Pengukuran sendiri tahap oksigen darah dapat menyelamatkan anda dari kematian dengan coronavirus

The New York Times baru-baru ini menerbitkan doktor kecemasan, Richard Levitan, di mana dia berkongsi pemerhatiannya mengenai radang paru-paru yang disebabkan oleh coronavirus. Dia memerhatikan pelbagai pesakit dengan COVID-19 yang disahkan selama 10 hari dan membuat kesimpulan yang agak mengganggu: ternyata banyak pesakit yang tidak simptomatik dengan virus ini mula menderita radang paru-paru dua lama sebelum mereka merasakan sekurang-kurangnya beberapa jenis malaise atau mengalami masalah dengan pernafasan. Akibatnya, ketika radang paru-paru mencapai puncaknya dan mulai merasa dirinya - sudah terlambat. Pesakit seperti itu mesti disambungkan ke alat pengudaraan mekanikal (IVL), yang sangat kurang di seluruh dunia. Tetapi pengudaraan mekanikal pada tahap ini mungkin tidak dapat membantu dan pesakit mati. Ini semua mengenai tahap oksigen dalam darah. Anda boleh mengukurnya di rumah, perkara utama adalah mengetahui cara melakukannya dan bersedia bertindak lebih awal.

Ternyata, pneumonia COVID boleh menjadi ancaman yang lebih besar daripada yang kita sangka.

Dalam penerbitannya, Levitan mengatakan bahawa selama 10 hari ini dia bertemu dengan pesakit yang sama sekali berbeza. Salah satunya adalah seorang lelaki dengan pisau luka di bahunya, yang "tercerahkan" dengan sinar-X kerana takut paru-paru runtuh, dan menemui COVID pneumonia. Pesakit lain menjalani tomografi yang dikira selepas kecederaan pada musim gugur dan secara tidak sengaja menemui pneumonia COVID. Kira-kira gambar yang sama diperhatikan pada pesakit tua yang kehilangan kesedaran atau pada pesakit diabetes mellitus. Dan yang paling mengejutkan para doktor adalah kurangnya keluhan tentang masalah pernafasan, walaupun dengan tahap pneumonia dan oksigen yang jauh di bawah normal, mereka tidak dapat menahan diri daripada muncul.

Tahap Darah Oksigen Coronavirus

Pneumonia COVID - radang paru-paru disebabkan oleh coronavirus COVID-19 yang baru

Amalan menunjukkan bahawa pneumonia COVID menyebabkan bentuk kekurangan oksigen. Dalam keadaan ini, tahap oksigen dalam darah jatuh di bawah nilai normal. Tetapi masalahnya ialah mengenal pasti keadaan ini sangat sukar. Dengan radang paru-paru biasa, sesak nafas, ketidakselesaan dada, atau sakit bernafas bermula. Apabila gejala ini berlaku, pesakit beralih kepada doktor yang dapat dengan cepat mendiagnosis penyakit dan memulakan rawatan. Dalam kes pneumonia COVID, tidak ada gejala seperti itu, dan penyakit ini berkembang dengan cepat..

Tahap ketepuan oksigen normal dalam darah dianggap sebagai petunjuk 94% - 100%. Keadaan kritikal ditetapkan pada nilai 50% - 60%

Sebilangan besar pesakit mengalami gejala yang sedikit berbeza pada peringkat awal: batuk, demam, keletihan, atau gangguan pencernaan. Tidak ada masalah pernafasan. Dan dengan bermulanya masalah tersebut, mereka segera beralih kepada doktor yang mendiagnosis radang paru-paru COVID, yang berlangsung lebih dari satu hari. Dalam kes pneumonia biasa, pesakit diintubasi dalam keadaan yang sangat teruk. Mereka mungkin terkejut, dalam keadaan mental yang berubah, dan mengi. Pada peringkat akut, seseorang mungkin tidak sedarkan diri atau menyakitkan semua ototnya untuk menghela nafas. Tetapi pesakit dengan COVID-pneumonia dapat mempunyai tahap oksigen yang sangat rendah dalam darah dan masih boleh bercakap di telefon dengan tenang. Tetapi mengapa ini berlaku?

Semasa pneumonia COVID, seseorang mungkin tidak merasakan simptom penyakit ini dan ini sangat berbahaya

Apakah radang paru-paru berbahaya dengan coronavirus?

Saya tidak akan menggunakan istilah perubatan, tetapi cuba menerangkan dengan mudah. Pneumonia COVID menyebabkan keradangan, yang membawa kepada pemusnahan alveoli (struktur vesikal kecil) di paru-paru dan penurunan tahap oksigen dalam darah. Pada masa yang sama, paru-paru terus mengekalkan keanjalannya dan menghilangkan karbon dioksida. Tanpa pengumpulan karbon dioksida, badan kita tidak akan merasa sesak nafas. Untuk meningkatkan tahap oksigen dalam darah, seseorang mula bernafas lebih cepat dan lebih dalam, bahkan tanpa menyedarinya. Akibatnya, reaksi seperti itu menyebabkan lebih banyak keradangan dan radang paru-paru bertambah buruk sehingga tahap oksigen dalam darah mulai turun lebih banyak. Oleh itu, pesakit itu sendiri mencederakan paru-parunya sambil bernafas lebih sukar. Dalam 20% kes selepas ini, tahap kedua kerosakan berlaku, apabila cairan di paru-paru terkumpul semakin banyak, mereka kehilangan keanjalannya, tahap karbon dioksida meningkat dan orang itu mula tercekik. Pada masa ini, pesakit dengan COVID-pneumonia mula berjumpa doktor, tetapi tahap oksigen dalam darah mendekati tahap kritikal dan kadang-kadang hanya hubungan dengan pengudaraan mekanikal yang dapat menyelamatkan. Kes seperti ini menjelaskan kes kematian pesakit secara tiba-tiba yang tidak mengalami masalah pernafasan sehingga saat terakhir..

Elon Musk sudah membuat pengudaraan mekanikal dari alat ganti kereta elektriknya Tesla Model 3

Dan di sini kita pergi ke perkara utama. Sekiranya seseorang mengetahui tahap oksigen dalam darah atau selalu dapat mengawalnya - ini pasti akan menyelamatkan lebih dari satu nyawa. Ternyata alat seperti itu juga untuk kegunaan rumah. Ia disebut "pulse oximeter" dan mampu mengesan kadar nadi dan oksigen dalam darah. Menggunakannya sangat mudah. Peranti diletakkan di hujung jari, butang ditekan dan setelah beberapa saat anda melihat hasilnya di layarnya. Peranti seperti ini sering digunakan oleh doktor untuk menentukan coronavirus mereka sendiri pada peringkat awal dan mengambil langkah-langkah yang sesuai..

Sudah tentu, semasa menjalankan ujian di rumah dan mendapat keputusan, anda perlu memahami bahawa hanya pakar yang dapat memberikan kesimpulan akhir. Kadang-kadang kita dapat memperoleh nilai yang sedikit menyimpang dari norma setelah penyakit, penyakit kronik, atau sebagai akibat dari ciri-ciri tubuh. Walau bagaimanapun, jika anda telah didiagnosis dengan coronavirus, atau jika anda mempunyai gejala yang berkaitan, seperti batuk, demam, kelemahan, dll. untuk mengukur tahap oksigen dalam darah pasti tidak berlebihan.

Bagaimana meter oksigen darah berfungsi?

Pulse oximeter adalah alat untuk pengukuran kadar denyutan jantung dan tahap oksigen dalam darah yang tidak invasif (tanpa tusukan kulit). Prinsip operasi cukup mudah. Pertama, hemoglobin dalam darah kita secara berbeza membiaskan dua pancaran cahaya dengan panjang gelombang yang berbeza, bergantung kepada ketepuannya dengan oksigen. Dan kedua, cahaya yang melewati tisu kita mula berdenyut dengan setiap degupan jantung. Oleh itu, membiarkan dua panjang gelombang cahaya dan menetapkan frekuensi pembiasan dan denyutan dengan sensor khas - oksimeter denyut dapat menentukan kadar denyutan jantung dan ketepuan oksigen darah kita. Beberapa saat sudah cukup untuk pengukuran.

Di ruang terbuka App Store dan Google Play, anda dapat menemukan banyak aplikasi untuk telefon iPhone atau Android yang dapat mengukur kadar denyutan jantung dan kadar oksigen dalam darah. Tidak ada pertanyaan mengenai program pengukuran nadi, semuanya cukup sederhana: kilat terang menerangi jari anda, dan kamera menangkap denyutan darah dengan setiap degupan jantung. Tetapi kami tidak menasihati anda untuk mengukur tahap oksigen dalam darah dengan program seperti itu. Bagi mereka, kamera konvensional tidak akan mencukupi, anda memerlukan pancaran khas dan sensor yang menangkapnya. Menggunakan program sedemikian boleh menimbulkan rasa panik, seperti menunjukkan hasil sebenarnya dari siling.

Berapakah oksimeter nadi

Peranti kelihatan seperti ini, walaupun mungkin terdapat variasi

Ia tidak menyedihkan, tetapi harga mereka telah meningkat dengan ketara sejak bermulanya wabak coronavirus. Ini bukan untuk mengatakan bahawa mereka memerlukan wang yang tidak tertanggung, tetapi beberapa bulan yang lalu mereka dapat dibeli 2-3 kali lebih murah. Kajian sepintas lalu menunjukkan bahawa hari ini kos di Rusia berbeza dari 5.000 hingga 10.000 rubel dan ia tersedia. Adakah berbaloi untuk mula membelinya secara berterusan - soalan terbuka. Sekiranya anda duduk di rumah dan anda sama sekali tidak mempunyai gejala, maka anda tidak boleh terburu-buru. Sekiranya ada yang mengganggu anda dari perkara di atas, dan tidak ada keinginan untuk mengambil risiko dan mengunjungi hospital dalam masa sukar ini, masuk akal untuk mempelajari beberapa pilihan untuk oksimeter nadi di rumah.

Bolehkah gelang kecergasan atau jam tangan pintar mengukur tahap oksigen darah

Ya mereka boleh! Dan ini adalah berita baik. Terdapat banyak gelang di pasaran dari syarikat terkenal yang boleh anda percayai. Sebagai contoh, Huawei, HONOR, Samsung, Xiaomi dan banyak pengeluar lain yang lebih kecil mempunyai gelang dengan sokongan untuk mengukur tahap oksigen darah. Kos gelang kecergasan sedemikian bermula dari 1,500 rubel dan mampu dimiliki oleh semua orang.

Tetapi Apple dengan Apple Watchnya masih berlarutan. Dilaporkan bahawa bahkan jam tangan generasi pertama mempunyai sensor yang diperlukan untuk pengukuran seperti itu, tetapi setakat ini Apple belum mengaktifkan fitur ini di peringkat perisian. Mengikut data terkini, kita akan mendapat ciri yang ditunggu-tunggu tahun ini bersama dengan pelepasan iOS 14 pada musim gugur ini.

Rakan sekerja saya dengan AppleInsider.ru Ivan Kuznetsov bahkan menulis bahan mengenai mengapa dia akan membeli jam tangan dari Samsung, bukan dari Apple. Petunjuk: bilangan oksigen darah

Sekiranya anda menyukai Telegram, maka semua artikel kami dapat diterima tanpa meninggalkan utusan. Langgan dan terus maju dalam bidang sains.

Sekarang setelah anda mula memahami sedikit lebih banyak mengenai pneumonia COVID, maka ketika memilih alat yang boleh dipakai seterusnya - perhatikan untuk mengukur tahap oksigen dalam darah. Sekiranya bukan kerana pandemi, mungkin anda tidak akan pernah mengetahui apa yang dapat ditunjukkan oleh sensor ini dan bagaimana ia berguna..

Berita sains terkini memberi harapan kepada dunia untuk mengakhiri wabak ini - kerana penulis kajian dalam jurnal perubatan The Lancet menulis, vaksin yang diusahakan oleh saintis China selamat. Izinkan saya mengingatkan anda bahawa sekarang para penyelidik di seluruh dunia sedang berusaha mengeluarkan vaksin terhadap koronavirus SARS-CoV-2 yang menyebabkan COVID-19. Setelah 28 hari percubaan yang melibatkan 108 sukarelawan yang sihat, hasilnya kelihatan menjanjikan. [...]

Beberapa berita luar biasa datang dari saintis Belanda - seorang pekerja ladang bulu di Belanda mengontrak COVID-19 setelah bersentuhan dengan cerpelai yang tumbuh untuk industri bulu. Kesimpulan ini dicapai oleh saintis Belanda semasa analisis wabak di empat ladang di Brabant Utara. Saya perhatikan bahawa ini adalah wabak coronavirus pertama di dunia di ladang bulu. Orang yang bercakap mengenai [...]

Bagi ratusan juta orang di seluruh dunia, air bawah tanah adalah sumber utama air tawar. Sebagai contoh, di banyak kawasan di Asia dan Amerika Selatan mereka digunakan untuk pengairan tanaman - keadaan gersang tidak membenarkan hujan sampai ke kawasan-kawasan ini. Selebihnya sering menggunakan air bawah tanah sebagai sumber air minum alternatif, percaya bahawa ia lebih sihat. Walau bagaimanapun […]

Bagaimana oksigen berubah dengan coronavirus?

Tahap oksigen dalam coronavirus menurun kerana fakta bahawa alveoli paru-paru semasa keradangan dipenuhi dengan cairan dan tidak dapat menyerapnya dari udara. Hipokemia berlaku (kepekatan yang tidak mencukupi) dengan gejala sesak nafas, pening, pucat kulit dengan warna kebiruan, pernafasan kerap dan berdebar-debar. Sekiranya berlaku penurunan kritikal (di bawah 93% dengan norma 95-98%), rawatan di hospital dan bekalan oksigen adalah wajib.

Ketepuan darah dengan oksigen disebut saturasi dan diukur menggunakan pulse oximeter, ada model rumah, dan mereka juga menggunakan gelang kecergasan, tetapi pengukurannya kurang tepat. Untuk rawatan, pengudaraan paru-paru buatan digunakan, pada tahap pertama dilakukan dalam bentuk penyedutan oksigen melalui topeng atau kateter hidung, dengan kecekapan yang tidak mencukupi, tiub diletakkan di dalam trakea, oksigen tepu dengan darah di luar badan (ECMO).

Mengapa oksigen diukur dalam coronavirus, apa itu tepu

Pengukuran ketepuan oksigen darah (saturation) dengan coronavirus COVID-19 diperlukan kerana risiko kegagalan pernafasan. Selepas virus memasuki paru-paru, mereka merosakkan alveoli (vesikel untuk pertukaran gas). Terdapat radang paru-paru dan pembengkakan tisu paru-paru. Ini menjadikan mustahil untuk menyampaikan jumlah oksigen yang tepat ke dalam darah. Terdapat juga anggapan bahawa virus SARS-CoV-2 mengganggu struktur hemoglobin, sehingga kehilangan kemampuannya untuk membawa oksigen ke tisu.

Ketepuan-pengukuran ketepuan oksigen darah

Keanehan perjalanan SARS dengan COVID-19 juga diperhatikan - ia boleh menjadi tidak simptomatik untuk waktu yang lama. Sebilangan pesakit hanya mengalami kelemahan tanpa demam dan sesak nafas yang teruk, batuk, dan kemudian penyakit ini berkembang dengan cepat dan dikesan sudah berada pada tahap kritis. Oleh itu, kandungan oksigen dalam darah adalah salah satu tanda diagnosis kegagalan pernafasan yang paling awal dan objektif. Ini dapat menunjukkan jika pesakit memerlukan rawatan intensif dan bekalan oksigen segera..

Bergantung pada ketepuan, kaedah sokongan pernafasan (pernafasan) dipilih. Dengan sedikit penurunan dan pernafasan spontan, oksigen yang cukup dibekalkan melalui topeng atau kateter hidung, dan dengan penurunan tajam pada pasien, mereka disambungkan ke alat pengudaraan paru-paru buatan. Bagi pesakit yang teruk, prosedur ECMO dilakukan - darah tepu dengan oksigen di luar badan, kemudian dikembalikan ke aliran darah.

Oksigen dalam darah dengan coronavirus: apa yang seharusnya normal, kekurangannya

Peratusan oksigen dalam darah biasanya berada pada tahap 95-98%, dan dengan coronavirus dapat turun di bawah 93%, dengan kegagalan pernafasan yang teruk mungkin ada kekurangan dengan kadar di bawah 70%. Sekiranya pesakit mempunyai penyakit kronik paru-paru dan / atau bronkus bersamaan, maka tubuh lebih sesuai dengan kebuluran oksigen. Pada pesakit seperti itu, tanda kekurangan oksigen berlaku apabila ketepuan oksigen kurang dari 88%.

Gejala Kekurangan

Gejala utama kekurangan oksigen adalah sesak nafas, pernafasan cepat dan cetek (lebih daripada 20 nafas-nafas per minit). Pesakit mempunyai nadi yang lebih cepat, kulit menjadi pucat, warna kebiruan mungkin muncul. Sebilangan besar pesakit merasa lemah dan keletihan dengan sedikit latihan fizikal..

Walaupun dengan sedikit kepekatan ion oksigen, apatis muncul (kehilangan minat terhadap persekitaran), sakit kepala, pening, mengantuk. Sukar bagi pesakit dengan hipokemia untuk berkonsentrasi, ingatan terganggu, kesedaran mungkin bingung.

Cara mengukur tahap oksigen dalam coronavirus

Di luar hospital dan di unit perawatan intensif, oksimetri nadi digunakan untuk memantau (memantau secara berterusan) tahap oksigen dalam darah. Inti kaedah ini adalah bahawa hemoglobin menyerap cahaya bergantung kepada ketepuan oksigennya. Alat pengukur (pulse oximeter) adalah sensor dalam bentuk sejenis jepit, yang terpaku pada jari atau cuping telinga, serta layar yang menunjukkan ketepuan.

Di unit rawatan intensif, selain ketepuan oksigen darah, indeks oksigenasi dikira. Untuk ini, perlu mengetahui fungsi paru-paru, seperti yang diukur dengan spirometri (pesakit bernafas ke dalam tiub alat). Penurunan indeks dianggap sebagai petunjuk paling tepat mengenai perkembangan komplikasi pneumonia yang sangat berbahaya - sindrom gangguan pernafasan akut.

Pesakit juga diberi ujian darah umum, kajian komposisi gas dan keseimbangan asid-basa, elektrolit. Semua petunjuk yang diperoleh diperlukan untuk menilai gangguan pernafasan dan memilih kaedah penyediaan oksigen, menentukan petunjuk untuk pengudaraan mekanikal.

Nadi oksimeter

Prinsip operasi terdiri dalam memancarkan cahaya melalui jari (cuping telinga) dan memperbaiki aliran sisa.

Sinar cahaya disalurkan melalui LED, dan alat pengesan foto mengambil sesuatu yang belum diserap oleh hemoglobin. Pada masa yang sama, terikat dengan oksigen (oxyhemoglobin) menunda sinaran inframerah, dan tidak terikat - sinar merah. Semua maklumat masuk ke mikropemproses, hasil pengukuran dipaparkan di papan skor.

Untuk apa pemekat oksigen?

Pekat oksigen adalah alat untuk evolusi oksigen dari udara dan bekalan tambahannya; diperlukan untuk mengekalkan ketepuan normal pada pasien dengan radang paru-paru koronavirus. Peranti boleh didapati dalam 3 jenis - untuk hospital, universal dan untuk kediaman. Mereka berbeza dari segi saiz dan kekuatan:

  • pegun - menghasilkan 5 hingga 10 liter oksigen seminit;
  • universal - digunakan di hospital dan di rumah, motel, produktiviti hingga 5 liter seminit;
  • rumah - menghasilkan kira-kira 1 l / min., lebih padat.

Adakah mungkin untuk mengetahui ketepuan oksigen dengan coronavirus di rumah

Pulse oximeter untuk menentukan ketepuan oksigen darah tidak bergerak dan untuk kegunaan rumah (termasuk dengan coronavirus). Semasa melakukan pengukuran bebas, peraturan tersebut diambil kira:

  • selama satu jam anda tidak boleh merokok, minum kopi, minuman tonik;
  • anda tidak boleh mengambil ubat 2-3 jam yang bertindak pada jantung, pengudaraan paru;
  • pengambilan makanan hendaklah selewat-lewatnya 2 jam sebelum pengukuran;
  • tidak boleh ada kosmetik pada kuku (contohnya, varnis);
  • semasa mengukur, anda perlu berada dalam kedudukan yang selesa dan menjaga ketenangan fizikal dan emosi.

Rawatan Oksigen Coronavirus

Oksigen tidak diperlukan untuk merawat coronavirus COVID-19 itu sendiri, tetapi hanya komplikasi pneumonia - kegagalan pernafasan. Dengan kursus ringan, tidak akan ada manfaat dari terapi oksigen. Sekiranya anda menyambungkan oksigen dengan coronavirus, maka keadaannya dinilai teruk atau kritikal. Beberapa kaedah digunakan untuk menyokong pernafasan:

  • bekalan oksigen standard melalui topeng atau kanula hidung;
  • terapi oksigen dalam kedudukan terlentang;
  • kemasukan tiub (intubasi) ke dalam trakea dan pengudaraan mekanikal.

Dalam resusitasi, topeng digunakan untuk membekalkan oksigen kepada pesakit dengan tepu pada tahap 80-93%, dan jika jatuh di bawah 75%, diperlukan ventilasi mekanikal dengan intubasi trakea.

Oksigen dan helium

Pengayaan paru-paru dengan oksigen semasa coronavirus dapat dilakukan dengan menggunakan teknik khas - penyediaan campuran oksigen-helium. Menambah helium membantu:

  • menormalkan komposisi gas dengan lebih cepat;
  • mengembalikan keasidan;
  • mencegah sejumlah komplikasi;
  • meningkatkan peredaran darah dan peredaran mikro di paru-paru.

Campuran gas dipanaskan hingga 92 darjah apabila dibekalkan, dan keseluruhan prosedur berlangsung selama 15 minit. Penemu kaedah ini menyatakan bahawa apabila dihirup tidak ada sensasi yang tidak menyenangkan, mereka dapat dibandingkan dengan kunjungan biasa ke sauna. Semasa kaedah ini sedang diuji di Institut Perubatan Kecemasan. Sklifosovsky.

Pemindahan darah yang diperkaya oksigen

Bagi pesakit yang tahap oksigen darahnya turun hingga 50% berbanding pengudaraan mekanikal, perlu dilakukan ketepuan darah dan pemindahan oksigen atom yang sudah diperkaya (ECMO). Terhadap coronavirus itu sendiri, ini tidak membantu, tetapi membolehkan anda menyelamatkan nyawa dan mendapatkan masa untuk rawatan dengan ubat antivirus.

Berapakah oksimeter nadi

Harga pulse oximeter yang digunakan di rumah bermula pada 6100 dan mencecah 19,000 rubel. Model untuk hospital berharga dari 29,000 hingga 115,000 rubel. Dianjurkan untuk membeli pulse oximeter untuk memantau tahap oksigen pada pesakit dengan penyakit kronik paru-paru, jantung, obesiti, apnea tidur malam (pernafasan berhenti dengan berdengkur). Sekiranya tidak ada penyakit bersamaan, maka anda boleh mengehadkan diri dengan alat (gelang kecergasan atau jam tangan).

Bolehkah gelang kecergasan atau jam tangan mengukur ketepuan oksigen darah?

Gelang kecergasan, atau "jam tangan pintar" dengan fungsi mengukur tingkat ketepuan oksigen darah, menghasilkan Samsung, Xiaomi, ada model dan Huawei. Kos model popular ialah 1500-5000 rubel. Mereka bukan milik alat perubatan, oleh itu ketepatannya lebih rendah daripada oksimeter nadi, kesalahannya dapat 0,5-1%.

Oleh itu, alat seperti ini sesuai untuk pengukuran ketepuan secara berkala dan membolehkan anda mengawal keadaan sistem pernafasan pada orang yang mempunyai kesihatan yang baik ketika bermain sukan. Dengan coronavirus, mereka juga berguna, kerana dengan penurunan indikator, anda perlu menghubungi doktor walaupun dengan keadaan yang agak memuaskan.

Oksigen dalam coronavirus menurun dalam darah kerana radang paru-paru. Sekiranya jatuh kritikal, perlu memberi makan dengan topeng, masukkan tiub ke dalam trakea, jenuh darah dengan alat ECMO, penyedutan dengan campuran oksigen-helium.

Apa yang harus menjadi ketepuan oksigen normal dalam darah

Darah adalah "pengangkutan oksigen" yang sangat, kerana ia bergerak ke seluruh badan, beredar di tempat yang paling terpencil. Cecair terdiri daripada pelbagai komponen yang melakukan tugas tertentu. Bertanggungjawab terhadap ketepuan oksigen adalah hemoglobin, yang terdapat dalam sel darah merah..

Ketepuan adalah proses apabila ketepuan cecair dengan gas berlaku. Tafsiran ini digunakan dalam pelbagai bidang. Dalam perubatan, definisi khusus ini bermaksud ketepuan darah dengan oksigen.

Biasa

Dalam tubuh yang sihat, hampir keseluruhan jumlah hemoglobin harus dikaitkan dengan oksigen. Tahap ketepuan normal adalah 96-99%. Sekiranya pekali jatuh di bawah 95%, maka kita dapat menganggap bahawa:

  • seseorang mempunyai kelainan pada saluran kardiovaskular dan pernafasan;
  • atau pesakit mengalami anemia kerana kekurangan zat besi.

Pada orang yang menderita patologi kronik jantung dan organ pernafasan, penurunan tahap saturasi adalah gejala komplikasi perjalanan yang menyakitkan. Tahap oksigen dalam darah mesti diketahui tanpa pesakit yang mengalami patologi paru-paru dan bronkus. Penting untuk memantau tahap ketepuan secara sistematik.

Petunjuk ini sering dipengaruhi oleh suasana di sekitarnya, yang sangat kritikal di bandar-bandar besar dan berdekatan dengan zon perindustrian. Hampir semua orang yang tinggal di sana kekurangan oksigen. Atas sebab ini, proses pernafasan memperoleh watak dangkal, yang membawa kepada defisit gas yang lebih luas. Oleh itu, statistik negatif seperti itu menunjukkan peningkatan pekali penyakit jantung dan paru-paru pada penduduk negara ini. Patologi sistem pernafasan, selalunya asma - akibat ketepuan darah yang lemah dengan ozon.

Dalam badan yang sihat, bacaan oksigen dan karbon dioksida mesti seimbang. Sekiranya sesuatu mula berubah ke tahap yang lebih besar atau lebih kecil, maka ini akan memberi kesan buruk kepada kesihatan manusia.

Apabila jumlah karbon dioksida mula berlaku di atas oksigen, keadaan disertai dengan gejala seperti:

  • keletihan cepat;
  • ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian pada apa sahaja.

Dalam keadaan sebaliknya, apabila ketepuan oksigen lebih besar daripada yang diperlukan, tanda-tanda negatif juga diperhatikan:

  • sakit kepala;
  • mengantuk berlebihan;
  • keletihan.

Keadaan ini berlaku pada individu yang telah lama mengalami kekurangan oksigen, dan kemudian berada di luar rumah untuk jangka masa yang panjang.

Gaya hidup menentukan seberapa baik tubuh manusia akan tepu dengan oksigen. Sekiranya seseorang mempunyai gambar yang tidak aktif, jarang terjadi di udara segar, maka tahap ketepuan akan menjadi rendah, yang menimbulkan ancaman kepada kesihatan.

Seperti yang ditulis di atas, saturasi dianggap sebagai peratusan dan menunjukkan tahap ketepuan darah dengan oksigen. Bagaimana analisis ini menyerah?

Ia disebut "pulse oximetry," kerana pulse oximeter digunakan dalam kajian ini..

Ini adalah ujian yang tidak biasa apabila darah dianalisis tanpa mengambil sampelnya. Peranti ini diaplikasikan ke telinga atau jari, dan kemudian peranti terpasang dilancarkan, yang membaca data dan menyusun semula hasilnya sebagai peratusan.

Kekurangan oksigen dalam darah disebabkan oleh:

  • menurunkan jumlah hemoglobin;
  • kerosakan paru-paru (radang paru-paru, asma);
  • gangguan fungsi pernafasan (apnea - penangkapan pernafasan yang tidak disengajakan, dyspnea - perasaan kekurangan udara);
  • patologi jantung;
  • gangguan peredaran darah;
  • tinggal di pergunungan.

Dengan impatomatics penurunan tepu:

  • pening yang kerap;
  • kelesuan, kelemahan umum;
  • tekanan rendah;
  • dyspnea.

Apabila badan tepu dengan oksigen yang mencukupi, prestasi semua organ dan sistem bertambah baik. Proses metabolik dipercepat, dan seseorang mula merasa senang. Sekiranya seseorang menunjukkan bahawa dia kekurangan oksigen, maka anda harus mengubah gaya hidup anda.

Kaedah yang berkesan adalah melakukan latihan fizikal yang sederhana, latihan pernafasan, dan berlari. Luangkan lebih banyak masa di jalan, sekurang-kurangnya beberapa jam di kawasan taman di mana tidak ada pergerakan kereta.

Bagi kanak-kanak, tahap ketepuan yang diperlukan adalah 95% atau lebih. Walau bagaimanapun, berdasarkan amalan perubatan, indikator ini sering kali lebih rendah, terutama pada bayi pramatang dan baru lahir. Sebabnya mudah dijelaskan - dalam tubuh kanak-kanak, zat besi berkumpul dengan lemah, yang mempengaruhi tahap hemoglobin, oleh itu, tepu lebih rendah daripada norma yang ditetapkan.

Dari sembilan bulan hingga lima tahun, anak itu tumbuh dan berkembang secara aktif, yang memerlukan pengembalian besar pada tubuhnya. Ketepuan oksigen darah yang lemah dalam kes ini sangat mengganggu. Oleh itu, jika ini berlaku, ia mesti diperiksa secara berkala oleh pakar pediatrik, mempelbagaikan diet dengan produk yang sihat, lebih kerap berjalan bersama bayi di udara segar.

Ketepuan: ciri indeks ketepuan oksigen

Kewujudan manusia secara langsung bergantung pada pernafasan. Telah diketahui bahawa tubuh kita menggunakan oksigen ketika dihirup, dan menyingkirkan karbon dioksida semasa menghembus nafas. Tetapi tidak semua orang tahu proses yang berlaku pada tahap yang lebih mendalam. Dari paru-paru, oksigen memasuki aliran darah dan dengan bantuannya dihantar ke setiap sel di dalam badan. Dan proses ketepuan cecair dengan gas dalam pengertian luas disebut saturasi. Dalam perubatan, istilah ini merujuk kepada peratusan O2 dalam darah pesakit.

Konsep ketepuan dan oksimetri nadi

Ketepuan darah arteri dengan oksigen adalah salah satu petunjuk utama organisma yang berfungsi normal. Dia bertanggungjawab untuk operasi kompleks organ-organ penting, seperti jantung, paru-paru dan otak manusia.

Peranan sel darah merah

Sekali di paru-paru, oksigen dibekalkan melalui sistem kapilari tertipis ke dalam aliran darah, di mana terdapat sel darah merah - sel pembawa khusus yang membawanya ke sudut badan yang paling terpencil. Pemindahan dilakukan pada tahap molekul, dan hemoglobin yang terdapat dalam sel darah merah, yang terdiri dari heme (unsur protein) dan molekul besi, bertanggung jawab untuk itu. Ia adalah yang terakhir yang mempunyai sifat mengikat 4 molekul O2 kepada dirinya sendiri melalui ikatan kimia dan menyerahkannya ke tempat tujuan mereka.

Adalah hemoglobin yang, kerana aktivitinya, memberi darah warna merah yang khas. Dengan itu, sel-sel menghantar kembali sisa-sisa mereka dalam bentuk molekul karbon dioksida, yang, setelah melewati jalan kembali, diekskresikan melalui paru-paru. Ini adalah bagaimana skema dan tujuan nafas organisma hidup, termasuk manusia.

Nisbah gas dalam sistem peredaran darah

Tubuh yang sihat memerlukan jumlah oksigen dan karbon dioksida dalam darah seimbang. Keutamaan seseorang atau yang lain langsung mempengaruhi kesejahteraan umum seseorang. Persekitaran mempunyai kesan besar terhadap penunjuk ini..

Orang yang tinggal di bandar besar atau berdekatan dengan kemudahan industri secara automatik berisiko. Mereka kekurangan oksigenasi atmosfera, yang menyebabkan pernafasan permukaan..

Ciri khasnya adalah peningkatan karbon dioksida dalam darah, yang dinyatakan dalam gejala berikut:

  • keletihan kronik;
  • kekurangan keupayaan untuk menumpukan perhatian pada sesuatu.

Keadaan inilah yang mengakibatkan statistik penyakit jantung dan pernafasan yang mengerikan pada penduduk. Pelbagai penyakit paru-paru, termasuk asma, petunjuk langsung kekurangan oksigen dalam sel darah merah.

Proses sebaliknya, apabila darah terlalu jenuh dengan O2, mempunyai akibat negatif. Dalam kes ini, seseorang mungkin mengalami:

  • sakit kepala;
  • mengantuk berkala;
  • keletihan umum dan kegagalan otot.

Cukup ciri fenomena untuk keadaan apabila seseorang individu yang telah lama berada di bandar meninggalkan alam.

Ketepuan

Sebaik-baiknya, dalam tubuh orang yang sihat, semua hemoglobin harus diikat dengan oksigen, dan kadar tepu, yang dikira sebagai peratusan, adalah 96-98%. Sekiranya indeksnya jatuh di bawah 95%, maka ini adalah loceng yang membimbangkan dan dapat diasumsikan bahawa beberapa kerosakan pada aktiviti jantung atau pernafasan berkembang atau anemia yang berkaitan dengan kekurangan zat besi dalam darah berlaku.

Orang dengan penyakit kronik jantung, paru-paru dan bronkus diminta untuk mengetahui tahap ketepuannya. Melacaknya harus dilakukan secara berkala, kerana setiap perubahan menunjukkan perkembangan atau komplikasi proses patologi.

Analisis dan Definisi Indeks

Untuk mengetahui tahap ketepuan oksigen, dua kaedah utama digunakan:

  1. Invasif (dilabel dalam dokumen SO2) - dikaitkan dengan beberapa sensasi yang menyakitkan kerana perlunya pengambilan sampel darah pesakit. Ini juga sangat memakan masa, kerana bahan ujian dikirim ke makmal di mana ia dianalisis, penerangan terperinci diberikan, dan hanya setelah itu hasilnya sampai ke dokter yang menghadiri.
  2. Pulse oximetric (spo2) - peratusan ketepuan ditentukan hampir seketika dan tanpa perlu melakukan analisis.

Kesalahan statistik ketika membandingkan kaedah berbeza dalam 1%.

Prinsip peranti keajaiban

Dasar oksimeter nadi adalah pemerhatian berikut: bergantung kepada ketepuan hemoglobin dengan oksigen, ia bertindak balas secara berbeza terhadap gelombang cahaya dengan panjang yang berbeza. Ini adalah asas untuk kerja alat perubatan ini.

Nadi cahaya yang dipancarkan di spektrum merah dan inframerah diserap oleh darah, bergantung pada jumlah molekul O2 yang ditangkap oleh sel darah merah. Hemoglobin terikat menerima sinar inframerah, dan molekul oksigen kosong, tidak terikat, berwarna merah. Lampu yang tidak diserap didaftarkan, peranti menghitung peratusan dan memaparkan hasilnya di skrin. Keseluruhan operasi mengambil masa 15-20 saat.

Sehingga kini, ada 2 cara untuk mengukur ketepuan: penghantaran dan pantulan. Dalam kes pertama, cahaya melewati tisu. Elemen pemancar dan pengesan penerima hendaklah terletak di sisi yang berlainan dari objek yang diukur. Untuk menyambungkan alat sedemikian dan melakukan penyelidikan, jari, lubang hidung, aurikel digunakan..

Dalam kes kedua, seharusnya mengukur gelombang cahaya yang tidak diserap, tetapi dipantulkan dari tisu. Ia digunakan dalam keadaan di mana perlu untuk mengukur bahagian tubuh yang tidak selesa atau di mana secara teknikalnya mustahil untuk meletakkan sensor antara satu sama lain: badan, bahu, kepala, kaki. Kedua-dua kaedah tersebut memberikan hasil yang berkorelasi..

Kekurangan Pulse Oximetry

Dalam beberapa kes, teknik tidak invasif berdosa dengan ketidaktepatan dalam analisis. Ini mungkin disebabkan oleh perubahan operasi dalam keadaan pencahayaan yang berlebihan, semasa pergerakan objek, dengan posisi sensor yang salah. Kesukaran tertentu adalah kes kejutan dan hipovolemia pada pesakit apabila alat ini tidak dapat menangkap gelombang nadi.

Pewarna juga dapat mempengaruhi hasilnya (misalnya, cat kuku berwarna memberikan kesalahan yang sangat nyata).

Keracunan karbon monoksida - kasusnya, secara umum, jelas dapat menunjukkan ketepuan seratus persen, walaupun hemoglobin tepu tidak dengan O2, tetapi dengan CO. Semua ini mesti diambil kira semasa bekerja dengan peranti..

Petunjuk untuk mengawal oksigen dalam darah

Sayangnya, di Persekutuan Rusia, seperti di ruang pasca-Soviet lainnya, perhatian terhadap indeks kesihatan warganegara ini hanya diberikan di unit perawatan intensif, ketika pesakit berada di ambang kehidupan dan kematian. Ini disebabkan oleh kos instrumentasi yang tinggi dan kurangnya kesedaran pegawai perubatan di semua peringkat.

Sebenarnya, terdapat banyak petunjuk untuk penggunaan kawalan oksigenasi badan:

  1. Kegagalan pernafasan, tanpa mengira penyebabnya.
  2. Anestesia sebagai ubat bius.
  3. Tempoh selepas operasi (ortopedik, pembedahan vaskular).
  4. Hipoksia mendalam dalam patologi organ dalaman, sistem darah, keabnormalan sel darah merah.
  5. Kemungkinan penangkapan pernafasan pada waktu malam (apnea), hipokemia kronik.

Bayi pramatang yang berisiko mengalami kerosakan pada retina atau paru-paru juga memerlukan oksimetri nadi dan pemantauan berterusan terhadap hasilnya..

Pencegahan Penyakit Oksigenasi

Bagi orang dewasa dan kanak-kanak, kadar ketepuan oksigen dalam darah adalah sama (95-98%). Nilai 94% sudah dianggap rendah dan doktor mesti mengambil langkah segera untuk memerangi hipoksia. Dan rawatan kecemasan harus diberikan kepada pesakit sekiranya hasil ini 90% atau lebih rendah. Pengukuran ketepuan dilakukan pada bahan darah arteri, yang memindahkan oksigen ke tisu. Data dari tempat tidur vena tidak bernilai, kerana penunjuk di sini tidak melebihi 75% dan terutama membawa karbon dioksida, yang dirancang untuk dikeluarkan dari badan.

Pengawasan 24 jam

Dalam sebilangan besar kes, adalah keperluan langsung untuk memantau tahap ketepuan pada waktu malam. Ini terutama berkaitan dengan pesakit yang mempunyai berat badan berlebihan dan mempunyai tahap kegemukan yang tinggi, patologi kelenjar tiroid, saluran pernafasan, hipertensi. Kategori pesakit ini dicirikan oleh penangkapan pernafasan dalam tidur, apnea, yang tidak hanya mengancam kesihatan tetapi juga kehidupan manusia.

Orang yang berehat setiap malam penuh dengan dengkuran, berkeringat, mengadu rasa mengantuk pada waktu siang yang digabungkan dengan sakit kepala, perasaan kurang tidur dan kegagalan jantung yang berterusan, kemungkinan besar menderita hipoksia. Dan hanya kajian penuh yang dapat mengesahkan diagnosis..

Pulse oximetry harus dilakukan pada waktu malam apabila tersedia:

  • kenyang yang tidak sihat atau kegemukan pada tahap kedua;
  • penyakit kronik paru-paru dan sistem pernafasan;
  • darah tinggi;
  • myxedema.

Sekiranya semasa tidur tahap saturasi telah menurun menjadi 88%, pesakit memerlukan oksigenasi - bernafas dengan oksigen tulen untuk lebih banyak ketepuan darah pada waktu malam.

Membantu dalam diagnosis penyakit

Sebab-sebab ketepuan rendah bukanlah pada ketepuan rendah hemoglobin dengan oksigen (ini hanya akibatnya), tetapi pengambilannya tidak mencukupi ke dalam darah. Dan dengan bantuan indeks spo2, anda dapat menentukan sifat penyakit ini, yang tidak memungkinkan untuk memenuhi sel darah merah O2 sepenuhnya. Mereka boleh dikelompokkan menjadi tiga kompleks utama:

  1. Penyakit jantung.
  2. Gangguan sistem pernafasan.
  3. Kehilangan darah.

Penyebab lemahnya aktiviti jantung adalah penyakit arteri koronari, keadaan pra-infark, kekurangan, kejutan kardiogenik, dan lain-lain. Selain itu, pesakit itu sendiri mungkin tidak merasa tidak selesa. Pada masa itulah kadar ketepuan menjadi menentukan dalam diagnosis.

Banyak yang telah diperkatakan mengenai gangguan pernafasan di atas. Tetapi penurunan ketepuan semasa kehilangan darah dikaitkan dengan kehilangan sejumlah besar sel darah merah dan berbahaya, terutama bagi anak-anak.

Bahaya, akibat dan cadangan

Hasil kekurangan yang paling teruk dalam sel O2 adalah nekrosis dan kegagalan organ yang paling penting. Yang paling sensitif terhadap kebuluran oksigen adalah jantung dan otak. Serangan jantung dan strok, sebenarnya, adalah nekrosis yang disebabkan oleh sebab ini. Mereka disertai dengan kelemahan bahagian ekstrem, rasa mati rasa atau terbakar di dalam. Keadaan pengsan dengan unsur halusinasi dapat diperhatikan..

Perlu diingat bahawa ketepuan yang dikurangkan bukanlah penyakit dengan sendirinya, itu hanya akibat dari patologi yang ada. Untuk penstabilan penunjuk sementara, oksigenasi adalah baik, dan segala yang lain - sebagai sebahagian daripada rawatan penyakit yang mendasari.

Walaupun begitu, beberapa peraturan dapat dibezakan, sel mana sel-sel tubuh akan selalu tepu dengan cukup oksigen:

  • berjalan kaki setiap hari di udara segar;
  • penggunaan vitamin dalam bentuk buah-buahan dan pelbagai kompleks;
  • aktiviti sukan sederhana;
  • rawatan dan pencegahan penyakit yang ada dan dikenal pasti;
  • diet seimbang.

Ketepuan adalah salah satu petunjuk utama keadaan manusia. Nafas adalah asas hidupnya. Sebarang penyimpangan dari norma harus diperiksa..

Benar, dengan adanya gejala coronavirus, anda perlu memantau tahap oksigen dalam darah

Pada bulan Mac 2020, jumlah carian yang berkaitan dengan pulse oximeter meningkat mendadak di Rusia. Ini adalah alat yang menentukan tahap ketepuan oksigen darah, dengan radang paru-paru, indikator seperti itu boleh jatuh.

Sebagai tambahan, di bawah perintah baru (pdf) Jabatan Kesihatan Moscow, dengan ujian positif untuk coronavirus, salah satu parameter yang menentukan keperluan untuk dimasukkan ke hospital adalah oksimetri nadi di bawah 93%.

2. Apakah peranti ini?

Keindahan pulsa oksimeter adalah sangat mudah digunakan, sensornya mirip dengan jepitan kain yang dipakai di jari dan setelah 10-20 saat menunjukkan tahap oksigen dan nadi. Lebih baik memenuhi syarat-syarat berikut:

berada dalam keadaan tenang;

ukur selama 3-4 minit (petunjuk paling awal tidak stabil). Nilai ketepuan purata anggaran untuk masa ini biasanya ditentukan..

3. Bagaimana peranti ini berfungsi??

Parameter utama yang ditentukan oleh pulse oximeter adalah ketepuan (atau saturasi) darah dengan oksigen. Sebagai sebahagian daripada sel darah merah (sel darah merah) terdapat protein hemoglobin yang membawa oksigen. Jumlah hemoglobin dengan oksigen di urat dan arteri berbeza (lebih banyak di arteri), kerana darah arteri lebih terang, dan vena lebih gelap.

Secara kasar, oksimeter nadi menentukan kecerahan darah dan membolehkan anda menilai berapa banyak hemoglobin dalam darah arteri yang berkaitan dengan oksigen. Angka ini dinyatakan sebagai peratusan, dan itu disebut ketepuan darah (lebih tepatnya, hemoglobin) dengan oksigen. Sekiranya nadi oksimeter menunjukkan 96%, ini bermakna 96% hemoglobin membawa oksigen, dan 4% tidak.

Oksimeter nadi lain menentukan kadar denyutan jantung, beberapa alat juga dapat menunjukkan gelombang nadi, yang memungkinkan anda menilai secara tidak langsung bekalan darah ke organ.

4. Mengapa jangkitan coronavirus sangat penting untuk mengetahui seberapa beroksigen darah?

Tahap ketepuan oksigen darah adalah salah satu petunjuk utama di mana ia dinilai sama ada pesakit perlu diberi oksigen melalui topeng dan adakah dia memerlukan pengudaraan mekanikal. Itulah sebabnya tahap ketepuan oksigen darah diambil kira di Moscow ketika mereka memutuskan sama ada pesakit memerlukan kemasukan ke hospital.

Coronavirus menjangkiti paru-paru, dan khususnya tisu yang melapisi alveoli paru. Pada pneumonia yang teruk pada paru-paru, peralihan oksigen dari udara ke darah terganggu.

Organisasi Kesihatan Sedunia sebelum ini mengesyorkan agar jangkitan coronavirus baru memberi oksigen kepada pesakit yang mempunyai kadar yang lebih rendah daripada 90%. Namun, sekarang dalam cadangan tidak ada petunjuk khusus.

5. Jadi apa kebiasaannya?

Sebenarnya, tidak ada norma yang jelas. Pada orang yang sihat, angka ini cenderung 95% atau lebih tinggi. Biasanya ini bermaksud bahawa tisu badan tidak mengalami kekurangan oksigen dan paru-paru kita dengan cukup "memindahkan" oksigen ke darah.

6. Sekiranya penunjuk lebih rendah, maka semuanya buruk?

Tidak. Sebagai contoh, orang dengan penyakit paru-paru kronik lain mempunyai tahap ketepuan oksigen darah yang rendah (contohnya, 88%), walaupun pada hakikatnya tubuh manusia disesuaikan dengan keadaan ini. Walaupun penurunan petunjuk biasa pasti memerlukan perhatian.

Tetapi kadar yang rendah mungkin tidak berkaitan dengan kesihatan sama sekali. Berikut adalah beberapa sebab yang mungkin:

Jari sejuk. Selalunya tidak mustahil untuk menentukan gelombang nadi dan ketepuan oksigen dengan oksimeter nadi sekiranya bekalan darah ke jari lemah, yang sebenarnya berlaku pada waktu sejuk. Pernis, terutama cat kuku gelap, atau kuku palsu. Sebagai tambahan kepada yang jelas - untuk menghilangkan pernis - anda boleh menunggu sebentar: kadang-kadang pernis hanya melambatkan dan sedikit meremehkan prestasi. Bateri Bateri yang mati kadangkala meremehkan ketepuan. Sekiranya anda berasa sihat, kemungkinan besar anda tidak mempunyai alasan untuk mendapatkan bantuan perubatan, walaupun terdapat sebarang petunjuk mengenai alat ini.

7. Beritahu saya - adakah masuk akal untuk membeli pulse oximeter atau tidak?

Ini adalah soalan yang sukar. Dalam cadangan masyarakat perubatan, tidak ada nasihat untuk membeli pulse oximeter untuk semua orang. Walau bagaimanapun, bagi sebilangan pesakit yang mengalami kegagalan jantung atau penyakit paru-paru kronik dan yang menggunakan oksigen di rumah, doktor mengesyorkan agar mempunyai oksimeter nadi di rumah. Ini perlu agar seseorang dapat menentukan sama ada dia perlu menghirup oksigen, dan secara amnya mengawal keadaannya.

Sebilangan doktor, bagaimanapun, mengesyorkan denyut nadi kepada orang tanpa petunjuk seperti itu. Argumen dalam kes ini adalah seperti berikut:

Agar tidak panik sekali lagi. Perasaan "tersumbat" di dada dan sesak nafas tidak semestinya dikaitkan dengan kerosakan paru-paru yang teruk. Dalam beberapa kes, demam, batuk, kegembiraan boleh menyebabkan sensasi yang sama. Sekiranya indeks oksimetri nadi adalah 94–96%, anda tidak boleh risau: kemungkinan besar, tidak diperlukan rawatan di hospital. Untuk mengawal keadaan perubahan anda. Dengan jangkitan virus pernafasan akut, yang mengalir seperti biasa, dengan bantuan pulse oximeter, ada kemungkinan untuk melihat kemerosotan cukup awal dan memberitahu doktor mengenainya. Kita bercakap mengenai ketepuan berterusan di bawah 92–93% dalam keadaan bangun (dalam mimpi, kebiasaannya lebih rendah). Untuk menolong doktor. Sekiranya anda memberitahu doktor mengenai aduan anda, beritahu suhu, denyutan nadi dan ketepuan oksigen darah, akan lebih mudah baginya untuk menentukan taktik rawatan selanjutnya, walaupun dengan rundingan jauh. Argumen menentang jelas: pengukuran berterusan pada seseorang boleh meningkatkan kegelisahan, dan kadar rendah yang tidak disengajakan - lebih-lebih lagi. Walau apa pun, penting untuk memahami bahawa keadaan umum harus dinilai secara komprehensif, dan tidak hanya mengikut pembacaan peranti.

Sekiranya anda ingin membeli pulse oximeter, lebih baik membincangkannya dengan doktor anda..

8. Dan mana yang harus dipilih? Mereka mungkin berbeza

Lebih kurang ada. Harganya sekitar satu hingga beberapa ribu rubel.

Kebanyakan oksimeter nadi adalah alat perubatan. Walau bagaimanapun, beberapa jenis jam tangan sukan telah muncul, di mana pulse oximeter disatukan. Benar, belum jelas sama ada ia merupakan pengganti yang mencukupi untuk peranti konvensional..

Ketepuan oksigen darah

Berapa banyak orang yang hidup, sehingga dia bernafas. Kita semua tahu bahawa udara dengan oksigen memasuki paru-paru, dan setelah diproses, karbon dioksida dihembuskan. Tetapi tidak semua orang menyedari proses yang lebih kompleks yang sedikit lebih mendalam.

Semua ini perlu untuk memenuhi setiap sel, setiap tisu dan setiap organ yang diperlukan untuk berfungsi normal dengan oksigen. Darah adalah "kenderaan" yang sangat, kerana ia beredar ke seluruh badan dan bahkan di sudut yang paling jauh. Tetapi ia adalah aliran pelbagai unsur dan struktur darah yang melakukan pelbagai fungsi. Hemoglobin yang terkandung dalam sel darah merah bertanggungjawab untuk pemindahan oksigen..

Ini adalah unsur yang mengandung zat besi dari jenis protein, yang memiliki kemampuan untuk mengikat oksigen, dengan tujuan mengangkutnya. Ini memberikan sel darah merah, serta darah itu sendiri warna merah tertentu.

Ketepuan adalah proses di mana sebarang cecair tepu dengan gas. Definisi ini digunakan dalam pelbagai industri. Bagi perubatan, di sini ia bermaksud ketepuan oksigen darah secara khusus.

Apa ketepuan yang kami dapati, mari kita bincangkan sekarang tentang norma dan sebab penyimpangannya.

Kadar ketepuan

Di dalam tubuh orang yang sihat, hampir semua hemoglobin mesti dikaitkan dengan oksigen. Kadar ketepuan dalam darah adalah dari 96% hingga 99%. Sekiranya indeks ketepuan jatuh di bawah 95%, maka wajar untuk menganggap bahawa:

  • Pesakit mengalami kegagalan dalam sistem pernafasan dan kardiovaskular;
  • Atau dia mempunyai anemia yang disebabkan oleh kekurangan zat besi.

Petunjuk penting ini sangat dipengaruhi oleh persekitaran, yang sangat kritikal di bandar-bandar besar dan berhampiran kawasan perindustrian. Hampir semua orang yang tinggal di sana mengalami pengayaan atmosfera yang tidak mencukupi. Oleh kerana itu, pernafasan menjadi cetek, yang menyebabkan kekurangan oksigen yang lebih besar. Kepuasan bahkan kebutuhan minimum untuk itu tidak dapat dilakukan, oleh itu statistik yang menakutkan dengan peningkatan jumlah kes penyakit pernafasan dan jantung di kalangan penduduk. Penyakit paru-paru, terutamanya asma, adalah diagnosis biasa yang disebabkan oleh ketepuan oksigen darah yang tidak mencukupi.

Dalam badan yang sihat, tahap oksigen dan karbon dioksida mesti seimbang antara satu sama lain. Sebaik sahaja salah satu daripadanya mulai meningkat atau menurun, ini akan memberi kesan negatif kepada keadaan umum seseorang.

Apabila karbon dioksida dalam darah menjadi lebih banyak daripada oksigen, ini disertai dengan gejala berikut:

  • Kecenderungan untuk cepat keletihan;
  • Percubaan yang tidak berjaya untuk menumpukan perhatian pada sesuatu.

Jika tidak, apabila lebih banyak oksigen dibekalkan daripada yang diperlukan, ini juga menunjukkan dirinya sebagai tanda tidak sihat:

  • Sakit kepala;
  • Peningkatan mengantuk;
  • Keletihan.

Ini berlaku pada orang yang mengalami kelaparan oksigen untuk waktu yang lama, dan setelah mereka menghabiskan waktu yang lama di alam dan udara segar.

Gaya hidup seseorang menentukan seberapa baik badannya akan dibekalkan dengan oksigen. Sekiranya anda terbiasa dengan mobilitas rendah, jalan-jalan yang jarang terjadi di alam semula jadi, dan anda juga tidak berjalan, maka ketepuan dalam darah akan menjadi rendah, dan ini mengancam kesihatan.

Seperti yang disebutkan sebelumnya, saturasi dihitung sebagai peratusan dan mewakili tingkat saturasi oksigen darah. Tetapi bagaimana mengambil analisis sedemikian?

Ia disebut pulse oximetry, kerana alat yang digunakan dalam kajian ini adalah pulse oximeter.

Kekurangan oksigen dalam darah berlaku:

  • Dengan penurunan tahap hemoglobin, atau kepekaannya terhadap molekul oksigen;
  • Dengan fungsi paru-paru yang terganggu, sering disebabkan oleh edema;
  • Sekiranya kegagalan pernafasan (apnea - menahan nafas secara sukarela; dyspnea - sesak nafas, perasaan kekurangan udara);
  • Dengan aliran darah yang tidak mencukupi ke peredaran paru;
  • Dengan peredaran darah yang terganggu dalam bulatan besar;
  • Dengan kecacatan jantung;
  • Ketika di pergunungan.

Gejala utama tahap oksigen darah rendah adalah:

  • Pening yang kerap;
  • Keadaan kelesuan, kelemahan;
  • Dyspnea;
  • Menurunkan tekanan darah.

Dengan ketepuan badan yang mencukupi dengan oksigen, kerja dan fungsi semua sistemnya dan setiap organ bertambah baik. Metabolisme dipercepat, begitu juga proses metabolik dalam sel, sehingga seseorang merasa ceria dan sihat. Sekiranya anda merasa kekurangan oksigen, maka pertimbangkan semula gaya hidup anda..

Cara paling mudah dan berkesan adalah dengan memulakan joging dan melakukan latihan fizikal asas. Adalah baik juga untuk melakukan senaman pernafasan secara berkala. Tarik nafas dengan cepat dengan hidung anda, dan hembuskan perlahan-lahan dengan mulut anda sehingga berlebihan karbon dioksida meninggalkan badan secepat mungkin.

Norma ketepuan pada kanak-kanak

Kadar tepu normal untuk kanak-kanak adalah 95% dan lebih tinggi. Tetapi, seperti yang ditunjukkan oleh amalan pediatrik, biasanya nilai ini jauh lebih rendah. Sebabnya agak mudah, di dalam tubuh anak terdapat pengumpulan zat besi yang lemah, hemoglobin juga rendah, oleh itu ketepuan dalam darah di bawah normal.

Bermula dari sembilan bulan dan selama lima tahun ke depan, anak itu terbentuk dan tumbuh sepenuhnya, yang seterusnya memerlukan pulangan yang tinggi dari badan. Ketepuan rendah dalam kes ini adalah halangan yang serius, dan untuk mengubahnya, seseorang mesti mula bertindak pada penyimpangan pertama. Sistem kardiovaskular dan imun yang lemah mempengaruhi otak, memperlahankan kerjanya. Ia mengancam dengan perkembangan mental dan fizikal yang tidak mencukupi..

Oleh itu, anda harus kerap membawa bayi untuk diperiksa kepada pakar pediatrik, yang pada tanda pertama akan mula bertindak demi kebaikan anak. Sebaliknya, jika keadaan seperti itu timbul, anda boleh menambah jumlah gandum dan soba dalam makanan anak-anak anda, memasak hidangan daging sapi dan daging lembu, dan memberi makan lebih kerap dengan hati dan sayur-sayuran mentah. Gunakan minyak ikan sebagai makanan tambahan yang sihat, dan bukannya gula-gula, pindahkan ke buah-buahan bermusim.

Pentadbiran portal dengan tegas tidak mengesyorkan rawatan diri dan, pada gejala pertama penyakit ini, menasihatkan anda berjumpa doktor. Portal kami mengandungi doktor pakar terbaik, yang boleh anda buat janji temu dalam talian atau melalui telefon. Anda boleh memilih sendiri doktor yang sesuai atau kami akan memilihnya untuk anda secara percuma. Juga, hanya apabila anda membuat rakaman melalui kami, harga untuk konsultasi akan lebih rendah daripada di klinik itu sendiri. Ini adalah hadiah kecil untuk pengunjung kami. sihat!