Apa aktiviti fizikal yang dapat dilakukan setelah serangan jantung dan kapan berat badan dapat diangkat?

Serangan jantung adalah penyakit yang tidak ada orang yang selamat. Dalam kebanyakan kes, doktor berjaya menyelamatkan nyawa mangsa. Tetapi, untuk menyingkirkan akibat dari patologi, pesakit perlu melakukan banyak usaha. Unsur wajib adalah aktiviti fizikal setelah serangan jantung, yang akan membantu tubuh kembali normal dan mencegah kambuh.

Aktiviti fizikal biasa (beban yang dibenarkan)

Aktiviti fizikal selepas infark miokard harus dipantau oleh doktor yang berpengalaman. Anda tidak boleh melantik diri anda sebagai gimnastik kompleks. Kursus latihan kesihatan dirundingkan sepenuhnya dengan doktor. Hanya dalam kes ini seseorang dapat memberi kesan positif.

Tidak lama dahulu, pemulihan orang selepas serangan jantung terdiri daripada rehat tidur yang ketat. Tetapi sekarang perubatan telah sampai pada kesimpulan bahawa penghakiman ini salah. Untuk ini, kursus gimnastik untuk setiap pesakit dikembangkan untuk masa yang lama, semua komplikasi dan faktor lain diambil kira.

Kekurangan aktiviti fizikal boleh menyebabkan banyak komplikasi:

  • patologi sendi;
  • kerosakan jantung;
  • kerosakan saluran darah;
  • keradangan membran serous otot jantung;
  • kegagalan jantung akut.

Statistik menunjukkan bahawa pesakit yang mengalami infark miokard cenderung tidak didiagnosis dengan strok berulang jika mereka melakukan gimnastik.

Beban rasional menyumbang kepada:

  • meningkatkan fungsi jantung;
  • aliran darah yang betul;
  • mengurangkan plak kolesterol;
  • risiko minimum pembekuan darah.

Setiap latihan yang dilakukan oleh pesakit sekiranya berlaku serangan jantung harus dibincangkan dengan doktor yang hadir. Sebagai contoh, orang yang rapat harus melarang mengangkat berat pesakit. Pujukan doktor tidak terjejas di sini. Penting untuk menjelaskan betapa sayang dan dekatnya seseorang. Atas sebab inilah perhatian dan perhatian ditunjukkan.

Cadangan awal untuk kelas boleh didapati di pusat khusus. Kemudian latihan yang sama dapat dilakukan di rumah. Memantau pakar selepas serangan jantung sangat penting, mengapa pesakit sering menjalani pemeriksaan rutin.

Untuk menjalankan latihan yang lebih kompleks tanpa persetujuan doktor tidak berbaloi. Jadi pesakit boleh melakukan lebih banyak bahaya pada tubuhnya.

  • Dengan aktiviti fizikal yang kerap, anda sentiasa berada dalam keadaan fizikal yang baik..
  • Aktiviti fizikal membantu meningkatkan lipid "baik" dalam darah, dan oleh itu membantu melawan aterosklerosis.
  • Aktiviti fizikal mengurangkan kecenderungan darah untuk trombosis.
  • Aktiviti fizikal membantu menormalkan tekanan darah dan mengurangkan risiko strok.
  • Aktiviti fizikal membantu menormalkan berat badan dan mencegah perkembangan diabetes.
  • Aktiviti fizikal melindungi daripada tekanan, meningkatkan mood dan tidur.
  • Aktiviti fizikal mengurangkan risiko osteoporosis, dan akibatnya, patah tulang pada orang tua.

Seperti yang anda lihat, terdapat banyak faedah, anda boleh meneruskan senarai. Tetapi bagi pesakit dengan penyakit jantung koronari, tidak semua jenis beban sesuai..

Apabila plak aterosklerotik menyempitkan lumen arteri yang membekalkan jantung lebih dari 50%, aliran darah kaya oksigen ke otot jantung berkurang. Terutama pada masa ketika jantung memerlukan lebih banyak oksigen - semasa latihan fizikal dan tekanan psiko-emosi. Kelaparan oksigen bermula, iskemia berkembang. Fungsi jantung yang intensif menjadi mustahil, dan jantung memberi isyarat tekanan, serangan sakit berkembang - angina pectoris.

Jenis aktivitiKelas fungsi
SayaIIIIIIV
Lari--
Berjalan: Cepat (130 langkah / min) Sederhana (100/120 langkah / minit) Lambat (lt; = 80-90 langkah / min)-- - -
Mendaki tangga (lantai)5 dan lebihhingga 52-3 tingkat-
Angkat Berat (kg)15-168-103-
Melakukan hubungan seks-

Kehalusan pemakanan

- Jelas bahawa mustahil untuk menjadi sihat sepenuhnya setelah serangan jantung. Namun, ini mungkin tidak hanya mungkin, tetapi juga diperlukan untuk menghapuskan akibat negatifnya. Beritahu kami apa yang perlu dibuat.?

- Perlu menurunkan kolesterol darah. Ia terdapat dalam makanan kita. Kolesterol yang paling kaya adalah roe ikan, kuning telur, hati, ginjal, otak, produk tenusu, lemak haiwan.

Di samping itu, perlu mengehadkan semua gula-gula dengan tajam, terutamanya jenis gula sederhana yang cepat diserap, yang menyumbang kepada peningkatan gula darah yang tajam, dan ini, seterusnya, menyebabkan perkembangan sindrom intoleransi karbohidrat, sindrom metabolik, dan diabetes mellitus, yang masih ada. memperburuk perjalanan aterosklerosis, hipertensi, serangan jantung.

Segala sesuatu yang memberi keindahan dan rasa pada makanan, biasanya, mengandungi komponen yang berbahaya bagi tubuh orang yang sakit. Oleh itu, anda mesti mengikuti diet. Inti dari diet adalah tidak makan berlebihan, tidak makan, ketika anda tidak benar-benar mahu, misalnya untuk syarikat atau tidak menyinggung perasaan nyonya rumah.

Terutama, pengambilan lemak haiwan harus terhad. Banyak lemak, dan oleh itu kolesterol, terdapat di kulit burung. Itulah sebabnya memakan kulit ayam untuk orang yang mengalami serangan jantung sangat tidak diingini. Anda harus memilih burung kurus, lebih baik - ayam. Kalkun yang sangat baik, yang tidak mengandungi lemak buruk, cukup berkhasiat dan enak..

Perlu makan sekurang-kurangnya 400 gram buah-buahan dan sayur-sayuran. Kentang tidak dikira, kerana ia adalah pati tulen. Tetapi kubis boleh dimakan tanpa sekatan, baik direbus maupun dalam bentuk salad. Sebaiknya makan roti dari tepung rendah kalori dan bukan penggilingan tertinggi. Yang paling berguna - gred roti kasar dengan kekotoran dedak.

Orang kita mempunyai kebiasaan buruk untuk mengakhiri makanan dengan apa yang disebut pencuci mulut, yang merangkumi kek, kek, gula-gula. Ini berlaku setelah seseorang memakan daging dan lemak! Sekiranya anda tidak boleh menolak pencuci mulut sepenuhnya, ganti gula-gula dengan buah kering.

Asas gimnastik terapeutik selepas serangan jantung

Mana-mana pesakit yang baru-baru ini mengalami infark miokard dikehendaki mengawal aktiviti fizikalnya. Sekiranya seseorang kerap melakukan sukan sebelum sakit di gimnasium, menggunakan basikal latihan atau treadmill, maka menggunakan mekanisme yang sama anda harus menguji intensiti aktiviti fizikal.

Hanya selepas waktu ini dibenarkan memasukkan latihan yang akan diarahkan secara langsung kepada ketegangan otot-otot besar dalam badan dalam aktiviti seharian. Latihan fizikal seperti itu hanya akan memberi manfaat kepada pesakit. Secara beransur-ansur, anda perlu belajar bagaimana menggabungkan latihan kekuatan dengan latihan gimnastik. Pelajaran tidak boleh dibiarkan berlangsung lebih dari 30 minit. Ini memberi kesan negatif terhadap kerja jantung..

Sekiranya pesakit merasa bahawa latihan itu mudah baginya, dan setelah mereka dia lebih berwaspada, anda boleh meningkatkan durasi latihan sebanyak 5 minit setiap kali. Anda boleh terlibat sehingga 6 kali seminggu jika seseorang tidak menyedari kemerosotan kesihatan. Berhati-hati di kolam renang. Berenang adalah beban serius pada otot utama dalam badan - jantung. Sukan ini hanya sesuai untuk unit.

Adakah mungkin bermain sukan selepas serangan jantung, hanya doktor yang akan hadir setelah pemeriksaan menyeluruh. Semua prosedur pemulihan mesti dilakukan tanpa gagal. Hanya pendekatan kesihatan yang bertanggungjawab yang membolehkan setiap atlet melakukan perkara kegemarannya lagi. Walaupun doktor memberi lampu hijau untuk melakukan latihan fizikal, anda perlu melakukannya semasa perut kosong dan dengan iklim mikro yang selesa di dalam bilik atau di udara segar. Panas yang teruk atau fros yang berlebihan boleh menyebabkan serangan semula.

Sekiranya anda tidak melakukan latihan yang menunjukkan bahawa pesakit akan berada dalam posisi "terbalik". Penting untuk memantau perubahan tekanan darah dan degup jantung semasa melakukan senaman yang paling ringan..

Dengan serangan jantung, pendidikan jasmani harus ditinggalkan sepenuhnya. Hanya selepas pemulihan yang berjaya, aktiviti sukan dapat dimasukkan secara beransur-ansur dalam kehidupan seharian. Mereka harus dilakukan pada kadar yang sederhana dan dengan selang waktu yang cukup 10-15 minit. Ini penting, kerana jantung stabil semasa rehat sebegini..

Isyarat pertama bahawa aktiviti fizikal berlebihan adalah sesak nafas yang teruk, nadi yang dipercepat, dan sakit kecil di jantung. Sekiranya semua gejala ini tidak ada, maka anda boleh melakukan latihan.

Orang yang terlibat dalam sukan di rumah mesti mengikuti diet khas, berhenti merokok dan minum alkohol sepenuhnya, sentiasa memantau badan mereka, memantau tekanan darah dan nadi.

Setiap orang yang terselamat dari infark miokard harus berhenti melakukan latihan. Contohnya, mengangkat kerang berat (dumbbells, weight, barbells) dilarang. Semua beban kuasa dikontraindikasikan. Barang berat yang diangkat tidak boleh melebihi 5-7 kg.

Dengan objek berat, pesakit menyumbang kepada perkembangan gelombang serangan jantung baru, sehingga berat maksimum, bahkan untuk lelaki, tidak boleh melebihi 10 kg.

Pesakit tidak dibenarkan berlari. Beberapa minggu pertama, orang yang terselamat dari serangan jantung hanya dapat berjalan, dan tidak lebih dari 10 minit. Ini dilakukan di bawah pengawasan kakitangan perubatan, sehingga sekiranya berlaku masalah, pakar dapat memberikan pertolongan cemas.

Keamatan dan aktiviti fizikal yang ada selepas infark miokard ditentukan dengan mendiagnosis jumlah kontraksi jantung semasa bersenam dan berehat. Dan hanya jika doktor melihat arah positif, anda boleh terus terlibat, secara beransur-ansur meningkatkan intensiti latihan yang dibenarkan.

Setiap pesakit yang menderita penyakit mengerikan seperti serangan jantung diminta untuk memantau keadaan dan aktiviti fizikal mereka. Dalam kebanyakan kes, doktor sendiri menentukan intensiti kelas yang diperlukan. Ia sangat mudah dilakukan. Setelah sebulan setengah, pesakit ditempatkan di treadmill. Setelah ujian sedemikian, menjadi jelas bahawa kompleks gimnastik mana yang sesuai.

Setiap pesakit yang mengalami serangan jantung harus mematuhi peraturan tertentu:

  • Secara beransur-ansur memasukkan latihan tambahan yang bertujuan untuk mengembangkan otot besar. Mereka diulang hingga empat kali dalam satu minggu. Satu pelajaran tidak boleh meregangkan untuk waktu yang lama, setengah jam sudah cukup.
  • Apabila pesakit bertolak ansur dengan beban yang ditentukan, ia dapat ditingkatkan secara beransur-ansur - pada masa tidak lebih dari lima minit.
  • Berenang harus dirawat dengan sangat berhati-hati. Latihan seperti ini sangat membebani otot jantung. Selepas setiap kenaikan beban, doktor memeriksa pesakit. Diagnosis jantung adalah langkah penting.
  • Setiap cadangan harus dipertimbangkan. Beban yang kuat tidak dibenarkan. Senaman gimnastik tidak dapat dilakukan setelah makan, begitu juga dengan panas atau fros.
  • Anda tidak boleh melakukan latihan di mana kepala berada di bawah. Sekiranya anda merasa sakit di bahagian dada, anda harus membatalkan sesi. Jangan lupa tentang kawalan tekanan darah yang wajib.

Banyak eksperimen dilakukan, di antaranya atlet yang terlibat dalam joging diperiksa. Hasilnya sangat mengejutkan: kebanyakan atlet menghadapi masalah dengan sistem kardiovaskular. Tetapi tidak ada aduan.

Ini menunjukkan bahawa setiap orang harus menjaga kesihatan mereka dengan lebih serius dan lebih kerap mengunjungi doktor. Hanya pakar yang dapat menentukan beban mana yang tidak akan sakit.

Taktik senaman yang dilarang - tidak ada rehat. Bagi orang yang mengalami serangan jantung, mereka perlu, jika tidak, tidak akan ada dinamik positif. Waktu rehat sekurang-kurangnya 15 minit. Kemudian anda boleh memulakan latihan seterusnya..

Kerja rumah harus berdasarkan beberapa peraturan:

  • diet bersamaan diikuti;
  • penolakan tabiat buruk;
  • pemantauan berterusan terhadap keadaan umum;
  • kawalan tekanan darah.

Pesakit selepas serangan jantung dilarang berjoging. Lebih baik memulakan kelas dengan mengangkat tangan. Juga, jangan bersandar pada graviti. Berat yang diangkat untuk lelaki tidak boleh melebihi sepuluh kilogram, dan untuk wanita - lima kilogram.

Sekiranya terdapat tren positif, latihan akan ditinggalkan dan pergi ke temujanji baru.

kesimpulan

Setiap orang yang mengalami serangan jantung harus mengubah gaya hidup mereka dan sangat memperhatikan kesihatan mereka, menjalani pemeriksaan perubatan tepat pada waktunya. Aktiviti fizikal harus mencukupi keadaan. Juga, jangan lupa tentang terapi ubat yang berterusan.

Sumber maklumat berikut digunakan untuk menyiapkan bahan..

Serangan jantung adalah penyakit yang tidak ada orang yang selamat. Dalam kebanyakan kes, doktor berjaya menyelamatkan nyawa mangsa. Tetapi, untuk menyingkirkan akibat dari patologi, pesakit perlu melakukan banyak usaha. Unsur wajib adalah aktiviti fizikal setelah serangan jantung, yang akan membantu tubuh kembali normal dan mencegah kambuh.

Bersenam selepas infark miokard

Dengan infark miokard, rejim motor sangat penting. Oleh kerana otot jantung di zon nekrosis mengalami myomalacia dan barulah tisu parut terbentuk, aktiviti fizikal yang berlebihan dan terlalu awal, yang menyebabkan peningkatan fungsi jantung, peningkatan tekanan intraventrikular, dipenuhi bukan sahaja dengan perkembangan iskemia miokardium, tetapi juga dengan risiko aneurisma miokard dan juga pecahnya.

Sebaliknya, ketidakaktifan fizikal memperburuk hemodinamik umum, tidak menyumbang kepada pengembangan kolateral koronari, memperburuk proses metabolik dalam miokardium, mengurangkan intensiti proses reparatif di dalamnya, memperlahankan dan melemahkan pembentukan tisu parut di zon nekrosis.

Rejim motor individu pesakit dengan infark miokard harus menyumbang kepada perkembangan proses reparatif yang lebih cepat di zon nekrosis, penampilan peredaran cagaran, pemulihan dan penstabilan parameter hemodinamik, dan pada masa yang sama tidak menimbulkan beban berlebihan pada miokardium, tidak menyebabkan iskemia dan, lebih-lebih lagi, tidak menyebabkan komplikasi seperti itu seperti aneurisma miokardium, pecah jantung, dll..

Setelah peringkat pemulihan pesakit dalam, pesakit dengan infark miokard, jika ada petunjuk yang tepat, dihantar ke jabatan sanatorium untuk rawatan selepas rawatan, dan kemudian (atau setelah hospital) meneruskan rawatan dalam keadaan pesakit luar, sesuai dengan semua prinsip rawatan kompleks.

Berjalan selepas infark miokard dapat menyelamatkan nyawa. Bertentangan dengan pendapat bahawa aktiviti fizikal pesakit di jabatan kardiologi akut semestinya minimum, ini tidak begitu. Sebaliknya, pengaktifan sedini mungkin pada tahap tempoh pemulihan diperlukan untuk mempersiapkan pesakit kembali ke kehidupan normal.

Serangan angina pectoris menghadkan aktiviti fizikal seseorang dengan ketara. Rawatan perubatan dan pembedahan sering diperlukan untuk menghilangkan serangan sakit. Tetapi bagaimana jika serangan jantung terburuk - infark miokard - dihidapi? Ramai pesakit mempunyai ketakutan akan tekanan, mereka cuba "menyelamatkan" jantung, bahkan kadang-kadang enggan berjalan.

Aktiviti fizikal pada pesakit dengan angina pectoris, termasuk mereka yang telah mengalami serangan jantung, mempunyai makna ganda:

  • aktiviti yang berlebihan dan beban intensiti tinggi berbahaya kerana boleh mencetuskan serangan sakit; mereka harus dielakkan;
  • aktiviti fizikal sederhana, yang mesti dilakukan secara berkala (dalam 30-40 minit 3-5 kali seminggu), sebaliknya, berguna. Mereka tidak hanya dapat meningkatkan kadar kolesterol "baik" (ini penting untuk pencegahan perkembangan aterosklerosis lebih lanjut), tetapi mereka dapat meningkatkan keadaan sistem kardiovaskular dan mencegah perkembangan kegagalan jantung dengan cepat.

Menurut kajian perubatan, pesakit yang aktif secara fizikal setelah serangan jantung 7 kali lebih kecil kemungkinannya mengalami serangan jantung berulang dan 6 kali lebih kecil kemungkinannya mati, dibandingkan dengan pesakit yang secara signifikan mengurangkan tekanan setelah serangan jantung.

Pesakit yang pernah mengalami serangan jantung semestinya melakukan aktiviti rumah tangga yang normal (melayani diri mereka sendiri, melakukan pekerjaan rumah tangga ringan setiap hari). Sangat baik jika, setelah keluar dari hospital, pesakit akan dihantar untuk pemulihan di sanatorium profil kardiologi, di mana dia dapat menjalani pemulihan fizikal di bawah pengawasan doktor.

Inti harus berhati-hati dalam mengangkat berat.

Orang yang menghidap penyakit jantung harus berhati-hati dalam mengangkat barang berat. Namun, dengan usaha fizikal yang betul, serangan jantung berulang dapat dielakkan..

Selepas serangan jantung atau strok, semua arahan doktor harus dipatuhi. Tetapi tidak ada batasan serius setelah serangan jantung. Ramai yang percaya bahawa selepas serangan jantung, anda harus menjalani gaya hidup yang hampir pastel dan tidak membebankan diri sendiri. Ini tidak benar.

Sebilangan besar doktor bersetuju bahawa senaman sederhana malah bermanfaat dan dapat mengelakkan serangan jantung berulang. Walau bagaimanapun, semua orang yang mempunyai masalah jantung harus sedar mengapa inti tidak boleh diangkat..

Pemulihan di rumah

Namun, jika anda tidak sampai ke sanatorium, pemulihan fizikal boleh dan harus dilakukan secara bebas. Cara paling mudah adalah berjalan kaki setiap hari. Anda mesti memilih irama yang sesuai untuk anda, lambat atau sederhana, dan keluar berjalan-jalan sekurang-kurangnya 5 kali seminggu selama 30-60 minit. Sekiranya anda merasa letih atau lemah, duduk untuk berehat atau pulang ke rumah. Hanya dalam beberapa hari anda boleh pergi lebih banyak lagi.

Beban tidak boleh menyebabkan terjadinya serangan angina pectoris atau sesak nafas dan berdebar-debar yang teruk, hanya sesak nafas ringan yang dibenarkan. Awasi nadi, semasa beban, degupan jantung semestinya meningkat. Pada peringkat pertama, capai kenaikan kecil - sebanyak 20-30% (contohnya, sebanyak 15-20 denyutan seminit).

Menurut cadangan pakar terkemuka dalam pemulihan pesakit dengan penyakit jantung di Rusia, Profesor D.M. Aronova, bergantung kepada keparahan manifestasi angina pectoris (kelas fungsional), terdapat pelbagai jenis dan jumlah aktiviti fizikal yang dibenarkan.

Berikut adalah jadual yang dikembangkan oleh prof. D.M. Aronov, dengan mana anda dapat menentukan kemungkinan beban fizikal untuk anda. Kami mengingatkan anda bahawa angina pectoris dibahagikan kepada 4 kelas fungsional, saya adalah yang paling mudah apabila serangan angina hanya berlaku dengan beban intensiti tinggi, IV f.k..

Kelebihan berjoging

Oleh itu, teknik larian dan larian yang serupa dapat dilakukan walaupun oleh pemula dan orang yang tidak berada dalam keadaan fizikal yang terbaik. Mengapa berjoging berguna dan apa yang dapat dicapai dengannya?

Berlari sangat berguna untuk sistem kardiovaskular manusia, kerana ia mempunyai kesan yang baik pada kapal kecil. Hypodynamia menyebabkan pelanggaran bekalan darah ke tisu dan atrofi sebilangan besar kapilari. Berjoging yang betul dapat mengekalkan intensiti jantung dan "membuka" kapilari yang jatuh, juga menyumbang kepada percambahan mereka pada tisu yang habis.

Peredaran mikro darah menyumbang kepada kerja sistem endokrin: pengeluaran hormon diselaraskan dan diaktifkan. Secara umum, joging mempercepat metabolisme, yang meremajakan tubuh dan meningkatkan pertahanannya. Perangsang adalah asid laktik dan karbon dioksida, kandungannya meningkat ketika berjoging.

Normalisasi tekanan darah adalah kelebihan lain untuk berjoging: apabila kadar nadi mencapai 120-150 denyutan seminit, saluran periferal mengembang dan daya tahannya menurun.

Perasaan kebahagiaan dan kesenangan diperhatikan oleh semua pencinta joging. Ia timbul kerana peningkatan pengeluaran endorfin. Tindakan hormon ini berlangsung selama satu jam selepas berlari. Berjoging pagi membantu menghilangkan hormon yang berlebihan dan saraf yang tenang, dan joging malam, sebaliknya, mengisi semula tenaga setelah seharian bekerja.

Akhirnya, berjoging membolehkan anda menurunkan berat badan melalui peningkatan pembakaran kalori dalam prosesnya. Oleh itu, disarankan kepada kebanyakan orang yang ingin menurunkan berat badan, sebagai beban yang relatif ringan.

Peraturan untuk bersenam untuk orang yang pernah mengalami serangan jantung

Seseorang yang mengalami pukulan memulakan kehidupan baru, iaitu, ia berubah secara kategoris. Setiap orang mesti memahami tanggungjawab untuk kesihatan mereka sendiri. Langkah pertama menuju kejayaan adalah mempercepat tempoh pemulihan. Segala-galanya ada di tangan pesakit. Sekiranya ini tidak difahami, maka jalan menuju pemulihan akan menjadi membosankan dan panjang..

Gimnastik terapeutik bertujuan untuk memperbaiki keadaan dan penyembuhan yang cepat. Tetapi kursus latihan dipilih secara individu untuk setiap pesakit.

Sekiranya tidak ada kontraindikasi, doktor boleh menetapkan sukan tertentu: berbasikal, berjalan kaki aktif, berlari, berenang, anda boleh menyenaraikannya tanpa henti. Sekiranya pesakit berusaha untuk kehidupan biasa, maka dia pasti akan mencapai kejayaan..

Beberapa peraturan yang mesti dipatuhi oleh pesakit selepas serangan jantung:

  1. Walaupun tidak ada aduan, anda tidak dapat meningkatkan beban dengan mendadak. Badan mungkin tidak berdiri.
  2. Berhenti senaman dengan segera sekiranya anda merasa tidak sihat.
  3. Sekiranya tidak ada peningkatan selepas gimnastik, rawatan kecemasan harus dipanggil.
  4. Kelas harus dimulakan tidak lebih awal dari tiga jam selepas makan.
  5. Kawalan kadar jantung. Semasa aktiviti fizikal, penunjuk tidak boleh melebihi 120 unit.

Latihan sukan semestinya menyeronokkan dan tidak lebih dari itu. Sekiranya tidak ada keinginan untuk melakukan teknik tertentu, anda harus meninggalkannya.

Selepas infark miokard, mana-mana orang memulakan kehidupan baru. Dari saat ini anda perlu sangat menjaga kesihatan. Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah memulakan secepat mungkin untuk mempercepat proses pemulihan setelah degupan jantung.

Untuk melakukan ini, anda perlu mengetahui aktiviti fizikal apa yang dibenarkan pada peringkat pemulihan yang berbeza. Setiap pesakit memerlukan pendekatan individu. Sebarang latihan selepas serangan jantung harus dilakukan di bawah pengawasan doktor. Organisma yang kuat, hanya beberapa minggu selepas penyakit, dapat mengangkat berat dengan mudah, dan bagi yang lemah, walaupun beberapa langkah sukar.

Sekiranya keadaan pesakit normal, tanpa kesukaran, dia melakukan pelbagai latihan, untuk kelas biasa anda boleh menggabungkannya. Tidak ada kontraindikasi pasti untuk semua pesakit dengan masalah seperti itu. Sebarang inisiatif latihan harus dibincangkan dengan doktor anda..

Berjalan kaki setiap hari dengan berjalan kaki atau dengan basikal akan memberi kesan positif pada keadaan jantung, tetapi latihan yang memuatkan tulang belakang dan aktiviti kompleks di gimnasium harus dibuang..

Mana-mana pesakit, walaupun muda, mesti mengikuti peraturan khas selepas serangan jantung:

  • tidak ada peningkatan tekanan yang mendadak, walaupun beberapa senaman kelihatan terlalu ringan;
  • sekiranya sesak nafas atau kesemutan di jantung, perlu segera menghentikan latihan;
  • jika keadaan badan tidak stabil dalam 2-3 minit, ambulans harus dipanggil;
  • semua kelas harus berlangsung beberapa jam selepas makan;
  • nadi semasa latihan tidak boleh melebihi 120 denyutan.

Doktor jabatan kardiologi dan pemulihan harus memberi amaran kepada pesakit mengapa mustahil untuk melakukan latihan tertentu setelah serangan jantung dan bagaimana bersikap sekiranya berlaku masalah semasa latihan intensif.

Berkongsi dengan rakan di rangkaian sosial

Petunjuk dan kontraindikasi untuk latihan

Terapi senaman ditunjukkan untuk semua pesakit dengan infark miokard, yang kondisinya telah stabil dan tidak menimbulkan ancaman nyawa. Dalam kes ini, aktiviti fizikal akan memberi kesan pemulihan dan akan memberi banyak manfaat kepada pesakit..

  • aneurisma ventrikel kiri;
  • serangan angina yang kerap;
  • AF;
  • polytopic, group, EX yang kerap;
  • Jum
  • Hipertensi dengan antibodi diastolik gt; 110 mmHg;
  • kecenderungan komplikasi tromboemboli.

Kerja rumah selepas serangan jantung

Jenis aktivitiKelas fungsi
SayaIIIIIIV
Menggergaji---
Bekerja dengan gerudi tangan: pose selesa dan pose selesa-- -- -
Penyedut habuk--
Mencuci permukaan menegak (tingkap, dinding, kereta): pose selesa, pose tidak selesa-- -- -
Berhabuk
Membasuh pinggan mangkuk
Basuh: pose selesa tidak berpose tidak selesa-- -- -
Jahit, sulaman-
Jenis aktivitiKelas fungsi
SayaIIIIIIV
Kerja tanah (melonggarkan tanah, menggali, menggali lubang)--
Pengangkutan kargo manual (air, pasir, simen, bata, baja, dll., Dalam kg)hingga 15hingga 8-10sehingga 3-
Pengangkutan barang dalam kereta sorong (kg)hingga 20-25hingga 15hingga 6-7-
Penyiraman: dengan selang dengan kaleng penyiram besar (10 kg) dengan kaleng penyiram kecil (3 kg)-- - -
Penanaman: Anak benih-- -
Tuai: dari pokok dari semak- -

Harap maklum: lebih baik tidak bekerja di bawah sinar matahari terbuka, panas, dalam posisi "terbalik". Jangan terlalu banyak bekerja, buat semuanya sekejap-sekejap. Untuk sakit dada, lemah, atau letih, berhenti bekerja dan berehat..

Bolehkah sukan amatur memberi kesan buruk pada jantung??

Izinkan saya memberi anda situasi yang pasti akan memberi kesan buruk pada hati:

  • Berjam-jam "goyang" yang tidak terkawal dicampurkan dengan steroid anabolik

Nadi yang kerap, rehat pendek untuk rehat dan pemulihan meletihkan hati manusia selama beberapa tahun. Otot jantung, yang telah kehilangan kekuatan sebelumnya, melaporkan kerosakan, paling tidak, gangguan irama, paling teruk, kematian mendadak.

  • Berlari sejauh 5 km dengan demam dan sakit tekak

Jangkitan, digabungkan dengan beban yang terlalu tinggi untuk keadaan seperti itu, tidak hanya mengganggu kerja jantung dan saluran darah yang terkoordinasi, tetapi juga mengurangkan imuniti. Otot jantung benar-benar menyerap walaupun jangkitan yang tidak berbahaya. Oleh itu, miokarditis berlaku - proses keradangan yang menyebabkan gangguan irama jantung, peningkatan sesak nafas dan pembengkakan kaki.

  • Kembali ke latihan aktif sejurus selepas infark miokard

Sekiranya anda terlibat secara aktif dalam sukan selama bertahun-tahun (misalnya, berjalan jauh), dan kemudian mengalami infark miokard, ingatlah bahawa latihan berterusan dengan kadar yang sama sebaik sahaja keluar dari hospital dapat menimbulkan serangan jantung berulang.

Sukan apa yang memberi kesan yang baik pada jantung?

Contoh klasik latihan kardio berjalan, berolahraga dengan basikal latihan dan treadmill, permainan aktif berpasukan, berjalan kaki (termasuk Skandinavia) dan berenang. Tempoh keseluruhan beban sedemikian mestilah dari 20 minit hingga satu jam, tidak termasuk pemanasan. Bilangan latihan - tiga hingga lima kali seminggu.

Anda boleh mula bersenam tiga kali seminggu dengan rehat dua hari dan secara beransur-ansur meningkatkan beban hingga lima kali seminggu. Tempoh latihan adalah dari 30 minit (awalnya) hingga satu jam, dengan mengambil kira bahawa badan anda akan lebih bersedia.

Tidak ada salahnya memikirkan aktiviti seharian yang melatih hati: contohnya, naik ke lantai tanpa lif atau membeli basikal untuk berulang-alik.

Jawapan sukar

Beberapa pakar, yang kami minta penjelasannya, langsung tidak dapat menjawab: mereka berehat sebentar. Kerana hasilnya sangat tidak dijangka. Sukar untuk meragukannya, kajian-kajian tersebut dilakukan dengan teliti dan betul.

Dalam kes seperti itu, para pakar lebih suka menunggu sehingga penyelidikan baru dilakukan, atau susunan maklumat baru dibuka, atau alasan untuk hasil tersebut diuraikan.

Walau bagaimanapun, para penyelidik sendiri bercakap mengenai perkara ini. Mereka ingat bahawa sebelum ini, atlet yang mengalami beban yang sangat berat telah menyatakan sesuatu yang serupa. Inilah cara mereka menjelaskan permulaan aterosklerosis pada usia yang lebih awal:

  • beban besar bukan sahaja melatih jantung, tetapi juga tekanan untuk kapal;
  • peningkatan tekanan semasa bersenam (seperti hipertensi arteri patologi) menyumbang kepada perkembangan aterosklerosis dan pemendapan kalsium di dalam kapal.

Para saintis tidak mengecualikan bahawa penyebab perubahan yang dikesan mungkin sama. Penyelidikan tambahan hanya diperlukan.

Apa yang kita lakukan? Selesaikan dengan berjoging, ikuti perjalanan ke pusat kecergasan dan lupakan aktiviti fizikal yang lain? Walau apa pun.

Tetapi adakah berbaloi untuk mendedahkan diri anda kepada beban yang sangat sengit? Anda perlu memikirkan perkara ini dengan teliti..

Jadual. Keadaan kapal, bergantung pada tahap aktiviti fizikal

Pemerhatian Abad Quarter

Tetapi di sini para saintis buat pertama kalinya memutuskan untuk melihat bagaimana tahap aktiviti fizikal sepanjang hidup mereka mempengaruhi kapal. Pemerhatian sukarelawan berlangsung selama 25 tahun. Buat pertama kalinya, status kesihatan mereka dinilai ketika berumur 18 hingga 30 tahun. Dan kemudian selama seperempat abad mereka bertemu, bercakap, mereka mengisi soal selidik, dan setelah tempoh pemerhatian yang mereka lakukan, semua orang melakukan CT scan dada..

Kajian menunjukkan keadaan kapal yang sebenarnya, berapa banyak kalsium yang tersimpan di dinding mereka dan berapa banyak plak aterosklerotik: perubahan ini menyebabkan berlakunya serangan jantung, strok dan bencana kardiovaskular yang lain..

Menurut komitmen mereka terhadap gaya hidup aktif, semua yang diperhatikan dibahagikan kepada tiga kumpulan.

Yang pertama termasuk yang paling pasif, mereka bahkan tidak melakukan latihan fizikal selama 150 minit seminggu, iaitu, mereka tidak berlari, tidak melompat dan bahkan tidak berjalan dengan pantas dan 20-25 minit sehari.

Yang kedua dilakukan, dan kadang-kadang melebihi tahap aktiviti fizikal ini.

Dan kumpulan ketiga termasuk yang paling aktif, selama bertahun-tahun mereka menyeksa diri dengan aktiviti fizikal sekurang-kurangnya 450 minit seminggu, iaitu, jika kelas diadakan setiap hari, mereka akan menghabiskan lebih dari satu jam untuk mereka. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, orang-orang seperti ini menjadi lebih ketara, malah lebih bergaya, dan terdapat keseluruhan industri sukan yang berfungsi untuk penonton ini. Orang-orang ini, yang memasuki perlumbaan kesihatan yang serius, 80% lebih cenderung mempunyai kapal yang lebih teruk daripada mereka yang terlalu malas untuk melakukan sukan minimum.

Cara menerangkannya?

Adakah orang yang selalu bersukan untuk berisiko melemahkan hatinya lebih awal?

Beban kardio yang betul dengan peningkatan tahap dan intensiti secara beransur-ansur adalah kunci untuk umur panjang yang aktif. Mereka melatih sistem kardiovaskular, dan tidak membahayakan kesihatan.

Senaman yang berlebihan menggunakan latihan kekuatan melemahkan jantung. Kerja otot semasa latihan anaerobik berlaku dengan penyertaan oksigen. Cadangannya cepat habis, memprovokasi gangguan metabolik dan kelaparan oksigen jantung.

Tetapi aktiviti fizikal tidak berkaitan langsung dengan masalah generasi tua - aterosklerosis: pada orang tua, penyakit ini memprovokasi kelebihan pecahan kolesterol.

Kesimpulan: anda tidak akan menjadi lebih tua lebih awal daripada mereka yang tidak bersukan, tetapi dengan beban yang salah anda akan mendapat masalah kesihatan yang serius pada usia muda.

Bolehkah saya bersukan selepas serangan jantung?

Bagaimana bina badan mempengaruhi jantung?

Bina badan dan jantung saling berkaitan, semakin besar jisim otot seseorang dan aktiviti gaya hidupnya, semakin banyak organ darah memerlukan usaha untuk mengedarkan darah di dalam badan.

Latihan kekuatan boleh menyebabkan hipertrofi miokard kerana senaman fizikal yang berlebihan. Dalam kes ini, penggunaan steroid, persediaan farmakologi dan makanan tambahan juga boleh mempengaruhi fungsi jantung..

Tanda-tanda pertama kemungkinan perubahan patologi dalam sistem kardiovaskular adalah:

  • extrasystoles;
  • sakit di hati;
  • kadar degupan jantung.

Mengabaikan "panggilan" sedemikian boleh menyebabkan infark miokard dan akibat yang lebih serius..

Dalam farmakologi, ada sejumlah ubat khusus yang dapat menghindari akibat negatif yang disebabkan oleh beban kuasa. Sebagai tambahan kepada vitamin, ubat-ubatan tersebut termasuk:

  • cardioprotectors (Inosine, Mildronate, ATF-LONG, Mexico);
  • asparkum;
  • adaptogen tumbuhan (infusi hawthorn, Rhodiola rosea atau levzeisafloroid);
  • suplemen pemakanan (L-carnitine, Omega-3);
  • trimetazidine;
  • beta-blocker (tiroksin, biprol, clenbuterol, carvedilol).

Untuk keberkesanan ubat yang lebih besar, diperlukan pengambilan gabungan ubat di atas, dikira selama 1-2 bulan, dengan tiga pengulangan setiap tahun.

Semasa latihan, ahli bina badan yang menggunakan ubat steroid mempunyai kesan trauma pada jantung. Akibat negatif untuk organ berkembang dalam empat arah sekaligus, di antaranya kesan sampingan berikut menonjol:

  • peningkatan pembekuan darah dan, sebagai akibatnya, perkembangan pembekuan darah dan serangan jantung;
  • berlakunya kekejangan arteri koronari yang menyumbang untuk menyekat akses darah ke jantung;
  • pengurangan lipoprotein berketumpatan tinggi, mencegah pemendapan kolesterol pada dinding saluran darah;
  • kerosakan langsung pada otot jantung.

Bagi atlet yang memutuskan untuk menggunakan steroid dalam proses latihan, perlu menjalani langkah pencegahan dan terapi pasca kitaran, yang akan mengurangkan risiko terkena penyakit jantung yang kompleks.

Pemulihan selepas infark miokard

Rawatan selepas hospital:

Pemulihan selepas infark miokard adalah latihan badan anda untuk keadaan yang berubah. Gambar menunjukkan sekumpulan pesakit selepas infark miokard pada ergometer basikal.

Selepas infark miokard, angina pectoris, miokarditis, doktor mengesyorkan agar hampir semua pesakit meneruskan rawatan di salah satu institusi pemulihan negeri. Selepas tempoh penyakit yang teruk, pesakit pulang ke rumah dan banyak masalah timbul. Bagaimana untuk hidup lebih jauh? Bagaimana saudara-mara, rakan, dan rakan sekerja bertindak balas terhadap keadaannya sekarang? Seseorang mengalami tekanan psikologi yang teruk. Oleh itu, setelah infark miokard, pesakit dihantar ke pusat pemulihan jenis pegun atau rawatan selanjutnya diresepkan di bilik khas di klinik. Pesakit ditunjukkan pemulihan awal yang disebut. Dalam tempoh ini, seseorang mesti belajar menjalani kehidupan baru dan menjaga hatinya. Pesakit diberi ubat, fisioterapi, latihan fizikal dan santai, diet khas, dan lain-lain. Psikoterapi membantu pesakit untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan baru dan mengajarnya untuk menjaga kesihatannya.

Di banyak bandar di luar negara, terdapat kumpulan pesakit luar untuk orang yang mengalami infark miokard, di mana pesakit kerap berkumpul, bercakap, dan menghabiskan masa lapang bersama. Kumpulan ini berada di bawah pengawasan doktor. Aktiviti sukan:

Ramai pesakit selepas infark miokard tertanya-tanya apakah mereka boleh kembali bersukan. Tidak ada jawaban pasti untuk soalan ini, kerana beban fizikal yang dibenarkan bergantung pada keparahan serangan jantung. Oleh itu, lebih baik anda berjumpa dengan penyedia perkhidmatan kesihatan anda mengenai masalah ini..

Kedua-dua wanita dan lelaki yang mengalami infark miokard sangat bimbang tentang masalah cinta fizikal. Faktanya ialah mereka tidak yakin dengan kesihatan dan kekuatan mereka. Namun, anda boleh bercinta. Pasangan di mana salah satu pasangan mengalami infark miokard, perlu bercakap terus terang mengenai keinginan dan peluang mereka. Rujuk doktor mengenai masalah ini..

Selepas infark miokard yang teruk, seseorang tidak akan kembali berfungsi. Hanya selepas 3-4 bulan, sekitar 80-90% pesakit kembali ke pekerjaan sebelumnya. Mungkin doktor yang hadir akan mengesyorkan mengurangkan jumlah pekerjaan, atau setelah menjalani rawatan di institusi pemulihan, pesakit akan meneruskan rawatan pesakit luar, dan untuk masa ini

institusi perubatan akan dikeluarkan sijil kecacatan atau kumpulan kecacatan akan diberikan kepadanya. Bergantung pada keparahan penyakit, persoalan pekerjaan selanjutnya akan diputuskan (bersama dengan majikan): adakah pesakit dapat terus bekerja, atau dia akan mendapat pekerjaan lain yang lebih ringan. Dengan kecacatan separa, sebilangan orang terpaksa menukar profesion mereka.

Sudah tiba masanya untuk menjaga pencen anda:

Pesakit tua selepas infark miokard biasanya tidak dapat melakukan kerja sebelumnya. Doktor akan menjelaskan apa yang perlu dilakukan untuk mendapatkan pencen kecacatan, dan akan memberikan semua dokumen yang diperlukan, dan juga akan menghantarnya ke Suruhanjaya Perubatan untuk Kepakaran Tenaga Kerja, yang akan menentukan kumpulan kecacatan. Hak untuk pencen kecacatan negara dipegang oleh orang yang diinsuranskan dan yang mempunyai jangka waktu insurans yang ditentukan dalam Undang-Undang tentang Pencen Negara.

Semasa tempoh pemulihan, pesakit, di bawah bimbingan pakar yang berkelayakan, belajar untuk terus hidup. Sekembalinya ke rumah, seseorang harus bertanggungjawab terhadap kesihatannya dan mengambil kira semua cadangan doktor

Adalah sangat penting bahawa pesakit, setelah melakukan infark miokard, melakukan ini dengan keinginan dan tanpa voltan berlebihan. Kerana badan dilemahkan, dilarang melakukan sukan profesional

Serangan jantung adalah penyakit yang tidak ada orang yang selamat. Dalam kebanyakan kes, doktor berjaya menyelamatkan nyawa mangsa. Tetapi, untuk menyingkirkan akibat dari patologi, pesakit perlu melakukan banyak usaha. Unsur wajib adalah aktiviti fizikal setelah serangan jantung, yang akan membantu tubuh kembali normal dan mencegah kambuh.

Bagaimana untuk tidak melatih orang yang menghidap penyakit jantung

Dalam kedudukan American College of Sports Medicine (ACSM), diperhatikan bahawa latihan aerobik secara berkala dapat mengurangkan kadar jantung dan tekanan darah pada waktu rehat dan semasa latihan. Selepas itu, beban pada jantung dikurangkan, dan gejala angina pectoris yang tidak menyenangkan dapat muncul dengan lebih lembut.

Latihan berkala menguatkan otot, meningkatkan pengangkutan dan penghantaran oksigen ke tisu, akibatnya pesakit merasa lebih bertenaga dan kurang letih. Ini adalah titik penting bagi pengidap penyakit jantung yang prestasi aerobiknya lebih rendah daripada rakan sebaya mereka. Telah diperhatikan bahawa peningkatan yang paling ketara diperhatikan pada orang dengan kecergasan fizikal yang paling lemah.

Sekiranya seseorang dengan penyakit jantung tidak mempunyai kontraindikasi untuk latihan, dia secara beransur-ansur dapat meningkatkan aktiviti motornya di bawah pengawasan doktor. Doktor yang mesti menetapkan jenis, kekerapan, tempoh dan tahap intensiti latihan yang sesuai dengan kemampuan fizikal dan tidak akan membahayakan orang yang menderita penyakit kardiovaskular.

Peningkatan yang ketara diperhatikan ketika orang dengan keadaan jantung berlatih dengan gaya aerobik 3 kali seminggu selama sekurang-kurangnya 12 minggu. Dan jika orang berlatih lebih kerap 3 kali seminggu, peningkatan menjadi lebih ketara.

Pakar Australia mengesyorkan agar pesakit dengan penyakit kardiovaskular yang stabil akhirnya menumpukan pada latihan selama 30 minit atau lebih sehari, berlatih pada kebanyakan hari dalam seminggu, dan bahkan setiap hari.

Berdasarkan data yang diperoleh dari ujian pra-latihan (yang harus dilakukan oleh doktor atau pakar yang kompeten), ACSM mengesyorkan latihan dengan intensitas 40-80%, yang dikira berdasarkan cadangan jantung (HRR).

Cadangan jantung adalah perbezaan antara denyut jantung maksimum dan denyut jantung rehat.

Cara mengira intensiti latihan:

  1. Tentukan kadar denyut jantung maksimum anda dengan mengambil umur anda dari nombor 220.
  2. Tentukan degupan jantung anda dalam 1 minit ketika rehat.
  3. Hitung perbezaan antara degup jantung maksimum dan degup jantung rehat.
  4. Hitung intensiti yang diperlukan menggunakan kaedah Karvonen:

Sebagai contoh, kami mengira intensiti pada tahap 50% bagi seseorang yang berumur 60 tahun dan denyutan 65 denyutan / min. sedang berehat.

Denyut jantung maksimum: 220 - 60 tahun = 160 degupan / min.

Cadangan jantung: 160 - 65 (degupan jantung ketika rehat) = 95 denyutan / min.

112 bpm - anggaran kadar jantung yang perlu anda latih.

Cara memilih intensiti tanpa pengiraan

Para saintis dari British Heart Fund percaya bahawa latihan harus dilakukan pada tahap intensiti di mana kadar denyutan jantung dipercepat dan menjadi sukar bagi seseorang untuk bernafas. Dalam kes ini, orang itu seharusnya dapat mengekalkan perbualan. Sekiranya dia tidak dapat bercakap dalam proses latihan aerobik, maka intensitasnya terlalu tinggi.

Beberapa "inti" tidak dapat mematuhi saranan di atas mengenai jangka waktu dan intensitas latihan. Walau bagaimanapun, sekurang-kurangnya beberapa aktiviti disambut pada peringkat awal. Mulakan dengan berjalan kaki 5-10 minit dengan perlahan, kerana jauh lebih baik daripada tidak ada sama sekali.

Para saintis Britain mengesyorkan agar orang yang mempunyai keadaan jantung mengelakkan aktiviti harian yang tegang seperti membawa benda yang sangat berat atau berkebun yang keras, misalnya menggali tanah. Juga tidak digalakkan untuk mengambil bahagian dalam acara-acara persaingan dengan intensiti tinggi - jangan bermain bola keranjang, bola sepak, bola tampar, skuasy dan sebagainya.

Secara umum, pengidap penyakit jantung atau tekanan darah tinggi perlu menghindari aktiviti fizikal yang berat yang menyebabkan kesukaran atau sesak nafas, serta tekanan yang teruk.

Inti juga harus mengelakkan latihan statik yang memerlukan kekuatan pada objek tetap atau menahan badan dalam keadaan tegang (misalnya, menolak dinding atau latihan meratakan). Di samping itu, orang-orang dengan tekanan darah tinggi disarankan untuk menghindari kerja yang berlebihan, di mana lengan mereka menaikkan berat badan di atas kepala mereka..

Apabila latihan senam gimnastik terapi digunakan?

Latihan selepas serangan jantung memungkinkan untuk mengembalikan aliran darah koronari, dan meningkatkan fungsi miokardium. Terdapat beberapa kriteria yang menunjukkan bahawa penggunaan kompleks terapi senaman tidak akan membahayakan kesihatan pesakit.

Latihan harian boleh dilakukan sekiranya:

  • dyspnea pada waktu rehat berhenti sepenuhnya;
  • suhu badan tidak melebihi 37 darjah;
  • Jumlah tekanan darah kembali normal;
  • ketiadaan kesakitan dada yang lengkap;
  • kardiogram tidak disertai dengan penampilan dinamika negatif.

Latihan terapi boleh dimulakan semasa berbaring. Dalam kes ini, kompleks gimnastik berlaku dalam urutan berikut:

  1. Pertama, jari dikepal menjadi penumbuk, serentak dengan putaran tangan.
  2. Pada masa akan datang, pergerakan putaran kaki ekstremitas bawah dilakukan (dilakukan 8 kali).
  3. Penculikan lengan ke sisi dilakukan 3 kali, sambil menghirup udara dan keluar dengan lembut.
  4. Fleksi bahagian bawah kaki dilakukan secara bergantian (tanpa melepaskannya dari tempat tidur). 3 wakil cukup untuk permulaan.
  5. Kaki bengkok di sendi lutut bergantian jatuh ke sebelah kanan dan kiri. Dalam seminggu, jumlah pengulangan mesti dibawa hingga 8 kali.

Selepas keluar dari hospital, kompleks latihan di rumah pada mulanya diadakan dalam keadaan duduk. Pada masa yang sama, dibenarkan menggunakan lif dan kitaran dengan tangan, membengkokkan pada sendi siku, menaikkan anggota bawah di hadapan anda (duduk di atas kerusi)

Sangat mustahak untuk mencegah munculnya sesak nafas, dan peningkatan kadar denyutan jantung lebih daripada 110 denyutan seminit. Semua pergerakan harus lancar tanpa menyentak dengan perlahan atau sederhana.

Oleh kerana fungsi otot jantung dipulihkan, pesakit disarankan untuk melakukan kerja rumah setiap hari secara beransur-ansur, tetapi penjagaan mesti diambil dan jangka masa kelas harus diikuti. Jangan memberi beban pada badan secara mendadak

Ini berlaku terutamanya bagi orang yang tinggal di rumah mereka. Mengusahakan plot peribadi harus terhad. Ini terutama berkaitan dengan mengangkat berat, berat maksimumnya tidak boleh melebihi 10 kg. Percubaan bebas untuk mempercepat proses pemulihan mungkin memberi kesan sebaliknya..

Komplikasi

Akibat serangan jantung termasuk:

  • Pertama sekali, serangan jantung, yang merupakan komplikasi yang membawa maut.
  • Kardiosklerosis pasca infark, yang merupakan sejenis penyakit jantung koronari dan dicirikan oleh fakta bahawa serat otot miokard mula digantikan oleh tisu penghubung, yang menyebabkan penurunan semua fungsi jantung, dan terutama kontraktil.
  • Infark miokard yang luas pada fasa akut dipenuhi dengan kejutan kardiogenik dan edema paru. Pesakit dengan edema paru memerlukan resusitasi kecemasan dan pemerhatian mereka di unit rawatan rapi.
  • Pecahnya dinding jantung, yang akan mencetuskan pendarahan dan pengembangan zon nekrosis.
  • Komplikasi jangka panjang merangkumi perkembangan kegagalan jantung kronik, aritmia jantung, seperti fibrilasi atrium, kerosakan pada sistem injap.
  • Komplikasi terapi ubat yang berterusan termasuk penyakit autoimun, hipotensi, kegagalan pernafasan kerana penggunaan ubat analgesik tertentu.

Akibat serangan jantung pada lelaki boleh sangat berbeza dan bukan sahaja membawa masalah psikologi, tetapi juga masalah psikologi.

Bagi seseorang yang telah mengalami serangan, penting untuk mengetahui apa yang berbahaya adalah serangan jantung, maklumat ini menjadi relevan bagi banyak orang yang mempunyai penyakit jantung

Kesan infark miokard berikut pada manusia dapat dibezakan:

Serangan angina pectoris secara berkala. Perubahan degupan jantung, ini adalah kesempatan untuk berjumpa dengan pakar kardiologi. Angina pectoris boleh mengganggu pesakit untuk masa yang lama setelah serangan.

  • Faktor psikologi. Selepas serangan, seseorang biasanya mengalami pelbagai perasaan yang mempengaruhi keadaan umum. Sistem saraf dipengaruhi oleh serangan jantung, beberapa gangguan psikologi mungkin berlaku terhadap latar belakangnya.
  • Berkurangnya kualiti hidup. Selepas serangan jantung, sebilangan orang tidak merasa seperti anggota masyarakat penuh, ini mempengaruhi prestasi dan keinginan mereka untuk hidup. Ramalan yang diberikan oleh doktor berkaitan dengan kerja jantung boleh menjadi kategori. Latihan mungkin tidak tersedia selepas serangan jantung..

Akibat mikroinfarction kurang berbahaya bagi tubuh, tetapi juga memerlukan masa untuk pulih. Tugas utama dalam kes microinfarction adalah mengenali serangan pada peringkat awal. Dalam kes yang berlawanan, serangan jantung sepenuhnya mungkin berlaku dengan akibat yang lebih serius. Microinfarction mempunyai keistimewaannya sendiri, sesetengah orang mungkin tidak menyedarinya, tetapi ini tidak bermaksud hasil yang baik. Sesungguhnya, serangan mikroinfarction berulang boleh menyebabkan komplikasi serius..

Arrhythmia - degupan jantung yang berubah, yang merupakan alasan serius untuk berjumpa doktor.

  • Sakit dada yang teruk selama lebih dari 20 minit.
  • Kelemahan, keletihan, kegelisahan

Merasakan gejala ini, anda harus segera meminta pertolongan. Selepas pemeriksaan penuh, doktor akan menetapkan semua langkah pemulihan khusus. Pemulihan selepas mikroinfungsi diperlukan untuk memulihkan aktiviti motor tanpa akibat.

Prinsip asas pemulihan selepas mikrofungsi:

  • penggunaan ubat-ubatan rakyat;
  • aktiviti fizikal sederhana;
  • pematuhan dengan peraturan pemakanan tertentu;
  • lawatan tepat pada masanya ke doktor;
  • perubahan gaya hidup.

Apa yang harus menjadi terapi fizikal selepas serangan jantung?

Semua pesakit yang berada dalam keadaan selepas serangan jantung harus melakukan latihan yang mereka lakukan, dalam keadaan apa pun tidak membebankan diri. Sekarang anda harus memikirkan hati anda, bukan tentang keinginan anda.

Latihan mestilah mudah dan tidak boleh menyebabkan sesak nafas, kelemahan, berdebar-debar jantung

Penting untuk mencegah serangan angina pectoris jika tidak, ia boleh berakhir dengan sedih

Sebelum mula terlibat dan bertenaga di rumah, pesakit harus membiasakan diri dan mengikuti semua peraturan:

  1. Dilarang mengangkat berat.
  2. Aktiviti fizikal akan minimum, ia dapat diperkuat hanya setelah berunding dengan pakar kardiologi.
  3. Pemakanan yang betul. Dalam diet mesti ada makanan yang kaya dengan vitamin dan mineral. Makanan juga mesti tinggi kalori..
  4. Penolakan sepenuhnya terhadap tabiat buruk, terutama merokok.
  5. Pantau secara dekat keadaan umum dan kesejahteraan. Untuk sebarang penyimpangan atau kesakitan, berjumpa doktor.
  6. Pantau tekanan darah dan degupan jantung.

Pesakit yang pulih dari serangan jantung harus mengehadkan diri dengan beban kuasa dan berjalan pantas. Berat mengangkat untuk wanita tidak boleh melebihi lima kg, dan untuk lelaki tidak lebih dari sepuluh kg.

Setiap pesakit yang menderita penyakit mengerikan seperti serangan jantung diminta untuk memantau keadaan dan aktiviti fizikal mereka. Dalam kebanyakan kes, doktor sendiri menentukan intensiti kelas yang diperlukan. Ia sangat mudah dilakukan. Setelah sebulan setengah, pesakit ditempatkan di treadmill. Setelah ujian sedemikian, menjadi jelas bahawa kompleks gimnastik mana yang sesuai.

Setiap pesakit yang mengalami serangan jantung harus mematuhi peraturan tertentu:

  • Secara beransur-ansur memasukkan latihan tambahan yang bertujuan untuk mengembangkan otot besar. Mereka diulang hingga empat kali dalam satu minggu. Satu pelajaran tidak boleh meregangkan untuk waktu yang lama, setengah jam sudah cukup.
  • Apabila pesakit bertolak ansur dengan beban yang ditentukan, ia dapat ditingkatkan secara beransur-ansur - pada masa tidak lebih dari lima minit.

Berenang harus dirawat dengan sangat berhati-hati. Latihan seperti ini sangat membebankan otot jantung.

Selepas setiap kenaikan beban, doktor memeriksa pesakit. Diagnosis jantung adalah langkah penting.
Setiap cadangan harus dipertimbangkan. Beban yang kuat tidak dibenarkan. Senaman gimnastik tidak dapat dilakukan setelah makan, begitu juga dengan panas atau fros.
Anda tidak boleh melakukan latihan di mana kepala berada di bawah. Sekiranya anda merasa sakit di bahagian dada, anda harus membatalkan sesi. Jangan lupa tentang kawalan tekanan darah yang wajib.

Banyak eksperimen dilakukan, di antaranya atlet yang terlibat dalam joging diperiksa. Hasilnya sangat mengejutkan: kebanyakan atlet menghadapi masalah dengan sistem kardiovaskular. Tetapi tidak ada aduan.

Kerja rumah harus berdasarkan beberapa peraturan:

  • diet bersamaan diikuti;
  • penolakan tabiat buruk;
  • pemantauan berterusan terhadap keadaan umum;
  • kawalan tekanan darah.

Pesakit selepas serangan jantung dilarang berjoging. Lebih baik memulakan kelas dengan mengangkat tangan. Juga, jangan bersandar pada graviti. Berat yang diangkat untuk lelaki tidak boleh melebihi sepuluh kilogram, dan untuk wanita - lima kilogram.

Berjalan normal adalah latihan pertama yang diberikan kepada pesakit selepas serangan jantung. Ia bermula dari beberapa minit, meningkat hingga seperempat jam. Pada masa ini, doktor yang merawat memantau keadaan pesakit, irama nadi.

Sekiranya terdapat tren positif, latihan akan ditinggalkan dan pergi ke temujanji baru.

Sekiranya semasa bersenam terdapat sakit di jantung, sesak nafas, atau degupan jantung, ini bermakna bebannya masih terlalu besar.

Sekiranya latihan terapeutik dilakukan di rumah, peraturan berikut harus dipatuhi:

  • sentiasa mengikuti diet;
  • untuk menolak dari tabiat buruk;
  • mengawal kesejahteraan anda;
  • memantau tekanan darah dan nadi.

Pada kali pertama selepas tempoh pemulihan, pesakit hanya boleh berjalan. Pada peringkat awal, satu pelajaran berlangsung hanya beberapa minit, dengan peningkatan masa secara beransur-ansur hingga 10 minit.

Intensiti aktiviti dan keparahan beban dikira mengikut kadar jantung semasa berehat dan bersenam. Pertama, pesakit harus dipantau oleh kakitangan perubatan, sehingga sekiranya terjadi kemerosotan kesejahteraan, berikan pertolongan cemas. Sekiranya doktor mencatatkan dinamika yang baik, lama-kelamaan, pesakit boleh berjalan sendiri.

Patogenesis infark miokard akan kita jelaskan dalam penerbitan lain.

Gejala penyakit dan stenting

Simptom utama yang menunjukkan permulaan serangan jantung adalah tekanan kuat, terbakar atau menekan rasa sakit di bahagian tengah dada. Kesakitan menampakkan diri dalam keadaan santai dan tenang, bergema di bahu, belakang, lengan, rahang atau leher. Dengan adanya tanda-tanda seperti itu, rawatan segera mesti segera dipanggil.

Tempoh ini berlangsung sekurang-kurangnya tiga hari. Pemulihan pesakit harus menyeluruh. Sebagai tambahan kepada penggunaan rawatan ubat, ini termasuk meningkatkan prosedur fisioterapeutik dan langkah-langkah sosio-psikologi secara bertahap yang bertujuan untuk mengembalikan kesejahteraan pesakit.

Ada kalanya seseorang menderita infark miokard, bahkan tidak mengetahui tentangnya. Penyakit ini dikesan semasa pemeriksaan perubatan rutin. Serangan jantung tanpa gejala adalah khas untuk jenis penyakit kecil dan merupakan masalah serius kerana mustahil rawatan tepat pada masanya.

Sekiranya anda mengesyaki bahawa pesakit tersebut mengalami serangan jantung, dia akan dihantar ke unit rawatan rapi. Memberi pertolongan tepat pada masanya melalui pengenalan ubat khas yang melarutkan pembekuan darah, membolehkan anda mengembalikan aliran darah menjadi normal.

Ubat selepas keluar dari rumah

Sekiranya terdapat kontraindikasi atau intoleransi terhadap sebarang dos statin, penggunaan ezetimibe dapat dipertimbangkan.

Fibrate dan asid nikotinik juga dapat digunakan untuk menurunkan kolesterol..

• Ejen antiplatelet. Mereka digunakan untuk mengurangi agregasi platelet dan eritrosit, mengurangi kemampuan mereka untuk mematuhi dan mematuhi satu sama lain, yang pada gilirannya mengurangi "kelikatan darah".

- Asid asetilsalisilat (aspirin). Ia digunakan untuk waktu yang lama, lebih dari setahun setelah serangan jantung. Dos harian 75-100 mg 1 kali sehari. Sekiranya pesakit mempunyai kontraindikasi untuk digunakan (reaksi alahan, diatesis hemoragik, ulser peptik perut dan ulser duodenum), maka clopidogrel diresepkan pada dos 75 mg sekali sehari.

• Antikoagulan (Rivaroskaban). Mereka bertujuan untuk mengurangkan aktiviti sistem pembekuan darah dan mencegah trombosis. Rivaroskaban pada dos 2,5 mg 2 kali sehari digunakan sebagai tambahan kepada agen antiplatelet, hanya berisiko rendah pendarahan.

• Penyekat beta. Mereka mempunyai kesan kardioprotektif (melindungi otot jantung dari kekurangan oksigen). Selalunya diresepkan kepada pesakit dengan disfungsi ventrikel kiri dan kegagalan jantung. Memohon untuk jangka masa yang panjang, sehingga tiga tahun.

• Penyekat sistem renin-angiotensin-aldosteron (ramipril, perindopril). Ubat dari kumpulan ini sangat berkesan untuk serangan jantung anterior dan pengurangan fungsi kontraktil pada ventrikel kiri (pecahan pelepasan kurang dari 40%). Kurangkan pembentukan semula post-infark ventrikel kiri. Diberikan kepada semua pesakit setelah infark miokard tanpa adanya kontraindikasi, diambil selama-lamanya.

• Penyekat reseptor Angiotensin II (valasartan) Digunakan sebagai pengganti sistem renin-angiotensin-aldosteron atau jika tidak bertoleransi.

• Penyekat reseptor aldosteron (eplerenone). Selalunya diresepkan kepada pesakit dengan infark miokard dengan tanda-tanda kegagalan jantung, pecahan pelepasan ventrikel kiri kurang dari 40% dan sekiranya gagal ginjal. Dos awal ialah 25 mg / hari. Dengan toleransi normal dan ketiadaan hiperkalemia, meningkat menjadi 50 mg / hari.

Sukan apa yang memberi kesan yang baik pada jantung?

Contoh klasik latihan kardio berjalan, berolahraga dengan basikal latihan dan treadmill, permainan aktif berpasukan, berjalan kaki (termasuk Skandinavia) dan berenang. Tempoh keseluruhan beban sedemikian mestilah dari 20 minit hingga satu jam, tidak termasuk pemanasan. Bilangan latihan - tiga hingga lima kali seminggu.

Anda boleh mula bersenam tiga kali seminggu dengan rehat dua hari dan secara beransur-ansur meningkatkan beban hingga lima kali seminggu. Tempoh latihan adalah dari 30 minit (awalnya) hingga satu jam, dengan mengambil kira bahawa badan anda akan lebih bersedia.

Tidak ada salahnya memikirkan aktiviti seharian yang melatih hati: contohnya, naik ke lantai tanpa lif atau membeli basikal untuk berulang-alik.

Pencegahan serangan jantung

Infarksi miokardium: pencegahan

Sebagai tambahan kepada semua perkara di atas, ingatlah bahawa anda dapat mengubah:

  1. Berhenti merokok dan minum alkohol. Telah diketahui bahawa dalam 2 tahun setelah berhenti merokok, risiko kematian jantung dikurangkan sebanyak 36%!
  2. Pantau tekanan darah anda. Ambil ubat yang disyorkan oleh doktor anda. Dapatkan monitor tekanan darah. Ukur tekanan darah setelah berehat 5 minit. Angka tekanan tidak boleh melebihi 130 pada penunjuk atas.
  3. Menyingkirkan berat badan berlebihan. Anda boleh menentukan julat berat normal dengan formula termudah: tinggi kuasa dua dalam meter (hingga seratus), kemudian bahagikan berat dalam kg dengan hasil ini - BMI = berat (dalam kg) / tinggi² (dalam m). Norma adalah dari 18.1 hingga 24.9.
  4. Makan dengan betul. Hadkan pengambilan lemak haiwan dan natrium klorida. Makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, lemak sayuran. Lebih suka daging tanpa lemak. Memperkaya diet anda dengan sayur-sayuran dan buah-buahan, produk bijirin. Makan secara pecahan dan dalam jumlah kecil. Ingat bahawa makan sejumlah besar makanan boleh menyebabkan serangan angina pectoris.
  5. Ambil ubat yang telah ditetapkan oleh doktor anda - walaupun tidak ada yang mengganggu anda! Jantung sebagai organ otot memerlukan sokongan. Mengambil ubat membantu mengurangkan kematian dan, dengan itu, meningkatkan bukan sahaja jangka masa, tetapi juga kualiti hidup. Lawati pembekal penjagaan kesihatan anda dengan kerap.
  6. Jadikan ia sebagai peraturan anda - cepat-cepat! Jangan mengikuti pengangkutan awam yang keluar, jangan melintasi pejalan kaki - jaga kesihatan.

Sebaik sahaja tempoh pemulihan membolehkan anda kembali ke kehidupan normal, anda perlu memikirkan bagaimana untuk mencegah kemungkinan kambuhnya penyakit ini. Lebih mudah untuk membina sebab-sebab yang memprovokasi serangan dan semua akibat dari mikroinfarction.

Sekiranya sebungkus rokok yang dihisap setiap hari menjadi faktor yang memprovokasi, adalah logik untuk membuang pemikiran tentang merokok sekali dan untuk semua. Sekiranya ini tidak dilakukan, ada risiko besar bahawa anda akan segera berminat dengan doktor - berapa banyak yang hidup selepas serangan jantung kedua.

Banyak lelaki, yang lebih cenderung daripada wanita mengalami serangan jantung, “dosa” dengan merokok, makan berlebihan, tidak aktif secara fizikal dan pilihan masakan yang tidak sihat. Sukar untuk meninggalkan semua tabiat buruk dan membina semula gaya hidup anda sepenuhnya, tetapi jika anda tidak mahu serangan jantung pada lelaki menyebabkan akibat dalam bentuk kelumpuhan, ucapan kabur, sesak nafas dan ketidakupayaan untuk aktif secara fizikal, sudah tiba masanya untuk memprioritaskan dan memilih perkara yang lebih penting.

Lebih baik mulakan dengan terapi senaman, sehingga di bawah pengawasan pelatih untuk melakukan latihan-latihan yang sesuai dengan beban. Adapun pemakanan, sayur-sayuran dan buah-buahan harus digunakan dalam diet, dan lemak dan garam dengan gula harus diminimumkan.

Mengingat persoalan mengapa serangan jantung berbahaya bagi wanita dan lelaki, praktikalnya tidak ada perbezaan. Lebih sukar bagi seks yang lebih kuat untuk menolak aktiviti fizikal yang serius kemudian, kerana bagi kebanyakan orang inilah pekerjaan utama.

Hubungan seksual - beban pada sistem peredaran darah, lonjakan emosi dan kegembiraan. Di sini, seorang lelaki perlu menilai kesediaan fizikalnya dengan membandingkan status kesihatan sebelum dan selepas serangan jantung. Sekiranya aktiviti itu sama dengan aktiviti sebelumnya, maka anda tidak boleh menafikan hubungan intim yang aktif.