Prognosis rawatan tahap 1 kekurangan injap aorta

Kecacatan jantung yang disebut kekurangan injap aorta paling kerap berlaku pada lelaki. Sekiranya tidak ada patologi, injap jantung aorta, membuka, mendorong darah dari ventrikel jantung kiri ke dalam aorta. Untuk mengelakkan suntikan darah dari aorta, injap ditutup di celah-celah yang terbentuk di antara pengecutan jantung. Kekurangan injap aorta darjah 1 dicirikan oleh ketidakupayaan injap untuk menutup sepenuhnya. Dalam kes ini, sejumlah darah dengan setiap pengecutan dilemparkan kembali ke ventrikel kiri.

1. Dengan kekurangan injap aorta, kekurangan darah muncul dalam lingkaran peredaran darah. Kerana itu, jantung mula berfungsi dengan lebih aktif. Peningkatan kerja jantung membawa kepada pemadatan otot dan peningkatan saiznya.

2. Sekiranya kekurangan injap aorta dapat diabaikan, seseorang selama bertahun-tahun tidak mengalami ketidakselesaan. Pada masa yang sama, jantung mudah mengatasi modus operasi yang sengit.

3. Tetapi walaupun tidak ada aduan, tidak perlu meninggalkan kecacatan jantung seperti kekurangan injap aorta tanpa perhatian. Terdapat risiko tinggi bahawa dari masa ke masa jumlah darah yang mengalir kembali akan meningkat, yang akan menyebabkan peningkatan beban pada jantung dan gangguan pada degup jantung.

4. Kekurangan injap aorta sama ada diperoleh atau kongenital. Kerosakan kongenital cukup umum dan dalam kebanyakan kes, ia tidak menimbulkan masalah khusus kepada pemiliknya.

5. Penyakit injap aorta yang dijangkiti boleh berlaku kerana rheumatoid arthritis, sifilis, aterosklerosis, pemakaian injap yang berkaitan dengan usia, endokarditis berjangkit, hipertensi, lupus eritematosus, penyakit autoimun, penyakit rematik, kecederaan dada, demam reumatik.

6. Sekiranya kekurangan injap aorta tahap pertama, tidak lebih daripada 15% jumlah darah yang dilepaskan ke aorta dibuang ke belakang. Sebagai peraturan, dengan tahap penyakit ini, tidak ada gejala yang diperhatikan..

7. Kekurangan injap aorta tahap pertama bukanlah kontraindikasi untuk sukan dan aktiviti fizikal apa pun.

8. Tahap kecacatan injap ini tidak memerlukan rawatan. Adalah cukup untuk menjalani pemeriksaan kardiologis secara berkala dan melakukan ultrasound dan ECG.

Selepas prosedur ECHO, diagnosis mengatakan: kekurangan injap aorta minimum dengan regurgitasi 0-1 darjah. Kord tambahan di rongga ventrikel kiri. Peraturan Tricuspid 1-2 darjah. Saya tidak memahami apa-apa dari penjelasan doktor, dan dia sendiri tidak benar-benar mahu menjelaskan kepada saya, mungkin kerana kekurangan masa dan sebilangan besar orang yang berada di luar pintu pejabat. Oleh itu, saya memutuskan untuk bertanya di laman web ini: penyakit apa itu, batasan apa yang boleh menyebabkannya, dan apa yang berbahaya? Umur 21 tahun, berat 75 kg, tinggi 189cm. Sebelum pemeriksaan, saya tidak mengesyaki bahawa saya mempunyai apa-apa dengan hati. Saya pergi ke bahagian bola sepak pada masa kecil saya, belajar di bar mendatar, baru-baru ini mula pergi ke gim, dan tiba-tiba mereka tidak membawa saya ke tentera. Sejauh yang saya faham, ini adalah 3 kecacatan yang berbeza dan salah satunya tidak selamat pada tahapnya sekarang, dan jika ya, yang mana satu? Setelah menjalani pemeriksaan, saya memutuskan untuk berhenti bersenam di gim sehingga kemampuan saya diperjelas dengan diagnosis di atas, kemerosotan tentera menguatkan ketakutan saya bahawa saya harus berhubungan dengan gim, adakah begitu? Bolehkah saya bersenam dengan berat, pada bar mendatar, mengayunkan tekan dan menekan barbel dengan berat standard tanpa tujuan untuk membina jisim otot yang besar dan hanya mempunyai dan mengekalkan fizikal sukan dan bagaimana ini akan mempengaruhi jantung saya? Sekiranya soalan ini lebih bersifat individu, maka saya akan melakukan perkara yang betul sekiranya saya menjalani ergometri basikal? Saya sangat meminta maaf atas sejumlah besar teks dalam soalan itu, saya juga mengucapkan terima kasih terlebih dahulu atas jawapannya, apa pun itu. Adakah ia baik-baik saja?

Penutupan injap aorta yang tidak lengkap semasa diastole, yang menyebabkan aliran balik darah ke ventrikel kiri dari aorta, disebut kekurangan injap aorta. Rawatan penyakit yang kompleks.

Kekurangan aorta ditunjukkan oleh pening, aritmia, takikardia, sesak nafas, sakit dada, pingsan. Diagnosis dibuat berdasarkan penemuan instrumental (ECG, x-ray dada, CT dan MRI jantung, ekokardiografi, aortografi).

Kekurangan injap aorta dirawat secara konservatif (penyekat saluran kalsium, penghambat ACE, diuretik, dan beberapa yang lain). Dalam kes penyakit yang teruk, apabila terapi konservatif gagal, rawatan pembedahan ditunjukkan, yang terdiri daripada pembedahan plastik atau penggantian lengkap injap aorta.

Ubat untuk kekurangan aorta

Pengelasan kekurangan aorta

Bergantung pada penyebab penyakit, jenis kekurangan aorta berikut dibezakan:

1. Organik. Penutupan penutup injap yang tidak lengkap semasa diastole dikaitkan dengan kerosakan pada injap itu sendiri.

2. Berfungsi. Injap tidak rosak, masalah dengan aliran darah terbalik berlaku kerana pengembangan ventrikel kiri atau pengembangan aorta.

Bergantung pada masa berlakunya patologi, bentuk kekurangan injap aorta berikut dibezakan:

1. Kongenital. Ia timbul akibat kecenderungan keturunan atau apabila faktor yang tidak baik dipengaruhi oleh janin (penyakit ibu, radiasi, dan sebagainya).

2. Diperolehi. Ia timbul akibat pengaruh faktor-faktor yang memprovokasi (tumor, kecederaan, penyakit berjangkit dan sejumlah yang lain) pada tubuh orang dewasa.

Tahap kekurangan injap aorta

Dalam kardiologi, tahap kekurangan injap aorta berikut dibezakan:

Kekurangan aorta 1 darjah (tahap pampasan lengkap). Sedikit peningkatan dinding ventrikel kiri diperhatikan, tidak ada gejala luaran.

Stenosis dan kekurangan injap aorta 2 darjah (tahap dekompensasi tersembunyi). Ketebalan dinding perut kiri terus meningkat, dan rongga juga meningkat. Tidak ada tanda-tanda luaran yang masih diperhatikan.

Kekurangan injap aorta gred 3 (tahap kekurangan koronari relatif). Terdapat pelanggaran aliran darah yang jelas melalui arteri jantung. Rongga ventrikel kiri meningkat secara mendadak. Gejala penyakit muncul seperti sakit di belakang sternum..

Stenosis dan kekurangan injap aorta 4 darjah (kegagalan ventrikel kiri). Kekurangan injap mitral bergabung dengan kekurangan aorta. Pesakit merasakan serangan asma, edema paru mungkin berlaku..

Kekurangan aorta 5 darjah (tahap terminal). Oleh kerana penurunan fungsi kontraktil semua bahagian miokardium, genangan darah berlaku di organ dalaman, yang menyebabkan kematian pesakit.

Penyebab Kegagalan Aorta

Sebab utama perkembangan patologi ini adalah:

1. Kecacatan kongenital injap aorta.

2. Penyakit berjangkit:

  • endokarditis berjangkit;
  • radang sendi;
  • reumatik;
  • lupus eritematosus sistemik;
  • bentuk sifilis yang maju.

3. Haus injap khusus umur.

4. Beberapa penyakit genetik.

5. Penyakit lain dari organ CCC.

6. Kesan buruk dari faktor luaran.

Kekurangan injap aorta: gejala

Pada peringkat pertama, penyakit ini tidak simptomatik. Jalan penyakit ini dapat diperhatikan selama beberapa dekad. Pada peringkat kemudian, apabila terdapat gangguan yang signifikan dalam fungsi otot jantung, gejala berikut muncul:

  • rasa berat di kepala;
  • sakit di hipokondrium yang betul;
  • takikardia sinus;
  • bengkak di bahagian bawah kaki;
  • sakit kepala yang berdenyut;
  • batuk yang tidak berhenti dengan ubat antitussive;
  • pening;
  • mampatan, tekanan dada yang menekan;
  • bunyi di telinga;
  • dyspnea;
  • penurunan penglihatan;
  • berpeluh berlebihan;
  • aritmia;
  • pengsan yang mungkin berlaku dengan perubahan kedudukan badan.

Gambaran klinikal ini adalah ciri tahap dekompensasi, ketika perkembangan kegagalan jantung berlaku. Sebagai tambahan kepada gejala di atas, pesakit secara berkala mengalami serangan angina, yang dimanifestasikan dengan menekan sakit di dada, yang dapat memberi pada bilah bahu kiri atau lengan.

Pada peringkat akhir penyakit, edema paru dan asma jantung berlaku, yang dimanifestasikan oleh serangan sesak nafas, sesak nafas yang teruk, batuk. Dalam edema paru akut, rawatan perubatan kecemasan diperlukan..

Sekiranya dahak dengan darah muncul, maka kita bercakap mengenai perkembangan kegagalan ventrikel kiri. Peningkatan ukuran perut, pembengkakan pelbagai bahagian badan, peningkatan hati - ini adalah bukti adanya kelebihan bahagian kanan miokardium.

Pada tahap terakhir kekurangan aorta, gangguan tidak dapat dipulihkan pada organ dalaman muncul, yang disebabkan oleh pelanggaran jantung yang ketara. Ini membawa kepada kematian pesakit..

Diagnosis kekurangan aorta

Diagnosis awal dibuat berdasarkan data pemeriksaan fizikal. Kehadiran kekurangan aorta dikatakan:

  • tanda-tanda klinikal - sakit di jantung, perasaan berdenyut, pening, pingsan, dan sebagainya;
  • tekanan darah sistolik rendah dan tinggi;
  • denyutan arteri;
  • kelemahan nada jantung pertama;
  • nadi tinggi.

Untuk mengesahkan diagnosis, kajian instrumental ditetapkan:

  • ECG - mendedahkan peningkatan rongga ventrikel kiri;
  • fonokardiografi - menilai murmur diastolik;
  • X-ray - menilai bentuk miokardium, mendedahkan pengembangan ventrikel kiri;
  • Echo KG - tentukan kehadiran atau ketiadaan flap valve flutter.

Kekurangan injap aorta: rawatan

Terdapat dua kaedah untuk merawat penyakit ini: konservatif dan pembedahan.

Rawatan konservatif merangkumi pelantikan kumpulan ubat berikut:

  • vasodilator periferal (nitrogliserin dan lain-lain) - melegakan serangan angina;
  • agen pengurangan tekanan;
  • diuretik (jika ditunjukkan);
  • penyekat saluran kalsium.

Tujuan beta-blocker dikontraindikasikan, kerana mereka mengurangkan degupan jantung, sehingga melanggar mekanisme kompensasi yang berjalan di jantung untuk menjaga tahap aliran darah yang diinginkan.

Di kedai dalam talian kami, anda boleh membeli ubat berikut untuk rawatan kekurangan aorta, yang boleh digunakan sebagai sebahagian daripada terapi kompleks penyakit ini:

  • Omegalicin;
  • Koenzim Q10;
  • Lecithinorosis;
  • Faktor Pemindahan;
  • Circuplex;
  • OsteoComplex;
  • OmegaVit;
  • Lecithin Choline;
  • Gotu Kola;
  • Ginkgo Tee;
  • Kal-Mag dan sebilangan yang lain.

Sebelum menggunakan ubat ini atau ubat itu, perlu berjumpa doktor.

Pencegahan kekurangan aorta

Kekurangan injap aorta, gejala dan rawatan yang dinyatakan di atas, dapat dicegah.

Langkah pencegahan utama adalah:

  • rawatan penyakit berjangkit yang tepat pada masanya dan lengkap;
  • menguatkan imuniti, pengerasan badan;
  • penyusunan semula fokus jangkitan kronik dalam badan secara berkala;
  • pencegahan kecederaan dada;
  • pemakanan yang betul, penolakan makanan segera dan makanan ringan lain, pengenalan buah-buahan dan sayur-sayuran segar ke dalam diet;
  • mengelakkan tekanan;
  • rawatan keadaan autoimun badan;
  • aktiviti fizikal (berjalan kaki, pendidikan jasmani);
  • pemeriksaan rutin biasa, termasuk ECG, ini membantu mengenal pasti penyakit pada peringkat awal dan sangat memudahkan rawatan selanjutnya.

Kekurangan aorta gred 2

Punca patologi

Sebab utama perkembangan patologi injap aorta termasuk:

  • reumatik;
  • endokarditis;
  • hipertensi berpanjangan;
  • aneurisma aorta;
  • miokarditis;
  • sifilis;
  • penyakit sistemik badan dan penyakit yang diwarisi;
  • osteoporosis, spondylitis ankylosing.

Terdapat juga faktor yang mempengaruhi janin semasa hamil, memprovokasi perkembangan penyakit di rahim. Ini termasuk:

  • penyakit berjangkit wanita hamil;
  • mengambil ubat tertentu;
  • pendedahan janin kepada sinaran pengion;
  • tabiat buruk sebelum dan semasa kehamilan - merokok, minum, dadah.

Salah satu penyakit yang paling biasa yang mempengaruhi perkembangan kegagalan adalah rematik. Dia, pada gilirannya, muncul dengan latar belakang patologi ringan seperti tonsilitis, radang amandel, faringitis dan karies. Dalam lebih daripada 80% kes, demam reumatik menyebabkan kekurangan aorta..

Endokarditis berjangkit disertai dengan beberapa ubah bentuk, hakisan dan perforasi injap, sehingga menyebabkan kecacatan injap.

Kegagalan kongenital adalah kejadian yang agak jarang berlaku. Patologi terbentuk dengan perubahan septum antara ventrikel, penurunan keanjalan injap, aorta lebar.

Stenosis aorta - apa itu

Stenosis aorta adalah patologi injap lunar aorta, yang terdiri dalam penyempitan saluran aliran keluarnya. Kecacatan seperti ini berkaitan dengan kecacatan jantung dan dicirikan oleh aliran darah terhalang dari ventrikel kiri dengan sistol.

Dalam kes ini, terdapat perbezaan tekanan yang jelas antara aorta dan ruang ventrikel kiri, dan beban pada otot jantung meningkat di semua bahagian jantung. Lama kelamaan, gangguan hemodinamik yang ketara berlaku.

Untuk rujukan! Stenosis aorta (stenosis lubang aorta) hingga 4 kali lebih mungkin berlaku pada lelaki.

Dalam amalan kardiologi, kombinasi kerosakan yang paling biasa pada injap aorta bersama dengan kecacatan jantung yang lain.

Lesi terpencil direkodkan sangat jarang - hanya dalam 1.5% kes.

Untuk rujukan! Dari semua kecacatan valvular, stenosis lubang aorta merangkumi kira-kira 25% daripada semua kecacatan jantung.

Hubungan patogenetik utama penyakit seperti ini adalah perkembangan tindak balas berurutan:

  • Kawasan stenotik tidak membenarkan aliran darah yang betul.
  • Apabila anda cuba memasukkan jumlah darah yang betul ke bahagian ini, jantung mula bekerja di bawah beban berterusan.
  • Aktiviti jantung yang berterusan dalam mod ini membawa kepada perkembangan hipertrofi ventrikel kiri.
  • Kekurangan darah, yang tidak diterima oleh saluran, dan, oleh itu, organ dalaman, menyebabkan hipoksia total.
  • Miokardium ventrikel kiri hipertrofi kehilangan keupayaannya untuk mengekalkan jumlah kejutan darah dan pecahan pelepasan dengan perkembangan disfungsi sistolik seterusnya. Dalam kes ini, jantung tidak lagi dapat pulih dengan beban.
  • Perubahan sedemikian meningkatkan tekanan di atrium kiri, peredaran pulmonari dengan perkembangan hipertensi paru. Dalam kes ini, hipertrofi ventrikel kanan muncul kerana hipertensi paru. Jadi terdapat kegagalan jantung total.

Untuk rujukan! Dengan perkembangan hipoksia, semua organ penting terjejas, terutama otak, yang mempunyai rizab glukosa rendah dan tertakluk kepada perkembangan malapetaka vaskular dengan ketiadaan oksigen.

Punca dan Faktor Risiko

Risiko regurgitasi aorta lebih besar jika anda dipengaruhi oleh salah satu faktor berikut:

  1. Kerosakan pada injap aorta. Keradangan yang berkaitan dengan keadaan tertentu, seperti endokarditis atau rematik, ini boleh merosakkan injap aorta anda.
  2. Tekanan darah tinggi (hipertensi). Tekanan darah tinggi menjadikan jantung bekerja lebih keras, meningkatkan beban pada injap aorta, sementara mungkin menjadi kurang elastik dan cenderung kebocoran.
  3. Kecacatan kongenital injap aorta. Sekiranya anda dilahirkan dengan injap aorta tunggal atau bicuspid, kemungkinan regurgitasi aorta meningkat.
  4. Penyakit. Keadaan tertentu, termasuk sindrom Marfan, ankylosing spondylitis dan sifilis, boleh menyebabkan pengembangan akar aorta (di mana ventrikel melekat pada aorta), mengakibatkan injap aorta bocor.

Kekurangan aorta terbentuk kerana kerosakan pada injap aorta. Sebab-sebab yang menyebabkan kerosakannya adalah seperti berikut:

  • Kecacatan kongenital. Kecacatan kongenital pada injap aorta berlaku dalam tempoh melahirkan anak sekiranya tubuh wanita hamil terdedah kepada faktor-faktor berbahaya - contohnya, dos sinaran sinar-x yang banyak, atau dengan penyakit berjangkit yang berpanjangan. Kecacatan juga dapat terjadi apabila terdapat patologi yang serupa pada seseorang dari saudara terdekat.

Endokarditis - penyakit berjangkit di mana lapisan dalam jantung menjadi radang.
Rheumatism adalah penyakit radang yang meluas yang mempengaruhi banyak sistem dan organ, khususnya jantung. Sebab ini adalah yang paling biasa. Hampir 80% daripada semua pesakit dengan kekurangan aorta menderita rematik.
Pembedahan aorta adalah patologi yang dicirikan oleh pengembangan tajam lapisan dalam aorta dengan melepaskannya dari tengah. Masalah ini muncul sebagai komplikasi aterosklerosis, atau dengan peningkatan tekanan yang tajam. Keadaan yang sangat berbahaya yang mengancam pecah aorta dan kematian pesakit.
Sifilis. Kerana penyakit kelamin ini, banyak organ dan sistem boleh terjejas. Sekiranya sifilis dimulakan, nodul patologi terbentuk di organ, termasuk aorta, yang mengganggu fungsi normal injap aorta.
Kecederaan. Kekurangan aorta boleh berlaku akibat trauma pada dada, apabila cengkaman injap aorta pecah.
Aterosklerosis aorta. Aterosklerosis berkembang apabila sejumlah besar kolesterol berkumpul di dinding aorta.
Umur lanjut usia. Selama bertahun-tahun, injap aorta secara beransur-ansur habis, yang sering menyebabkan gangguan dalam fungsinya..
Hipertensi arteri. Tekanan darah tinggi boleh menyebabkan peningkatan aorta dan ventrikel kiri jantung..
Aneurisma ventrikel. Selalunya berlaku selepas serangan jantung. Dinding ventrikel kiri menonjol, mengganggu fungsi normal injap aorta.

Penyebab lain dari penyakit ini, yang lebih jarang berlaku, termasuk: penyakit tisu penghubung, rheumatoid arthritis, ankylosing spondylitis, penyakit sistem imun, terapi radiasi yang berpanjangan untuk pembentukan tumor di kawasan dada.

Ujian diagnostik

Ujian biasa untuk mendiagnosis kekurangan injap aorta termasuk:

  1. Echocardiogram. Ujian ini menggunakan gelombang bunyi untuk menawan hati anda. Dalam ekokardiografi, gelombang suara dihantar ke jantung anda dari alat seperti tongkat sihir (transduser) yang diletakkan di dada anda. Gelombang suara melantun dari jantung anda dan melantun kembali ke dinding dada anda dan diproses secara elektronik, memberikan gambar video jantung anda. Ekokardiografi membolehkan doktor mendapatkan dan melihat dengan teliti injap aorta anda. Jenis ekokardiografi tertentu, eopokardiografi Doppler boleh digunakan. Ini membolehkan anda mengukur isipadu darah yang mengalir ke arah yang bertentangan melalui injap aorta. Isipadu ini dinyatakan dalam sentimeter padu setiap rentak..
  2. X-Ray dada. Dari sinar-X dada, doktor dapat memeriksa bentuk dan ukuran jantung anda untuk menentukan apakah ventrikel kiri anda membesar - kemungkinan tanda kerosakan pada injap aorta.

Elektrokardiogram (ECG). Dalam ujian ini, wayar (elektrod) dilekatkan pada kulit anda untuk mengukur impuls elektrik dari jantung anda. Denyutan dipantulkan sebagai gelombang yang dipaparkan pada monitor atau dicetak di atas kertas. ECG dapat memberikan maklumat mengenai apakah ventrikel kiri diperbesar, masalah yang boleh berlaku dengan kekurangan injap aorta.
Ekokardiografi transesophageal. Jenis ekokardiografi ini membolehkan anda melihat lebih dekat pada injap aorta anda. Melalui esofagus, "tiub sensor" dimasukkan yang memasuki perut dan lebih dekat ke jantung. Dalam ekokardiografi tradisional, alat yang disebut transduser bergerak di sekitar dada untuk menghasilkan bunyi gelombang yang diperlukan untuk membuat gambaran jantung anda yang berdegup. Dalam ekokardiografi transesophageal, transduser kecil dilekatkan pada hujung tiub dan disalurkan melalui esofagus. Ini dilakukan untuk memvisualisasikan imej injap aorta dengan lebih baik dan pendarahan melaluinya, kerana sensor lebih dekat dengan injap itu sendiri.
Latihan, ujian. Pelbagai jenis ujian senaman untuk menilai toleransi aktiviti anda dan memeriksa jantung anda sebagai tindak balas terhadap tekanan (senaman).
Kateterisasi jantung. Doktor anda mungkin menetapkan prosedur ini jika ujian bukan invasif tidak memberikan maklumat yang cukup untuk mendiagnosis jenis dan keparahan penyakit jantung anda dengan tegas. Doktor melewati tiub nipis (kateter) melalui saluran darah di tangan anda atau pangkal paha ke jantung anda. Kontras disuntikkan melalui kateter di jantung anda, menjadikan perinciannya dapat dilihat pada sinar-x. Kateterisasi jantung dapat menunjukkan jika darah mengalir kembali dari aorta ke jantung ke ventrikel kiri. Beberapa kateter dilengkapi dengan sensor khas yang dapat mengukur tekanan di dalam ruang jantung. Tekanan dapat ditingkatkan di ventrikel kiri dengan kekurangan injap aorta.

Pengelasan kekurangan aorta

Kekurangan aorta dibahagikan kepada 3 darjah. Mereka berbeza dalam perbezaan penutup injap. Pada pandangan pertama, ia kelihatan sederhana. Ia:

  • Sinus Valsalva - mereka terletak di belakang sinus aorta, tepat di belakang injap, yang sering disebut lunate. Dari tempat ini arteri koronari bermula.
  • Cincin berserat - ia mempunyai kekuatan tinggi dan jelas memisahkan awal aorta dan atrium kiri.
  • Kepak bulan - ada tiga, mereka meneruskan lapisan endokardial jantung.

Selempang terletak dalam garis bulat. Apabila injap ditutup pada orang yang sihat, jurang antara injap sama sekali tidak ada. Tahap dan keterukan kekurangan injap aorta bergantung pada ukuran jurang ketika menyatukan.

Ijazah pertama

Ijazah pertama dicirikan oleh gejala ringan. Perbezaan injap tidak lebih daripada 5 mm. Rasanya sama seperti biasa..

Kekurangan aorta gred 1 ditunjukkan oleh gejala ringan. Dengan regurgitasi, jumlah darah tidak lebih daripada 15%. Pampasan berlaku kerana peningkatan gegaran ventrikel kiri.

Pesakit mungkin juga tidak melihat manifestasi patologi. Ketika penyakit ini dalam tahap pampasan, maka terapi tidak dapat dijalankan, mereka hanya terbatas pada tindakan pencegahan. Pesakit diberi pemerhatian oleh pakar kardiologi, dan juga pemeriksaan ultrasound secara berkala.

Darjah kedua

Kekurangan injap aorta, yang tergolong dalam darjah 2, mempunyai gejala dengan manifestasi yang lebih jelas, sementara perbezaan injap adalah 5-10 mm. Sekiranya proses ini berlaku pada kanak-kanak, maka tanda-tanda hampir tidak dapat dilihat.

Sekiranya, apabila kekurangan aorta berlaku, jumlah darah yang telah kembali adalah 15-30%, maka patologi merujuk kepada penyakit tahap kedua. Gejala tidak begitu ketara, tetapi sesak nafas dan berdebar mungkin berlaku..

Untuk mengimbangi kecacatan, otot dan injap atrium kiri terlibat. Dalam kebanyakan kes, pesakit mengadu sesak nafas dengan tenaga ringan, peningkatan keletihan, degupan jantung yang teruk dan kesakitan.

Semasa pemeriksaan menggunakan peralatan moden, peningkatan degupan jantung dikesan, dorongan apikal berubah sedikit ke bawah, batas kusam jantung mengembang (ke kiri 10-20 mm). Semasa menggunakan pemeriksaan sinar-X, peningkatan atrium kiri dilihat turun.

Dengan auskultasi, anda dapat dengan jelas mendengar bunyi di sepanjang sternum di sebelah kiri - ini adalah tanda-tanda murmur diastolik aorta. Juga, dengan tahap kekurangan yang kedua, murmur sistolik ditunjukkan. Adapun nadi, ia membesar dan diucapkan.

Darjah ketiga

Tahap kekurangan ketiga, ia juga disebut diucapkan, mempunyai perbezaan lebih dari 10 mm. Pesakit memerlukan rawatan yang serius. Pembedahan yang lebih kerap ditetapkan diikuti dengan terapi ubat.

Apabila patologi berada pada darjah 3, aorta kehilangan lebih daripada 50% darah. Untuk mengimbangi kerugian, organ jantung mempercepat.

Kebanyakan pesakit sering mengadu:

  • sesak nafas pada waktu rehat atau senaman minimum;
  • sakit di kawasan jantung;
  • keletihan;
  • kelemahan berterusan;
  • takikardia.

Dalam kajian, peningkatan saiz sempadan kusam jantung ditentukan ke bawah dan ke kiri. Perpindahan juga berlaku ke arah yang betul. Adapun dorongan apikal, ia diperkuat (watak tumpah).

Pada pesakit dengan tahap kekurangan ketiga, kawasan epigastrik berdenyut. Ini menunjukkan bahawa patologi melibatkan ruang jantung kanan dalam prosesnya..

Semasa penyelidikan, murmur sistolik, diastolik dan murung Flint muncul. Mereka boleh didengar di ruang interkostal kedua di sebelah kanan. Mereka diucapkan.

Rawatan stenosis aorta

Untuk stenosis aorta, rawatan pesakit ditentukan oleh keadaan patensi injap dan keparahan penyakit.

Petunjuk utama dalam terapi adalah ubat dan / atau pembedahan.

Rawatan konservatif

Rawatan bermula sejurus selepas diagnosis:

  • Ubat diuretik (Torasemide, Furosemide) - mengeluarkan lebihan cecair dari badan, mengurangkan beban pada jantung.
  • Ubat Dopaminergic (Dopamine) - mengaktifkan pengecutan otot jantung. Dalam kes ini, terdapat peningkatan tekanan pada aorta dan saluran arteri lain.
  • Ubat vasodilating (Nitroglycerin tindakan pendek dan berpanjangan) - berkesan menghilangkan sakit jantung. Tetapi, dengan stenosis aorta, ubat semacam itu diambil hanya dengan persetujuan dengan doktor.
  • Terapi antibakteria - pilihan sekumpulan ubat semacam itu bergantung pada keadaan pesakit. rawatan sedemikian digunakan untuk mencegah endokarditis.

Perhatian. Ubat ini adalah pendekatan umum untuk rawatan konservatif stenosis aorta.

Dalam setiap kes, terapi adalah secara individu..

Pembedahan untuk stenosis aorta

Pembedahan adalah kaedah paling berkesan untuk merawat stenosis aorta..

Operasi harus dilakukan sebelum bermulanya keadaan kritikal, sejak itu pembetulannya tidak ada gunanya.

Jenis campur tangan pembedahan yang digunakan untuk menghilangkan kecacatan:

  • Valvuloplasti belon aorta adalah jenis operasi dengan trauma terkecil. Melakukan intervensi jenis ini membolehkan anda memulihkan separuh pembukaan mulut dan memudahkan aliran darah dari ventrikel kiri. Rawatan jenis ini lebih baik pada wanita hamil, kanak-kanak, pada pesakit dengan patologi yang teruk.
  • Plastik injap - pemotongan langsung elemen injap yang berubah. Operasi sedemikian ditunjukkan untuk stenosis teruk pada orang dewasa, kanak-kanak dan remaja..
  • Penggantian injap aorta - penempatan injap baru. Kaedah pembetulan ini menghilangkan gejala penyakit, meningkatkan keadaan pesakit dengan ketara. boleh digunakan untuk semua dan untuk sebarang luka injap. Satu-satunya kelemahan kaedah rawatan ini adalah ketidakupayaan pesakit pada peringkat kemudian untuk melakukan pembedahan secara fizikal.

Untuk menggunakan campur tangan pembedahan dengan stenosis aorta, sejumlah petunjuk langsung untuk rawatan pembedahan digunakan:

  • Ukuran lubang injap aorta kurang daripada 1 cm2.
  • Kecacatan kongenital pada kanak-kanak.
  • Stenosis aorta kritikal pada wanita hamil.
  • Penurunan jumlah darah yang dikeluarkan dari ventrikel kiri di bawah 50%.
  • Kegagalan jantung.

Kontraindikasi untuk pembedahan adalah:

  • Kegagalan jantung peringkat akhir.
  • Umur dari 70 tahun.
  • Penyakit kronik yang teruk pada peringkat dekompensasi.

Selepas rawatan pembedahan, penting untuk mematuhi semua preskripsi doktor untuk mencegah perkembangan komplikasi dan mengecualikan perkembangan penyakit berjangkit

Jenis operasi untuk stenosis aorta pada bayi baru lahir

Pada pesakit yang baru lahir, jenis operasi yang sama digunakan untuk pembetulan stenosis aorta seperti pada orang dewasa.

Jenis intervensi yang paling lembut adalah valvuloplasty belon, yang dianggap kurang trauma.

Walau bagaimanapun, pilihan pembedahan bergantung pada keadaan bayi yang baru lahir, tahap keparahan gejala dan keadaan CVS..

Untuk rujukan! Pembedahan injap langsung pada usia dini sebanyak 97% meningkatkan kemampuan menjalani kehidupan yang sihat di masa depan.

Pencegahan

Untuk pencegahan penyakit ini, anda perlu melakukan aktiviti fizikal harian yang ditetapkan oleh doktor, makan dengan betul, melindungi diri dari selesema, tidak tinggal lama di bawah sinar matahari terbuka, menyingkirkan tabiat buruk dan mengambil rawatan yang ditetapkan.

Makanan khas

Elemen wajib dalam rawatan stenosis aorta adalah pematuhan diet. Prinsip utama pemakanan tersebut adalah:

  • Pengecualian makanan masin, pedas, asap, goreng, berlemak.
  • Minuman manis berkarbonat.
  • Penggunaan teh dan kopi yang kuat.
  • Penolakan alkohol.
  • Termasuk dalam diet harian buah-buahan rendah lemak, sayur-sayuran, bijirin, daging lembu, ayam, ayam belanda, daging arnab, ikan rendah lemak, kefir, keju cottage.

Tambahan yang disyorkan adalah penggunaan kompleks vitamin yang hanya ditetapkan oleh doktor.

Soalan dan jawapan mengenai topik "Kekurangan aorta"

Soalan:
Selamat petang (atau petang). Mungkinkah penyebab kekurangan aorta pada ultrasound adalah disfungsi sistem saraf autonomi dengan episod kecemasan paraxismal? Terima kasih banyak.

Jawapan:
Helo. Tidak, sebaliknya, penyebab biasa kedua-duanya.

Soalan:
Helo. Regurgitasi aorta 2 darjah dengan FB 83%. Ultrasound lima tahun yang lalu. Malah sebelum ini, ultrasound menunjukkan pelebaran sederhana l.h. dengan FB 59%. Saya berumur 60 tahun. Pada masa mudanya dia berlari jauh. Mereka mengatakan bahawa ini juga boleh menjadi penyebab "masalah" dengan l. g. lebih jauh. Apa ramalannya? Pada masa ini, tekanan "rendah" hampir selalu tinggi (lebih dari 90) dengan tekanan "atas" yang hampir normal. Ultrasound berulang bermasalah (ada perang, Donbass, Debaltseve). terima kasih.

Jawapan:
Helo. Pada peringkat awal, prognosis biasanya baik. Selepas aduan muncul, keadaannya bertambah buruk, jadi perlu diperhatikan oleh pakar kardiologi.

Soalan:
Helo. Wanita, 41 tahun. Kekurangan injap aorta ringan dengan regurgitasi 1-2 darjah. Regurgitasi mitral, tricuspid dan pulmonari 1 darjah. Rongga jantung tidak melebar. Zon pelanggaran kontraktilitas miokard tempatan belum dijumpai. Pelanggaran pengaliran di sepanjang kaki bundle His tidak dapat dikesampingkan mengikut profil gerakan MJP. Fungsi sistolik ventrikel kiri tidak berubah. Fungsi diastolik ventrikel kiri berubah mengikut jenis semu-normal. Inilah kesimpulannya. Tolong beritahu saya apakah prognosis dalam keadaan saya dan adakah kengerian ini dapat disembuhkan?

Jawapan:
Helo. Semasa mendiagnosis penyakit pada peringkat awal, lebih mudah untuk dirawat, dan prognosisnya lebih baik.

Soalan:
Bolehkah regurgitasi aorta berlangsung 20-30 tahun atau lebih. Adakah regurgitasi mempengaruhi tekanan dan perbezaan antara tekanan diastolik dan sistolik (mis. 130 hingga 115).

Jawapan:
Helo. Prognosis untuk kehidupan pesakit bergantung pada penyakit yang mendasari, tahap regurgitasi, bentuk. Kadar kematian awal adalah tipikal untuk perkembangan patologi akut. Dalam bentuk kronik, 75% pesakit hidup lebih dari 5 tahun, dan separuh hidup 10 tahun atau lebih. Dengan kekurangan aorta, tekanan darah diastolik menurun.

Soalan:
Helo. Lelaki berumur 54 tahun. Injap aorta Bicuspid. Stenosis kecil AK. Regurgitasi aorta 3 sudu besar. Pelebaran ventrikel kiri. Hipertrofi dinding ventrikel kiri. Adakah operasi penggantian injap diperlukan? Sekiranya tidak, apakah kesannya?

Jawapan:
Helo. Penggantian injap aorta ditunjukkan dengan penurunan toleransi senaman dan manifestasi pertama kegagalan jantung. Kemungkinan komplikasi.

Soalan:
Helo. Lelaki itu berumur 21 tahun. Injap aorta bicuspid malformasi kongenital. Injap ditutup rapat. Regurgitasi 2 sudu besar. Kekurangan aorta 2 darjah. Diagnosis untuk pertama kalinya. Adakah plastik injap mungkin? Lakukan pembedahan atau tunggu 3-4 darjah?

Jawapan:
Helo. Sebagai peraturan, operasi 1-2 darjah tidak dilakukan. Pembaikan injap aorta ditunjukkan untuk kekurangan aorta yang teruk, yang ditentukan oleh keparahan gejala dan perkembangan penyakit.

Soalan:
Helo. Kanak-kanak itu berumur 15 tahun! Diagnosis kekurangan aorta 1 darjah. Adakah kerjaya sukan profesional mungkin?

Jawapan:
Helo. Sebagai peraturan, dengan kekurangan darjah aorta 1 darjah, aktiviti fizikal yang berlebihan tidak digalakkan, hanya sederhana. Ikut cadangan doktor anda.

Soalan:
Helo. Dengan kekurangan injap aorta, operasi memasukkan injap buatan dilakukan. Sekiranya kekurangan aorta 1 darjah, adakah pembedahan atau tunggu hingga 4 darjah? Sekiranya saya menjalani operasi sebelum melahirkan atau melahirkan pertama? Bagaimana untuk menyokong jantung semasa melahirkan? Wanita, 38 tahun. Hipertrofi ventrikel kiri juga terdapat. Ubat-ubatan, kecuali ramuan dan viburnum, tidak sesuai, kerana ia menyebabkan migrain.

Jawapan:
Helo. Dengan 1 darjah kekurangan aorta, mereka tidak beroperasi. Ijazah pertama tidak semestinya akan maju. Jantung semasa melahirkan tidak perlu dijaga, jika sihat. Sekiranya tidak sihat dan ini didiagnosis - bincangkan dengan pakar kardiologi anda.

Soalan:
Helo. 31 tahun. Baru-baru ini dia melakukan ultrasound jantung, didiagnosis dengan kekurangan injap aorta, MVP dengan regurgitasi 1 darjah. Saya berkhidmat dalam tentera dalam posisi terbang. Beritahu saya, dengan diagnosis seperti itu sesuai untuk kerja penerbangan?

Jawapan:
Helo. PMC 1 darjah adalah kebiasaan. Mengenai kekurangan aorta - lihat keterukan mengikut protokol EchoCG. Saya berpendapat bahawa tidak akan ada masalah.

Pengurusan pesakit yang didiagnosis dengan regurgitasi aorta

Kekerapan lawatan ke doktor dan diagnosis injap bergantung pada bentuk penyakit dan tahap perkembangannya..

Pesakit yang tidak mempunyai simptom, dan fungsi sistol ventrikel biasanya mengunjungi pejabat pakar kardiologi sekurang-kurangnya sekali setahun. Pemeriksaan ekokardiografi dilakukan dua tahun sekali..

Diagnostik instrumental dijalankan setiap tahun. Dengan manifestasi gambar simptomatik dan perubahan semasa latihan fizikal, gema CG dilakukan dengan segera, tanpa menunggu tempoh yang ditunjukkan.

Semua pesakit diminta menjalani profilaksis untuk mencegah endokarditis berjangkit. Pesakit dengan diagnosis "Rheumatic defect" sebagai kompleks langkah-langkah yang bertujuan untuk mengurangkan risiko kambuh.

Dengan penyakit ini, ubat antihipertensi dapat dihubungkan dengan rawatan. Ini disebabkan oleh tekanan tinggi pada aorta. Pekerjaan dengan sukan profesional dan beban berat juga dikontraindikasikan..

Kaedah rawatan

Pemeriksaan visual pesakit menunjukkan kulit pucat atau akrosianosis. Dorongan apikal (denyutan dinding dada anterior) menjadi ketara, yang bergerak ke kiri dan bawah.

Auskultasi menentukan murmur diastolik di ruang interkostal kedua di sebelah kanan sternum. Selain itu, auscultation memberikan data mengenai kelemahan suara jantung..

NamaGejala yang dapat dikesan
Symptom MussetBergetar kepala mengikut irama dengan degupan jantung
Gejala LandolfiPenyempitan murid semasa sistol dan pengembangan menjadi diastole
Denyut kapilari QuinckeSemasa menekan kuku, berlaku perubahan besarnya medan bernoda
Simptom MullerRiak serentak langit-langit lembut dan lidah

Nadi juga boleh berubah. Ia menjadi kerap, dengan kenaikan yang tinggi dan penurunan yang cepat..

Sekiranya tanda-tanda ini dijumpai, doktor wajib merujuk pesakit ke ujian berikut, untuk mengesahkan diagnosis pembezaan:

  • ujian darah untuk antibodi - untuk mengenal pasti kemungkinan patogen.
  • analisis umum darah dan air kencing - untuk mengesan gangguan dalam fungsi organ dalaman.
  • ECG mengesan penyimpangan paksi elektrik ke kiri, peningkatan gelombang R di plumbum dada kiri, dan kemudian depresi segmen ST dan penyimpangan gelombang T dari plumbum standard pertama.
  • Di radiografi, tanda-tanda peningkatan bayangan jantung dan aneurisma lengkungan aorta dapat dikesan.
  • Ekokardiografi (ultrasound jantung) - menjelaskan perubahan struktur injap, kehadiran aliran darah terbalik, membolehkan anda mengukur jumlah pelepasan dan banyak petunjuk lain.
  • Fonokardiografi (FCG) - membolehkan anda mengenal pasti bisikan jantung yang paling senyap. Auscultation adalah kaedah yang agak subjektif dan memerlukan penyempurnaan datanya..

Pada peringkat awal, apabila patologi kurang dinyatakan, pesakit diberi lawatan berkala ke pakar kardiologi, pemeriksaan ECG dan echocardiogram. Bentuk sederhana kekurangan aorta dirawat secara perubatan, tujuan terapi adalah untuk mengurangkan kemungkinan kerosakan pada injap aorta dan dinding ventrikel kiri.

Pertama sekali, menetapkan ubat yang menghilangkan penyebab perkembangan patologi. Sebagai contoh, jika rematik adalah penyebabnya, antibiotik mungkin ditunjukkan. Sebagai dana tambahan, lantik:

  • diuretik;
  • Inhibitor ACE - Lisinopril, Elanopril, Captopril;
  • beta-blocker - Anaprilin, Transicor, Atenolol;
  • penyekat reseptor angiotensin - Naviten, Valsartan, Losartan;
  • penyekat kalsium - Nifedipine, Corinfar;
  • ubat untuk menghilangkan komplikasi yang disebabkan oleh kekurangan aorta.

Dalam bentuk yang teruk, pembedahan mungkin diresepkan. Terdapat beberapa jenis pembedahan untuk kekurangan aorta:

  • injap aorta plastik;
  • prostetik injap aorta;
  • implantasi;
  • pemindahan jantung - dilakukan dengan kerosakan jantung yang teruk.

Untuk mencegah kambuh, terapi antibiotik, penguatkan imuniti, dan rawatan penyakit berjangkit tepat pada masanya dapat diresepkan..

Kaedah perubatan dan pembedahan digunakan untuk merawat kekurangan injap aorta. Pemilihan kaedah rawatan bergantung kepada keparahan keadaan patologi, kehadiran kecacatan jantung bersamaan dan gejala penyakit.

Rawatan pembedahan merujuk kepada penggantian injap aorta. Injap semula jadi berubah menjadi implan mekanikal atau biologi. Sekiranya pesakit mempunyai kekurangan injap aorta akut dan aneurisma stratified akar aorta, pemindahan bukan sahaja injap tetapi juga akarnya dilakukan. Bahan untuk pemindahan adalah arteri paru-paru pesakit.

Keparahan ketiga dan keempat memerlukan rawatan perubatan. Terapi yang diperlukan ditentukan oleh bentuk perjalanan patologi, gejala dan punca.

Dalam terapi ubat, ubat-ubatan dari beberapa kumpulan digunakan:

  • Vasodilators memperlambat disfungsi ventrikel kiri. Kumpulan ubat ini diresepkan apabila pembedahan tidak dapat dilakukan. Hydralazine adalah vasodilator.
  • Glikosida jantung (isolanide, strophanthin) mempunyai kesan kardiotonik. Glikosida jantung meningkatkan prestasi miokardium, meningkatkan aliran darah dan mempunyai kesan dekongestan.
  • Penyekat beta dan nitrat mempunyai kesan terapeutik terhadap pengembangan akar aorta.
  • Ejen antiplatelet ditetapkan untuk komplikasi tromboemboli.
  • Antihipertensi (ACE inhibitor) menghalang perkembangan hipotensi.

Dadah ditetapkan bergantung kepada perjalanan penyakit masing-masing. Serta secara perubatan menghilangkan gejala penyakit yang menyertainya.

Gambaran klinikal penyakit ini

Fungsi normal jantung dijamin oleh fungsi atrium dan ventrikel yang lancar. Keadaan yang sangat diperlukan adalah aliran darah ke satu arah.

Darah yang diperkaya dengan oksigen dari atrium kiri didorong ke ventrikel kiri. Risalah injap di antara bahagian jantung ini ditutup rapat. Apabila ventrikel ditekan, injap injap lunar terbuka, dan darah didorong ke aorta, dan dari sana ia bergerak di sepanjang arteri yang menyimpang.

  • Kekurangan injap aorta dinyatakan sebagai gangguan pada risalah injap: setelah mampatan perut, ketika darah bergerak ke aorta, risalah tidak menutup sepenuhnya dan sebahagian darah mengalir kembali. Pada pemampatan seterusnya, ventrikel cuba mendorong darah yang telah kembali bersama-sama dengan bahagian baru. Namun, sebahagian darah kembali lagi.
  • Akibatnya, ventrikel kiri terus bekerja dengan beban tambahan dan sentiasa mengalami tekanan darah yang tersisa di dalamnya. Untuk mengimbangi beban tambahan, kawasan ini mengalami hipertrofi, ototnya dimampatkan, jumlah ventrikel meningkat.

Tetapi ini hanya satu sisi pelanggaran. Oleh kerana sebahagian daripada darah selalu kembali, kekurangan darah terbentuk dalam lingkaran besar peredaran darah sejak awal. Oleh itu, tubuh kekurangan oksigen dan nutrien dengan kerja sistem pernafasan yang normal dan mencukupi.

Pada masa yang sama, tekanan diastolik menurun, yang berfungsi sebagai isyarat agar jantung beralih ke mod intensif.

Oleh kerana beban utama untuk mengimbangi tekanan rendah terletak di ventrikel kiri, untuk waktu yang lama, gangguan peredaran darah tidak signifikan. Gejala hampir tidak ada..

Selalunya seseorang tidak mengetahui mengenai penyakit ini, terutamanya apabila kekurangan aorta berlaku dalam bentuk kronik.

  • Walau bagaimanapun, apabila aliran darah terbalik mencapai jumlah yang ketara - lebih daripada 50%, semua otot jantung mengalami hipertrofi. Jantung mengembang, sementara lubang antara ventrikel kiri dan atrium terbentang dan kekurangan injap mitral terbentuk.
  • Pada peringkat ini, dekompensasi berlaku. Pelanggaran jenis ventrikel kiri menyebabkan perkembangan asma, edema paru dapat dipicu. Dekompensasi ventrikel kanan berlaku kemudian dan, sebagai peraturan, berkembang lebih cepat.

Sekiranya pada tahap pampasan, gejala mungkin tidak muncul sama sekali - pesakit bahkan tidak mengalami sesak nafas semasa bersukan, maka dengan permulaan dekompensasi, kekurangan aorta memperoleh tanda-tanda yang sangat mengerikan.

Pada peringkat penyakit yang teruk, prognosis hidup bergantung pada pembedahan.