Kekurangan mitral: perkembangan, gejala, diagnosis, cara merawat, prognosis

© Pengarang: Sazykina Oksana Yuryevna, pakar kardiologi, khas untuk VesselInfo.ru (mengenai pengarang)

Jantung betul dianggap organ yang paling penting dalam tubuh manusia. Memang, pam otot inilah yang sentiasa, tanpa rehat dan rehat, mengepam darah ke seluruh badan, secara berterusan membekalkan setiap sel dengan oksigen penting. Tetapi untuk berfungsi seperti itu, struktur dalaman yang teratur juga diperlukan. Semua orang tahu bahawa alat jantung jantung tidak hanya menyediakan struktur kerangka, tetapi juga melakukan fungsi "throughput", memastikan keteguhan hemodinamik intrakardiak. Oleh itu, sebarang pelanggaran dalam operasi sekurang-kurangnya salah satu injap boleh menyebabkan perubahan fungsi seluruh organ. Salah satu injap ini adalah mitral, atau disebut bicuspid, kegagalannya, tanpa pembetulan yang betul, boleh mengakibatkan akibat yang sangat buruk.

Oleh itu, injap mitral, yang membatasi rongga atrium dan ventrikel di sebelah kiri (di sebelah kanan, injap serupa disebut injap tricuspid), adalah dua plat nipis yang diperbuat daripada tisu penghubung, ditutup dengan epitelium. Di satu sisi, plat ini dipasang pada cincin injap (lubang kira-kira 1 meter persegi pada bayi yang baru lahir dan 4 meter persegi pada orang dewasa). Di sisi lain, plat ini diarahkan ke rongga ventrikel kiri, tetapi mereka tidak melengkung dengan bebas, dan disokong oleh tali tendon nipis, serupa dengan mata air. Akord, pada gilirannya, berlepas dari otot papillary ventrikel. Mekanisme “spring” seperti ini memastikan bahawa injap terbuka dengan mudah semasa pendarahan dari atrium ke ventrikel, dan ditutup rapat apabila aliran darah mengalir dari ruang ventrikel ke lumen aorta. Ini kondusif untuk fakta bahawa semua jumlah darah arteri yang tepat memasuki aorta, dan tidak ada bahagian yang mengalir kembali ke ruang atrium. Dalam kes ini, hemodinamik intrakardiak stabil..

Apa yang berlaku dengan regurgitasi mitral?

Patologi dua mitral cusps boleh berbentuk dua keadaan - dengan jenis penyempitan cincin (stenosis) dan oleh jenis kekurangan cusp injap. Pada versi pertama, bukaan disempitkan dengan halangan untuk aliran darah yang mengalir dari rongga atrium ke ruang ventrikel. Dalam kes kedua, sambungan penutup injap yang lebih rendah berlaku, akibat dari mana bahagian darah mengalir kembali ke atrium, yang bertentangan dengan pergerakan semula jadi darah di rongga jantung. Ruang atrium meregang kerana peningkatan jumlah darah, kerana, menurut undang-undang Frank-Starling, otot jantung atrium berkontraksi lebih banyak. Sekiranya berterusan, berulang-ulang kali, atrium akan berkontraksi dengan kekuatan lebih daripada biasa, miokardiumnya menebal, pelebaran (peluasan) dan penebalan dinding atrium berlaku. Jumlah darah di dalamnya sekarang terus meningkat, masing-masing, darah yang memasuki atrium dari sistem peredaran paru-paru, tidak ada tempat untuk pergi - ada kegagalan jantung kongestif.

Pada masa yang sama, bahagian darah yang dilemparkan kembali ke ruang atrium tidak memasuki aorta - output jantung menurun, yang penuh dengan penurunan perfusi organ dalaman, dan, pertama sekali, otak. Oleh itu, dengan kekurangan mitral, bukan sahaja jantung itu sendiri menderita, tetapi juga semua organ dalaman seseorang.

Kelaziman regurgitasi mitral

Kecacatan bebas (secara berasingan) agak jarang berlaku (masing-masing 0.6% dan 5-10% daripada semua kes kecacatan jantung kongenital dan diperolehi). Sebagai peraturan, patologi ini digabungkan dengan stenosis injap atau dengan kecacatan aorta. Dari semua kecacatan asal reumatik, sekitar 14% adalah mitral dalam bentuk gabungan (stenosis + kekurangan).

Mengapa kekurangan injap mitral berkembang?

Semua faktor yang boleh menyebabkan ubah bentuk injap dan cincin injap itu sendiri boleh dibahagikan kepada subkumpulan berikut.

1. Kekurangan reumatik. Rheumatism, seperti yang anda ketahui, adalah penyakit kronik yang disebabkan oleh jangkitan streptokokus yang mempengaruhi tisu jantung, tisu artikular, serta otak (korea) dan kulit (eritema berbentuk cincin, nodul reumatik). Etiologi rematik dikurangkan menjadi kesan berjangkit dan autoimun pada tisu jantung. Selalunya berkembang pada masa kanak-kanak dan usia muda setelah menderita radang amandel, radang amandel kronik, streptoderma dan demam merah, dan juga dapat dipicu oleh pengangkutan BHCA - streptokokus beta-hemolitik kumpulan A. Kerosakan pada tisu jantung, terutamanya lapisan dalaman, penutup dan injap dari dalam termasuk adalah fenomena peniruan antigenik. Inti dari proses ini menunjukkan fakta bahawa bakteria BHA memiliki antigen yang serupa dengan molekul yang membentuk struktur sel dalam endokardium. Sistem kekebalan tubuh, dalam usaha memerangi GABA dengan antibodi spesifik (antistreptolysins, ASL-O), juga mempengaruhi sel-selnya sendiri di tisu jantung, sendi, dan kulit. Inilah sebabnya mengapa demam reumatik dapat terjadi pada pesakit dua hingga tiga minggu setelah sakit tekak. Kerosakan autoimun secara beransur-ansur membawa kepada pencairan tisu penghubung dan ubah bentuk injap.

2. Penyakit jantung tidak reumatik.

Diagnosis ini paling sering berlaku pada pesakit yang mempunyai penyakit jantung koronari (CHD) jangka panjang, terutamanya jika mereka mengalami infark miokard dan mereka mengalami kardiosklerosis pasca infark (PIX). Walaupun pesakit tidak mempunyai sejarah serangan jantung, dan setelah diperiksa dia menunjukkan tanda-tanda kegagalan jantung kongestif, perlu memikirkan fakta bahawa dia mungkin mengalami penyakit jantung yang tidak rematik akibat aterosklerosis aorta, mulut injap aorta, dan stenosis arteri koronari. Dalam kes ini, berdasarkan hasil pemeriksaan, pesakit didiagnosis tidak hanya mengalami cacat mitral sesuai dengan jenis gabungan (stenosis + insufisiensi), tetapi juga kecacatan gabungan (mitral, aorta dan tricuspid cusps).

3. Penyakit autoimun.

Kerosakan jantung dalam sejumlah penyakit autoimun (dengan lupus, sindrom Leffler, rheumatoid arthritis, scleroderma, dan lain-lain) dapat ditunjukkan bukan hanya oleh kerosakan endokard dengan pembentukan kecacatan ini, tetapi juga otot jantung (miokardium).

4. Patologi sistem peredaran darah. Penyakit seperti kardiomiopati (dilatasi, hipertrofik, menyekat), distrofi miokard, hipertensi arteri yang sudah lama wujud, terutamanya refraktori terhadap terapi dan tekanan darah tinggi, dengan pembentukan hipertrofi ventrikel kiri, boleh menyebabkan perkembangan kekurangan yang relatif. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dinding ventrikel kiri yang menebal atau melebar melebar sehingga penutup injap tidak dapat saling berdekatan. Oleh itu, jenis MN ini disebut relatif, kerana tidak ada kerosakan utama pada injap dalam kes-kes ini.

5. Perkembangan kekurangan mitral akut membawa kepada kerosakan traumatik pada kord tendon atau koyakan otot papillary, yang memberikan pergerakan cusps. Sebaliknya, kecederaan traumatik pada struktur ini boleh dipicu oleh serangan jantung akut secara tiba-tiba, kecederaan dada yang teruk dengan kecederaan jantung (inilah sebabnya mengapa pakar bedah toraks sangat takut akan kecederaan jantung apabila patah tulang rusuk atau fraktur sternum), serta bakteria, atau disebut berjangkit, endokarditis dengan peleburan septik radas valvular.

6. Regurgitasi mitral kongenital secara terpisah jarang berlaku. Sebagai peraturan, patologi ini digabungkan dengan malformasi jantung kongenital yang lebih serius - dengan kecacatan pada septa interventrikular dan atrium, dengan saluran aorta terbuka (Botalov), dengan tetralogi Fallot.

Bagaimana kegagalan MK dikelaskan?

Sudah menjadi kebiasaan untuk membagi jenis kecacatan ini bergantung pada tahap regurgitasi volume jet, iaitu pada jumlah darah yang dilemparkan kembali ke rongga atrium. Pendekatan ini memungkinkan bukan sahaja untuk menilai sifat perbezaan injap MK, tetapi juga untuk meramalkan kadar perkembangan kegagalan jantung.

Setiap darjah sesuai dengan tahap tertentu MN:

  • 1 darjah (jumlah darah regurgitasi hanya 20-24% dari jumlah darah yang tepat dikeluarkan ke aorta dalam fasa systole) - tahap pampasan,
  • 2 darjah (jumlah darah regurgitated 25-49%) - tahap subkompensasi,
  • Gred 3 (isipadu 50% atau lebih) - tahap dekompensasi (kekurangan teruk).

Namun, harus diingat bahawa 5-6% orang yang sihat mungkin mengalami regurgitasi darjah 1.

Bagaimana maksiat muncul??

Gejala MN mungkin ditangguhkan dalam jangka masa yang lama. Pada beberapa pesakit, gejala tidak diperhatikan selama beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun, apabila kemampuan otot sepenuhnya mengimbangi masalah yang semakin meningkat dalam kerja organ.

Kemudian, tanda-tanda awal MN mungkin muncul - sesak nafas dan perasaan kekurangan udara, keletihan yang kerap dan penurunan toleransi terhadap beban rumah tangga yang biasa dikenali.

Semasa perkembangan berkembang, fenomena kegagalan kongestif berkembang - episod jantung (tidak boleh dikelirukan dengan bronkial!) Edema asma dan paru-paru, edema yang jelas dari bahagian bawah kaki, peningkatan perut dan sakit ketika berdebar di hipokondrium kanan. Pada peringkat kemudian, sesak nafas menemani pesakit dalam keadaan rehat secara berterusan, pembengkakan mengambil watak yang sangat ketara, perut membesar menjadi sangat besar, dan eksudat terkumpul di rongga pleura, menekan paru-paru. Tanpa rawatan yang betul, perubahan ini dengan cepat membawa kepada kematian. Selalunya, pada pesakit seperti itu terdapat bentuk fibrilasi atrium, extrasystoles dan gangguan lain yang berterusan.

Apa jenis pemeriksaan yang diperlukan?

Pada sedikit keluhan dari sistem peredaran darah, pesakit harus diberi pemeriksaan minimum minimum. Di tempat pertama adalah kardiogram dan ultrasound (kardioskopi). Teknik-teknik ini benar-benar tersedia di mana-mana institusi perubatan pelbagai disiplin dan memberikan sumbangan yang tidak ternilai untuk diagnosis kecacatan. Oleh itu, pada ECG, anda dapat melihat tanda-tanda hipertrofi atrium kiri (P-mitrale - gelombang P melebar dan bercabang) dan hipertrofi bahagian jantung yang tinggal ketika penyakit itu berlanjutan.

regurgitasi mitral pada ekokardiografi (ultrasound jantung)

Pada imbasan ultrasound jantung, pakar yang berpengalaman tidak hanya akan mengenal pasti tahap regurgitasi mitral, tetapi juga menilai tahap peningkatan ruang jantung dan kontraktilitas umum miokardium.

Sebagai tambahan, radiografi dada ditetapkan, pemantauan tekanan darah dan ECG jangka panjang, dan, jika perlu, MRI jantung.

Rawatan apa yang ditetapkan untuk regurgitasi mitral?

Terapi untuk kecacatan tersebut ditentukan berdasarkan tahap regurgitasi. Jadi, pada darjah 1, ubat ditunjukkan, tetapi pada darjah 2 dan 3, campur tangan pembedahan diperlukan, kerana pesakit dapat dengan cepat mengalami kegagalan jantung kongestif.

Daripada ubat-ubatan tersebut, bukan hanya ubat kardiotropik yang biasanya diresepkan, tetapi juga ubat untuk rawatan penyakit yang mendasari yang menyebabkan kecacatan. Dengan tonsilitis dan tonsilitis, antibiotik diperlukan, lebih baik daripada kumpulan penisilin, tetapi dengan intoleransi, cephalosporins atau macrolides dapat diambil. Profilaksis wajib dengan bicilin dalam pengesanan bakteria BHCA. Dalam penyakit autoimun dan reumatik, glukokortikosteroid dan ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) ditunjukkan..

Daripada ubat kardiotropik, diuretik (diuretik) diresepkan, ubat-ubatan yang mengurangkan pra dan selepas beban pada otot jantung (nitrat, beta-blocker, serta perencat ATP dan antagonis reseptor angiotensinogen II (β-pril dan β-sartans).

Pembetulan pembedahan terdiri daripada menjahit injap atau cincin itu sendiri, atau memasukkan ke dalam bukaan injap prostesis. Dengan kecacatan gabungan, campur tangan terakhir lebih kerap digunakan.

Pendekatan terapi pada zaman kanak-kanak

Oleh kerana kanak-kanak mempunyai bentuk kecacatan kongenital dan yang diperoleh, kategori usia ini memerlukan pemantauan yang teliti oleh pakar kardiologi pediatrik dan pakar bedah jantung. Sekiranya bayi mengalami kecacatan jantung yang serius, dia pasti memerlukan pembetulan pembedahan, selalunya pada hari-hari pertama setelah melahirkan, kerana pada masa awal bayi baru lahir sistem peredaran darah mengalami perubahan (pada janin dan pada bayi yang baru lahir sistem peredaran darahnya sangat berbeza). Oleh itu, pada masa awal bayi, kegagalan jantung dapat meningkat secara mendadak, yang mengakibatkan kematian. Pembedahan jantung yang tepat pada masanya bukan sahaja dapat menyelamatkan nyawa bayi, tetapi juga dapat mencegah perubahan anatomi jantung ketika anak membesar.

Seorang kanak-kanak dengan diagnosis kekurangan mitral harus melakukan imbasan ultrasound jantung setiap tahun untuk menilai tanda-tanda vital dan ECG setiap enam bulan. Semasa menetapkan ubat kardiotropik yang berkaitan dengan usia, ibu bapa tidak boleh melanggar cadangan doktor, kerana ubat-ubatan sendiri dapat menyebabkan kemerosotan yang tajam dalam perjalanan penyakit ini..

Komplikasi dan prognosis

Malangnya, penyakit semula jadi ini tidak baik. Kemungkinan otot jantung tidak terhad, jadi cepat atau lambat dekompensasi pasti akan datang, untuk seseorang lebih awal, untuk seseorang kemudian. Sering kali berlaku bahawa walaupun dengan pengambilan semua ubat yang diperlukan secara berkala, kegagalan jantung berlanjutan. Dalam kes ini, anda perlu memikirkan pembetulan kecacatan pembedahan..

Walau bagaimanapun, dengan pelaksanaan semua cadangan doktor yang betul, prognosisnya sangat optimis - jangka hayat dengan kecacatan yang diperbaiki meningkat, dan pesakit hidup selama beberapa dekad walaupun selepas pembedahan.

Dari kemungkinan komplikasi, ia harus diperhatikan seperti aritmia jantung, komplikasi tromboemboli, kegagalan ventrikel kiri akut (edema paru). Tidak ada yang selamat dari situasi ini, bagaimanapun, risiko kejadiannya diminimumkan pada pasien yang melakukan semua janji dokter dan melakukan pemeriksaan tahunan yang dijadualkan (atau lebih sering) tepat pada masanya.

Daripada komplikasi selepas pembedahan kecacatan, jangkitan pada prostesis, berulang kekurangan mitral, kegagalan injap diasingkan. Komplikasi ini agak jarang berlaku, jadi pembedahan untuk rawatan regurgitasi mitral tidak perlu ditakuti.

Gambaran keseluruhan regurgitasi mitral, 1, 2 dan tahap penyakit lain

Dari artikel ini, anda akan belajar: apakah kekurangan injap mitral, mengapa ia berkembang, bagaimana ia menampakkan diri. Tahap penyakit dan ciri mereka. Cara menghilangkan kekurangan injap mitral.

Penulis artikel: Victoria Stoyanova, doktor kategori 2, ketua makmal di pusat diagnostik dan rawatan (2015-2016).

Kekurangan injap mitral adalah kecacatannya, di mana sayapnya tidak dapat ditutup sepenuhnya. Kerana itu, regurgitasi berlaku (aliran darah terbalik) dari ventrikel kiri ke atrium kiri..

Penyakit ini berbahaya kerana membawa kepada kegagalan jantung, gangguan peredaran darah dan gangguan organ dalaman yang berkaitan.

Kecacatan valvular dapat disembuhkan sepenuhnya dengan pembedahan. Rawatan konservatif - lebih simptomatik.

Rawatan tersebut dilakukan oleh pakar kardiologi, pakar bedah jantung, pakar rheumatologi.

Sebab-sebabnya

Ini adalah kecacatan yang diperoleh, bukan kongenital. Penyebabnya boleh menjadi penyakit yang merosakkan tisu penghubung badan (kerana injap terdiri daripada tisu penghubung), penyakit jantung dan keabnormalan injap itu sendiri.

Kemungkinan penyebab penyakit injap mitral:

Penyakit sistemikPenyakit jantungKeabnormalan injap
Rheumatism - penyakit di mana limfosit (sel imuniti) menyerang sel-sel tisu penghubung badan anda sendiriInfarksi miokardiumProlaps injap mitral - menjatuhkan satu atau kedua injapnya ke rongga atrium kiri
Lupus erythematosus adalah penyakit di mana antibodi yang dihasilkan oleh sistem imun merosakkan DNA sel tisu penghubung..Endokarditis (keradangan pada lapisan dalam jantung)Perubahan degeneratif berkaitan dengan usia dalam injap mitral
Sindrom Marfan adalah penyakit genetik di mana pengeluaran fibrillin 1, komponen struktur tisu penghubung, yang memberikan kekuatan dan keanjalan, terganggu.Iskemia jantung
Kecederaan jantung

Gejala, darjah, dan tahap

Penyakit ini boleh berlaku dalam bentuk akut dan kronik..

Kekurangan mitral akut berlaku apabila kord tendon pecah atau otot papillary semasa serangan jantung atau dengan endokarditis berjangkit, serta dengan kecederaan jantung.

Kronik berkembang secara beransur-ansur (dalam 5 peringkat) kerana penyakit kronik seperti rematik, lupus eritematosus sistemik, penyakit jantung koronari, dan juga disebabkan oleh patologi injap mitral itu sendiri (prolaps, degenerasi).

Gejala kegagalan injap bicuspid akut:

  • Penurunan tekanan darah yang tajam hingga kejutan kardiogenik.
  • Kegagalan ventrikel kiri.
  • Edema paru (dimanifestasikan oleh sesak nafas, batuk, mengi, pengeluaran dahak).
  • Denyutan pramatang atrium.
  • Fibrilasi atrium.

Tahap regurgitasi mitral

Keterukan kecacatan dapat ditentukan oleh ekokardiografi (ultrasound jantung). Ia bergantung pada jumlah darah yang mengalir kembali ke atrium kiri, dan pada ukuran lubang yang tersisa ketika tutup injap ditutup.

Peringkat keterukan:

KuasaIsipadu regurgitasi (darah yang mengalir ke arah yang berlawanan)Fraksi regurgitasi (nisbah antara isipadu darah yang mengalir ke arah yang berlawanan dan jumlah darah yang dikeluarkan oleh ventrikel kiri)Kawasan lubang yang tinggal ketika injap ditutup
Ijazah Pertama - PermulaanKurang daripada 30 mlKurang daripada 30%Kurang daripada 0.2 cm 2
Regurgitasi mitral gred 2 - sederhana30–59 ml30–49%0.2-0.39 cm 2
3 darjah - beratLebih daripada 60 mlLebih daripada 50%Lebih daripada 0.4 cm 2

Tahap penyakit: ciri dan gejala

5 peringkat dibezakan bergantung kepada keparahan kecacatan, keparahan gangguan peredaran darah dan gejala yang membimbangkan pesakit.

  1. Tahap pampasan. Ia dicirikan oleh kekurangan injap mitral 1 darjah (jumlah regurgitasi kurang dari 30 ml). Gangguan peredaran darah di bulatan kecil dan besar tidak ada. Tiada gejala yang mengganggu pesakit. Penyakit ini dapat dikesan secara kebetulan semasa pemeriksaan fizikal rutin..
  2. Tahap subkompensasi. Keterukan dari segi ekokardiografi adalah sederhana. Aliran darah yang terbalik ke atrium kiri membawa kepada pengembangannya (dilatasi). Untuk mengimbangi gangguan peredaran darah, ventrikel kiri terpaksa menguncup secara lebih intensif, yang menyebabkan peningkatannya - hipertrofi. Dengan senaman fizikal yang kuat, sesak nafas dan peningkatan degupan jantung muncul, yang menunjukkan sedikit pelanggaran peredaran darah di lingkaran paru (kecil). Pembengkakan kaki (kaki dan kaki) kecil mungkin.
  3. Tahap penyahtinjaan. Keterukan regurgitasi adalah 2-3. Pada peringkat ini, peredaran darah terganggu di kalangan kecil dan besar. Ini ditunjukkan oleh sesak nafas semasa melakukan senaman fizikal, peningkatan ketara pada ventrikel kiri, tekanan, sakit atau jahitan di bahagian kiri dada (biasanya selepas latihan fizikal), kerusakan berkala irama jantung.
  4. Tahap distrofik. Keterukannya ketiga (regurgitasi lebih dari 60 ml atau 50%). Fungsi bukan sahaja ventrikel kiri tetapi kanan juga terganggu. Hipertrofi kedua-dua ventrikel dapat dikesan pada ekokardiografi atau x-ray dada. Peredaran darah bertambah buruk di kedua-dua bulatan. Oleh kerana itu, edema yang ketara muncul di kaki, sakit di sebelah kiri dan di hipokondrium kanan (boleh berlaku ketika rehat), sesak nafas setelah sedikit latihan fizikal atau rehat, serangan asma jantung (sesak, batuk). Gangguan ginjal dan hepatik muncul. Pada tahap ini, kekurangan injap tricuspid juga dapat ditambahkan pada kekurangan injap mitral.
  5. Peringkat terminal. Sesuai dengan 3 peringkat kegagalan jantung kronik. Fungsi semua bahagian jantung terganggu. Jantung sudah tidak dapat membekalkan darah ke semua organ dengan betul. Pesakit prihatin dengan sesak nafas pada waktu rehat, serangan asma jantung yang kerap, gangguan dalam kerja jantung, intoleransi terhadap sebarang aktiviti fizikal, pembengkakan bahagian atas perut dan perut, sakit jantung, aritmia (fibrilasi atrium, ekstrasistol atrium). Perubahan distrofi yang tidak dapat dipulihkan berkembang pada organ dalaman (terutamanya buah pinggang dan hati). Ramalannya sangat tidak baik. Rawatannya sudah tidak berkesan.

Diagnostik

Untuk mengesan penyakit, satu atau lebih prosedur digunakan:

  • ekokardiografi biasa;
  • ekokardiografi transesophageal;
  • x-Ray dada;
  • ECG.

Rawatan

Ia boleh menjadi pembedahan atau ubat. Walau bagaimanapun, rawatan ubat tidak dapat menghilangkan patologi sepenuhnya. Kekurangan mitral dapat disembuhkan sepenuhnya hanya dengan bantuan pembedahan..

Taktik rawatan penyakit

Dalam regurgitasi mitral akut, ubat-ubatan sangat diperlukan untuk melegakan gejala, dan kemudian pembedahan.

Dalam bentuk kronik, taktik rawatan bergantung pada tahap.

PentasKaedah rawatan
Peringkat pertama (tahap pampasan)Rawatan pembedahan dalam kebanyakan kes tidak ditunjukkan. Preskripsi ubat adalah mungkin.
Tahap kedua (tahap subkompensasi)Kedua-dua rawatan perubatan dan rawatan pembedahan adalah mungkin (semakin besar jumlah regurgitasi, semakin diperlukan campur tangan pembedahan).
Tahap ketiga (tahap dekompensasi)Operasi mandatori.
Tahap keempat (distrofi)Meresepkan pembedahan.
Peringkat kelima (terminal)Ia tidak dapat disembuhkan, kerana ia membawa kepada perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada organ dalaman. Resep mungkin untuk melegakan gejala, tetapi ini tidak mempengaruhi prognosis dan jangka hayat..

Rawatan ubat

Dalam bentuk penyakit yang akut, ubat nitrat (Nitrogliserin) dan ubat inotropik bukan glikosida (mis. Dobutamine) diberikan kepada pesakit sebagai pertolongan cemas. Selepas ini, operasi kecemasan dilakukan..

Dalam bentuk kronik, rawatan harus ditujukan untuk memperbaiki kerja jantung dan peredaran darah, dan untuk menghilangkan penyakit yang mendasari.

Untuk membetulkan gangguan peredaran darah, diuretik, beta-blocker, antagonis aldosteron, nitrat, ubat antiarrhythmic, inhibitor ACE digunakan. Sekiranya risiko trombosis meningkat - agen antiplatelet.

Rawatan penyakit yang mendasari yang menyebabkan patologi injap mitral:

PenyakitPersediaan
RheumatismeKortikosteroid, ubat anti-radang bukan steroid (NSAID), agen antibakteria.
lupus erythematosusKortikosteroid, NSAID, imunosupresan, perencat TNF.
Sindrom MarfanSimptomatik untuk pencegahan komplikasi kardiovaskular: beta-blocker.
EndokarditisAntibiotik - sebagai rawatan utama; glikosida jantung dan trombolitik - untuk mencegah perkembangan komplikasi kardiovaskular.
Iskemia jantungStatin, fibrat, ubat penurun lipid semula jadi - untuk mempengaruhi proses patologi; nitrat, perencat ACE, antiarrhythmics, beta-blocker, agen antiplatelet - melawan komplikasi kardiovaskular.
Captopril - wakil kelas perencat ACE

Pembedahan

Ia diresepkan untuk bentuk penyakit akut, serta untuk peringkat kedua dan tahap yang lebih tinggi dari bentuk kronik.

Dalam amalan pembedahan moden, dua jenis operasi digunakan:

  1. Plastik injap. Ini adalah pembinaan semula injapnya sendiri (mengetatkan cuspsnya, tali tendon).
  2. Prostetik injap. Ini adalah penggantinya untuk prostesis buatan atau biologi..

Dengan menyelesaikan operasi tepat pada waktunya, perkembangan lanjut kecacatan dan kegagalan jantung yang berkaitan dapat dicegah..

Pencegahan

Langkah pencegahan adalah untuk merawat penyakit yang mendasari sebelum kekurangan mitral (rawatan endokarditis dengan antibiotik tepat pada masanya, pengambilan ubat yang betul yang diresepkan oleh doktor untuk rematik, dll.).

Menghilangkan faktor yang meningkatkan risiko penyakit jantung: merokok, alkoholisme, pengambilan makanan berlemak, masin dan pedas yang kerap, rejimen minum yang tidak betul, kurang tidur, mobiliti rendah, obesiti, tekanan, pembahagian masa yang tidak rasional untuk bekerja dan berehat.

Kehidupan dengan kekurangan mitral

Sekiranya kecacatan tahap keparahan pertama berada di tahap pampasan, anda boleh melakukannya hanya dengan memerhatikan doktor dan mengambil ubat minimum. Lawati pakar kardiologi dan lakukan ekokardiografi setiap enam bulan.

Kegiatan fizikal tidak dikontraindikasikan untuk tahap yang munasabah, bagaimanapun, sukan yang bersifat kompetitif tidak termasuk pada tahap naib.

Mengenai kehamilan, pada tahap awal kecacatan, tanpa gangguan peredaran darah yang ketara, ia mungkin berlaku, tetapi kelahiran akan dilakukan melalui pembedahan Caesarean. Dengan penyakit tahap 2 dan ke atas, kehamilan yang berjaya dapat dilakukan hanya setelah menghilangkan kecacatan.

Selepas penggantian injap, ikuti gaya hidup sihat untuk mencegah penyakit jantung. Sekiranya di masa depan anda memerlukan operasi (termasuk pergigian) atau prosedur diagnostik invasif, beri amaran terlebih dahulu kepada doktor mengenai kehadiran injap prostetik, kerana anda akan diberi ubat khas untuk mencegah keradangan dan pembekuan darah di jantung.

Ramalan

Prognosis bergantung pada penyebab kecacatan..

  • Dalam kebanyakan kes, tidak baik, kerana penyakit utama (rematik, lupus, sindrom Marfan, penyakit jantung koronari) sukar dirawat dan tidak dapat dihentikan sepenuhnya. Oleh itu, penyakit ini boleh menyebabkan lesi jantung, saluran darah dan organ dalaman yang lain..
  • Sekiranya kecacatan disebabkan oleh endokarditis atau perubahan degeneratif pada injap itu sendiri, prognosisnya lebih selesa. Penyembuhan mungkin berlaku sekiranya pembedahan plastik atau penggantian injap tepat pada masanya. Prostesis yang dipasang akan berlangsung dari 8 hingga 20 tahun atau lebih, bergantung pada jenisnya.
  • Prognosis untuk malformasi 1 keparahan, yang tidak disertai oleh gangguan peredaran darah, mungkin baik. Dengan taktik pemerhatian yang tepat, serta dalam rawatan penyakit yang mendasari, regurgitasi mitral mungkin tidak berkembang selama bertahun-tahun.

Kekurangan injap mitral 1 darjah

Penerangan Penyakit

NMC (kekurangan injap mitral) adalah anomali jantung yang paling biasa. Dari semua kes, 70% menderita bentuk NMC yang terpencil. Biasanya endokarditis reumatik adalah punca utama perkembangan penyakit ini. Selalunya, setahun setelah serangan pertama, keadaan jantung menyebabkan kegagalan kronik, yang mana penyembuhannya agak sukar.

Kumpulan risiko terbesar termasuk orang yang menghidap valvulitis. Penyakit ini merosakkan penutup injap, akibatnya mereka mengalami proses kerutan, kehancuran, secara beransur-ansur menjadi lebih pendek dibandingkan dengan panjang asalnya. Sekiranya valvulitis pada peringkat akhir, kalsifikasi berkembang.

Selain itu, kerana penyakit ini, panjang kord berkurang, proses distrofik dan sklerotik berlaku pada otot papillary.

Endokarditis septik membawa kepada pemusnahan banyak struktur jantung, oleh itu, NMC mempunyai manifestasi yang paling teruk. Tutup injap tidak berdekatan antara satu sama lain dengan cukup rapat.

Sekiranya mereka ditutup dengan tidak sempurna melalui injap, terlalu banyak darah dibebaskan. yang memprovokasi rebootnya dan pembentukan proses stagnan, peningkatan tekanan.

Semua tanda membawa kepada peningkatan kegagalan MK.

Sebab-sebabnya

Ini adalah kecacatan yang diperoleh, bukan kongenital. Penyebabnya boleh menjadi penyakit yang merosakkan tisu penghubung badan (kerana injap terdiri daripada tisu penghubung), penyakit jantung dan keabnormalan injap itu sendiri.

Penyakit sistemikPenyakit jantungKeabnormalan injap
Rheumatism - penyakit di mana limfosit (sel imuniti) menyerang sel-sel tisu penghubung badan anda sendiriInfarksi miokardiumProlaps injap mitral - menjatuhkan satu atau kedua injapnya ke rongga atrium kiri
Lupus erythematosus adalah penyakit di mana antibodi yang dihasilkan oleh sistem imun merosakkan DNA sel tisu penghubung..Endokarditis (keradangan pada lapisan dalam jantung)Perubahan degeneratif berkaitan dengan usia dalam injap mitral
Sindrom Marfan adalah penyakit genetik di mana pengeluaran fibrillin 1, komponen struktur tisu penghubung, yang memberikan kekuatan dan keanjalan, terganggu.Iskemia jantung
Kecederaan jantung

Kekurangan injap mitral mengikut keparahan dibahagikan kepada empat darjah.

Prolaps Tahap 1 adalah bentuk paling mudah. Dalam kes ini, aliran darah terbalik tidak lebih dari 20% dan keseluruhan isipadu tetap berada di had atrium. Selalunya penyakit ini didiagnosis bersama dengan masalah jantung yang lain..

Kekurangan tahap 1 sukar didiagnosis, kerana hampir tidak menyebabkan gejala yang dapat dilihat, dan juga membolehkan seseorang menjalani gaya hidup yang biasa. Penyakit Tidak Menghalang Kehamilan.

Hari ini, penampilan penyakit jantung agak biasa. Mereka muncul pada orang kerana pelbagai sebab:

  • Dengan kecacatan kongenital.
  • Marfan atau Ehlers - Sindrom Danlos yang dicirikan oleh displasia penghubung.
  • Pembesaran cincin mitral.
  • Rheumatisme.
  • Endokarditis berjangkit.
  • Infark miokard dan prolaps valvular.
  • Miokarditis.
  • Kecederaan dada, terutamanya kerosakan pada jantung atau injap.
  • Kardiosklerosis dan kardiomiopati dilatasi.
  • Penyakit jantung koronari.
  • Hipertensi arteri.

Dalam 75% kes, penyebab kekurangan adalah rematik, terutamanya serangan reumatik berulang, dalam kes lain endokarditis bakteria dan aterosklerosis menyebabkan kecacatan. Sangat jarang berlaku regurgitasi mitral akut disebabkan oleh infark miokard akut, kecederaan jantung dengan kerosakan pada otot papillary dan pecahnya kord tendon.

Regurgitasi (pengembalian darah) disebabkan oleh sebab-sebab di dalam badan:

  1. Masalahnya mungkin berkaitan dengan gangguan fungsi seperti:
    • Filamen Tendon, yang berfungsi sebagai penghubung antara otot jantung dan otot papillary, patah atau meregang.
    • Otot-otot yang bertanggungjawab untuk pergerakan tutup injap (papillary) telah mengubah nada mereka, dan sekarang tidak sesuai dengan norma.
    • Lingkaran di mana penutup injap dipasang.
    • Ventrikel separuh kiri meningkat dalam jumlah.
  2. Pengembalian darah mungkin disebabkan oleh rendahnya fungsi injap itu sendiri. Reka bentuk sayap dua tidak memberikan penutupan daun yang ketat semasa menutup.

Penderitaan kongenital

Dengan varian kekurangan mitral sejak lahir, sebabnya mungkin menjadi faktor yang mempengaruhi perkembangan janin semasa kehamilan:

    • keadaan tertekan,
    • ekologi persekitaran yang merugikan,
    • bersentuhan dengan bahan yang tindakannya berbahaya bagi tubuh;
    • kesan sinaran mengion,
    • mengambil pil tanpa berunding dengan pakar.

Akibat penyakit yang lalu

Kekurangan mitral adalah akibat penyakit masa lalu:

  • Proses tumor yang mengganggu pelepasan ventrikel.
  • Kerosakan atau perubahan patologi pada unsur-unsur dalam struktur jantung akibat:

Seterusnya, kami akan memberitahu anda mengenai tanda-tanda dan gejala kekurangan injap mitral..

NMC mempengaruhi orang yang mempunyai satu atau lebih daripada patologi berikut:

  1. Kecenderungan kongenital.
  2. Sindrom Displasia Tisu Sambungan.
  3. Prolaps injap mitral. dicirikan oleh regurgitasi 2 dan 3 darjah.
  4. Kerosakan dan kerosakan kord, pecahnya injap MK akibat kecederaan di bahagian dada.
  5. Pecahnya injap dan kord dengan perkembangan endokarditis berjangkit.
  6. Kemusnahan alat yang menggabungkan injap, dengan endokarditis, yang berlaku disebabkan oleh penyakit pada tisu penghubung.
  7. Infark injap mitral dengan pembentukan parut berikutnya di kawasan subvalvular.
  8. Mengubah bentuk injap dan tisu di bawah injap dengan rematik.
  9. Pembesaran cincin mitral dengan kardiomiopati dilatasi.
  10. Kekurangan fungsi injap dalam perkembangan kardiomiopati hipertrofik.
  11. Kegagalan MK kerana pembedahan.

Kekurangan mitral sering disertai oleh kecacatan lain - stenosis injap mitral..

Kekurangan injap mitral darjah 2: gambaran klinikal

Kekurangan injap mitral darjah 1 dicirikan oleh pampasan hemodinamik dan ketidakupayaan injap untuk menghalang aliran darah terbalik, yang dicapai oleh hiperfungsi ventrikel kiri dan atrium.

Tahap penyakit ini dicirikan oleh tidak adanya gejala kegagalan peredaran darah, kesejahteraan pesakit semasa latihan fizikal. Dalam diagnosis kekurangan injap mitral darjah 1, sedikit pengembangan sempadan jantung ke kiri, kehadiran murmur sistolik dikesan.

Tidak ada tanda-tanda disfungsi injap pada elektrokardiogram.

Regurgitasi mitral kelas 2 dicirikan oleh perkembangan bentuk pasif hipertensi paru vena. Tahap ini dicirikan oleh sejumlah gejala gangguan peredaran darah: sesak nafas dan berdebar semasa aktiviti fizikal dan pada waktu rehat, batuk, serangan asma jantung, hemoptisis.

Dalam diagnosis kekurangan injap mitral darjah 2, perluasan sempadan jantung ke kiri (1 - 2 cm), ke kanan (hingga 0,5 cm) dan ke atas, murmur sistolik dikesan. Elektrokardiogram menunjukkan perubahan pada komponen atrium.

Dengan kekurangan injap mitral kelas 3, hipertrofi ventrikel kanan berkembang, yang disertai dengan gejala ciri: pembesaran hati, pembengkakan, peningkatan tekanan vena.

Diagnosis kekurangan injap mitral darjah 3 menunjukkan pengembangan yang signifikan dari batas otot jantung, gegaran sistolik yang sengit. Elektrokardiogram menunjukkan adanya gigi mitral, tanda-tanda hipertrofi ventrikel kiri.

Regurgitasi mitral kelas 2 dicirikan oleh perkembangan bentuk pasif hipertensi paru vena. Tahap ini dicirikan oleh sejumlah gejala gangguan peredaran darah: sesak nafas dan berdebar semasa aktiviti fizikal dan pada waktu rehat, batuk, serangan asma jantung, hemoptisis.

Dalam diagnosis kekurangan injap mitral darjah 2, perluasan sempadan jantung ke kiri (1 - 2 cm), ke kanan (hingga 0,5 cm) dan ke atas, murmur sistolik dikesan. Elektrokardiogram menunjukkan perubahan pada komponen atrium.

Pengelasan penyakit

1 darjah

Kesihatan pesakit adalah normal, dia mungkin tidak menyedari masalahnya dan menjalani kehidupan biasa.

Anda boleh mengetahui mengenai penyakit ini ketika mendengarkan dada dengan fonendoskop dari ahli terapi atau pakar pediatrik (sekiranya pemeriksaan kanak-kanak). Kemudian doktor mendengar bunyi di jantung yang disebabkan oleh aliran darah yang tidak normal, dan ultrasound atau ekokardiografi membolehkan anda mengesahkan 1 darjah kegagalan jantung. Kajian menunjukkan sedikit pengembangan sempadan jantung kiri. ECG tidak mengesan kelainan.

2 darjah

Kekurangan injap mitral sebanyak 2 darjah (dikompensasi) lebih ketara.

Pada tahap perkembangan penyakit ini, gejala yang jelas diperhatikan: sakit di jantung, berdebar-debar semasa bersenam dan berehat, batuk yang tidak dapat disembuhkan dengan prosedur dan cara perubatan.

Gagal jantung, yang berada di tahap 2, menunjukkan sejumlah besar darah kembali ke atrium kiri, peratusannya dapat mencapai separuh rongga jantung.

Semasa memeriksa ahli terapi, bisikan jantung yang dapat dibaca terdengar, ECG mencatatkan perubahan atrium. Ultrasound (Ekokardiografi) menunjukkan pengembangan sempadan jantung ke kiri (tidak lebih dari 2 cm) ke kanan dan ke atas (0,5 cm).

3 darjah

Tahap dekompensasi adalah yang paling sukar dalam sejarah perubatan, sering mengakibatkan kematian secara tiba-tiba. Dalam kes ini, pengembalian aliran darah dari ventrikel kiri ke atrium kiri mencapai 90%, dan bahagian jantung ini tidak dapat mendorong seluruh darah ke arah yang betul.

Semasa memeriksa 3 peringkat penyakit ini, terdapat murmur jantung yang kuat, pembengkakan badan, peningkatan ukuran hati dan petunjuk tekanan vena, kulit berubah. Semasa memeriksa EKG, alat ini mengesan hipertrofi serius di kawasan gigi mitral dan ventrikel kiri. Ultrasound (Ekokardiografi) menunjukkan penyimpangan ketara dalam ukuran sempadan jantung.

Sebagai tambahan kepada jenis di atas, kekurangan mitral dibahagikan kepada:

  1. Berfungsi, atau relatif. Jenis kekurangan ini bukan cacat jantung, bagaimanapun, perubahan pada organ sesuai dengan manifestasi bentuk organik patologi.
  2. Organik. Kekurangan tersebut berkembang dengan latar belakang perubahan patologi yang mempengaruhi tendon benang injap atau injap itu sendiri.

Secara semula jadi, penyakit ini berlaku:

  • Tajam. Patologi berkembang kerana kerosakan pada otot papillary atau koyakan injap katup. Akibatnya, tekanan darah meningkat di saluran vena dan paru-paru, yang menyebabkan edema paru. Selalunya, regurgitasi mitral akut disertai oleh kejutan kardiogenik..
  • Kronik Bentuk ini dicirikan oleh kursus tanpa gejala. Kehadiran kekurangan mitral dibuktikan oleh murmur jantung, yang ditentukan semasa pemeriksaan organ.

Dengan NMC, jumlah pukulan ventrikel kiri dianggarkan. Bergantung pada kuantitinya, penyakit ini dibahagikan kepada 4 darjah keparahan (peratusan darah yang diagihkan secara salah ditunjukkan dalam peratus):

  • Saya (paling ringan) - sehingga 20%.
  • II (sederhana) - 20-40%.
  • III (bentuk tengah) - 40-60%.
  • IV (paling teruk) - lebih dari 60%.

Semasa menentukan ciri pergerakan injap mitral, 3 jenis klasifikasi patologi dibezakan:

  • 1 - tahap mobiliti risalah standard (dalam kes ini, manifestasi yang menyakitkan adalah pelebaran cincin berserat, perforasi risalah).
  • 2 - pemusnahan injap (kerosakan terbesar diambil oleh kord, kerana ia diregangkan atau terkoyak, pelanggaran integriti otot papilari juga ditunjukkan.
  • 3 - pengurangan mobiliti risalah (penyambungan komiser secara paksa, pengurangan panjang akord, dan peleburannya).

1 darjah

Penyakit ini boleh berlaku dalam bentuk akut dan kronik..

Aliran keluar darah dapat diabaikan dan berada dalam lingkungan 10-15%. Proses ini diperhatikan hanya pada injap injap yang terjejas..

Untuk tahap pertama penyakit ini, kompensasi hemodinamik adalah ciri, dan juga ketidakupayaan injap untuk menyekat aliran darah yang kembali. Pada peringkat penyakit ini, tidak ada simptomologi, oleh itu pesakit tidak mengalami manifestasi penyakit walaupun dengan aktiviti fizikal yang aktif.

Gejala NMC gred 1 adalah murmur sistolik dan sedikit
pengembangan sempadan jantung ke kiri. Pada gilirannya, ECG tidak menunjukkan tanda-tanda fungsi injap terganggu.

Tahap ini ditunjukkan oleh pembentukan bentuk pasif hipertensi pulmonari vena. Gejala utama adalah:

  • dyspnea;
  • takikardia, semasa latihan fizikal dan ketika rehat;
  • batuk dan serangan asma jantung;
  • hemoptisis.

Semasa memeriksa pesakit, perluasan batas jantung dinyatakan di sebelah kanan (hingga 0,5 cm), kiri (1 - 2 cm) dan ke atas, dan murmur sistolik juga ada. ECG juga menunjukkan perubahan pada komponen atrium.

Dengan tahap ketiga patologi ini, hipertrofi ventrikel kanan ditunjukkan, yang, pada gilirannya, mempunyai tanda-tanda ciri seperti: hati yang membesar, kelembutan tisu, peningkatan tekanan vena.

Diagnosis memperlihatkan pengembangan batas jantung yang ketara, serta keluhan sistolik yang ketara. ECG menunjukkan hipertrofi ventrikel kiri dan prong mitral.

Gangguan ini dikelaskan berdasarkan tahap pengembalian jumlah darah. Darjah:

  • 1hb. Masalahnya sedikit dinyatakan. Isipadu darah dalam pukulan terbalik dengan dorongan ventrikel (systole) mencapai permukaan injap. Keadaan tidak menyebabkan kerosakan pada jantung dan normal.
  • Ke-2. Pergerakan darah ke atrium relatif terhadap injap mitral adalah sekitar satu setengah sentimeter. Pelanggaran dianggap sebagai penyimpangan sederhana dari norma..
  • Ke-3. Pengembalian darah mencapai garis tengah atrium. Pergerakan darah yang tidak normal ini disebut sebagai gangguan yang ketara..
  • Ke-4. Apabila darah dalam gerakan terbaliknya mencapai bahagian atas atrium. Keadaan ini disebabkan oleh kerosakan jantung yang teruk..

Injap mitral bertanggungjawab untuk pemisahan ventrikel kiri dan atrium. Ia menghalang aliran darah terbalik pada masa pemampatan ventrikel.

Sekiranya injap tidak ditutup sepenuhnya, dan di sinilah injap mitral ditunjukkan, maka sebahagian darah mengalir kembali ke atrium. Ini berbahaya dengan meningkatkan tekanan dalam peredaran paru. Hipertensi paru mungkin muncul kerana peningkatan jumlah darah di atrium..

Dari artikel ini, anda akan belajar: apakah kekurangan injap mitral, mengapa ia berkembang, bagaimana ia menampakkan diri. Tahap penyakit dan ciri mereka. Cara menghilangkan kekurangan injap mitral.

Kekurangan injap mitral adalah kecacatannya, di mana sayapnya tidak dapat ditutup sepenuhnya. Kerana itu, regurgitasi berlaku (aliran darah terbalik) dari ventrikel kiri ke atrium kiri..

Penyakit ini berbahaya kerana membawa kepada kegagalan jantung, gangguan peredaran darah dan gangguan organ dalaman yang berkaitan.

Kecacatan valvular dapat disembuhkan sepenuhnya dengan pembedahan. Rawatan konservatif - lebih simptomatik.

Rawatan tersebut dilakukan oleh pakar kardiologi, pakar bedah jantung, pakar rheumatologi.

Gejala dan tanda

Keparahan dan keparahan MKT bergantung kepada tahap perkembangannya dalam badan:

  • Penyakit Tahap 1 tidak mempunyai gejala khusus.
  • Tahap 2 tidak membenarkan pesakit melakukan senaman secara fizikal dalam mod yang dipercepat, kerana sesak nafas, takikardia, sakit di dada, irama jantung yang perlahan, dan rasa tidak selesa muncul dengan segera. Auskultasi dengan kekurangan mitral menentukan peningkatan intensiti nada, kehadiran latar belakang bunyi.
  • Tahap 3 dicirikan oleh kegagalan ventrikel kiri, patologi hemodinamik. Pesakit mengalami sesak nafas yang berterusan, orthopnea, irama jantung yang dipercepat, merasa tidak selesa di dada, kulit mereka lebih pucat daripada keadaan sihat.

Gejala

Tahap manifestasi gejala kecacatan bergantung pada tahap klinikal penyakit ini.

Pada tahap pampasan, yang boleh berlangsung beberapa tahun, dan kadang-kadang beberapa dekad, gejala biasanya tidak ada. Pesakit mungkin terganggu oleh keletihan, kelemahan, kesejukan dan kesejukan.

Dengan perkembangan perubahan katup injap, serta dengan serangan reumatik berulang, mekanisme pampasan di jantung tidak mencukupi, sehingga tahap subkompensasi bermula. Semasa senaman fizikal, misalnya, semasa berjalan jauh dan cepat dalam jarak jauh, tangga pendakian yang aktif, sesak nafas, sakit di bahagian kiri dada, degupan jantung yang cepat (takikardia), gangguan pada jantung, gangguan irama jantung (paling sering atrial fibrillation) muncul.

Dalam tempoh yang sama, pesakit melihat pembengkakan kaki dan kaki.

Semasa penyakit ini berkembang, ventrikel kiri secara beransur-ansur meningkat kerana beban yang berlebihan, dan oleh itu, degupan jantung meningkat. Gejala ini menampakkan dirinya dengan jelas pada ketika pesakit membelok di sebelah kirinya.

Di antara tanda-tanda yang jelas menunjukkan adanya regurgitasi mitral, terdapat bunyi di hati. Walau bagaimanapun, ia hanya dapat dikenal pasti semasa pemeriksaan yang sesuai..

Sebagai peraturan, tidak ada manifestasi penyakit dengan pampasan yang baik. Pada gilirannya, patologi yang ketara mempunyai gejala berikut:

  • pelanggaran irama jantung dan sesak nafas, pertama dengan aktiviti fizikal, dan kemudian pada waktu rehat;
  • serangan sesak nafas yang teruk (asma jantung);
  • keletihan;
  • kardialgia;
  • bengkak dan sakit di hipokondrium kanan yang disebabkan oleh hati yang membesar;
  • batuk kering dengan rembesan dahak kecil, kadang-kadang dengan kekotoran darah;
  • pastiliti bahagian bawah kaki;
  • sakit di bahagian jantung yang jahitan, tekanan, sakit, dan tidak berkaitan dengan aktiviti fizikal.

Sekiranya kekurangan injap mitral dikompensasi, gejala mungkin tersembunyi dan tidak nyata selama beberapa tahun. Pada gilirannya, kekuatan manifestasi penyakit ini disebabkan oleh keparahan regurgitasi.

Kaedah berikut digunakan untuk mendiagnosis patologi jantung ini:

  • elektrokardiogram (ECG), yang memungkinkan untuk menentukan manifestasi kelebihan beban dan hipertrofi atrium kiri dan ventrikel, dan pada tahap ketiga untuk mengenal pasti perubahan dalam kerja jantung kanan;
  • echocardiography (echocardiography), yang memungkinkan untuk mengesan hipertrofi dan dilatasi jantung kiri;
  • x-ray dada, yang bertujuan untuk memeriksa tahap hipertensi vena paru;
  • ventrikulografi, menentukan kehadiran dan tahap regurgitasi;
  • kateterisasi ventrikel - kaedah untuk menentukan dinamika tekanan pada ventrikel jantung.

Sehingga kini, terdapat overdiagnosis regurgitasi mitral, iaitu laporan perubatan yang salah mengenai kehadiran patologi jantung ini dalam subjek sering dijumpai. Sebaliknya, kaedah diagnostik moden telah menunjukkan bahawa regurgitasi tahap minimum dapat berlaku walaupun pada tubuh yang sihat.

Dengan pampasan yang baik untuk kekurangan injap mitral, gejala tidak muncul. Regurgitasi mitral yang teruk dicirikan oleh gejala berikut:

  • Gangguan irama dyspnea dan jantung semasa aktiviti fizikal (ketika rehat);
  • Kardialgia;
  • Keletihan;
  • Asma jantung (serangan sesak nafas);
  • Kesakitan, bengkak di hipokondrium kanan, disebabkan oleh peningkatan hati;
  • Bengkak pada bahagian bawah kaki;
  • Batuk kering dengan dahak kecil, dalam kes yang jarang berlaku dengan kekotoran darah;
  • Rasa sakit di jahitan jantung, tekanan, sakit, tidak berkaitan dengan aktiviti fizikal.

Dengan regurgitasi mitral yang dikompensasi, gejala mungkin tidak muncul selama beberapa tahun. Keterukan gejala disebabkan oleh kekuatan regurgitasi.

Kaedah berikut digunakan untuk mendiagnosis regurgitasi mitral:

  • ECG membolehkan anda mengesan tanda-tanda berlebihan dan hipertrofi ventrikel kiri dan atrium, pada peringkat ketiga - jantung kanan;
  • Ekokardiografi - penentuan hipertrofi dan dilatasi jantung kiri;
  • Pemeriksaan sinar-X organ dada - menentukan tahap hipertensi vena paru, tahap penonjolan lengkungan atria;
  • Ventriculography - penentuan kehadiran dan tahap regurgitasi;
  • Kateterisasi ventrikel - penentuan dinamika tekanan di ventrikel jantung.

Pada masa ini, terdapat overdiagnosis regurgitasi mitral. Kaedah penyelidikan moden menunjukkan bahawa tahap regurgitasi minimum dapat terdapat pada tubuh yang sihat.

Diagnostik

Untuk mengenal pasti dan menjelaskan penyakit ini, anda perlu pergi jauh dan mengunjungi beberapa pakar - masing-masing adalah yang paling cekap dalam bidangnya. Pada mulanya, ahli terapi memeriksa murmur jantung, dan jika ada kecurigaan adanya penyakit, dia mengarahkannya ke pakar.

Seorang pakar kardiologi dibawa untuk pemeriksaan, setelah pemeriksaan, dia mengarahkan pesakit ke ujian khas untuk menentukan sifat penyimpangan yang tepat. Tetapkan echocardiography atau ultrasound, electrocardiography, x-ray dada.

Pakar ketiga adalah pakar bedah jantung. Dia harus memeriksa pesakit, sekiranya terdapat penyimpangan, menilai keparahannya, mencadangkan pilihan rawatan..

Sekiranya pesakit tidak menyedari adanya aduan dari sistem kardiovaskular, diagnosis dapat dibuat secara tidak sengaja semasa pemeriksaan perubatan rutin. Sekiranya pesakit pergi ke doktor berkaitan dengan aduan di atas, diagnosis dibuat sesuai dengan pemeriksaan pesakit.

Dalam kaedah penyelidikan makmal (ujian darah dan air kencing umum, ujian darah biokimia, ujian darah imunologi), penanda keradangan, petunjuk gangguan fungsi hati dan ginjal, dan petunjuk khusus untuk rematik ditentukan.

Juga, pesakit diberi kaedah penyelidikan instrumental: ECG dan pemantauan EKG 24 jam mencatatkan gangguan irama, peningkatan (hipertrofi) pada peringkat awal jantung kiri, dan kemudian kanan; X-ray diresepkan untuk mengesan bayangan jantung yang meluas dan genangan darah di saluran tisu paru-paru, terutama dengan edema paru.

- kekurangan kecil: pecahan regurgitasi kurang dari 30% (peratusan darah yang dipam ke atrium kiri isipadu darah di ventrikel kiri pada masa pengurangannya); luas lubang di mana darah disalurkan ke atrium adalah kurang daripada 0.

2 kaki persegi cm; aliran darah ke belakang di atrium terletak di cusps injap dan tidak mencapai separuh dari atrium.

- kekurangan yang teruk: pecahan regurgitasi 30 - 50%, luas lubang regurgitasi 0. 2 - 0.

4 kaki persegi lihat, aliran darah memenuhi separuh dari atrium.

- kekurangan yang teruk: pecahan regurgitasi lebih dari 50%, kawasan bukaan lebih dari 0. 4 sq..

lihat, aliran darah memenuhi seluruh atrium kiri.

Dalam kes yang tidak jelas, dan juga kerana mustahil melakukan ultrasound jantung melalui dinding dada anterior, echocardiography transesophageal dapat diresepkan. Untuk menentukan toleransi aktiviti fizikal, ekokardiografi tekanan dilakukan - ultrasound jantung sebelum dan selepas ujian dengan aktiviti fizikal.

Ekokardiografi Doppler. Pada gambar di sebelah kanan, anak panah menunjukkan refluks darah ke atrium kiri melalui injap mitral (MK).

Seperti stenosis mitral, dalam situasi klinikal yang sukar dengan hasil pemeriksaan yang kontroversial atau sebelum pembedahan jantung, kateterisasi jantung dapat diresepkan dengan pengukuran perbezaan tekanan di ruangnya.

Sekiranya pesakit dengan kecacatan ini mempunyai penyakit jantung koronari, doktor mungkin menganggap perlu melakukan angiografi koronari (CAG) dengan pengenalan media kontras sinar-X ke dalam saluran koronari (jantung) dan menilai kepatuhannya.

Untuk mengenal pasti kegagalan dan pembezaannya dengan patologi lain yang mempunyai gambaran klinikal yang serupa, gunakan:

  1. Ekokardiografi. Kaedah ini memungkinkan untuk menentukan kehadiran / ketiadaan aliran keluar darah terbalik.
  2. MRI Melalui tomografi, gambar jantung dipaparkan, di mana anda dapat melihat ciri struktur organ.
  3. Kateterisasi. Kaedah ini membolehkan anda menilai tekanan semasa di ruang jantung individu.
  4. Fonokardiogram. Menggunakannya, adalah mungkin untuk menentukan kehadiran bunyi bising di jantung.
  5. Elektrokardiogram. Menilai irama kontraksi jantung.
  6. Ujian darah. Ia ditetapkan untuk menentukan kehadiran / ketiadaan proses keradangan.
  7. Roentgenografi. Membolehkan anda menilai perubahan ukuran dan bentuk jantung.

Kaedah biasa untuk mengesan NMC:

  • Fizikal. Kadar dan keseragaman nadi, ciri perubahan tekanan darah, keparahan bunyi di paru-paru yang bersifat sistolik dinilai..

Doktor semasa pemeriksaan memperhatikan sifat pernafasan pesakit. Dengan penyakit, sesak nafas tidak berhenti walaupun pesakit dipindahkan ke kedudukan mendatar, menampakkan dirinya dengan pengecualian faktor gangguan, perengsa fizikal dan mental. Pada pemeriksaan, terdapat penampilan kaki dan kaki bawah yang kering, penurunan diuresis.

  • Elektrokardiografi Menentukan intensiti potensi bioelektrik jantung semasa berfungsi. Sekiranya patologi menuju ke peringkat terminal, aritmia teruk diperhatikan.
  • Fonokardiografi. Membolehkan anda memvisualisasikan bunyi semasa kerja jantung, serta perubahan nada. Auscultation menunjukkan:

  • Apekskardiografi. Membolehkan anda melihat turun naik bahagian atas dada, berlaku pada frekuensi rendah.
  • Ekokardiografi. Diagnostik ultrabunyi, mendedahkan semua ciri pergerakan kerja dan jantung. Memerlukan perhatian dan kemahiran dari pakar yang menjalankannya.
  • X-ray Gambar menunjukkan gambaran lesi otot jantung, injap dan tisu penghubung. Anda bukan sahaja dapat mengenal pasti kawasan yang berpenyakit, tetapi juga mengenal pasti kawasan yang sihat. Kaedah ini digunakan hanya dari peringkat 2 perkembangan patologi..
    • ekokardiografi biasa;
    • ekokardiografi transesophageal;
    • x-Ray dada;
    • ECG.

    Ia boleh menjadi pembedahan atau ubat. Walau bagaimanapun, rawatan ubat tidak dapat menghilangkan patologi sepenuhnya. Kekurangan mitral dapat disembuhkan sepenuhnya hanya dengan bantuan pembedahan..

    Taktik rawatan penyakit

    Dalam regurgitasi mitral akut, ubat-ubatan sangat diperlukan untuk melegakan gejala, dan kemudian pembedahan.

    Dalam bentuk kronik, taktik rawatan bergantung pada tahap.

    Rawatan

    PentasKaedah rawatan
    Peringkat pertama (tahap pampasan)Rawatan pembedahan dalam kebanyakan kes tidak ditunjukkan. Preskripsi ubat adalah mungkin.
    Tahap kedua (tahap subkompensasi)Kedua-dua rawatan perubatan dan rawatan pembedahan adalah mungkin (semakin besar jumlah regurgitasi, semakin diperlukan campur tangan pembedahan).
    Tahap ketiga (tahap dekompensasi)Operasi mandatori.
    Tahap keempat (distrofi)Meresepkan pembedahan.
    Peringkat kelima (terminal)Ia tidak dapat disembuhkan, kerana ia membawa kepada perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada organ dalaman. Resep mungkin untuk melegakan gejala, tetapi ini tidak mempengaruhi prognosis dan jangka hayat..

    Rawatan ubat

    Dalam bentuk penyakit yang akut, ubat nitrat (Nitrogliserin) dan ubat inotropik bukan glikosida (mis. Dobutamine) diberikan kepada pesakit sebagai pertolongan cemas. Selepas ini, operasi kecemasan dilakukan..

    Dalam bentuk kronik, rawatan harus ditujukan untuk memperbaiki kerja jantung dan peredaran darah, dan untuk menghilangkan penyakit yang mendasari.

    Untuk membetulkan gangguan peredaran darah, diuretik, beta-blocker, antagonis aldosteron, nitrat, ubat antiarrhythmic, inhibitor ACE digunakan. Sekiranya risiko trombosis meningkat - agen antiplatelet.

    PenyakitPersediaan
    RheumatismeKortikosteroid, ubat anti-radang bukan steroid (NSAID), agen antibakteria.
    lupus erythematosusKortikosteroid, NSAID, imunosupresan, perencat TNF.
    Sindrom MarfanSimptomatik untuk pencegahan komplikasi kardiovaskular: beta-blocker.
    EndokarditisAntibiotik - sebagai rawatan utama; glikosida jantung dan trombolitik - untuk mencegah perkembangan komplikasi kardiovaskular.
    Iskemia jantungStatin, fibrat, ubat penurun lipid semula jadi - untuk mempengaruhi proses patologi; nitrat, perencat ACE, antiarrhythmics, beta-blocker, agen antiplatelet - melawan komplikasi kardiovaskular.

    Pembedahan

    Ia diresepkan untuk bentuk penyakit akut, serta untuk peringkat kedua dan tahap yang lebih tinggi dari bentuk kronik.

    Dengan menyelesaikan operasi tepat pada waktunya, perkembangan lanjut kecacatan dan kegagalan jantung yang berkaitan dapat dicegah..

    Doktor dalam setiap kes menawarkan rawatannya sendiri untuk rawatan penyakit ini. Lebih banyak lagi

    Setelah tiga pakar memeriksa diagnosis, rawatan injap mitral jantung dan, sebagai akibatnya, penghapusan kegagalan akan berlaku. Yang penting adalah bahawa tidak setiap keparahan memerlukan rawatan kardinal.

    Contohnya, tahap 1 tidak memerlukan pembedahan. Pakar bedah jantung boleh menasihati penggunaan ubat dalam dos tertentu untuk meratakan irama jantung dan mengurangkan beban pada organ.

    Pada peringkat ketiga dan kedua penyakit, disyorkan pembedahan untuk memperbaiki kecacatan.

    Tempoh dan bilangan operasi hanya bergantung pada kerumitan kelainan jantung.

    Kekurangan injap mitral memerlukan rawatan tepat pada masanya, kerana dengan penundaan, proses yang tidak dapat dipulihkan dapat terjadi di mana jantung mengambil bentuk yang tidak teratur, mempengaruhi kualiti keseluruhan sistem kardiovaskular.

    Hari ini, beberapa jenis campur tangan pembedahan berjaya dipraktikkan dalam bidang perubatan:

    • Pemulihan injap mitral.
    • Mengganti injap dengan prostesis.

    Pemulihan injap jantung hanya mungkin dilakukan dengan dinamika positif penyakit, kerosakan kecil pada injap dan jantung secara keseluruhan.

    Prostetik injap jantung adalah prosedur yang lebih serius berbanding pemulihan. Semasa operasi, doktor mengeluarkan injap mitral "asli" dan menggantinya dengan prostesis yang dibuat sesuai dengan hasil pemeriksaan awal pesakit pada ekokardiografi atau ultrasound.

    Kaedah ini digunakan untuk memulihkan prestasi jantung pada peringkat terakhir penyakit, ketika jantung melampaui ukuran normal.

    Prognosis tingkah laku jantung lebih lanjut dalam setiap kes adalah individu, jadi sukar untuk mengatakan maklumat yang tepat tentang kesejahteraan pesakit dan tingkah laku organ. Orang yang menghidap penyakit jantung harus menjalani ultrasound atau ekokardiografi setiap enam bulan, dan kemudian berjumpa dengan pakar kardiologi dengan hasilnya. Pemerhatian ini adalah wajib..

    Pada peringkat pertama penyakit ini, dengan menggunakan cadangan di atas, seseorang dapat hidup dan mengekalkan tahap aktiviti fizikalnya. Walau bagaimanapun, pada peringkat 2-3, keadaan jantung dengan cepat boleh mengakibatkan akibat yang serius, iaitu aliran darah yang tidak teratur.

    Mengikuti statistik perubatan, 28% orang dengan diagnosis ini menghadapi akibat negatif dan kematian. Ini berlaku dalam kes memperoleh kekurangan mitral yang bersifat kronik, tetapi dengan bentuk yang relatif, adalah mungkin untuk menilai perjalanan penyakit ini semata-mata dari penyimpangan aliran darah dan penyakit jantung.

    Akibatnya, banyak orang mengabaikan dorongan penyakit tanpa mengubah cara hidup mereka yang biasa, dan bagi yang lain, mengabaikan gejala berakhir dengan kematian pramatang. Agar tidak membahayakan kesihatan anda sendiri, jangan menangguhkan pemeriksaan oleh ahli terapi dan pakar kardiologi, dan jika gejala yang dinyatakan di atas pada peringkat awal muncul, hubungi pakar.

    Ini akan membantu mengurangkan risiko kematian dan pembedahan kecemasan..

    Rawatan penyakit jantung ini melibatkan pengambilan ubat dan cara radikal untuk menyembuhkan kecacatan - pembetulan injap pembedahan.

    - untuk mengurangkan jumlah rintangan periferal saluran darah ke dalam ventrikel kiri yang membesar harus mendorong darah, perencat ACE dan beta-blocker diresepkan: perindopril 2-4 mg sekali sehari, fosinopril 10-40 mg sekali sehari; carvedilol 12.

    5–25 mg sekali sehari, bisoprolol 5–10 mg sekali sehari - untuk mengurangkan jumlah keseluruhan darah yang beredar dan, oleh itu, tidak termasuk beban jantung volumetrik, diuretik (diuretik) ditetapkan: indapamide 2.

    5 mg, Plavix 75 mg - dos dikira secara individu di bawah kawalan ketat parameter pembekuan darah. - dengan adanya fibrilasi atrium, ubat antiaritmia digunakan yang menyumbang kepada pemulihan irama yang betul (dengan bentuk paroxysmal) - campuran polarisasi secara intravena, amiodarone, iv / novocainamide.

    Dengan bentuk fibrilasi atrium yang berterusan, glikosida jantung (corglycon, strophanthin) dan beta-blocker ditetapkan. - antibiotik (bicillin, amoxicillin with clavulanic acid, dll.) digunakan untuk mencegah serangan reumatik berulang, serta semasa intervensi invasif (dengan pengenalan tisu di dalam badan).

    Rejimen rawatan ditetapkan secara berasingan untuk setiap pesakit oleh doktor yang hadir.

    Kaedah rawatan pembedahan, plastik injap (pelekapan penutup injap, tali tendon) dan prostetiknya digunakan.

    Rajah menunjukkan injap prostetik dengan prostesis mekanikal..

    Operasi ditunjukkan untuk tahap kedua kecacatan (kekurangan teruk) dan untuk tahap kedua - ketiga proses (sub - dan dekompensasi). Pada tahap dekompensasi yang teruk, penggunaan kaedah rawatan pembedahan tetap kontroversial kerana keadaan umum yang teruk, dan pada tahap akhir, operasi dikontraindikasikan dengan ketat.

    Untuk tujuan ini, intervensi berikut dilakukan:

    Ini terdiri daripada menekan patologi yang menyebabkan perkembangan penyakit yang dimaksudkan. Untuk tujuan ini, gunakan:

    • Fisioterapi;
    • rawatan yang bertujuan menghilangkan faktor berjangkit;
    • Rawatan spa.
    1. Ubat.

    Untuk memulihkan fungsi jantung digunakan:

    • Ubat-ubatan yang mengandungi kalium (menyokong miokardium);
    • diuretik (mencegah pembentukan edema);
    • nitrat (meningkatkan aliran darah);
    • glikosida (memudahkan perjalanan penyakit).
    1. Pembedahan.

    Operasi ini dilakukan hanya dalam kes di mana kekurangan mitral telah mencapai tahap perkembangan ketiga atau keempat. Semasa operasi, pembedahan plastik injap yang rosak (pemulihan struktur) atau prostetik dilakukan.

    Video tersebut menerangkan secara ringkas kemajuan operasi dalam regurgitasi mitral.

    Dalam kes di mana terdapat kontraindikasi untuk operasi, pesakit diberi terapi penyelenggaraan berdasarkan pengambilan kompleks ubat.

    Pemilihan kaedah rawatan bergantung kepada keparahan patologi, serta ukuran dan keadaan jantung yang berfungsi.

    Terapi konservatif penyakit ini bertujuan untuk mengawal degupan jantung, mengurangkan tahap regurgitasi, dan juga mencegah pembekuan darah.

    Rawatan kekurangan injap mitral diatur oleh satu-satunya peraturan: pesakit dengan kekurangan mitral yang didiagnosis adalah pesakit pembedahan. Patologi ini tidak dikenakan pembetulan perubatan. Tugas pakar kardiologi adalah mempersiapkan pesakit untuk menjalani pembedahan dengan betul.

    Rawatan konservatif terhadap kekurangan injap mitral bertujuan untuk mengawal degupan jantung, serta mencegah komplikasi tromboemboli dan mengurangkan tahap regurgitasi. Rawatan simptomatik juga digunakan..

    Semasa campur tangan pembedahan, implantasi injap mitral dilakukan..

    Ramalan untuk regurgitasi mitral bergantung sepenuhnya pada tahap regurgitasi, keparahan kecacatan injap dan dinamika penyakit.

    Sekiranya kekurangan mitral sampai tahap kedua, maka keadaan ini tidak memerlukan pertolongan. Penting untuk menyembuhkan penyakit yang memicu gangguan yang menyebabkan regurgitasi mitral.

    Terapi

    • Menetapkan kursus rawatan untuk mencegah perkembangan proses berjangkit.
    • Prosedur pengerasan disyorkan..
    • Rawatan fisioterapeutik.
    • Arah perawatan dipilih untuk menekan patologi yang menyebabkan perubahan negatif pada jantung.
    • Doktor mengarahkan rawatan spa, di mana terdapat pengkhususan yang diperlukan.

    Ubat

    Sekiranya terdapat komplikasi yang berkaitan dengan kembalinya darah ke atrium, maka ubat digunakan untuk menjaga keadaan pesakit.

    • sediaan kalium - menyokong keadaan miokardium,
    • diuretik - untuk mengelakkan edema,
    • nitrat - untuk meningkatkan peredaran darah,
    • glikosida jantung - melegakan keadaan sekiranya gagal jantung.

    Operasi

    Dalam kes perkembangan patologi hingga darjah ketiga dan keempat, campur tangan pembedahan disyorkan. Menggunakan operasi radikal mengikut petunjuk dalam kes tertentu, mereka melakukan:

    • pembetulan kecacatan struktur oleh plastik,
    • penggantian injap.

    Sekiranya patologi teruk dan tidak ada kemungkinan campur tangan pembedahan, kesihatan pesakit dijaga dengan bantuan ubat dan prosedur terapi.

    Ultrasound digunakan untuk mendiagnosis penyakit.

    Kekurangan mitral adalah sejenis penyakit jantung valvular. Patogenesis disebabkan oleh penutupan lubang mitral yang tidak lengkap, yang didahului oleh pelanggaran struktur injap, tisu yang terletak di bawah injap.

    Patologi dicirikan oleh regurgitasi darah ke atrium kiri dari ventrikel kiri. Mari kita perhatikan secara terperinci apakah itu, sifat perkembangan dan gambaran klinikal perjalanan kekurangan injap mitral pada 1, 2 dan 3 darjah penyakit, kaedah rawatan dan prognosis kembalinya ke kehidupan normal.

    Terapi

    Dengan gejala NMC yang teruk, pesakit ditunjukkan campur tangan pembedahan. Operasi kecemasan dilakukan dengan alasan berikut:

    1. Pada peringkat kedua dan kemudian, walaupun jumlah pengeluaran darah adalah dari 40% dari jumlahnya.
    2. Sekiranya tidak ada kesan terapi antibiotik dan peningkatan endokarditis yang bersifat berjangkit.
    3. Kecacatan yang diperkuatkan, sklerosis injap dan tisu yang terletak di ruang subvalvular.
    4. Sekiranya terdapat tanda-tanda disfungsi ventrikel kiri yang progresif, bersama-sama dengan kegagalan jantung umum, berlaku pada 3-4 darjah.
    5. Kegagalan jantung pada peringkat awal juga boleh menjadi sebab operasi, namun, untuk pembentukan indikasi, tromboemboli kapal bersaiz besar yang terletak di lingkaran besar peredaran darah harus dikesan.

    Operasi berikut diamalkan:

    • Operasi rekonstruktif pemeliharaan injap diperlukan untuk pembetulan MMC pada masa kanak-kanak.
    • Penyahkalsifikasi commissuroplasty dan sash ditunjukkan untuk kegagalan MK yang teruk.
    • Chordoplasty dirancang untuk menormalkan mobiliti risalah..
    • Translokasi tali ditunjukkan ketika jatuh.
    • Memperbaiki bahagian otot papillary dilakukan dengan menggunakan teflon pad. Ini diperlukan semasa memisahkan kepala otot dengan komponen yang lain.
    • Prostetik akord diperlukan apabila ia musnah sepenuhnya.
    • Valvuloplasty mengelakkan ketegaran risalah.
    • Anuloplasti dirancang untuk menghilangkan pesakit dari regurgitasi.
    • Prostetik injap dilakukan dengan ubah bentuk yang teruk atau perkembangan yang tidak dapat diperbaiki dan mengganggu fungsi normal fibrosklerosis. Prostesis mekanikal dan biologi digunakan..

    Bahaya dan komplikasi

    Komplikasi tanpa rawatan

    • hipertensi paru,
    • dorongan elektrik antara bahagian jantung mungkin terganggu,
    • fibrilasi atrium, dan mungkin juga terdapat gangguan irama lain;
    • proses keradangan pada membran dalaman otot jantung,
    • kegagalan jantung.

    Ramalan dengan rawatan yang betul terhadap kekurangan injap mitral darjah 1, 2, 3 akan dibincangkan pada akhir artikel.

    Dengan perkembangan NMC secara beransur-ansur, pelanggaran seperti itu muncul:

    1. Perkembangan tromboemboli kerana genangan berterusan sebahagian besar darah.
    2. Trombosis injap.
    3. Pukulan. Trombosis valvular sangat penting dalam faktor risiko strok..
    4. Fibrilasi atrium.
    5. Gejala Kerosakan Jantung Kronik.
    6. Regurgitasi mitral (penolakan separa untuk melakukan fungsi oleh injap mitral).

    Kekurangan injap mitral adalah sejenis penyakit jantung valvular. Patogenesis disebabkan oleh penutupan lubang oral mitral yang tidak lengkap, yang didahului oleh pelanggaran struktur injap, tisu di bawah injap. Patologi dicirikan oleh regurgitasi darah ke atrium kiri dari ventrikel kiri..

    Pencegahan dan prognosis

    Langkah pencegahan adalah untuk merawat penyakit yang mendasari sebelum kekurangan mitral (rawatan endokarditis dengan antibiotik tepat pada masanya, pengambilan ubat yang betul yang diresepkan oleh doktor untuk rematik, dll.).

    Menghilangkan faktor yang meningkatkan risiko penyakit jantung: merokok, alkoholisme, pengambilan makanan berlemak, masin dan pedas yang kerap, rejimen minum yang tidak betul, kurang tidur, mobiliti rendah, obesiti, tekanan, pembahagian masa yang tidak rasional untuk bekerja dan berehat.

    Sekiranya penyakit ini tidak simptomatik, maka prosedur ultrasound tahunan tahunan jantung menjadi satu-satunya langkah pencegahan. Ini perlu untuk mencegah dan mengenal pasti sebarang perubahan pada jantung.

    Untuk mengecualikan penyakit jantung kongenital, wanita hamil harus mengelakkan:

    • Sinaran mengion;
    • bersentuhan dengan bahan kimia yang keras;
    • kawasan tercemar.

    Untuk mengelakkan regurgitasi mitral yang diperoleh, disyorkan syarat berikut:

    • Pada waktunya untuk menyembuhkan patologi berjangkit dan lain-lain yang boleh menyebabkan kegagalan;
    • mengurangkan kesan situasi tertekan;
    • menjalani gaya hidup aktif dan sihat.

    Prognosis kelangsungan hidup dalam regurgitasi mitral agak tinggi. Hampir semua pesakit dari saat pengesanan penyakit ini hidup 5 tahun atau lebih. Prospek untuk mengembangkan bentuk patologi yang teruk dan akibat negatif, termasuk akibat maut, banyak ditentukan oleh keadaan otot jantung, tahap pemusnahan injap dan kerumitan merawat penyakit yang bersamaan.

    Sekiranya kita bercakap tentang pencegahan kekurangan kongenital injap mitral, maka semasa melahirkan anak adalah perlu untuk mengecualikan kesan berbahaya kepadanya:

    • tidak berada di kawasan di mana mungkin terdapat sinaran pengion;
    • jangan bersentuhan dengan bahan kimia berbahaya,
    • tinggal di kawasan dengan keadaan persekitaran yang baik.

    Untuk mengecualikan kemunculan penyakit yang diperoleh, perhatikan:

    • merawat penyakit berjangkit tepat pada waktunya; mencegah fokus jangkitan yang membara;
    • mencegah kemunculan patologi lain yang boleh menyebabkan regurgitasi mitral;
    • menjalani kehidupan yang sihat,
    • menghilangkan keadaan tekanan akut,
    • memberi badan beban yang sistematik yang layak, contohnya: berjalan, berenang.

    Untuk pencegahan penyakit ini, pemeriksaan tahunan dilakukan

    Dengan perkembangan NMC, prognosis menentukan tahap keparahan penyakit, iaitu tahap regurgitasi, kemunculan komplikasi dan perubahan struktur jantung yang tidak dapat dipulihkan. Kelangsungan hidup selama 10 tahun selepas diagnosis lebih tinggi daripada dengan patologi teruk yang serupa.

    Sekiranya kekurangan injap menampakkan diri dalam bentuk sederhana atau sederhana, wanita mempunyai kemampuan untuk melahirkan dan melahirkan anak. Apabila penyakit ini menjadi kronik, semua pesakit harus melakukan imbasan ultrasound setiap tahun dan mengunjungi ahli kardiologi. Sekiranya kemerosotan berlaku, lawatan lebih kerap ke hospital.

    Sekiranya keadaan memburuk, pembedahan akan dilakukan, jadi pesakit harus selalu bersiap sedia untuk menyembuhkan penyakit ini.

    Pencegahan NMC adalah pencegahan atau rawatan awal penyakit yang menyebabkan patologi ini. Semua penyakit atau manifestasi kekurangan injap mitral kerana injapnya yang tidak betul atau berkurang perlu segera didiagnosis dan dirawat tepat pada masanya.

    NMC adalah patologi berbahaya yang membawa kepada proses merosakkan teruk pada tisu jantung, oleh itu, ia memerlukan rawatan yang sesuai. Pesakit, tertakluk kepada cadangan doktor, boleh, setelah beberapa lama selepas permulaan rawatan, kembali ke kehidupan normal dan sembuh.

    Ramalan

    Prognosis bergantung pada penyebab kecacatan..

    • Dalam kebanyakan kes, tidak baik, kerana penyakit utama (rematik, lupus, sindrom Marfan, penyakit jantung koronari) sukar dirawat dan tidak dapat dihentikan sepenuhnya. Oleh itu, penyakit ini boleh menyebabkan lesi jantung, saluran darah dan organ dalaman yang lain..
    • Sekiranya kecacatan disebabkan oleh endokarditis atau perubahan degeneratif pada injap itu sendiri, prognosisnya lebih selesa. Penyembuhan mungkin berlaku sekiranya pembedahan plastik atau penggantian injap tepat pada masanya. Prostesis yang dipasang akan berlangsung dari 8 hingga 20 tahun atau lebih, bergantung pada jenisnya.
    • Prognosis untuk malformasi 1 keparahan, yang tidak disertai oleh gangguan peredaran darah, mungkin baik. Dengan taktik pemerhatian yang tepat, serta dalam rawatan penyakit yang mendasari, regurgitasi mitral mungkin tidak berkembang selama bertahun-tahun.

    Walaupun tidak ada keluhan dari jantung pesakit, prognosis untuk hidup adalah buruk, kerana penyakit ini berkembang dengan perkembangan gangguan hemodinamik, yang, tanpa rawatan, menyebabkan penurunan fungsi tubuh yang teruk dan kematian.

    Dengan operasi tepat pada masanya dan preskripsi ubat yang tepat, jangka hayat meningkat, begitu juga dengan kualiti hidup..

    Ahli terapi doktor Sazykina O.Yu.

    Prospek bergantung kepada beberapa komponen:

    • keadaan otot jantung,
    • betapa realistiknya penawar penyakit yang menyebabkan patologi; keparahannya;
    • tahap kerosakan injap yang tidak normal.

    Dengan kekurangan mitral tahap ketiga, kegagalan jantung dapat berkembang. Sejak diagnosis dibuat, hampir semua pesakit telah hidup selama lebih dari lima tahun. Hidup selama sepuluh tahun dan lebih daripada 4/5 daripada jumlah pesakit yang mengalami masalah seperti itu.

    Dengan tahap perkembangan patologi kedua, pesakit selama beberapa tahun mungkin tidak merasa terganggu dalam kesihatan.