Bilakah jantung janin mula berdegup kencang? Bilakah saya dapat mendengar degupan jantung atau melihatnya pada ultrasound?

Ibu mengandung dengan keraguan dan kegembiraan istimewa menanti saat anda dapat mendengar degupan jantung bayi dalam kandungan. Ia muncul jauh sebelum tanda-tanda aktiviti penting remah-remah ini, dan untuk ibu bapa masa depan menjadi sentuhan paling sopan dengan sakramen kelahiran kehidupan baru.

Ibu berminat untuk mengetahui bagaimana jantung bayi terbentuk, berapa lama ia mula berdegup kencang, dan kapan anda dapat mendengar dan melihatnya..

Pembentukan organ

Sistem kardiovaskular dalam tubuh janin yang sedang berkembang adalah salah satu yang pertama terbentuk. “Misi” penting terletak pada tarikh seawal mungkin - untuk menyediakan aliran darah embrio. Ia bergantung pada perkembangan normalnya sama ada bayi akan membesar atau kehamilan akan berakhir, jantung akan tetap sihat atau kecacatannya akan terungkap.

Jantung janin terbentuk pada akhir minggu ke-2 kehamilan. Ini bermakna ibu mungkin sudah mula mengesyaki bahawa dia mengandung. Dua tiub jantung pertama terbentuk. Mereka secara beransur-ansur bergabung menjadi satu. Darah sudah memasukinya, tetapi sejauh ini dalam satu aliran berterusan.

Menjelang akhir minggu ke-3 kehamilan (minggu dari permulaan kelewatan), struktur tiub berubah dan menjadi lebih kompleks.

Dalam tempoh ini, penting untuk mengelakkan kontak dengan bahan kimia, bahan radioaktif, tidak mengambil ubat tanpa pengetahuan doktor yang sudah dimaklumkan mengenai ujian "bergaris".

Mana-mana faktor luaran atau dalaman yang tidak baik boleh mempengaruhi perkembangan patologi jantung pada tahap ini - tekanan teruk, kebimbangan ibu, jangkitan virus, tabiat buruk.

Pada awal minggu ke-4 dari saat pembuahan (hanya kira-kira 9-10 hari selepas permulaan penundaan), jantung anak akan menjadi sigmoid (dalam bentuk menyerupai huruf Latin S). Di dalamnya, ventrikel primer dan atrium akan terbentuk. Menjelang akhir minggu ke-4 kehamilan, jantung ruang tunggal masih mulai berkontraksi, tetapi masih mustahil untuk mendengar degupan - dimensi organ terlalu kecil.

Pada minggu ke-4 kehamilan, pertumbuhan bahagian jantung berlaku, pembelahan terbentuk di antara mereka - organ menjadi dua ruang. Sementara anak hanya mempunyai lingkaran peredaran darah yang besar (kerana belum ada paru-paru).

Pada minggu ke-6 kehamilan, jantung menjadi 3 ruang, dan setelah beberapa hari dan 4 ruang, kerana bahagian ventrikel dipisahkan oleh partisi yang fleksibel.

Proses pembentukan partisi pada janin selesai pada minggu ke-7.

Tubuh selama 7 bulan selebihnya hanya akan bertambah besar dan berfungsi dengan lancar, membekalkan organ dan sistem kanak-kanak lain dengan darah. Petunjuk kekerapan dan irama degupan jantung bayi adalah petunjuk penting semasa kehamilan. Menurutnya, doktor akan menilai seberapa baik perasaan anak itu, seberapa baik dia berkembang, sama ada dia mempunyai cukup oksigen.

Bila dan bagaimana untuk mendengar?

3 minggu selepas kelewatan haid, seorang wanita boleh pergi ke bilik diagnostik ultrasound - pada masa ini janin sudah dapat dilihat dan anda dapat mendengar degupan jantungnya jika anda melakukan ultrasound dengan pemeriksaan faraj.

Sekiranya pemeriksaan ultrasound dilakukan oleh sensor luaran melalui dinding perut anterior, maka akan mungkin untuk mendengar bayi berdegup jantung tidak lebih awal pada usia kehamilan 6-7 minggu.

Sudah tentu, seorang wanita pada waktu yang singkat tidak dapat merasakan degupan jantung yang berirama pada anak. Ini hanya mungkin dilakukan pada tahap berikutnya, dan walaupun pada masa itu, dengan syarat bayi akan menempati kedudukan yang selesa di rahim, di mana dadanya akan dipusingkan dengan wajahnya ke dinding perut depan ibu.

Ramai ibu hamil telah melihat dan mendengar bahawa doktor mendengar perut wanita hamil dengan stetoskop obstetrik - tiub khas dengan hujung bawah yang diperpanjang.

Apabila degupan jantung muncul, bayi masih terlalu kecil dan terapung dengan bebas di rongga rahim. Dimensi jantungnya bersifat mikroskopik, dan oleh itu jantung pada trimester pertama tidak dapat didengar dengan stetoskop.

Doktor akan mengulangi prosedur pada setiap temu janji yang dijadualkan pada akhir trimester ke-2 dan ke-3, ketika anak itu membesar, dan dengannya jantungnya akan bertambah.

Kaedah kardiotokografi (CTG), berdasarkan pendaftaran aktiviti jantung dan aktiviti motor oleh sensor yang terletak di perut ibu hamil, digunakan selepas kehamilan 30 minggu (jarang - selepas 28-29 minggu - untuk indikasi individu).

Sensor CTG juga dapat disambungkan semasa melahirkan anak sehingga pakar obstetrik dapat menilai keadaan bayi yang dilahirkan dalam masa nyata..

Seorang wanita secara teorinya dapat mendengarkan jantung bayi secara bebas dengan fonendoskop dari minggu kehamilan 28-30, tetapi ini bergantung pada kompleksnya ibu masa depan dan bagaimana sebenarnya bayi berada di rahim. Sekiranya bayi berpaling menghadap usus ibunya, maka mendengar sesuatu akan bermasalah di kemudian hari..

Ayah masa depan dan isi rumah lain dapat mendengar degupan jantung bayi pada trimester kehamilan ke-3 - ini mungkin sudah dua bulan sebelum kelahiran.

Wanita hamil tidak perlu bersusah payah menggunakan fonendoskop - hari ini terdapat monitor janin rumah khas yang mengira kadar jantung bayi dengan cepat dan tepat. Cukup untuk memasang sensor ke perut ibu dan mencari titik penerimaan isyarat yang dapat didengar.

Fakta dan angka

Oleh kerana jantung terbentuk dari minggu ke-2 hingga minggu ke-7, dalam jangka masa ini dan seterusnya, kadar denyutan jantung bayi tidak sekata. Untuk menilai kadar perkembangan organ dalam obstetrik, singkatan HR digunakan - degupan jantung.

Jadi, pada minggu ke-5 kehamilan, apabila doktor memberi ibu hamil (yang belum sempat membiasakan diri dengan "posisi baru") untuk mendengarkan jantung bayi pada ultrasound, ia dapat berdenyut dengan frekuensi 90 hingga 115 denyutan seminit. Pada minggu ke-6-7, degupan jantung berubah (ini disebabkan oleh peralihan organ ke tahap 4 ruang) dan berkisar antara 105 hingga 130 denyutan seminit.

Pada minggu ke-8 hingga ke-9, bayi akan menggembirakan doktor dan ibu dengan degupan jantung dengan frekuensi 130 hingga 155 denyutan seminit, dan pada 10-11 minggu jantung berdegup lebih cepat - hingga 160 denyut seminit. Jantung yang kecil mencapai puncaknya dengan cepat pada minggu 13-15, ketika degup jantung dapat mencapai 185 denyut per menit.

Kemudian, hampir sampai kelahiran, degupan jantung tetap berada pada tahap 130-170 denyutan seminit, dan sebelum melahirkan biasanya berkisar antara 120 hingga 160 denyut seminit. Lihatlah jantung dan lihat bagaimana ia berdenyut, ibu boleh melakukan imbasan ultrasound dengan doppler (imbasan ultrasound Doppler) seawal minggu ke-7 kehamilan.

Wanita yang tidak menjalani ultrasound pada masa ini, remah-remah ditunjukkan pada pemeriksaan ultrasound pertama pada 10-13 minggu.

Sebab penyimpangan

Denyut jantung janin sangat penting untuk perkembangan normalnya. Dalam kes ini, melebihi norma dianggap kurang berbahaya daripada memperlahankan degupan jantung. Irama yang kerap mungkin merupakan tanda hipoksia atau gangguan peredaran darah. Palpitasi cepat (berbanding dengan norma denyut jantung), bayi di rahim ibu sering bertindak balas terhadap pelanggaran struktur dan fungsi plasenta, kekurangan plasenta, dan hemoglobin rendah pada wanita.

Kadang-kadang degupan jantung yang kerap adalah tanda kecacatan jantung tertentu atau organ lain. Semasa ancaman keguguran, bayi sering mengalami degupan jantung yang berlebihan. Janin boleh bertindak balas terhadap penyakit ibunya dengan degupan jantung yang meningkat - contohnya, selsema atau jangkitan virus dalam bentuk akut.

Denyutan jantung yang perlahan adalah tanda berbahaya. Pada mana-mana peringkat kehamilan, penurunan kadar denyutan jantung berbanding dengan normal boleh disebabkan oleh hipoksia intrauterin tanpa komplikasi (kelaparan oksigen), malformasi kongenital yang teruk, gangguan metabolik pada ibu dan bayi, gangguan hemostasis pada ibu dan bayi.

Dengan sedikit penurunan kadar denyutan jantung, bayi di dalam rahim dapat bertindak balas terhadap rehat ibu yang panjang dalam keadaan terlentang (postur yang tidak digalakkan untuk ibu hamil, kerana rahim menekan saluran pelvis dan vena cava).

Sebaik sahaja seorang wanita mengubah kedudukan tubuhnya, degupan jantung bayinya akan kembali normal dalam beberapa minit.

Seorang wanita harus ingat bahawa tubuh bayi pada trimester kehamilan ke-3 sudah terbentuk sepenuhnya: anak dapat mendengar intonasi apa yang sedang dibincangkan oleh ibu, mengambil keadaan emosinya. Pada masa ini, sistem saraf janin diletakkan, yang bergantung pada seberapa besar ia akan stabil secara psiko-emosi, bagaimana ia akan melihat dunia.

Sekiranya seorang wanita risau, bimbang, bimbang, maka tubuhnya sangat sensitif terhadap perkara ini. Aliran darah meningkat, degupan jantung bertambah cepat, adrenalin dibuang ke dalam darah. Semua ini boleh menjejaskan kesihatan anak yang belum lahir..

Telah terbukti bahawa keadaan kesihatan fizikal ibu secara langsung mempengaruhi perkembangan janin. Sekiranya dia minum alkohol, merokok, tidak makan dengan baik, mengambil dadah atau bahan psikotropik, maka anak itu mungkin dilahirkan dengan kecacatan serius.

Penyakit jantung adalah penyakit mengerikan yang tidak memberi peluang kepada semua kanak-kanak untuk terus hidup. Selepas konsepsi anak, ibu yang riang harus memikirkan dengan serius: sama ada dia ingin mengikut keinginannya, mempertaruhkan nyawa remah, atau lebih suka melahirkan bayi yang sihat dan bahagia, tidak diracuni oleh racun dan racun. Jawapannya jelas, tetapi anda harus berusaha, menunjukkan kemahuan, sehingga setelah keputusan dibuat, itu adalah cara hidup, dan bukan kehendak sesaat, yang mudah dilupakan di masa depan, dan semuanya kembali menjadi satu.

Baca lebih lanjut mengenai degupan jantung janin dan normanya dalam video seterusnya.

Carta kadar jantung janin mengikut minggu

Maklumat am

Setiap ibu ingin mendengar degupan jantung bayi masa depannya secepat mungkin. Sudah tentu, semasa kehamilan ini adalah salah satu pengalaman yang paling menyenangkan dan menggembirakan. Lagipun, jika anda mendengar bagaimana jantung berdegup, ini bermakna buahnya tumbuh.

Tetapi suara jantung janin bukan sahaja menunjukkan bahawa kehidupan baru sedang aktif berkembang, tetapi juga dapat memberikan banyak maklumat penting mengenai kesihatan bayi.

Bilakah anda dapat mendengar jantung embrio?

Persoalan ketika degupan jantung janin muncul adalah relevan bagi setiap ibu hamil, dan juga perkara penting seperti pergerakan janin semasa kehamilan, kadarnya bagi setiap wanita boleh berbeza. Denyutan jantung juga dapat didengar untuk pertama kalinya pada waktu yang berlainan.

Wanita yang berminat mengenai berapa lama degupan jantung muncul harus memahami bahawa jantung janin tidak mula berdegup pada satu ketika. Semasa peletakan organ ini bermula, bahagian tisu yang kemudiannya berkembang ke ventrikel jantung membuat pergerakan kontraktil. Sudah tentu, tempoh ketika degupan jantung janin didengar pada imbasan ultrasound datang kemudian.

Pakar sakit puan akan bercakap mengenai minggu apa suara ini didengar: kadangkala ia dapat didengar pada peringkat awal. Apa yang didengar hCG dan berapa lama degupan jantung "dilihat" pada ultrasound, juga bergantung pada kekuatan alat yang digunakan untuk melakukan kajian. Dengan menggunakan transduser ultrasound abdomen konvensional, doktor dapat mendengar degupan jantung selama 5 minggu. Dan dengan bantuan sensor faraj, strok dapat didengar sudah dalam 3-4 minggu, iaitu, segera setelah jantung janin mula berdegup.

Denyutan jantung bergantung pada minggu mana jantung berdegup. Pada peringkat kehamilan yang berbeza, dia berbeza.

  • Apabila jangka masa 6 minggu adalah 8 minggu, degupan jantung janin adalah 110-130 degupan seminit.
  • Antara 8 hingga 11 minggu - degupan jantung boleh meningkat hingga 190 degupan.
  • Sudah dari 11 minggu, frekuensi 140-160 denyutan.

Jadual di bawah menunjukkan degup jantung pada tempoh kehamilan yang berlainan. Sangat mudah untuk memahami berapa banyak degupan per minit jantung bayi yang harus berdegup dalam tempoh kehamilan yang berlainan.

Jadual kadar jantung janin mengikut minggu:

Jangka masaPukul Setiap Minit
4-6 minggu.80-85
6 minggu.100-130
7 minggu.130-150
8 minggu.150-170
9 minggu.170-190
10 minggu.170-190
11 minggu.140-160
12-40 minggu.140-160

Mereka yang berminat dengan jadual degupan jantung janin setiap minggu mengikut jantina kanak-kanak harus mengetahui bahawa kedua-dua gadis dan lelaki mempunyai degupan jantung yang sama.

Doktor menilai bukan sahaja degupan jantung janin selama beberapa minggu, tetapi juga faktor tambahan, seperti fasa aktiviti anak, penyakit ibu dan janin, masa kekerapan ditentukan, dll..

Sekiranya degupan jantung janin dilanggar beberapa minggu, ini mungkin disebabkan oleh pelbagai sebab..

Mengapa irama jantung terganggu

Sekiranya degupan jantung kurang daripada 120 denyutan seminit

  • Penyebab degupan jantung yang lemah pada peringkat awal boleh dikaitkan dengan pelbagai sebab. Ia boleh diperbaiki untuk jangka masa pendek - hingga 4 minggu. Pada minggu ke-6, nadi embrio dapat mencapai 100-120 denyutan. Denyutan 130 denyutan juga menunjukkan bahawa semuanya normal dengan bayi. Tetapi jika degupan jantung yang sangat rendah dicatatkan, kurang dari 80 denyutan, maka ada risiko kehilangan kehamilan.
  • Sekiranya imbasan ultrasound 12 minggu atau lebih menunjukkan kadar denyutan jantung yang rendah, ini mungkin disebabkan oleh hipoksia janin kronik atau reaksi terhadap tekanan tali pusat. Sekiranya degupan jantung 120 denyutan seminit, apa yang harus dilakukan, doktor harus memberitahu, berpandukan hasil kajian.
  • Sebelum melahirkan, irama yang lemah mungkin merupakan bukti hipoksia janin akut atau kronik, serta mampatan tali pusat semasa bersalin.

Sekiranya denyutan 160 denyutan seminit dilebihi

  • Pada minggu-minggu pertama kehamilan, ini biasanya merupakan varian normal, tetapi dalam beberapa kes menunjukkan pelanggaran penempatan.
  • Selepas 12 minggu kehamilan, janin dapat bertindak balas terhadap pergerakan atau tekanannya sendiri yang dialami oleh ibu..
  • Tachycardia janin yang lewat boleh berlaku akibat hipoksia janin kronik atau reaksi terhadap pergerakan atau kontraksi..

Bunyi teredam, nada tidak dapat didengar

  • Sekiranya pendengaran dilakukan pada wanita hamil pada tahap awal, ini mungkin menunjukkan bahawa tempohnya terlalu pendek atau kajian dilakukan oleh sensor yang rosak, atau alat pendengarannya sudah usang. Ia juga mungkin berlaku sekiranya ibu mengalami kegemukan. Tetapi nada yang kurang terdengar pada tahap awal mungkin menjadi bukti bahawa bayi itu mengalami cacat jantung, saluran darah.
  • Selepas 12 minggu, nada meredam dapat didengar jika ibu mengalami kegemukan, serta dengan kekurangan plasenta, previa (jika plasenta terletak di dinding depan), oligohydramnios atau polyhydramnios. Kadang-kadang nada meredam direkodkan jika kedudukan bayi di dalam rahim tidak selesa untuk didengar. Walau bagaimanapun, kerosakan jantung atau vaskular juga mungkin berlaku..
  • Dalam nada kemudian, fenomena ini menunjukkan bahawa kontraksi aktif bermula atau hipoksia janin diperhatikan.

Tiada degupan jantung

  • Pada tarikh paling awal, tidak ada suara degupan jantung jika tempoh semasa mendengar sangat kecil, atau sensor ketinggalan zaman digunakan. Walau bagaimanapun, kadang-kadang ini adalah bukti bahawa kehamilan telah berhenti atau pengguguran bermula..
  • Untuk jangka waktu 12 minggu, dan juga dalam beberapa minggu terakhir, ketiadaan suara jantung dapat menjadi bukti tempat yang salah untuk auskultasi atau kerosakan sensor CTG, atau untuk mengatakan bahawa kematian janin sebelum kelahiran telah terjadi.

Mengapa menentukan kadar jantung janin?

Kehadiran degupan jantung dan degupan jantung janin ditentukan semasa kehamilan untuk tujuan tertentu.

Untuk membuktikan bahawa kehamilan sedang berkembang

Setelah ibu hamil menjalani ujian kehamilan, dan ternyata positif, wanita itu pergi ke hospital untuk menjalani pemeriksaan ultrasound. Mesin ultrasound moden memungkinkan untuk mendengar degupan jantung embrio sudah pada kajian pertama - pada 4-5 minggu. Tetapi jika pada ultrasound pertama jantung anak tidak didengar, seseorang tidak boleh panik. Sebagai peraturan, apabila anda mengulangi prosedur, anda dapat mendengar suara yang diharapkan. Walau bagaimanapun, kadang-kadang degupan jantung tidak muncul, telur janin cacat. Keadaan ini ditakrifkan sebagai kehamilan yang membeku. Dalam keadaan ini, pengguguran perubatan dilakukan dengan menggunakan ubat khas. Sekiranya keadaan seperti itu berlaku, maka wanita tersebut tidak digalakkan untuk hamil kira-kira enam bulan selepas ini.

Untuk menilai perkembangan janin

Terdapat petunjuk yang jelas mengenai apa yang dianggap sebagai degupan jantung normal untuk berapa lama. Maksudnya, degupan jantung yang normal setiap minit ditentukan bergantung pada tempoh perkembangan bayi. Jantung embrio bertindak balas terhadap sebarang perubahan di dunia yang mengelilinginya. Lagipun, tekanan atau penyakit ibu secara langsung mempengaruhi anak-anak. Juga, kadar degupan jantung per minit berbeza bergantung pada tempoh aktiviti atau tidur janin. Tahap oksigen di udara tercermin dalam irama jantung. Walau bagaimanapun, sebarang pelanggaran yang berkaitan dengan kesan faktor tersebut bersifat sementara..

Dengan syarat degupan jantung terlalu kuat untuk waktu yang lama, doktor mungkin mengesyaki pelanggaran bekalan darah janin, yang disebut kekurangan fetoplacental. Sebagai peraturan, keadaan ini kronik. Kadang kala, apabila kemampuan pampasan anak habis, degupan jantungnya terlalu perlahan. Ini menunjukkan bahawa keadaan janin telah bertambah buruk. Dalam keadaan seperti itu, kadangkala keputusan dibuat mengenai penghantaran kecemasan. Doktor mengambil kira apa yang harus menjadi degup jantung pada minggu mana, dan sejak tepat patologi ditunjukkan, menentukan taktik rawatan.

Menentukan status janin semasa melahirkan anak

Semasa melahirkan anak, bayi mengalami tekanan yang sangat kuat, kekurangan oksigen dan mampatan. Sekiranya semuanya berjalan lancar, jantung dan saluran darahnya biasanya dapat mengatasi beban seperti itu. Walau bagaimanapun, kadang-kadang terdapat keadaan kecemasan, misalnya, gangguan plasenta, penjepitan tali pusat, di mana anda memerlukan rawatan perubatan yang cepat. Itulah sebabnya, semasa melahirkan, doktor menentukan berapa banyak strok adalah degup jantung selepas setiap serangan, agar tidak terlepas dari perkembangan kekurangan oksigen akut.

Kaedah apa yang digunakan untuk menentukan degupan jantung?

Prosedur ultrabunyi

Kaedah pertama untuk menentukan sama ada kadar denyutan jantung normal atau tidak adalah imbasan ultrasound. Semasa ultrasound, bersama dengan penilaian degupan jantung, doktor menilai keadaan plasenta, ukuran janin.

Bunyi jantung didengarkan dengan teliti, dan strukturnya dikaji jika seorang wanita sudah mempunyai anak dengan cacat vaskular dan jantung. Sekiranya ibu mengalami penyakit berjangkit semasa mengandung, perhatian khusus diberikan kepada kerja dan struktur jantung.

Sekiranya perlu, ultrasound jantung janin dilakukan semasa kehamilan. Berapa lama ultrasound jantung janin, adakah doktor menentukan. Masa yang paling optimum untuk kajian ekokardiografi adalah 12 minggu. Tetapi seorang wanita juga dapat melakukan echoCG sesuka hati, untuk memastikan semuanya baik-baik saja dengan anak.

Auskultasi

Kaedah ini melibatkan mendengar suara jantung menggunakan stetoskop obstetrik khas. Benar, jawapan kepada persoalan sama ada mungkin untuk mendengar degupan jantung pada peringkat awal dengan stetoskop adalah negatif. Tempoh ketika anda dapat mendengar dengan stetoskop adalah 18-20 minggu. Seorang doktor yang berpengalaman dapat menentukan sejumlah petunjuk menggunakan alat tersebut. Dia akan mendengar perkiraan frekuensi degupan jantung, menentukan kejelasan nada dan mencari tempat yang paling baik didengarnya. Algoritma untuk mendengar degupan jantung janin dan menentukan degupan jantung adalah mudah: ini boleh dilakukan dengan menggunakan jam randik.

Tetapi kadang-kadang auskultasi dengan stetoskop sukar atau bahkan mustahil. Ini mungkin berlaku jika ibu sangat berat, jika plasenta terletak di dinding depan rahim (dalam kes ini, gangguan vaskular mengganggu), jika terdapat cairan ketuban yang sangat sedikit atau banyak.

Kardiotokografi (CTG)

Ini adalah kaedah bermaklumat dengan mana anda dapat mengukur degupan jantung janin. Prosedur ini membolehkan anda menentukan kebuluran oksigen janin pada peringkat awal dan menghilangkan masalah ini tepat pada masanya..

Peranti CTG adalah sensor ultrasonik yang menghantar dan mengambil isyarat yang dipantulkan dari jantung. Pada masa yang sama, semua perubahan irama direkodkan pada pita. Menjalankan prosedur, doktor memasang bukan sahaja sensor utama, tetapi juga sensor pengecutan rahim, dengan mana anda dapat menentukan aktiviti rahim. Peranti yang paling moden mempunyai sensor gerakan janin, dan kadang-kadang ada butang khas sehingga seorang wanita sendiri dapat merakam pergerakannya.

Keseluruhan proses penyelidikan CTG memakan masa sekitar 60 minit. Dalam tempoh ini, dalam kebanyakan kes, adalah mungkin untuk memperbaiki tempoh tidur dan aktiviti janin. Tetapi kadang-kadang ada keperluan untuk memeriksa keadaan janin pada siang hari. Kemudian sensor yang melekat pada perut dibiarkan selama sehari.

Analisis kadar jantung berdasarkan usia kehamilan ketika kajian dilakukan. CTG pertama kali dilakukan pada 32 minggu. Sekiranya anda menahannya lebih awal, pada 30 minggu atau lebih awal, hasilnya tidak akan dapat dirumuskan. Apabila 31 minggu berlalu, hubungan terbentuk antara aktiviti jantung dan aktiviti motor janin.

Selalunya, seorang wanita hamil menjalani kajian ini dua kali - pada 32 minggu dan tepat sebelum kelahiran. Prosedur ini tidak membahayakan wanita atau bayi, jadi boleh dilakukan seberapa banyak kali yang diperlukan.

Pakar menyahsulit pita CTG, membandingkan hasilnya dengan analisis dan data ultrasound. Walau bagaimanapun, kardiotokografi bukanlah sumber diagnosis pasti..

Apa itu CTG yang "baik"

CGT "baik" dipertimbangkan jika indikatornya adalah seperti berikut:

  • Denyutan jantung adalah normal - dari 120 hingga 160 denyutan seminit;
  • semasa bayi bergerak, degupan jantung meningkat;
  • tidak ada penurunan kadar denyutan jantung atau sangat jarang dan dalam jumlah kecil.

Peranti menganalisis petunjuk ini dan, berdasarkan hasilnya, mengeluarkan indeks PSP khas. Sekiranya keadaan janin adalah normal, maka indeks ini tidak lebih dari satu.

Walau bagaimanapun, mesti diambil kira bahawa pelbagai faktor mempengaruhi cara kerja jantung anak. Dan hanya pakar yang dapat menilai mereka dengan betul.

Mengapa CTG "buruk" ditentukan?

  • Selalunya, perubahan dalam CTG ditentukan sekiranya hipoksia janin diperhatikan. Denyutan jantung meningkat adalah ciri keadaan di mana janin kekurangan oksigen, dan jantung terpaksa bekerja dengan sangat intensif.
  • Apabila perebutan atau pergerakan berlaku, degupan jantung bayi mungkin perlahan, yang bukan merupakan keadaan normal.
  • Perubahan jangka pendek pada pita direkodkan jika tali pusat ditekan ke kepala janin. Dalam kes ini, hasilnya sama seperti kelaparan oksigen, tetapi bayi pada masa yang sama merasa normal.
  • Sekiranya sensor tidak terpasang dengan betul, hasilnya juga "buruk"..

Sekiranya hipoksia dikesan semasa mendengar degupan jantung janin, doktor menjalankan kajian tambahan untuk mengesahkan atau membantah diagnosis. Sekiranya hipoksia disahkan, rawatan dijalankan, atau doktor memutuskan untuk melakukan kelahiran kecemasan.

Ekokardiografi

Ekokardiografi digunakan dalam kes kecacatan jantung janin yang disyaki pada usia kehamilan 18-28 minggu. Dengan kaedah ini, anda dapat menentukan ciri struktur jantung dan aliran darah. Prosedur ini dijalankan dalam kes berikut:

  • ibu masa depan sudah mempunyai anak yang didiagnosis dengan kecacatan jantung;
  • penyakit berjangkit dipindahkan semasa kehamilan, terutama pada minggu pertama;
  • ibu mempunyai kecacatan jantung kongenital;
  • ibu mengandung yang berumur lebih dari 38 tahun;
  • seorang wanita didiagnosis menghidap diabetes;
  • terdapat kelewatan dalam perkembangan janin;
  • janin mengalami kecacatan pada organ lain, dan ada kemungkinan mengalami kecacatan jantung kongenital.

Kaedah ini digunakan sebagai ultrasound dua dimensi, dan menggunakan mod pengimbas ultrasound lain: mod Doppler, ultrasound satu dimensi. Dengan gabungan teknik ini, kita dapat mempelajari struktur jantung dengan teliti, terutamanya aliran darah.

Adakah mungkin untuk menentukan jantina anak dengan degupan jantung?

Ramai wanita dalam tempoh kehamilan secara aktif bimbang tentang bagaimana menentukan jantina anak dengan degupan jantung janin. Sesungguhnya, di kalangan wanita hamil dan bahkan di kalangan beberapa pekerja perubatan, legenda mengatakan bahawa definisi seperti itu adalah mungkin, serta anggapan bahawa menentukan ukuran janin dapat membantu menentukan sama ada bayi dilahirkan - lelaki atau perempuan.

Dipercayai bahawa kanak-kanak perempuan mengalahkan jantung mereka lebih kerap, dan pada 13 minggu atau lebih kemudian, degupan jantung mereka meningkat hingga 160 kali seminit. Menurut "kepercayaan" ini, pada kanak-kanak lelaki degupan jantung adalah 135-150 degupan. Tetapi bagi mereka yang secara aktif mengajukan pertanyaan kepada dokter: "Bagaimana mengetahui jenis kelamin anak dengan degupan jantung pada 12 minggu" atau "Berapa lama mungkin", harus diperhatikan bahawa kaedah ini tidak tepat secara ilmiah. Walaupun ada pendapat bahawa kaedah ini hanya relevan hingga 20 minggu.

Soalan berapa minggu anda dapat menentukan jantina anak dengan cara ini tidak relevan pada prinsipnya, dan degupan jantung bukanlah penunjuk yang menentukan. Bagaimanapun, adalah mungkin untuk menentukan sama ada kanak-kanak lelaki atau perempuan mengikut kekerapan adalah tepat hingga 50%.

Benar, ada pendapat bahawa dalam hal ini penting juga apa jenis degupan jantung janin. Beberapa "pakar" mengatakan bahawa lebih berirama pada kanak-kanak lelaki dan lebih kacau pada kanak-kanak perempuan.

Terdapat satu lagi tanda: pada kanak-kanak lelaki, irama jantung bertepatan dengan irama ibu, pada kanak-kanak perempuan - tidak. Tetapi semua kaedah ini tidak ada kaitan dengan perubatan. Bagaimanapun, degupan jantung mencerminkan kemampuan janin untuk mengatasi kekurangan oksigen, dan bukan jantina. Oleh itu, ibu-ibu yang mula "meneka" seks dengan segera, apabila jantung mula berdegup pada embrio, lebih baik membuat ultrasound berkualiti tinggi dengan pakar yang baik yang akan membantu mengetahui jantina bayi dengan ketepatan tinggi.

Bolehkah saya mendengar degupan jantung bayi di rumah??

Bolehkah degup jantung didengar dengan fonendoskop? Mereka yang berminat untuk mendengar degupan jantung di rumah boleh menggunakan beberapa kaedah. Anda dapat mendengar di rumah ini suara yang menyenangkan untuk ibu bapa dengan bantuan stetoskop, alat mudah alih - doppler janin dan, akhirnya, hanya meletakkan telinga anda ke perut anda.

Cara mendengar degupan jantung di rumah, kita akan bincangkan di bawah. Memang, untuk ini tidak perlu menghadiri klinik antenatal. Sekiranya ibu masa depan dan persekitarannya mempunyai pengalaman, hati dapat didengar lebih awal. Memang, seorang wanita yang lebih berpengalaman lebih awal menyedari pergerakan janin semasa kehamilan kedua. Walau bagaimanapun, degupan jantung mesti dipantau oleh doktor.

Dengan stetoskop

Anda boleh mendengar jantung menggunakan stetoskop obstetrik yang paling biasa. Anda perlu membeli tabung obstetrik dan memanfaatkan pertolongan seseorang. Sudah tentu, pada usia kehamilan 12 minggu, janin tidak dapat didengar di rumah. Sekiranya orang ini tidak mempunyai pengalaman, maka sebelum 25 minggu, tidak ada yang akan didengar. Tetapi jika anda mendengar janin selama 30 minggu, maka mendengarnya adalah lebih mudah. Anda hanya perlu berlatih sedikit dan "memanfaatkannya". Dalam kes ini, perlu dibezakan dengan jelas apa itu - nadi, peristaltik wanita hamil, pergerakan janin, atau degupan jantungnya.

Menggunakan Doppler Janin

Sekiranya dikehendaki, anda boleh membeli alat khas - doppler janin. Ini adalah alat pengesan ultrasonik mudah alih yang berfungsi seperti alat CTG biasa, tetapi gambarnya tidak dirakam pada filem. Kadang-kadang terdapat juga fon kepala di dalam kit sehingga anda dapat mendengar suaranya dengan jelas. Dengan bantuan Doppler, anda dapat mendengar bunyi jantung bermula dari 8 minggu. Walau bagaimanapun, lebih baik mula menggunakan peranti ini sedikit kemudian. Penting bahawa kajian itu sendiri tidak berlangsung lebih dari sepuluh minit.

Kelebihan peranti ini termasuk kemampuan untuk mendengar degupan jantung pada peringkat awal, serta kemudahan penggunaan dan kemampuan seorang wanita untuk melakukan ini tanpa bantuan.

Kelemahan penggunaan Doppler adalah kosnya yang tinggi, batasan penggunaannya. Jangan gunakan alat ini tanpa ukuran..

Melekapkan telinga ke perutnya

Kadang kala anda dapat mendengar jantung hanya dengan meletakkan telinga ke perut anda. Ini mungkin berlaku pada minggu-minggu terakhir kehamilan. Walau bagaimanapun, hasil positif dapat diperoleh hanya jika ibu masa depan tidak mempunyai lapisan lemak yang terlalu banyak.

Anda perlu mendengar jantung di tempat tertentu di perut, bergantung pada bagaimana bayi berada. Sekiranya dia terbaring di kepala, maka anda perlu mendengar degupan jantung di bawah butang perut seorang wanita. Sekiranya kepala anak berada di bahagian atas, disarankan untuk mendengar nada di atas pusar ibu. Dengan kehamilan berganda, degupan jantung setiap janin terdengar di tempat yang berbeza.

kesimpulan

Oleh itu, tahap degupan jantung adalah petunjuk yang sangat penting bagi perkembangan anak. Denyut nadi dipantau oleh doktor semasa kehamilan. Ibu masa depan harus tahu bahawa kelainan jantung yang teruk sangat jarang berlaku, dan dalam kebanyakan kes bayi dilahirkan dengan sihat. Tetapi, bagaimanapun, penting untuk menjalani semua kajian secara berkala, untuk mengawal degupan jantung. Kadar degupan per minit pada wanita dan kanak-kanak adalah petunjuk penting, dan doktor mengambil kira perkara ini. Tetapi ibu mengandung mesti sangat menjaga kesihatan diri dan "mendengarkan" bayinya.

Pendidikan: Lulus dari Rivne State Basic Medical College dengan ijazah di Farmasi. Dia lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vinnitsa. M.I. Pirogov dan magang berdasarkannya.

Pengalaman kerja: Dari tahun 2003 hingga 2013 - bekerja sebagai ahli farmasi dan pengurus kios farmasi. Dia dianugerahkan surat dan penghargaan selama bertahun-tahun kerja teliti. Artikel mengenai topik perubatan diterbitkan dalam penerbitan tempatan (surat khabar) dan di pelbagai portal Internet.

Minggu kehamilan apa degupan jantung janin muncul?

Untuk menentukan degupan jantung janin dengan betul, untuk mengetahui minggu mana yang muncul, untuk melalui peringkat diagnosis kehamilan pertama dan paling penting dengan jayanya, baca artikel ini dengan teliti. Lagipun, jika jantung berdegup, maka buahnya ada, kehidupan baru telah muncul.

Minggu kehamilan apa yang boleh didiagnosis jantung janin?

Diagnosis degupan jantung janin dilakukan dengan pelbagai kaedah, yang mempunyai kepekaan yang berbeza..

  • ultrasound transvaginal - degupan jantung janin akan muncul dalam 5-6 minggu obstetrik;
  • ultrasound perut (normal, melalui perut) - pada 6-7 minggu;
  • doppler janin - dari 12 minggu;
  • fetoscope (Stardoskop Pinard, janin atau obstetrik) - dari 20 (kurang kerap dari 18) minggu;
  • kardiotokografi - dari 28 minggu.

Pertimbangkan kaedah ini dengan lebih terperinci..

Ultrasound transvaginal adalah pemeriksaan ultrasound pada rahim dan pelengkap menggunakan ultrasound. Sensor dimasukkan ke dalam faraj. Kajian ini membolehkan kita menentukan sama ada telur janin muncul dan di mana ia berada - di rongga rahim atau di luarnya, dalam keadaan apa ovari, sama ada wanita itu mempunyai sejumlah penyakit ginekologi atau akibatnya, untuk memahami sama ada janin berkembang, apakah degupan jantungnya ditentukan. Apabila anda menghidupkan doppler janin, anda dapat mendengar jantung bayi masa depan. Ia jarang berlaku, tetapi kebetulan terdapat telur janin, tetapi bukan embrio. Penyakit obstetrik yang teruk ini disebut cystic drift. Oleh kerana kedekatan maksimum dengan organ yang dikaji, kaedah ini sangat sensitif.

Ultrasound transabdominal serupa dengan kaedah sebelumnya untuk semua orang, kecuali dengan pemeriksaan jenis ini gambar kurang jelas. Perincian kecil, misalnya, telur janin, ditentukan bila memerlukan 5-6 minggu, tetapi lebih sukar daripada dengan kaedah transvaginal. Untuk penyelidikan transabdominal, kekurangan dalam penyediaan lebih kritikal - gas di dalam usus, kepenuhan pundi kencing tidak mencukupi. Memandangkan wanita hamil mungkin mengalami perut kembung di bawah pengaruh hormon, pada trimester pertama ia dapat mengelakkan doktor melihat gambaran yang tepat. Apabila haid menjadi lebih lama, rahim yang tumbuh dan berisi cairan akan kelihatan dengan jelas pada ultrasound melalui dinding perut..

Fetal Doppler adalah teknik yang juga menggunakan ultrasound. Dia tidak memvisualisasikan janin dan jantung, tetapi hanya mencatat degupan jantung untuk memastikan bahawa janin masih hidup. Kaedah ini digunakan di klinik antenatal semasa pemeriksaan rutin wanita hamil. Terdapat perkakas rumah yang mana seorang wanita secara bebas dapat mengetahui sama ada janin berada dalam keadaan teratur. Walau bagaimanapun, doppler janin di rumah mempunyai batasan: jika wanita hamil mempunyai lapisan lemak di perut, dan jika plasenta melekat pada dinding depan, isyarat yang mengeluarkan janin mungkin tidak muncul pada alat rumah tangga. Untuk mencarinya, anda memerlukan peralatan profesional.

Stetoskop obstetrik - alat untuk auskultasi (mendengar) degupan jantung janin. Untuk mendapatkan data yang tepat memerlukan banyak pengalaman dan hanya dapat digunakan oleh doktor. Percubaan untuk mendengar degupan jantung janin dengan sendirinya sering menyebabkan kesilapan: anda boleh mengelirukan degupan jantung bayi dengan degupan jantung anda, anda tidak dapat mendengar jantung kerana bunyi pergerakan usus, titik auskultasi yang salah dipilih dan sebab lain.

Kardiotokografi adalah kaedah lain berdasarkan penggunaan ultrasound. Ia membolehkan anda merakam dan merakam degupan jantung anak yang belum lahir. Pergaduhan juga diperbaiki. Kaedah ini digunakan, bermula dari trimester III, untuk mengetahui dalam keadaan bayi apa: adakah dia mempunyai cukup oksigen, mempunyai patologi jantung yang muncul.

Kaedah mana yang harus dipilih dan berapa kerap menggunakannya, doktor memutuskan. Tetapi penggunaan doppler janin yang terlalu kerap, pakar obstetrik-ginekologi tidak mendapat sambutan.

Pada minggu kehamilan mana, pakar terkemuka menasihatkan untuk memantau degupan jantung janin dengan ultrasound?

Pakar perbidanan-ginekologi Marina Ershova berpendapat mengapa aliran darah janin tidak muncul sebelum minggu obstetrik ke-5 bermula. Faktanya ialah permulaan organ-organ yang mula terbentuk lebih awal daripada masa ini berbeza dari fungsi janin yang sudah dewasa. Pada masa awal, jantung adalah sekumpulan sel (yang disebut daun embrio) atau tiub berongga yang tidak menguncup, dan oleh itu denyutannya tidak dapat ditentukan. Kadang-kadang doktor gagal melihat degupan jantung pada minggu ke-5, maka penentuan aliran darah janin disyorkan untuk diulang selepas 5-7 hari. Sekiranya semuanya baik-baik saja, dia harus muncul.

Harap maklum: doktor merujuk kepada minggu-minggu kebidanan (dari hari pertama haid terakhir), dan bukan masa dari pembuahan. Di dalamnya adalah kalkulus dari semua peristiwa yang berkaitan dengan kelahiran janin. Sekiranya anda membaca bahawa degupan jantung muncul pada 3 minggu, maka kita bercakap mengenai masa dari pembuahan, dan ini adalah minggu obstetrik ke-5.

Natalya Sergeevna Kopteva,

pakar hematologi, pakar dalam persediaan untuk melahirkan anak

Bagaimana saya menentukan degupan jantung janin semasa mengandung. Pengalaman Ibu yang Berjaya

"Saya tidak pergi ke klinik antenatal - saya terbang. Kelewatan, jalur kedua pada ujian mula muncul, tetapi entah bagaimana kabur. Saya dan suami benar-benar menunggu bayi, dan saya takut. Adakah semuanya baik-baik saja, saya juga membaca mengenai ektopik, cuba memahami mengapa jalur kedua pucat. Adalah mungkin untuk mendaftar ke doktor selepas yang pertama, seperti ujian positif, hanya seminggu kemudian. Saya fikir jika semuanya baik-baik saja, maka dalam 7 hari jalur kedua akan menjadi terang seperti kawalannya, tetapi tidak.

Pakar sakit puan memeriksa saya dengan teliti dan menghantar saya ke diagnosis ultrasound "menurut sitos" - iaitu, segera, tanpa rakaman. Saya ketika itu berusia lebih dari 35 tahun, tentu saja, semua orang bimbang, tidak semua orang berjaya hamil pada usia ini. Dengan tangan yang gemetar, saya menyerahkan dokumen tersebut kepada doktor, entah bagaimana menjawab soalan wajib, dan kajian bermula. Saya bertindak seperti ayam betina dan selalu menarik doktor: “Adakah semuanya baik-baik saja? Adakah semuanya baik-baik saja? " Dia tersenyum dengan ramah dan menekan butang pada peranti. "Semuanya baik-baik saja dengan anda. Sekarang, dengar, ini adalah bagaimana jantung bayi anda berdegup. " Saya keluar dari pejabat, menangis kerana lega dan lembut dan dengan catatan: "Kehamilan, 6-7 minggu".

Terdapat banyak cara untuk mendengar bagaimana jantung bayi yang belum lahir berfungsi. Ini adalah sebahagian dari diagnosis perinatal dan menenangkan ibu hamil, terutamanya jika dia mengalami kehilangan bayi sebelum melahirkan. Tetapi anda tidak perlu terbawa-bawa dengan mencari degupan jantung: bukannya kedamaian, ia dapat membawa pengalaman yang tidak perlu tanpa alasan sebenarnya.

Adakah anda suka artikel itu? Tulis pendapat anda di komen.

Pukulan hidup. Kawalan degupan jantung janin

Kajian degupan jantung janin semasa kehamilan: ultrasound, ekokardiografi, auskultasi janin, CTG.

Pakar obstetrik-ginekologi Marina Ershova, doktor diagnostik ultrasound

Denyut jantung janin adalah petunjuk utama daya maju anak yang belum lahir, yang mencerminkan keadaannya dan segera berubah sebaik sahaja berlaku keadaan yang tidak baik. Itulah sebabnya doktor memantau kerja jantung bayi sepanjang kehamilan dan terutama semasa melahirkan anak.

Salah satu petunjuk penting kehamilan yang sedang berkembang adalah degupan jantung janin. Sepanjang kehamilan dan terutama semasa melahirkan, doktor memantau kontraksi jantung bayi dengan berhati-hati, kerana kekerapan dan sifat degupan jantung mencerminkan keadaan umum.

Pengembangan jantung adalah proses yang sangat kompleks. Embrio jantung janin diletakkan pada minggu ke-4 kehamilan dan merupakan tiub berongga. Pada kira-kira minggu ke-5, kontraksi berdenyut pertama berlaku, dan pada 8-9 minggu jantung menjadi empat ruang (dua atria dan dua ventrikel), iaitu seperti orang dewasa. Oleh kerana janin tidak bernafas sendiri, tetapi menerima oksigen dari ibu, jantungnya mempunyai ciri tersendiri - kehadiran tingkap bujur (bukaan antara atria kanan dan kiri) dan saluran arteri (botallik) (kapal yang menghubungkan aorta dan arteri pulmonari). Ini membezakan jantung janin dengan jantung orang dewasa. Ciri-ciri struktur jantung ini menyumbang kepada fakta bahawa oksigen memasuki semua organ dan sistem janin. Selepas melahirkan, tingkap bujur ditutup dan ductus arteriosus menurun..

Ultrasound (ultrasound), echocardiography (echocardiography) digunakan untuk menilai aktiviti jantung janin. auskultasi (mendengar) janin, CTG (kardiotokografi).

Ultrasound jantung janin

Pada awal kehamilan, degupan jantung janin dapat ditentukan dengan menggunakan ultrasound (ultrasound). Biasanya, dengan ultrasound transvaginal (sensor dimasukkan ke dalam faraj), kontraksi jantung janin dikesan pada kehamilan 5-6 minggu, dan dengan ultrasound transabdominal (sensor terletak di perut) - pada 6-7 minggu. Pada trimester pertama kehamilan (sehingga 13 minggu), degupan jantung embrio (HR) berbeza bergantung pada usia kehamilan. Pada 6-8 minggu, degupan jantung 110-130 denyut seminit, pada 9-10 minggu - 170-190 denyut seminit, dari minggu ke-11 kehamilan hingga kelahiran - 140-160 denyut seminit. Perubahan degupan jantung seperti itu dikaitkan dengan perkembangan dan pembentukan fungsi sistem saraf autonomi (bahagian sistem saraf yang bertanggungjawab untuk kerja organ dalaman janin). Denyutan jantung adalah petunjuk penting untuk daya maju embrio. Jadi, tanda-tanda prognostik yang tidak baik adalah penurunan kadar jantung hingga 85-100 denyut seminit dan peningkatan lebih daripada 200 denyutan. Dalam kes ini, perlu dilakukan rawatan yang bertujuan menghilangkan penyebab perubahan kadar denyutan jantung. Ketiadaan kontraksi jantung dengan embrio sepanjang 8 mm adalah tanda kehamilan yang belum berkembang. Untuk mengesahkan kehamilan yang tidak berkembang, ultrasound kedua dilakukan selepas 5-7 hari, sesuai dengan hasil diagnosis akhir dibuat.

Pada trimester kehamilan II-III, ultrasound memeriksa lokasi jantung di dada (jantung terletak di sebelah kiri dan menempati sekitar 1/3 dada semasa imbasan melintang), kadar denyutan jantung (normal - 140-160 denyutan seminit), sifat kontraksi (berirama atau tidak teratur). Denyutan jantung pada peringkat kemudian bergantung kepada banyak faktor (pergerakan janin, aktiviti fizikal ibu, pendedahan kepada ibu pelbagai faktor: panas, sejuk, pelbagai penyakit). Dengan kekurangan oksigen, denyut jantung pertama kali mengimbangi lebih daripada 160 denyut per minit (keadaan ini disebut takikardia), dan kemudian, ketika janin bertambah buruk, ia turun di bawah 120 denyut seminit (bradikardia).

Untuk mengenal pasti kecacatan jantung, yang disebut "bahagian empat ruang" diperiksa. Ini adalah gambaran ultrasound jantung, di mana keempat-empat ruang jantung dapat dilihat secara serentak - dua atria dan dua ventrikel. Dengan ultrasound konvensional pada bahagian jantung empat ruang, kira-kira 75% kecacatan jantung dapat dikesan. Menurut keterangan itu, kajian tambahan sedang dilakukan - ekokardiografi janin.

Ekokardiografi janin

Ekokardiografi / Ekokardiografi adalah pemeriksaan ultrasound khas di mana semua perhatian diberikan kepada jantung. Ekokardiografi janin adalah kaedah kompleks di mana, selain ultrasound dua dimensi (konvensional), mod operasi pengimbas ultrasound lain digunakan: mod-M (ultrasound satu dimensi, hanya digunakan untuk pemeriksaan sistem kardiovaskular) dan mod Doppler (digunakan untuk mengkaji aliran darah di berbagai bahagian jantung ) Kajian ini membolehkan anda mengkaji struktur dan fungsi jantung dan saluran besar dan dijalankan hanya mengikut petunjuk.

Petunjuk untuk ekokardiografi janin adalah:

  • usia mengandung lebih tua dari 38 tahun;
  • dengan diabetes pada wanita hamil;
  • penyakit berjangkit yang dipindahkan semasa kehamilan;
  • kecacatan jantung kongenital (PJK) pada wanita hamil;
  • kelahiran awal kanak-kanak dengan PJK;
  • kelambatan pertumbuhan intrauterin;
  • pengenalpastian perubahan jantung dengan ultrasound janin (gangguan irama, jantung membesar, dll.);
  • pengesanan kecacatan kongenital lain atau penyakit genetik yang sering dikaitkan dengan kecacatan jantung.

Tarikh yang paling optimum untuk ekokardiografi janin adalah kehamilan 18-28 minggu. Di kemudian hari, visualisasi jantung sukar dilakukan, kerana jumlah cairan amniotik menurun dan ukuran janin meningkat.

Auskultasi

Kaedah lain untuk menilai degupan jantung janin adalah auskultasi (mendengar) jantung janin. Auskultasi degupan jantung janin adalah kaedah paling mudah. Untuk pelaksanaannya, hanya stetoskop obstetrik yang diperlukan - tiub kecil. Stetoskop obstetrik berbeza dengan yang biasa dengan corong lebar, yang digunakan pada perut wanita hamil yang terdedah, pakar obstetrik meletakkan telinganya ke hujung yang lain.

Selama bertahun-tahun, bentuk stetoskop tidak banyak berubah. Stetoskop obstetrik klasik diperbuat daripada kayu, tetapi stetoskop plastik dan aluminium juga sedang digunakan..

Denyutan jantung janin, yang diaudit melalui dinding perut, adalah salah satu petunjuk penting bagi aktiviti penting janin, kerana berdasarkan sifatnya adalah mungkin untuk menilai keadaan janin.

Bunyi jantung janin didengar sekitar pertengahan kehamilan, iaitu dari minggu ke-20, dan lebih jarang dari minggu ke-18. Semasa kehamilan berlangsung, bunyi jantung didengar dengan lebih jelas. Doktor-pakar kandungan-ginekologi mesti mendengar jantung janin pada setiap pemeriksaan wanita hamil dan semasa melahirkan anak. Auskultasi bunyi jantung janin dilakukan dalam keadaan hamil, berbaring di sofa.

Semasa auskultasi perut seorang wanita hamil, selain degupan jantung janin, suara lain ditentukan: suara usus (gregling dan iridescent tidak teratur), kontraksi saluran aorta dan rahim (bunyi bertiup yang bertepatan dengan denyut nadi wanita itu sendiri). Semasa auskultasi degupan jantung janin, pakar obstetrik-ginekologi menentukan titik mendengar nada, degupan jantung, irama dan sifat kontraksi jantung yang terbaik. Bunyi jantung janin terdengar dalam bentuk rentak berganda berirama dengan frekuensi kira-kira 140 denyutan seminit, iaitu dua kali lebih kerap daripada ibu. Titik di mana bunyi jantung didengar paling baik bergantung pada kedudukan janin di rongga rahim. Dengan persembahan kepala (ketika anak berada di bawah), degupan jantung jelas terdengar di bawah pusar di sebelah kanan atau kiri, bergantung pada bahagian belakang janin yang dipusingkan. Dengan kedudukan melintang janin, degupan jantung dapat didengar dengan baik pada tahap pusar, di sebelah kanan atau di sebelah kiri, bergantung pada sisi mana kepala bayi menghadap. Dan jika anak itu berada dalam kedudukan pelvis, maka jantungnya lebih baik didengar di atas pusar. Dengan kehamilan berganda selepas 24 minggu, degupan jantung jelas dinyatakan di bahagian rahim yang berlainan.

Mendengarkan nada jantung janin, pakar obstetrik menentukan irama mereka: nada boleh berirama, iaitu, ia berlaku secara berkala, dan aritmia (tidak teratur) pada selang waktu yang berbeza. Nada aritmia adalah ciri kecacatan jantung kongenital dan hipoksia janin (kekurangan oksigen). Juga, sifat nada ditentukan oleh pendengaran: membezakan antara bunyi jantung yang jelas dan tuli. Nada yang jelas didengar dengan jelas dan merupakan kebiasaan. Pekak nada menunjukkan hipoksia intrauterin.

Denyutan jantung janin mungkin tidak dapat didengar dengan baik jika:

  • lokasi plasenta di dinding depan rahim;
  • polyhydramnios atau air rendah;
  • lebihan ketebalan dinding perut anterior dalam keadaan obesiti;
  • kehamilan berganda;
  • peningkatan aktiviti motor janin.

Semasa melahirkan anak (kontraksi), pakar obstetrik menentukan degupan jantung janin kira-kira setiap 15-20 minit. Dalam kes ini, doktor menilai degupan jantung janin sebelum dan selepas pengecutan untuk mengetahui bagaimana janin bertindak balas terhadapnya. Semasa percubaan, pakar obstetrik mendengar degupan jantung setelah setiap percubaan, kerana percubaan adalah tempoh yang sangat bertanggungjawab untuk janin: semasa percubaan, otot-otot rahim, dinding perut dan lantai panggul pada ibu berkontrak, yang menyebabkan pemampatan saluran rahim dan penurunan bekalan oksigen ke janin.

Kardiotokografi (CTG) semasa kehamilan

Dari minggu ke-32 kehamilan, kajian objektif mengenai degupan jantung janin menggunakan kardiotokografi (CTG) adalah mungkin. Kardiotokografi adalah pendaftaran serentak degupan jantung janin dan kontraksi rahim. Monitor kardiomoner moden juga dilengkapi dengan sensor yang membolehkan anda merakam aktiviti motor janin.

Rakaman CTG dilakukan pada posisi hamil di punggung, di sisi atau duduk. Kardiotokografi janin dilakukan sebelum dan semasa melahirkan. Sensor terpaku pada perut wanita hamil di tempat yang terbaik untuk mendengar nada jantung janin. Rakaman dilakukan selama 1 jam, selepas itu degupan jantung janin dan perubahannya sebagai tindak balas terhadap kontraksi dan pergerakan janin dinilai.

Di sejumlah klinik wanita yang dilengkapi dengan peralatan untuk CTG, kajian ini dilakukan untuk semua wanita hamil, tetapi wajib dalam kes berikut.

Dari sisi ibu:

  • gestosis teruk - komplikasi kehamilan, di mana tekanan darah meningkat, bengkak, protein dalam air kencing muncul, kerana dalam keadaan ini peredaran darah di saluran kecil organ dalaman ibu terganggu dan, oleh itu, aliran darah dan oksigen janin-plasenta ke janin terganggu;
  • kehadiran parut pada rahim;
  • demam ibu melebihi 38 ° C;
  • kehadiran penyakit kronik (diabetes mellitus, hipertensi arteri);
  • induksi (induksi) kelahiran anak atau rhodostimulasi dengan tenaga kerja yang lemah;
  • melahirkan anak dengan kehamilan yang ditangguhkan atau pramatang.

Dari janin:

  • polyhydramnios atau air rendah;
  • penuaan pramatang plasenta;
  • kelambatan pertumbuhan intrauterin;
  • gangguan aliran darah arteri yang dikesan oleh dopplerometry;
  • perubahan sifat dan degupan jantung semasa auskultasi.

Selepas pendaftaran CTG, kadar jantung janin (rata-rata) utama (normal - 120-160 denyut seminit), kebolehubahan degupan jantung (degupan jantung normal boleh berbeza 5-25 denyut seminit), perubahan kadar jantung sebagai tindak balas terhadap kontraksi atau pergerakan janin dinilai, kehadiran peningkatan degupan jantung (yang disebut pecutan) dan kontraksi (penurunan). Kehadiran peningkatan degupan jantung sebagai tindak balas terhadap kontraksi rahim dan pergerakan janin dianggap sebagai tanda prognostik yang baik. Mengurangkan kadar denyutan jantung mungkin merupakan akibat daripada kekurangan janin-plasenta dan hipoksia janin, serta normal pada persembahan pelvis janin. Tanda prognostik yang buruk adalah penurunan kadar denyutan jantung kurang daripada 70 denyutan seminit yang berlangsung lebih dari 1 minit.

Sekiranya perlu (melanggar keadaan janin) CTG dilakukan berulang kali semasa kehamilan.

Oleh itu, kajian mengenai degupan jantung janin menggunakan pelbagai kaedah diperlukan sepanjang kehamilan dan semasa melahirkan anak, kerana ia membolehkan anda menilai keadaan janin dan melakukan rawatan yang diperlukan tepat pada masanya dan menyelesaikan masalah kaedah dan masa kelahiran..

Marina Ershova, pakar obstetrik-ginekologi

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu.

Beritahu saya pukul berapa degupan jantung janin bermula?

Um. Secara amnya, doktor tidak mengesyorkan kehamilan sejurus selepas kelahiran pertama. Seperti yang saya fahami, anda dan suami belum menunggu 6 minggu selepas melahirkan. Telur janin tidak mempunyai tempat untuk membetulkannya - anda mempunyai satu luka berterusan selepas kelahiran. Tubuh tidak sempat untuk mendapatkan kembali kekuatan. Anda dan janin akan sukar untuk bertahan dalam kehamilan ini..
Cadangan biasa untuk konsepsi seterusnya adalah 2 tahun..

Denyutan jantung didengar pada ultrasound dari 5 minggu.