Gejala dan penyebab sesak nafas, kaedah rawatan

Sesak nafas yang menyakitkan yang berterusan menjadikan hidup seseorang tidak selesa, kerana dia kehilangan keupayaan untuk bernafas secara normal, yang diperlukan untuk fungsi semua organ dan sistem tubuh. Selama bertahun-tahun, patologi seperti itu muncul pada banyak orang, kerana kepanjangan dan keanjalan tisu paru-paru berkurang, kekuatan dan mobiliti otot diafragma dan dada berubah. Akibatnya, paru-paru kehilangan keupayaan untuk meluruskan sepenuhnya. Sesak nafas juga boleh berlaku kerana penyakit kronik atau masalah kesihatan sementara..

Gejala sesak nafas

Sesak nafas boleh berlaku sesekali, paroxysmally, dan boleh menjadi kronik. Kekurangan udara yang tajam, bersiul atau mengi, perubahan kedalaman dan irama semasa bernafas adalah gejala sesak nafas. Lelaki itu pucat, cuba meraih udara, bibirnya menjadi biru.

Dalam proses kronik penyakit ini, sukar bagi seseorang untuk bernafas ketika berbaring, jadi otot leher atau pernafasan perut disambungkan ke prosesnya. Bentuk kronik dapat ditentukan oleh kekerapan inspirasi dan pernafasan - jika irama menyimpang dari norma, maka ini adalah gejala patologi yang jelas. Sesak nafas boleh berlaku dalam kes-kes tertentu, misalnya, ketika berjalan, senaman fizikal, ketika menaiki tangga, ketika keluar dalam keadaan sejuk, setelah makan, pada waktu malam, dan bahkan ketika berhubungan seks.

  • Semasa berjalan, sesak nafas dikaitkan dengan aktiviti jantung, atau lebih tepatnya, dengan sistem vaskular koronari yang membekalkan darah ke miokardium. Kehadiran penyakit jantung, penipisan dinding vaskular, dan kecacatan septum secara langsung mempengaruhi sesak nafas. Akibatnya, kebuluran oksigen berlaku, yang ditunjukkan oleh sesak nafas ketika berjalan.
  • Tidak seorang pun boleh melakukan tanpa latihan fizikal yang minimum, sama seperti tanpa makan. Tetapi jika sesak nafas ditunjukkan dalam tindakan sehari-hari seperti ini, ini sudah menjadi patologi. Ia boleh berlaku kerana gangguan pada jantung atau sistem pernafasan - paru-paru dan bronkus. Akibatnya, terdapat kekurangan oksigen memasuki aliran darah, dan sesak nafas muncul.
  • Memanjat tangga tidak boleh menyebabkan kesukaran dan sesak nafas khusus pada orang yang sihat. Ini boleh muncul pada orang yang menderita jangkitan paru-paru, dengan selsema, emfisema, radang paru-paru, dll. Sesak nafas boleh menjadi serangan akut dengan rasa sakit di dada dan bahkan menyebabkan kehilangan kesedaran..
  • Sekiranya seseorang mula tercekik ketika keluar dalam keadaan sejuk, ini mungkin disebabkan oleh alergi sejuk, patologi paru-paru, dan anemia. Ia berlaku pada orang yang kurang berat badan. Udara sejuk baik untuk badan, tetapi anda perlu belajar bagaimana bernafas ketika meninggalkan bilik yang hangat. Peraturan pertama - anda tidak dapat menyedut udara sejuk dengan mulut terbuka - ini boleh menyebabkan sesak nafas dan sakit jantung.
  • Kesukaran bernafas boleh berlaku semasa rehat malam. Ini menunjukkan kegagalan ventrikel kiri atau proses kongestif pada tisu otot jantung. Seseorang harus meletakkan beberapa bantal atau tidur sambil duduk untuk meringankan keadaan. Kelegaan juga datang dari kedudukan tegak ketika darah surut dari paru-paru.
  • Kejadian dyspnea semasa hubungan seks boleh berlaku dengan alasan di atas, begitu juga dengan anemia, yang disebabkan oleh kekurangan zat besi dalam darah. Doktor dapat menentukannya dengan tepat semasa menerima keputusan ujian klinikal..

Punca Dyspnea

Penyebab sesak nafas boleh menjadi pelbagai penyakit - ia dapat ditentukan oleh kekerapan dan sifat inspirasi dan pernafasan. Setiap kategori patologi mempunyai nama dan justifikasi tersendiri. Dalam perubatan, terdapat pembahagian, yang ditakrifkan sebagai dyspnea pusat, paru, jantung dan hematogen. Pada gilirannya, mereka juga terbahagi kepada beberapa jenis.

Dispnea paru

Dalam kategori patologi ini, penyebab yang berkaitan dengan penyakit paru-paru digabungkan..

Dispnea ekspirasi adalah bentuk yang paling biasa, yang ditentukan oleh kesukaran untuk menghembus nafas dan berlaku apabila lumen di bronkus menyempit kerana edema, kekejangan atau penyumbatan oleh dahak. Untuk mengatasi masalah ini dalam proses pernafasan, perlu menguatkan kerja otot pernafasan, tetapi ini juga tidak mencukupi, dan kitaran pernafasan sukar dilakukan.

Bentuk sesak nafas ini menampakkan diri pada asma bronkial, terutamanya semasa sawan, dan juga pada bronkitis kronik, dengan bronkospasme dan edema alergi bronkus. Bentuk seperti ini dicirikan oleh suara bersiul dan berdengkur ketika menghembus nafas, tetapi, tidak seperti dispnea jantung, seseorang berpeluang tidur dengan tenang pada waktu malam, tanpa sesak nafas, dan anggota badannya tidak kedinginan.

Dispnea pernafasan ditentukan oleh kesukaran dengan sesak nafas. Ini disebabkan oleh pengumpulan cecair di dada - dengan fibrosis, karsinomatosis limfogen, pleurisy, ascites, ankylosing spondylitis. Bentuk yang serupa menampakkan diri dalam edema laring, penyakit tumor di kawasan ini..

Sesak nafas jenis ini dapat ditentukan oleh ketidakmampuan seseorang untuk membuat ucapan tanpa nafas yang kerap, ia juga menampakkan diri semasa latihan fizikal yang minimum. Penyedutan dalam kes seperti itu disertai dengan bunyi bersiul..

Dispnea jantung

Penyebab kegagalan pernafasan kategori ini adalah stenosis mitral, myxoma atrium kiri atau kegagalan jantung ventrikel kiri, di mana peredaran darah terganggu, yang menyebabkan gangguan pernafasan. Gejala dyspnea jantung dalam patologi ini adalah orthopnea dan polypnoea..

  • Orthopnea adalah sindrom dyspnea jantung, yang memaksa seseorang untuk terus tegak sepanjang masa, kerana ini memudahkan keadaannya. Orthopnea dikaitkan dengan kekurangan ventrikel kiri dan atrium kiri.
  • Polypnoea - dicirikan oleh peningkatan frekuensi dan kedalaman pernafasan, hingga fenomena hiperventilasi paru-paru. Selalunya disebabkan oleh aliran darah vena yang berlebihan ke jantung ketika seseorang mengambil kedudukan mendatar, ia boleh disebabkan oleh kegagalan jantung kronik.

Dispnea hematogen

Sesak nafas seperti itu berlaku apabila produk toksik muncul dalam darah kerana kegagalan hati, diabetes mellitus, atau keracunan. Oleh kerana aliran udara yang besar, pernafasan menjadi bising dan terdengar.

Di samping itu, spesies hemik, yang terutama terjadi semasa anemia, berbeza kerana penurunan kepekatan oksigen dalam darah. Pada pesakit dengan anemia, penampilan sesak nafas seperti ini adalah akibat daripada penyakit itu sendiri, tetapi penyebab lain, misalnya, miokardiografi anemia, kerosakan hipoksia pada sistem saraf pusat.

Dispnea pusat

Spesies ini adalah gejala proses patologi di pusat pernafasan sistem saraf pusat, dengan lesi oraginous, neurosis, atau dari pendedahan kepada bahan toksik neurotropik. Tidak seperti semua kategori lain, sesak nafas bukanlah reaksi alat pernafasan terhadap patologi pada organ lain, itu sendiri adalah punca kegagalan pernafasan, yang membawa akibat yang serius. Ia dapat menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza: aritmia, bradypnea sentrifugal, hiperpnoea, tachypnea dan oligopnea.

  • Aritmia pernafasan disebabkan oleh gangguan fungsi pada batang otak yang berlaku semasa kecederaan otak traumatik, strok, proses keradangan dan edema, serta jenis keracunan kimia atau ubat tertentu..
  • Bradypnea - ini adalah nafas yang jarang berlaku yang boleh berlaku dengan keracunan dengan bahan narkotik atau dengan perubahan patologi pada sistem saraf pusat. Kadang-kadang anda dapat melihatnya pada orang yang sihat semasa tidur nyenyak. Dengan manifestasi sistematik bradypnea, diperlukan perundingan pakar neurologi.
  • Oligopnea - pernafasan jarang yang dangkal dengan pengudaraan yang tidak mencukupi, boleh berlaku dengan hipotermia. Sekiranya anda tidak mengambil langkah perubatan, sesak nafas jenis ini menjadi lebih teruk dan boleh menyebabkan pernafasan berhenti. Dalam semua kes, prognosis untuk penampilan oligopnea tidak baik, kerana ia membawa kepada asidosis pernafasan atau sianosis meresap.
  • Tachypnea - pernafasan permukaan yang cepat, yang boleh berlaku dengan neurosis, pembentukan tumor, meningitis. Kadar pernafasan mencapai 75-80 kali seminit. Fenomena ini juga berlaku dengan pericholecystitis, peritonitis meresap, asites, kerosakan fungsi sistem saraf pusat.
  • Hyperpnea adalah pernafasan dalam yang kerap berlaku secara patologi yang berlaku dalam keadaan koma dengan strok hemoragik, meningitis, kecederaan kepala, dan koma alkohol. Kerana pengumpulan lendir di nasofaring dan trakea dan pengurangan otot-otot faring semasa bernafas, suara berdengkur dan berdengkur sering terjadi.

Rawatan umum dyspnea

Rawatan dyspnea akan berkesan sekiranya penyebab kejadiannya dapat diketahui. Untuk melakukan ini, menjalani pemeriksaan perubatan yang mendalam, kerana salah untuk mengubati simptom tersebut, tidak memperhatikan inti masalahnya.

Tugas utama adalah memastikan pengudaraan paru-paru normal. Untuk melakukan ini, pertama sekali, anda perlu berusaha untuk orang yang menderita patologi ini - anda perlu berhenti merokok, mula meningkatkan aktiviti fizikal anda.

Untuk rawatan ortopnea, di mana mustahil untuk bernafas ketika berbaring, sanitasi penyedutan ultrasonik dan imunoterapi sangat sesuai. Pelan rawatan umum untuk sesak nafas biasanya terdiri daripada aktiviti berikut:

  • Penghapusan fokus jangkitan di seluruh sistem pernafasan.
  • Normalisasi saluran gastrousus, limfatik, sistem kardiovaskular badan, sfera psikoemosi.
  • Imunomodulasi (meningkatkan imuniti).
  • Pengaktifan badan yang bertenaga.

Ubat-ubatan

  • Sekiranya penyakit pernafasan adalah penyebab dyspnea, pertama sekali, pakar perubatan mengesyorkan minum banyak minuman beralkali ringan.
  • Dengan keracunan badan, terapi infusi diperlukan - pengenalan cecair intravena (garam, hemodesis, reopoliglyukin dan lain-lain)

Sesak nafas yang disebabkan oleh bronkospasme dirawat dengan ubat-ubatan yang menghilangkannya. Ubat-ubatan tersebut dibahagikan kepada ubat jangka panjang dan jangka pendek..

Ubat bertindak pendek:

  • salbutamol (tablet, penyedut, larutan untuk digunakan dalam nebulizer).
  • fenoterol (aerosol, larutan untuk penyedutan);
  • terbutaline (tablet, suntikan, penyedutan).

Ubat bertindak panjang:

  • saltos (tablet);
  • formoterol (kapsul, penyedut);
  • Clenbuterol (tablet, sirap);
  • salmeterol (aerosol, serbuk untuk penyedutan);

Ubat berikut digunakan untuk melegakan bronkus:

  • atrovent - ipratropium bromida (penyedut, kapsul, suntikan).
  • Ubat gabungan:
  • Berodual (aerosol, penyelesaian untuk penyedut);
  • ditek (penyelesaian penyedutan)
  • Methylxanthines
  • aminophylline (tablet, suntikan intravena).

Bantuan pernafasan untuk asma:

  • natrium cromolyn (penyedut, kapsul);
  • nedocromil sodium (penyedut);
  • nalcrom (kapsul).

Terdapat ubat lain, tetapi hanya doktor pakar yang boleh menetapkan ubat tersebut. Ubat-ubatan sendiri untuk bentuk sesak nafas yang teruk boleh mengakibatkan akibat yang sangat serius..

Ubat-ubatan rakyat untuk sesak nafas

Di khasiat ubat rakyat terdapat resipi yang akan membantu mengembangkan bronkus dan melegakan sesak nafas.

  • Penyisipan buah-buahan dan bunga hawthorn, dicampur satu hingga satu, dilakukan seperti berikut: dengan tiga gelas air mendidih, tuangkan tiga sudu besar koleksi, dibahagikan kepada tiga dos selama satu hari.
  • Minyak madu dan juniper. Kon juniper (100 g) + mentega (50 g) + madu (150 g) melambung di tempat mandi air. Ambil dua sudu besar dengan teh setiap hari.
  • Bunga ungu (satu sudu besar) dituangkan dalam segelas air mendidih. Minum dua sudu besar empat kali sehari.

Gimnastik dengan sesak nafas

Latihan pernafasan yang sederhana akan membantu menyelesaikan masalah sesak nafas, apa pun penyebabnya..

  • Setelah menghembuskan nafas melalui udara mulut, anda perlu menghirupnya melalui hidung, kemudian menghembuskan nafas dengan kuat melalui mulut dan menarik perut, hitung hingga sepuluh. Tarik nafas melalui mulut sehingga udara masuk ke dalam perut, kemudian tarik ke dalam perut dan tahan nafas, kira-kira sepuluh. Latihan ini boleh dilakukan semasa duduk, berdiri dan bahkan berjalan: menghembus nafas - menghirup - menghembuskan nafas - menahan nafas - menghembuskan.
  • Latihan seterusnya harus dilakukan dengan berdiri atau duduk, menekuk siku. Buka telapak tangan anda supaya anda dapat melihatnya. Tangan mengepal dengan kuat sambil mengeluarkan nafas pendek yang bising (8 kali). Kemudian turunkan tangan anda selama lima hingga sepuluh saat dan lakukan latihan lagi. Jumlah pendekatan yang diperlukan - hingga dua puluh.

Anda boleh berkenalan dengan latihan lain dengan tenaga pengajar di gimnastik terapeutik. Sekiranya anda melakukannya secara berkala, anda boleh mengucapkan selamat tinggal sesak nafas selama-lamanya.

Contoh latihan untuk latihan pernafasan dalam video

Pencegahan sesak nafas

Agar tidak mendapat masalah seperti itu dan tidak mencari jalan untuk menyingkirkannya nanti, lebih baik memikirkannya terlebih dahulu dan mencegah timbulnya penyakit-penyakit yang menjadi penyebabnya. Untuk melakukan ini, patuhi peraturan hidup sederhana:

  • Mengekalkan keadaan psychoemotional yang normal.
  • Menolak tabiat buruk (alkohol, merokok dan lain-lain).
  • Adalah mustahak untuk memberi badan latihan biasa yang wajar - ini mungkin latihan pagi, berjalan kaki, menaiki tangga, berenang, dll..
  • Untuk mengawal kedudukan badan yang betul semasa tidur - kepala harus berbaring di bantal pada sudut 35-40 darjah.
  • Apabila gejala sesak nafas muncul, anda harus segera berjumpa doktor dan mengikuti semua cadangannya.
  • Lakukan senaman pernafasan sebelum sesak nafas - tidak pernah menyakitkan.

Terdapat banyak petua, ubat-ubatan dan ubat semula jadi yang tidak dapat dibahas dalam satu artikel. Akan sangat menarik jika anda berkongsi pengalaman menghilangkan sesak nafas dalam komen. Mungkin nasihat anda akan menjadikan hidup lebih mudah bagi seseorang.

Dyspnea - jenis, sebab, gejala dan rawatan pernafasan yang cepat dan sukar

Sesak nafas (dyspnea) - perubahan frekuensi dan kedalaman pernafasan, yang dirancang untuk meningkatkan jumlah oksigen yang masuk ke dalam badan. Pada ketika ini, seseorang mempunyai perasaan kekurangan udara, serta pernafasan yang cepat dan degupan jantung.

Pelanggaran penyedutan dan pernafasan itu sendiri bukan penyakit dan boleh berlaku sebagai tindak balas terhadap perubahan persekitaran atau aktiviti fizikal. Sekiranya dyspnea sendiri risau, dan sesak nafas sering berlaku, anda harus berjumpa doktor.

Gejala seperti itu boleh memberi isyarat masalah kesihatan yang serius..

Artikel ini akan membantu memahami apakah sesak nafas, menerangkan sebab-sebab sesak nafas dan cara-cara menghilangkan penyakit..

Etiologi masalah

Satu-satunya sebab sesak nafas berlaku dan degupan jantung menjadi lebih kerap adalah kekurangan oksigen dalam darah dan tisu. Dengan cara ini, badan berusaha untuk mengembalikan keseimbangan untuk mengelakkan kerosakan organ yang serius..

Perasaan kekurangan udara boleh berlaku pada orang yang sihat. Ini memprovokasi:

  • aktiviti fizikal yang berlebihan (terutamanya pada orang yang tidak terlatih);
  • dalam keadaan udara yang dilepaskan (pada ketinggian tinggi);
  • kegembiraan, tekanan;
  • kehamilan lewat;
  • bilik tertutup;
  • badan asing di saluran udara.

Nafas berbau kronik diperhatikan pada orang yang menderita osteochondrosis, neuralgia interkostal, atau cakera herniasi.

Sebab-sebab patologi utama, kerana sukar bagi seseorang untuk bernafas, adalah penyakit:

  • organ pernafasan (bronkitis, asma, radang paru-paru, pneumosklerosis, barah paru-paru);
  • jantung (aritmia, penyakit jantung koronari, perikarditis, serangan jantung, kegagalan jantung, neoplasma);
  • sistem saraf (trauma, bengkak, edema, strok);
  • anemia.

Faktor-faktor yang memprovokasi pernafasan berat dan berdebar-debar jantung termasuk ketidakaktifan fizikal, obesiti, merokok.

Dyspnea pada kanak-kanak berlaku dengan sebab yang sama seperti pada orang dewasa. Tetapi kerana fakta bahawa tubuh muda lebih rentan, bahkan gangguan homeostasis yang tidak signifikan dapat menyebabkan pernafasan cepat.

Dyspnea pada kanak-kanak boleh didaftarkan dengan latar belakang:

  • hipertermia;
  • suhu tinggi;
  • kegembiraan, tekanan;
  • alahan
  • rhinitis;
  • aktiviti fizikal;
  • edema laring, laringitis;
  • difteria;
  • asma bronkial;
  • pneumonia
  • emfisema
  • penyakit jantung;
  • anemia
  • penyakit sistem imun;
  • jangkitan virus;
  • ketidakseimbangan hormon;
  • terkena objek asing di sistem pernafasan;
  • fibrosis sista (malformasi kongenital).

Penting! Nafas yang cepat, seperti berdebar-debar jantung, pada masa kanak-kanak tidak selalu menjadi gejala yang membimbangkan. Anak yang sihat membuat pergerakan pernafasan lebih banyak daripada orang dewasa.

Norma fisiologi untuk kadar pernafasan

UmurKuantiti seminit
Baru Lahir50-60
0.5-1 tahun30-40
1-3 tahun30-35
5-10 tahun20-25
Akil baligh18-20

Sekiranya pernafasan bayi berbeza daripada rata-rata atau membimbangkan, anda harus berjumpa dengan pakar pediatrik. Hanya seorang doktor yang dapat menentukan dengan pasti adakah kanak-kanak mengalami sesak nafas.

Gejala

Dyspnea dicirikan oleh gejala umum dan tertentu. Yang terakhir ini disebabkan oleh patologi, akibatnya adalah kesukaran bernafas.

Sesak nafas dan kekurangan udara mempunyai gambaran klinikal berikut (baik pada pesakit dan orang yang sihat):

  • sakit dada dan tekanan;
  • bunyi yang tidak biasa semasa menghirup dan menghembus nafas (berdehit, bersiul);
  • masalah menelan;
  • sensasi koma dan penyempitan di kerongkong;
  • bernafas melalui mulut;
  • tekanan darah tinggi;
  • batuk;
  • menguap.

Tersedak, kebanyakan orang mula panik, jadi ketakutan, gegaran saraf, tingkah laku yang tidak sesuai ditambahkan pada gejala utama.

Dyspnea pada orang sakit disertai oleh gejala yang spesifik untuk patologi tertentu..

Kegagalan pernafasan dalam penyakit jantung

Sesak nafas dan kekurangan udara disertai dengan rasa sakit di dada dan di belakang bilah bahu. Sianosis kulit, pembengkakan pada bahagian bawah kaki diperhatikan. Pesakit tidak mempunyai cukup udara ketika menghirup, dan sesak nafas ketika rehat adalah kejadian yang kerap. Dalam penyakit yang teruk, perasaan kekurangan udara dapat terjadi ketika berbaring (pada waktu malam dalam mimpi).

Kegagalan pernafasan pada penyakit paru-paru dan saluran udara

Batuk dan sesak nafas pada seseorang menandakan pelanggaran sistem pernafasan.

Pesakit kekurangan udara ketika menghirup dan menghembus nafas. Pada peringkat awal penyakit ini, pernafasan yang cepat hanya muncul jika berlaku senaman fizikal, maka sesak nafas terjadi ketika berjalan dan pergerakan minimal.

Apabila penyakit berkembang ke tahap yang melampau atau tidak dapat dipulihkan, pernafasan buruk kronik dicatatkan.

Sesak nafas dengan asma adalah fenomena biasa bagi hampir 10% populasi dunia. Ia disertai dengan serangan asma, yang paling kerap berlaku pada waktu pagi atau malam. Pesakit mempunyai perasaan kekurangan udara, sakit dada, aritmia menyertainya, urat di leher meningkat.

Selari, batuk kering menyeksa. Tersedak, seseorang mungkin kehilangan orientasi di ruang angkasa dan kemampuan untuk bertindak balas dengan tepat. Kadang-kadang serangan membawa kepada kejang dan kehilangan kesedaran.

Kegagalan pernafasan dalam patologi sistem saraf

Pusat pernafasan terletak di otak. Pernafasan yang cepat boleh berlaku akibat gangguan struktur di medulla oblongata. Apabila sistem saraf pusat dijangkiti, pengasidan tisu dan kadar oksigen menurun, akibatnya pesakit mengalami pernafasan berat (kerap dan bising).

Kekurangan udara semasa bernafas diperhatikan pada orang yang menderita dystonia vegetovaskular (VVD), kerana pelanggaran bekalan darah ke organ dan tisu.

Nafas yang cepat disertai dengan mati rasa jari, berdering di telinga, pening. Sesak nafas ketika berjalan, terutama laju, dan ketika menaiki tangga sangat umum terjadi pada orang dengan VSD..

Pesakit yang menderita serangan histeria dan gangguan neurotik lain juga dapat merasakan sesak nafas. Tetapi pelanggaran penyedutan dan pernafasan seperti ini hanya bersifat dangkal dan secara langsung bergantung pada emosi. Seseorang mungkin menjerit "tercekik", tetapi tidak akan ada tanda-tanda hipoksia.

Jenis Gangguan Pernafasan

  1. Fisiologi. Sesak nafas semasa latihan fizikal, di kawasan pergunungan atau di dalam bilik yang sesak.
  2. Patologi. Ia berlaku kerana kerosakan organ dalaman. Kekurangan udara semasa bernafas dirasakan tidak hanya semasa bersukan atau usaha lain, tetapi sesak nafas muncul ketika rehat.

Berdasarkan ketika terdapat kekurangan udara semasa bernafas, jenis sesak nafas ini dibezakan:

Dispnea pernafasan didiagnosis jika udara tidak mencukupi semasa menyedut. Masalah timbul dengan latar belakang penyempitan jurang saluran udara. Pada masa kanak-kanak, dispnea inspirasi adalah tanda difteria atau jangkitan tekak lain..

Ciri khas jenis kedua dispnea adalah kesukaran untuk menghembus nafas. Ia muncul kerana penurunan diameter bronkus dan bronkiol. Dyspnea pada asma bronkial merujuk kepada jenis ini..

Punca Dyspnea Campuran - Gagal Jantung dan Penyakit Paru-Paru Yang Berat

Dalam praktik perubatan, adalah kebiasaan untuk membezakan 5 peringkat penyakit.

Untuk menentukan keparahan penyakit, doktor mengetahui berapa kerap dan dalam keadaan apa terdapat kekurangan udara semasa bernafas:

  • Permulaan. Sesak nafas semasa latihan fizikal, berlari, bermain sukan.
  • Mudah. Sesak nafas ketika berjalan di kawasan yang kasar atau berjalan di pergunungan..
  • Sedang. Panting berlaku ketika berjalan dengan kecepatan normal dan orang itu terpaksa berhenti untuk pulih.
  • Berat. Seseorang memerlukan rehat setiap 3-5 minit.
  • Sangat berat. Terdapat sesak nafas ketika rehat.

Diagnostik

Nafas berat, yang berlaku walaupun dengan sedikit usaha, adalah kesempatan untuk berunding dengan ahli terapi. Hanya setelah pemeriksaan dan diagnosis menyeluruh doktor akan memberi jawapan mengapa tidak cukup udara semasa bernafas dan apa yang harus dilakukan seterusnya.

Diagnostik melibatkan tinjauan dan pemeriksaan awal. Doktor mengetahui sama ada pesakit itu cedera dan penyakit kronik apa yang dihidapinya. Pemeriksaan pesakit dilakukan dengan menggunakan phonendoscope, yang memungkinkan untuk mengesan kehadiran mengi dan bersiul. Untuk menjelaskan gambaran klinikal, ujian makmal ditetapkan:

  • ujian darah;
  • analisis air kencing umum;
  • x-Ray dada;
  • elektrokardiogram;
  • Ultrasound jantung;
  • oksimetri nadi (menentukan tahap ketepuan hemoglobin dengan oksigen);
  • spirometri (mengukur isipadu dan kelajuan pernafasan);
  • capnometry (mengukur jumlah karbon dioksida semasa menyedut dan menghembus nafas).

Sekiranya pesakit dalam keadaan rehat, semua petunjuk adalah normal, maka ujian dijalankan dengan beban. Kajian sedemikian akan membantu mengenal pasti punca sesak nafas ketika berjalan dan bersenam. Untuk melakukan ini, gunakan ergometer basikal, atau tawarkan pesakit untuk menaiki tangga.

Untuk membuat diagnosis pesakit yang betul, pakar dari pelbagai bidang memeriksa: pakar pulmonologi, pakar kardiologi, pakar bedah, alahan, pakar neurologi.

Rawatan sesak nafas

Penting bagi setiap orang untuk mengetahui bukan sahaja apa itu - sesak nafas, tetapi juga dapat memberikan pertolongan cemas jika perlu.

Algoritma tindakan sebelum kedatangan doktor:

  • lebih senang untuk meletakkan pesakit atau meletakkannya di sebelahnya;
  • tanggalkan pakaian yang boleh menyusahkan pernafasan;
  • sediakan bekalan oksigen tambahan (buka tingkap atau berikan (jika ada) bantal oksigen);
  • cuba panaskan anggota badan (urut, botol air panas).

Orang yang menderita asma bronkial harus:

  • elakkan sentuhan dengan alergen;
  • selalu membawa ubat (inhaler, mucolytics).

Terapi ubat

Rawatan sesak nafas melibatkan rawatan penyakit itu sendiri, yang menjadi penyebabnya. Tetapi untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit, ubat digunakan untuk menghentikan gejala yang tidak menyenangkan. Pesakit ditetapkan:

  • dana yang mengembangkan bronkus (Atrovent, Berodual, Ipratropium asli);
  • agonis beta-adrenergik (salbutamol, indacaterol);
  • metilxanthines (Teotard, Teopeck);
  • hormon steroid yang dihirup (Ingacort, Pulmicort, Bekotid);
  • mukolitik (Bizolvon, Lazolvan, Ambrosan);
  • antispasmodik (Hyoscyamine, Buscopan);
  • ubat penenang (Persen, Novo-passit);
  • kompleks multivitamin (Aerovit, Polyvitaplex).

Pembedahan

Mereka menggunakan rawatan pembedahan jika perlu untuk membuang tumor yang mempengaruhi parameter inspirasi dan kadaluarsa.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Apa itu kegagalan pernafasan - mereka telah lama mengetahui, oleh itu, ubat-ubatan rakyat telah mengumpulkan banyak petua tentang cara menghilangkan sesak nafas.

  1. Sekiranya seseorang tidak mempunyai udara yang cukup ketika menghirup, disarankan untuk menggunakan infusi madu, lemon dan bawang putih untuk mengurangkan keadaannya. Untuk menyiapkannya, ambil 0.5 liter madu, 5 lemon dan 5 kepala bawang putih. Jus diperah dari lemon, bawang putih yang dihancurkan dihancurkan, dan kemudian semuanya dicampur dengan madu. Campuran ditekankan di bawah penutup di tempat yang gelap selama seminggu. Ambil 4 sudu kecil. sekali sehari selama 2 bulan.
  2. Sekiranya anda bimbang tentang sesak nafas ketika rehat (sangat penting bagi orang yang mempunyai berat badan berlebihan), anda boleh mengambil infus bawang putih dan jus lemon. 175 g bawang putih yang dikupas dan tumbuk dicampurkan dengan jus 12 lemon. Infusi dibiarkan di bank selama sehari (ditutup dengan kain kasa di atas), tidak lupa untuk menggoncang secara berkala. Ambil 1 sudu kecil. sebelum tidur, sebelum ini tersumbat sedikit air.
  3. Manfaat besar bagi sistem pernafasan secara keseluruhan adalah susu kambing segar. Ia mesti diminum semasa perut kosong beberapa kali sehari..

Penting! Penggunaan ubat-ubatan rakyat mesti dilakukan di bawah pengawasan doktor!

Latihan

Untuk memudahkan pernafasan, doktor mencadangkan melakukan tindakan seperti itu:

  • duduk tegak dan luruskan bahu anda;
  • tapak tangan diletakkan di dada (bawah);
  • bernafas melalui hidung anda tanpa menarik nafas panjang.

Latihan dilakukan setiap 40-45 minit sepanjang hari.

Pencegahan

Tidak ada cadangan yang dapat melindungi 100% dari sesak nafas. Adalah mungkin untuk mengurangkan kemungkinan kejadiannya jika:

  • berhenti merokok;
  • menjalani gaya hidup aktif;
  • bersukan;
  • mengawal berat badan anda;
  • elakkan tekanan;
  • merawat penyakit tepat pada masanya yang menyebabkan sesak nafas;
  • kerap menjalani pemeriksaan rutin.

Ramalan

Prognosis untuk kehidupan adalah baik. Pengecualian adalah dispnea inspirasi yang disebabkan oleh benda asing yang memasuki saluran pernafasan, serta dyspnea pada waktu rehat, yang timbul dengan latar belakang penyakit pernafasan yang teruk, penyakit jantung atau trauma.

Punca dan rawatan sesak nafas semasa berjalan pada orang tua

Dalam perubatan, dyspnea disebut dyspnea. Keadaan ini bersifat patologi apabila frekuensi dan kedalaman inspirasi berubah. Punca sesak nafas ketika berjalan boleh bersifat tidak patologi. Pada orang yang sihat, keadaan berlaku akibat tekanan dengan badan yang lemah atau kekurangan oksigen, jika orang berada di tempat tertutup, gunung. Keadaan ini cepat pulih. Pada orang tua, masalahnya sering muncul, mereka sukar bernafas, dan ini biasanya merujuk kepada keadaan patologi.

Sebab utama

Penyebab sesak nafas ketika berjalan pada orang tua merujuk kepada kegagalan pernafasan, kerana tubuh tidak dapat menormalkan komposisi gas darah. Selalunya, sesak nafas pada orang tua ketika berjalan berlaku akibat penyakit jantung, saluran darah, dan juga sistem saraf. Sekiranya dyspnea muncul setelah berjalan pada orang tua, anda harus berjumpa doktor pada mulanya untuk menentukan sebab-sebabnya dan memilih rejimen rawatan.

Penyebab utama pada orang tua adalah seperti berikut:

  1. Beban yang kuat pada badan. Sekiranya orang tua lemah, mereka tidak melakukan latihan berterusan, maka semasa berjalan sesak nafas adalah ketika menaiki tangga atau setelah berjalan-jalan lama. Dalam kes ini, semuanya mudah dihentikan dan sudah cukup untuk mula melakukan beban kecil dan kereta api.
  2. Anemia. Mual disebabkan oleh tahap hemoglobin yang rendah. Dengan anemia pada orang tua, gejala serupa tidak dapat hilang dengan sendirinya, dan terapi khas akan diperlukan.
  3. Ketidakstabilan emosi atau mental. Tekanan, kegelisahan dan luahan emosi yang lain boleh menyebabkan serangan semasa berjalan. Keadaan ini tidak hanya ciri-ciri orang tua, tetapi juga orang muda. Sekiranya disebabkan oleh gejala ini, anda perlu menghubungi doktor.
  4. Berat badan berlebihan. Dengan kegemukan dan masalah lain dengan berat badan semasa pergerakan, kesukaran bernafas selalu muncul. Sebabnya ialah peningkatan beban pada badan, pil dan ubat-ubatan lain tidak akan membantu, anda perlu menurunkan berat badan untuk melegakan. Orang tua yang berlebihan berat badan perlu menyesuaikan diet mereka dan memantau berat badan mereka..
  5. Penyakit paru. Sebarang patologi sistem pernafasan dan paru-paru menyebabkan kegagalan pernafasan ketika berjalan. Orang tua yang menderita penyakit paru-paru akan mengalami sesak nafas yang kuat, dan hanya pakar pulmonologi yang akan membantu mengatasi masalah tersebut.
  6. Kegagalan jantung. Dalam keadaan ini, selalu akan sukar bernafas, terutama pada usia tua. Gejala itu masih muncul dalam keadaan terlentang, jika anda duduk, keadaan bertambah baik, dan serangan berlalu. Keadaannya berbahaya dan mesti didiagnosis, dan dirawat untuk menghilangkan komplikasi..
  7. Asma jantung. Dengan diagnosis seperti itu, pada usia tua, serangan akan berlangsung selama beberapa jam setelah pergerakan. Di samping itu, patologi boleh menyebabkan edema paru. Sekiranya gejala berpanjangan, maka pasukan ambulans mesti dipanggil.
  8. Trombofilia paru. Keadaan ini adalah yang paling berbahaya, bahkan badan muda boleh mengalami sesak nafas yang teruk dan akibat negatif.

Sekiranya selepas berjalan terdapat kekurangan udara pada orang tua, ditambah dengan batuk, sakit dada dan kemerahan pada kulit, maka bantuan harus segera dipanggil. Keadaan ini mungkin merupakan tanda pembekuan darah bergerak ke arteri pulmonari, mengakibatkan kematian..

Pengelasan

Dyspnea pada usia tua adalah berbeza, dalam perubatan terdapat klasifikasinya, yang merangkumi subspesies tersebut:

  1. Hati. Walaupun pada peringkat awal penyakit dan kegagalan jantung, kerengsaan pusat pernafasan berlaku, pengudaraan paru-paru menjadi lebih kuat, sehingga pernafasan menjadi sukar semasa berjalan. Dyspnea dalam kes ini berlaku bukan hanya ketika berjalan, tetapi juga semasa latihan fizikal, makan. Semasa penyakit itu berkembang, gejala semakin meningkat. Sebab utama adalah kekurangan oksigen dalam darah.
  2. Pulmonari. Sebarang penyakit atau kerosakan sistem pernafasan menyebabkan sesak nafas semasa berjalan. Penyebab utama adalah keracunan gas.
  3. Serebrum Kerengsaan pernafasan langsung berlaku. Penyebabnya termasuk penyakit otak, kecederaan kepala, radang. Sesak nafas ketika berjalan pada orang yang berusia lanjut boleh melanggar sistem saraf. Sekiranya orang tua dijangkiti, maka selain sesak nafas, suhu akan meningkat semasa berjalan dan toksin yang dilepaskan akan mula menekan pernafasan..
  4. Hematogen. Jenis ini terdiri daripada mengubah komposisi darah, yang menyebabkan kerosakan. Antara penyebab utamanya ialah anemia, diabetes, asidosis. Juga dalam kumpulan ini termasuk ketagihan alkohol dan nikotin.

Mengetahui klasifikasi asas sesak nafas pada orang tua ketika berjalan, adalah mungkin untuk mempermudah pencarian penyebab utama.

Selain klasifikasi, sesak nafas ketika berjalan dibahagikan kepada jenis:

  1. Tamat tempoh - sukar bagi seseorang untuk menarik nafas, kerana lumen di bronkus menyempit. Selalunya, dyspnea berlaku akibat COPD..
  2. Inspirasi - orang tidak dapat menarik nafas, kerana lumen menyempit bukan sahaja di bronkus, tetapi juga di trakea.
  3. Campuran adalah bentuk sesak nafas yang paling biasa pada usia tua ketika berjalan. Seseorang tidak dapat menghirup dan menghembuskan nafas secara normal, lebih kerap disebabkan oleh penyakit jantung.

Mengetahui mengapa serangan muncul, sukar untuk bernafas, anda perlu menangani gejala tambahan serangan tersebut.

Simptomologi

Sekiranya, selepas pergerakan pada orang tua, sesak nafas bermula, maka ia dapat dikenali oleh gejala ciri:

  1. Menjadi pernafasan yang kerap dan pendek.
  2. Palpitasi.
  3. Nadi meningkat.
  4. Tercekik.
  5. Nafas semakin kuat.
  6. Kedalaman nafas berubah.

Kesukaran bernafas pada usia tua muncul dalam situasi yang berbeza:

  1. Semasa berjalan - serangan yang disebabkan oleh kerja jantung.
  2. Berjalan tangga - menunjukkan jangkitan paru-paru berjangkit, berlaku dengan selesema.
  3. Berada dalam keadaan sejuk - alergi terhadap selesema akibat penyakit paru-paru.
  4. Pada waktu malam semasa tidur - bercakap mengenai genangan otot jantung.

Sekiranya pada orang tua sesak nafas hanya bermula ketika berjalan, maka perlu untuk menentukan penyebabnya dan hanya kemudian menggunakan rejimen rawatan yang betul. Untuk terapi, tentu saja, anda boleh menggunakan kaedah alternatif, tetapi mereka tidak selalu dapat mengatasi kegagalan pada orang tua. Rawatan diri tidak digalakkan, terutamanya dengan sesak nafas yang teruk.

Kemungkinan bahaya

Dyspnea akibat berjalan kaki pada orang tua boleh menjadi gejala yang sangat berbahaya. Sekiranya serangan seperti itu berlaku, anda mesti berjumpa doktor. Dia akan dapat menentukan patogenesis, melakukan kumpulan ujian untuk menentukan penyebabnya dengan tepat. Oleh kerana terdapat banyak faktor dyspnea pada orang tua, mustahil untuk segera menjalankan terapi. Sekiranya penyebabnya ada di jantung, ahli terapi merujuk orang tua ke pakar kardiologi.

Semua akibat dan komplikasi sesak nafas ketika berjalan adalah berbeza, bergantung pada diagnosis:

  1. Status asma - kesan asma, yang merupakan peningkatan risiko bagi orang tua. Edema paru berlaku akibat kemunculan dahak tebal, di mana hipoksia bermula. Orang tua akan mengalami sawan bukan sahaja ketika berjalan, tetapi juga ketika rehat. Dyspnea kuat, dilengkapi dengan kulit biru. Ambulans mesti disediakan, jika tidak, kematian berlaku.
  2. Serangan jantung - muncul dengan penyakit jantung, yang mana terapi tidak boleh dijalankan. Dalam kes ini, darah tidak mengalir dalam jumlah yang tepat ke jantung, kematian berlaku. Bantuan tepat pada masanya untuk mengelakkan kematian, akibat yang serius.
  3. Kegagalan pernafasan adalah patologi kronik apabila pertukaran gas di paru-paru berubah. Dalam kes ini, akan berlaku kerosakan semua organ dalaman, bahkan otak. Pada orang tua, bukan sahaja sesak nafas muncul ketika berjalan, tetapi juga sakit kepala yang kerap.
  4. Pneumosklerosis - tisu paru-paru dengan perubahan patologi menjadi penghubung. Semakin merebak, semakin teruk penyakit ini.
  5. Penangkapan jantung secara tiba-tiba - muncul dengan iskemia dan kegagalan organ. Patologi jantung adalah penyebab utama kematian pada orang tua.

Rawatan bergantung pada sebabnya, dan hanya seorang doktor yang boleh menetapkan ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat. Pada usia tua, ubat-ubatan dapat ditoleransi dengan buruk, kerana terdapat lebih banyak penyakit kronik dengan usia daripada pada orang muda. Kerana ini, ubat-ubatan diresepkan dengan teliti dan ketat secara individu..

Rawatan

Rawatan dyspnea pada orang tua selepas berjalan diresepkan secara eksklusif setelah diagnosis. Sekiranya langkah-langkah konservatif tidak memberikan hasil, maka doktor boleh menetapkan pembedahan.

Ubat

Untuk rawatan perubatan sesak nafas pada orang tua setelah berjalan, ubat berikut boleh digunakan:

  1. Glikosida adalah sediaan herba yang dapat menyokong kerja jantung, tetapi jika anda menggunakannya dalam dos yang kecil, peningkatan kadarnya adalah racun. Digunakan untuk meningkatkan fungsi kontraktil. Persediaan bersifat kumulatif dan digunakan dalam jangka masa yang lama. Antara ubat yang mungkin ditetapkan Digoxin, Strofantin.
  2. Diuretik - ubat semacam itu digunakan bukan hanya untuk sesak nafas pada orang tua ketika berjalan, tetapi juga untuk pelbagai penyakit jantung dan paru-paru, yang ditambah dengan edema. Dadah membolehkan anda membuang lebihan cecair, menormalkan tekanan. Antara ubat yang berkesan, hidroklorotiazida, Furosemide diasingkan. Ubat diuretik disyorkan untuk jangka masa panjang dalam dos yang kecil. Melebihi dos membawa kepada perkembangan komplikasi.
  3. Vasodilators - menguatkan sistem vaskular. Pada orang tua, dinding kapal menjadi rapuh, jadi ubat sering diresepkan oleh doktor dengan sesak nafas ketika berjalan dan gejala lain. Dadah menguatkan dan melebarkan saluran darah. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, selepas pentadbiran, tekanan dapat menurun, yang memperburuk keadaan orang tua. Pil yang berkesan termasuk Isoket, Cardix, Apressin.
  4. Bronkodilator - mengembang lumen di bronkus. Sebilangan ubat menghilangkan serangan sesak nafas ketika berjalan pada orang tua 5 minit selepas pengingesan. Salbutamol, Fenoterol diresepkan untuk rawatan. Mereka bukan sahaja dapat menghilangkan sesak nafas, tetapi juga menghilangkan kekejangan.
  5. Antibiotik - disyorkan untuk penyakit berjangkit badan. Ciprofloxacin, Azithromycin boleh digunakan untuk rawatan..

Selain penggunaan ubat-ubatan pada orang tua dengan sesak nafas setelah berjalan, latihan pernafasan mesti dilakukan, dan pernafasan harus dilakukan untuk meningkatkan fungsi paru-paru. Untuk melakukan ini, tarik nafas dalam-dalam dengan hidung dan hembuskan dengan perut anda. Latihan ini mungkin tidak berfungsi dengan segera, tetapi anda perlu mencuba.

Ubat rakyat

Untuk menghilangkan sesak nafas ketika berjalan, orang tua dianjurkan untuk menggunakan ubat untuk menyingkirkan punca. Sekiranya orang tua mengalami sesak nafas akibat emosi, tekanan dan sebab fisiologi lain, maka anda boleh menggunakan resipi untuk ubat alternatif. Yang paling berkesan adalah:

  1. Untuk 500 ml madu tambahkan 5 kepala bawang putih dan jus 5 lemon. Berikan penekanan kepada ubat tersebut dan ambil 1 sudu besar. 4 asas sehari selama 2 bulan. Selepas itu sesak nafas ketika berjalan tidak akan muncul.
  2. Dalam segelas air mendidih tambahkan 2 sudu besar. daun birch cincang dan biarkan selama satu jam untuk meresap. Tapis minuman, tambah 1/3 sudu kecil. soda dan minum 1 sudu besar. tiga kali sehari sebelum makan.
  3. Sekiranya sesak nafas ketika berjalan pada orang tua disebabkan oleh tekanan, maka anda perlu menggunakan teh menenangkan biasa berdasarkan chamomile, balsem lemon dan ramuan lain, yang dapat melemaskan sistem saraf.
  4. Keluarkan partition dari walnut, tambahkan 500 ml vodka hingga 1 cawan dan biarkan hingga 14 hari. Minum 3 sudu besar. 1 kali sehari, dicairkan dalam air.
  5. Sekiranya orang tua menghidap penyakit jantung, kegagalan organ, akibatnya sesak nafas muncul ketika berjalan, kemudian tambahkan 1 sudu hingga 200 ml air mendidih. kacang astragalus, biarkan selama 2 jam dan tapis. Masukkan 1 sudu besar. madu dalam minuman dan minum sebelum makan pada waktu pagi dan petang.
  6. Sesak nafas ketika berjalan pada orang tua kerana penyakit jantung dikeluarkan menggunakan rebusan berdasarkan kepingan cranberry dan viburnum. Alat sedemikian menggantikan teh biasa.

Apa-apa resep rakyat harus dibincangkan dengan doktor sebelum digunakan, terutama pada orang tua.

Pencegahan

Hasil cepat dengan sebarang jenis rawatan untuk sesak nafas pada orang tua adalah mungkin dengan penggunaan langkah pencegahan. Semua peraturannya sangat mudah:

  1. Perkara pertama di usia tua adalah mengawal emosi, cuba jangan masuk ke dalam keadaan tertekan.
  2. Anda mesti mematuhi semua peraturan gaya hidup sihat. Penting bagi orang tua untuk melepaskan kopi, rokok dan alkohol, serta mematuhi peraturan pemakanan. Dalam kes ini, sesak nafas semasa berjalan tidak akan muncul, dan penyakit jantung dan organ lain akan memintas orang.
  3. Pada usia tua, berguna untuk melakukan aktiviti fizikal yang minimum. Cukup latihan pagi, berjalan atau berlari. Oleh kerana itu, sesak nafas akan mula menguncup, dan berjalan atau berlari dapat menguatkan jantung dan sistem lain..
  4. Untuk mengawal berat badan, kerana pound tambahan adalah penyebab utama penyakit vaskular dan jantung. Akibatnya, bukan sahaja sesak nafas muncul ketika berjalan, tetapi juga sensasi tidak menyenangkan yang lain.

Pencegahan boleh merangkumi penggunaan pelbagai latihan pernafasan, yang cukup untuk digunakan selama 10-15 minit sehari. Untuk sebarang penyakit atau gangguan fungsi organ dan sistem lain, anda perlu menghubungi doktor tepat pada masanya, yang dapat membuat diagnosis, memilih rawatan.

Apakah sesak nafas psikogenik dengan neurosis, VSD dan bagaimana menyingkirkannya?


Aduan sesak nafas dengan neurosis dan VVD, yang tidak lebih daripada manifestasi tubuh dari neurosis yang sama, adalah salah satu yang paling biasa di antara semua gejala fizikal gangguan kecemasan.

Yang tidak menghairankan, kerana bernafas adalah perkara pertama yang berubah pada dasar saraf. Dan takut mati lemas adalah yang paling dalam dan tidak dapat ditanggung oleh manusia.

Manifestasi dispnea saraf

Gejala sesak nafas psikogenik termasuk:

  • perasaan bahawa anda bernafas (biasanya kita tidak menyedarinya);
  • perasaan kekurangan udara;
  • perasaan bahawa sukar bernafas, tidak mungkin untuk menarik nafas penuh dan menangkap udara yang cukup dengannya;
  • keperluan untuk membengkak dan tercekik;
  • fikiran bahawa anda harus memaksa diri untuk bernafas, dan jika anda terlupa melakukan ini, maka pernafasan anda akan berhenti serta merta;
  • kerap menguap;
  • sesak nafas, seperti selepas berlari, tetapi benar-benar keluar tanpa alasan yang jelas.

Semua gejala ini dapat menampakkan diri pada masa yang sama atau berjaya antara satu sama lain. Dan hanya satu atau dua daripadanya yang boleh menang.

Kadang-kadang masalah pernafasan timbul dengan alasan saraf yang jelas, iaitu, ia jelas berkaitan dengan sebarang peristiwa tekanan dalam hidup. Dan kadang-kadang mereka datang seolah-olah tidak dari mana.

Mereka boleh mengganggu sepanjang hari. Dan ia boleh berlaku hanya dalam waktu yang berasingan. Boleh dikunjungi setiap hari. Dan hanya sesekali mereka dapat muncul.

Setelah bersusah payah bernafas dengan VSD menampakkan diri secara terpisah dari gejala penyakit yang lain, dan sekali menambahnya.

Bagi sesetengah orang, angin bergaya yang bertiup di wajah menimbulkan peningkatan perasaan bahawa mereka sukar bernafas..

Walau bagaimanapun, sangat mustahil anda akan menemui apa-apa. Sekiranya anda mempunyai patologi yang menyebabkan masalah pernafasan sebenar, anda pasti sudah lama mengetahuinya. Hanya sesak nafas dalam neurosis, VVD adalah gejala yang tidak pernah menemui bukti perubatan, kecuali membuat diagnosis yang sama - dystonia vegetatif-vaskular.

Punca berlakunya

Hiperventilasi

Sebab pertama dyspnea dengan VSD. Oleh kerana dystonia vegetatif-vaskular hanyalah gambaran tubuh dari tekanan dan kegelisahan yang berterusan, orang yang menderita momok ini sering memaksa nafas mereka. Tanpa menyedarinya. Bagaimanapun, mereka sentiasa bersiap untuk berlari atau menyerang. Walaupun nampaknya ini salah sama sekali.

Bagaimanapun, ini betul. Oleh itu, badan mereka memperkenalkan lebih banyak oksigen daripada yang diperlukan. Dan mengeluarkan lebih banyak karbon dioksida daripada yang sepatutnya. Lagipun, dia bersiap untuk kerja otot yang aktif. Yang pada akhirnya tidak. Oleh itu, keadaan hiperventilasi berkembang, yang sering dirasakan oleh seseorang kerana kekurangan udara, sesak nafas.

Tahan nafas

Selalunya, sukar untuk bernafas dengan VSD hanya kerana seseorang tidak bernafas. Sebilangan neurotik yang yakin bahawa mereka mempunyai penyakit jantung dan / atau paru-paru mengembangkan jenis pernafasan "hemat" untuk diri mereka sendiri: mereka mula bernafas secara dangkal. Nampaknya mereka dengan cara ini mengurangkan beban pada sistem tubuh yang berpenyakit.

Sudah tentu, kesan daripada tingkah laku "hemat" itu bertentangan dengan apa yang diharapkan. Sesak nafas muncul, perasaan kekurangan udara. Tetapi bagaimana mereka tidak dapat muncul jika seseorang benar-benar menahan nafas?

Lebihan otot pernafasan

Sukar bernafas dengan VVD kerana otot pernafasan terlalu tegang. Seperti semua otot rangka yang lain.

Malah ada yang secara khusus mengetatkan otot perut. Oleh itu, bagi mereka bahawa jantung tidak berdegup kencang, tetapi tidak bernafas dalam-dalam. Dan semestinya selamat.

Sudah tentu, terlalu banyak otot di dada, perut dan punggung tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan atau kesihatan. Tetapi secara subjektif, ia dapat dianggap sebagai kesukaran bernafas..

Mengeringkan membran mukus saluran pernafasan atas

Sukar bernafas dari saraf kerana mukosa hidung mengering. Pengeringan ini dikaitkan dengan kekejangan kapilari membran mukus, berkembang dengan latar belakang tekanan..

Sekali lagi, kekejangan seperti itu tidak mengancam nyawa, tetapi boleh menyebabkan neurotik membuka mulutnya dan mulai membengkak seolah-olah dia sedang berlari atau menderita hidung berair yang teruk.

Bukan sahaja mukosa hidung, tetapi juga tekaknya boleh mengering. Dan ini sering menyebabkan batuk secara saraf.

Degupan jantung

Sesak nafas dengan neurosis sering terjadi dengan latar belakang peningkatan degupan jantung, yang, pada gilirannya, secara langsung berkaitan dengan keadaan cemas di mana orang itu berada.

Semakin kuat nadi, semakin kerap nafas. Ini adalah kebiasaan..

Ketakutan, kecurigaan dan hipersensitiviti

Itulah sebabnya sebab utama masalah bernafas kerana masalah saraf adalah kecurigaan (pemantauan kesejahteraan seseorang secara berterusan) dan ketakutan apabila sesuatu menjadi "salah" dengan keadaan badan.

Sering kali, serangan ketakutan mati lemas, berkembang menjadi serangan panik, berkembang seperti berikut:

  • orang itu gugup;
  • dia mempunyai perubahan semula jadi dalam pernafasan yang memprovokasi perkembangan "gejala sesak nafas";
  • diikuti oleh ketakutan;
  • dan selepas ketakutan, gejala semakin meningkat;
  • peningkatan rasa takut, panik, dll..

Jadi terdapat serangan akut sesak nafas psikogenik, sering berkembang menjadi serangan panik.

Pada masa yang sama, masalah pernafasan dengan VVD juga mungkin kronik. Dalam kes ini, panik akut tidak berkembang. Tetapi seseorang selalu berfikir bahawa dia "sukar bernafas, tidak cukup udara, sekarang dia akan mati lemas, dll.".

Dengan latar belakang pemikiran seperti itu yang menyebabkan pergolakan saraf kronik, sesak nafas psikogenik kronik juga berlaku. Oleh kerana neurotik sentiasa bimbang, mendengar dirinya sendiri, dan oleh itu selalu "tercekik.

Pemikiran kewajipan yang tidak rasional

Oleh itu, orang yang mengalami sesak nafas dengan neurosis selalu berfikir bahawa mereka tercekik. Fikiran ini bersifat obsesif. Rasa curiga tinggi.

Namun, selain pemikiran ini, mereka juga memiliki pemikiran kewajiban yang tidak rasional, yang dalam hal ini meyakinkan mereka bahawa mereka:

  • mesti sentiasa bernafas sekata;
  • mereka mungkin tidak mahu menarik nafas dalam-dalam;
  • mereka tidak boleh mempercepat pernafasan;
  • tidak boleh mengeringkan hidung, dll..

Tetapi manusia bukan robot. Fungsi organ dalamannya sentiasa berubah sedikit. Dan ini adalah kebiasaan.

Semua orang di Bumi "tersedak" dari semasa ke semasa. Mereka tidak takut. Sama sekali tidak memperhatikannya.

Lihat pelajar darjah satu. Dia duduk dan memaparkan huruf pertama dalam hidupnya. Mulut terbuka. Terengah-engah dari ketegangan.

Dalam keadaan ini, wakil akan segera memutuskan bahawa sukar baginya untuk bernafas, tidak cukup udara, dll. Tetapi pelajar kelas satu tidak menyedari bahawa dia "tercekik." Dia tidak perasan kerana tidak ada pemikiran yang tidak rasional di kepalanya sehingga dia tidak boleh membusung. Dan jika bernafas, maka inilah akhirnya.

Terdapat pemikiran seperti itu di kepala neurotik. Oleh itu, perubahan normal dalam pernafasan yang disebabkan oleh ketegangan saraf, dia menganggap sebagai gejala penyakit serius. Takut. Dan pergi...

Cara menyingkirkan?

Rawatan dyspnea dengan VVD boleh dibahagikan kepada dua bahagian. Ini adalah ambulans. Dan - penyelesaian lengkap untuk masalah tersebut.

Cara cepat menghilangkan simptom?

Pertama sekali, cuba buat pernafasan anda lebih sekata dan sekata. Sekiranya anda mengalami hiperventilasi, anda perlu bernafas dengan kurang dalam. Sekiranya kelewatan - sebelum menarik nafas lebih dalam. Oleh kerana secara subjektif kedua-dua keadaan ini tidak selalu mudah dibezakan, cubalah skema ini:

  • tarik nafas dalam-dalam, tetapi tidak berlebihan;
  • hitung hingga 4 dan kemudian hembuskan nafas (sepenuhnya, jangan "ganti diri");
  • hitung lagi hingga 4 dan tarik nafas lagi, dll..

Corak pernafasan ini dapat membantu hiperventilasi, dan dengan kegagalan pernafasan..

  1. Sekiranya anda merasa sukar untuk bernafas kerana blok otot, ketatkan (sangat) otot perut dan belakang anda dan tahan selama 10 saat. Kemudian berehat. Ulangi 2 kali lagi.
  2. Sekiranya anda merasakan bahawa semua selaput lendir kering, cukup lembapkan dengan air..

Jalan yang tidak tergesa-gesa membantu mengembalikan irama pernafasan yang normal. Tetapi hanya jika pada masa ini anda tidak mengalami ketakutan agorafobik. Serta senaman ringan. Tetapi sekali lagi, hanya jika anda tidak takut kepada mereka, jangan berfikir bahawa aktiviti fizikal boleh menyebabkan kemudaratan yang tidak dapat diperbaiki pada tubuh anda yang sakit.

Rawatan sejati

Melegakan gejala kesukaran bernafas dengan VVD berguna untuk melegakan keadaan. Tetapi ia tidak membantu menghilangkan neurosis dengan cara apa pun. Oleh itu, tidak kira bagaimana anda cuba bernafas secara merata dan dengan perbelanjaan, tidak kira bagaimana otot anda berehat, sesak nafas psikogenik akan tetap kembali. Atau digantikan dengan gejala lain.

Oleh itu, jika anda ingin berhenti tercekik sekali, anda perlu bekerja dengan neurosis anda, dan bukan dengan manifestasi badannya yang disebut VVD.

Penyembuhan sebenar untuk neurosis dalam semua aspeknya memerlukan bantuan psikoterapi yang mempraktikkan terapi tingkah laku kognitif. Oleh kerana rawatan sedemikian tidak dapat diakses oleh semua orang, anda boleh mula bekerja dengan pemikiran tidak rasional anda sendiri.

Mustahil untuk menerangkan amalan terapi kognitif-tingkah laku dalam satu artikel di laman web ini. Sebilangan besar maklumat saintifik dikhaskan untuk soalan ini. Walau bagaimanapun, anda boleh menggariskan secara ringkas prinsip kerja secara langsung dengan gejala ketakutan sesak nafas, sesak nafas psikogenik.

Atasi gejala anda seperti berikut..

  • Ambil sehelai kertas dan sebatang pen. Perlu - tidak ada peranti elektronik.
  • Tuliskan secara terperinci semua pemikiran tidak rasional anda mengenai pernafasan anda. Tulis secara terperinci dan jelas semua yang anda fikirkan.

Oleh itu, langsung dan tulis:

Saya percaya bahawa pernafasan saya mesti sentiasa sempurna. Sekiranya tidak lancar, saya akan mati.

Saya percaya bahawa jika hidung saya kering dan saya membuka mulut, ini bermaksud bahawa saya sakit parah dan akan mati lemas.

Saya berpendapat bahawa jika saya menarik nafas "ekstra", saya mempunyai penyakit jantung yang serius atau patologi sistem pernafasan.

Oleh itu, tuliskan semuanya secara terperinci. Jangan terlepas apa-apa. Anda akan mempunyai banyak pemikiran. Bukan 1 atau 2. Sekiranya anda tidak dapat menulis lebih dari 1, maka anda tidak mencarinya dengan teruk. Sembunyikan dari diri sendiri.

  • Kemudian pada helaian kertas yang lain juga tuliskan secara terperinci dan terperinci penolakan setiap pemikiran anda yang tidak rasional.

Pemikiran: Saya percaya bahawa pernafasan saya mesti sentiasa sempurna. Sekiranya tidak lancar, saya akan mati.

Pembetulan: mengapa saya memutuskan bahawa saya harus bernafas seperti robot, selalu sama rata? Adakah ada orang di dunia yang bernafas seperti itu? Tetapi adakah orang yang menjalani rawatan intensif pada pengudaraan mekanikal. Dan itu bukan fakta. Tidakkah saya menggembirakan ketika saya menjalankan sekolah merentas desa atau menulis ujian matematik? Dan bahawa saya mati kerana seluar ini? Lalu mengapa saya memutuskan bahawa saya akan mati darinya sekarang?

Dan seterusnya, seterusnya..

Tulis secara terperinci. Jangan malas. Ini adalah untuk kepentingan terbaik anda. Cuba tulis seberapa banyak bantahan untuk setiap pemikiran yang tidak rasional. Tiada satu.

Anda boleh yakin bahawa setelah anda memikirkan dengan teliti semua pemikiran tidak rasional anda mengenai pernafasan, anda akan berasa lebih baik. Walau bagaimanapun, satu kajian sedemikian tidak mungkin mencukupi. Kemungkinan besar ia perlu diulang beberapa kali.