Couperosis pada wajah - untuk mengubati, tidak dapat dimaafkan: kami mencari alasannya, kami menetapkan rawatan

Wanita itu diatur sedemikian rupa sehingga setiap bahagian wajah diperiksa di cermin setiap hari. Sangat sesuai apabila kulit licin dan kenyal. Tetapi ini tidak selalu berlaku...

Sekiranya ada sesuatu yang berlebihan muncul di wajah, maka banyak wanita dapat mengecewakannya, dan ada juga yang boleh menimbulkan kemurungan. Terutama jika dia tidak pernah menghadapi masalah seperti itu sebelumnya, dan tidak tahu bagaimana menyingkirkannya.

Cupirosis merujuk kepada penyakit pada kulit wajah. Kerana kapal yang rapuh dan melebar, jaring kecil muncul di atasnya. Patologi ini berlaku terutamanya pada wanita. Nasib baik, ia boleh dirawat, tetapi bagaimana - kita akan mengetahui di bawah.

Penyakit apa jenis kopersi pada wajah dan bagaimana ia menampakkan?

Jelek, apabila wajah ditutup dengan urat labah-labah dan jaring, kulit di atasnya menjadi merah. Semua ini adalah rosacea, dan ia bukan sahaja menghiasi seseorang, tetapi juga membawa ancaman semburan dan merebak ke bahagian kulit yang lain. Oleh itu, jika patologi ini muncul, maka perlu tanpa penangguhan, untuk menjalani rawatannya.

Selalunya rosacea membuat dirinya terasa di pipi, dagu, dan sayap hidung. Di dahi, ia kurang biasa. Kulit yang terjejas berubah warna, dari merah muda menjadi kebiruan. Dalam kes ini, semuanya bergantung pada pengabaian penyakit. Kawasan kulit di mana penyakit ini muncul akan mempunyai kontras yang nyata dengan kulit yang sihat..

Sebelum anda mula merawat rosacea, anda harus tahu dengan pasti bahawa kita menghadapinya. Gejala patologi ini adalah seperti berikut:

  • hidung atau pipi ditutup dengan kapilari mesh;
  • dengan latar belakang kulit yang sihat di wajah, kawasan yang terkena akan kelihatan seperti bintik-bintik yang tidak menyenangkan;
  • terdapat banyak nodul vaskular, ukurannya boleh berbeza, dari setengah milimeter atau lebih.

Apabila doktor telah mengesahkan diagnosisnya, terapi kompleks harus dimulakan, dan tidak harus hanya menangani masalah yang menyamar sebagai kosmetik.

Seperti yang telah disebutkan, patologi berkembang secara beransur-ansur, dalam beberapa tahap, jika penyakit ini tidak dirawat segera setelah munculnya. Setiap peringkat mempunyai simptom tersendiri:

Ia dipanggil eritrosis. Ia berlaku dalam keadaan tertentu dan faktor yang memprovokasi. Kadang-kadang kejadiannya yang tidak bersebab juga berlaku..

Yang paling terdedah kepada permulaan penyakit ini adalah sayap hidung, pipi dan dagu. Sensitiviti kulit di kawasan ini meningkat, ia memperoleh warna merah. Orang yang sakit mengadu demam, gatal, kesemutan. Keadaan ini boleh berlangsung dari beberapa minit hingga dua jam. Patologi kulit pada wajah ini boleh merebak ke leher..

Di kawasan yang bermasalah, keadaan kemerahan pada kulit selalu ada. Rangkaian vaskular dan tanda bintang mula muncul, serta pigmentasi.

Terdapat perkembangan dermatosis kongestif. Kulit di wajah mempunyai wajah yang sudah tua. Ia memperoleh warna kelabu. Kawasan bermasalah ini mempunyai kawasan yang meradang yang kadang-kadang diliputi ruam pustular. Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur, dan tahap ke-3 tanpa rawatan berlaku dalam 20-30 tahun dari permulaan patologi.

Kulit menjadi kasar dan menebal. Penyakit ini sangat ketara pada hidung pesakit, kerana ia menjadi pineal.

Varieti rosacea dan penyebabnya

Sebelum memulakan terapi yang bertujuan untuk menyembuhkan rosacea, disarankan untuk mengetahui apa yang dapat menjadi dorongan untuk terjadinya, yaitu, vasodilatasi dan kehilangan keanjalan.

Ahli dermatologi dan pakar kosmetik mendakwa bahawa ini boleh berlaku kerana dua sebab:

  • kecenderungan keturunan;
  • mendorong faktor luaran.

Berikut adalah penyakit yang berkaitan dengan genetik yang pasti menyebabkan kerapuhan kapilari meningkat:

  1. Angiomatosis Encephalotrigeminal (sindrom Sturge-Weber-Crabbe) - dicirikan oleh penampilan angioma;
  2. Sindrom Louis-Bar - dikaitkan dengan kekurangan imun;
  3. Penyakit Randu-Osler - aneurisma arteriovenous berlaku, pendarahan kerana peningkatan kerentanan dinding saluran darah.

Faktor luaran mungkin berlaku seperti:

  • tinggal lama di bawah sinar matahari yang aktif (mengunjungi pantai atau kerja taman);
  • perubahan suhu secara tiba-tiba (dari udara sejuk ke panas, tinggal di dalam tab mandi);
  • keterlaluan sistem saraf (tekanan, kemurungan);
  • makanan panas dan pedas;
  • makan atau makan yang tidak seimbang;
  • merokok, penyalahgunaan alkohol;
  • kehadiran rosacea pada kulit wajah (rosacea);
  • kekurangan vena:
  • penyakit hati (sirosis, hepatosis, hepatitis);
  • perubahan latar belakang hormon seseorang (kehamilan, menopaus), serta pelanggaran fungsi sistem endokrin;
  • penyakit kardiovaskular;
  • penyakit saluran gastrousus;
  • penyakit kronik yang lain.

Seperti yang kita lihat, rosacea bukanlah penyakit bebas, ia muncul sebagai gejala, yang melambangkan adanya penyakit ini, atau perlunya perubahan gaya hidup.

Rawatan rosacea pada wajah

Tetapi jika kita membetulkan beberapa kelainan dalam tingkah laku dan pemakanan untuk semua orang, maka tidak mungkin mereka dapat menentukan penyakit mana yang terlibat dalam kerapuhan vaskular.

Ini bermaksud bahawa anda harus menghubungi pakar. Ia boleh menjadi ahli dermakosmetologi atau ahli phlebologist. Selepas diagnosis, doktor akan menetapkan rawatan untuk penyakit yang menyebabkan rosacea terlebih dahulu.

Sekiranya seseorang tidak mempunyai penyakit yang membentuk kelompok risiko, maka perawatan harus diambil untuk menyingkirkan tabiat buruk, dan menjalani gaya hidup yang sihat. Dan kemudian sudah menggunakan prosedur tertentu, dan menghilangkan kecacatan pada kulit wajah.

Terapi pada wajah dengan rosacea dilakukan baik dengan bantuan ubat-ubatan dan manipulasi kosmetik. Tetapi pilihan terbaik adalah mendekati masalah secara menyeluruh. Mereka juga merawat rosacea di rumah, tetapi kita tidak boleh lupa bahawa berjumpa doktor tetap wajib dilakukan.

Rawatan salun

Hari ini, dengan rosacea di wajah, anda berjaya melawan manipulasi kosmetik. Mereka dipilih dengan mengambil kira ciri-ciri tubuh manusia, tahap penyakit dan kemampuan kewangan. Prosedur salun merangkumi:

  • rawatan laser;
  • terapi ozon;
  • peremajaan foto;
  • mesoterapi.

Semua kaedah ini akan membolehkan anda menyelesaikan masalah luaran yang berkaitan dengan rosacea tanpa rasa sakit dan cepat..

Rawatan laser

Ini adalah pembasmian saluran darah di wajah dengan sinar laser. Prosedurnya agak tidak menyakitkan, setelah tindakannya seseorang cepat sembuh. Pemasangan laser terdapat pelbagai jenis. Kesan yang paling ketara dimiliki oleh peranti yang mempunyai sinaran kuning dan hijau..

Terapi ozon

Melakukan campuran ozon dengan oksigen dengan microneedle di dalam kapal. Cuperosis hilang tanpa parut atau pigmentasi. Ini adalah salah satu kaedah terbaik untuk menyingkirkan penyakit ini..

Semasa prosedur, pengoksidaan biokimia diperoleh, kerana itu kapal dengan kehadiran patologi hilang. Selari dengan rawatan utama, hasilnya adalah peremajaan kulit kerana pengisiannya dengan oksigen.

Peremajaan foto

Ini adalah pengaruh tenaga cahaya dari kekuatan yang kuat pada kapal yang cedera, sementara penyatuannya diperhatikan. Kapilari yang menyebabkan pembekuan dibuat tidak dapat dilihat, dan akhirnya larut sepenuhnya. Dengan menggunakan prosedur ini, anda berjaya mengalahkan rosacea, dan juga memperbaiki keadaan umum kulit wajah.

Mesoterapi

Dengan suntikan, pelbagai ubat (bahan aktif biologi, vitamin) diperkenalkan yang meningkatkan peredaran darah dalam darah dan menguatkan dinding vaskular. Kaedah dari perubatan datang ke kosmetologi. Ia digunakan untuk rawatan dan pencegahan..

Dalam video ini, anda dapat melihat bagaimana menggunakan alat khas anda dapat membuang saluran rosacea di wajah.

Memperbaiki keadaan wajah di rumah dengan kosmetik, pembersihan dan cara lain

Orang yang menderita rosacea mesti dapat merawat wajah mereka dengan betul. Untuk melakukan ini, terdapat petua yang bertujuan untuk kesan cepat:

  • Kosmetik boleh membantu anda dalam hal ini..

Untuk menyelesaikan masalah ini, terdapat pelbagai produk kosmetik. Sekiranya anda tidak dapat menjumpainya, anda boleh mengambil produk yang bertujuan untuk kulit sensitif. Sekarang ada siasatan yang boleh anda tentukan: adakah produk sesuai untuk anda atau tidak.

  • Dana, dalam kes ini, dipilih dengan berhati-hati.

Pertama, mereka yang mempunyai kesan agresif pada kulit harus dikecualikan. Ini adalah produk kosmetik seperti filem topeng, losyen dan tonik untuk alkohol, krim gosok.

Krim dan produk penjagaan lain yang mengandungi mentol, pudina, cengkeh, kayu putih, madu asli dan pelbagai wangian juga dikontraindikasikan.

  • Semasa menggunakan kosmetik, perlu memantau reaksi kulit.

Sapukan krim ke wajah dengan lembut, dengan gerakan yang lembut, sebelum itu, taipkan produk dengan hujung jari anda.

  • Selepas mencuci dengan tuala, kulit di wajah tidak menggosok, tetapi anda hanya perlu sedikit basah.
  • Dilarang menggunakan alat urut, berus, tuala kasar.

Dan juga jangan gunakan pembersihan kulit secara manual. Akan lebih berguna untuk melakukan urutan dengan rosacea kepada pakar - ia akan memberi kesan positif pada keadaan wajah..

  • Kempen di rumah mandian dan sauna mesti dihentikan, kerana dalam kes anda akan lebih banyak bahaya dari perjalanan ini daripada faedah.

Sekiranya prosedur mandi sangat penting bagi anda, dan anda tidak boleh melakukannya tanpanya, anda harus mematuhi cadangan untuk mengurangkan bahaya yang anda alami. Semasa sesi, tutup wajah anda dengan tuala lembap, dan panaskan mandi sedikit.

  • Juga berlaku untuk kontraindikasi dan penyedutan wap rumah.
  • Anda perlu mengikuti diet yang ditetapkan untuk rosacea (baca mengenai ini di bawah).
  • Perlu dikhuatiri tidak hanya prosedur mandi, tetapi juga cahaya matahari langsung, dan lama tinggal di tempat sejuk.
  • Topeng kolagen dengan patologi ini memberi kesan positif, ia dibeli di farmasi.
  • Dengan rosacea, sukan juga akan membantu menguatkan dinding kapilari. Berbasikal dan mendaki, berenang, yoga - ini adalah jenis yang akan berguna bagi anda.

Setiap masa, kehidupan meyakinkan kita bahawa kesihatan dan tingkah laku saling berkaitan. Faktor negatif yang boleh memburukkan lagi penyakit mesti dielakkan..

Melakukan penjagaan kulit yang betul pasti akan memberi kesan yang baik, dan jika anda menambahkan lebih banyak keyakinan dan rawatan menyeluruh, hasilnya pasti.

Doktor memberitahu bagaimana menyingkirkan jaringan vaskular pada wajah.

Ubat yang dapat menyingkirkan rangkaian vaskular

Terapi untuk rosacea pada wajah dengan ubat perubatan tidak menunjukkan bahawa ini adalah kaedah rawatan utama. Apabila patologi telah menunjukkan dirinya, maka tanda-tanda luaran dapat dihilangkan dengan menggunakan salah satu kaedah yang dipertimbangkan.

Dadah mempengaruhi pengukuhan saluran darah dan meningkatkan peredaran darah dalam darah. Berikut adalah aset tetap yang ditetapkan oleh doktor untuk rosacea.

Troxevasin: gel atau tablet

Bentuk pelepasan boleh berbentuk tablet, atau dalam bentuk gel. Ia mengandungi rutin dan vitamin C. Komponen ini menguatkan dinding kapilari dan meningkatkan keanjalannya. Produk ini mempunyai kesan anti-radang..

Kontraindikasi - penyakit gastrousus dan kegagalan buah pinggang, serta hipersensitif terhadap rutosida, kemunculan alahan.

Vitamin Ascorutin

Ubat ini mempunyai komposisi komponen yang serupa dengan Troxevasin, tetapi perbezaan dalam bahagian. Kompleks vitamin ini mempunyai kesan pengukuhan pada saluran darah dan pada tubuh secara keseluruhan. Terdapat dalam tablet.

Antara kontraindikasi adalah trombophlebitis. Ujian darah dapat menunjukkan adanya atau ketiadaan penyakit ini.

Untuk membuat tonik dengan kesan penyembuhan dari Ascorutin, anda perlu melarutkan beberapa tablet dalam 200 ml air.

Salap Heparin

Mengurangkan keradangan pada kulit, dan menjadikan bintang kapilari kurang kelihatan. Terdapat kontraindikasi untuk penggunaan salap untuk pesakit dengan ulser gastrik dan pembekuan darah rendah.

Krim Dirozeal

Krim yang asasnya terdiri daripada retinaldehid dan dextran sulfate. Ia mempunyai kesan menenangkan pada kulit, meningkatkan metabolisme sel, menguatkan dinding epidermis dan kapilari. Ia juga meningkatkan peredaran darah dalam darah. Menghilangkan haba dari kulit yang bermasalah dengan segera, setelah permohonan pertama.

Tramp

Ini adalah serbuk dari mana suspensi disediakan. Ia dibuat dari span air tawar kering. Ubat ini bertindak sebagai analgesik, mempunyai kesan anti-radang pada kulit.

Kontraindikasi adalah reaksi alergi, intoleransi peribadi.

Resipi kosmetik untuk topeng muka

Antara agen yang meringankan keadaan kulit wajah dengan rosacea adalah topeng yang dibuat di rumah dari bahan-bahan yang boleh dipilih di dapur.

Topeng oat

Serpihan dari budaya ini menempati salah satu tempat pertama dalam diet, tetapi selain itu, ia dapat menjadi topeng yang sangat baik untuk kulit sensitif.

Untuk melakukan ini, potong chamomile dan tambahkan tepung gandum dalam jumlah yang sama dengannya. Tambahkan minyak sayuran ke dalam campuran ini, dan kacau, sehingga jisim konsistensi seragam diperoleh. Sapukan ke muka dan tahan selama 15 minit. Kemudian bilas dengan air suhu bilik.

Topeng Campuran Herba

Untuk melakukan ini, diperlukan ekstrak dalam jumlah yang sama: calendula, dandelion, safron Jepun, dan minyak biji anggur. 100 g air mendidih dituangkan ke dalam larutan ini, kacau rata. Sapukannya 2 jam sebelum tidur, dan setelah 10 minit basah dengan serbet.

Cuka epal

Ia dicampurkan dengan air (1: 4) dan lap kawasan yang bermasalah dengan larutan ini 2 kali sehari.

Topeng dengan tanah liat

Ia menembusi pori-pori kulit dengan sempurna, membersihkannya. Dengan rosacea, tanah liat merah akan berkesan, ia mempunyai kesan yang baik.

Ia dibiakkan dengan air mineral atau warna chamomile, atau susu. Sebaiknya tambahkan tablet ascorutin tanah ke dalam larutan. Topeng disimpan pada kulit sensitif hingga 5 minit, dan pada kulit berminyak - hingga 20 minit.

Topeng lemon dengan madu. Untuk membuatnya, ambil 1 sudu teh madu cair semula jadi, 1 sudu besar. sesudu serbuk talcum, 5 sudu besar. sudu besar jus lemon. Dalam larutan ini berikan sedikit air. Kacau dan sapukan pada wajah. Setelah sepertiga jam, topeng dikeluarkan dengan menggunakan kapas yang direndam dalam air mineral.

Topeng Kentang Mentah Parut

Gosokkannya pada parutan halus dan ratakan ke atas kulit. Ia melembutkan dan melicinkan kedutan. Biarkan topeng selama setengah jam. Kemudian basuh dengan kemasukan chamomile atau calendula.

Topeng lidah buaya

Untuk pembuatannya, daging tanaman diambil. Untuk melakukan ini, masukkan daun ke dalam peti sejuk.

Dan sebelum prosedur, mereka mencuci kulit dengan infus teh, dan kemudian memotong daun tanaman dan menggosok kawasan yang bermasalah dengan pulpa. Kemudian sapukan krim berkhasiat.

Pengelupasan kimia

Sebelum prosedur pengelupasan berunding dengan pakar. Manipulasi merangsang pertumbuhan semula, membantu pengelupasan lapisan kulit mati. Ia memperbaiki keadaannya..

Diet untuk rosacea

Pesakit dengan rosacea harus mematuhi sekatan pada jenis makanan tertentu:

  • hidangan masin dan pedas;
  • produk yang mengandungi kafein;
  • coklat;
  • perapan dan sos pedas.

Kompleks vitamin mempunyai kesan positif pada keadaan kulit wajah. Vitamin C mesti ada dalam komposisi mereka - ia meningkatkan nada vaskular dan mengaktifkan pembentukan kolagen. Vitamin P juga diperlukan - ia meningkatkan keanjalan kapilari, dan vitamin K menguatkannya.

Langkah pencegahan

Penyakit ini selalu lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan. Ini juga berlaku untuk rosacea pada wajah. Oleh itu, dari usia 15 tahun, perlu mencegah patologi ini.

Pada usia ini, banyak remaja mula mengupas kulitnya, dan untuk mengelakkan akibat negatif, anda harus menggunakan produk untuk jenis kulit sensitif, jika perlu, melindungi kulit dari kesan angin, matahari dan fros, memantau penghidratannya, mencucinya dengan air pada suhu bilik.

Sekiranya anda mengikuti diet yang rasional dan menjalani gaya hidup yang sihat - tinggalkan tabiat buruk dan pengambilan makanan yang tidak seimbang, maka jika tidak ada faktor keturunan, ada kemungkinan besar untuk tidak mengalami rosacea pada diri sendiri. Tetapi jika penyakit itu muncul, maka pendekatan bersepadu untuk rawatannya akan membantu mengatasi patologi ini, dan mengembalikan kulit ke keadaan yang memuaskan..

Mengapa kapilari, kaedah penyingkiran dan pencegahan muncul di wajah

Kemunculan kapilari kecil pada kulit wajah adalah masalah yang tidak dianggap begitu jarang. Tetapi jika bagi kebanyakan lelaki itu tidak kritikal, maka separuh manusia yang cantik sangat tidak setuju dengan ini. Ironinya adalah bahawa kecacatan kosmetik seperti ini paling sering muncul pada wanita. Ini disebabkan oleh fungsi estrogen hormon wanita, salah satu kesannya adalah peningkatan nada vaskular. Walau bagaimanapun, penyalahgunaan alkohol mempunyai manifestasi yang serupa. Penampilan kapilari di wajah tidak menimbulkan ancaman langsung kepada kesihatan, patologi ini bukan di antara penyakit berbahaya, tetapi dari sudut estetik, rosacea membawa banyak kesedihan kepada wanita, terutama muda.

Kapilari di wajah boleh dikeluarkan menggunakan teknik kosmetik dan fisioterapeutik..

Sebilangan besar daripada mereka cuba menghilangkan urat dengan kaedah yang ada, kadang-kadang sangat meragukan (seperti mengikuti nasihat penyembuh), yang benar-benar boleh menyebabkan masalah yang lebih serius, dan bukan hanya masalah kulit. Oleh itu, sebelum memulakan rawatan, pastikan anda berjumpa dengan pakar dermatologi yang akan memberi nasihat mengenai taktik terbaik untuk terapi kapilari.

Punca rosacea muka

Terapi patologi akan lebih berjaya sekiranya anda mengetahui sebab mengapa kapilari merah muncul di wajah. Semua kaedah yang ada untuk menyingkirkan jaring kapilari tidak menjamin bahawa ia tidak akan muncul di masa depan, dan mengetahui sebab-sebabnya dapat menyelamatkan anda dari bencana ini. Perhatikan bahawa terdapat sejumlah besar faktor yang membuktikan bahawa mereka dapat bertindak sebagai provokator perkembangan rosacea:

  1. Keturunan buruk. Sebagai peraturan, masalah dengan penampilan saluran darah pada kulit wajah yang disebabkan oleh kecenderungan genetik muncul pada masa dewasa.
  2. Ketidakseimbangan hormon - ini dapat dikatakan jika penampilan rangkaian kapilari bertepatan dengan tekanan yang dialami atau kenaikan berat badan yang tajam (atau penurunan berat badan). Cuperosis sering disebabkan oleh kehamilan, keadaan selepas melahirkan anak atau semasa menopaus..
  3. Merokok menyebabkan kerapuhan vaskular, sambil menghisap rokok, mereka menyempit, yang mengganggu peredaran darah, menyebabkan munculnya kapilari.
  4. Penyalahgunaan alkohol, sebaliknya, menyebabkan vasodilasi kerana peningkatan tekanan darah, yang juga dapat menyebabkan pengembangan kapilari yang memasuki lapisan subkutan atas.
  5. Keadaan tertekan dan tekanan yang kerap juga menyebabkan peningkatan tekanan darah yang berpanjangan, kerana alasan ini risiko tinggi rosacea adalah ciri orang yang mempunyai jiwa yang tidak stabil.
  6. Pemakanan yang buruk adalah provokator banyak penyakit, termasuk rosacea. Gairah untuk makanan pedas, berlemak, asap adalah penyebab perkembangan aterosklerosis, yang ditunjukkan oleh kemerosotan keanjalan dinding kapal. Peminat hidangan panas juga berisiko..
  7. Pendedahan kepada radiasi ultraviolet adalah faktor yang menyumbang kepada pertumbuhan aktif sel di bahagian dalam saluran darah, menyebabkan pengembangannya kekal. Selain itu, ketika terbawa oleh prosedur suria, darah tepu dengan radikal bebas yang merosakkan tisu vaskular, dan ini adalah salah satu sebab mengapa kapilari di wajah meletus dari masa ke masa.

Seperti yang anda lihat, banyak sebab yang menyebabkan kemunculan kapilari muka diperolehi. Cukup untuk menghilangkannya agar dapat melupakan masalah itu selamanya. Walau bagaimanapun, ia jauh lebih sederhana dan lebih murah daripada rawatan rosacea..

Punca pecahnya kapilari pada wajah

Sebilangan besar mereka yang menderita rosacea tidak senang terkena ketika, bukannya jaring kapilari, mereka pernah melihat hematoma yang luas di wajah mereka. Sebab pembentukannya adalah pecahnya saluran darah, yang terjadi akibat tekanan darah yang terlalu banyak. Dengan peredaran darah yang meningkat, dinding pembuluh darah mengembang, tekanan pada tisu penghubung meningkat, yang di beberapa tempat "sempit" mencubit kapilari kecil, yang menyebabkannya pecah. Terdapat pendarahan pada tisu lembut, manifestasi luarannya adalah warna biru pada kawasan kulit ini. Terutama sekali, kesan ini khas untuk orang yang mempunyai kulit yang sangat sensitif dengan lapisan epidermis yang nipis.

Faktor-faktor yang memprovokasi lain yang menyebabkan pecahnya saluran darah kecil adalah:

  1. Prosedur kosmetik. Peminat salon kecantikan, menyalahgunakan pelbagai prosedur peremajaan kulit, berisiko mengurangkan keanjalan saluran darah, yang menyebabkan pecahnya. Yang paling berbahaya dalam aspek ini adalah mengukus wajah, minat untuk penyamakan buatan dan pengelupasan kimia.
  2. Kesan perubahan suhu, sinaran suria, pecah-pecah kulit - semua faktor luaran ini turut menyumbang kepada pecahnya kapilari muka merah dengan pembentukan lebam.
  3. Kerja fizikal yang berat (sebagai pilihan - lawatan kerap ke gim dengan beban kuasa) menyumbang kepada peningkatan beban pada badan. Kapilari dalam kes sedemikian pecah kerana ketegangan yang berlebihan.

Sering kali, sifat fenomena ini masih belum dapat dikesan, kadang-kadang setelah diperiksa, nampaknya rosacea dimanifestasikan kerana penyakit organ-organ dalaman. Pesakit hipertensi juga berisiko..

Kapilari pecah di muka - ini adalah alasan tanpa syarat untuk memikirkan hakikat bahawa anda tidak betul dengan kapal. Tetapi rawatan diri hanya sesuai di sini setelah berunding dengan doktor yang hadir, yang akan mengesyorkan terapi ubat, pembedahan kosmetik atau penggunaan ubat-ubatan rakyat.

Betapa berbahayanya rosacea

Dari segi bahaya kesihatan, kapilari bukanlah penyakit berbahaya. Lebih-lebih lagi, dengan satu manifestasi, fenomena ini dapat dianggap sebagai kecacatan kosmetik, iaitu sebagai varian norma. Tentukan sendiri: panjang saluran darah kecil, atau kapilari, di dalam badan orang dewasa adalah kira-kira 10 ribu kilometer. Dengan latar belakang ini, beberapa sentimeter (atau puluhan sentimeter) yang menjadi jelas kelihatan tidak memainkan peranan besar, bahkan dalam bekalan darah ke tisu berdekatan.

Tetapi dengan lesi yang meluas, yang agak jarang berlaku, pemakanan lapisan subkutan masih boleh merosot. Lama kelamaan, ini akan menyebabkan kulit kendur, menyebabkan keriput dan perubahan warna pada kawasan yang bermasalah. Fakta bahawa kapilari di wajah pecah adalah masalah jangka pendek, walaupun agak tidak menyenangkan. Kuperosis jauh lebih berbahaya, yang menampakkan diri bersama dengan gejala ciri penyakit lain (rosacea, telangiectasia, hemangioma, patologi hati). Oleh itu, perundingan dengan pakar dermatologi dalam kes sedemikian adalah wajib.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kapilari muka pecah

Sekiranya anda berdamai dengan jaring labah-labah, maka bersiaplah untuk fakta bahawa mereka boleh mula pecah. Seperti yang dinyatakan di atas, ini praktikalnya tidak akan mempengaruhi kesihatan anda, tetapi hampir tidak ada yang setuju untuk menggunakan hematoma pada wajah anda. Menggunakan kosmetik untuk menyembunyikan kecacatan tersebut adalah salah satu cara untuk menyelesaikan masalah tersebut. Tetapi jauh dari yang terbaik. Ubat-ubatan atau resipi rakyat adalah pilihan yang baik, tetapi tidak dirancang untuk kesan yang cepat. Lebih baik menggunakan prosedur kosmetik yang melibatkan campur tangan pembedahan. Penyingkiran kapilari di wajah adalah kaedah paling berkesan dan kardinal untuk menghilangkan rosacea. Dan tidak ada jaring laba-laba - tidak ada hematoma.

Cara mengatasi rosacea. Punca kemerahan dan rangkaian vaskular pada wajah

Cuperosis: rawatan dan pencegahan. Cara mencapai warna yang sempurna: kosmetik berbanding rosacea - kami memilih untuk diri sendiri.

Lebih daripada 90% wanita menghadapi masalah vaskular: urat varikos, urat labah-labah pada kaki, tetapi manifestasi yang paling ketara adalah, tentu saja, jaringan vaskular pada wajah - rosacea kulit. Bagaimana untuk mendapatkan kulit yang sempurna tanpa bintik-bintik dan kemerahan, kata Daria Kokoshnikova, ahli dermatovenerologi, pakar kosmetik, pakar kosmetik profesional jenama Britain Medik8.

Punca urat labah-labah di wajah

Manifestasi utama rosacea kulit adalah rangkaian vaskular merah dan "bintang" vaskular pada sayap hidung, pipi dan dagu. Cuperosis paling kerap berlaku pada orang yang mempunyai kulit yang cantik dan sensitif. Apabila peredaran darah di dalam kapal meningkat, mereka mengembang, tetapi tisu penghubung menekannya dari luar. Dari masa ke masa, keanjalan serat tisu penghubung dan salurannya sendiri menurun: ia tetap mengembang - dan menjadi ketara di wajah.

Pemilik kulit yang sangat sensitif sering mengalami kemerahan atau keradangan, disertai dengan rasa terbakar, kesemutan, dan gatal-gatal. Kemerahan boleh berlaku di mana sahaja di wajah. Pada mulanya, manifestasi bersifat sementara, tetapi secara beransur-ansur menjadi kekal dan menjadi lebih ketara kerana perubahan pada saluran darah. Ini adalah couperosis sebenar. Sekiranya kemerahan besar di kawasan, atau di beberapa tempat, diagnosisnya adalah "rosacea meresap".

Cuperosis, iaitu vasodilasi patologi, menyebabkan:

  1. Sering terkena sinar matahari, penyalahgunaan solarium menyumbang kepada kerosakan pada dinding vaskular dan pengembangan kapal kecil yang berterusan di wajah dan badan.
  2. Merokok.
  3. Bekerja dalam keadaan perubahan suhu yang tajam.
  4. Mandi, mandi air panas dan sauna menyebabkan peredaran darah meningkat di kulit, sehingga menyebabkan vasodilatasi.
  5. Penyakit sistem kardiovaskular (terutamanya penyakit urat kronik).
  6. Penyakit wanita yang membawa kepada gangguan hormon. Beberapa kontraseptif hormon memprovokasi rosacea.
  7. Tekanan juga memburukkan lagi keadaan kulit, boleh menyebabkan rosacea.

Seperti yang anda ketahui, semua yang kita makan tercermin pada kulit. Provoke rosacea:

  • coklat dan koko;
  • kopi dan teh hitam yang kuat;
  • pengasam, kemasinan dalam tin;
  • daging salai;
  • alkohol dalam kuantiti yang banyak, tentu saja, menimbulkan penyakit;
  • pengambilan rempah yang berlebihan;
  • penyalahgunaan makanan pedas atau panas.

Kulit sensitif yang terdedah kepada kerengsaan dan kemerahan perlu berhati-hati, tetapi pada masa yang sama penjagaan yang lembut: pembersih harian tidak boleh mengandungi bahan tambahan alkohol atau bahan yang menjengkelkan.

Cara menghilangkan rosacea: "ujian wajah"

Hari ini, di gudang ahli kosmetik ada alat yang benar-benar mampu mengatasi masalah vasodilasi, yang tidak hanya mempunyai terapi, tetapi juga tindakan pencegahan yang berterusan. Kami memutuskan untuk mencuba gel krim Red Alert Anti-Redness dari jenama Inggeris Medik8. Red Alert Anti-Redness mempunyai sifat antioksidan, membantu menguatkan dinding kapilari dan dinding saluran kecil, mengurangkan kemerahan pada kulit - tidak hanya pada wajah, tetapi juga pada badan. Dan di dalamnya adalah dos tertinggi bahan aktif - vitamin K.

Secara amnya, Red Alert adalah pengembangan pertama syarikat jenama Medic8. Krim ini muncul pada tahun 2004, sejak itu serum dan busa pencuci telah ditambahkan, meningkatkan kesan terapi.

Pertama, pengelupasan enzimatik dilakukan dengan asam buah (papain, bromelain), yang "membakar" stratum corneum kulit. Kadang-kadang - menurut petunjuk - mungkin ada pengelupasan kimia ringan, bergantung kepada keparahan masalah.

Oleh kerana titik hitam di wajah - komedo - adalah masalah kulit yang lain, walaupun tidak berkaitan langsung dengan kapal, lebih baik menyingkirkannya pada tahap ini..

Kemudian serum khas digunakan - terdapat persiapan yang sangat diperlukan berdasarkan vitamin K2 dan terpenone, ekstrak chestnut kuda dan vitamin C. Secara umum, vitamin C sangat berguna untuk kulit wajah, dan setiap jenama yang menghormati diri mesti mempunyai produk berdasarkannya. Hanya, menurut pakar, anda perlu menggunakan vitamin C pada waktu pagi - ini akan memberi tenaga pada kulit sepanjang hari.

Selepas saluran penguat serum, krim digunakan - dan pada masa yang sama urut muka dilakukan. Ngomong-ngomong, urut boleh - dan harus - dilakukan sendiri, di rumah, setiap petang. Dan jangan percaya kepada mereka yang mengatakan bahawa anda tidak boleh meregangkan dan bahkan menyentuh wajah anda lagi - urut meningkatkan peredaran darah dan nada otot.

Amaran secara tidak tegas terhadap mandi dan selaran matahari tanpa pelindung matahari, pakar juga tidak menasihatkan "menutupi" kulit yang tidak rata: "Asas yang dipilih dengan betul, tentu saja lebih baik daripada penyamakan - tetapi anda tidak harus terbawa dengan kosmetik: bagaimanapun, ini hanya melegakan sementara, menyembunyikan masalah".

Adalah perlu untuk merawat kursus rosacea - untuk 7-10 prosedur setiap 3-4 bulan. Adalah penting bahawa vitamin K dan PP memasuki badan, anda boleh minum ascorutin - ia menguatkan saluran darah. Semua ini akan mencapai kulit yang lebih sekata, menghilangkan kemerahan yang kuat.

Sekiranya anda ingin menyelesaikan masalah secara radikal - iaitu kaedah perkakasan - pembakaran laser saluran darah. Laser menghilangkan kapal dan "bintang" yang melebar, tetapi tidak selamanya - jika anda tidak menjaga kulit, kemerahan baru akan muncul.

Selepas prosedur, kulit kekal berminyak untuk jangka masa panjang - kesannya ialah serum aktif berdasarkan minyak jojoba. Tetapi pada keesokan harinya, hasilnya kelihatan jelas di wajah: kulit yang sekata, kemerahan menjadi sedikit pucat. Sudah tentu, kapal tidak hilang setelah satu masa, tetapi kemajuannya jelas - jadi jika anda tidak malas, sangat mungkin untuk mengekalkan kulit yang normal.

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu.

# taklimat: bagaimana menyingkirkan rangkaian vaskular pada wajah dan badan

Maya Samoilova
Dermatovenerologist-cosmetologist di TORI Clinic

Apa itu rangkaian vaskular

Jaringan vaskular yang jelas pada wajah dan badan, yang sering disebut pengeluar kosmetik sebagai rosacea, adalah masalah yang agak biasa. Faktanya adalah bahawa berjuta-juta kapilari terkecil membekalkan kulit kita dengan darah, dan kerana pelbagai sebab, beberapa dari mereka dapat mengembang, tumbuh dan menjadi nyata. Dengan kata lain, mereka mula tidak berfungsi dengan baik..

Selalunya, niat untuk menghilangkan kapilari yang kelihatan di wajah dan badan berkaitan dengan keinginan untuk melihat kulit anda sihat dan segar. Walaupun terdapat masalah yang lebih serius di sebalik penampilan rangkaian vaskular: ia hampir selalu berkembang seiring dengan pengaruh faktor luaran dan dalaman, yang akhirnya boleh membawa kepada akibat yang tidak menyenangkan. Pelanggaran fungsi penghalang kulit, penurunan imuniti tempatan dan perkembangan proses keradangan adalah sesuatu yang perlu diperhatikan, setelah melihat sebidang saluran kecil di wajah.

Selalunya, perkembangan penyakit rosacea, yang menyumbang kepada pertumbuhan kapilari kecil, menyebabkan munculnya jala. Sebab-sebab proses ini masih belum difahami sepenuhnya. Pakar mencadangkan bahawa penampilan rangkaian vaskular secara langsung dipengaruhi oleh:

- Cara hidup;
- kecenderungan genetik;
- insolasi berlebihan;
- penyakit endokrin;
- faktor pertumbuhan endotel vaskular (kajian diagnostik akan membantu di sini);
- penyakit saluran gastrousus;
- pemakanan yang tidak betul;
- penyalahgunaan pedas, panas dan alkohol.

Urat labah-labah di wajah tidak semestinya menunjukkan adanya penyakit. Kadang-kadang ia disebabkan oleh pemotretan kulit, yang menandakan perlunya memperkuat perlindungan tambahan dari sinar matahari dan mengurangkan jam yang dihabiskan di bawah sinaran ultraviolet. Ia berlaku bahawa perubahan hormon, misalnya, semasa kehamilan, menjadi penyebabnya.

Cara menghilangkan rosacea

Rawatan Rosacea selalu memerlukan pendekatan bersepadu: penggunaan ubat-ubatan tempatan, suntikan dan laser. Sekiranya kita bercakap mengenai kecekapan, maka kejuaraan pastinya terletak pada pelbagai teknik perkakasan, yang sangat banyak sekarang. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk memahami bahawa hanya doktor yang berkelayakan yang boleh menggunakan laser dan, lebih baik, setelah pesakit lulus ujian yang diperlukan.

Kaedah Fotomatik:

- BBL Photorejuvenation. Prosedur ini dilakukan pada alat Sciton, yang merupakan platform pelbagai fungsi. Sinar laser BBL langsung memanaskan dan menutup kapal, menyebabkan jala larut. By the way, ia digunakan tidak hanya untuk menghilangkan rosacea, tetapi juga untuk perawatan jerawat, penghapusan patologi pigmen dan penghapusan rambut yang tidak diinginkan.

- Pembuangan vaskular dengan laser Vbeam Candela Perfecta. Ia direka khas untuk rawatan patologi vaskular dan sangat digalakkan bagi mereka yang mengalami kes-kes rosacea yang ketara. Selain itu, laser ini digunakan untuk meremajakan kulit dan menghilangkan patologi berpigmen. Berkat sistem penyejukan, prosedur praktikalnya tidak menimbulkan rasa sakit, oleh itu ia sesuai untuk pesakit dari mana-mana usia dengan kulit yang hipersensitif.

Pemilihan kaedah tertentu biasanya bergantung pada sumber data. Sebagai contoh, bagi mereka yang melihat sedikit kemerahan dan penampilan saluran darah di wajah kerana perbezaan suhu, terutamanya pada musim sejuk dan musim panas, BBL sangat sesuai. Untuk menyingkirkan rangkaian vaskular jenis ini, anda perlu mengikuti 3-4 prosedur yang dilakukan dua minggu sekali. Kemudian setahun sekali, prosedur sokongan akan diperlukan..

Mesh vaskular kaki

Untuk rawatan kapal yang terdapat di badan, ia memerlukan lebih banyak masa dan usaha. Pertama sekali, anda perlu mengunjungi ahli phlebologist yang akan membuat ultrasound kawasan yang terjejas dan mengesahkan bahawa rawatannya akan selamat. Thrombophlebitis, yang menghalang aliran darah bebas dan menyebabkan keradangan, boleh menjadi kontraindikasi yang serius. Di samping itu, kadang-kadang keadaan kapal diabaikan sehingga tidak berguna untuk membuangnya - setelah prosedur mereka akan kembali ke tempat mereka.

Ahli phlebologists kapal yang lebih besar sering membuang dengan pembedahan atau menggunakan skleroterapi. Untuk ini, ubat khas diperkenalkan ke dalamnya, yang menyebabkan dinding kapal melekat dan kemudian menyerap.

Mereka yang ingin menghilangkan "bintang" kecil di kaki mereka juga harus bersabar - mereka dapat menyelesaikannya sehingga dua bulan setelah prosedur. Dalam kes ini, lawatan berulang kali ke doktor disarankan hanya setelah sebulan setengah, sehingga anda dapat mengesan perkembangannya.

Penjagaan Selepas

Semasa prosedur perkakasan, kulit itu sendiri tidak rosak, kerana laser berfungsi secara langsung dengan kapal. Walau bagaimanapun, kesan ini boleh menyebabkan kemerahan, sedikit lebam dan bengkak pada keesokan harinya. Jangan takut - sehingga penyembuhan lengkap anda perlu menunggu 2-3 hari.

Sepanjang tempoh rawatan dilarang sama sekali:

- berjemur untuk mengelakkan luka bakar semasa prosedur;

- ambil beberapa ubat yang meningkatkan kepekaan kulit (contohnya, retinoid sistemik, ubat antibakteria, antibiotik).

Pertumbuhan vaskular dapat dikeluarkan pada usia berapa pun. Sekiranya asterisk vaskular muncul pada remaja, maka doktor mengesyorkan membuangnya untuk mengelakkan pengembangan jaringan kapilari lebih lanjut. Namun, tanpa rawatan di rumah yang betul, sangat sukar untuk mengatasi masalah tersebut..

Mereka yang bertekad untuk mengawal rosacea perlu:

1. Gunakan pelindung matahari secara berkala bukan sahaja semasa bercuti, tetapi juga di bandar.

2. Gunakan cara lembut dengan surfaktan lembut (surfaktan - surfaktan. - "Gaya RBC") untuk pembersih halus yang tidak mengeringkan kulit.

3. Untuk mengecualikan dari produk penjagaan rumah dengan zarah kasar (scrub, gel basuh, dll.).

4. Jangan basuh diri anda dengan air panas dan elakkan suhu yang melampau - tinggalkan mandi, lindungi kulit dalam keadaan sejuk, jangan gunakan ais untuk penjagaan kulit.

5. Pilih dari pakar kosmetik yang berkesan dengan bahan aktif yang menghalang pertumbuhan vaskular.

Penting untuk diperhatikan bahawa kosmetik dan ubat-ubatan yang selamat untuk rosacea, mempunyai tekstur ringan, tidak mempunyai wangian yang kuat dan mengandungi bahan-bahan yang mengembalikan penghalang lipid kulit. Kekeringan yang berlebihan pada wajah yang disebabkan oleh perawatan di rumah yang tidak betul dapat mempengaruhi perkembangan rangkaian vaskular. Dengan satu cara atau yang lain, memerhatikannya, anda tidak perlu panik. Anda dapat memerhatikan kapal untuk beberapa waktu, dan jika masih berterusan, buat janji temu dengan klinik kosmetologi untuk berunding.

Rawatan rosacea pada wajah di rumah: bagaimana selamanya mengucapkan selamat tinggal pada corak vaskular

Orang yang secara alami dikurniakan kulit sensitif yang halus selalu berhadapan dengan pelbagai masalah dermatologi. Salah satunya ialah rosacea. Malah penjagaan yang rapi di rumah tidak selalu melindungi wajah dari penampilan mesh merah-ungu yang tidak estetik. Adakah mungkin untuk mengatasi rosacea? Sekiranya demikian, dengan kaedah apa? Dan seberapa berkesan rawatannya?

Apa yang perlu anda ketahui mengenai rosacea: jenis, peringkat dan penyebab kemunculan patologi

Cuperosis adalah patologi yang dicirikan oleh pengembangan saluran subkutan, yang ditunjukkan dalam bentuk vena merah-ungu. Penyakit vaskular ini disebut telangiectasia dermatologi..

Kemunculan rangkaian vaskular adalah ciri rosacea

Perkembangan rosacea bermula dengan gangguan peredaran darah di epidermis. Bentuk genangan di dalam kapal. Peredaran mikro darah dikurangkan dengan ketara. Beban berterusan, kekurangan nutrien menyebabkan kerapuhan, kehilangan keanjalan dinding vaskular. Akibatnya, stasis darah semakin meningkat. Secara visual, ini ditunjukkan oleh kemerahan pada kulit. Biasanya, fenomena seperti itu diperhatikan di hidung, pipi, dahi. Dari masa ke masa, rangkaian vaskular menjadi ketara di kawasan ini..

Di sebelah nenek saya tinggal orang yang sangat menarik - Mila Pavlovna. Mereka takut padanya di kampung, tetapi nenek saya bergaul dengannya, jadi bangsawan (sebagaimana jirannya memanggilnya) sering pergi kepadanya untuk minum secawan teh. Kami duduk di beranda, nenek menuangkan teh, dan Mila Pavlovna yang sentiasa elegan memasukkan corong mulut dengan tembakau dan memulakan salah satu kisahnya yang paling menarik. Pernah saudara jauh datang ke Bangsawan kita. Dia sama sekali tidak menyerupai Mila Pavlovna yang langsing dan sesuai. Tetapi semua orang terpegun dengan wajah saudara. Ia dibezakan dengan warna burgundy dengan coretan ungu. Sudah tentu, orang seperti itu tidak dapat menarik minat semua jiran. Oleh itu, nenek itu tidak dapat menahan diri dan bertanya kepada Aristokrat: "Adakah saudara minum?" Pada mulanya, Mila Pavlovna terkejut dengan anggapan seperti itu dan untuk seketika melihat dari memasukkan mulut. Melihat neneknya dengan teliti, dia menarik nafas panjang dan menjawab: “Tidak, apa lagi! Inilah rosacea! " Jadi pertama kalinya saya mendengar perkataan misteri ini, yang dalam fikiran anak saya sejak sekian lama menjadi sinonim untuk hodoh.

Punca dan pencegahan rosacea - video

Jenis-jenis rosacea

Bergantung pada asal patologi, rosacea mungkin:

Ahli dermatologi mengklasifikasikan penyakit ini mengikut corak vaskular. Menurut klasifikasi ini, rosacea adalah:

Tahap penyakit ini

Cuperosis, seperti penyakit lain, berkembang secara beransur-ansur. Doktor membezakan 3 peringkat telangiectasia:

  1. Secara berkala terdapat sensasi aliran darah ke wajah. Pada masa ini, kulit menjadi merah. "Pasang surut" seperti itu berlaku tanpa sebab yang jelas. Kemudian kemerahan berlalu dengan sendirinya, tiba-tiba muncul. Tiada bintik-bintik yang tersisa di permukaan wajah. Pada peringkat pertama, kapal masih mempunyai keanjalan, oleh itu ia dapat menyempit ke keadaan semula jadi.
  2. Pada peringkat kedua, corak vaskular mula muncul. Ini menunjukkan bahawa kapal kehilangan keanjalan semula jadi, sehingga tidak dapat kembali ke keadaan sebelumnya.
  3. Gangguan peredaran darah menjadi kronik. Kapal menjadi sangat rapuh. Mereka tidak dapat memberi nutrisi normal pada kulit. Oleh itu, tahap ketiga dicirikan oleh gabungan tompok kulit pucat dan kelabu dengan zon ungu-ungu. Corak vaskular menjadi ketara dan kekal. Keradangan, ruam pustular boleh berlaku secara berkala pada kulit..

Dari Mila Pavlovna, saya mendapat banyak maklumat menarik mengenai rosacea. "Sayang," katanya. - Anda harus menjaga wajah dan juga kehormatan, sejak usia muda! Anda tidak akan mempunyai yang lain. " Wanita ini, dengan asas pengetahuan yang unik, bercakap mengenai gejala pertama patologi yang tidak menyenangkan. Menurutnya, rosacea membuat dirinya merasa sedikit kemerahan, pembakaran alat, menggigil berkala. Sebilangan orang mungkin mengalami kesemutan, gatal. Yang mengejutkan, hanya pada masa dewasa saya memahami bahawa semua gejala yang dijelaskan oleh Mila Pavlovna menunjukkan peredaran yang terganggu.

Punca patologi

Kemunculan urat labah-labah boleh ditentukan oleh pelbagai faktor. Lebih-lebih lagi, patologi paling kerap berlaku dengan latar belakang beberapa sebab.

Ahli dermatologi memberikan sumber telangiectasia berikut:

  • kecenderungan keturunan;
  • perubahan hormon pada orang yang mempunyai kulit sensitif (penyakit wanita, menopaus, kehamilan);
  • penyalahgunaan minuman panas dan makanan;
  • makan berlebihan berterusan;
  • ketagihan makanan pedas;
  • tabiat buruk (merokok, alkoholisme);
  • tekanan biasa, kejutan saraf;
  • penggunaan produk dan prosedur penjagaan kulit yang agresif;
  • perubahan suhu secara tiba-tiba (mengunjungi sauna, mandi);
  • sinaran ultraviolet yang berlebihan;
  • radang dingin;
  • penggunaan minuman berkafein dalam jumlah besar;
  • penyakit organ dalaman (hati, saluran pencernaan, jantung, saluran darah);
  • patologi sinus rahang atas.

Pastikan berhenti merokok, kopi, teh hitam, coklat panas, alkohol. Mereka mempunyai kesan yang sangat negatif pada saluran darah. Minuman panas, alkohol dan berkafein memberikan vasodilatasi, aliran darah ke wajah. Dan nikotin menyebabkan mereka menjadi sempit. Dalam penyakit ini, dinding vaskular sangat rapuh, oleh itu kedua-dua pengembangan dan penyempitan berbahaya.

Saya selalu terkejut dengan anggapan mengenai "keselamatan" rokok elektronik. Pernah saya menyaksikan perbincangan yang menarik antara rakan saya dan suaminya. Yang terakhir, berusaha sebaik mungkin untuk berhenti merokok, beralih ke rokok elektronik. Dia mendakwa bahawa mereka benar-benar selamat. Tetapi teman wanita saya bersikeras. Dia cuba menjelaskan kepadanya bahawa dia hanya menyamarkan masalahnya, dan tidak menyelesaikannya. Semasa saya mengkaji komposisi cecair untuk rokok elektronik, saya menyedari apa yang dikatakan oleh rakan saya. Cecair ini mengandungi nikotin! Sudah tentu, dalam rokok elektronik jauh lebih rendah daripada rokok biasa, tetapi masih ada dan berterusan kesannya yang merosakkan. Oleh itu, jangan menghiburkan diri dengan pemikiran bahawa rokok elektronik tidak membahayakan. Sekiranya anda memutuskan untuk melawan penyakit ini, mulailah dengan berhenti merokok dalam bentuk apa pun.

Penyemakan gaya hidup

Dalam perkembangan rosacea, kekurangan zat makanan, penjagaan kulit yang agresif, kehadiran tabiat buruk memainkan peranan penting, oleh itu, adalah perlu untuk memulakan memerangi patologi dengan semakan gaya hidup.

Pemakanan untuk rosacea

Diet adalah komponen yang sangat diperlukan untuk terapi urat labah-labah yang berjaya. Ini menunjukkan penolakan sepenuhnya terhadap produk berbahaya dan pengayaan menu dengan yang berguna yang dapat menguatkan dinding vaskular, mengembalikan keanjalannya yang hilang, mengembalikan peredaran darah.

Produk berguna untuk rosacea - meja

Kumpulan Produk, VitaminApa yang bergunaProduk
Vitamin P
  • Menguatkan kapilari;
  • meningkatkan nada vaskular;
  • menggalakkan penyembuhan dinding yang rosak.
  • Pasli;
  • lobak merah;
  • Lada merah;
  • soba;
  • asparagus.
Vitamin C
  • Meningkatkan peredaran darah;
  • mengembalikan keanjalan pada kapal;
  • mengambil bahagian dalam sintesis kolagen.
  • Sauerkraut;
  • brokoli;
  • anggur hitam;
  • lada bel;
  • bawang besar.
Vitamin KMengurangkan kebolehtelapan dinding vaskular.
  • Bayam;
  • selada.
Omega 3
  • Menormalkan peredaran darah;
  • menguatkan membran vaskular;
  • membantu mengurangkan tekanan;
  • membersihkan saluran darah dari kolesterol.
  • Makanan Laut;
  • lemak ikan;
  • rumput laut;
  • ikan laut.
Protein
  • Menguatkan tisu otot;
  • merangsang pembentukan kolagen dan elastin.
  • Ayam betina;
  • kekacang;
  • ayam belanda;
  • keju rendah lemak;
  • telur.
Minyak (hanya pertama, ditekan sejuk)
  • Menguatkan saluran darah;
  • melembutkan dinding dan memberikan keanjalan;
  • merangsang metabolisme.
  • Zaitun
  • biji rami.
Produk tenusu
  • Menguatkan sistem kardiovaskular;
  • menormalkan tekanan;
  • tepu dengan protein.
  • Yogurt dengan bifidobakteria;
  • kefir;
  • krim masam rendah lemak;
  • susu.
Kacang
  • Buang kolesterol berbahaya;
  • menguatkan saluran darah;
  • memberi keanjalan kepada mereka.
  • Walnut;
  • kacang hazel;
  • gajus;
  • badam;
  • aras.

Produk Berguna - Galeri

Cadangan pemakanan

Penting bukan hanya mempertaruhkan produk yang berguna, tetapi juga untuk mengambil kira beberapa peraturan mudah:

  • Diet. Diet harian harus dibahagikan kepada 5-6 kali makan. Pakar pemakanan mengesyorkan makan lebih kerap dan sedikit demi sedikit agar tidak memakan badan secara berlebihan.
  • Norma pemakanan. Rata-rata, menu harian harus mengandungi kira-kira 2000 kalori. Sama sekali tidak digalakkan untuk menyalahgunakan makanan, malah sihat. Oleh itu, selama seminggu anda perlu makan 200-300 g makanan laut, mengambil kira-kira 150 g protein setiap hari dan minum satu sudu minyak biji rami. Untuk mengembangkan diet dengan betul, terutama jika ada kecenderungan untuk kelebihan berat badan, lebih baik berunding dengan pakar pemakanan profesional.
  • Mod minum. Setiap hari anda perlu minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air. Kekurangan cecair memperburuk keadaan saluran darah, menyumbang kepada pemakaian mereka yang cepat. Pada siang hari anda boleh minum 2 cawan teh hijau (tetapi tidak hitam).

Untuk membuat rawatan telangiektasia berjaya, adalah perlu untuk mengecualikan dari menu makanan provokator yang meningkatkan manifestasi rosacea.

Produk berbahaya - meja

Kumpulan produkKenapa tidakProduk
daging merah
  • Meningkatkan penyumbatan saluran darah dengan kolesterol;
  • meningkatkan manifestasi rosacea.
  • Anak kambing;
  • daging babi;
  • daging lembu;
  • daging lembu.
Produk daging separuh siap dan diproses
  • Pengawet menyumbang kepada perkembangan rosacea;
  • memprovokasi lonjakan tekanan;
  • kapal tersumbat.
  • Daging salai;
  • pasta;
  • sosej;
  • produk segera.
Lemak haiwan,
  • Mencemarkan badan dengan kolesterol;
  • menyumbang kepada perkembangan aterosklerosis.
  • Babi, lemak daging lembu;
  • mentega.
Gula-gula
  • Berikan lonjakan tekanan;
  • merosakkan peredaran darah.
  • Coklat;
  • kek; kek;
  • gula.
Buah-buahan manis, buah beri, buah keringTingkatkan manifestasi rosacea.
  • Jeruk
  • nanas
  • betik;
  • mangga;
  • kismis;
  • plum merah.

Sekiranya anda adalah salah seorang pencinta kopi dan tidak dapat membayangkan hari anda tanpa secawan minuman aromatik, mungkin sedikit pelepasan dari peraturan tersebut. Sekali sehari anda boleh minum sendiri, tetapi kopi mesti selalu sejuk!

Makanan berbahaya dengan rosacea - galeri

Penjagaan harian

Kulit Couperous memerlukan penjagaan khas, jadi bukan sahaja produk pemakanan tetapi juga produk penjagaan boleh diperbaiki.

Jurusolek memberikan cadangan berikut:

  • Bermakna lembut. Dilarang keras menggunakan bahan kasar dan alkohol di kawasan lembut dengan rangkaian vaskular. Anda boleh membersihkan kulit hanya dengan kosmetik lembut khas, yang ditunjukkan: "untuk kulit sensitif" atau "untuk rosacea".
  • Kesan yang betul. Epidermis tidak boleh mengalami trauma tambahan. Oleh itu, urut sarung tangan, sikat pengelupasan mesti ditinggalkan sepenuhnya. Semua dana diaplikasikan dengan pad jari dan diurut dengan berhati-hati..
  • Keadaan suhu. Kulit Couperous bertindak balas negatif terhadap air panas dan sejuk. Oleh itu, basuh muka anda hanya dengan cecair suam. By the way, penggunaan ais batu untuk rosacea harus ditinggalkan.
  • Pencuci muka. Tidak digalakkan menggunakan sabun biasa atau busa pembersih. Dana ini cukup agresif untuk integumen halus. Untuk mencuci, anda boleh menggunakan tonik atau susu khas yang dirancang untuk merawat kulit rosacea.
  • Mengusap muka. Jangan gunakan tuala kasar yang mencederakan alat kelengkapan. Lebih baik membiarkan wajah kering sendiri. Mereka yang lebih suka mengelap kulit mereka disarankan untuk menggunakan tuala kertas..

Lelaki yang telah memulai memerangi rosacea perlu meninggalkan pisau cukur yang berbahaya untuk memilih yang elektrik. Ia kurang mencederakan integumen. Di samping itu, anda perlu memberi perhatian kepada pilihan aftershave yang tepat. Tidak boleh mengandungi alkohol.

Setelah menulis semua ini, saya teringat bagaimana Mila Pavlovna, seolah-olah dengan sihir dia telah menukar saudara. Seorang wanita luar bandar yang sederhana berubah menjadi wanita yang elegan. Dia mulai memakai pakaian panjang yang menyembunyikan kulit dari sinar matahari, dan selalu muncul dengan topi dengan penuh. "Dan apa, akan membantu?" - tanya nenek. "Ini akan mencegah rosacea berkembang," jelas Mila Pavlovna. Kemudian dia memandang saya dan menambahkan dengan nada pengajaran: "Ingatlah, sayang, segala masalah yang muncul di wajah anda mencerminkan masalah yang tersembunyi di dalam." Dengan kata lain, anda tidak boleh bergantung hanya pada diet dan kosmetik yang menjanjikan. Adalah sangat penting untuk berjumpa doktor, mengenal pasti punca sebenar rosacea dan memilih rawatan yang tepat.

Penjagaan harian untuk rosacea - video

Cara merawat asterisk vaskular: produk farmasi, prosedur yang berkesan dan ubat-ubatan rakyat

Pembetulan gaya hidup diperlukan untuk semua orang yang menghadapi rosacea, dan taktik rawatan bergantung pada penyebab masalah, pengabaian proses, penyakit bersamaan, dan ciri-ciri individu. Pakar dermatologi akan membantu anda memahami semua kehalusan ini..

Persediaan perubatan dan kosmetik

Tanpa pelantikan doktor, pengambilan ubat dilarang. Semua ubat mempunyai indikasi dan kontraindikasi sendiri. Hanya pakar yang boleh mengesyorkan ubat-ubatan yang tidak hanya menghilangkan gejala, tetapi juga membolehkan anda mempengaruhi penyebab masalahnya. Di samping itu, ubat yang dipilih dengan betul tidak menimbulkan akibat negatif..

Selalunya, pakar dermatologi mengesyorkan menggunakan kaedah berikut:

  • "Salap Heparin." Ubat ini memberikan kesan anti-radang dan meningkatkan peredaran darah dalam saluran. Salap digunakan pada kawasan yang rosak oleh rosacea dua kali sehari, tanpa melakukan pergerakan urut..
  • Troxevasin. Salap ini memberikan peredaran mikro yang lebih baik, menguatkan dinding saluran darah, mengencangkan urat, mengurangkan kebolehtelapan kapilari. Ia disapu pada kulit dua kali sehari dengan gerakan menggosok ringan. Kadang-kadang, bersama dengan salap, sekiranya terdapat banyak kawasan kulit yang rosak, tablet Troxevasin mungkin diresepkan.
  • "Gel Lyoton." Ubat ini berdasarkan heparin. Komponen tambahan adalah minyak pati. Gel ini mampu melawan rosacea, menghilangkan keradangan, dan mengurangkan keparahan kerengsaan pada kulit. Sapukan ubat hanya dalam kursus tertentu, sekali sehari.
  • "Troxerutin." Salap ini mengurangkan keradangan pada kapal, meningkatkan keanjalannya, mengurangkan keparahan perubahan patologi. Ubat ini mempunyai keupayaan untuk memulihkan kapilari dan meningkatkan peredaran mikro. Ia sesuai untuk rawatan tahap awal rosacea dan lewat.
  • Ascorutin. Ini adalah penyediaan tablet yang diresepkan untuk pemberian oral atau digunakan untuk menyediakan tonik terapi. Ubat ini mengandungi vitamin P, C, yang diperlukan untuk pemulihan saluran darah. Perjalanan terapi dan dos bergantung kepada keparahan penyakit.
  • "Vikasol." Alat ini adalah analog vitamin K. Ubat ini meningkatkan keanjalan kulit, mengaktifkan peredaran darah. Namun, anda tidak boleh menyalahgunakan ubat tersebut, kerana tubuh memerlukan sejumlah kecil vitamin K.
  • Dirozeal. Krim kosmetik mempunyai kesan terapeutik pada kulit. Ia meningkatkan metabolisme, merangsang peredaran mikro, mengurangkan keparahan rangkaian kapilari..
  • "Kulit kayu". Krim memberikan kesan anti-radang, meningkatkan keanjalan kapilari. Ia melindungi kulit dari kesan negatif sinaran ultraviolet. Ubat menghilangkan kerengsaan, memberikan keanjalan kulit.

Ejen kosmetologi dan terapeutik untuk rosacea - foto

Prosedur rawatan: cara menyembuhkan dan menghilangkan rosacea secara kekal

Terapi konservatif tidak dapat sepenuhnya menghilangkan manifestasi rosacea yang dapat dilihat. Untuk menghilangkan pembuluh darah, doktor mengesyorkan menggunakan langkah-langkah perubatan dan kosmetik berikut:

  • Terapi Laser Semasa prosedur, kapal yang terkena diauterisasi dengan laser. Dalam satu sesi, anda boleh merangkumi kawasan yang luas. Prosedurnya hampir tidak menyakitkan dan tidak memerlukan pemulihan yang lama.
  • Elektrokoagulasi Acara ini melibatkan pelekapan saluran darah dengan elektrod rambut. Prosedur ini menghilangkan bahkan jaringan rosacea yang sangat ketara. Elektrokoagulasi jarang digunakan untuk merawat wajah, kerana kadang-kadang boleh meninggalkan akibat yang tidak menyenangkan dalam bentuk bintik-bintik usia atau bekas luka..
  • Fototerapi. Kawasan yang terjejas dipengaruhi oleh kilatan cahaya. Denyutan cahaya dengan ketepatan tinggi hanya mempengaruhi kawasan yang bermasalah, tanpa pemanasan dan tanpa menjejaskan kulit yang sihat. Fototerapi berkesan terhadap bukan sahaja rosacea, tetapi juga bintik hitam, bintik-bintik usia.
  • Darsonval. Peranti ini, bertindak pada kulit dengan arus berdenyut, dapat membantu menyingkirkan rangkaian vaskular. Darsonval meningkatkan proses metabolik, meningkatkan keanjalan integumen, meningkatkan sifat pelindung epidermis.
  • Terapi Ozon Semasa prosedur, campuran ozon-oksigen dimasukkan ke dalam lumen vaskular dengan mikroneedle. Ia memberikan kesan anti-radang, imunostimulasi dan regeneratif (memulihkan). Berkat ini, terapi ozon tidak hanya menghilangkan rangkaian rosacea, tetapi juga mempengaruhi penyebab telangiectasia.
  • Mesoterapi Prosedur ini melibatkan pengenalan ubat khas di bawah kulit. Suntikan mikro semacam itu bertujuan untuk menguatkan saluran darah, memberikan keanjalan dan kekencangan kulit.

Saya menemui prosedur seperti terapi ozon. Sudah tentu, saya tidak bertarung dengan rosacea, tetapi mengikuti kursus yang menyegarkan. Pakar kosmetik menetapkan 6 prosedur setiap 10 minit. Mereka dilakukan setiap hari. Jarum Ultrathin digunakan untuk prosedur, sehingga banyak yang berpendapat bahawa terapi ozon adalah kejadian yang tidak menyakitkan. Tetapi itu menimbulkan rasa tidak selesa pada diri saya, jadi doktor memberikan anestesia tempatan ke wajah saya. Selepas beberapa minit, saya tidak lagi merasa sakit. Hasil terapi ozon sangat menggembirakan. Selepas sesi pertama, kulit menjadi lebih lembut, lembut. Selain itu, saya tidak mengalami komplikasi pasca operasi (kemerahan, bengkak, gatal, mengelupas).

Ubat-ubatan rakyat untuk membersihkan kapal

Anda boleh melawan rosacea dengan bantuan ubat-ubatan rakyat. Topeng, decoctions, tonics, yang dibuat berdasarkan komponen semula jadi, dapat melengkapkan terapi terapi dengan sempurna.

Untuk rawatan rosacea, ubat-ubatan rakyat boleh digunakan

Tonik aloe

Aloe sering digunakan dalam bidang kosmetologi. Tumbuhan ini mempunyai kesan anti-radang, menguatkan dinding vaskular. Jusnya mencerahkan kulit dan menyuburkannya dengan vitamin.

Komponen:

  • jus aloe - 60 ml;
  • air mawar - 60 ml;
  • gliserin - setengah sudu teh;
  • minyak lavender - 5 cap.;
  • minyak chamomile - 2 cap.;
  • minyak neroli - 2 tetes.

Apa nak buat:

  1. Dalam bekas yang berasingan, campurkan semua bahan.
  2. Goncangkan tonik sebelum digunakan..
  3. Sapukan pada kawasan yang bermasalah dengan kapas kapas sehari sekali.
  4. Penjagaan rosacea sedemikian harus dilakukan dalam 1 bulan. Kemudian berehat 5-6 hari dan mulakan semula rawatan.

Sekiranya tidak ada keinginan untuk menyiapkan tonik seperti itu, maka gunakan saranan rakan saya, yang memimpin pertarungan sengit terhadap rosacea. Dia, penentang bunga yang kuat di rumah, kini dengan cemas merawat lidah buaya yang tiba-tiba muncul di rumahnya. Ngomong-ngomong, hanya tanaman yang berumur lebih dari 3 tahun yang boleh digunakan untuk tujuan perubatan. Jus aloe muda, sayangnya, tidak mempunyai kekuatan penyembuhan. Jadi apa yang dilakukan oleh teman wanita. Dia memotong daun tanaman yang tebal lebih rendah, memasukkannya ke dalam peti sejuk selama 1 minggu. Setelah habis tempoh, istilah ini akan mengeluarkan bahan mentah perubatan, mengupas kulitnya dari sekeping kecil dan mengisar pulpa dengan teliti. Dia mengenakan buburan hijau seperti itu pada kawasan masalah yang telah dibersihkan sebelumnya dan tahan tidak lebih dari 5 minit. Prosedur diulang 10 hari berturut-turut. Dilihat dari penampilan rakan, topeng seperti itu benar-benar mengurangkan keparahan rangkaian vaskular.

Kaldu chamomile

Chamomile memberikan kesan antibakteria, anti-radang. Tumbuhan ini menghilangkan kerengsaan dan menenangkan kulit. Penggunaan rebusan setiap hari akan menguatkan kapal, mengurangkan kerapuhannya.

Komponen:

  • bunga chamomile - 1 sudu besar. l.;
  • air - segelas.

Apa nak buat:

  1. Tuangkan air mendidih ke atas chamomile.
  2. Masukkan bekas dengan bahan mentah di atas api, rebus selama 3-5 minit dan angkat dari dapur.
  3. Masukkan kuah 1 jam.
  4. Kemudian ketegangan.
  5. Celupkan potongan kasa ke dalam cecair herba, perah sedikit.
  6. Sapukan kain kasa dalam bentuk kompres ke kawasan yang bermasalah, selama 15-20 minit.
  7. Kemudian basuh dengan air suam.
  8. Ulangi kompres setiap hari selama 3-4 minggu. Selepas rehat 3-5 hari, anda boleh mengulangi proses kompres chamomile.
Dengan rosacea, sapukan kosmetik pada kulit dengan berhati-hati

Topeng tanah liat

Untuk rawatan rosacea, tanah liat biru paling kerap digunakan. Ia memberikan kesan anti-radang dan tepu dengan vitamin, sehingga mengembalikan keanjalan saluran. Untuk mengaktifkan peredaran darah, disarankan untuk mengambil tanah liat putih. Tetapi jika anda mempunyai kulit kering, maka serbuk putih tidak sesuai untuk anda. Dan bagi pemilik alat yang terlalu sensitif, pakar kosmetik menasihatkan agar menggunakan tanah liat merah.

Komponen:

  • kaldu chamomile - 3-4 sudu besar. l.;
  • Tablet Ascorutin - 1 pc.;
  • tanah liat - 3 sudu besar. l.

Apa nak buat:

  1. Hancurkan pil.
  2. Campurkannya dengan tanah liat.
  3. Tuangkan campuran yang dihasilkan dengan kaldu chamomile sehingga topeng berkrim diperoleh.
  4. Sapukan gruel pada wajah.
  5. Pada kulit kering, tahan topeng selama 5 minit, normal - 7-10, dan berminyak - 15.
  6. Ulangi topeng dalam 1-2 hari.
  7. Rawatan tanah liat harus terdiri daripada 10-12 prosedur.

Topeng Kuda Chestnut

Penggunaan chestnut kuda membolehkan anda menormalkan keadaan kapilari, mengurangkan diameternya, sehingga mengurangkan keparahan rangkaian vaskular. Tumbuhan ini merangsang peredaran darah, meningkatkan nada otot. Di samping itu, chestnut mengurangkan kelikatan darah, mencegah genangan.

Komponen:

  • chamomile - 1 sudu besar. l.;
  • yarrow - 1 sudu besar. l.;
  • chestnut kuda (bunga) - 1 sudu besar. l.;
  • kuku - 1 sudu besar. l.;
  • kanji kentang - 1 sudu besar. l.;
  • air suam.

Apa nak buat:

  1. Kisar semua ramuan dan kacau.
  2. Tambah Kanji.
  3. Tuang air dengan lembut, terus mencampurkan jisim.
  4. Campuran harus kelihatan seperti buburan.
  5. Ambil sehelai kain kasa, buat luka untuk mata, mulut.
  6. Sapukan topeng kain kasa pada kulit anda.
  7. Letakkan jisim berumput di atas kain.
  8. Pegang topeng selama 15 minit.
  9. Untuk mencuci, anda boleh menggunakan merebus chamomile.
  10. Ulangi prosedur selepas 1-2 hari selama 3-4 minggu.

Ubat rakyat - galeri

Langkah pencegahan untuk penjagaan wajah di rumah

Proses rawatan rosacea adalah panjang dan sangat sukar, oleh itu pakar kosmetik menasihatkan untuk mematuhi langkah pencegahan yang dapat mencegah pembentukan jaringan vaskular.

Pencegahan merangkumi bidang berikut:

  • Pemakanan yang betul. Pada mulanya, perlu meninggalkan makanan ringan dan membatasi pengambilan produk yang memprovokasi penampilan corak tidak estetik pada wajah.
  • Penjagaan yang sesuai. Produk kosmetik dan penjagaan harus sesuai dengan jenis kulit. Sekiranya alat ini sensitif secara semula jadi, maka tolak prosedur suhu, tuala kasar, alat urut.
  • Latihan fizikal. Sukan mempromosikan latihan pembuluh darah, menguatkannya, mengaktifkan peredaran darah di tisu. Jenis semacam itu dianggap berguna: berjoging, aerobik, kecergasan. Dan lebih baik menolak latihan kekuatan (bina badan, angkat berat).
  • Perlindungan cuaca. Mana-mana kulit untuk kulit sama sekali tidak berguna, jadi sebelum keluar pada musim panas, anda mesti menggunakan krim yang melindungi dari sinaran ultraviolet. Pada musim sejuk, perlu menggunakan produk berlemak yang mencegah kesan negatif fros pada epidermis.
  • Ubat rakyat. Semua topeng, tonik, decoctions yang dijelaskan di atas boleh digunakan untuk pencegahan. Setiap enam bulan sekali sudah cukup.

Penggunaan prosedur dan ubat-ubatan kosmetik hanya mungkin dilakukan seperti yang diarahkan oleh doktor. Rawatan diri sering mengakibatkan perkembangan masalah kesihatan yang tidak menyenangkan.

Ulasan mengenai rawatan rosacea pada wajah di rumah dan di salun

Dengan rosacea, sayangnya, sangat sukar untuk melawan. Adalah mungkin untuk menjadi sedikit pucat, tetapi hanya laser penyingkiran kapal sepenuhnya. Lebih baik menggunakan krim khas dari rosacea. Krim baik - Avene Dirozeal, Lierak - Apezance. Masih tempat dengan saluran darah boleh dioleskan dengan troxevasin atau salap dengan heparin (lyaton, heparin). Vitamin C lama yang baik juga boleh membantu..

Tiare

http://club.passion.ru/litso/kuperoz-t89029.html

Setiap alat solek mempunyai siri kucing. bertujuan rosacea, penghapusan kemerahan. Walau bagaimanapun, tidak realistis untuk menyembuhkannya, hanya untuk menyokong perawatan di rumah dan salun. Sudah tentu, tiada urut intensif, asid dan pelanggan rumah juga harus memantau diet mereka, panas, pedas, alkohol, merokok, mandi, sauna - tidak termasuk semuanya.

SAYA ADALAH BEAUTICIAN

http://pf-k.ru/%D0%BA%D1%83%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%BE%D0%B7-t232.html/

Membuat topeng penyejuk dari rosacea. Setiap pagi saya minum teh chamomile. Saya mencampurkan tanah liat pada infus chamomile, menambahkan setetes (tidak lebih!) Pudina pudina Perasaan yang hebat. Kulit diketatkan.

Oriental

http://forum.aromarti.ru/archive/index.php/t-53.html

Saya ingin berkongsi pengalaman saya dalam memerangi rosacea! Sejak setahun yang lalu, dia telah maju dengan saya! Untuk masa yang lama saya secara mental akan pergi ke photorejuvenation. Saya melakukan 3 prosedur (1 kali sebulan). Pada mulanya semuanya kelihatan baik-baik saja, dalam 10-14 hari semuanya kembali ke bentuk semula. Saya tidak mahu memarahi Tuhan, tetapi nampaknya selepas gambar itu bunga ros saya semakin kuat. Saya pergi ke prosedur ke-4, mereka cuba membersihkannya dengan laser (kapal besar di sekitar hidung dengan lampu suluh tidak dikeluarkan). Secara amnya, saya sekarang melihat cermin 25 kali sehari, saya takut saluran darah baru. Dia mula mengoleskan campuran minyak pati: biji anggur asas + jojoba + rami + gandum, ef. minyak: cemara, rosemary, lemon. Saya menggunakan ascorutin. Pada waktu pagi saya mencuci muka dengan calendula / jelatang / chamomile, dibancuh pada waktu petang (untuk dipilih). Pada siang hari saya menyemburkan wajah saya dengan hidrolit mawar. Menjaga kosmetik untuk kulit sensitif. Secara amnya, saya melakukan semua yang saya boleh, dan pipiku semua dililit dengan warna merah. Dan saya ingin mengatakan bahawa urat labah-labah bukan sahaja masalah pada saluran muka. Ini adalah rangkaian vaskular yang lemah dari seluruh organisma, kerana akibat pembuluh darah yang pecah, saya mempunyai "bintang" hampir di seluruh badan saya (terutamanya kaki) + urat varikos! Untuk menguatkan kapal, mereka mengesyorkan banyak pasli, kemangi, saderi, semua ramuan.

svik77

http://forum.aromarti.ru/archive/index.php/t-53.html

Akhirnya, saya ingin menyelesaikan kisah Mila Pavlovna dan saudara mara. Musim panas yang menakjubkan itu cepat berakhir dan saya pulang ke rumah. Saya datang ke nenek saya hanya setahun kemudian. Setelah bertemu dengan wanita yang wajahnya dimanjakan oleh jaring vaskular merah, saya tidak mengenalinya! Kulitnya cerah, kapilari menjadi lebih kecil, bengkak berlalu. Dan saya terkejut apabila mengetahui bahawa saudara Mila Pavlovna adalah seorang wanita yang sangat baik!

Couperosis pada wajah adalah masalah yang agak tidak menyenangkan yang memerlukan rawatan yang panjang dan kompleks. Namun, jangan berputus asa. Latihan menunjukkan bahawa perjuangan yang betul terhadap telangiectasia berakhir dengan jayanya.