Pembekuan darah rendah

Dalam keadaan normal, darah sentiasa dalam keadaan cair. Sekiranya kapal rosak, zarah tisu memasuki aliran darah, dan proses pembekuan darah bermula. Ini membentuk bekuan darah, yang menyumbat kawasan yang rosak.

Dalam keadaan tertentu, pembekuan darah yang lemah dapat diperhatikan. Ini dipenuhi dengan masalah pendarahan dan kesihatan yang teruk. Oleh itu, adalah mustahak untuk mengetahui punca fenomena ini tepat pada masanya dan mengambil langkah-langkah.

Apakah penyakit ini?

Darah terdiri daripada banyak komponen: protein, platelet, sel darah merah, fibrin dan lain-lain. Dia bertanggungjawab untuk penghantaran nutrien dan oksigen ke semua organ dan tisu dalaman..

Untuk mencegah kehilangan darah yang serius akibat kerosakan vaskular, proses pembekuan darah diberikan ketika faktor tisu memasuki aliran darah. Sekiranya proses ini terganggu, ini menunjukkan adanya penyakit.

Pembekuan darah yang lemah dikaitkan dengan kekurangan enzim tertentu. Terdapat penurunan pengeluaran platelet. Patologi seperti itu berbahaya bagi kesihatan dan kehidupan manusia. Sekiranya kerosakan vaskular serius, kehilangan darah yang teruk boleh menyebabkan kematian.

Bergantung pada faktor yang memprovokasi, mungkin ada beberapa jawapan untuk pertanyaan mengenai nama penyakit ini:

  1. Sekiranya patologi dikaitkan dengan kekurangan fibrinogen dalam darah, maka pembekuan disebut fibrinopenia.
  2. Apabila faktor keturunan memainkan peranan penting, penyakit ini biasanya disebut hemofilia. Kebanyakan lelaki mengalami masalah seperti itu..
  3. Penyakit yang disebabkan oleh kekurangan platelet disebut trombositopenia..

Penyakit ini mempunyai sebab yang serupa dan dicirikan oleh gejala yang sama..

Apakah punca penyakit ini?

Penyebab pembekuan darah yang lemah dapat bervariasi. Lebih-lebih lagi, pada lelaki dan wanita, penyakit ini disebabkan oleh pelbagai faktor. Walaupun demikian, terdapat sejumlah prasyarat umum:

  1. Penyakit hati.
  2. Kegagalan Sistem Imun.
  3. Rawatan jangka panjang dengan ubat anti-radang bukan steroid.
  4. Kekurangan kalsium akut di dalam badan.
  5. Reaksi alergi yang disertai dengan pelepasan histamin yang ketara ke dalam darah.
  6. Perkembangan barah.
  7. Terapi dengan ubat-ubatan yang bertujuan untuk merawat penyakit kardiovaskular.
  8. Keadaan persekitaran yang buruk, pekerjaan di industri berbahaya.
  9. Kekurangan vitamin K dalam badan.
  10. Rawatan jangka panjang dengan ubat antibakteria yang kuat.
  11. Mengambil ubat yang dirancang untuk mencegah pembentukan saluran darah baru di dalam badan.

Pada wanita, rawatan vena varikos sering menimbulkan masalah. Ia dijalankan dengan bantuan ubat-ubatan khas, misalnya, Troxevasin, Warfarin, Detralex dan lain-lain. Dana ini dapat mencairkan darah, yang menyebabkan pembentukan pelanggaran.

Pada lelaki, faktor keturunan menjadi penyebab umum masalah. Penyakit seperti hemofilia sering menular dari generasi ke generasi dengan tepat melalui garis lelaki..

Punca penyakit pada kanak-kanak

Pembekuan darah dapat diperhatikan walaupun pada usia dini. Penyebab yang paling kerap berlaku pada kanak-kanak adalah seperti berikut:

  1. Penyakit sistem kardiovaskular.
  2. Hemofilia kongenital, yang diwarisi oleh anak.
  3. Kekurangan vitamin K dalam badan.
  4. Penyakit autoimun.
  5. Pemindahan darah.

Pembekuan darah yang buruk pada kanak-kanak boleh membahayakan kesihatan dan juga nyawanya. Oleh itu, adalah perlu untuk mendiagnosisnya secepat mungkin dan memulakan rawatan.

Punca dan bahaya gangguan pendarahan semasa kehamilan

Semasa melahirkan bayi, tubuh wanita mengalami perubahan besar, sehingga dia terpaksa menyesuaikan diri dengan keadaan baru. Perubahan berlaku dalam banyak sistem. Selalunya ini membawa kepada kerosakan, termasuk dalam sistem peredaran darah. Antara penyebab utama pembekuan darah yang lemah semasa kehamilan adalah:

  1. Detasmen plasenta pramatang.
  2. Emboli cecair amniotik.
  3. Baik pulih sistem imun yang disebabkan kehamilan.

Gangguan pembekuan pada wanita hamil boleh menyebabkan akibat negatif bagi kesihatan dan juga kehidupan. Terdapat kemungkinan besar terjadinya pendarahan selepas bersalin, kelahiran pramatang atau keguguran. Oleh itu, pakar mesti menetapkan sejumlah ujian yang sesuai untuk mengenal pasti patologi.

Seorang wanita hamil perlu berhati-hati dengan kesihatannya. Berhenti lengkap merokok dan penggunaan minuman beralkohol dalam dos kecil. Adalah perlu untuk membangun rejimen minum dengan betul, kerana lebihan cairan dalam tubuh dapat memprovokasi penipisan darah.

Bagaimanakah penyakit ini dijelaskan?

Kehadiran penyakit dibuktikan oleh gejala ciri. Ini termasuk:

  1. Pendarahan yang berpanjangan dan teruk walaupun dengan kerosakan kecil pada saluran darah.
  2. Penampilan lebam asal tidak diketahui pada badan.
  3. Mimisan cepat.
  4. Haid yang terlalu berat.
  5. Pendarahan gusi semasa menggosok gigi atau makan makanan pejal.
  6. Pendarahan usus, yang dikesan oleh percampuran darah dalam tinja.

Tanda-tanda ini harus menjadi kesempatan untuk segera berjumpa doktor. Pakar akan membuat diagnosis yang betul, dan mengetahui punca sebenar timbulnya gejala..

Apa kekurangan rawatan yang betul boleh menyebabkan?

Sekiranya penyakit tidak didiagnosis tepat pada waktunya dan rawatan tidak dimulakan, komplikasi serius mungkin timbul. Pakar memberikan beberapa jawapan untuk persoalan apakah bahaya gangguan pendarahan:

  1. Pendarahan otak.
  2. Sakit sendi dan pendarahan yang teruk.
  3. Kemunculan pendarahan di pelbagai kawasan saluran gastrousus.

Dengan luka terbuka yang serius, sukar untuk menghentikan pendarahan. Kehilangan darah yang berlebihan akan menyebabkan gangguan pada kerja semua organ dalaman. Sekiranya seseorang tidak ditolong dalam masa dan pemindahan darah dilakukan, dia akan mati.

Terapi

Setelah anda mengetahui sebab-sebab penyakit ini, anda perlu memutuskan apa yang perlu dilakukan seterusnya. Mengubati pembekuan darah yang buruk akan menjadi sukar dan memakan masa. Hanya dengan memerhatikan semua preskripsi doktor akan dapat mencapai hasil yang baik.

Kaedah terapi utama adalah penggunaan ubat-ubatan yang sesuai. Ini termasuk:

  1. Vitamin K untuk suntikan.
  2. Dadah yang menghalang pemusnahan fibrin dalam darah. Ini termasuk asid aminokaproik dan beberapa yang lain.
  3. Ubat-ubatan yang direka untuk meningkatkan pembekuan darah (koagulan). Mereka boleh langsung atau tidak langsung.
  4. Dadah yang mengembalikan pengeluaran platelet yang normal. Yang paling biasa digunakan ialah oprelvekin dan hydroxyurea.

Kesan yang baik diberikan kepada pesakit dengan pemindahan plasma darah yang didermakan. Ia mengandungi faktor pembekuan semula jadi..

Dadah khusus dan dosnya dipilih oleh doktor secara individu untuk setiap pesakit. Anda mesti mengikuti arahan penggunaan dengan tegas, kerana terlalu banyak dana seperti itu boleh mengakibatkan akibat negatif.

Bersama dengan terapi ubat, para pakar mengesyorkan mematuhi diet tertentu. Hasil yang baik memberi rawatan dengan ubat-ubatan rakyat.

Teknik rakyat terbaik

Setelah anda mengetahui mengapa pelanggaran itu berlaku, anda mesti segera memulakan rawatan. Bersama dengan mengambil ubat, anda boleh menggunakan resipi rakyat berdasarkan tanaman ubat. Antara yang paling berkesan adalah:

  1. Merebus jelatang dioecious. Berkat vitamin K dan C yang terkandung di dalamnya, ia dapat meningkatkan tahap pembekuan darah dan kadar hemoglobin, serta mengurangkan kepekatan gula. Untuk menyediakan ubat, ambil satu sudu besar bahan mentah cincang kering atau lima daun jelatang muda segar. Tuangkan dengan segelas air mendidih dan biarkan mendidih sekurang-kurangnya setengah jam. Infusi yang disiapkan diminum seperempat cawan sebelum setiap hidangan.
  2. Merebus yang disediakan berdasarkan cengkerang kenari mempunyai kesan yang baik. Untuk penyediaannya, perlu menyediakan cengkerang agar semua partisi yang menutupi inti tetap berada di dalamnya. Satu sudu cengkerang dicincang dicurahkan dengan setengah liter air mendidih dan direbus selama 20 minit. Selepas itu, produk disaring dan diambil dalam 20 ml tiga kali sehari.
  3. Arnica mempunyai sifat memperbaiki pembekuan darah. Pada asasnya, infus disediakan. Untuk ini, dua sudu besar bahan mentah kering dikukus dengan 200 ml air mendidih. Selepas 40 minit, anda boleh menapis komposisi. Ambil ubat ini dalam satu sudu tiga kali sehari.
  4. Alat yang berkesan akan menjadi ubat berdasarkan yarrow. Dalam segelas air mendidih, kukus 15 gram rumput kering dan biarkan selama kira-kira 15 minit. Anda perlu mengambil produk yang ditapis dalam satu sudu sebelum makan tiga kali sehari.

Dalam beberapa kes, penggunaan agen tersebut boleh menyebabkan reaksi alergi. Sebelum digunakan, pastikan anda berjumpa doktor.

Diet yang betul

Aspek penting terapi adalah pemakanan yang betul. Anda perlu memasukkan sebanyak mungkin makanan ke dalam diet yang meningkatkan pembekuan darah dan memberi kesan yang baik terhadap komposisinya. Ini termasuk:

  1. Tanaman hijau. Perhatian khusus harus diberikan kepada salad dan bayam. Mereka mengandungi sejumlah besar vitamin K.
  2. Pastikan anda makan jenis ikan berlemak, seperti ikan trout atau salmon. Perkenalkan hati ikan kod ke dalam diet.
  3. Menu harus mempunyai sayur-sayuran sebanyak mungkin. Kubis, wortel, jagung, timun, tomato dan saderi dianggap berguna..
  4. Makan lebih banyak buah: epal, pisang, delima, pir. Minum jus.
  5. Beri merah seperti raspberi, kismis dan strawberi juga akan mendapat faedah..
  6. Walnut.
  7. Kekacang: Kacang, Lentil, Kacang polong.
  8. roti putih.
  9. Soba.
  10. Lemak haiwan: krim, mentega. Apabila memilih daging, lebih baik mengutamakan kambing atau daging babi. Hati babi juga sihat.

Cuba hilangkan makanan berikut dari diet anda:

  1. Minuman beralkohol.
  2. Teh dan kopi hitam pekat.
  3. Sosej.
  4. Hidangan berlemak dan berbakat.
  5. Mayonis.
  6. Alat Manisan.
  7. Produk separuh siap.

Diet harus seimbang. Anda memerlukan banyak makanan yang kaya dengan vitamin dan mineral. Satu-satunya cara untuk memulihkan kesihatan dengan cepat.

Sekarang anda tahu apa yang disebut gangguan pendarahan, mengapa ia berlaku dan bagaimana mengatasinya. Oleh itu, pada gejala pertama yang membimbangkan, berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan perubatan.

Pembekuan darah yang lemah

Pembekuan darah rendah adalah proses patologi yang disebabkan oleh bilangan enzim tertentu yang tidak mencukupi - platelet, sel darah merah, protein, fibrin, dan sebagainya. Pembekuan darah yang lemah pada orang yang berumur dan jantina adalah pelanggaran yang sangat berbahaya, kerana walaupun kecederaan ringan (bagi orang yang sihat) boleh menyebabkan kehilangan darah akut. Ini, seterusnya, boleh mengakibatkan bukan sahaja komplikasi serius, tetapi juga mati jika rawatan perubatan segera tidak diberikan..

Hanya seorang doktor yang dapat menentukan penyebab pembekuan darah yang buruk dengan melakukan langkah-langkah diagnostik yang diperlukan, serta mengumpulkan sejarah peribadi dan keluarga. Gejala spesifik gangguan tersebut akan ditambah dengan gambaran klinikal penyakit yang mendasari. Selalunya, pembekuan darah rendah disebabkan oleh penyakit genetik..

Patogenesis

Sekiranya proses patologi pada lelaki disebabkan keturunan, maka pembekuan darah yang buruk disebut hemofilia. Pembawa gen untuk penyakit seperti ini adalah wanita dan lelaki. Walau bagaimanapun, hanya lelaki yang sakit dengannya.

Juga, penyakit ini mungkin disebabkan oleh kekurangan fibrinogen, yang disebut fibrinopenia. Dengan jumlah platelet yang tidak mencukupi, proses patologi yang disebut trombositopenia.

Untuk mencegah kehilangan darah yang serius ketika kerosakan pada kulit dan tisu, tubuh menyediakan pembentukan gumpalan darah. Apabila terdedah kepada pelbagai faktor etiologi, proses penghasilan bukan sahaja platelet, tetapi juga komponen darah lain terganggu. Oleh itu, kadar pembekuan darah menurun dengan ketara, dan dengan kerosakan mekanikal pada saluran darah, kehilangan darah akut berlaku.

Etiologi

Pembekuan darah yang lemah boleh disebabkan oleh penyakit kongenital dan penyakit yang diperoleh. Lebih-lebih lagi, pada wanita dan lelaki, etiologi akan sedikit berbeza, tetapi ada beberapa sebab umum:

  • gangguan dalam sistem imun;
  • penyakit hati
  • kerosakan kapal besar;
  • penggunaan jangka panjang ubat anti-radang bukan steroid, antibiotik;
  • tindak balas alahan yang memprovokasi pengeluaran histamin yang berlebihan dalam darah;
  • kekurangan kalsium akut di dalam badan;
  • penyakit onkologi;
  • kerja berbahaya;
  • kekurangan akut vitamin K dan zat besi dalam badan.

Pada wanita, penyebab proses patologi ini cukup kerap adalah penggunaan ubat untuk rawatan urat varikos. Dana sedemikian menyebabkan penipisan darah, yang menyebabkan penurunan kadar pembekuan. Pada lelaki, kemerosotan pembekuan darah, sebagai peraturan, mempunyai sebab keturunan - ini adalah penyakit hemofilia.

Pada kanak-kanak, gambaran etiologi dicirikan seperti berikut:

  • penyakit autoimun;
  • penyakit sistem kardiovaskular;
  • hemofilia kongenital;
  • pemindahan darah sebelumnya.

Semasa mengandung, pelanggaran seperti itu sangat berbahaya bukan hanya untuk ibu, tetapi juga untuk bayi.

Sebabnya mungkin:

  • embolisme cecair amniotik;
  • detasmen plasenta pramatang;
  • penyusunan semula sistem imun, yang disebabkan oleh kehamilan.

Mengurangkan kadar pembekuan darah semasa kehamilan boleh menyebabkan pendarahan akut semasa melahirkan, kelahiran pramatang atau keguguran.

Sekiranya koagulogram pada peringkat awal kehamilan menunjukkan pembekuan darah yang buruk, maka pengguguran akan dikontraindikasikan.

Mengapa patologi sedemikian berkembang, hanya seorang doktor yang dapat menentukan setelah melakukan langkah-langkah diagnostik yang diperlukan. Gejala dalam kes ini tidak maklumat..

Simptomologi

Terlepas dari apa yang menyebabkan perkembangan proses patologi seperti itu, gejala utamanya tidak akan berbeza. Walau bagaimanapun, gambaran klinikal keseluruhan mungkin dilengkapi dengan tanda-tanda faktor penyebab utama..

Gejala pembekuan darah yang buruk adalah seperti berikut:

  • walaupun dengan kerosakan kecil pada kapal, pendarahan yang berpanjangan dan banyak berlaku;
  • wanita mempunyai kitaran haid yang lebih lama, pembuangannya banyak;
  • lebam tanpa sebab yang jelas;
  • mimisan cepat;
  • pendarahan dari gusi semasa menggosok gigi dan makan makanan pejal;
  • pendarahan usus, seperti yang dibuktikan dengan percampuran darah dalam tinja.

Di samping itu, gejala berikut mungkin timbul:

  • pucat kulit;
  • kelemahan, keadaan yang hampir dengan kehilangan kesedaran;
  • malaise yang semakin meningkat;
  • pening;
  • tekanan darah rendah;
  • peningkatan berpeluh sejuk;
  • rasa sejuk di anggota bawah dan atas;
  • kecelaruan, kehilangan kesedaran dalam pendarahan akut;
  • pernafasan cetek;
  • nadi cepat.

Keadaan seseorang seperti itu sangat berbahaya bagi nyawanya, kerana kehilangan darah yang besar menyebabkan kematian.

Diagnostik

Untuk menentukan kadar pembekuan darah membantu analisis, yang mempunyai nama - koagulogram, iaitu ujian darah biokimia. Koagulogram memungkinkan bukan hanya untuk menentukan kadar pembekuan darah, tetapi juga jumlah sel yang mempengaruhi proses ini.

Analisis dilakukan seperti berikut:

  • pengambilan sampel darah dilakukan dari urat;
  • sebelum tusukan, tangan diletakkan pada roller khas dan dibalut dengan pucuk pucuk di atas siku;
  • setelah pengambilan sampel darah, kapas disapu ke tempat tusukan atau dilekatkan dengan plaster.

Agar analisis dapat dipercayai, pesakit harus mematuhi peraturan berikut:

  • sehari sebelum analisis, perlu mengecualikan pengambilan makanan berlemak, alkohol dan ubat-ubatan (jika boleh);
  • menderma darah semasa perut kosong;
  • menjalani analisis dalam keadaan emosi dan fizikal yang tenang;
  • sehari sebelum prosedur untuk menghilangkan aktiviti fizikal yang berlebihan.

Dalam proses analisis bendalir, dua faktor utama dinilai - keupayaan platelet untuk melekat bersama dan jangka masa pendarahan.

Berdasarkan hasil analisis, serta mengambil kira gejala dan sejarahnya, doktor menentukan program diagnosis dan rawatan selanjutnya.

Rawatan

Rawatan hanya boleh menyeluruh dan boleh berdasarkan kaedah berikut:

  • pemakanan yang betul;
  • mengambil ubat;
  • perubatan tradisional.

Menetapkan ubat yang meningkatkan kebekuan darah:

  • agen yang menghalang pemusnahan fibrin;
  • ubat untuk meningkatkan pengeluaran platelet;
  • pembekuan.

Diet yang diformulasikan dengan betul, yang merangkumi produk yang meningkatkan pembekuan darah, juga akan membantu meningkatkan pembekuan darah:

  • hati babi;
  • soba;
  • kekacang;
  • walnut;
  • kehijauan;
  • Roti putih;
  • beri merah;
  • ikan berlemak;
  • daging merah;
  • sayur segar.

Perlu difahami bahawa hanya perlu untuk menangani pelanggaran tersebut secara bersepadu. Ubat-ubatan rakyat juga boleh digunakan, tetapi hanya sebagai tambahan dan berunding dengan doktor yang merawat.

Untuk pencegahan, adalah wajar untuk mematuhi peraturan umum gaya hidup sihat, termasuk pemakanan yang betul. Sekiranya penyebabnya adalah penyakit kongenital, maka anda harus menjalani pemeriksaan perubatan secara sistematik dan berdaftar dengan ahli hematologi.

Mengapa darah datang dari luka untuk waktu yang lama - penyebab gangguan pembekuan

Gangguan pembekuan darah terdedah kepada pendarahan yang berpanjangan, misalnya, haid berat pada wanita, pendarahan dari gigi setelah memberus gigi atau selepas pembedahan, misalnya, selepas suntikan.

Dalam proses pembekuan darah, platelet, faktor pembekuan dalam plasma, dan dinding saluran darah mengambil bahagian. Sekiranya terdapat pelanggaran terhadap faktor-faktor ini, menghentikan pendarahan boleh menjadi sukar.

Jenis gangguan pendarahan

Gangguan pembekuan darah termasuk:

    Thrombositopenia, iaitu, kecenderungan pendarahan yang berlebihan dan berpanjangan setelah, misalnya, pencabutan gigi, semasa operasi pembedahan yang dirancang, dan lain-lain, dan kecenderungan untuk membentuk lebam dan lebam yang lama dan tidak dapat diserap setelah kecederaan (lebam), dan bahkan tanpa alasan.

Thrombositopenia mungkin mempunyai sebab berikut:

  • disfungsi platelet hemostatik atau kekurangannya;
  • kekurangan faktor pembekuan darah;
  • penyakit vaskular;
  • jenis campuran.
  • Penyakit tromboemboli, iaitu kecenderungan pendarahan berlebihan, spontan dengan pembentukan gumpalan darah di saluran darah.
  • Penyebab gangguan pendarahan

    Seperti yang kita ketahui, darah adalah tisu cair. Salah satu syarat untuk fungsi fisiologi darah yang normal adalah menjaga keseimbangan sistem hemostatik dan kelancaran bahagian dalam dinding pembuluh darah.

    Keberkesanan dua mekanisme, iaitu sistem yang memastikan aliran darah di saluran darah, serta sistem pembekuan darah, adalah salah satu syarat utama untuk kewujudan dan perkembangan tubuh.

    Tanda-tanda gangguan pembekuan darah

    Gejala khas gangguan pendarahan adalah kecenderungan pendarahan yang berpanjangan, misalnya, setelah pencabutan gigi, iaitu pelanggaran kemampuan untuk membentuk bekuan darah, dan pendarahan berulang di rongga sendi.

    Sekiranya berlaku pembekuan.

    Pada trombositopenia primer, selain gejala penyakit hemoragik, terdapat juga peningkatan limpa, peningkatan jumlah megakaryocytes megakaryoblast di sumsum tulang, dan juga peningkatan waktu pendarahan.

    Kekurangan ini ditunjukkan bukan hanya oleh kecenderungan banyak petichiae pada kulit dan membran mukus, tetapi juga oleh pendarahan interstitial yang sering terjadi pada otot, otak, dan pendarahan dalaman di saluran gastrointestinal.

    Rawatan untuk gangguan pendarahan

    Untuk membuat diagnosis, anda perlu melakukan ujian makmal yang akan menentukan kekurangan atau kelebihan faktor, serta keberkesanan fisiologi mereka. Ini adalah analisis yang sukar dan rumit..

    Rawatan simptomatik dijalankan di hospital. Darah segar atau produk darah diperkenalkan mengandungi faktor pembekuan yang hilang. Sekiranya berlaku pendarahan, disarankan untuk segera menggunakan luka sejuk dan membawa pesakit ke hospital untuk rawatan khusus.

    Langkah pencegahan yang penting adalah melindungi sendi daripada kecederaan dan beban berlebihan, serta mengelakkan semua jenis suntikan. Anda juga harus memberitahu semua orang mengenai gangguan pembekuan darah anda. Masalah ini sangat berbahaya dan boleh mengakibatkan kematian..

    Punca dan rawatan pembekuan darah yang buruk

    Pembekuan darah yang lemah: sebab, rawatan, gejala dan komplikasi

    Ringkasan artikel:

    Dalam keadaan normal, kelikatan darah sesuai dengan air, kerana hanya dalam keadaan seperti itu, jaringan dapat memberikan zat-zat yang diperlukan. Namun, jika terdapat pembekuan darah yang lemah, penyebabnya, rawatan penyakit ini mungkin berbeza. Ini boleh menjadi penyebab pelbagai penyakit yang mempengaruhi kualiti komposisi cecair biologi ini dan kesihatan sistem peredaran darah secara keseluruhan..

    Punca Pembekuan Darah Rendah

    Apabila terdapat pelbagai masalah dengan protein yang terdapat dalam plasma darah (komponen cair) - ia mungkin mempunyai daya pembekuan yang rendah. Bagaimana pembekuan darah bergantung pada protein ini, kerana ia bertanggungjawab secara langsung untuk penyumbatan saluran darah sekiranya berlaku kerosakan..

    Sekiranya terdapat pelbagai penyakit, protein ini mungkin terkandung dalam jumlah yang tidak mencukupi atau sama sekali tidak ada. Data patologi sering dihantar dari ibu bapa kepada anak-anak. Selain itu, penyakit ini dapat menular bukan hanya pada tingkat genetik, tetapi juga muncul disebabkan oleh sebab-sebab lain, yaitu:

    1. Kekurangan vitamin K
    2. Penyakit pada peringkat genetik. Jadi, sebagai contoh, penyakit von Willebrand, atau hemofilia, dapat dikesan pada bayi;
    3. Penyakit hati. Gangguan pembekuan darah sering berlaku dengan sirosis atau hepatitis berjangkit;
    4. Karsinoma hati. Masalah ini juga dihadapi akibat penyakit onkologi organ lain;
    5. Penggunaan antibiotik yang kuat untuk masa yang lama. Penyebab pembekuan rendah mungkin penggunaan antikoagulan - ubat yang mencegah pembentukan gumpalan darah;
    6. Thrombositopenia. Dalam kes ini, penurunan jumlah platelet dalam darah berlaku;
    7. Penggunaan perencat angiogenesis yang mencegah dan menghalang penampilan saluran darah baru di dalam tubuh manusia;
    8. Anemia. Semasa penyakit ini, tahap hemoglobin menurun di bawah norma.

    Cara mendiagnosis penyakit?

    Untuk mengenal pasti penyebab patologi dan pemilihan rawatan yang sangat berkesan, pesakit perlu melakukan pemeriksaan, yang merangkumi:

    • Ujian darah yang komprehensif. Pemeriksaan ini membolehkan anda menentukan berapa banyak sel darah putih dan merah dalam darah;
    • Analisis Pengumpulan Platelet. Kajian ini akan memberi peluang untuk memahami sama ada platelet dapat saling melekat;
    • Penentuan tempoh pendarahan. Kajian ini menunjukkan berapa lama selepas tusukan permukaan kulit adalah penyumbatan saluran darah.

    Gejala Kebolehtelapan Rendah

    Pakar telah lama mengetahui tanda-tanda yang memungkinkan untuk menentukan dengan tepat bahawa terdapat masalah dengan pembekuan dalam biologi cecair biologi pada tubuh manusia. Ini dapat ditentukan oleh gejala utama berikut:

    1. Gusi berdarah;
    2. Kadar hematoma, lebam yang sangat tinggi, kadang-kadang disertai oleh darah dari hidung;
    3. Pendarahan kerosakan tanpa sebab, termasuk calar kecil;
    4. Kesukaran menghentikan darah.

    Kekentalan yang lemah juga dapat ditunjukkan dengan jelas oleh fakta bahawa hematoma muncul di tempat lebam kecil. Sekiranya ini selalu berlaku, maka kita dapat mengatakan bahawa pesakit itu terdedah kepada penyakit von Willebrand.

    Pilihan rawatan

    Sukar untuk mengetahui bahawa darah mula membeku lebih teruk, kerana orang dewasa jarang cedera, yang akan mengakibatkan pendarahan. Sekiranya diagnosis pembekuan cecair biologi yang lemah dibuat dalam keadaan klinikal, maka penyelesaian terbaik bagi pesakit adalah dengan mengetahui sebab-sebab patologi ini secepat mungkin dan mendengar cadangan pakar..

    Namun, tentu saja, dalam keadaan biasa, apabila seseorang mengetahui tentang penyebab disfungsi, misalnya, penggunaan pemisahan dan ubat penahan sakit, anda hanya perlu berhenti mengambil ubat ini sehingga pembekuan darah kembali normal. Perkara yang paling penting adalah mengetahui bahawa ahli hematologi akan membantu menyelesaikan masalah ini..

    Adalah sangat penting untuk mengenal pasti dan memulakan rawatan patologi yang paling biasa - onkologi atau penyakit hati. Pilihan rawatan juga merangkumi:

    • Penggunaan vitamin K melalui suntikan;
    • Pelaksanaan pemindahan darah;
    • Dadah yang meningkatkan kebekuan;
    • Masalah platelet lain.

    Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan ini, penggunaan ubat-ubatan rakyat juga akan membantu meningkatkan pembekuan. Diet haruslah seperti makanan yang mengandungi banyak asam folat, kalsium, dan asam amino. Sebilangan besar bahan ini terdapat dalam kefir, keju kotej, susu. Daging dan makanan laut akan membantu dalam rawatan penyakit ini. Ia juga sangat penting untuk memakan sayur-sayuran seperti kubis, bawang dan bayam..

    Penyakit ini juga dapat diatasi dengan decoctions dan tincture, misalnya, dari pendaki burung, jelatang dioecious dan banyak tanaman lain yang kaya dengan vitamin K, C, dan juga dapat mengurangi jumlah gula, dan juga sebaliknya meningkatkan kandungan hemoglobin dalam cairan biologi.

    Dalam rawatan ubat-ubatan rakyat, banyak pesakit sering menggunakan yarrow, yang mempunyai kesan anti-radang dan suka membersihkan, serta vasodilatasi.

    Kemungkinan komplikasi

    Sekiranya anda menemui sebab-sebab pembekuan darah rendah, adalah perlu untuk memulakan rawatan secepat mungkin, kerana hanya dengan cara ini hasil yang baik dapat diperoleh. Sekiranya anda tidak melakukannya tepat pada waktunya, komplikasi berikut mungkin berlaku:

    1. Pendarahan di saluran pencernaan;
    2. Pendarahan di otak
    3. Kesakitan dan pendarahan sendi yang teruk.

    Sekiranya seseorang didapati mempunyai daya pembekuan darah yang buruk, rawatannya mungkin berbeza, tetapi terapi harus dimulakan secepat mungkin. Bagaimanapun, patologi ini sangat berbahaya untuk kesihatan manusia dan kadang-kadang bahkan mati. Pada simptom pertama, pesakit harus segera berjumpa pakar untuk mengelakkan masalah serius.

    Video gangguan pembekuan darah

    Dalam video ini, Dr. Komarovsky akan melakukan ujian darah klinikal:

    Pembekuan darah yang buruk: sebab, gejala, rawatan

    Masalah di mana darah membeku dengan buruk disebut gangguan pendarahan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tidak ada penyumbatan saluran darah yang normal apabila ia rosak..

    Apabila semuanya baik-baik saja, maka dengan pendarahan di tempat luka, darah mulai menebal, yang mencegah kehilangannya yang besar. Tetapi kadang-kadang mekanisme kompleks ini tidak berfungsi, dan ini menyebabkan pendarahan yang teruk atau berpanjangan.

    Apabila darah membeku dengan buruk, ini tidak selalu menyebabkan kehilangan luaran. Ia juga boleh muncul sebagai pendarahan di bawah kulit atau otak..

    Punca Pembekuan Darah yang Buruk

    Darah membeku dengan teruk apabila terdapat masalah dengan faktor pembekuan darah - zat di dalamnya yang memberikan proses ini. Sebilangan besar bahan ini adalah protein yang berbeza. Oleh itu, banyak sebab berkaitan dengan kecacatan protein plasma (komponen darah yang cair). Protein ini secara langsung bertanggungjawab untuk bagaimana darah membeku, bertanggungjawab untuk menyekat saluran yang rosak. Dalam beberapa penyakit, mereka mungkin sama sekali tidak hadir, atau mengandung kuantiti yang terlalu rendah. Sebilangan besar penyakit ini turun-temurun (ditularkan dari ibu bapa kepada anak melalui gen).

    Walau bagaimanapun, pembekuan darah yang buruk dapat disebabkan bukan hanya oleh kelainan genetik. Berikut adalah senarai semua sebab utama:

    • Gangguan Keturunan. Ini terutamanya merangkumi penyakit hemofilia dan penyakit von Willebrand. Hemofilia adalah penyakit yang disertai dengan pembekuan darah yang buruk. Penyakit Von Willebrand adalah gangguan di mana faktor darah dengan nama yang sama (von Willebrand) tidak mencukupi atau sama sekali tidak ada, yang menyebabkan gangguan pembekuan;
    • Kekurangan vitamin K;
    • Karsinoma hati itu sendiri atau barah selnya dengan barah dari organ lain;
    • Kerosakan dan penyakit hati yang lain, paling sering berjangkit (hepatitis) dan menyebabkan parut (sirosis);
    • Penggunaan jangka panjang antibiotik kuat atau ubat antikoagulan (ubat-ubatan yang bertujuan memerangi pembentukan gumpalan darah);
    • Penggunaan ubat-ubatan yang disebut penghambat angiogenesis, yang dalam beberapa kes diperlukan untuk memperlambat dan mencegah pertumbuhan dan pengembangan saluran darah baru di dalam tubuh;
    • Thrombocytopenia - keadaan di mana tahap platelet jatuh di bawah norma yang ditetapkan;
    • Anemia - keadaan apabila tahap hemoglobin atau sel darah merah jatuh di bawah norma yang ditetapkan;
    • Beberapa gangguan lain yang tidak disebabkan oleh barah.

    Penyebab masalah pembekuan yang paling biasa adalah:

    Berdasarkan yang disebutkan di atas, penyebab pembekuan darah yang lemah dapat dibahagikan kepada yang diwarisi (ditularkan oleh genetik) dan diperoleh. Sebahagian daripada mereka menyebabkan pendarahan secara spontan, sementara yang lain menyebabkan kehilangan darah setelah kerosakan vaskular - kecederaan.

    • Gangguan pembekuan keturunan yang paling biasa adalah:
      hemofilia A dan B, disebabkan oleh kekurangan atau ketiadaan protein tertentu yang melakukan fungsi pembekuan darah, yang termasuk dalam kumpulan faktor. Gangguan ini menyebabkan pendarahan teruk atau tidak biasa..
    • Kekurangan faktor pembekuan II, V, VII, X, XII - menyebabkan masalah pembekuan darah atau pendarahan yang tidak normal.
    • Penyakit von Willebrand adalah gangguan pembekuan keturunan yang paling biasa disebabkan oleh kekurangan faktor von Willebrand (salah satu protein plasma) yang membantu platelet melekat dan melekat pada dinding saluran darah.

    Beberapa penyakit dan keadaan perubatan juga boleh menyebabkan kekurangan satu atau lebih faktor pembekuan..
    Penyebab yang paling biasa dari gangguan pembekuan yang diperoleh adalah penyakit hati tahap akhir atau kekurangan vitamin K. Menurut Persatuan Kimia Klinikal Amerika (AACC), ini kerana kebanyakan faktor pembekuan terbentuk di hati dan beberapa faktor pembekuan bergantung kepada vitamin K..

    Gejala pembekuan darah yang lemah

    Tanda utama gangguan pendarahan adalah pendarahan yang berlangsung terlalu lama atau terlalu teruk. Pendarahan biasanya lebih sukar daripada biasa dan tanpa sebab yang jelas..
    Gejala lain termasuk:

    • lebam yang tidak dapat dijelaskan;
    • pendarahan haid yang berat;
    • mimisan yang kerap;
    • pendarahan terlalu lama akibat luka kecil.

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya darah membeku dengan teruk

    Sekiranya terdapat gejala di atas, anda mesti berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan. Pada masa pendarahan itu sendiri, rawatan perubatan pertolongan cemas harus diberikan sesuai dengan cadangan umum berdasarkan lokasi dan jenis kecederaan. Hubungi ambulans jika perlu.

    Diagnostik

    Untuk mendiagnosis pembekuan darah, doktor terlebih dahulu memeriksa sejarah perubatan pesakit. Untuk melakukan ini, dia akan mengajukan pertanyaan mengenai adanya masalah kesihatan dan ubat-ubatan. Anda perlu menjawab seperti senarai soalan ini:

    • Apakah simptom yang disertainya??
    • Berapa kerap berlaku pendarahan?
    • Berapa lama pendarahan berlangsung?
    • Apa yang anda lakukan sebelum pendarahan bermula (misalnya, anda sakit dengan sesuatu, mengambil ubat)?

    Ujian asas untuk memeriksa kebekuan darah:

    • Lengkapkan jumlah darah untuk memeriksa kehilangan darah semasa mengambil ujian, serta jumlah sel darah merah dan putih.
    • Analisis agregasi platelet, yang menunjukkan bagaimana platelet dapat saling melekat.
    • Ukur masa pendarahan untuk melihat seberapa cepat saluran darah tersumbat setelah jari dicucuk dengan pen.

    Pilihan rawatan pembekuan yang lemah

    Rawatan gangguan pendarahan bermula dari sebab-sebab mengapa ia disebabkan. Sekiranya mungkin, penyakit yang menyebabkan gangguan ini, seperti barah atau penyakit hati, segera diobati. Rawatan tambahan termasuk:

    • Pengambilan vitamin K sebagai suntikan;
    • Dadah yang bertujuan meningkatkan fungsi pembekuan;
    • Transfusi plasma darah penderma beku atau platelet penderma;
    • Ubat-ubatan lain, termasuk hidroksiurea (Droxia, Hydrea), dan oprelvequin (Neumega) untuk rawatan gangguan yang berkaitan dengan platelet.

    Merawat kesan kehilangan darah

    Persediaan besi

    Sekiranya terdapat kehilangan darah yang ketara, doktor mungkin akan menetapkan ubat yang mengandungi zat besi untuk menambah jumlahnya di dalam badan. Tahap zat besi yang rendah boleh menyebabkan anemia kekurangan zat besi, yang disertai dengan perasaan lemah, sesak nafas, dan pening. Salah satu ubat yang paling biasa dan berpatutan dalam kes ini adalah Hematogen. Sebagai tambahan kepada rawatan zat besi, mungkin diperlukan pemindahan darah..

    Pemindahan darah

    Semasa prosedur ini, seperti yang diketahui oleh kebanyakan orang, kehilangan darah dikompensasikan oleh penderma. Darah yang didermakan mestilah sesuai untuk jenis darah untuk mengelakkan komplikasi. Prosedur ini dijalankan hanya di hospital..

    Komplikasi pembekuan darah

    Hasil terbaik dalam rawatan dapat dicapai sekiranya rawatan dimulakan seawal mungkin. Komplikasi boleh berlaku jika anda memulakannya terlambat atau setelah pendarahan teruk.

    Komplikasi gangguan pendarahan biasa:

    • pendarahan di otak;
    • pendarahan di saluran gastrousus;
    • pendarahan dan sakit sendi.

    Kekurangan pembekuan darah

    Gangguan koagulologi yang disebabkan disebabkan oleh penurunan tahap (atau aktiviti) satu atau lebih faktor pembekuan dan boleh berlaku dengan sebilangan besar penyakit. Yang paling biasa adalah:
    1) kekurangan faktor pembekuan vitamin K (kekurangan makanan, kekurangan penyerapan vitamin K pada pesakit dengan penyakit usus, mengambil sejumlah ubat);
    2) kekurangan faktor pembekuan darah dalam penyakit hati;
    3) pembekuan intravaskular yang tersebar (DIC);
    4) penghambat pembekuan (antibodi terhadap faktor VIII, antibodi antiphospholipid).

    Sintesis faktor pembekuan plasma di hati (prothrombin, faktor VII, IX, X, protein C dan S) bergantung pada tahap vitamin K. Vitamin K yang terkandung dalam makanan diserap dalam usus kecil dan terkumpul di dalam hati. Dalam mikrosom hati, ia berubah menjadi epoksid aktif, yang berfungsi sebagai kofaktor karboksilasi enzimatik residu asid glutamat dalam molekul faktor kompleks prothrombin.

    Pelanggaran metabolisme vitamin K (kekurangan makanan, kekurangan penyerapan, penyumbatan saluran empedu) menyebabkan penurunan pengeluaran faktor-faktor ini dan kepekatannya dalam plasma darah.

    Selalunya, kekurangan vitamin K berkembang pada pesakit yang sakit serius dengan gangguan makan, terutama ketika dirawat dengan ubat-ubatan yang merupakan antagonis farmakologi vitamin (antikoagulan tidak langsung) atau menghambat mikroflora usus (antibiotik spektrum luas, sulfonamida).

    Indeks prothrombin adalah kaedah yang mudah dan berpatutan untuk mendiagnosis kekurangan vitamin K dan memantau hasil rawatan. Untuk pencegahan dan rawatan, Vikasol digunakan pada dosis 15-30 mg sehari secara lisan atau parenteral selama 3-4 hari, diikuti dengan pengulangan setelah 4-7 hari.

    Punca dan rawatan pembekuan darah yang buruk

    Pembekuan darah yang lemah: sebab, rawatan, gejala dan komplikasi

    Ringkasan artikel:

    Dalam keadaan normal, kelikatan darah sesuai dengan air, kerana hanya dalam keadaan seperti itu, jaringan dapat memberikan zat-zat yang diperlukan. Namun, jika terdapat pembekuan darah yang lemah, penyebabnya, rawatan penyakit ini mungkin berbeza. Ini boleh menjadi penyebab pelbagai penyakit yang mempengaruhi kualiti komposisi cecair biologi ini dan kesihatan sistem peredaran darah secara keseluruhan..

    Punca Pembekuan Darah Rendah

    Apabila terdapat pelbagai masalah dengan protein yang terdapat dalam plasma darah (komponen cair) - ia mungkin mempunyai daya pembekuan yang rendah. Bagaimana pembekuan darah bergantung pada protein ini, kerana ia bertanggungjawab secara langsung untuk penyumbatan saluran darah sekiranya berlaku kerosakan..

    Sekiranya terdapat pelbagai penyakit, protein ini mungkin terkandung dalam jumlah yang tidak mencukupi atau sama sekali tidak ada. Data patologi sering dihantar dari ibu bapa kepada anak-anak. Selain itu, penyakit ini dapat menular bukan hanya pada tingkat genetik, tetapi juga muncul disebabkan oleh sebab-sebab lain, yaitu:

    1. Kekurangan vitamin K
    2. Penyakit pada peringkat genetik. Jadi, sebagai contoh, penyakit von Willebrand, atau hemofilia, dapat dikesan pada bayi;
    3. Penyakit hati. Gangguan pembekuan darah sering berlaku dengan sirosis atau hepatitis berjangkit;
    4. Karsinoma hati. Masalah ini juga dihadapi akibat penyakit onkologi organ lain;
    5. Penggunaan antibiotik yang kuat untuk masa yang lama. Penyebab pembekuan rendah mungkin penggunaan antikoagulan - ubat yang mencegah pembentukan gumpalan darah;
    6. Thrombositopenia. Dalam kes ini, penurunan jumlah platelet dalam darah berlaku;
    7. Penggunaan perencat angiogenesis yang mencegah dan menghalang penampilan saluran darah baru di dalam tubuh manusia;
    8. Anemia. Semasa penyakit ini, tahap hemoglobin menurun di bawah norma.

    Cara mendiagnosis penyakit?

    Untuk mengenal pasti penyebab patologi dan pemilihan rawatan yang sangat berkesan, pesakit perlu melakukan pemeriksaan, yang merangkumi:

    • Ujian darah yang komprehensif. Pemeriksaan ini membolehkan anda menentukan berapa banyak sel darah putih dan merah dalam darah;
    • Analisis Pengumpulan Platelet. Kajian ini akan memberi peluang untuk memahami sama ada platelet dapat saling melekat;
    • Penentuan tempoh pendarahan. Kajian ini menunjukkan berapa lama selepas tusukan permukaan kulit adalah penyumbatan saluran darah.

    Gejala Kebolehtelapan Rendah

    Pakar telah lama mengetahui tanda-tanda yang memungkinkan untuk menentukan dengan tepat bahawa terdapat masalah dengan pembekuan dalam biologi cecair biologi pada tubuh manusia. Ini dapat ditentukan oleh gejala utama berikut:

    1. Gusi berdarah;
    2. Kadar hematoma, lebam yang sangat tinggi, kadang-kadang disertai oleh darah dari hidung;
    3. Pendarahan kerosakan tanpa sebab, termasuk calar kecil;
    4. Kesukaran menghentikan darah.

    Kekentalan yang lemah juga dapat ditunjukkan dengan jelas oleh fakta bahawa hematoma muncul di tempat lebam kecil. Sekiranya ini selalu berlaku, maka kita dapat mengatakan bahawa pesakit itu terdedah kepada penyakit von Willebrand.

    Pilihan rawatan

    Sukar untuk mengetahui bahawa darah mula membeku lebih teruk, kerana orang dewasa jarang cedera, yang akan mengakibatkan pendarahan. Sekiranya diagnosis pembekuan cecair biologi yang lemah dibuat dalam keadaan klinikal, maka penyelesaian terbaik bagi pesakit adalah dengan mengetahui sebab-sebab patologi ini secepat mungkin dan mendengar cadangan pakar..

    Namun, tentu saja, dalam keadaan biasa, apabila seseorang mengetahui tentang penyebab disfungsi, misalnya, penggunaan pemisahan dan ubat penahan sakit, anda hanya perlu berhenti mengambil ubat ini sehingga pembekuan darah kembali normal. Perkara yang paling penting adalah mengetahui bahawa ahli hematologi akan membantu menyelesaikan masalah ini..

    Adalah sangat penting untuk mengenal pasti dan memulakan rawatan patologi yang paling biasa - onkologi atau penyakit hati. Pilihan rawatan juga merangkumi:

    • Penggunaan vitamin K melalui suntikan;
    • Pelaksanaan pemindahan darah;
    • Dadah yang meningkatkan kebekuan;
    • Masalah platelet lain.

    Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan ini, penggunaan ubat-ubatan rakyat juga akan membantu meningkatkan pembekuan. Diet haruslah seperti makanan yang mengandungi banyak asam folat, kalsium, dan asam amino. Sebilangan besar bahan ini terdapat dalam kefir, keju kotej, susu. Daging dan makanan laut akan membantu dalam rawatan penyakit ini. Ia juga sangat penting untuk memakan sayur-sayuran seperti kubis, bawang dan bayam..

    Penyakit ini juga dapat diatasi dengan decoctions dan tincture, misalnya, dari pendaki burung, jelatang dioecious dan banyak tanaman lain yang kaya dengan vitamin K, C, dan juga dapat mengurangi jumlah gula, dan juga sebaliknya meningkatkan kandungan hemoglobin dalam cairan biologi.

    Dalam rawatan ubat-ubatan rakyat, banyak pesakit sering menggunakan yarrow, yang mempunyai kesan anti-radang dan suka membersihkan, serta vasodilatasi.

    Kemungkinan komplikasi

    Sekiranya anda menemui sebab-sebab pembekuan darah rendah, adalah perlu untuk memulakan rawatan secepat mungkin, kerana hanya dengan cara ini hasil yang baik dapat diperoleh. Sekiranya anda tidak melakukannya tepat pada waktunya, komplikasi berikut mungkin berlaku:

    1. Pendarahan di saluran pencernaan;
    2. Pendarahan di otak
    3. Kesakitan dan pendarahan sendi yang teruk.

    Sekiranya seseorang didapati mempunyai daya pembekuan darah yang buruk, rawatannya mungkin berbeza, tetapi terapi harus dimulakan secepat mungkin. Bagaimanapun, patologi ini sangat berbahaya untuk kesihatan manusia dan kadang-kadang bahkan mati. Pada simptom pertama, pesakit harus segera berjumpa pakar untuk mengelakkan masalah serius.

    Video gangguan pembekuan darah

    Dalam video ini, Dr. Komarovsky akan melakukan ujian darah klinikal:

    Pembekuan darah yang lemah: penyebab gangguan, diagnosis, rawatan dan prognosis

    Gangguan hematologi adalah gangguan yang meluas, kadang-kadang tidak dapat dilihat oleh orang itu sendiri sehingga titik tertentu. Senarai kemungkinan penyimpangan besar, bergantung pada diagnosis spesifik, langkah-langkah terapi yang sesuai akan diperlukan..

    Gangguan hampir selalu membawa ancaman kematian yang berpotensi, jadi anda tidak boleh membiarkan semuanya berjalan dengan sendirinya.

    Pembekuan darah yang buruk juga disebut hypocoagulation, disertai dengan penurunan kemampuan tisu penghubung cair secara bebas memasuki keadaan tidak aktif, kemungkinan agregasi platelet dan lekatannya.

    Terdapat banyak pilihan mengapa ini boleh berlaku; kualiti dan intipati terapi bergantung pada diagnosis khusus..

    Gangguan pembekuan disertai dengan tanda-tanda klinikal tertentu. Mereka berbahaya seperti itu. Tanpa rawatan, akibat maut dari pendarahan besar tidak dapat dielakkan. Luaran atau dalaman.

    Ramalan bergantung pada kualiti rawatan dan ciri individu tubuh manusia.

    Mekanisme pengembangan pelanggaran

    Inti masalah adalah sekumpulan kemungkinan penyimpangan. Mereka heterogen, tetapi memberikan kesan negatif yang sama..

    Gangguan sel platelet berbentuk

    Terdapat dua jenis proses patologi.

    Yang pertama berkaitan dengan perubahan ciri kualitatif struktur ini. Dalam kes ini, jumlahnya tetap sama. Bentuk gangguan ini adalah yang paling biasa. Ia disertai dengan kerosakan sel berbentuk dan, akibatnya, pengurangan daya pembekuan. Ini adalah apa yang disebut trombositopati, ia didiagnosis agak lebih rumit..

    Yang kedua ditentukan oleh bilangan platelet yang tidak mencukupi di tempat tidur. Oleh itu kemustahilan fizikal badan untuk mengarahkan jumlah sel yang diperlukan ke lokasi kerosakan, di mana ia diperlukan pada masa ini. Ucapan mengenai apa yang disebut trombositopenia.

    Kedua-dua gangguan sama berbahaya dan berlaku dalam jumlah keadaan yang hampir sama. Rawatan berbeza.

    Pelanggaran pengeluaran faktor pembekuan yang disebut

    Bahan-bahan yang benar-benar memulai proses penghentian pembebasan tisu penghubung cair secara normal, mengaktifkan mekanisme pemulihan. Terdapat lebih daripada selusin bahan tersebut, dan semuanya disintesis dalam tubuh manusia..

    Dalam beberapa gangguan, seperti hemofilia, cacat lahir, penyakit ganas pada sumsum tulang, sintesis melemah atau berhenti sama sekali, yang menimbulkan risiko kematian.

    Lebih-lebih lagi, seseorang tidak bertolak ansur dengan luka yang minimum, kerana penyembuhan menjadi sangat sukar.

    Sebaliknya, pendarahan spontan sangat mungkin. Pesakit sentiasa berada dalam bahaya. Ini adalah perubahan pembekuan paling teruk..

    Terjejas pengeluaran sebatian protein tertentu

    Berdiri terpisah adalah perkembangan sintesis fibrinogen yang tidak mencukupi, yang berubah menjadi fibrin. Ini adalah salah satu faktor pembekuan utama..

    Tidak seperti kes yang serupa, masalah dengan pengeluaran sebatian ini sangat umum dan mempunyai akibat yang buruk, kerana tidak ada kaedah terapi moden yang cukup berkesan. Dan sama sekali tidak berguna.

    Mekanisme mungkin terdapat dalam sistem tertentu. Semakin banyak faktor negatif dalam anamnesis, semakin sukar keadaannya dan semakin sukar bagi doktor untuk mengatasinya.

    Prestasi biasa

    Untuk mengetahui apakah ada masalah, anda perlu mengetahui apa itu kadar pembekuan darah:

    • Waktu pendarahan - dikaji dari saat tusukan jari. Adalah dipercayai bahawa waktu pembekuan adalah normal jika pendarahan berakhir setelah 2-3 minit dari awal prosedur;
    • Agregasi - penyambungan tromhemobosit dikaji, petunjuk pada tahap 0-20% dianggap sebagai norma;
    • Adhesi - penunjuk ini bertanggungjawab untuk lekatan platelet ke dinding saluran darah yang telah rosak. Tahap semula jadi adalah 20-50%;
    • Kekentalan di luar badan - undur bermula dari pengambilan darah dan berakhir setelah ia membeku di dalam bekas perubatan atau gelas. Untuk darah kapilari dan vena, 3-5 dan 5-10 minit, masing-masing, mencukupi;
    • Indeks prothrombin - tentukan antara masa pembekuan pada pesakit dan orang yang sihat. Norma adalah 90-107%. Pada wanita pada akhir kehamilan, kadar IPT mungkin sedikit meningkat;
    • Fibrinogen - pada lelaki dan wanita, jika mereka sihat, indikator berada pada tahap 2-4 g / l;
    • Masa trombin - fibrinogen akan berubah menjadi fibrin dalam 14-18 saat;
    • APTT, yang bermaksud singkatan masa tromboplastin separa, mempunyai norma 30-40 saat.

    Sebab-sebabnya

    Terdapat banyak pilihan. Penentuan pencetus boleh menjadi subjek kajian saintifik tunggal. Sekiranya kita bercakap mengenai perkara yang paling biasa:

    • Penyakit ganas. Terlepas dari lokasi tumor. Pelanggaran sangat ketara dengan adanya gangguan jangka panjang, ukuran neoplasia yang besar dan permulaan keruntuhannya. Tubuh tidak dapat melawan di beberapa bahagian depan, darah tidak membeku sebagaimana mestinya.

    Selain itu, perlu diingat bahawa produk pemusnahan struktur onkologi meracuni seluruh tubuh, ini menyebabkan penurunan intensiti sumsum tulang. Pembentukan darah menjadi perlahan dan bertambah teruk.

    • Patologi hati. Sirosis dianggap sebagai pemegang rekod dalam hal ini (mengikut keparahan manifestasi). Nekrosis akut tisu organ. Kelainan ini berlaku terutamanya di kalangan penggemar alkohol, walaupun pilihan mungkin ada. Tetapi tidak kerap.

    Perubahan ini disertai dengan pelanggaran pembekuan kerana beberapa sebab. Hati tidak dapat membersihkan tisu cecair dari racun. Bahan beracun mengganggu pembekuan normal.

    Sebaliknya, organ secara langsung menghasilkan beberapa faktor pembekuan, disfungsi apa pun akhirnya menyebabkan pelanggaran akut.

    Lebih jarang, gangguan itu disebabkan oleh penyakit berjangkit, seperti hepatitis. Bentuk proses beracun juga sangat berbahaya..

    • Penggunaan ubat anti-radang bukan steroid secara sistematik. NSAID digunakan dalam kursus pendek selama beberapa hari. Ini dapat dilihat secara langsung dalam penjelasan kepada wakil subkumpulan farmakologi ini. Oleh itu, sebarang penyimpangan mengakibatkan pelanggaran.

    Pertama sekali, ia adalah hasil kerosakan hati beracun. Sebaliknya, kapal menderita secara serentak. Ketelapan mereka meningkat.

    Kesan sampingan ubat-ubatan anti-radang bukan steroid harus dipertimbangkan semasa merancang terapi..

    Analgesik berdasarkan natrium metamizole juga mempunyai kesan negatif..

    • Kekurangan aktiviti imun. Berkurangnya kemampuan tubuh untuk mempertahankan diri disertai dengan pembentukan fokus kronik kerosakan virus atau bakteria. Pesakit tidak selalu disyaki berlaku.

    Ini mungkin sakit tekak, yang selalu meradang, tetapi penyakit ini tidak simptomatik. Banyak pilihan. Menurunkan gigi.

    Dengan adanya sumber jangka panjang, racun, sisa produk agen mengganggu fungsi normal sumsum tulang, menyebabkan kerosakan platelet dan pembekuan darah rendah.

    • Alahan. Reaksi kekebalan tubuh yang akut berakhir dengan pembebasan sejumlah bahan yang sangat toksik - histamin. Ia memiliki kemampuan untuk memusnahkan sel, oleh itu, dengan tindak balas intensif tubuh, kemungkinan mengembangkan trombositopenia sementara adalah tinggi. Dengan alahan yang kerap, prosesnya mungkin berulang, dan ini sudah berbahaya.
    • Faktor persekitaran yang buruk. Ini mungkin termasuk pekerjaan di perusahaan berbahaya, hidup dalam keadaan persekitaran yang negatif. Terdapat banyak pilihan. Perubahan keadaan membolehkan anda cepat sembuh. Tanpa terapi khusus.
    • Kekurangan kalsium. Memainkan salah satu peranan penting. Sebagai peraturan, gangguan itu dikesan bukan oleh kebekuan darah rendah, tetapi oleh manifestasi lain: misalnya, tulang rapuh, masalah dengan gigi, rambut, kuku, tekanan darah tinggi, gangguan irama jantung dan lain-lain. Setelah mengembalikan keseimbangan elektrolit dalam badan, menormalkan kepekatan sebatian, semuanya kembali normal.
    • Penggunaan antibiotik secara sistematik. Terutama dengan perubahan tajam dalam ubat-ubatan atau mengambil beberapa item sekaligus. Anda mesti merancang dan bersedia menghadapi kemungkinan kesan sampingan..
    • Penggunaan ubat hormon. Kontraseptif oral, lebih jarang menggantikan ubat-ubatan yang diresepkan untuk pelanggaran sistem endokrin: kelenjar tiroid, kelenjar pituitari, dengan kekurangan hormon seks tertentu, yang menyebabkan pembekuan darah yang buruk.
    • Penyakit sumsum tulang malignan. Berjumpa secara relatif jarang, disertai oleh gangguan berbahaya seluruh badan dan sukar dirawat dengan cara apa pun.
    • Penyakit keturunan kongenital. Hemofilia adalah pilihan klasik, ia disertai dengan pembekuan darah, kerana pengeluaran bahan tertentu yang tidak mencukupi. Tidak dirawat secara kualitatif, ada peluang untuk menangani gejala dan kemudian tidak selalu.
    • Skurvi. Kekurangan vitamin C dengan perkembangan hypocoagulation dalam sistem dan kerapuhan saluran darah yang tidak wajar, termasuk yang besar. Tanpa terapi, gangguan ini boleh membawa maut awal..
    • Kekurangan vitamin K. Bukan sahaja mempengaruhi cara ini, sistem saraf pusat dan sistem kardiovaskular juga menderita. Banyak manifestasi.

    Hipokoagulasi berkembang sebagai tindak balas terhadap kekurangan faktor pembekuan atau masalah platelet. Pengenalpastian penyebabnya dilakukan oleh ahli hematologi dengan kaedah makmal dan instrumental.

    Menyatakan hasilnya

    Menentukan keputusan ujian sangat penting untuk tindakan selanjutnya. Anda harus mempertimbangkan norma jumlah platelet mengikut umur:

    • Umur dua minggu - wanita 144-449 ribu / μl, lelaki 218-419 ribu / μl;
    • Sehingga 4.3 minggu - masing-masing 279-571 dan 248-586 ribu / μl pada wanita dan lelaki;
    • Hingga 8.6 minggu - pada wanita pada tahap 331-597 ribu / μl, dan pada lelaki 229-562 ribu / μl;
    • Hingga 6 bulan - pada wanita dan lelaki, indikatornya normal pada 247-580 dan 244-529 ribu / μl, masing-masing;
    • Sehingga dua tahun - pada wanita 214-459 ribu / μl, lelaki 206-445 ribu / μl;
    • Sehingga 6 tahun - masing-masing 189-394 dan 202-403 ribu / μl pada wanita dan lelaki;
    • Lebih dari 6 tahun, indikator 150-400 dianggap sebagai norma, tanpa mengira jantina.

    Gejala

    Gambaran klinikal hampir selalu sama, tetapi dengan kemerosotan yang semakin meningkat, kemunculan tanda-tanda baru dan kemerosotan yang lama dan yang lama diperhatikan..

    Senarai manifestasi anggaran:

    • Pendarahan yang tidak dapat diatasi. Sekiranya pembekuan terganggu, masalah rancangan serupa diperhatikan. Seseorang walaupun setelah mengalami kecederaan ringan tidak dapat menghentikan aliran tisu penghubung cecair.

    Ini boleh berterusan berjam-jam. Bergantung pada kawasan kerosakan, proses ini cukup mampu menimbulkan komplikasi maut.

    • Kemunculan hematoma pada badan adalah tanda utama penurunan kebekuan. Lebam terbentuk dengan cara yang huru-hara. Tanpa faktor pengaruh mekanikal yang dapat dilihat dan momen-momen yang memprovokasi. Kawasan penyetempatan yang paling kerap adalah lengan, kaki, batang badan. Semasa pendedahan fizikal, hematoma besar juga terbentuk. Ini adalah tanda-tanda gangguan pembekuan yang membimbangkan pada masa yang sama..
    • Pendarahan dalaman. Mereka dijumpai di lokasi yang berbeza: saluran pencernaan, sistem pembiakan, paru-paru. Juga mungkin keluarnya tisu penghubung cair ke sendi, dengan gejala yang jelas seperti sakit teruk, bengkak. Peningkatan keluasan yang ketara.
    • Najis yang teruk. Ini mengenai kehadiran darah dalam tinja. Sebagai peraturan, dengan bentuk ringan dan pada tahap awal pembekuan koagulasi, sedikit penyimpangan intensiti diperhatikan.

    Jejak tisu penghubung cair dapat dikesan dalam bentuk tompok hitam atau darah segar. Bergantung pada bahagian saluran pencernaan mana ada masalah.

    • Gangguan kencing. Mengubah warna urin tidak gelap atau merah. Hematuria menunjukkan gangguan buah pinggang.
    • Masalah sistem kardiovaskular. Melonjak dalam tekanan darah. Gangguan irama (takikardia, extrasystole, ventrikular atau fibrilasi atrium). Penyimpangan sedemikian memerlukan perhatian perubatan segera..
    • Anemia sebagai akibatnya dan pada masa yang sama gejala. Ia berlaku pada hampir semua pesakit dengan proses patologi yang panjang dan tidak mengganggu.
    • Pendarahan yang banyak semasa haid. Menorrhagia yang disebut. Perubahan asiklik mungkin..
    • Gusi berdarah. Semasa menggosok gigi, mengunyah dan begitu sahaja. Pelanggaran spontan berlaku.
    • Sakit hidung. Akibat bernafas, cubalah meniup hidung anda. Dengan hypocoagulation yang berkembang, permulaan penyimpangan yang tidak masuk akal diperhatikan. Pembetulan biasanya memerlukan tamponade, semuanya bergantung pada keadaan..
    • Kesedaran terjejas. Dengan kehilangan darah yang berat, otak kekurangan zat makanan, yang menjadi sumber sinkop.

    Gejala bergantung pada kerumitan kes..

    Penyimpangan nilai dalam analisis

    Sekiranya kajian menunjukkan bahawa pesakit mempunyai pembekuan darah yang lemah, dia harus melihat masalah ini dengan lebih terperinci. Yaitu, apa yang boleh mempengaruhi penyimpangan:

    • Pendarahan yang berpanjangan setelah tusukan jari menunjukkan kekurangan vitamin C, kesan negatif pelbagai ubat dan trombositopenia;
    • Sekiranya indeks agregasi melebihi 0-20%, ini menunjukkan adanya diabetes mellitus, trombosis, infark miokard, aterosklerosis;
    • Tahap lekatan yang berkurang menunjukkan berlakunya penyakit serius di dalam badan seperti leukemia akut, kegagalan buah pinggang;
    • Dengan peningkatan kadar pembekuan di luar badan, penyakit hati disyaki, atau pesakit mengambil antikoagulan;
    • Penurunan PTI dicirikan oleh kekurangan vitamin yang tergolong dalam kumpulan K. Ini juga boleh membicarakan dysbiosis, enterocolitis;
    • Protein fibrinogen juga menunjukkan masalah kesihatan. Oleh itu, jika diturunkan, pesakit mungkin mengalami sirosis, hepatitis, kadar vitamin B12 yang rendah, dan jika meningkat, pelbagai keradangan, radang paru-paru, infark miokard;
    • Peningkatan masa trombin adalah tanda penyakit buah pinggang, kerosakan fungsi sistem imun;
    • Penurunan APTT - hemofilia berkembang, dan meningkat - dalam badan tidak ada kumpulan vitamin K yang mencukupi, ada penyakit buah pinggang.

    Apa ujian lain yang diperlukan

    Penting untuk mengenal pasti penyebab pembekuan darah yang lemah; untuk tujuan ini, satu koagulogram tidak mencukupi, kerana hanya membolehkan anda menyatakan fakta masalah, tetapi sebaliknya tidak memberikan banyak maklumat. Aktiviti tambahan diperlukan.

    • Soal jawab pesakit secara lisan. Walaupun tidak masuk akal, ini adalah perkara penting. Adalah perlu untuk memberitahu tentang semua aduan. Berdasarkan gambaran klinikal, gejala, doktor mengemukakan hipotesis dan terus menilai keadaannya.
    • Pengambilan sejarah. Penyiasatan inti pati pelanggaran. Pakar mengemukakan soalan mengenai kemungkinan kemungkinan proses patologi..
    • Ujian darah adalah umum. Adalah wajar untuk menilai petunjuk seperti eosinofil, platelet, fibrinogen dan lain-lain.
    • Penyelidikan biokimia.
    • Ultrasound rongga perut. Pertama sekali, kemungkinan pelanggaran hati.
    • ECG, ECHO.
    • Dalam kes yang sangat kontroversial atau dengan kecurigaan yang jelas, tusukan sumsum tulang ditetapkan. Seterusnya, sampel biopsi diperiksa dalam persekitaran makmal. Berdasarkan hasil penilaian histologi, kesimpulan dibuat.

    Acara sokongan ditugaskan bergantung pada keadaan tertentu..

    Pilihan taktik sepenuhnya terletak di bidang pakar hematologi. Sekiranya perlu, pakar bedah vaskular terlibat.

    Intipati penyakit

    Pembekuan darah yang lemah adalah keadaan patologi yang dicirikan oleh kekurangan enzimatik. Dalam kes ini, ciri-ciri reagen komponen fibrin dan proteolitik dilanggar..

    Nama penyakit ini bergantung kepada etiologinya. Sekiranya faktor utama adalah sintesis platelet yang tidak mencukupi, pelanggaran pembekuan darah disebut trombositopenia. Sekiranya pendarahan teruk disebabkan oleh kekurangan fibrinogen, maka penyakit ini disebut fibrinopenia.

    Terdapat juga masalah lain - hemofilia. Ini adalah patologi keturunan yang ditularkan dari ibu ke anak lelaki. Pada wanita, penyakit ini sangat jarang berlaku.

    Rawatan

    Terapi pembekuan darah ditentukan berdasarkan kes klinikal..

    • Penggunaan ubat-ubatan yang memburukkan pembekuan memerlukan penarikan segera. Sekiranya perlu dilakukan pembetulan lebih lanjut, kursus ini akan disemak semula.
    • Penyakit hati. Rawatan berkesan hanya mungkin pada peringkat awal. Ini berlaku terutamanya untuk keadaan kritikal atau berpotensi membawa maut seperti hepatitis dan sirosis..

    Hepatoprotectors (Essentials, Karsil) diresepkan tanpa gagal, dan diet juga diresepkan. Kawalan dinamik terhadap keadaan badan ditunjukkan. Anda tidak boleh melakukannya tanpanya.

    Kematian tisu subkompensasi dianggap sebagai asas untuk pemindahan. Ia mungkin berlaku selagi pembekuan berada dalam norma relatif. Sebaik sahaja pendarahan bermula, bukan untuk mengelakkan kematian, campur tangan pembedahan tidak lagi masuk akal.

    • Hemofilia dan gangguan lain dari sintesis faktor pembekuan menimbulkan kesukaran besar dari segi terapi. Sehingga kini, tidak ada kaedah pembetulan yang berkesan. Oleh itu, masih perlu untuk memerangi gambaran klinikal. Langkah-langkah diambil untuk menghentikan pendarahan dengan segera. Sekiranya perlu, pemindahan darah, sel darah merah, dan lain-lain ditetapkan..
    • Gangguan platelet biasanya diperbaiki dengan ubat glukokortikoid. Prednisolone, Dexamethasone dan analognya dalam bentuk drop atau tablet. Juga, kesan tertentu mungkin berlaku semasa mengeluarkan limpa. Tetapi tidak selalu. Masalahnya diselesaikan bergantung pada perjalanan penyakit masing-masing..
    • Tumor malignan memerlukan penyingkiran segera. Berdasarkan lokasi dan jenis neoplasia, kaedah penyinaran dan kemoterapi digunakan sebagai kaedah utama atau tambahan.

    Masalah rawatannya rumit dan memerlukan diagnosis yang teliti. Tanpa pemahaman penuh mengenai inti dari proses tersebut, doktor perlu memerangi gejala tersebut, juga memberikan rawatan paliatif dalam situasi putus asa.

    Kemungkinan komplikasi

    Rawatan harus dimulakan seawal mungkin - hanya dalam kes ini mungkin dapat mencapai hasil yang baik. Sekiranya ini tidak dilakukan, komplikasi boleh berlaku, seperti:

    • pendarahan di otak;
    • pendarahan pencernaan;
    • pendarahan dan sakit pada sendi.

    Pembekuan darah yang lemah adalah pelanggaran yang agak berbahaya yang boleh menyebabkan akibat kesihatan yang berbahaya. Oleh itu, sangat penting untuk menentukan penyebabnya tepat pada masanya dan memilih rawatan yang berkesan. Gejala patologi pertama harus menjadi alasan untuk berjumpa doktor.

    Ramalan

    Prospek pemulihan, kelangsungan hidup bergantung pada kes klinikal tertentu.

    Ramalan paling positif untuk faktor pengaruh subjektif. Mengambil ubat, kekurangan vitamin C, K, sementara kesan sementara.

    Penyakit organik jauh lebih rumit. Dengan kemungkinan pembetulan penuh yang berkesan, atau paling tidak terkawal, ada kemungkinan untuk bertahan.

    Hemofilia, penyakit darah ganas, tumor dan proses neoplastik pada peringkat lanjut, sirosis pada fasa terakhir - tidak baik dari segi ramalan.

    Pembekuan darah yang lemah: apa yang perlu dilakukan

    Sekiranya terdapat tanda-tanda penurunan pembekuan darah, anda mesti berjumpa dengan ahli hematologi, menjalani pemeriksaan menyeluruh untuk menentukan punca patologi.

    Kaedah utama untuk memantau keadaan darah adalah analisis biokimia - koagulogram. Semua langkah perubatan dilakukan secara berkala dengan ujian..

    Rawatan penipisan darah yang berlebihan harus dilakukan semestinya di bawah pengawasan doktor, agar tidak memindahkan patologi ke keadaan yang berlawanan dan kemudian melawan peningkatan trombosis.

    Daripada ubat-ubatan yang biasa digunakan:

    • vitamin K dalam bentuk suntikan;
    • asid aminokaproik dan ubat lain yang melambatkan pembubaran fibrin;
    • pembekuan tindakan langsung dan tidak langsung;
    • ubat perangsang platelet - oprelvekin, hydroxyurea.

    Transfusi plasma darah yang mengandungi faktor pembekuan mempunyai kesan yang baik..

    Dalam rawatan pengurangan pembekuan darah, komposisi pemakanan sangat penting. Disyorkan

    • peningkatan kandungan makanan yang mengandung vitamin K dalam diet: memperkaya diet dengan soba, pisang, mangga, lobak, mulberi, lada merah, kekacang, dan kacang walnut;
    • sekatan atau pengecualian minuman berkafein;
    • jelatang, yarrow, rebusan cengkerang kenari - ubat tradisional yang berkesan untuk pendarahan.

    Diet yang betul

    Aspek penting terapi adalah pemakanan yang betul. Anda perlu memasukkan sebanyak mungkin makanan ke dalam diet yang meningkatkan pembekuan darah dan memberi kesan yang baik terhadap komposisinya. Ini termasuk:

    1. Tanaman hijau. Perhatian khusus harus diberikan kepada salad dan bayam. Mereka mengandungi sejumlah besar vitamin K.
    2. Pastikan anda makan jenis ikan berlemak, seperti ikan trout atau salmon. Perkenalkan hati ikan kod ke dalam diet.
    3. Menu harus mempunyai sayur-sayuran sebanyak mungkin. Kubis, wortel, jagung, timun, tomato dan saderi dianggap berguna..
    4. Makan lebih banyak buah: epal, pisang, delima, pir. Minum jus.
    5. Beri merah seperti raspberi, kismis dan strawberi juga akan mendapat faedah..
    6. Walnut.
    7. Kekacang: Kacang, Lentil, Kacang polong.
    8. roti putih.
    9. Soba.
    10. Lemak haiwan: krim, mentega. Apabila memilih daging, lebih baik mengutamakan kambing atau daging babi. Hati babi juga sihat.

    Hemofilia

    Ini adalah patologi keturunan yang berkaitan dengan pelanggaran proses pembekuan darah. Ia diwarisi melalui garis keturunan wanita, dan lelaki jatuh sakit.

    Tanda-tanda utamanya adalah pendarahan pada sendi, pendarahan teruk yang berlaku setelah kecederaan terkecil. Hemarthrosis berulang menyebabkan kerosakan dan imobilisasi sendi, sebab itulah kecacatan berkembang pada usia 20 tahun. Kemunculan hematoma retroperitoneal atau otot yang besar. Kerana tekanan saraf mereka, sakit teruk, paresis dan kelumpuhan berlaku.

    Baca juga purpura Thrombocytopenic

    Penyakit bentuk hemofilia yang teruk menyebabkan pendarahan perut yang teruk. Keadaan ini mengancam nyawa..

    Pesakit harus selalu mengikuti semua cadangan doktor dengan tegas. Semasa menghubungi pakar, anda perlu memberitahu mengenai hemofilia. Rawatan penyakit ini dilakukan dengan memperkenalkan faktor pembekuan ke dalam badan..