Urut jantung

Urut jantung adalah kesan mekanikal pada jantung setelah berhenti untuk memulihkan aktiviti dan mengekalkan aliran darah yang berterusan, sehingga jantung kembali berfungsi.

Mekanisme urutan jantung luaran adalah seperti berikut: dengan tekanan seperti dada yang tajam, ia dipindahkan oleh 3-5 cm, ini difasilitasi oleh kelonggaran otot pada mangsa, yang berada dalam keadaan sakit. Pergerakan yang ditunjukkan membawa kepada tekanan jantung dan ia dapat mulai memenuhi fungsi pengepamannya - mendorong darah ke aorta dan arteri pulmonari semasa mampatan, dan apabila ia mengembang, ia menyerap darah vena.

Tindakan untuk urut jantung luaran:

1. Semasa urutan luaran, jantung mangsa diletakkan di punggungnya, di permukaan yang rata dan tegas (lantai, meja, tanah, dll.), Tali pinggang dan kolar pakaian tidak dibuka.

2. Orang yang menolong, berdiri di sebelah kiri, meletakkan telapak tangan di sepertiga bawah sternum, meletakkan telapak tangan kedua melintang di atas dan menghasilkan tekanan meter yang kuat ke arah tulang belakang.

3. Kedudukan tangan yang betul: ibu jari dihalakan ke kepala (kaki) mangsa.

4. Tekanan dihasilkan dalam bentuk kejutan, sekurang-kurangnya 60 dalam 1 min.

5. Semasa melakukan urutan pada orang dewasa, usaha yang besar diperlukan bukan hanya dari tangan, tetapi juga seluruh tubuh.

6. Pada kanak-kanak, urut dilakukan dengan satu tangan, dan pada bayi dan bayi yang baru lahir - dengan hujung jari telunjuk dan jari tengah, dengan kekerapan 100-110 kejutan seminit. Perpindahan sternum pada kanak-kanak mestilah dalam jarak 1,5-2 cm.

Keberkesanan urut jantung tidak langsung hanya diberikan bersama dengan pernafasan buatan. Ia lebih selesa untuk dua orang. Pada masa yang sama, yang pertama membuat suntikan udara ke dalam paru-paru, dan yang kedua membuat lima tekanan di dada. Sekiranya aktiviti jantung mangsa pulih, nadi ditentukan, wajah telah berubah menjadi merah jambu, kemudian urut jantung dihentikan, dan pernafasan buatan (bagaimana melakukan) dilanjutkan dengan irama yang sama sehingga pemulihan spontan pulih.

Pertanyaan mengenai pemberhentian bantuan kepada mangsa diputuskan oleh doktor yang dipanggil ke tempat kejadian.

Teknik urut jantung tidak langsung

Urut jantung tidak langsung adalah berdasarkan penguncupan irama jantung antara sternum dan tulang belakang. Dalam kes ini, darah dari ventrikel kiri memasuki aorta dan melalui saluran ke otak.

Untuk urutan jantung tidak langsung yang berkesan, peraturan berikut harus dipatuhi:

1. Mangsa hendaklah diletakkan di punggungnya di permukaan yang keras (lantai, sofa, tanah).

2. Cepat menanggalkan pakaian luar, tali pinggang.

3. Orang yang memberi pertolongan harus mengambil kedudukan sedemikian (di sebelah kanan atau kiri mangsa) sehingga kemiringan ke atas mangsa adalah mungkin (Gamb. 42.).

4. Dengan memeriksa tempat tekanan (mestilah kira-kira dua jari di atas hujung sternum yang lembut) (Gbr. 43). Pembantu harus meletakkan tangannya di atasnya, telapak tangan ke bawah. Telapak tangan sebelah kanan ditumpangkan pada yang pertama pada sudut yang betul. Jari harus diangkat, tidak boleh bersentuhan dengan dada pesakit (Gbr. 44).

5. Tekanan harus ringan, sambil membantu memiringkan seluruh badan.

6. Menekan harus dilakukan dengan tolakan cepat untuk menggeser bahagian bawah sternum ke bawah hingga 3-4 cm, pada orang penuh - sebanyak 5-6 cm dan membetulkannya pada kedudukan ini selama kira-kira 0.5 s, kemudian lepaskan dengan cepat, menenangkan tangan, tetapi tidak melepaskan diri dari sternum.

7. Tekanan berulang mestilah setiap detik atau lebih kerap, kerana kurang dari 60 tekanan seminit tidak membuat aliran darah mencukupi..

8. Perlu untuk mengelakkan tekanan pada bahagian atas sternum, di hujung tulang rusuk bawah, kerana ini boleh menyebabkan patah tulang mereka..

9. Jangan tekan tisu lembut di bawah pinggir dada), jika tidak, organ yang terdapat di sini, terutama hati, boleh rosak.

Kanak-kanak di bawah umur 12 tahun memerlukan urutan jantung luaran dengan satu tangan dan melakukan tekanan 65-80 seminit (Gamb. 45).

Bagi bayi yang baru lahir dan bayi hingga setahun, usaha dua jari orang dewasa sudah memadai. Jumlah penekan setiap minit 100-120 (Gamb. 46).

Sekiranya pengasuh melakukan pernafasan buatan dan urut jantung sahaja, maka operasi yang ditunjukkan harus diganti mengikut urutan berikut: setelah dua pukulan mendalam ke dalam mulut atau hidung mangsa, pengasuh membuat 15 tekanan di dada, sekali lagi menghasilkan 2 pukulan dalam dan sekali lagi mengulangi 15 tekanan dengan tujuan urut jantung, dll. Lebih kurang 60-65 tekanan harus dilakukan seminit (Gamb. 47). Semasa bergantian pernafasan buatan dan urut jantung, jeda harus minimum. Kedua-dua manipulasi dilakukan di satu pihak..

Sekiranya dua orang memberi pertolongan, salah satu daripadanya harus melakukan pernafasan buatan, dan yang kedua harus melakukan urutan jantung (Gamb. 48).

Nisbah pernafasan buatan untuk urut jantung mestilah 1: 5, iaitu selepas satu suntikan dalam, lima tekanan diberikan ke dada. Sekiranya pematuhan dengan nisbah ini sukar, ia harus diubah menjadi 2:15, iaitu dua pukulan dalam bergantian dengan 15 tekanan.

Semasa hembusan, urut jantung tidak dilakukan, jika tidak, udara tidak akan memasuki paru-paru mangsa.

Sekiranya dua orang memberi pertolongan, disarankan untuk melakukan pernafasan buatan dan mengurut secara bergantian, saling mengganti selepas 5-10 minit.

Keberkesanan urut jantung luaran ditunjukkan terutamanya pada kenyataan bahawa setiap tekanan pada sternum menyebabkan kemunculan denyutan pada arteri femoral dan karotid..

Untuk menentukan nadi pada arteri karotid, penyedia penjagaan mengganggu urut jantung setiap 2 minit selama 2-3 saat. Dia meletakkan jari-jarinya di epal Adam mangsa dan, sambil menggerakkan lengannya ke sisi, dengan hati-hati merasakan permukaan leher untuk menentukan arteri karotid (lihat rajah 44). Kemunculan nadi semasa rehat menunjukkan pemulihan aktiviti jantung. Selepas ini, pernafasan buatan harus diteruskan sehingga pernafasan spontan berterusan. Sekiranya tidak ada nadi, urutan jantung harus disambung dengan segera..

Tanda keberkesanan urut lain termasuk penyempitan murid (yang menunjukkan bekalan oksigen yang mencukupi ke otak) dan penurunan kebiruan kulit dan membran mukus.

Untuk meningkatkan keberkesanan urutan, disarankan untuk menaikkan kaki mangsa sebanyak 0.5 m, yang menyumbang kepada aliran darah yang lebih baik ke jantung dari urat badan bawah.

Pernafasan buatan dan urutan jantung harus dilakukan sehingga pesakit mendapat pernafasan bebas dan aktiviti jantung pada mangsa atau sebelum memindahkan mangsa ke petugas perubatan.

|kuliah seterusnya ==>
Teknik pengudaraan paru-paru tiruan|

Tarikh Ditambah: 2014-01-13; Pandangan: 2678; Pelanggaran hak cipta?

Pendapat anda penting bagi kami! Adakah bahan yang diterbitkan bermanfaat? Ya | Tidak

Cara melakukan pernafasan buatan dan urutan jantung tidak langsung

Keracunan dengan bahan tertentu boleh menyebabkan pernafasan berhenti dan berdebar-debar. Dalam keadaan seperti itu, bantuan kepada mangsa sangat diperlukan. Tetapi mungkin tidak ada doktor yang berdekatan, dan ambulans tidak akan tiba dalam 5 minit. Setiap orang harus mengetahui dan dapat mempraktikkan sekurang-kurangnya langkah-langkah asas resusitasi. Ini termasuk pernafasan buatan dan urutan jantung luaran. Sebilangan besar orang mungkin tahu apa itu, tetapi mereka tidak selalu tahu bagaimana melakukan tindakan ini dengan betul dalam latihan..

Mari kita ketahui dalam artikel ini di mana keracunan boleh menyebabkan kematian klinikal, apa jenis teknik resusitasi, dan bagaimana melakukan pernafasan buatan dan urut jantung tidak langsung.

Keracunan apa yang boleh menyebabkan pernafasan berhenti dan berdebar-debar

Kematian akibat keracunan akut boleh berlaku dari apa sahaja. Penyebab utama kematian sekiranya berlaku keracunan adalah penangkapan pernafasan dan berdebar-debar.

Aritmia, fibrilasi atrium dan ventrikel dan penangkapan jantung boleh menyebabkan:

  • persediaan dari kumpulan glikosida jantung;
  • Obzidan, Isoptin;
  • garam barium dan kalium;
  • sebilangan antidepresan;
  • sebatian organofosforus;
  • kina;
  • air hellebore;
  • penyekat adrenergik;
  • antagonis kalsium;
  • fluorin.

Dalam kes apa diperlukan pernafasan buatan? Penahan pernafasan berlaku kerana keracunan:

  • ubat-ubatan, pil tidur, gas lengai (nitrogen, helium);
  • keracunan dengan bahan berdasarkan sebatian organofosforus yang digunakan untuk mengawal serangga;
  • ubat seperti curare;
  • strychnine, karbon monoksida, etilena glikol;
  • benzena;
  • hidrogen sulfida;
  • nitrit;
  • kalium sianida, asid hidrosianik;
  • Diphenhydramine;
  • alkohol.

Sekiranya tidak bernafas atau berdebar-debar, kematian klinikal berlaku. Ia boleh berlangsung dari 3 hingga 6 minit, di mana terdapat peluang untuk menyelamatkan seseorang jika anda mula melakukan pernafasan buatan dan urutan jantung tidak langsung. Selepas 6 minit, masih mungkin untuk menghidupkan kembali seseorang, tetapi akibat hipoksia yang teruk, otak mengalami perubahan organik yang tidak dapat dipulihkan.

Bila hendak memulakan resusitasi

Apa yang perlu dilakukan sekiranya seseorang jatuh tidak sedarkan diri? Mula-mula anda perlu mengenal pasti tanda-tanda kehidupan. Denyutan jantung dapat didengar dengan meletakkan telinga ke dada mangsa atau dengan merasakan denyutan nadi di arteri karotid. Nafas dapat dikesan dengan pergerakan dada, membongkok ke muka dan mendengar kehadiran penyedutan dan pernafasan, memegang cermin ke hidung atau mulut mangsa (ia akan kabut ketika bernafas).

Sekiranya kekurangan pernafasan atau berdebar-debar dikesan, resusitasi harus segera dimulakan..

Bagaimana melakukan pernafasan buatan dan urutan jantung tidak langsung? Apa teknik yang ada? Yang paling biasa, berpatutan dan berkesan untuk semua orang:

  • urut jantung luaran;
  • pernafasan dari mulut ke mulut;
  • pernafasan "mulut ke hidung".

Dianjurkan untuk mengadakan jamuan untuk dua orang. Urut jantung selalu dilakukan dengan pengudaraan buatan..

Prosedur sekiranya tidak ada tanda-tanda kehidupan

  1. Lepaskan organ pernafasan (rongga hidung, rongga hidung, faring) dari kemungkinan benda asing.
  2. Sekiranya terdapat degupan jantung, tetapi orang itu tidak bernafas, hanya pernafasan buatan yang dilakukan.
  3. Sekiranya tidak ada degupan jantung, pernafasan buatan dan urutan jantung tidak langsung dilakukan..

Cara melakukan urutan jantung secara tidak langsung

Teknik melakukan urutan jantung tidak langsung adalah mudah, tetapi memerlukan tindakan yang tepat..

  1. Seseorang diletakkan di permukaan yang keras, bahagian atas badannya dibebaskan dari pakaian.
  2. Untuk melakukan urutan jantung tertutup, alat resusitasi berlutut di sisi mangsa.
  3. Telapak tangan yang diluruskan maksimum dengan pangkal diletakkan di tengah dada dua hingga tiga sentimeter di atas hujung sternal (titik pertemuan tulang rusuk).
  4. Di manakah tekanan dada diberikan dengan urutan jantung tertutup? Titik tekanan maksimum harus berada di tengah, dan bukan di sebelah kiri, kerana jantung, bertentangan dengan kepercayaan popular, terletak di tengah.
  5. Ibu jari harus menghadap dagu atau perut seseorang. Telapak tangan kedua diletakkan melintang di atas. Jari tidak boleh menyentuh pesakit, telapak tangan harus diletakkan di pangkal dan bengkok sebanyak mungkin.
  6. Tekanan di jantung dilakukan dengan tangan lurus, siku tidak membengkok. Tekanan harus diberikan oleh semua berat badan, bukan hanya tangan. Kejutan mesti kuat sehingga dada orang dewasa jatuh 5 sentimeter.
  7. Berapakah kekerapan tekanan yang digunakan untuk urutan jantung tidak langsung? Anda perlu menekan sternum dengan frekuensi sekurang-kurangnya 60 kali seminit. Adalah perlu untuk menumpukan pada keanjalan sternum orang tertentu, tepatnya bagaimana ia kembali ke kedudukan yang bertentangan. Contohnya, pada orang tua, kekerapan klik tidak boleh melebihi 40-50, dan pada kanak-kanak mencapai 120 dan lebih tinggi.
  8. Berapa banyak nafas dan klik untuk melakukan pernafasan buatan? Dengan urutan jantung tidak langsung bergantian dengan pengudaraan paru-paru buatan selama 30 sentakan, 2 nafas diambil.

Mengapakah urut jantung tidak langsung tidak mungkin dilakukan sekiranya mangsa berbaring lembut? Dalam kes ini, tekanan tidak akan menolak pada jantung, tetapi pada permukaan lentur.

Selalunya, dengan urutan jantung tidak langsung, tulang rusuk patah. Ini tidak perlu takut, perkara utama adalah menghidupkan semula orang itu, dan tulang rusuk tumbuh bersama. Tetapi anda perlu mempertimbangkan bahawa tulang rusuk yang patah kemungkinan besar adalah hasil pelaksanaan yang tidak betul dan anda harus mengurangkan kekuatan menekan.

Apa yang hendak ditekanKlik titikKedalaman KemurunganKadar klik

Umur sehingga 1 tahun

2 jari1 jari di bawah garis tengah1.5-2 cm120 dan lebih2/15

2 jari dari sternum

100-120

Dewasa2 tangan2 jari dari sternum5-6 sm60-1002/30

Resusitasi mulut ke mulut

Sekiranya di mulut orang yang diracun ada pembuangan berbahaya bagi resusitasi seperti racun, gas beracun dari paru-paru, jangkitan, maka pernafasan buatan tidak diperlukan! Dalam kes ini, anda perlu mengehadkan diri dengan urutan jantung tidak langsung, di mana kira-kira 500 ml udara dikeluarkan dan diserap semula kerana tekanan pada sternum..

Cara melakukan pernafasan buatan dari mulut ke mulut?

  1. Mangsa mesti diberi kedudukan mendatar dengan kepalanya dilemparkan ke belakang. Di bawah leher anda boleh meletakkan roller atau tangan. Sekiranya terdapat kecurigaan patah tulang belakang serviks, maka anda tidak boleh membuang kepala anda.
  2. Rahang bawah perlu maju ke depan dan ke bawah. Lepaskan mulut dari air liur dan muntah..
  3. Memegang rahang terbuka orang yang cedera dengan satu tangan, yang kedua anda perlu memegang hidungnya dengan erat, menarik nafas dalam-dalam dan menghembuskan nafas sebanyak mungkin ke mulutnya.
  4. Kekerapan penghembusan udara seminit semasa pernafasan buatan adalah 10-12.

Disarankan agar keselamatan anda dilakukan, pernafasan buatan sebaiknya dilakukan melalui serbet, sambil mengawal ketumpatan tekanan dan mencegah "kebocoran" udara. Nafas tidak boleh tajam. Hanya pernafasan yang kuat, tetapi lancar (dalam masa 1-1,5 saat) akan memastikan pergerakan diafragma yang betul dan pengisian paru-paru dengan udara.

Pernafasan buatan dari mulut ke hidung

Pernafasan buatan mulut ke hidung dilakukan sekiranya pesakit gagal membuka mulutnya (contohnya, kerana kekejangan).

  1. Setelah meletakkan mangsa di permukaan lurus, buang kepalanya ke belakang (jika tidak ada kontraindikasi untuk ini).
  2. Periksa saluran hidung.
  3. Sekiranya boleh, rahang harus dipanjangkan.
  4. Selepas penyedutan maksimum, anda perlu meniup udara ke hidung orang yang terkena, dengan satu tangan menutup mulutnya dengan erat.
  5. Selepas satu nafas, hitung hingga 4 dan lakukan yang seterusnya.

Ciri-ciri resusitasi pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak, teknik resusitasi berbeza daripada yang dilakukan pada orang dewasa. Dada bayi hingga setahun sangat lembut dan rapuh, kawasan jantung lebih kecil daripada pangkal telapak orang dewasa, jadi tekanan dengan urutan jantung tidak langsung dilakukan bukan dengan telapak tangan, tetapi dengan dua jari. Pergerakan dada tidak boleh lebih dari 1.5-2 cm. Kekerapan klik sekurang-kurangnya 100 per minit. Dari usia 1 hingga 8 tahun, urut dilakukan dengan satu tapak tangan. Dada harus bergerak 2.5-3.5 cm. Urut harus dilakukan dengan kekerapan sekitar 100 tekanan seminit. Nisbah inspirasi terhadap kemurungan di dada pada bayi sehingga 8 tahun mestilah 2/15, pada kanak-kanak berumur lebih dari 8 tahun - 1/15.

Bagaimana melakukan pernafasan buatan untuk kanak-kanak? Bagi kanak-kanak, pernafasan buatan boleh dilakukan dengan menggunakan teknik mulut ke mulut. Oleh kerana bayi mempunyai wajah yang kecil, orang dewasa dapat melakukan pernafasan buatan dengan segera yang menutupi mulut dan hidung anak. Kemudian kaedah itu disebut "dari mulut ke mulut dan hidung." Pernafasan buatan untuk kanak-kanak dilakukan pada frekuensi 18-24 per minit.

Cara menentukan sama ada resusitasi dilakukan dengan betul

Tanda-tanda keberkesanan ketika mengikuti peraturan untuk melakukan pernafasan buatan adalah seperti berikut..

Dengan pernafasan buatan yang betul, anda dapat melihat pergerakan dada ke atas dan ke bawah semasa penyedutan pasif.

  • Sekiranya pergerakan dada lemah atau terlambat, anda perlu memahami sebab-sebabnya. Mungkin kepatuhan mulut ke mulut atau hidung yang longgar, nafas yang cetek, benda asing yang menghalang udara dari mencapai paru-paru.
  • Sekiranya penyedutan udara tidak naik ke dada, tetapi perut, maka ini bermaksud bahawa udara tidak melalui saluran udara, tetapi melalui esofagus. Dalam kes ini, anda perlu menekan perut dan memusingkan kepala pesakit ke sisi, kerana muntah boleh dilakukan.
  • Keberkesanan urut jantung juga harus diperiksa setiap minit..

    1. Sekiranya, semasa urut jantung tidak langsung, nadi muncul di arteri karotid, mirip dengan nadi, maka daya tekan cukup sehingga darah dapat mengalir ke otak.
    2. Dengan pelaksanaan tindakan resusitasi yang betul, mangsa akan segera mengalami kontraksi jantung, tekanan akan meningkat, pernafasan spontan akan muncul, kulit akan menjadi kurang pucat, murid-murid akan menyempit.

    Semua tindakan mesti dilakukan sekurang-kurangnya 10 minit, dan sebaiknya sebelum ketibaan ambulans. Dengan degupan jantung yang berterusan, pernafasan buatan harus dilakukan untuk waktu yang lama, hingga 1.5 jam.

    Sekiranya langkah-langkah resusitasi tidak berkesan selama 25 minit, mangsa mempunyai bintik-bintik kadaver, gejala anak kucing (ketika murid menekan bola mata, murid menjadi menegak, seperti mata kucing) atau tanda-tanda pertama yang keras - semua tindakan dapat dihentikan kerana kematian biologi telah berlaku.

    Tindakan resusitasi lebih awal dimulakan, semakin besar kemungkinan seseorang kembali hidup. Pelaksanaannya yang betul akan membantu bukan sahaja menghidupkannya kembali, tetapi juga memberi oksigen organ penting, mencegah kematian dan kecacatan mereka.

    Urut jantung: peraturan pelaksanaan dan kemungkinan kesalahan

    Penyediaan pertolongan cemas memainkan peranan penting dalam prognosis berikutnya bagi mangsa, dan mempengaruhi kualiti hidup pada masa akan datang. Pertolongan cemas yang tepat pada masanya mengurangkan risiko terkena komplikasi serius, meningkatkan kemungkinan hasil yang baik. Situasi paling kritikal yang mengancam nyawa mangsa dianggap sebagai pemberhentian secara tiba-tiba dan lengkap mengenai fungsi jantung yang berkesan. Dalam kes ini, penting untuk mengenali bahaya pada waktunya dan memberikan pertolongan tepat pada masanya. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci bagaimana bertindak dalam situasi kecemasan dan cara melakukan urutan jantung dengan betul.

    Bagaimana untuk menentukan apakah jantung anda berhenti?

    Menurut statistik, serangan jantung dianggap penyebab utama kematian di kalangan penduduk. Hasil tragis dapat dielakkan dengan memberikan pertolongan cemas dengan segera. Kaedah penjagaan yang paling penting dalam keadaan seperti itu termasuk urutan jantung tidak langsung dan pernafasan buatan..

    Sebelum anda mula melakukan urutan jantung buatan, disarankan agar 100% memastikan bahawa mangsa telah mengalami serangan jantung. Gejala berikut adalah gejala sebenar fenomena ini:

    • Ketiadaan getaran dinding yang tersentak pada arteri utama. Untuk memastikan kehadiran nadi, seseorang mesti berusaha mencari dan merasakan nadi menggunakan jari kedua dan ketiga sikat. Sekiranya tidak diperhatikan, segera hubungi ambulans dan teruskan langkah penyelamatan.
    • Kekurangan proses pernafasan. Adakah atau tidak seseorang bernafas dapat ditentukan dengan memegang cermin ke hidungnya. Kesalahan cermin menunjukkan bahawa proses pernafasan tidak dihentikan. Anda juga boleh mengalihkan perhatian pada pergerakan bahagian atas badan. Semasa aktiviti pernafasan normal, ia naik ketika udara memasuki paru-paru dan turun ketika dikeluarkan dari paru-paru.
    • Peningkatan saiz murid. Mereka juga sama sekali tidak menunjukkan tindak balas / mudah marah terhadap pendedahan cahaya. Untuk memahami sama ada pokok epal bertindak balas terhadap pendedahan cahaya, anda perlu mengarahkan lampu suluh yang disertakan ke mata anda. Sekiranya mereka tidak menyempit, maka ini mengesahkan bahawa kerja organ utama sistem kardiovaskular telah berhenti.
    • Warna kelabu atau kebiruan. Perubahan warna kulit menunjukkan kekurangan oksigen dan unsur-unsur yang diperlukan dalam badan.

    Apa yang perlu anda lakukan sebelum mengurut jantung?

    Sebelum memulakan urutan jantung, anda harus memeriksa sama ada orang itu berada dalam keadaan tidak peka atau tidak. Sekiranya tidak sedar, anda perlu memeriksa sama ada terdapat ciri khas yang menunjukkan kematian klinikal:

    Sekiranya gejala kematian klinikal telah ditetapkan, anda perlu menghubungi ambulans, dan kemudian, tanpa membuang masa, berikan bantuan kecemasan.

    Cara menjalankan resusitasi kardiopulmonari?

    Ungkapan "resusitasi kardiopulmonari" dalam lingkaran perubatan bermaksud gabungan tindakan tertentu, tujuan utamanya adalah penyambungan semula proses dalam tubuh.

    CPR terdiri daripada dua tindakan yang paling penting:

    • Urut jantung tidak langsung
    • pengudaraan mekanikal.

    Urut jantung tidak langsung dilakukan hingga kedalaman sekitar 50-60 mm, dan kelajuannya berkisar antara 100-120 mampatan seminit. Nisbah kompresi dan nafas adalah 30 hingga 2. Sekiranya orang dewasa dihidupkan kembali oleh satu orang, maka anda boleh melakukan urutan jantung tertutup. Semasa menghidupkan anak, disarankan agar anda bergantian dengan urutan jantung tidak langsung dan pernafasan buatan..

    CPR tidak dapat meneruskan prestasi jantung sepenuhnya. Tujuan utamanya adalah penyambungan semula aliran darah beroksigen ke otak dan jantung, yang menyebabkan perlambatan proses kematian sel. Untuk mengembalikan sepenuhnya keupayaan jantung sebelumnya, perlu menggunakan pelepasan elektrik menggunakan peralatan khas.

    Urut jantung: peraturan asas

    Peraturan utama untuk melakukan urutan jantung tertutup termasuk:

    1. Mula-mula anda perlu meletakkan mangsa dalam kedudukan mendatar, diri anda untuk membongkok di sebelahnya berlutut. Bagi orang tangan kanan adalah lebih senang jika orang yang memerlukan pertolongan berada di sisi tangan kanan.
    2. Pangkal telapak tangan kanan terletak di atas proses xiphoid, sementara ibu jari menuju ke bahagian bawah wajah orang yang dihidupkan semula. Telapak tangan kiri berada di atas kanan.
    3. Adalah perlu untuk mengarahkan seluruh pusat graviti ke pusat sternum mangsa dan mula menekannya secara berirama. Tangan harus lurus, tekanan seragam, kekerapannya - tekanan 100-120 total dalam 60 saat.
    4. Kedalaman mampatan hendaklah sekitar 50-60 mm.
    5. Tekanan seterusnya harus dimulakan apabila sangkar dada kembali ke kedudukan awal asalnya..
    6. Sekiranya mungkin untuk melakukan tindakan resusitasi bersama-sama, adalah perlu untuk menggabungkan tekanan dan pengudaraan buatan paru-paru, nisbah antara mereka harus 30 hingga 2. Sekiranya resusitasi hanya dilakukan oleh satu orang, urut jantung tidak langsung harus dilakukan tanpa gangguan.

    Melakukan pernafasan buatan

    Ini adalah bahagian yang paling penting dalam CPR, walaupun urut jantung tidak langsung adalah yang pertama dan harus dilakukan pula. Proses pernafasan buatan dibenarkan ditinggalkan dengan adanya faktor-faktor tertentu dan ketiadaan pembantu.

    1. Sebelum meneruskan prosedur, perlu mendedahkan bahagian atas badan yang memerlukan bantuan seseorang, menanggalkan jaket, merobek t-shirt.
    2. Letakkan mangsa secara mendatar di atas permukaan tanah dengan kepalanya ke belakang.
    3. Dengan satu tangan anda perlu memegang bahagian belakang tengkorak, dan dengan tangan yang lain - tekan bahagian depan sehingga bahagian bawah muka memerah dengan leher.
    4. Kemudian anda perlu menggunakan jari anda untuk memeriksa rongga mulut dan memastikan bahawa tidak ada benda asing di dalamnya, seperti: darah, produk rembesan, muntah, dan sebagainya. Sekiranya ada, ia harus dikeluarkan dan struktur rahang pemalam, jika ada, juga harus dilepaskan..
    5. Untuk mengeluarkan produk rembesan, darah dan cecair / benda lain dari rongga mulut, anda perlu membuang kepala dan bahu mangsa ke sisi, dan kemudian, dengan menggunakan bahan improvisasi (kain, selendang), bersihkannya. Hanya dengan itu anda boleh memulakan pernafasan buatan.
    6. Resuscitator mesti menarik nafas dalam-dalam dan mengisi paru-parunya dengan isipadu oksigen semaksimum mungkin, dan kemudian menghembuskan nafas sebanyak mungkin dan lebih kuat ke dalam mulut resusitasi, menutup mulutnya sepenuhnya dengan bibir.
    7. Semasa memberi pertolongan cemas kepada anak-anak, pengudaraan mekanikal dapat dilakukan di mulut dan hidung..

    Bilakah Tamat Resusitasi Kardiopulmonari

    Sekiranya teknik CPR diperhatikan dengan teliti, maka dinamika positif akan timbul dengan cepat:

    • kulit bertambah baik, ia kembali memperoleh warna merah jambu;
    • penampilan proses pernafasan bebas diperhatikan, pernafasan menjadi lebih seragam dari masa ke masa;
    • murid disempitkan;
    • mangsa mula bersuara.

    Semasa memerhatikan dinamika positif, perlu untuk meneruskan resusitasi selama 5-10 minit, secara beransur-ansur memperlambat irama. Penghentian resusitasi yang terlalu awal boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan dan bahkan boleh mengakibatkan kematian.

    Apabila mangsa sedar sepenuhnya, anda perlu menjaga ketenangannya, anda mesti memberitahunya bahawa yang terburuk sudah berakhir, pekerja perubatan akan tiba tidak lama lagi. Panik dan kegembiraan memberi kesan buruk kepada kesihatan.

    Apabila anda tidak dapat melakukan urutan jantung secara tidak langsung

    Urut jantung tidak langsung dilarang untuk mangsa dalam situasi berikut:

    • sekiranya terdapat getaran tersentak di kawasan arteri utama;
    • dengan proses pernafasan fisiologi yang normal;
    • dengan penuh kesedaran mangsa.

    Setiap minit tidak bertindak semasa situasi yang mengancam nyawa seseorang boleh memberi kesan negatif terhadap hasil peristiwa selanjutnya. Bantuan kemudian diberikan, semakin besar kemungkinan kematian, risiko komplikasi serius meningkat. Semasa menyelamatkan nyawa orang lain, peranan penting dimainkan oleh penilaian keadaan dan tindakan yang tepat setelah analisisnya dilakukan. Resuscitator perlu tetap tenang dan tidak panik. Sebarang pertolongan lebih baik daripada tidak bertindak sepenuhnya.

    Urut jantung luaran

    Pada pendapat saya yang rendah hati, semua orang harus mengetahui algoritma resusitasi kardiopulmonari dan petunjuk untuknya.

    Melihat bagaimana orang mula menyodokkan sudu ke mulut mereka kepada orang yang baru saja pingsan, dan dengan penuh semangat untuk menggoyang-goyangkan dadanya, idea itu lahir untuk memasukkan lima sennya dalam pendidikan kebersihan di antara para penjemputan)

    Jangan terlalu malas membaca, mungkin pengetahuan dan kemahiran anda akan menyelamatkan nyawa seseorang!

    Algoritma ini ditujukan untuk bukan profesional, iaitu tidak menyiratkan kajian semua refleks murid kegemaran ini, dan lain-lain, dan lebih-lebih lagi pengenalan ubat-ubatan.

    Di sini, banyak nuansa dan kesulitan yang mungkin timbul, jika anda ingin membaca sebentar - baca nama item

    Petunjuk untuk CPR: kematian klinikal. Kematian klinikal ditetapkan berdasarkan dua kriteria: 1) kurang sedar 2) kurang bernafas

    Jangan tergesa-gesa ke arah mangsa. Periksa dan fahami apa yang berlaku di sekitar. jika anda tergesa-gesa untuk menantikan keselamatan kemenangan dan rasa terima kasih yang tidak terhingga dari mangsa dan saudara-mara, tidak memahami apa yang berlaku di sekitar, ini boleh berakhir dengan sedih (kabel tanpa wayar, tanah runtuh dan banyak lagi).

    Ingat - keselamatan anda didahulukan. Jangan menambah jumlah mangsa dengan perbelanjaan anda sendiri.

    Mempercepat penonton. Biasanya, sama ada semua orang berdiri di sana, seolah-olah mereka diangkat ke tempat itu, atau mereka menemui seorang pesakit dengan pelbagai jenis ritual Setan (baik amonia dituangkan ke dalam hidung, kemudian dihancurkan di pipi). Pastikan anda secara lisan dan visual (dengan isyarat dan arahan yang jelas dan jelas agar semua orang menjauh)

    2) menilai kesedaran. Dengan standard moden, kesedaran dinilai dengan perlakuan keras (LELAKI / WANITA, APAKAH ANDA?) Dan brek aktif di bahu pada masa yang sama. Anda pada masa ini menjadi KANAN dari mangsa. Sekiranya terdapat tanda-tanda kesedaran, resusitasi kardiopulmonari tidak dilakukan. Tetapi ini adalah kisah yang sama sekali berbeza..

    3) Pinta pertolongan. Walaupun tidak ada orang di sekeliling anda, dengan lantang menjerit sesuatu seperti "MEMBANTU, MANUSIA BURUK".

    4) Menilai nafas.

    Untuk melakukan ini, letakkan tangan KIRI di dahi mangsa dengan telapak tangan, jari telunjuk dan jari tengah tangan KANAN, bersandar di bawah dagu, condongkan kepala anda KEMBALI (iaitu, tangan kiri menarik ke atas dan belakang, dan yang kanan ke atas dan ke depan). Dan tidak ada pin ke lidah dan syaitan lain! Tahniah, anda membersihkan saluran udara :) Kemudian gunakan kaedah "dengar-lihat-terasa": telinga kiri anda di dekat mulut mangsa (rasa dan dengar nafas) dan (.) Perhatikan dada, cuba melihat pergerakannya dari bernafas. Sebagai peraturan, hanya kawalan visual yang mempunyai kandungan maklumat, kerana banyak faktor mengganggu sensasi dan pendengaran.

    Sekiranya tidak ada pernafasan, maka apa yang perlu dilakukan -

    Sekiranya anda bersendirian, panggil diri anda. Sekiranya ada seseorang yang boleh menelefon, biarkan dia menelefon. Oleh itu, anda akan menjimatkan masa, sangat berharga semasa CPR (saya ingin ambil perhatian bahawa kematian meningkat rata-rata 10% setiap minit lewat)

    Terdapat perincian penting. Perintahkan bukan orang ramai, tetapi orang tertentu. Dengan lantang, jelaskan kepadanya "ANDA! PANGGILKAN AMBULAN." Pastikan anda menuding jari orang ini.

    Kerana semua orang di keramaian biasanya berfikir bahawa orang lain akan menelefon. Kesannya, tiada siapa.

    Semasa menelefon, anda perlu memberitahu a) alamat b) jumlah mangsa c) jantina d) umur (walaupun kira-kira b) e) apa yang berlaku kepadanya (tidak sedarkan diri dan bernafas) f) katakan, kemudian teruskan ke CPR

    6) ini dinyatakan mengikut piawaian kami, tetapi saya boleh melakukannya di tengah jalan atau tempat awam, tetapi.

    menjerit saja. Anda tidak pernah tahu, ia mungkin berjaya. Saya akan menulis cara menggunakannya dalam catatan yang berasingan, mengikut keinginan anda, tentu saja))

    7) Teruskan ke CPR!

    Ingat corak: 30 mampatan, 2 nafas adalah satu pusingan. antara putaran rehat tidak lebih dari 10 saat. Kali ini diperuntukkan untuk penilaian pernafasan (lihat-dengar-rasa). Semasa menjalankannya, saya menasihatkan untuk meletakkan topeng perubatan kasa tudung di mulut mangsa. Keselamatan

    Kita mulakan dengan pemampatan. Ingat kedudukan tangan! Hanya itu! tiada telapak tangan di telapak tangan, sebelah tangan, jari (jika bukan bayi baru lahir), dll. bidaah dari internet!

    Gambar terakhir menunjukkan kedudukan penyelamat superhero yang hampir betul)

    Lebih baik membengkokkan punggung di punggung bawah. Pergerakan tidak dibuat di bahagian belakang, tetapi di sendi pinggul

    Pangkal telapak tangan (yang dari bawah) ke tengah sternum (rujukan cepat adalah garis antara puting, jika bukan tetek kendur). Tangan di kunci, jari tangan yang dari bawah terbentang.

    Kami menekan dada, menggunakan berat badan kami hingga kedalaman 5-6 cm dengan frekuensi 110 per minit. INGAT! kawal kekuatan, jika tidak, anda akan mematahkan pinggir ke neraka (dan ini bukan kriteria keberkesanan, seperti yang dipercayai oleh dinosaur) dan kekerapan mampatan! Untuk memahami bagaimana jumlah 110 denyutan seminit, dengarkan metronom dalam talian)) Ingat mengenai penyahmampatan! Tidak hanya perlu memberi tekanan sederhana ke dada untuk mengeluarkan darah, tetapi juga untuk melepaskannya sepenuhnya sehingga jantung menarik darah, jika tidak semua tindakan tidak berkesan.

    Hitung jumlah mampatan dengan kuat untuk mengira tepat 30!

    Teruskan bernafas. Petunjuk untuk jumlah udara yang akan dihirup oleh pesakit: tarik nafas dengan tenang masuk dan keluar. Inilah jumlah yang banyak dan anda perlu mengeluarkan pesakit (kira-kira 500 ml)

    Untuk melakukan ini, pegang kepala anda, seperti yang dijelaskan di atas semasa melepaskan saluran udara, hanya dengan tangan kiri, antara lain, anda perlu mencubit hidungnya (ini penting!). Tekan bibir anda ke mulutnya dengan ketat agar udara tidak meniup (kesalahan yang paling biasa), ambil dua (!) Nafas, sambil memerhatikan perjalanan dada secara serentak (jika anda naik semasa menghirup, anda sudah selesai!).

    Nilaikan keadaan anda - mulakan sekali lagi.

    Tempoh resusitasi adalah 30 minit. atau sebelum kedatangan NSR.

    Saya harap, pickabushnik yang terhormat, anda tidak perlu memberikan bantuan seperti itu kepada sesiapa, tetapi jika anda perlu, biarkan pengetahuan ini berguna untuk anda.

    Terima kasih kerana membaca siaran, pickabushniki sayang!)

    Memo CPR Pendek

    Urut jantung secara automatik

    Pada video tersebut, alat urut jantung luaran.

    Digunakan untuk serangan jantung.

    Dengan diagnosis serangan jantung (kematian klinikal), selalu, pertama, mulakan urutan jantung luaran dengan tangan. Ini dapat dilihat dalam banyak foto dan video mengenai pertolongan cemas. Nah, tidak lama kemudian anda boleh menyambungkan peranti (kadang-kadang dipanggil autopulse) untuk menyambung, terutamanya jika pesakit perlu dibawa dan pada masa yang sama mengurut

    Sebenarnya, melakukan urut dengan tangan adalah aktiviti fizikal yang berat. Dan hampir mustahil untuk melakukannya selama lebih dari satu jam, walaupun anda bekerjasama dan berubah.

    Terdapat situasi ketika urut perlu dilakukan dalam jangka masa yang lama.

    Kes emboli paru telah dijelaskan, ketika kehidupan seseorang menggunakan autopulse dipertahankan selama lebih dari 24 jam.

    Pesakit dikeluarkan dari hospital, hampir sihat.

    Anjing: Badan demonstrasi lelaki adalah manekin, yang juga luar biasa.

    PSY1: Terdapat pelbagai versi peranti pada pasukan resusitasi ambulans Moscow dan di St Petersburg. Adakah saya tahu di bandar lain.

    DASAR Kardiopulmonari ASAS

    Manusia tidak boleh hidup tanpa oksigen. Darah menghantar oksigen dari paru-paru ke organ dan tisu. Apabila jantung berhenti mengepam darah, peredaran darah berhenti, yang menyebabkan kekurangan oksigen di pelbagai organ. Otak sangat sensitif terhadap kekurangan oksigen. Sel-sel otak dapat hidup tanpa oksigen tidak lebih dari beberapa minit, setelah itu mereka mulai mati..

    Apabila peredaran berhenti, orang itu cepat kehilangan kesedaran, pernafasan berkembang, dan kematian berlaku. Adalah perlu untuk memulakan resusitasi kardiopulmonari asas secepat mungkin. Resusitasi kardiopulmonari asas (CPR), atau resusitasi asas, adalah gabungan tekanan dada dan pernafasan buatan. Pendekatan moden untuk menyediakan rawatan resusitasi termasuk defibrilasi luaran automatik dalam algoritma umum. Walaupun kenyataan bahawa langkah-langkah pemulihan tidak selalu berakhir dengan jayanya, peluang meningkat dengan ketara jika anda segera memulakannya.

    Pastikan keselamatan diri, keselamatan mangsa dan orang lain.

    Periksa mangsa dan teruskan mengikut skema:

    - Goncangkan perlahan-lahan mangsa di bahu.

    - Dengan lantang bertanya: "Ada apa dengan anda?"

    Mangsa bertindak balas (mis. Membuka matanya atau bertindak balas)

    1. Biarkan mangsa berada di posisi di mana anda menjumpainya, pastikan bahawa tidak ada ancaman. Pindahkan mangsa jika benar-benar diperlukan..

    2. Cuba cari dari mangsa apa yang berlaku. Sekiranya perlu, lakukan pemeriksaan terperinci mengenai mangsa.

    3. Dapatkan pertolongan jika perlu atau jika ragu-ragu.

    4. Periksa kesedaran dan pernafasan mangsa secara berkala..

    Mangsa tidak bertindak balas

    1. Pinta pertolongan. Ini perlu agar tidak dibiarkan begitu sahaja dalam pertolongan cemas. Sekiranya ada orang kedua di dekatnya yang boleh menghubungi ambulans (03) atau membawa anda defibrilator luaran automatik, anda boleh lebih memusatkan perhatian anda kepada mangsa.

    2. Letakkan mangsa di punggungnya dan pulihkan jalan napasnya.

    MENGEMBALIKAN JALAN RESPIRATORI.

    Untuk memulihkan keadaan jalan nafas, perlu membuang kepala mangsa dan menaikkan dagunya. Terdapat juga cara untuk memulihkan saluran udara dengan memanjangkan rahang bawah.

    TEKNOLOGI: MENGAMBIL KEPALA DAN MENINGKATKAN DAGING.

    1. Letakkan telapak tangan anda di dahi mangsa dan condongkan kepalanya ke belakang dengan lembut.

    2. Jaga ibu jari dan jari telunjuk anda bebas untuk mencubit hidung jika anda mesti mempunyai pernafasan buatan.

    3. Letakkan hujung telunjuk dan jari tengah tangan yang lain di bawah dagu mangsa.

    4. Angkat dagunya untuk membersihkan saluran udara. Jangan tekan tisu lembut di bawah dagu. Ini boleh menyebabkan kesukaran bernafas..

    PEMBESARAN JAWATAN RENDAH.

    Sekiranya terdapat kecurigaan kecederaan tulang belakang, pemanjangan rahang bawah dapat digunakan dan bukan memiringkan kepala untuk memulihkan penyumbatan saluran udara. Walau bagaimanapun, jika anda tidak terlatih secara khusus dan tidak mempunyai pendidikan perubatan, tidak digalakkan menggunakan kaedah ini untuk memulihkan keadaan saluran udara. Teknik ini sukar dilakukan dan dengan sendirinya boleh menyebabkan pergerakan di tulang belakang. Ini mungkin tidak selamat untuk orang yang cedera. Angkat kepala dan dagu ke atas.

    Bengkokkan ke arah mangsa, bawa telinga ke mulut dan hidung mangsa pada jarak 8-10 cm:

    - Lihat apakah dadanya naik dan turun.

    - Dengarkan suara nafas.

    - Rasakan nafas di pipi anda.

    Tonton, dengar dan rasakan selama 10 saat untuk menentukan apakah mangsa bernafas secara normal.

    Sepertinya 10 saat terlalu lama, namun, jika anda memeriksa nafas kurang dari 10 saat, itu mungkin membawa anda ke kesimpulan yang salah. Pada beberapa minit pertama setelah peredaran darah berhenti, mangsa boleh membuat nafas yang jarang atau tidak teratur. Ini adalah pernafasan agonal, jangan mengelirukannya dengan pernafasan normal. Sekiranya anda tidak pasti jika mangsa bernafas secara normal, teruskan seolah-olah anda tidak bernafas..

    Sekiranya mangsa tidak bertindak balas, terdapat tiga kemungkinan senario:

    > Mangsa tidak bertindak balas, tetapi bernafas secara normal.

    > Mangsa tidak bertindak balas dan tidak bernafas seperti biasa. Defibrilator Luaran Auto Tidak Terdapat.

    > Mangsa tidak bertindak balas dan tidak bernafas seperti biasa. Defibrilator luaran automatik ada.

    Mangsa tidak bertindak balas, tetapi bernafas secara normal.

    1. Letakkan mangsa dalam kedudukan lateral (pemulihan) yang stabil.

    2. Minta seseorang memanggil ambulans (103). Sekiranya tidak ada pembantu, hubungi sendiri ambulans.

    3. Periksa pernafasan pesakit setiap minit.

    Sekiranya anda dilatih untuk memeriksa nadi pada arteri karotid, anda boleh melakukan ini. Namun, ingat bahawa memeriksa degupan jantung anda bukanlah kaedah yang tepat untuk menentukan ketiadaan atau kehadiran peredaran darah. Oleh itu, tafsirkan keraguan sebagai kekurangan nadi. Ingat, jika mangsa kurang sedar dan bernafas normal, anda mesti segera memulakan asas resusitasi kardiopulmonari.

    Tekanan dada memberikan peredaran darah, yang diperlukan untuk bekalan darah ke organ penting seperti jantung, paru-paru, dan otak. Bekalan darah walaupun dalam jumlah kecil sangat penting. Pernafasan buatan memberikan ketepuan oksigen darah. Semasa menyelamatkan nafas, kepala mangsa mesti dilemparkan ke belakang untuk mengekalkan saluran udara.

    1. Minta pembantu memanggil ambulans (103). Sekiranya tidak ada pembantu, panggil dia sendiri. Mulakan pemampatan dengan 30 tekanan dada.

    2. Kemudian tarik nafas buatan dari mulut ke mulut.

    3. Terus bergantian 30 tekanan dada dan 2 pernafasan mulut ke mulut.

    4. Terus menghidupkan semula sehingga:

    - ambulans (103) tidak akan tiba dan pemulihan tidak akan berterusan;

    - mangsa tidak akan mula bernafas seperti biasa, bergerak, bertindak balas, membuka matanya;

    - anda dapat meneruskan pemulihan.

    1. Pastikan mangsa berbaring di punggung, di permukaan yang keras..

    2. Berlutut di hadapan mangsa di paras dadanya. Bebaskan dada mangsa dari pakaian.

    3. Letakkan pangkal satu tapak tangan di tengah dada mangsa.

    4. Letakkan tapak tangan di atas telapak tangan anda yang terletak di dada mangsa dan pasangkan jari anda ke dalam kunci.

    5. Angkat jari tangan bawah ke atas untuk mengelakkan tekanan pada tulang rusuk..

    6. Bersandar pada mangsa, letakkan bahu anda dengan ketat di atas bahagian tengah dada mangsa. Luruskan lengan di siku anda. Tekan pada dada hingga kedalaman 5-6 cm (fasa pemampatan).

    7. Tanpa melepaskan tangan, biarkan dada kembali ke kedudukan asalnya (fasa penyahmampatan). Begitulah jantung dapat dipenuhi lagi dengan darah. Lakukan ini selepas setiap fasa pemampatan. Pastikan lengan anda tidak bergerak atau meluncur dari dada.

    8. Fasa pemampatan dan penyahmampatan perlu pada masa yang sama.

    9. Lakukan 30 tekanan dada seperti yang dijelaskan di atas dengan kelajuan 100-120 mampatan seminit.

    TEKNIK: RESPIRASI ARTIFIKAL "MULUT KE MULUT".

    1. Buka saluran udara mangsa: letakkan telapak tangan anda di dahi mangsa, dengan perlahan memiringkan kepalanya ke belakang, dan angkat dagunya dengan telunjuk dan jari tengah tangan yang lain.

    2. Picit hidung mangsa dengan ibu jari dan jari telunjuk tangannya di dahinya.

    3. Terus menyokong dagu mangsa dengan dua jari tangannya, membiarkan mulutnya sedikit terbuka.

    4. Tarik nafas seperti biasa, pegang mulut anda dengan rapat ke mulut mangsa. Pastikan udara yang anda hembuskan tidak melewati mulut mangsa.

    5. Hembuskan udara perlahan ke mulut mangsa selama 1 saat. Pastikan dadanya naik.

    6. Biarkan udara keluar sambil memegang kepala mangsa dan dagu ke atas. Perhatikan dadanya turun.

    7. Tarik nafas biasa dan ulangi nafas buatan mulut ke mulut..

    8. Masa yang dihabiskan untuk dua nafas buatan tidak boleh melebihi 5 saat.

    Sekiranya resusitasi mulut ke mulut sukar dilakukan, resusitasi mulut ke hidung boleh menjadi alternatif..

    TEKNIK: RESPIRASI ARTIFIKAL "MULUT KE NOSE".

    1. Untuk pernafasan buatan dari mulut ke hidung, pegang hidung mangsa dengan rapat dengan bibir anda dan tutup mulutnya dengan tangan anda, sambil terus mengangkat dagunya.

    2. Dengan telapak tangan yang lain, pegang kepala mangsa dalam keadaan tegak.

    3. Tarik nafas secara perlahan-lahan..

    4. Biarkan udara keluar sambil memegang kepala mangsa dan dagu ke atas. Tengok dada anda turun.

    5. Tarik nafas buatan kedua.

    TEKNIK: MENGGUNAKAN PERANTI UNTUK RESPIRASI ARTIFIK.

    Terdapat pelbagai alat pelindung untuk menahan pernafasan buatan dengan selamat. Yang paling biasa adalah filem muka dan topeng muka untuk CPR.

    1. Letakkan filem muka di wajah mangsa sehingga injap atau penapis antibakteria berada di atas mulut mangsa.

    2. Buka saluran udara.

    3. Dengan jari telunjuk dan ibu jari di dahi mangsa, cubit hidungnya ke atas filem.

    4. Tarik nafas dua kali.

    1. Letakkan topeng di mulut dan hidung mangsa dengan hujung hidung yang sempit.

    2. Tekan topeng ke wajah mangsa dengan ibu jari dan jari telunjuk tangannya, yang terletak di dahinya. Dengan ibu jari tangan kedua, pasangkan topeng di dagu dan pada masa yang sama condongkan kepala ke belakang.

    3. Tarik nafas dua kali.

    Semasa menggunakan alat pernafasan buatan lain, rujuk arahan penggunaannya..

    TEKNIK: PEMERIKSAAN Rongga Lisan.

    Sekiranya dada tidak naik selepas penyedutan buatan pertama, lakukan langkah-langkah berikut sebelum nafas kedua bermula:

    1. Periksa benda asing di mulut mangsa.

    2. Keluarkan semua benda asing yang kelihatan yang menyekat atau mungkin menyekat saluran udara..

    3. Periksa bahawa kepala mangsa tercampak ke belakang dan dagu ditarik ke atas..

    Sekiranya satu atau kedua nafas buatan tidak berfungsi (dada tidak naik), teruskan dengan tekanan dada..

    REANIMASI TANPA RESPIRAN ARTIFIKAL (MENJALANKAN HANYA KOMPRESI SEL SEL).

    Ramai orang, termasuk profesional perubatan, mengakui bahawa mereka enggan melakukan resusitasi mulut ke mulut.

    Walau apa pun, lebih baik melakukan pemampatan dada sahaja daripada tidak melakukan apa-apa. Walaupun dengan sebab tertentu anda tidak bersedia untuk pernafasan buatan dari mulut ke mulut dengan melakukan pemampatan sahaja, anda meningkatkan peluang hidup mangsa. Orang yang tidak mempunyai kemahiran resusitasi asas dengan menghubungi ambulans (103) boleh mengikuti arahan yang diterima melalui telefon mengenai cara melakukan resusitasi asas tanpa pernafasan buatan. Walau bagaimanapun, kaedah terbaik untuk melakukan resusitasi asas adalah gabungan pemampatan dan pernafasan buatan. Ini harus menjadi standard..

    Sekiranya terdapat beberapa orang terlatih berhampiran mangsa, lebih baik mengganti satu sama lain semasa menghidupkan semula. Dengan mampatan berkualiti tinggi, keletihan berlaku dengan sangat cepat. Kualiti mampatan sering merosot setelah beberapa minit. Orang yang melakukan resusitasi tidak selalu menyedari perkara ini. Untuk memastikan kualiti mampatan, penyedia pertolongan cemas harus diganti setiap dua minit. Sebaiknya ganti setelah 2 nafas buatan diambil..

    - Peserta pertama dalam pertolongan cemas menyediakan resusitasi asas (tekanan dada dan nafas buatan) selama dua minit.

    - Kemudian yang kedua disambungkan dan melakukan resusitasi asas selama dua minit berikutnya. Selepas itu mereka berubah lagi.

    - Selepas setiap dua minit, peserta pertolongan cemas harus menggantikan satu sama lain secepat mungkin.

    Sekiranya mangsa mula bernafas sendiri:

    TEKNIK: KEDUDUKAN TERKINI LUAR BIASA (PEMULIHAN).

    Mangsa yang tidak sedarkan diri dengan pernafasan normal harus diletakkan dalam kedudukan lateral (pemulihan) yang stabil. Setelah anda meletakkan mangsa dalam kedudukan sisi yang stabil, pastikan kepalanya dilemparkan ke belakang dan mulutnya menghadap ke tanah. Ini akan membantu mengekalkan saluran udara dan mencegah muntah atau darah memasuki paru-paru..

    1. Sekiranya terdapat cermin mata pada mangsa, tanggalkannya.

    2. Berlutut di sebelah mangsa. Pastikan kedua-dua kaki lurus..

    3. Letakkan tangan mangsa yang paling dekat dengan anda pada sudut kanan ke badan dengan tapak tangan ke atas.

    4. Dengan tangan anda, bawa tangan telapak tangan yang cedera ke telapak tangan anda dan letakkan di seberang dada, meletakkan bahagian belakang telapak tangan di bawah pipinya di sisinya. Pegang tangan ini dengan satu tangan.

    5. Dengan tangan bebas anda, tarik kaki mangsa jauh di luar lutut dan bengkokkan supaya kaki tidak turun dari tanah.

    6. Tarik kaki yang dibengkokkan di lutut ke arah anda. Pada masa yang sama, pegang tangan mangsa ditekan ke pipinya. Pusingkan mangsa ke arah diri sendiri sehingga dia berada dalam kedudukan sisi..

    7. Letakkan lutut bengkok mangsa pada sudut kanan ke batang badan..

    8. Buangkan kepala mangsa untuk mengekalkan saluran udara.

    9. Pastikan mulut mangsa menghadap ke tanah untuk mengelakkan muntah atau darah memasuki paru-paru..

    10. Sekiranya perlu, atur tangan mangsa di bawah pipinya untuk kedudukan kepala yang miring dan stabil. Pastikan jari anda dipanjangkan..

    11. Periksa nafas dan ulangi pemeriksaan setiap minit..

    Teknik ini juga boleh digunakan untuk meletakkan pada posisi lateral anak yang stabil. Sekiranya bayi, anda boleh meletakkan lampin atau selimut yang digulung di bawah punggungnya..

    Sekiranya mangsa adalah wanita hamil, selalu meletakkannya di sebelah kirinya. Ini mencegah berlakunya pemburukan aliran darah dari rahim ke jantung..

    Sekiranya mangsa berada dalam keadaan pulih selama lebih dari 30 minit, pusingkannya ke sisi lain. Oleh itu, anda akan mencegah kerosakan pada saraf tangan.

    Pertolongan Cemas (mengikut metodologi Palang Merah Antarabangsa)

    Resusitasi kardiopulmonari dengan kata mudah

    Baiklah, pada prinsipnya, kisah-kisah dari pekerjaan yang berlaku secara peribadi kepada saya masih belum cukup untuk saya, dan tidak semuanya dapat diceritakan, jadi kita harus ingat bahawa Picabu juga merupakan sumber pendidikan dan cuba menyampaikan maklumat kepada seberapa banyak orang yang mungkin.

    Topik CPR jelas telah dibangkitkan lebih dari sekali, tetapi tetap relevan dan dapat membantu anda menyelamatkan nyawa orang tersayang dan lelaki di sana

    Jangan lupa bahawa pada masa ini, kematian akibat penyakit sistem kardiovaskular memainkan peranan utama antara penyebab kematian. Berikut adalah gambar untuk memahami kedalaman lubang kelinci, di mana kami mendarat

    Seperti yang anda lihat, hampir sepertiga kematian berlaku di sistem kardiovaskular. Dan sebahagian daripadanya masih dapat disimpan sekiranya anda tahu apa dan bagaimana melakukannya. Dan beberapa kategori lain juga tidak hilang sepenuhnya, dan anda yang mungkin berada dalam situasi di mana kehidupan seseorang diputuskan.

    Jadi, nampaknya saya tertunda dengan perkenalan, saya akan berusaha untuk memulakan perniagaan.

    Pada tahun 2015, protokol CPR disemak semula. Saya mengambil maklumat dari laman web Majlis Resusitasi Eropah, di mana ia tersedia untuk umum. Saya akan melampirkan pautan ke versi penuh protokol pada akhir. Tiba-tiba akan ada seseorang yang ingin membacanya (198 halaman)

    Jadi di mana untuk memulakan CPR?

    Anda adalah pelari di pathos, anda mula memuat turun dan semua orang bertepuk tangan dengan anda. Yeah lupakan.

    Langkah pertama: Perkara pertama yang harus anda pastikan keselamatan anda. Anda tidak boleh membahayakan diri sendiri. Dan hanya selepas itu anda boleh pergi ke langkah kedua.

    Langkah kedua: Berbalik kepada orang itu, anda boleh menggoyangkan bahu dengan ringan, memotong dari kaki dan jika tidak ada tindak balas yang diikuti, maka lanjutkan ke langkah seterusnya.

    Langkah ketiga: buka saluran udara. Pada prinsipnya, untuk apa yang ditunjukkan dalam gambar dan tidak ada yang perlu ditambahkan

    Langkah keempat: Adalah perlu untuk menilai keadaan mangsa. Telinga dekat dengan mulut, mata di dada, jari mencuba mencekik cari arteri karotid dan tentukan nadi. Baik, atau di pinggul anda, anda adalah sesat saya. Oleh itu, kami memerhatikan 10 saat untuk memastikan bahawa semua orang memahami dan melihat dengan betul

    Sekarang kita perlu mengetahui apa yang kita dapat pada akhirnya. Sekiranya ada denyutan nadi dan cukup + pesakit bernafas secara normal, maka anda, kina tidak akan dan tidak akan menjadi pahlawan kepada anda, hubungi saja ambulans dan buang ke matahari terbenam. Sekiranya dalam 10 saat itu anda mendengar dan melihat pernafasan dangkal peribadi, seperti yang anda lakukan pada waktu pagi, ketika anda mengejar minibus, atau hanya satu nafas, maka nafas tidak berkesan dan anda masih perlu mengepam. Atau jika bernafas bising. Bagaimanapun, jika sesuatu tidak seperti dalam nafas ini, lebih baik anda mengepamnya pula. Anda tidak mempunyai diploma perubatan, kompleks wira bermain di peringkat kelima. kenapa tidak?

    Langkah Lima: Kini tiba masanya untuk memanggil ambulans. Hanya sekarang, dan bukan ketika anda melihat mayat yang terbaring. Mungkin saya hanya berehat setelah seharian, dan anda akan berehat sebentar di sini? Sekiranya ada orang lain yang berdekatan, maka jangan berteriak "seseorang, panggil ambulans", ini tidak akan membawa kepada apa-apa. Perlu bertindak selektif, dengan semangat "hey you, to hell with a blue jacket, panggil ambulans", ia lebih dipercayai. Tidak ada yang lebih tidak bertanggungjawab daripada tanggungjawab bersama.

    Semasa memanggil ambulans, beritahu kami lokasi sebenar anda, senaraikan perkara yang anda lihat dan tidak lihat seperti pernafasan, nadi, tanyakan kapan harus menunggu ambulans sementara dan katakan bahawa anda memulakan resusitasi kardiopulmonari.

    Langkah Enam: Sekiranya keajaiban berlaku dan semuanya berlaku di beberapa pusat membeli-belah atau institusi yang sejuk, anda masih perlu menghantar seseorang untuk defibrilator luaran automatik.

    Sebenarnya, najis yang sangat berguna. Anda boleh menemuinya dengan hati hijau atau merah dengan kilat.

    Gambar yang diambil dari rangkaian, jika ada

    Perkara yang sangat senang, membaca irama dan memerintahkan apa dan bagaimana melakukannya. Tetapi sementara lelaki itu mengejarnya di suatu tempat, kita memerlukan langkah seterusnya.

    Langkah tujuh: Resusitasi kardiopulmonari. Ramai di antara anda telah melihat dan membuat video, dan membacanya. Oleh itu, saya akan mengatakan beberapa perkataan. Anda perlu menekan di bahagian tengah sternum, tambah atau tolak. Di sana, secara amnya, pengiraan dilakukan di mana, bagaimana dan apa, tetapi sekali lagi, anda tidak akan memilikinya. Kekuatan kemurungan. Lebih rumit. Adalah perlu untuk melakukan pemampatan ke dada pecah ke neraka disisipkan 5-6 sentimeter plus atau minus. Sekiranya ada sesuatu yang keras dan keras, maka anda terlalu jauh. Walaupun tulang rusuk patah sering terjadi pada CPR, lebih baik mengelakkannya..

    Postur anda berlutut di sebelah, dengan satu tangan meletakkan pangkal telapak tangan di sternum, yang kedua sama ada dari atas, atau ke kunci. Di sini akan lebih senang untuk anda. Tidak ada yang mengharapkan teknik yang sempurna dari anda. Perkara utama adalah bahawa jari tangan bawah tidak menyentuh subjek, tekan hanya bahagian bawah tapak tangan dan mula mengayun. Lengan lurus, lurus ke belakang.

    Memuat turun mengikut prinsip 30 klik dan dua nafas pada kelajuan 100-120 mampatan seminit

    Menurut protokol yang sama dari ERC (European Resuscitation Council), jika anda tidak terlatih, maka anda tidak boleh menarik nafas.

    Sekiranya ada orang lain dengan anda, maka dia boleh menarik nafas. Sekarang mereka telah menyingkirkan "membersihkan saluran udara" dari protokol untuk orang awam sehingga kita hanya mencubit hidung atau mulut kita, itu bergantung pada apa yang kita pam dan hembuskan. Keberkesanan inspirasi kita dapat diperkirakan dengan pergerakan dada. Kami menunggu sehingga turun dan kemudian menghembuskan nafas kedua.

    Jangan membuat catatan pada masa yang sama dengan menekan, ini hanya boleh membahayakan pesakit

    Pada dasarnya satu minit nostalgia, mari lihat video lama bersama Vinnie Jones

    Sebaik-baiknya, anda perlu mempunyai lebih daripada satu perkara. Semua CPR ini sangat lelah, dan setelah kira-kira lima minit anda sudah sakit dan letih, anda seharusnya diganti.

    Setiap dua minit, periksa pesakit untuk bernafas dan degup jantung. Sekiranya dia tidak hadir, teruskan tindakan pemulihan

    Langkah seterusnya: Katakan kawan yang anda hantar untuk defibrilator luaran automatik masih menjumpainya dan menyeretnya. Cantik, buka dan pahat elektrod tanpa mengganggu mampatan. Di mana dan bagaimana mengukir dilukis pada defibrilator itu sendiri, tetapi inilah gambar lain, saya tidak kisah

    Kotoran ini memerintahkan anda lebih jauh, anda hanya perlu mendengar dan mematuhi.

    Sekiranya anda memerlukan pukulan, AED meminta anda untuk tidak menyentuh pesakit, mengambil bayaran dan malu atau meminta untuk menekan butang untuk malu. Selepas itu, teruskan resusitasi selama dua minit lagi, buat penilaian dan muat turun lebih jauh, mendengar alat yang bijak.

    Sekiranya dia memberitahu anda untuk tidak menyentuh, maka anda akan terganggu pada tahap CPR anda. Keselamatan anda didahulukan

    Di sini saya akan mempertimbangkan pelbagai masalah kecil

    Berapa lama anda perlu memuat turun?

    Sama ada sebelum ambulans tiba, atau sehingga orang itu sendiri sedar. Anda bukan doktor; anda tidak boleh menyatakan kematian. Dan anda tidak boleh mengganggu di sini

    Saya melihat dalam filem bahawa mereka masih mempunyai dada di dada mereka. Et cho?

    Strok dada ini disebut sebagai stroke prardardial. Terdapat perdebatan mengenai keberkesanannya dan telah lama dikeluarkan dari protokol. Berkuat kuasa dalam 30 saat pertama, hanya jika seseorang langsung memotong sebelum anda dan anda melakukan semuanya dengan cepat. Ini adalah jenis penggantian defibrilator, tetapi bukan arus yang akan berlaku. Tidak selalu menolong dan dari luar kelihatan biadab. Tetapi kadangkala madu digunakan oleh pekerja, tetapi saya tidak memberitahu anda perkara itu.

    Dan bagaimana memahami berapa lama masa yang ada dan sama ada masuk akal untuk memuat turun?

    Memandang ke mata dan menilai murid. Bintik-bintik mayat atau ketegangan dapat dijangkakan dalam jangka masa yang lama, tetapi jika murid-murid seseorang besar dan jika mata tidak kuat, murid itu sedikit berubah bentuk dengan sedikit tekanan mata, ia menjadi memanjang seperti kucing, maka ini adalah salah satu tanda kematian biologi. Ah, baiklah, jika tidak ada banyak busa berdarah dari mulut anda, maka anda juga perlu memikirkan sama ada masuk akal untuk mengejek mayat

    Mengenai ini dan selesaikan entri pertama saya yang lebih kurang maklumat. Saya harap ia berguna dan seseorang mempelajari sesuatu yang baru atau pengetahuan lama.

    Saya sangat berharap bahawa saya telah mencuri masa anda dengan sia-sia dan pengetahuan yang diperoleh tidak akan berguna kepada anda