Minggu kehamilan apa degupan jantung janin muncul?

Untuk menentukan degupan jantung janin dengan betul, untuk mengetahui minggu mana yang muncul, untuk melalui peringkat diagnosis kehamilan pertama dan paling penting dengan jayanya, baca artikel ini dengan teliti. Lagipun, jika jantung berdegup, maka buahnya ada, kehidupan baru telah muncul.

Minggu kehamilan apa yang boleh didiagnosis jantung janin?

Diagnosis degupan jantung janin dilakukan dengan pelbagai kaedah, yang mempunyai kepekaan yang berbeza..

  • ultrasound transvaginal - degupan jantung janin akan muncul dalam 5-6 minggu obstetrik;
  • ultrasound perut (normal, melalui perut) - pada 6-7 minggu;
  • doppler janin - dari 12 minggu;
  • fetoscope (Stardoskop Pinard, janin atau obstetrik) - dari 20 (kurang kerap dari 18) minggu;
  • kardiotokografi - dari 28 minggu.

Pertimbangkan kaedah ini dengan lebih terperinci..

Ultrasound transvaginal adalah pemeriksaan ultrasound pada rahim dan pelengkap menggunakan ultrasound. Sensor dimasukkan ke dalam faraj. Kajian ini membolehkan kita menentukan sama ada telur janin muncul dan di mana ia berada - di rongga rahim atau di luarnya, dalam keadaan apa ovari, sama ada wanita itu mempunyai sejumlah penyakit ginekologi atau akibatnya, untuk memahami sama ada janin berkembang, apakah degupan jantungnya ditentukan. Apabila anda menghidupkan doppler janin, anda dapat mendengar jantung bayi masa depan. Ia jarang berlaku, tetapi kebetulan terdapat telur janin, tetapi bukan embrio. Penyakit obstetrik yang teruk ini disebut cystic drift. Oleh kerana kedekatan maksimum dengan organ yang dikaji, kaedah ini sangat sensitif.

Ultrasound transabdominal serupa dengan kaedah sebelumnya untuk semua orang, kecuali dengan pemeriksaan jenis ini gambar kurang jelas. Perincian kecil, misalnya, telur janin, ditentukan bila memerlukan 5-6 minggu, tetapi lebih sukar daripada dengan kaedah transvaginal. Untuk penyelidikan transabdominal, kekurangan dalam penyediaan lebih kritikal - gas di dalam usus, kepenuhan pundi kencing tidak mencukupi. Memandangkan wanita hamil mungkin mengalami perut kembung di bawah pengaruh hormon, pada trimester pertama ia dapat mengelakkan doktor melihat gambaran yang tepat. Apabila haid menjadi lebih lama, rahim yang tumbuh dan berisi cairan akan kelihatan dengan jelas pada ultrasound melalui dinding perut..

Fetal Doppler adalah teknik yang juga menggunakan ultrasound. Dia tidak memvisualisasikan janin dan jantung, tetapi hanya mencatat degupan jantung untuk memastikan bahawa janin masih hidup. Kaedah ini digunakan di klinik antenatal semasa pemeriksaan rutin wanita hamil. Terdapat perkakas rumah yang mana seorang wanita secara bebas dapat mengetahui sama ada janin berada dalam keadaan teratur. Walau bagaimanapun, doppler janin di rumah mempunyai batasan: jika wanita hamil mempunyai lapisan lemak di perut, dan jika plasenta melekat pada dinding depan, isyarat yang mengeluarkan janin mungkin tidak muncul pada alat rumah tangga. Untuk mencarinya, anda memerlukan peralatan profesional.

Stetoskop obstetrik - alat untuk auskultasi (mendengar) degupan jantung janin. Untuk mendapatkan data yang tepat memerlukan banyak pengalaman dan hanya dapat digunakan oleh doktor. Percubaan untuk mendengar degupan jantung janin dengan sendirinya sering menyebabkan kesilapan: anda boleh mengelirukan degupan jantung bayi dengan degupan jantung anda, anda tidak dapat mendengar jantung kerana bunyi pergerakan usus, titik auskultasi yang salah dipilih dan sebab lain.

Kardiotokografi adalah kaedah lain berdasarkan penggunaan ultrasound. Ia membolehkan anda merakam dan merakam degupan jantung anak yang belum lahir. Pergaduhan juga diperbaiki. Kaedah ini digunakan, bermula dari trimester III, untuk mengetahui dalam keadaan bayi apa: adakah dia mempunyai cukup oksigen, mempunyai patologi jantung yang muncul.

Kaedah mana yang harus dipilih dan berapa kerap menggunakannya, doktor memutuskan. Tetapi penggunaan doppler janin yang terlalu kerap, pakar obstetrik-ginekologi tidak mendapat sambutan.

Pada minggu kehamilan mana, pakar terkemuka menasihatkan untuk memantau degupan jantung janin dengan ultrasound?

Pakar perbidanan-ginekologi Marina Ershova berpendapat mengapa aliran darah janin tidak muncul sebelum minggu obstetrik ke-5 bermula. Faktanya ialah permulaan organ-organ yang mula terbentuk lebih awal daripada masa ini berbeza dari fungsi janin yang sudah dewasa. Pada masa awal, jantung adalah sekumpulan sel (yang disebut daun embrio) atau tiub berongga yang tidak menguncup, dan oleh itu denyutannya tidak dapat ditentukan. Kadang-kadang doktor gagal melihat degupan jantung pada minggu ke-5, maka penentuan aliran darah janin disyorkan untuk diulang selepas 5-7 hari. Sekiranya semuanya baik-baik saja, dia harus muncul.

Harap maklum: doktor merujuk kepada minggu-minggu kebidanan (dari hari pertama haid terakhir), dan bukan masa dari pembuahan. Di dalamnya adalah kalkulus dari semua peristiwa yang berkaitan dengan kelahiran janin. Sekiranya anda membaca bahawa degupan jantung muncul pada 3 minggu, maka kita bercakap mengenai masa dari pembuahan, dan ini adalah minggu obstetrik ke-5.

Natalya Sergeevna Kopteva,

pakar hematologi, pakar dalam persediaan untuk melahirkan anak

Bagaimana saya menentukan degupan jantung janin semasa mengandung. Pengalaman Ibu yang Berjaya

"Saya tidak pergi ke klinik antenatal - saya terbang. Kelewatan, jalur kedua pada ujian mula muncul, tetapi entah bagaimana kabur. Saya dan suami benar-benar menunggu bayi, dan saya takut. Adakah semuanya baik-baik saja, saya juga membaca mengenai ektopik, cuba memahami mengapa jalur kedua pucat. Adalah mungkin untuk mendaftar ke doktor selepas yang pertama, seperti ujian positif, hanya seminggu kemudian. Saya fikir jika semuanya baik-baik saja, maka dalam 7 hari jalur kedua akan menjadi terang seperti kawalannya, tetapi tidak.

Pakar sakit puan memeriksa saya dengan teliti dan menghantar saya ke diagnosis ultrasound "menurut sitos" - iaitu, segera, tanpa rakaman. Saya ketika itu berusia lebih dari 35 tahun, tentu saja, semua orang bimbang, tidak semua orang berjaya hamil pada usia ini. Dengan tangan yang gemetar, saya menyerahkan dokumen tersebut kepada doktor, entah bagaimana menjawab soalan wajib, dan kajian bermula. Saya bertindak seperti ayam betina dan selalu menarik doktor: “Adakah semuanya baik-baik saja? Adakah semuanya baik-baik saja? " Dia tersenyum dengan ramah dan menekan butang pada peranti. "Semuanya baik-baik saja dengan anda. Sekarang, dengar, ini adalah bagaimana jantung bayi anda berdegup. " Saya keluar dari pejabat, menangis kerana lega dan lembut dan dengan catatan: "Kehamilan, 6-7 minggu".

Terdapat banyak cara untuk mendengar bagaimana jantung bayi yang belum lahir berfungsi. Ini adalah sebahagian dari diagnosis perinatal dan menenangkan ibu hamil, terutamanya jika dia mengalami kehilangan bayi sebelum melahirkan. Tetapi anda tidak perlu terbawa-bawa dengan mencari degupan jantung: bukannya kedamaian, ia dapat membawa pengalaman yang tidak perlu tanpa alasan sebenarnya.

Adakah anda suka artikel itu? Tulis pendapat anda di komen.

Bilakah saya dapat mendengar degupan jantung janin dengan stetoskop?

Saya menunggu masa kehamilan yang sangat lama, jadi sekarang ketika saya akhirnya berada dalam kedudukan, saya cuba mendengar semuanya. Ini sudah bulan kedua kehamilan, tetapi saya tidak mendengar bagaimana jantung bayi berdegup. Beritahu saya bila anda dapat mendengar degupan jantung janin dengan stetoskop.?

Bulan kehamilan kedua adalah baik, tetapi untuk mendengarkan bagaimana jantung janin berdegup, dalam kebanyakan kes tempoh ini tidak mencukupi, terutama ketika menggunakan stetoskop, yang bukan merupakan alat yang paling kuat dalam hal ini. Anda mesti memahami bahawa perkembangan, pertumbuhan bayi anda akan berlaku secara beransur-ansur. Sudah tentu, proses untuk menjadi nadi kepada anak yang belum lahir jauh dari segera dilakukan setelah pembuahannya. Ia memerlukan masa sekitar 4-5 minggu selepas persenyawaan, dan barulah tabung berongga itu mula terbentuk, yang akhirnya berubah menjadi jantung kecil, yang dirancang untuk menjadi "motor" sebenar bagi seluruh tubuh bayi. Dan hanya selepas satu minggu atau kedua selepas ini, adalah mungkin untuk menentukan degupan jantung pertama, menggunakan peralatan yang cukup kuat. Maksudnya, anda sekarang berada di saat jantung bayi sudah dapat didengar, tetapi tidak dengan stetoskop. Peranti ini bagus untuk kegunaan rumah, berkesan untuk mendengar degupan jantung sepenuhnya, tetapi pada peringkat awal perkembangan janin tidak berguna. Anda dapat mendengar kontraksi jantung bayi dengan menggunakan stetoskop pada sekitar kehamilan 4-5 bulan, dan tidak mungkin dilakukan pada percubaan pertama, kadang-kadang anda perlu bermain sedikit, memeriksa secara literal semua ruang terbuka perut untuk menangkap bunyi seperti yang diinginkan oleh mana-mana ibu.

Sekiranya sebelum ini anda tidak mempunyai banyak pengalaman dengan stetoskop, sudah tentu anda tidak dapat mencapai matlamat yang diingini di rumah dengan segera, walaupun degupan jantung bayi cukup ketara. Pelbagai faktor boleh mempengaruhi kejelasan suara, dari kualiti alat hingga ciri badan anda atau perkembangan janin. Walaupun pada minggu ke-20 anda, menggunakan stetoskop, tidak mendengar degupan jantung bayi, maka ini bukan alasan untuk kegembiraan. Mungkin penyumbatan itu berlebihan berat badan, mungkin janin tidak berada dalam kedudukan yang baik, jadi anda pasti tidak merasa kecewa. Hubungi doktor anda - dia pasti akan mendengar segalanya, jika tidak menggunakan stetoskop, maka dengan kaedah lain yang lebih bermaklumat.

Denyutan jantung janin - petunjuk normal, kaedah kawalan, patologi

Laman web ini memberikan maklumat rujukan untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Apabila degupan jantung janin muncul?

Petunjuk degupan jantung janin adalah salah satu ciri asas kehamilan normal dan daya tahan anak yang belum lahir. Itulah sebabnya pakar obstetrik sentiasa memantau kontraksi jantung dan perkembangan sistem kardiovaskular janin..

Tanpa penggunaan peralatan berteknologi tinggi, degupan jantung janin pertama dapat didengar dengan stetoskop tidak lebih awal dari kehamilan 18-20 minggu. Pada awal kehamilan, dapat menilai keadaan jantung dan mendengar kontraksi jantung hanya selepas penemuan ultrasound.

Jantung janin diletakkan pada minggu ke 4. Pada masa ini, ia adalah tiub berongga, dan pada awal minggu ke-5 kontraksi pertama jantung masa depan bayi muncul. Semasa menggunakan sensor ultrasound transvaginal, adalah mungkin untuk mendengarkannya ketika memeriksa janin pada 5-6 minggu, dan ketika menggunakan sensor transabdominal - tidak lebih awal dari 6-7 minggu.

Denyutan jantung janin mengikut minggu

Kaedah untuk mengawal degupan jantung janin

Mendengar

Mendengarkan atau auskultasi degupan jantung janin dilakukan menggunakan stetoskop obstetrik (tiub kecil dengan corong lebar). Kaedah mendengar ini hanya mungkin dilakukan sejak 20 minggu kehamilan (kurang kerap dari 18) minggu.

Mendengarkan degupan jantung janin dengan stetoskop dilakukan dalam keadaan hamil semasa berbaring (di sofa) melalui dinding perut ibu pada setiap lawatan ke pakar obstetrik-ginekologi. Denyutan jantung didengar dalam bentuk rentak irama berganda yang berbeza. Dalam kes ini, doktor menentukan ciri-ciri mereka:

  • kekerapan;
  • irama;
  • watak (jelas, berbeza, teredam, pekak);
  • titik terbaik untuk mendengar suara hati.

Semua petunjuk ini menggambarkan aktiviti penting dan keadaan janin. Pada titik terbaik untuk mendengar degupan jantung, doktor dapat menentukan kedudukan anak:
  • dengan persembahan kepala, titik ini ditentukan di bawah pusar ibu (kanan atau kiri);
  • dengan persembahan melintang - di sebelah kanan atau kiri pada tahap pusar ibu;
  • dengan persembahan pelvis - di atas pusar.

Pada minggu ke-24 kehamilan berganda, degupan jantung didengar setelah 24 minggu di bahagian rahim yang berlainan.

Mendengarkan degupan jantung janin menggunakan stetoskop obstetrik juga dilakukan semasa bersalin (setiap 15-20 minit). Dalam kes ini, doktor memantau petunjuk mereka sebelum dan selepas pergaduhan atau setiap percubaan. Pemantauan kontraksi jantung janin sedemikian membolehkan pakar menilai tindak balas badan anak terhadap kontraksi rahim.

Tarikh awal
Denyutan jantung janin pertama dapat dipantau menggunakan ultrasound dengan sensor transvaginal yang sudah berusia 5 atau 6 minggu kehamilan, dan ketika menggunakan sensor trasabdominal - pada 6-7 minggu. Pada masa-masa ini, doktor menentukan jumlah degupan jantung janin, dan ketiadaannya mungkin menunjukkan kehamilan yang belum berkembang. Dalam kes sedemikian, wanita hamil disyorkan menjalani ultrasound kedua setelah 5-7 hari untuk mengesahkan atau membantah diagnosis ini..

Trimester II dan III
Semasa melakukan ultrasound pada peringkat kehamilan ini, doktor menilai bukan sahaja jumlah kontraksi jantung, tetapi juga kekerapannya, dan lokasi jantung di dada bayi yang belum lahir. Pada peringkat kehamilan ini, degupan jantung bergantung kepada pelbagai faktor: pergerakan bayi yang belum lahir, aktiviti fizikal ibu, pelbagai faktor luaran (sejuk, panas, semua jenis penyakit). Untuk mengenal pasti kemungkinan malformasi jantung janin, teknik seperti "slice" empat ruang digunakan. Ultrasound jantung janin seperti itu membolehkan anda "melihat" struktur atria dan ventrikel jantung. Menggunakan teknik ultrasound ini dapat mengesan sekitar 75% kecacatan jantung kongenital.

Kardiotokografi

Ekokardiografi

Ekokardiografi adalah teknik ultrasound, yang mengkaji ciri struktur jantung dan aliran darah di pelbagai jabatannya. Prosedur diagnostik ini paling menunjukkan pada usia kehamilan 18-28 minggu..

Ekokardiografi diresepkan hanya jika penyakit jantung dikenal pasti atau disyaki..

Petunjuk:

  • kehadiran kecacatan jantung kongenital pada ibu;
  • kanak-kanak dengan kecacatan jantung dari kehamilan sebelumnya;
  • penyakit berjangkit pada wanita hamil;
  • diabetes pada ibu;
  • kehamilan selepas 38 tahun;
  • kehadiran kecacatan pada janin pada organ lain atau disyaki kehadiran kecacatan jantung kongenital;
  • kerencatan pertumbuhan intrauterin.

Semasa melakukan ekokardiografi, bukan sahaja ultrasound dua dimensi biasa digunakan, tetapi juga mod pengimbas ultrasound lain yang digunakan: Mod Doppler dan ultrasound satu dimensi. Kombinasi teknik ini bukan sahaja dapat mengkaji struktur jantung, tetapi juga untuk mengkaji sifat aliran darah di dalamnya dan saluran besar.

Pengesan degupan jantung janin

Pengesan degupan jantung janin ultrasonik boleh digunakan untuk menentukan bilangan dan sifat degupan jantung janin pada bila-bila masa: bukan sahaja untuk mencegah patologi, tetapi juga untuk menenangkan ibu, yang, mendengarnya, menikmati degupan jantung bayi yang belum lahir.

Peranti ini benar-benar selamat digunakan dan senang digunakan di hospital dan di rumah (dengan kebenaran doktor). Tindakan peranti ini didasarkan pada kesan Doppler (iaitu, berdasarkan penentuan kontraksi jantung janin dengan menganalisis pantulan gelombang ultrasound dari organ bayi). Mereka membolehkan anda mengesan gangguan irama jantung tepat pada waktunya dan memberi kesan yang menenangkan pada keadaan psikoemosi ibu.

Pengesan degupan jantung janin ultrabunyi dapat mengesan degupan jantung bayi seawal usia kehamilan 8-12 minggu, tetapi kebanyakan pakar obstetrik mengesyorkan menggunakannya selepas trimester pertama. Tempoh satu kajian tidak boleh melebihi 10 minit.

Patologi degupan jantung janin

Kardiopalmus

Denyutan jantung janin yang cepat (atau takikardia) adalah keadaan di mana peningkatan kadar denyutan jantung lebih daripada 200 denyutan seminit dikesan.

Denyutan jantung janin yang cepat sebelum minggu ke-9 kehamilan dapat menunjukkan keadaan ibu yang tidak stabil, dan perkembangan hipoksia janin dan ancaman komplikasi yang lebih serius. Bilik yang penuh sesak, tekanan fizikal, anemia kekurangan zat besi, emosi - ini jauh dari semua faktor luaran yang boleh menyebabkan degupan jantung janin lebih kerap. Dalam kes seperti itu, doktor pasti akan mengesyorkan wanita itu menjalani pemeriksaan kedua..

Dalam beberapa kes, peningkatan kadar denyutan jantung pada janin dikaitkan dengan perkembangan hipoksia, yang dipenuhi dengan pelbagai komplikasi selanjutnya (malformasi, kelewatan perkembangan, patologi tali pusat atau plasenta). Dalam kes sedemikian, doktor akan menetapkan kajian dan rawatan tambahan yang diperlukan kepada wanita tersebut.

Peningkatan kadar denyutan jantung 15 denyutan seminit selama 15-20 saat semasa melahirkan menunjukkan reaksi normal bayi yang belum lahir terhadap pemeriksaan faraj yang dilakukan oleh pakar kandungan-pakar sakit puan. Dalam beberapa kes, pakar obstetrik menggunakan tindak balas janin ini sebagai ujian untuk keadaan sihatnya..

Degupan jantung yang tersekat

Kadang kala mendengar nada jantung janin yang teredam mungkin dikaitkan dengan kegemukan pada ibu..

Dalam kes lain, degupan jantung janin yang teredam mungkin menunjukkan:

  • kekurangan feto-plasenta;
  • hipoksia janin yang berpanjangan;
  • polyhydramnios atau oligohydramnios;
  • persembahan pelvis janin;
  • lokasi plasenta di dinding anterior rahim;
  • peningkatan aktiviti motor janin.

Palpitasi

Denyutan jantung janin yang lemah menunjukkan peningkatan hipoksia kronik, yang mengancam kehidupan janin. Pada peringkat awal, degupan jantung janin yang lemah dapat menandakan ancaman pengguguran, tetapi kadang-kadang keadaan ini hanya disebabkan oleh kehamilan yang salah.

Denyutan jantung yang lemah pada trimester II dan III mungkin menunjukkan hipoksia janin yang berpanjangan. Ia muncul selepas jangka masa takikardia dan dicirikan oleh penurunan tajam dalam jumlah kontraksi jantung (kurang dari 120 denyutan seminit). Dalam beberapa kes, keadaan ini mungkin menjadi petunjuk untuk kelahiran pembedahan yang mendesak.

Tidak mendengar degupan jantung janin

Sekiranya, dengan ukuran embrio 5 mm atau lebih, degupan jantung janin tidak didengar, maka pakar kandungan-ginekologi didiagnosis dengan "kehamilan yang tidak berkembang." Sebilangan besar kes kehamilan yang tidak berkembang dikesan tepat pada masa kehamilan sehingga 12 minggu.

Dalam beberapa kes, ketiadaan degupan jantung janin diperhatikan apabila ultrasound telur janin dikesan dengan ketiadaan embrio - keadaan ini disebut anembryony. Ini menunjukkan bahawa kematian embrio berlaku pada tarikh yang lebih awal, atau sama sekali tidak berlaku..

Dalam kes sedemikian, seorang wanita diberi pemeriksaan ultrasound kedua selepas 5-7 hari. Sekiranya tidak ada degupan jantung dan dengan pemeriksaan berulang, diagnosis "kehamilan yang tidak berkembang (anembryony)" disahkan; seorang wanita diberi rawatan kuret pada rahim.

Kematian janin boleh ditunjukkan dengan ketiadaan degupan jantung janin pada usia kehamilan 18-28 minggu. Dalam kes seperti itu, pakar kandungan-ginekologi memutuskan untuk melakukan kelahiran tiruan atau operasi pemusnahan buah..

Adakah mungkin untuk menentukan jantina kanak-kanak dengan degupan jantung janin?

Terdapat beberapa kaedah yang popular untuk menentukan jantina kanak-kanak dengan degupan jantung janin, tetapi doktor membantahnya.

Salah satu kaedah tersebut menunjukkan bahawa mendengar degupan jantung janin. Pada kanak-kanak lelaki, penganut tuntutan teknik sedemikian, jantung berdegup dengan lebih berirama dan jelas, dan pada kanak-kanak perempuan ia lebih huru-hara, dan irama degupan jantung tidak bertepatan dengan ibu.

Menurut teknik rakyat serupa yang kedua, lokasi degupan jantung dapat ditunjukkan di lantai bayi. Mendengarkan nada di sebelah kiri bermaksud bahawa seorang gadis akan dilahirkan, dan di sebelah kanan - seorang lelaki.

Metodologi orang ketiga mengatakan bahawa jumlah kontraksi jantung dapat menunjukkan jenis kelamin bayi, tetapi terdapat begitu banyak versi kaedah ini sehingga menjadi sangat membingungkan. Ada yang berpendapat bahawa kanak-kanak perempuan harus mempunyai lebih daripada 150 denyutan, kemudian kurang dari 140 denyutan seminit, dan jantung anak lelaki berdegup lebih daripada 160 denyut seminit, kemudian sekitar 120. Waktu tepat ujian semacam itu berbeza-beza..

Walaupun terdapat kaedah yang menggembirakan, mereka tidak lain hanyalah permainan meneka. Semua kaedah ini dibantah sepenuhnya oleh fakta yang terbukti secara saintifik yang menunjukkan bahawa bilangan kontraksi jantung dipengaruhi oleh:

  • usia kehamilan;
  • kedudukan badan ibu semasa mendengar degupan jantung;
  • aktiviti motor dan emosi ibu;
  • status kesihatan bayi dan ibu yang belum lahir.

Kajian perubatan mengesahkan bahawa mungkin untuk mengetahui jenis kelamin bayi yang belum lahir dengan ketepatan 100% hanya dengan melakukan kaedah khas di mana cairan ketuban atau sekeping tisu plasenta diambil untuk penyelidikan.

Bolehkah saya mendengar degupan jantung janin di rumah

Buat pertama kalinya untuk mendengar degupan jantung bayi masa depan adalah momen penting dan penting bagi mana-mana ibu. Bagaimana untuk mendengar degupan jantung janin di rumah? Berapa lama perkara ini dapat dilaksanakan? Ini adalah persoalan yang membimbangkan semua wanita yang sedang hamil..

Mengapa anda perlu memantau degupan jantung janin

Jantung janin kecil melakukan fungsi yang paling penting: ia memindahkan nutrien dan oksigen ke seluruh tubuh yang sedang berkembang, gangguan sedikit pun dalam kerjanya mengancam komplikasi serius pada masa akan datang.

Jumlah degupan jantung membantu mengesan masalah secara tidak langsung pada peringkat awal perkembangan. Ini termasuk:

  • pelanggaran dalam perkembangan organ;
  • patologi perkembangan plasenta;
  • hipoksia janin;
  • patologi perkembangan kerang.

Irama yang tidak teratur menunjukkan masalah yang hanya dapat diatasi oleh doktor yang berkelayakan. Denyutan jantung yang kerap atau perlahan - penggera untuk wanita yang berada dalam kedudukan.

Mana-mana wanita yang mengharapkan bayi harus mengetahui kadar denyutan jantung janin berbanding usia kehamilan, untuk membandingkannya dengan petunjuk yang diperoleh ketika mengukur di rumah.

Patologi di mana anda perlu sentiasa memantau degupan jantung bayi yang belum lahir:

  • rahim dalam keadaan baik;
  • penampilan pelepasan berdarah;
  • risiko keguguran;
  • kehadiran penyakit kronik;
  • anemia.

Bilakah saya dapat mendengar degupan jantung pertama?

Bunyi jantung pertama dapat didengar pada peringkat awal perkembangan janin. Dengan bantuan mesin ultrasound (menggunakan sensor perut), doktor dapat mendengar degupan jantung pada minggu kelima kehamilan, penggunaan sensor vagina membolehkan anda mengenali degupan jantung pada minggu ketiga, hampir sejurus selepas degupan jantung pertama embrio.

Kekerapan rentak berbeza bergantung pada masa:

  • dari minggu keenam hingga kelapan ia tidak melebihi 130 denyutan seminit;
  • sehingga minggu kesebelas ia boleh meningkat hingga hampir 200 denyutan seminit;
  • kemudian berkisar antara 140 hingga 160 denyutan seminit.

Pada pertengahan istilah, anda boleh mendengar sendiri degupan jantung bayi dengan menggunakan teknik yang berbeza.

Cara untuk mendengar degupan jantung bayi

Seorang wanita yang mengharapkan bayi semestinya mengunjungi doktor yang akan memantau perkembangan kehamilan yang betul.

Pakar yang berkelayakan akan menerangkan kepada ibu mengandung apabila anda dapat mendengar degupan jantung jantung bayi yang belum lahir, kaedah mendengar mana yang harus digunakan di rumah.

Di klinik antenatal, pakar sakit puan sering mendengar degupan jantung janin dengan bantuan peralatan khas yang sudah di awal kehamilan, untuk mengecualikan kemungkinan kesalahan dan patologi.

Audisi pertama harus dilakukan di klinik antenatal, di mana doktor akan dapat menerangkan secara terperinci bagaimana degupan jantung janin didengarkan, norma degupan jantung apa yang ada pada masa yang berlainan, bagaimana melakukan prosedur sendiri.

Kaedah untuk mendengar jantung di doktor.

Anda dapat mendengar suara pertama jantung kecil semasa temu janji doktor jika anda menggunakan alat yang disebut "doppler janin". Ini adalah alat berdasarkan gelombang suara yang meningkatkan degupan jantung embrio..

Pemeriksaan dilakukan seperti berikut: ibu hamil menduduki posisi tegak di atas meja pemeriksaan, pakar membawa sensor khas ke perut wanita, dan dengan gerakan ringan, alat ini berjalan di atasnya..

Prosedur ini sama sekali tidak berbahaya bagi janin, tepat dan tidak menyakitkan. Anda dapat mendengar degup jantung dengan alat pada awal kehamilan, degupan jantung bayi yang belum lahir jelas terdengar selepas minggu kesembilan.

Pada peringkat awal, anda dapat mendengar degupan jantung menggunakan ultrasound, konsultasi seperti ini dilakukan sekiranya terdapat risiko tertentu bagi wanita atau bayi tersebut. Dengan perkembangan kehamilan yang betul, ultrasound diresepkan kemudian.

Cara mendengar degupan jantung janin di rumah tanpa bantuan doktor.

Wanita yang ingin memantau degupan jantung bayi yang belum lahir di rumah harus menggunakan kaedah terbukti dan membeli alat yang mudah digunakan, seperti stetoskop atau fonendoskop. Di rumah, anda dapat mendengar degupan jantung janin dengan stetoskop atau fonendoskop. Kaedahnya dianggap mudah dan boleh dipercayai..

Dengan pendekatan melahirkan anak, suara degupan jantung berubah dengan sangat banyak, sekitar pertengahan istilah, bunyi yang diredam menjadi jelas dan dapat dibezakan dengan jelas.

Seorang ibu masa depan dapat mendengar degupan jantung janin menggunakan stetoskop. Tiub peranti hendaklah disapukan ke perut yang membulat, perlahan-lahan menggerakkannya di sekitar perut untuk mencari tempat di mana degupan jantung didengar dengan jelas.

Mendengarkan degupan jantung bayi yang belum lahir menggunakan fonendoskop adalah kaedah yang lebih mudah digunakan di rumah. Peranti dimasukkan ke dalam telinga, bahagian kedua alat itu disapukan ke perut, jika anda mendapat tempat yang tepat, anda dapat dengan mudah mendengar suara jantung yang berirama.

Untuk mendengar degupan jantung, alat yang disebut cardiomonitor juga sesuai. Ibu yang bimbang tentang kesihatan anak yang belum lahir harus membeli alat yang mudah dan berfungsi ini. Cardiomonitor - alternatif terbaik untuk mengunjungi klinik antenatal.

Ibu bapa masa depan harus memahami bahawa monitor jantung di rumah berbeza dengan kuasa yang digunakan di hospital. Anda dapat mendengar bunyi jantung bayi masa depan dengan pertolongan mereka sekitar minggu kelapan belas kehamilan.

Perkembangan teknologi moden membolehkan ibu hamil dapat mendengar degupan jantung embrio menggunakan aplikasi khas. Untuk melakukan ini, gunakan iPhone.

Mendengar program mudah dimuat turun ke telefon anda, ia membolehkan anda bukan sahaja mendengar hati bayi, tetapi juga merakam suara yang menarik.

  1. Mendengar tanpa peralatan.

Denyutan jantung janin dapat didengar tanpa menggunakan alat khas. Untuk melakukan ini, dapatkan pertolongan dari orang yang dikasihi.

Ibu mengandung mesti duduk dengan selesa atau berbaring di tempat yang tidak ada suara yang tidak menyenangkan. Pembantu perlu meletakkan telinganya ke perutnya dan mendengar dengan teliti. Anda harus memilih posisi mendengar yang betul, bergantung pada kedudukan janin.

Dengan persembahan pelvis, jantung dapat didengar dengan baik di kawasan tepat di atas rongga pusat.

Sekiranya bayi berada di bahagian bawah perut ibu, kawasan di bawah rongga pusat adalah tempat yang sesuai untuk mendengar.

Wanita yang menunggu dua bayi mendengar degupan jantung di mana sahaja.

Terdapat beberapa faktor yang boleh mempengaruhi bunyi degupan jantung:

  • berat badan ibu mengandung yang berlebihan;
  • persembahan janin.

Mereka harus diambil kira semasa mendengar degupan jantung di rumah. Dengan sedikit kecurigaan masalah, anda harus segera mendapatkan rawatan kebidanan.

Apa yang perlu dilakukan jika degupan jantung janin menyimpang dari norma

Semasa mendengar degupan jantung bayi masa depan di rumah, anda seharusnya dapat mentafsirkan hasilnya dengan betul sehingga anda dapat segera bertindak balas terhadap penyimpangan dan berjumpa doktor tepat pada waktunya.

Ibu mengandung harus mengetahui apa ciri-ciri degupan jantung (frekuensi, irama, ketegangan, dan pengisian) yang biasa dilakukan pada setiap minggu kehamilan. Petunjuk yang perlu anda berjumpa doktor:

  • takikardia janin - degupan jantung melebihi 170 denyutan seminit;
  • bradikardia - degupan jantung di bawah 110 denyutan seminit;
  • nada jantung yang tidak jelas dan mengganggu irama.

Faktor-faktor yang mempengaruhi petunjuk boleh sangat berbeza, dari kekemasan di dalam bilik, hingga perkembangan patologi serius. Dengan sedikit gangguan pada irama jantung, anda perlu segera mengunjungi klinik antenatal.

Pukulan hidup. Kawalan degupan jantung janin

Kajian degupan jantung janin semasa kehamilan: ultrasound, ekokardiografi, auskultasi janin, CTG.

Pakar obstetrik-ginekologi Marina Ershova, doktor diagnostik ultrasound

Denyut jantung janin adalah petunjuk utama daya maju anak yang belum lahir, yang mencerminkan keadaannya dan segera berubah sebaik sahaja berlaku keadaan yang tidak baik. Itulah sebabnya doktor memantau kerja jantung bayi sepanjang kehamilan dan terutama semasa melahirkan anak.

Salah satu petunjuk penting kehamilan yang sedang berkembang adalah degupan jantung janin. Sepanjang kehamilan dan terutama semasa melahirkan, doktor memantau kontraksi jantung bayi dengan berhati-hati, kerana kekerapan dan sifat degupan jantung mencerminkan keadaan umum.

Pengembangan jantung adalah proses yang sangat kompleks. Embrio jantung janin diletakkan pada minggu ke-4 kehamilan dan merupakan tiub berongga. Pada kira-kira minggu ke-5, kontraksi berdenyut pertama berlaku, dan pada 8-9 minggu jantung menjadi empat ruang (dua atria dan dua ventrikel), iaitu seperti orang dewasa. Oleh kerana janin tidak bernafas sendiri, tetapi menerima oksigen dari ibu, jantungnya mempunyai ciri tersendiri - kehadiran tingkap bujur (bukaan antara atria kanan dan kiri) dan saluran arteri (botallik) (kapal yang menghubungkan aorta dan arteri pulmonari). Ini membezakan jantung janin dengan jantung orang dewasa. Ciri-ciri struktur jantung ini menyumbang kepada fakta bahawa oksigen memasuki semua organ dan sistem janin. Selepas melahirkan, tingkap bujur ditutup dan ductus arteriosus menurun..

Ultrasound (ultrasound), echocardiography (echocardiography) digunakan untuk menilai aktiviti jantung janin. auskultasi (mendengar) janin, CTG (kardiotokografi).

Ultrasound jantung janin

Pada awal kehamilan, degupan jantung janin dapat ditentukan dengan menggunakan ultrasound (ultrasound). Biasanya, dengan ultrasound transvaginal (sensor dimasukkan ke dalam faraj), kontraksi jantung janin dikesan pada kehamilan 5-6 minggu, dan dengan ultrasound transabdominal (sensor terletak di perut) - pada 6-7 minggu. Pada trimester pertama kehamilan (sehingga 13 minggu), degupan jantung embrio (HR) berbeza bergantung pada usia kehamilan. Pada 6-8 minggu, degupan jantung 110-130 denyut seminit, pada 9-10 minggu - 170-190 denyut seminit, dari minggu ke-11 kehamilan hingga kelahiran - 140-160 denyut seminit. Perubahan degupan jantung seperti itu dikaitkan dengan perkembangan dan pembentukan fungsi sistem saraf autonomi (bahagian sistem saraf yang bertanggungjawab untuk kerja organ dalaman janin). Denyutan jantung adalah petunjuk penting untuk daya maju embrio. Jadi, tanda-tanda prognostik yang tidak baik adalah penurunan kadar jantung hingga 85-100 denyut seminit dan peningkatan lebih daripada 200 denyutan. Dalam kes ini, perlu dilakukan rawatan yang bertujuan menghilangkan penyebab perubahan kadar denyutan jantung. Ketiadaan kontraksi jantung dengan embrio sepanjang 8 mm adalah tanda kehamilan yang belum berkembang. Untuk mengesahkan kehamilan yang tidak berkembang, ultrasound kedua dilakukan selepas 5-7 hari, sesuai dengan hasil diagnosis akhir dibuat.

Pada trimester kehamilan II-III, ultrasound memeriksa lokasi jantung di dada (jantung terletak di sebelah kiri dan menempati sekitar 1/3 dada semasa imbasan melintang), kadar denyutan jantung (normal - 140-160 denyutan seminit), sifat kontraksi (berirama atau tidak teratur). Denyutan jantung pada peringkat kemudian bergantung kepada banyak faktor (pergerakan janin, aktiviti fizikal ibu, pendedahan kepada ibu pelbagai faktor: panas, sejuk, pelbagai penyakit). Dengan kekurangan oksigen, denyut jantung pertama kali mengimbangi lebih daripada 160 denyut per minit (keadaan ini disebut takikardia), dan kemudian, ketika janin bertambah buruk, ia turun di bawah 120 denyut seminit (bradikardia).

Untuk mengenal pasti kecacatan jantung, yang disebut "bahagian empat ruang" diperiksa. Ini adalah gambaran ultrasound jantung, di mana keempat-empat ruang jantung dapat dilihat secara serentak - dua atria dan dua ventrikel. Dengan ultrasound konvensional pada bahagian jantung empat ruang, kira-kira 75% kecacatan jantung dapat dikesan. Menurut keterangan itu, kajian tambahan sedang dilakukan - ekokardiografi janin.

Ekokardiografi janin

Ekokardiografi / Ekokardiografi adalah pemeriksaan ultrasound khas di mana semua perhatian diberikan kepada jantung. Ekokardiografi janin adalah kaedah kompleks di mana, selain ultrasound dua dimensi (konvensional), mod operasi pengimbas ultrasound lain digunakan: mod-M (ultrasound satu dimensi, hanya digunakan untuk pemeriksaan sistem kardiovaskular) dan mod Doppler (digunakan untuk mengkaji aliran darah di berbagai bahagian jantung ) Kajian ini membolehkan anda mengkaji struktur dan fungsi jantung dan saluran besar dan dijalankan hanya mengikut petunjuk.

Petunjuk untuk ekokardiografi janin adalah:

  • usia mengandung lebih tua dari 38 tahun;
  • dengan diabetes pada wanita hamil;
  • penyakit berjangkit yang dipindahkan semasa kehamilan;
  • kecacatan jantung kongenital (PJK) pada wanita hamil;
  • kelahiran awal kanak-kanak dengan PJK;
  • kelambatan pertumbuhan intrauterin;
  • pengenalpastian perubahan jantung dengan ultrasound janin (gangguan irama, jantung membesar, dll.);
  • pengesanan kecacatan kongenital lain atau penyakit genetik yang sering dikaitkan dengan kecacatan jantung.

Tarikh yang paling optimum untuk ekokardiografi janin adalah kehamilan 18-28 minggu. Di kemudian hari, visualisasi jantung sukar dilakukan, kerana jumlah cairan amniotik menurun dan ukuran janin meningkat.

Auskultasi

Kaedah lain untuk menilai degupan jantung janin adalah auskultasi (mendengar) jantung janin. Auskultasi degupan jantung janin adalah kaedah paling mudah. Untuk pelaksanaannya, hanya stetoskop obstetrik yang diperlukan - tiub kecil. Stetoskop obstetrik berbeza dengan yang biasa dengan corong lebar, yang digunakan pada perut wanita hamil yang terdedah, pakar obstetrik meletakkan telinganya ke hujung yang lain.

Selama bertahun-tahun, bentuk stetoskop tidak banyak berubah. Stetoskop obstetrik klasik diperbuat daripada kayu, tetapi stetoskop plastik dan aluminium juga sedang digunakan..

Denyutan jantung janin, yang diaudit melalui dinding perut, adalah salah satu petunjuk penting bagi aktiviti penting janin, kerana berdasarkan sifatnya adalah mungkin untuk menilai keadaan janin.

Bunyi jantung janin didengar sekitar pertengahan kehamilan, iaitu dari minggu ke-20, dan lebih jarang dari minggu ke-18. Semasa kehamilan berlangsung, bunyi jantung didengar dengan lebih jelas. Doktor-pakar kandungan-ginekologi mesti mendengar jantung janin pada setiap pemeriksaan wanita hamil dan semasa melahirkan anak. Auskultasi bunyi jantung janin dilakukan dalam keadaan hamil, berbaring di sofa.

Semasa auskultasi perut seorang wanita hamil, selain degupan jantung janin, suara lain ditentukan: suara usus (gregling dan iridescent tidak teratur), kontraksi saluran aorta dan rahim (bunyi bertiup yang bertepatan dengan denyut nadi wanita itu sendiri). Semasa auskultasi degupan jantung janin, pakar obstetrik-ginekologi menentukan titik mendengar nada, degupan jantung, irama dan sifat kontraksi jantung yang terbaik. Bunyi jantung janin terdengar dalam bentuk rentak berganda berirama dengan frekuensi kira-kira 140 denyutan seminit, iaitu dua kali lebih kerap daripada ibu. Titik di mana bunyi jantung didengar paling baik bergantung pada kedudukan janin di rongga rahim. Dengan persembahan kepala (ketika anak berada di bawah), degupan jantung jelas terdengar di bawah pusar di sebelah kanan atau kiri, bergantung pada bahagian belakang janin yang dipusingkan. Dengan kedudukan melintang janin, degupan jantung dapat didengar dengan baik pada tahap pusar, di sebelah kanan atau di sebelah kiri, bergantung pada sisi mana kepala bayi menghadap. Dan jika anak itu berada dalam kedudukan pelvis, maka jantungnya lebih baik didengar di atas pusar. Dengan kehamilan berganda selepas 24 minggu, degupan jantung jelas dinyatakan di bahagian rahim yang berlainan.

Mendengarkan nada jantung janin, pakar obstetrik menentukan irama mereka: nada boleh berirama, iaitu, ia berlaku secara berkala, dan aritmia (tidak teratur) pada selang waktu yang berbeza. Nada aritmia adalah ciri kecacatan jantung kongenital dan hipoksia janin (kekurangan oksigen). Juga, sifat nada ditentukan oleh pendengaran: membezakan antara bunyi jantung yang jelas dan tuli. Nada yang jelas didengar dengan jelas dan merupakan kebiasaan. Pekak nada menunjukkan hipoksia intrauterin.

Denyutan jantung janin mungkin tidak dapat didengar dengan baik jika:

  • lokasi plasenta di dinding depan rahim;
  • polyhydramnios atau air rendah;
  • lebihan ketebalan dinding perut anterior dalam keadaan obesiti;
  • kehamilan berganda;
  • peningkatan aktiviti motor janin.

Semasa melahirkan anak (kontraksi), pakar obstetrik menentukan degupan jantung janin kira-kira setiap 15-20 minit. Dalam kes ini, doktor menilai degupan jantung janin sebelum dan selepas pengecutan untuk mengetahui bagaimana janin bertindak balas terhadapnya. Semasa percubaan, pakar obstetrik mendengar degupan jantung setelah setiap percubaan, kerana percubaan adalah tempoh yang sangat bertanggungjawab untuk janin: semasa percubaan, otot-otot rahim, dinding perut dan lantai panggul pada ibu berkontrak, yang menyebabkan pemampatan saluran rahim dan penurunan bekalan oksigen ke janin.

Kardiotokografi (CTG) semasa kehamilan

Dari minggu ke-32 kehamilan, kajian objektif mengenai degupan jantung janin menggunakan kardiotokografi (CTG) adalah mungkin. Kardiotokografi adalah pendaftaran serentak degupan jantung janin dan kontraksi rahim. Monitor kardiomoner moden juga dilengkapi dengan sensor yang membolehkan anda merakam aktiviti motor janin.

Rakaman CTG dilakukan pada posisi hamil di punggung, di sisi atau duduk. Kardiotokografi janin dilakukan sebelum dan semasa melahirkan. Sensor terpaku pada perut wanita hamil di tempat yang terbaik untuk mendengar nada jantung janin. Rakaman dilakukan selama 1 jam, selepas itu degupan jantung janin dan perubahannya sebagai tindak balas terhadap kontraksi dan pergerakan janin dinilai.

Di sejumlah klinik wanita yang dilengkapi dengan peralatan untuk CTG, kajian ini dilakukan untuk semua wanita hamil, tetapi wajib dalam kes berikut.

Dari sisi ibu:

  • gestosis teruk - komplikasi kehamilan, di mana tekanan darah meningkat, bengkak, protein dalam air kencing muncul, kerana dalam keadaan ini peredaran darah di saluran kecil organ dalaman ibu terganggu dan, oleh itu, aliran darah dan oksigen janin-plasenta ke janin terganggu;
  • kehadiran parut pada rahim;
  • demam ibu melebihi 38 ° C;
  • kehadiran penyakit kronik (diabetes mellitus, hipertensi arteri);
  • induksi (induksi) kelahiran anak atau rhodostimulasi dengan tenaga kerja yang lemah;
  • melahirkan anak dengan kehamilan yang ditangguhkan atau pramatang.

Dari janin:

  • polyhydramnios atau air rendah;
  • penuaan pramatang plasenta;
  • kelambatan pertumbuhan intrauterin;
  • gangguan aliran darah arteri yang dikesan oleh dopplerometry;
  • perubahan sifat dan degupan jantung semasa auskultasi.

Selepas pendaftaran CTG, kadar jantung janin (rata-rata) utama (normal - 120-160 denyut seminit), kebolehubahan degupan jantung (degupan jantung normal boleh berbeza 5-25 denyut seminit), perubahan kadar jantung sebagai tindak balas terhadap kontraksi atau pergerakan janin dinilai, kehadiran peningkatan degupan jantung (yang disebut pecutan) dan kontraksi (penurunan). Kehadiran peningkatan degupan jantung sebagai tindak balas terhadap kontraksi rahim dan pergerakan janin dianggap sebagai tanda prognostik yang baik. Mengurangkan kadar denyutan jantung mungkin merupakan akibat daripada kekurangan janin-plasenta dan hipoksia janin, serta normal pada persembahan pelvis janin. Tanda prognostik yang buruk adalah penurunan kadar denyutan jantung kurang daripada 70 denyutan seminit yang berlangsung lebih dari 1 minit.

Sekiranya perlu (melanggar keadaan janin) CTG dilakukan berulang kali semasa kehamilan.

Oleh itu, kajian mengenai degupan jantung janin menggunakan pelbagai kaedah diperlukan sepanjang kehamilan dan semasa melahirkan anak, kerana ia membolehkan anda menilai keadaan janin dan melakukan rawatan yang diperlukan tepat pada masanya dan menyelesaikan masalah kaedah dan masa kelahiran..

Marina Ershova, pakar obstetrik-ginekologi

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu.

Denyutan jantung janin mengikut minggu: ciri dan norma dalam jadual

Denyutan jantung janin adalah ciri penting yang membolehkan doktor dan ibu memahami seberapa baik perasaan bayi dalam kandungan. Mereka mula mengukurnya lebih awal daripada tanda-tanda penting yang lain dan berterusan sepanjang kehamilan dan kelahiran anak. Sehubungan itu, ibu mempunyai banyak persoalan mengenai degupan jantung..

Bagaimana hati terbentuk?

Jantung bayi mula membentuk jantung yang pertama. Wanita itu belum menyedari bahawa dia hamil, dan remah sudah menjalani proses organogenesis jantung dan saluran utama yang intensif. Proses ini bermula pada minggu kedua kehamilan (dari tarikh pembuahan).

Pada embrio, pada minggu pertama kewujudannya, dua embrio jantung terbentuk - tiub endokard. Mereka secara beransur-ansur bergabung menjadi satu, tetapi dua lapisan. Pertumbuhan tiub yang paling pesat berlaku pada kehamilan 3 minggu (minggu pertama dari permulaan kelewatan haid). Walaupun saiznya miniatur, tiub jantung embrio mempunyai struktur yang agak kompleks: terdapat lima bahagian di dalamnya, yang akan membentuk atrium, ventrikel, sinus vena, mentol arteri dan batang.

Jantung bayi memperoleh penampilan khas pada 5 minggu dari hari pembuahan, iaitu pada 7 minggu obstetrik. Pada ketika ini, jantung sudah terbahagi kepada bahagian kanan dan kiri, dipisahkan oleh dua bahagian.

Perlu diperhatikan bahawa pembentukan jantung tidak berlaku di mana organ ini biasanya berada, tetapi di kawasan serviks. Semasa ia berkembang, organ secara beransur-ansur turun ke tempat dada nanti. Dalam perjalanan ke sana, jantung terbalik, dan bahagian-bahagian yang terbentuk di atas berada di bahagian bawah.

Proses ini sangat rumit, dan oleh itu sebarang pelanggaran di dalamnya boleh menyebabkan patologi kasar, misalnya, jantung akan tetap berada di kawasan serviks atau tidak akan terbalik, dan kemudian bahagian atasnya akan ditolak.

Pada minggu ke-4 perkembangan embrio, septum interventrikular terbentuk, organ dibahagikan kepada 2 bahagian. Pada minggu ke-6 perkembangan bayi, tetingkap bujur terbentuk di septum dan jantung menjadi tiga bilik. Pada minggu ke-7, proses pembentukan septum lain bermula dan berakhir pada akhir minggu ke-8 dan jantung menjadi empat ruang, seperti pada setiap kita.

Jantung mula berdegup pada embrio pada akhir minggu ke-5 kehamilan, ini dapat diperbaiki dengan ultrasound. Tidak ada cara lain untuk mendengar jantung kecil berdebar pada peringkat awal..

Tempoh kehamilan 2 hingga 8 minggu embrio (dari 4 hingga 10 minggu kehamilan) adalah kritikal.

Dengan faktor teratogenik, pembentukan jantung dan saluran darah mungkin terganggu, yang penuh dengan perkembangan kecacatan, kadang-kadang tidak sesuai dengan kehidupan. Kebiasaan berbahaya wanita, keadaan persekitaran yang buruk, faktor pengeluaran yang berbahaya dan lain-lain boleh memberi kesan seperti itu..

Bila dan mengapa mengukur?

Dari akhir minggu ke-5 hingga saat kelahiran, kadar jantung janin diukur pada setiap imbasan ultrasound. Ini bukan penghormatan kepada tradisi, tetapi ciri penting keadaan bayi pada masa pemeriksaan. Singkatan degup jantung - degupan jantung ditunjukkan dalam protokol ultrasound pada frekuensi jantung bayi mengetuk.

Pada peringkat kehamilan yang berbeza, kaedah tambahan untuk mendengar hati anak-anak muncul. Kira-kira dari minggu ke-18 obstetrik, echocardiography dapat dilakukan. Ultrasound dengan doppler dan warna memberikan idea bukan sahaja mengenai seberapa baik jantung terbentuk dan bagaimana ia mengetuk, tetapi juga mengenai bagaimana darah beredar di saluran besar.

Dari pertengahan trimester kedua, kaedah auskultasi digunakan - mendengar dengan bantuan tiub obstetrik dengan hujung distal lebar (stetoskop). Ini ada di pejabat setiap pakar obstetrik-ginekologi dan dengan prosedur mendengar biasanya bermula setiap janji temu wanita hamil. Kaedah ini tidak membenarkan pengiraan kadar denyutan jantung dalam nilai berangka, tetapi memberi idea kepada doktor tentang bagaimana jantung kanak-kanak berdegup dengan berirama dan jelas, serta mencadangkan penyajiannya - apabila degupan jantung dikesan di bawah pusar, wanita bercakap mengenai persembahan kepala, ketika berdegup di pusar, di sebelah kanan atau di sebelah kiri dia, mereka mencadangkan susunan serpihan melintang, dan jika degupan jantung terdengar di atas pusar, dengan kebarangkalian yang tinggi bayi berada dalam persembahan panggul.

Tetapi kaedahnya tidak begitu tepat, terutamanya dengan polyhydramnios, ketika irama jantung tidak didengar dengan baik, dengan kadar air yang rendah, semasa kehamilan dengan kembar atau kembar tiga, dan juga jika ibu mengalami kegemukan atau dengan plasenta yang terletak di dinding depan.

Dari minggu ke-30 kehamilan, kaedah lain tersedia - CTG (kardiotokografi). Ia dilakukan berdasarkan kesaksian dan kawalan kepada semua ibu mengandung. Kaedah ini didasarkan pada pendaftaran dua indikator oleh sensor - degupan jantung dan pergerakan janin direkodkan, dan hubungan antara pergerakan dan denyut jantung juga dipantau (ini khas untuk bayi).

Dalam proses melahirkan anak, sering kali diperlukan untuk mencatat degupan jantung dan kontraksi dengan melampirkan sensor CTG kepada wanita yang sedang bersalin. Jadi keadaan janin dipantau semasa melahirkan anak.

Di rumah, seorang wanita dapat mendengar bayi berdegup dengan degupan jantung, dengan beberapa cara, tetapi semuanya bertujuan semata-mata untuk memenuhi rasa ingin tahu - dirinya dan ayah kandungnya. Seorang wanita memerlukan pengetahuan perubatan khas untuk memahami apa yang dimaksudkan dengan perubahan irama degupan jantung kanak-kanak ini. Kami tidak membincangkan situasi di mana pemantauan degupan jantung di rumah disyorkan oleh doktor - dalam kes ini, mereka menggunakan monitor janin mudah alih khas yang diberikan kepada ibu mengandung untuk sementara waktu agar dia dapat mengikuti cadangan doktor.

Stetoskop obstetrik juga dapat digunakan untuk mendengar di rumah - setelah 24 minggu kehamilan, tetapi kaedah ini tidak tersedia untuk wanita itu sendiri, kerana orang lain akan mendengar, misalnya, suaminya. Doppler janin dijual hari ini - alat kecil dengan sensor ultrasonik. Anda boleh menggunakannya di rumah sejak 13-14 minggu kehamilan.

Kesukaran utama adalah mencari titik pendengaran, yang, seperti yang ditunjukkan oleh praktik, langsung tidak diperoleh. Anda boleh menggunakan fonendoskop biasa - selepas 32 minggu kehamilan, atau cuba mendengarkan jantung bayi dengan telinga melalui dinding perut, tetapi untuk ini bayi harus berada dengan mudah - menghadap dinding perut.

Denyut jantung adalah petunjuk mengenai mana doktor tidak sepakat. Selalunya dipercayai bahawa dia tidak mempunyai ketepatan diagnostik yang tinggi, kerana terdapat banyak sebab mengapa degupan jantung dapat melambat atau mempercepat, dan bahkan kegembiraan yang biasa dari ibu atau kesejahteraannya yang tidak tentu akan mempengaruhi hasil degupan jantung. Mengapa mengukur kadar degupan jantung anda??

Pertama, untuk diagnosis kehamilan itu sendiri - pada 5 minggu. Telur janin kecil mungkin tidak kelihatan di rongga rahim, tetapi bunyi degupan dan ciri khasnya akan menghalang doktor untuk melihat bayinya. Kedua, otot jantung bayi bertindak balas terhadap sebarang perubahan keadaannya, yang mungkin penting sebagai penilaian menyeluruh terhadap janin. Sebagai ukuran bebas yang membolehkan anda membuat diagnosis, pengukuran degupan jantung tidak muncul. Tetapi dengan baik melengkapkan maklumat yang dapat dikumpulkan semasa ultrasound, ujian makmal.

Tetapi dalam proses melahirkan bayi di hospital, pengukuran degupan jantung adalah petunjuk langsung mengenai keadaannya. Hipoksia akut semasa melahirkan sangat berbahaya bagi bayi, dan ramalan akan bergantung pada seberapa cepat doktor mengetahui mengenainya dan memutuskan pengurusan persalinan lebih lanjut.

Norma

Sebelum membincangkan norma degupan jantung, penting untuk memahami bahawa dalam proses pembentukan sistem kardiovaskular jantung bayi mengetuk secara tidak rata. Selepas 8 minggu, irama biasanya menjadi lebih yakin, jelas.

Sebilangan besar parameter ini adalah individu. Sekiranya seorang wanita menderita toksikosis atau selesema atau SARS, degupan jantung bayi akan sentiasa meningkat, dan pemeriksaan dalam tempoh ini akan memberikan kadar yang terlalu tinggi. Sekiranya ibu berbaring di punggung untuk waktu yang lama, akibatnya vena cava diperah oleh rahim hamil, degupan jantung mungkin akan berkurang, tetapi setelah mengubah posisi badan setelah beberapa saat, ia akan kembali normal.

Bayi dalam kandungan tidur dan terjaga, dan di kedua keadaan ini dia mempunyai degupan jantung yang berbeza. Pada peringkat akhir kehamilan, bayi cukup beremosi, banyak mendengar, merasa, merasa takut, dan otot jantung bertindak balas terlebih dahulu dan memberikan bacaan denyut jantung yang terlalu tinggi.

Norma untuk tempoh awal dan akhir berbeza, seperti yang dapat dilihat dari jadual data.

Jadual normatif kadar jantung - tarikh awal

Jangka masa, minggu.

Julat degupan jantung (degupan seminit)

lima

6

7

8

sembilan

sepuluh

sebelas

12

13

empat belas

Jadual nilai normatif degupan jantung - separuh kedua kehamilan

Jangka masa, minggu.

Julat degupan jantung (degupan seminit)

15 - 32

32 - 38

38 - 42

Bolehkah piawaian ini dianggap ketat? Tidak, kerana serpihan boleh dipengaruhi oleh sejumlah besar faktor. Penyimpangan degupan jantung sedikit ke satu arah atau yang lain agak dibenarkan.

Sekiranya doktor mempunyai kebimbangan tertentu terhadap kesihatan dan keadaan bayi mengikut hasil degupan jantung, dia mesti memberi pemeriksaan tambahan.

Penyimpangan dan alasan

Walaupun begitu, ketidaksesuaian degupan jantung anak dengan norma rata-rata tidak boleh menakutkan wanita. Mendengar daripada doktor bahawa degupan jantung tidak normal, ibu hamil mula bimbang, yang memburukkan lagi keadaan - semasa tekanan di badan wanita, peningkatan pengeluaran adrenalin dan kortison (hormon stres) berlaku, yang tidak disedari oleh otot jantung bayi. Oleh itu, mari kita dengan tenang mempertimbangkan kemungkinan penyebab penyimpangan dari norma.

Denyutan jantung rendah

Bayi anda menghidap bradikardia. Jantung berdegup lebih perlahan daripada yang diperlukan untuk tempoh kehamilan. Selalunya ini berlaku pada trimester terakhir, ketiga, ketika bayi menjadi sesak, ketika plasenta mulai meningkat usia dan lebih teruk dapat mengatasi pertukaran gas dan fungsi pemakanannya..

Bradikardia janin dianggap sebagai keadaan di mana degupan jantung dikurangkan menjadi 110 denyutan seminit atau kurang. Harap maklum bahawa semasa CTG, degupan jantung boleh turun ke nilai tersebut, tetapi kemudian ia kembali ke angka asal. Bradikardia - penurunan degupan jantung yang berterusan, yang diperhatikan sepanjang pemeriksaan.

Bradycardia sendiri tidak menunjukkan penyakit tertentu, tetapi doktor merawatnya dengan sangat berhati-hati, kerana selalu mengatakan bahawa keadaan anak itu mengalami kemerosotan. Denyutan jantung janin yang perlahan dapat didengar jika seorang wanita menjalani gaya hidup yang tidak sihat - merokok, minum alkohol dan dadah semasa kehamilan. Selalunya, degupan jantung bayi menjadi perlahan kerana terdapatnya anemia pada ibu (oleh sebab ini, penyimpangan degupan jantung ke arah penurunan diperhatikan lebih kerap pada trimester ketiga).

Sekiranya seorang wanita mempunyai air yang rendah atau tinggi, maka keadaan janin juga boleh merosot. Pelanggaran jumlah cairan amniotik didiagnosis dengan mudah, dan sepanjang kehamilan bagi wanita seperti itu dilakukan pemantauan yang paling dekat. Sebabnya mungkin wanita mengambil ubat dengan pil tidur, penyalahgunaan ubat penenang. Kadang-kadang bradikardia berterusan menunjukkan kecacatan kongenital.

Denyutan degupan jantung bayi yang perlahan selalu menjadi tanda yang membimbangkan, kerana ini menunjukkan bahawa bayi berada dalam keadaan dekompensasi, iaitu pelanggarannya sudah sekurang-kurangnya kronik, dan tubuh bayi tidak mempunyai lebih banyak sumber dan peluang untuk mengimbangi kekurangannya. Untuk bradikardia, mereka mungkin mencadangkan hipoksia kronik intrauterin (kelaparan oksigen), kekurangan plasenta, infark plasenta, konflik Rh yang teruk pada wanita Rh-negatif dengan anak positif Rh, sesak nafas mekanikal dengan tali pusat (ikatan di leher).

Doktor harus segera bertindak balas terhadap bradikardia. Adalah perlu untuk menentukan penyebab yang menyebabkan keadaan itu dan menghapuskannya secepat mungkin. Sekiranya tidak mungkin untuk mewujudkan atau menghilangkannya, pembedahan caesar awal dilakukan untuk menyelamatkan nyawa anak dan demi kepentingannya.

Satu-satunya kes apabila bradikardia bukan merupakan petunjuk untuk kemasukan ke hospital yang mendesak adalah pengesanan penurunan kadar jantung kerana gangguan peredaran sementara (vena cava yang diperas, tali pusat yang diperah oleh bayi di dalam rahim). Biasanya seorang wanita diminta berjalan dan berjalan selama setengah jam, kembali dan menjalani pemeriksaan semula. Bradikardia yang ditentukan secara fisiologi semasa pemeriksaan berulang tidak disahkan.

Sekiranya sekali lagi hasil degupan jantung diremehkan, wanita itu dimasukkan ke hospital, kerana keadaannya dan keadaan remah mungkin memerlukan campur tangan perubatan setiap saat.

Denyutan jantung meningkat

Denyutan jantung janin yang terlalu tinggi kurang berbahaya daripada diturunkan. Telah dikatakan bahawa ketakutan, tekanan mungkin menjadi alasan untuk keputusan peperiksaan tersebut. Tetapi walaupun tidak mengalami tekanan, jantung yang sering berdegup adalah tanda bahawa bayi sedang bergelut, keadaannya dapat dikompensasi. Denyut jantung yang tinggi disebut takikardia, mereka mengatakannya jika degupan jantung melebihi 175 denyutan seminit. Penyimpangan juga harus stabil, berterusan. Pengecualian adalah tempoh dari 8 hingga 11 minggu kehamilan, ketika degupan jantung yang tinggi adalah norma normal secara fisiologi.

Penyebab peningkatan frekuensi mungkin adalah tabiat buruk ibu, serta beberapa penyakitnya. Sebagai contoh, dengan hiperfungsi kelenjar tiroid, apabila tahap hormonnya meningkat, perubahan frekuensi degupan jantung kedua bayi dan ibunya dapat diperhatikan. Sekiranya toksikosis teruk, jika muntah bagi seorang wanita menjadi kebiasaan, kemungkinan dehidrasi meningkat, dan dalam kes ini, jantung bayi didengar dengan definisi takikardia. Penyebab takikardia janin mungkin adalah penyakit jantung ibu, gangguan fungsi ginjalnya.

Seorang kanak-kanak mungkin mempunyai alasan sendiri untuk degupan jantung yang kerap - gangguan struktur plasenta (kecacatannya), kehadiran jangkitan intrauterin, hipoksia pada peringkat awal.

Kelaparan oksigen, jika ia bermula baru-baru ini, dapat dikompensasi dengan sempurna oleh tubuh anak-anak, sehingga kelenjar adrenal berfungsi sedikit lebih aktif. Walaupun keadaannya dikompensasi, denyut jantung meningkat, sebaik sahaja bradikardia terjadi setelah ini, mereka mengatakan bahawa keadaan janin bertambah buruk - dia berhenti berjuang dan mengimbangi kekurangan oksigen. Sekiranya tidak ada pertolongan segera, dia mungkin akan mati.

Harus diingat bahawa beberapa kelainan kromosom juga dicirikan oleh degupan jantung yang terlalu kerap. Sebagai contoh, janin dengan sindrom Down sering menderita takikardia bersamaan. Tetapi untuk diagnosis keabnormalan kromosom, mendengarkan jantung tidak mencukupi, kerana ini ada sistem langkah-langkah diagnostik.

Lelaki atau perempuan?

Bercakap mengenai degupan jantung janin, sukar untuk tidak memikirkan topik menentukan jantina anak yang belum lahir mengikut kadar denyutan jantung. Walaupun abad ke-21 berada di halaman, banyak yang terus percaya bahawa kekerapan degupan jantung kanak-kanak dapat menunjukkan jenis kelamin embrio. Mereka percaya kerana mereka mahu mempercayai, dan tidak mungkin untuk menentukan jantina bayi pada peringkat awal sebaliknya - imbasan ultrasound hingga 15-16 minggu tidak dapat dengan pasti menjawab persoalan jantina yang diharapkan wanita.

Pakar mengatakan bahawa tidak ada hubungan antara jantina bayi dan degup jantungnya. Kekacauan seks terbentuk pada masa penggabungan sel seks ibu bapa. Sekiranya kromosom pada pasangan terakhir sama dengan XX, seorang gadis akan dilahirkan, jika XY adalah anak lelaki. Organogenesis jantung berlaku dengan cara yang sama pada embrio kedua-dua jantina, organ dan fungsinya berkembang sama setiap minggu, jika tidak, doktor akan mempunyai dua jadual diagnostik - satu dengan kadar jantung untuk kanak-kanak lelaki, yang lain - dengan kadar jantung untuk kanak-kanak perempuan.

Pada masa yang sama, forum wanita penuh dengan mesej dan perbincangan mengenai isu ini, seolah-olah tidak ada yang mendengar pendapat pakar. Gadis itu mendapat degupan jantung yang lebih kerap, kanak-kanak lelaki lebih jarang berlaku. Pada kanak-kanak perempuan, kata pakar kaedah rakyat untuk menentukan seks, jantung berdegup sekejap, tidak jelas, dan pada lelaki - berirama. Sebenarnya, irama degup jantung kanak-kanak yang tidak konsisten dan kabur hanya muncul dalam satu kes - jika kanak-kanak itu mengalami kecacatan jantung kongenital. Dan tidak ada bezanya, budak lelaki di dalam rahim atau perempuan. Hati yang sakit benar-benar berdegup dengan perbezaan dari yang sihat.

Sekiranya kanak-kanak itu sihat, jantina tidak menjadi masalah - jantung akan berdegup dengan berirama dan jelas pada kanak-kanak perempuan dan lelaki.

Untuk mengetahui jantina, jika penting, perlu melakukan ultrasound selama 14 minggu atau menderma darah sebagai sebahagian daripada ujian DNA pranatal yang tidak invasif. Ultrasound memberikan jawapan dengan ketepatan 80%, ujian DNA - dengan ketepatan 99%.

Mitos umum yang lain mengenai degupan jantung ialah semasa kehamilan selepas IVF dengan cryoprotocol, jantung bayi berdegup dengan lebih perlahan. Seperti yang dapat dilihat dari semua perkara di atas, ini tidak benar. Cryopreservation sel kuman dan embrio mengurangkan daya maju mereka, tetapi tidak mempengaruhi perkembangan embrio jika implantasi berjaya.

Ibu yang prihatin mendengar jantung bayi mereka semasa imbasan ultrasound atau di rumah sendiri dengan hati yang tenggelam, kelembutan dan ketenangan muncul, tahap tekanan wanita menurun pada masa itu dan ini benar.

Denyutan jantung anak adalah tanda tidak dapat dipertikaikan dari kehidupan baru di dalamnya. Mengetahui tentangnya adalah satu perkara, tetapi mendengar adalah perkara lain.

Anda akan belajar tentang bagaimana degupan jantung direkodkan berdasarkan hasil ultrasound pada minggu ke-7 beban dalam video seterusnya.