Apakah sebab pembentukan disfungsi diastolik ventrikel kiri? Langkah pencegahan

Jantung, seperti seluruh tubuh, memerlukan rehat untuk terus berfungsi secara produktif. Sekiranya ruang jantung tidak berehat dengan betul, disfungsi miokardium ventrikel kiri diastolik berkembang. Patologi ini membawa kepada kerosakan yang teruk dalam kerja organ jantung. Sekarang masih ada untuk mengetahui pada titik mana jantung berehat, kerana ia berfungsi tanpa berhenti.

Rehat untuk jantung

Jantung bukanlah "motor" yang mudah, jika hanya kerana ia berfungsi dan pada masa yang sama berehat. Kami bercakap mengenai hakikat bahawa ruang jantung: ruang ventrikel dan atrium dikompresi secara bergantian. Semasa sistol (mampatan) atria, diastol ventrikel berlaku (mereka berehat), dan sebaliknya, ketika ventrikel mula berfungsi, atria berehat pada masa ini.

Oleh itu, diastol ventrikel adalah tempoh ketika jabatan ini berada dalam keadaan santai dan dipenuhi dengan darah. Semasa pengecutan jantung lebih lanjut, darah dihantar melalui saluran dan dihantar ke semua organ manusia. Fungsi jantung, diukur dengan jumlah darah yang dihantar ke ruang jantung, juga bergantung pada koherensi dan kepenuhan relaksasi - saat diastole.

Definisi disfungsi diastolik

Disfungsi endotel diastolik ventrikel kiri (LAD) nampaknya merupakan definisi perubatan yang sukar. Tetapi intinya adalah sederhana. Ini menunjukkan pelanggaran ventrikel kiri semasa kelonggarannya (diastole). Proses ini dikaitkan dengan pelanggaran patologi kelonggaran miokard dari ruang jantung kiri. Dalam kes ini, kelonggaran miokardium ventrikel yang diperlukan tidak berlaku. Oleh itu, terlalu perlahan dan tidak penuh dengan darah.

Jumlah darah yang dihantar ke bahagian bahagian bawah jantung dikurangkan, dan ini meningkatkan beban pada atrium jantung. Mereka meningkatkan tekanan kerana terlalu banyak darah, genangan berkembang. Dengan disfungsi jantung ini, kekurangan diastolik sering berlaku, tetapi dalam banyak kes patologi ini menampakkan diri dengan prestasi sistolik ventrikel yang tidak berubah.

Ringkasnya, perubahan patologi paling awal dalam prestasi ventrikel adalah fungsi mereka yang terganggu dalam tempoh rehat, kegagalan jantung pada masa diastole menjadi masalah serius dengan patologi ini. Disfungsi sistolik ventrikel kiri mungkin tidak berlaku.

Penyebab disfungsi ventrikel

Perubahan yang menyakitkan dalam kerja miokardium ventrikel pada tahap diastole boleh terjadi disebabkan oleh kenaikan berat badannya (hipertrofi) atau disebabkan oleh perubahan struktur tisu miokardium itu sendiri. Perhatikan bahawa hampir semua penyakit jantung sedikit sebanyak mempengaruhi kerja ventrikel kiri. Selalunya, disfungsi LV diastolik ditunjukkan dalam penyakit seperti:

  • Penyakit jantung iskemia,
  • kardiomiopati,
  • hipertensi arteri,
  • stenosis aorta,
  • aritmia pelbagai etiologi,
  • penyakit keradangan pada perikardium dan endokardium.

Peningkatan ukuran atau kehilangan keanjalan otot ventrikel juga berlaku semasa penuaan semula jadi badan. Pesakit berusia lebih enam puluh tahun berisiko. Tekanan darah tinggi pada saluran menyebabkan peningkatan beban pada ventrikel jantung, sebab itulah dimensinya meningkat, miokardium hipertrofi. Pelanggaran struktur miokardium menyebabkan kehilangan keupayaannya untuk berehat secukupnya. Perubahan ini pertama kali menyebabkan disfungsi, dan kemudian - perkembangan kegagalan jantung.

Jenis patologi

Tiga jenis (tahap) disfungsi diastolik ventrikel kiri dibezakan:

  1. Disfungsi diastolik ventrikel kiri jenis 1 dikenal pasti sebagai bentuk penyakit yang ringan. Gangguan patologi pada miokardium berada pada tahap awal, nama kedua mereka adalah disfungsi hipertrofik. Penyakit ini hilang tanpa gejala pada peringkat awal, dan ini adalah bahayanya. Sekiranya penyakit tidak simptomatik, kegagalan jantung tidak diperhatikan, oleh itu, disfungsi jenis ini dapat didiagnosis dengan echocardiography.
  2. Penyakit jenis 2 adalah patologi sederhana. Oleh kerana fungsi kontraktil ventrikel yang lemah di sebelah kiri dan penurunan jumlah darah yang dikeluarkan daripadanya, atrium di sebelah kiri mula mengimbangi ini. Ia terpaksa bertindak di dua jabatan sekaligus. Oleh itu, di atrium yang sesuai, tekanan meningkat, akibatnya hipertropi berlaku. Jenis disfungsi diastolik ventrikel kiri ini mempunyai tanda-tanda klinikal kegagalan jantung dan patologi paru-paru kongestif..
  3. Yang ketiga adalah jenis disfungsi yang terhad. Patologi jenis ini dianggap teruk. Ia disertai dengan penurunan ketara pada sifat elastik ventrikel, tekanan darah tinggi yang meningkat di atrium, dan gejala kegagalan jantung yang ketara..

Bahaya penyakit

Sekiranya pesakit dengan disfungsi diastolik endotel mengabaikan nasihat doktor dan enggan mengambil ubat yang ditetapkan, ini membawa kepada perkembangan patologi miokardium dan munculnya tanda-tanda kegagalan jantung kronik. Pada pesakit, perkembangan penyakit ini tidak sama. Bagi sesetengah orang, perlahan-lahan, selama puluhan tahun. Dan pada pesakit lain - dengan cepat, pada tahun pertama dari diagnosis. Bahaya disfungsi yang paling besar adalah perkembangan seterusnya kegagalan jantung kronik.

Selain itu, terdapat risiko komplikasi, terutama dengan bentuk disfungsi yang teruk, ketika endotelium vaskular habis, dan pecahan pelepasan darah bahkan tidak mencapai 30 persen. Oleh itu, tromboemboli, kegagalan ventrikel kiri, gangguan irama jantung yang tidak dapat diperbaiki, dan lain-lain boleh berkembang..

Rawatan

Baik doktor dan pesakit harus memahami dengan jelas bahawa walaupun bentuk awal disfungsi miokard ventrikel memerlukan pelantikan ubat. Peraturan mudah untuk mengambil ubat memberi peluang untuk waktu yang lama untuk mencegah timbulnya gejala dan meningkatkan jangka hayat dalam perkembangan bentuk kegagalan jantung kronik.

Pada tahap gejala yang ketara, seseorang tidak akan dapat mengurangkan kesejahteraan dengan tablet sahaja. Namun demikian, senarai ubat yang disusun secara optimum akan membantu memperlahankan perkembangan penyakit dan meningkatkan kualiti hidup pesakit secara kualitatif..

Oleh itu, pada tahap awal disfungsi, pesakit mesti menggunakan ACE inhibitor, dan jika ada intoleransi terhadapnya, doktor akan memberi ubat pengganti yang lain. Ubat ini mempunyai fungsi organoprotektif - mereka melindungi organ manusia, yang paling rentan terhadap kesan negatif tekanan darah tinggi di saluran. Antara organ ini adalah otak, ginjal, retina okular, jantung, dan saluran darah..

Apakah disfungsi diastolik jenis 1 ventrikel kiri?

Sebab dan mekanisme perkembangan penyakit ini

Disfungsi diastolik pada ventrikel kiri adalah proses apabila otot jantung tidak dapat berehat sepenuhnya, kerana organ tersebut mendapat jumlah darah yang tidak mencukupi. Dengan fungsi jantung yang normal, terdapat peringkat seperti:

  • kelonggaran otot jantung;
  • pergerakan darah di sepanjang laluan tertentu;
  • ketepuan darah semua komponen jantung yang diperlukan.

Dengan fungsi diastolik ventrikel kiri, proses pengisian dengan darah terganggu pada saat relaksasinya. Badan ingin membetulkan keadaan ini dan untuk mengisi kekurangan darah, atrium kiri berfungsi maksimum untuk mengisi jurang dalam keadaan semasa..

Akibat kerja keras seperti itu, ia bertambah, dan keadaan ini menyebabkan bebannya berlebihan. Tekanan darah tinggi yang berterusan dan iskemia miokard adalah penyebab penyakit ini yang paling biasa..

Disfungsi diastolik ventrikel kiri jenis 1 diperhatikan pada orang tua, terutamanya pada wanita. Penyebab utama disfungsi diastolik ventrikel kiri adalah:

  1. Iskemia miokardium.
  2. Hipertensi arteri.
  3. Berusia.
  4. Berat badan berlebihan.
  5. Stenosis aorta.

Kekurangan keanjalan tisu otot jantung, yang menyebabkan gangguan fungsi untuk berkontraksi dan berehat, adalah faktor utama penyakit ini. Disfungsi diastolik ventrikel kiri boleh berlaku pada orang dewasa dan bayi baru lahir.

Rawatan khas tidak diperlukan di sini, keadaan ini tidak mendatangkan bahaya besar, pengecualiannya adalah pramatang bayi atau sekiranya anak mengalami kelaparan oksigen.

Perbezaan yang jelas mesti dibuat antara disfungsi diastolik dan kegagalan jantung diastolik. Sekiranya istilah kedua merangkumi yang pertama, maka disfungsi diastolik tidak selalu menunjukkan kegagalan jantung.

Kemungkinan Sebab

Penyebab disfungsi diastolik yang paling biasa adalah kesan semula jadi penuaan pada jantung. Dengan bertambahnya usia, otot jantung menjadi kaku, mengganggu pengisian ventrikel kiri dengan darah. Di samping itu, terdapat banyak penyakit yang boleh menyebabkan patologi ini..

Penyakit yang menimbulkan disfungsi diastolik - jadual

PenyakitApa itu?Bagaimana menyebabkan disfungsi diastolik?
Iskemia jantungPenyakit yang disebabkan oleh penyumbatan arteri koronari yang membekalkan darah ke jantung.Bekalan darah yang merosot ke jantung (iskemia) boleh mengganggu kelonggaran dan pengisian darahnya.
Hipertensi arteriTekanan darah tinggi.Untuk mengatasi peningkatan tekanan, otot jantung dan dinding ventrikel kiri menebal. Ini membatasi kemampuan mereka untuk berehat dan dipenuhi dengan darah..
Stenosis aortaLubang injap aorta.Dinding ventrikel kiri menebal, yang melanggar kemampuannya untuk dipenuhi dengan darah.
Kardiomiopati hipertrofikPatologi keturunan miokardium, yang menyebabkan penebalan dinding jantung yang ketara.Otot jantung yang menebal mengganggu pengisian darah ventrikel kiri.
Penyakit perikardialPatologi membran yang mengelilingi jantung (perikardium).Cecair di rongga perikardial (tamponade jantung) atau penebalannya (perikarditis konstriktif) boleh membatasi kemampuan ventrikel kiri untuk mengisi dengan darah.
TachyarrhythmiasGangguan degupan jantung dengan pengecutan yang sangat tinggi.Masa diastole dikurangkan, yang memberi kesan negatif terhadap tahap pengisian ventrikel kiri dengan darah.

Mengapa disfungsi diastolik ventrikel kiri jenis 1 boleh berkembang? Sebab-sebab fenomena ini adalah seperti berikut:

  • patologi hipertonik;
  • kardiomiopati hipertrofik;
  • lesi jantung infiltratif (berkala) (iaitu, serangan jantung, penyakit jantung koronari, hipertensi kronik (arteri), serta hipertropi segmen jantung individu yang berada di luar zon dilatasi dan penipisan).

Ciri khas pelanggaran

Manifestasi simptomatik dari keadaan tidak normal ditunjukkan:

  • batuk berterusan - dalam beberapa kes, serangan diperhatikan;
  • jenis dyspnea paroxysmal - penangkapan pernafasan jangka pendek semasa tidur;
  • sesak nafas berkala.

Tanda-tanda tambahan penyakit ini adalah:

  • sakit di sternum - kejang menyerupai lesi iskemia otot jantung;
  • pembengkakan teruk tisu di bahagian bawah kaki;
  • kekejangan tajam;
  • rasa bekalan oksigen tidak mencukupi.

Jenis patologi

Asal hipertrofik - merujuk kepada tahap utama kerosakan, sering didaftarkan pada pesakit dengan tahap awal hipertensi arteri. Pesakit mengalami perubahan superfisial dalam relaksasi otot ventrikel kiri.

Pseudo-normal - diperbaiki pada pesakit dengan penyimpangan serius dalam keupayaan kerja otot jantung. Terhadap latar belakang anomali, terdapat penurunan tahap kelonggaran otot, peningkatan penunjuk tekanan di atrium kiri. Pengisian ventrikel yang sama berlaku kerana perbezaan tanda tekanan.

Sekatan - tahap akhir disfungsi adalah salah satu yang paling berbahaya. Pengisian ventrikel adalah minimum - dengan latar belakang penurunan tahap keanjalan dindingnya dan peningkatan kekakuan mereka.

Sebab dan mekanisme perkembangan penyakit ini

Fungsi yang terganggu dalam fasa diastole di ventrikel kiri adalah proses tidak normal yang berkaitan dengan usia, kebanyakan pesakit adalah wanita. Penyakit ini menimbulkan gangguan peredaran darah dan lesi atropik unsur-unsur struktur miokardium.

Proses bekalan darah ke ruang jantung melibatkan beberapa langkah:

  • kelonggaran lengkap tisu otot organ;
  • aliran darah pasif ke ventrikel - di bawah pengaruh perbezaan petunjuk tekanan;
  • pengecutan atrium memprovokasi pembebasan darah yang tersisa ke dalam ventrikel.

Sekiranya perubahan patologi berlaku pada salah satu peringkat di atas, maka output jantung tidak lulus sepenuhnya. Anomali menimbulkan pembentukan fungsi ventrikel kiri yang tidak mencukupi.

Gejala dan jenis penyakit

Gejala yang membimbangkan orang dengan disfungsi diastolik sama seperti pada pesakit dengan sebarang bentuk kegagalan jantung..

Dengan kegagalan jantung diastolik, tanda-tanda genangan pada paru-paru muncul:

Pesakit dengan diagnosis ini sering mengalami gejala ini dalam bentuk serangan mendadak yang muncul tanpa sebarang amaran. Kegagalan jantung diastolik ini berbeza dengan bentuk kegagalan jantung yang lain, di mana sesak nafas, sebagai peraturan, berkembang secara beransur-ansur selama beberapa jam atau hari..

Kesukaran bernafas secara tiba-tiba dan teruk yang sering dijumpai dalam kegagalan jantung diastolik disebut episod "wabak edema paru".

Walaupun wabah edema paru tepat merupakan ciri kegagalan jantung diastolik, pesakit dengan penyakit ini juga mungkin mengalami episod kesukaran bernafas yang lebih teruk dengan perkembangan yang lebih beransur-ansur..

Diagnosis disfungsi

Kesan kehadiran disfungsi diastolik menggunakan ultrasound jantung - ekokardiografi. Kaedah pemeriksaan ini membolehkan anda menilai ciri-ciri kelonggaran miokard semasa diastole dan tahap kekakuan dinding ventrikel kiri.

Ekokardiografi kadang-kadang dapat membantu mengesan penyebab disfungsi diastolik. Contohnya, dengan bantuannya anda dapat mengenal pasti:
.

  • penebalan dinding ventrikel kiri dengan hipertensi dan kardiomiopati hipertrofik;
  • stenosis aorta;
  • beberapa jenis kardiomiopati terhad.

Walaupun begitu, banyak pesakit dengan tanda-tanda disfungsi diastolik pada ekokardiografi tidak mempunyai patologi lain yang dapat menjelaskan kehadirannya. Pada orang seperti itu, mustahil untuk menentukan penyebab spesifik penyakit ini..

Harus diingat bahawa untuk setiap tahap disfungsi diastolik terdapat kriteria khusus untuk melakukan ekokardiografi, oleh itu, mereka hanya dapat ditentukan dengan menggunakan kajian ini..

Semasa memohon pertolongan profesional, pesakit menjalani beberapa ujian makmal dan instrumental:

  • ujian darah klinikal dan biokimia;
  • ECG;
  • Pemantauan Holter;
  • Ultrasound mengikut teknik Doppler;
  • ekokardiografi.

Langkah-langkah diagnostik tambahan adalah:

  • penentuan tahap hormon;
  • Imej sinar-X;
  • coronarografi, dll..

Rawatan

Untuk mengesahkan kehadiran penyakit ini, perlu lulus ujian berikut dan menjalani pemeriksaan:

  1. Ujian darah dan air kencing (umum, untuk hormon).
  2. ECG.
  3. Elektrokardiografi.
  4. X-Ray dada.
  5. MRI.
  6. Coronarografi.

Rawatan disfungsi dilakukan dengan ubat-ubatan dan bertujuan, antara lain, pada tahap komplikasi. Sekiranya penyakit ini tidak simptomatik, rawatan awal terdiri daripada pengambilan ACE inhibitor. Ini adalah ubat-ubatan yang melindungi seluruh organ dari kesan tekanan darah tinggi dan mempunyai kesan yang baik pada miokardium, mencegah pengubahsuaiannya. Antaranya:

Sekiranya gejala diucapkan, diberikan:

  • ubat diuretik (mencegah genangan pada organ): Veroshpiron, Diuver, Lasix, Furosemide;
  • penyekat saluran kalsium dan beta-blocker (melonggarkan saluran darah, menyebabkan jantung berkurang lebih kerap, yang mengurangkan beban pada organ);
  • glikosida (meningkatkan kekuatan kontraksi jantung);
  • statin (menormalkan kolesterol, yang penting untuk aterosklerosis);
  • aspirin penipisan darah.

Dengan disfungsi ventrikel kiri, diet ditetapkan, yang terdiri daripada mengehadkan pengambilan garam hingga 1 g sehari dan cecair hingga 1.5 liter. Diharuskan untuk membatasi penggunaan makanan goreng, pedas, masin dan meningkatkan jumlah buah-buahan, sayur-sayuran dan produk tenusu dalam menu.

Tertakluk kepada keperluan yang ditentukan dan terapi yang ditetapkan tepat pada masanya, prognosis penyakit mungkin baik.

Strategi rawatan terbaik untuk disfungsi diastolik dan kegagalan jantung diastolik adalah dengan berusaha mengenal pasti dan merawat penyebabnya. Oleh itu, perlu mengatasi masalah berikut:

  1. Hipertensi arteri. Orang yang mengalami disfungsi diastolik sering mengalami tekanan darah tinggi, yang sukar dikesan. Lebih-lebih lagi, hipertensi seperti ini sering ditangani dengan tidak betul. Walau bagaimanapun, sangat penting bagi pesakit dengan disfungsi diastolik untuk mengawal tekanan darah mereka dalam had normal..
  2. Iskemia jantung. Orang yang mengalami disfungsi diastolik harus diperiksa untuk mengetahui adanya penyakit jantung koronari. Penyakit ini adalah penyebab biasa disfungsi diastolik..
  3. Fibrilasi atrium. Denyutan jantung yang cepat disebabkan oleh gangguan irama ini boleh menyebabkan kemerosotan fungsi jantung yang ketara pada orang dengan disfungsi diastolik. Oleh itu, kawalan irama adalah aspek yang sangat penting dalam rawatan pesakit dengan fibrilasi atrium dan disfungsi diastolik..
  4. Kencing manis dan berat badan berlebihan. Penurunan berat badan dan kawalan glukosa membantu memburuk dengan disfungsi diastolik.
  5. Gaya hidup pasif. Ramai orang dengan disfungsi diastolik menjalani gaya hidup yang tidak banyak bergerak. Program Senaman Aerobik Dapat Meningkatkan Fungsi Jantung Diastolik.

Sebagai tambahan kepada langkah-langkah yang bertujuan untuk mengenal pasti dan merawat penyebab disfungsi diastolik, doktor dapat menetapkan ubat-ubatan yang mempengaruhi gejalanya. Untuk tujuan ini, diuretik (Furosemide) paling sering digunakan, yang mengeluarkan lebihan air dan natrium dari badan, mengurangkan keparahan gejala genangan pada paru-paru..

Terapi bergantung pada tahap dan tahap keparahan penyakit, sangat dikontraindikasikan untuk menetapkan satu atau ubat lain, kerana jantung adalah organ penting, jadi lebih baik tidak membahayakan kesihatan anda dengan tindakan yang salah.

Sekiranya tidak ada gejala kekurangan, doktor boleh menasihati pengambilan inhibitor enzim penukaran angiotensin (ACE). Ini adalah pengatur tekanan darah dan melindungi organ sasaran dalam penyakit ini..

Organ sasaran adalah organ yang menderita terutamanya disfungsi sistem kardiovaskular, iaitu organ "sasaran" pertama yang menghalangi kegagalan darah. Ini termasuk buah pinggang, otak dan saraf tunjang, jantung, saluran darah, dan retina.

Mengambil ACE inhibitor setiap hari pada dos yang ditetapkan oleh doktor dapat mengurangkan risiko komplikasi pada organ sasaran dan mencegah perkembangan kegagalan jantung kronik. Ubat-ubatan ini termasuk enalapril, quadropril, lisinopril.

Sukar untuk mengatakan mana yang lebih baik, semuanya dibincangkan semasa temu janji dengan ahli terapi atau pakar kardiologi dan diresepkan berdasarkan gejala dan pengalaman masa lalu dengan ubat.

Sekiranya anda tidak toleran terhadap perencat ACE atau atas sebab-sebab objektif, doktor memutuskan bahawa mereka tidak akan membantu anda, ARA II (antagonis reseptor angiotensin) diresepkan. Mereka mempunyai sifat yang sama. Ini termasuk losartan, valsartan dan lain-lain.

Dengan tanda-tanda penyakit yang teruk, lebih banyak ubat diresepkan untuk melegakan gejala:

  • diuretik (diuretik) - mengurangkan jumlah darah yang beredar disebabkan oleh pengambilan cecair yang berlebihan;
  • beta-blocker - membuat degupan jantung lebih jarang, mengurangkan beban pada organ;
  • glikosida jantung - meningkatkan kekuatan pengecutan jantung;
  • Aspirin - diresepkan untuk mengurangkan risiko pembekuan darah dan, akibatnya, iskemia;
  • statin - menjalankan kawalan lipid dalam darah kerana normalisasi pecahan kolesterol berbahaya bagi saluran darah.

Pada masa ini, rejimen rawatan tunggal yang akan dikenali oleh kebanyakan pakar tidak ada. Ini sebahagiannya disebabkan oleh fakta bahawa penyakit ini agak kurang baik untuk diagnosis. Seperti yang disebutkan di atas, penyimpangan seperti itu tidak simptomatik untuk waktu yang sangat lama, akibatnya pesakit terlalu lama mendapatkan bantuan perubatan.

Jadi bagaimana jika anda mempunyai disfungsi diastolik ventrikel kiri jenis 1? Rawatan penyakit seperti ini bermula untuk menghilangkan sebab-sebab yang menimbulkan kecenderungan negatif. Oleh itu, pesakit memerlukan:

  • menyembuhkan iskemia yang ada;
  • untuk menormalkan degupan jantung;
  • menurunkan tekanan darah.

Sebagai tambahan, setelah mengesan keadaan patologi seperti itu, pesakit diberi ubat kumpulan penyekat ACE. Selalunya, pilihan pakar jatuh pada Lizonopril. Ia diresepkan dalam bentuk tablet 20-40 miligram sehari (dalam dua dos).

Hasil yang baik dalam rawatan penyimpangan ini juga dapat dicapai dengan menggunakan penyekat kalsium. Oleh itu, kedua-dua kumpulan ubat menurunkan tekanan darah, mengurangkan permintaan oksigen tisu jantung dengan ketara, dan juga menghentikan dan mengurangkan hipertrofi ventrikel kiri.

Ngomong-ngomong, akibat pengambilan ubat-ubatan ini, kerja diastol jantung bertambah baik, yang selanjutnya membawa kepada normalisasi hemodinamik.

Hasil rawatan terbaik untuk penyakit seperti ini diperhatikan dengan kombinasi diuretik hemat kalium dengan ubat kardiologi. Sekiranya terdapat keperluan akut, ubat antihipertensi lain boleh digunakan..

Pencegahan penyakit

Anda boleh mencegah perkembangan disfungsi diastolik dengan bantuan langkah-langkah yang bertujuan untuk mencegah penyakit kardiovaskular:

  • diet yang rasional dan seimbang dengan kandungan lemak dan garam yang rendah;
  • senaman berkala;
  • kawalan diabetes dan tekanan darah;
  • mengekalkan berat badan yang normal;
  • pengurangan tekanan.

Ramalan

Pada pesakit dengan disfungsi diastolik, prognosis pemulihan adalah baik, tetapi hanya jika pesakit secara implisit mematuhi semua cadangan pakar.

Dengan kegagalan jantung diastolik, kemungkinan pemulihan lebih besar daripada dengan kegagalan jantung sistolik, tetapi kurang daripada orang dengan disfungsi diastolik tanpa kegagalan jantung. Diagnosis tepat pada masanya dan terapi yang kompeten dapat meningkatkan prognosis penyakit.

Disfungsi diastolik jauh lebih biasa daripada yang difikirkan sebelumnya. Penyakit ini diperhatikan pada 15% pesakit di bawah usia 50 tahun, dan pada 50% orang berusia lebih dari 70 tahun. Oleh itu, dengan yakin kita dapat mengatakan bahawa peranan penyakit ini dalam perkembangan kegagalan jantung jelas dipandang rendah.

Penyembuhan lengkap disfungsi diastolik pada ventrikel kiri tidak dapat dicapai. Untuk memanjangkan umur pesakit, pakar kardiologi mengesyorkan:

  • dapatkan bantuan profesional tepat pada masanya;
  • jangan mengganggu terapi ubat yang ditetapkan (ditetapkan untuk pembetulan masalah sistem peredaran darah);
  • menjalani rawatan lengkap proses patologi utama;
  • beralih ke diet yang disyorkan;
  • mematuhi syarat untuk bekerja dan berehat.

Apabila syarat di atas dipenuhi, prognosis menjadi baik - pesakit kembali ke cara hidup biasa selama bertahun-tahun.

Bagaimana disfungsi diastolik ventrikel kiri?

Hati manusia diwakili oleh empat ruang, yang kerjanya tidak berhenti walau sesaat. Untuk bersantai, badan menggunakan jarak antara kontraksi - diastole. Pada saat-saat ini, bahagian jantung berehat sebisa mungkin, bersiap untuk pengecutan baru. Agar badan dapat dibekalkan dengan darah, aktiviti ventrikel dan atria yang jelas dan terkoordinasi diperlukan. Sekiranya fasa relaksasi terganggu, maka kualiti pengeluaran jantung bertambah buruk, dan jantung tanpa rehat yang mencukupi lebih cenderung lelah. Salah satu patologi umum yang berkaitan dengan gangguan fungsi relaksasi disebut "disfungsi diastolik ventrikel kiri" (LAD)..

Apa itu disfungsi diastolik?

Fungsi diastolik ventrikel kiri adalah seperti berikut: sambil bersantai, bahagian ini dipenuhi dengan darah untuk menyebarkannya lebih jauh ke tempat tujuannya, menurut kitaran jantung yang berterusan. Dari atria, darah bergerak ke ventrikel, dan dari sana ke organ dan tisu. Separuh kanan jantung bertanggungjawab untuk peredaran paru-paru, dan separuh kiri bertanggungjawab untuk peredaran darah yang besar. Ventrikel kiri mengeluarkan darah ke aorta, membekalkan oksigen ke seluruh badan. Darah yang dibelanjakan kembali ke jantung dari atrium kanan. Kemudian, melalui ventrikel kanan, ia dihantar ke paru-paru untuk mengisi semula dengan oksigen. Aliran darah yang diperkaya kembali ke jantung, menuju ke atrium kiri, yang mendorongnya ke ventrikel kiri.

Oleh itu, beban besar diletakkan di ventrikel kiri. Sekiranya disfungsi ruang ini berkembang, maka semua organ dan sistem akan mengalami kekurangan oksigen dan nutrien. Patologi ventrikel kiri diastolik dikaitkan dengan ketidakupayaan jabatan ini untuk menyerap darah sepenuhnya: rongga jantung sama ada tidak diisi sepenuhnya, atau proses ini sangat perlahan.

Mekanisme pembangunan

Disfungsi diastolik ventrikel kiri berkembang apabila sekurang-kurangnya salah satu tahap pengayaan ruang jantung berturut-turut dengan darah semasa diastol terganggu.

  1. Tisu miokardium memasuki fasa relaksasi.
  2. Terdapat aliran darah pasif dari atrium ke rongga ventrikel kerana penurunan tekanan di ruang.
  3. Atrium membuat pergerakan kontraktil, membebaskan dirinya dari sisa darah, mendorongnya ke ventrikel kiri.

Akibat kelonggaran ventrikel kiri yang tidak normal, peredaran darah merosot, miokardium mengalami perubahan struktur negatif. Hipertrofi dinding otot berkembang, ketika jantung berusaha menebus kekurangan output jantung dengan aktiviti yang lebih sengit..

Pengelasan pelanggaran

Dalam perkembangannya, disfungsi diastole ventrikel kiri melalui beberapa peringkat. Setiap dari mereka mempunyai keistimewaan tersendiri dan dicirikan oleh tahap bahaya yang berbeza..

Ini adalah peringkat awal patologi. Disfungsi diastolik ruang ventrikel kiri mengikut jenis 1 sesuai dengan fasa relaksasi yang sedikit tertangguh. Sebilangan besar darah memasuki rongga semasa bersantai sambil menguncup atrium kiri. Seseorang tidak merasakan manifestasi pelanggaran, tanda-tanda yang jelas dapat dikesan hanya dengan ekokardiografi. Tahap ini juga disebut hipertrofik, kerana ia berlaku terhadap latar belakang hipertrofi miokard..

  • Tahap keparahan sederhana pseudonormal (jenis 2).

Keupayaan ventrikel kiri untuk berehat lebih teruk lagi. Ini mempengaruhi pengeluaran jantung. Untuk mengimbangi kekurangan aliran darah, atrium kiri berfungsi dalam mod yang dipertingkatkan. Fenomena ini disertai dengan peningkatan tekanan di rongga ini dan peningkatan ukuran dinding otot. Sekarang ketepuan ventrikel kiri dengan darah disediakan oleh perbezaan tekanan di dalam ruang. Seseorang merasakan gejala yang menunjukkan kesesakan paru-paru dan kegagalan jantung..

  • Tahap terhad, dengan tahap gangguan yang teruk (jenis 3).

Tekanan di atrium, yang terletak di sebelah kiri, meningkat dengan ketara, dinding ventrikel kiri menjadi lebih padat, kehilangan kelenturannya. Pelanggaran disertai oleh gejala teruk keadaan yang mengancam nyawa (kegagalan jantung kongestif). Kemungkinan edema paru, serangan asma jantung.

Disfungsi atau kekurangan?

Ia harus membezakan antara konsep “disfungsi diastolik ventrikel kiri” dan “kegagalan ventrikel kiri”. Dalam kes pertama, tidak ada ancaman yang jelas terhadap kehidupan pesakit jika patologi berada pada tahap pertama. Keadaan yang memburuk dapat dielakkan dengan rawatan disfungsi diastolik rongga rongga ventrikel kiri jenis 1 yang mencukupi. Jantung terus berfungsi hampir tidak berubah, fungsi sistolik tidak terganggu.

Kegagalan jantung mengakibatkan komplikasi gangguan diastolik.

Ini adalah penyakit yang lebih serius, mustahil untuk menyembuhkannya, perubahannya tidak dapat dipulihkan, dan akibatnya sangat mematikan. Dengan kata lain, kedua istilah ini saling berkaitan seperti berikut: disfungsi adalah primer, dan kegagalan adalah sekunder.

Simptomologi

Tanda-tanda disfungsi diastolik pada ventrikel kiri membuat diri mereka terasa apabila perubahan serius telah bermula di dalam badan. Senarai gejala ciri:

  • Denyutan jantung menjadi lebih kerap dalam keadaan aktif dan dalam keadaan tenang.
  • Seseorang tidak dapat menarik nafas dalam-dalam, seolah-olah dada diremas.
  • Serangan batuk kering menunjukkan genangan pada paru-paru.
  • Sebarang usaha kecil sukar.
  • Sesak nafas berlaku semasa bergerak dan berehat..
  • Peningkatan serangan apnea nokturnal juga merupakan petunjuk kerosakan pada ventrikel kiri.
  • Tanda lain adalah pembengkakan kaki..

Sebab-sebabnya

Sebab utama kemerosotan relaksasi ventrikel kiri adalah hipertrofi dindingnya dan kehilangan keanjalannya. Pelbagai faktor membawa kepada keadaan ini:

  • hipertensi arteri;
  • stenosis aorta;
  • kardiomiopati;
  • gangguan irama jantung;
  • iskemia miokardium;
  • perubahan berkaitan dengan usia;
  • faktor jantina (wanita lebih mudah terdedah);
  • keadaan arteri koronari yang tidak normal;
  • keradangan perikardium jenis penyempitan;
  • berat badan berlebihan;
  • diabetes;
  • kecacatan jantung;
  • serangan jantung.

Rawatan

Intipati rawatan disfungsi diastolik dinding ventrikel kiri dikurangkan untuk pemulihan peredaran darah. Untuk melakukan ini, anda mesti:

  • menghilangkan takikardia;
  • menjaga tekanan darah anda normal;
  • menormalkan metabolisme dalam miokardium;
  • meminimumkan perubahan hipertrofik.-

Senarai ubat utama yang digunakan untuk tujuan perubatan:

  • penyekat reseptor adrenal;
  • perencat saluran kalsium;
  • sediaan dari kumpulan sartan dan nitrat;
  • glikosida jantung;
  • agen diuretik;
  • Perencat ACE.

Antara ubat yang sering digunakan adalah: "Carvedilol", "Digoxin", "Enalapril", "Diltiazem".

Disfungsi diastolik dapat didiagnosis terutamanya dengan bantuan ekokardiografi, ekokardiografi, ditambah dengan kajian Doppler, ECG, ujian makmal.

Disfungsi diastolik ventrikel kiri adalah patologi yang memerlukan perhatian yang teliti. Akses ke doktor secara tepat pada waktunya boleh menjadi prognosis yang tidak menyenangkan bagi seseorang: kecacatan atau kematian. Orang yang mempunyai sejarah penyakit jantung harus berhati-hati terhadap kesihatan mereka. Bersama dengan terapi ubat utama, disyorkan untuk merawat disfungsi miokard dengan rawatan di rumah. Resipi ubat tradisional boleh didapati dalam jumlah besar di Internet..

Penyakit Jantung: Merawat Disfungsi Diastolik

Disfungsi diastolik merujuk kepada kegagalan mekanikal ruang jantung untuk mengisi darah dengan betul semasa fasa diastolik kitaran jantung. Ini disebabkan oleh kelonggaran ventrikel yang tidak mencukupi semasa diastole..

Fasa Jantung

Terdapat dua fasa dalam degupan jantung atau kitaran jantung:

  • Semasa fasa sistol, otot jantung berkontraksi untuk memampatkan jantung dan mengepam darah ke arteri.
  • Semasa diastole, jantung mengembang untuk membolehkan darah mengalir ke ventrikel dan mengisinya.

Disfungsi diastolik

Pelanggaran fasa diastolik boleh menyebabkan beberapa masalah. Pengisian ventrikel kiri yang tidak mencukupi menyebabkan penurunan jumlah darah yang dipam keluar dari jantung untuk menepati pelbagai bahagian badan dengan oksigen. Selain itu, jika ventrikel tidak diisi dengan darah dengan baik, darah akan dibawa kembali ke atrium dan, akhirnya, ke paru-paru, meningkatkan tekanan darah pada saluran paru. Kecerunan tekanan yang tidak sesuai ini menyebabkan bendalir atau transudat bocor dari saluran ini ke dalam alveoli paru-paru, menyebabkan edema paru..

Gejala dan rawatan

Disfungsi diastolik boleh menyebabkan gejala selama berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun, dan perkembangan penyakit yang perlahan ini bermaksud bahawa banyak orang menderita penyakit ini tanpa memerlukan rawatan khas..

Sekiranya terdapat keadaan yang menyebabkan disfungsi diastolik, penyakit yang mendasari harus dirawat. Contohnya, tekanan darah tinggi dan diabetes harus diubati dengan betul. Fibrilasi atrium adalah keadaan lain yang memerlukan rawatan segera, kerana pengepaman darah yang tidak mencukupi melalui atrium ke dalam ventrikel juga boleh menyebabkan disfungsi diastolik. Sekiranya fibrilasi atrium menyebabkan peningkatan kadar denyutan jantung, ubat-ubatan boleh diresepkan untuk memperlambat degupan jantung..

Terapi khusus

Peranan agen khusus dalam rawatan disfungsi diastolik belum jelas. Beberapa kajian menunjukkan bahawa penyekat saluran kalsium dapat mengurangkan kekakuan ventrikel dalam beberapa kes. Inhibitor enzim penukaran angiotensin mungkin berkesan untuk mencegah pembentukan semula ventrikel.

Contoh ejen ini merangkumi:

Pendekatan lini pertama untuk disfungsi diastolik pada masa ini adalah terapi beta-blocker, yang memperlambat degupan jantung dan membolehkan ventrikel mengisi darah dengan betul.

Rawatan simptom

Disfungsi diastolik akhirnya boleh menyebabkan edema paru, keadaan serius yang memerlukan rawatan segera. Pendekatan untuk rawatan edema paru difokuskan pada ubat-ubatan yang mengurangkan degupan jantung, serta diuretik untuk mengeluarkan cecair dari tubuh.

Baca juga:

Benamkan "Pravda.Ru" dalam aliran maklumat anda jika anda ingin menerima komen dan berita operasi:

Tambahkan Pravda.Ru ke sumber anda di Yandex.News atau News.Google

Kami juga akan gembira melihat anda di komuniti kami di VKontakte, Facebook, Twitter, Odnoklassniki.

Disfungsi diastolik ventrikel kiri: apakah itu, gejala gangguan dan rawatan

Hati manusia mempunyai empat kamera berfungsi. Kerja mereka berterusan ketika badan dalam keadaan rehat. Tempoh kelonggaran miokardium disebut diastole, ia adalah selang waktu yang pendek antara dua sistol (pemampatan otot jantung).

Untuk bekalan tisu dengan oksigen dan nutrien yang mencukupi, diperlukan fungsi terkoordinasi semua ruang jantung (dua atria, dua ventrikel). Sekiranya fasa relaksasi terganggu, output jantung berubah, miokardium tidak berfungsi.

Patologi seperti itu termasuk pelanggaran fungsi diastolik ventrikel kiri (LAD).

Apa ini

Orang yang terdedah kepada masalah jantung harus mengetahui apa itu DLDH dan apa yang menyebabkan penyakit ini. Fungsi miokard terdiri daripada kontraksi (systole) dan kelonggaran (diastole). Doktor membuat diagnosis disfungsi sekiranya terdapat pelanggaran proses (kelonggaran).

Dengan disfungsi diastolik ventrikel kiri, tisu otot tidak dapat berehat secukupnya pada waktu diastole. Tidak ada pengisian penuh LV dengan darah, fungsi kamera terganggu.

Untuk mengimbangi, terdapat peningkatan kerja atrium kiri (LP), yang bertujuan untuk meningkatkan kelantangannya.

Dengan iskemia yang berpanjangan, kematian sel otot berlaku. Mereka digantikan oleh elemen tisu penghubung. Sklerosis atau fibrosis miokardium berkembang. Perubahan struktur dinding LV menyebabkan disfungsi sistolik ventrikel kiri.

Pengelasan

  1. Hypertrophic (DD ventrikel kiri jenis 1) adalah peringkat awal perkembangan penyakit ini. Patologi sering mempunyai kursus tanpa gejala. Atas sebab ini, pesakit tidak mendapatkan rawatan perubatan tepat pada masanya Mereka tidak tahu mengenai pelanggaran. Diagnosis boleh dibuat dengan perubahan ciri dalam elektrokardiogram. Pada peringkat ini, pembentukan kegagalan jantung tidak berlaku..
  2. Pseudo-normal. Patologi keparahan sederhana. Kelonggaran LV yang tidak mencukupi, pengurangan jumlah darah yang dikeluarkan olehnya menyebabkan peningkatan ubat. Ia mengimbangi disfungsi diastolik LV dengan melakukan kerja kedua-dua ruang. Ini membawa kepada peningkatan tekanan darah di rongga LP, peningkatan ukurannya. Gambaran klinikal terdiri daripada tanda-tanda kegagalan jantung, genangan dalam peredaran paru.
  3. Jenis terhad. Tahap gangguan teruk dalam kerja jantung. Ini dicirikan oleh penurunan tajam dalam pematuhan dinding LV, tekanan tinggi dalam rongga LP, gejala teruk yang merupakan ciri kegagalan jantung kongestif. Selalunya keadaan pesakit bertambah buruk secara mendadak dengan penambahan edema paru, asma jantung. Sekiranya pesakit tidak diberi rawatan perubatan tepat pada masanya, risiko kematian adalah tinggi.

Sebab-sebabnya

Disfungsi diastolik kedua ventrikel adalah patologi sekunder. Ia berkembang dengan latar belakang pelanggaran yang ada. Terdapat sebilangan faktor yang menyebabkan pembentukan penyakit ini:

  • umur pesakit lebih tua dari 60-65 tahun;
  • sukan profesional;
  • kegemukan;
  • infark miokard akut;
  • penyakit hipertonik;
  • keradangan, kerosakan miokard autoimun;
  • perikarditis;
  • kardiomiopati;
  • stenosis aorta;
  • aritmia;
  • iskemia jantung;
  • jantina (pada pesakit, penyakit ini lebih biasa);
  • keabnormalan perkembangan saluran koronari;
  • diabetes;
  • kecacatan jantung kongenital atau diperolehi.

Gejala

  1. Kardiopalmus. Denyut jantung yang tinggi adalah tanda ciri penyakit ini. Selalunya degupan jantung mencapai nilai submaximal sekiranya tiada aktiviti motor. Dengan tekanan fizikal atau mental, degupan jantung meningkat dengan mendadak.
  2. Dyspnea. Ia berlaku semasa latihan fizikal. Ketika patologi berjalan, gejala mula mengganggu pesakit ketika berehat.
  3. Rasa kekurangan udara. Aduan sensasi mampatan di kawasan dada, kekurangan kemungkinan nafas penuh.
  4. Batuk. Ia berlaku kering, penunggang kuda, mengganggu. Penampilan menunjukkan perkembangan kesesakan di saluran paru-paru. Selalunya pesakit tidak berjaya dirawat kerana penyakit radang sistem paru-paru, tidak mengetahui bahawa ini adalah tanda DLDH.
  5. Keletihan, kurang toleransi senaman.
  6. Bergabung dengan gangguan irama jantung, seperti fibrilasi atrium.
  7. Kemunculan edema periferal.

Diagnosis dan rawatan

  1. pengumpulan data sejarah perubatan;
  2. pemeriksaan fizikal (pengukuran tekanan darah, degupan jantung);
  3. ujian darah klinikal;
  4. kajian biokimia parameter plasma darah;
  5. pemeriksaan latar belakang hormon;
  6. pemantauan setiap hari (Holter);
  7. elektrokardiogram;
  8. Pengimejan resonans magnetik;
  9. Imbasan CT;
  10. ekokardiografi;
  11. roentgenogram;
  12. vesikulografi.

Objektif langkah-langkah terapi untuk disfungsi miokard diastolik:

  • pemulihan peredaran darah yang normal;
  • penghapusan takikardia;
  • pengurangan perubahan hipertrofik;
  • normalisasi penunjuk tekanan darah;
  • pemulihan proses metabolik dalam miokardium.
  • beta-blocker (Atenolol, Concor);
  • perencat saluran kalsium;
  • sartan;
  • nitrat (nitrogliserin);
  • glikosida jantung (digogsin);
  • diuretik (hypothiazide, spironolactone);
  • Inhibitor ACE (Fosinopril, Captopril).

Sekiranya penyakit ini tidak diubati, komplikasi dapat ditambahkan:

  • kegagalan jantung;
  • infarksi miokardium;
  • kejutan kardiogenik;
  • strok;
  • demensia vaskular;
  • kegagalan pernafasan;
  • edema paru;
  • trombembolisme.

Ramalan dan Pencegahan

Pesakit dengan disfungsi diastolik ventrikel kiri jenis 1 mempunyai prognosis yang baik. Perkembangan bentuk patologi yang terhad dapat mengurangkan kelangsungan hidup. Ini disebabkan oleh tekanan tinggi dalam rongga LP, penyambungan kegagalan jantung kronik. Pemindahan Jantung Mungkin Satu-satunya Penyembuhan.

Sebagai profilaksis, disyorkan:

  • mematuhi prinsip pemakanan yang betul;
  • hadkan pengambilan garam;
  • minum air sepanjang hari;
  • diet harus mengandungi buah-buahan dan sayur-sayuran segar, daging dan ikan tanpa lemak, produk tenusu, bijirin;
  • tidak termasuk hidangan berlemak, goreng, pedas;
  • enggan menggunakan minuman beralkohol, merokok tembakau;
  • ikut cadangan doktor yang hadir.

Disfungsi ventrikel kiri merujuk kepada penyakit yang memerlukan pemerhatian dinamik. Sekiranya pesakit tidak mendapat rawatan perubatan tepat pada waktunya, komplikasi akan bergabung. Dalam keadaan ini, risiko kecacatan, dan dalam beberapa kes kematian, meningkat. Perkara ini berlaku terutamanya bagi pesakit yang mempunyai patologi kardiologi latar belakang..

Disfungsi diastolik: sebab, gejala, diagnosis dan rawatan

calendar_today 27 April 2016

jarak pandang 2577 pandangan

Disfungsi diastolik adalah diagnosis yang agak baru. Sehingga baru-baru ini, malah ahli kardiologi jarang mempamerkannya. Walau bagaimanapun, disfungsi diastolik adalah salah satu masalah jantung yang paling kerap dikesan dengan ekokardiografi..

Disfungsi diastolik: diagnosis baru atau penyakit yang sukar didiagnosis

Baru-baru ini, ahli kardiologi dan ahli terapi semakin menetapkan pesakit mereka sebagai diagnosis "baru" - disfungsi diastolik. Dalam bentuk penyakit yang teruk, kegagalan jantung diastolik (HF) mungkin berlaku..

Pada masa ini, disfungsi diastolik dikesan cukup kerap, terutama pada wanita yang lebih tua, yang kebanyakannya terkejut apabila mengetahui bahawa mereka mempunyai masalah jantung.

Selalunya, pesakit yang didiagnosis dengan disfungsi diastolik mungkin mengalami kegagalan jantung diastolik.

Disfungsi diastolik, atau kegagalan jantung diastolik sebenarnya adalah penyakit "baru" - ia selalu mempengaruhi sistem kardiovaskular manusia. Tetapi hanya dalam beberapa dekad terakhir, kedua-dua penyakit ini sering dikesan. Ini disebabkan penggunaan yang meluas dalam diagnosis masalah jantung kaedah ultrasound (ekokardiografi).

Dianggarkan hampir separuh pesakit yang dimasukkan ke jabatan kecemasan dengan kegagalan jantung akut sebenarnya mengalami kegagalan jantung diastolik..

Tetapi untuk menentukan diagnosis yang tepat boleh menjadi sukar, kerana setelah menstabilkan keadaan pesakit seperti itu, jantung mungkin kelihatan normal ketika echocardiography, jika pakar sengaja tidak mencari tanda-tanda disfungsi diastolik. Oleh itu, doktor yang tidak berhati-hati dan tidak dijaga sering melewatkan penyakit ini..

Ciri penyakit

Kitaran jantung terbahagi kepada dua fasa - systole dan diastole. Semasa ventrikel pertama (ruang utama jantung) berkontrak, membuang darah dari jantung ke arteri, dan kemudian berehat. Semasa berehat, mereka mengisi semula darah untuk bersiap untuk pengecutan seterusnya. Fasa relaksasi ini disebut diastole..

Kitaran jantung terdiri daripada sistol (pengecutan jantung) dan diastole (kelonggaran miokardium), di mana jantung dipenuhi dengan darah

Namun, kadang-kadang, kerana pelbagai penyakit, ventrikel menjadi agak "kaku." Dalam kes ini, mereka tidak dapat berehat sepenuhnya semasa diastole. Akibatnya, ventrikel tidak sepenuhnya dipenuhi dengan darah, tetapi ia berhenti di bahagian lain badan (di paru-paru).

Pengetatan patologi dinding ventrikel dan pengisian darah yang tidak mencukupi semasa diastole disebut disfungsi diastolik. Apabila disfungsi diastolik begitu ketara sehingga menyebabkan kesesakan di paru-paru (iaitu pengumpulan darah di dalamnya), dianggap bahawa ini adalah kegagalan jantung diastolik.

Tanda-tanda kegagalan jantung - video

Sebab-sebabnya

Penyebab disfungsi diastolik yang paling biasa adalah kesan semula jadi penuaan pada jantung. Dengan bertambahnya usia, otot jantung menjadi kaku, mengganggu pengisian ventrikel kiri dengan darah. Di samping itu, terdapat banyak penyakit yang boleh menyebabkan patologi ini..

Penyakit yang menimbulkan disfungsi diastolik - jadual

PenyakitApa itu?Bagaimana menyebabkan disfungsi diastolik?
Iskemia jantungPenyakit yang disebabkan oleh penyumbatan arteri koronari yang membekalkan darah ke jantung.Bekalan darah yang merosot ke jantung (iskemia) boleh mengganggu kelonggaran dan pengisian darahnya.
Hipertensi arteriTekanan darah tinggi.Untuk mengatasi peningkatan tekanan, otot jantung dan dinding ventrikel kiri menebal. Ini membatasi kemampuan mereka untuk berehat dan dipenuhi dengan darah..
Stenosis aortaLubang injap aorta.Dinding ventrikel kiri menebal, yang melanggar kemampuannya untuk dipenuhi dengan darah.
Kardiomiopati hipertrofikPatologi keturunan miokardium, yang menyebabkan penebalan dinding jantung yang ketara.Otot jantung yang menebal mengganggu pengisian darah ventrikel kiri.
Penyakit perikardialPatologi membran yang mengelilingi jantung (perikardium).Cecair di rongga perikardial (tamponade jantung) atau penebalannya (perikarditis konstriktif) boleh membatasi kemampuan ventrikel kiri untuk mengisi dengan darah.
TachyarrhythmiasGangguan degupan jantung dengan pengecutan yang sangat tinggi.Masa diastole dikurangkan, yang memberi kesan negatif terhadap tahap pengisian ventrikel kiri dengan darah.

Pengelasan

Berdasarkan data ekokardiografi, tahap disfungsi diastolik berikut dibezakan:

  • Ijazah (gangguan relaksasi) - dapat diperhatikan pada banyak orang, tidak disertai dengan gejala kegagalan jantung;
  • Tahap II (pengisian jantung pseudo-normal) adalah disfungsi diastolik sederhana, di mana pesakit sering mengalami gejala kegagalan jantung, peningkatan ukuran atrium kiri;
  • III (pengisian batasan jantung yang boleh dibalik) dan IV (pengisian jantung yang tidak dapat dipulihkan) adalah bentuk disfungsi diastolik yang teruk, yang disertai dengan gejala kegagalan jantung yang teruk.

Berdasarkan gejala, kelas fungsional (jenis) HF dapat dibentuk mengikut klasifikasi Persatuan Jantung New York (NYHA)

  • FC I - tiada gejala kegagalan jantung;
  • FC II - gejala kegagalan jantung dengan senaman fizikal yang sederhana (contohnya, ketika mendaki ke tingkat 2);
  • FC III - gejala kegagalan jantung dengan senaman fizikal yang minimum (contohnya, ketika mendaki ke tingkat 1);
  • FC IV - gejala kegagalan jantung semasa rehat.

Gejala

Gejala yang membimbangkan orang dengan disfungsi diastolik sama seperti pada pesakit dengan sebarang bentuk kegagalan jantung..

Dengan kegagalan jantung diastolik, tanda-tanda genangan pada paru-paru muncul:

Pesakit dengan diagnosis ini sering mengalami gejala ini dalam bentuk serangan mendadak yang muncul tanpa sebarang amaran. Kegagalan jantung diastolik ini berbeza dengan bentuk kegagalan jantung yang lain, di mana sesak nafas, sebagai peraturan, berkembang secara beransur-ansur selama beberapa jam atau hari..

Kesukaran bernafas secara tiba-tiba dan teruk yang sering dijumpai dalam kegagalan jantung diastolik disebut episod "wabak edema paru".

Walaupun wabah edema paru tepat merupakan ciri kegagalan jantung diastolik, pesakit dengan penyakit ini juga mungkin mengalami episod kesukaran bernafas yang lebih teruk dengan perkembangan yang lebih beransur-ansur..

Diagnostik

Kaedah utama untuk mengesan disfungsi diastolik adalah pemeriksaan ultrasound jantung - ekokardiografi

Anda dapat mengesan kehadiran disfungsi diastolik menggunakan ultrasound jantung - ekokardiografi.

Kaedah pemeriksaan ini membolehkan anda menilai ciri-ciri kelonggaran miokard semasa diastole dan tahap kekakuan dinding ventrikel kiri.

Ekokardiografi kadang-kadang dapat membantu mengesan penyebab disfungsi diastolik. Contohnya, dengan bantuannya anda dapat mengenal pasti:

  • penebalan dinding ventrikel kiri dengan hipertensi dan kardiomiopati hipertrofik;
  • stenosis aorta;
  • beberapa jenis kardiomiopati terhad.

Walaupun begitu, banyak pesakit dengan tanda-tanda disfungsi diastolik pada ekokardiografi tidak mempunyai patologi lain yang dapat menjelaskan kehadirannya. Pada orang seperti itu, mustahil untuk menentukan penyebab spesifik penyakit ini..

Harus diingat bahawa untuk setiap tahap disfungsi diastolik terdapat kriteria khusus untuk melakukan ekokardiografi, oleh itu, mereka hanya dapat ditentukan dengan menggunakan kajian ini..

Rawatan

Strategi rawatan terbaik untuk disfungsi diastolik dan kegagalan jantung diastolik adalah dengan berusaha mengenal pasti dan merawat penyebabnya. Oleh itu, perlu mengatasi masalah berikut:

  1. Hipertensi arteri. Orang yang mengalami disfungsi diastolik sering mengalami tekanan darah tinggi, yang sukar dikesan. Lebih-lebih lagi, hipertensi seperti ini sering ditangani dengan tidak betul. Walau bagaimanapun, sangat penting bagi pesakit dengan disfungsi diastolik untuk mengawal tekanan darah mereka dalam had normal..
  2. Iskemia jantung. Orang yang mengalami disfungsi diastolik harus diperiksa untuk mengetahui adanya penyakit jantung koronari. Penyakit ini adalah penyebab biasa disfungsi diastolik..
  3. Fibrilasi atrium. Denyutan jantung yang cepat disebabkan oleh gangguan irama ini boleh menyebabkan kemerosotan fungsi jantung yang ketara pada orang dengan disfungsi diastolik. Oleh itu, kawalan irama adalah aspek yang sangat penting dalam rawatan pesakit dengan fibrilasi atrium dan disfungsi diastolik..
  4. Kencing manis dan berat badan berlebihan. Penurunan berat badan dan kawalan glukosa membantu memburuk dengan disfungsi diastolik.
  5. Gaya hidup pasif. Ramai orang dengan disfungsi diastolik menjalani gaya hidup yang tidak banyak bergerak. Program Senaman Aerobik Dapat Meningkatkan Fungsi Jantung Diastolik.

Sebagai tambahan kepada langkah-langkah yang bertujuan untuk mengenal pasti dan merawat penyebab disfungsi diastolik, doktor dapat menetapkan ubat-ubatan yang mempengaruhi gejalanya. Untuk tujuan ini, diuretik (Furosemide) paling sering digunakan, yang mengeluarkan lebihan air dan natrium dari badan, mengurangkan keparahan gejala genangan pada paru-paru..

Furosemide membantu mengurangkan intensiti gejala disfungsi diastolik.

Pencegahan

Anda boleh mencegah perkembangan disfungsi diastolik dengan bantuan langkah-langkah yang bertujuan untuk mencegah penyakit kardiovaskular:

  • diet yang rasional dan seimbang dengan kandungan lemak dan garam yang rendah;
  • senaman berkala;
  • kawalan diabetes dan tekanan darah;
  • mengekalkan berat badan yang normal;
  • pengurangan tekanan.

Ramalan

Pada pesakit dengan disfungsi diastolik, prognosis pemulihan adalah baik, tetapi hanya jika pesakit secara implisit mematuhi semua cadangan pakar.

Dengan kegagalan jantung diastolik, kemungkinan pemulihan lebih besar daripada dengan kegagalan jantung sistolik, tetapi kurang daripada orang dengan disfungsi diastolik tanpa kegagalan jantung. Diagnosis tepat pada masanya dan terapi yang kompeten dapat meningkatkan prognosis penyakit.

Disfungsi diastolik jauh lebih biasa daripada yang difikirkan sebelumnya. Penyakit ini diperhatikan pada 15% pesakit di bawah usia 50 tahun, dan pada 50% orang berusia lebih dari 70 tahun. Oleh itu, dengan yakin kita dapat mengatakan bahawa peranan penyakit ini dalam perkembangan kegagalan jantung jelas dipandang rendah.

Disfungsi diastolik ventrikel kiri

  • Apa ini?
  • Pengelasan
  • Rawatan
  • Ramalan

Apabila fungsi diastolik ventrikel kiri terganggu, tisu otot miokardium kehilangan keupayaannya untuk berehat pada waktu diastole. Akibatnya, ventrikel tidak menerima jumlah darah yang diperlukan. Untuk mengimbangi kekurangannya, atrium kiri terpaksa menguatkan kerjanya, berusaha menyerap lebih banyak darah.

Semua ini memberi kesan negatif terhadap keadaan atrium, secara beransur-ansur membawa kepada kelebihan beban, peningkatan saiznya..

Terhadap latar belakang disfungsi sistolik, stagnasi dalam sistem vena dan paru-paru dapat terjadi, yang menyebabkan gangguan dalam bekalan darah ke semua organ tubuh manusia.

Peralihan keadaan patologi ini ke bentuk yang lebih teruk boleh menyebabkan kegagalan jantung kronik.

Diastole penting, kerana berkat itu, otot jantung menerima oksigen yang diperlukan, yang dibawa melalui arteri koronari melalui sistem peredaran darah.

Sekiranya dia tidak dapat melaksanakan tugasnya sepenuhnya, ventrikel kiri menderita kekurangan oksigen. Ini membawa kepada gangguan metabolik pada tisu miokardium dan iskemia..

Iskemia yang berpanjangan memudaratkan sel, bukannya tisu penghubung yang terbentuk. Proses ini dipanggil sclerosis atau fibrosis. Struktur tisu yang berubah menyebabkan penguncupan ventrikel kiri yang sukar. Akhirnya, kegagalan systole juga berlaku..

Pengelasan

Jenis penyakit pertama adalah yang paling biasa. Ini penuh dengan bahaya serius, karena pada tahap awal perkembangannya berlangsung secara praktikal tanpa gejala. Ia dicirikan oleh penurunan kemampuan menyuling darah ke dalam ventrikel dari saluran darah berpasangan batang paru. Sebabnya adalah kekurangan keanjalan dinding miokardium.

Jenis penyakit kedua menampakkan diri dengan latar belakang peningkatan tekanan dari atrium kiri, yang menyebabkan gangguan fungsi diastole. Juga dipanggil pseudo-normal.

Yang paling parah adalah jenis patologi yang ketat, apabila ada ancaman terhadap kehidupan manusia, sehubungan dengan pelanggaran serius di jantung. Dalam situasi seperti itu, pemindahan jantung biasanya dilakukan..

Sekiranya seseorang mempunyai disfungsi diastolik jenis 1 dari ventrikel kiri, edema, yang diperhatikan terutamanya pada waktu petang, mungkin menunjukkan ini. Keadaan ini disebabkan oleh genangan cecair di dalam badan. Bengkak biasanya diperhatikan pada bahagian bawah kaki..

Dalam kes ini, pesakit mungkin mengadu sakit jantung yang disebabkan oleh iskemia miokardium. Selalunya selepas aktiviti fizikal sesak nafas muncul. Disfungsi diastolik ventrikel kiri jenis 1 tidak boleh diabaikan, ia memerlukan pembetulan perubatan.

Pada peringkat awal perkembangan, penyakit ini mungkin tidak menampakkan diri. Sekiranya tidak ada rawatan yang tepat, ia akan berkembang, akibatnya tanda-tanda disfungsi diastolik ventrikel kiri berikut mungkin muncul:

  • sesak nafas pada waktu rehat atau selepas sedikit aktiviti fizikal;
  • peningkatan kadar jantung;
  • rasa sesak di bahagian dada dan kekurangan oksigen;
  • bengkak pada bahagian bawah kaki;
  • warna kulit kebiruan;
  • keletihan cepat;
  • sakit hati.

Sangat jarang pesakit mengalami batuk yang terjadi pada waktu petang. Penampilannya menunjukkan adanya kesesakan di paru-paru..

Aliran darah di jantung melalui 3 peringkat:

  • kelonggaran otot (diastole);
  • pengisian perlahan ventrikel kiri dengan darah, yang disediakan oleh perbezaan tekanan di dalam atria;
  • mengisi ventrikel kiri dengan baki darah setelah pengecutan jantung.

Kami bercakap mengenai disfungsi diastolik apabila terdapat kegagalan dalam sistem debugging seperti itu. Patologi jenis ini boleh berlaku kerana adanya faktor berikut:

  • berusia;
  • infarksi miokardium;
  • gangguan aliran darah dalam sistem kardiovaskular;
  • berat badan berlebihan;
  • darah tinggi;
  • disfungsi miokardium.

Penyimpangan dalam kerja jantung menimbulkan ketagihan dalam bentuk merokok dan minum alkohol. Bukan cara terbaik pada keadaan otot jantung mempengaruhi cinta minuman berkafein.

Menurut pakar dalam bidang perubatan, faktor yang memprovokasi utama penyakit ini adalah kemerosotan kemampuan kontraksi dan melegakan miokardium. Ini biasanya disebabkan oleh keanjalan tisu ototnya yang lemah. Keadaan ini boleh menyebabkan beberapa penyakit, termasuk infark miokard, hipertrofi miokard, dan hipertensi arteri..

Disfungsi diastolik juga boleh mempengaruhi bayi baru lahir. Sekiranya kanak-kanak mengalami peningkatan bekalan darah ke paru-paru, ini boleh menyebabkan:

  • saiz jantung akan meningkat;
  • kesesakan atrium akan berlaku;
  • takikardia muncul;
  • pengecutan jantung bertambah buruk.

Keadaan ini tidak dianggap patologi, oleh itu, ia tidak memerlukan rawatan khas jika ia berlaku pada kanak-kanak sejurus selepas kelahiran. Tetapi jika anak itu menderita hipoksia, atau dilahirkan sebelum waktunya, masalah seperti itu dapat berlanjutan selama dua minggu.

Rawatan

Diagnosis "disfungsi diastolik ventrikel kiri" jenis 1, 2 atau 3 hanya mungkin dilakukan setelah pesakit menjalani beberapa siri pemeriksaan. Untuk ini, perlu lulus ujian air kencing umum, biokimia darah. Anda juga mungkin perlu memeriksa fungsi kelenjar tiroid, buah pinggang, hati.

Kaedah yang paling bermaklumat untuk belajar dengan adanya anomali jantung adalah ECG.

Tempoh prosedur hanya 10 minit. Selama itu, elektrod dilekatkan pada bahagian dada pesakit, yang membaca maklumat yang diperlukan. Penting agar badan menjadi santai, dan pernafasan dalam keadaan tenang. Kajian ini disyorkan selepas 2-3 jam selepas makan.

Hanya setelah mendapat keputusan pemeriksaan menyeluruh, doktor membuat diagnosis dan menentukan taktik rawatan selanjutnya. Objektif utama terapi adalah seperti berikut:

  • menormalkan degupan jantung;
  • mencegah berlakunya aritmia;
  • menyembuhkan penyakit jantung koronari;
  • menstabilkan tekanan.

Penyekat beta digunakan untuk menormalkan degupan jantung, yang diwakili oleh ubat-ubatan seperti Concor dan Atenoll. Iskemia jantung dirawat dengan nitrat. Tekanan darah membolehkan anda menormalkan diuretik seperti "Hypothiazide" atau "Spironolactone".

Dengan disfungsi diastolik, perencat ACE juga ditunjukkan. Tindakan mereka bertujuan menormalkan tekanan. Mereka biasanya diresepkan untuk pesakit hipertensi. Inhibitor, selain mengurangkan tekanan, melindungi jantung dan menyumbang kepada kelonggaran dinding miokardium. Ubat-ubatan kumpulan ini termasuk Captopril dan Fosinopril..

Untuk tujuan pencegahan, doktor boleh mengesyorkan mengambil "Aspirin Cardio." Dengan pertolongannya, darah dicairkan, kerana risiko penyumbatan vaskular dapat diminimumkan..

Ramalan

Disfungsi diastolik ventrikel kiri mengikut jenis 1, dalam kebanyakan kes, mempunyai prognosis yang baik, yang tidak dapat dikatakan mengenai peralihan penyakit ke bentuk yang membatasi.

Ia disertai oleh tekanan tinggi di atria dan rumit oleh kegagalan jantung bersamaan. Ramalan dalam kes ini tidak selalu menenangkan..

Pemindahan jantung mungkin diperlukan untuk mengatasi patologi..

Kes kemasukan semula pesakit dengan diagnosis disfungsi diastolik adalah 50%. Kematian dalam patologi ini adalah 3-7% setiap tahun..

Untuk mencegah perkembangan proses yang tidak dapat dipulihkan, perhatian harus diberikan kepada tindakan pencegahan. Sangat penting untuk makan dengan betul, hadkan pengambilan garam, kawal pengambilan air.

Diet harus didominasi oleh sayur-sayuran segar, daging tanpa lemak, bijirin, dan produk tenusu. Hidangan akan lebih berguna jika dikukus atau dibakar di dalam ketuhar.

Anda juga mesti meninggalkan makanan goreng, pedas, alkohol, dan merokok sepenuhnya..

Disfungsi diastolik jenis 1 LV: apa itu

Untuk kerja jantung yang jelas dan harmoni, kerja harmoni seluruh sistem kardiovaskular diperlukan. Disfungsi miokard diastolik adalah patologi yang sangat serius yang menyebabkan kegagalan jantung kronik..

Jantung adalah sistem yang kompleks, dan setiap lapisannya bertanggungjawab untuk fungsi penting, yang membantu mengekalkan daya hidup manusia. Diastole ventrikel bertanggungjawab untuk memampatkan dan melegakan otot jantung.

Dinding jantung mula-mula berehat, mengambil darah, kemudian mendorongnya ke arah yang diperlukan.

Disfungsi diastolik jenis 1 LV: apa itu? Disfungsi miokard diastolik pada ventrikel kiri disebabkan oleh ketidakupayaan benang myotik untuk mengambil jumlah darah yang diperlukan.

Akibatnya, atrium kiri meningkatkan pengeluaran. Ini menyumbang kepada fakta bahawa atrium berlebihan dan meningkat dalam jumlah..

Patologi seperti itu kadang-kadang menyebabkan downtime di paru-paru dan arteri, dan ini, seterusnya, menyukarkan peredaran darah ke seluruh badan..

Kajian pelanggaran fungsi jantung diastolik adalah tugas mendesak

Perlu diketahui! Kemerosotan keabnormalan patologi boleh menyebabkan perkembangan kegagalan jantung kronik.

Penyakit ini terbahagi kepada beberapa jenis:

Hypertrophic / diastolikperingkat awal perkembangan patologi. Disfungsi miokardium diastolik jenis 1 adalah jenis penyakit yang paling biasa. Kerumitannya jika tidak ada gejala pada peringkat awal penyakit
Pseudo-normalTerdapat peningkatan tekanan di rongga atrium kiri. Tekanan inilah yang membolehkan ventrikel mengisi
Pemulihantahap terma, di mana keanjalan LV menurun

Punca penyakit

Statistik menyatakan bahawa faktor utama pembentukan penyakit ini adalah kegagalan fungsi miokardium untuk menerima dan mendorong darah dengan betul. Kerana keanjalan jisim otot yang terhad, beberapa penyakit mungkin terbentuk: hipertrofi miokard ventrikel kiri, penyakit jantung koronari, serangan jantung.

Penyakit ini boleh berlaku pada orang dewasa dan bayi baru lahir. Pada bayi, peningkatan bekalan darah ke paru-paru menyebabkan sejumlah komplikasi:

  1. peningkatan ukuran bahagian jantung;
  2. atria berlebihan;
  3. keupayaan otot jantung berkontraksi terganggu;
  4. takikardia berkembang.

Membacanya! Pembentukan semula konsentrik dari ventrikel kiri: apa itu

Anak tidak selalu memerlukan rawatan khas, kerana keadaannya tidak termasuk dalam patologi.

Disfungsi miokard diastolik tidak dianggap sebagai penyakit bebas. Sebagai peraturan, ini dengan sendirinya merupakan tanda penyakit yang sudah berkembang. Patologi ini membawa kepada kegagalan jantung dan ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • bengkak kaki;
  • keletihan tinggi;
  • penampilan sesak nafas walaupun dengan sedikit latihan fizikal. Sekiranya dimanifestasikan dalam keadaan rehat, maka penyakit ini sudah menjadi serius;
  • degupan jantung yang cepat;
  • kulit berubah menjadi pucat, terutamanya untuk kawasan badan yang jauh dari jantung.

Batuk juga boleh dikaitkan dengan salah satu gejala kegagalan jantung. Selalunya, ia muncul pada waktu malam, menunjukkan kesesakan di paru-paru..

Diagnosis kegagalan jantung diastolik

Mendiagnosis penyakit pada peringkat awal akan membantu mengelakkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan..

Untuk menetapkan diagnosis, sebagai peraturan, tiga syarat diperlukan:

  • manifestasi gejala dan tanda-tanda kegagalan jantung;
  • fungsi sistolik ubat adalah normal atau sedikit berkurang;
  • dengan kaedah diagnostik instrumental, kerosakan LV dikesan, ketegarannya meningkat.

Diagnosis pada peringkat awal membantu mencegah perubahan jantung yang tidak dapat dipulihkan

Kaedah diagnostik instrumental utama merangkumi:

  • ekokardiografi dua dimensi dengan dopplerografi adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk menentukan diagnosis;
  • ventrikulografi radionuklida akan menentukan kegagalan fungsi kontraktilasi miokardium;
  • Ekokardiografi mendedahkan tanda-tanda iskemia miokardium;
  • x-ray dada akan menentukan hipertensi paru.

Masalah utama untuk rawatan penyakit yang berkesan adalah pemulihan sepenuhnya kontraktiliti badan. Disfungsi miokardium LV diastolik termasuk terapi ubat dan pembedahan. Oleh itu, rawatan mempunyai beberapa bidang utama:

  1. penstabilan denyut jantung normal untuk mencegah perkembangan aritmia;
  2. rawatan penyakit koronari;
  3. penstabilan tekanan darah.

Untuk tujuan rawatan kompleks, dia mengaitkan kumpulan ubat berikut:

Penyekatbertujuan menormalkan degup jantung, menurunkan tekanan darah, memperbaiki prosedur memberi makan sel-sel miokardium
Inhibitor atau sartanmereka bekerja pada pembentukan semula miokardium, meningkatkan keanjalannya, mengurangkan beban. Meningkatkan hasil analisis pesakit dengan kegagalan jantung kekal dengan ketara
Diuretikmembuang cecair berlebihan, mengurangkan manifestasi asma, dan juga membolehkan anda mengawal tekanan darah. Ubat ini diresepkan dalam jumlah kecil, kerana menyebabkan penurunan jumlah strok
Antagonis kalsiummenyumbang kepada kelonggaran miokardium, menurunkan tekanan darah
Nitrathanya ubat tambahan yang boleh diresepkan untuk iskemia miokardium

Membacanya! Serangan jantung: kecacatan, kumpulan, ciri prosedur pendaftaran

Proses rawatan berlaku di hospital, di mana kakitangan perubatan memantau keadaan pesakit.

Seorang pesakit dengan disfungsi ventrikel harus selalu mengikuti diet. Untuk melakukan ini, hadkan pengambilan garam, awasi cecair yang anda minum - ini akan mengurangkan beban pada sistem peredaran darah. Perlu makan secara rasional, mematuhi rejimen, anda perlu membahagikan makanan sebanyak 4-6 kali. Anda perlu meninggalkan lemak, goreng dan pedas.

Rawatan ini bertujuan untuk memperbaiki gangguan hemodinamik

Penting juga untuk menyesuaikan gaya hidup anda: menyingkirkan tabiat buruk, jangan terlalu banyak bekerja, cukup tidur. Perhatikan aktiviti fizikal. Beban harus rasional, selaras dengan kemampuan tubuh. Anda perlu menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah. Sekiranya penyakit itu rumit, perlu mengecualikan beban atau berjumpa doktor.

Sekiranya anda mengikuti cadangan doktor dan mengambil ubat, prognosis penyakit ini.

Disfungsi diastolik ventrikel kiri


Mempelajari gangguan diastol jantung adalah tugas yang mendesak dan penting, kerana disfungsi diastol ventrikel kiri adalah pendahulu kepada pembentukan kegagalan jantung ventrikel kiri dengan perkembangan asma jantung atau edema paru.

Disfungsi diastolik ventrikel kiri adalah pelanggaran proses normal mengisi ventrikel dengan darah semasa tempoh relaksasi jantung (diastole). Jenis patologi ini, sebagai peraturan, berkembang pada usia tua, lebih kerap pada wanita.

Biasanya, pengisian darah terdiri daripada beberapa peringkat:

  • kelonggaran miokardium;
  • aliran darah pasif dari atrium ke ventrikel kerana perbezaan tekanan;
  • pengisian atrium.

Kerana pelbagai faktor, salah satu dari tiga tahap itu dilanggar. Ini membawa kepada fakta bahawa jumlah darah yang masuk tidak dapat memberikan output jantung yang mencukupi - kegagalan ventrikel kiri berkembang.

Sebab-sebabnya

Faktor-faktor yang membawa kepada perkembangan disfungsi diastolik memperburuk proses kelonggaran, mengurangkan keanjalan dinding ventrikel kiri, terutamanya disebabkan oleh perkembangan hipertrofi miokard (penebalan).

Penyakit berikut membawa kepada hipertrofi miokardium:

  • kardiomiopati hipertrofik;
  • penyakit hipertonik;
  • stenosis aorta (penyempitan mulut aorta).

Di samping itu, penyakit seperti boleh menyebabkan gangguan hemodinamik:

  • perikarditis konstriktif - adalah penebalan perikardium, akibatnya terdapat pemampatan ruang jantung;
  • amiloidosis primer - pemendapan amiloid menyebabkan atrofi serat otot dan penurunan keanjalan miokard;
  • patologi saluran koronari, yang membawa kepada perkembangan penyakit jantung koronari kronik dan perkembangan kekakuan (ketegaran) miokardium kerana perubahan cicatricial.

Sehubungan dengan perkembangan hipertensi paru kompensasi, preload pada jantung kanan meningkat, disfungsi diastolik kedua ventrikel terbentuk.

Faktor risiko merangkumi keadaan seperti obesiti, diabetes

Tanda-tanda

Disfungsi diastole mungkin tidak simptomatik untuk masa yang lama sebelum ia mula muncul secara klinikal. Gejala berikut adalah ciri pesakit seperti itu:

  • sesak nafas yang berlaku semasa latihan fizikal, kemudian pada waktu rehat;
  • batuk lebih teruk dalam kedudukan mendatar;
  • mengurangkan toleransi terhadap aktiviti fizikal, keletihan cepat;
  • berdebar-debar
  • dyspnea malam paroxysmal;
  • gangguan irama sering berlaku (fibrilasi atrium).

Jenis-jenis disfungsi diastole ventrikel kiri

Pelanggaran fungsi diastole ventrikel kiri terbentuk secara beransur-ansur. Bergantung pada tahap gangguan hemodinamik intrakardiak, jenis disfungsi berikut dibezakan:

  1. Jenis I (gangguan relaksasi) - peringkat awal perkembangan perubahan patologi. Disfungsi diastolik jenis 1 dikaitkan dengan perlambatan proses relaksasi ventrikel dalam diastole. Isipadu darah utama dibekalkan semasa pengecutan atrium..
  2. Jenis II (semu-normal) - dalam kes ini, tekanan meningkat secara refleks pada rongga atrium kiri, pengisian ventrikel berlaku kerana perbezaan tekanan.
  3. Jenis III (terhad) - tahap akhir pembentukan disfungsi diastolik, dikaitkan dengan peningkatan tekanan pada rongga atrium dan penurunan keanjalan ventrikel kiri, kekakuannya yang berlebihan.

Diagnostik

Diagnosis pada peringkat awal membantu mencegah perubahan yang tidak dapat dipulihkan. Untuk mengenal pasti perkembangan patologi, kaedah diagnostik berikut digunakan:

  • ekokardiografi dua dimensi dengan dopplerografi - merujuk kepada kaedah yang boleh diakses dan bermaklumat untuk mengesahkan diagnosis;
  • ventrikulografi radionuklida adalah kaedah yang sangat bermaklumat untuk mendiagnosis gangguan kontraktilitas miokardium, ditunjukkan untuk hasil ekokardiografi yang tidak memuaskan;
  • elektrokardiografi - adalah kaedah diagnostik tambahan, membolehkan anda mengenal pasti tanda-tanda iskemia miokardium, kehadiran miokardium hipertrofik;
  • x-ray dada - digunakan untuk mengesan tanda-tanda hipertensi paru.

Rawatan

Langkah-langkah rawatan berikut harus dikaitkan dengan kaedah membetulkan gangguan hemodinamik:

  • kawalan tekanan darah;
  • penurunan kadar jantung;
  • mengekalkan metabolisme garam air untuk mengurangkan preload;
  • pembentukan semula hipertrofi ventrikel kiri.

Kumpulan utama ubat yang digunakan untuk rawatan adalah:

  1. Penyekat adrenergik - mengurangkan degupan jantung, mengurangkan tekanan darah, membantu meningkatkan pemakanan sel miokardium.
  2. Inhibitor enzim penukar angiotensin (inhibitor ACE) atau antagonis reseptor angiotensin (sartan) adalah dua kelas ubat yang mempunyai kesan yang sama: kesan positif pada pembentukan semula miokardium, meningkatkan keanjalannya, menurunkan tekanan darah, dan mengurangkan preload. Mereka mempunyai kesan positif yang terbukti pada prognosis, jangka hayat dan peningkatan kualitinya pada pesakit dengan kegagalan jantung kronik.
  3. Diuretik - kerana penyingkiran cecair yang berlebihan, mengurangkan manifestasi sesak nafas, dalam kombinasi dengan ubat-ubatan kelas antihipertensi lain menyumbang kepada pengawalan tekanan darah yang lebih berkesan. Ditugaskan dalam dosis kecil, kerana boleh menyebabkan penurunan volume strok yang ketara.
  4. Antagonis kalsium - mempunyai kesan positif langsung pada disfungsi diastolik: kerana penurunan kalsium dalam miokardiocytes, mereka menyumbang kepada kelonggaran miokard. Di samping itu, mereka menurunkan tekanan darah. Adakah ubat pilihan untuk intoleransi terhadap penyekat adrenergik.
  5. Nitrat tergolong dalam kumpulan ubat tambahan, pengangkatannya mungkin dilakukan dengan adanya tanda-tanda iskemia miokardium, terbukti berperanan.

Baca juga mengenai patologi

Disfungsi diastolik ventrikel kiri: rawatan - Rehat adalah mudah!

Yang paling ketara di jantung adalah ventrikel kiri. Lingkaran besar peredaran darah, membekalkan oksigen ke semua organ dan tisu kecuali paru-paru, bermula di ventrikel kiri.

Fungsi diastolik dan sistolik ventrikel kiri

Pelanggaran fungsi sistolik ventrikel kiri adalah penurunan kemampuannya untuk mengepam darah ke aorta dan lebih jauh di sepanjang batangnya ke dalam lingkaran besar peredaran darah. Patologi ini adalah sebab utama perkembangan kegagalan kardiovaskular..

Disfungsi diastolik ventrikel kiri - penurunan keupayaan untuk mengambil darah ke rongga anda dari peredaran paru melalui sistem arteri pulmonari, iaitu pengisian diastolik rendah.

Penyakit ini mempunyai beberapa jenis

  • Jenis 1 - pelanggaran kelonggaran, yang mengurangkan jumlah darah yang diperlukan untuk memasuki ventrikel. Kekurangan relaksasi menyebabkan hipertrofi atrium kerana peningkatan kerja mereka;
  • Jenis 2 adalah pseudo-normal, relaksasi lebih buruk daripada jenis 1. Sumbangan atria adalah penting, yang dengan bantuan tekanan yang meningkat di rongga mereka mengimbangi kekurangan "saudara mereka";
  • Jenis 3 - tahap penyakit yang lebih ketat dan ketat, menunjukkan pelanggaran fungsi diastolik yang teruk, dan mempunyai prognosis yang sangat buruk dengan perkembangan kegagalan jantung kronik yang seterusnya..

Gangguan ini membawa kepada perkembangan hipertensi arteri simtomatik, iaitu sekunder, dan ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • pada peringkat pertama disfungsi diastolik, dyspnea ketika melakukan senaman fizikal berat dan sederhana, yang sebelumnya tidak diperhatikan, dan kemudiannya sukar bernafas walaupun dengan sedikit kerja, dan kadang-kadang dalam keadaan rehat;
  • disfungsi ventrikel dapat menampakkan dirinya sebagai batuk yang kering, yang lebih teruk pada waktu malam atau semasa rehat ketika berbaring;
  • perasaan gangguan di jantung, sakit di dada;
  • keletihan dan penurunan prestasi berbanding dengan kehidupan "sihat" sebelumnya.

Perlu diingat bahawa disfungsi diastolik kerana bahagian kiri jantung pada 45% tidak menampakkan dirinya.

Penyebab pelanggaran fungsi ventrikel kiri diastolik

  1. IHD (iskemia jantung), yang berlaku kerana bekalan oksigen yang tidak mencukupi ke miokardium dan menyebabkan kematian kardiomiosit. Seperti yang anda ketahui, peranan darah dalam tubuh sangat besar, ia adalah pembawa unsur-unsur yang diperlukan: hormon, oksigen, unsur surih.
  2. Sklerosis jantung, yang muncul sebagai akibat serangan jantung (kardiosklerosis pasca infark). Sklerosis bukanlah pelanggaran ingatan, seperti yang biasa diyakini oleh masyarakat. Ini adalah pengerasan tisu. Sekiranya parut muncul pada organ, ini mengganggu bukan sahaja metabolisme normal, tetapi juga mengganggu fungsi peregangan. Malah miokardium tidak dilindungi dari penyakit seperti itu. Gangguan yang berbeza dibezakan bergantung pada lokasi penyakit yang membawa kepada kardiosklerosis. Dan salah satunya adalah gangguan fungsi diastolik ventrikel kiri.
  3. Kardiomiopati hipertrofik - penebalan jantung kiri juga menyebabkan patologi fungsi diastolik.
  4. Hipertensi arteri primer.
  5. Stenosis atau kekurangan injap aorta.
  6. Keradangan perikardium (membran luar dari jantung) dengan penggunaan filamen fibrin - perikarditis fibrinous. Fibrin menyekat otot jantung dan menghalangnya daripada berfungsi sepenuhnya.

Rawatan

Terapi bergantung pada tahap dan tahap keparahan penyakit, sangat dikontraindikasikan untuk menetapkan satu atau ubat lain, kerana jantung adalah organ penting, jadi lebih baik tidak membahayakan kesihatan anda dengan tindakan yang salah.

Sekiranya tidak ada gejala kekurangan, doktor boleh menasihati pengambilan inhibitor enzim penukaran angiotensin (ACE). Ini adalah pengatur tekanan darah dan melindungi organ sasaran dalam penyakit ini..

Organ sasaran adalah organ yang menderita terutamanya disfungsi sistem kardiovaskular, iaitu organ "sasaran" pertama yang menghalangi kegagalan darah. Ini termasuk buah pinggang, otak dan saraf tunjang, jantung, saluran darah, dan retina.

Mengambil ACE inhibitor setiap hari pada dos yang ditetapkan oleh doktor dapat mengurangkan risiko komplikasi pada organ sasaran dan mencegah perkembangan kegagalan jantung kronik.

Ubat-ubatan ini termasuk enalapril, quadropril, lisinopril.

Sukar untuk mengatakan mana yang lebih baik, semuanya dibincangkan semasa temu janji dengan ahli terapi atau pakar kardiologi dan diresepkan berdasarkan gejala dan pengalaman masa lalu dengan ubat.

Sekiranya anda tidak toleran terhadap perencat ACE atau atas sebab-sebab objektif, doktor memutuskan bahawa mereka tidak akan membantu anda, ARA II (antagonis reseptor angiotensin) diresepkan. Mereka mempunyai sifat yang sama. Ini termasuk losartan, valsartan dan lain-lain.

Dengan tanda-tanda penyakit yang teruk, lebih banyak ubat diresepkan untuk melegakan gejala:

  • diuretik (diuretik) - mengurangkan jumlah darah yang beredar disebabkan oleh pengambilan cecair yang berlebihan;
  • beta-blocker - membuat degupan jantung lebih jarang, mengurangkan beban pada organ;
  • glikosida jantung - meningkatkan kekuatan pengecutan jantung;
  • Aspirin - diresepkan untuk mengurangkan risiko pembekuan darah dan, akibatnya, iskemia;
  • statin - menjalankan kawalan lipid dalam darah kerana normalisasi pecahan kolesterol berbahaya bagi saluran darah.