Pelanggaran konduksi jantung, sebab, tanda, rawatan secara intraventrikular

Semasa bertanya kepada pakar kardiologi di kaunter penyambut tetamu apa yang merupakan pelanggaran konduksi jantung ventrikel, jangan berharap untuk mendengar jawapan terperinci dan difahami. Ringkasnya, doktor akan menjelaskan bahawa miokardium "melakukan" impuls saraf dengan tidak betul, tetapi tidak akan menerangkan patologi secara terperinci - ini memerlukan masa dan sekurang-kurangnya minimum pengetahuan jantung pesakit. Tidak seorang pun doktor yang berlatih mempunyai masa tambahan, dan dia tidak wajib menjelaskan ciri-ciri anatomi dan fisiologi. Tugas pakar adalah memberitahu anda bagaimana bersikap agar tidak memburukkan lagi penyakit, dan memilih rawatan yang sesuai. Kami mencadangkan untuk memahami pelanggaran konduksi jantung intraventrikular - apakah itu, apa yang berbahaya bagi pesakit dan rawatan apa yang diperlukan.

Terangkan konsep

Tentunya anda ingat dari anatomi sekolah bahawa khas, tisu saraf bertanggungjawab untuk penghantaran impuls saraf. Kontraksi miokard juga disebabkan oleh penghantaran impuls yang menyebabkan sistem pengaliran jantung bertanggungjawab. Ini terdiri daripada simpul dan cabang yang disebut bundle milik-Nya. Secara anatomi, ia terletak di septum interventrikular, dalam strukturnya terdapat dua kaki - kiri dan kanan, yang melakukan impuls ke ventrikel yang sesuai. Ia:

  • Kaki kanan bundle milik-Nya adalah satu serat serat yang bercabang di bahagian bawah ventrikel kanan dan bertanggungjawab untuk melakukan impuls ke kawasan ini.
  • Kaki kiri mempunyai dua cabang, kiri dan kanan, masing-masing melakukan dorongan ke dinding tertentu dari ventrikel kiri. Cabang kaki kiri mempunyai nama mereka sendiri, ini adalah serat Purkinje.

Walau bagaimanapun, impuls tidak segera disebarkan melalui bundle-Nya, membentuk simpul sinusnya, dari mana impuls dihantar ke sistem atrium yang melakukan, dan hanya setelah pengujaannya melalui sinar Bachmann, ia memasuki nod atrioventricular. Dari sambungan atrioventricular inilah impuls memasuki sistem pengaliran ventrikel. Secara skematik, dorongan seperti ini:

Sinus node (Kate-Flac node) - sistem atrium, Bachmann bundle - simpul atrioventricular (Aschoff - Tawar node) - Bundle-nya.

Gangguan kekonduksian di mana-mana kawasan disebut penyumbatan. Dalam pengkelasan moden penyakit blokade intraventrikular tidak spesifik, kod mengikut ICD-10 diberikan - I45.4.

Pengelasan umum dan ECG - tanda-tanda sekatan

Pelanggaran irama dan pengaliran jantung terbentuk akibat kerosakan pada kawasan tertentu sistem pengaliran miokard, pakar membezakan jenis sekatan berikut.

Penyumbatan nod sinus (sinoatrial) adalah keadaan apabila konduksi dari nod sinus ke atrium terganggu. Dalam kes ini, pelanggaran konduksi jantung pada EKG kelihatan seperti ini: irama itu sinus, tetapi tidak betul, selang RR diperpanjang, terdapat tempoh kehilangan kitaran PQRST. Jenis:

  1. Blok atrium - kerana kecacatan pada konduksi atrium, menampakkan diri dalam bentuk gangguan irama. Pada ECG, gelombang P mengembang atau "lekukan".
  1. Blok atrioventrikular adalah keadaan apabila pengaliran impuls di nod atrioventricular atau dalam bundle-Nya terganggu. Pada gilirannya, dalam klasifikasi blokade atrioventricular oleh ECG, beberapa jenis dibezakan:
  • Tingkatkan selang PQ. Dalam kes ini, penghantaran impuls ditunda di bahagian atrium - ventrikel..
  • Mobits 1 - jangka masa selang PQ meningkat secara beransur-ansur, gelombang P dipelihara, tetapi kompleks QRST jatuh.
  • Mobits 2 - Selang PQ adalah normal, dapat sedikit meningkat tanpa kemajuan lebih lanjut. Kerugian kompleks QRST dengan gelombang P yang diawetkan.
  • Sekatan atrioventrikular lengkap dicirikan oleh selang simpanan RR dan RR yang disimpan, tetapi jangka masa RR selalu lebih lama. Kompleks QRS lebar dan cacat.
  1. Blok intraventrikular atau pengaliran ventrikel jantung - dalam keadaan ini, pengaliran pada kaki bundle Dia menderita. Penyumbatan jantung intraventrikular berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak, boleh berlaku pada wanita hamil. Mereka mempunyai klasifikasi dan gejala mereka sendiri, pertimbangkannya dengan lebih terperinci..

Sekatan intraventrikular

Dengan sebarang bentuk sekatan intraventrikular, dorongan sepanjang struktur saraf kaki-Nya dihentikan. Pelanggaran itu mungkin lengkap atau separa, tetapi dalam hal apa pun mempengaruhi aktiviti repolar dan depolar. Patologi konduksi selalu kelihatan pada kardiogram..

Bergantung pada penyetempatan gangguan, jenis blokade intraventrikular berikut dibezakan:

    Rasuk tunggal (monofaskular). Dalam kes ini, kelewatan impuls saraf berlaku di sebelah kanan atau salah satu bundle kaki kiri His.

Jenis sekatan intraventrikular

  • 2-rasuk (bifascicular). Ia berlaku satu sisi (kaki kiri menderita) dan dua sisi (mempengaruhi kaki kanan dan bahagian bundle kiri).
  • 3-rasuk (trifascicular). Keadaan di mana konduksi terganggu di sebelah kanan dan kedua-dua cabang kaki kiri pada masa yang sama.
  • Gangguan tempatan pengaliran jantung (tempatan). Di ECG, terdapat sekatan blokade, tetapi tidak disahkan dalam semua petunjuk.
  • Rollover. Laman blokade ECG digantikan oleh kompleks biasa, pembacaan norma dan patologi dibaca.
  • Arborisasi - keadaan apabila kekonduksian rosak di kawasan serat Purkinje.
  • Bersilih ganti. Keadaan ketika, semasa rakaman ECG berulang pada pesakit yang sama, pelbagai jenis sekatan dikesan dalam setiap kejadian.
  • Terdapat juga pembahagian sekatan berikut:

    Taburan penduduk

    Sekatan intraventrikular berlaku pada orang muda, termasuk atlet, dan pada usia tua. Pada orang tua, terdapat penyumbatan pada kaki kiri, yang merupakan akibat daripada penyakit miokardium yang ada. Pada kardiogram pada orang muda, penyumbatan kaki kanan lebih kerap dikesan, yang tidak muncul secara simptomatik dan tidak memerlukan rawatan khas, ini adalah patologi yang agak jarang berlaku.

    Berkaitan dengan jumlah kelainan jantung yang dikesan oleh rakaman ECG, blokade intraventrikular menyumbang 2,4%.

    Sekatan yang meluas, seperti balok tiga, lengkap, memerlukan pengawasan pakar kardiologi dan terapi yang mencukupi, kerana ia berbahaya bagi pesakit. Sekiranya kekonduksian terganggu pada kumpulan yang betul - ubat tidak diresepkan.

    Penyebab pelbagai jenis sekatan intraventrikular

    Penyumbatan kaki kanan jarang berlaku, ia penuh atau separa.

    Kerosakan separa disebabkan oleh penggunaan ubat-ubatan tertentu (persediaan digitalis, Quinidine), dan gangguan miokardium sklerotik. Kemungkinan penyebab BPNPH dianggap proses keradangan di dalamnya, serta gangguan elektrolit.

    Sebab utama BPNPG mutlak adalah:

    • penyakit arteri koronari,
    • serangan jantung,
    • kecacatan miokardium,
    • stenosis injap,
    • patologi paru-paru kronik.

    Sebab-sebab sekatan kaki kiri miliknya:

    • miokarditis,
    • kardiosklerosis,
    • kecacatan aorta.

    Penyebab blokade 2-bundle dengan cabang anterior kiri:

    • pelbagai patologi ventrikel,
    • maksiat,
    • serangan jantung.

    Variasi sekatan yang sama, tetapi dengan cabang posterior kiri berkembang akibat lesi dinding LV.

    Gangguan Pengaliran Ventrikular

    Kekonduksian kegembiraan saraf adalah salah satu fungsi jantung yang unik. Ia memberikan penghantaran momentum yang berurutan dari simpul utama ke atria dan ventrikel. Untuk ini, sel khas yang bersambung di cawangan melalui septum interventricular. Dengan nama penemu, mereka dipanggil tandan atau kaki milik-Nya.

    Bahagian hujung di bahagian bawah kedua ventrikel dan puncak jantung membentuk rangkaian serat Purkinje yang nipis.

    Penyumbatan intraventrikular tidak berbahaya untuk fungsi jantung. Tetapi mereka serius merumitkan penyakit yang mendasari, mempengaruhi fungsi dan prognosis miokardium yang lain.

    Gangguan konduksi intraventrikular tidak mempunyai simptom klinikal yang khas, dikesan semasa kajian ECG kawalan.

    Seberapa biasa terdapat sekatan intraventrikular?

    Pengaliran gangguan dalam ventrikel dapat dikesan pada kanak-kanak dan orang dewasa. Di antara patologi yang dikesan oleh elektrokardiografi, bahagian blokade intraventrikular adalah sehingga 2.4%. Terdapat peningkatan kadar pengesanan pada pesakit tua.

    Dengan kelaziman di kalangan penduduk:

    • di tempat pertama adalah blok di kaki kiri (cabang anteroposterior);
    • pada yang kedua - kaki kanan.

    Pengaliran posterior terjejas jarang berlaku.

    Jenis sekatan ventrikel

    Menurut klasifikasi V. L. Doshchitsin, semua gangguan konduksi intraventrikular dibahagikan kepada:

    • mono-, bi- dan trifascicular bergantung kepada kekalahan satu atau dua atau tiga kumpulan;
    • fokus: kerosakan tempatan tidak disahkan dalam semua petunjuk ECG;
    • arborization: dilokalisasikan di bahagian akhir serat Purkinje;
    • sementara: perubahan bergantian dengan kekonduksian yang betul;
    • berterusan;
    • lengkap dan tidak lengkap;
    • berselang-seli: satu atau jenis sekatan lain dinyatakan.

    Bergantung pada tempat gangguan nadi, sekatan dibezakan:

    • monofascicular (single-beam): blok anterior kiri atau posterior, hanya kaki kanan miliknya;
    • bifascicular (two-beam): mungkin dalam dua versi seperti satu sisi (kaki kiri) atau dua sisi (kanan dengan cabang depan kiri, kanan dengan cabang belakang kiri).
    • trifascicular (tiga rasuk).

    Pelbagai sekatan tercermin dalam penyahkodan elektrokardiogram. Melakukan impuls dari nod supraventricular jantung menjadi perlahan atau terganggu sepenuhnya. Ini melanggar urutan pengujaan ventrikel, mempengaruhi proses biokimia dalam miokardium, kegunaan output jantung.

    Apa yang berlaku dengan sekatan di kaki kanan bundle milikNya

    Mekanisme gangguan konduksi: sekiranya terdapat blok lengkap cawangan kanan bundle, ventrikel kanan dan separuh berdekatan septum ventrikel menjadi teruja dengan cara lain. Gelombang depolarisasi sel melintas di sini dari sebelah kiri septum interventricular, dari ventrikel yang lain. Mereka teruja terlebih dahulu, dan impuls ventrikel kanan perlahan-lahan dihantar melalui gentian.

    Sekatan yang tidak lengkap dibezakan dengan cara penghantaran yang betul, tetapi kelajuan nadi yang perlahan.

    Penyebab blok lengkap adalah terutamanya penyakit yang disertai oleh kelebihan ventrikel kanan:

    • penyakit paru-paru kronik dengan pembentukan "jantung paru";
    • malformasi kongenital, kegagalan injap pada kanak-kanak;
    • dari kecacatan yang diperoleh, stenosis mitral adalah penting, mewujudkan peningkatan tekanan dalam peredaran paru;
    • penyakit iskemia kronik, digabungkan dengan hipertensi arteri;
    • infark miokard di bahagian diafragmatik dan apikal posterior, pengesanan patologi dianggap sebagai petunjuk tingginya prevalensi nekrosis dan iskemia.

    Dengan jantung yang sihat, sekatan jenis ini jarang berlaku..

    Sebab-sebab sekatan tidak lengkap harus ditambah:

    • miokarditis (penyakit jantung reumatik, kesan penyakit virus berjangkit pada kanak-kanak);
    • kardiosklerosis meresap dan fokus;
    • penebalan ventrikel kiri dengan hipertensi;
    • mabuk dengan dadah (derivatif digitalis, quinidine, β-blocker).
    • gangguan elektrolit tidak spesifik.

    Dalam kes ini, konduksi yang tertunda menunjukkan hipertrofi ventrikel. Mungkin sebagai varian norma pada atlet.

    Pelanggaran sekatan cawangan depan kiri

    Mekanisme gangguan konduksi: selalu ada halangan untuk melakukan pengujaan di sepanjang dinding depan dan sisi ventrikel kiri. Pertama, impuls melewati cabang posterior kiri, mengaktifkan septum interventricular dan bahagian bawah dinding posterior. Kemudian, melalui serat Purkinje, gelombang pengujaan yang diarahkan dari bawah ke atas menuju ke bahagian anterolateral ventrikel kiri.

    Sebabnya adalah patologi ruang kiri jantung:

    • infark miokard dinding anterior atau lateral;
    • kardiosklerosis fokus;
    • darah tinggi;
    • penutupan septum atrium;
    • kecacatan aorta;
    • kekurangan cusps injap mitral;
    • miokarditis;
    • kardiomiopati hipertrofik;
    • distrofi miokard dengan perubahan metabolik.

    Bagaimana sekatan terbentuk di cabang posterior kiri

    Mekanisme gangguan konduksi: penghantaran impuls dihambat di bahagian bawah posterior ventrikel kiri. Pengujaan berjalan sepanjang bundar anterior kiri ke miokardium kawasan anterolateral; melalui serat Purkinje ia menyebar ke bahagian posterior dan bawah. Miokardium diaktifkan di sepanjang dinding depan dari atas ke bawah..

    Blok jenis ini jarang diasingkan, lebih biasa dengan sekatan blok cawangan bundle kanan.

    Punca - perubahan fokus pada ventrikel kiri dari dinding belakang dengan:

    • infark miokard diafragma posterior;
    • kardiosklerosis;
    • miokarditis;
    • kardiomiopati;
    • kalsifikasi idiopatik sistem konduktif.

    Blok dua ruas kaki kiri

    Mekanisme gangguan konduksi: blok batang kaki kiri yang biasa harus terletak sebelum bercabang ke cawangan depan dan belakang atau secara serentak menyekat aliran nadi di sepanjang kedua cabang. Ventrikel kanan teruja dengan cara biasa, setelah gelombang dihantar melalui sel-sel kontraktil ke ventrikel kiri dari kanan ke kiri. Sekiranya terdapat blok yang tidak lengkap, beberapa denyutan, walaupun perlahan, "menerobos" di sepanjang kaki kiri.

    Sebab-sebab berlakunya gangguan konduksi jenis ini mesti dicari dalam kerosakan yang sangat besar pada ventrikel kiri dengan:

    • infark miokard transmural akut;
    • kardiosklerosis meresap;
    • malformasi dan koarkasi aorta;
    • kursus hipertensi malignan.

    Ciri-ciri sekatan dua rasuk kaki kanan dengan cawangan depan kiri

    Mekanisme gangguan konduksi: halangan terletak serentak di kaki kanan dan bundle depan kiri (cabang). Yang pertama melalui cawangan posterior kiri yang utuh membangkitkan dinding posterior dan bahagian bawah ventrikel kiri, di sepanjang laluan anastomotik - depan dan sisi. Dengan kelewatan yang besar, secara bulat, impuls mencapai ventrikel kanan. Ini adalah varian gangguan intraventrikular yang paling biasa dalam penyebaran gairah..

    • penyakit iskemia kronik;
    • infark miokard akut yang meluas dengan kejang septum interventricular;
    • kecacatan jantung;
    • lesi sklerotik, radang dan degeneratif ventrikel yang meresap pada penyakit Lenegra (degenerasi, kalsifikasi dan sklerosis sistem pengaliran di dalam ventrikel), penyakit levi (pertumbuhan berserat pada septum interventrikular).

    Ciri-ciri penyumbatan kaki kanan dengan cabang belakang kiri

    Mekanisme gangguan konduksi: melalui cawangan anterior kiri yang utuh, pengujaan memasuki dinding depan dan sisi ventrikel kiri, kemudian sepanjang anastomosis ia meliputi bahagian posterior dan bawahnya. Terakhir, impuls mencapai ventrikel kanan.

    Penyebabnya tidak berbeza dengan luka yang meluas dan mendalam pada dinding ventrikel kiri yang dijelaskan di atas. Tanda ECG menggabungkan perubahan pada bahagian dada semasa penyumbatan kaki kanan dengan sisihan sebelah kanan paksi elektrik.

    Sekatan tiga rasuk

    Mekanisme gangguan konduksi: apabila tidak lengkap, dorongan elektrik mengikuti dari atria ke ventrikel di sepanjang salah satu cabang (kurang terjejas). Dalam kes ini, tanda-tanda sekatan atrioventrikular dikesan. Sekatan lengkap dicirikan oleh tahap ketiga penyumbatan atrioventrikular dan sumber irama ventrikel yang diubah.

    Sebabnya adalah lesi miokardium organik yang teruk yang telah disenaraikan di atas..

    Bagaimana kekonduksian ECG berbeza??

    Tanda-tanda gangguan konduksi bergantung pada jenis sekatan. Mereka berbeza dalam:

    • arah paksi elektrik jantung;
    • bentuk kompleks ventrikel;
    • letakkan di dada dan petunjuk standard;
    • lebar dan jarak gigi.

    Jenis blokade dua rasuk dianggap sebagai pertanda perkembangan lesi tiga rasuk. Dalam varian tiga rasuk, bentuk kompleks ventrikel bergantung pada lokasi lesi, sementara mengekalkan kekonduksian sebahagian di salah satu cabang menyerupai varian blokade dua balok. Gambar ECG ditumpangkan pada gangguan atrioventricular dengan keparahan yang berbeza-beza.

    Semasa menilai ciri sekatan untuk doktor, penting untuk melihat ECG sebelumnya untuk memastikan usia perubahan.

    Rawatan

    Blok intraventrikular jangka panjang yang stabil tidak memerlukan rawatan khusus. Pengesanan awal perubahan intraventrikular, terutama pada pesakit tua, memerlukan kemasukan ke hospital dan pemeriksaan penuh untuk menentukan penyebabnya.

    Iskemia melibatkan penggunaan coronaryolytics dan penggunaan berhati-hati penyekat β yang lemah.

    Sekiranya perubahan sifat keradangan dikesan, kursus terapi antibakteria, ubat hormon dijalankan..

    Sekiranya terdapat kombinasi dengan kegagalan jantung kronik, dos digitalis dan diuretik kecil digunakan.

    Adalah mustahak untuk menyelesaikan tepat pada masanya masalah kebolehpasaran alat pacu jantung. Ini benar terutamanya untuk kes sekatan dua dan tiga rasuk..

    Cara menentukan prognosis untuk kekonduksian terganggu?

    Oleh kerana patologi konduksi tidak terpencil, tetapi merupakan akibat daripada penyakit lain, ramalan hanya dibenarkan dengan mengambil kira kursus klinikal, keberkesanan rawatan penyakit yang mendasari.

    Blok blok cawangan bundle kiri meningkatkan risiko kematian sebanyak 5 kali. Blok kaki kanan tidak dianggap sebagai faktor risiko penyakit jantung.

    Gangguan dua rasuk mendahului peralihan untuk menyelesaikan sekatan atrioventrikular setiap tahun pada 5% pesakit. Bimbang tentang peningkatan kekonduksian harus dengan jenis perubahan yang berselang..

    Sekiranya sekatan berlaku pada tahap akut infark miokard, maka kematian meningkat hingga 50%. Ini menunjukkan tumpuan umum nekrosis..

    Pengaliran intraventrikular tidak dapat dipertimbangkan secara terpisah dari semua patologi jantung. Jenis sekatan penting dalam diagnosis, preskripsi dan pilihan rawatan.

    Pelanggaran utama pengaliran intraventrikular, kaedah rawatan

    Penyakit jantung dan patologi lain dari sistem kardiovaskular adalah beberapa yang paling biasa pada masa ini. Dalam artikel itu, kami mempertimbangkan pelanggaran konduksi jantung intraventrikular, yang menyebabkan komplikasi dan keadaan pesakit yang semakin buruk..

    Apakah pelanggaran pengaliran jantung intraventrikular??

    Pelanggaran patologi konduksi jantung intraventrikular satu, dua atau tiga kumpulan rongga intraventrikular, yang menyebabkan blok mono-, bi- atau trifashikular.

    Konsep sekatan menyiratkan terjadinya gangguan impuls normal melalui sistem otot jantung. Tetapi pelanggaran tidak bererti tidak adanya dorongan saraf sepenuhnya. Ia hanya boleh menjadi penurunan momentum, yang akan menyebabkan penurunan kadar denyutan jantung pada kanak-kanak, wanita hamil dan orang dewasa. Terdapat tanda-tanda penyakit ini, yang disertai oleh kekurangan konduksi saraf yang menyebabkan serangan jantung yang lengkap.

    Patologi intrakardiak disertai oleh sekatan intraventrikular dari pelbagai bentuk penculikan. Dan jika tidak ada dorongan, maka ini adalah pelanggaran kekonduksian sepenuhnya. Apabila impuls interventrikular diperlahankan, ia dipanggil patologi tempatan yang tidak lengkap (PNP).

    Pelanggaran dibahagikan mengikut kekerapan lesi: blok intraventrikular dari ventrikel kiri proksimal dan distal, bpn.

    Jenis dan tahap kegagalan jantung

    Sebarang pelanggaran pengaliran jantung dibahagikan kepada:

    • pemendekan (aliran perlahan) pengaliran impuls saraf, atau penundaan AV, bersifat lokal dan boleh berlaku pada bayi,
    • kesukaran dalam pengaliran atau blok AV, yang berfungsi secara semula jadi atau menampakkan diri dengan latar belakang penyakit jantung organik.

    Diagnosis sekatan jantung:

    • Blok AV darjah pertama pada orang yang terlibat secara profesional dalam sukan, pada wanita yang berada dalam kedudukan, selepas campur tangan pembedahan di rongga perut,
    • Blok AV darjah kedua disebabkan oleh kelebihan glikosida jantung yang dihidapi oleh mikroinfarction,
    • Penyumbatan AV jantung tahap ketiga melibatkan penghentian sepenuhnya organ, kekonduksiannya. Penyakit yang teruk.

    Penyebab gangguan konduksi jantung

    Penyebab patologi konduksi pada anak, semasa kehamilan dan dalam kes lain adalah berbeza. Yang perlu diberi perhatian adalah usia pesakit atau orang yang memerlukan diagnosis. Bentuk akut penyakit ini muncul pada orang berusia lebih dari empat puluh tahun kerana sebab berikut:

    • iskemia jantung,
    • infarksi miokardium,
    • kardiosklerosis,
    • patologi yang berkaitan dengan kardiomiopati,
    • tumor jinak dari tisu penghubung berserat, atau fibroma,
    • tumor atau metastasis di jantung,
    • amiloidosis,
    • manifestasi angina pectoris,
    • tahap subcooling yang tinggi.

    Gangguan tidak spesifik konduksi intraventrikular pada orang muda berlaku selepas bentuk miokarditis akut. Selalunya kegagalan saraf konduksi dalaman atrioventrikular, laluannya adalah reumatik. Punca penyakit pada orang muda adalah seperti berikut:

    • gangguan konduksi ventrikel dalam bentuk sekatan berfungsi,
    • pelbagai jenis penyakit jantung,
    • penggunaan glikosida, penyekat beta, garam kalium, ubat antiaritmia, overdosis ubat tanpa izin,
    • peningkatan nada saraf vagus,
    • pemendapan zat besi atau kalsium oksalat,
    • kecederaan dan lebam pada rongga dada,
    • sifilis,
    • pembedahan jantung dan banyak lagi.

    Pada masa kanak-kanak, melakukan pemeriksaan jantung pada ECG dapat menunjukkan blok AV, yang menampakkan dirinya sejak lahir dan tidak bergantung pada reumatisme yang berpengalaman dan faktor luaran lain. Selesaikan sekatan utama gangguan tempatan dalam pengaliran intraventrikular, yang memerlukan campur tangan pembedahan. Penyakit ini muncul pada bayi yang baru lahir sekiranya ibu sakit dengan penyakit jantung atau autoimun, gangguan pengaliran (perlambatan) impuls saraf.

    Gejala penyakit

    Gejala berikut mungkin muncul pada seseorang:

    • pengsan,
    • sesak nafas yang kerap,
    • terasa seperti jantungnya berdegup kencang,
    • keadaan buruk umum, kelemahan dan sikap tidak peduli,
    • degupan jantung di bawah normal,
    • masalah ingatan,
    • ketajaman perubahan mood,
    • nampaknya pesakit bahawa dia dalam bahaya, kegelisahan tidak hilang,
    • bergerak di medan rata, pesakit boleh jatuh tanpa sebab.

    Penyelidikan dan rawatan perubatan untuk penyakit ini

    Untuk menentukan patologi konduksi, disarankan untuk melakukan kajian elektrokardiogram. Kaedah ini dapat menunjukkan dengan tepat kawasan-kawasan di mana terdapat patologi dan kegagalan. Sekiranya kardiogram telah mengesahkan diagnosis, dan gejala menunjukkannya, maka pesakit disyorkan untuk membuat temu janji dengan pakar kardiologi, ahli aritmologi dan pakar bedah jantung.

    Tetapi menjalankan kajian ini adalah proses yang rumit, oleh itu para pakar mengesyorkan elektrogram bundle His. Tetapi kadang-kadang perlu dilakukan ultrasound.

    Penting! Untuk menentukan sama ada sistem saraf terlibat dalam membuat sekatan AV, aktiviti ujian dilakukan dengan beban fizikal yang diatur.

    Amalan menunjukkan bahawa rawatan perubatan tidak membawa hasil yang tepat. Dan ini akan berterusan sehingga punca penyekat dikenal pasti dan dihapuskan..

    Terdapat banyak cara untuk mendiagnosis patologi jantung, dan mudah untuk mengenal pasti gangguannya..

    Penting! Pengesanan patologi yang tepat pada masanya akan mengurangkan risiko komplikasi dan campur tangan pembedahan.

    Penyelidikan kehamilan

    Sebarang gangguan pada pengaliran jantung boleh terjadi pada wanita yang berada dalam kedudukan. Bukanlah fakta bahawa semua gejala akan muncul, tetapi tidak ada gunanya mengecualikan kemungkinan tersebut. Dan jika anda kerap melihat pening, kelemahan umum, sesak nafas dan ketidakstabilan saraf, maka ini adalah gejala penyakit yang jelas.

    Sebelum menetapkan rawatan ubat untuk wanita, kajian EKG diperlukan untuk mengesahkan diagnosis.

    Penting! Adalah penting bahawa ubat-ubatan dan elemen rawatan yang ditetapkan oleh doktor diperiksa untuk membahayakan bayi. Tidak ada yang mengatakan bahawa mereka tidak akan berbahaya. Bahaya harus dikurangkan untuk memudahkan badan yang sedang berkembang.

    Kajian penyakit jantung pada zaman kanak-kanak

    Kajian menunjukkan bahawa kira-kira lima peratus kanak-kanak, yang sihat berdasarkan petunjuk utama, mengalami gangguan konduksi miokard. Dan jika kita bercakap mengenai sekatan tahap pertama, maka seiring dengan bertambahnya usia, keadaan akan bertambah buruk. Penyebab komplikasi boleh menjadi pelbagai patologi jantung dan operasi sebelumnya..

    Gejala penyakit pada kanak-kanak adalah seperti berikut:

    • masalah dengan ingatan dan mengingat,
    • masalah dengan perhatian,
    • prestasi yang buruk ketika datang ke sekolah,
    • dyspnea,
    • sakit di hati,
    • kelemahan umum,
    • keletihan bayi selepas beban kecil (fizikal atau emosi) dan banyak lagi.

    Kursus rawatan patologi konduksi intraventrikular, seperti pada orang dewasa, bergantung kepada penyebab penyakit ini. Tahap pertama pengaliran miokardium tidak memerlukan rawatan khas. Sekadar pemerhatian. Sekiranya keadaan bertambah teruk hingga tahap keparahan tahap kedua, disarankan untuk memasukkan ubat sokongan, dan kadang-kadang menetapkan alat pacu jantung. Apabila anak telah mengenal pasti tahap ketiga penyakit ini, diperlukan campur tangan pembedahan, yang menyiratkan implantasi EX (alat pacu jantung buatan).

    Penting! Anak-anak adalah bunga kehidupan. Dan jangan terkejut bahawa dengan usia pada kanak-kanak semua gejala dan manifestasi penyakit ini dapat hilang sepenuhnya. Ia agak biasa.

    Tindakan pencegahan

    Tidak ada langkah pencegahan khas untuk mencegah penyakit. Satu-satunya cadangan untuk mengurangkan risiko mengembangkan patologi konduksi jantung adalah gaya hidup sihat dan aktif, pencegahan overdosis ubat, lawatan tepat waktu ke ahli kardiologi dan ahli terapi.

    Apa yang tidak boleh dilakukan dengan pelanggaran pengaliran jantung intraventrikular?

    Dilarang menyalahgunakan alkohol, merokok, mengambil ubat bukan untuk tujuan pakar. Perubatan tradisional memerlukan perhatian khusus. Jangan berfikir bahawa tincture pada pelbagai ramuan akan menghilangkan semua gejala dan akibat penyakit jantung. Pengubatan sendiri tidak pernah membawa kepada kebaikan..

    Penting! Mengikut kaedah rawatan, kadang-kadang keadaannya sedemikian sehingga beberapa ubat, misalnya: sifat tindakan antiaritmia, dilarang sama sekali. Pakar sebenar mengetahui perkara ini dengan baik dan mempertimbangkannya semasa menentukan perjalanan rawatan dengan ubat-ubatan.

    Adakah pelanggaran pengaliran jantung secara intraventrikular berbahaya?

    Apa itu patologi??

    Fungsi utama jantung dan miokardiumnya (dinding otot) adalah penghantaran melalui sistem nod khas dan gentian impuls elektrik. Agar degupan jantung mencukupi untuk peredaran darah, gelombang pengujaan mesti dihantar melalui bahagian jantung dalam urutan tertentu dan pada kelajuan yang tetap.

    Biasanya, impuls berlalu dari nod sinus, bahagian atrium ke atrioventricular - atrioventricular. Oleh itu, pertama bahagian atas teruja, dan kemudian bahagian bawah.

    Sistem pengalir diwakili oleh serat Purkinje khas dan sekumpulan His, yang terbahagi kepada tiga cabang. Dua kiri (depan dan belakang, menutup sepenuhnya ventrikel kiri), dan satu kanan memastikan penghantaran impuls elektrik ke arah yang sesuai.

    Sudah tentu, seseorang bertanya mengenai penyebab pelanggaran konduksi intraventrikular. Apa itu? Terdapat sejumlah prasyarat yang menyumbang kepada perkembangan patologi:

    1. Perubahan dalam kerja sistem kardiovaskular, tidak disertai dengan kelainan organik.
    2. Penyakit bawaan pesakit seperti malformasi kongenital, iskemia, miokarditis, kardiomiopati.
    3. Kesan operasi pada saluran jantung.
    4. Kesan negatif ubat-ubatan, kesan sampingan.

    Pengecutan jantung pada kanak-kanak dan orang dewasa disediakan kerana kerja otot jantung - miokardium. Denyut jantung terbentuk di nod sinus-atrial (sinoatrial) dan kemudian dihantar ke kumpulan Torel, Wenckebach, Bachmann, dan juga ke simpul atrioventricular.

    Pada titik terakhir yang ditunjukkan, impuls sedikit tertunda sehingga atria biasanya berkurang, dan darah memasuki rongga ventrikel kiri dan ventrikel kanan. Lalu jalan nadi terletak pada batang bundle milik-Nya, dari sana - ke kaki bundle-Nya, ke miokardium ventrikel dan bundel Purkinje.

    Akibatnya, darah dikeluarkan ke arteri aorta dan paru-paru..

    Sebab-sebabnya

    Organik: pengembangan tisu penghubung di kawasan nekrosis selepas infark miokard atau proses keradangan otot jantung, kelainan pada perkembangan jantung, perubahan distrofi pada serat otot kerana patologi organ-organ lain. Faktor-faktor tersebut membawa kepada gangguan fungsi konduksi yang berterusan..

    Berfungsi: gangguan disebabkan oleh faktor luaran, misalnya, latihan fizikal, diet, keterlaluan psiko-emosi, mengambil ubat-ubatan tertentu (overdosis glikosida jantung atau opiat). Patologi sering dapat diterbalikkan dan dihapuskan bersama dengan faktor luaran..

    Pengaliran atrium tidak mencukupi:

    • kecacatan jantung kongenital;
    • demam reumatik;
    • darah tinggi;
    • keracunan glikosida.

    Pelanggaran pengaliran jantung intraventrikular:

    • tingkap bujur terbuka (terdapat pada kanak-kanak);
    • iskemia jantung;
    • hipertrofi miokardium;
    • kardiomiopati;
    • penyakit bronkus dan paru-paru;
    • kecacatan injap.

    Kekonduksian nod sinus tidak mencukupi:

    • hipertropi jantung;
    • overdosis ubat antiaritmia;
    • iskemia;
    • cardiopsychoneurosis.

    Pelanggaran konduksi jantung di nod atrioventricular:

    • kardiosklerosis;
    • tahap akut infark miokard;
    • miokarditis;
    • kecacatan kongenital badan;
    • berlebihan hormon.

    Jenis Pelanggaran

    Himpunan-Nya menyediakan saluran impuls elektrik ke seluruh sistem ventrikel jantung. Oleh itu, pelanggaran fungsinya dan membawa kepada pengembangan blokade intraventrikular.

    Akibatnya, dorongan berhenti mengalir ke serat otot ventrikel. Berdasarkan seberapa banyak fungsi konduksi bundle milikNya hilang, sekatan intraventrikular dibahagikan kepada jenis:

    • kaki kanan (dahan);
    • kaki depan kiri;
    • kaki belakang kiri.

    Sekiranya penghantaran dorongan dalam sistem ventrikel berhenti sepenuhnya, sekatan lengkap berkembang, jika impuls melewati serat individu atau perlahan-lahan dan melanggar, mereka membicarakan blokade ikatan-Nya yang tidak lengkap. Diagnosis gangguan konduksi ini mungkin dilakukan dengan menggunakan ECG..

    Selalunya, proses patologi segera mempengaruhi dua atau tiga cabang bundle, kemudian mereka membincangkan blok ventrikel dua rasuk dan tiga rasuk. Diagnosis patologi ventrikel kompleks semasa ECG standard sukar dan memerlukan pendaftaran petunjuk tambahan.

    Sekiranya penyumbatan ikatan-Nya tidak lengkap dan hanya mempengaruhi satu cabang, maka, sebagai peraturan, ia tidak menimbulkan masalah serius bagi pesakit dan dia terus hidup dengan perubahan tersebut untuk waktu yang lama, dengan mengambil ubat.

    Tetapi dalam beberapa kes, penyakit ini berkembang dan berubah menjadi blok intraventrikular melintang. Dengan patologi ini, fungsi konduksi bundle-Nya dalam penghantaran impuls di sepanjang sistem ventrikel hilang sepenuhnya. Atria dan ventrikel mula berkontrak secara bebas..

    Terdapat dua jenis sekatan intraventrikular melintang:

    • Sekatan melintang yang tidak lengkap (Mobitsa). Pada ECG, kontraksi atrium yang luar biasa diperhatikan secara berkala. Sebagai peraturan, proses ini dengan cepat melangkah ke peringkat seterusnya, oleh itu jarang sekali untuk mendaftarkan jenis patologi ini pada ECG.
    • Sekatan melintang lengkap (trifascicular). Atria dan ventrikel berkontrak secara bebas antara satu sama lain, masing-masing dengan frekuensi tersendiri. Kompleks ECG yang merekodkan kerja sistem ventrikel cacat.

    Pengaliran ventrikel atrium paling rentan terhadap pelbagai perubahan patologi. Pertama sekali, mereka dibahagikan kepada dua kumpulan besar:

    1. Pemendekan pengaliran atrioventrikular, atau kekurangan kelewatan AV. Ini adalah gangguan tempatan di mana atria dan ventrikel berkontraksi pada masa yang sama, jadi atria tidak dapat berkontrak seperti yang diharapkan dan mengeluarkan darah ke ventrikel dengan tidak mencukupi. Selalunya, dengan masalah ini, gangguan fokus muncul - kumpulan konduksi cepat. Selalunya, patologi diperhatikan pada kanak-kanak dengan PJK.
    2. Kesukaran pengaliran atrioventrikular, atau sekatan AV. Kesukaran pengaliran AV lengkap atau separa, berfungsi atau berlatarbelakangkan penyakit jantung organik.

    Menurut klasifikasi V. L. Doshchitsin, semua gangguan konduksi intraventrikular dibahagikan kepada:

    • mono-, bi- dan trifascicular bergantung kepada kekalahan satu atau dua atau tiga kumpulan;
    • fokus: kerosakan tempatan tidak disahkan dalam semua petunjuk ECG;
    • arborization: dilokalisasikan di bahagian akhir serat Purkinje;
    • sementara: perubahan bergantian dengan kekonduksian yang betul;
    • berterusan;
    • lengkap dan tidak lengkap;
    • berselang-seli: satu atau jenis sekatan lain dinyatakan.

    Bergantung pada tempat gangguan nadi, sekatan dibezakan:

    • monofascicular (single-beam): blok anterior kiri atau posterior, hanya kaki kanan miliknya;
    • bifascicular (two-beam): mungkin dalam dua versi seperti satu sisi (kaki kiri) atau dua sisi (kanan dengan cabang depan kiri, kanan dengan cabang belakang kiri).
    • trifascicular (tiga rasuk).

    Pelbagai sekatan tercermin dalam penyahkodan elektrokardiogram. Melakukan impuls dari nod supraventricular jantung menjadi perlahan atau terganggu sepenuhnya. Ini melanggar urutan pengujaan ventrikel, mempengaruhi proses biokimia dalam miokardium, kegunaan output jantung.

    Penyebab pelbagai jenis sekatan berbeza antara satu sama lain, menyebabkan perubahan yang tidak sama. Pertimbangkan bagaimana pelanggaran konduksi intraventrikular terbentuk pada penyakit miokardium.

    Tanda-tanda penyakit

    Adalah mungkin untuk mengesyaki pelanggaran konduksi intraventrikular pada kanak-kanak dan orang dewasa sekiranya masalah berikut dikenal pasti dalam kesejahteraan:

    • jantung berdebar - takikardia dikesan;
    • degupan jantung terlepas;
    • pengecutan otot jantung huru-hara;
    • sakit jantung seperti angina pectoris;
    • sesak nafas, pingsan, pening - bekalan darah yang lemah ke otak.

    Sekiranya gejala seperti itu merisaukan, anda harus segera berjumpa pakar dan mendaftar untuk pemeriksaan di mana diagnosis dapat disangkal atau disahkan, bergantung pada apa yang ditunjukkan oleh ECG jantung dan ujian lain.

    Gejala

    Diagnostik

    Untuk menentukan pelanggaran patensi secara tepat pada peringkat pertama, doktor menggunakan elektrokardiograf. Sekiranya ketidakkonsistenan berirama dikesan, pemantauan Holter dilakukan - jenis ECG khusus. Tahap ketiga adalah kajian mengenai lokasi patologi menggunakan elektrod sinar Giss.

    Beberapa ujian perubatan yang menentukan pelanggaran konduksi intraventrikular tempatan, mencadangkan ujian dengan aktiviti fizikal. Terima kasih kepada mereka, adalah mungkin untuk menentukan gambaran yang tepat mengenai penyakit ini dan mengetahui jenis blok jantung yang menyertai patologi. Rawatan akan bergantung pada seberapa baik diagnosis dijalankan.

    Sekiranya terdapat gejala jantung, anda harus berjumpa dengan pakar kardiologi. Dia akan menemu ramah pesakit untuk mengetahui butiran yang diperlukan untuk membuat diagnosis:

    • kehadiran penyakit kronik;
    • operasi yang dipindahkan;
    • kecenderungan keturunan;
    • gejala yang mengganggu;
    • mengambil pil (dulu dan sekarang).

    Seterusnya, doktor akan memeriksa pesakit. Dia akan mengukur nadi, melakukan perkusi jantung (mengetuk) dan mendengarnya dengan stetoskop. Kemudian doktor akan menetapkan kaedah elektrokardiogram dan kaedah diagnostik instrumental lain..

    Kelambatan pengaliran nadi intraventrikular pada ECG ditentukan oleh petunjuk berikut:

    • tempat bertugas;
    • lebar gigi dan selang;
    • arah paksi.

    Semasa menyekat PNPG, indikatornya adalah seperti berikut:

    • Di kanan mengarah M kompleks jenis Rsr atau rSR,
    • Di hujung kiri, gigi lebar S. QRS tidak melebihi 0.12 s.

    Dengan sekatan LDL, data biasanya seperti berikut:

    • Di petunjuk kiri, kompleks luas dan berubah tanpa gelombang Q dan dengan perpecahan R.
    • Di petunjuk kanan, kompleks dengan bucu berpisah S. Lebar tidak lebih dari 0.12 s.

    Sekiranya anda mengesyaki sekatan, seseorang harus menghubungi pakar kardiologi. Kajian berikut ditunjukkan kepada pesakit:

    1. Ekokardiografi membolehkan anda melihat struktur organ dan menilai keadaan miokardium.
    2. Elektrokardiografi dengan senaman memungkinkan untuk menjalin hubungan antara gangguan irama dan intensiti aktiviti fizikal.
    3. Pemantauan elektrokardiografi setiap hari membolehkan anda menilai irama badan pada waktu yang berlainan dalam sehari.

    Kaedah utama untuk mengesan pelbagai gangguan konduksi atrioventricular dan intraventricular adalah ECG. Biasanya, dengan perubahan patologi dalam kekonduksian di simpul AV, diperhatikan pemanjangan selang P-R, kemunculan gigi patologi tambahan, serta pelanggaran lain.

    Dalam sekatan AV yang teruk, pelbagai impuls disekat, sekiranya sekatan tidak lengkap - hanya pelanggaran tunggal.

    Untuk mencari punca penyakit, anda harus menghubungi pakar kardiologi untuk melakukan diagnosis lengkap. Untuk ini, kaedah pemeriksaan berikut dapat diberikan kepada seseorang:

    • pemeriksaan fizikal, auskultasi jantung;
    • analisis umum darah, air kencing;
    • biokimia darah pada tahap elektrolit, kolesterol, gula;
    • analisis hormon tiroid;
    • Pemantauan ECG Holter;
    • Ultrasound jantung dengan dopplerografi;
    • EFI jantung;
    • radiografi paru-paru, dll..

    Untuk menilai keparahan dan mencari ciri terperinci gangguan konduksi intraventrikular dan atrioventricular, kaedah Holter adalah yang paling bermaklumat. Ia membantu menilai tahap penyekat maksimum, memperbaiki episod bradikardia, membantu menghubungkan patologi dengan mengambil ubat, dengan waktu dan data lain.

    Oleh kerana patologi konduksi tidak terpencil, tetapi merupakan akibat daripada penyakit lain, ramalan hanya dibenarkan dengan mengambil kira kursus klinikal, keberkesanan rawatan penyakit yang mendasari.

    Blok blok cawangan bundle kiri meningkatkan risiko kematian sebanyak 5 kali. Blok kaki kanan tidak dianggap sebagai faktor risiko penyakit jantung.

    Gangguan dua rasuk mendahului peralihan untuk menyelesaikan sekatan atrioventrikular setiap tahun pada 5% pesakit. Bimbang tentang peningkatan kekonduksian harus dengan jenis perubahan yang berselang..

    Rawatan

    Sebelum memulakan terapi, pemeriksaan menyeluruh dilakukan. Diagnosis sekatan ventrikel disahkan menggunakan elektrokardiogram.

    Sebagai tambahan kepada ECG 12-plumbum klasik, transesophageal, setiap hari dengan Holter atau rhythmocardiography dapat dilakukan. Oleh kerana banyak penyakit boleh menimbulkan gangguan konduksi, imbasan ultrasound jantung dan saluran besar dilakukan untuk mengesan patologi organik, mengimbas dengan atau tanpa kontras.

    Seorang doktor, pakar kardiologi atau pakar bedah berunding dengan pesakit dengan gangguan tersebut..

    Rawatan khas untuk sekatan kumpulan-kumpulan Dia tidak ada. Adalah mungkin untuk menghilangkan kegagalan penularan impuls saraf hanya dengan bertindak sebagai penyebab pelanggaran. Oleh itu, dalam mengenal pasti hipertensi arteri, angina pectoris, kegagalan jantung, kecacatan kongenital atau yang diperoleh, terapi akan bertujuan untuk menghilangkan patologi yang mendasari.

    Bahaya terbesar bagi hidup adalah sekatan bagasi dan semua ikatan milikNya. Dalam kes ini, untuk memulihkan kontraktilitas normal bahagian atas dan bawah jantung, diperlukan campur tangan pembedahan - pemasangan alat pacu jantung.

    Peranti kecil dipasang di bawah kulit di dada, di kawasan subclavian kanan. Sistem elektrod khas membolehkan pengujaan otot jantung, sehingga menghilangkan blok konduksi.

    Gangguan (dan kelambatan) pengaliran intraventrikular

    Dari artikel ini, anda akan belajar tentang pelanggaran konduksi jantung intraventrikular: apa itu, gejala apa yang ditunjukkan oleh keadaan seperti itu, kaedah rawatan apa yang digunakan.

    Pengenalan

    Gangguan impuls di kawasan ventrikel dapat wujud untuk waktu yang lama dan ternyata menjadi penemuan yang tidak sengaja pada elektrokardiogram, atau ia terjadi secara tiba-tiba akibat penyakit jantung. Dengan pelanggaran ini, penyumbatan dalam impuls berlaku di sepanjang salah satu bahagian bundle His - sistem pengaliran ventrikel jantung.

    Bungkusan dibahagikan kepada kaki kiri dan kanan. Garpu kiri ke cawangan depan dan belakang. Sekatan adalah:

    • single-fascicular (single-beam), jika satu cabang tersekat;
    • bifasikular - melakukan berhenti di dua cabang;
    • trifascicular - dorongan tidak melalui tiga cabang sistem-Nya.

    Patologi kekonduksian lengkap atau tidak lengkap (apabila kelakuan diperlahankan, tetapi tidak dikecualikan sepenuhnya).

    Pada kanak-kanak, masalah yang dikenal pasti dengan konduksi intraventrikular dapat menunjukkan malformasi kongenital atau patologi keturunan. Sebilangan blokade kaki kanan, yang terdapat pada anak, selalunya merupakan varian norma. Tidak ada perbezaan spesifik lain dari patologi ini pada kanak-kanak.

    Beberapa jenis sekatan (contohnya, sekatan separa kaki kanan-Nya) tidak berbahaya dan tidak memerlukan rawatan. Dalam kes lain, misalnya, dengan sekatan trifaskular dengan latar belakang penyakit jantung, sekatan boleh menyebabkan keadaan yang sangat serius, hingga mati.

    Kadang-kadang patologi dapat dihapuskan sepenuhnya, kadang-kadang mustahil.

    Ahli patologi terlibat dalam rawatan patologi. Diagnosis dibuat berdasarkan penemuan elektrokardiografi dan elektrofisiologi. Dalam keadaan di mana gangguan konduksi berlaku kerana infark miokard atau keadaan kecemasan yang lain, rawatan intensif mungkin diperlukan di unit rawatan intensif.

    Penyebab pengaliran intraventrikular yang terganggu

    Sistem pengaliran bermula dengan simpul sinoatrial, yang merupakan sumber irama sinus. Daripadanya, impuls melalui sel khusus memasuki nod atrioventricular yang terletak di zon sambungan atria dan ventrikel. Selanjutnya, perjalanan denyutan dilakukan oleh sistem serat-serat-Nya.

    Tanda-tanda sekatan sebahagian dari impuls di kawasan kaki kanan kadang-kadang dikesan dengan latar belakang kesihatan yang lengkap dan dianggap sebagai ciri kongenital.

    Tetapi selalunya masalah impuls secara tiba-tiba adalah akibat penyakit jantung. Kemungkinan penyebab patologi konduksi intraventrikular:

    • infarksi miokardium,
    • serangan iskemia,
    • kardiosklerosis aterosklerotik,
    • kegagalan jantung,
    • distrofi miokardium,
    • miokarditis,
    • kecacatan jantung,
    • kardiomiopati,
    • hipertensi arteri,
    • hipertropi jantung.

    Gangguan konduksi kadang-kadang disebabkan oleh ketidakseimbangan elektrolit, keracunan ubat, tirotoksikosis, patologi paru obstruktif kronik, tromboemboli paru.

    Gejala ciri

    Patologi impuls di sepanjang sistem-Nya, kecuali blokade tiga balok, tidak menunjukkan gejala tertentu. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa pesakit dengan gangguan konduksi intraventrikular merasa baik dan tidak menghadapi masalah kesihatan..

    Penyakit yang menyebabkan gangguan konduksi dapat nyata dengan banyak gejala. Salah satu sebab utama yang menyebabkan penghentian impuls secara tiba-tiba di sepanjang satu atau beberapa cabang bundle-Nya adalah infark miokard. Penyekat seperti itu mungkin menunjukkan iskemia miokard - bekalan darah ke otot jantung tidak mencukupi. Kerana ubah bentuk kompleks ventrikel yang ketara, diagnosis serangan jantung oleh elektrokardiogram sangat sukar.

    Dengan sekatan tiga rasuk yang lengkap, irama ventrikel yang jarang diperhatikan: dari 20 hingga 40 denyutan seminit, tidak dapat memberikan tahap bekalan darah yang mencukupi. Tahap sekatan ditentukan dengan mengambil kira tahap kelewatan melakukan denyutan:

    1. Ijazah pertama bermaksud memperlahankan aliran nadi.
    2. Pada darjah kedua, sebahagian daripada denyutan tersumbat, tetapi selebihnya melalui bahagian perubahan sistem patologi yang diubah.
    3. Tahap ketiga bermaksud kemustahilan melakukan impuls menuju ke ventrikel.

    Dengan sekatan tiga rasuk sistem-Nya, saluran semula jadi impuls ke arah ventrikel adalah mustahil. Ini membawa kepada gejala berikut:

    • mengurangkan kekerapan kontraksi jantung;
    • intoleransi terhadap aktiviti fizikal, walaupun kecil, di mana sesak nafas, kelemahan, sakit di jantung berlaku;
    • pengsan, kekeliruan sekejap-sekejap.

    Terhadap latar belakang penyakit jantung yang teruk, perkembangan sekatan trifaskular secara tiba-tiba boleh menyebabkan komplikasi serius yang berkaitan dengan penurunan irama atau jeda yang panjang, ketika kontraksi ventrikel tidak hadir sementara (asystole sementara). Komplikasi ini merangkumi:

    • Serangan Morgagni-Adams-Stokes, yang disebabkan oleh penurunan output jantung dan, sebagai akibatnya, iskemia otak, pesakit menjadi pucat, kehilangan kesedaran. Selepas 1-2 minit, orang itu sedar, setelah serangan, kemerahan pada kulit sering terjadi. Kejang berulang boleh menyebabkan ingatan dan kecerdasan yang lemah..
    • Kejutan kardiogenik.
    • Kematian jantung secara tiba-tiba kerana asystole (pemberhentian aktiviti jantung).
    • Kemerosotan penyakit jantung koronari, pemburukan kegagalan jantung kongestif, patologi buah pinggang.

    Rawatan sekatan intraventrikular

    Sebilangan blokade kaki kanan, dikesan secara tidak sengaja oleh elektrokardiografi, biasanya bukan patologi dan tidak memerlukan rawatan. Tetapi jika pelanggaran konduksi jantung intraventrikular berlaku secara tiba-tiba, adalah perlu untuk mengetahui penyebab keadaan dan menetapkan terapi yang mencukupi. Rawatan dijalankan, mempengaruhi penyebab gangguan konduksi: jika gangguan konduksi berlaku kerana miokarditis, kecacatan aorta, embolisme paru - rawatan patologi ini teratur.

    Selalunya sekatan sementara berkembang kerana iskemia miokardium. Dalam kes ini, langkah-langkah terapi dijalankan bertujuan untuk meningkatkan bekalan darah ke miokardium, rawatan aterosklerosis. Rawatan patologi yang mendasari boleh menyebabkan penghapusan masalah impuls.

    Dengan infark miokard, terapi intensif dijalankan untuk membatasi lokasi nekrosis, mengurangkan kawasan iskemia dan memerangi komplikasi patologi, termasuk yang mengancam nyawa. Bahayanya adalah sekatan tiga rasuk yang lengkap, akibatnya asystole (penghentian pengecutan jantung dan aktiviti elektrik) boleh berkembang. Rawatan dijalankan dengan menggunakan langkah luar dan intrakardiak.

    Alat pacu jantung sementara dipasang sekiranya terdapat perkembangan akut dari sekatan konduksi pada dua kaki sistem-Nya sekaligus. Terdapat petunjuk tertentu untuk memasang alat pacu jantung tetap sekiranya berlaku gangguan konduksi intraventrikular:

    1. Penyumbatan dua kaki bundle-Nya, ditunjukkan oleh kekerapan kontraksi jantung yang jarang berlaku, kegagalan jantung kongestif, serangan angina.
    2. Kombinasi patologi konduksi di kaki kiri atau kanan bundle His dan atrioventricular block.
    3. Menghentikan perjalanan denyutan di sepanjang kaki kanan dan cabang posterior sistem-Nya.
    4. Gangguan konduksi berterusan pada kedua kaki, berterusan 3 minggu selepas serangan jantung.
    5. Serangan Morgagni-Adams-Stokes.

    Prognosis untuk patologi pengaliran intraventrikular

    Sekatan rasuk tunggal kekal kaki kanan dan cawangan individu kaki kiri pada orang tanpa patologi jantung tidak menjejaskan kesihatan dan jangka hayat.

    Prognosis untuk gangguan konduksi kali pertama yang disebabkan oleh kerosakan organik pada jantung bergantung kepada keparahan penyakit yang mendasari.

    Terdapat pendapat yang berbeza mengenai tahap pengaruh blokade kaki kiri terhadap kadar kematian. Sebilangan penyelidik tidak menganggap sekatan rasuk tunggal dan berkembar sebagai faktor risiko yang mengurangkan kelangsungan hidup pesakit. Menurut sumber lain, bentuk patologi yang berterusan atau berulang dapat meningkatkan kemungkinan kematian akibat komplikasi jantung sebanyak 5 kali.

    Perkembangan sekatan kaki kiri dalam tempoh akut infark miokard memburukkan lagi prognosis: kadar kematian meningkat dan 40-50%.

    Prognosis yang paling tidak baik adalah blok trifaskular kerana risiko tinggi terkena asystole.

    IllnessNews.ru mengenai kardiologi

    Maklumat yang diterbitkan dalam artikel itu hanya untuk panduan. Pastikan anda berjumpa dengan penyedia perkhidmatan kesihatan anda.!
    Kongsi pautan tersebut dan rakan anda akan mengetahui bahawa anda mementingkan kesihatan anda dan akan menghubungi anda untuk mendapatkan nasihat! Terima kasih ツ