Masalah injap jantung

Jantung mempunyai empat injap yang terbuka dan ditutup sepanjang hari tanpa berhenti. Walau bagaimanapun, jika injap tidak terbuka atau ditutup dengan betul, ini boleh menyebabkan banyak masalah kesihatan. Di samping itu, permulaan penyakit boleh berlaku tanpa gejala. Ramai orang hidup tidak menyedari masalah ini selama bertahun-tahun. Injap kecil dan nipis dapat menandakan bermulanya masalah jantung besar.

Jantung terdiri daripada empat ruang yang dipisahkan oleh injap. Bahagian yang paling kuat yang mendorong darah masuk ke aorta dan saluran besar lain adalah ventrikel kiri. Ventrikel kiri dipisahkan dari aorta oleh injap aorta. Apabila injap berada dalam posisi tertutup, ventrikel dipenuhi dengan darah, kemudian injap terbuka, dan ventrikel mendorong darah ke dalam pembuluh darah, dari mana ia memasuki organ dalaman. Setelah ventrikel berkontrak, injap ditutup kembali untuk membolehkan kitaran kembali. Banyak kecacatan jantung dikaitkan dengan prestasi injap yang buruk. Yang paling kerap terjejas adalah injap aorta dan mitral. Sekiranya injap tidak ditutup dengan baik, sebahagian daripada darah, bukannya memasuki saluran besar, akan kembali ke jantung melalui bukaan tertutup yang longgar. Kerosakan pada injap ini disebut "kegagalan." Sekiranya injap tidak terbuka dengan baik, jantung harus bekerja dengan tekanan yang kuat untuk mendorong darah melalui lubang yang sempit - ini disebut stenosis. Dalam kedua kes tersebut, terdapat tanda-tanda kegagalan jantung - sesak nafas muncul walaupun dengan sedikit pergerakan, bengkak, ketidakselesaan di jantung, tekanan kebiasaan menjadi tidak tertahankan. Dengan stenosis (penyempitan) injap, seseorang mungkin tidak merasakan apa-apa dalam jangka masa yang lama, namun risiko kematian jantung secara tiba-tiba pada pesakit sedemikian jauh lebih tinggi daripada rata-rata penduduk.

Pada kanak-kanak, perubahan injap paling kerap berlaku. Pada orang dewasa, injap "merosot" seiring bertambahnya usia, ketika kalsium mula didepositkan pada injap. Oleh kerana itu, mereka menjadi kurang anjal dan melakukan pekerjaan mereka dengan lebih teruk. Selalunya, injap dipengaruhi oleh rematik, dan akibat serangan reumatik dapat dirasakan setelah bertahun-tahun.

Untuk menilai injap, echocardiography dilakukan - imbasan ultrasound jantung. Dalam kajian ini, doktor mesti menilai beberapa parameter - ukuran lubang di mana jantung mendorong darah, perbezaan flap injap, mengukur tekanan di ruang jantung. Menurut hasil kajian ini, doktor diagnostik berfungsi memberikan kesimpulan mengenai tahap kerosakan injap. Sekiranya injap rosak 3-4 darjah, diperlukan rundingan dengan pakar bedah jantung.

Dalam banyak kes penyakit injap sederhana, pemeriksaan pencegahan biasa sudah mencukupi. Pesakit dengan aduan mungkin diberi ubat bergantung kepada keluhan mereka dan jenis penyakit injap..

Rawatan Pembedahan

Apabila injap tidak dapat berfungsi dengan baik, mereka melakukan operasi untuk menggantinya - injap prostetik. Semasa operasi, pakar bedah jantung mengeluarkan injap yang rosak dan memasang yang baru di tempatnya. Prostesis injap terdiri daripada dua jenis - mekanikal dan biologi. Injap biologi moden dibuat dari injap babi atau perikardium lembu. Injap mekanikal terdiri daripada bahan logam, karbon dan sintetik. Prostesis mekanikal lebih tahan lama, tetapi memerlukan penggunaan ubat seumur hidup yang mengekalkan pembekuan darah rendah. Semasa mengambil ubat ini, anda perlu melakukan ujian darah secara berkala. Tanpa ubat, gumpalan darah sering terbentuk pada injap, yang menyebabkan komplikasi yang hebat. Selepas pemasangan prostesis biologi, tidak perlu minum ubat. Kelemahan utama prostesis biologi adalah jangka hayatnya yang terhad. 15 tahun selepas pemasangan, proses pemendapan kalsium bermula pada mereka, yang menyebabkan kerosakan injap. Di Rusia, injap mekanikal lebih kerap dipasang. Di Eropah, setelah 65 tahun, mereka lebih suka meletakkan biologi.

Operasi dilakukan dengan menghubungkan mesin jantung-paru-paru - apabila pakar bedah bekerja dengan injap, bukannya jantung, alat khas menyediakan peredaran darah. Semasa campur tangan, agen digunakan untuk melindungi jantung dan saluran darah dari kerosakan. Operasi dilakukan di bawah anestesia umum. Tempohnya mungkin berbeza, tetapi biasanya tidak melebihi 3 jam.

Risiko operasi bergantung pada usia, keadaan umum pesakit, kehadiran penyakit bersamaan dan tahap kerosakan injap. Selepas operasi, pesakit dipindahkan ke unit rawatan rapi, di mana doktor dan jururawat memantau keadaannya sepanjang masa selama 2-3 hari. Pemantauan berterusan terhadap indikator utama jantung, saluran darah dan organ dalaman dilakukan. Pesakit bangun 2-3 jam selepas operasi, pada keesokan harinya, doktor dibenarkan duduk, dan keesokan harinya untuk bangun. Pada hari ketiga, pesakit biasanya kembali ke wad.

Sebelum memutuskan operasi, perlu menjalani pemeriksaan komprehensif untuk menilai kerja banyak organ - paru-paru, ginjal, hati dan berjumpa dengan ahli terapi. Doktor akan menentukan sama ada terdapat kontraindikasi terhadap operasi tersebut..

Lebih daripada 30 tahun pengalaman dengan injap jantung prostetik menunjukkan bahawa tempoh dan kualiti hidup pesakit yang dikendalikan jauh lebih baik daripada pada pesakit yang tidak menjalani pembedahan dengan penyakit semula jadi. Sebilangan besar pesakit yang dikendalikan dengan cepat kembali ke kehidupan normal, bekerja dan melakukan kecergasan.

Di klinik "Perubatan" kami menggunakan injap biologi berkualiti tinggi generasi terbaru dari Edwards. Pemasangan prostesis biologi di klinik kami dilakukan oleh Profesor Alberto Repossini dari Klinik Gavaceni (Bergamo, Itali).

Profesor Repossini adalah pakar bedah bertaraf dunia dengan pengalaman lebih dari 20 tahun dalam pembedahan jantung. Penerbitan ilmiahnya terdapat di jurnal perubatan terkemuka, dan hasil operasi pembedahan jantungnya adalah yang terbaik di Eropah. Dia melakukan lebih daripada 350 operasi setiap tahun. Kerjasama jangka panjang pakar bedah jantung Itali dengan OAO Medicine menunjukkan bahawa kejayaan operasi tidak hanya bergantung pada kemahiran pakar bedah, tetapi juga pada profesionalisme semua anggota pasukan pembedahan jantung - pakar anestesiologi, perfusi, dan saudara perempuan operasi. Hasil yang sangat baik dicapai kerana teknologi yang paling moden (ubat-ubatan, peralatan) dan tahap perkhidmatan perubatan tertinggi. Semua ini membezakan pisau kami dari yang serupa di Rusia.

Di sini anda boleh berjumpa dengan pakar bedah jantung yang akan melakukan operasi lebih awal. Hari ini tidak perlu melakukan perjalanan ke luar negara untuk menerima rawatan moden dalam keadaan selesa - pergi ke Klinik Perubatan. Selepas rawatan, pesakit berpeluang menjalani program pemulihan khusus, yang membantu memaksimumkan kualiti hidup dan terlibat dalam irama normalnya.

Aritmia ditakrifkan sebagai degupan jantung yang perlahan dan tidak teratur. Keadaan ini, apabila jantung berdegup secara tidak teratur, dapat dilihat pada orang yang mengalami keluhan jantung, tetapi kadang-kadang mereka juga dapat diperhatikan pada orang yang sihat. Denyutan jantung yang kerap, perlahan atau tidak teratur - gejala aritmia, mulai dari perasaan berdebar-debar hingga kehilangan kesedaran. Terdapat kaedah yang berbeza untuk merawat aritmia, bergantung kepada keadaan jantung yang berfungsi..

Aritmia adalah penyakit yang berlaku akibat perubahan degupan jantung. Jantung orang yang sihat berdegup pada frekuensi 60-100 denyutan seminit. Denyutan jantung mencerminkan perubahan sementara bergantung pada keperluan badan. Contohnya, degupan jantung pada orang yang sihat ketika rehat menurun. Begitu juga, setelah melakukan senaman fizikal, pada suhu tinggi atau dalam kegembiraan, ia meningkat.

Terdapat ubat-ubatan yang mengatur irama jantung, bergantung pada jenis aritmia. Walau bagaimanapun, sebarang penyakit yang mendasari aritmia juga memerlukan rawatan. Kadang-kadang ubat mungkin tidak mencukupi, yang boleh menyebabkan rawatan pembedahan..

Alat pacu jantung (alat pacu jantung) dan ICD (cardioverter-defibrillator implan) dalam rawatan aritmia

Alat pacu jantung dan defibrilator kardioverter yang dapat ditanamkan dalam rawatan aritmia

Apa itu alat pacu jantung (alat pacu jantung)?

Alat pacu jantung adalah peranti yang merupakan gabungan cip komputer yang dapat diprogramkan dan sumber kuasa. Mereka ditanam di dinding dada, tepat di bawah tulang selangka, dalam lemak subkutan. Elektrod khas dimasukkan ke dalam arteri jantung di bawah klavikula. Elektrod ini kemudiannya dilekatkan pada sistem bateri. Prosedur ini dilakukan di ruang operasi di bawah anestesia tempatan, kerana dianggap sebagai operasi kecil, dan berlangsung 1-2 jam. Pesakit boleh tinggal di hospital 1-2 hari selepas prosedur ini.

Alat pacu jantung adalah ruang tunggal (satu output) dan dua ruang (dua output). Selama 10 tahun terakhir, alat pacu jantung tiga ruang telah dikembangkan untuk memerangi kegagalan jantung, alat ini sesuai untuk pesakit yang menderita disfungsi antara kiri dan kanan jantung. Ini disebabkan oleh kegagalan jantung dan tindak balas yang tertunda dalam litar elektrik jantung..

Di klinik kami, ECS ditubuhkan oleh pakar bedah jantung yang berpengalaman, profesor, MD Valery Muhammedovich Umarov.

Umarov Valery Mukhamedovich, profesor, MD, ketua penyelidik di Jabatan Pembedahan Rekonstruktif dan Akar Aortik, FANO dinamakan dengan Pembedahan Kardiovaskular. RAM A.S. Bakuleva Profesor Umarov menangani gangguan irama jantung dan pembetulan menggunakan alat pacu jantung. Atas dasar OJSC "Medicine" V.M.Umarov menasihati pesakit dengan gangguan irama dan melakukan rawatan pembedahan.

Penyakit injap Gejala penyakit dan rawatannya Kaedah rawatan pembedahan Pembedahan penggantian injap Mekanikal dan allograft

Injap jantung memberikan pergerakan darah ke arah yang betul, mencegah aliran keluar terbalik. Oleh itu, sangat penting untuk mengekalkan irama kerja mereka yang betul dan, sekiranya berlaku pelanggaran, menjalankan prosedur pengukuhan.

Penyakit injap

Selalunya, injap jantung mula sakit apabila usia seseorang melebihi 60-70 tahun. Pada usia yang sama, keausan badan meningkat, akibatnya kerja alat jantung akan menjadi rumit. Tetapi kecacatan jantung juga boleh terjadi akibat penyakit berjangkit yang mempengaruhi sistem kardiovaskular. Dalam kes ini, penyebaran bakteria berjangkit agak cepat dan memakan masa dari 2 hingga 5 hari.

Otot jantung manusia mempunyai 4 rongga, yang merangkumi 2 atria dan 2 ventrikel. Di sinilah darah dari urat masuk, dan dari situ ia disalurkan ke seluruh arteri badan. Injap jantung terletak di persimpangan atrium dengan ventrikel. Struktur mereka membantu mengekalkan arah aliran darah.

Injap jantung mempunyai ciri khas yang menentukan perubahan dalam kerjanya, yang terbahagi kepada 2 kumpulan utama. Dalam kes pertama, alat jantung valvular tidak menutup sepenuhnya, yang membawa kepada pengembalian jisim darah (regurgitasi). Kumpulan gangguan kedua termasuk pembukaan injap yang tidak lengkap (stenosis). Ini sangat menyukarkan aliran cairan darah, yang sangat menekan jantung dan menyebabkan keletihan pramatang..

Kecacatan valvular adalah penyakit yang agak biasa. Mereka merangkumi 25-30% daripada semua penyakit sistem kardiovaskular. Dalam kes ini, paling kerap terdapat kecacatan pada injap mitral dan aorta. Diagnosis serupa boleh dibuat pada kanak-kanak, kerana mungkin berasal dari virus. Penyakit berjangkit yang memperburuk fungsi otot jantung termasuk endokarditis, miokarditis dan kardiomiopati.

Selalunya, doktor menetapkan diagnosis prolaps injap mitral, di mana kerja jantung akan disertai dengan bunyi atau klik yang luar biasa. Pelanggaran serupa berlaku kerana pada masa kontraksi ventrikel, bukaannya tidak ditutup rapat. Ini menyebabkan pesongan rongga atrium, yang menyebabkan aliran darah ke arah yang bertentangan.

Prolaps adalah primer dan sekunder. Primer adalah penyakit kongenital yang berkembang disebabkan oleh kecacatan genetik pada tisu penghubung. Prolaps sekunder mungkin berlaku kerana kerosakan mekanikal pada dada, infark miokard, atau rematik..

Kembali ke senarai kandungan

Gejala penyakit dan rawatannya

Sekiranya seseorang tidak mempunyai injap jantung yang baik, maka dia akan mengalami gejala penyakit berikut:

keletihan yang teruk; bengkak kaki dan pergelangan kaki; sakit dan sesak nafas ketika berjalan dan mengangkat berat; pening disertai dengan pengsan.

Sekiranya gejala seperti itu berlaku, anda harus segera berjumpa pakar yang berkelayakan. Ini akan membantu memahami mengapa alat jantung valvular tidak berfungsi, dan akan mengembangkan rawatan yang diperlukan. Pada mulanya, kaedah rawatan konservatif ditetapkan kepada pesakit. Mereka bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit, membetulkan degupan jantung dan mencegah kemungkinan komplikasi. Kaedah serupa ditetapkan selepas pembedahan sistem kardiovaskular; ia membantu mencegah kambuh.

Untuk menentukan kaedah rawatan yang lebih berkesan, doktor mesti mengambil kira tahap keparahan penyakit, usia pesakit dan semua kontraindikasi individu. Pesakit diberi ubat yang akan meningkatkan intensiti otot jantung, dengan peningkatan fungsinya. Sekiranya kaedah rawatan perubatan tidak membantu, maka pembedahan ditetapkan.

Kembali ke senarai kandungan

Rawatan pembedahan

Penyakit alat katup jantung adalah penyakit fizikal, oleh itu, pembedahan boleh diresepkan untuk memulihkan jantung sepenuhnya. Selalunya, injap yang rosak diganti semasa operasi sedemikian..

Sebelum operasi, pemeriksaan diagnostik pesakit ditetapkan, yang akan membantu mengenal pasti injap yang rosak dan mengenal pasti keparahan penyakit. Di samping itu, dengan pemeriksaan seperti itu, doktor harus mendapatkan maklumat mengenai struktur jantung dan penyakit yang mendasari tubuh.

Untuk meningkatkan keberkesanan campur tangan pembedahan, prosedur serupa digabungkan dengan shunting serentak, dengan rawatan aneurisma aorta atau dengan fibrilasi atrium.

Pada masa ini, terdapat dua jenis campur tangan pembedahan untuk rawatan radas kardiovaskular. Jenis pertama adalah lembut. Ia menyediakan pemulihan injap yang rosak. Jenis operasi kedua lebih kompleks: semasa pelaksanaannya, penggantian lengkap organ yang rosak dilakukan.

Sekiranya pakar kardiologi menetapkan pemulihan pembedahan, maka dalam kes ini penggunaan bahagian individu tidak disediakan. Injap mitral memberikan yang terbaik untuk pemulihan tersebut. Kadang kala operasi rekonstruktif membantu mewujudkan kerja sistem tricuspid dan aortic.

Semasa pembedahan rekonstruktif, tahap kemungkinan jangkitan badan dikurangkan, kerana bahan asing tidak akan ditolak. Sebagai tambahan, pesakit tidak perlu mengambil antikoagulan untuk menipis darah sepanjang hayatnya..

Kembali ke senarai kandungan

Operasi Penggantian Injap

Penggantian injap jantung lengkap ditetapkan apabila prosedur pemulihan tidak mungkin dilakukan. Selalunya, penggantian lengkap dilakukan apabila injap aorta tidak berfungsi.

Semasa campur tangan pembedahan seperti itu, penggantian lengkap organ yang rosak dilakukan. Dalam proses seperti itu, peredam berubah, yang dijahit ke cincin asli. Untuk ini, bahan biokompatibel dengan tisu badan digunakan agar penolakannya tidak berlaku..

Setelah penggantian penutup dalaman sepenuhnya, semua pesakit diberi pil wajib yang boleh menipiskan darah. Di antara ubat-ubatan ini, Coumadin, Marevan, atau Warfarin boleh disenaraikan. Mereka akan membantu mengurangkan pembentukan gumpalan darah yang besar dan melambatkan pembekuannya. Kualiti ini akan membantu mencegah berlakunya strok atau serangan jantung. Di samping itu, semua pesakit yang menjalani pembedahan mesti menjalani ujian darah yang akan membantu mengesan dan menilai prestasi jantung dan keberkesanan ubat yang diambil..

Prostesis jantung boleh mempunyai struktur yang berbeza: biologi dan mekanikal.

Biologi dibuat dari tisu bioprostetik berdasarkan organ dalaman lembu atau babi. Kurang biasa, bahan penderma manusia boleh digunakan. Untuk memudahkan pemasangannya, digunakan beberapa komponen buatan yang akan membantu meletakkan dan memasang organ yang dapat ditanam secara kualitatif.

Prostesis biologi berfungsi untuk waktu yang lama, tanpa menyebabkan kerosakan pada irama jantung. Tempoh kerja mereka boleh mencapai 15-20 tahun, sementara pesakit tidak memerlukan antikoagulan setiap hari.

Kembali ke senarai kandungan

Mekanikal dan allograft

Allograft adalah tisu penderma hidup yang ditransplantasikan kepada orang yang sakit setelah kematian penderma secara tiba-tiba. Operasi sedemikian selaras dengan metodologi Ross, yang memungkinkan bukan sahaja pembedahan mudah, tetapi juga masa pemulihan yang lebih jauh.

Pengukuhan tisu agak cepat, dan tidak ada kes penolakan organ penderma. Sebilangan besar pesakit yang dikendalikan oleh teknik Ross pulih dengan cepat, dan mereka tidak perlu terus dipantau oleh doktor yang menghadiri dan mengambil ubat penyelenggaraan.

Penutup mekanikal diperbuat daripada unsur buatan. Bahan dari mana ia dibuat, cukup selamat di dalam tubuh manusia. Aloi perubatan dengan bahagian karbon sangat sesuai untuk ini. Reka bentuk ini cukup dipercayai dan dapat berfungsi selama 10-12 tahun..

Reka bentuk mekanikal yang paling biasa adalah injap rama-rama, yang diperbuat daripada cincin logam dan penutup karbon. Bahagian atas injap ditutup dengan kain poliester. Kelemahan peredam mekanikal seperti itu ialah semasa pengoperasiannya, klik mekanikal akan diperhatikan. Sebagai tambahan, pesakit disarankan untuk minum ubat biasa..

Tempoh pemulihan selepas pembedahan adalah dari 60 hingga 90 hari. Selepas 8-10 bulan, seseorang sudah boleh memandu, tanpa perlu risau akan kehilangan kesedaran. Selama tempoh pemulihan, pesakit dikontraindikasikan dalam merokok dan minum alkohol. Pemakanan haruslah diet, menghilangkan makanan yang sukar dicerna dan memerlukan penurunan kadar kolesterol.

Injap jantung tidak ditutup sehingga akhir

Apakah injap jantung??

Injap adalah bahagian jantung yang terbentuk dari lipatan cangkang dalamannya yang menyediakan aliran darah searah dengan menyekat saluran vena dan arteri.

Jantung adalah sejenis pam yang menjadikan darah beredar ke seluruh badan. Ini dimungkinkan dengan mengekalkan tekanan pada rongga (ruang) jantung..

Jantung manusia mempunyai 4 ruang: 2 ventrikel dan 2 atria. Injap adalah penutup khas yang terletak di antara ruang jantung yang mengatur tekanan di ruang jantung dan menyokong pergerakan darah ke arah yang betul.

Injap mitral terletak di antara atrium kiri dan ventrikel kiri. Injap ini terdiri daripada dua sayap: depan dan belakang.

Prolaps (penonjolan) risalah injap mitral anterior lebih biasa daripada prolaps risalah posterior. Benang nipis yang disebut kord dilekatkan pada setiap daun injap..

Benang ini, pada gilirannya, melekat pada otot kecil (papillary, papillary muscle). Untuk fungsi normal injap, kerja sendi injap, kord dan otot papilari.

Semasa pengecutan jantung, tekanan di dalamnya meningkat dengan hebat. Di bawah pengaruh tekanan ini, injap mitral membuka injap yang dipegang oleh kord dan otot papilari.

Injap tricuspid (tricuspid) terdiri daripada 3 cusps dan terletak di antara atrium kanan dan ventrikel kanan jantung.

Injap aorta terletak di antara ventrikel kiri dan aorta dan tidak membenarkan darah kembali ke ventrikel.

Punca penyakit

Selalunya asas untuk perkembangan penyakit jantung valvular yang diperoleh adalah rematik. Perkembangan rematik berlaku dengan latar belakang penyakit keradangan kronik nasofaring. Penyakit ini disebabkan oleh streptokokus kumpulan β-hemolitik A dan mempengaruhi jantung, sendi, kulit dan organ lain. Kanak-kanak dan remaja paling mudah dijangkiti penyakit ini..

Salah satu masalah rematik adalah kerumitan diagnosis, kerana tidak ada ujian makmal khusus patognomonik untuk demam reumatik akut atau kambuhnya. Oleh itu, semasa mendiagnosis rematik, doktor bergantung pada kriteria dan tanda-tanda tertentu yang mendahului jangkitan streptokokus dalam satu setengah bulan.

Selalunya, rematik mempengaruhi injap aorta dan mitral. Pesakit rematik dirawat di rumah sakit, dan mereka diberi terapi antibakteria dan anti-radang. Yang terakhir ditentukan sesuai dengan ciri-ciri individu pesakit. Pada akhir rawatan, pencegahan kambuh rematik.

Penyakit jantung yang dihidap pada anak terbentuk kerana banyak sebab.

Endokarditis reumatik. Penyakit ini mempengaruhi injap jantung, di mana stroma granuloma terbentuk..

Dalam 75% kes, endokarditis reumatik menyebabkan perkembangan penyakit ini. Penyakit tisu penghubung meresap.

Patologi seperti lupus erythematosus, scleroderma, dermatomyositis dan lain-lain, sering menyebabkan komplikasi pada buah pinggang dan jantung. Kecederaan dada.

Sebarang pukulan kuat ke kawasan dada dengan tahap kebarangkalian yang tinggi boleh menyebabkan perkembangan kecacatan. Pembedahan jantung yang tidak berjaya.

Setelah melakukan operasi jantung, seperti valvulotomi, komplikasi berlaku yang memprovokasi perkembangan kecacatan. Aterosklerosis.

Ini adalah penyakit kronik arteri dan saluran darah, di dinding di mana plak aterosklerotik mula terbentuk. Cukup jarang, tetapi aterosklerosis juga menyebabkan perubahan dalam kerja dan struktur jantung..

Dari senarai ini jelas bahawa jika seorang kanak-kanak mengalami cacat jantung, alasannya boleh sangat berbeza. Tetapi penting untuk mencarinya, sekiranya hanya rawatan yang ditetapkan adalah cekap dan paling berkesan..

kumpulan penyakit heterogen. Pada masa yang sama, bukan hanya organ utama untuk mengepam darah menderita, tetapi juga saluran besar, yang disertai dengan perubahan aliran darah, perkembangan kelebihan jantung dan kekurangan.

Penyakit jantung kongenital bayi berlaku pada kira-kira 1% dari semua kelahiran. Kira-kira 10-30% dari semua anomali kongenital disebabkan oleh kecacatan jantung.

Penyakit jantung kongenital pada kanak-kanak dapat muncul sebagai gangguan perkembangan ringan organ ini dan saluran yang keluar daripadanya, dan mengambil bentuk patologi yang teruk yang tidak sesuai dengan kehidupan.

Pelbagai kelainan jantung berlaku bukan sahaja secara terpisah, tetapi juga bergabung antara satu sama lain, yang sangat memburukkan struktur kecacatan.

Penyakit jantung kongenital ICD 10 (klasifikasi penyakit di peringkat antarabangsa, versi semakan ke-10) meletakkan dalam satu kelas dengan kecacatan kelahiran lain dan gangguan kromosom.

Mengikut kriteria ICD, penyakit jantung kongenital merujuk kepada kelainan sistem peredaran darah. Walau bagaimanapun, dalam banyak kes, keabnormalan yang berkaitan dengan organ lain dikaitkan dengan keabnormalan..

Penyebab penyakit jantung kongenital ICD 10

Penyebab penyakit jantung kongenital terletak pada keturunan. Di tempat kedua adalah alasan persekitaran..

Dengan kata lain, kebarangkalian mempunyai anak dengan anomali secara langsung bergantung pada keparahan kecenderungan genetik untuk mengembangkan kecacatan, serta seberapa teruk faktor persekitaran yang merugikan (radiasi, udara tercemar, tanah, dll.) Mempengaruhi janin..

Klasifikasi Penyakit Jantung Kongenital: Jenis Biru dan Putih

anomali yang dicirikan oleh limpahan aliran darah paru; kecacatan di mana aliran darah di paru-paru merosot; kecacatan yang tidak mengubah peredaran darah di paru-paru; kecacatan kongenital gabungan.

Kumpulan pertama dibentuk oleh kecacatan jantung kongenital, yang mempunyai satu ciri yang membezakan: pembuangan darah dari arteri ke tempat tidur vena kerana komunikasi tidak wajar lingkaran besar aliran darah dengan yang kecil. Pada gilirannya, mereka terbahagi kepada dua jenis: memimpin dan tidak membawa kepada perkembangan sianosis.

Kecacatan yang membentuk kumpulan kedua adalah berdasarkan penyempitan arteri pulmonari. Selalunya ia digabungkan dengan pelepasan darah patologi dari ventrikel kanan jantung ke dalam lingkaran besar peredaran darah dan juga dibahagikan kepada memimpin dan tidak membawa ke biru.

Kumpulan kecacatan ketiga dibezakan oleh fakta bahawa dengan mereka, aliran darah dalam bulatan besar habis dengan mendadak. Dalam kes ini, sianosis sama sekali tidak ada.

Malformasi gabungan dibezakan dari yang lain dengan adanya gangguan dalam hubungan anatomi dengan madu oleh ruang jantung dan saluran utama.

jenis biru; jenis putih; kecacatan dengan penyumbatan pembuangan darah ventrikel.

Dalam klasifikasi ini, namanya menggambarkan ciri-ciri utama yang membezakan keadaan ini daripada yang lain. Oleh itu, kecacatan jantung kongenital biru mendapat namanya kerana sianosis yang berkembang dengan mereka (ini adalah nama saintifik untuk kulit biru) kerana campuran darah vena dan arteri.

Jenis putih atau pucat dicirikan oleh kemunculan pemutihan kulit akibat pembuangan darah kiri-kanan tanpa mencampurkannya. Mereka. bekalan darah arteri yang tidak mencukupi ke tisu berkembang.

Gejala sindrom penyakit jantung kongenital

jenis anomali; sifat gangguan pergerakan darah; tempoh perkembangan dekompensasi peredaran darah.

Walaupun begitu, tanpa mengira jenis kecacatan, 3 fasa dicatat dalam perjalanannya. Secara harfiah dari minit pertama kehidupan terdapat fasa penyesuaian di mana anak menyesuaikan diri dengan aliran darah yang berubah.

Fasa kedua adalah pampasan relatif di mana keadaan umum bertambah baik. Fasa ketiga - terminal (akhir) - berkembang apabila semua simpanan perlindungan habis dan dicirikan oleh gangguan aliran darah yang tidak dapat dirawat.

Pada kanak-kanak dengan kecacatan biru, kebiruan kulit diperhatikan, yang mempengaruhi juga selaput lendir. Sianosis ini meningkat walaupun dengan voltan terkecil: contohnya, ketika bayi sedang menghisap atau menangis.

Gejala utama kecacatan pucat adalah pemutihan kulit dengan penyejukan hujung kaki.

Kecacatan jantung kongenital pada bayi baru lahir, sebagai peraturan, ditunjukkan oleh kegelisahan, bayi menolak untuk menyusui, dan apabila diberi makan dengan cepat letih, mereka juga mengalami nadi yang lebih cepat, aritmia, sesak nafas dan berpeluh, saluran leher membengkak, denyutan mereka menjadi jelas kelihatan.

Sekiranya terdapat gangguan aliran darah kronik, terdapat kelewatan dalam perkembangan fizikal, kenaikan berat badan dan tinggi badan.

Ciri khasnya adalah murmur jantung, yang biasanya terdengar langsung di bidang kelahiran. Pada hari-hari berikutnya, manifestasi kegagalan jantung muncul (dalam bentuk edema, jantung dan hati yang membesar, dll.).

sindrom jantung; sindrom kegagalan jantung; sindrom kebuluran oksigen kronik; sindrom pernafasan.

kecenderungan genetik; penyakit berjangkit (rubella, misalnya); mengambil ubat atau alkohol semasa kehamilan ibu; pendedahan radiasi; ibu mengambil antibiotik pada trimester pertama kehamilan.

Terdapat sejumlah faktor yang berpotensi menyebabkan perkembangan penyakit jantung. Faktor-faktor tersebut merangkumi usia wanita hamil (berumur lebih dari 35 tahun), penyakit endokrin pada salah seorang ibu bapa, kehamilan yang teruk, ketidakseimbangan hormon, dll..

Hari ini, doktor beroperasi dengan dua jenis injap tiruan: mekanikal dan biologi. Masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri..

Mekanikal adalah sejenis prostesis yang dirancang untuk menggantikan fungsi injap semula jadi jantung manusia. Tugas utama injap adalah mengalirkan darah ke jantung dan melepaskannya kembali. Injap mekanikal diletakkan apabila fungsi injap jantung asli tidak lagi dipulihkan.

Ujian injap buatan moden menentukan jangka hayatnya selama 50,000 tahun apabila diletakkan dalam keadaan pemakaian yang dipercepat. Ini bermaksud bahawa jika seseorang berakar umbi dalam dirinya, dia akan bekerja sehingga seseorang itu berjaya.

Perlu diingat hanya satu perkara bahawa semua injap tiruan memerlukan sokongan tambahan dan mengambil antikoagulan yang menipis darah sehingga gumpalan darah tidak terbentuk di jantung. Anda juga perlu menjalani ujian berkala.

Injap biologi adalah prostesis yang dibuat dari tisu haiwan. Selalunya injap jantung babi diambil untuk mereka. Secara semula jadi, ia diproses terlebih dahulu sehingga menjadi sesuai untuk implantasi dalam tubuh manusia. Injap biologi, berbanding dengan mekanikal, jauh lebih rendah daripada ketahanannya.

Dalam perubatan, semua penyakit jantung dibahagikan berdasarkan mekanisme pembentukannya menjadi: kongenital dan diperolehi.

Kekurangan injap mitral

Penyakit jantung mitral berkembang kerana kerosakan pada injap bicuspid.

saudara; organik berfungsi.

Sekiranya seseorang mengalami kekurangan yang relatif, maka dalam keadaan ini injap itu sendiri tidak mengalami perubahan patologi, tetapi bukaan meningkat, yang tidak akan dapat disekat sepenuhnya dengan sayapnya.

Kekurangan organik, dalam kebanyakan kes klinikal, terjadi akibat daripada endokarditis reumatoid yang dipindahkan sebelumnya, yang memprovokasi pembentukan tisu penghubung pada bahagian katup mitral. Ini menjadi alasan untuk pemendekan mereka. Sayapnya tidak ditutup sepenuhnya, dan oleh itu bahagian darah kembali ke atrium sekali lagi.

Dengan kekurangan fungsi, kegagalan berlaku dalam fungsi alat otot, yang mengatur fungsi injap mitral.

akrosianosis; pipi dan bibir menjadi biru-merah jambu; dyspnea; peningkatan kadar jantung; urat di leher membengkak; saiz hati meningkat (hepatomegali); gementar sternal. Dalam perubatan, keadaan ini disebut "cat purr".

Stenosis mitral

Stenosis mitral berkembang pada manusia akibat endokarditis reumatik sebelumnya. Dalam kes yang jarang berlaku, ia muncul sebagai penyakit jantung kongenital..

Hasil daripada perubahan patologi, injap mitral mengubah penampilannya dengan ketara - ia menjadi berbentuk corong. Dengan penyakit ini, perlu melakukan rawatan yang berkelayakan secepat mungkin untuk mengelakkan akibat yang buruk.

Dengan campur tangan yang tepat pada masanya, orang hidup dalam waktu yang sangat lama, kerana maksiat ini bukan hukuman. Berapa harganya - 20 atau 50 tahun, hanya doktor yang boleh memberitahu.

batuk; sakit hati; hemoptisis; jantung berdebar-debar, gangguan dalam kerja jantung; akrosianosis; pemerah sianotik terbentuk di wajah, menyerupai "rama-rama" ke luar; semasa memeriksa nadi pada tangan, perbezaannya dapat diperhatikan; fibrilasi atrium; asma jantung - sukar bagi pesakit untuk menyedut; dalam kes yang sukar, edema paru berkembang.

Penyakit jantung aorta

Penyakit jantung aorta - patologi yang berkembang kerana penutupan injap semilunar yang tidak mencukupi.

sakit kepala; pening; pengsan ortostatik; dyspnea; peningkatan kadar jantung; kelemahan di seluruh badan; pucat; akrosianosis; perasaan peningkatan denyutan pada arteri temporal, subclavian dan karotid; Simptom musse - seseorang duduk dan menggelengkan kepalanya secara berirama; nadi kapilari.

Warna phalanx kuku berubah setelah menekan pada kuku; simptom Landolfi. Semasa sistol, murid pesakit menjadi lebih sempit, dan semasa diastole mereka mengembang.

Tanda ciri penyakit jantung aorta..

Stenosis lubang aorta

Antara penyebab utama perkembangannya, perlu diperhatikan seperti: endokarditis reumatik, anomali kongenital (untuk sebab ini boleh menjadi penyakit jantung kongenital), aterosklerosis. Inti stenosis - injap injap lunar aorta tumbuh bersama, dan ini menghalang pengusiran darah ke aorta semasa penguncupan ventrikel kiri.

sakit angina di jantung; sakit kepala; keadaan pengsan; pening; kulit menjadi pucat; nadi sangat jarang dan lemah; tekanan darah sistolik dikurangkan; tekanan nadi menurun; tekanan darah diastolik adalah normal.

Kekurangan Tricuspid

Sebab utama perkembangan keadaan ini termasuk endokarditis septik dan reumatik, kecederaan.

bengkak, hingga asites; seseorang memerhatikan penampilan berat di hipokondrium yang betul; kulit mempunyai warna kebiruan, kadang-kadang berwarna kuning; urat hati dan leher membengkak dengan kuat; nadi periferal menjadi kecil dan kerap; Tekanan darah menurun.

Pembedahan pintasan jantung terdiri daripada menggunakan kaedah khas untuk membuat jalan memutar melewati kawasan arteri koronari yang terkena.

Pada masa ini, terdapat dua cara untuk membuat jalan ini: cantuman bypass arteri koronari mamalia (semasa operasi ini, arteri toraks dalaman digunakan, yang dipindahkan ke saluran baru. Ia diisi secara semula jadi) dan cantuman bypass arteri koronari (dalam kes ini, bahagian arteri radial atau vena saphenous besar digunakan).

Menggunakan potongan kecil. Ini juga merangkumi operasi menggunakan instrumen endoskopi; Menggunakan pintasan kardiopulmonari; Menggunakan "penstabil" khas untuk pemotongan.

Sekiranya satu arteri rosak, diperlukan satu shunt. Sekiranya dua atau lebih rosak, dua atau lebih shunt dimasukkan.

RingkasKerosakan pada satu injap atau lubang diperhatikan.
SukarGabungkan ubah bentuk lubang dan injap.
GabunganMereka adalah gabungan banyak patologi. Selalunya, mereka adalah ciri penyakit jantung kongenital..

Para saintis mendakwa adanya kira-kira seratus jenis penyakit ini. Semasa kelahiran anak-anak, pakar neonatologi memeriksa siapa yang dapat mengesan kehadiran patologi perkembangan tertentu.

Perubatan moden menawarkan pelbagai kaedah. Di antara yang paling banyak digunakan dapat diperhatikan, kajian ultrasound, komputasi tomografi dan pencitraan resonans magnetik, serta kaedah angiografi.

Diagnosis yang betul mengenai jenis penyakit jantung diperlukan untuk menetapkan rawatan yang betul. Seorang pakar kardiologi juga harus menerima maklumat mengenai tahap perubahan mekanisme penyesuaian jantung. Oleh itu, sekiranya berlaku gangguan kecil dan tidak adanya perubahan bekalan darah ke semua organ dan tisu, rawatan konservatif akan ditetapkan.

kekurangan injap mitral; stenosis; kecacatan kompleks (gabungan kedua-dua patologi).

Campur tangan pembedahan dilakukan sekiranya penguraian jantung berlaku.

Perubatan mengetahui lebih daripada 100 jenis pelbagai penyakit jantung. Setiap sekolah ilmiah menawarkan klasifikasinya sendiri, tetapi selalunya IPU dibahagikan kepada "biru" dan "putih".

Pemilihan kecacatan seperti itu berdasarkan tanda luaran yang menyertainya, dan lebih tepatnya, pada intensiti warna kulit. Dengan "biru" anak itu mengalami sianosis, dan dengan "putih" kulit menjadi sangat pucat.

Pilihan pertama berlaku dengan tetralogi Fallot, atresia arteri pulmonari dan penyakit lain. Jenis kedua lebih banyak ciri kecacatan pada septa atrium dan interventrikular.

ductus arteriosus terbuka; kecacatan septum atrium (ASD); kecacatan septum interventrikular (DST);

tetralogi Fallot; stenosis arteri pulmonari; peralihan kapal besar.

penggabungan aorta; stenosis aorta.

Tahap dan gejala stenosis

Doktor membezakan 4 peringkat stenosis. Pada mulanya, praktikalnya tidak ada rasa sakit atau penyakit. Setiap peringkat sesuai dengan sekumpulan gejala. Dan semakin serius tahap perkembangan stenosis, semakin cepat operasi diperlukan.

Tahap pertama disebut tahap pampasan. Hati masih dapat menahan beban.

Penyimpangan diakui sebagai tidak signifikan apabila jarak injap 1.2 cm2 atau lebih. Tekanan 10–35 mm.

Hg. Seni. Gejala pada peringkat penyakit ini tidak dinyatakan..

Subkompensasi. Gejala pertama muncul sejurus selepas bersenam (sesak nafas, lemah, berdebar).

Dekompensasi. Ini dicirikan oleh fakta bahawa gejala muncul bukan hanya selepas bersenam, tetapi juga dalam keadaan tenang.

Peringkat terakhir dipanggil terminal. Ini adalah tahap - apabila perubahan kuat telah berlaku dalam struktur jantung anatomi.

edema paru; sesak nafas; kadang-kadang serangan asma, terutamanya pada waktu malam; pleurisy; batuk jantung; sakit dada.

Semasa diperiksa, pakar kardiologi biasanya mengi basah di paru-paru semasa mendengar. Nadi lemah. Suara terdengar di jantung, getaran terasa, disebabkan oleh pergolakan aliran darah.

Stenosis menjadi kritikal apabila lumen hanya 0,7 cm2. Tekanan lebih daripada 80 mm. Hg. Seni. Pada masa ini, terdapat risiko kematian yang tinggi. Dan bahkan operasi untuk menghilangkan kecacatan tidak mungkin mengubah keadaan. Oleh itu, lebih baik berjumpa doktor dalam tempoh subkompensasi.

Tidak kira jenis dan keparahannya, semua kecacatan melalui beberapa peringkat. Peringkat pertama dipanggil penyesuaian.

Pada masa ini, tubuh anak menyesuaikan diri dengan keadaan kewujudan baru, menyesuaikan kerja semua organ ke jantung yang sedikit berubah. Kerana kenyataan bahawa semua sistem mesti berfungsi untuk dipakai pada masa ini, perkembangan kegagalan jantung akut dan kerosakan fungsi seluruh tubuh tidak dikecualikan.

Tahap kedua adalah fasa pampasan relatif. Struktur jantung yang berubah memberikan kanak-kanak dengan kewujudan yang lebih kurang normal, melakukan semua fungsinya pada tahap yang tepat.

Tahap ini dapat berlangsung selama bertahun-tahun sehingga membawa kepada kegagalan semua sistem badan dan pengembangan dekompensasi. Fasa ketiga PJK pada kanak-kanak disebut terminal dan dicirikan oleh perubahan serius di seluruh badan.

Jantung tidak lagi dapat mengatasi fungsinya. Perubahan degeneratif dalam miokardium berkembang, cepat atau lambat berakhir dengan kematian.

Tahap pengembangan UPU

Kecacatan ini terjadi akibat dari proses degeneratif pada tisu injap aorta. Pengkalsifikasi boleh menyebabkan kegagalan jantung yang teruk, strok, aterosklerosis umum.

Secara beransur-ansur, injap injap aorta ditutup dengan pertumbuhan berkapur. Dan injap dikalsinasi.

Maksudnya, penutup injap berhenti sepenuhnya, tetapi juga terbuka dengan lemah. Apabila injap aorta bicuspid terbentuk semasa kelahiran, kalsifikasi lebih cepat menjadikannya tidak berfungsi.

Dan kalsifikasi juga berkembang akibat gangguan sistem endokrin. Garam kalsium, apabila tidak larut dalam darah, berkumpul di dinding saluran darah dan pada injap jantung. Atau masalah buah pinggang. Penyakit ginjal polikistik atau nefritis juga membawa kepada kalsifikasi.

kekurangan aorta; pengembangan ventrikel kiri (hipertrofi); gangguan dalam kerja jantung.

Seseorang mesti memerhatikan kesihatannya. Kesakitan di kawasan dada dan serangan angina berkala yang semakin kerap harus menjadi isyarat untuk menjalani pemeriksaan kardiologi. Tanpa pembedahan, dengan kalsifikasi, dalam kebanyakan kes, seseorang mati dalam 5-6 tahun.

Punca CHD pada kanak-kanak

Ada kalanya orang hidup dengan satu buah pinggang, dengan separuh perut, tanpa pundi hempedu. Tetapi mustahil untuk membayangkan seseorang yang hidup tanpa jantung: setelah organ ini menghentikan kerjanya, dalam beberapa minit kehidupan di dalam tubuh memudar sepenuhnya dan tidak dapat ditarik balik. Inilah sebabnya mengapa diagnosis penyakit jantung kanak-kanak sangat menakutkan ibu bapa..

dinding organ; septa jantung; saluran jantung besar.

Perubahan tersebut mungkin cacat lahir, atau mungkin diperoleh sepanjang hayat..

Diagnosis PJK pada kanak-kanak dibuat berdasarkan sejumlah gejala. Dalam kes yang teruk, perubahan akan dapat dilihat sebaik sahaja dilahirkan.

Tidak sukar bagi doktor yang berpengalaman untuk membuat diagnosis awal yang sudah ada di bilik bersalin dan menyelaraskan tindakan mereka sesuai dengan keadaan semasa. Dalam kes lain, ibu bapa tidak mengesyaki kehadiran penyakit jantung selama bertahun-tahun sehingga penyakit itu memasuki tahap dekompensasi.

Banyak patologi dikesan hanya pada masa remaja di salah satu pemeriksaan perubatan biasa. Pada orang muda, CHD sering didiagnosis ketika lulus komisen di pejabat pendaftaran tentera.

Gejala ASD

keletihan yang teruk; bengkak kaki dan pergelangan kaki; sakit dan sesak nafas ketika berjalan dan mengangkat berat; pening disertai dengan pengsan.

Kecacatan jantung pada kanak-kanak disertai dengan gejala tertentu yang perlu anda ketahui dan membunyikan penggera jika ia muncul pada bayi.

Pada pemeriksaan rutin, pakar pediatrik dapat mendengar bisikan jantung pada anak yang sakit. Selepas penemuan mereka, doktor yang hadir mesti menetapkan ultrasound. Tetapi diagnosis "penyakit jantung" mungkin tidak disahkan, kerana pada kanak-kanak yang sedang membesar, murmur jantung berfungsi adalah norma.

Pada bulan-bulan pertama kehidupan, perkembangan fizikal bayi sangat sengit, setiap bulan mereka harus menurunkan berat badan sekurang-kurangnya 400 g. Sekiranya ini tidak berlaku, maka anda perlu pergi terus ke pakar kardiologi, kerana kekurangan berat badan adalah salah satu tanda utama masalah jantung.

Kelesuan dan keletihan kanak-kanak juga merupakan isyarat masalah kesihatan yang jelas. Sekiranya sesak nafas ditambahkan ke semua ini, maka risiko mendengar diagnosis yang tidak menyenangkan akan meningkat.

Kecacatan septum atrium primer dan sekunder dibezakan. Mereka berbeza antara satu sama lain dengan ciri-ciri lokasi lubang di dinding jantung..

Dengan ASD primer, kecacatan dijumpai di bahagian bawah septum. Diagnosis "CHD, ASD sekunder" pada kanak-kanak dibuat apabila lubang lebih dekat ke bahagian tengah.

Kecacatan semacam itu jauh lebih mudah untuk dibetulkan, kerana di bahagian bawah septum terdapat sedikit tisu jantung yang memungkinkan anda menutup cacat sepenuhnya.

Diagnostik

  1. Langkah pertama dalam pencarian diagnostik, jika terdapat kecurigaan kecacatan jantung yang diperoleh, doktor menggunakan diagnosis fizikal, yang merupakan pemeriksaan utama pesakit dan auskultasi jantung. Auskultasi bunyi jantung dan gumaman yang berubah..
  2. Tahap kedua diagnosis - kaedah penyelidikan, termasuk elektrokardiografi (ECG), sinar-x dada dan ekokardiografi (ekokardiografi). EKG menggambarkan tanda-tanda pembesaran ruang kiri jantung. X-ray membolehkan anda melihat perubahan ukuran dan bentuk jantung, serta proses patologi pada paru-paru. Dengan bantuan ekokardiografi, anda dapat melihat penurunan ukuran lubang dan perubahan pada tutup injap, begitu juga dengan ekokardiografi yang membolehkan anda menentukan punca kegagalan, tahapnya, kehadiran komplikasi dan kemampuan pampasan badan.

Ekokardiografi adalah kaedah diagnosis primer terbaik dan pemantauan dinamik keadaan pesakit.

  • Tahap ketiga diagnosis adalah kaedah penyelidikan invasif, iaitu kateterisasi jantung diikuti dengan ventrikulografi dan koronografi.
  • kaedah fizikal; ECG dilakukan untuk mendiagnosis sekatan, aritmia, kekurangan aorta; Fonokardiografi X-ray jantung; Ekokardiografi; MRI jantung; kaedah makmal: ujian reumatoid, OAK dan OAM, penentuan gula darah dan kolesterol.

    Jadual di bawah memberikan maklumat mengenai parameter jantung dan vaskular normal..

    ECG adalah kaedah memperbaiki impuls elektrik yang dipancarkan permukaan badan. Dorongan ini sama dengan aktiviti kitaran organ.

    Pemeriksaan mendedahkan infark miokard, iskemia, aritmia, disfungsi konduksi. Hari ini terdapat pendekatan inovatif untuk kaedah ini - pemeriksaan dilakukan dari jarak jauh menggunakan PC atau peranti mudah alih, maklumat dikumpulkan semasa aktiviti harian pesakit.

    Gambar di bawah menunjukkan bagaimana prosedur dijalankan..

    Setelah mempelajari kaedah Elena Malysheva dengan teliti dalam rawatan takikardia, aritmia, kegagalan jantung, angina dan penyembuhan keseluruhan badan - kami memutuskan untuk memberikannya perhatian...

    Pemeriksaan transesophageal terutama digunakan untuk memeriksa pesakit untuk iskemia. Aspek utama adalah penilaian keadaan rizab coranar. Kelebihan diagnosis yang berbeza adalah bukan pencerobohan. Sebagai contoh, kajian elektrofisiologi jantung nodus sinus dilakukan menggunakan sentuhan taktil dengan permukaan badan..

    Untuk tahap tertentu, pemeriksaan transesofagus adalah yang paling selamat kerana tidak diperlukan latihan fizikal, yang tidak berlaku dengan ujian latihan fizikal.

    pelanggaran sistem muskuloskeletal; dengan penyakit sistem pernafasan; dengan urat dan arteri yang terjejas; hipertensi tinggi; kekurangan fizikal latihan.

    Kaedah ini dikontraindikasikan dengan ketat pada penyakit esofagus..

    Pada mulanya, pesakit mesti memberikan semua maklumat yang diperlukan kepada doktor untuk membuat diagnosis dalam bentuk keterangan penyakit yang tepat. Berdasarkan sejarah perubatan pesakit, pakar kardiologi menetapkan prosedur diagnostik untuk mengetahui maklumat perubatan tambahan..

    Roentgenogram. Bayangan ventrikel kiri meningkat.

    Ini dapat dilihat pada lengkungan kontur jantung. Tanda-tanda hipertensi paru juga kelihatan..

    ECG. Pemeriksaan menunjukkan pembesaran dan aritmia ventrikel.

    Ekokardiografi. Di atasnya, doktor memerhatikan sama ada terdapat penutup penutup injap dan penebalan dinding ventrikel atau tidak.

    Bunyi rongga. Pakar kardiologi mesti mengetahui nilai yang tepat: berapa banyak tekanan di rongga aorta yang berbeza dari tekanan di sisi lain injap.

    Fonokardiografi. Murmur jantung direkodkan (murmur sistolik dan diastolik).

    Ventrikulografi. Ditugaskan untuk mengesan kekurangan injap mitral.

    Dengan stenosis, elektrokardiogram menunjukkan gangguan irama dan pengaliran dalam biocurrent. Di radiografi, anda dapat melihat dengan jelas tanda-tanda malap.

    Ini menunjukkan kesesakan di paru-paru. Ini dapat dilihat dengan jelas bagaimana melebarkan aorta dan ventrikel kiri.

    Dan angiografi koronari menunjukkan bahawa jumlah darah yang dikeluarkan dari aorta kurang. Ia juga merupakan tanda stenosis tidak langsung..

    Tetapi hanya angiografi yang dilakukan untuk orang berusia lebih dari 35 tahun.

    Seorang pakar kardiologi juga menarik perhatian kepada gejala yang dapat dilihat walaupun tanpa alat. Pucat pada kulit, gejala Musset, gejala Müller - tanda-tanda ini menunjukkan bahawa pesakit kemungkinan besar mengalami kekurangan injap aorta. Lebih-lebih lagi, injap aorta bicuspid lebih terdedah kepada kegagalan. Doktor mesti mempertimbangkan ciri bawaan.

    Semasa diperiksa, pakar kardiologi mencatat peningkatan murmur jantung pada titik auskultasi yang ketara. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ketika darah melewati injap yang menyempit, pergolakan berkembang yang didengar oleh doktor melalui stetoskop. Aliran darah melalui kecacatan pada septum tidak menyebabkan sebarang bunyi.

    Semasa mendengar paru-paru, anda dapat mengesan mengi basah yang berkaitan dengan genangan darah dalam peredaran paru. Dengan perkusi (mengetuk dada), peningkatan batas jantung dikesan berkaitan dengan hipertropi.

    Apabila diperiksa pada elektrokardiogram, tanda-tanda kelebihan jantung kanan dapat dilihat dengan jelas. Ekokardiografi mendedahkan kecacatan di kawasan septum interatrial. X-ray paru-paru membolehkan anda melihat gejala genangan darah di urat paru-paru.

    Rawatan ubat

    Sekiranya tidak ada gejala dan regurgitasi mitral ringan atau sederhana, tidak ada ubat yang diresepkan. Sokongan ubat dengan perencat ACE diresepkan untuk diagnosis kekurangan mitral yang teruk dengan kursus tanpa gejala.

    Kehadiran gejala, walaupun dengan regurgitasi mitral yang sederhana, adalah petunjuk untuk pembedahan.

    Dengan kekurangan injap mitral, terdapat dua jenis intervensi pembedahan, iaitu injap plastik dan prostetik. Sekiranya injap tidak terkalsifikasi dan tetap bergerak, maka dalam kes ini plastik adalah pilihan operasi. Dengan penebalan injap yang cukup jelas, lebih baik prostetiknya.

    Kelebihan pembaikan injap berbanding prostetik adalah dengan operasi ini jumlah komplikasi lebih rendah. Dengan pembaikan injap mitral, risiko terkena penyakit seperti endokarditis berjangkit semakin rendah..

    Kekurangan aorta asimtomatik yang didiagnosis tahap sederhana tidak memerlukan rawatan khusus, namun sekatan aktiviti fizikal dan lawatan tahunan ke ahli kardiologi sangat digalakkan..

    Petunjuk untuk pelantikan terapi konservatif adalah kekurangan aorta sederhana jika tidak ada gejala, sekiranya anda mesti berjumpa dengan ahli kardiologi sekurang-kurangnya sekali setiap enam bulan.

    Penyakit alat katup jantung adalah penyakit fizikal, oleh itu, pembedahan boleh diresepkan untuk memulihkan jantung sepenuhnya. Selalunya, injap yang rosak diganti semasa operasi sedemikian..

    Sebelum operasi, pemeriksaan diagnostik pesakit ditetapkan, yang akan membantu mengenal pasti injap yang rosak dan mengenal pasti keparahan penyakit. Di samping itu, dengan pemeriksaan seperti itu, doktor harus mendapatkan maklumat mengenai struktur jantung dan penyakit yang mendasari tubuh.

    Untuk meningkatkan keberkesanan campur tangan pembedahan, prosedur serupa digabungkan dengan shunting serentak, dengan rawatan aneurisma aorta atau dengan fibrilasi atrium.

    Pada masa ini, terdapat dua jenis campur tangan pembedahan untuk rawatan radas kardiovaskular. Jenis pertama adalah lembut. Ia menyediakan pemulihan injap yang rosak. Jenis operasi kedua lebih kompleks: semasa pelaksanaannya, penggantian lengkap organ yang rosak dilakukan.

    Sekiranya pakar kardiologi menetapkan pemulihan pembedahan, maka dalam kes ini penggunaan bahagian individu tidak disediakan. Injap mitral memberikan yang terbaik untuk pemulihan tersebut. Kadang kala operasi rekonstruktif membantu mewujudkan kerja sistem tricuspid dan aortic.

    Semasa pembedahan rekonstruktif, tahap kemungkinan jangkitan badan dikurangkan, kerana bahan asing tidak akan ditolak. Sebagai tambahan, pesakit tidak perlu mengambil antikoagulan untuk menipis darah sepanjang hayatnya..

    Rawatan kecacatan jantung bermula dengan penggunaan teknik konservatif. Tindakan utamanya bertujuan untuk mencegah komplikasi dan kambuh penyakit primer, yang memprovokasi pembentukan kecacatan jantung. Ia juga digunakan untuk memperbaiki gangguan irama dan merawat kegagalan jantung..

    Setiap pesakit yang mempunyai kecurigaan mengenai perkembangan penyakit jantung harus mengunjungi ahli jantung tanpa gagal. Dia akan menetapkan kaedah pemeriksaan, serta rawatan yang sesuai. Sekiranya diagnosis disahkan, pesakit dihantar untuk berunding dengan pakar bedah jantung yang akan menentukan masa rawatan pembedahan patologi.

    Sekiranya diagnosis stenosis mitral ditetapkan, maka dalam hal ini commissurotomy mitral adalah teknik rawatan utama. Semasa operasi, doktor akan memisahkan penutup injap bersatu dan membuka bukaan. Ini akan membantu sebahagian atau sepenuhnya menghilangkan stenosis. Sekiranya terdapat kekurangan mitral, teknik rawatan yang paling berkesan adalah penggantian injap mitral.

    Kedua-dua operasi ini juga dilakukan dengan stenosis aorta dan kekurangan aorta. Sekiranya seseorang mempunyai sejarah kecacatan gabungan, maka dalam kes ini, pakar bedah jantung akan sepenuhnya mengganti injap yang rosak dengan yang palsu. Rawatan ini paling berkesan dan membawa hasil yang positif..

    fibrilasi atrium; fibrilasi atrium; takikardia ventrikel; takikardia atrium paroxysmal; takikardia timbal balik atrioventricular paroxysmal; Sindrom Wolf-Parkinson-White.

    Selain itu, RFA ditunjukkan untuk kegagalan jantung, kardiomegali (jantung membesar), dengan penurunan pecahan ejeksi. Dalam setiap kes individu, laman web untuk memproses denyutan radioelektrik mungkin berbeza, bergantung pada lokasi fokus patologi (misalnya, ketika paroxysms atrial fibrillation, ablasi frekuensi radio dilakukan dalam bentuk pengasingan mulut dari urat pulmonari).

    Diperolehi

    Selalunya disebabkan oleh endokarditis dan merangkumi beberapa jenis. Untuk rawatan kecacatan jantung seperti itu, ubat khas digunakan, yang ditentukan bergantung pada jenis dan sifat perjalanan penyakit ini..

    vasodilator periferal, yang merangkumi nitrogliserin dan analognya; diuretik diresepkan hanya untuk petunjuk tertentu; penyekat saluran kalsium, seperti "Diltiazem".

    Sekiranya tekanannya sangat rendah, sediaan nitrogliserin digabungkan dengan Dopamine. Tetapi penyekat beta dikontraindikasikan sekiranya berlaku kekurangan injap aorta.

    Untuk stenosis, dopamin atau dobutamine juga disyorkan. Perlu dan vasodilator. Sekiranya penyebab stenosis adalah endokarditis berjangkit (keradangan pada kulit luar), maka antibiotik diresepkan - "Cephalexin".

    Tanda-tanda penyakit jantung yang disahkan pada kanak-kanak adalah alasan untuk memulakan rawatan segera untuk mengelakkan perubahan organ yang tidak dapat dipulihkan.

    Doktor tidak selalu menggunakan kaedah pembedahan - bagi sesetengah pesakit, pembedahan tidak diperlukan, sekurang-kurangnya sehingga waktu tertentu. Apa yang sangat diperlukan adalah pencegahan penyakit yang mencetuskan penyakit yang sedang kita pertimbangkan.

    Sekiranya penyakit jantung dikesan pada kanak-kanak, rawatan melibatkan rejimen yang kompeten sepanjang hari. Anak-anak seperti itu perlu menjalani gaya hidup aktif dan bergerak, disertai dengan aktiviti fizikal yang sederhana.

    Tetapi kerja berlebihan - fizikal atau mental - sangat dikontraindikasikan. Elakkan sukan yang agresif dan berat, tetapi berjalan kaki, meluncur atau berbasikal dan sebagainya akan berguna..

    Ada kemungkinan terapi ubat diperlukan untuk membantu menghilangkan kegagalan jantung. Diet juga memainkan peranan penting dalam merawat penyakit ini.

    Apabila kecacatan jantung dikesan pada kanak-kanak, pembedahan diresepkan tanpa gagal jika berkaitan dengan peringkat terakhir penyakit, yang tidak dapat ditangani dengan ubat-ubatan dan diet.

    Dengan perkembangan teknologi baru, rawatan pembedahan telah tersedia bukan hanya untuk kanak-kanak dari satu tahun, tetapi juga untuk bayi. Apabila kecacatan jantung yang diperolehi didiagnosis, tujuan utama campur tangan pembedahan adalah untuk mengekalkan keupayaan kerja injap jantung seseorang.

    Sekiranya kecacatan kelahiran atau gangguan yang tidak diperbaiki, penggantian injap diperlukan. Prostetik boleh dilakukan dari bahan mekanikal atau biologi.

    Sebenarnya, kos operasi bergantung kepada ini.

    Operasi dilakukan pada jantung terbuka di pintasan kardiopulmonari. Pemulihan selepas intervensi pembedahan seperti itu lama, memerlukan kesabaran, dan yang paling penting - perhatian kepada pesakit kecil.

    Kaedah pembedahan adalah satu-satunya kaedah untuk menghilangkan patologi seperti ini pada usia berapa pun. Bergantung pada keparahannya, rawatan PJK pada kanak-kanak dapat dilakukan baik pada masa neonatal dan pada usia yang lebih tua..

    Terdapat kes pembedahan jantung yang diketahui pada janin di rahim. Pada masa yang sama, wanita bukan sahaja dapat melahirkan kehamilan dengan selamat pada tarikh akhir, tetapi juga dapat melahirkan anak yang agak sihat yang tidak memerlukan resusitasi pada jam-jam pertama kehidupan.

    Jenis dan syarat rawatan dalam setiap kes ditentukan secara individu. Pakar bedah jantung, berdasarkan data pemeriksaan dan kaedah pemeriksaan instrumental, memilih kaedah operasi dan menetapkan tarikhnya.

    Selama ini, kanak-kanak itu berada di bawah pengawasan pakar yang memantau keadaannya. Sebagai persediaan untuk operasi, bayi menerima terapi ubat yang diperlukan, yang memungkinkan untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan sebanyak mungkin.

    Kecacatan dengan PJK pada kanak-kanak, yang memerlukan rawatan tepat pada masanya, jarang berlaku. Dalam kebanyakan kes, operasi pembedahan tidak hanya dapat mengelakkan akibat yang membawa maut, tetapi juga mewujudkan keadaan hidup normal tanpa sekatan yang ketara.

    Operasi tanpa darah

    Penggantian injap jantung lengkap ditetapkan apabila prosedur pemulihan tidak mungkin dilakukan. Selalunya, penggantian lengkap dilakukan apabila injap aorta tidak berfungsi.

    Semasa campur tangan pembedahan seperti itu, penggantian lengkap organ yang rosak dilakukan. Dalam proses seperti itu, peredam berubah, yang dijahit ke cincin asli. Untuk ini, bahan biokompatibel dengan tisu badan digunakan agar penolakannya tidak berlaku..

    - oklusi trombotik proksimal arteri koronari adalah penyebab infark miokard (MI);

    - setelah penyumbatan arteri koronari secara tiba-tiba dan berpanjangan, nekrosis zon miokard tidak dapat dipulihkan berkembang (dalam kebanyakan kes, proses ini berakhir dalam 3-4 jam, maksimum 6 jam);

    - Ukuran MI adalah penentu kritikal fungsi ventrikel kiri (LV);

    - Fungsi LV, pada gilirannya, adalah penentu yang paling penting untuk kematian awal (dalam hospital) dan jangka panjang (selepas keluar).

    Saya sekumpulan petunjuk untuk pembedahan.

    - angina pectoris III-IV FC, tahan api terhadap terapi ubat;

    - refraktori angina yang tidak stabil terhadap terapi ubat (istilah "sindrom koronari akut" berlaku untuk pelbagai varian angina dan MI yang tidak stabil. Penentuan tahap troponin membantu membezakan angina yang tidak stabil tanpa MI dari MI tanpa menaikkan segmen ST).

    - iskemia akut atau ketidakstabilan hemodinamik setelah mencuba angioplasti atau stenting (terutamanya dengan pembedahan dan gangguan aliran darah melalui arteri);

    - mengembangkan MI dalam masa 4-6 jam dari permulaan sakit dada atau kemudian dengan adanya iskemia yang berterusan (iskemia pasca infark awal);

    - ujian tekanan positif mendadak sebelum pembedahan perut atau vaskular yang dirancang;

    - Edema paru iskemia (angina pectoris yang setara dengan kerap pada wanita yang lebih tua).

    II kumpulan petunjuk untuk pembedahan.