informatif mengenai parameter darah adalah analisis umum, di mana semua parameter utama ditentukan, yang bahkan membolehkan anda membuat diagnosis awal jika perlu. Darah dari jari atau urat sama-sama sesuai untuk penyelidikan mengenai MCHC. Kelebihan kaedah ini adalah bahawa penunjuk ditentukan secara automatik oleh peranti, yang menghilangkan faktor kesalahan manusia.

Anda perlu menderma darah semasa perut kosong, menahan diri dari merokok dan minum alkohol pada waktu siang sebelum mengambil bahan tersebut. Sekiranya anda mesti minum ubat secara berkala, maka profesional perubatan harus diberitahu mengenai perkara ini, kerana sebahagian ubat mempengaruhi indeks.

Penyahsulitan analisis

Pakar harus menafsirkan hasilnya.

Setelah menerima data analisis, pesakit harus berjumpa doktor. Hanya pakar yang dapat menguraikan petunjuk yang diperoleh dengan betul, menilai keadaan umum pesakit dan mengetahui ciri-cirinya. Selalunya orang yang jauh dari perubatan membuat kesilapan serius dengan menafsirkan data analisis secara bebas dan membuat diagnosis yang sukar dibuat sendiri, membingungkan indeks sel darah merah dengan tahap hemoglobin dalam darah secara keseluruhan. Dengan berbuat demikian, mereka membuat diri mereka berada dalam keadaan terkejut, yang memberi kesan negatif terhadap kesihatan mereka. Mencuba untuk menyahsulitkan analisis anda sendiri sama berbahayanya dengan rawatan diri untuk patologi serius. Penyimpangan dari norma ICSU tidak berarti bahawa penyakit itu terjadi, walaupun dapat menjadi tanda awal perkembangan patologi. Ini hanya menunjukkan bahawa anda harus memperhatikan keadaan badan dan menjalani pemeriksaan penuh.

Ujian darah sekunder sering diperlukan untuk mengesampingkan kesan penyediaan pesakit yang tidak betul. Sekiranya anda tidak mematuhi sekatan yang diperlukan sebelum penghantaran bahan, indikator akan di luar kebiasaan.

Normalisasi ICSU

Diet yang kaya dengan vitamin adalah salah satu cara untuk memperbaiki tahap MCHC.

Untuk mengembalikan indikator ke normal, perlu menentukan sebab yang menyebabkan perubahannya. Terapi diarahkan tepat pada penyebab kemunculan perubahan indeks. Dalam kes di mana MCHC menyimpang dari norma, tetapi tidak ada penyakit yang terdeteksi, pemulihan jumlah darah normal dilakukan dengan menggunakan sejumlah obat dan diet.

Pada tahap pengurangan, kompleks asid folik dan mineral mineral ditunjukkan. Anda juga mesti memperkenalkan makanan yang kaya dengan vitamin B. Tempoh rawatan bergantung kepada reaksi badan terhadapnya dan biasanya memakan masa 1 hingga 3 bulan..

Petunjuk tinggi menormalkan dengan minum berat dan minum garam dalam jumlah tinggi. Mumiyo juga memberikan kesan terapi yang baik. Daging dan hati merah dikecualikan dari menu sehingga jumlah darah normal pulih. Penggunaan multivitamin dan asid folik adalah dilarang.

Bahaya peningkatan dan pencegahan

Hidup Sihat - Darah Sihat!

Dengan peningkatan ketumpatan pengisian sel darah merah dengan hemoglobin, keadaannya dilanggar dan pembusukan mereka yang cepat dan berlebihan diprovokasi. Akibatnya, kualiti darah berubah, yang menyebabkan seluruh organisme mulai menderita, dengan latar belakang gangguan pemindahan oksigen.

Langkah pencegahan utama terhadap pelanggaran adalah penolakan sepenuhnya terhadap tabiat buruk. Juga, untuk menjaga kesihatan, perlu mematuhi peraturan diet yang sihat dan menyediakan diri dengan aktiviti fizikal yang mencukupi.