Hipertrofi ventrikel kiri dan penyebabnya

Hipertrofi ventrikel kiri adalah penyakit serius di mana terdapat penebalan miokardium, iaitu otot perut kiri jantung. Ini menyebabkan kehilangan keanjalan miokardium..

Hipertrofi ventrikel kiri terdedah kepada perkembangan berterusan. Ia dapat dikesan pada orang muda dan tua..

Ciri khas patologi miokard seperti itu adalah bahawa ia boleh berlaku untuk waktu yang lama tanpa gejala yang teruk, tetapi secara dramatik dapat menyebabkan kematian pesakit.

Walaupun demikian, ketika mendiagnosis penyakit seperti itu pada tahap awal, penyakit ini dapat diatasi dengan baik dengan kaedah perubatan dan alternatif.

Hipertrofi ventrikel kiri berkembang apabila penebalan dinding jantung diperhatikan. Ini, seterusnya, membawa kepada perubahan bentuk dan ukuran jantung, serta perkembangan patologi di dinding antara ventrikel miokardium.

Anda harus tahu bahawa LVH dalam perubatan dianggap sebagai keadaan yang menjadi pertanda perkembangan patologi yang lebih berbahaya yang dapat menyebabkan pesakit tidak hanya cacat, tetapi juga mati.

Patologi ini boleh berlaku di bawah keadaan bahawa jantung seseorang secara teratur mengalami beban yang kuat, kerana ruang jantung miokardium terpaksa bekerja dalam irama yang dipercepat.

Sebagai contoh, jika seseorang menderita hipertensi (tekanan darah tinggi), maka otot ventrikel jantung kirinya terpaksa menguncup dengan lebih kuat agar dapat menahan tekanan yang diberikan pada mereka. Akibatnya, peningkatan massa otot pada organ diperhatikan, yang membawa kepada pengembangan LVH.

Faktor-faktor berikut paling sering menimbulkan LVH:

  1. Obesiti. Terutama, penebalan ventrikel dan atrium diperhatikan pada kanak-kanak dengan berat badan berlebihan. Ini dibenarkan oleh fakta bahawa dengan kegemukan, tubuh harus memproses lebih banyak darah dan "membawa" berat badan yang besar. Semua ini memberi kesan negatif terhadap kerja jantung..
  2. Kecenderungan genetik untuk hipertrofi ventrikel kiri terdapat pada orang yang saudara terdekatnya juga mempunyai penyakit dengan patologi miokardium.
  3. Tekanan darah tinggi yang kerap.
  4. Stenosis aorta boleh menyebabkan hipertrofi.
  5. Penyakit sistem pernafasan yang teruk.
  6. Beban fizikal yang kuat. Biasanya ini diperhatikan pada atlet..
  7. Tekanan dan tekanan saraf yang kerap menyumbang kepada kemerosotan jantung dan penampilan aritmia yang teruk. Ini seterusnya meningkatkan risiko hipertrofi ventrikel kiri.
  8. Iskemia jantung.
  9. Pemakanan yang tidak betul, di mana tisu jantung kekurangan nutrien.
  10. Diabetes.

Faktor tambahan yang dapat meningkatkan risiko menghidap penyakit ini adalah:

  1. Aterosklerosis vaskular simetrik.
  2. Gaya hidup yang tidak betul (merokok, minum alkohol atau dadah yang kerap).
  3. Gaya hidup yang tidak aktif atau kekurangan aktiviti fizikal.
  4. Kehamilan berlaku dengan latar belakang patologi miokard teruk yang sudah ada pada peringkat awal atau lanjut (fibrilasi atrium, regresi irama sinus, murmur sistolik patologi di jantung, stenosis injap, dll.).
  5. Tidak cukup rehat.
  6. Sklerosis Konsentrik.
  7. Sukan Berlebihan.
  8. Tegangan emosi (kerusuhan yang kerap).

Untuk mengenal pasti hipertrofi ventrikel kiri, beberapa kajian harus dilakukan (pemeriksaan oleh doktor, ECG, dan lain-lain). Berdasarkan tinjauan, penyakit ini berjaya disembuhkan dengan ubat-ubatan, tetapi hanya dengan syarat ia dapat dikesan tepat pada waktunya.

Tanda-tanda hipertrofi ventrikel kiri dan ciri kursus

Tanda-tanda LVH boleh menjadi sangat pelbagai. Dalam banyak cara, tanda-tanda hipertrofi ventrikel kiri bergantung pada penyebab penyakit tertentu, tahap dan pengabaian penyakit.

Beberapa forum mendakwa bahawa penyakit ini tidak terasa lama, sehingga timbulnya komplikasi berbahaya. Walau bagaimanapun, pesakit lain menunjukkan penyakit yang akut.

Terdapat tanda-tanda tradisional LVH:

  1. Kesakitan yang kerap di jantung menunjukkan kegagalan aorta dan otot, serta kelebihan injap miokardium. Dalam kes ini, rasa sakit akan terasa tajam, tiba-tiba timbul dan memerah.
  2. Denyutan jantung tidak stabil.
  3. Perubahan tekanan darah yang kerap (hipertensi teruk).
  4. Sesak nafas dan sukar bernafas.
  5. Angina pectoris yang teruk dan kardiomiopati amplitud.
  6. Kelemahan dan kecacatan.
  7. Mengantuk.
  8. Rasa sakit di bahagian dada.
  9. Sakit kepala yang kerap disebabkan oleh penyakit secara langsung.
  10. Keletihan otot.

Di samping itu, tanda-tanda hipertrofi ventrikel kiri dapat dinyatakan dalam pengsan, yang disebabkan oleh pelanggaran tajam peredaran darah di jantung dan septa mitralnya.

Dalam keadaan ini, otot jantung mengalami kebuluran oksigen dan gangguan.

Lebih-lebih lagi, dengan bekalan darah yang lemah, seseorang dapat menghidap penyakit jantung atau serangan jantung.

Tanda-tanda hipertrofi ventrikel kiri cukup spesifik untuk pelbagai bentuk penyakit dan mungkin sedikit berbeza antara satu sama lain..

Bahaya utama LVH terletak pada kenyataan bahawa dengan penyakit seperti ini pada manusia, risiko terkena infark miokard, pelbagai kecacatan jantung dan berhenti secara tiba-tiba meningkat. Juga, dengan hipertrofi, pecahnya ventrikel secara tiba-tiba di miokardium boleh berlaku, yang boleh menyebabkan kematian.

Sebagai tambahan kepada tanda-tanda hipertrofi ventrikel kiri, doktor membezakan dua bentuk kardiomiopati yang berlaku dengan LVH:

  1. Bentuk hipertrofik.
  2. Bentuk dilatasi.

Bentuk hipertrofik penyakit pada kardiogram elektrik cukup ketara. Perubahan yang paling jelas dalam ukuran jantung dan gelombang Rv tinggi. Bentuk melebar biasanya tidak banyak mempengaruhi ventrikel. Biasanya, stenosis dilihat di sekitar paksi membujur, dan terdapat juga pelepasan atrium kiri.

Tanda-tanda hipertrofi miokardium ventrikel kiri dapat berkembang secara spontan atau sebaliknya, bertahan dalam jangka masa yang lama, secara beransur-ansur meningkat. Dalam kes ini, pesakit harus mengetahui bahawa apabila tanda-tanda pertama LVH muncul, pesakit perlu menghubungi pakar kardiologi dan melakukan diagnosis terperinci secepat mungkin. Ini dibenarkan oleh fakta bahawa semakin cepat terapi rawatan dimulakan, semakin besar peluang seseorang untuk cepat sembuh.

Hipertrofi ventrikel kiri jantung pada ECG

Hipertrofi ventrikel kiri jantung pada ECG (elektrokardiogram) boleh mempunyai beberapa jenis.

Kesemuanya berbeza dalam kriteria seperti itu atau dalam ukuran indikator:

  1. Vektor QRS boleh ditolak ke kanan atau kiri..
  2. Dengan adanya patologi pada pesakit, perubahan kedudukan gelombang RvI dapat dilihat.
  3. Dengan LVH pada seseorang, selain mengubah ukuran jantung, penyimpangan ketinggian gigi Rv dan bentuk R, Rs akan dapat dilihat dengan jelas.

Di samping itu, hipertrofi ventrikel kiri pada EKG dapat dilihat oleh pergeseran lokasi miokardium, penebalan dinding ventrikel dan perubahan bentuk organ. Ahli kardiologi yang berpengalaman akan dapat melihat semua ini selepas kajian. Diagnosis LVH harus diresepkan oleh doktor yang hadir setelah pemeriksaan awal pesakit dan pengumpulan anamnesis.

Hipertrofi ventrikel kiri jantung yang paling tepat dilihat pada ECG. Sebagai kaedah diagnostik tambahan, ultrasound jantung, pendengaran dan CT dapat digunakan. Kajian-kajian ini akan membantu mengenal pasti kehadiran patologi dengan segera. Berdasarkan hasilnya, doktor akan memilih rawatan yang sesuai.

Apa yang disebut hipertrofi ventrikel kiri: rawatan dan pencegahan

Setelah pesakit dijelaskan apa itu hipertrofi ventrikel kiri, dia diberi terapi yang sesuai. Matlamat utamanya adalah untuk menormalkan jantung dan memulihkan fungsinya.

Semasa rawatan, disarankan agar pesakit berada di lingkungan rumah sakit di bawah pengawasan perubatan yang teliti.

"Apa yang disebut hipertrofi ventrikel kiri dan bagaimana ia dirawat" adalah persoalan umum pesakit dengan diagnosis ini. Biasanya, rawatan penyakit seperti ini dipilih berdasarkan penyebab spesifik yang menyebabkannya, usia pesakit, tahap pengabaian patologi, serta kehadiran penyakit kronik yang bersamaan.

Sangat penting untuk menormalkan tekanan darah pesakit. Untuk melakukan ini, dia diperlihatkan mengambil ubat-ubatan tertentu, serta ketenangan dan penolakan kegembiraan, tekanan dan ketegangan saraf yang lain.

Langkah seterusnya dalam terapi adalah melepaskan tabiat buruk dan mengambil kumpulan ubat ini:

  1. Persediaan untuk normalisasi aliran darah ke jantung (Captopril, Vazotek).
  2. Diuretik untuk menormalkan tekanan darah (Cozaar, Losartan).
  3. Penyekat beta diperlukan untuk mengurangkan adrenalin dan tekanan darah (Bisoprolol, Tenormin).
  4. Antagonis kalsium diperlukan untuk melonggarkan saluran darah dan mengurangkan tekanan pada mereka (Procardia).

Sebagai tambahan, pesakit boleh diberi beberapa persediaan vitamin, dan juga enzim untuk penyerapan makanan yang lebih baik..

Semasa rawatan, pesakit harus sentiasa memantau keadaannya dan secara berkala menjalani pemeriksaan oleh doktor dan EKG untuk penebalan dinding miokardium dan keadaan amnya.

Juga bahagian penting dari rawatan LVH adalah diet. Menu seperti ini memberikan penolakan sepenuhnya terhadap makanan berlemak dan goreng, makanan keselesaan, sos pedas dan minuman keras.

Lebih-lebih lagi, penggunaan gula-gula, roti putih segar dan produk salai harus diminimumkan..

Diet harus seimbang dan diperkaya dengan semua produk yang diperlukan yang mempengaruhi miokardium. Oleh itu, asas menu rawatan adalah sayur-sayuran dan buah-buahan, bijirin, produk tenusu dan makanan laut.

Ia juga diperbolehkan menggunakan daging dan ikan tanpa lemak rebus, serta jus yang tidak berasid.

Orang yang sakit ditunjukkan pemakanan pecahan. Pada masa yang sama, anda boleh makan dengan kerap, tetapi tidak dalam bahagian besar. Makan sederhana, tanpa makan berlebihan.

Tidak semua orang tahu apa itu hipertrofi ventrikel kiri, oleh itu, ketika membuat diagnosis, mereka tidak memahami kemungkinan akibat penyakit ini.

Harus diingat bahawa LVH dengan rawatan tepat waktu dapat menyebabkan komplikasi berikut pada keadaan pesakit:

  1. Gangguan irama jantung.
  2. Iskemia.
  3. Takikardia.
  4. Angina pectoris.
  5. Risiko tinggi infark miokard.
  6. Kegagalan jantung akut atau kronik, yang akan dinyatakan dalam ketidakmampuan miokardium untuk mengepam jumlah darah yang betul.
  7. Risiko tinggi serangan jantung secara tiba-tiba.
  8. Risiko strok atau pecahnya saluran darah di otak kerana kebuluran oksigen yang berpanjangan dalam badan.
  9. Risiko kematian akibat serangan jantung.

Di samping itu, dengan latar belakang akut LVH, pesakit mungkin mengalami penyakit yang berkaitan. Lebih-lebih lagi, jika penyakit ini disebabkan oleh patologi kronik (diabetes mellitus, hipertensi), maka penyakit ini dapat terus berkembang dan memperburuk kesihatan manusia.

Penyakit ini dianggap sangat berbahaya pada kanak-kanak dan orang tua, yang tubuhnya mungkin tidak dapat mengatasi beban yang ditanggung di atasnya..

Juga, prognosis LVH yang tidak baik pada pesakit diabetes mellitus dan hipertensi, kerana pada orang seperti itu kapal sangat rapuh dan mudah pecah.

Untuk mengurangkan risiko LVH, beberapa cadangan profilaksis perubatan harus diikuti..

Pertama sekali, adalah perlu untuk mendiagnosis dan menyembuhkan penyakit-penyakit yang dengan satu atau lain cara dapat meningkatkan kemungkinan terkena hipertrofi. Ini berlaku terutamanya untuk darah tinggi, penyakit jantung dan diabetes.

Sekiranya penyakit itu kronik, mereka masih perlu dirawat dan tidak memulakan kursus.

Langkah seterusnya adalah mengawal berat badan anda. Sekiranya terdapat masalah dengan berat badan tambahan, seseorang disyorkan untuk berjumpa dengan pakar pemakanan berpengalaman yang akan memilih kursus pemakanan individu untuk menurunkan berat badan dengan cepat. Sangat tidak masuk akal untuk mengikuti diet yang tidak jelas tanpa pengawasan perubatan..

Seterusnya, anda perlu meninggalkan tabiat buruk - merokok dan minum. Ia harus menjadi pantang larang yang tidak mempunyai hari cuti atau tidak ada waktu rehat..

Seterusnya, anda perlu menjaga pemakanan anda. Hati manusia "menyukai" makanan yang sihat, jadi lebih baik memilih makanan protein dan serat..

Lebih-lebih lagi, pengambilan garam harus diminimumkan, dan pengambilan cecair normal harus ditingkatkan..

Sekiranya anda menjalani gaya hidup yang tidak aktif, maka anda berisiko 70% lebih tinggi untuk penyakit jantung sehingga lima puluh tahun. Untuk mengelakkan ini, anda perlu kerap melakukan aktiviti fizikal sederhana pada badan. Ini dapat menari, kecergasan, yoga, berenang atau berjalan kaki di udara segar. Perkara utama ialah kelas seperti itu kekal dan boleh merobek seseorang dari masa yang lama di hadapan monitor komputer.

Seiring dengan ini, perlu diingat bahawa latihan fizikal yang berlebihan juga boleh memberi kesan negatif terhadap kerja jantung, oleh itu, semuanya harus dilakukan secara sederhana.

Lakukan ujian berkala dan pantau gula darah anda..

Sekurang-kurangnya sekali dalam setahun, anda perlu menjalani pemeriksaan pencegahan jantung yang terkawal. Ini berlaku terutama bagi mereka yang sudah mempunyai penyakit miokard atau menderita patologi kronik yang teruk..

Ia juga sangat mustahak untuk mengawal emosi anda dan mencegah tekanan saraf, kerana tekanan, kebimbangan dan perasaan yang kerap menyumbang kepada kerosakan fungsi irama jantung dan menjadikan kerja miokardium lebih sukar. Ini seterusnya meningkatkan risiko hipertrofi..

Hipertrofi ventrikel kiri jantung, ventrikel kanan

Maklumat am

Hipertrofi miokard difahami sebagai peningkatan jisim miokard yang jelas, yang berkembang dengan latar belakang hipertensi, dengan patologi alat valvular jantung dan penyakit lain yang disertai dengan beban berlebihan bahagian tertentu jantung. Hipertrofi miokard lebih bersifat ventrikel kiri, tetapi hipertrofi ventrikel kanan dan atria mungkin berlaku. Semasa hipertrofi berkembang, penebalan miokardium bahagian jantung tertentu berlaku, yang membawa kepada perubahan bentuk, kelantangan dan ukurannya.

Sehingga kini, hipertrofi dianggap tidak sama seperti lesi jantung tertentu pada hipertensi arteri, tetapi sebagai faktor risiko perkembangan kegagalan jantung dan kematian mendadak. Peningkatan jisim miokardium dicatatkan pada 16% lelaki dan pada 19% wanita di bawah umur 70 tahun. Dalam kategori umur lebih dari 70 tahun, petunjuk ini sesuai dengan 33 dan 49%.

Patogenesis

Hati yang sihat dan tidak berubah secara organik dicirikan oleh ketebalan dinding normal dari pelbagai rongga:

  • ventrikel kiri - 9-11 mm;
  • ventrikel kanan - 4-6 mm;
  • atria kiri dan kanan - 2-3 mm.

Selalunya, hipertrofi diperhatikan di ventrikel kiri, ketebalannya boleh mencapai hingga 3 cm, dan berat seluruh jantung dapat mencapai beberapa kilogram. Perubahan sedemikian memberi kesan negatif terhadap kerja keseluruhan sistem kardiovaskular dan menyebabkan perkembangan kegagalan jantung.

Beban pada jantung dapat meningkat dengan pelbagai alasan, tetapi semuanya menyebabkan penebalan miokardium, sebagai reaksi kompensasi terhadap peningkatan beban. Pada peringkat pertama, pesakit tidak melihat perubahan, tetapi ketika trofisme dan pemakanan kardiomiosit melemah, tempat tidur vaskular kehilangan kemampuannya untuk memenuhi keperluan peningkatan kawasan miokardium. Kerana kekurangan oksigen dan nutrien, kontraktilitas miokard menjadi lemah.

Seperti juga saluran darah, sistem pengaliran jantung tidak dapat mengembang tanpa henti setelah miokardium, oleh itu, aritmia secara beransur-ansur mulai muncul disebabkan oleh gangguan pada pengaliran impuls. Miokardium yang menebal secara beransur-ansur mula digantikan oleh tisu penghubung, kehilangan fungsi mengepamnya. Hipertrofi yang berpanjangan boleh menyebabkan kardiosklerosis meresap..

Penebalan dinding satu ruang jantung pasti menyebabkan pengembangan rongga lain sekiranya tiada rawatan. Penghapusan sebab dan terapi yang tepat membawa kepada regresi LVH.

Pengelasan

Di lokasi penebalan:

  • hipertrofi ventrikel kanan;
  • hipertrofi ventrikel kiri;
  • hipertrofi atrium kanan;
  • hipertrofi atrium kiri.

Pilihan untuk hipertrofi ventrikel kiri

Penggunaan ekokardiografi yang meluas membolehkan kita mengklasifikasikan arsitektik ventrikel kiri pada pesakit hipertensi menjadi 4 model geometri dengan mengambil kira jisim miokardium:

  • Hipertrofi miokardium LV konsentrik - peningkatan ketebalan dinding relatif lebih daripada 0.45 dan peningkatan jisim miokardium. Hipertrofi simetri terbentuk akibat penebalan otot itu sendiri, tetapi tanpa peningkatan rongga. Dalam kes tertentu, penurunan rongga ventrikel kiri diperhatikan. Jenis ini paling kerap dijumpai pada hipertensi arteri..
  • Hipertrofi eksentrik. Bentuk asimetri dicirikan oleh peningkatan serentak, penebalan miokardium ventrikel kiri dan rongga. Pilihan ini terdapat pada kardiomiopati, kecacatan jantung dan iskemia miokardium..
  • Pembentukan semula konsentrik. Penebalan dinding adalah ciri, sambil mengekalkan jisim miokardium yang normal.
  • Geometri LV normal. Berat dan ketebalan dinding tetap dalam had normal.

Darjah dibezakan:

  • Hipertrofi ventrikel kiri sederhana adalah penebalan rongga jantung yang sedikit, yang merupakan akibat hipertensi atau patologi lain sistem kardiovaskular. Hipertrofi sederhana menunjukkan kesesakan jantung dan peningkatan risiko terkena infark miokard. Patologi selalunya tidak simptomatik dan merupakan penemuan ketika menjalani elektrokardiografi..
  • Hipertrofi ventrikel kiri yang teruk. Perubahan distrofi diperhatikan, dan injap mitral, yang terletak berdekatan dengan septum, mengganggu aliran darah, yang menyebabkan ketegangan otot yang berlebihan dan dengan ketara memuatkan ventrikel kiri.

Sebab-sebabnya

Penyebab utama hipertrofi ventrikel kiri:

  • Penyakit hipertonik. Dengan tekanan darah tinggi, kekejangan saluran periferal yang berterusan dan berpanjangan terbentuk. Itulah sebabnya mengapa ventrikel kiri harus melakukan lebih banyak usaha untuk mendorong darah daripada jumlah tekanan darah yang normal. Mekanisme ini dikaitkan dengan peningkatan jumlah rintangan vaskular periferal, yang menyebabkan kelebihan ruang jantung. Secara beransur-ansur, dinding ventrikel kiri menebal, yang menyebabkan pemakaian miokardium yang cepat dan pembentukan kegagalan jantung.
  • Iskemia jantung. Dengan iskemia, otot jantung kekurangan oksigen. Cardiomyocytes tidak dapat berfungsi dengan berkesan tanpa substrat tenaga tambahan, yang menyebabkan beban berlebihan. Sebagai mekanisme pampasan, penebalan tisu otot secara beransur-ansur berlaku dan hipertrofi miokard LV berkembang. Penyebab hipertrofi jantung yang berkaitan dengan usia adalah perubahan iskemia yang terbentuk dari masa ke masa..
  • Distrofi miokardium, kardiosklerosis. Tisu penghubung tumbuh di miokardium selepas proses keradangan (kardiosklerosis pasca-miokarditis) atau selepas serangan jantung (kardiosklerosis pasca infark). Distrofi miokard berkembang dengan anoreksia, anemia, mabuk, jangkitan, dan etsa. Sebahagian daripada kardiomiosit setelah patologi sebelumnya kehilangan kontraktilitasnya, dan sel-sel yang tersisa mengambil keseluruhan beban. Dalam kes ini, hipertrofi juga merupakan mekanisme pampasan..
  • Kardiomiopati dilatasi. Dengan patologi ini, peningkatan ukuran rongga jantung kerana terlalu banyak diperhatikan. Ventrikel kiri mesti melakukan kerja tambahan untuk mengeluarkan darah, yang membawa kepada pembentukan hipertrofi.
  • Kecacatan jantung. Pelanggaran anatomi jantung yang normal menyebabkan kelebihan ventrikel kiri kerana peningkatan tekanan intrakavitasi dengan stenosis aorta, atau disebabkan oleh jumlah yang berlebihan, yang diperhatikan dengan kekurangan aorta. Dengan kecacatan valvular lain, kardiomiopati hipertrofik ventrikel kiri juga berkembang dari masa ke masa.
  • Hipertrofi LV kongenital. Perubahan mula terbentuk semasa perkembangan intrauterin dan muncul pada bulan-bulan pertama setelah kelahiran anak. Sebabnya terletak pada kecenderungan genetik, yang menyebabkan gangguan fungsi sel miokardium.
  • Hati atletik. Pada seseorang yang terlibat dalam sukan untuk masa yang lama dan secara profesional, penebalan dinding ventrikel kiri dianggap sebagai varian norma. Hipertrofi disebabkan oleh fakta bahawa ventrikel kiri mengambil tugas utama untuk mengeluarkan sejumlah darah yang mencukupi untuk seluruh tubuh semasa latihan. Otot rangka semasa melakukan senaman rutin memerlukan aliran darah yang lebih banyak, dan ketika otot tumbuh, besarnya peningkatan aliran darah dalam tisu otot menjadi berterusan. Itulah sebabnya miokardium bertambah besar, dan dinding kebohongan menjadi lebih kuat dan tebal. Adalah sangat penting bagi atlet untuk tidak melewatkan saat ketika hipertrofi fisiologi boleh berubah menjadi patologi. Ini memerlukan pemantauan berkala oleh doktor perubatan sukan..
  • Hipertrofi ventrikel kiri idiopatik. Sekiranya, sebagai hasil pemeriksaan penuh, tidak mungkin untuk mengenal pasti sebab perkembangan hipertrofi, maka mereka membicarakan hipertrofi idiopatik, yang paling sering menunjukkan kecenderungan genetik.

Hipertrofi atrium kiri

Dari atrium kiri, darah memasuki ventrikel melalui injap mitral. Dengan patologi alat valvular, dan lebih tepatnya dengan stenosis injap mitral, atrium harus melakukan lebih banyak usaha untuk mengeluarkan darah. Sekiranya injap tidak menutup sepenuhnya, maka sebahagian darah kembali ke atrium dengan arus terbalik, yang menyebabkan peningkatan jumlah pelepasan atrium. Perubahan serupa berlaku dengan aterosklerosis dan rematik. Sekiranya ventrikel kiri mengalami hipertrofi, maka lapisan otot secara beransur-ansur terbentuk di atrium kiri.

Hipertrofi atrium kanan

  • sklerosis tisu paru-paru;
  • bronkitis obstruktif;
  • asma bronkial;
  • kecacatan septum ventrikel;
  • perubahan struktur injap tricuspid;
  • hipertrofi ventrikel kanan;
  • emfisema paru;
  • penyakit injap paru.

Dalam penyakit sistem paru-paru, percambahan tisu penghubung berlaku, peredaran mikro terganggu, dan tekanan pada saluran paru meningkat. Semua ini membawa kepada hipertrofi paksa bahagian kanan jantung..

Hipertrofi ventrikel kanan apa itu?

Patologi berkembang selepas penyakit sistem paru-paru yang lalu yang bersifat obstruktif. Penebalan lapisan otot berlaku kerana peningkatan tekanan dalam peredaran paru, yang menimbulkan kesukaran untuk pembuangan darah yang normal. Kesesakan vena yang disebabkan oleh kegagalan jantung progresif boleh menyebabkan hipertrofi ventrikel kanan. Penebalan lapisan otot juga diperhatikan dengan kecacatan jantung kongenital, dengan penyempitan injap paru.

Hipertrofi septum interventrikular

Penebalan MJP adalah salah satu tanda ciri kardiomiopati hipertrofik. Dengan patologi, penebalan dinding kedua ventrikel diperhatikan dengan penglibatan septum di antara mereka. Keadaan ini hanyalah turunan dari penyakit lain dan dicirikan oleh penebalan dinding miokardium tertentu. Hipertrofi serviks dianggap sebagai patologi yang cukup biasa, yang diperhatikan pada lebih daripada 70% orang, tetapi selalunya ia sama sekali tidak simptomatik.

Dengan penebalan septum interventrikular, jumlah berguna ruang kedua ventrikel berkurang. Semua ini membawa kepada penurunan jumlah darah yang dikeluarkan semasa pengecutan jantung ke tempat tidur vaskular. Jantung harus bekerja lebih kerap untuk menyediakan oksigen dan nutrien yang mencukupi kepada organ dan tisu. Tachycardia melemahkan otot jantung dan membawa kepada penyakit sistem kardiovaskular.

Gejala

Kerosakan miokardium dalam bentuk hipertrofi ditunjukkan oleh gejala ciri. Terdapat beberapa perbezaan antara lesi jantung kanan dan kiri.

Hipertrofi ventrikel kiri dicirikan oleh:

  • ketidakselesaan di jantung;
  • gangguan irama;
  • toleransi fizikal yang lemah;
  • sesak nafas semasa berjalan;
  • keletihan, kelemahan umum.

Hipertrofi ventrikel kanan dicirikan oleh:

  • kebiruan dan keputihan kulit;
  • bengkak;
  • pernafasan berat, disertai dengan sesak nafas, batuk yang tidak produktif;
  • kemunculan aritmia seperti extrasystoles, atrial flutter atau atrial fibrillation.

Dalam beberapa kes, gejala autonomi, kurang tidur, tinitus, sakit kepala.

Ujian dan diagnostik

Pada lawatan awal ke doktor, kumpulan aduan dilakukan, anamnesis dijelaskan. Pemeriksaan objektif merangkumi mendengar nada jantung, melakukan perkusi dan berdebar. Kaedah ini membolehkan anda menentukan batas jantung, untuk menunjukkan pengembangannya. Semasa mendengar nada, irama dan intensiti mereka (penguat / meredam) dinilai. Pastikan anda menjalankan kaedah diagnostik instrumental. Tanda tidak langsung dapat dilihat dengan elektrokardiografi.

ECG. Tanda-tanda hipertrofi ventrikel kiri pada ECG, tanda-tanda kerosakan pada bahagian jantung yang lain:

  • paksi elektrik terpesong ke kiri atau mendatar; pada petunjuk toraks V dan VI, gelombang R diperbesar;
  • gigi P pada ECG cacat dengan perubahan atria; bentuk P-pulmonale sesuai dengan atrium kanan, dan P-mitrale sesuai dengan atrium kiri;
  • hipertrofi ventrikel kanan dicirikan oleh penyimpangan paksi elektrik ke kanan, di petunjuk V1 dan V2, peningkatan gelombang R diperhatikan; perubahan kekonduksian elektrik jantung dicatatkan.

Ekokardiografi. Ia membolehkan anda menentukan ukuran rongga jantung, penebalan miokard, mengira kecerunan tekanan, mengira jisim miokardium dengan hipertrofi. Menurut hasil ekokardiografi, adalah mungkin untuk menilai fungsi mengepam jantung, keadaan alat injap.

R-grafik dada. Bentuk bayangan jantung dinilai, paling sering pada filem ini, ventrikel kiri yang diregangkan secara hipertrofi jelas kelihatan dalam bentuk penonjolan ciri di puncak.

Di samping itu, mengikut petunjuk, angiografi koronari dan MSCT jantung dilakukan..

Rawatan hipertrofi ventrikel

Terapi hipertrofi rongga jantung adalah kompleks. Pertama sekali, pesakit diberi cadangan yang berkaitan dengan perubahan gaya hidup, pembetulan pemakanan dilakukan. Resep terapi ubat dapat mengurangkan beban pada jantung, menurunkan tekanan darah, dan mencegah pembentukan semula struktur jantung secara progresif. Rawatan yang dipilih dengan betul untuk hipertrofi ventrikel kiri jantung mengelakkan perkembangan kegagalan jantung dan rawatan pembedahan seterusnya, meningkatkan kualiti hidup pesakit.

Cara merawat hipertrofi ventrikel kanan?

Terapi harus ditujukan untuk menormalkan ukuran ventrikel kanan, mengekalkan kontraktilitasnya. Rejimen rawatan merangkumi komponen utama:

  • Terapi ubat. Membolehkan anda menormalkan kerja paru-paru, memunggah jantung.
  • Pembuangan kecacatan jantung secara pembedahan yang memprovokasi perkembangan hipertrofi miokard ventrikel kanan.
  • Normalisasi gaya hidup dan pembetulan pemakanan.

Hipertrofi miokard ventrikel kiri (LVH): sebab, tanda dan diagnosis, cara merawat, prognosis

© Pengarang: Sazykina Oksana Yuryevna, pakar kardiologi, khas untuk VesselInfo.ru (mengenai pengarang)

Hipertrofi ventrikel kiri (LVH) adalah konsep yang mencerminkan penebalan dinding ventrikel kiri dengan atau tanpa pengembangan rongga ventrikel kiri (LV). Keadaan ini boleh berlaku kerana pelbagai sebab, tetapi dalam kebanyakan kes mereka menunjukkan patologi otot jantung, kadang-kadang agak serius. Bahaya LVH adalah bahawa lambat laun kegagalan jantung kronik (CHF) berkembang, kerana miokardium tidak selalu dapat berfungsi dengan beban yang sama dengan yang dialami dengan LVH.

Menurut statistik, LVH lebih sering terjadi pada pesakit tua (berumur lebih dari 60 tahun), tetapi dengan beberapa penyakit jantung juga diperhatikan pada masa dewasa, pada masa kanak-kanak, dan bahkan pada masa neonatal..

Penyebab hipertrofi ventrikel kiri

1. "Hati atletik"

Pembentukan hipertrofi dinding ventrikel kiri jantung adalah varian norma hanya dalam satu kes - pada seseorang yang telah lama terlibat dalam sukan dan secara profesional. Oleh kerana ruang ventrikel kiri melakukan tugas utama untuk mengeluarkan jumlah darah yang cukup untuk seluruh tubuh, dan ia harus mengalami beban lebih banyak daripada kamera lain. Sekiranya seseorang berlatih untuk waktu yang lama dan keras, otot rangkanya memerlukan aliran darah yang lebih besar, dan ketika jisim otot meningkat, nilai peningkatan aliran darah dalam otot menjadi tetap. Dengan kata lain, jika pada awal latihan jantung hanya secara berkala mengalami peningkatan beban, maka setelah beberapa waktu beban pada otot jantung menjadi tetap. Oleh itu, miokardium LV meningkatkan jisimnya, dan dinding LV menjadi lebih tebal dan lebih kuat.

contoh hati sukan

Walaupun pada hakikatnya, pada asasnya, “jantung atletik” adalah petunjuk latihan dan daya tahan seseorang atlet, sangat penting untuk tidak melewatkan saat LVH fisiologi dapat memasuki LVH patologi. Dalam hal ini, atlet diperhatikan oleh doktor perubatan sukan yang dengan jelas mengetahui di mana sukan LVH dibenarkan, dan di mana tidak sepatutnya. Oleh itu, LVH dikembangkan terutamanya di kalangan atlet yang terlibat dalam sukan basikal (berlari, berenang, mendayung, bermain ski, berjalan kaki, biathlon, dll.). LVH dikembangkan secara sederhana pada atlet dengan kualiti kekuatan yang dikembangkan (gusti, tinju, dll.). Pada orang yang terlibat dalam sukan, norma LVH berkembang sangat sedikit atau sama sekali tidak berkembang.

2. Hipertensi arteri

Pada pesakit dengan tekanan darah tinggi, kekejangan arteri periferal yang berpanjangan dan berterusan terbentuk. Dalam hal ini, ventrikel kiri harus mendorong darah dengan kekuatan yang lebih besar daripada tekanan darah yang normal. Mekanisme ini disebabkan oleh peningkatan jumlah rintangan vaskular periferal (OPSS), dan dengan itu terdapat beban jantung yang berlebihan dengan tekanan. Selepas beberapa tahun, dinding LV menebal, yang menyebabkan otot jantung cepat terpakai - kegagalan jantung bermula.

3. Penyakit jantung koronari

Dengan iskemia, miokardium mengalami kekurangan oksigen sementara atau kekal. Secara semula jadi, sel otot tanpa substrat tenaga tambahan tidak berfungsi seefisien seperti biasa, jadi selebihnya kardiomiosit harus bekerja dengan beban yang lebih tinggi. Penebalan kompensasi otot jantung secara beransur-ansur terbentuk - hipertrofi.

4. Kardiosklerosis, distrofi miokard

Percambahan tisu penghubung (parut) dalam miokardium boleh berlaku selepas serangan jantung (kardiosklerosis pasca infark) atau selepas proses keradangan (kardiosklerosis pasca-miokarditis). Distrofi miokard, atau disebut sebagai penipisan otot jantung, boleh berlaku dalam pelbagai keadaan patologi - anemia, anoreksia, keracunan, jangkitan, mabuk. Hasil daripada proses yang dijelaskan, sebahagian sel otot jantung berhenti menjalankan fungsi kontraktilnya, dan sel selebihnya yang normal mengambil fungsi ini. Sekali lagi, untuk kerja penuh, mereka memerlukan penebalan kompensasi.

5. Kardiomiopati dilatasi

Penyakit serupa dicirikan oleh peregangan otot jantung dan peningkatan jumlah ruang jantung. Akibatnya, ventrikel kiri harus mengeluarkan jumlah darah yang lebih besar daripada biasa, dan ini memerlukan kerja tambahan. Overload jantung berlaku dan hipertrofi miokard terbentuk.

6. Kecacatan jantung

Kerana pelanggaran anatomi jantung yang normal, baik LV berlebihan dengan tekanan (jika berlaku stenosis aorta) atau berlebihan (sekiranya berlaku kekurangan injap aorta). Dengan kecacatan injap lain, lambat laun, kardiomiopati hipertrofik LV juga berkembang.

7. LVH idiopatik

Bentuk LVH ini disebut jika, dalam proses pemeriksaan penuh pesakit, tidak ada penyebab penyakit yang dikenal pasti. Walau bagaimanapun, dengan bentuk LVH ini, kita dapat membincangkan prasyarat genetik untuk pembentukan kardiomiopati jenis hipertrofik.

8. LVH kongenital

Dengan bentuk ini, penyakit ini bermula pada masa pranatal dan muncul dalam beberapa bulan pertama setelah kelahiran anak. Asas bentuk ini adalah gangguan genetik yang menyebabkan fungsi sel otot jantung tidak normal.

9. Hipertrofi serentak ventrikel kiri dan kanan

Kombinasi serupa berlaku dengan kecacatan jantung yang serius - dengan stenosis batang paru, tetrad Fallot, kecacatan septum ventrikel, dll..

Hipertrofi dinding ventrikel kiri jantung pada kanak-kanak

Pada masa kanak-kanak, LVH boleh menjadi kongenital atau diperolehi. LVH yang diperoleh terutamanya disebabkan oleh kecacatan jantung, karditis, hipertensi paru.

Gejala pada kanak-kanak mungkin berbeza. Bayi yang baru lahir mungkin lesu atau, sebaliknya, gelisah dan bising, menyedut payudara atau botol dengan buruk, ketika menghisap dan menjerit, segitiga nasolabialnya berubah menjadi biru.

Seorang kanak-kanak yang lebih tua sudah boleh membincangkan keluhannya. Dia prihatin dengan rasa sakit di jantung, peningkatan keletihan, kelesuan, pucat, sesak nafas dengan sedikit beban.

Taktik merawat hipertrofi pada kanak-kanak dipilih oleh pakar kardiologi pediatrik atau pakar bedah jantung setelah pemeriksaan dan pemerhatian menyeluruh kanak-kanak.

Apa jenis hipertrofi LV?

Bergantung pada sifat penebalan otot jantung, LVH jenis sepusat dan eksentrik dibezakan.

Jenis sepusat (hipertrofi simetri) terbentuk apabila pertumbuhan otot menebal berlaku tanpa peningkatan rongga ruang jantung itu sendiri. Dalam beberapa kes, rongga LV mungkin, sebaliknya, berkurang. Hipertrofi konsentrik dari ventrikel kiri adalah ciri hipertensi.

Hipertrofi ventrikel kiri eksentrik (asimetrik) bukan sahaja melibatkan penebalan dan peningkatan jisim dinding LV, tetapi juga pengembangan rongga. Jenis ini lebih biasa dengan kecacatan jantung, dengan kardiomiopati dan dengan iskemia miokardium.

Bergantung pada seberapa tebal dinding LV, hipertrofi sederhana dan teruk dibezakan.

Sebagai tambahan, rembesan hipertrofi dengan penyumbatan saluran keluar ventrikel kiri dan tanpanya. Pada jenis pertama, hipertrofi juga merebut septum interventrikular, akibatnya kawasan LV yang lebih dekat dengan akar aorta memperoleh penyempitan yang ketara. Dengan jenis pertindihan kedua di kawasan peralihan LV ke aorta tidak diperhatikan. Pilihan kedua lebih baik.

Adakah hipertrofi ventrikel kiri menampakkan diri secara klinikal?

Sekiranya kita bercakap mengenai gejala dan tanda-tanda tertentu LVH, adalah perlu untuk menjelaskan sejauh mana penebalan dinding otot jantung telah dicapai. Oleh itu, pada peringkat awal LVH, ia mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, dan gejala utama akan diperhatikan dari sisi penyakit jantung utama, misalnya, sakit kepala dengan tekanan darah tinggi, sakit dada dengan iskemia, dll..

Apabila jisim miokard meningkat, aduan lain muncul. Oleh kerana bahagian otot jantung LV yang menebal memampatkan arteri koronari, dan miokardium yang menebal memerlukan lebih banyak oksigen, sakit dada berlaku seperti angina pectoris (terbakar, menyempit).

Sehubungan dengan dekompensasi secara beransur-ansur dan penurunan rizab miokard, kegagalan jantung berkembang, yang ditunjukkan oleh serangan sesak nafas, pembengkakan pada wajah dan bahagian bawah kaki, serta penurunan toleransi terhadap aktiviti fizikal yang biasa.

Apabila otot jantung mengalami hipertrofi, gangguan dalam sistem pengaliran dapat terjadi, yang penuh dengan aritmia jantung. Selalunya, dengan LVH, extrasystoles atrium dan ventrikel dijumpai, serta fibrilasi atrium-flutter, yang ditunjukkan oleh perasaan pudar dan penangkapan jantung dan gangguan dalam kerja jantung dengan intensiti yang berbeza-beza.

Sekiranya ada gejala yang dijelaskan muncul, walaupun ringan dan jarang mengganggu, anda masih perlu berjumpa doktor untuk mengetahui sebab-sebab keadaan ini. Bagaimanapun, semakin cepat anda mendiagnosis LVH, semakin tinggi kejayaan rawatan dan semakin rendah risiko komplikasi.

Cara mengesahkan diagnosis?

Untuk mengesyaki hipertrofi ventrikel kiri, cukup untuk melakukan elektrokardiogram standard. Kriteria utama untuk hipertrofi ventrikel kiri pada EKG adalah pelanggaran proses repolarisasi (kadang-kadang bahkan iskemia) pada petunjuk dada, ketinggian serong atau serong pada segmen ST pada petunjuk V5, V6, mungkin terdapat kemurungan segmen ST pada petunjuk III dan aVF, serta gelombang T negatif). Di samping itu, tanda voltan mudah dikesan pada ECG - peningkatan amplitud gelombang R pada petunjuk dada kiri - I, aVL, V5 dan V6.

Sekiranya pesakit menunjukkan tanda-tanda hipertrofi miokard dan kelebihan LV oleh ECG, doktor memberi pemeriksaan tambahan kepadanya. Piawaian emas adalah ultrasound jantung, atau echocardioscopy. Pada echocardiography doktor akan melihat tahap hipertrofi, keadaan rongga LV, dan juga mengenal pasti kemungkinan penyebab LVH. Ketebalan dinding LV normal kurang dari 10 mm untuk wanita dan kurang dari 11 mm untuk lelaki.

Selalunya, perubahan ukuran jantung dapat dinilai dengan melakukan radiografi dada konvensional dalam dua unjuran. Menilai beberapa parameter (pinggang jantung, lengkungan jantung, dll.), Ahli radiologi mungkin juga mengesyaki perubahan dalam konfigurasi ruang jantung dan ukurannya.

Video: Tanda ECG hipertrofi ventrikel kiri dan ruang jantung yang lain

Adakah mungkin untuk menyembuhkan hipertrofi ventrikel kiri selama-lamanya?

Terapi hipertrofi LV dikurangkan untuk penghapusan faktor penyebab. Oleh itu, dalam kes kecacatan jantung, satu-satunya rawatan radikal adalah pembetulan penyakit secara pembedahan.

Dalam kebanyakan keadaan (hipertensi, iskemia, kardiomyodistrofi, dan lain-lain), perlu untuk merawat hipertrofi ventrikel kiri dengan bantuan pemberian ubat yang berterusan yang tidak hanya mempengaruhi mekanisme penyakit yang mendasari, tetapi juga melindungi otot jantung dari pembentukan semula, iaitu, mempunyai kesan kardioprotektif..

Dadah seperti enalapril, quadripril, lisinopril menormalkan tekanan darah. Dalam proses kajian berskala besar jangka panjang, telah terbukti dengan pasti bahawa kumpulan ubat ini (penghambat ACE) dalam tempoh enam bulan dari awal terapi membawa kepada normalisasi ketebalan dinding LV.

Ubat-ubatan dari kumpulan beta-blocker (bisoprolol, carvedilol, nebivolol, metoprolol) bukan sahaja dapat mengurangkan kadar denyutan jantung dan "merehatkan" otot jantung, tetapi juga mengurangkan pra dan selepas beban pada jantung.

Persediaan nitrogliserin, atau nitrat, mempunyai keupayaan untuk melebarkan saluran darah dengan sempurna (kesan vasodilating), yang juga mengurangkan beban pada otot jantung dengan ketara.

Dalam kes patologi jantung dan perkembangan kegagalan jantung, diuretik ditunjukkan (indapamide, hypothiazide, diuver, dll.). Ketika mereka diambil, jumlah darah yang beredar (BCC) menurun, akibatnya volume jantung yang berlebihan akan berkurang.

Sebarang rawatan, sama ada mengambil salah satu ubat (dengan hipertensi - monoterapi), atau beberapa ubat (dengan iskemia, aterosklerosis, terapi kompleks CHF), hanya diresepkan oleh doktor. Ubat-ubatan sendiri, serta diagnosis diri, boleh menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki untuk kesihatan.

Bercakap mengenai rawatan LVH selama-lamanya, perlu diperhatikan bahawa proses patologi pada otot jantung hanya dapat diterbalikkan apabila rawatan ditetapkan tepat pada waktunya, pada peringkat awal penyakit, dan ubat-ubatan diambil secara berterusan, dan dalam beberapa kes, seumur hidup.

Apakah bahaya LVH??

Sekiranya hipertrofi LV ringan didiagnosis pada peringkat awal, dan penyebab penyakit ini dapat disembuhkan, penyembuhan lengkap untuk hipertrofi mempunyai setiap peluang untuk berjaya. Walau bagaimanapun, dengan patologi jantung yang teruk (serangan jantung yang luas, kardiosklerosis yang meluas, kecacatan jantung), komplikasi mungkin timbul. Pada pesakit seperti itu, serangan jantung dan strok mungkin berlaku. Hipertrofi yang lama wujud menyebabkan CHF yang teruk, dengan edema di seluruh badan hingga ke anasarca, dengan intoleransi sepenuhnya terhadap beban rumah tangga biasa. Pesakit dengan kegagalan jantung yang teruk tidak dapat bergerak normal di sekitar rumah kerana sesak nafas yang teruk, tidak dapat mengikat tali kasut, memasak makanan. Pada peringkat akhir kegagalan jantung, pesakit tidak dapat meninggalkan rumah.

Pencegahan kesan buruk adalah pemantauan perubatan secara berkala dengan ultrasound jantung setiap enam bulan, serta penggunaan ubat yang berterusan.

Ramalan

Prognosis LVH ditentukan oleh penyakit yang menyebabkannya. Oleh itu, dengan hipertensi arteri, berjaya diperbaiki dengan bantuan ubat antihipertensi, prognosisnya disukai, kegagalan jantung berkembang dengan perlahan, dan seseorang hidup selama beberapa dekad, kualiti hidupnya tidak menderita. Pada orang yang berumur lebih tua dengan iskemia miokard, dan juga dengan infark miokard, tidak ada yang dapat meramalkan perkembangan kegagalan jantung. Ia boleh berkembang dengan perlahan dan cepat, menyebabkan kecacatan pesakit dan kecacatan.

Hipertrofi ventrikel kiri jantung bagaimana boleh dirawat

Untuk masa yang lama, seorang lelaki hidup dan hidup, tidak mengadu apa-apa, dan kemudian mengetahui bahawa dia menghidap hipertrofi. Adakah ini berlaku? Jarang sekali. Penyebab hipertrofi yang paling biasa adalah hipertensi dan luka "tidak berbahaya" yang lain.

Secara ringkas mengenai jantung

Jantung manusia terdiri daripada empat ruang (rongga), yang dipenuhi dengan darah ke dalam diastole dan mengusirnya ke dalam pembuluh besar dalam fasa sistol. Dua atria dan dua ventrikel melakukan fungsi yang diberikan kepada mereka dan dengan itu terlibat dalam kerja-kerja peredaran darah bulatan kecil dan besar. Ventrikel kanan mengeluarkan darah ke saluran peredaran paru, kiri - ke dalam saluran peredaran paru. Fungsi utama kedua ventrikel adalah mengepam. Setelah bermula pada masa pranatal, ventrikel mengepam darah sepanjang hidup seseorang. Ketebalan dinding ventrikel kiri (LV) hingga 12 mm normal dan ketebalan dua kali lebih tinggi dari ventrikel kanan.

Ciri-ciri anatomi seperti itu dijelaskan oleh fakta bahawa ventrikel kiri harus berfungsi dalam keadaan rintangan tinggi, yang kanan - dalam keadaan rendah. Ketika mereka berada dalam keadaan tertekan, ventrikel jantung mula berfungsi dengan lebih kuat, mengepam darah dengan lebih intensif ke dalam saluran bulatan kecil dan besar. Dan saat-saat seperti itu tidak mengejutkan ventrikel - mereka tahu bagaimana bekerja dalam keadaan peningkatan beban. Tetapi, jika beban pada sistem peredaran darah menjadi berterusan, kita tidak lagi bercakap mengenai fisiologi. Di sini bermula kisah bagaimana hipertrofi miokardium ventrikel kiri (LV) berkembang.

Apa itu hipertrofi dan bagaimana ia berlaku?

Kardiomiosit atipikal. A - alat pacu jantung nod sinus-atrium; B - kardiomiosit atrioventrikular pengaliran.

Istilah "hipertrofi" bermaksud peningkatan organ dengan meningkatkan ukuran sel penyusunnya. Di ventrikel kiri, lapisan otot, miokardium, mengalami hipertrofi, kerana fungsi mengepam ditetapkan kepadanya. Unit struktur miokardium adalah kardiomiosit - sel otot. Tiga peringkat dibezakan dalam pembentukan hipertrofi ventrikel kiri.

  1. Tahap penyesuaian atau pembentukan. Dalam tempoh ini, di bawah pengaruh faktor yang memprovokasi yang menyebabkan kardiomiosit berfungsi dalam keadaan peningkatan beban, reaksi adaptif berlaku. Jumlah dan jisim sel otot semakin meningkat. Ketebalan dinding LV juga meningkat. Di dalam sel itu sendiri, penggunaan substrat tenaga meningkat, kerana anda perlu bekerja lebih keras.
  2. Tahap pampasan. Dalam jangka masa tertentu, kardiomiosit dapat berfungsi dalam keadaan peningkatan perbelanjaan tenaga. Tetapi jantung masih dapat mengatasi fungsinya dan mengepam darah secara berkala, walaupun di dalam sel itu sendiri terdapat kekurangan substrat tenaga. Kelaparan oksigen sel dapat diperhatikan.
  3. Dekompensasi. Gangguan mekanisme pampasan membawa kepada fakta bahawa LV berfungsi dan mengepam darah, tetapi tidak dengan kekuatan yang sama. Dia tidak dapat mengeluarkan semua darah yang datang kepadanya dari atrium kiri. Darah yang tersisa di ventrikel berkumpul dan membawa kepada beban yang berlebihan dari ruang ini dengan jumlah, yang menimbulkan beban tambahan untuk operasi LV dan atrium kiri. Berada dalam keadaan kelaparan oksigen, proses pembentukan tenaga terganggu pada kardiomiosit. Bahan berbahaya terkumpul, yang menyebabkan kematian sel, dan di tempatnya tisu penghubung terbentuk. Proses ini dalam miokardium disebut kardiosklerosis..

Punca hipertrofi

Ventrikel jantung tunggal

Penyakit dan keadaan di mana miokardium ventrikel harus berfungsi dalam keadaan peningkatan beban dapat menyebabkan perkembangan hipertrofi miokard LV:

  • Patologi kongenital. Kumpulan ini merangkumi stenosis aorta kongenital, perkembangan arteri pulmonari dan LV, satu-satunya ventrikel jantung, saluran arteri biasa, penyakit Farby, dll..
  • Kecacatan valvular: kekurangan injap mitral (MK), stenosis injap aorta.
  • Kardiomiopati hipertrofik.
  • Hipertensi arteri.
  • Penyakit jantung koronari (aritmia, infark miokard, aterosklerosis, dll.).
  • Diabetes.
  • Merokok, penyalahgunaan alkohol.
  • Sukan jangka panjang, hipertrofi kerja (aktiviti profesional dikaitkan dengan prestasi kerja fizikal yang berat).
  • Distrofi otot.
  • Obesiti.
  • Gaya hidup tidak aktif (kurang bersenam).

Jenis-jenis Hipertrofi

Hipertrofi ventrikel kiri

Ventrikel kiri dalam strukturnya mempunyai dinding dan bahagian, jadi hipertrofi miokard boleh berlaku dengan cara yang berbeza. Ia boleh dibahagikan kepada simetri atau sepusat dan tidak simetri.

Hipertrofi miokardium asimetrik LV paling biasa. Dengan hipertrofi jenis ini, ventrikel atas, tengah atau bawah dapat menebal. Septum interventrikular juga boleh menjadi hipertrofi.

Hipertrofi simetrik atau sepusat ditandai dengan penebalan keseluruhan jisim miokardium ventrikel kiri, yang menyebabkan penurunan rongga dan pelanggaran fungsi mengisi ventrikel.

Gejala dan tanda

Sakit kepala dan pening

Ketika LVH dalam fasa pampasan, aduan dari pesakit, atau pesakit itu sendiri, jarang dapat dilihat atau didengar. Apabila ketegangan dan kerosakan mekanisme kompensasi diperhatikan, keadaan pesakit bertambah buruk, keluhan pertama muncul. Pesakit dengan hipertrofi miokardium ventrikel kiri (LV) mungkin mengadu sakit kepala dan pening, gangguan penglihatan - kegelapan pada mata, kelemahan otot, sesak nafas, kegagalan jantung. Yang menyedihkan adalah bahawa gejala pertama penyakit ini muncul kemudian setelah LVH berkembang.

Pada peringkat dekompensasi LVH, tanda-tanda kegagalan jantung (HF) muncul. Gejala hipertrofi LV pada peringkat dekompensasi tidak spesifik. Pesakit mungkin menunjukkan rasa mengantuk dan keletihan, kelemahan umum, penurunan toleransi latihan. Sebilangan mungkin tidak memberi perhatian khusus pada manifestasi seperti itu. Mereka mungkin terganggu oleh sakit kepala, perubahan tekanan darah, gangguan dalam kerja jantung, berdebar-debar, sakit di jantung atau di belakang sternum, sesak nafas. Edema pada kaki mungkin muncul, yang tumbuh pada waktu petang, batuk kering, serangan tiba-tiba (paroxysmal) sesak nafas pada waktu malam, kerosakan irama.

Diagnostik

X-Ray dada

Diagnosis dibuat berdasarkan pengenalan menyeluruh mengenai tanda-tanda yang bertanggungjawab untuk hipertrofi ventrikel kiri. Langkah pertama dan penting adalah mengumpulkan aduan dan sejarah perubatan. Pada tahap palpasi kawasan jantung, doktor sudah dapat melihat perubahan pada ciri normal bundel apikal, yang menjadi menyebar, penyetempatannya beralih kerana peningkatan ukuran ventrikel kiri. Pemeriksaan fizikal dilengkapi dengan perkusi dan auskultasi.

Langkah diagnostik yang penting adalah menjalankan kajian instrumental yang membolehkan anda membuat diagnosis akhir dan menentukan taktik rawatan. Daripada kaedah penyelidikan instrumental, elektrokardiografi (ECG), x-ray dada (X-ray OGC), pemeriksaan echocardiographic jantung (Echocardiography, ultrasound of the heart), MRI, dan lain-lain digunakan..

Rawatan

Menghilangkan pound tambahan

Hipertrofi ventrikel kiri (LVH) bukan penyakit bebas, tetapi hanya menunjukkan kehadirannya. Oleh itu, semua terapi bertujuan khusus untuk penyakit yang mendasari. Tempat penting dan perlu dalam rawatan pesakit dengan hipertrofi adalah penghapusan faktor risiko dan perubahan gaya hidup dengan cara bukan ubat. Cadangan berikut diberikan kepada pesakit:

  • pembetulan diet,
  • normalisasi berat badan, menyingkirkan pound tambahan,
  • penolakan tabiat buruk,
  • penghapusan faktor tekanan,
  • kawalan tekanan darah,
  • pematuhan dengan tahap aktiviti fizikal yang diperlukan.

Dalam setiap kes, senarai mungkin lebih panjang atau lebih pendek. Selanjutnya, keutamaan harus diberikan kepada rawatan perubatan, yang juga bertujuan untuk penyakit yang mendasari. Inhibitor enzim penukaran angiotensin menduduki tempat penting dalam rawatan hipertrofi. Ubat-ubatan kumpulan ini bukan sahaja dapat menghentikan perkembangan proses hipertrofi, tetapi juga menyebabkan perkembangannya terbalik. Selain ubat ini, beta-blocker (BAB), calcium channel blocker (CCBs), penyekat reseptor angiotensin, ubat antiarrhythmic, diuretik dapat digunakan. Sebagai tambahan kepada rawatan ubat, pilihan rawatan pembedahan hipertrofi miokardium ventrikel kiri (LV) dapat dipertimbangkan. Pilihan ini ditunjukkan ketika pesakit mengalami bentuk LVH yang obstruktif, dengan kecacatan jantung, dll..

Ramalan

Prognosis untuk hipertrofi ventrikel kiri (LVH) ditentukan oleh beberapa faktor - keadaan fungsi mengepam jantung, usia, jantina, kehadiran penyakit bersamaan, dan lain-lain. Prognosis yang lebih baik pada orang dengan fungsi sistolik ventrikel kiri yang dipelihara. Penting untuk diingat bahawa prognosis hipertrofi ventrikel kiri juga diberikan oleh keteraturan pengambilan ubat-ubatan dan mematuhi cadangan untuk perubahan gaya hidup. Jagalah hati anda!