Trombosis buasir luar

Kehadiran buasir menyebabkan ketidakselesaan yang teruk dan mengganggu gaya hidup pesakit yang biasa. Keadaan bertambah buruk dengan perkembangan trombosis - penyumbatan saluran darah oleh pembekuan darah. Mengabaikan masalah pada tahap ini sudah menjadi mustahil secara fizikal. Komplikasi buasir akut menimbulkan ancaman serius bagi kehidupan, dan kurangnya rawatan penyakit yang tepat pada masanya dapat menyebabkan akibat yang tidak dapat diperbaiki.

Apa itu trombosis hemoroid

Salah satu bentuk komplikasi pengembangan patologi urat hemoroid adalah trombosis anorektal. Penyakit ini adalah trombosis buasir yang ada dan dapat memprovokasi perkembangan penyakit berjangkit, seperti paraproctitis dan sepsis. Mekanisme pembentukan trombosis didasarkan pada pengaktifan proses pembekuan darah, yang terjadi sebagai tindak balas terhadap kerosakan pada integritas saluran darah. Gumpalan darah terbentuk dari fibrin dan platelet yang memasuki pecahnya dinding vaskular.

Hasil reaksi pelindung badan adalah pertindihan lumen arteri dan stasis darah. Pelanggaran aliran darah dari vena membawa kepada kebuluran sel oksigen, pembengkakan dan pengumpulan produk metabolik dalam tisu yang terjejas, yang memprovokasi perkembangan proses keradangan tempatan. Trombosis hemoroid dalam 80% kes berlaku dengan latar belakang pemburukan buasir kronik. Kemungkinan trombosis berkembang secara akut, bersamaan dengan pembentukan kerucut, adalah minimum, tetapi tidak dikecualikan.

Masalahnya diperburuk oleh rasa sakit yang sangat ketara, yang kekal dan semakin meningkat semasa proses buang air besar. Pesakit berusaha untuk menangguhkan proses buang air besar yang tidak menyenangkan, sehingga meningkatkan proses genangan pada organ pelvis dan memprovokasi sembelit. Ketika najis padat melewati rektum, buasir yang membesar akibat edema rosak, yang disertai dengan rasa sakit yang teruk dan peningkatan risiko jangkitan.

Sebab-sebabnya

Permulaan perkembangan trombosis adalah pembentukan gumpalan darah, yang berlaku di bawah pengaruh faktor yang memprovokasi. Risiko trombosis meningkat pada tahap akhir buasir, tetapi ada kemungkinan komplikasi pada peringkat awal penyakit, jadi penting untuk meminimumkan kesan predisposisi penyebab pembekuan darah tepat pada waktunya. Faktor utama yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini adalah:

  • kerosakan pada sel-sel endotel dubur - boleh berlaku kerana kecederaan pada tisu dubur dan rektum semasa percubaan untuk membetulkan urat simpul yang jatuh secara bebas;
  • kecenderungan genetik untuk hipercoagulasi (peningkatan pembekuan darah secara patologi);
  • peningkatan tekanan yang tajam di rongga perut - berlaku dengan usaha fizikal yang berlebihan, mengangkat beban, percubaan semasa melahirkan anak, ketegangan semasa sembelit (kehilangan nod semasa buang air besar dengan sembelit membawa kepada pelanggaran oleh sfinkter mereka);
  • stasis urat melebar.

Gangguan peredaran darah di organ pelvis berlaku di bawah pengaruh faktor dalaman dan luaran. Sekiranya kumpulan pertama merujuk kepada penyakit kongenital atau penyakit yang diperoleh, dan sukar untuk diperbetulkan, maka kumpulan kedua dapat dipengaruhi dengan melakukan usaha yang tepat. Faktor eksogen yang meningkatkan risiko trombosis vaskular termasuk:

  • kurang bersenam - darah dapat bertakung di organ pelvis kerana gaya hidup yang tidak aktif;
  • pendedahan kepada suhu rendah - hipotermia yang kerap menyumbang kepada kesukaran dalam peredaran darah, penyempitan yang tidak dapat dipulihkan dan ubah bentuk saluran darah;
  • diet tidak seimbang - ketiadaan dalam menu harian unsur surih dan vitamin penting menyebabkan pelanggaran darah;
  • kepatuhan terhadap tabiat buruk - penyalahgunaan bahan berbahaya (tembakau, alkohol, ubat psikotropik) menyumbang kepada peredaran yang lemah, struktur dinding saluran darah yang lemah, meningkatkan kerapuhannya;
  • proses keradangan pada organ pelvis - kekurangan rawatan penyakit sistem genitouriner yang tepat pada masanya boleh menyebabkan perkembangan penyakit kronik di kawasan ini dan gangguan fungsi hematopoiesis.

Gejala

Ciri khas trombosis anorektal dalam kaitannya dengan bentuk buasir yang lain adalah bermulanya kesakitan. Rasa sakit itu muncul tanpa diduga dan intensitasnya bervariasi di bawah pengaruh pelbagai faktor, tetapi tidak dikaitkan dengan proses buang air besar. Sindrom nyeri yang muncul tidak hilang lagi dan menyebabkan ketidakselesaan berterusan kepada pesakit, yang berkaitan dengan dia mempunyai "itik gait" tertentu.

Ukuran formasi trombosis tidak mempengaruhi tahap kesakitan - bahkan formasi hemoroid kecil dapat menimbulkan sensasi menyakitkan yang tidak dapat ditoleransi. Gejala trombosis lain termasuk:

  • peningkatan kesakitan ketika berjalan atau duduk;
  • bengkak di rektum dan dubur;
  • keradangan endothelium zon perianal;
  • penampilan pelepasan dari rektum, yang mungkin kelihatan seperti anemia atau massa mukosa;
  • gatal, terbakar di dubur;
  • rasa kenyang di dubur;
  • pendarahan berkala yang berlaku selepas perbuatan buang air besar.

Jenis dan peringkat

Artikel berguna? Kongsi pautan

Untuk menetapkan rawatan yang mencukupi untuk penyakit ini, trombosis diklasifikasikan mengikut beberapa kriteria. Bergantung pada lokasi nod, bezakan antara trombosis dalaman, luaran (luaran) dan campuran (gabungan). Dengan gumpalan dalaman, gumpalan darah terbentuk di simpul dan kerucut dalaman, dengan proses trombotik luaran berkembang di saluran nodus luaran, dan dengan gabungan pembentukan gumpalan darah berlaku di dalam rektum dan di luarnya.

Trombosis buasir luar adalah jenis penyakit yang paling kerap didiagnosis, digabungkan terdapat dalam kes yang sangat jarang berlaku, tetapi lebih sering menyebabkan komplikasi. Mengikut tahap kerosakan tisu, tiga peringkat penyakit dibezakan, yang berturut-turut menggantikan satu sama lain tanpa rawatan. Langkah-langkah terapi yang dilakukan dan prognosis pemulihan akan berbeza pada setiap peringkat trombosis:

Kehadiran proses keradangan

Ia merebak ke tisu yang berdekatan dengan nod hemorrhoidal (termasuk tisu lemak)

Tiada perubahan yang dapat dilihat

Peningkatan ukuran yang ketara kerana penampilan bengkak, pemadatan, pemerolehan warna merah gelap, warna kebiruan

Ketumpatan tinggi, dilokalisasi di dalam atau di dalam dan di luar, perubahan nekrotik pada tisu bermula

Keparahan kesakitan

Kesakitan tiba-tiba dan berterusan yang berterusan, bertambah buruk oleh tekanan mekanikal

Kesakitan berterusan, diperparah oleh palpasi dan memerah

Ia mempunyai watak yang sangat kuat, anestesia tempatan diperlukan untuk diagnosis, sfinkter dubur adalah spasmodik

Tisu vena berubah

Pelanggaran peredaran darah dalam urat menyebabkan penebalannya

Pembentukan trombus padat berlaku, yang sebahagiannya menutup lumen di dalam kapal

Gumpalan darah hampir sepenuhnya menyekat saluran, mencegah aliran keluar darah yang normal

Dalam had normal

Dengan rawatan yang tepat pada masanya, campur tangan pembedahan sangat diperlukan

Pembedahan diperlukan

Komplikasi

Bahaya proses trombotik adalah bahawa dengan adanya jangkitan bakteria di kawasan trombosis, pemusnahan gumpalan darah dapat menyebabkan penyebaran serpihan yang dijangkiti ke seluruh sistem peredaran darah. Penyumbatan kapal yang lengkap dengan gumpalan darah memprovokasi perkembangan nekrosis lengkap atau separa tisu bersebelahan (keadaan ini sering berlaku apabila sfinkter spasmodik atau prolaps nod yang terletak). Trombosis vena perianal boleh menyebabkan komplikasi yang mengancam nyawa, seperti:

  • ulserasi - dengan penolakan bahagian nekrotik dari nod di tempatnya ulser yang menyakitkan dan berdarah terbentuk;
  • parapractitis purulen - penyakit yang berlaku dengan peningkatan ukuran ulser dan penyebarannya ke tisu bersebelahan, hasil proses patologi adalah abses, ketika pecah, jangkitan merebak ke organ dalaman;
  • sepsis - lesi keradangan sistemik yang berlaku dengan bentuk parapractitis yang maju, ini adalah keadaan sukar dari segi perubatan disertai dengan proses patologi yang kompleks di seluruh badan.

Diagnostik

Oleh kerana ciri khas trombosis anorektal, mendiagnosis penyakit ini tidak memerlukan banyak usaha. Semasa pemeriksaan pesakit, proctologist dapat melihat secara visual kehadiran nod trombosis dengan adanya tuberkel gelap yang padat ditutup dengan plak. Sekiranya kawasan hitam dikesan, kehadiran proses nekrotik dikesan. Sebagai tambahan kepada pemeriksaan visual, doktor menetapkan jenis kajian ini:

  • palpasi - ketumpatan urat dan formasi pada rektum dikaji, peningkatan nada otot di sekitar sfinkter dikesan, pemeriksaan dengan palpasi pada peringkat akhir penyakit dijalankan menggunakan anestetik tempatan;
  • instrumental - pemeriksaan rektum dengan memasukkan retroscope ke dalam dubur, kaedah ini membantu memeriksa secara visual tahap trombosis nod dalaman;
  • makmal - menilai keadaan fungsi sistem pembekuan darah menggunakan koagulogram dengan memeriksa darah vena pesakit.

Rawatan trombosis hemoroid

Setelah menjalankan prosedur diagnostik dan menentukan tahap penyakit, rawatan yang sesuai ditetapkan. Kaedah terapi dipilih berdasarkan keparahan penyakit dan tahap kerosakan saluran darah dan tisu. Pada dua peringkat pertama buasir akut, tujuan rawatan adalah untuk menghilangkan proses keradangan, melegakan kesakitan dan melancarkan pembekuan darah. Untuk mencapai ini, terapi konservatif menggunakan ubat topikal atau sistemik digunakan..

Kaedah rawatan yang tidak invasif disarankan digabungkan dengan prosedur fisioterapeutik untuk mencapai kesan yang cepat. Pendekatan bersepadu, termasuk ubat oral, rawatan luaran di kawasan yang terjejas, kepatuhan terhadap diet terapeutik, dan pelaksanaan latihan khas akan mengurangkan masa pemulihan dengan ketara.

Tahap terakhir penyakit ini memerlukan rawatan radikal kerana adanya kerosakan tisu yang serius. Kelebihan campur tangan pembedahan adalah penghapusan urat simpul yang cepat, kekurangannya adalah tempoh pemulihan yang lama dan adanya luka pasca operasi. Kaedah dan rejimen rawatan harus diresepkan oleh pakar proktologi, rawatan diri buasir akut penuh dengan komplikasi yang mengancam nyawa.

Kaedah ubat

Trombosis akut dalaman atau luaran nod hemorrhoidal dalam dua peringkat pertama sesuai dengan rawatan ubat. Prasyarat untuk berjaya menyingkirkan penyakit ini adalah mematuhi semua cadangan doktor. Pada peringkat terakhir penyakit ini, ubat juga diresepkan sebagai sebahagian terapi pemulihan setelah operasi. Kumpulan ubat utama yang ditetapkan untuk pesakit dengan buasir akut adalah:

Kumpulan ubat

Percepatan proses lisis (pembubaran) pembekuan darah, pemulihan aliran darah yang terganggu melalui tempat tidur vena

Hepatrombin, salap Heparin, Troxevasin, Hepazolone, Levomekol, lilin Posterisan, Polydocanol

Memulihkan nada urat dan saluran darah, memperbaiki peredaran darah, menormalkan aliran keluar limfa

Detralex, Phlebodia, Venobene

Penindasan aktiviti leukosit, penghambatan mediator keradangan

Diclofenac, Nimesil, Xefocam, Prednisone

Sekatan alkohol-novocaine analgesik

Melegakan kesakitan, melegakan kekejangan

Salap Analgin, Baralgin, Nitrogliserin

Pencegahan trombosis dengan mengurangkan aktiviti sistem pembekuan darah

Pencegahan perkembangan komplikasi di hadapan penjara proses keradangan semasa

Melembutkan najis, memudahkan proses buang air besar

Regulax, Lavacol, Bisadil, Dufalac

Menyekat buasir pendarahan

Natalside, Relief, Hemoroidin

Meningkatkan sifat reparatif tisu, mempercepat proses penyembuhan

Solcoseryl, Actovegin, Posterisan

Salah satu ubat luaran yang berkesan untuk bentuk buasir akut adalah salap Posterisan. Liniment mempunyai komposisi pelbagai komponen dan memberikan kesan menyeluruh terhadap masalah tersebut. Oleh kerana tindakan pantas dan ketiadaan kesan sampingan, alat ini sangat popular di kalangan pesakit di jabatan proktologi:

  • nama: Posterisan;
  • ciri: salap untuk rawatan buasir dengan kesan imunomodulator berdasarkan penggantungan bakteria yang dibunuh oleh fenol, mengandungi fenol, lanolin dan petrolatum, kerana ia memberikan kesan anti-radang, antiprurit dan regeneratif, intoleransi fenol adalah kontraindikasi untuk digunakan;
  • kaedah penggunaan: ejen harus digunakan dengan lapisan nipis setiap hari pada waktu pagi dan petang di kawasan yang terjejas, dengan lokasi dalaman buasir, ubat ini diberikan secara rektal dengan bantuan aplikator, jangka masa terapi adalah 2-3 minggu;
  • kesan sampingan: manifestasi alahan yang jarang berlaku dalam bentuk kemerahan dan gatal-gatal di kawasan penggunaan ubat;
  • kelebihan: kesan cepat, kesan sampingan minimum;
  • kekurangan: tidak dijumpai.

Ubat bertindak ganda Detralex mempunyai kesan yang baik pada saluran darah. Kompleks flavonoid yang membentuk tablet membantu menormalkan peredaran darah dan mengurangkan kesan negatif perantara keradangan pada dinding vena. Kesan terapeutik maksimum dicapai dengan penggunaan gabungan ubat Detralex dan luaran:

  • nama: Detralex;
  • ciri: agen venotonik dan angioprotektif, ini ditunjukkan dalam rawatan penyakit yang diprovokasi oleh gangguan peredaran darah, bahan aktif utama adalah diosmin - polifenol tumbuhan, yang mempunyai kemampuan untuk meningkatkan jumlah kapilari, parameter hemodinamik bertambah baik setelah menjalani rawatan, regenerasi tisu bertambah baik, pemberian pil dikontraindikasikan semasa kehamilan dan penyusuan susu ibu;
  • dos: perjalanan terapi berlangsung 1 minggu, di mana 4 hari pertama harus diambil 6 tablet sehari, membahagi dos menjadi dua dos, dalam 3 hari berikutnya dos harian adalah 4 tablet;
  • kesan sampingan: gangguan dyspeptik, pening, sakit kepala, ruam alergi;
  • Kelebihan: kesan multifaktorial sistemik;
  • keburukan: kesan sampingan, harga tinggi.

Rawatan di rumah

Sekiranya tanda-tanda pertama trombosis vaskular di rektum dikesan, ubat-ubatan rakyat terbukti dapat digunakan untuk meringankan gejala penyakit dan mencegah perkembangannya. Rawatan diri di rumah seharusnya bukan satu-satunya langkah yang diambil untuk menyelesaikan masalah - ini hanya kaedah bantu, yang tujuannya adalah untuk mencegah penyebaran jangkitan atau perkembangan keradangan.

Pemilihan kaedah rawatan di rumah harus dipersetujui dengan doktor. Ubat yang paling berkesan untuk melawan trombosis anorektal adalah:

  1. Mandi dengan merebus ramuan perubatan. Untuk menyediakan komposisi ubat, tuangkan 200 g daun birch kering dengan segelas air mendidih, bersikeras selama 1 jam, dan kemudian tuangkan campuran ke dalam bekas untuk mandi sitz. Dengan cara yang serupa, anda boleh memasak rebusan chamomile atau infusi pada kulit kayu oak. Prosedur tidak boleh melebihi 20 minit.
  2. Hirudoterapi. Terapkan kaedah rawatan dengan lintah di rumah hanya jika anda mempunyai kemahiran tertentu di daerah ini. Kaedah ini terdiri dalam menerapkan lintah perubatan ke nod trombotik yang menonjol ke luar, selepas itu mereka mesti jatuh sendiri. Kesan terapeutik terdiri daripada enzim hirudin yang dikeluarkan oleh lintah (ia adalah antikoagulan semula jadi), yang menyumbang kepada pembubaran darah yang cepat.
  3. Tar birch. Ubat farmasi dalam bentuk bahan cair dapat digunakan untuk menyediakan salap (campuran tar dan lemak domba dalam jumlah yang sama) atau untuk merendam tampon dubur. Tar mempunyai banyak sifat penyembuhan, tetapi boleh menyebabkan reaksi alergi, jadi sebelum menggunakannya, anda harus memeriksa kepekaan kulit terhadap agen ini.

Operasi

Petunjuk untuk penggunaan terapi radikal untuk trombosis adalah kekurangan hasil positif rawatan konservatif dan pendarahan berat. Pada 3 peringkat penyakit, pembedahan diresepkan pada 90% kes. Sekiranya pesakit didiagnosis mengalami keletihan yang teruk, dehidrasi, sepsis, atau keadaan yang hampir mati, pembedahan tidak akan dilakukan. Buasir thrombosed dapat dikeluarkan dengan menggunakan prosedur berikut:

Eksisi semua pembekuan darah yang terbentuk di rektum menggunakan instrumen pembedahan. Operasi dilakukan menggunakan anestesia tempatan. Melepaskan nod berlaku dengan melakukan beberapa pemotongan. Tempoh pemulihan berlangsung 5-7 hari

Sensasi yang tidak menyenangkan dalam beberapa hari selepas prosedur, jarang - perkembangan sepsis, pembentukan semula pembekuan darah, pendarahan

Hasilnya dapat dilihat dengan segera setelah prosedur, kelajuan operasi

Komplikasi yang kerap, membantu menormalkan peredaran darah, tetapi tidak menyingkirkan penyakit

Penyingkiran nod dilakukan dengan pengenalan etoxysclerol (ubat sclerosing), hasil manipulasi adalah perkembangan reaksi keradangan dan perubahan fibrotik yang membawa kepada pemusnahan tisu nodular

Pembukaan pendarahan, sakit di tempat yang salah untuk pentadbiran ubat, ubat masuk ke urat dubur atau kelenjar prostat

Kesakitan, kekurangan keperluan untuk anestesia, tempoh pemulihan yang singkat

Kambuh semula selepas 12-18 bulan, tidak sesuai untuk menghilangkan kerucut besar

Pengenaan cincin lateks pada nod thrombosed, yang menyebabkan menghancurkan kaki pembentukan nodular dan kematiannya

Kehadiran kesakitan, pendarahan rektum, pembentukan gumpalan darah baru

Kehadiran parut di tempat node jatuh, dengan adanya pelbagai formasi, beberapa prosedur akan diperlukan

Tidak digalakkan untuk rawatan buasir gabungan

Operasi dilakukan di bawah anestesia umum, pemotongan nod berlaku dengan bantuan pisau bedah setelah memancarkan arteri yang sesuai dengan nod

Sakit yang teruk, pendarahan luaran atau dalaman, jangkitan pada luka, inkontinensia tinja, kemunculan fisur dubur

Satu-satunya cara yang sesuai untuk membuang nod yang sangat besar

Kaedah invasif yang tinggi, tempoh pemulihan yang sukar

Kesan merosakkan pada membran mukus oleh sinaran inframerah, laser atau arus elektrik. Prosedur ini merujuk kepada kaedah perawatan yang minimal invasif, prinsip tindakannya adalah untuk membekukan (menyatukan zarah-zarah) dari tisu yang terkena, yang menyebabkan kematian mereka

Kekejangan sfinkter dubur, ubah bentuk rektum, pendarahan

Pencerobohan tisu rendah

Kekambuhan yang kerap, komplikasi pasca operasi, ketidakcekapan dalam rawatan penyakit pada 3 peringkat

Pencegahan

Satu set langkah pencegahan untuk mencegah pembentukan gumpalan darah di nod hemoroid ditunjukkan untuk pesakit yang telah menjalani rawatan dan mereka yang mengalami buasir pada tahap kronik. Prosedur pencegahan utama adalah rawatan tepat pada masanya vena varikos rektum dan meminimumkan kesan negatif faktor-faktor yang memprovokasi peralihan penyakit ke bentuk akut. Pencegahan trombosis adalah langkah berikut:

  • normalisasi saluran gastrointestinal, yang dicapai dengan pemakanan yang betul, pengecualian makanan berlemak dan pedas dari diet;
  • penolakan ketagihan terhadap psikostimulan (tembakau, alkohol, bahan narkotik);
  • peningkatan aktiviti motor;
  • kursus fisioterapi berkala;
  • penggunaan ubat tradisional untuk menghilangkan tanda-tanda penyakit kronik.

Video

Ramai yang biasa dengan penyakit serius yang tidak menyenangkan - buasir. Ia berlangsung selama bertahun-tahun, secara berkala terdapat tahap kemelesetan dan pemburukan. Beberapa saat ketika buasir ada, tetapi tanpa gejala, penuh dengan akibat yang serius. Keradangan akan berlaku sebaik sahaja rawatan dihentikan, dan pesakit akan dilupakan, menjalani diet, atau mulai mengangkat berat badan. Sekiranya anda tidak menangani rawatan penyakit pada waktunya, komplikasi boleh timbul, dan lebih serius lagi. Trombosis nod adalah yang paling serius dan berbahaya dari mereka..

Apa itu trombosis hemoroid

Penyakit ini adalah komplikasi buasir, yang berubah menjadi keadaan kronik. Apabila dinding vaskular mengembang, gumpalan darah - gumpalan darah terbentuk di tempat yang rosak. Semakin banyak kerosakan, semakin banyak neoplasma berlaku. Trombosis memerlukan penampilan nod hemoroid, dalaman dan luaran. Kapal berdenyut adalah sumber semua masalah seterusnya. Ketegangan, perubahan pemakanan dan pelanggaran rejim lain menyebabkan perkembangan proses keradangan. Gambaran klinikal mereka kemudian dibahagikan kepada beberapa buasir dengan keparahan yang berbeza:

  • Yang pertama. Kekurangan radang, terbakar, pergerakan usus yang menyakitkan, gatal-gatal setelah minum minuman pedas, masin, alkohol atau selepas bersenam.
  • Yang kedua. Kesakitan bertambah teruk dengan berjalan dan duduk, pergerakan usus yang luar biasa, simpul berdarah, demam. Nod luaran dan dalaman menyala, membengkak.
  • Ketiga. Kesakitan akut dan gelisah, termasuk semasa buang air besar, demam tinggi, kekejangan refleks yang melambatkan kencing. Thrombophlebitis berkembang secara aktif. Nod membengkak, mengembun, bertukar menjadi biru. Nekrosis hemoroid dapat diperhatikan. Tisu di sekitarnya menjadi radang. Lendir darah atau regangan mungkin muncul.

Tanda-tanda penyakit ini mesti menjadi alasan mendesak untuk berjumpa doktor. Apa-apa sebab yang boleh menyebabkan aliran darah ke kawasan pelvis boleh menyebabkan distensi, pecahnya pembuluh vena dan pembentukan gumpalan darah. Dengan trombosis, meterai meningkat, dinding kapal mengalami tekanan dari sisinya. Dari sini ada rasa sakit yang tak tertahankan di dubur, kiprah dari sisi kelihatan seperti itik. Gumpalan darah buasir boleh terbentuk sebagai akibat:

  • peningkatan aktiviti fizikal;
  • kecederaan atau kerosakan tisu di dubur;
  • kehamilan atau kelahiran anak;
  • hipotermia badan;
  • penderaan alkohol;
  • gangguan saluran pencernaan (dengan sembelit, cirit-birit);
  • gaya hidup tidak aktif, tidak aktif;
  • beberapa sukan (angkat berat, penunggang basikal, penunggang).

Rawatan trombosis di rumah

Terdapat banyak kaedah untuk menghilangkan rasa sakit. Buasir akut dapat dirawat dengan ubat-ubatan rakyat hanya pada awal penyakit! Sekiranya trombosis bertambah teruk, segera hubungi klinik! Pakar akan mendiagnosis, menetapkan ubat-ubatan yang sesuai dan memberi cadangan bagaimana merawat penyakit pada tahap perkembangannya. Di dalam kabinet ubat orang yang menderita buasir, sekiranya terjadi pemburukan, harus ada ubat-ubatan: Detralex dan salap yang melegakan keradangan (Trombless, Heparinova).

Buasir luar

Buasir luar (tanpa komplikasi!), Walaupun semasa kehamilan, dapat dirawat dengan:

  • Merebus daun birch. Tuang segenggam daun dengan air mendidih, bersikeras. Tuangkan kaldu suam ke dalam lembangan atau mandi dan duduk.
  • Tar dari birch. Lubricate unit luaran atau masukkan ke dubur dengan kapas atau kain kasa.
  • Lintah Tanam lintah di simpul luaran yang berdenyut. Apabila menghisap darah dan jatuh, simpul akan mengecut dan kering.

Buasir dalaman

Untuk rawatan trombosis dengan buasir dalaman, terdapat banyak kaedah. Anda dapat melegakan kesakitan dengan:

  • Lilin chamomile. Tuangkan rebusan bunga kering ke hujung jari, ikat, beku. Mereka akan mengurangkan bengkak, keradangan dan kesakitan..
  • Losyen dengan madu. Kompres malam dengan madu (satu sudu teh pada tisu lembut) akan melegakan keradangan dan membawa kesan pemanasan dan pelembutan. Pada waktu pagi, bilas dengan kulit yang bersentuhan dengan madu.
  • Kentang mentah. Basuh kentang dengan bersih, kupas, potong sama seperti lilin, beku. Masukkan ke dalam dubur selama 30 minit. Sebelum pengenalan lilin, bersihkan usus.

Video mengenai trombosis akut dan trombektomi buasir

Seorang pakar koloproktologi, pakar di klinik memberikan perundingan terperinci mengenai trombosis nod hemoroid (gejala, manifestasi klinikal). Ketahui cara rawatan perubatan buasir kronik, penerangan mengenai pelbagai peringkat pemburukannya. Doktor menarik perhatian pentingnya diagnosis, penyelidikan utama untuk mengenal pasti penyakit ini. Video ini membincangkan mengenai rawatan konservatif awal trombosis dan trombektomi (pembedahan pembuangan trombus). Pengetahuan akan membantu untuk memutuskan rawatan, menyingkirkan trombosis dan kesakitan yang tidak dapat ditanggung selamanya.

Buasir adalah penyakit yang berkaitan dengan keradangan, serta kura-kura dan pengembangan urat hemoroid yang bersifat patologi, membentuk simpul di dekat rektum. Penyakit ini mempunyai tahap keparahan tiga darjah..

Trombosis nod hemorrhoidal luaran, nod dalaman, atau kedua-dua nod diklasifikasikan secara topografi.

Tahap pertama dicirikan oleh ukuran kecil, ketekunan ketat-elastik, rasa sakit semasa palpasi. Mereka terletak di bawah garis gigi dari saluran dubur. Pada peringkat kedua, keparahan edema, merebak ke sebahagian besar kawasan perianal, kekejangan sphincter, hiperemia, diperhatikan. Pemeriksaan rektum dengan jari menyebabkan kesakitan yang teruk. Tahap ketiga dicirikan oleh pembengkakan dan hiperemia seluruh bulatan dubur. Pemeriksaan menunjukkan simpul dalaman berwarna sianotik atau kelim merah yang menonjol dari dubur. Pemeriksaan rektum tidak mungkin dilakukan, kerana kekejangan sphincter yang teruk dan sakit akut. Dalam beberapa kes, terdapat lapisan fibrin pada nod, kawasan berwarna hitam dikesan secara visual. Laman web ini adalah ekspresi dinding dengan nekrosis..

Penyebab nekrosis adalah trombosis buasir luar. Sebagai peraturan, ia diwakili oleh formasi padat yang hampir tidak dapat dilihat. Ia terletak di bawah epidermis kulit perineum berhampiran sfinkter luaran. Trombosis buasir luar boleh mempengaruhi seluruh kulit lingkaran dubur. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, edema kulit terpencil diperhatikan..

Gejala ciri termasuk pesakit mengadu kesakitan yang tidak berkaitan dengan buang air besar, seperti yang terjadi ketika retakan terbentuk. Kesakitan yang meningkat dicatat semasa pengosongan, paling sering pada pesakit yang mengalami sembelit. Seiring dengan ini, pembengkakan kulit diperhatikan. Tidak ada hubungan antara keparahan kesakitan dan ukuran simpul yang terjejas. Harus diingat bahawa manifestasi kesakitan semata-mata individu untuk masing-masing. Dalam beberapa kes, mereka tidak dapat ditanggung, dan dalam beberapa kes sangat tidak signifikan, walaupun ukuran formasi meningkat.

Diagnosis tahap akut penyakit ini, sebagai peraturan, tidak sukar. Kerap adalah sakit yang timbul akibat disfungsi usus atau disebabkan oleh julap. Pemeriksaan rektum menyakitkan, oleh itu, ia dilakukan setelah prosesnya berhenti. Hingga 35% kes dicirikan oleh nekrosis yang menyertai trombosis buasir luar. Dalam kes ini, pengosongan span secara spontan melalui kecacatan pada membran mukus diperhatikan. Proses ini mengiringi kelegaan yang cepat, tetapi terdapat pendarahan dari kecacatan. Dalam beberapa kes, ia sangat banyak.

Trombosis hemorrhoidal akut mengakibatkan perkembangan pinggir hemoroid. Kejadian mereka diprovokasi oleh peregangan kulit di kawasan perianal. Pinggiran ini, tidak menunjukkan kesakitan, dalam banyak kes dianggap sebagai meterai luar.

Trombosis hemoroid melibatkan hospitalisasi kecemasan. Dalam keadaan akut, tidak dibenarkan mengarahkan meterai yang jatuh sendiri. Ini dikaitkan dengan risiko kerosakan mukosa yang tinggi semasa manipulasi bebas. Selain itu, pendarahan dan komplikasi yang agak serius adalah mungkin. Penyakit akut dalam banyak kes melibatkan pembedahan.

Dengan pengembangan segel akut, mandi sitz menggunakan larutan kalium permanganat, ketenangan, losyen sejuk menggunakan plumbum asetat atau kalium bikarbonat ditunjukkan (larutan 2%). Selepas satu atau dua hari, disyorkan mandi air suam (tidak aktif).