Gangguan irama jantung: sebab, gejala, diagnosis, rawatan

Biasanya, ketika bercakap mengenai denyut nadi, kontraktilitas jantung, ia menyiratkan irama jantung sinus.

Menentukan dan mengawal kekerapannya sejumlah kecil serat otot yang terletak di nod sinus-atrium, di kawasan atrium kanan.

Untuk sebarang penyelewengan atau kerosakan, fungsi ini dapat dilakukan oleh bahagian lain dari sistem konduktif. Akibatnya, terdapat kegagalan irama jantung dari norma, yang pada orang dewasa berada dalam rentang yang dapat diterima dari 60 hingga 90 denyutan seminit, pada bayi hingga 6 bulan - dari 90 hingga 120-150.

Kanak-kanak dari usia 1 tahun hingga 10 tahun didiagnosis dengan gangguan irama jantung jika indikatornya melebihi 70-130 degupan.

Pada remaja dan orang tua, nadi tidak boleh lebih dari 60-100. Jika tidak, kajian menyeluruh mengenai masalah dan rawatan seterusnya akan diperlukan..

Penyebab kegagalan irama jantung

Kira-kira 15% daripada semua kes penyakit sistem kardiovaskular yang didiagnosis yang memprovokasi gangguan irama jantung disebabkan oleh aritmia.

Ia diwakili oleh keseluruhan keadaan patologi, yang disatukan oleh mekanisme tingkah laku, ciri fungsional dan pembentukan dorongan elektrik.

Serangan aritmia boleh berlaku terhadap latar belakang penyakit iskemia dan sindrom klinikal kerosakan miokard, kecacatan jantung yang diperoleh dan kongenital, berkaitan dengan gangguan fungsi injap mitral, yang memastikan aliran darah ke ventrikel kiri dan aorta.

Sebab-sebab seperti perubahan keseimbangan elektrolit air dan asid-basa, gangguan endokrin, yang merupakan sumber gangguan irama dan pengaliran jantung, tidak boleh dikesampingkan. Dalam kes yang jarang berlaku, kumpulan ini merangkumi penyakit sistem hempedu, sistem hematopoietik dan sistem pencernaan, lesi ulseratif duodenum.

Pada wanita, selalunya penyebab dan rawatan aritmia bukan patologi disebabkan oleh perubahan hormon tidak diberikan. Gangguan irama jantung dikaitkan dengan sindrom pramenstruasi, menopaus dan tempoh selepas bersalin. Pada remaja perempuan, terdapat peningkatan nadi dalam peralihan.

Pengambilan yang tidak betul atau melebihi dos yang ditunjukkan ubat glikosida jantung antiaritmia, diuretik dan berasaskan tumbuhan dan bahan psikotropik mempunyai kesan negatif pada kadar denyutan jantung.

Tabiat buruk seperti merokok, alkohol, ubat-ubatan dan juga kopi, banyak makanan berminyak dan mengandungi bahan pengawet juga boleh mempengaruhi jantung. Tekanan dan gangguan autonomi yang kerap, gangguan mental, kerja fizikal yang sukar dan aktiviti mental yang sengit.

Jenis gangguan irama jantung

Soalan yang kontroversial dan kontroversial tetap ada bagaimana mengklasifikasikan dan menentukan aritmia jantung dengan betul, untuk membezakan jenis utamanya. Hari ini, terdapat beberapa faktor yang diambil kira untuk membezakan antara jenis gangguan irama jantung yang mungkin berlaku..

Pertama sekali, denyut nadi dikaitkan dengan perubahan pembentukan semula jadi secara automatik nadi, baik di nod sinus dan di luarnya. Dengan takikardia sinus, degupan jantung seminit melebihi 90-100, sementara, seperti bradikardia, nadi menurun menjadi 50-30 denyut.

Sindrom sinus sakit disertai dengan kegagalan jantung, pengecutan otot hingga 90 strok, boleh menyebabkan serangan jantung. Ini juga merangkumi irama atrium, atrioventrikular dan idioventrikular bawah..

Punca, pemacu denyut jantung bukanlah simpul sinus, tetapi bahagian bawah sistem konduktif.

Perubahan fungsional dalam kegembiraan otot jantung dikaitkan dengan manifestasi extrasystole, apabila dorongan kuat yang luar biasa terjadi, dan takikardia paroxysmal, di mana nadi hingga 220 denyut dikesan.

Gangguan sistem konduksi dinyatakan oleh anomali kongenital, sindrom WPW, dengan pengujaan ventrikel pramatang dan sekatan yang disebut. Di antara mereka, sinoaurikular, atrium, AV, penyumbatan kaki bundle milikNya diperhatikan.

Jenis aritmia campuran atau gabungan dipertimbangkan secara berasingan. Flutter dan fibrilasi, fibrilasi atrium dan fibrilasi ventrikel. Denyutan jantung mencapai 200-480 denyutan.

Diiringi oleh gangguan fungsi dan pengaliran, kegembiraan miokardium.

Tanda-tanda irama yang hilang

Semasa berunding dengan pakar kardiologi, pesakit paling sering mengadu perasaan ketakutan dan kegelisahan, ketika gejala ciri gangguan irama jantung muncul, seperti kesakitan yang menyakitkan dan kesemutan di kawasan dada, sesak nafas dan kekurangan oksigen. Boleh berlaku secara berkala atau berterusan.

Ramai orang merasakan irama di jantung tiba-tiba membeku dan menyambung semula. Batuk dan sesak nafas menyertai penurunan kapasiti kerja ventrikel kiri, pengeluaran dahak mungkin. Semasa serangan bradikardia, pening, koordinasi pergerakan terganggu, kelemahan dan juga pengsan muncul.

Dengan pemantauan diri terhadap nadi di pergelangan tangan, pelanggaran degupan jantung per minit tidak wajar diucapkan. Jumlah pengurangan, dalam kes ini, sama ada tidak mencapai 60, atau melebihi kadar 100 atau lebih sebatan.

Diagnostik

Ahli terapi individu, pakar neurologi atau ahli kardiologi dapat menilai satu perubahan degupan jantung atau kegagalan degupan jantung yang berpanjangan. Biasanya, irama diukur dalam keadaan rehat pesakit dengan mengira pukulan yang dihantar ke arteri selama 12 atau 30 saat..

Sekiranya terdapat penyimpangan dari norma, pakar mesti melantik pemeriksaan tambahan.

Tidak semua orang tahu apa itu diagnostik moden yang menggunakan ujian kecondongan dan tujuannya. Ia dijalankan di klinik kardiologi khusus menggunakan jadual khas. Semasa prosedur, pesakit, tetap dalam kedudukan mendatar, dipindahkan ke keadaan menegak.

Pada masa yang sama, seseorang mengalami beban yang diperlukan, yang memungkinkan kita menyimpulkan berapa banyak tekanan darah berubah dan apakah irama jantung rosak.

Ujian saringan tradisional dilakukan dengan meletakkan elektrod di kawasan dada semasa prosedur elektrokardiografi. Aritmia jantung yang mungkin direkodkan secara grafik.

Ritokardiografi yang digunakan secara meluas dan moden, diikuti oleh pemprosesan hasil komputer dan analisisnya. Mengenal pasti kawasan yang terkena di jantung, merancang gerai yang disyaki atau komplikasi penyakit.

Kaedah ini membolehkan anda mengenal pasti jenis dan sifat aritmia, memilih rawatan yang sesuai dan membuat prognosis.

Ubat pemulihan irama jantung

Dasar, langkah awal untuk mewujudkan keadaan yang baik termasuk pelantikan "Sanasol" dan campuran insulin, glukosa dan kalium di bawah pengawasan doktor. Selanjutnya, untuk memulakan rawatan dan mengatasi kerusakan sistem kardiovaskular, termasuk gangguan irama jantung, beberapa kumpulan ubat antiaritmia diresepkan.

Saya kelas. Merupakan kategori kaedah, analog kina. Digunakan secara meluas untuk merawat fibrilasi atrium. Ini juga termasuk pengganti Lidocaine, yang tidak mempengaruhi frekuensi irama sinus, tetapi mempunyai kesan anestetik tempatan. Digunakan untuk aritmia ventrikel.

Novocainamide. Mengurangkan kegembiraan dan automatik miokardium, atria, ventrikel, menormalkan tekanan darah. Pengambilan harian - 0,5-1,25 gram setiap 4-6 jam.

Allapinin. Mengurangkan pengaliran intraventrikular, mempunyai kesan antispasmodik dan sedatif. Dos sehari - 25 mg 3 kali.

Kelas II. Penyekat beta-adrenoreceptor menghentikan serangan takikardia paroxysmal, disyorkan untuk extrasystole. Kurangkan degupan jantung dengan takikardia sinus dan fibrilasi atrium.

"Bisoprolol." Ia menghalang pengaliran dan kegembiraan, mengurangkan kontraktil dan permintaan oksigen miokard, menghilangkan gejala hipertensi arteri. Pengambilan setiap hari sebanyak 5-10 mg.

"Obzidan." Merangsang saluran periferal, mengurangkan keperluan oksigen miokard, dan, oleh itu, mengurangkan kekerapan pengecutan jantung, membantu meningkatkan serat otot ventrikel. Norma harian adalah dari 20 hingga 40 mg 3 kali.

Kelas III. Ejen intensif antiaritmia secara langsung mempunyai spektrum tindakan yang luas. Tidak mempengaruhi degupan jantung, irama sinus yang lebih rendah.

Amiodarone. Mengembangkan saluran koronari, meningkatkan aliran darah, mengurangkan degupan jantung dan tekanan darah, memprovokasi bradikardia. Norma sehari ialah 0.6-0.8 gram 2 kali.

Ubat Kelas IV berkesan untuk pencegahan dan rawatan aritmia jantung supraventricular.

Verapamil. Mengurangkan nada miokardium, mencegah vasodilatasi, menyekat saluran kalsium, menekan automatisme nod sinus. Pengambilan harian - 40-80 mg tidak lebih dari 3 kali.

Diltiazem. Mengurangkan jumlah kalsium dalam saluran darah dan sel-sel otot licin, meningkatkan peredaran miokard, menormalkan tekanan darah, dan mengurangkan agregasi platelet. Norma sehari - dari 30 gram.

Mereka mengembalikan peredaran darah, mengurangkan tekanan pada ventrikel, mengurangkan beban pada miokardium dan ubat-ubatan seperti ACE inhibitor, vasodilators, Prednisolone, magnesium sulfate. Selain itu, disarankan untuk minum ubat penenang dan ubat penenang yang kuat yang tidak mempengaruhi tekanan darah..

Memulihkan ubat-ubatan rakyat irama jantung

Adalah berbahaya untuk mengabaikan gangguan yang berkaitan dengan kerja sistem kardiovaskular dan enggan mengatasinya..

Akibat dan komplikasi yang teruk yang mungkin mengakibatkan penyimpangan jantung yang kelihatan sedikit akan mengakibatkan infark miokard, strok iskemia, kegagalan jantung kronik, kardiosklerosis dan kematian yang luas.

Oleh itu, jika pengecutan jantung tidak betul, maka apa yang akan dilakukan dalam keadaan seperti itu, didorong oleh ubat-ubatan rakyat yang terbukti dan boleh dipercayai.

Untuk mengurangkan kadar denyutan jantung yang tinggi, disarankan membuat tincture 1 sudu teh motherwort atau rosehip.

Tuangkan 200 ml air mendidih dan biarkan selama kira-kira 3 jam. Minum segelas sepanjang hari. Dengan takikardia, akar valerian, adas, chamomile dan biji jintan dapat digunakan. Kacau dan ambil 1 sudu teh campuran.

Tuangkan dengan segelas air mendidih. Selepas satu jam, minum dengan teguk kecil pada siang hari.

Sekiranya nadi berdebar lemah, adalah mungkin untuk meningkatkan irama dan menormalkan fungsi jantung dengan bantuan plaster sawi. Mereka diletakkan di kawasan di sebelah kanan jantung selama 2 minit. Coklat dan teh yang kuat, makanan pedas akan membantu dengan bradikardia.

Dengan tekanan yang meningkat, lebih baik menolak dana ini dan mengurut cuping telinga selama sekitar 5-10 minit.

Tincture alkohol dari satu liter vodka dan 25 gram akar ginseng akan meningkatkan kadar jantung jika anda minum 20 tetes setiap hari pada waktu pagi.

Gangguan irama jantung

Apa itu gangguan irama jantung

Pelanggaran irama jantung (aritmia) adalah keadaan patologi di mana kekerapan, irama dan pengaliran impuls di jantung terganggu. Jantung berdegup terlalu laju (takikardia), terlalu perlahan (bradikardia) atau tidak teratur.

Beberapa jenis aritmia agak tidak berbahaya, sementara yang lain mengancam nyawa..

Penyakit ini juga dikenali sebagai

  • Aritmia;
  • extrasystole;
  • takikardia;
  • bradikardia.

Dalam bahasa Inggeris, penyakit disebut:

  • gangguan irama jantung;
  • aritmia jantung;
  • keabnormalan irama jantung.

Sebab-sebabnya

  • Malformasi kongenital, perubahan struktur dalam sistem konduksi jantung;
  • kecacatan keturunan saluran ion (struktur membran sel otot);
  • kerosakan pada otot jantung semasa hidup (akibat keradangan jantung, serangan jantung dan penyakit injap).

Siapa yang berisiko

  • Menghidap penyakit sistem kardiovaskular (kecacatan jantung kongenital dan diperolehi, penyakit jantung koronari, hipertensi, kardiomiopati, kegagalan jantung, miokarditis);
  • mengalami gangguan elektrolit (hiperkalsemia, hipokalemia, hiperkalemia, hipomagnesemia);
  • warga tua;
  • mempunyai saudara dengan aritmia;
  • pesakit diabetes;
  • menghidap penyakit tiroid (hipotiroidisme, hipertiroidisme)
  • perokok, termasuk pasif;
  • penyalahgunaan kopi;
  • penyalahgunaan dadah;
  • mengambil ubat tertentu (glikosida jantung, diuretik, ubat antiaritmia, simpatomimetik);
  • tertakluk kepada tekanan emosi.

Berapa kerap

Prevalensi pelbagai jenis aritmia dianggarkan berbeza. Aritmia sering tidak disedari dan tidak didiagnosis. Kelaziman sinus (sinus adalah simpul saraf utama yang menetapkan irama di jantung) aritmia pada populasi umum adalah rata-rata 34%, takikardia sinus - 7,3%, bradikardia sinus - 9,9%. Yang terakhir ini lebih biasa pada lelaki dan atlet muda, dan wanita lebih cenderung kepada takikardia sinus. Kegagalan jantung tunggal sekurang-kurangnya sekali seumur hidup berlaku pada semua orang.

Tokoh-tokoh lain mencirikan prevalensi aritmia sebagai masalah penyakit yang orang berjumpa doktor. Sebagai contoh, di UK adalah 2 juta orang, atau sekitar 3% penduduk setiap tahun.

Sebilangan besar kajian menyatakan bahawa kejadian aritmia meningkat seiring bertambahnya usia. Gangguan irama jantung jangka panjang yang paling biasa adalah fibrilasi atrium, atau fibrilasi atrium. Ia jarang berlaku pada orang yang berumur kurang dari 60 tahun dan pada 10% orang berusia lebih dari 75 tahun.

Gejala

  • Denyutan jantung sangat cepat (lebih daripada 100 denyutan seminit pada waktu rehat) atau terlalu perlahan (kurang daripada 60 denyutan seminit);
  • perasaan "pembekuan" jantung;
  • perasaan gangguan dalam kerja jantung;
  • sakit dada;
  • dyspnea;
  • pening;
  • pra-sinkop (kelemahan, "lalat" di depan mata, tinnitus) atau kehilangan kesedaran.

Diagnosis penyakit

Tinjauan dan pemeriksaan

Doktor mendengar bunyi jantung, menentukan nadi, memeriksa kaki dan kaki bawah untuk bengkak, yang mungkin menunjukkan kegagalan jantung. Berdasarkan hasilnya, keputusan dapat diambil mengenai kecemasan aritmia atau pemeriksaan dan rawatan rutin.

Pemeriksaan makmal

Memberi idea mengenai keadaan umum sistem kardiovaskular, penyakit yang boleh menyumbang kepada perkembangan aritmia.

  • Ujian darah klinikal;
  • penentuan glukosa darah, kreatinin, urea, kreatin kinase, AlAT, AcAT, jumlah pecahan protein dan protein, tiroksin, hormon perangsang tiroid, kalium, natrium, magnesium;
  • profil lipid;
  • urinalisis am.

Diagnosis fungsional, sinaran dan instrumental

Pengesahan dan penjelasan diagnosis:

  • Elektrokardiografi (ECG) adalah kaedah termudah dan paling biasa untuk menentukan kegagalan jantung.
  • Pemantauan holter - memakai peranti ECG mudah alih sepanjang hari.

Sekiranya aritmia tidak dapat ditentukan, kaedah tambahan diperlukan:

  • Ujian Tekanan - Latihan ECG di bawah Denyutan Jantung yang Dipercepat.
  • Ekokardiografi adalah ultrasound jantung, boleh dilakukan bersamaan dengan ujian tekanan.

Di samping itu, boleh diberikan:

  • X-Ray dada.
  • Pengimejan resonans magnetik (MRI) jantung.
  • Pemeriksaan elektrofisiologi endokardial jantung (EndoEFI) - dilakukan menggunakan kateter, yang dimasukkan secara subkutan di kawasan inguinal atau subclavian dan diletakkan melalui saluran ke jantung. Memberi maklumat yang paling lengkap.
  • Uji kecondongan - kajian di mana aliran keluar vena yang tajam dibuat (menggerakkan badan dari mendatar ke menegak di atas meja khas) dengan pengukuran sistem kardiovaskular.

Rawatan

Matlamat rawatan

  • Kembalikan kadar jantung normal;
  • pencegahan kambuh;
  • memerangi kesan aritmia;
  • mengurangkan risiko komplikasi.

Ubat

Rawat beberapa jenis aritmia, khususnya takikardia, dan cegah perkembangan akibatnya.

  • Penyekat beta meningkatkan aliran darah dan penghantaran oksigen, mengurangkan degupan jantung dan tekanan;
  • penyekat saluran kalsium menghentikan pengangkutan kalsium dan menyebabkan kelonggaran otot licin;
  • penyekat saluran natrium melambatkan impuls elektrik di jantung dan membantu meningkatkan irama;
  • antikoagulan melarutkan pembekuan darah yang ada dan mencegah pembentukan yang baru;
  • glikosida jantung dapat menghalang pengaliran denyutan, memanjangkan selang antara kontraksi atrium dan ventrikel.

Pembedahan

Sekiranya rawatan ubat tidak berkesan, ablasi frekuensi radio (teknik “cauterization of the heart”) dilakukan menggunakan kateter yang dimasukkan ke dalam jantung melalui saluran melalui tusukan di kawasan inguinal atau subclavian. Semasa operasi ini, di bawah anestesia tempatan, bahagian jantung yang merosakkan impuls "tambahan" hancur.

Dalam beberapa kes, seperti bradikardia, alat pacu jantung ditanamkan - alat kecil yang sesuai di bawah kulit berhampiran tulang selangka. Kawat dari dalamnya sampai ke jantung. Sekiranya terdapat gangguan irama, alat pacu jantung membetulkan frekuensi nadi.

Peranti lain yang boleh ditanam - kardioverter-defibrillator digunakan dengan risiko tinggi serangan jantung secara tiba-tiba.

Memulihkan dan meningkatkan kualiti hidup

  • Kelas terapi fizikal di bawah bimbingan doktor terapi fizikal;
  • psikoterapi individu atau kumpulan;
  • rawatan fisioterapeutik dan spa (tertakluk kepada sekatan).

Kemungkinan komplikasi

  • Pukulan;
  • kegagalan jantung kongestif;
  • sinkop (pengsan, kehilangan kesedaran secara tiba-tiba);
  • serangan jantung secara tiba-tiba.

Pencegahan

  • Penting untuk memilih aktiviti fizikal yang mencukupi bersama dengan doktor terapi fizikal, untuk terus aktif secara fizikal;
  • mematuhi prinsip pemakanan yang betul (mengambil makanan dengan kandungan lemak haiwan yang lebih rendah, termasuk sayur-sayuran dan buah-buahan, karbohidrat kompleks, serat makanan, ikan dalam makanan);
  • memantau berat badan;
  • mengawal tekanan;
  • sentiasa mengawasi degupan jantung dan tekanan darah;
  • tidak termasuk merokok;
  • hadkan kafein; alkohol;
  • memberi vaksin terhadap influenza setiap tahun.

Ramalan

Prognosis bergantung pada jenis gangguan irama dan penyakit jantung yang berkaitan..

Fibrillation dan ventricular flutter (pengurangan bahagian utama jantung yang kerap, tidak teratur dan tidak terkoordinasi) dianggap sebagai aritmia prognostik yang paling berbahaya. Tanpa rawatan tepat pada masanya, ia boleh membawa maut..

Aritmia

Dalam keadaan normal, jantung berkontraksi secara berirama, dengan frekuensi yang hampir sama, yang pada waktu rehat harus ditentukan dalam julat antara 60 hingga 90 denyut / min. Petunjuk serupa adalah khas untuk orang dewasa, kerana pada kanak-kanak kadar jantung yang lebih tinggi biasanya ditentukan, kira-kira 70-140 bergantung pada usia (semakin kecil anak, semakin tinggi kadar jantung, yang pada bayi baru lahir dalam lingkungan 110-140 denyut / min.).

Wikipedia menyatakan bahawa "aritmia adalah irama jantung yang berbeza dengan irama sinus normal (WHO, 1978)".

Kadang-kadang pelanggaran seperti itu dapat dianggap sebagai varian norma, dan kemudian mereka membicarakan aritmia fisiologi. Sekiranya ada, tentera pun tidak dikontraindikasikan. Dalam situasi lain, gangguan irama adalah patologi yang, jika tidak ada rawatan yang mencukupi, dapat menyebabkan komplikasi serius..

Video: Bagaimana jantung berfungsi. Aritmia jantung: gejala, sebab dan rawatan

Aktiviti jantung yang normal

Jantung manusia terbahagi kepada empat ruang, dua di antaranya dipenuhi dengan darah arteri, dan dua - vena. Bahagian atas biasanya dipanggil atria, dan bahagian bawah - ventrikel. Aliran darah bergerak dari urat melalui atria ke ventrikel dan kemudian ke arteri. Kemajuan darah dengan cara ini berlaku kerana pengecutan jantung.

Sistem konduktif berfungsi untuk memastikan pengecutan jantung tepat pada masanya. Pemacu utamanya adalah nod sinus, yang terletak di sudut kanan atas atrium kanan (lebih tepatnya, dekat auricle). Nadi elektrik yang dihasilkan di kawasan ini oleh sekumpulan kecil kardiomiosit dihantar melalui serat atrium kiri dan lebih jauh melalui simpul atrioventrikular bawah, melewati serat-serat His dan Purkinje ke ventrikel. Oleh itu, atria pertama berkontrak, dan kemudian ventrikel.

Hati yang terlatih, misalnya pada orang yang suka sukan, mungkin berkontrak lebih jarang daripada orang biasa. Ini disebabkan oleh peningkatan jisim miokardium kerana senaman sukan yang berterusan. Ini membolehkan jantung membuat pelepasan yang lebih kuat ke dalam aliran darah. Oleh itu, dalam kes sedemikian, degupan jantung mungkin 50 denyut / min atau kurang, sementara itu akan dianggap sebagai varian norma kerana tidak menyebabkan akibat negatif.

Dalam kes gangguan irama, Wikipedia menunjukkan bahawa "istilah" arrhythmia "menyatukan pembentukan dan perlakuan impuls elektrik yang berbeza dalam mekanisme, manifestasi klinikal dan gangguan prognostik".

Sebab-sebabnya

Penyakit ini sering dikaitkan dengan patologi kardiologi, yang dicirikan oleh perubahan struktur organ (pemusnahan, iskemia, kekurangan zat makanan, dll.). Gangguan irama paling sering bertindak sebagai komplikasi dengan aktiviti jantung yang tidak mencukupi, penyakit jantung koronari, miopati jantung, kecacatan kongenital dan yang diperoleh, keradangan miokardium.

Apabila terkena bahan ubat tertentu, aritmia juga berlaku. Khususnya, penggunaan glikosida jantung, diuretik, simpatomimetik, ubat antiarrhythmic dengan tindakan proarrhythmic yang tidak betul boleh menyebabkan gangguan irama dengan keparahan yang berbeza-beza.

Dalam beberapa kes, akibat kekurangan unsur jejak tertentu dinyatakan oleh perkembangan aritmia. Ini paling kerap dijumpai dengan hipokalemia, hipomagnesemia, hiperkalemia dan hiperkalsemia..

Perlu diingat bahaya buruk dari tabiat buruk seperti merokok, minum alkohol dan dadah. Bahan tersebut boleh memberi kesan toksik pada jantung dan saluran darah. Akibatnya, akibat yang tidak diingini dalam bentuk bukan sahaja aritmia, tetapi juga penyakit yang lebih serius.

Faktor-faktor risiko

Setiap tahun, diagnosis "aritmia" semakin terdedah kepada pesakit dari pelbagai kategori usia, yang terutama berkaitan dengan faktor risiko. Aritmia mempengaruhi orang dewasa dan kanak-kanak. Pengenalpastian satu atau lain penyebab penyakit adalah asas pelbagai kaedah diagnostik dan ujian saringan. Juga, penggunaannya yang cekap memungkinkan pencegahan yang berkesan.

  • Kecenderungan genetik. Beberapa aritmia, seperti sindrom Wolff-Parkinson-White, adalah penyakit keturunan. Lain-lain yang berkaitan dengan kecacatan kongenital.
  • Patologi kelenjar tiroid. Organ endokrin ini secara serius mempengaruhi fungsi jantung. Kelenjar tiroid menghasilkan hormon yang mempercepat atau melambatkan proses metabolik dalam badan. Oleh itu, dengan tirotoksikosis, takikardia berlaku, dan dengan fungsi organ yang tidak mencukupi, bradikardia.
  • Hipertensi arteri. Tekanan darah tinggi mengancam penyakit jantung koronari, yang pada gilirannya sering disulitkan oleh gangguan irama.
  • Episod hipoglikemia. Penurunan kepekatan glukosa dalam darah sementara boleh menyumbang kepada perkembangan aritmia. Dengan diabetes mellitus dekompensasi, hipertensi dan penyakit jantung koronari berlaku, dan ini juga menyebabkan gangguan aktiviti jantung..
  • Berat badan berlebihan. Keadaan ini sering menyebabkan hipertensi, penyakit jantung koronari, dan gangguan patologi lain. Di samping itu, peningkatan berat badan dengan sendirinya memberikan beban tambahan pada jantung, sehingga menyumbang kepada degupan jantung yang cepat.
  • Kolesterol darah tinggi. Petunjuk ini harus diperiksa dengan teliti pada orang yang berumur 55 tahun ke atas, apabila risiko terkena penyakit kardiovaskular, termasuk aritmia, meningkat..
  • Anemia - kekurangan zat besi memprovokasi perkembangan hipoksia pada pelbagai tisu, termasuk jantung. Ini seterusnya menyebabkan gangguan irama..
  • Ketidakseimbangan hormon - dengan menopaus pada wanita, kontraksi luar biasa dan manifestasi aritmia lain paling sering diperhatikan.
  • Osteochondrosis - pelanggaran struktur ruang tulang belakang menyebabkan mampatan akar saraf, yang seterusnya menyumbang kepada perkembangan gangguan peraturan autonomi (termasuk saraf vagus dan sistem saraf simpatik). Aktiviti jantung terutamanya dipengaruhi oleh ini..

Gejala

Aritmia menampakkan diri dalam pelbagai bentuk, dan oleh itu klinik bergantung pada perjalanan penyakit tertentu. Walaupun begitu, terdapat manifestasi umum ciri semua jenis gangguan irama:

  • Sensasi gangguan aktiviti jantung.
  • Perubahan kadar jantung.
  • Gangguan vegetatif (kelemahan, sensasi panas, sejuk).
  • Kemunculan ketakutan dan kegelisahan.

Dalam kes yang teruk, sakit jantung, pengsan, dan keadaan pengsan ditambahkan pada gejala yang disenaraikan. Pemutihan kulit, tekanan darah tinggi atau rendah juga dapat ditentukan..

Tanda ciri bentuk aritmia individu:

  • Dengan pelbagai jenis takikardia, walaupun tentera dikontraindikasikan, peningkatan kadar jantung ditentukan. Khususnya, peningkatan kadar denyutan jantung dari 150 denyut / min adalah khas untuk fibrilasi atrium, dan apabila degupan jantung 400 denyut / minit dengan kehilangan kesedaran digabungkan, fibrilasi ventrikel sering didiagnosis.
  • Bradikardia dicirikan oleh penurunan irama, iaitu, pada orang dewasa, degupan jantung di bawah 50 denyutan / min didiagnosis.
  • Extrasystole ditunjukkan oleh jantung yang tenggelam dan kontraksi jantung yang luar biasa.
  • Penyumbatan jantung dinyatakan oleh pelanggaran berat terhadap keadaan umum pesakit. Khususnya, kejang, pengsan, kekurangan nadi ditentukan.

Video: Gejala pertama masalah jantung yang tidak boleh diabaikan

Jenis Aritmia

Jenis gangguan irama yang berbeza boleh dianggap sebagai aritmia, oleh itu dalam kebanyakan klasifikasi hari ini kumpulan berikut dibezakan:

  • Gangguan automatisme - beberapa subkumpulan dibezakan: nomotopic, apabila alat pacu jantung adalah simpul sinus (takikardia sinus, aritmia sinus pernafasan dan bukan pernafasan, bradikardia sinus, sindrom kelemahan nod sinus) dan heterotopik, apabila alat pacu jantung yang berbeza ditentukan daripada simpul sinus (idioventrikular dan lebih rendah irama atrioventrikular).
  • Keseronokan - yang paling sering dikaitkan dengannya adalah takikardia paroxysmal (mungkin ventrikel, atrioventricular dan supraventricular) dan extrasystole (klasifikasi berasingan dipertimbangkan oleh sumber, bilangan sumber, masa kejadian, kekerapan dan urutan).
  • Gangguan kekonduksian - pilihan untuk meningkatkan kekonduksian (terdapat dalam sindrom WPW), serta pengurangannya (khas untuk sekatan pelbagai penyetempatan) dipertimbangkan.

Bergantung pada keparahan perjalanan aritmia tertentu, tentera sama ada dikontraindikasikan atau pemuda itu dimasukkan ke perkhidmatan garis.

Dalam beberapa kes, aritmia campuran dijumpai apabila, selain extrasystole, keadaan seperti fibrilasi atrium didiagnosis. Atau flutter atrium digabungkan dengan flutter ventrikel.

Pemeriksaan dan Diagnostik

Seorang pakar kardiologi terlibat dalam pelanggaran irama jantung, yang, di resepsi, pertama sekali melakukan tinjauan pesakit dan pemeriksaan luaran. Seterusnya, pemeriksaan instrumental, ujian makmal, perundingan pakar berkaitan ditugaskan.

Hampir semua pesakit kardiologi, tanpa pengecualian, ditetapkan elektrokardiografi, yang dalam kebanyakan kes membolehkan anda menentukan banyak bentuk aritmia. Setiap kes mempunyai tanda ECG sendiri:

  • Tachycardia sinus - selain meningkatkan degupan jantung, perubahan irama lain tidak dikesan.
  • Sinus bradikardia - terdapat penurunan kadar denyutan jantung berbanding dengan norma usia.
  • Sinus arrhythmia - degupan jantung meningkat, menurun, atau tetap normal, sementara irama menjadi tidak teratur.
  • Kelemahan sindrom sinus - penurunan kadar denyutan jantung yang berterusan dari jenis sinus diperhatikan, kadang-kadang irama sinus hilang, sementara sekatan sinoaurikular direkodkan secara berkala. Juga pada ECG boleh didiagnosis dengan sindrom takikardia-bradikardia.
  • Aritmia heterotop - dimanifestasikan oleh perubahan degupan jantung dan irama yang betul, yang selalunya bukan sinus. Dengan irama idioventrikular, degupan jantung adalah 20-40 denyut / min, dan dengan atrioventrikular 40-60 denyutan / minit.
  • Extrasystole - ditentukan apabila kontraksi luar biasa berlaku pada ECG, yang boleh menjadi tunggal, berpasangan, berganda. Juga, bentuk aritmia ini dicirikan oleh jeda kompensasi yang tidak lengkap. Bergantung pada sumber pengujaan, perubahan dapat diperhatikan di atria, atrioventricular node, ventricles.
  • Tachycardia paroxysmal - muncul secara tiba-tiba, sementara degupan jantung boleh mencapai 150 denyutan / min dan ke atas.
  • Penyumbatan jantung - ditentukan oleh kehilangan kompleks penyetempatan yang sesuai, dengan keparahan patologi yang lemah, hanya penurunan irama yang dapat diperhatikan.
  • Atrial flutter - degupan jantung 150-160 denyut seminit, sementara kompleks ventrikel tidak berubah, dan irama menjadi tidak sinus.

Sebagai tambahan kepada elektrokardiografi, kaedah penyelidikan pasif lain digunakan. Ini mungkin pemantauan Holter, ultrasound jantung (ekokardiografi). Sekiranya aritmia jarang berlaku dan tidak direkodkan pada ECG, maka ujian induksi digunakan:

  • Ujian senaman - untuk ini, basikal latihan atau treadmill digunakan, sementara ECG direkodkan secara selari.
  • Ujian dengan jadual condong - sering digunakan untuk keadaan pengsan dan pengsan yang kerap dan tidak masuk akal. Untuk pesakit ini, mereka terpaku di atas meja, yang, setelah mengambil petunjuk dalam kedudukan mendatar, diterjemahkan ke dalam tegak dan sekali lagi mencatat degup jantung dan tekanan darah.
  • Kajian elektrofisiologi - dijalankan untuk menentukan fokus aritmogenik, dan jika mungkin, penghapusannya dilakukan. Selalunya digunakan untuk fibrilasi atrium..

Rawatan konservatif

Sekiranya terdapat aritmia yang teruk, terapi antiaritmia digunakan. Penerimaan mereka hanya dapat dilakukan dengan persetujuan doktor yang hadir, kerana jika tidak, akibat yang tidak diingini mungkin berlaku.

Kumpulan ubat-ubatan antiaritmia yang digunakan dalam aritmia:

  • Dadah yang mempengaruhi sistem pengaliran jantung. Kumpulan ini merangkumi glikosida jantung, beta-blocker. Oleh kerana tindakan ini, degupan jantung menjadi perlahan, jadi mereka lebih sering digunakan untuk takikardia dan fibrilasi atrium.
  • Ubat antiaritmia langsung - mempengaruhi kebolehtelapan saluran ion, yang seterusnya mengurangkan kadar jantung. Amiodarone, allapenin, irama dan lain-lain termasuk dalam senarai ubat dari kumpulan ini..

Cadangan umum merangkumi perkara berikut:

  • Dengan kecenderungan untuk membentuk bekuan darah, mereka cuba mengubati dengan ubat trombolitik, termasuk aspirin kardiologi, clopidogrel dan ubat lain yang serupa yang diresepkan oleh doktor. Juga, kemasukan biji rami, bawang putih, saderi, pasli dalam makanan membantu menipiskan darah.
  • Mildronate, riboxin, ATP dapat menguatkan otot jantung. Ubat lain yang biasa digunakan dalam amalan kardiologi mungkin diresepkan oleh doktor. Khususnya, berguna untuk memakan biji, kacang, buah kering, ikan.
  • Sekiranya aritmia adalah komplikasi penyakit lain, rawatannya dijalankan terutamanya, sehingga membolehkan serangan aritmia dihilangkan tanpa penggunaan ubat jantung.

Rawatan aritmia jangka panjang melibatkan pelaksanaan cadangan perubatan yang teliti, sehingga mengurangkan kemungkinan serangan berulang. Dalam kes-kes yang sukar, apabila mustahil untuk mencapai kesan yang diinginkan dengan cara konservatif, mereka menggunakan implantasi alat pacu jantung atau ablasi kateter frekuensi radio.

Kaedah alternatif untuk merawat aritmia

Bentuk terapi yang tidak konvensional dapat digunakan dalam kombinasi dengan rejimen rawatan konservatif. Dalam beberapa kes, apabila serangan gangguan irama tidak begitu ketara dan tidak ada gangguan kardiologi yang lain, mereka hanya mencuba persediaan herba. Walau bagaimanapun, rawatan dengan ubat-ubatan rakyat dipersetujui terlebih dahulu dengan doktor, jika tidak, mungkin ada akibat buruk.

  • Adonis spring - di antara pelbagai persediaan farmasi hijau telah menunjukkan kecekapannya yang tinggi, satu-satunya perkara ialah ia digunakan dengan berhati-hati dan tidak lebih dari dua minggu, kemudian mereka berehat sebentar. Untuk rawatan, ambil tingtur, yang diambil 15 tetes tiga kali sehari. Adonis adalah glikosida jantung, oleh itu, ia diambil bersamaan dengan diuretik.
  • Violet tiga warna - juga dikenali sebagai "pansies". Untuk penggunaan, rumput kering sesuai, yang dalam jumlah 2 sdt. bancuh segelas air rebus. Setelah berkeras selama beberapa jam, infus siap menerima 2 sudu besar. l hingga tiga kali sehari. Penting untuk tidak berlebihan ubat, kerana mual dan muntah mungkin timbul..
  • Perbungaan masam - digunakan untuk mengatasi gangguan irama dalam bentuk infus, yang disediakan dari segelas air mendidih dan satu sudu besar tanaman. Ubat itu harus disuntik, dianggap siap digunakan setelah disejukkan.
  • Asparagus tidak diketahui secara meluas, walaupun dengan bantuan pucuk dan rimpangnya dapat menenangkan aktiviti jantung dan menormalkan irama. Komponen yang ditentukan harus dicincang halus, satu sudu campuran diambil dari jumlah keseluruhan dan dituangkan dengan segelas air mendidih. Seterusnya, kira-kira tiga jam, ubat tersebut disuntik dengan hangat dan kemudian diminum dalam jumlah kecil beberapa kali sehari. Oleh itu, ia dapat dirawat selama beberapa bulan, tetapi dengan gangguan 10 hari setiap tiga minggu kemasukan.
  • Hawthorn - tumbuhan ini banyak disyorkan dalam rawatan penyakit kardiovaskular. Sebilangan besar bunga diambil, tetapi buah tanaman boleh digunakan. Segelas air mendidih mengambil beberapa sudu bunga atau buah-buahan. Pembuatan bir biasanya cukup selama 20 minit, maka anda boleh minum seperti teh.

Dalam beberapa kes, disyorkan untuk mengambil bawang putih untuk aritmia, tetapi produk ini jauh dari sesuai untuk semua orang, terutama yang mengalami sakit perut. Kehamilan tidak dikontraindikasikan dalam pengambilan bawang putih segar, tetapi semuanya harus dilakukan secara sederhana. Madu juga boleh memberi kesan yang baik pada jantung, tetapi hanya jika tidak ada alergi..

Ubat-ubatan rakyat boleh dianggap sebagai campuran ramuan herba yang mempunyai kesan menenangkan, pemulihan, vitamin. Apa sahaja ubat yang dipilih, penting untuk mengambilnya dengan persetujuan doktor yang hadir, jika tidak, kesan sampingan mungkin muncul.

Komplikasi

Dalam kebanyakan kes, aritmia tidak dirasakan atau menyebabkan sedikit ketidakselesaan, tetapi jika tidak ada pendedahan ubat yang mencukupi, penyakit ini berbahaya bukan hanya untuk kesihatan tetapi juga untuk kehidupan manusia. Risiko meningkat dengan gabungan aritmia dengan penyakit jantung yang lain. Khususnya, patologi berikut boleh berkembang:

  • Kegagalan jantung yang dikompensasi. Perjalanan takikardia atau bradikardia yang berpanjangan dalam kes-kes yang teruk menyebabkan genangan darah di rongga jantung. Dengan pemantauan kadar denyutan jantung tepat pada masanya, anda dapat meningkatkan kesihatan anda dengan ketara.
  • Pukulan. Komplikasi serupa lebih bersifat atrium flutter, yang tidak dapat menghantar bahagian darah yang diperlukan ke ventrikel. Sekiranya aliran darah normal terganggu di atria, maka risiko pembekuan darah yang dapat memasuki aliran darah umum meningkat. Selalunya, gumpalan darah memasuki saluran otak, seterusnya menyebabkan iskemia struktur otak.
  • Penangkapan jantung adalah komplikasi yang paling dahsyat yang sering menyebabkan fibrilasi ventrikel. Sekiranya dalam keadaan ini bantuan perubatan tidak diberikan tepat pada waktunya, orang itu mati.

Pencegahan

Terdapat sejumlah langkah pencegahan yang mencegah perkembangan aritmia atau mengurangkan kemungkinan serangan berulang..

  • Sekiranya terdapat penyakit berjangkit, perlu dilakukan rawatan secara kualitatif dan segera.
  • Penyakit bersamaan dalam bentuk patologi kardiologi, penyakit tiroid dan hipertensi arteri harus dirawat tepat pada masanya.
  • Pemakanan harus lengkap dan seimbang..
  • Dengan adanya latihan fizikal yang lebih baik, anda perlu mengurangkannya, tetapi pada masa yang sama jangan pergi ke tahap yang lain - ketidakaktifan fizikal.
  • Tidak boleh menerima tabiat merokok jenis kebiasaan buruk, anda juga harus berhenti minum alkohol.
  • Situasi tekanan harus dikurangkan, dan lebih baik lagi, dihapuskan sepenuhnya..
  • Beberapa petunjuk jenis glukosa dalam darah, berat badan dan kolesterol harus selalu dipantau..

Doktor mana yang harus dihubungi

Ahli aritmologi sedang mengkaji sifat aritmia, diagnosis, rawatan dan pencegahannya. Lebih-lebih lagi, di kebanyakan klinik tidak ada pengkhususan tersendiri dalam aritmologi, oleh itu, seorang pakar kardiologi menerima pesakit dengan gangguan irama.

Diagnosis fungsional gangguan irama jantung dilakukan oleh doktor pengkhususan yang sesuai. Dengan bantuannya, ultrasound, elektrokardiografi, dan, jika perlu, pemantauan Holter dilakukan.

Kehadiran patologi bersamaan mungkin memerlukan perundingan tambahan dengan doktor pakar yang berkaitan. Ini mungkin seorang ahli endokrinologi yang merawat kelenjar tiroid, atau pakar sakit puan yang membantu dengan patologi menopaus. Rawatan penyakit yang mendasari sering membolehkan anda mengatasi aritmia.

Ketidakberkesanan terapi konservatif adalah petunjuk untuk merujuk pesakit untuk berunding dengan pakar bedah jantung yang memutuskan perlunya ablasi frekuensi radio fokus patologi. Operasi implantasi alat pacu jantung juga dapat dilakukan..

Aritmia

Maklumat am

Aritmia dianggap gangguan yang paling biasa dalam kerja sistem kardiovaskular. Mereka timbul kerana banyak gangguan lain di dalam badan. Kegagalan dalam irama jantung, yang disebut aritmia, sering diperhatikan pada orang yang sihat sepenuhnya, sementara mereka hampir tidak dapat dilihat, tetapi, bagaimanapun, menyebabkan beberapa komplikasi.

Varieti dan gejala aritmia

Hari ini, ubat membezakan puluhan aritmia, semuanya disertai dengan manifestasi yang hampir sama. Tetapi hampir selalu gejala aritmia adalah penurunan atau peningkatan irama kontraksi jantung, ketidakteraturannya. Terdapat beberapa kumpulan aritmia, bergantung pada pelanggaran jantung. Ini adalah pelanggaran automatisme, gangguan kegembiraan, konduksi dan kumpulan campuran.

Pelanggaran irama boleh disebabkan oleh dua jenis pengurangan - bradikardia, dan takikardia cepat. Dalam kes pertama, terdapat gejala aritmia seperti kelemahan umum, pening, sesak nafas, kegelapan pada mata, keletihan, keadaan yang hampir dengan kehilangan kesedaran, atau kehilangan kesedaran jangka pendek. Dengan takikardia, berdebar-debar, sesak nafas, kelemahan umum, dan keletihan terasa. Beberapa jenis takikardia menyebabkan kematian secara klinikal, jadi anda perlu sangat berhati-hati ketika gejala tersebut terjadi.

Sinus tachycardia - peningkatan kadar denyutan jantung dari 90 hingga 150-180 degupan seminit. Peningkatan frekuensi automatisme simpul sinus, yang disebabkan oleh denyut nadi dengan frekuensi yang lebih besar, disebabkan oleh peningkatan. Pada orang yang sihat, ini sering dikaitkan dengan aktiviti fizikal, tekanan emosi, mengambil ubat tertentu, kafein, alkohol, nikotin. Peningkatan sementara anemia, demam, hipotensi arteri dan penyakit lain dianggap normal. Sekiranya terdapat peningkatan kadar denyutan jantung yang berterusan di atas 100 denyut seminit, tanpa mengira keadaan bangun dan berehat selama tiga bulan, ia dianggap sebagai penyakit. Semasa mendiagnosis ECG, hanya peningkatan irama yang diperhatikan, dan tidak ada penyimpangan lain.

Selalunya, penyakit ini berlaku pada wanita muda. Adalah dipercayai bahawa peningkatan nada sistem saraf simpatik menyumbang kepada penyakit ini. Rawatan aritmia dalam kes ini bertujuan terutamanya untuk menghilangkan penyebab takikardia. Sekiranya dikaitkan dengan dystonia neurocircular, ubat penenang, beta-blocker diresepkan. Sekiranya gagal jantung, glikosida jantung digunakan..

Sinus bradikardia - penurunan kadar denyutan jantung di bawah 60 degupan seminit. Secara semula jadi, penguncupan seperti itu bukan patologi; sering dijumpai pada orang yang sihat, terutama terlatih secara fizikal. Tetapi sekiranya gejala aritmia seperti pening, sesak nafas, kegelapan di mata, kehilangan kesedaran muncul, ia dianggap sebagai penyakit.

Kejadian bradikardia mungkin berkaitan dengan infark miokard, peningkatan tekanan intrakranial, hipotiroidisme, dan penyakit virus. Sebab utama dianggap sebagai lesi utama nod sinus kerana peningkatan nada sistem saraf parasimpatik. Dalam kes ini, rawatan aritmia dilakukan dengan ubat-ubatan, pelantikan atropin, isoprotenol, dan pacing dilakukan. Sekiranya tiada manifestasi klinikal, penurunan irama degupan jantung tidak memerlukan rawatan.

Sinus arrhythmia adalah irama degupan jantung, di mana jangka masa cepat dan sederhana bergantian. Aritmia pernafasan lebih kerap berlaku, di mana kekerapannya meningkat semasa penyedutan dan penurunan pada pernafasan. Penyakit ini disebabkan oleh impuls yang tidak rata, yang dikaitkan dengan turun naik nada saraf vagus, serta perubahan bekalan darah ke jantung semasa bernafas. Selalunya berlaku sebagai penyakit bersamaan dengan dystonia neurocirculatory dan pelbagai penyakit berjangkit.

Semasa mendiagnosis pada ECG, hanya pemendekan dan pemanjangan selang R-R yang diperhatikan secara berkala, frekuensi yang berkaitan dengan fasa pernafasan. Semua petunjuk lain adalah normal, kerana laluan nadi dalam sistem wayar tidak terganggu..

Sindrom kelemahan sindrom disebabkan oleh kelemahan atau penghentian nod sinus. Mungkin berlaku disebabkan oleh iskemia pada tapak simpul, kardiosklerosis, miokarditis, kardiomiopati, lesi infiltratif miokard. Dalam beberapa kes, sindrom mungkin merupakan ciri semula jadi sistem pengaliran..

Sekiranya node sinus berhenti berfungsi, fungsi pelindung sistem konduktif dihidupkan, dan nod atrioventricular menghantar denyutan. Dengan kerja sistem pengaliran seperti itu, irama jantung menjadi perlahan, tetapi simpul sinus menjadi tidak aktif sangat jarang, lebih kerap ia berfungsi dengan gangguan yang lama. Semasa pengaktifan simpul utama, simpul AV tidak berhenti memberi impuls dan peningkatan kadar denyutan jantung yang ketara berlaku. Ciri ciri penyakit ini adalah pudar jantung jangka pendek, yang pada banyak pesakit tidak disertai oleh sensasi yang tidak menyenangkan, penyumbatan sinoaurikular, yang mempunyai gejala yang sama, adalah salah satu bentuk sindrom ini. Dengan kerja jantung ini, tanda-tanda bekalan darah tidak mencukupi ke otak, kegagalan jantung mungkin muncul..

Dalam penyakit ini, selalunya bradikardia sinus digabungkan dengan paroxysms of tachysystolic dan ectopic arrhythmias. Aritmia berkedip mungkin berlaku semasa operasi nod atrioventricular. Dalam beberapa kes, pesakit tidak memerlukan rawatan. Pacing dilakukan hanya dengan tanda-tanda gangguan bekalan darah ke organ yang penting bagi kehidupan. Pesakit dikontraindikasikan dalam ubat yang digunakan untuk takikardia dan bradikardia, kerana dengan perubahan irama yang kerap, mereka dapat meningkatkan komponen sindrom. Rawatan utama bertujuan untuk menghilangkan penyebab penyakit.

Gangguan kegembiraan. Salah satu jenis aritmia yang paling biasa adalah extrasystole. Ini adalah pengecutan jantung pramatang apabila dorongan berlaku di luar nod sinus. Ekstrasistol, atau kontraksi pramatang boleh berlaku pada pesakit dan orang yang sihat. Kejadian sehingga 200 lebih daripada ventrikel dan 200 ekstrasistol ventrikel sehari dianggap normal. Selalunya berlaku di bawah pengaruh tekanan, kerja berlebihan, kafein, alkohol dan tembakau. Sebenarnya, pengurangan seperti itu benar-benar selamat. Tetapi pada pesakit dengan kerosakan jantung organik, mereka boleh menyebabkan komplikasi..

Extrasystole boleh dianggap sebagai sindrom pada paru-paru, bentuk fokus miokarditis. Terdapat extrasystoles atrium, atrioventrikular, ventrikel, bergantung pada impuls yang menyebabkan kontraksi. Sumber impuls boleh menjadi beberapa atau satu perbezaan antara extrasystoles monotop dan polytopic. Secara frekuensi, extrasystoles tunggal hingga 5 per minit dibahagi, berganda - lebih daripada 5 seminit, dipasangkan dan dikumpulkan. Rawatan extrasystole dengan lesi jantung organik tidak dilakukan dengan ubat-ubatan antiarrhythmic, kerana setelah menghentikan pengambilannya, sindrom ini kembali. Lebih-lebih lagi, peningkatan kematian hampir tiga kali ganda diperhatikan. Penyekat beta semasa rawatan juga menyebabkan komplikasi yang mengancam nyawa, dan tidak mendatangkan hasil. Rawatan harus ditujukan untuk menghilangkan penyakit yang menyebabkan extrasystole..

Tachycardia paroxysmal adalah serangan degupan jantung yang cepat dengan frekuensi irama 130 hingga 200 denyutan seminit. Serangan boleh berlangsung dari beberapa saat hingga beberapa hari. Penyakit ini berlaku kerana munculnya fokus pengujaan, yang dapat menjadi salah satu jabatan sistem pengendalian, sel-selnya menghasilkan impuls dengan frekuensi tinggi.

Terdapat takikardia paroxysmal atrium dan ventrikel bergantung pada lokasi fokus penghasilan nadi. Tachycardia paroxysmal atrium berlaku kerana kelaparan oksigen sementara pada jantung, gangguan endokrin, gangguan jumlah elektrolit dalam darah. Nod atrioventrikular menjadi sumber impuls. Gejala aritmia dalam kes ini adalah degupan jantung yang kerap, sensasi yang tidak menyenangkan di dada, yang boleh berubah menjadi sesak nafas dan sakit di jantung. Dalam beberapa kes, serangan itu boleh disebabkan oleh pelanggaran sistem saraf autonomi. Dalam kes ini, terdapat peningkatan tekanan darah, menggigil, perasaan kekurangan udara, benjolan di kerongkong, buang air kecil yang berlebihan dan kerap setelah serangan. Pada kardiogram normal, serangan seperti itu hampir tidak dapat dilihat, kerana jangka masa yang pendek.

Tachycardia paroxysmal ventrikular berlaku kerana bentuk penyakit jantung koronari yang akut dan kronik, kardiomiopati, penyakit jantung, penyakit radang pada otot jantung. Pada 2% pesakit, berlaku pengambilan glikosida jantung yang berlebihan atau berpanjangan. Impuls berlaku di ventrikel atau septum interventrikular. Penyakit ini boleh berbahaya, kerana ia masuk ke fibrilasi ventrikel. Pada masa yang sama, bukan keseluruhan otot ventrikel berkontrak, tetapi hanya serat individu dalam irama yang tidak teratur. Dengan irama ini, jantung tidak dapat memenuhi fungsinya, kerana tidak ada fasa sistol dan diastole.

Rawatan takikardia paroxysmal dari bentuk ventrikel dijalankan dengan ubat lipokain. Menetapkannya secara intramuskular dan intravena, sekiranya kesannya tidak dicapai, ia digantikan dengan novokainamid, rhythmylene, cordaron. Sekiranya serangan berlaku untuk pertama kalinya, ubat aritmia dipilih untuk pesakit di bawah kawalan Holter monitoring. Dalam bentuk atrium, rawatan bergantung pada penyakit yang menyebabkan aritmia..

Gangguan Kekonduksian. Pengaliran impuls yang meningkat disebut sindrom Wolf-Parkinson-White, atau sindrom WPW. Ia dicirikan oleh permulaan takikardia secara tiba-tiba kerana adanya laluan tambahan pada otot jantung. Selalunya, sindrom ini adalah penyakit jantung kongenital. Dengan serangan, tekanan darah pesakit menurun tajam, pening, kelemahan muncul, dan kehilangan kesedaran mungkin terjadi.

Rawatan untuk sindrom WPW dilakukan dengan menggunakan pembedahan x-ray endovaskular. Melalui peralatan khas, laluan tambahan hancur, yang membawa kepada pemulihan pesakit sepenuhnya. Rawat inap setelah campur tangan seperti ini hanya jangka pendek hanya 3 hari. Tetapi rawatan bergantung pada kualiti peralatan dan profesionalisme kakitangan, terdapat beberapa institusi seperti itu.

Blok sinoaurikular adalah pelanggaran dorongan dari simpul sinus ke atria, di mana terdapat jeda jantung. Penyakit ini jarang berlaku, ia berlaku kerana peningkatan nada saraf vagus atau kerosakan pada kawasan sinoaurikular atria. Ia dapat diperhatikan pada pesakit dengan perubahan organik dalam miokardium atria, tetapi kadang-kadang dijumpai pada orang yang sihat. Terdapat tiga darjah penyakit ini. Ijazah pertama adalah perlambatan peralihan impuls dari nod ke atria, yang kedua adalah penyekat beberapa impuls, dan tahap ketiga adalah penyekat impuls yang lengkap.

Penyumbatan sinoaurikular mungkin disebabkan oleh penyakit seperti aterosklerosis arteri koronari kanan, radang dan perubahan sklerotik di atrium kanan, miokarditis. Dengan penyimpangan ini, penyebab sekatan seketika dapat terjadi, ketika nadi tidak dihasilkan di simpul sinus, atau kekuatannya tidak mencukupi untuk depolarisasi atria, nadi tersumbat.

Gejala aritmia dimanifestasikan dalam sekatan tahap kedua, ia adalah perasaan gangguan dalam kerja jantung, perasaan kekurangan udara, kelemahan, pening. Pada tahap ketiga sekatan, atau ketika beberapa penurunan irama berlaku berturut-turut, irama pengganti berlaku.

Blok sinoaurikular adalah salah satu bentuk kelemahan nod sinus yang berbahaya. Boleh menyebabkan iskemia serebrum dengan sindrom Blinking-Eden-Stokes. Sekiranya terdapat bradikardia berterusan, suntikan atropin secara subkutan, kordiamina, efedrin, isadrin, novodrin, hormon steroid ditetapkan.

Blok atrium - pelanggaran laluan dorongan melalui atrium, berlaku dengan alasan yang sama dengan sinoaurikular. Tiga darjah juga dibezakan: yang pertama dicirikan oleh perlambatan konduksi, yang kedua - dengan penyekat pengaliran impuls ke atrium kiri secara berkala, yang ketiga dicirikan oleh penyekat impuls lengkap dan pemisahan atrium.

Blok atrioventrikular adalah pelanggaran konduksi nod atrioventricular, di mana impuls dari atria ke ventrikel ditangguhkan. Terdapat tiga darjah sekatan, sambil membahagikan darjah kedua kepada dua subtipe. Sekatan AV buatan dianggap secara berasingan. Dengan darjah pertama, aliran nadi melambatkan, begitu juga dengan penyumbatan tahap pertama yang lain. Pada darjah kedua, pengaliran impuls melambat dengan sekatan separa, yang dicirikan oleh kehilangan degupan jantung. Sekatan AV Mobitz tipe I diperhatikan pada atlet, ketika mengambil glikosida jantung, penyekat adrenergik, antagonis kalsium, clonidine, Propafenone, dengan rematik, dengan miokarditis. Sekatan AV jenis Mobitz II diperhatikan dengan latar belakang kerosakan organik pada jantung. Gejala aritmia dicirikan oleh serangan Blinking-Adams-Stokes, serta gejala yang sama dengan bradikardia sinus. Dengan darjah ketiga, sekatan impuls berlaku, di mana atria dan ventrikel berkontrak secara bebas.

Satu-satunya rawatan untuk aritmia dengan sekatan atrioventricular adalah pembedahan. Perentak jantung kekal ditanamkan, yang mengembalikan irama normal kontraksi jantung. Petunjuk untuk pembedahan adalah manifestasi bradikardia - sesak nafas, pening, pingsan, serta jeda dalam kerja jantung, atau degupan jantung kurang dari 40 denyutan seminit.

Penyumbatan kaki bundle-Nya adalah pelanggaran impuls supraventrikular di sepanjang satu atau kedua-dua kaki, yang dilokalisasi di kedua kaki dan di cawangannya. Dengan sekatan lengkap atau separa salah satu kaki, nadi pengujaan bertindak pada kedua ventrikel melalui kaki yang utuh. Dalam kes ini, terdapat nada hati yang terbelah. Sekatan lengkap kedua-dua kaki membawa kepada sekatan jantung.

Penyakit yang disebabkan oleh proses fibrotik yang berkaitan dengan koronarosklerosis, miokarditis terhad, yang seterusnya dikaitkan dengan jangkitan fokal. Penyumbatan kaki kiri berlaku dengan kecacatan aorta dan hipertensi arteri, dan yang kanan dengan kecacatan jantung kongenital dan mitral.

Kumpulan aritmia campuran. Kumpulan aritmia ini merangkumi gangguan irama, yang mempunyai gejala dan manifestasi klinikal gangguan lain.

Bentuk aritmia supraventrikular yang paling biasa adalah fibrilasi atrium. Lebih kerap, pelanggaran seperti itu disebut - fibrilasi atrium. Pengecutan atrium kekacauan dengan frekuensi 400-600 per minit, tanpa koordinasi dengan ventrikel, adalah ciri. Oleh kerana simpul AV mampu menghantar hanya 140-200 denyutan seminit, kontraksi ventrikel tidak teratur yang serupa dengan kerlipan berlaku. Nod sinus kehilangan keupayaannya untuk mengawal frekuensi dan masa denyutan.

Pelanggaran meningkatkan risiko pembekuan darah, yang seterusnya boleh menjadi penyebab strok. Peralihan bentuk aritmia paroxysmal menjadi bentuk kekal membawa kepada perkembangan kegagalan jantung. Fibrilasi atrium ditunjukkan oleh peningkatan degup jantung yang tajam, perasaan gangguan pada jantung, kelemahan umum, kekurangan udara, sakit dada dan rasa takut yang panik. Serangan boleh hilang sendiri tanpa mengambil ubat dan dalam beberapa saat atau minit, tetapi selalunya ia boleh bertahan lama dan memerlukan rawatan perubatan.

Gangguan berkembang dengan perubahan elektrik dan struktur di atria, yang sering berlaku seiring bertambahnya usia. Perkembangan aritmia disebabkan oleh penyakit jantung organik, pembedahan jantung terbuka sebelumnya, penyakit tiroid, hipertensi arteri, dan juga penyalahgunaan alkohol.

Pelanggaran mungkin disebabkan oleh kejang atau bersifat kekal. Serangan berhenti menggunakan ubat atau kaedah elektrik peraturan irama. Dengan bentuk penyakit yang berterusan, penggunaan ubat yang berterusan diperlukan. Selain terapi ubat, rawatan radikal juga digunakan. Ia terdiri daripada pengasingan frekuensi radio pada vena pulmonari. Keberkesanan kaedah ini adalah 50-70%, tetapi memandangkan kerumitan dan kosnya yang tinggi, operasi sangat jarang berlaku. Blok atrioventrikular buatan pada tahap ketiga juga dapat dilakukan, setelah itu alat pacu jantung tetap ditanamkan. Kaedah ini tidak menghilangkan pelanggaran itu sendiri, tetapi menjadikannya tidak dapat dilihat oleh manusia.

Punca aritmia

Penyebab aritmia sangat pelbagai, tetapi semuanya dapat dibahagikan kepada dua kumpulan besar: gangguan sistem pengaliran jantung dan penyakit utama yang menyumbang kepada penampilan aritmia. Oleh itu, kita akan mempertimbangkan penyebab aritmia dalam konteks kumpulan faktor ini.

Pelanggaran sistem pengaliran jantung. Irama jantung yang normal memastikan peredaran darah yang betul di dalam badan, sehingga memungkinkan semua organ dan sistem berfungsi dengan baik. Irama ini disediakan oleh sistem pengaliran jantung, yang terbentuk dari rangkaian nod khusus. Setiap nod tersebut terdiri daripada sekumpulan sel yang sangat khusus yang membuat dan melakukan impuls elektrik melalui rasuk dan gentian tertentu. Dorongan inilah yang menyebabkan otot atria berkontraksi, menetapkan frekuensi, sinkronisme dan keseragaman kerja yang diperlukan.

Nod utama sistem pengaliran jantung terletak di bahagian atas atrium kanan. Ia dipanggil nod sinus atau nod Kis-Flak. Ia mengawal pengecutan jantung bergantung pada aktiviti seseorang, waktu dalam sehari, kegembiraan sarafnya. Impuls yang berlaku di simpul sinus melewati atria, menyebabkan mereka berkontrak ke nod atrioventricular. Node ini dipanggil simpul atrioventricular dan terletak di sempadan atria dan ventrikel. Ia juga dapat menghasilkan denyutan jika perlu, tetapi semasa operasi normal sistem konduktif, simpul ini melambatkan denyutan sehingga atrium menguncup, mendorong darah ke ventrikel. Kemudian memindahkannya melalui tisu konduktif, yang disebut bundle milik-Nya, lebih jauh ke ventrikel, menyebabkan mereka berkontraksi. Bungkusan-Nya dibahagikan kepada dua cabang yang terdiri daripada serat Purkinje yang masing-masing menuju ke ventrikelnya sendiri, menyediakan penyegerakan karya mereka. Selepas pengecutan, jantung berehat dan kitaran berulang lagi.

Irama dalam 60-80 denyutan seminit disebut irama sinus dan ini adalah kerja normal jantung dan sistem pengalir. Apa-apa irama lain yang berbeza dari jumlah rentak normal disebut arrhythmia. Ini boleh berlaku sekiranya terdapat pelanggaran denyutan di salah satu nod atau pelanggaran kekonduksian di kawasan mana pun. Penangkapan jantung diperhatikan pada 17% gangguan irama, tetapi lebih kerap fungsi pelindung sistem pengaliran dicetuskan dan nod lain menetapkan jantung.

Penyakit yang menyumbang kepada aritmia. Aritmia sering timbul kerana gangguan pada tubuh manusia atau penyakit yang menimbulkan gangguan ini. Peningkatan kadar adrenalin dalam darah, hormon pankreas atau penurunan gula darah dapat menyumbang kepada gangguan irama jantung. Gangguan metabolisme garam air, di mana tahap kalium, natrium, kalsium dan magnesium, keseimbangan asid-basa dalam darah berubah, ketika tahap oksigen dan karbon dioksida dalam darah berubah, juga memprovokasi penyakit.

Aritmia berlaku dengan penyakit sistem kardiovaskular - aterosklerosis, kegagalan jantung, kecacatan jantung. Gaya hidup juga menyumbang kepada gangguan irama jantung. Aritmia menjadi akibat mabuk dengan penyalahgunaan alkohol, merokok, penggunaan dadah, ubat yang kerap dan tidak bermakna. Faktor yang terakhir sering diperhatikan pada orang yang terlibat dalam rawatan diri dan, lebih-lebih lagi, diagnosis diri penyakit.

Diagnosis aritmia

Diagnosis pertama gangguan irama jantung adalah manifestasi klinikal mereka. Gejala aritmia tidak serupa dengan manifestasi penyakit lain, jika ia berlaku, elektrokardiogram harus dilakukan. Tetapi diagnosis dapat disahkan dengan mendaftarkan kardiogram hanya jika aritmia kekal atau berterusan. Sekiranya terdapat aritmia yang disyaki bersifat paroxysmal, pendaftaran elektrokardiogram sepanjang masa dilakukan. Kaedah diagnostik ini dipanggil pemantauan Holter. Ia terdiri daripada rakaman denyut jantung yang berterusan menggunakan sensor yang dipasang pada peranti padat. Kadang-kadang dalam mod harian tidak mungkin untuk memperbaiki pelanggaran.

Sekiranya tidak ada pemantauan ECG atau Holter yang memperbaiki penyakit ini, diagnosis aritmia yang lebih kompleks dilakukan, di mana faktor penyebab kejadiannya ditentukan. Ini memungkinkan untuk menentukan mekanisme kejadiannya. Kajian sedemikian merangkumi rangsangan jantung transesofagus. Kaedah ini digunakan untuk sindrom kelemahan urat simpul yang disyaki, untuk menjelaskan diagnosis dan menetapkan rawatan pencegahan yang betul, untuk sindrom WPW yang disyaki, kekurangan koronari laten, jika mustahil untuk mendiagnosis penyakit jantung koronari dengan kaedah lain. Kajian ini terdiri daripada mengenakan irama melalui elektrod khusus, yang dimasukkan seperti probe konvensional dan terpaku di kerongkongan.

Juga, untuk mengesan aritmia, ujian kecondongan dilakukan. Ini membolehkan anda mengenal pasti punca keadaan pengsan. Semasa ujian, pesakit dibawa dari kedudukan mendatar ke kedudukan menegak, dengan kekuatan intensiti yang berbeza. Ujian ini menimbulkan keadaan pingsan, dan pemantauan selama pemeriksaan kadar denyutan jantung dan tekanan darah memungkinkan untuk menentukan penyebab kehilangan kesadaran.

Kajian elektrofisiologi intracardiac (invasif) dianggap sebagai kajian yang paling bermaklumat mengenai sifat elektrofisiologi jantung dan sistem pengalir. Diagnosis aritmia seperti itu digunakan untuk menjelaskan penyetempatan blok atrioventricular, sifat takikardia dan penyimpangan lain. Kajian ini tetap sangat penting ketika memilih rawatan pembedahan dan alat pacu jantung yang dapat ditanamkan. Dalam beberapa kes, kajian elektrofisiologi intrakardiak digunakan untuk menghentikan aritmia yang teruk..

Pemeriksaan dilakukan hanya di makmal yang dilengkapi khas, kerana kaedah ini cukup berisiko. Untuk kelakuannya, urat utama bahu, atau urat femoral, ditusuk. Di bawah kawalan sinar-X, elektrod kateter dimasukkan ke jantung kanan dan kajian dilakukan.

Pencegahan dan rawatan aritmia

Untuk pencegahan kematian jantung secara tiba-tiba, rawatan atau melegakan aritmia diarahkan. Untuk ini, ubat-ubatan antiaritmia diresepkan, ablasi saluran konduksi jantung, implantasi alat pacu jantung dilakukan. Hampir semua rawatan untuk aritmia bertujuan untuk mencegah kemunculan semula dan menghilangkan penyakit bersamaan, yang paling sering menjadi penyebab aritmia.

Hari ini, hanya ada satu cara yang boleh dipercayai untuk menghilangkan aritmia yang mengancam nyawa. Ini adalah terapi menggunakan defibrilator kardioverter yang dapat ditanamkan, keberkesanan kaedah ini adalah 99%, yang mengurangkan kadar kematian akibat penyakit jantung koronari dan setelah infark miokard. Di samping itu, terapi ini membolehkan pesakit menjalani kehidupan sepenuhnya tanpa mengehadkan kemampuan fizikal mereka..