Semua mengenai dystonia neurocirculatory: gejala, diagnosis dan rawatan

Neurocirculatory dystonia (NDC) adalah konsep kolektif yang mencirikan peraturan patologi fungsi jantung dan saluran darah oleh sistem neuro-endokrin. Tanda-tanda klinikal dystonia terutamanya ditunjukkan oleh pemisahan (gangguan) saluran darah dan jantung, tetapi ini berlaku dengan latar belakang gangguan sistem saraf, limbik dan endokrin. Pelbagai kemungkinan manifestasi menjadikannya sukar untuk didiagnosis, dan penyertaan beberapa sistem tubuh manusia menyebabkan kesukaran dalam memilih terapi berkesan yang mencukupi untuk rawatan patologi ini.

Sebab-sebabnya

Neurocirculatory dystonia terbahagi kepada dua kategori: primer dan sekunder. Penyebab dystonia neurocirculatory primer adalah:

  • sindrom asthenik terhadap latar belakang pertumbuhan semula jadi badan dan perubahan hormon pada remaja;
    keadaan tertekan, kejutan mental;
  • perubahan iklim yang mendadak (hipotermia dan terlalu panas, pendedahan cahaya matahari yang tidak berpanjangan, tekanan atmosfera tinggi dan rendah);
  • pelanggaran gaya hidup yang betul (merokok, makanan berkalori tinggi yang tidak sihat atau kelaparan, kurang bersenam atau aktiviti fizikal yang berlebihan, penggunaan dadah);
  • pelanggaran bangun tidur;
  • faktor predisposisi keturunan (selalunya pada orang dengan displasia tisu penghubung);
  • penggunaan alkohol yang tidak terkawal, termasuk alkohol rendah, serta minuman tonik.

Dystonia neurocirculatory sekunder berlaku dengan latar belakang sindrom asthenik yang teruk dengan pencerobohan berjangkit, terhadap latar belakang helminthiasis, patologi kanser, ketidakseimbangan hormon pada penyakit kelenjar endokrin, dll..

Patogenesis dan mekanisme dystonia tidak difahami sepenuhnya. Teori utama adalah pelanggaran homeostasis darah dengan perubahan latar belakang neurohumoral, kerana gangguan dalam kerja sistem hipotalamus-hipofisis berlaku. Oleh kerana itu, interaksi antara sistem parasimpatis dan simpatik terganggu, saluran dan miokardium adalah yang pertama bertindak balas terhadap perubahan. Tindak balas stabil sistem kardiovaskular secara beransur-ansur terbentuk, dan penyakit ini menjadi spesifik jenis..

Jenis NDC

  1. Dystonia jenis jantung - tanda-tanda utama adalah gangguan dalam kerja miokardium itu sendiri.
  2. Dystonia jenis hipotonik - kelaziman kesan vagal sistem saraf parasimpatik.
  3. Dystonia jenis hipertonik - peralihan simpatho-adrenal ke arah simpati.
  4. Dystonia jenis campuran - perbezaan kesan simpati-parasympatetik terhadap latar belakang gangguan dalam kerja jantung.

NDC jantung

Gejala utama dystonia neurocirculatory jenis jantung adalah sakit. Penyetempatan kesakitan di kawasan unjuran jantung. Ia boleh menarik, menjahit, dapat disertai dengan perasaan "membeku" jantung, seseorang mengadu perasaan berdebar-debar, gangguan pada irama jantung. Kesakitan boleh merebak ke lengan kiri, meniru serangan iskemia. Dengan aduan seperti itu, seorang pesakit dengan dystonia neurocirculatory memasuki jabatan kardiologi.

Sindrom utama disertai dengan sakit kepala, pening yang mungkin berlaku, kelipan "lalat" di depan mata, kegelapan pada mata. Dalam kes ini, pesakit merasa jengkel, gangguan tidur, dengan kecenderungan insomnia dengan latar belakang keletihan yang berterusan.

NDC mengikut jenis hipotonik

Manifestasi utama dystonia neurocirculatory mengikut jenis hipotonik adalah penurunan tekanan darah tinggi (sistolik) (BP). Dengan patologi ini, terdapat peningkatan pengaruh saraf vagus, iaitu NS parasympatetik. Ini mempengaruhi nada vaskular, akibatnya daya tahan dinding vaskular menurun, ada penurunan tekanan darah di sistol.

Lesi hipoksia sementara disebabkan oleh hipoperfusi organ semasa dominasi komponen vagina boleh menjadi sindrom bersamaan dengan dystonia ini. Dalam kes ini, paroxysms sinkopal berlaku - kehilangan kesedaran jangka pendek akibat kebuluran oksigen otak. Sebagai reaksi kompensasi yang menyebabkan sesak nafas pada waktu rehat, tubuh berusaha untuk mengatasi kekurangan oksigen dengan hiperventilasi.

Seperti jenis NDC lain, terdapat tanda-tanda asthenik, gangguan persepsi kognitif (gangguan ingatan, perhatian), mengantuk, apatis, dan peningkatan air mata. Kerana hipoperfusi otak, pemusatan peredaran darah berlaku - kekejangan saluran periferal; oleh kerana itu, pesakit mengalami pucat pada kulit, bahagian bawah sejuk, menggigil. Semasa aktiviti fizikal yang tidak mencukupi, apa yang disebut "fenomena nada tak terhingga" mungkin terjadi, yang dicirikan oleh penurunan tekanan diastolik menjadi sifar.

NDC hipertensi

Pada dystonia jenis hipertensi, perubahan patogenetik utama adalah peningkatan tekanan darah atas. Ini disebabkan oleh penguasaan peraturan simpatoadrenal (sistem saraf simpatik). Pelepasan adrenalin dan norepinefrin secara besar-besaran berlaku kerana beban emosi atau aktiviti fizikal yang tidak mencukupi. Pembuluh darah spasmodik dan daya tahan terhadap aliran darah dari ventrikel kiri meningkat, yang menyebabkan beban di atasnya meningkat.

Peningkatan tekanan disertai dengan sakit kepala yang teruk, terutamanya di kawasan frontal dan temporal. Terdapat denyutan arteri karotid di leher. Secara subjektif, seseorang merasakan degup jantung, membuangnya demam, berpeluh meningkat. Dengan krisis simpato-adrenal, muntah genesis pusat pada ketinggian penunjuk tekanan darah dapat dilihat (reaksi pelindung tubuh, kerana refleks muntah memprovokasi saraf vagus, yang mengaktifkan sistem saraf parasimpatik).

Jenis campuran NDC

NCD jenis campuran ditunjukkan oleh ketidaktentuan gejala yang tidak dapat diramalkan. Dengan jenis ini, penurunan dan peningkatan tekanan diperhatikan, dengan tekanan ini pesakit dapat melakukan cardialgia.

Dalam keadaan tertekan atau tekanan fizikal, tekanan darah sistolik dapat meningkat atau menurun secara mendadak, hingga perkembangan sinkop. Sakit kepala tegang atau sakit kepala seperti migrain juga tidak biasa dalam penyakit ini, yang memperluas arah pencarian diagnostik dan menyukarkan diagnosis dystonia.

Oleh kerana perubahan mendadak, perkembangan gangguan hemodinamik adalah mungkin, yang menampakkan dirinya sebagai keadaan sementara iskemia di jantung (komponen kardiogenik: disertai dengan sakit jahitan pada unjuran jantung) dan otak (kehilangan kesedaran).

Manifestasi somatik juga berlaku: dispepsia (gangguan najis dengan kecenderungan untuk kurus, mempercepat), fenomena disurik, yang ditunjukkan oleh pollakiuria (kencing kerap). Seseorang dengan NDC jenis ini mudah tersinggung (serangan pencerobohan digantikan oleh lakrimasi tanpa sebab yang tidak terkawal), menderita insomnia pada waktu malam dan mengantuk yang teruk pada waktu siang.

NDC pada kanak-kanak

Berkaitan dengan perubahan hormon, dengan latar belakang peningkatan pertumbuhan fenomena dystonia vegetovaskular dan neurocirculatory pada kanak-kanak, mereka tidak jarang, ada yang menganggapnya sebagai reaksi normal sementara (sementara), kerana penipisan mekanisme penyesuaian terhadap lonjakan pertumbuhan dan pelepasan hormon secara besar-besaran semasa akil baligh.

Dystonia neurocirculatory pada kanak-kanak lebih sering ditunjukkan oleh jenis hipotonik, tetapi varian lain dari penyakit ini tidak dikecualikan. Kanak-kanak mengadu sakit kepala yang mendesak dan menyempitkan, terutamanya di kawasan oksipital atau frontal, sering dikaitkan dengan faktor meteorologi; apabila pening, paroxysms sinkop adalah mungkin. Aduan sakit jantung agak jarang berlaku. Lebih-lebih lagi, pada kanak-kanak, dystonia neurocirculatory boleh menyebabkan serangan asma, disertai dengan peningkatan berpeluh, rasa takut, pucat kulit, kadang-kadang dengan marbling.

Ibu bapa kanak-kanak usia sekolah mengadu membasahi tidur, jadi kanak-kanak dengan dystonia neurocirculatory paling sering dilihat oleh pakar neurologi yang didiagnosis dengan enuresis. Pada masa kanak-kanak, gangguan saluran gastrointestinal juga sering ditunjukkan (ketidakstabilan najis, pedih ulu hati, sakit jahitan di perut), fenomena keadaan subfebril labil yang berpanjangan (termoneurosis). Kerosakan kognitif adalah ketara semasa pembentukan kanak-kanak..

Gejala

Di jantung dystonia peredaran darah adalah gejala keadaan seperti neurosis umum:

  • liabiliti latar belakang emosi (perubahan mood tanpa sebab yang kerap);
  • sindrom keletihan kronik;
  • mengantuk;
  • sikap tidak peduli;
  • asthenia;
  • kelesuan;
  • kelemahan umum;
  • peningkatan berpeluh;
  • benjolan di kerongkong, menarik sakit neurogenik di perut (di epigastrium), serangan sesak nafas neurotik - "korset pernafasan";
  • manifestasi kognitif (penurunan ingatan, kehilangan serpihan ingatan, perhatian yang terganggu) dan tanda-tanda lain.

Setiap jenis juga mempunyai simptom dystonia tersendiri, oleh kerana itu adalah mungkin untuk membezakan dystonia neurocirculatory dan memilih terapi yang tepat.

Diagnostik

Selalunya, pesakit dengan gejala dystonia neurocirculatory diperhatikan oleh pakar kardiologi atau ahli neuropatologi. Sebelum mendiagnosis pesakit dengan dystonia neurocirculatory, doktor diminta untuk mengecualikan patologi organik dengan gejala yang serupa. Untuk ini, pesakit menjalani pemeriksaan menyeluruh, lebih baik di hospital.

  1. Ujian darah klinikal - dengan bantuannya, perubahan keradangan tidak spesifik dikesan.
  2. Analisis air kencing umum sangat relevan pada kanak-kanak dengan nocturia (bedwetting) dan orang dewasa dengan gangguan disurik (diagnosis pembezaan dengan penyakit radang sistem perkumuhan dilakukan).
  3. Coagulogram - untuk mengenal pasti patologi sistem pembekuan dan mencegah kemungkinan komplikasi semasa krisis dystonic atau sinkop.
  4. Pengukuran tekanan darah, sebaiknya pemantauan harian - untuk menentukan jenis penyakit yang berlaku, untuk diagnosis pembezaan dengan sindrom hipertensi arteri, dan juga untuk menentukan jenis dystonia.
  5. Elektrokardiografi - menggunakan kaedah ini, perubahan organik dalam miokardium dibezakan, sangat penting bagi jenis kardiogenik NDC, pelanggaran konduksi, irama, dan repolarisasi otot jantung direkodkan. Sekiranya perlu, kaedah ini diperluas ke pemantauan harian (Holter study).
  6. Uji muatan: ergometri basikal, ujian langkah, ujian treadmill - tujuan kajian ini adalah untuk menentukan keupayaan miokardium, rizabnya, kelajuan pemulihan selepas latihan, petunjuk langsung untuk ujian ini adalah paroksisma sinkop, untuk menjelaskan genesis mereka.
  7. Termometri dua kali sehari, lebih baik pada tiga titik - untuk diagnosis termoneurosis.
  8. Encephalogram - untuk sakit kepala yang teruk, keadaan sinkop untuk diagnosis pembezaan dengan kemungkinan episindrome.

Bergantung pada simtomatologi, adalah mungkin untuk melakukan langkah-langkah diagnostik lain untuk menjelaskan sifat patologi dan mencegah kemungkinan komplikasi.

Rawatan

Rawatan kompleks dystonia neurocirculatory:

  • normalisasi gaya hidup, pemakanan;
  • mewujudkan keselesaan psikologi;
  • fitoterapi;
  • terapi ubat.

Normalisasi gaya hidup

Rawatan NDC tidak mungkin dilakukan tanpa dipatuhi pesakit, iaitu pesakit itu sendiri mesti berminat untuk menjalani rawatan dan berusaha sedaya upaya. Dengan perubahan gaya hidup, terutama pada pesakit dewasa, penyembuhan lengkap untuk dystonia dapat dilakukan walaupun tanpa terapi ubat:

  1. normalisasi tidur - sekurang-kurangnya lapan jam sehari, lebih baik tidur malam;
  2. pemakanan - pemakanan yang betul adalah pencegahan yang paling berkesan dari kebanyakan patologi;
  3. penolakan daripada ketagihan berbahaya - konsep ini tidak hanya merangkumi penolakan alkohol, tembakau dan ubat narkotik, tetapi juga merujuk kepada apa yang disebut sebagai "penagih kafein", iaitu orang yang ketagihan kopi dan minuman tonik;
  4. aktiviti fizikal - dengan jenis hipotonik, rawatan melibatkan beban dinamik yang kuat, dengan jenis lain kompleks latihan terapi dengan beban yang mencukupi juga dipilih.

Keselesaan psikologi

Tahap yang sama pentingnya dalam diagnosis dystonia neurocirculatory adalah pembentukan optimum psikologi. Keterukan neurosis dikeluarkan dengan kaedah seperti ini:

  • psikoterapi - psikoterapis yang berpengalaman walaupun tanpa sokongan perubatan mampu membawa seseorang keluar dari keadaan tekanan, kemurungan, neurosis;
  • urut - bergantung pada jenis patologi, ia boleh menjadi santai (hipertonik) atau tonik (jenis hipotonik dystonia), melegakan keparahan manifestasi neurosis;
  • akupunktur - kaedah tradisional perubatan oriental dirancang untuk menormalkan peraturan saraf apabila terkena titik-titik tertentu, kaedah ini berkesan walaupun dengan tekanan sederhana pada titik-titik ini tanpa menggunakan jarum khas, kursus yang disarankan untuk rawatan dystonia;
  • terapi muzik - getaran bunyi dari pelbagai frekuensi, dengan pemilihan yang tepat, dapat mengimbangi simpati-parasimpatik, mengurangkan atau meningkatkan tekanan darah, mengurangkan kesakitan dengan ketara; adalah rawatan alternatif untuk dystonia.

Phytotherapy

Ini merujuk kepada kaedah perubatan tradisional, yang diizinkan untuk digunakan pada semua kategori usia pesakit, mempunyai reaksi negatif minimum, tersedia untuk umum dan keberkesanannya dalam rawatan dystonia terbukti..

Keutamaan diberikan kepada ramuan dan ramuan yang mempunyai kesan penenang pada sistem saraf. Ini termasuk:

  • motherwort;
  • valerian;
  • pudina;
  • peony;
  • viburnum red dan tumbuhan perubatan lain.

Dengan manifestasi hipotonik dari dystonia, perlu nada sistem vaskular. Kesan ini dicapai dengan ubat-ubatan rakyat:

  • ginseng;
  • eleutherococcus;
  • quince;
  • snakehead dan lain-lain.

Terapi ubat

Kumpulan ubat berikut digunakan untuk merawat dystonia..

  • Dadah dengan sifat penenang, misalnya:
  1. Novo-passit adalah ubat herba, berkesan untuk gangguan fobia, neurosis, keadaan tekanan, pelbagai jenis dystonia.
  2. Persen - juga berdasarkan komponen herba, menormalkan peraturan saraf, digunakan untuk gangguan tekanan.
  • Ubat kardiotrofik dan menormalkan nada vaskular:
  1. Elkar - penyediaan vitamin yang meningkatkan proses metabolik, termasuk dalam miokardium, dan dalam sistem saraf.
  2. Vinpocetine - mempengaruhi proses metabolik di otak, meningkatkan reologi darah.
  • Antidepresan, misalnya:
  1. Azafen adalah antidepresan yang menormalkan mood, membantu menghilangkan kemurungan, dan digunakan untuk tekanan.
  2. Seduxen juga penenang dari kumpulan ini, digunakan untuk merawat kemurungan dan tekanan stres..

Cadangan doktor untuk rawatan dystonia didasarkan pada kombinasi kaedah rawatan yang berbeza dan meminimumkan campur tangan ubat.

Dystonia neurocirculatory hipertensi

Sebagai peraturan, NDC berkembang pada masa pubertas, di mana masa pengeluaran hormon aktif dan ciri seksual sekunder ditentukan. Patologi ini boleh berlaku kerana pelbagai sebab, memberi dorongan kepada perkembangan gangguan yang tetap ada dalam diri seseorang seumur hidup.

Apa itu dystonia vaskular hipertensi

Neurocircular asthenia (salah satu nama dystonia) adalah pelanggaran fungsi sistem autonomi. Yang terakhir ini merangkumi 2 jabatan: simpatik dan parasimpatis, yang bertanggungjawab untuk mempercepat kerja organ, tisu dan merehatkan badan. NCA jenis hipertonik berlaku sekiranya berlaku kerosakan fungsi urutan proses ini di kawasan tubuh yang berlainan dan semasa reaksi badan yang tidak sesuai dengan keadaan. Dalam bentuk penyakit hipertensi ini, gangguan pembahagian simpatik sistem vegetovaskular lebih bersifat.

Dengan operasi badan yang stabil dan bahagian simpatik dari sistem saraf autonomi, nada dinding kapal meningkat, jika beberapa badan memerlukan pemakanan tambahan. Sekiranya fungsi ini terganggu, dinding vaskular terlalu kerap mengalami tekanan, yang menyebabkan peningkatan tekanan darah dengan dystonia neurocirculatory jenis hipertonik.

Terdapat banyak kemungkinan sebab untuk perkembangan penyakit ini, dan NDC lebih sering didiagnosis pada anak-anak usia sekolah, kerana semasa perkembangan tubuh, sering terjadi ketidakcocokan antara sistem dan organ pelaksana. Di bahagian sistem kardiovaskular, ini menyebabkan tindak balas yang tidak mencukupi terhadap tekanan emosi atau fizikal. Di samping itu, ibu bapa boleh memprovokasi dystonia neurocirculatory dengan asuhan anak yang tidak betul, akibatnya terdapat perbezaan perkembangan mental dan somatiknya.

VSD jenis hipertensi, yang diberi kode F45.3 dalam ICD (Klasifikasi Penyakit Antarabangsa), dapat dirangsang oleh faktor-faktor berikut:

  • tekanan
  • kerja fizikal / mental;
  • mendapat kecederaan otak traumatik;
  • kurang rehat, kurang tidur;
  • pemindahan penyakit yang menyebabkan penipisan badan;
  • kesan negatif keadaan persekitaran pada badan;
  • pengurangan aktiviti fizikal yang teruk;
  • pelupusan genetik kepada NDC;
  • kehadiran jangkitan di dalam badan;
  • merokok.

Bagaimana sindrom disfungsi vegetatif menampakkan diri

Pertumbuhan dystonia sistolik vegetovaskular hipertensi dan sedikit peningkatan tekanan darah diastolik dicirikan. Pesakit dengan diagnosis ini dapat merasakan sekitar 20-30 gejala yang berlainan di kawasan tubuh yang berlainan. Bergantung pada keparahan NDC mengikut jenis hipertonik, aduan pesakit menunjukkan manifestasi gejala yang berbeza.

Bentuk penyakit yang ringan berlaku seperti berikut:

  • tiada krisis vegetatif-vaskular;
  • dengan kejutan dan tekanan saraf, rasa sakit berlaku di kawasan jantung;
  • pesakit tidak kehilangan keupayaan bekerja;
  • senaman sederhana tidak menyebabkan takikardia.

Dengan tahap sindrom disfungsi autonomi yang teruk, pesakit merasakan:

  • berdebar-debar walaupun dalam keadaan tenang;
  • kesakitan berterusan di hati;
  • penurunan prestasi, aktiviti fizikal yang ketara.

Parah - berlaku dengan gejala berikut:

  • kemurungan;
  • krisis vegetovaskular;
  • nadi cepat berterusan, sukar bernafas;
  • sakit jantung (berpanjangan) yang tidak berhenti;
  • kecacatan teruk;
  • serangan panik, kardiofobia.

Apa itu dystonia neurocirculatory: gejala dan rawatan

Mekanisme perkembangan penyakit.

V.I. Makolkin mengembangkan klasifikasi IRR. Ia berdasarkan mekanisme penampilan reaksi tubuh manusia terhadap gangguan NS autonomi.

Sistem saraf autonomi bertanggungjawab untuk mengatur fungsi organ dalaman. Ia terdiri daripada parasimpatis, apabila teruja, organ-organ mula berfungsi lebih cepat, dan bersimpati, ia melakukan fungsi yang berlawanan, melambatkan kerja organ. Terima kasih kepada mereka, semua organ dan sistem dalam badan berfungsi dengan harmoni.

Gangguan dalam fungsi sistem ini adalah dystonia peredaran darah, ketika tubuh bekerja dengan tidak stabil. Sebagai contoh, apabila beberapa sistem mesti berfungsi secara intensif, pengereman berlaku dan sebaliknya. Ini kerana peraturan salah satu bahagian ANS mendominasi.

dystonia neurocirculatory berlaku apabila pembahagian parasimpatis mendominasi. Aktiviti mereka bergantung pada aktiviti bekalan darah ke organ. Dan kawalan dijalankan. Untuk melakukan ini, pada waktu yang tepat, dinding pembuluh mengembang atau berkontrak, sehingga bekalan darah ke organ dan sistem ANS diatur.

Oleh itu, sejumlah darah beredar ke badan dalam jangka masa tertentu. Tetapi apabila sistem parasimpatik menurunkan nada vaskular, kerosakan berlaku. Oleh itu, tekanan sistolik menurun, yang merupakan gejala utama NDC.

Organ mendapat nutrien yang tidak mencukupi, yang mengakibatkan gejala penyakit lain. Hipoksia tisu dan distrofi boleh bermain-main.

Perubahan dalam badan seperti itu direkodkan dan automatik, dan dystonia neurocirculatory menjadi penyakit bebas. Reaksi patologi berlaku selepas tindakan perengsa tertentu, ia boleh menjadi tekanan atau perubahan keadaan cuaca..

ciri umum

Jenis hipertonik NDC bermaksud bahawa parameter tekanan sistolik meningkat. Pada masa yang sama, kadar diastolik adalah normal atau sedikit berlebihan.

Kemunculan NDC didasarkan pada gangguan yang mempengaruhi nada dan peraturan saraf saluran darah. Dalam banyak kes, masalah ini diperhatikan pada orang muda dengan latar belakang disfungsi sistem autonomi.

Gangguan serupa adalah ciri akil baligh, ketika ciri-ciri seksual sekunder mula terbentuk. Pada masa seperti itu, aktiviti hormon meningkat dengan ketara, kerana tubuh mengalami perubahan yang ketara.

Yang sangat penting ialah sistem saraf autonomi dalam mengatur fungsi pelbagai organ. Sekiranya bahagian parasimpatiknya teruja, maka kerja organ dipercepat. Jabatan simpatik mempunyai kesan sebaliknya, yang memastikan kelancaran operasi semua sistem.

Pelanggaran interaksi salah satu jabatan bermaksud berlakunya peraturannya. Terdapat dystonia neurocirculatory. Sekiranya berlaku peningkatan tekanan berterusan, jenis patologi hipertonik dipertimbangkan. Gangguan bentuk hipotonik dan campuran juga dibezakan..

Dengan NDC yang berpanjangan, kemurungan sering bermula. Patologi boleh mencetuskan gangguan mental.

NDC hipertensi boleh menyebabkan beberapa komplikasi. Ini terutamanya krisis:

  • Vagoinsular. Dalam kes ini, keseimbangan jabatan simpatik dan parasimpatis terganggu, yang terakhir berlaku. Gangguan ini dianggap sebagai gangguan somatoform. Dia dianggap sakit jiwa. Kesan krisis faraj dirasakan selama beberapa hari. Pesakit lemah, berasa lebam, pening secara berkala bermula.
  • Sympatho-adrenal. Manifestasi sistem saraf pusat jenis hipertensi ini disebut serangan panik. Keseimbangan sekali lagi terganggu, tetapi pembahagian bersimpati berlaku. Keadaan ini disertai oleh sakit kepala, takikardia dan menggigil. Pesakit mempunyai ketakutan akan kematian.

Kesan dystonia neurocirculatory boleh berlaku secara individu atau bersama. Krisis sering berlaku pada orang muda ketika patologi muncul pada masa kanak-kanak. Kejadian komplikasi menimbulkan kemunculan gejala baru gangguan tersebut.

Jenis NDC

Gejala penyakit berbeza pada semua pesakit..

Tetapi intipati dan alasannya sama, pada seseorang kerja sistem saraf autonomi terganggu dan dystonia neurocircular terbentuk.

Terdapat beberapa jenis NDC, bergantung pada kadar tekanan darah:

  1. dystonia neurocirculatory hipertensi - tekanan sentiasa meningkat, perubahan tidak bergantung pada perubahan yang berkaitan dengan usia;
  2. dystonia peredaran darah mengikut jenis hipotonik - terdapat kelesuan berterusan dan perasaan lemah, sambil menurunkan tekanan darah dan nadi;
  3. dystonia neurocirculatory jenis campuran - gejala dari dua jenis sebelumnya ditunjukkan. Perkara ini berlaku secara tidak dijangka pada pesakit, dan tidak jelas bila gejala apa yang akan muncul..

Manifestasi klinikal

Dengan pelbagai jenis patologi, manifestasi berbeza, tetapi ada tanda-tanda umum untuk semua bentuk: kegelisahan, penurunan tumpuan dan ingatan, kelemahan, gangguan tidur, apatis dan keletihan.

Jenis hipertonik

Asas NDC jenis ini adalah ketidakseimbangan sistem autonomi dengan pengaruh utama pembahagian simpatiknya (sympathicotonia). Keadaan ini dinyatakan seperti berikut:

  • pergantungan cuaca;
  • peningkatan tekanan darah;
  • Pening
  • keletihan;
  • prolaps injap mitral (dikesan oleh ultrasound jantung);
  • sakit kepala;
  • pelanggaran termoregulasi (suhu yang terlalu tinggi untuk jangkitan pada kanak-kanak);
  • kardiopalmus;
  • perubahan mood (melankolis);
  • peristalsis yang lemah dan, sebagai akibatnya, kecenderungan untuk sembelit;
  • "Air mata kering" (kekurangan cecair air mata).

Ciri-ciri patologi jenis ini bertepatan dengan ciri-ciri hipertensi sempadan..

Jenis hipotonik

Dalam kes kelaziman jabatan parasimpatis (disebut vagotonia), berlaku NDC jenis hipotonik. Pada masa yang sama, tanda-tanda berikut muncul:

  • menurunkan tekanan darah;
  • peluh sejuk;
  • bradikardia, digantikan oleh takikardia;
  • sianosis anggota badan dan kulit "marbled";
  • kardialgia;
  • kecenderungan untuk alahan;
  • Pening
  • dyspnea;
  • kerap pingsan (terutamanya pada remaja perempuan);
  • gangguan termoregulasi (suhu rendah atau keadaan subfebril yang berpanjangan sekiranya terdapat jangkitan pada pesakit pediatrik);
  • sakit kepala yang berlaku semasa tekanan mental, fizikal dan emosi;
  • masalah pencernaan (kembung perut dan cirit-birit);
  • keletihan
  • DZHVP, kerana pengecutan pundi hempedu yang tidak mencukupi.

Pesakit seperti itu, sebagai peraturan, mempunyai fizikal asthenic, telapak tangan basah dan sejuk dan kulit pucat.

Jenis bercampur

Ketidakkonsistenan dalam kerja jabatan sistem autonomi saraf penuh dengan gangguan fungsi pelbagai organ. Sekiranya kulit memperoleh warna merah atau pucat dalam hitungan detik, dan tekanan darah "melonjak" (ia menurun, kemudian meningkat), kita dapat menganggap adanya jenis campuran NDC. Dalam kes ini, tanda-tanda muncul yang menjadi ciri kedua-dua jenis hiper dan hipotonik.

Jenis jantung

Dalam kes ini, pesakit mengadu sakit jantung (cardialgia), sesak nafas, berdebar-debar dan gangguan pada irama jantung, namun, tidak ada perubahan tekanan darah yang ketara. Antara data objektif: takikardia, ekstrasistol supraventrikular, aritmia pernafasan, ketidakseimbangan output jantung dengan beban yang diberikan. Hasil ECG: gelombang T rendah atau tinggi.

Pengelasan

Kini terdapat dua klasifikasi NDC, etiologi dan keparahan gejala.

Klasifikasi etiologi dikembangkan oleh S. A. Abbakumov dan V. I. Makolkin, mereka mengenal pasti faktor utama berikut:

  1. Penting - dimanifestasikan kerana kecenderungan keturunan.
  2. Psikogenik, berlaku dengan latar belakang tekanan berterusan.
  3. Toksik berjangkit.
  4. Kerana tekanan fizikal yang berterusan.
  5. Ciri-ciri profesion manusia.

Terdapat juga tiga bentuk penyakit yang teruk: ringan, sederhana dan teruk.

Cara hidup yang betul dengan dystonia neurocirculatory

Peranan penting dalam mencegah berlakunya penyakit ini termasuk dalam rutin harian yang jelas, peruntukan masa untuk rehat dan pendidikan jasmani. Kaedah berjalan kaki harian yang disarankan, prosedur pengerasan. Perlu untuk membatasi minuman berkafein dan tonik, karbohidrat yang mudah dicerna, berhenti merokok dan alkohol yang lengkap.

Kami mengesyorkan membaca mengapa jantung sakit dengan saraf. Anda akan belajar mengenai perbezaan antara sakit jantung dan neuralgia, rasa sakit terhadap tekanan, jenis kardialgia dengan neurosis, penyakit yang memprovokasi munculnya rasa sakit di hati terhadap tekanan. Dan di sini lebih banyak mengenai bagaimana membezakan sakit jantung dari neuralgia..

Punca Pelanggaran

Dystonia neurocirculatory hipertensi berlaku kerana tindakan banyak faktor.

Satu perkara yang pasti, NDC tidak berlaku disebabkan oleh gangguan organik endokrin atau NS.

Sebab-sebab kemunculan patologi adalah:

  • kerja berlebihan yang berterusan;
  • kurang tidur;
  • penurunan aktiviti manusia;
  • aktiviti fizikal biasa, dan voltan yang dihasilkan;
  • latar belakang emosi negatif;
  • penyakit teruk organ dalaman;
  • kecederaan otak traumatik dengan pelbagai keparahan;
  • aklimatisasi;
  • gangguan hormon di dalam badan;
  • penyakit berjangkit akut.

Juga, faktor keturunan dan ciri-ciri individu badan mempengaruhi perkembangan penyakit ini. Orang yang kerabatnya menderita penyakit jantung dan vaskular berisiko..

Simptomologi

NDC hipertensi ditunjukkan pada pesakit dengan cara yang berbeza, gejala berikut lebih biasa:

  • kelemahan;
  • seseorang berasa letih walaupun selepas bersusah payah;
  • keadaan pengsan yang kerap;
  • degupan jantung berubah;
  • sakit kepala;
  • menarik nafas lega;
  • masalah tidur
  • sakit jantung yang kerap;
  • kepekaan cuaca dan pergantungan cuaca.

Peningkatan kadar degupan jantung hingga 100 degupan per minit juga diperhatikan. Lelaki itu banyak berpeluh dan tangannya sejuk. Kedua-dua bahagian badan dan individu boleh berpeluh.

Juga, dengan penyakit ini, dermografi ditunjukkan, apabila kulit berubah warna setelah terdedah secara mekanikal. Oleh itu, jika pesakit mempunyai sesuatu yang dapat dipegang pada kulit, akan ada jejak putih yang berlalu dengan sangat perlahan.

Gejala yang sama muncul pada pesakit dengan NCD mengikut jenis hipotonik, hanya tekanan dan nadi mereka yang diturunkan.

Gejala berlaku secara berkala, semua tanda tidak muncul pada masa yang sama, pergantian berterusan mereka diperhatikan..

Gejala hipertensi NDC

Tanda-tanda apa-apa jenis dystonia neurocirculatory adalah:

  • kelemahan, keletihan;
  • gangguan tidur (insomnia, kerap bangun malam, selepas bangun pagi, seseorang masih merasa letih);
  • sakit kepala penyetempatan kabur, pening;
  • mudah marah;
  • mood yang tidak baik, kurang keinginan untuk melakukan tugas dan pekerjaan rumah tangga, kurangnya motivasi untuk memperoleh pengetahuan baru;
  • penurunan perhatian;
  • berpeluh berlebihan, terutamanya dalam keadaan tertekan;
  • sensasi panas di muka dan seluruh kepala, "pasang surut";
  • perasaan kekurangan udara;
  • kesejukan tangan dan kaki;
  • krisis vegetovaskular.

Krisis vegetatif terdiri daripada 2 jenis:

  • vagoinsular (manifestasi krisis seperti itu adalah pening, penurunan kadar denyutan jantung, perasaan memudar di jantung, berpeluh, peningkatan pergerakan usus, kelesuan, perasaan lemah selepas serangan);
  • sympathoadrenal (hari ini keadaan ini diistilahkan sebagai "serangan panik"; berkembang selepas tekanan yang teruk atau akibat kerja berlebihan, serta pada hari-hari terakhir kitaran haid (dengan PMS) dan dengan perubahan cuaca yang tajam; gejala muncul pada waktu petang atau bahkan pada waktu malam; dicirikan oleh kegelisahan dan ketakutan kematian, emosi dan pergolakan motor pesakit, perasaan kekurangan udara, sakit kepala, sakit di jantung dan perut, loya; memuncak kerana kencing berlebihan dan kelemahan teruk selama 1-3 hari).

Ciri jenis hipertonik NDC adalah peningkatan tekanan darah sementara ke nilai batas - 135-140 / 85-90 mm RT. Art., Tidak disertai dengan perubahan ketara dalam keadaan pesakit. Selalunya dikesan secara tidak sengaja - semasa pemeriksaan perubatan rutin. Peningkatan tekanan darah digabungkan dengan simptom dystonia neurocirculatory yang lain - yang dijelaskan di atas. Ia memerlukan diagnosis pembezaan dengan hipertensi sempadan. Tidak menyebabkan perubahan organik pada otot jantung, ginjal, fundus.

Diagnosis penyakit

Oleh kerana gejalanya tidak spesifik, doktor perlu didiagnosis untuk menentukan penyakit ini. Pada temu janji pertama, sukar untuk menentukan penyakitnya, penyakit sistem kardiovaskular lebih sering disyaki. Untuk mengesahkan jenis hipertensi NDC, diperlukan beberapa kajian..

Sekiranya simptom berlangsung lebih dari 2 bulan, pesakit secara berkala akan mencatat permulaan gejala penyakit ini. Dan mereka dikaitkan dengan situasi yang tidak menyenangkan, dan ketika latar belakang hormon tidak stabil, maka penyakit ini berlanjutan dalam gelombang, dengan tempoh pengampunan, tidak adanya gejala, dan eksaserbasi, tidak berkembang dengan cepat.

Untuk mengesahkan diagnosis, perlu mengkaji petunjuk sistolik (atas) dan diastolik (bawah) petunjuk tekanan darah. Ia diukur dalam dinamika dan dengan usaha fizikal yang kecil. Lakukan ultrasound dan ECG. Selalunya, ECG didiagnosis dengan aritmia, dan ultrasound tidak menunjukkan perubahan dalam struktur dan fungsi jantung dan saluran darah.

Doktor menggunakan ujian ECG dinamik dengan beban untuk mendiagnosis dengan tepat.

  • Ujian fisiologi menunjukkan hiperventilasi, anda perlu bernafas secara aktif selama 40 minit, pesakit aktif bernafas, selepas itu ECG dilakukan. Petunjuk dibandingkan dengan sumbernya. Sekiranya nadi menjadi lebih kerap sebanyak 50% atau lebih, dan gelombang T negatif muncul pada ECG atau amplitudnya meningkat, ini menunjukkan NDC.
  • Ujian ECG ortostatik direkodkan selepas perubahan kedudukan badan pesakit. Pertama, dalam keadaan terlentang, kemudian setelah pesakit berdiri selama 15 minit. Hasil positif, kehadiran penyakit, ditunjukkan oleh perubahan yang sama seperti dalam ujian dengan hiperventilasi.
  • Sampel menggunakan dadah. Untuk melakukan ini, masukkan ubat dan setelah 60 minit, bacaan ECG diambil. Petunjuk dibandingkan sebelum pengenalan ubat dan selepasnya.

Rawatan penyakit

Dystonia neurocirculatory hipertensi dirawat secara menyeluruh. Doktor menganggap kaedah terapi adalah yang paling berkesan. Dengan bantuannya, anda bukan sahaja dapat memperbaiki keadaan pesakit, tetapi juga dapat mencegah munculnya kembali gejala. Kaedah rawatan lain juga ditetapkan, bergantung pada keadaan pesakit dan tanda-tanda penyakit..

Kaedah terapi

Ini adalah rawatan utama untuk NDC. Doktor mengesyorkan meningkatkan keupayaan penyesuaian badan terhadap keadaan persekitaran yang sentiasa berubah.

Orang dengan diagnosis seperti itu terbukti dapat menguatkan badan dengan melakukan pengerasan, bersenam, lebih baik memilih berenang atau atletik. Sukan berkumpulan tidak digalakkan kerana tahap trauma yang tinggi, ini boleh mencetuskan kambuh.

Pesakit disyorkan untuk berjumpa dengan ahli terapi. Dia mesti menormalkan keadaan psikologinya..

Sebagai kaedah tambahan, pesakit disyorkan urut, akupunktur terapeutik, elektroforesis dengan bromin atau magnesium. Tidak perlu melakukan rawatan diri, malah prosedur tersebut mesti dipersetujui dengan doktor. Mereka boleh menyakitkan, semuanya bergantung pada gejala dan keparahannya.

Ubat

Sekiranya gejala mengganggu pesakit, dia diberi ubat.

Mereka bertindak semata-mata pada manifestasi penyakit ini, sementara menghapusnya.

Mereka tidak mempengaruhi sebab-sebab kejadian ini..

  • Apabila pesakit mencatat pelanggaran keadaan psikologi atau emosi, dia diberi ubat penenang. Gejala NDC yang timbul atas dasar ini hilang.
  • Untuk menormalkan nadi, disarankan mengambil beta-blocker.
  • Menstabilkan tekanan dengan sebarang ubat dengan kesan ini..
  • Untuk meningkatkan pemakanan otot jantung, disarankan untuk menggunakan vitamin B dan riboxin.

Pencegahan

Untuk mengelakkan perkembangan NDC, seseorang perlu mengikuti peraturan mudah:

  1. Tinggalkan semua tabiat buruk.
  2. Lindungi diri anda dari beban berlebihan, psikologi, emosi dan fizikal.
  3. Bersenam secara teratur, lakukan senaman.
  4. Perhatikan peraturan hari ini, ganti kerja dan rehat.
  5. Pemakanan mesti rasional..
  6. Untuk berjalan di luar.

Mereka juga mengesyorkan lawatan berkala ke urut, terapi umum dan terapi, terapi manual dan kaedah lain yang bertujuan untuk memperbaiki tubuh.

Pencegahan perubatan merangkumi rawatan penyakit berjangkit, tekanan, tepat pada masanya, mengatur latar belakang hormon wanita.

Kelebihan mandi bulat

Pancuran bulat dapat membantu mengatasi masalah berikut:

  • kerja berlebihan;
  • tekanan;
  • peringkat awal hipertensi;
  • berat badan berlebihan;
  • gangguan tidur;
  • dystonia.

Prosedur ini mengaktifkan proses metabolik dalam badan, membolehkan anda mengatasi kerengsaan, meningkatkan tidur. Lingkaran lingkaran meningkatkan imuniti, membantu dengan keletihan kronik.

Kemungkinan komplikasi

Komplikasi NDC adalah krisis. Mereka muncul secara tiba-tiba dan hilang, ada bentuk seperti:

  • krisis faraj. Apabila seseorang sukar bernafas, udara tidak cukup, perut kembung dan asthenia muncul;
  • adrenal bersimpati. Sakit kepala yang teruk, berdebar-debar, menggigil. Seseorang mempunyai ketakutan akan kematian, serangan panik, jantung tidak stabil;
  • apabila dicampurkan, gejala dua spesies sebelumnya diperhatikan.

Tempoh simptom yang ketara boleh mencetuskan kemurungan dan gangguan psikologi yang lain..

Ramalan

Penyakit ini tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan pesakit, oleh itu, penyakit ini diramalkan..

Sekiranya seseorang sentiasa dipengaruhi oleh faktor-faktor yang selalu menimbulkan permulaan gejala, mereka akan terus berlanjutan.

Pada usia tua, NDC dapat menyebabkan penurunan kemampuan kerja seseorang, dan kadar reaksi terhadap rawatan gejala yang timbul juga berkurang.

Nama penyakit ini menyebutkan tentang neuro (saraf) dan peredaran darah (peredaran darah). Oleh itu, gejala gangguan ini tidak boleh diabaikan, kerana keadaannya secara beransur-ansur dapat bertambah buruk. Dan seseorang semakin teruk dan teruk.

NDC mengikut jenis hipotonik, hipertonik dan bercampur adalah penyakit yang berkaitan dengan gangguan ANS. Oleh itu, semua tindakan perubatan dan pencegahan dijalankan mengikut satu prinsip, tetapi pada masa yang sama ciri-ciri individu pesakit diambil kira.

Prognosis pada kanak-kanak, remaja dan orang dewasa

Pada masa kanak-kanak dan remaja, pesakit mempunyai peluang pemulihan yang lebih besar, terutama jika penyebab NDC dikenal pasti dan dihapuskan. Penyakit ini tidak menyebabkan perubahan yang mengancam nyawa dalam ukuran jantung, irama dan gangguan konduksi..

Pada orang dewasa, manifestasi NDC dapat bertindih dengan perubahan aterosklerotik pada kapal. Dalam kes ini, prognosis bertambah buruk, dan penyakit ini secara berkala bertambah buruk. Dengan latar belakang NDC, hipertensi arteri dan penyakit jantung koronari boleh berkembang..

NDC hipertensi

Jenis NDC hipertensi paling banyak dipengaruhi oleh penduduk bandar-bandar besar. Nama kedua penyakit ini adalah dystonia vegetatif-vaskular. Secara semula jadi, pelanggaran dibahagikan kepada NDC mengikut jenis hipotonik atau hipertonik. Dalam kes ini, gejala dan langkah terapi akan berbeza-beza. Dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa mengikut ICD-10, patologi dikodkan F45.3.

Ciri-ciri NDC dan penyebab penyakit

Ciri utama patologi adalah pelanggaran sistem saraf dan kardiovaskular. Pada wanita, NDC sering dimanifestasikan dengan permulaan menopaus, dan tekanan sering menyebabkan perkembangan bentuk kronik NDC.

NDC hipertensi mungkin terjejas walaupun oleh kanak-kanak

Penyebab penyakit yang paling biasa:

  1. Pola bangun dan tidur yang tidak betul dibina.
  2. Gangguan peredaran darah di otak.
  3. Kekurangan vitamin atau berlebihan.
  4. Beban fizikal dan mental.
  5. Tekanan psikologi.
  6. Tekanan Kronik.
  7. Tabiat buruk (alkohol, tembakau).
  8. Kecederaan kraniocerebral dan tulang belakang.

Semasa kehamilan, perkembangan penyakit dapat terjadi akibat perubahan hormon dalam tubuh, ketika beban pada sistem kardiovaskular dan saraf meningkat. Pada tempoh trimester kedua, dystonia neurocirculatory jenis hipertonik sangat kerap diperhatikan, dan boleh berlanjutan sehingga melahirkan anak.

Gejala ciri

Pada mulanya, pesakit hanya dapat menunjukkan gejala somatik yang timbul daripada tekanan mental - keletihan dan sakit kepala yang sistematik. Kajian yang lebih teliti mengenai keadaan pesakit menunjukkan gejala ketegangan, kegelisahan dan kerengsaan yang meningkat. Semasa penyakit itu berkembang, ia bergabung:

  • Pening dan kelemahan umum;
  • Serangan panik;
  • Kebas anggota badan;
  • Mulut kering;
  • Kegagalan pernafasan;
  • Kardiopalmus;
  • Nadi tidak stabil;
  • Berpeluh meningkat;
  • Sakit di perut.

Gejala ini boleh berlanjutan selama berbulan-bulan. Seringkali, sifatnya berulang diperhatikan, terutama jika manifestasi negatif diprovokasi oleh tekanan atau kecenderungan kegelisahan yang berlebihan. Dalam beberapa kes, penyakit yang kerap menyebabkan panik dan berkembang menjadi sensasi obsesif hampir mati.

Ketidakhadiran, kelemahan, sakit kepala - jika langkah-langkah tidak diambil, maka keadaan hanya akan bertambah buruk

Jenis penyakit

Perubatan membezakan beberapa jenis keadaan patologi:

  1. Jenis hipertonik dicirikan oleh peningkatan indeks tekanan darah atas, sementara angka bawah tetap normal. Kadar degupan jantung.
  2. Penurunan tekanan darah sebanyak 20 unit menunjukkan jenis hipotonik NDC. Denyutan jantung juga turun menjadi 60 denyutan.
  3. Dengan NDC jenis kardial (kardiologi), irama jantung terganggu, takikardia, bradikardia diperhatikan. Tetapi dengan rasa sakit di jantung, tidak ada penyimpangan dalam tekanan darah.
  4. Jenis campuran dicirikan oleh pergantian penurunan tekanan darah dengan peningkatan, denyut nadi terganggu, sakit jantung semakin meningkat, menjadi sukar untuk bernafas.

Sebarang bentuk penyakit ini dicirikan oleh kerosakan sistem kardiovaskular dan disertai dengan peningkatan tekanan darah, sering ke tahap kritikal.

Kaedah Diagnostik NDC

Ahli kardiologi atau pakar neurologi dapat membuat diagnosis. Ini memerlukan diagnostik khusus, kerana dystonia jenis hipertonik dicirikan, pertama sekali, oleh perubahan tekanan darah. Pada peringkat pertama, doktor memperbaiki gejala yang dijelaskan oleh pesakit.

Diagnosis yang tepat memerlukan diagnosis yang teliti.

Kelainan yang dapat dilihat tidak selalu dapat dikesan dengan pemeriksaan visual. Untuk mengecualikan neurosis, miokarditis, aterosklerosis, hipertensi dan patologi lain, pemeriksaan menyeluruh diperlukan. Untuk penjelasan terperinci mengenai penyebab penyakit, diperlukan:

  1. Untuk melakukan ultrasound, terutamanya saluran serviks, buah pinggang, jantung.
  2. Menurut hasil ujian klinikal (air kencing, darah), penyebab kesihatan yang tidak baik dapat diketahui, dan penyakit serius yang tersembunyi dapat dikesan.
  3. Dopplerografi ultrasound menyumbang kepada pemeriksaan aliran darah dan keadaan saluran darah yang sangat tepat.

Sekiranya langkah-langkah ini tidak mencukupi untuk menentukan sebab dan diagnosis yang tepat, perundingan pakar sempit, misalnya, ahli endokrinologi, pakar bedah dan doktor lain, ditetapkan.

Prinsip rawatan

Sebelum menetapkan ubat, penyebab sebenar penyakit dikenal pasti dan diagnosis dibuat. Mungkin, setelah melakukan diagnostik, pesakit harus mengubah jadual kerja, mempertimbangkan semula gaya hidupnya dan meninggalkan semua tabiat buruk yang ada secepat mungkin.

Terapi ubat

Rawatan melibatkan menghilangkan kesan negatif tekanan pada sistem saraf dan kardiovaskular. Untuk melakukan ini, ditugaskan:

  • Vitamin (kompleks);
  • Antidepresan;
  • Formulasi penenang;
  • Penenang;
  • Perangsang peredaran darah.

Selalunya, doktor menetapkan tincture motherwort, valerian, peony (mereka boleh digabungkan), Corvalol (dengan nadi cepat), Persen, Novo-Passit. Sekiranya tekanan darah meningkat, perencat ACE dan antagonis kalium digunakan..

Vitamin B membantu mengatasi tekanan dan tekanan emosi yang meningkat.

Untuk menormalkan keadaan sistem saraf, mereka menggunakan ubat-ubatan yang mengandung magnesium dan / atau vitamin B. Sekiranya kepala anda berputar dan sirkulasi serebrum terganggu, maka doktor mungkin akan menetapkan Cinnarizine atau Glycine..

Fisioterapi

Matlamat fisioterapi adalah untuk menggabungkan kesan ubat-ubatan. Pada masa yang sama, proses metabolik bertambah baik, peredaran darah otak dinormalisasi, nada dinding vaskular meningkat, dan sistem saraf diperkuat. Dengan patologi ini, sebagai peraturan, disarankan untuk menggunakan:

  1. Urut (terutamanya zon kolar serviks);
  2. Akupunktur;
  3. Magnetoterapi.

Elektroforesis memberikan hasil terbaik, dengan bantuan asid nikotinik bertindak pada zon kolar serviks. Dalam kebanyakan kes, hasil pertama dapat dilihat setelah prosedur penyembuhan pertama.

Semasa elektroforesis, zarah asid nikotinik bergerak dalam medium cecair di bawah pengaruh medan elektrik luaran

Rawatan bukan ubat

Untuk meningkatkan dan menormalkan kesejahteraan, anda perlu mengubah cara hidup biasa anda dan memasukkan jadual penambahan berguna seperti:

  1. Berenang di kolam renang.
  2. Terapi fizikal.
  3. Latihan pernafasan.
  4. Yoga atau akrobat air.

Di samping itu, rawatan NDC mengikut jenis hipertonik resipi ubat tradisional membantu mengatasi keadaan yang menyakitkan. Ini adalah decoctions dogrose, infus dari abu gunung atau viburnum, campuran kacang madu dengan lemon, teh herba dengan yarrow dan sage, kaldu sekam bawang, dll..

Berenang memberi kesan yang baik kepada seluruh badan

NDC dan usia

Pelanggaran sering dicatat pada remaja semasa pengaktifan akil baligh. Tubuh muda berkembang pesat, sementara sistem saraf autonomi tidak mempunyai masa untuk mengawal perkembangan organ dalaman yang terlalu cepat.

Kumpulan risiko kedua untuk terjadinya NDC adalah wanita dari semua kategori umur. Pada lelaki, patologi didiagnosis 2-3 kali lebih jarang. Pada kanak-kanak di bawah usia 15 tahun, manifestasi dystonia neurocirculatory mengikut jenis hipertonik lebih jarang berlaku. Orang yang berumur lebih dari 45 tahun juga jarang sakit..

Selalunya NCD terdedah kepada wanita

NDC dan tentera

Dalam Seni. 47 "Jadual Penyakit" merujuk kepada asthenia peredaran darah (dystonia menurut terminologi antarabangsa) dan aduan sistematik yang berkaitan dengan dystonia vegetatif-vaskular (VVD) direkodkan. Pada masa yang sama, penurunan tekanan darah dalam jangka masa yang panjang, serta peningkatan kadar denyutan jantung (pengesahan EKG) tidak membenarkan wajib militer menanggung beban tentera.

Sekiranya perjalanan rawatan tidak memberikan kesan terapeutik yang diinginkan (seperti yang ditunjukkan dalam buku perubatan), wajib militer dapat dibebaskan dari perkhidmatan di bawah item "a". Dalam kes lain - perkhidmatan disediakan, tetapi dengan sekatan (perenggan "b").

NDC hipertensi - sebab, gejala, diagnosis dan kaedah rawatan

Diagnosis dystonia neurocirculatory

Diagnosis dystonia neurocirculatory dapat dibuat berdasarkan aduan dan data pemeriksaan. Biasanya, pesakit mengemukakan keluhan khas kepada doktor dan menerangkan gejala penyakit dengan jelas, terutamanya ketika menghadapi penyakit yang teruk dengan krisis. Pada masa yang sama, gejala penyakit ini sangat tidak spesifik, oleh itu, mereka boleh disalah anggap sebagai manifestasi keadaan lain. Dan sebaliknya, patologi serius yang memerlukan rawatan terperinci mungkin tersembunyi di bawah "topeng" dystonia neurocirculatory.

Atas sebab ini, sangat penting untuk melakukan pemeriksaan menyeluruh terhadap pesakit yang mengadu sakit di jantung, perubahan tekanan darah dan gangguan neurotik.

Kriteria penting yang membolehkan kita mengesyaki dystonia neurocirculatory adalah adanya beberapa gejala sekaligus, yang jelas berkaitan dengan pengaruh faktor luaran

Gejala sekurang-kurangnya 2 bulan diambil kira. Dengan dystonia, intensiti mereka biasanya tidak meningkat, walaupun perkembangan penyakit mungkin terjadi.

Setelah diperiksa, doktor (ahli terapi, ahli kardiologi, pakar neurologi) menilai kadar nadi dan pernafasan, irama mereka, mengukur tekanan darah. Untuk menentukan keadaan sistem saraf autonomi, ujian dermografi kulit dilakukan. Untuk melakukan ini, objek tumpul (contohnya, tulang rusuk spatula atau ujung pena bolpoin yang tumpul) dilukis di sepanjang permukaan kulit. Selepas 10-20 saat, garis muncul yang boleh berwarna merah (muncul lebih awal dan bertahan lebih lama, naik di atas permukaan kulit) atau putih. Dermografisme merah adalah ciri untuk dominasi sistem parasimpatis, putih untuk simpatik.

Item peperiksaan wajib adalah elektrokardiografi (ECG). Ia dapat mengesan pelbagai gangguan irama (bergantung pada jenis penyakit), serta gelombang T negatif dalam dua atau lebih petunjuk. Selalunya, pesakit pergi ke doktor bukan semasa krisis, tetapi selama masa pengampunan, iaitu, pada masa rawatan, aduan mungkin tidak ada. Dalam kes ini, untuk diagnosis objektif, ujian beban dilakukan, yang intinya adalah melakukan EKG setelah ada beban.

Jenis ujian ECG dengan beban:

  • Ujian hiperventilasi: EKG dilakukan pada pesakit, kemudian dia bernafas dalam-dalam selama 30-45 saat, setelah itu kajian elektrokardiografi dilakukan lagi. Kadang-kadang masa bernafas dalam diperpanjang, memberi tumpuan kepada penampilan pening. Sekiranya dystonia neurocirculatory, selepas hiperventilasi, nadi menjadi 1.5-2 kali lebih cepat, gelombang T negatif muncul atau amplitudnya meningkat.
  • Ujian ortostatik: pesakit melakukan ECG dalam posisi terlentang, kemudian dia berdiri, berada dalam kedudukan tegak selama 10-15 minit, selepas itu ECG berulang direkodkan. Kehadiran dystonia neurocirculatory ditunjukkan oleh perubahan yang sama seperti pada sampel dengan hiperventilasi.
  • Ujian perubatan: setelah ECG dilakukan, pesakit diberi salah satu penyekat β atau kalium klorida, dan setelah 40-60 minit, apabila ubat itu berkesan, ECG berulang dilakukan. Ujian ubat membolehkan kita membezakan neurodystonia dan penyakit yang disertai dengan perubahan organik (penyakit jantung koronari, kardiomiopati, miokarditis). Dalam patologi organik, selepas pemberian ubat, gelombang T positif muncul pada ECG, dan pada dystonia, gelombang T negatif.

Prinsip rawatan

Terapi NDC harus komprehensif - termasuk langkah-langkah umum, rawatan ubat dan teknik fisioterapeutik.

Acara am

Arah utama terapi adalah mengenal pasti faktor yang memprovokasi dan penghapusan kesannya secara mutlak pada tubuh. Maksudnya, pesakit perlu belajar untuk mengelakkan situasi tertekan, dan jika ini tidak mungkin, maka lebih mudah untuk mencuba menanggapi mereka, tidak mengambil hati; merawat fokus jangkitan kronik, jika ada, dan mencegah penyakit berjangkit akut (jangan berlebihan, menjalani gaya hidup aktif, makan secara rasional, dan sebagainya). Sekiranya penyakit ini disebabkan oleh pendedahan kepada bahaya pekerjaan - ganti pekerjaan. Cukup tidur, jangan bekerja tujuh hari seminggu. Lakukan terapi yang mencukupi tepat pada masanya untuk gangguan hormon.

Sama pentingnya adalah psikoterapi. Doktor mesti menjelaskan kepada pesakit segala yang berkaitan dengan penyakitnya. Jawab semua soalannya. Yakinlah bahawa patologi, walaupun membawanya rasa tidak selesa, namun jinak dan tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan. Beritahu bahawa dengan semua cadangan, gejala penyakit mungkin akan hilang sepenuhnya dan pesakit akan pulih.

Psikoterapi boleh dijalankan secara individu dan secara berkumpulan. Juga, jangan mengabaikan kaedah latihan automatik.

Rawatan ubat

Arah utama terapi ubat adalah kesan pada sistem saraf - perlu untuk mengurangkan kegembiraannya dan memulihkan mekanisme peraturan neuroendokrin yang sebelumnya terganggu.

Dalam rawatan NCD jenis hipertensi, yang berikut boleh digunakan:

  • ubat penenang asal tumbuhan - motherwort, akar valerian, daun pudina dan lain-lain;
  • nootropics - piracetam dan lain-lain;
  • ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah di otak - vinpocetine (Cavinton), cinnarizine dan lain-lain;
  • anxiolytics - mebicar (Adaptol), tofisopam (Grandaxinum), oxazepam (Nozepam, Tazepam);
  • beta-blocker (bisoprolol (Concor), metoprolol (Corvitol) dan lain-lain).

Punca penyakit

Prasyarat tepat dan spesifik yang memprovokasi permulaan penyakit tidak wujud. Neurovaskular dystonia adalah akibat ketidakseimbangan sistem vegetovaskular di bawah pengaruh banyak faktor.

Penyakit ini boleh berlaku kerana sebab berikut:

  • penyalahgunaan alkohol, bahan psikotropik dan merokok;
  • keadaan teknologi yang buruk di tempat kediaman;
  • kualiti pemakanan yang buruk, ketiadaan jumlah protein, mineral dan vitamin yang diperlukan untuk tubuh;
  • persekitaran sosial yang tidak berfungsi di mana seseorang harus hidup, belajar dan bekerja;
  • kehadiran kesukaran sementara atau kekal dalam tenaga kerja, tekanan, kelebihan beban dan kurang tidur;
  • gaya hidup pasif yang bersempadan dengan sybaritisme yang menyebabkan limpa dan kemurungan.

Dystonia peredaran darah mungkin menjadi komplikasi yang disebabkan oleh penyakit yang teruk dan berpanjangan yang berkaitan dengan penderitaan fizikal yang teruk dan bahaya yang nyata bagi kehidupan. Seorang kanak-kanak mungkin menjadi mangsa penyakit ini kerana pertengkaran berterusan antara ibu bapa atau ketakutan patologi terhadap sekolah.

Pengelasan

Neurocirculatory dystonia terbahagi kepada beberapa bentuk:

  • Toksik berjangkit;
  • Neurotik;
  • Tegangan fizikal NDC;
  • Bercampur;
  • Yang penting
  • Dormormonal.

Menurut gambaran klinikal, penyakit ini juga boleh dibahagikan kepada empat jenis (sebagai diagnosis), bergantung pada gejala ciri:

  • NCD hipertensi dengan peningkatan tekanan;
  • NCD antihipertensi dengan penurunan tekanan;
  • NCD jantung dengan kegagalan jantung;
  • Bercampur, di mana gangguan jantung dan tekanan darah digabungkan.

Mengikut tahap keparahan penyakit ini, tahap NDC ringan, sederhana, teruk dibezakan. Dengan tahap sederhana, gejala tidak cukup jelas dan pesakit tidak kehilangan kecekapannya, merasa memuaskan. Serangan menimbulkan tekanan. Dengan tahap keparahan yang sederhana, prestasi menurun sebanyak separuh. Pada peringkat ini, perlu memulakan rawatan dengan ubat-ubatan. Dalam keadaan teruk, seseorang kehilangan keupayaan bekerja sepenuhnya, gejalanya berterusan. Dalam kes seperti itu, terapi dijalankan di rumah sakit. Jalannya penyakit ini mungkin dalam pengampunan atau pemburukan.

Gejala dystonia neurocirculatory

Jalannya penyakit ini sangat bergantung pada faktor-faktor yang menyebabkan kemunculannya.

Apabila pesakit didiagnosis dengan dystonia neurocirculatory, gejala penyakit ini dibahagikan secara bersyarat kepada kumpulan berikut:

  1. Pernafasan Pesakit mengalami pernafasan yang cepat, sesak nafas dan kekurangan udara. Oleh kerana itu, kecekapannya menurun dengan mendadak, keletihan timbul walaupun setelah sedikit aktiviti fizikal. Selalunya terdapat pening, pingsan, kebas kaki dan tangan.
  2. Kardiovaskular. Ini termasuk gangguan pada irama jantung, penurunan tekanan yang tajam dan halus, sakit di jantung. Seseorang mengalami gangguan penglihatan dan alat vestibular. Sakit jantung berterusan adalah sakit, jahitan dan tembakan.
  3. Gastrousus Kesakitan berlaku di perut, disertai dengan kembung dan kembung. Sembelit bergantian dengan cirit-birit, yang menimbulkan ketidakselesaan tambahan dan merumitkan keadaan. Pesakit mengalami muntah dan mual, walaupun setelah menggunakan produk berkualiti dalam kuantiti yang sedikit.
  4. Urologi. Seseorang kehilangan semua keinginan untuk melakukan hubungan seks, kerana proses ini tidak memberikan kesenangan masa lalu. Pada lelaki, potensi menurun. Pada wanita, kitaran haid terganggu, dan pembuangan menjadi banyak, berpanjangan dan menyakitkan. Kencing cepat dan sukar.
  5. Psikologi. Seseorang sentiasa dalam keadaan tertekan. Di tengah ketakutan, kegelisahan dan serangan panik, dia mengalami insomnia dan keletihan kronik..

Gejala hipertensi NDC

Tanda-tanda apa-apa jenis dystonia neurocirculatory adalah:

  • kelemahan, keletihan;
  • gangguan tidur (insomnia, kerap bangun malam, selepas bangun pagi, seseorang masih merasa letih);
  • sakit kepala penyetempatan kabur, pening;
  • mudah marah;
  • mood yang tidak baik, kurang keinginan untuk melakukan tugas dan pekerjaan rumah tangga, kurangnya motivasi untuk memperoleh pengetahuan baru;
  • penurunan perhatian;
  • berpeluh berlebihan, terutamanya dalam keadaan tertekan;
  • sensasi panas di muka dan seluruh kepala, "pasang surut";
  • perasaan kekurangan udara;
  • kesejukan tangan dan kaki;
  • krisis vegetovaskular.

Krisis vegetatif terdiri daripada 2 jenis:

  • vagoinsular (manifestasi krisis seperti itu adalah pening, penurunan kadar denyutan jantung, perasaan memudar di jantung, berpeluh, peningkatan pergerakan usus, kelesuan, perasaan lemah selepas serangan);
  • sympathoadrenal (hari ini keadaan ini diistilahkan sebagai "serangan panik"; berkembang selepas tekanan yang teruk atau akibat kerja berlebihan, serta pada hari-hari terakhir kitaran haid (dengan PMS) dan dengan perubahan cuaca yang tajam; gejala muncul pada waktu petang atau bahkan pada waktu malam; dicirikan oleh kegelisahan dan ketakutan kematian, emosi dan pergolakan motor pesakit, perasaan kekurangan udara, sakit kepala, sakit di jantung dan perut, loya; memuncak kerana kencing berlebihan dan kelemahan teruk selama 1-3 hari).

Ciri jenis hipertonik NDC adalah peningkatan tekanan darah sementara ke nilai batas - 135-140 / 85-90 mm RT. Art., Tidak disertai dengan perubahan ketara dalam keadaan pesakit. Selalunya dikesan secara tidak sengaja - semasa pemeriksaan perubatan rutin. Peningkatan tekanan darah digabungkan dengan simptom dystonia neurocirculatory yang lain - yang dijelaskan di atas. Ia memerlukan diagnosis pembezaan dengan hipertensi sempadan. Tidak menyebabkan perubahan organik pada otot jantung, ginjal, fundus.

Tahap NDC

Gejala patologi mempunyai perbezaan ciri bergantung pada tahap perkembangannya. Pembentukan dystonia neurocirculatory menyertai perkembangan peningkatan tekanan sementara, yang tidak mempengaruhi lama keadaan umum pesakit. Penyakit seperti itu tidak dapat ditentukan pada pemeriksaan awal oleh doktor. ECG, pengukuran fundus dianggap sebagai ujian diagnostik ciri..

Fasa pertama penyakit ini

Tahap ini berlaku terutamanya setelah faktor pendedahan tertekan. Tanda-tanda kurang dinyatakan dan tidak mendatangkan banyak ketidakselesaan. Kerana itu, pesakit tidak meminta bantuan doktor. Pesakit merasakan sedikit kelainan, serta penurunan prestasi. Tidak perlu minum ubat. Pesakit perlu menumpukan masa yang lama untuk berehat.

2 peringkat patologi

Pada tahap kedua patologi, tanda-tanda penyakit itu mengganggu pesakit untuk jangka masa panjang, yang sangat mempengaruhi penampilannya.

Gejala pada tahap ini meningkat, dan gejala mengganggu pesakit dalam jangka masa yang lama. Pesakit menderita paroxysms vegetovaskular, yang menyebabkan ketidakselesaan yang besar. Pesakit tidak lagi dapat melakukan kerja fizikal yang sama. Ubat yang sesuai untuk pesakit digunakan untuk pemulihan cepat..

Penyakit tahap 3

Pada peringkat terakhir, gejala bertambah buruk, dan juga menjadi lebih terasa dan menyakitkan. Mereka tidak boleh dihentikan dengan dadah. Dan ada juga risiko gangguan kemurungan. Kelemahan pesakit begitu ketara sehingga dia tidak dapat menunjukkan kemampuan bekerja sebelumnya. Terapi pada tahap ketiga berlaku dalam mod pegun untuk sentiasa memantau keadaan pesakit.

Gejala dystonia neurocirculatory

Gambaran klinikal dystonia neurocirculatory bergantung pada jenis penyakit, tetapi ada gejala umum yang merupakan ciri semua jenis. Ini adalah keadaan seperti neurosis, tanda-tandanya adalah ketegangan dalaman, gegaran, berpeluh, kegelisahan, perasaan kekurangan udara atau perasaan "pernafasan tidak lengkap", "benjolan di tekak", dan dalam perjalanan kronik - keletihan, kerengsaan, gangguan tidur, penurunan nada emosi dan gangguan kognitif, digabungkan dalam istilah "sindrom asthenik". Terhadap latar belakang keadaan ini, gejala kerosakan sistem kardiovaskular muncul, yang mana setiap jenis dystonia mempunyai sendiri. Perbezaan utama antara dystonia neurocirculatory dan neurosis adalah adanya gangguan sistem kardiovaskular.

1. Dystonia neurocirculatory jenis jantung disertai dengan cardialgia, gangguan dalam kerja jantung, sensasi berdebar-debar, dan sesak nafas semasa melakukan aktiviti fizikal. Kesakitan di jantung boleh menjadi jahitan, sakit, jangka pendek atau berpanjangan. Perubahan tekanan darah tidak diperhatikan atau tidak signifikan. Semasa pemeriksaan, takikardia dikesan, termasuk paroxysmal, arrhythmia pernafasan, extrasystoles, perubahan voltan gelombang T di kedua arah dapat dikesan pada ECG.

2. Dystonia neurocirculatory jenis hipotonik dicirikan oleh penurunan tekanan darah sistolik di bawah 100 mm Hg, yang disertai dengan gejala kekurangan vaskular:

  • kesejukan tangan, kaki;
  • berpeluh
  • hipersalivasi;
  • pening sehingga kehilangan kesedaran;
  • kelemahan, keletihan, sakit kepala.

3. Dystonia neurocirculatory hipertensi dicirikan oleh kenaikan tekanan darah sistolik secara berkala kepada 130-140 / 85-90 mm Hg. Seni. terhadap latar belakang gejala umum dystonia. Dalam beberapa kes, peningkatan tekanan darah tidak mempengaruhi kesejahteraan. Sekiranya gejala muncul, ia sesuai dengan gambaran penyakit jantung hipertensi (sakit kepala, takikardia, sensasi denyutan saluran kepala atau leher), dan peristaltik melemahkan, murid melebar.

4. Dystonia neurocirculatory jenis campuran menggabungkan sindrom cardialgia dan perubahan tekanan darah dalam satu arah atau yang lain, yang disertai oleh gejala ciri yang dinyatakan di atas.

Tiga darjah keparahan dystonia peredaran darah dibezakan bergantung kepada keparahan gejala dan keadaan penampilannya..

  • Dengan tahap sederhana, gejala-gejala ringan dan timbul di tengah pendedahan kepada faktor luaran. Rawatan dystonia neurocirculatory ringan tidak memerlukan.
  • Dengan tahap keparahan yang sederhana, gejalanya lebih ketara, mereka mengurangkan prestasi dan memerlukan rawatan.
  • Dystonia yang teruk dicirikan oleh gejala berterusan yang secara signifikan mempengaruhi kualiti hidup dan memerlukan rawatan perubatan berterusan, kadang-kadang bahkan di hospital.

Perjalanan dystonia neurocirculatory mungkin berbeza. Selalunya, dengan latar belakang pengampunan yang lengkap atau tidak lengkap, krisis vegetatif berlaku, yang disebabkan oleh pengaruh sebab-sebab yang disenaraikan. Krisis vegetatif boleh menjadi agak sukar, bertahan hingga 2-3 jam dan berakhir dengan buang air kecil atau buang air besar secara tidak sengaja.

Gejala krisis juga bergantung pada jenis dystonia neurocirculatory..

  • Krisis simpatoadrenal: sakit kepala yang teruk, tekanan darah meningkat, sakit jantung, mati rasa dan penyejukan hujung kaki, pucat, takikardia, pergolakan umum. Dalam beberapa kes, mungkin terdapat kenaikan suhu badan hingga bilangan demam.
  • Krisis faraj: penurunan tekanan darah dan degupan jantung, rasa panas, berat di kepala, kekurangan udara, pening dan kelemahan, mual, peningkatan pergerakan usus, murid yang tersekat.
  • Krisis bercampur: gabungan gejala kedua-dua jenis krisis atau penggantiannya.

Sekiranya anda mengalami simptom yang serupa, segera berjumpa doktor. Lebih mudah untuk mencegah penyakit daripada menangani akibatnya..

Gambar klinikal

Keluhan yang paling kerap berlaku adalah sakit kepala yang berpanjangan di kawasan frontal, parietal atau temporal, lebih kerap mempunyai watak yang mendesak dan berlaku, sebagai peraturan, pada waktu petang. Di samping itu, kelemahan pagi, keletihan setelah tekanan fizikal dan mental, pening selepas sekolah, dengan perubahan mendadak dalam kedudukan badan, kecenderungan untuk pingsan diperhatikan. Separuh daripada kanak-kanak itu mengadu sakit jantung yang tajam dan jahitan. Mereka mempunyai tekanan darah rendah, dan ada yang memiliki jumlah terendah pada waktu pagi, yang lain mengalami kenaikan yang nyata pada waktu malam atau turun naik tekanan darah tidak signifikan. Kulit pesakit pucat dan sejuk. Sejarah kanak-kanak ini sering menunjukkan kesan neuropati (61.4-62.2%), iaitu 4 kali lebih kerap daripada pada kanak-kanak dengan gejala hipertensi. Sering juga dijangkiti jangkitan fokus kronik (28.9%), reaksi alergi (34.2%), penyakit saluran gastrointestinal (17.1%). Di antara pesakit ini, kanak-kanak dengan jenis perlembagaan mesosomatik (59.2%) dan mikrosomatik (19.7%) didominasi. Pada 57-60% kanak-kanak dengan hipotensi arteri, keadaan psiko-traumatik yang kronik (konflik keluarga, alkoholisme salah seorang ibu bapa) diperhatikan, pada sebahagian besar pesakit, keadaan rumah konflik menjadi patogen tanpa menyedari apa yang sedang berlaku. Penyimpangan yang sering berlaku dalam proses membesarkan anak-anak ini diperhatikan, yang terdiri daripada perawatan hiper (48.7%), yang mempengaruhi kemampuan mereka untuk menyesuaikan diri secara sosial. Di bawah pengaruh faktor psikologi, pesakit dengan hipotensi arteri dengan ketara memperluaskan pelbagai aduan. Kanak-kanak ini sering mudah bersikap senang, tidak aman, sensitif, mudah terdedah, hipokondria, bergantung, sensitif terhadap ancaman, takut. Mereka tidak dapat menyesuaikan diri dengan sosial yang mencukupi, petunjuk kecemasan peribadi meningkat pada 92% kanak-kanak.

Separuh daripada kanak-kanak (48.9-51.3%) mempunyai sikap hipokondriak terhadap penyakit ini, mereka menganggap diri mereka sakit parah, bimbang dengan keadaan mereka, tidak mempercayai kejayaan rawatan.

Kami menggambarkan jenis dystonia yang dijelaskan.

Bahan kajian elektroensefalografi kanak-kanak dengan VVD, baik hipotonik dan hipertonik, mendedahkan adanya perubahan neurodinamik di dalamnya. Sebagai contoh, daripada 60 yang diperiksa, hanya 8 kanak-kanak yang gagal mengesan sebarang ciri aktiviti bioelektrik otak, 12 menunjukkan gangguan fungsi, dan 40 kanak-kanak mengalami perubahan yang lebih besar: lengkung tak segerak amplitud tinggi dengan irama lemah (3), meresap (10) dan fokus (3) gangguan organik dalam aktiviti bioelektrik, terutama perubahan iritasi (7), mayoritas (29) menunjukkan gangguan dalam aktiviti bioelektrik struktur otak dalam pada tahap diencephalic-mesencephalic.

Kriteria keparahan NDC

  • Dengan NCD ringan, gejalanya muncul terutamanya setelah tekanan teruk atau terdedah kepada faktor-faktor predisposisi lain; ada sedikit dari mereka, dinyatakan sederhana. Tidak ada krisis vegetatif. Daya tahan aktiviti fizikal dikurangkan sepenuhnya atau sedikit. Kecacatan tidak rosak. Keadaan ini tidak memerlukan terapi ubat - ia akan hilang dengan sendirinya setelah berehat.
  • NDC tahap keparahan sederhana dicirikan oleh polysymptom dan jangka masa lama keberadaannya. Secara berkala, tetapi agak jarang, pesakit mengalami paroxysms vegetovaskular, iaitu, krisis. Daya tahan aktiviti fizikal dikurangkan hampir 2 kali. Selama tempoh penyakit ini meningkat, kemampuan pesakit untuk bekerja terganggu, dan kondisinya dinormalisasi hanya dengan latar belakang terapi ubat.
  • Pelbagai gejala membuktikan adanya dystonia neurocirculatory yang teruk, yang tidak dapat dihilangkan dengan penggunaan ubat-ubatan klasik. Gejala ketara dan ketara mengganggu keadaan pesakit. Selalunya krisis berlaku. Keadaan mental pesakit juga menderita - selalunya pada pesakit seperti itu, gangguan kemurungan ditentukan. Kecacatan dikurangkan dengan ketara, pesakit ditunjukkan rawatan di hospital.

Pencirian sindrom klinikal NDC yang lain

Perbezaan antara sistem saraf pusat dengan sindrom serupa dan angina adalah berlakunya kesakitan selepas bersenam. Validol atau Valocordin akan membantu mengurangkan kesakitan. Sindrom hiperkinetik dikaitkan dengan peningkatan jumlah jantung dengan penurunan rintangan periferal secara serentak. Gejala khas dalam kes ini termasuk sakit kepala, pening, berdenyut teruk, fungsi jantung yang tidak teratur. Denyutan jantung boleh menjadi 130 denyutan seminit. Semasa mendengar, murmur sistolik dapat dikesan. Sekiranya nilai tekanan darah dengan dystonia neurocirculatory, sempadan dengan hipertensi dan meningkat sebanyak 25 mm RT. Art. Dengan penangkapan pernafasan, mereka mengatakan mengenai NDC pada jenis hipertonik. Sekiranya nilai tekanan darah normal pada waktu rehat dan diturunkan semasa latihan fizikal, NDC didiagnosis sebagai hipotonik. Ini disebabkan oleh penurunan nada urat..

Ia disertai dengan sesak nafas, ketidakselesaan di sternum, pernafasan tidak rata, nafas dalam-dalam. Antara sebab yang menyebabkan sindrom ini adalah pengudaraan paru-paru yang tidak mencukupi kerana banyaknya sisa udara di dalamnya. Gangguan vegetatif berlaku pada peningkatan peluh di telapak tangan, kaki, ketiak dan menggigil. Kadang-kadang pesakit mengadu munculnya edema. Kita boleh membicarakan sindrom asthenik sekiranya kegelisahan dan kerengsaan berlaku, gangguan tidur, penurunan keupayaan bekerja dan peningkatan keletihan diperhatikan.

Penyakit ini dikelaskan mengikut ICD-10 sebagai gangguan somatrofik di bawah kod F 45.2. Dengan NDC, berlaku gangguan peraturan metabolik neurohormonal dalam tubuh manusia. Di bawah pengaruh perengsa biasa, seseorang mungkin mengalami aritmia, takikardia, turun naik tekanan darah, kekejangan dan pengsan.

Penyakit dengan jenis apa pun berlaku dengan gejala berikut: pucat, berpeluh tinggi, menggigil, mudah marah, rasa takut, tekanan.

Ia disertai oleh ciri-ciri psikologi dan tingkah laku. Ia mempunyai tiga darjah keparahan: ringan, sederhana dan teruk. Tahap ringan dicirikan oleh takikardia teruk (hingga 100 denyutan seminit) dan berlaku dengan tekanan psikofizik yang kuat. Rata-rata darjah berterusan, dengan serangan sakit (sakit di bahagian jantung). Seseorang mungkin kehilangan keupayaan bekerja buat sementara waktu. Tahap yang teruk berlalu dengan kesakitan yang teruk dan takikardia yang teruk (sehingga 150 denyutan seminit).

Bentuk primer dan sekunder NDC dibezakan. Dystonia primer dipicu oleh faktor luaran:

  • gaya hidup yang salah;
  • voltan berpanjangan;
  • faktor traumatik;
  • agen kimia dan mabuk.

Bentuk sekunder berkembang akibat disfungsi organ dalaman. Dengan gangguan ini, manifestasi semua gejala berlaku disebabkan oleh sebab berikut:

  • gangguan hipotalamus, yang bertanggungjawab untuk peraturan aktiviti neuroendokrin;
  • rangsangan simpatoadrenal yang berlebihan dengan perkembangan krisis (serangan panik dengan peningkatan nadi dan tekanan darah);
  • memperhebatkan kerja entiti yang bertanggungjawab untuk fungsi organ dalaman;
  • disfungsi metabolik kerana perubahan peraturan neuroendokrin.

Matlamat dan kaedah terapi

Matlamat utama rawatan adalah penghapusan semua faktor yang memprovokasi perkembangan penyakit ini. Untuk melakukan ini, buat rejimen yang paling selesa untuk pesakit, yang dilindungi dari semua faktor tekanan..

Doktor boleh menetapkan ubat penenang ringan - glisin, motherwort, valerian. Anda juga boleh menggunakan ubat penenang dan antipsikotik.

Sekiranya nada bahagian tertentu dari sistem saraf autonomi berlaku, doktor harus memilih kaedah yang sesuai. Oleh itu, untuk menekan aktiviti berlebihan sistem simpatik, penggunaan beta-blocker ditunjukkan. Untuk menekan aktiviti saraf vagus, perlu menggunakan persediaan beladonna.

Selalunya terdapat keperluan untuk penggunaan ubat-ubatan nootropik. Dos dan kaedah terapi tertentu harus dipilih oleh doktor yang hadir. Untuk mengatasi gejala penyakit ini, pakar boleh menetapkan ubat antidepresan. Dalam situasi sukar, psikostimulan tidak dapat dibebaskan..

Apabila proses patologi berbahaya muncul yang menyebabkan pelanggaran fungsi asas kehidupan, doktor menetapkan penyekat reseptor NMDA. Walau bagaimanapun, mereka mesti digunakan di bawah pengawasan yang ketat dari pakar..

Rawatan merangkumi komponen berikut:

  • urut;
  • fisioterapi untuk menguatkan badan;
  • fisioterapi;
  • balneotherapy;
  • tidur elektrik.

Komponen wajib dalam rawatan asthenia peredaran darah adalah rawatan spa. Dalam kerangka kerja, anda boleh menggunakan semua kaedah ini.

Dengan kardialgia yang teruk, yang merupakan rasa sakit di bahagian jantung, doktor boleh menetapkan aplikasi menggunakan Menovazin, plaster sawi atau tompok lada. Prosedur ini membantu menghilangkan kesakitan secara refleks..

Kaedah ini dapat digunakan hanya jika, menurut hasil kajian, kemungkinan untuk mengecualikan penyakit koronari dan luka jantung yang lain..

Bahaya utama asthenia peredaran darah adalah kemungkinan besar terjadinya infark miokard. Ancaman tertentu adalah keadaan kegembiraan dan kehadiran kemurungan kronik..

Malah peristiwa seperti pertukaran pekerjaan atau perceraian boleh menyebabkan tekanan yang serius. Gangguan dalam kerja perut kadang-kadang membawa kepada kemunculan dan pemburukan penyakit. Dalam keadaan ini, pesakit mengadu muntah atau kekejangan di kerongkongan.

Dan masih ada apa yang harus dilakukan dengannya

Anda boleh bercakap mengenai dystonia peredaran darah untuk masa yang lama dan banyak, faedah dan banyak nama patologi ini, dan ini memungkinkan pelbagai. Tetapi mereka yang mempunyai "kebahagiaan" seperti itu mencari jalan untuk melepaskan diri dari kompleks gejala ini, yang hampir meracuni kehidupan dan memanifestasikan dirinya dalam situasi yang paling tidak dijangka. Secara umum, sebahagian besar umat manusia ditangani oleh persoalan bagaimana merawat dystonia neurocirculatory, yang mempunyai selusin lebih banyak nama. Lagipun, menukar nama tidak menjejaskan kesejahteraan pesakit.

Pematuhan mandatori dengan peraturan kerja dan rehat juga merupakan bagian yang tidak terpisahkan dari proses rawatan. Sudah tentu, bekerja pada shift malam, kurang tidur, dan hiburan yang panjang di dekat monitor tidak mungkin dapat membantu anda merasakan ringan di kepala dan badan anda. Tetapi udara segar, petang yang tenang berjalan kaki, mandi hangat dengan ramuan yang menenangkan, sebaliknya, akan memberikan tidur yang sihat dan meningkatkan mood anda.

Pesakit harus memberi perhatian khusus kepada keadaan emosi. Elakkan situasi tertekan, lakukan latihan automatik, minum teh yang menenangkan dan lakukan segala yang mungkin untuk mewujudkan suasana yang tenang dan mesra di rumah dan dalam pasukan untuk diri sendiri dan orang lain

Tidak peduli seberapa bunyinya, tetapi di sini peranan penting adalah diet. Neurocirculatory dystonia "tidak suka" baik rempah, atau hidangan pedas, atau alkohol. Segala sesuatu yang menggembirakan sistem saraf dapat memperburuk prosesnya, jadi lebih baik menghindari berlebihan dan tidak berlebihan. Tetapi makanan kaya kalium (terung, kentang, pisang, prun dan aprikot) akan "menyukai" sistem saraf "berubah-ubah".

Punca Dystonia Neurocirculatory

Sebilangan besar pakar profil kardiologi, yang peranannya adalah pengurusan dan rawatan pesakit yang menderita dystonia neurocirculatory dalam satu atau varian klinikal yang lain, bersetuju bahawa patologi ini tergolong dalam kategori penyakit polyetiologis, yang mana perkembangannya tidak mencukupi untuk mengesan mana-mana faktor yang memprovokasi pesakit. Gambaran klinikal terperinci berkembang pada seseorang hanya dengan kombinasi pelbagai penyebab etiopatogenetik yang ada.

Terdapat banyak teori patogenetik mengenai perkembangan manifestasi kardiovaskular dan neurologi pada pesakit dengan dystonia neurocirculatory, yang berfungsi secara semula jadi. Menurut teori pertama, semua gangguan yang ada dalam aktiviti struktur tubuh manusia timbul akibat kesan langsung pada organ-organ sistem saraf pusat, yang disebabkan oleh kerja berlebihan, emosi negatif, tekanan, pelbagai pilihan untuk mengganggu tidur malam, yang pasti menimbulkan asthenization mental.

Kesan yang merosakkan pada struktur sistem saraf pusat juga boleh memberi kesan toksik kronik, pendedahan kepada faktor pekerjaan yang berbahaya, ketidakseimbangan hormon, dan juga kesan keracunan yang berlaku pada penyakit berjangkit kronik dan akut. Faktor predisposisi, dengan pendedahan yang berpanjangan di mana lesi sederhana sistem saraf pusat berkembang yang berlaku dengan sebarang bentuk dystonia peredaran darah, adalah kecenderungan keturunan, serta hipokinesia tidak rasional yang berpanjangan.

Penganut teori lain percaya bahawa penyebab langsung perkembangan dystonia neurocirculatory adalah pelanggaran fungsi radas, yang mengatur nada dinding vaskular, dan semua faktor penyebab lain menjadi latar belakang provokasi awal tanda-tanda penyakit ini. Teori ini mempunyai pengesahan dalam pergantungan yang jelas mengenai berlakunya dystonia neurocirculatory pada orang yang mempunyai selaras dalam 25% kes.

Walaupun fakta bahawa seluruh kumpulan faktor predisposisi mengambil bahagian dalam pengembangan dystonia neurocirculatory, mekanisme patogenetik pembentukan penyakit dalam semua situasi berjalan di sepanjang rantai tunggal yang terdiri dari pelanggaran peraturan sistem hemodinamik. Gangguan hemodinamik dapat diprovokasi oleh pelanggaran fungsi pengaturan struktur kortikal otak, dan oleh gangguan vegetatif-vaskular, yang dimanifestasikan dalam disfungsi sistem kolinergik dan simpatik-adrenal. Kemunculan simpatisan dominan dan peningkatan kereaktifan sistem kolinergik sebagai tindak balas terhadap gangguan fungsi sistem hipotalamus-hipofisis memainkan peranan besar dalam pengembangan mekanisme dystonia neurocirculatory..

Di samping itu, mekanisme pengawalseliaan kardio-viseral, yang terdiri daripada penampilan gangguan sistem kardiovaskular akibat kerengsaan reseptor yang terdapat di semua dinding vaskular, berlaku pada kebanyakan varian klinikal dystonia neurocirculatory.

Semua jenis disregulasi sistem kardiovaskular memberi kesan negatif terhadap proses metabolik yang berlaku di miokardium, yang pasti membawa kepada perubahan patomorfologi degeneratif. Perjalanan perubahan peredaran darah diperburuk oleh pelanggaran metabolisme air, karbohidrat dan asid-asas yang bersamaan. Semua mekanisme di atas untuk perkembangan dystonia neurocirculatory dapat diperhatikan pada pesakit yang telah menjalani operasi pembedahan, kelahiran anak, dan juga pada individu yang telah lama tidak aktif..