Pecah aorta: penyebab, gejala, prognosis

Pecah aorta disertai dengan pelanggaran integriti arteri terbesar tubuh manusia dan aliran keluar darah yang banyak. Bencana vaskular ini betul-betul berada di antara sepuluh keadaan yang mengancam nyawa yang paling berbahaya, dan berakhir pada 90% kes dengan hasil yang membawa maut. Sekiranya aorta pecah, walaupun pada waktunya operasi yang dilakukan tidak selalu berakhir dengan jayanya, dan kebarangkalian kematian pesakit tetap tinggi..

Pemerhatian ahli kardiologi menunjukkan bahawa dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kekerapan pecahnya kapal terbesar ini mulai terjadi beberapa kali lebih kerap, dan menyelamatkan pesakit dalam kes-kes ini lebih kecil kemungkinannya daripada infark miokard, strok dan patologi vaskular lain. Dalam kebanyakan kes, bencana vaskular yang dipertimbangkan dalam rangka artikel ini berlaku terhadap latar belakang aterosklerosis, luka radang atau distrofi kapal.

Mengapa pecah aorta berlaku? Patologi dan penyakit apa yang menyumbang kepada pecahnya? Faktor luaran apa yang boleh mempengaruhi kemungkinan patologi ini? Apakah simptom bencana vaskular ini? Bagaimana mengenal pasti ancaman pecah aorta? Kaedah rawatan apa yang digunakan untuk memecahkannya? Apakah ramalan untuk bertahan hidup pesakit selepas pecah aorta?

Sebab-sebabnya

Sebab-sebab berikut boleh melanggar integriti dinding aorta:

  • kecederaan dada;
  • perubahan aterosklerotik;
  • proses keradangan;
  • patologi kongenital tisu penghubung (sindrom Marfan);
  • hipertensi arteri.

Kerosakan mekanikal yang ketara pada dada boleh menyebabkan pecahnya aorta yang sihat, tetapi kehadiran patologi lain dari arteri ini memperburuk kemungkinan mengembangkan patologi vaskular yang dipertimbangkan dalam artikel ini. Walau bagaimanapun, kecederaan aorta jarang berlaku dan bukan merupakan faktor utama pecahnya kapal besar ini..

Penyebab pecah aorta yang paling biasa dikenal pasti adalah hipertensi arteri dan aterosklerosis. Sebagai peraturan, patologi ini membawa kepada pembentukan aneurisma aorta, yang, ketika berlanjutan, menyebabkan penipisan dinding vaskular dan stratifikasi. Dengan kegembiraan yang kuat dan lonjakan tekanan darah yang disebabkan oleh faktor lain (contohnya, makan berlebihan, suhu persekitaran tinggi, dll.), Arteri boleh pecah, dan pelanggaran integriti menyebabkan kehilangan darah besar-besaran.

Perubahan aterosklerotik pada 95% kes mempengaruhi aorta perut. Plak membawa kepada pengumpulan garam kalsium dan pemusnahan dinding kapal utama ini secara beransur-ansur. Selepas itu, dindingnya menjadi lebih tipis, membentuk aneurisma dan menjadi sangat rentan. Keadaan yang sangat berbahaya adalah keadaan stratifikasi aneurisma aorta, kerana jangka panjang patologi ini pada bila-bila masa yang tidak menguntungkan dapat mengakibatkan malapetaka vaskular, yang menyebabkan kematian pesakit dengan cepat..

Perubahan keradangan yang menyebabkan pecahnya aorta boleh disebabkan oleh penyakit berikut:

  • mesortitis sifilik - keradangan meresap pada dinding kapal, yang diprovokasi oleh agen penyebab sifilis;
  • lesi kulat - beberapa penyakit kulat yang membawa kepada pembentukan aneurisma keradangan;
  • aortoarteritis nonspesifik (sindrom Takayasu) - keradangan aorta dan cabangnya, disebabkan oleh sebab yang tidak dapat dijelaskan dan disertai dengan penghapusan arteri besar dan mulut cawangan arteri terbesar.

Yang sangat penting bukan sahaja fakta adanya aneurisma aorta, tetapi juga tahap penipisan dinding, dan ukuran penonjolan sakular arteri terbesar. Dengan jumlah aneurisma yang besar, risiko pecahnya aorta meningkat dengan ketara.

Gejala

Tanda-tanda pecah aorta boleh berubah-ubah dan bergantung kepada punca-punca perkembangan bencana vaskular ini. Terlepas dari faktor yang menyebabkan pendarahan besar-besaran, hasil pecahnya arteri terbesar adalah kehilangan darah akut dan kejutan.

Bergantung pada lokasi jurang, gejala dibahagikan kepada:

  • gejala pecahnya aorta menaik dan toraks;
  • gejala pecahnya aorta perut.

Dengan pecahnya aorta menaik, pesakit menunjukkan manifestasi berikut:

  • sakit dada atau di antara bilah bahu (dengan pembedahan aorta di bahagian toraks dan perut menyebar lebih rendah);
  • tanda-tanda tamponade dan serangan jantung: sakit dada, degupan jantung perlahan, takut mati, dan lain-lain;
  • kejutan: pucat kulit, sejuk, peluh melekit, menurunkan tekanan darah ke angka kritikal, nadi cepat, kusam dan kehilangan kesedaran.

Dengan pecahnya dada, gejala berikut muncul:

  • sakit di dada atau belakang, rahang, leher, di kawasan interscapular;
  • tanda-tanda mampatan saluran udara: mengi kerana pergolakan dalam aliran udara, sesak nafas, sensasi kekurangan udara;
  • dari saat pecahnya, kejutan berkembang: takikardia, peluh sejuk, lengket dan pucat kulit, perkembangan hipotensi arteri yang tajam, peningkatan kesakitan yang ada dan penyebarannya ke perut;
  • gejala lain: jika lesi berada di atas cabang arteri ginjal, jumlah air kencing yang terpisah akan berkurang kerana kegagalan buah pinggang.

Dengan pecahnya aorta di kawasan perut, mangsa mengalami gejala "perut akut":

  • sakit teruk di bahagian perut;
  • sakit berterusan di rongga perut ketika darah dituangkan ke ruang retroperitoneal, rasa sakit meluas ke pelvis dan perineum ketika darah bergerak ke arah ini;
  • sakit serangan jantung dengan lokasi tinggi pecahnya aorta perut;
  • kelemahan teruk;
  • kegelapan di mata;
  • kembung dengan tanda-tanda cecair di perut.

Selepas aliran keluar darah ke rongga perut bermula, pesakit mempunyai tanda-tanda kejutan:

  • nadi filamen;
  • kehilangan kesedaran;
  • menurunkan tekanan darah.

Diagnosis kebarangkalian pecah aorta

Pecah aorta dapat dicegah dengan kajian tepat pada masanya, yang dilakukan seperti yang dirancang. Mereka ditunjukkan kepada sekumpulan orang yang mempunyai risiko tinggi mengembangkan aneurisma aorta:

  • kecenderungan keturunan terhadap patologi kardiovaskular;
  • pemakanan yang buruk, meningkatkan risiko terkena aterosklerosis dan hipertensi arteri;
  • kehadiran dalam sejarah penyakit yang membawa kepada perkembangan aneurisma aorta;
  • kecenderungan keturunan terhadap aneurisma aorta kongenital.

Kecenderungan pecah aorta dapat dikesan semasa kajian berikut:

  • ECHO-KG;
  • ujian darah untuk kolesterol;
  • ultrasound transesophageal aorta;
  • angiografi menggunakan kontras;
  • CT dan MRI menggunakan kontras.

Sekiranya aneurisma aorta dikesan, pesakit disyorkan rawatan di pusat pembedahan jantung khusus. Operasi dapat ditangguhkan hanya kerana adanya penyakit bersamaan, yang merupakan kontraindikasi terhadap intervensi untuk menghilangkan penonjolan sakular aorta.

Rawatan

Rawatan pecah aorta hanya boleh dilakukan secara pembedahan dan harus dilakukan secepat mungkin. Operasi tidak dapat dilakukan dalam kes berikut:

  • kurang sedar;
  • penurunan hemoglobin ke nilai yang sangat rendah;
  • peningkatan kreatinin.

Semua keadaan di atas menunjukkan kehilangan darah yang besar, keadaan pesakit yang serius atau perkembangan kejutan hemoragik. Kehadiran mereka menunjukkan kemungkinan rendah hasil positif operasi dan risiko kematian pesakit yang sangat tinggi di meja operasi atau dalam tempoh selepas operasi.

Sekiranya mungkin, kajian berikut dilakukan sebelum pembedahan:

Dengan pecah aorta di kawasan toraks, akses terbuka melalui dada dilakukan - torakotomi. Selepas itu, pakar bedah mengesan tempat pendarahan dan menghilangkannya dengan menggunakan prostesis sintetik. Darah yang terkumpul di rongga perikardium atau pleura dikeluarkan dengan mengalirkan dan menyedut cairan. Dengan pecah supravalvular, injap aorta mungkin rosak. Dalam kes-kes ini, setelah pemulihan peredaran darah normal, campur tangan untuk menggantinya dilakukan.

Dengan pecahnya aorta di kawasan perut, laparotomi dilakukan dari hujung sternum ke sendi kemaluan tulang pelvis. Panjang sayatan dijelaskan oleh fakta bahawa hanya dengan panjang seperti itu, pakar bedah akan mendapat gambaran keseluruhan keseluruhan bahagian bawah aorta dan dapat melakukan pemeriksaan terhadap semua bahagian rongga perut. Seterusnya, pakar membawa ke bahagian gelung usus atau memaparkannya keluar. Sekiranya tapak pendarahan dikesan, pemampatan aorta dilakukan dan aneurisma dihilangkan. Penamatan peredaran darah di arteri utama ini hendaklah secepat mungkin. Peraturan ini amat relevan apabila aneurisma terletak di kawasan arteri ginjal..

Selepas penyingkiran aneurisma aorta perut, prostesis digunakan, yang, bergantung pada kes klinikal, boleh menjadi langsung atau bifurkasi. Selepas itu, doktor mengeluarkan penjepit dengan berhati-hati dan perlahan dan melakukan audit kedua mengenai keberkesanan menghentikan pendarahan. Sekiranya terdapat risiko kebocoran darah dari rongga perut, saliran dikeluarkan. Sekiranya kemungkinan pendarahan semula tidak dikesan, maka saliran tidak dilakukan.

Dalam tempoh selepas operasi, pesakit harus berada di unit rawatan rapi. Untuk memantau keadaannya, pengukuran tanda-tanda vital dan ujian makmal darah dan air kencing dilakukan. Kehilangan darah dipulihkan dengan pemindahan produk darah dan penyelesaian infus.

Ramalan

Semua varian kemungkinan pecahnya aorta mematikan, walaupun pesakit berada di hospital, kerana hanya tinggal beberapa minit atau jam untuk membantu pakar. Peratusan kelangsungan hidup yang lebih rendah diperhatikan di kalangan pesakit di mana integriti arteri utama ini rosak di luar hospital.

Prognosis untuk pecah aorta selalu tidak baik. Kebarangkalian kematian dalam bencana vaskular ini adalah 90%.

Doktor mana yang harus dihubungi?

Untuk sebarang tanda pecah aorta atau kejutan hemoragik, ambulans mesti segera dipanggil. Sekiranya pesakit berada di hospital, maka untuk menyelamatkannya, segera mulakan aktiviti untuk mempersiapkan operasi pembedahan kecemasan. Rancangan pemeriksaan pesakit merangkumi ujian makmal darah dan air kencing, ultrasound dan CT dengan pengenalan kontras. Pesakit dirawat oleh pakar bedah, pakar bedah jantung atau pakar bedah vaskular. Resuscitator terlibat dalam memantau pesakit.

Pecah aorta selalu menjadi keadaan yang mengancam nyawa dan disertai dengan pelanggaran integriti dinding arteri utama ini dan aliran keluar darah ke ruang sekitarnya (dada, perikardial, pleura atau rongga perut, rongga pelvis). Kerana tekanan darah tinggi, kehilangan darah besar-besaran berlaku dan dalam 90% kes, mangsa meninggal dunia akibat kejutan hemoragik. Merapatkan aorta dilakukan secara pembedahan. Semasa operasi, doktor mengenal pasti tempat pelanggaran integriti kapal dan melakukan aplikasi prostesis yang menghentikan pendarahan.

Mengenai penyebab utama pecahnya aorta - aneurisma - dalam program "Hidup sihat!" dengan Elena Malysheva:

Mengenai pecah aorta dalam program "Resusitasi" saluran TV Kuban24:

Gejala pendahuluan pecah aorta dinamakan

Pecahnya aorta dianggap salah satu keadaan yang paling berbahaya, kerana merosakkan arteri badan yang paling penting dan terbesar. Itulah sebabnya anda perlu mengetahui gejala apa yang mendahului proses ini..

Seperti yang dijelaskan oleh laman web Komsomolskaya Pravda, pecahnya aorta menyebabkan kematian. Walaupun begitu, penyakit ini tidak dianggap sebagai hukuman sama sekali, kerana penyakit ini dapat dikesan jika diperiksa tepat pada waktunya oleh doktor.

Secara khusus, gejala penyakit ini adalah rasa sakit, mengantuk, kelemahan, dan peningkatan tekanan darah. Pada tahap penyakit yang melampau, kejutan berlaku, tekanan turun dengan mendadak, dan suhu meningkat.

Di samping itu, dengan pecahnya aorta kawasan toraks, rasa sakit yang teruk dirasakan di dada. Sesak nafas dan bengkak leher tidak dikecualikan. Pada masa yang sama, kulit boleh berubah warna kebiruan, dan urat membengkak sepenuhnya.

Sekiranya terdapat gejala pertama, sangat mustahak untuk mengambil sinar-x dengan kontras untuk melihat semua bahagian aorta.

Bagi kaedah diagnostik yang paling dipercayai, ia dianggap sebagai tomografi yang dikira, dan hanya pembedahan yang akan membantu sebagai rawatan. Untuk pencegahan penyakit, disarankan untuk menguatkan dinding pembuluh darah, yaitu minum ubat dengan vitamin C atau asam lemak omega-3. Juga penting untuk meninggalkan tabiat buruk.

Sebelumnya, pakar pemakanan memanggil makanan yang paling sihat untuk jantung. Tetapi salah satu musuh utamanya adalah kolesterol. Berkumpul di dalam badan, ia tersimpan di dinding saluran darah, mempengaruhi arteri koronari dan saluran darah.

Pecah aorta

Pilihan taktik rawatan

Terapi bermula pada masa diagnosis. Rawatan boleh dilakukan secara konservatif dan pembedahan. Petunjuk untuk terapi konservatif:

  • Tiada aduan
  • Kursus yang tidak rumit;
  • Diameter pendidikan tidak lebih dari 5 cm.

Rawatan konservatif merangkumi:

  • Mengawal tekanan dan degupan jantung;
  • Penerimaan beta-blocker, penyekat saluran kalsium, penghambat ACE;
  • Mengambil kardioprotectors (trimetazidine).

Petunjuk untuk pembedahan

  • Aduan.
  • Diameter lebih dari 5 cm.
  • Pertumbuhan lebih daripada 4 mm setahun.
  • Iskemia jantung.
  • Mampatan Mediastinal.
  • Risiko stratifikasi.

Semua aneurisma yang rumit adalah petunjuk langsung untuk pembedahan kecemasan.

Jenis Rawatan Pembedahan

  • Operasi Jacob - Prostetik Sinus Valsalva.
  • Operasi Bentall-De-Bono - gabungan prostetik jabatan menaik, bersama dengan injap aorta. Digunakan dalam kombinasi dengan patologi dengan kekurangan aorta.
  • Operasi David - pemasangan prostesis hanya di bahagian menaik. Ia digunakan pada pesakit dengan injap aorta yang berfungsi normal..
  • Prostetik supracoronary - prostetik menaik terhad dengan arteri koronari yang dipelihara.
  • Pembedahan Borst adalah operasi menyeluruh pemasangan prostesis intravaskular sepanjang masa. Ia digunakan untuk pembedahan yang meluas ke lengkungan aorta.

Semua operasi dijalankan mengikut algoritma umum. Teknik:

  1. Anestesia am.
  2. Sambungan pintasan kardiopulmonari.
  3. Sternotomi median.
  4. Pendedahan dan pembedahan perikardium.
  5. Pemeriksaan aorta menaik.
  6. Autopsi aneurisma di bawah kawalan CT, penyingkirannya bersama dengan trombus.
  7. Pemasangan prostesis.
  8. Jahitan jantung dan rongga dada.

Tempoh selepas operasi

Tempoh pasca operasi awal dijalankan dalam rawatan intensif (1-2 hari) dan merangkumi penstabilan fungsi dan tekanan penting.

Seterusnya, pesakit dipindahkan ke jabatan kardiologi untuk menyelesaikan peningkatan klinikal (sehingga 3 minggu). Selepas keluar, pesakit beralih ke pemantauan seumur hidup oleh pakar kardiologi di tempat kediaman.

Pemulihan merangkumi:

  • Diet
  • Aktiviti fizikal sederhana (berjalan, latihan pernafasan);
  • Lawatan ke sekolah kardiologi.

Pemulihan sepenuhnya berlangsung selama 3-6 bulan.

Dengan rawatan yang dirancang, kadar kematian operasi adalah 1.5-4.8%, kadar komplikasi adalah 2.4-3%.

  • Komplikasi segera: luka jantung, perbezaan jahitan, fibrilasi ventrikel, pendarahan, trombosis anastomotik.
  • Komplikasi lewat: aritmia, pecahnya parut, reaksi terhadap prostesis.

Maklumat Anatomi Berguna

Sehubungan dengan yang disebutkan di atas, ungkapan "pecahnya aorta atau aneurisma yang terbentuk di atasnya" terdengar menakutkan. Oleh itu, tidak menghairankan jika pembaca berminat dengan persoalan di mana aorta, apa itu, serta apa itu aneurisma dan faktor apa yang boleh menyebabkan pecahnya.

Sistem peredaran darah manusia berasal dari organ otot berongga yang berkontraksi secara berirama, bertindak berdasarkan prinsip pam. Tubuh ini telah disebut jantung dan tujuannya adalah untuk memastikan peredaran darah yang tidak terganggu, yang menyampaikan oksigen dan nutrien ke semua organ manusia..

Saluran darah besar yang berkomunikasi dengan jantung terbahagi kepada arteri dan urat. Yang pertama mengambil darah dari jantung, yang terakhir bertanggungjawab untuk membekalkan darah ke organ pusat sistem peredaran darah. Arteri manusia terbesar adalah aorta, yang merupakan sebahagian dari lingkaran besar peredaran darah, yang membekalkan darah ke seluruh tubuh, sementara yang kecil hanya bertanggung jawab untuk bekalan darah ke sistem paru-paru.

Aorta yang muncul dari ventrikel kiri jantung dan menjadi kelanjutan khasnya dapat dibandingkan dengan selang pam. Arteri besar ini panjang dan meluas ke seluruh tubuh manusia..

Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan 3 bahagian utama aorta:

  • menaik (berasal dari ventrikel kiri jantung dan membuat debutnya dengan bahagian yang diperbesar, yang disebut mentol),
  • lengkungan aorta (bermula di suatu tempat pada sentimeter ketujuh kapal, mempunyai bentuk melengkung),
  • menurun (di kawasan 4 vertebra toraks, busur melepasi garis lurus).

Aorta menaik tersembunyi di belakang batang paru - arteri yang memulakan lingkaran kecil (paru) peredaran darah, dan ditutup dengan kantung perikardium (perikardium). Diameter arteri di bahagian ini adalah kira-kira 2.5-3 cm.

Di kawasan sambungan tulang rawan dan sternum kostum kedua (tulang utama dada), aorta menyempit hingga 2 cm dan berbentuk busur, membelok sedikit ke kiri dan belakang. Mencapai vertebra toraks keempat, ia membentuk isthmus kecil, selepas itu lokasinya menjadi hampir menegak.

Bahagian aorta yang turun, pada gilirannya, dibahagikan kepada 2 jabatan:

  • kawasan toraks, yang terletak di rongga dada di mediastinum posterior,
  • kawasan perut, yang dianggap sebagai lanjutan dari toraks dan bermula pada tahap 12 vertebra toraks.

Bahagian awal aorta toraks terletak di lokasi kiri depan dari esofagus. Selanjutnya, di kawasan 8 vertebra, ia mengelilingi esofagus di sebelah kiri dan meluru ke bawah sepanjang dinding belakang esofagus.

Permulaan kawasan perut adalah lubang aorta diafragma. Menyelam ke dalam lubang ini, aorta mencapai hingga 4 vertebra lumbar.

Dalam perjalanan aorta, cabang pelbagai saiz - arteri - berlepas dari situ. Di bahagian menaik, ini adalah arteri koronari kanan dan kiri. Di kawasan lengkungan aorta berasal:

  • batang brachiocephalic, yang seterusnya dibahagikan kepada arteri karotid dan subclavian kanan,
  • meninggalkan arteri karotid dan subclavian biasa.

Bahagian menurun dibahagikan kepada kawasan toraks, di mana arteri interkostal, trakea dan banyak jenis arteri, dan bahagian perut bermula. Di luar perut:

  • batang seliak, yang setelah beberapa sentimeter dibahagikan kepada arteri gastrik kiri, hepatik dan splenik kiri,
  • saluran darah mesenterik yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke usus dan pankreas,
  • arteri diafragmatik rendah membekalkan diafragma dan kelenjar adrenal,
  • arteri adrenal,
  • arteri lumbar,
  • arteri buah pinggang.

Di rantau 4-5 vertebra lumbal, bahagian perut aorta dibahagikan kepada 2 bahagian (pembelahannya berlaku): arteri iliac umum kanan dan kiri, yang mana kelanjutannya adalah arteri femoral.

Melemahnya dinding pembuluh darah besar yang mengalami tekanan darah maksimum dapat terjadi di mana-mana bahagian aorta atau arteri yang memanjang darinya. Lebihan dinding aorta menyebabkan fakta bahawa di tempat ini mereka menjadi lebih lemah dan lebih mudah pecah. Pecahnya aneurisma aorta atau arteri yang memanjang darinya berbahaya dalam apa jua keadaan. Tetapi prognosis dalam kes ini bergantung pada banyak faktor: lokasi aneurisma, bentuk dan ukurannya, tahap kerosakan pada dinding arteri.

Manifestasi pecah aorta

Gejala kehadiran aneurisma aorta bergantung pada lokasinya, dan sekiranya berlaku pelanggaran integriti, mereka menjadi hampir stereotaip dan dikurangkan kepada kehilangan darah dan kejutan akut.

Pecahnya aorta perut ditunjukkan oleh gejala yang disebut "abdomen akut", jadi pesakit paling sering jatuh ke tangan pakar bedah perut biasa. Antara aduannya adalah sakit perut yang kuat, kelemahan teruk, mata menjadi gelap. Selalunya, gejala meningkat dengan begitu cepat sehingga pesakit tidak mempunyai masa untuk bercakap dengan jelas mengenai gejala mereka, dengan cepat memasuki keadaan terkejut.

Pecahnya aneurisma aorta perut dengan aliran keluar darah ke ruang retroperitoneal berlanjutan dengan kesakitan berterusan di perut. Sekiranya darah mengalir ke arah pelvis, maka rasa sakit menyebar ke zon inguinal, perineum, kaki. Dengan lokasi pecah yang tinggi, sakit jantung yang menyerupai serangan jantung dapat terjadi. Jumlah hematoma retroperitoneal selepas pecahnya aorta adalah kira-kira 200 ml, tetapi mungkin lebih banyak.

Apabila rongga perut dipenuhi dengan darah, keadaan kejutan meningkat dengan cepat, pesakit menjadi pucat, pingsan, nadi menjadi seperti benang, tekanan darah turun dengan mendadak. Kesakitan dan kembung adalah khas, di mana kehadiran cecair ditentukan, tanda-tanda kerengsaan peritoneum dinyatakan.

Kematian dengan pecahnya aorta perut berlaku dengan cepat dengan fenomena kejutan hemoragik (kehilangan darah akut) dan kegagalan jantung akut. Darah berhenti bergerak melalui saluran, tidak kembali ke jantung, dan berhenti. Organ-organ lain juga kekurangan bekalan darah arteri, tetapi kerana kelajuan perkembangan komplikasi maut, mereka tidak selalu mempunyai masa untuk menampakkan diri.

Aneurisma aorta menaik sering disertai dengan stratifikasi, antara penyebabnya adalah aterosklerosis, sifilis, hipertensi. Sebelum pecah, pesakit mengadu sakit dada, di jantung, sesak nafas, berdebar, lemah. Gejala yang sama adalah ciri penyakit kardiovaskular lain, jadi diagnosis aneurisma dapat ditangguhkan. Semasa mengembang di kawasan lengkungan aorta, di antara tanda-tanda patologi, gangguan menelan, suara serak, batuk adalah mungkin, dan jika trakea atau bronkus besar dimampatkan, sesak nafas yang teruk muncul.

Mampatan vena cava yang unggul dengan kantung aneurisma menyebabkan pembengkakan pada leher, muka, bahagian atas badan, menampakkan dirinya sebagai sakit kepala, kegagalan pernafasan. Vena serviks membengkak dengan tajam, kulit menjadi kebiruan.

Pecahnya aorta menaik dan lengkungan juga penuh dengan kegagalan peredaran akut, ditunjukkan oleh rasa sakit yang kuat di belakang sternum, antara bilah bahu, dan jika stratifikasi memanjang lebih rendah di kawasan toraks dan perut, maka rasa sakit bergegas mengejarnya. Dari kecacatan pada aorta menaik atau dengan pecah supravalvular, darah dapat memasuki rongga kemeja jantung, menyebabkan tamponade dan serangan jantung. Pada mana-mana penyetempatan jurang, kejutan berlaku.

Dengan pengembangan lumen aorta toraks, rasa sakit berlaku dari punggung, dada, leher, rahang, di antara bilah bahu. Selalunya terdapat tanda-tanda mampatan saluran udara - sesak nafas, pernafasan laju, perasaan kekurangan udara.

Pecahnya aneurisma aorta toraks disertai dengan peningkatan gejala kejutan (pucat pada kulit, sejuk, peluh melekit, takikardia, penurunan tekanan yang tajam), peningkatan mendadak kesakitan di belakang sternum, di bahagian belakang, antara bilah bahu, yang juga boleh merebak ke perut sekiranya berlaku pemisahan. Kerosakan kapal di atas lokasi pembuangan arteri buah pinggang menyumbang kepada iskemia buah pinggang akut dan kegagalannya. Dalam kes ini, jumlah air kencing yang dikeluarkan adalah kriteria prognostik yang paling penting. Sekiranya terdapat sedikit atau tidak ada air kencing, kemungkinan kegagalan buah pinggang akut.

Seperti yang dinyatakan di atas, pecah aorta di mana-mana jabatan adalah patologi yang mematikan, penghapusan yang kadang-kadang dilakukan oleh pakar bedah - hanya beberapa jam atau minit. Selama ini, anda perlu membuat diagnosis yang betul dan menjahit kecacatan. Adalah baik jika pakar bedah vaskular berada di hospital, kerana pakar dalam bidang patologi perut tidak selalu mempunyai pengalaman bekerja dengan saluran darah. Di hospital, mungkin tidak ada syarat yang diperlukan untuk operasi seperti itu, terutama untuk institusi daerah kecil.

Aneurisme lengkungan aorta boleh menyebabkan strok akibat tromboembolisme, pendarahan ke rongga pleura, esofagus, pecahnya kawasan perut boleh berlaku dengan pendarahan besar-besaran ke dalam usus, vena cava bawah.

Gejala

Gejala aneurisma aorta perut

Selalunya, patologi seperti itu berlaku di rongga perut. Dan kebanyakan perokok berusia 60 tahun ke atas terdedah kepada penyakit ini. Dalam kes yang kompleks, pelbagai aneurisma aorta perut terbentuk. Gejala dalam kes ini lebih jelas.

Apa yang dapat dirasakan pesakit apabila dinding kapal menonjol, kembung, sembelit dan gangguan pencernaan, penurunan berat badan. Dengan aneurisma yang besar, pembentukan denyutan dapat dirasakan di kawasan epigastrik.

Apabila pemanjangan menekan pada saraf dan tisu di sekitarnya, edema, fungsi saluran kencing terjejas dan bahkan paresis kaki mungkin muncul. Tetapi yang paling kerap berlaku dengan aneurisma aorta perut, isyarat pertama adalah serangan sakit. Mereka berlaku di luar jangkaan, sering diberikan pada bahagian bawah punggung, kawasan inguinal atau kaki. Kesakitan berlangsung selama beberapa jam dan tidak bertindak balas dengan baik terhadap ubat-ubatan. Dengan keradangan aneurisma, suhu boleh meningkat. Kebiruan dan penyejukan jari kadang-kadang diperhatikan..

Gejala aneurisma aorta toraks

Paling mudah untuk mendiagnosis penyakit ini jika pengembangan kapal dilokalisasi di kawasan lengkungan aorta. Gejala lebih ketara..

Selalunya, pesakit mengadu sakit yang berdenyut di dada dan punggung. Bergantung pada lokasi pengembangan aorta, rasa sakit dapat diberikan pada leher, bahu atau perut atas. Lebih-lebih lagi, ubat penahan sakit konvensional tidak membantu menghilangkannya..

Sesak nafas dan batuk kering juga diperhatikan jika aneurisma menekan bronkus. Kadang kala pengembangan kapal menekan pada akar saraf. Kemudian rasa sakit ketika menelan terasa, berdengkur dan suara serak muncul.

Kerana pengembangan aorta dan perlambatan aliran darah semasa aneurisma aorta menaik, murmur protodiastolik sering diperhatikan.

Dengan aneurisma yang besar, pengembangan dapat dilihat walaupun dengan pemeriksaan visual. Terdapat tumor berdenyut kecil di sternum. Vena di leher juga boleh membengkak..

Gejala aneurisma aorta jantung

Patologi arteri di tempat ini mungkin tidak tersebar lama. Pesakit merasakan sakit di jantung yang jarang, yang dia melegakan dengan pil. Gejala lain: sesak nafas, batuk dan sesak nafas juga boleh disalah anggap sebagai manifestasi kegagalan jantung. Selalunya penyakit ini didiagnosis hanya setelah serangan angina pectoris yang teruk semasa EKG.

Gejala aneurisma aorta otak

Sambungan saiz kecil tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Sakit kepala mungkin berlaku, tetapi pesakit jarang mendapatkan rawatan perubatan dengan gejala ini. Anda dapat mengesan penyakit dengan aneurisma yang besar, apabila ia menekan saraf dan tisu di sekitarnya. Dalam kes ini, pesakit mengalami sensasi berikut:

kesakitan dilokalkan bukan hanya di kepala, tetapi juga di bola mata;

penglihatan kabur dapat diperhatikan;

kadang-kadang kehilangan kepekaan kulit wajah berkembang.

Tanda-tanda stratifikasi atau pecahnya aneurisma

Dalam banyak kes, penyakit ini didiagnosis hanya apabila terjadi komplikasi. Dalam kes pemanjangan berbentuk gelendong yang besar, stratifikasi aneurisma berlaku. Ini sering berlaku di aorta perut. Aneurisma sakular kecil mungkin pecah dengan peningkatan tekanan darah. Gejala apa yang diperhatikan dengan komplikasi seperti itu?

Tanda pertama adalah sakit tajam. Ia menyebar secara beransur-ansur dari satu tempat di seluruh kepala atau di rongga perut. Dengan aneurisma kawasan toraks, rasa sakit sering disalah anggap sebagai serangan jantung.

Tekanan darah pesakit turun dengan mendadak. Tanda-tanda keadaan kejutan diperhatikan: seseorang menjadi pucat, kehilangan arah, tidak menjawab soalan, mula tercekik.

Pecah aneurisme boleh berlaku pada pesakit pada bila-bila masa. Dan sekiranya tiada rawatan perubatan tepat pada masanya, keadaan ini sering berakhir dengan kematian pesakit. Oleh itu, sebarang kemerosotan kesejahteraan dan gejala yang mengganggu tidak boleh diabaikan..

Varieti

Pecah aneurisma dibahagikan kepada jenis berdasarkan lokasi pecah dan berapa lama ia berlaku. Pengelasan jangka masa:

  • akut - sehingga 2 minggu;
  • subakut - sehingga 2 bulan;
  • pecah aneurisma kursus kronik - dari 2 bulan ke atas.

Pecah kapal di lokasi penyetempatan terbahagi kepada 3 jenis utama:

  • Segmen menaik - celah meluas dari perut ke dada.
  • Penyetempatan terhad kapal menaik.
  • Air mata di kawasan menurun, celah meluas ke kawasan perut distal, kadang-kadang mengalir ke bahagian menaik kapal.

Bergantung pada perjalanan dan penyetempatan jurang, sifat gambaran simptomatik juga berbeza..

Sebab-sebabnya

Orang yang mementingkan kesihatan sistem kardiovaskular mereka tertarik dengan persoalan mengapa pecah aneurisma berlaku, dan apakah faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan patologi vaskular ini? Seseorang boleh hidup selama bertahun-tahun dan tidak meneka tentang adanya aneurisma kapal mana pun.

Keburukan dan bahaya penyakit ini terletak tepat pada hakikatnya penyakit ini menular tanpa ada manifestasi. Tetapi pada masa yang sama, pesakit mempertaruhkan nyawanya setiap detik, kerana kapal itu boleh pecah kapan saja, dan setelah beberapa minit seseorang akan mati.

Seorang pesakit yang didiagnosis dengan pembedahan aorta harus mengelakkan aktiviti fizikal yang aktif, kerana terdapat kemungkinan besar bahawa ini akan menyebabkan pecahnya. Dalam situasi serupa yang lain, apabila beban pada jantung meningkat, tekanan darah meningkat, denyut jantung semakin cepat, risiko pecah aneurisma meningkat dengan ketara..

Faktor-faktor yang menimbulkan aneurisma merangkumi perkara berikut:

  • krisis hipertensi;
  • latihan fizikal yang ketara;
  • melahirkan anak.

Pecah aorta berlaku kerana penipisan dindingnya secara beransur-ansur, yang disebabkan oleh:

  1. Atherosclerosis - aorta berubah kerana pembentukan plak yang menyempitkan lumen di dalam kapal dan melemahkan dindingnya.
  2. Aortitis - penyakit yang disertai dengan keradangan pada kapal terbesar.
  3. Sindrom Marfan - patologi kongenital tisu penghubung.
  4. Penyakit berjangkit yang secara beransur-ansur menghancurkan saluran darah (tuberkulosis, sifilis, dll.).
  5. Faktor keturunan.
  6. Kecederaan pada dada dan peritoneum.

Berisiko juga mengandung, lelaki berusia lebih dari 60 tahun dan orang yang aktif terlibat dalam sukan.

Saluran darah utama untuk mengangkut darah, tepu dengan oksigen dan pelbagai nutrien, adalah aorta. Ia berasal dari jantung dan di bawah tekanan yang besar mendorong darah ke semua organ tubuh manusia.

Pada orang yang sihat, saluran darah mempunyai keanjalan dan ketahanan, memberikan aliran darah tanpa henti ke tujuan.

Pecahnya aneurisma aorta secara tiba-tiba hampir selalu menyebabkan kematian. Penyebab pecahnya aneurisma saluran darah utama termasuk:

  • lesi aterosklerotik dinding aorta;
  • patologi keturunan tisu penghubung;
  • tekanan darah tinggi;
  • trombosis yang dijangkiti;
  • peringkat terakhir sifilis;
  • perubahan berkaitan dengan usia;
  • merokok;
  • aktiviti fizikal yang sengit;
  • keadaan tekanan yang berpanjangan;
  • trauma ke dada atau perut;
  • diabetes;
  • kehamilan dan buruh;
  • gaya hidup berlebihan berat badan dan tidak aktif.

Stratifikasi aneurisma membawa kepada kematian akibat pecahnya aorta. Mekanisme pembentukannya adalah seperti berikut.

Oleh kerana penurunan struktur kolagen, integriti membran dalaman dan tengah aorta secara beransur-ansur terganggu. Aliran darah ditahan untuk beberapa lama oleh sarung luar kapal yang terakhir, jika rosak, pecah berlaku..

Otot miokard sangat kuat dan elastik, sehingga tidak boleh pecah dengan sendirinya.

Rawatan pecah aorta

Pertama sekali, dengan pecah aorta, terapi simptomatik dilakukan:

  • Anestesia (morfin yang disuntik secara intramuskular).
  • Dalam reaksi kolaptoid, dopamin atau mesatone dapat diberikan secara intravena atau subkutan, diikuti dengan pemantauan tekanan darah.
  • Pada tekanan tinggi, ubat antihipertensi diperkenalkan (sodium nitroprusside, magnesium sulfate) secara intravena.

Pesakit segera dimasukkan ke hospital di jabatan pembedahan vaskular. Di hospital, pemeriksaan lebih lanjut dilakukan dan, bergantung kepada pengesahan diagnosis (gejala serupa dengan penyakit jantung), operasi dilakukan.

Rawatan konservatif untuk pecah aorta tidak wujud. Dalam keadaan darurat, kawasan kapal yang rosak diganti dengan prostesis sintetik. Bahan "pengganti" aorta mempunyai keserasian bio yang tinggi dan dapat dipasang dalam jangka masa yang lama.

Terdapat 2 pilihan:

  • Pembedahan perut.
  • Endoprosthetics.

Pembedahan perut

Kelemahan campur tangan seperti itu termasuk:

  • Anestesia umum yang teruk, yang tidak dapat dilakukan oleh orang tua.
  • Kehilangan darah yang ketara (pengisian darah melalui transfusi).
  • Kawasan penting campur tangan pembedahan.
  • Tempoh pemulihan yang panjang (sehingga 3 bulan).
  • Keperluan untuk shunting dan stenting untuk penyakit jantung koronari.

Faedahnya termasuk:

  • Gigi palsu yang digunakan untuk pembedahan perut lebih tahan lama daripada gigi palsu untuk endoprosthetics.
  • Pesakit memerlukan rawatan rutin, yang tidak memerlukan pemantauan yang kerap dan teliti..

Endoprosthetics

Kaedah endovaskular mempunyai kelebihan dan kekurangannya..

  • Endoprosthetics tidak dapat dilakukan dengan penyeksaan saluran darah yang tinggi dan peregangan kawasan aorta yang ketara.
  • Pesakit memerlukan pemantauan hampir berterusan untuk langkah-langkah tepat pada masanya untuk memperkuatkan dinding vaskular.
  • Sekiranya tidak mematuhi preskripsi perubatan, pengembangan dinding vaskular berulang adalah mungkin (perlu untuk memantau tekanan dengan teliti dan mengambil ubat anti-aterosklerotik).
  • Pencerobohan campur tangan pembedahan yang rendah dan kemungkinan dilakukan pada orang tua.
  • Anestesia umum tidak diperlukan (hanya anestesia tempatan).
  • Tidak perlu mengudarakan paru-paru secara artifisial.
  • Kehilangan darah kecil yang tidak memerlukan pemindahan darah.
  • Pelepasan pesakit sudah 3-4 hari.
  • Selepas jenis intervensi ini, usus mengekalkan fungsi normalnya..

Punca dan jenis pecah aorta

Pembedahan aorta boleh mempengaruhi mana-mana jabatannya:

Bergantung pada jabatan, integritasnya dilanggar, kerana pecahnya aorta, mungkin ada komplikasi dalam kerja pelbagai organ dalaman.

Stratifikasi kapal penting ini berlaku dalam beberapa peringkat:

  1. air mata keintiman (lapisan dalaman);
  2. stratifikasi lapisan tengah arteri;
  3. pecah kapal yang lengkap.

Bergantung pada seberapa cepat patologi berkembang, 3 bentuk dibezakan:

  1. akut - jurang berkembang dalam masa kurang dari 14 hari;
  2. subakut - aorta disusun secara beransur-ansur - dalam 2-4 minggu;
  3. kronik - proses pemisahan berlangsung selama sebulan atau lebih.

Doktor memberikan prognosis yang paling baik dalam bentuk kronik, kerana dalam hal ini adalah mungkin untuk memberi pesakit bantuan yang diperlukan tepat pada waktunya. Dalam bentuk pecah aorta yang cepat dan cepat (kapal boleh pecah sepenuhnya walaupun dalam sehari), doktor sering bertindak terlambat.

Sakit (di dada atau perut), runtuh (sakit kepala, kelemahan otot, kelesuan, mengantuk, bradikardia, pucat), tekanan darah tinggi.

Stratifikasi dinding tengah

Kesakitan yang tajam di dada atau perut, runtuh, tekanan darah rendah, kerosakan organ dalaman (peredaran darah terganggu ketika aorta dibedah, dan organ dalaman tidak menerima cukup oksigen dan nutrien).

Pecah aorta lengkap

Pendarahan dalaman. kejutan hemoragik (tekanan meningkat. berdebar-debar, pucat, menggigil, demam, oliguria - penurunan jumlah air kencing yang dikeluarkan oleh buah pinggang).

Rawatan

Rawatan pengelupasan kapal harus segera, kerana keadaan patologi seperti itu boleh menyebabkan kematian. Terapi dijalankan secara perubatan atau pembedahan, bergantung kepada keparahan kes dan risiko kematian..

Konservatif

Rawatan ubat adalah langkah wajib, walaupun diperlukan campur tangan pembedahan lebih lanjut. Matlamat pendekatan konservatif adalah untuk menghentikan pecah lebih lanjut, menormalkan keadaan umum pesakit dan mencegah komplikasi.

Rawatan ubat hanya dilakukan di hospital di jabatan kardiologi. Untuk menghentikan kesakitan yang sengit, analgesik kumpulan bukan narkotik dan narkotik diperkenalkan. Skim rawatan:

  • Penetes dengan natrium nitroprusside - menormalkan tekanan darah.
  • Pengenalan beta-blocker - untuk mengurangkan degupan jantung.
  • Infus Labetalol - menormalkan tekanan darah dan degupan jantung.
  • Kortikosteroid, letakkan di lidah - mengurangkan tekanan darah tinggi.
  • Inhibitor angiotensin - diberikan sekiranya berlaku pecah di buah pinggang.
  • Inhibitor ACE - Captopril, Enalapril.

Dalam kes-kes yang teruk dalam proses patologi, keadaan pesakit dinormalisasi dengan ubat-ubatan, setelah itu rawatan pembedahan segera dilakukan.

Pecah aorta pada pesakit tua dirawat terutamanya dengan ubat-ubatan (jika memberikan kesan terapi yang baik), kerana terdapat risiko bahawa pembedahan boleh mengakibatkan kematian.

Segera

Pecah aneurisme disarankan untuk dirawat secara pembedahan, kerana dengan cara ini kemungkinan komplikasi di masa depan dapat dikurangkan..

Petunjuk untuk pembedahan:

  • perbezaan aorta akut pada bahagian menaiknya;
  • kemerosotan pesakit yang cepat;
  • kekurangan hasil positif dari terapi ubat dalam patologi kronik.

Keperluan untuk pembedahan segera untuk memecahkan bahagian menaik adalah bahawa jenis patologi ini membawa kepada perkembangan tekanan darah tinggi dan kegagalan jantung. 2 jenis campur tangan pembedahan digunakan:

  • penyingkiran bahagian kapal yang rosak dengan pemasangan implan di tempatnya;
  • reseksi tapak pecah dengan jahitan tepi aorta untuk mengembalikan peredaran darah.

Dengan adanya patologi bersamaan seperti perubahan injap aorta dengan aliran balik darah, setelah pembaikan pecah, prostesis injap yang rosak dipasang.

Operasi boleh dilakukan dengan kaedah tidak invasif - ini adalah stenting. Stent, yang merupakan tiub berongga, dimasukkan ke dalam saluran darah yang rosak. Kehadiran stent membolehkan anda melancarkan peredaran darah.

Untuk pemasangan stent di aorta, kaedah belon digunakan - semasa kaedah ini menghilangkan pecah, belon dimasukkan ke dalam aorta, yang mengembang dan meremas dinding saluran darah yang rosak, yang membantu menghentikan perkembangan selanjutnya proses patologi.

Selepas pembedahan, pesakit harus melalui masa pemulihan. Untuk meminimumkan risiko komplikasi dan mencegah pecahnya, perlu untuk membatasi aktiviti fizikal, mengikuti diet terapi, minum ubat untuk menormalkan tekanan darah, dan secara berkala menjalani pemeriksaan pencegahan.

Prognosis selepas stratifikasi dan pecahnya dinding aorta bergantung pada bagaimana bantuan tepat waktu diberikan dan bagaimana rawatan dipilih dengan betul. Sekiranya proses patologi diperburuk, komplikasi timbul, hasil yang boleh membawa maut dalam setahun setelah rehat mempunyai kebarangkalian 90%. Kursus patologi akut - kematian sebelum kedatangan pasukan perubatan berlaku pada setiap kes kelima.

Selepas rawatan konservatif atau pembedahan, pemeriksaan perubatan rutin tahunan diperlukan dengan imbasan ultrasound dan diagnosis keadaan dan fungsi otak, otot jantung, dan buah pinggang.

Penyebab pecahnya aorta jantung dan rongga perut, gejala dan manifestasi

Pecah jantung aorta adalah akibat yang paling parah dari proses negatif pada dinding saluran darah, yang pada 90% kesnya boleh membawa maut. Kadang kala rawatan pembedahan tidak selalu optimum.

Selama beberapa dekad yang lalu, patologi ini telah sering terjadi dan meningkat sebanyak 7 kali. Jauh lebih sukar untuk menyelamatkan pesakit dari kematian semasa pecahnya arteri utama daripada keadaan kecemasan lain yang berkaitan dengan masalah sistem kardiovaskular - infark miokard, serangan hemoragik dan iskemia, dll..

Adalah mungkin untuk mengesan transformasi dinding aorta, yang mengancam pelanggaran integriti, dengan kemampuan perubatan moden, tetapi tidak mungkin melindunginya dari pecah. Aorta adalah kapal terbesar di dalam tubuh manusia. Sebilangan besar darah melaluinya, dan dialah yang memberi nutrien dan oksigen kepada organ dan tisu. Berfungsi tanpa gangguan dan dengan tekanan yang mencukupi, aorta menjadi rentan terhadap banyak perubahan negatif. Walau bagaimanapun, pertumbuhan aterosklerotik di dalam baru-baru ini menjadi bahaya yang lebih besar terhadap integriti dinding arteri utama..

Istilah pecah aorta menyiratkan keratan rentas permukaan epitel kapal kerana aneurisma, yang merupakan hasil daripada lapisan aterosklerotik, metamorfosis distrofi, keradangan.

Pangkalan dan jenis

Oleh kerana aorta secara alami dikurniakan dinding yang kuat yang dapat menahan tekanan darah tinggi dan bekalan darah yang cepat, spontan integriti yang merobek tidak berlaku.

Pecah aorta: penyebabnya tidak difahami sepenuhnya. Walau bagaimanapun, ini adalah keadaan yang berbahaya. Pakar mencadangkan beberapa keadaan, pendahulu keadaan yang mengancam.

Sebab utama yang menyebabkan pecahnya dinding arteri, aneurisma. Faktor-faktor lain menjadi mekanisme pencetus untuk perforasi dinding kapal, atau keadaan yang kondusif untuk pembentukan aneurisma.

Sekiranya deposit berlaku di dinding arteri, salah satu sebabnya adalah kadar aliran darah yang tinggi, yang menyumbang kepada pembentukan aneurisma atau stratifikasi membran aorta yang lemah.

Semua keadaan yang menguras membran kapal utama boleh menyebabkan pecahnya..

Pecah aorta: disebabkan oleh apa yang berlaku atau keadaan yang menyebabkan bahagian arteri utama:

  • Sindrom Marfan, disebabkan oleh itu tisu jauh lebih lemah daripada pada orang yang sihat,
  • aneurisma,
  • kecederaan dan pukulan kuat ke bahagian dada,
  • pembedahan jantung,
  • kelainan pada injap aorta,
  • berat badan berlebihan,
  • penyakit kulat,
  • keradangan: arthritis tidak spesifik, jangkitan kulat, mesortitis sifilik,
  • transformasi tisu yang berkaitan dengan fisiologi dan usia, tidak jarang berlaku pada lelaki berusia 40 hingga 70 tahun,
  • diet tidak sihat, tabiat buruk,
  • aterosklerosis dan stenosis injap jantung,
  • memprovokasi tekanan darah tinggi,
  • keturunan yang lemah, aneurisma kongenital,
  • melahirkan anak dan melahirkan anak.

Agar dinding aorta pecah, satu keadaan tidak mencukupi. Seperti biasa, detasmen memerlukan keadaan seperti aneurisma.

Mengikut lokasi, aorta naik dari jantung, meninggalkan ventrikel kiri. Ini adalah aorta menaik valvular. Berikutan ini, dia, dan membongkok, dari dada menuju ke rongga perut. Dan ini adalah aorta yang menurun. Stratifikasi cangkang boleh berlaku di kedua-dua bahagian..

Detasmen di bahagian arteri utama yang naik tidak jarang berlaku, fenomena ini mengancam nyawa, ditunjukkan dalam literatur perubatan sebagai jenis A. Ia adalah jenis A yang sangat berbahaya dan sering menyebabkan pesakit mati. Dalam situasi seperti itu, rawatan perubatan segera diperlukan, tetapi kemungkinan untuk bertahan hidup tidak dapat diabaikan.

Bahagian integriti dalam aorta menurun disebut jenis B. Sekiranya aorta jantung pecah, anda dapat menyelamatkan seseorang, biasanya patologi ini tidak mengancam nyawa seperti jenis A, dan tidak begitu menuntut dari segi perawatan khusus.

Tahap dan jenis patologi

Pecah aorta boleh berlaku pada serpihan mana pun:

  • menaik,
  • lengkok,
  • bahagian sternum,
  • serpihan perut.

Di bawah pengaruh tempat di mana pembedahan dibuat, dan kerana pelanggaran integriti aorta, kesulitan mungkin timbul dalam kerja organ dalaman yang berdekatan.

Pecahnya arteri penting berlaku dalam tiga peringkat:

  • stratifikasi keakraban (lapisan pertama di dalam),
  • pemisahan membran aorta tengah,
  • pembentukan air mata kapal.

Mengikut kepantasan proses pengembangan, 3 bentuk dapat dibezakan:

  • akut - tempoh pembentukan lubang kecil hingga dua minggu,
  • subakut - air mata timbul dengan lebih perlahan - dalam 2-4 minggu,
  • kronik - proses stratifikasi boleh berlangsung sebulan atau lebih.

Pakar menyebut keadaan kronik kurang negatif, kerana ada kemungkinan mencegah pecah dan pendarahan sepenuhnya. Dalam bentuk jangka pendek akut dari air mata aorta (dindingnya boleh pecah sepenuhnya dalam masa yang sangat singkat, sehingga sehari), rawatan perubatan sering tidak tepat waktu dan oleh itu tidak berdaya.

Tanda-tanda

Dikaitkan dengan tahap penyakit dan tempat kejadian, pada pecahnya aorta, gejala dan tanda-tanda termasuk:

Air mata keintimanSakit (di dada atau di dalam ruang perut), runtuh (sakit di kepala, kelemahan otot, keinginan untuk tidur, berdebar-debar, pudar pada kulit), tekanan darah tinggi.
Mengupas dinding tengahKesakitan terbakar secara tiba-tiba di dada atau perut, runtuh, tekanan darah rendah, kerosakan fungsi organ peritoneal (disfungsi peredaran darah menyebabkan disfungsi pada satu tahap atau yang lain).
Pecah aorta tanpa hadkejutan hemoragik (takikardia, kulit pudar, menggigil, demam, penurunan jumlah air kencing).

Risiko pecah aneurisma aorta ditentukan oleh strukturnya, jumlah pendarahan dan sensasi mangsa. Terdapat aneurisma sakular dan fusiform.

Pertumbuhan berbentuk karung kelihatan seperti penonjolan fragmen dari salah satu dinding aorta, dan pertumbuhan berbentuk gelendong - apabila pertumbuhan kolesterol atau lemak terletak di seluruh lumen dalaman. Pertumbuhan berbentuk karung sering diisi dengan plak trombotik, yang berperanan positif, menutupi dinding aorta yang menipis, oleh itu, kapal dengan aplikasi berbentuk gelendong lebih mudah pecah..

Dimensi penonjolan arteri utama sangat besar. Diameter pertumbuhan yang ketara dipengaruhi oleh aliran darah dengan tekanan yang besar, oleh sebab ini rongga besar sering pecah.

Pecahnya aorta perut: sebab dan gejala

Gejala aneurisma aorta dikaitkan dengan lokasi kejadian, dan dengan penampilan jurang sama dan, sebagai akibatnya, pendarahan akut bersama dengan keadaan kejutan.

Pecah perut aorta perut digambarkan oleh gejala "perut akut", dan mangsa sering berada di bawah kawalan pakar bedah perut. Dalam kes ini, aduan berikut muncul - sakit teruk di perut, kelemahan seluruh badan secara tiba-tiba, penglihatan kabur. Selalunya, simptomologi menunjukkan dirinya dengan begitu cepat sehingga mangsa tidak sempat menjelaskan perasaannya sendiri, kejutan berlaku serta-merta dan mangsa mati.

Pecah aneurisma perut dengan penembusan darah ke rongga peritoneal dicirikan oleh sakit perut yang berterusan. Pada saat biofluida yang dilepaskan menembus ke kawasan pelvis, rasa sakit dilokalisasi di kawasan inguinal, di perineum dan anggota bawah.

Apabila celah terletak lebih tinggi, sakit jantung yang serupa dengan serangan jantung boleh berlaku. Jumlah hematoma retroperitoneal kerana pecahnya aorta adalah sekitar 200 ml, jumlah yang lebih besar dapat diterima.

Apabila darah meresap ke rongga peritoneum, limpa dan perut, sindrom kejutan berlaku secara tiba-tiba, mangsa berubah menjadi pucat, pingsan, nadi hilang atau berubah menjadi warnorm, dan tekanan darah tiba-tiba menurun. Dicirikan oleh rasa sakit dengan kembung, perasaan serupa dengan kehadiran sejumlah besar cecair, semua gejala kerengsaan peritoneum ditunjukkan.

Gejala pecah aorta jantung

Dengan pecahnya aorta jantung, penyebab kematian akibat strok hemoragik (pendarahan akut) dan kegagalan jantung. Darah berhenti bergerak melalui urat, tidak beredar di jantung, dan berhenti berdegup. Semua organ lain mengalami kekurangan bekalan darah arteri, namun, kerana kecepatan permulaan manifestasi maut (kematian), tanda-tanda itu tidak mempunyai masa untuk muncul.

Peregangan aorta menaik sering disertai dengan pengelupasan dinding, antara penyebabnya - lesi aterosklerotik, sifilis atau penyakit kulat, tekanan darah tinggi. Pesakit sehingga pecah mengadu sakit akut di dalam dada, dekat jantung, sesak nafas, berdebar-debar, lemah. Oleh kerana simptom yang sama adalah biasa bagi kebanyakan penyakit kardiovaskular yang lain, diagnosis pembesaran sering ditangguhkan..

Apabila menipis dan membesar di kawasan lengkungan aorta, berikut adalah ciri: ketidakupayaan untuk menelan, suara serak atau serak, batuk, dan ketika trakea atau bronkus besar dicubit, sesak nafas yang teruk.

Tekanan urat pemunggahan atas dengan pembentukan aneurisma menampakkan diri dalam bentuk pembengkakan dan pembengkakan pada leher, muka, badan atas, gangguan pernafasan. Vena leher membengkak dengan cepat, permukaan kulit menjadi biru.

Apabila aorta atas dibelah, sakit dalaman akut muncul di kawasan dada, memanjang ke belakang, leher, dan di bahagian tengah bilah bahu.

Dengan pecahnya aorta toraks, akibat dan kerosakannya dijelaskan seperti berikut: mampatan saluran udara terasa dengan jelas - sesak nafas, pernafasan kejang, perasaan kekurangan oksigen.

Pecahnya aorta jantung (aorta toraks) disertai dengan peningkatan tanda-tanda kejutan (pudar pada kulit, peluh sejuk dan likat, degupan jantung yang cepat, penurunan tekanan secara tiba-tiba), peningkatan seketika dalam rasa sakit di belakang sternum, di bahagian belakang, di tengah-tengah bilah bahu, yang juga boleh pergi ke perut.