Kelemahan, kehilangan kekuatan, CFS - penyebab, gejala dan rawatan keletihan kronik

Osteochondrosis serviks adalah penyebab umum kelemahan, kehilangan kekuatan, dan keletihan kronik..

Kelemahan atau kehilangan kekuatan

Dalam kebanyakan kes, pesakit menggambarkan kelemahan mengikut sensasi masing-masing. Bagi sesetengah orang, kelemahan serupa dengan keletihan yang teruk, bagi yang lain, istilah ini merujuk kepada kemungkinan pening, gangguan, kehilangan perhatian dan kekurangan tenaga.

Punca kelemahan

Mekanisme kelemahan, sifatnya - disebabkan oleh penyebab yang mencetuskan permulaan gejala ini. Keadaan keletihan boleh berlaku akibat ketegangan emosi, saraf atau fizikal yang kuat, atau akibat penyakit dan keadaan kronik atau akut. Dalam kes pertama, kelemahan dapat hilang dengan sendirinya tanpa akibat - cukup tidur dan rehat.

Selesema

Oleh itu, penyebab kelemahan yang paling popular adalah selesema - penyakit berjangkit virus akut yang disertai dengan mabuk badan secara umum. Bersama dengan kelemahan, gejala tambahan muncul di sini:

  • demam;
  • fotofobia;
  • sakit di kepala, sendi dan otot;
  • berpeluh kuat.

Dystonia vegetatif-vaskular

Kejadian kelemahan adalah ciri fenomena biasa yang lain - dystonia vegetatif-vaskular, yang merupakan kompleks pelbagai gejala, antaranya diperhatikan:

  • gangguan tidur;
  • Pening
  • kegagalan jantung.

Rhinitis

Rhinitis, yang mempunyai sifat kronik, pada gilirannya, disertai dengan pembengkakan mukosa hidung, yang akhirnya membawa kepada kesan pada kelenjar pituitari. Di bawah pengaruh ini, fungsi normal terganggu dalam rembesan dalaman yang terlibat dalam edema kelenjar utama rembesan dalaman. Kegagalan dalam kelenjar pituitari menyebabkan ketidakseimbangan dalam banyak sistem badan: endokrin, saraf, kekebalan tubuh, dll..

Punca kelemahan lain

Kelemahan tajam dan teruk - gejala yang wujud dalam keracunan teruk, mabuk umum.

Pada orang yang sihat, kelemahan dapat terjadi akibat: kecederaan otak, kehilangan darah - akibat penurunan tekanan yang tajam.

Pada wanita, kelemahan berlaku semasa haid.

Juga, kelemahan ada pada anemia - penyakit yang dicirikan oleh penurunan hemoglobin yang terkandung dalam sel darah merah. Memandangkan bahan ini memindahkan oksigen dari sistem pernafasan ke tisu organ dalaman, jumlah hemoglobin yang tidak mencukupi dalam darah menyebabkan kebuluran oksigen yang dialami oleh tubuh.

Kelemahan kekal adalah kekurangan vitamin - penyakit yang menunjukkan kekurangan vitamin. Ini biasanya berlaku akibat diet yang ketat dan tidak rasional, pemakanan yang buruk dan seragam.

Selain itu, kelemahan boleh menjadi gejala penyakit berikut:

Keletihan kronik

Untuk rasa semangat yang baik dan peningkatan tenaga segar dalam badan kita, sebilangan unsur kimia bertanggungjawab. Kami hanya menyenaraikan beberapa daripadanya:

serotonin: dengan kekurangan neurotransmitter ini, terdapat perasaan tidak harmoni dengan dunia luar;
oksigen: kekurangan tisu menjejaskan prestasi dan kesejahteraan keseluruhan;
besi: kekurangan unsur surih ini menyebabkan kelemahan, kelesuan, kesejukan;
iodin: tanpa jumlah bahan yang diperlukan, kerosakan di "kilang hormon" - kelenjar tiroid - berlaku;
vitamin C, D, B6, B1: kekurangan akut mereka menimbulkan kekebalan yang lemah, berlakunya masalah dengan daya tumpuan, ingatan, mood.

Selalunya penyakit ini menyerang penduduk bandar-bandar besar yang menjalankan perniagaan atau pekerjaan lain yang sangat bertanggungjawab dan berat, hidup dalam keadaan persekitaran yang buruk, dengan cita-cita yang tidak sihat, sentiasa dalam keadaan tertekan, makan dengan teruk dan tidak bermain sukan.

Berdasarkan perkara di atas, menjadi jelas mengapa keletihan kronik menjadi wabak di negara maju dalam beberapa tahun kebelakangan. Di Amerika Syarikat, Australia, Kanada, dan Eropah Barat, kadar kejadian sindrom keletihan kronik adalah 10 hingga 40 kes setiap 100,000 penduduk.

CFS - sindrom keletihan kronik

CFS boleh berkembang pada mana-mana orang, walaupun lebih biasa pada wanita. Biasanya:

penyakit ini lebih kerap berlaku pada orang-orang dari kategori umur 28-45 tahun;
wanita jatuh sakit 2 kali lebih kerap daripada lelaki;
kumpulan risiko adalah orang yang pekerjaannya dikaitkan dengan tekanan berterusan, misalnya, wartawan, peniaga, penghantar, dan juga tinggal di kawasan yang mempunyai keadaan persekitaran yang buruk (peningkatan pencemaran kimia, pencemaran radiasi tinggi);
dalam 99% kes, keletihan kronik berlaku pada orang yang berada di bilik yang mempunyai pencahayaan buatan sejak sekian lama;
terdapat hubungan langsung antara pelanggaran bioritme pada manusia dan perkembangan sindrom keletihan kronik.

Keadaan ini menunjukkan kekurangan bekalan tenaga yang melampau. Kelemahan timbul apabila beban fizikal dan emosi meningkat. Selanjutnya - kelemahan dan kehilangan kekuatan yang berterusan disertai dengan sejumlah gejala tambahan:

  • mengantuk;
  • mudah marah;
  • penurunan selera makan;
  • pening;
  • kehilangan tumpuan;
  • gangguan.

Sebab-sebabnya

  • Kekurangan tidur yang kronik.
  • Kerja berlebihan.
  • Tekanan emosi.
  • Jangkitan virus.
  • Keadaan.

Rawatan

Hari ini, keletihan kronik dirawat dengan menggunakan pelbagai kaedah membersihkan badan, persediaan khas diperkenalkan untuk menormalkan aktiviti sistem saraf pusat dan otak, serta untuk mengembalikan fungsi endokrin, sistem imun dan sistem saluran gastrousus. Di samping itu, peranan penting dalam menyelesaikan masalah ini dimainkan oleh pemulihan psikologi..

Program rawatan untuk sindrom keletihan kronik mesti merangkumi:

normalisasi rehat dan aktiviti fizikal;
memunggah dan terapi diet;
terapi vitamin dengan persediaan vitamin B1, B6, B12 dan C;
urut umum atau segmental bersama dengan hidroprosesor dan latihan fisioterapi;
latihan autogenous atau kaedah aktif lain untuk menormalkan latar belakang psikoemosi, psikoterapi;
immunocorrector am dengan kesan adaptogenik;
agen pembantu lain (ubat penenang siang hari, enterosorben, ubat nootropik, antihistamin sekiranya terdapat alahan).

Petua Gaya Hidup

Setelah membuang kekuatan yang ada, anda boleh melakukan lebih banyak perkara. Untuk melakukan ini, anda perlu merancang jadual anda dengan betul pada hari tersebut dan bahkan seminggu lebih awal. Dengan menyebarkan sesuatu dengan betul - dan bukannya bergegas melakukan sebanyak mungkin dalam jangka masa yang singkat - anda dapat membuat kemajuan yang mantap.

Peraturan berikut juga boleh membantu:

  • elakkan situasi tertekan;
  • menahan diri dari alkohol, kafein, gula dan pemanis;
  • elakkan makanan dan minuman yang menyebabkan reaksi negatif badan;
  • makan secara berkala dalam bahagian kecil untuk melegakan loya;
  • banyak berehat;
  • cubalah untuk tidak tidur dalam jangka masa yang lama, kerana tidur yang terlalu lama dapat memburukkan lagi gejala.

Ubat rakyat

St. John's wort

Ambil 1 cawan (300 ml) air mendidih dan tambahkan 1 sudu besar hypericum kering ke dalamnya. Tegaskan bahawa infusi seperti itu harus berada di tempat yang hangat selama 30 minit. Skim penggunaan: 1/3 cawan tiga kali sehari 20 minit sebelum makan. Tempoh kemasukan - tidak lebih dari 3 minggu berturut-turut.

Plantain

Perlu mengambil 10 g daun pisang kering yang kering dan dihancurkan dengan teliti dan tuangkan dengan 300 ml air mendidih, bersikeras selama 30-40 minit di tempat yang hangat. Dos: 2 sudu sekaligus, tiga kali sehari setengah jam sebelum makan. Tempoh kemasukan - 21 hari.

Kami mencampurkan 2 sudu besar oat, 1 sudu daun pudina kering dan 2 sudu daun tatarnik (berduri). Campuran kering yang dihasilkan dituangkan dengan 5 gelas air mendidih dan bersikeras selama 60-90 minit dalam pinggan yang dibungkus dengan tuala terry. Skim penggunaan: oleh? gelas 3-4 kali sehari sebelum makan. Tempoh kemasukan - 15 hari.

Semanggi

Anda perlu mengambil 300 gram bunga kering semanggi padang rumput, 100 gram gula biasa dan satu liter air suam. Kami meletakkan air di atas api, didihkan dan tuangkan semanggi, masak selama 20 minit. Kemudian infus dikeluarkan dari api, sejuk dan hanya selepas itu tambahkan jumlah gula yang ditunjukkan ke dalamnya. Anda perlu mengambil infusi semanggi 150 ml 3-4 kali sehari, bukannya teh atau kopi.

Lingonberry dan strawberi liar

Anda memerlukan daun strawberi dan lingonberi 1 sudu setiap satu - mereka dicampur dan dituangkan dengan air mendidih dalam jumlah 500 ml. Ubat ini dimasukkan ke dalam termos selama 40 minit, kemudian minum cawan teh tiga kali sehari.

Aromaterapi

Apabila anda perlu berehat atau menghilangkan tekanan, turunkan beberapa tetes minyak lavender di sapu tangan dan hirup baunya.
Menghirup bau beberapa tetes minyak rosemary yang digunakan pada sapu tangan ketika anda merasa keletihan mental dan fizikal (tetapi tidak pada 20 minggu pertama kehamilan).
Untuk keletihan kronik, mandi air suam dengan menambahkan dua tetes minyak geranium, minyak lavender dan cendana dan satu tetes minyak ylang-ylang ke air.
Untuk bersorak ketika anda tertekan, hirup bau campuran minyak yang disapu pada sapu tangan anda setiap pagi dan petang. Untuk menyiapkannya, campurkan 20 titis minyak sage clary dan 10 tetes minyak mawar dan minyak kemangi. Jangan gunakan minyak bijak dan selasih pada 20 minggu pertama kehamilan.

Esensi bunga bertujuan untuk mengurangkan gangguan mental dan menghilangkan tekanan dalam bidang emosi. Ia sangat berguna jika anda tertekan atau kehilangan minat dalam hidup:

  • clematis (clematis): untuk lebih berwaspada;
  • zaitun: untuk semua jenis tekanan;
  • rosehip: dengan sikap tidak peduli;
  • willow: jika anda membebankan sekatan gaya hidup yang dikenakan oleh penyakit ini.

Gejala kelemahan

Kelemahan yang disebabkan oleh perkembangan penyakit berjangkit akut berlaku secara tiba-tiba. Pertumbuhannya secara langsung berkaitan dengan kadar jangkitan dan keracunan tubuh yang dihasilkan.

Sifat penampilan kelemahan pada orang yang sihat akibat ketegangan fizikal atau saraf yang kuat dikaitkan dengan jumlah beban yang berlebihan. Biasanya dalam kes ini, tanda-tanda kelemahan berlaku secara beransur-ansur, disertai dengan hilangnya minat terhadap pekerjaan yang sedang dilakukan, berlakunya keletihan, kehilangan tumpuan dan gangguan.

Kelemahan yang disebabkan oleh berpuasa berpanjangan atau sekiranya diet yang ketat hampir sama. Bersama dengan gejala yang ditunjukkan, tanda-tanda kekurangan vitamin luaran juga muncul:

  • pucat kulit;
  • peningkatan kerapuhan kuku;
  • Pening
  • keguguran rambut dll.

Rawatan kelemahan

Sekiranya terdapat penyakit berjangkit, penyebabnya adalah tindakan agen berjangkit. Terapi ubat yang sesuai digunakan di sini, disokong oleh langkah-langkah yang diperlukan yang bertujuan meningkatkan imuniti..

Pada orang yang sihat, kelemahan yang disebabkan oleh kerja berlebihan dapat dihilangkan dengan sendirinya. Langkah kawalan utama - tidur dan rehat sepenuhnya.

Dalam rawatan kelemahan yang disebabkan oleh kerja berlebihan, ketegangan saraf, memulihkan kekuatan saraf dan meningkatkan kestabilan sistem saraf sangat penting. Untuk tujuan ini, langkah-langkah terapi bertujuan, pertama sekali, untuk menormalkan rejim kerja dan rehat, menghilangkan faktor-faktor negatif dan menjengkelkan. Penggunaan phytotherapy, urut dengan berkesan.

Dalam beberapa kes, dalam penghapusan kelemahan diperlukan pembetulan diet, pengenalan makanan yang kaya dengan vitamin dan unsur mikro penting ke dalamnya.

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk kelemahan dan keletihan:

Soalan dan jawapan mengenai subjek "Kelemahan"

Soalan: Helo, saya berumur 19 tahun, belajar di universiti. Diagnosis sebelum ini dibuat oleh IRR. Terdapat kelemahan setelah menderita SARS. Tetapi kelemahan akan hilang sebaik sahaja saya terganggu dari ini (berjalan dengan rakan-rakan, menonton filem). Juga, kelemahan disertai dengan loya, sakit belakang di atas punggung bawah (saya mempunyai kerja tidak aktif, jadi saya rasa ini kerana ini), dan juga keadaan cemas. Pada prinsipnya, ini tidak mengalihkan perhatian saya, tetapi sebaik sahaja saya mula memikirkan keadaan saya, dengarkan badan saya, ia akan menjadi semakin teruk. Sekarang saya minum vitamin, tidak ada peningkatan. Apa masalahnya? Ikut ujian untuk pergi? Atau adakah ini berkaitan dengan beban emosi? terima kasih untuk jawapan.

Jawapan: Kelemahan yang digabungkan dengan loya dan sakit belakang adalah sebab yang jelas untuk diperiksa..

Soalan: Helo! Saya berumur 48 tahun, saya bekerja secara fizikal dalam jadual 2/2. Saya merasa sangat letih selama kira-kira sebulan, walaupun cuti 2 hari tidak normal. Pada waktu pagi saya bangun dengan kesukaran, tidak ada sensasi, kemudian saya tidur dan berehat. Tiada bulanan selama 5 bulan.

Jawapan: Sekiranya tidak ada bulanan selama 5 bulan, anda perlu memberi perhatian kepada faktor berikut: aktiviti fizikal; tekanan saraf; kekurangan zat makanan; diet ketat. Di samping itu, diperlukan perundingan sepenuh masa dengan pakar sakit puan (sista, fibroid, jangkitan sistem genitouriner) dan ahli endokrinologi (diabetes mellitus; penyimpangan dari sistem endokrin; masalah dengan kelenjar adrenal) diperlukan. Mungkin ada masalah dengan keseimbangan hormon. Untuk memeriksa ini, anda mesti menderma darah. Sekiranya diagnosis disahkan, doktor akan menetapkan terapi hormon.

Soalan: Helo! Saya berumur 33 tahun (leher / kelemahan).

Jawapan: Mungkin osteochondrosis, anda memerlukan perundingan sepenuh masa dengan pakar neurologi.

Soalan: Helo! Dengan kesakitan pada osteochondrosis, kawasan epigastrik menyakitkan, mungkin terdapat beberapa jenis hubungan!

Jawapan: Dengan osteochondrosis di tulang belakang toraks tengah atau bawah boleh ada rasa sakit di kawasan epigastrik dan di perut. Mereka sering disalah anggap sebagai gejala penyakit perut atau pankreas, pundi hempedu, atau usus..

Soalan: kelemahan; sakit di bahagian bahu kanan dari bahu; apa-apa untuk dimakan; saya tidak mahu bersama saya

Jawapan: Terdapat banyak penyebab kesakitan pada bilah bahu kanan. Kami mengesyorkan agar anda menghubungi ahli terapi anda sendiri.

Soalan: Helo! Saya berumur 30 tahun, saya menghidap TB, dan kelemahan saya tetap ada, malah semakin teruk. Beritahu saya apa yang perlu dilakukan, mustahil untuk hidup!

Jawapan: Otot, sendi, sakit kepala, kelemahan, apatis, dan kurang selera makan menjadi kesan sampingan penggunaan ubat-ubatan anti-TB. Pemulihan selepas tuberkulosis terdiri daripada memerhatikan rejimen hari, menetapkan pemakanan dan aktiviti fizikal yang betul.

Soalan: Halo, beritahu saya doktor mana yang masih perlu dihubungi: bersekedudukan selama 4-5 bulan, apatis lengkap, gangguan, sakit di telinga baru-baru ini, saya harus minum ubat penahan sakit. Analisis adalah perkara biasa. Saya pergi ke penitis kerana sakit kepala. Apa yang boleh?

Jawapan: Sakit telinga: ENT (otitis media), pakar neurologi (osteochondrosis).

Soalan: Helo! Saya berumur 31 tahun, wanita. Saya selalu mengalami kelemahan, gangguan, kurang tidur, tidak peduli. Saya sering beku, untuk masa yang lama saya tidak dapat menghangatkan diri di bawah selimut. Saya bangun dengan kuat, saya berasa mengantuk pada waktu siang.

Jawapan: Ujian darah umum terperinci, anemia harus dikecualikan. Periksa darah anda untuk mengetahui hormon perangsang tiroid (TSH). Ikuti tekanan darah anda selama beberapa hari untuk penurunan tekanan. Rujuk pakar neurologi: gangguan peredaran darah di saluran tulang belakang, otak.

Soalan: Seorang lelaki berumur 63 tahun. ESR 52mm / s. Memeriksa paru-paru - bronkitis yang bersih dan khas untuk perokok. Keletihan pada waktu pagi, kelemahan pada kaki. Ahli terapi menetapkan antibiotik untuk bronkitis. Doktor mana yang harus saya hubungi?

Jawapan: POP tinggi boleh dikaitkan dengan bronkitis kronik perokok. Penyebab kelemahan biasa: anemia (ujian darah) dan penyakit tiroid (endokrinologi), tetapi lebih baik menjalani pemeriksaan menyeluruh.

Soalan: Halo, saya seorang wanita berumur 50 tahun, saya menderita anemia kekurangan zat besi pada bulan September 2017. Hemoglobin meningkat pada bulan Januari 2018, kelemahan berterusan, saya masih berjalan keras, kaki saya sakit, saya memeriksa semuanya, B12 normal, MRI otak dan saraf tunjang, ultrasound semua organ, kapal dari hujung bawah, semuanya normal, ENMG adalah normal, tetapi saya hampir tidak dapat berjalan seperti itu?

Jawapan: Sekiranya penyebab anemia tidak dihilangkan, ia boleh berulang. Di samping itu, anda harus memeriksa kelenjar tiroid..

Soalan: Halo, nama saya Alexandra. Dua tahun yang lalu, setelah melahirkan, dia dikeluarkan dari hospital dengan diagnosis, anemia tahap kedua, sinusarrhythmia. Hari ini saya merasa sangat teruk, pening, kelemahan, keletihan, tekanan berterusan, saraf, kemurungan, sakit jantung, tangan saya mati rasa kadang-kadang, kadang-kadang pingsan, berat kepala, saya tidak dapat bekerja, saya tidak dapat menjalani kehidupan yang normal. dua kanak-kanak tidak mempunyai kekuatan untuk keluar bersama mereka. tolong beritahu saya apa yang harus dilakukan dan bagaimana menjadi..

Jawapan: Ikuti pemeriksaan, bermula dengan ahli terapi. Anemia dan aritmia sinus boleh menjadi penyebab keadaan anda..

Soalan: Selamat petang! Saya berumur 55 tahun. Saya mengalami peluh, kelemahan, dan keletihan yang teruk. Saya menghidap hepatitis C, doktor mengatakan ia tidak aktif. Di bahagian kanan bawah hati terasa kusut dengan kepalan tangan. Saya berasa sangat teruk, saya sering berjumpa doktor, tetapi tidak ada akal. Apa nak buat? Mereka menghantar mereka untuk pemeriksaan berbayar, tetapi tidak ada wang, mereka tidak mahu dimasukkan ke hospital, mereka mengatakan bahawa saya masih bernafas, saya tidak jatuh.

Jawapan: Helo. Aduan mengenai penjagaan kesihatan yang kurang baik - talian hotline Kementerian Kesihatan: 8 800 200-03-89.

Soalan: Saya telah berjumpa doktor selama 14 tahun. Tiada kekuatan, kelemahan berterusan, kaki kapas, saya mahu dan mahu tidur. Tiroid - normal, hemoglobin diturunkan. Mereka mengangkatnya, tetapi tidak menjumpai dari apa. Gula adalah normal, dan peluh mengalir. Tidak ada kekuatan, saya boleh berbohong sepanjang hari. Bantu menasihati apa yang harus dilakukan.

Jawapan: Helo. Pakar kardiologi berunding?

Soalan: Selamat petang! Tolong beritahu saya, saya mempunyai chondrosis serviks, ia sering sakit di bahagian belakang kepala dan memberi pada bahagian depan, terutamanya apabila batuk di bahagian depan memberi rasa sakit. Ini menakutkan saya jika ini barangkali Tuhan melarang barah. terima kasih!

Jawapan: Helo. Ini adalah manifestasi chondrosis serviks.

Soalan: Helo! Kelemahan yang melampau, terutama pada kaki dan lengan, muncul secara tiba-tiba, tidak ada sakit kepala, ada kegelisahan, kegembiraan. Saya mempunyai ahli endokrinologi, ahli terapi, ahli kardiologi, saya melakukan ultrasound perut, mengambil suntikan, tetapi keadaannya sama: maka terdapat berat yang kuat di seluruh badan, kemudian melepaskannya. terima kasih!

Jawapan: Helo. Sekiranya ahli endokrinologi, ahli terapi dan ahli kardiologi tidak menemui apa-apa, masih perlu berunding dengan pakar neurologi untuk mengesampingkan gangguan peredaran darah pada saluran tulang belakang dan otak. Sekiranya kelemahan muncul dengan latar belakang tekanan, kemurungan - psikoterapi.

Soalan: Pada waktu pagi, kelemahan teruk, kurang selera makan, menggoncangkan segalanya di dalam, kepala seolah-olah dalam kabut, penglihatan menjadi terganggu, tidak ada perhatian, ketakutan, kemurungan mengenai keadaannya.

Jawapan: Helo. Terdapat banyak sebab, anda perlu memeriksa kelenjar tiroid, hemoglobin dan berunding dengan pakar neurologi dan psikoterapis.

Soalan: Halo, selama 2 minggu saya merasa lemah pada waktu petang, mual, saya tidak mahu makan, tidak peduli dengan kehidupan. Katakan boleh?

Jawapan: Helo. Terdapat banyak sebab, anda perlu berjumpa dengan ahli terapi yang akan mengarahkan anda ke pemeriksaan.

Soalan: Halo, saya berusia 49 tahun, saya melakukan kecergasan, bekerja di kaki saya, tetapi baru-baru ini saya mati, pening. Saya tidur sekurang-kurangnya 8 jam, saya mempunyai hemoglobin normal, saya memeriksa kelenjar tiroid saya, mengambil magnesium seperti yang ditetapkan, tekanan darah saya rendah (sepanjang hidup saya). Nasihat apa lagi yang perlu diperiksa.

Jawapan: Helo. Anda memerlukan perundingan sepenuh masa dengan pakar neurologi mengenai pening.

Soalan: Helo, berumur 25 tahun, wanita, sekitar sebulan kelemahan yang teruk, pening, apatis, selalu mahu tidur, tidak ada selera makan. Beritahu saya apa yang perlu dibuat.?

Jawapan: Helo. Sekiranya ini berlaku semasa mengambil ubat, anda harus membincangkannya dengan doktor anda, jika tidak, anda memerlukan perundingan sepenuh masa dengan pakar neurologi (pening).

Soalan: Halo, kelemahan berterusan secara umum, saya tidak dapat hidup seperti biasa, masalah bermula dan hidup saya mulai menurun, saya bimbang saya tidak akan menemui jalan keluar untuk masalah ini dan saya tidak tahu bagaimana menyelesaikannya secara prinsip, bolehkah anda memberi nasihat? Saya sangat teruja, saya hidup dalam ketakutan, saya berumur 20 tahun, saya takut menjadi gila.

Jawapan: Helo. Kelemahan berterusan adalah gejala banyak penyakit dan keadaan. Anda perlu melakukan pemeriksaan - mengambil ujian darah: am, biokimia, hormon tiroid dan berunding dengan pakar perubatan dan pakar psikologi.

Soalan: Helo! Saya berumur 22 tahun. Seawal 4 hari pening. Dan sukar untuk bernafas dan untuk semua ini saya merasa lemah dan letih. Seminggu yang lalu, selama dua hari setelah hujung minggu yang keras, terdapat darah dari hidung. Beritahu saya apa yang boleh menyebabkan masalah ini? terima kasih untuk jawapan.

Jawapan: Ada kemungkinan anda terlalu banyak bekerja. Tolong beritahu saya, adakah anda baru-baru ini mengalami situasi ketika anda tidur dengan teruk dan tidak tidur, menghabiskan terlalu banyak masa di komputer? Gejala yang anda terangkan mungkin dengan peningkatan tekanan darah, dengan hipertensi intrakranial. Saya mengesyorkan agar anda melakukan M-ECHO, EEG dan berunding dengan pakar neurologi.

Soalan: Selama 3 bulan, suhu sekitar 37, mulut kering, keletihan. Ujian darah dan air kencing adalah baik. Baru-baru ini, saya sering mengalami sakit tekak yang dirawat dengan antibiotik.

Jawapan: Suhu ini tidak dianggap tinggi dan, jika tidak ada keluhan, tidak memerlukan rawatan, tetapi jika anda bimbang tentang keletihan, mulut kering, anda perlu menjalani beberapa pemeriksaan. Saya mengesyorkan agar anda melakukan analisis bakteriologi (menyemai dari kerongkong), ujian darah untuk gula, dan juga analisis hormon tiroid (TSH, T3, T4, antibodi terhadap TPO), kerana gejala ini boleh menjadi manifestasi dari banyak penyakit. Saya juga mengesyorkan agar anda melakukan kajian seperti itu, imunogram dan melawat ahli imunologi secara peribadi.

Soalan: Halo, saya berumur 34 tahun, wanita, selama kira-kira 3 tahun - kelemahan berterusan, sesak nafas, lengan dan kaki membengkak kadang-kadang. Tidak ada rasa sakit di mana sahaja, pening jarang berlaku, ginekologi semuanya berjalan lancar, tekanannya normal, hanya kadang-kadang ada suhu 37.5 atau lebih tinggi, tanpa selesema, begitu sahaja. Tetapi akhir-akhir ini kelemahannya semakin kuat, terutamanya selepas tidur, dan akhir-akhir ini saya tidak dapat menyembuhkan ARVI atau selesema biasa, batuk selama sebulan atau lebih (tidak kuat). Saya tidak akan berjumpa doktor mengenai perkara ini, saya ingin bertanya mengenai perkara ini di sini. Adakah sindrom keletihan kronik? Dan adakah cara untuk menghilangkan ini?

Jawapan: Saya menasihati anda untuk menjalani pemeriksaan komprehensif tanpa gagal, pergi ke klinik gangguan autonomi atau ke klinik psikosomatik di mana anda pasti akan mendapat konsultasi oleh semua pakar (psikiatri, pakar neurologi, ahli endokrinologi, ahli kardiologi). Selepas pemeriksaan, doktor akan membuat keputusan untuk anda. Psikoterapi diperlukan dalam apa jua keadaan.!

Soalan: Helo! Saya berumur 19 tahun. Minggu terakhir saya mula berasa tidak sedap hati. Perut terasa sakit, kadang-kadang memberi ke punggung bawah, kadang-kadang ada mual ringan. Keletihan, kehilangan selera makan (lebih tepatnya, kadang-kadang saya mahu makan, tetapi ketika melihat makanan, saya sakit), kelemahan. Apa yang boleh dihubungkan dengan ini? Saya mempunyai tekanan darah rendah sepanjang masa, ada masalah dengan kelenjar tiroid.

Jawapan: Lakukan ujian darah, pemeriksaan air kencing oleh pakar sakit puan.

Soalan: Helo. Saya berumur 22 tahun, di tempat kerja menjadi teruk. Pening, hampir hilang kesedaran. Tidak demam, batuk, hidung berair. Bukan keadaan sejuk. Ini tidak pernah berlaku sebelumnya. Dan masih kelemahan terasa. Baru-baru ini saya melihat keadaan letih, selepas bekerja saya jatuh, walaupun saya bekerja 8 jam, bukan secara fizikal. Saya mengecualikan kehamilan kerana ada haid. Ujian apa yang anda nasihatkan untuk lulus untuk menentukan apa masalahnya?

Jawapan: Helo! Serahkan ujian darah umum yang terperinci, adalah mustahak untuk mengecualikan anemia terlebih dahulu. Periksa darah anda untuk mengetahui hormon perangsang tiroid (TSH) pada setiap hari kitaran. Ikuti tekanan darah anda selama beberapa hari untuk penurunan tekanan. Sekiranya tidak ada yang terungkap, kemudian berjumpa dengan pakar neuropatologi, adalah perlu untuk mengecualikan gangguan peredaran darah di saluran tulang belakang, otak.

Gejala penyakit apa adalah kelemahan yang teruk

Kandungan artikel

  • Gejala penyakit apa adalah kelemahan yang teruk
  • Mengapa keletihan berterusan
  • Apathy - keadaan sementara atau penyakit serius?

Apakah penyakit yang dapat ditunjukkan oleh kelemahan tajam?

Kelemahan bukan sahaja merupakan tanda tekanan fizikal dan psikologi, tetapi juga penyakit. Terutama jika tajam, iaitu, ia muncul secara tiba-tiba dan menjelma dengan sangat ketara.

Banyak penyakit disertai dengan kerosakan, sikap tidak peduli. Tetapi kelemahan tajam hanya terdapat pada sejumlah penyakit yang agak terhad. Sebagai contoh, mereka yang menyebabkan keracunan mendalam seluruh organisma. Senarai mereka termasuk: selesema, meningitis, sakit tekak yang teruk, difteria, radang paru-paru, keracunan akut dan beberapa yang lain.

Dengan beberapa cadangan, anemia akut, kekurangan vitamin akut, dystonia vegetatif-vaskular teruk, migrain, dan hipotensi arteri juga boleh dikaitkan dengan penyebab kelemahan teruk..

Oleh kerana hanya doktor yang berkelayakan yang dapat membuat diagnosis yang tepat dan memilih rawatan yang paling sesuai, lebih baik tidak terbawa diri dengan ubat-ubatan sendiri dan tidak berharap ia akan berlalu dengan sendirinya, tetapi dapatkan bantuan perubatan dengan serangan lemah yang berulang. Terutama jika serangan ini ditambah dengan gejala lain, seperti demam, muntah, sakit teruk di kepala dan otot, batuk dan berpeluh teruk, fotofobia.

Mengapa kelemahan tajam boleh berlaku

Kehilangan kekuatan secara tiba-tiba dan ketara juga berlaku dengan kecederaan otak traumatik, kehilangan sejumlah besar darah, penurunan tekanan darah yang tajam, atau perbezaan kecil antara penunjuk atas dan bawahnya. Kelemahan tajam juga sering berlaku setelah kerja berlebihan, tekanan, kurang tidur. Akhirnya, jika badan mengalami masalah dalam jangka masa yang lama, walaupun tidak terlalu kuat, tetapi beban yang berterusan (fizikal dan saraf), cepat atau lambat saat mungkin akan tiba ketika rizab kekuatannya habis. Dan kemudian seseorang akan mengalami keletihan secara tiba-tiba dan sangat kuat. Ini adalah isyarat bahawa tubuh benar-benar memerlukan rehat yang baik! Selepas itu, sebagai peraturan, semuanya cepat kembali..

Kadang-kadang kelemahan yang tajam dapat terjadi dengan latar belakang kekurangan vitamin, yaitu vitamin D dan B12. Tahap mereka dapat diperiksa dengan mengambil ujian darah. Kelemahan juga boleh menjadi gejala penyakit yang berkaitan dengan usus, jantung, atau kelenjar tiroid. Walau apa pun, dapatkan bantuan yang berkelayakan..

Apa yang selalu dikatakan oleh keletihan: 8 sebab yang mungkin

Keletihan dan apatis setelah seharian bekerja adalah fenomena biasa dan semula jadi. Untuk kembali normal, orang yang sihat memerlukan tidur yang cukup atau hanya untuk hidup sehingga hujung minggu. Tetapi walaupun yang lain tidak membantu anda kembali beroperasi, sudah tiba masanya untuk memikirkan lawatan ke doktor.

Apabila anda bangun pada waktu pagi, adakah anda sukar membuat diri anda berpakaian dan merasa lesu sehingga akhir hari? Pada hujung minggu, anda tidak mempunyai kekuatan dan keinginan yang cukup walaupun berjalan-jalan, dan lebih-lebih lagi pada hari kerja? Selepas beberapa tangga, adakah anda bersedia untuk jatuh dari kelemahan? Semua tanda ini dapat menunjukkan masalah kesihatan yang serius; sebahagian daripada mereka, bagaimanapun, dapat diselesaikan secara bebas, sementara yang lain memerlukan bantuan pakar. Penulis buku "Isyarat Peringatan Lampu Merah Tubuh Anda", yang diterbitkan di Amerika, menamakan 8 penyebab keletihan berterusan.

1. Kekurangan Vitamin B12

Vitamin ini membantu saraf dan sel darah merah dalam tubuh anda berfungsi. Yang terakhir, pada gilirannya, terlibat dalam pengangkutan oksigen ke tisu, tanpanya tubuh tidak dapat memproses nutrien menjadi tenaga yang diperlukannya. Oleh itu kelemahan dengan kekurangan B12. Keadaan ini dapat dikenal pasti oleh tanda-tanda lain: misalnya, sangat kerap disertai oleh cirit-birit, dan kadang-kadang mati rasa jari dan jari kaki dan masalah ingatan.

Apa nak buat. Kekurangan vitamin dikesan dengan ujian darah sederhana. Sekiranya dia menunjukkan hasil yang positif, kemungkinan besar anda akan disarankan untuk makan lebih banyak daging, ikan, produk tenusu dan telur. Vitamin dihasilkan dalam bentuk perubatan tetapi kurang diserap dan biasanya diresepkan hanya dalam kes yang teruk..

2. Kekurangan vitamin D

Vitamin ini unik kerana dihasilkan oleh badan kita sendiri. Benar, untuk ini anda perlu menghabiskan sekurang-kurangnya 20-30 minit di bawah sinar matahari setiap hari, dan kritikan terbaru terhadap peminat penyamakan tidak menyumbang sama sekali. Akhbar penuh dengan amaran bahawa daya tarik dengan berjemur mengancam penuaan dini, bintik usia dan barah. Ini benar, sebahagiannya, tetapi berhati-hati berlebihan tidak kurang berbahaya bagi kesihatan. Kekurangan vitamin D, doktor memberi amaran, boleh mengakibatkan masalah jantung, tekanan darah tinggi, gangguan neurologi, dan jenis barah tertentu.

Apa nak buat. Tahap vitamin D juga diperiksa dengan ujian darah. Anda boleh mengisinya dengan diet ikan, telur dan hati. Tetapi berjemur juga perlu. 10 minit di udara segar sehari akan cukup untuk menghilangkan keletihan.

3. Mengambil ubat

Baca helaian ubat yang anda ambil. Mungkin, kesan sampingan termasuk keletihan, apatis, dan kelemahan. Walau bagaimanapun, sebilangan pengeluar akan menghilangkan maklumat ini daripada anda. Sebagai contoh, antihistamin (digunakan untuk alahan) secara harfiah dapat menarik tenaga daripada anda, walaupun anda tidak akan membaca ini di label. Banyak antidepresan dan beta-blocker (ubat untuk hipertensi) mempunyai kesan yang serupa..

Apa nak buat. Setiap orang bertindak balas secara berbeza terhadap ubat-ubatan. Bentuk dan juga jenama ubat boleh menjadi penting. Minta doktor memilih yang lain untuk anda - mungkin perubahan pil akan membawa anda kembali sihat.

4. Kegagalan tiroid

Masalah dengan kelenjar tiroid juga dapat dinyatakan dalam perubahan berat badan (terutama dalam kesulitan kehilangannya), kulit kering, menggigil dan ketidakteraturan haid. Ini adalah tanda-tanda khas hipotiroidisme - penurunan aktiviti kelenjar tiroid, kerana tubuh kekurangan hormon yang mengatur metabolisme. Apabila diabaikan, penyakit ini boleh menyebabkan penyakit sendi, penyakit jantung dan kemandulan. 80% pesakit adalah wanita.

Apa nak buat. Pergi ke ahli endokrinologi dan tentukan berapa banyak rawatan intensif yang anda perlukan. Sebagai peraturan, pesakit harus menjalani terapi penggantian hormon hingga akhir hayatnya, walaupun hasilnya membenarkan cara tersebut.

5. Kemurungan

Kelemahan adalah salah satu penderitaan kemurungan yang paling biasa. Kesengsaraan ini rata-rata mempengaruhi sekitar 20% populasi dunia.

Apa nak buat. Sekiranya anda tidak mahu mengambil pil dan berjumpa dengan ahli psikologi, cubalah bermain sukan. Aktiviti fizikal adalah antidepresan semula jadi, menyumbang kepada pengeluaran hormon "kebahagiaan" serotonin.

6. Masalah usus

Penyakit seliak, atau penyakit seliak, berlaku pada sekitar 1 dari 133 orang. Ini terdiri daripada ketidakupayaan usus untuk mencerna gluten tanaman bijirin, iaitu, jika anda duduk selama seminggu atau lebih di atas pizza, biskut, pasta atau roti - kembung, cirit-birit, ketidakselesaan pada sendi dan keletihan berterusan. Tubuh itu bertindak balas terhadap kekurangan nutrien yang tidak dapat diterima kerana ketidakupayaan usus untuk menyerapnya..

Apa nak buat. Pertama, lakukan beberapa ujian untuk memastikan bahawa masalahnya betul-betul di dalam usus. Dalam beberapa kes, pemeriksaan endoskopi diperlukan untuk mengesahkan diagnosis. Sekiranya jawapannya adalah ya, anda harus mengkaji semula diet anda dengan serius.

7. Masalah jantung

Kira-kira 70% wanita yang mengalami serangan jantung mengadu serangan kelemahan secara tiba-tiba dan berlarutan dan keletihan berterusan yang mendahului serangan jantung. Dan walaupun serangan jantung itu sendiri tidak begitu menyakitkan bagi separuh manusia yang cantik, peratusan kematian di kalangan wanita terus meningkat.

Apa nak buat. Sekiranya anda mempunyai simptom masalah jantung yang lain - hilang selera makan, sukar bernafas, sakit dada yang jarang tetapi tajam - lebih baik berjumpa dengan pakar kardiologi. Anda mungkin memerlukan elektrokardiogram (ECG), echocardiogram, atau imbasan ultrasound jantung. Rawatan bergantung pada hasilnya. Sebagai pencegahan penyakit jantung, anda boleh mengubah diet menjadi rendah lemak dan melakukan senaman ringan.

8. Diabetes

Penyakit berbahaya ini mempunyai dua cara untuk menghilangkan anda. Pertama: apabila gula darah pesakit terlalu tinggi, glukosa (iaitu tenaga berpotensi) secara harfiah dibasuh dari badan dan terbuang. Ternyata semakin banyak anda makan, semakin teruk anda akan merasa. By the way, keadaan gula darah yang selalu meningkat mempunyai namanya - diabetes atau prediabetes yang berpotensi. Ini bukan penyakit, tetapi juga menampakkan diri dalam menahan keletihan..

Masalah kedua adalah rasa dahaga yang kuat: pesakit banyak minum, dan kerana ini beberapa kali malam bangun "tidak memerlukan" - apa impian yang sihat.

Apa nak buat. Gejala diabetes yang lain adalah kencing yang kerap, peningkatan selera makan, dan penurunan berat badan. Sekiranya anda mengesyaki anda menghidap penyakit ini, cara terbaik untuk menguji kecurigaan anda adalah dengan melakukan ujian darah. Sekiranya menghidap diabetes, anda harus mengikuti diet, memeriksa gula darah anda secara berkala, minum ubat, dan mungkin bersenam. Sekiranya anda diberi prediabetes, "menurunkan berat badan, peningkatan aktiviti fizikal dapat mencegah bertambah buruknya keadaan.".

Kelemahan (kehilangan kekuatan) - sebab, gejala dan rawatan kelemahan

Sekurang-kurangnya sekali dalam hidup seseorang merasa terharu dan letih. Dalam beberapa keadaan, keadaan ini normal, tetapi kadang-kadang merasa tidak sihat adalah loceng pertama yang perlu difikirkan. Jadi, bagaimana membezakan keletihan sederhana dari patologi? Pertama, kami mengetengahkan penyebab utama keletihan, kelemahan, dan malaise. Seseorang mengalami kerosakan, apa yang perlu dilakukan dalam kes seperti itu? Di bawah ini kita nyatakan faktornya.

Hari yang singkat

Kajian dilakukan, di mana menjadi jelas: orang sering terdedah kepada penyakit, menjadi lesu dan mengantuk pada musim gugur dan musim sejuk. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tenaga badan dipengaruhi oleh waktu siang. Pada musim luruh-musim sejuk, seorang pekerja pejabat sederhana hampir tidak ada di bawah sinar matahari: tidak ada cahaya yang terbit, tidak ada waktu subuh, menghabiskan banyak masa di dalam rumah, dan selesai bekerja setelah matahari terbenam.

Penyelesaian: maju ke arah matahari

Sekiranya terdapat kelemahan umum badan, alasannya jelas. Adakah anda bekerja keras dan tidak pernah berehat? Itulah masa untuk menghabiskan beberapa minggu di laut. Tetapi jika ini mustahil, anda boleh berehat di pengagihan semula negara. Jangan duduk di rumah sepanjang hari - pergi ke taman atau kawasan luar bandar. Badan yang kekurangan akan mengucapkan terima kasih.

Kekurangan vitamin dan mineral

Hasil penurunan kekuatan dan kelesuan yang ketara boleh menjadi pemakanan yang tidak seimbang. Diet moden, makan makanan ringan, diet monoton dan kekurangan buah-buahan dan sayur-sayuran segar boleh menyebabkan kekurangan nutrien.

Penyelesaian: diet harus berbeza-beza

Pemakanan yang berkualiti dan sihat adalah apabila ia pelbagai. Diet harus mempunyai produk susu yang diperam, bijirin, sayur-sayuran, buah-buahan, daging dan ikan. Mesti Omega-3. Sekiranya menu sangat langka, maka setiap 6 bulan sekali ambil kompleks vitamin. Vitamin kumpulan B membawa manfaat besar untuk keletihan..

Jadual yang rumit

Sekiranya anda mengalami tekanan, meluangkan sedikit waktu untuk tidur, anda mempunyai jadual yang tetap, maka tidak ada yang perlu terkejut mengapa berlaku kerosakan. Walaupun pada awalnya rizab tubuh cukup untuk merasa sihat, bertenaga, tekanan terus bertambah dari masa ke masa, dan walaupun selepas hujung minggu anda tidak merasakan lonjakan kekuatan.

Penyelesaian: masa untuk berehat

Penghapusan kelemahan dan keletihan dalam kes ini harus dilakukan dengan rehat. Sekiranya anda tidak mempunyai rehat yang normal, maka anda tidak akan dapat melaksanakan kerja anda dengan berkesan. Untuk menghilangkan keletihan, anda perlu meluangkan masa beberapa hari untuk berehat. Pastikan tidur selama 8 jam, berjalan-jalan di jalan, memunggah otak. Penting untuk berehat sebentar dari pekerjaan dan menangguhkan penyelesaian masalah domestik sehingga kemudian. Lebih baik mencurahkan beberapa hari untuk perkara yang sudah lama anda mahu lakukan, tetapi tangan anda tidak pernah dapat dicapai.

Keletihan tanpa sebab

Dalam beberapa keadaan, keletihan muncul begitu sahaja. Tetapi nampaknya. Akibatnya mungkin:

  1. Penyakit Berjangkit Laten.
  2. Penyakit jantung.
  3. Anemia.
  4. Diabetes.
  5. Penyakit tiroid.
  6. Kemurungan.
  7. Gaya hidup yang tidak menetap.

Apa yang perlu dilakukan dalam keadaan sedemikian?

Jangan terlepas gejala kehilangan kekuatan yang membimbangkan. Keletihan kronik adalah akibat kenyataan bahawa tubuh tidak lagi dapat mengatasi tekanan. Anda perlu mendengar badan anda. Resipi untuk keadaan yang ideal adalah jadual kerja yang sesuai, berehat setiap saat, aktiviti fizikal secara sederhana, rekreasi luar, makan dan tidur yang sihat.

Minum air tawar

Ini adalah masalah bandar besar yang lain. Paip air jarang berubah, mikropartikel kotor menembusi ke dalam air. Di kampung, bandar, air tidak selalu disucikan pada tahap tinggi. Untuk mengurangkan bahaya, lebih baik membeli penapis pembersih. Kenapa dia? Banyak menggunakan kaedah pembersihan lain, tetapi tidak membawa kesan yang diinginkan. Contohnya, pembersihan dengan kain kasa tebal atau bulu kapas menghilangkan karat yang besar tetapi tidak melindungi daripada zarah kecil. Air rebus bebas dari kotoran, tetapi nutrien juga tidak hilang dari dalamnya. Itulah sebabnya membeli penapis akan menjadi keputusan yang bijak. Anda perlu minum 2 liter air setiap hari.

Menambah lebih banyak emosi positif.

Berita baik, perbuatan baik, peristiwa penting - ini adalah tuduhan positif. Mereka membuat kita melihat dunia dengan optimis, mengisi mereka dengan tenaga dan kekuatan. Ingat, kemalasan adalah kualiti negatif yang memerlukan banyak tenaga. Orang yang malas tidak menderita kekurangan tenaga, tetapi dari keengganan untuk melakukan sesuatu. Bagaimana menangani kemalasan? Agar keletihan tidak merosakkan keadaan, maka semua cadangan yang disenaraikan dilakukan dengan kerap. Ini akan menjadi pencegahan yang baik bukan sahaja untuk keletihan, tetapi juga patologi yang lebih serius..

Sekiranya anda mengikuti peraturan, tetapi tidak ada peningkatan, maka anda perlu berjumpa doktor. Dia akan mengumpulkan data, menetapkan ujian dan peperiksaan, mengetahui apa sebab untuk merasa tidak sihat, dan menghilangkan keletihan.

Sekarang anda tahu mengapa tidak ada tenaga dan kelemahan dalam badan.

Bab 25. Kelemahan, kelesuan, malaise

Konsep umum mengenai gejala kelesuan, kelemahan, malaise

Kelemahan, kelesuan, malaise adalah keluhan pesakit yang sangat biasa. Sebab-sebab munculnya aduan seperti itu pada pesakit sangat banyak. Oleh kerana kelemahan, kelesuan, malaise adalah manifestasi reaksi umum tubuh, ia terjadi dalam pelbagai penyakit akut dan kronik, berpanjangan atau teruk. Keluhan serupa juga diperhatikan pada pesakit dengan penyakit berjangkit, penyakit sistemik tisu penghubung, penyakit ginjal, hati, usus, barah, penyakit saraf dan endokrin..

Gambaran klinikal kelemahan, kelesuan, malaise pada penyakit berjangkit

Hepatitis virus

Kelemahan, kelesuan, malaise, penurunan kemampuan untuk bekerja, gangguan tidur, sakit kepala adalah manifestasi sindrom asthenovegetative pada hepatitis virus. Hepatitis virus adalah penyakit berjangkit yang dicirikan oleh keracunan umum, kerosakan hati yang dominan, gangguan metabolik, sering dengan perkembangan penyakit kuning. Sifat virus penyakit ini terbukti. Terdapat pelbagai virus yang menyebabkan hepatitis: virus A adalah agen penyebab hepatitis berjangkit dan virus B dan C adalah agen penyebab hepatitis serum. Sumber jangkitan - seseorang yang mempunyai bentuk penyakit icterik atau anikterik, serta orang yang pernah mengalami hepatitis serum pada masa lalu dan merupakan pembawa virus. Untuk hepatitis berjangkit, mekanisme penularan utama adalah fecal-oral. Untuk hepatitis serum, laluan jangkitan parenteral sangat penting..

Gejala Tempoh inkubasi untuk hepatitis berjangkit antara 25 hingga 45 hari. Dengan serum - dari 60 hingga 160 hari. Tempoh tempoh preikterik adalah 1-2 minggu. Lebih kerap ia berlaku mengikut jenis dyspeptik (selera makan yang buruk, mual, muntah, sakit kusam di kawasan epigastrik, kadang-kadang gangguan najis). Dengan sindrom arthralgic, selain sakit sendi, terdapat rasa sakit pada tulang dan otot. Sindrom asthenovegetative dinyatakan.

Jaundis tumbuh secara beransur-ansur: pertama kali muncul di sclera, lelangit lembut dan keras, dan akhirnya kulit menjadi kuning. Pada hampir semua pesakit, hati membesar, lebih jarang limpa, bradikardia, hipotensi, kulit gatal, sakit kepala, dan gangguan tidur diperhatikan. Urin menjadi gelap ("warna bir baldu"), tinja - acholic. Tempoh icteric berlangsung 2 minggu.

Menurut manifestasi klinikal, hepatitis virus boleh berlaku dalam empat bentuk:

Di antara bentuk icteric, ringan, sederhana dan berat dibezakan. Yang terakhir dengan perkembangan penyakit ini dapat memberikan gambaran tentang kegagalan hati dengan perkembangan pramatang dan koma.

Diagnosis hepatitis virus didasarkan pada data klinikal dan epidemiologi, serta hasil kajian biokimia (peningkatan kadar bilirubin dalam darah, terutama langsung, pengaktifan enzim serum, terutama alanine aminotransferase dan aspartam aminotransferase, penampilan urobilin, pigmen dalam air kencing). Kriteria diagnostik yang penting adalah pengesanan patogen hepatitis virus atau antibodi spesifik dalam darah pesakit.

Penyakit typhoparatyphoid

Dengan kemunculan kelemahan umum, kelesuan, malaise, sakit kepala, memburuknya selera makan, dan gangguan tidur, demam kepialu dan paratyphoid A dan B. Demam kepialu dan paratyphoid A dan B adalah penyakit berjangkit akut, yang ditunjukkan oleh bakteremia, mabuk, ruam papular mawar, dan kerosakan limfatik. radas, terutamanya usus kecil. Ejen penyebab demam kepialu dan paratyphoid A dan B tergolong dalam genus Salmonella, yang stabil di persekitarannya, tetapi cepat mati akibat tindakan larutan disinfektan, cahaya matahari langsung, mendidih. Punca jangkitan adalah orang yang sakit dan bakteriocarrier. Jangkitan boleh dimasukkan ke dalam tubuh orang yang sihat dari tangan yang tercemar kotoran pesakit atau pembawa bakteria.

Gejala Tempoh inkubasi berlangsung 7–20 hari (biasanya 10–14). Penyakit ini bermula secara beransur-ansur, fenomena mabuk meningkat dalam 3-5 hari, suhu mencapai maksimum (39-40 ° C) dan tetap pada tahap tinggi 14-18 hari. Perencatan pesakit, pucat kulit yang tajam dan selaput lendir dapat dilihat. Dalam kes yang teruk, kehilangan kesedaran, halusinasi dan khayalan (status kepialu) adalah mungkin. Lidah kering, dilapisi dengan lapisan coklat keabu-abuan, menebal. Hiperemia membran mukus faring. Perut membengkak ("kusyen udara"), gemuruh diperhatikan semasa palpasi, pada beberapa pasien penahanan najis dicatat, pada yang lain ada cirit-birit. Pada beberapa pesakit, bunyi perkusi di kawasan iliac kanan dikesan (gejala Padalka). Menjelang akhir minggu ke-1, hati dan limpa meningkat.

Pada hari ke-8-10 penyakit ini, ruam muncul seperti bintik-bintik merah jambu tunggal (roseol). Ruam tidak besar, dilokalisasi pada kulit perut, lebih jarang di bahagian dada, belakang. Bunyi jantung yang teredam, bradikardia relatif, dan penurunan tekanan darah juga diperhatikan. Organ pernafasan sering terjejas (bronkitis meresap, lebih jarang radang paru-paru). Kadang kala protein dan sel darah putih muncul di dalam air kencing. Pada puncak penyakit ini, jumlah leukosit dalam darah periferal menurun, ESR tetap normal atau sedikit meningkat.

Ciri khas klinik paratyphoid A: tempoh inkubasi yang lebih pendek (8-10 hari), penyakit ini bermula secara akut, lebih kerap dengan hidung berair, batuk, demam, sering disertai dengan menggigil, dan penurunannya disertai dengan keringat yang mendalam, ruam muncul pada hari ke-4 - ke-5 dan berbeza dengan polimorfisme, mabuk biasanya sederhana, kursus biasanya ringan.

Dengan paratyphoid, tempoh inkubasi berlangsung 5-10 hari. Penyakit ini bermula dengan teruk dan disertai dengan menggigil, sakit otot dan berpeluh. Gejala keracunan ringan dan sering digabungkan dengan fenomena gastroenteritis akut. Ruam berlaku pada hari ke-2 - ke-3, mempunyai watak polimorfik, banyak.

Diagnosis demam kepialu dan paratyphoid A dan B dibuat dengan mengambil kira data epidemiologi, gambaran klinikal penyakit ini dan hasil ujian makmal (kultur darah dari hari-hari pertama penyakit dan sepanjang tempoh demam, perumusan reaksi aglutinasi dan hemaglutinasi tidak langsung dari hari ke-8-10 penyakit di dinamik). Kaedah imunofluoresensi digunakan untuk mengesan mikroba dalam darah 10-12 jam setelah disemai.

Brucellosis

Pesakit dalam tempoh awal brucellosis akut mengadu kelemahan, kelesuan, malaise, kemurungan mood, gangguan tidur dan kemampuan bekerja. Brucellosis adalah penyakit alergi berjangkit dengan kecenderungan untuk berlanjutan, sering kali kronik, yang dicirikan oleh demam yang berpanjangan, kerosakan pada sistem muskuloskeletal, saraf, kardiovaskular, urogenital dan lain-lain. Brucellosis - jangkitan zoonosis.

Punca penyakit manusia adalah kecil dan lembu, babi, dan di beberapa tempat rusa. Jangkitan orang berlaku secara tidak sengaja melalui susu atau produk tenusu, bersentuhan dengan haiwan atau produk haiwan (ketika merawat ternakan, terutama bantuan semasa melahirkan anak, memproses bangkai, dll.).

Brucellosis akut

Brucellosis akut sering bermula secara tiba-tiba. Beberapa pesakit melaporkan sakit kepala, mudah marah, sakit pada otot, sendi. Fenomena keracunan umum adalah ciri: demam, menggigil, berpeluh. Hati, limpa, dan kelenjar getah bening meningkat. Manifestasi hemoragik sering berlaku: gusi berdarah, mimisan, tempoh berlanjutan. Pembentukan padat padat (fibrositis, selulitis) mungkin muncul di tisu subkutan. Organ urogenital sering terjejas..

Brucellosis subakut

Pada brucellosis subakut (kira-kira 3 bulan setelah bermulanya penyakit), selain mabuk, lesi fokus muncul dalam bentuk arthritis, neuritis, plexitis, dll. Sensitisasi badan semakin meningkat.

Brucellosis kronik

Untuk brucellosis kronik (setelah 6 bulan dari permulaan penyakit), penstrukturan semula kereaktifan badan dengan penglibatan organ dan sistem baru dalam proses patologi adalah ciri, fenomena keracunan umum dalam kes ini biasanya tidak ada. Jalannya brucellosis kronik adalah panjang, dengan berulang dan memburuk.

Diagnosis brucellosis dibuat dengan mengambil kira sejarah epidemiologi (pekerja ladang, kilang memproses daging, kakitangan veterinar paling sering sakit), gambaran klinikal ciri dan data makmal (ujian Wright, Heddilson, RSK dan Buerke).

Batuk kering

Pesakit dengan tuberkulosis, terutama bentuk tuberkulosis kecil, seperti tuberkulosis paru-paru fokal, mengadu kelemahan, kelesuan, dan malaise. Tuberkulosis sistem pernafasan adalah penyakit berjangkit yang dicirikan oleh pembentukan fokus keradangan tertentu pada tisu yang terjejas dan reaksi umum tubuh yang jelas. Ejen penyebabnya adalah mycobacterium tuberculosis (MT), terutamanya manusia, jarang jenis bovine dan burung. Punca utama jangkitan adalah orang sakit atau haiwan peliharaan, terutamanya lembu.

Biasanya mereka dijangkiti melalui laluan aerogen dengan menghirup titisan dahak terkecil yang dilepaskan oleh pesakit dengan udara, yang mengandungi MT. Jangkitan mungkin berlaku semasa menggunakan susu, daging, telur dari haiwan dan burung yang sakit.

Tuberkulosis pulmonari fokus merujuk kepada bentuk tuberkulosis kecil dengan liputan tidak lebih dari 1-2 segmen. Proses fokus merangkumi proses yang mempunyai diameter fokus tidak lebih dari 1 cm. Secara klinikal, proses ini berjalan tanpa gejala yang jelas. Pesakit mengadu kelemahan umum, kelesuan, kelesuan, keletihan, penurunan prestasi, mudah marah, tidur dan gangguan selera makan, peningkatan berpeluh, batuk kering, demam kelas rendah yang berpanjangan, kadang-kadang sakit dada. Dengan pengumpulan perkusi fokus, anda dapat mengesan sedikit pemendekan suara, auskultasi - pernafasan keras atau vesikular-bronkus, dengan pereputan fokus - bernafas dengan lembaran kecil yang menggelegak. Dari indeks hemogram dan ESR, penyimpangan dari norma fisiologi tidak diperhatikan. Dengan banyak kajian sputum atau air bilas bronkus dengan kaedah bakteriologi untuk tuberkulosis pulmonari fokal, hanya pada 15-25% kes yang mungkin untuk mengesan mycobacterium tuberculosis. Dalam diagnosis tuberkulosis paru fokus, peranan yang menentukan diberikan kepada kaedah penyelidikan sinar-x. Fokus segar baru-baru ini muncul dalam sinar-x dilambangkan oleh fokus kecil bulat yang gelap dengan intensiti rendah dengan kontur kabur. Dengan peningkatan fokus lama di sekitar mereka, zon keradangan perifokal dapat dilihat. Perubahan sinar-X diperincikan dengan pemeriksaan tomografi paru-paru. Dalam kes ini, hingga 80% rongga pembusukan kecil terungkap, yang tidak dapat dilihat dalam tinjauan dan bahkan x-ray yang disasarkan.

Gambaran klinikal kelemahan, kelesuan, kelesuan pada penyakit darah

Leukemia

Kelemahan, kelesuan, malaise diperhatikan pada pesakit dengan leukemia akut dan kronik. Leukemia akut merangkumi penyakit tumor sistem darah, substrat utamanya adalah sel letupan: myoloblas, limfoblas, monoblas, eritroblas, promyelocytic dan letupan yang tidak dibezakan. Leukemia kronik merangkumi penyakit tumor sistem darah, di mana jisim tumor utama sumsum tulang dan darah terdiri daripada sel-sel yang matang atau matang (limfosit untuk leukemia limfositik kronik, tusukan muda dan inti bersegmen untuk leukemia myelogenous kronik, eritrosit untuk eritremia, dll.).

Secara klinikal yang biasa berlaku untuk semua leukemia akut adalah kelemahan "tanpa sebab" yang meningkat, kelesuan, malaise, berpeluh, pening, pendarahan, demam, sakit tulang. Untuk pelbagai tahap, kelenjar getah bening periferal, hati, limpa dapat membesar, hiperplasia gingiva diperhatikan. Diagnosis dibuat berdasarkan pengesanan sel-sel letupan dalam darah dan sumsum tulang. Hemogram - anemia, trombositopenia dapat diperhatikan. Kiraan sel darah putih mungkin meningkat, menurun, atau normal. Dalam formula leukosit, limfositosis, letupan, ciri sitokimia yang membentuk varian leukemia akut. Myelogram - sel letupan terdiri dari 20 hingga 90%. Dalam kes yang meragukan, lakukan trepanobiopsi tambahan untuk pemeriksaan sitologi dan histologi sumsum tulang.

Leukemia myeloid kronik

Pada leukemia myelogenous kronik pada awal tahap lanjut penyakit ini, pesakit tidak mempunyai keluhan atau ada penurunan daya kerja dan rasa sakit di hipokondrium kiri. Secara objektif - leukositosis neutrofil, pergeseran kiri, limpa membesar, kadang-kadang hubungan eosinofilik-basofilik. Jumlah leukosit secara beransur-ansur meningkat, ada pergeseran kiri, limfopenia relatif, trombositosis, anemia meningkat, limpa cukup besar, sakit tulang, hepatomegali muncul. Sumsum tulang - peremajaan tunas putih, sering megakaryocytosis, peningkatan dalam indeks leuko-eritrosit. Trepanobiopsy - hampir semua tisu adiposa digantikan oleh myeloid. Pada peringkat akhir, demam berterusan tinggi muncul, cachexia berkembang, kelemahan tajam, sakit tulang, splenitis dan hepatomegali yang diucapkan, kelenjar getah bening yang membesar, diatesis hemoragik diperhatikan. Hemogram - pancytopenia: anemia, leukopenia, trombositopenia atau leukositosis, peningkatan jumlah sel letupan. Myelogram - letupan dari 25 hingga 95%, sel aneuploid.

Leukemia limfositik kronik

Dalam leukemia limfositik kronik, gejala pertama mungkin kelemahan, kelesuan, malaise, berpeluh, dan keletihan. Leukemia limfositik kronik adalah tumor jinak dari sistem imunokompeten, substrat morfologi yang mana limfosit matang dan matang, berkaitan terutamanya dengan fungsi yang lebih rendah, tetapi dengan jangka masa panjang B-limfosit.

Pesakit mengalami penurunan berat badan, peningkatan kelenjar getah bening periferal (serviks, axillary, inguinal), limpa pembesaran, hati, mediastinal, perut, retroperitoneal. Oleh kerana pengurangan daya tahan terhadap jangkitan bakteria, pesakit sering menderita bronkitis, radang paru-paru, radang amandel, dll. Terdapat lesi kulit yang kerap (sindrom Cesari), eritroderma, eksim, ruam psoriatik, dan lain-lain, herpes zostep herpes zoster sering diperhatikan. Hemogram - leukositosis, lebih jarang bilangan leukosit normal atau rendah, limfositosis relatif dan (atau) mutlak kerana limfosit matang; Bayangan Gumprecht (nukleus limfosit yang musnah). Anemia, trombositopenia, peningkatan ESR muncul dengan perkembangan leukemia limfositik kronik. Kadang-kadang ujian Coombs positif. Jumlah imunoglobulin dikurangkan. Myelogram - peningkatan tajam dalam metaplasia limfosit (lebih daripada 20-90%) dan penyempitan kawasan lain dari hematopoiesis.

Gambaran klinikal kelemahan, kelesuan, malaise dengan rematik

Kelemahan, kelesuan, kelesuan, keletihan, berdebar-debar, reaksi suhu yang berpanjangan setelah menderita sakit tekak, faringitis, jangkitan pernafasan akut amat membimbangkan mengenai diagnosis rematik. Rheumatism adalah lesi keradangan sistemik tisu penghubung dengan penyetempatan utama proses dalam sistem kardiovaskular dan sistem muskuloskeletal. Hubungan yang meyakinkan antara jangkitan streptokokus nasofaring (kumpulan serologi streptokokus A) dan reumatisme telah terjalin. Dalam perkembangan proses reumatik, 3 tempoh dibezakan.

Tempoh pertama (dari 1 hingga 3 minggu) biasanya dicirikan oleh kursus asimtomatik atau malaise ringan, arthralgia.

Mungkin ada mimisan, kulit pucat, suhu badan rendah, peningkatan ESR, titisan antibodi streptokokus (ASL-0, ASH, ASA), perubahan ECG. Ini adalah peringkat pra-penyakit, atau praklinikal penyakit ini. Dalam tempoh ini, penyusunan semula imunologi badan berlaku selepas jangkitan streptokokus.

Tempoh kedua dicirikan oleh pembentukan penyakit dan dimanifestasikan oleh polyarthritis atau arthralgia, carditis atau kerosakan pada organ dan sistem lain. Dalam tempoh ini, perubahan parameter makmal, biokimia dan imunologi, pembengkakan mukoid atau gangguan fibrinoid diperhatikan.

Tempoh ketiga adalah tempoh pelbagai manifestasi klinikal reumatik berulang dengan bentuk penyakit laten dan berulang berulang.

Diagnosis rematik berdasarkan kriteria diagnostik Kissel-Jones-Nesterov.