Maksud perkataan "Tidak berhati-hati"

1.

Harta Mengikut Nilai pelengkap tanpa perhatian; kurang perhatian.

Daripada "panci" dia mendapat "karul", bukan "serbuk gergaji" -

"Okilki". "Ini dari perhatian," kata Olga Nikolaevna. Nosov, Vitya Maleev di sekolah dan di rumah.

2.

Sikap tidak peduli, acuh tak acuh terhadap.

Tunjukkan perhatian pada rakan.

Andreev [ahli keluarga] diperlakukan dengan sedikit perhatian dan pengabaian. Grigorovich, Kehidupan yang Gagal.

Perhatian (perhatian terganggu): apa itu, penyebab dan rawatan pelupa pada orang dewasa dan kanak-kanak, apa yang harus dilakukan jika saya tidak dapat menumpukan perhatian

Terdapat beberapa bentuk keadaan manusia ini, masing-masing mempunyai gambaran etiologi tersendiri. Hanya doktor yang dapat menentukan penyebab sebenar proses patologi dengan menjalankan prosedur diagnostik yang diperlukan. Ubat diri tidak digalakkan.

Tanda ADHD pada kanak-kanak

Terdapat 2 jenis memori: jangka pendek dan jangka panjang. Jangka pendek - menangguhkan maklumat untuk waktu yang singkat, tanpa memahami intipati maklumat. Seseorang dapat mengingat melodi, kata-kata dari lagu atau iklan. Dalam ingatan jangka panjang, maklumat dianalisis dan disimpan dalam jangka masa yang lama. Ini mungkin kenangan zaman kanak-kanak, pengetahuan yang diperoleh dalam pelajaran di sekolah atau institut. Masalah ingatan adalah berbeza:

  1. Sementara, atau sementara. Seseorang boleh melupakan nama-nama objek, nama pembicara, ketika wajah kelihatan tidak asing. Maklumat yang terlupa dipulihkan sepenuhnya setelah jangka masa yang singkat;
  2. Tetap, atau tetap, misalnya, melupakan mesyuarat yang dijadualkan secara bebas. Maklumat yang hilang tidak dipulihkan atau dikenang dengan susah payah.

Masalah yang paling biasa adalah pelupa "patologi" atau amnesia. Dalam kes ini, orang itu ingat bahawa dia mesti melakukan sesuatu, tetapi tidak dapat mengingat apa sebenarnya. Tanda-tanda Amnesia:

  • Sukar untuk merumuskan pemikiran anda, memilih perkataan yang tepat dalam makna;
  • Seseorang sering tidak dapat menemui perkara yang betul, walaupun dia meletakkannya di suatu tempat;
  • Kehilangan orientasi di ruang angkasa, walaupun di tempat yang terkenal. Seseorang lupa ke mana hendak pergi, apakah nama jalan di mana dia tinggal;
  • Bingung hari dalam seminggu, tarikh, bulan;
  • Seseorang tidak ingat apa yang dia katakan, oleh itu dia berulang kali menceritakan kisahnya;
  • Kesabaran dalam aktiviti seharian. Seseorang tidak boleh membeli produk tanpa senarai, tidak ingat jika dia menutup pintu;
  • Sukar untuk belajar maklumat, menggunakan arahan, untuk memahami peralatan elektronik.

Masalah ingatan juga merangkumi penurunan perhatian. Tanda:

  • Tanpa perhatian. Seseorang tidak dapat memahami intipati perbualan, melihat maklumat terpecah-pecah. Setelah membaca beberapa ayat dalam buku itu, dia tidak ingat apa yang dibincangkan;
  • Melambatkan persepsi. Sukar untuk beralih dari satu topik ke topik yang lain, untuk bekerja dengan program teknologi dan komputer. Perubahan tajam dalam topik perbualan membawa kepada kegagahan;
  • Kepekatan buruk. Seseorang selalu terganggu semasa pekerjaan penting, tidak dapat menyelesaikan pekerjaan.


Lelaki di komputer

  • Tidak dapat memperhatikan perincian, sering membuat kesalahan kecil dalam tugas sekolah "tidak perhatian"
  • Seseorang mendapat tanggapan bahawa anak itu tidak mendengar ucapan yang ditujukan kepadanya, atau "sedang di awan"
  • Tidak dapat mengatur kerja secara bebas
  • Terganggu oleh benda, suara, dll. semasa menjalankan tugas yang memerlukan tumpuan
  • Kehilangan atau lupa barang harian: mainan, alat tulis, sarung tangan, dll..,

Kanak-kanak dengan dominan hiperaktif boleh menunjukkan gejala berikut:

  • Pergerakan gelisah:
  • mengayunkan kaki atau mengetuk jari di meja, "berputar di meja"
  • Tanpa aktiviti fizikal, ketidakupayaan untuk kekal dalam satu kedudukan untuk beberapa waktu
  • Bercakap
  • Tidak sabar
  • Berbalik dalam mimpi, membuang selimut, menjatuhkan selimut.

Gaya hidup yang tidak menetap

Banyak kajian mengesahkan bahawa senaman secara teratur memberi kejelasan pada minda dan kekerasan ingatan. Di samping itu, mereka akan membantu menghilangkan sebab-sebab kekurangan perhatian. Sebagai contoh, mereka akan menjimatkan anda dari tenaga yang berlebihan yang menyebabkan berlakunya hiperaktif, atau menghabiskan anda sehingga tidur anda akan panjang dan kuat.

Apa nak buat. Sekiranya anda tidak dapat pergi ke gimnasium, hadkan diri anda untuk bersenam selama 20 minit setiap pagi. Atau cuba berjalan lebih banyak - udara segar dan cahaya matahari juga akan membantu anda meningkatkan mood dan persepsi anda..

Bila berjumpa doktor. Sekiranya anda tidak dapat duduk diam lebih dari 5 minit dan berkeliling pejabat sepanjang masa, dan tanpa tujuan yang objektif. Ngomong-ngomong, membuang dengan pendidikan jasmani juga boleh menjadi gejala yang menyakitkan. Sekiranya anda tergoda untuk memerah jus terakhir selama 2-3 jam sehari, lebih baik memastikan kegunaan kelas anda dengan berjumpa doktor.

Bersambung: Bagaimana menjadi perhatian →

Apa yang mempengaruhi gangguan ingatan

Selain penyakit dan tekanan, ada faktor lain yang secara diam-diam memprovokasi penurunan ingatan:

  • Alkohol. Mempengaruhi kawasan otak yang bertanggungjawab menyimpan maklumat dan pembelajaran. Keupayaan untuk mengingati perkara baru dikurangkan, maklumat yang telah diperoleh sebahagiannya terhapus. Otak seseorang yang mempunyai ketagihan alkohol tidak mendapat nutrien yang mencukupi, kerjanya dihambat;
  • Merokok. Otak tepu dengan oksigen yang dicampur dengan asap tembakau dan bahan toksik yang ada di dalamnya. Malah sebilangan kecil rokok akan merosakkan fungsi otak;
  • Kekurangan tiamin - bahan yang diperlukan untuk fungsi sistem saraf pusat, proses metabolik. Kekurangannya menimbulkan masalah dengan ingatan jangka pendek dan jangka panjang;
  • Kurang tidur. Semasa seseorang sedang tidur, tubuh membuat aliran otak dan gelombang yang bertanggungjawab untuk keselamatan maklumat. Gelombang memancarkan ingatan dan fikiran ke korteks serebrum, di mana maklumat jangka panjang dikumpulkan dan disimpan. Sekiranya seseorang tidur sedikit, gelombang tidak mempunyai masa untuk dihasilkan, maklumat tidak akan ditangguhkan. Kekurangan tidur menyebabkan hilangnya ingatan dan kehilangan jangka pendek;
  • Kebiasaan melakukan beberapa perkara sekaligus. Sebilangan orang keliru berfikir bahawa dengan cara ini mereka melatih ingatan mereka dan meningkatkan produktiviti. Sebenarnya, otak tidak dapat berfungsi dengan normal dalam beberapa arah, akibatnya, perhatian menurun.

Nota! Beberapa ubat memprovokasi hilangnya ingatan sementara, seperti ubat penahan sakit dan pil tidur. Sebahagiannya sifat yang sama dimiliki oleh antidepresan dan ubat alergi..

Masalah ingatan berlaku dengan pelbagai sebab. Individu muda dan tua mengalami kecederaan kepala, penyakit vaskular yang mempengaruhi fungsi otak.

Gaya hidup, tabiat baik dan buruk, kualiti makanan, semuanya mempengaruhi kemampuan kita. Kerosakan ingatan akibat minum tanpa henti adalah proses semula jadi. Perkara pertama yang perlu dilakukan dalam kes ini ialah berhenti minum.

Ketidakhadiran pada usia bekerja adalah akibat penyakit ini. Dengan VVD, irama jantung seseorang berubah, tekanan darah naik atau turun, rasa sakit muncul di jantung, pening, hampir pingsan.

Subjek di mana dystonia vegetovaskular ketakutan sepanjang hidupnya mula mendengarkan kesihatannya, keadaan dalamannya dan menjadi terganggu, kehilangan arahnya di dunia nyata di sekelilingnya. Serangan dystonia menyebabkan kelemahan perhatian, insomnia, keupayaan untuk menumpukan perhatian pada satu perkara.

Jenis gangguan ini disebut khayalan ketika seseorang memusatkan perhatian pada dunia pemikiran dalamannya dan melupakan tingkah laku normal di dunia luar. Oleh itu, profesor itu, terus memikirkan penemuannya, "bukannya topi dalam perjalanan, tiba-tiba memakai kuali".

Terdapat perhatian pelajar yang terganggu pada anak, tumpuan pemikiran yang rendah terhadap satu tugas untuk jangka masa yang panjang. Seorang kanak-kanak menderita sindrom perhatian yang terganggu (SRV) kerana aktiviti yang tinggi. Selalunya pertumbuhan tulang pelajar yang pesat tidak mempunyai masa untuk mengatasi perkembangan otak.

Terutama pada kanak-kanak lelaki yang tumbuh 10 cm sepanjang musim panas, sakit kepala yang kerap dan peningkatan tekanan intrakranial diperhatikan. Sensasi negatif dan menyakitkan ini menghalang pelajar daripada menumpukan perhatian untuk mempelajari maklumat baru..

Di samping itu, telah lama diperhatikan bahawa terlalu banyak maklumat menghantui pelajar sekolah moden. Oleh itu, guru yang tidak cekap dan ibu bapa yang acuh tak acuh sering bertanggungjawab terhadap ketidakhadiran remaja.

Guru yang tidak dapat membina kurikulum dengan betul, dan ibu bapa yang, bukannya sokongan moral, memberikan kesan menakutkan kepada anak, menghukumnya, memarahi.

Seorang ibu yang menjerit kepada anaknya sehingga tingkap bergetar dengan semua jiran tidak akan membantunya menyelesaikan masalah matematik. Dia hanya menjelaskan bahawa dia tidak mencintainya. Anak akan kecewa, akan sedih. Dari ini, gangguannya hanya akan meningkat dan ingatannya tidak akan bertambah baik..

Kealpaan dan ketidakhadiran yang dilalui oleh orang yang telah melintasi sempadan 60-65 tahun ditentukan oleh layu aktiviti mental yang semula jadi. Namun, tidak lama kemudian, dia mengunjungi mereka yang belajar bahasa asing, menyelesaikan silang kata, mengumpulkan cendawan di hutan, berenang di kolam renang, menari tango.

Tekanan

Tekanan berterusan mempengaruhi keadaan pusat kognitif otak kita. Seseorang kehilangan keupayaan untuk berfikir dengan jelas dan cepat bertindak balas terhadap persekitaran.

Apa nak buat. Cuba berehat sekurang-kurangnya dua kali sehari. Cari tempat terpencil dan sunyi dan fokus pada satu pemikiran atau gambar. 5-10 minit meditasi seperti itu akan cukup untuk meningkatkan kemampuan mental anda lebih kurang.

Bila berjumpa doktor. Apabila tekanan dan gangguan berkembang menjadi kemurungan atau perubahan mood yang tidak tiba-tiba tanpa motivasi.

Sebab untuk mengalihkan perhatian

Gangguan defisit perhatian pada orang dewasa, seperti yang telah dikatakan, sering dianggap sebagai sifat watak: "apa yang boleh saya lakukan, saya tidak berpikiran," "begitulah saya ceroboh," dll. Ciri-ciri utama boleh dipertimbangkan:

  • perubahan hobi yang kerap (dengan perendaman mendalam dalam topik baru)
  • ketidakupayaan untuk mematuhi tarikh akhir untuk memenuhi tugas, seperti tarikh akhir di tempat kerja, kelewatan pembayaran perumahan dan perkhidmatan komunal dalam kehidupan seharian
  • ketidakupayaan merancang waktu bekerja dan urusan peribadi
  • mengabaikan norma sosial
  • membeli-belah impulsif

Terdapat banyak sebab untuk perhatian yang terganggu. Mari lihat yang paling biasa..

  • Sebilangan sebab fisiologi yang berkaitan dengan kerja badan yang berlebihan adalah kurang tidur, jadual kerja yang sibuk, dan penyakit yang berlarutan.
  • Perkembangan keadaan ini sering difasilitasi oleh penggunaan ubat-ubatan tertentu, penyalahgunaan alkohol, merokok.
  • Kadang-kadang gejala ini dapat membicarakan perubahan hormon dalam badan - semasa kehamilan, dengan PMS, menopaus atau penyakit tiroid.
  • Gangguan psikologi dalam minda manusia - tekanan, kemurungan, neurosis, serangan panik.
  • Perubahan berkaitan dengan usia yang pasti terjadi di dalam badan.
  • Penyakit dan patologi otak.
  • Kekurangan yodium dalam badan.
  • Sifat manusia.

Ia berlaku bahawa seseorang berfikir bahawa dia telah mengalihkan perhatian, kapan dia boleh berbeza dengan kemampuan lain (lebih aktif).

Orang yang berselerak sering aktif. Ini bukan patologi, tetapi sifat watak. Anda boleh berubah, jika anda tahu apa yang harus diubah dalam diri anda, maka anda melihat, perhatian akan bertambah.

Seseorang boleh terganggu kerana tekanan / kegelisahan, kemurungan yang berpanjangan. Sekiranya anda agak terganggu sejak kecil, ini bermakna beberapa proses di otak anda diperlahankan atau tidak berjalan lancar, dan teka-teki dan permainan aktif dapat membantu.

Jawab soalan di hadapan anda:

  • Adakah anda berpuas hati dengan diri sendiri? (kecuali perhatian)
  • Anda sering berasa sedih?
  • Rasa sunyi?
  • Terdapat keparahan bangun pada waktu mengantuk pagi dan siang hari.?
  • Anda tidak selalu memahami apa yang ingin mereka sampaikan kepada anda?
  • Adakah anda sering menjawab secara berpecah (tidak diperluas)?

Sekiranya banyak jawapan sesuai, maka alasannya adalah dalam proses metabolik kepala.

Beban buatan manusia

Teknologi terkini bukan sahaja menjadikan hidup kita lebih senang, tetapi juga menarik perhatian kita sepenuhnya. Sampai bila-bila, otak anda, seperti setiausaha yang baik, dapat mengatur semuanya dan mengatur tugasnya. Tetapi lebih banyak perkara yang anda lakukan pada masa yang sama, semakin sukar untuk menumpukan perhatian pada setiap individu.

Bayangkan: anda sedang membuat laporan perkhidmatan, pada masa yang sama melakukan surat-menyurat di ICQ, menerima SMS, dan bahkan berusaha menyesuaikan intensiti penghawa dingin. Tidak menghairankan bahawa semakin banyak butang yang anda tekan, semakin cepat anda lupa apa yang anda buat sama sekali.

Apa nak buat. Cara termudah adalah dengan menyimpan buku harian, menulis semua yang perlu anda lakukan hari ini. Dan juga cuba mengatur cuti anda dari Internet dan telefon bimbit anda. Anda akan melihat bahawa apabila semua "peranti" ini dimatikan, anda akan dapat melakukan tugas anda dengan lebih cepat.

Bila berjumpa doktor. Sekiranya, mencari kerja untuk menghantar SMS, anda tidak dapat kembali ke perniagaan dalam jangka masa yang lama dan mencari alasan baru untuk tidak melakukannya.

Pencegahan kehilangan ingatan

Bagaimana jika terdapat kekurangan memori? Sekiranya mereka tidak berkaitan dengan penyakit serius, anda boleh melakukan profilaksis sendiri. Apa yang perlu dilakukan jika ingatan bertambah buruk:

  • Mengembalikan kekurangan vitamin B12 dan tiamin. Vitamin kumpulan terdapat dalam jumlah banyak dalam produk tenusu, hati, daging merah dan telur. Ikan dan makanan laut juga kaya dengan vitamin B12. Thiamine terdapat dalam kekacang, kentang, dan bayam. Dedak dan tepung gandum juga mengandungi tiamin;
  • Buat impian. Orang dewasa harus tidur sekurang-kurangnya 7 jam pada waktu malam, ketika regenerasi sel berlaku. Sekiranya seseorang tidur sedikit, dia merasa gelisah, perhatiannya bertambah buruk;
  • Tepu darah dengan oksigen: lebih kerap berada di udara segar, terlibat dalam aktiviti fizikal;
  • Cuba yang baru. Perkara yang sudah diketahui oleh seseorang, tidak menjadikan otak otak berfungsi, dan ingatannya menjadi tegang. Sekiranya karya seseorang dihubungkan dengan logik dan pemikiran, perlu menggunakan hemisfera kreatif yang betul. Anda boleh melukis atau membaca sastera.


Gadis membaca secara semula jadi
Terdapat latihan sederhana yang dapat meningkatkan daya ingatan dan fungsi otak:

  • Lebih banyak diingati. Ramai yang berusaha untuk tidak meregangkan otak, sekali lagi menulis peringatan atau nota. Ingatan berfungsi seperti otot: semakin besar beban, semakin kuat. Anda boleh mulakan dengan langkah paling mudah: ingat nombor telefon, nama pembicara, belajar puisi. Adalah perlu untuk mengawal bukan kuantiti, tetapi kualiti maklumat yang diterima;
  • Goncang otak. Tindakan sederhana seperti berjalan di sekitar bilik, mencari barang atau menggosok gigi perlu dilakukan dengan mata tertutup. Pada mulanya akan menjadi sukar, lama-kelamaan, otak akan cepat berubah dan menyesuaikan diri;
  • Untuk mengingati. Sebelum anda perlu meletakkan objek di mana terdapat perincian, misalnya, pasu atau gambar. Perhatikan dengan teliti selama 1 minit, kemudian tutup mata anda dan ingat semua butiran: warna, warna, bentuk. Latihan dapat diulang dengan memori pendengaran, cuba mengingat kata-kata lagu;
  • Fokus pada perkara-perkara kecil. Tidak perlu meluangkan waktu yang terpisah; ini dapat dilakukan dalam perjalanan ke tempat kerja atau rumah. Anda perlu mengajar otak anda untuk melihat perincian kecil di sekitar: papan tanda, iklan yang dilalui oleh kucing;
  • Cari persatuan. Mengingat maklumat lebih mudah dengan membina siri bersekutu. Contohnya, nama pembicara mungkin serupa dengan nama pelakon.

Latihan boleh dilakukan oleh orang dewasa dan orang muda. Untuk kanak-kanak, disarankan untuk mengubahnya menjadi permainan, misalnya, tawarkan anak dengan mata tertutup untuk makan epal, belajar sajak bersama.

Nota! Kadang-kadang seseorang tidak dapat mengingat sesuatu, bukan kerana dia mempunyai ingatan yang buruk, tetapi kerana dia tidak berminat. Anda perlu ingat bagaimana maklumat yang berkaitan dengan hobi kegemaran anda diingat. Sekiranya banyak istilah, frasa dan kehalusan muncul di kepala anda, tidak ada masalah ingatan yang serius. Ini juga berlaku untuk anak-anak: anak kecil tidak akan melakukan perkara yang tidak disukainya..

Kerja buruk

Rasa tidak puas hati terhadap diri sendiri, kerja, rumah, apa sahaja - boleh menyebabkan masalah kronik yang serius. Dan kerana pekerjaan menduduki salah satu kedudukan utama dalam hidup kita, rasa tidak puas hati terhadap pekerjaan kadang-kadang memainkan peranan penting dalam keadaan mental kita..

Sudah tentu, dari semasa ke semasa kita semua bosan dengan apa yang kita lakukan. Tetapi jika anda terus berusaha dengan kuat dan tidak terbawa oleh apa yang anda lakukan, tidak menghairankan bahawa perhatian anda lebih mudah beralih ke sesuatu di luar pekerjaan anda.

Apa nak buat. Sehala - menukar pekerjaan.

Bila berjumpa doktor. Masalah di tempat kerja boleh menjadi akibat ADHD. Sekiranya seseorang tidak dapat melakukan operasi berurutan, melakukan tugas kolektif dengan buruk dan menukar pekerjaannya beberapa kali dalam setahun, ada sebab untuk berfikir dan berunding dengan pakar. Ahli psikologi juga memperhatikan bahawa gejala ADHD mungkin adalah perasaan tidak berharga yang berterusan dan harga diri profesional yang rendah.

Masalah Diagnostik

Sejak tahun 70-an abad ke-20, telah ada perdebatan aktif mengenai sama ada ADHD adalah gangguan mental atau harus dianggap sebagai varian norma orang yang sihat dan keperibadian yang khas.

Kerumitan diagnosis terletak pada kenyataan bahawa ciri-ciri tingkah laku yang dapat dianggap sebagai tanda sindrom harus dipertimbangkan dalam beberapa situasi dan untuk waktu yang lama untuk memahami sama ada mereka adalah model tingkah laku atau reaksi terhadap rangsangan tertentu. Dalam kes ini, diagnosis dapat dibuat dengan mempertimbangkan gejala gangguan yang dominan:

  • dengan penekanan pada defisit perhatian, apabila sukar bagi pesakit untuk menumpukan perhatian pada tugas apa pun, keletihan muncul semasa kerja monoton yang berpanjangan, orang itu tidak berpikiran dan pelupa, tidak dapat mengatur kehidupan dan bekerja dengan betul.
  • dengan penekanan pada hiperaktif, apabila pesakit terlalu impulsif dan aktif, tetapi tidak mengalami masalah serius dengan tumpuan.
  • pilihan gabungan

Rawatan

Orang yang bertaburan mungkin tidak memerlukan ubat. Kadang-kadang cukup untuk mengikuti cadangan tertentu untuk meningkatkan proses penumpuan. Walau bagaimanapun, dalam keadaan tertentu, ubat-ubatan juga boleh diresepkan, antaranya diperhatikan:

  • Piracetam - untuk meningkatkan aktiviti otak;
  • Glycine - memberi kesan buruk kepada sistem saraf dan meningkatkan prestasi;
  • Biotredin - meningkatkan fungsi kognitif, meningkatkan ingatan, meningkatkan perhatian;
  • Phenibut - mempengaruhi peningkatan peredaran darah di otak, sehingga meningkatkan kualiti aktiviti mental dan ingatan.

Prosedur fisioterapi juga dapat digunakan, yaitu:

Bagaimana menangani ketidakhadiran - Kesabaran saya berada di had

Kesabaran saya di had! Selama tiga hari terakhir, sekolah telah lupa: jaket, gelung rambut, sarung tangan, pen dan pensil tanpa nombor. Dan ini baru sahaja berlaku! Saya tidak minta maaf atas semua omong kosong ini, tetapi menjengkelkan bahawa kerugian berlaku setiap hari, dan mustahil untuk memujuknya dengan cara apa pun untuk menumpukan perhatian kepada masalah rumah tangga ini. Nah, katakan sarung tangan boleh diikat pada jaket dengan tali elastik, anda boleh melambaikan tangan di alat tulis, tetapi anda tidak boleh memakaikan jaket di bahu anda... Nasihatkan sesuatu yang pintar, tetapi?

Anda boleh memanggil telefon bimbit anda dalam 5 minit pertama selepas panggilan dari pelajaran terakhir, atau lebih baik lagi - sms, dengan gambar dan teks lucu seperti: "Semasa meninggalkan sekolah, periksa sama ada anda mengambil semuanya?" ))) Dan anda boleh menjahit peringatan dalam telefon bimbit. Tetapi SMS lebih sejuk, pada pendapat saya. 10/28/2005 19:36:42

))) Satu hari saya dari kolam datang tanpa stoking. Pada musim sejuk. Pada tolak 20. Dalam kasut dengan kaki kosong. ))) Baik. Saya juga tidak jatuh sakit. Saya menandatangani yang lain. Saya harap orang-orang baik dapat mencari dan membawa masuk 5A (aka lebih awal dalam 1A, 2A,...). ))) 10/28/2005 19:25:34

Ahli psikologi membezakan tiga jenis kekurangan perhatian

Mengeluarkan perhatian

Ini adalah tumpuan perhatian yang lemah, yang dicirikan oleh pertukaran mudah sukarela. Kecerobohan semacam itu memang wujud, misalnya, di prasekolah. Ia berlaku dengan keletihan, selepas malam tanpa tidur, semasa sakit kepala atau dengan kerja monoton yang tidak menyenangkan. Jenis ketidakhadiran adalah hipnosis jalan raya, ketika seseorang jatuh dalam keadaan mengantuk yang berlaku semasa perjalanan jauh di jalan yang tenang.

"Profesor" tidak hadir

Dalam jenis perhatian yang kedua, terdapat perhatian yang tinggi dengan kesukaran beralih, yang merupakan ciri, misalnya, para saintis yang fokus pada pemikiran mereka - yang disebut "profesor" yang tidak hadir. Banyak orang hebat tidak berpikiran, ketika mereka menumpukan perhatian pada pekerjaan mereka..

Sebagai contoh, N. Zhukovsky, yang dipanggil bapa penerbangan Rusia, pernah menjadi tuan rumah tetamu di ruang tamu sendiri. Beberapa jam kemudian dia bangun, memakai topinya dan mula mengucapkan selamat tinggal, meminta maaf kerana tinggal jauh dan pulang.

Dan ahli matematik dan fizik Inggeris Isaac Newton sekali, memutuskan untuk merebus telur, meletakkan jam tangan di tempatnya dan bukannya air. Ini menjadi aneh: ahli astronomi Galileo tidak mengenali isterinya di tempat tidur suami isteri, kerana dia lupa bahawa dia akan menikah. Dan sejarawan Mommsen, mencari kacamata, mengucapkan terima kasih kepada gadis yang telah memberikannya kepadanya, dan bertanya siapa namanya. "Anna, anak perempuanmu, ayah," jawab gadis itu..

Jenis perhatian yang sama berlaku pada orang yang terobsesi dengan pemikiran obsesif, atau pada orang yang terlalu diserap dalam merealisasikan idea yang terlalu tinggi - penyelesaian idea.

Jangkauan perhatian rendah

Dan jenis perhatian yang ketiga adalah kepekatan perhatian yang lemah dengan kemampuan beralih yang lebih lemah. Ini adalah ciri orang yang mengurangkan kekuatan dan mobiliti proses saraf. Biasanya dalam kes ini, mereka bercakap tentang kesunyian yang tidak hadir. Pada orang yang sihat, proses ini berkurang dengan kerja berlebihan.

Anehnya bahawa ahli psikologi, yang mempelajari ketidakhadiran dan kealpaan, semasa eksperimen memerhatikan sekumpulan orang dan menyedari bahawa pada lelaki sifat-sifat ini "diperburuk" dari 8 pagi hingga 10 pagi, dan pada wanita dari 10 pagi hingga 12 malam. Dan tanpa mengira jantina, puncak kesalahan diperhatikan dari jam 4 hingga 6 petang dan dari jam 8 hingga 10 malam.

Betul

Perhatian - ejaan kata nama yang berterusan dengan partikel "tidak" berlaku apabila atribut negatif ditegaskan. Lebih-lebih lagi, perkataan itu dapat diganti dengan sinonim: inati-cuai - kelalaian. Tanpa perhatian menghalangnya mengingat tugas itu. Ketidak perhatian terhadap pengunjung telah menyebabkan penurunan kehadiran di kafe. Seperti biasa, kecerobohan anda mengecewakan anda.

Bukan perhatian - secara berasingan kita menulis kata nama dengan partikel "tidak" berbeza (bukan perhatian, tetapi ketidakhadiran). Kehadiran sejumlah kata "sepenuhnya, jauh, jauh dari itu" juga mengandaikan tulisan terpisah. Bukan perhatian, tetapi gangguan menghalangnya mengingat tugas itu. Bukan perhatian, tetapi sikap tidak peduli dan kelalaian terhadap pengunjung menyebabkan penurunan kehadiran di kafe. Bukan perhatian yang menyebabkan pertengkaran.

Jenis pelanggaran

Perhatian yang rosak boleh terdiri daripada pelbagai jenis:

  • penampilan berfungsi;
  • pandangan puitis;
  • pandangan minimum.

Gangguan Perhatian Berfungsi

Perhatian terhadap spesies ini boleh berlaku pada hampir semua orang akibat proses kerja yang monoton dan monoton.

Kerosakan jenis ini boleh berlaku kerana masalah tidur, sakit kepala yang berterusan, dan juga jika seseorang mengalami penyakit.

Penyebaran minimum

Kecerobohan dan kealpaan yang minimum disebabkan oleh ketidakupayaan untuk memusatkan perhatian pada objek penting, kerana perendaman mendalam terhadap masalah peribadi anda.

Pelanggaran jenis ini berlaku kerana seseorang tidak dapat terganggu dari pengalaman dalaman. Pengalaman peribadi mengalihkan perhatiannya dari semua yang dilakukannya..

Sifat puitis terbang tinggi...

Dengan pelanggaran perhatian ini, seseorang sentiasa dalam keadaan khayalan dan khayalan. Spesies ini tidak mempunyai batasan umur. Ini merujuk terutamanya kepada orang yang mempunyai watak kreatif, adalah normal bagi mereka untuk sentiasa bertimbang rasa, mencari, dan memahami.

Dari mana datangnya kecuaian?

Anda tidak perlu meninggalkan segala-galanya "apa adanya": mungkin anda memerlukan bantuan pakar, walaupun anda sering dapat mengatasi kesukaran kelalaian tanpa bantuan dari luar. Hanya perlu memahami dan menyedari apa yang mencegah kita berhati-hati.
Teknologi kini berkembang sangat pesat, dan semuanya untuk memudahkan hidup kita

Akibatnya, kehidupan "menjadi lebih mudah" sehinggakan kita secara praktik berhenti bergerak, dan gambar gaya hidup yang tidak stabil akan melemahkan ingatan dan melemahkan perhatian. Berkat ini, kebanyakan orang mengalami insomnia: walaupun seseorang merasa dirinya "keletihan" secara mental, dia tidak dapat tertidur, kerana banyak proses tubuh terganggu

Dan kurang tidur juga dianggap sebagai asas kelalaian: ia menyebabkan kerengsaan dan ketidakupayaan untuk ketumpatan, dan fungsi dikurangkan dengan ketara.

Juga di tempat kerja, kita sering "memuatkan" sehingga kita berhenti berfikir dan kehilangan arah pada waktunya: oleh itu, semasa bekerja dengan dokumen penting, kita secara serentak berusaha untuk berkomunikasi di rangkaian sosial, dan kita juga bercakap di telefon, baik untuk perniagaan dan di telefon bimbit.

Sayangnya, gambar itu stereotaip, dan kelalaian adalah akibat dari penglihatan seperti itu, jadi lebih baik merawat otak anda dengan lebih berhati-hati

Daripada "peringatan", cuba gunakan buku harian tradisional, membawa semua maklumat penting ke dalamnya: perhatian sudah diaktifkan kerana anda akan sering memegang pen atau pensil di tangan anda. Telefon bimbit dan juga Internet tidak semestinya dimatikan: berehat dari mereka sekurang-kurangnya sehari, anda boleh melakukan banyak kerja terkumpul dan menyelesaikan banyak perkara

Kelemahan pergerakan dan kurang tidur juga dapat dikawal. Tidak semua orang pergi ke gimnasium, tetapi kami diajar untuk melakukan senaman pagi di sekolah - sudah tiba masanya untuk mengingatnya

Dan berjalan secepat mungkin: udara bersih dan matahari meningkatkan keupayaan untuk berfikir dengan jelas dan menumpukan perhatian. Tidak perlu berfikir bahawa menolak berjalan kaki akan menjimatkan masa - pada dasarnya, semuanya berjalan sebaliknya

Dan apabila anda mula melakukan senaman dan berjalan secara sistematik, tidur anda akan "secara automatik": insomnia akan hilang, dan fungsi dan perhatian akan bertambah baik.

Di mana cermin mata saya

Sekiranya setiap kali anda meninggalkan ruang tamu anda meletakkan cermin mata di TV, maka cubalah untuk “melihat” bahawa antena televisyen menusuk lensa kaca dan memecahkannya. Pergaulan ini akan membuat anda gemetar. Kami menjamin bahawa pada masa berikutnya anda akan segera ingat di mana anda meletakkan gelas. Ini akan berlaku, pertama, kerana anda memikirkan kaca mata pada saat anda meletakkannya di TV, dan kedua, anda mengingat perkara yang akan membuat anda berfikir tentang TV berkaitan dengan kacamata.

Sekiranya anda meletakkan cermin mata di atas katil, anda boleh membayangkan cermin mata gergasi tidur di tempat tidur anda. Sekiranya anda memasukkannya ke dalam poket anda, bayangkan bagaimana cermin mata itu pecah di dalam poket anda dan lubang. Atau bayangkan bahawa anda memotong diri anda dengan tangan di dalam poket anda

Ideanya sama: persatuan - tidak kira apa - membuat anda berfikir tentang tindakan pada masa ia berlaku. Sentiasa berfikir semasa anda melakukan apa yang anda mahu ingat.

Sekiranya anda menangguhkan penubuhan persatuan, anda akan melupakannya, yang bermaksud anda tidak dapat mencari poin!

Pelbagai manifestasi

Sindrom perhatian yang terganggu dapat menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza, iaitu:

  1. Kepekatan yang tidak mencukupi - gangguan. Akibat pelanggaran ini, ada penurunan kemampuan untuk mengingat apa yang dilihat atau didengarnya. Melekat pada orang yang sangat sensitif terhadap pelbagai keadaan (keadaan keletihan, kegembiraan, kurang tidur).
  2. Kekakuan adalah kelambatan, kelesuan, di mana terdapat masalah dengan beralih dari satu topik ke topik yang lain. Keadaan ini diperhatikan pada pesakit dengan sindrom epilepsi, dengan keadaan hipomania, hebephrenia..
  3. Volatile - perhatian spasmodik. Keadaan ini dicirikan oleh kerap beralih dari satu topik ke topik yang lain, akibatnya terdapat masalah ingatan. Ketidakstabilan perhatian sering berlaku pada kanak-kanak yang mengalami gangguan hiperaktif kekurangan perhatian (ADHD), yang membawa kepada masalah ingatan dan prestasi yang buruk.

Perhatian sesat - adakah penyakit, psikoterapis menjawab:

mengapa perkataan "Ketiadaan" dieja bersama? Mengapa?

KURANG KURANG belia selalu mengganggu Don Carleone.
TIDAK PERHATIAN dia meletakkan di barisan hadapan, iaitu penghormatan kepada veteran!

Sekiranya anda melihat maknanya, maka PERHATIAN dan PENJAGAAN adalah beberapa antonim!
Dan jika zarah yang TIDAK bergabung dengan asas (PERHATIAN) memberikan antonim, maka ia menjadi awalan (= bahagian kata baru)
Sebagai contoh. DATANG SEGERA (= cepat), SEGERA (= lambat, ini adalah antonim), TIDAK SEGERA = neraka tahu berapa banyak lagi yang harus ditunggu!

Perhatian Tidak Berpatutan

Ajar diri anda untuk tidak memperhatikan apa yang orang lain katakan,

dan fahami seberapa banyak yang anda dapat dalam jiwa penceramah.

Perhatian - kesilapan teman wanita.

Perhatian sebagai kualiti keperibadian adalah ketidakmampuan untuk memusatkan perhatian dan fokus pada kesedaran dalam dunia dalaman seseorang, pada mana-mana orang, objek luaran, fenomena atau aktiviti; ketidakupayaan untuk mendengar dengan teliti orang lain, bergema dengan kesedarannya.

Lelaki itu akan membuat hadiah hari jadi kepada teman wanitanya, yang belajar di luar negara. Untuk memilih hadiah, dia memutuskan untuk berunding dengan kakaknya. Mereka pergi ke sebuah gedung membeli-belah yang besar, setelah sejam berjalan di sana, lelaki itu akhirnya memutuskan untuk membeli sepasang sarung tangan untuk teman wanitanya, dan kakaknya, mengambil kesempatan ini, memutuskan untuk membeli seluar dalam untuk dirinya sendiri. Semasa mengemas, jurujual mencampurkan beg mereka, dan budak lelaki itu, yang menunjukkan kecerobohan, menghantar pacarnya dengan seluar dan bukannya sarung tangan, meletakkan surat ini di sana: Sayang, saya menghantar hadiah sederhana ini kepada anda supaya anda tidak menyangka bahawa saya lupa tentang hari lahir anda. Saya memilih hadiah ini kerana saya perhatikan bahawa anda tidak pernah memakainya ketika anda dan saya pergi ke suatu tempat. Saya hampir membelikan anda sesuatu yang lebih asli, tetapi jurujual itu meyakinkan saya untuk membeli yang pendek, kerana lebih senang dikeluarkan. Saya mahu memilih yang ringan, tetapi mereka cepat kotor, dan saya memilih yang gelap, kerana jurujual menunjukkan kepada saya sepasang yang dia pakai selama 3 minggu - dan mereka hanya sedikit kotor. Dia bahkan mencuba mereka, dan mereka duduk di atasnya dengan baik. Saya ingin berada di dekat anda untuk memakainya sendiri - tetapi, sayangnya, saya tidak mempunyai peluang seperti itu. Pasti, mereka akan berada di tangan lelaki sebelum saya berjumpa dengan anda. Percayalah, pada tahun-tahun mendatang akan sangat menggembirakan saya untuk mencium mereka setiap kali bertemu dengan anda. Selepas mencuci, segera letakkan pada diri anda, jika tidak, mereka akan duduk. Saya harap anda akan menyukai mereka dan mereka akan berada pada anda pada waktu anda kembali. Dengan semua cintaku, Vasya. R. S. Fesyen terakhir ialah memakainya dengan tepi melengkung untuk sedikit memaparkan bulu.

Sekiranya seseorang tidak memperhatikan hidupnya, hidup menjadi tidak memperhatikannya. Bukan salah hidup bahawa seharusnya tidak ada keajaiban dan kebahagiaan di dalamnya, seseorang sendiri secara tidak sengaja menyampaikan mukjizat dan kebahagiaannya sendiri. Dalam kehidupan, tidak banyak yang kita lihat, berapa banyak yang tidak kita lihat. Hilang yang penting, tidak memperhatikan peluang yang diberikan oleh takdir, secara tidak sengaja melewati tanda-tanda yang diberikan oleh kehidupan, seseorang menjadi tidak bahagia, tidak puas dengan dirinya dan dunia di sekelilingnya.

Sebaik sahaja seseorang menunjukkan tidak memperhatikan sesuatu atau seseorang, masalah segera timbul. Seseorang mengalami saat-saat yang paling tidak menyenangkan dalam hidupnya kerana ketidaksediaannya sendiri. Sebagai contoh, dia menyedari kekurangan kertas di tandas, bukan ketika dia masuk, tetapi ketika dia akan pergi.

Kelalaian sering menyakitkan orang lain: pemandu, penghantar, doktor, pegawai, tanpa perhatian, dalam semua aspek kehidupan, komponen keperibadian yang mementingkan diri ini memberi kesan buruk kepada orang lain. Tidak memperhatikan egois, dia memikirkan dirinya sendiri, hanya aku dan segalanya, kerana jika seseorang itu penuh perhatian, dia memikirkan orang lain.

Ketiadaan perhatian adalah pengurangan kepentingan orang atau objek lain. Mengapa kecerobohan adalah sifat keperibadian yang biasa? Ya, kerana hampir semua orang mempunyai kebanggaan. Kita tidak memperhatikan orang, kerana kita memikirkan diri kita sendiri. Apabila seseorang hanya terpikat pada dirinya, dia tidak memperhatikan orang dan keadaannya. Saya melakukan perkara yang paling penting, dan di sini anda mengalihkan perhatian dengan pelbagai perkara. Tidak memperhatikan, ketika dia melakukan sesuatu, memikirkan sesuatu yang lain, selari dengan pekerjaannya, memikirkan apa yang penting baginya. Tiada pendengar darinya.

Seorang psikoanalis melakukan eksperimen pada majlis perkahwinan. Berdiri dekat dengan tuan rumah, dia memerhatikan tetamu yang lewat dan menyedari bahawa tidak ada tuan rumah yang mendengar apa yang diperkatakan oleh para tetamu. Kemudian dia bergabung dengan tamu dan, pergi ke salah satu tuan rumah, berkata dengan tenang: "Hari ini nenek saya meninggal. Pemiliknya menjawab: - Betapa indahnya, betapa manisnya! Dia mengatakan hal yang sama kepada tuan yang lain, dan dia menjawab: - Betapa baiknya kamu! Dan pengantin lelaki mengatakan ini: - Lelaki tua, sudah waktunya untuk mengikuti anda. Tidak ada yang mendengarkan sesiapa. Seseorang mendengar apa yang dia harapkan untuk didengar. Dengan kata lain, kecerobohan ditunjukkan melalui demonstrasi mendengar atau merenung secara aktif, walaupun pada kenyataannya fikiran berada pada waktu atau tempat yang berbeza. Melakukan beberapa perkara sekaligus adalah tulisan tangannya. Seorang wanita tanpa perhatian selalu mengelirukan pil perancang dengan ubat penenang... Sekarang dia mempunyai 8 orang anak, dan ini sama sekali dengannya. Berikut adalah dialog indikatif dari film "If Only": "Bolehkah saya memberikan sweater kasmir merah? - Dia memilikinya. Dia berada di dalamnya terakhir kali dia datang ke sini, dia terus mengatakan betapa dia menyukainya. "Di mana saya berada?" "Dia berdiri berdekatan..."

Si isteri akan pergi ke bandar untuk membeli-belah. Arkitek suami, terbawa oleh pekerjaan yang diambil di rumah, menyerahkan dompetnya. Isteri di pintu bertanya kepada suaminya: - Adakah anda meninggalkan sesuatu dari wang ini, sayang? "Semakin kecil semakin baik," jawabnya tanpa melihat dari atas gambar. Setelah beberapa lama, si isteri pulang dengan bungkusan besar dan memberikan beg tangan itu kepada suaminya. Suami membukanya dengan terkejut dan berkata: "Ya, tidak ada apa-apa dalam dirinya!" Si isteri menaikkan kening: - Sudah tentu, tidak ada apa-apa! Saya fikir anda memutuskan untuk memberikan hadiah kepada saya. Anda berkata: "Semakin sedikit wang yang anda tinggalkan, semakin baik..." - Sayang, saya memikirkan perkara yang sama sekali berbeza: "Semakin sedikit perbelanjaan anda, semakin baik".

Perhatian tidak menyakitkan hati. Sekiranya seseorang secara sembarangan, tanpa perhatian, menyebut nama Tuhan dalam kesibukan, ini menghina, walaupun banyak orang mempunyai kesalahpahaman bahawa anda boleh mengingati Tuhan setiap saat. Artinya, orang melupakan perintah: "Jangan ingat nama TUHAN, Allahmu, sia-sia." Pengulangan nama Tuhan yang tidak berhati-hati seratus ribu kali meningkatkan penghinaan, jadi anda perlu sangat berhati-hati dan berhati-hati dalam tindakan ini. Seorang lelaki menyanyikan doa selama tiga jam setiap pagi dan memanggil Tuhan. Dan ia berterusan selama bertahun-tahun. Akhirnya, Tuhan datang kepadanya. Dia berdiri di belakang lelaki ini, meletakkan tangannya di bahu. Lelaki itu mendongak dan bertanya: Apa yang kamu lakukan? Tidakkah anda dapat melihat saya mengerjakan solat? Adakah masa untuk mengganggu saya? Dan Tuhan menarik diri dan menghilang.

Ketidakberhatian paling sering disinggung oleh orang-orang dekat yang mengharapkan mendapat perhatian, kepekaan dan belas kasihan terhadap kesulitan mereka. Apa yang sering berlaku dalam hidup? Tempoh sejambak gula-gula telah berakhir, lelaki itu telah mencapai kemesraan dan menjadi tidak peduli dengan wanita itu. Kebahagiaan terungkap dan hilang. Dia mulai meratap: "Sesuatu yang saya kehilangan kewaspadaan dan hati-hati, saya sangat tidak memperhatikannya. Anda perlu berlutut, meminta pengampunan. " Kebahagiaan kembali, dan dia berfikir: “Baiklah, semuanya baik-baik saja! Selamanya kembali. " Masa berlalu, dan sekali lagi dia menunjukkan tanpa perhatian. Kebahagiaan berpaling darinya dan pergi. Dan ia ada di mana-mana. Contohnya, seorang lelaki membeli kereta mewah. Minggu pertama dia memandu dengan berhati-hati dan berhati-hati. Kemudian terbiasa dan mula terik. Akibatnya, denda, kemalangan, hospital. Dia pulih, berada di belakang kemudi lagi sebagai perhatian yang diperibadikan. Masa berlalu, semuanya dilupakan, dan secara beransur-ansur berubah menjadi tidak diperhatikan, bercakap di telefon semasa memandu, terganggu oleh persekitarannya, memikirkan semua perkara kecuali jalan. Dengan kata lain, terdapat satu siklus ketidaksediaan di alam.

Banyak masalah timbul kerana tidak memperhatikan masa kini, terhadap apa yang berlaku di sini dan sekarang. Secara paradoks, sering tidak perhatian menjadi akibat dari perhatian yang berlebihan pada objek, peristiwa, idea atau masalah. Sekiranya perhatian hanya tertumpu pada satu perkara, ia akan menyebar dan menyempitkan dunia. Semua perkara di luar tumpuan perhatian tetap tidak disedari. Pertanyaan kecil, yang menarik perhatian, berubah menjadi seluruh dunia, dan seluruh dunia berubah menjadi kekosongan. Penawar pencegahan seperti ini adalah penekanan perhatian seseorang secara berkala. Ini membantu menghilangkan perhatian, tidak memusatkan perhatian pada satu perkara dan pada masa yang sama untuk melihat dengan penyelesaian lain.

Cara mengeja perkataan dengan betul: "lalai" atau "tidak perhatian"?

tidak perhatian atau tidak perhatian

peraturan

Perkataan "tidak berhati-hati" dan "tidak perhatian" betul. Ejaannya mungkin berterusan atau terpisah, bergantung pada konteks kalimat di mana ia digunakan..

Sudah menjadi kebiasaan menulis perkataan jika maknanya bertentangan dengan kata "perhatian". Secara berasingan, mereka biasanya menulis perkataan dalam ayat yang mengandungi penolakan atau penentangan.

Makna perkataan

"Perhatian" - gangguan, kurang tumpuan, kurang perhatian.

Perhatian => Tidak Sedar

Tanpa perhatian

Ketiadaan perhatian, tidak perhatian, tidak, rujuk (buku).

1. Ketidakhadiran, kurang perhatian. Dia membuat beberapa kesalahan tanpa perhatian.

2. Kurangnya kesopanan, rasa hormat terhadap orang lain, manifestasi keengganan. Tidak memperhatikan tetamu. Tidak memperhatikan kata-kata pembicara. Tunjukkan perhatian.

* | Mengabaikan sesuatu. Tidak memperhatikan permintaan pembaca.

Tanpa perhatian

Perhatian, kecuaian, isteri. Harta tanpa perhatian; kekurangan perhatian, perhatian. Tidak memperhatikan penyunting. Tidak memperhatikan ibu bapa. Berhati-hati.

INTTENTIF

Tidak berhati-hati, tidak perhatian, tidak perhatian; tidak berhati-hati, tidak perhatian, tidak perhatian.

1. Tidak mendapat perhatian, tersebar. Pelajar yang tidak prihatin. Penyunting tanpa perhatian. Bacaan tanpa perhatian.

2. Tidak menunjukkan sikap sopan terhadap siapa pun, tidak sopan, tidak berbudi bahasa Perempuan simpanan tanpa perhatian. Rawatan tanpa perhatian.

Kamus Huraian Ushakov - (Kamus Huraian Bahasa Rusia Ushakova D.N., 1935-1940.)

Baca juga dalam Kamus Penerangan Ushakov:

TIDAK BOLEH DIKEMBALIKAN => TIDAK DAPAT DIKEMBALIKAN., BUKAN KEMBALI..,.

Cara mengeja, tekanan dalam perkataan "kecerobohan"

Menjadikan Peta Kata Lebih Baik Bersama

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Word Map. Saya tahu cara mengira, tetapi setakat ini saya tidak faham bagaimana dunia anda berfungsi. Bantu saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya pasti akan belajar membezakan antara perkataan yang meluas dan sangat khusus..

Betapa jelasnya makna kata antologi (kata nama):

Persatuan perkataan "kecerobohan"

Sinonim untuk perkataan "carelessness & raquo

Kalimat dengan perkataan "kecerobohan"

  • Setelah beberapa minit, mengumpat pada diri sendiri dan bingung dengan ketidaksediaan saya sendiri, saya berhasrat untuk meninggalkan tandas lelaki.
  • Kami sendiri tidak memperhatikan, kerana kami tidak mengulangi lawatan itu, tetapi kami takut bahawa tetamu akan menghalang paman anda bekerja..
  • Semasa mencairkan lilin, berhati-hatilah, kerana ketika mengerjakan api terbuka dengan sedikit kecerobohan penyihir, lilin mungkin terbakar.
  • (semua tawaran)

Petikan dari klasik Rusia dengan perkataan "kecerobohan"

  • Tidak, dari kelalaian, kelalaian, dia mengabaikan hubungannya dengan kamu, Vera Pavlovna - itulah!

Keserasian perkataan "lalai"

Apa yang berlaku "tanpa perhatian"

Maksud perkataan "carelessness"

INDEPENDENCE, dan, g. 1. Harta mengikut nilai pelengkap tanpa perhatian; kekurangan perhatian, perhatian. Perhatian pelajar. (Kamus Akademik Kecil, MAC)

hantar komen

Selain itu

Maksud perkataan "carelessness"

INDEPENDENCE, dan, g. 1. Harta mengikut nilai pelengkap tanpa perhatian; kekurangan perhatian, perhatian. Ketidakupayaan Pelajar.

Kalimat dengan perkataan "kecerobohan":

Setelah beberapa minit, mengumpat pada diri sendiri dan bingung dengan ketidaksediaan saya sendiri, saya berhasrat untuk meninggalkan tandas lelaki.

Kami sendiri tidak memperhatikan, kerana kami tidak mengulangi lawatan itu, tetapi kami takut bahawa tetamu akan menghalang paman anda bekerja..

Semasa mencairkan lilin, berhati-hatilah, kerana ketika mengerjakan api terbuka dengan sedikit kecerobohan penyihir, lilin mungkin terbakar.

Seperti yang dieja tanpa perhatian: bersama atau terpisah?

Kata (oleh) kecerobohan sebenarnya agak sukar untuk ditulis, dan masalahnya timbul kerana morfem "oleh" dan "tidak", yang ditulis bersama dan terpisah dengan kata-kata. Oleh itu, mari kita fikirkan bagaimana mengeja perkataan (oleh) tanpa perhatian.

Gabungan ini menjawab soalan "bagaimana?", Oleh itu, kata keterangan merujuk kepada bahagian ucapan. Lebih-lebih lagi, partikel negatif "tidak" benar-benar dapat ditulis bersama dengan kata "kesadaran", tetapi dalam konteks morfem "oleh" itu akan selalu berdiri bersama kata itu.

Tetapi kita akan menulis morfem "oleh" secara berasingan, kerana kata keterangan yang terbentuk dari kata nama yang menggunakan morfem ini selalu ditulis secara berasingan.

Jawapan yang betul: dengan tidak berhati-hati.

Maklumat lanjut mengenai ejaan kata keterangan yang berterusan, terpisah dan tanda hubung boleh didapati di sini..

Membuat kesalahan tanpa perhatian adalah perkara biasa bagi anda..

Saya cuba menjelaskan kepada pemeriksa bahawa saya mengeluarkan merah kerana tidak peduli.

Pada amnya, saya mengalami kegagalan kerana tidak memperhatikan.

Kecuaian

Dengan tidak berhati-hati mereka memahami perkara yang sangat berbeza..

Tidak peduli sering disebut orang tidak peduli, tidak peduli dengan orang di sekelilingnya dan terutama kepada orang yang dekat dengannya, menunggu perhatian dan perhatian. Khususnya, kekurangan minat dan tanda-tanda perhatian yang lain kepada penceramah, kesejukan emosi, kekurangan rasa syukur,

Orang-orang dekat yang cenderung mendapat perhatian kepada diri mereka sendiri dan masalah mereka lebih sering disinggung oleh ketidak perhatian.

Dalam kes lain, penyebaran, ketidakmampuan untuk memusatkan perhatian pada pekerjaan yang sedang dilakukan, disebut "tidak perhatian"..

Orang yang tidak berhati-hati sering melakukan kesalahan kecil: di suatu tempat tidak ada koma, di suatu tempat kesalahan ketik dan sebagainya.

Perhatian sebagai gangguan, sebagai ketidakupayaan untuk mengekalkan konsentrasi, sering dikaitkan dengan peningkatan impulsif badan, gemerincing tubuh.

Oleh itu, tubuh kanak-kanak (atau remaja) melengkung (yang disertai dengan jeritan orang dewasa "Mengapa anda meringis!"), Wajah terus berubah secara tidak terkawal, mengubah selekohnya, ikal alis, dahi yang berkerut, bibir melengkung, mata mengalir.

Sekiranya tidak ada gangguan fizikal (jarang, tetapi kadang-kadang terdapat peningkatan tekanan intrakranial), latihan dan latihan kehadiran tenang, meditasi dan yoga (inilah latihan lain daripada seseorang yang belajar untuk berada dalam ketenangan badan sepenuhnya) sangat membantu..