Tidak cukup udara semasa bernafas: 23 alasan, apa yang harus dilakukan dan ujian apa yang diperlukan

Gangguan jantung, otak, sistem pembentukan darah dan gangguan lain disertai dengan banyak manifestasi.

Gambaran khusus bergantung pada diagnosis. Dari lonjakan tekanan darah dan kelainan umum hingga masalah paru-paru, aritmia, termasuk yang berbahaya bagi kesihatan dan kehidupan.

Sekiranya pernafasan sukar dan tidak cukup udara, penyebabnya mungkin peredaran darah tidak mencukupi dalam struktur jantung, penyakit jantung koronari adalah faktor yang sering memprovokasi, dan gejala serupa berlaku terhadap latar belakang patologi paru yang tepat: asma, penyakit paru-paru obstruktif kronik, proses keradangan dan diagnosis lain.

Diagnosis pembezaan memerlukan penilaian semua gejala, serta langkah objektif. Instrumental, sekurang-kurangnya makmal, menganalisis.

Rawatan bergantung pada penyebab utama. Dalam beberapa kes, terapi itu khusus, bukan ubat. Ini menunjukkan normalisasi latar belakang emosi-psikologi. Hipnosis Erickson dan kejadian serupa yang lain.

Ramalan berubah-ubah, ditentukan oleh diagnosis. Nasib baik, penyakit yang serius agak mudah dikesan..

Disfungsi jantung

Mereka sering dijumpai sebagai penyebab sesak nafas. Peranan utama dimainkan oleh kemungkinan gangguan struktur jantung berikut:

Kecacatan anatomi

Jika tidak, kecacatan kongenital atau diperolehi. Bergantung pada keparahan pelanggaran, gejala dalam bentuk kekurangan udara, kelemahan, intoleransi aktiviti fizikal akan berbeza dari segi struktur dan intensitasnya.

Sekiranya tidak cukup udara semasa bernafas, penyakit tertentu boleh menjadi penyebabnya: kekurangan injap mitral, aorta, tricuspid, masalah dengan partisi, dan lain-lain.

Sebilangan besar gangguan dapat dikesan sejak kecil, segera setelah kelahiran. Persoalannya mungkin dalam pampasan jangka panjang, maka gejala akan timbul kemudian, apabila organ otot berhenti mengatasi..

Puncak kedua manifestasi maksiat berlaku dalam 14-18 tahun. Rawatan pembedahan yang ketat, menurut petunjuk.

Tetapi terapi tidak diperlukan dalam semua situasi, bergantung pada keadaan, kehadiran dan keparahan gangguan fungsi, kegagalan peredaran tisu dan sistem.

Penyakit radang miokard

Juga beg perikardial. Miokarditis dan perikarditis agak jarang berlaku. Diagnosis ini biasanya berjangkit..

Proses septik disertai oleh takikardia yang teruk (rasanya jantung berdegup kencang), yang tidak mereda walaupun dalam kegelapan, dengan lonjakan tekanan darah, pemusnahan tisu miokardium.

Akibat maut sangat mungkin berlaku tanpa kualiti dan pertolongan segera. Kematian berlaku akibat serangan jantung dan penurunan fungsi pam yang kritikal..

Terdapat satu lagi masalah serupa - keradangan autoimun. Apabila pertahanan badan secara salah mula menyerang sel mereka sendiri.

Kedua-dua jenis miokarditis dirawat di hospital, di bawah pengawasan ketat doktor..

Kegagalan jantung

Diagnosisnya luas dari segi manifestasi klinikal dan penyebab perkembangannya.

Segala-galanya boleh mencetuskan gangguan: dari latihan fizikal berlebihan yang berpanjangan, seperti pada atlet, hingga radang berjangkit atau autoimun yang dialami di atas, dan kekurangan udara semasa bernafas adalah gejala kronik.

Apabila penyakit itu berkembang, penyakit ini akan semakin kuat. Sekiranya pada tahap awal penyimpangan berlaku setelah latihan fizikal yang kuat, maka pada yang maju memanjat tangga sudah hampir menjadi prestasi.

Baca lebih lanjut mengenai gejala kegagalan jantung bergantung pada tahap dalam artikel ini..

Pesakit menjadi kurang upaya. Kegagalan jantung akut memberikan sesak nafas, sesak nafas. Selalunya keadaan ini berakhir dengan kematian pesakit.

Angina pectoris

Sebab sukar bernafas, kekurangan udara, adalah penurunan tajam dalam fungsi pengepaman jantung, peningkatan tekanan pada arteri pulmonari, dan pelanggaran pertukaran gas.

Dengan cara yang mudah, tubuh berusaha untuk mengimbangi pemakanan struktur jantung itu sendiri. Walau bagaimanapun, mekanisme ini tidak berkesan.

Angina pectoris - sejenis kekurangan koronari, "adik perempuan" dari serangan jantung.

Prosesnya serupa. Dengan perbezaan bahawa tidak ada kematian sekejap seperti tisu campuran.

Pemulihan menunjukkan kesulitan tertentu. Penggunaan sistematik beberapa kumpulan diperlukan: beta-blocker, nitrate organik, agen untuk menormalkan tekanan darah, meningkatkan fungsi kontraktil (glikosida).

Baca lebih lanjut mengenai serangan angina, pertolongan cemas dan pemulihan selanjutnya di sini..

Aritmia pelbagai jenis dan keparahan

Contohnya, takikardia sinus klasik. Peningkatan jumlah pergerakan pernafasan per minit adalah reaksi refleks badan terhadap lonjakan output jantung. Terdapat terlalu banyak darah, anda perlu menyediakan pertukaran gas.

Perkara yang sama berlaku untuk bentuk lain: extrasystole, fibrillation. Walaupun mekanisme di sini berbeza.

Fungsi mengepam, sebaliknya, jatuh. Oleh itu, tubuh berusaha untuk memperhebatkan pernafasan untuk meningkatkan hemodinamik (aliran darah) dan sekurang-kurangnya entah bagaimana meliputi keperluan sistem untuk nutrien dan oksigen.

Kardiomiopati, proses distrofi

Kongenital atau diperolehi. Sebagai pilihan peribadi, sebagai akibat daripada pengambilan minuman beralkohol yang berpanjangan, bermain sukan dalam jumlah yang berlebihan, jangkitan, keadaan lain yang menimbulkan akibat seperti itu.

Baca lebih lanjut mengenai jenis kardiomiopati dalam artikel ini..

Proses distrofi lebih tipikal untuk penyakit jantung dan saluran darah itu sendiri, sebagai komplikasi.

Baca lebih lanjut mengenai jenis kardiomiopati, gejala dan kaedah rawatan di sini..

Serangan jantung

Gangguan peredaran darah akut pada otot jantung. Lapisan otot kekurangan nutrien dan oksigen melalui arteri koronari. Mengapa soalan lain. Kemungkinan aterosklerosis, kecacatan.

Hasilnya adalah kematian tisu dengan gejala khas. Sukar bagi pesakit untuk bernafas, aritmia serangan panik berkembang, sakit dada yang teruk, pening, masalah kesedaran, fenomena lain.

Panting boleh masuk ke dalam apnea - ketiadaan, koma, keruntuhan dan kematiannya sepenuhnya.

Sudah selepas serangan jantung, walaupun akibatnya minimum, masih terdapat penyimpangan struktur. Khususnya, parut miokard (kardiosklerosis) diperhatikan..

Tisu fungsional digantikan oleh tisu penghubung; ia tidak berkontrak. Keupayaan mengepam menurun, kegagalan jantung bermula. Selanjutnya, akibatnya sudah jelas..

Penyakit seperti ini didiagnosis dan dirawat oleh pakar kardiologi. Sekiranya perlu, tarik pakar bedah vaskular.

Tanda-tanda keadaan pra-infark dijelaskan di sini..

Patologi paru-paru

Banyak dan sama berbahaya. Mempunyai asal usul yang berbeza.

Penyakit Obstruktif Kronik (COPD)

Ia berlaku paling kerap pada perokok. Pekerja industri berbahaya sedikit ketinggalan: pekerja keluli, pekerja tekstil, ahli kimia dan lain-lain.

Gejala tidak terhad kepada seseorang yang selalu sukar bernafas dan penurunan kemampuan fizikal..

Perubahan bentuk jari dan kuku juga dikesan, tanda objektif khas dicatat, seperti mengi yang teruk, pernafasan yang lemah dari sisi lesi primer.

Gangguan itu didiagnosis pada sinar-x, kebanyakannya pada CT.

Embolisme pulmonari

Sekiranya kapal tersekat sebahagiannya, proses patologi lambat mungkin. Dengan gejala kecil. Sakit di bahagian dada. Lebih teruk lagi apabila darah beku, darah beku menyebabkan penyumbatan arteri yang sama.

Ini menimbulkan gangguan kritikal dalam proses pertukaran gas, kematian pesakit yang hampir tidak dapat dielakkan.

Perkara terakhir yang dapat dirasakan oleh pesakit adalah rasa tidak selesa di dada, kemudian kesedaran hilang. Hanya ada beberapa minit untuk stabil.

Memandangkan tidak ada yang mengharapkan "kejutan" seperti itu, kebarangkalian bantuan tepat pada masanya adalah sifar.

Udara di dada (pneumothorax)

Akibat kecederaan atau kecederaan terbuka yang lain. Kebiasaannya, gas atmosfera tidak boleh berada di sini.

Apabila ia bermula, pemampatan struktur paru-paru bermula. Oleh itu batuk, pernafasan dangkal cepat, sesak nafas. Kemerosotan yang mungkin dan bahkan mungkin.

Langkah-langkah segera diperlukan untuk memulihkan fungsi pernafasan yang mencukupi.

Ketumbuhan

Jinak dan lebih kerap ganas. Tidak hanya menimbulkan sesak nafas dan batuk, tetapi juga hemoptisis. Sensasi badan asing di suatu tempat di dada, rasa berat. Kelemahan, mengantuk, sakit kepala, penurunan berat badan yang tidak normal berlaku sedikit kemudian, dengan perkembangan dan perkembangan proses neoplastik.

Pneumonia

Keradangan struktur paru-paru. Ia memberi batuk yang tidak dapat dihentikan. Tercekik tercekik, ketidakupayaan untuk mendapatkan udara yang cukup.

Penjagaan perubatan berkualiti tinggi diperlukan di persekitaran hospital. Ubat antibakteria digunakan terutamanya..

Patogen biasa adalah pneumococcus. Kurang biasa, flora pyogenik. Jarang sekali - virus.

Bronkitis

Membezakannya dengan radang paru-paru agak sukar walaupun bagi doktor. Diagnostik khas diperlukan. Sekurang-kurangnya ujian darah dan radiografi.

Asma

Ia mempunyai sifat alergi, varian berjangkit dari proses patologi juga mungkin. Intoleransi terhadap ubat-ubatan anti-radang, rambut haiwan, komponen makanan.

Penyembuhan lengkap tidak mungkin. Terapi simtomatik, juga bertujuan untuk mencegah hubungan dengan provokator serangan asma bronkial yang lain.

Penggunaan ubat secara sistematik diperlukan. kekurangan udara, batuk yang teruk, bersiul di saluran udara, di dada, pembuangan dahak, ruam adalah mungkin - gejala ini hanyalah hujung gunung es.

Proses patologi yang tidak dirawat boleh menyebabkan sesak nafas, sesak nafas dan kematian akibat komplikasi..

Penyakit sistem pernafasan adalah salah satu yang utama dalam kerangka gejala yang dijelaskan. Pemulihan tidak selalu mungkin.

Pakar - THT, ahli pulmonologi (menangani paru-paru dan saluran pernafasan).

Penyakit darah

Penyebab utama kekurangan udara adalah anemia. Proses yang terkenal di mana fungsi sel khas berbentuk tisu penghubung cecair - sel darah merah terganggu.

Mereka dihasilkan dalam jumlah kecil atau tidak dapat mentolerir hemoglobin pada kadar yang mencukupi dan dalam jumlah yang diperlukan..

Bergantung pada asalnya, penyakit ini mungkin berkaitan dengan kekurangan zat besi di dalam badan. Ini mungkin bentuk anemia yang paling biasa..

Terdapat jenis megaloblastik. Ia dikaitkan dengan kekurangan vitamin B12, dianggap berpotensi lebih mematikan daripada jenis lain.

Kelainan ini mungkin disebabkan oleh faktor pemakanan. Kekurangan zat makanan, keseragaman diet cukup mampu berakhir seperti ini. Sekiranya semuanya sesuai dengan pemakanan, anda perlu mencari masalah dengan penyerapan vitamin dan mineral.

Kegagalan pernafasan, batuk, dan gejala lain dari struktur paru berlaku secara spontan dan nampaknya tanpa sebab yang jelas. Sebenarnya, ini tidak begitu..

Sistem, tisu, organ kekurangan oksigen, kerana sel darah tidak dapat memindahkannya dengan cepat dan dalam jumlah yang banyak.

Mekanisme pampasan mula berfungsi: lebih kerap bernafas, lebih banyak campuran gas memasuki tisu cair dan, dengan itu, dipindahkan ke sel.

Tetapi ini tidak begitu. Dengan pemeliharaan formal paru-paru, bronkus, fungsi jantung normal, pesakit mengalami ketidakselesaan. Mencari sebabnya agak mudah. Cukup untuk melakukan ujian darah umum.

Penyakit ini dapat diubati dengan baik. Dalam kes biasa, vitamin dan zat besi diberikan secara artifisial untuk mengembalikan keseimbangan dan menstabilkan hemodinamik (aliran darah).

Atau anda perlu menyesuaikan penyakit, yang menjadi kesalahan bekalan tisu yang tidak mencukupi.

Diagnosis dan rawatan adalah hak istimewa ahli hematologi.

Gangguan Otak

Berjumpa selalu. Pada dasarnya, ini adalah keadaan yang tidak berbahaya yang berkaitan dengan disfungsi sistem saraf pusat. Terdapat lebih banyak diagnosis yang sukar.

  • Tumor tisu saraf. Benigna dan barah. Berjumpa hampir sama rata. Bergantung pada lokasi tertentu, intensiti gejala dan sifatnya berbeza-beza.

Kerosakan pada pusat-pusat tertentu boleh menyebabkan masalah pernafasan. Apabila terlibat dalam proses batang otak, seseorang hampir tidak dapat lari dari kematian yang cepat.

Kawasan ini tidak dikendalikan, oleh itu, terapi paliatif, walaupun dengan kursus jinak. Kaedah moden seperti pisau gamma juga tidak selalu berlaku..

  • Jangkitan saraf. Meningitis, ensefalitis sebagai yang utama. Dengan kekalahan pusat khas, kegagalan pernafasan kritikal berkembang. Batuk tidak selalu ada.
  • Dystonia vegetovaskular. Bukan penyakit bebas, tetapi sindrom yang terpisah. Selain itu, tidak spesifik, berlaku dalam banyak keadaan.

Pelbagai manifestasi adalah ciri: sakit kepala, disorientasi di ruang, mual, berkeringat, berdebar-debar, batuk, dan sesak nafas serangan berlaku sebagai pilihan, tetapi tidak selalu.

  • Keadaan neurotik. Mereka dikaitkan dengan situasi tertekan dan kelemahan sistem saraf pusat, disertai dengan perasaan kekurangan udara. Ia boleh menjadi bronkospasme kerana terlalu banyak tekanan, atau sensasi palsu yang disebabkan oleh ciri-ciri individu sistem saraf.

Selalunya, keadaan ini tidak membawa bahaya, dan oleh itu rawatan seperti itu tidak diperlukan. Pengembangan teknik relaksasi, peningkatan toleransi tekanan dan mengelakkan situasi yang sesuai adalah digalakkan..

Pakar - pakar neurologi, psikoterapis, pakar bedah saraf.

Faktor lain

Mereka tidak berlaku di atas dan membentuk kumpulan alasan yang terpisah..

  • Patologi kelenjar tiroid. Proses keradangan jarang berlaku. Kategori utama penyakit adalah neoplasma dan pertumbuhan tisu yang meresap. Goiter, sista, proses ganas.

Dengan ukuran organ yang mencukupi, diubah oleh patologi, pemampatan saluran udara bermula, kerengsaan terjadi, pesakit mengalami kesukaran bernafas dan mengalami batuk dan sensasi benjolan di kerongkong.

  • Kehamilan. Pelanggaran dijumpai pada peringkat akhir sebilangan wanita. Ini bukan aksioma, melainkan reaksi individu. Terutama jika buahnya besar atau tidak sebiji.
  • Neuralgia interkostal. Akibat osteochondrosis, myositis. Diiringi oleh sakit belati yang tidak tertahankan di sternum. Nafas terpaksa, buat sementara waktu. Prosesnya tidak membawa bahaya, bagaimanapun, tidak selesa bagi pesakit, sukar ditoleransi.
  • Patologi tekak dan jangkitan lain. Laringitis, tonsilitis, trakeitis dan gangguan lain yang serupa. Terapi konservatif, melibatkan penggunaan ubat anti-inflamasi, antibakteria, adalah mungkin untuk menetapkan ubat alergi.

Apa yang perlu dilakukan dengan kekurangan udara

Soalannya rumit. Semuanya bergantung pada asal spesifik proses patologi..

Seterusnya, anda perlu menilai sifat gejala, tahap keamatannya. Selalunya masalah pernafasan disertai dengan serangan panik, jadi tidak masuk akal untuk mendekati tugas tersebut.

Sebagai permulaan, disarankan untuk bertenang. Dengan klinik yang jelas, anda mesti menghubungi ambulans. Juga, pembetulan perubatan segera tidak boleh dikeluarkan dalam kes berikut:

  • Keadaan bertambah buruk.
  • Mula memerah wajah.
  • Tisu kawasan kepala menjadi bengkak, membengkak, termasuk mata pipi, bibir, hidung. Ini mungkin menunjukkan edema Quincke..
  • Terdapat simptom-simptom atipikal: kehilangan kesedaran, kekeliruannya, penurunan tekanan darah yang ketara (menampakkan dirinya sebagai pening, sakit di bahagian belakang kepala atau bahagian lain tengkorak, loya, muntah, berpeluh, kesejukan, kegelapan di mata), penurunan kadar jantung.
  • Kesakitan dada yang teruk diperhatikan.

Sebelum kedatangan pakar, anda perlu bertenang, duduk, bergerak kurang. Buka tingkap atau tingkap untuk pengudaraan.

Anda boleh mengambil ubat sendiri, tetapi dengan kemungkinan komplikasi.

Penggunaan yang dibenarkan: antihistamin (lebih baik daripada generasi pertama - Suprastin, Pipolfen dan lain-lain), bronkodilator (Salbutamol, Berodual dalam bentuk aerosol). Untuk kesakitan di hati - Nitrogliserin untuk melegakan.

Sekiranya ada sebab untuk dimasukkan ke hospital, anda tidak boleh menolak. Ia adalah masalah menyelamatkan nyawa..

Sekiranya sebabnya terdapat dalam komponen neurotik, lebih baik tenang. Penenang berdasarkan komponen herba - valerian atau motherwort dalam tablet - pandai membantu..

Perasaan kekurangan udara akan sia-sia, tetapi anda tidak boleh menyalahgunakan dadah. Adalah mungkin untuk menggunakan ubat penenang, jika diberi kebenaran oleh doktor.

Ujian apa yang perlu lulus

Senarai itu standard. Antara acara:

  • Soal jawab pesakit, pengambilan sejarah.
  • ECG, ekokardiografi, ujian tekanan mungkin dilakukan, pengukuran tekanan darah dan degupan jantung, pemantauan harian.
  • Sesak nafas dan kekurangan udara - asas untuk mendengarkan dada dengan kaedah rutin, dengan penilaian suara.
  • X-ray struktur pernafasan, MRI atau CT sesuai keperluan. Analisis Sputum.
  • Tomografi otak, EEG untuk mengesan aktiviti elektrik sistem saraf.
  • Ujian darah am, biokimia, penilaian kepekatan gula.
  • Ultrasound kelenjar tiroid, pemeriksaan doktor ENT dengan kaedah rutin.

Sebab mengapa sukar bernafas dan udara tidak mencukupi adalah heterogen; diagnostik komprehensif diperlukan untuk menilai provokator.

Rawatan tersebut dilakukan oleh pakar khas. Tidak semestinya santai, diagnosis boleh dilakukan, termasuk berbahaya.

Punca kesukaran bernafas

Dystonia vegetovaskular adalah kompleks gejala yang menunjukkan gangguan sistem saraf autonomi. Malangnya, menurut statistik, kira-kira 80% populasi dunia moden menderita penyakit bersyarat ini (bersyarat kerana klasifikasi antarabangsa tidak mengiktiraf sindrom ini sebagai penyakit bebas). Ini termasuk lelaki dan wanita, orang tua, kanak-kanak, remaja dan bayi - tanda-tanda khas dystonia dapat dijumpai pada seseorang dari tahun-tahun pertama kehidupan.

Pengenalan

Sebagai peraturan, dengan sebilangan besar gejala, orang terbiasa dengan penekanan, ciri-ciri tubuh, kesihatan yang buruk pada umumnya. Tetapi kadang-kadang terdapat kesulitan yang menyebabkan kebimbangan serius dan serangan akut. Sejauh ini, mereka berkaitan dengan masalah jantung, saluran darah dan saluran pernafasan..

Kekurangan udara semasa VVD - keadaannya meluas dan agak biasa. Perkara pertama yang perlu diberi perhatian adalah boleh diperbaiki. Ketakutan terhadap asfiksia dan serangan jantung disebabkan oleh faktor psikologi kehilangan kawalan terhadap proses semula jadi tubuh seseorang daripada ancaman fizikal yang sebenar.

Maklumat am

Perasaan kekurangan udara semasa IRR boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Dyspnea boleh disebabkan oleh dystonia itu sendiri, tetapi ia juga boleh menjadi faktor bersamaan. Dalam kedua kes tersebut, diagnosis perubatan yang tepat adalah sangat penting..

Dalam keadaan di mana gangguan dalam pernafasan berpunca daripada masalah dan penyakit sebenar (contohnya, penyakit jantung koronari atau asma bronkial), adalah tidak rasional untuk menggunakan psikoterapi klasik untuk VSD - tidak lebih bijak daripada menggunakan pisang di mana plaster diperlukan.

Keadaan sebaliknya juga tidak selamat - apabila gejala dikelirukan oleh diagnosis diri utama, kesukaran bernafas adalah akibat gangguan autonomi akibat neurosis yang berkembang, dan pesakit dengan berhati-hati merawat komplikasi asma fiktif... Menjalankan IRR membawa kepada komplikasi yang lebih serius daripada tekanan dada dan sesak nafas dalam keadaan tertekan.

Mengapa mati lemas menimbulkan ketakutan

Walaupun pada peringkat awal perkembangan IRR, ketika krisis tidak begitu akut dan gejala penyakit lain tidak dinyatakan, kesukaran bernafas dapat menakutkan pesakit. Disertai dengan sakit tajam yang tiba-tiba di sternum, mereka menyerupai tanda-tanda kegagalan jantung. Muncul di luar jangkaan, di tengah malam, dalam keadaan kegelisahan atau turun naik emosi, perubahan sedikit pun dalam pernafasan boleh menyebabkan serangan panik. Rasa takut mati lemas menyekat persepsi realiti yang mencukupi, membawa kepada perkembangan fobia sebenar.

Selalunya, dengan adanya dystonia (salah satu jenisnya), pesakit didiagnosis dengan sindrom hiperventilasi. Tetapi ini bukan satu-satunya penampilan yang menyebabkan pelanggaran metabolisme oksigen dalam tubuh semasa gangguan autonomi sistem saraf.

Saya lupa bagaimana bernafas

Pengakuan yang tidak masuk akal tetapi kerap mengenai orang yang menderita apnea (penghentian pernafasan sukarela jangka pendek). Dengan banyak perkara, ini berlaku dalam mimpi: seseorang bangun dengan perasaan bahawa paru-paru telah berhenti berfungsi, dan oksigen sudah lama tidak memasuki badan.

Sesak nafas semasa VSD dikaitkan dengan ketakutan dan keterlaluan keadaan bencana: seseorang duduk secara tiba-tiba di atas katil, mula bernafas secara dangkal dan cepat. Tekanan meningkat, jantung berdegup lebih cepat, berusaha dengan cepat menampung kekurangan oksigen dalam sel dan tisu. Gangguan dalam tekanan tidak menghilangkan kesukaran bernafas. Sebaliknya, pening, kegelapan mata, dan rasa putus asa ditambahkan pada mereka..

Semua perkara di atas sangat sesuai dengan klasifikasi serangan panik dan apnea klasik. Tetapi mengapa pesakit menarik nafas pada saat badan harus sesenang mungkin?

Adakah mungkin untuk "lupa" bagaimana bernafas

Faktanya ialah kedua-dua sistem saraf somatik dan autonomi bertanggungjawab untuk mengatur proses pernafasan. Dengan kata lain, ia berlaku secara sedar dan tidak terkawal. Kita dapat menahan nafas dengan kehendak kita sendiri, mengambil inspirasi dan pernafasan lebih dalam atau lebih dangkal, dan mengatur pergerakan otot dada, sehingga mempengaruhi proses pertukaran gas. Tetapi ketika kita terganggu, fokus pada tugas luar, berada dalam fasa tidur nyenyak atau situasi tertekan, tidak dapat memperhatikan proses pernafasan, sistem saraf autonomi inilah yang mengawal kedalaman dan frekuensi inspirasi, degupan jantung dan faktor lain yang berkaitan.

Apabila sistem autonomi mula gagal dan berfungsi dengan cara yang berbeza (disfungsi autonomi), semua yang sebelumnya dikendalikan olehnya juga mengalami gangguan. Reaksi tubuh tidak lagi sesuai dengan rangsangan luaran, takikardia dan panik berlaku tanpa bahaya sebenar, sesak nafas - tanpa senaman fizikal, gangguan makan dan alergi - tanpa keracunan dan alergen sebenar, dan sebagainya.

Simptomologi

Dyspnea yang diprovokasi oleh VVD memanifestasikan dirinya dengan cara yang berbeza. Pesakit mengadu:

  • Kesesakan di sternum, rasa dada tersekat.
  • Sakit jahitan yang tajam semasa menyedut.
  • Rasa terengah-engah dan sesak nafas yang timbul daripada aktiviti ringan, menyanyi atau bercakap, pengalaman emosi.
  • Kekurangan oksigen semasa bernafas.
  • Sukar menghirup dan menghembuskan nafas, proses pernafasan itu sendiri nampaknya merupakan usaha yang menyebabkan sesak nafas.
  • Bangun dari fasa tidur nyenyak dari perasaan bahawa pernafasan telah berhenti.

Perkara terakhir adalah perhatian khusus bagi mereka yang menderita dystonia, dan selepas itu - kemungkinan insomnia.

Tidur

Mengapa serangan malam begitu menakutkan pesakit? Ungkapan "lupa bernafas dalam mimpi" tidak logik, seperti yang telah kita kaji, terutama kerana ingatan tidak terlibat dalam proses pernafasan sementara otak tenggelam dalam fasa tidur.

Apa yang sebenarnya berlaku kepada mereka yang berkata, "Saya terkesiap pada waktu malam"? Dari segi perubatan, tubuh mereka mengalami apnea - pemberhentian pengudaraan paru-paru kerana nada otot yang lemah dan tisu lembut tekak. Ketika tertidur, otot "kendur", menyekat saluran udara. Apnea klasik berlangsung sehingga 10 saat, hipopnea mengambil masa 10 saat atau lebih lama. Kali ini sudah cukup untuk menyedarkan otak dan menghantar isyarat SOS mengenai masalahnya.

"Saya terbangun dari kenyataan bahawa saya tidak dapat bernafas" adalah kesempatan untuk menjalani pemeriksaan, tetapi tidak perlu panik sesaat. Meninggalkan kedudukan rawan dan secara sedar melakukan serangkaian latihan pernafasan, anda dapat mengawal kejadian malam dan mencegah serangan panik.

Hangover

Gaya hidup sihat sebagai penawar utama untuk VVD secara automatik menunjukkan penolakan alkohol. Selepas alkohol, tubuh dua kali lebih sukar untuk mengatasi disfungsi autonomi - keperluan untuk membuang toksin dari darah, ketidakseimbangan kadar gula dan hemoglobin juga mempengaruhi jumlah oksigen yang disertakan dengan aliran darah ke paru-paru.

Mengapa sukar bernafas dengan mabuk? Ya, sekurang-kurangnya dari kenyataan bahawa perasaan khayalan bahawa tidak ada cukup udara semasa VVD sebenarnya bermaksud bilangan molekul oksigen yang tidak mencukupi memasuki sel-sel tisu organ-organ dalaman.

Dyspnea menimbulkan tekanan yang teruk pada badan, dan keadaan mabuk alkohol adalah salah satu daripadanya..

Menguap

Perasaan kekurangan oksigen (bukan udara secara umum, yaitu unsur dalam badan) tidak selalu disebabkan oleh senaman fizikal atau gangguan pernafasan fizikal.

Kadang-kadang pesakit mengadu bahawa mereka terus menguap tanpa adanya sebab objektif (kurang tidur, dll.). Menguap juga merupakan petunjuk kekurangan oksigen dalam tubuh dan dimanifestasikan secara refleks.

Kebijaksanaan konvensional bahawa menguap "menular," dikaitkan dengan fenomena sesak nafas psikogenik dan kesan neurotik, apabila gangguan pernafasan orang lain (misalnya, ahli keluarga) disalin secara tidak sengaja oleh seseorang. Keadaan ini amat berbahaya semasa bayi. Terdapat kes-kes apabila anak yang benar-benar sihat secara refleks mengulangi pernafasan ibu bapa yang sekejap-sekejap, akhirnya berkembang menjadi patologi sendiri.

Punca kesukaran bernafas

Situasi ketika sukar bagi seseorang untuk bernafas dari mabuk, setelah melakukan senaman atau semasa bangun tidur malam, tidak kelihatan begitu kritikal seperti pernafasan yang keliru pada seseorang yang sedang berehat. Ketika bernafas sukar dilakukan pada orang tua atau bayi yang berulang-ulang, pada orang dewasa yang sihat di udara segar, pada remaja yang menjalani gaya hidup aktif, mengapa tidak cukup oksigen dalam kes seperti itu?

Penyebab kegagalan pernafasan boleh berlaku pada sejumlah patologi kongenital. Tersedak dengan VVD boleh menjadi reaksi terhadap serangan neurotik, hipoksia kadang-kadang merupakan kesan sampingan dari kegagalan jantung, kecenderungan untuk hipotensi dan penyakit jantung koronari, masalah dengan paru-paru dan bahkan dengan kerangka otot dada.

Osteochondrosis, masalah tulang belakang juga boleh mempengaruhi kesukaran bernafas. Sebabnya, apa sahaja yang ada, harus diperiksa dengan teliti oleh doktor yang hadir.

Tercekik ketika saya gugup

Penting untuk diingat bahawa sebarang gejala dystonia vegetovaskular berkait rapat dengan bidang psychoemotional. Nafas dalam keadaan tertekan menjadi dangkal dan menyekat, otot-otot berkontraksi secara spasmodik dan mengalami ketegangan berterusan. Keluhan "tercekik pada waktu pagi" mungkin disebabkan oleh kebiasaan saraf yang dikembangkan untuk kembali ke keadaan saraf sebaik sahaja otak meninggalkan fasa tidur nyenyak.

Ia berlaku bahawa mustahil untuk menarik nafas lega ketika satu (tidak penting, positif atau negatif) emosi terang mendominasi, sukar untuk menyedut setelah makan atau tidur, ia menekan di sternum dengan perubahan tekanan dalaman dan suhu luaran. Ini mungkin disebabkan oleh perubahan keadaan luaran atau keadaan dalaman - hanya hakikat bahawa badan memberikan kerosakan dan bukannya penyesuaian keadaan yang harmoni adalah penting.

Asma bronkial

Kadang-kadang krisis autonomi (serangan akut gejala dystonia yang semakin teruk) dikaitkan dengan berlakunya peningkatan penyakit yang serupa. Oleh itu, sesak nafas pada waktu malam, batuk kering yang kerap dengan VSD dan ketidakupayaan untuk menyedut sepenuhnya boleh menjadi manifestasi asma bronkial.

Kadang-kadang jangka pendek, berlangsung beberapa saat, perasaan "lupa bagaimana bernafas" digantikan oleh batuk asma hidung dan berlaku pada saat-saat turun naik emosi. Proses pernafasan berkait rapat dengan koordinasi sistem saraf, baik sedar dan tidak sedar; ini bermaksud bahawa asma sekiranya mengalami VVD hanya boleh menjadi psikosomatik.

Rawatan

Apa pun simptomnya, semuanya merumitkan perjalanan hidup yang normal, dan seseorang memerlukan bantuan pakar. Untuk penjelasan, hubungi ahli terapi, pakar neurologi, pakar kardiologi, psikoterapis - setiap pakar ini boleh melakukan pemeriksaan pada tahap mereka sendiri untuk mengetahui seakurat mungkin apa yang menyebabkan gangguan pernafasan.

Seringkali, dengan ketiadaan patologi keturunan, penyakit sistem kardiovaskular dan tanpa keperluan akut untuk rawatan ubat neurosis yang dikembangkan, masalahnya dapat diselesaikan secara sederhana. Kaedah fisioterapi yang menenangkan, diagnosis diri psikologi pada masa serangan dan persediaan herba dipilih secara individu untuk setiap pesakit.

Rawatan dyspnea dengan pil

Dalam kes khas, apabila masalah pernafasan disebabkan oleh perkembangan neurosis klinikal, ubat digunakan untuk mengatasinya. Walau bagaimanapun, sebarang antidepresan, pil tidur dan ubat penenang harus diresepkan oleh doktor anda dan dipersetujui dengan diagnosis yang disahkan oleh pakar lain. Jika tidak, ubat hanya boleh memperburuk masalah..

Sebagai contoh, jika seseorang yang mempunyai tahap rawatan diri memutuskan untuk mengambil pil tidur untuk berhenti bangun pada waktu malam, ini tidak akan menyelamatkan hiperventilasi. Lebih sukar bagi tubuh untuk "meminta pertolongan" dari otak apabila paru-paru berhenti bekerja selama 10-15 saat kerana nada otot yang lemah.

Penting bagi seseorang yang menderita apnea psikosomatik untuk pertama-tama menerangkan bagaimana bernafas dengan betul dan menenangkan ketakutan yang semakin meningkat semasa berlakunya krisis IRR.

Latihan pernafasan

Untuk mengembalikan pernafasan bukan hanya pada saat ini, tetapi juga untuk memastikan tidur malam yang tenang tanpa terjaga yang tidak dijadualkan, gimnastik terapeutik digunakan. Ini merangkumi kedua-dua latihan fizikal untuk menenangkan sistem saraf (seperti yoga, pijat regangan dan relaks), serta latihan pernafasan statistik.

Jenis mereka berbeza-beza bergantung pada tujuan yang dicapai, tetapi satu atau lain cara termasuk latihan:

  • tarik nafas panjang;
  • mengawal kedalaman dan jangka masa inspirasi dan tamat;
  • bilangan nafas dan jalan keluar seminit;
  • kawalan intensiti diafragma;
  • penyertaan sedar dalam proses pernafasan kumpulan otot lain.

Manfaat bernafas dalam disebabkan terutamanya oleh ketepuan oksigen yang lebih besar. Di samping itu, kedalaman inspirasi melambatkan kepantasannya, yang bermaksud mengurangkan risiko takikardia tanpa disengaja, ketika jantung mula berdegup lebih kerap daripada yang seharusnya disebabkan oleh serangkaian nafas dangkal yang pendek.

Yoga pernafasan

Pelbagai latihan yoga menawarkan gabungan satu set latihan yang bertujuan tidak hanya pada kelenturan dan nada otot, tetapi juga kesihatan organ dalaman. Menyelaraskan irama jantung, menghilangkan ketegangan otot licin dalaman yang disebabkan oleh psikosomatik adalah kemahiran berguna untuk VVD yang didiagnosis.

Bernafas secara sedar pertama kali dilakukan sesuai dengan skema yang ditunjukkan (nafas bergantian setiap lubang hidung, seli kedalaman dan lamanya), kemudian diperkenalkan ke tingkat kebiasaan. Oleh itu, berkat latihan selama berminggu-minggu, anda dapat membiasakan badan dalam keadaan tertekan dan bukannya bernafas lebih cepat, melambatkannya, mendesak badan untuk bertenang dan berehat terlebih dahulu.

Latihan pernafasan terapeutik

Sejak pertengahan abad yang lalu, gimnastik pernafasan mengikut kaedah Strelnikova telah digunakan secara aktif dan masih dianggap sebagai kaedah yang bijak. Termasuk kerja banyak kumpulan otot, ia membantu bukan sahaja untuk membuat pernafasan dalam yang seragam, tetapi juga untuk pulih setelah pembedahan, mengembangkan suara, melegakan keletihan, melakukan "urutan organ dalaman", dll..

Ia digunakan tidak hanya sebagai metode perawatan, tetapi juga sebagai profilaksis yang disarankan, termasuk untuk remaja dan anak-anak. Satu set latihan yang dirancang khas dapat menggantikan 15-30 minit gimnastik pagi dan malam, serta sesi urutan yang menenangkan.

Latihan pernafasan yang dilakukan dengan betul disarankan di hadapan kedua-dua VVD dan penyakit bersamaan - neurosis, asma, hipertensi, dll..

Pencegahan

Untuk mengelakkan keadaan yang memburuk di hadapan VVD, perlu diperhatikan beberapa keadaan sederhana untuk kehidupan yang sihat. Nasihat nombor satu adalah latihan seimbang.

Gaya hidup yang tidak menetap, masalah jantung, dan sistem pernafasan yang kurang berkembang adalah tanah subur untuk dystonia. Untuk melatih badan disyorkan:

  • fisioterapi;
  • kecergasan (tetapi tidak aktif kardio);
  • yoga;
  • berenang dan pelbagai prosedur air;
  • senaman pernafasan;
  • berjalan di udara segar;
  • kawalan keadaan emosi.

Beberapa petua lagi

Untuk mengelakkan berlakunya dispnea neurologi kerana masalah psikologi, tubuh harus diberi rehat dari tekanan mental. Sekiranya seseorang meluangkan sebahagian besar waktunya untuk bekerja di pejabat, dia mengesyorkan meluangkan masa lapang dengan memperhatikan badan, bukan pada skrin telefon, TV dan komputer.

Kadang-kadang mengambil ubat penenang membantu memerangi neurosis, mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi sistem kardiovaskular dan organ pernafasan.

7-8 jam tidur sihat setiap minggu dalam mod yang jelas, sesi relaksasi dan terapi terpilih, sikap psikologi positif terhadap kehidupan sihat yang sedar - semua ini membantu mewujudkan kerja badan yang harmoni.

Mengapa udara tidak mencukupi ketika bernafas dan menguap bermula

Gejala berbahaya

Kadang-kadang kesukaran bernafas berlaku atas sebab fisiologi, yang mudah dihilangkan. Tetapi jika anda selalu ingin menguap dan menarik nafas dalam-dalam, maka ini boleh menjadi gejala penyakit serius. Lebih teruk lagi, apabila berlatarbelakangkan ini, sesak nafas (dyspnea) sering berlaku, yang muncul walaupun dengan sedikit aktiviti fizikal. Ini menjadi kebimbangan dan berjumpa doktor..

Anda mesti segera ke hospital sekiranya kesukaran bernafas disertai dengan:

  • sakit di sternum;
  • perubahan warna kulit;
  • loya dan pening;
  • batuk teruk;
  • demam;
  • bengkak dan kekejangan anggota badan;
  • perasaan takut dan ketegangan dalaman.

Gejala-gejala ini biasanya jelas menunjukkan patologi dalam badan yang perlu dikenal pasti dan dihapuskan secepat mungkin..

Punca kekurangan udara

Semua sebab mengapa seseorang boleh menghubungi doktor dengan keluhan: "Saya tidak dapat bernafas sepenuhnya dan terus menguap," boleh dibahagikan secara bersyarat kepada psikologi, fisiologi dan patologi. Bersyarat - kerana segala yang ada dalam tubuh kita saling berkaitan, dan kegagalan satu sistem menyebabkan pelanggaran fungsi normal organ lain.

Oleh itu, tekanan yang berpanjangan, yang disebabkan oleh sebab psikologi, boleh menimbulkan ketidakseimbangan hormon dan masalah kardiovaskular..

Fisiologi

Yang paling tidak berbahaya adalah sebab fisiologi yang boleh menyebabkan sesak nafas:

  1. Kekurangan oksigen. Ia sangat terasa di pergunungan, di mana udaranya tipis. Oleh itu, jika anda baru-baru ini mengubah kedudukan geografi anda dan sekarang berada jauh di atas permukaan laut, maka wajarlah pada mulanya anda sukar bernafas. Baik - sering mengudarakan apartmen.
  2. Bilik yang kemas. Di sini dua faktor berperanan sekaligus - kekurangan oksigen dan lebihan karbon dioksida, terutamanya jika terdapat banyak orang di dalam bilik.
  3. Pakaian ketat. Ramai yang tidak memikirkannya, tetapi dalam mencari kecantikan, mengorbankan kemudahan, mereka kehilangan sebahagian besar oksigen. Pakaian yang sangat berbahaya yang memerah dada dan diafragma: korset, bra ketat, badan yang ketat.
  4. Keadaan fizikal yang buruk. Kekurangan udara dan sesak nafas dengan sedikit tenaga dialami oleh mereka yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif atau kerana penyakit menghabiskan banyak masa di tempat tidur.
  5. Berat badan berlebihan. Ini menjadi penyebab banyak masalah di mana menguap dan sesak nafas bukanlah yang paling serius. Tetapi berhati-hatilah - dengan kelebihan berat badan yang ketara, patologi jantung berkembang dengan cepat.

Sukar bernafas dalam keadaan panas, terutamanya dengan dehidrasi yang teruk. Darah menjadi lebih tebal, dan lebih sukar bagi jantung untuk mendorongnya melalui saluran. Akibatnya, tubuh kekurangan oksigen. Seorang lelaki mula menguap dan cuba menarik nafas dalam-dalam.

Perubatan

Dyspnea, menguap, dan kekurangan udara yang kerap boleh menyebabkan penyakit serius. Lebih-lebih lagi, selalunya tanda-tanda ini adalah gejala pertama yang membolehkan anda mendiagnosis penyakit pada peringkat awal.

Oleh itu, jika anda selalu mengalami kesukaran untuk bernafas, pastikan anda berjumpa doktor. Di antara kemungkinan diagnosis, yang berikut paling kerap dijumpai:

  • VVD - dystonia vegetatif-vaskular. Penyakit ini adalah momok masa kita, dan biasanya disebabkan oleh ketegangan saraf yang kuat atau kronik. Seseorang merasakan kegelisahan, ketakutan, serangan panik berkembang, timbul rasa takut akan ruang terkurung. Sesak nafas dan menguap adalah pendahulu serangan tersebut..
  • Anemia. Kekurangan zat besi akut di dalam badan. Ia diperlukan untuk membawa oksigen. Apabila tidak mencukupi, walaupun dengan pernafasan normal, nampaknya ada sedikit udara. Seseorang mula menguap dan menarik nafas dalam-dalam..
  • Penyakit bronkopulmonari: asma bronkial, pleurisy, radang paru-paru, bronkitis akut dan kronik, fibrosis sista. Dalam satu atau lain cara, semuanya menjadikannya hampir mustahil untuk menarik nafas penuh..
  • Penyakit pernafasan, akut dan kronik. Kerana bengkak dan pengeringan dari selaput lendir hidung dan laring, sukar bernafas. Selalunya hidung dan tekak tersumbat dengan lendir. Ketika menguap, laring terbuka sebanyak mungkin, jadi dengan selesema dan SARS, kita tidak hanya batuk, tetapi juga menguap.
  • Penyakit jantung: iskemia, kegagalan jantung akut, asma jantung. Mereka sukar didiagnosis pada peringkat awal. Selalunya sesak nafas, digabungkan dengan sesak nafas dan sakit di belakang sternum, adalah tanda serangan jantung. Sekiranya keadaan ini berlaku secara tiba-tiba - lebih baik segera menghubungi ambulans.
  • Tromboemboli paru. Orang dengan trombophlebitis berisiko serius. Gumpalan darah yang pecah dapat menyekat arteri pulmonari dan menyebabkan kematian sebahagian paru-paru. Tetapi pada mulanya sukar untuk bernafas, terdapat menguap yang berterusan dan perasaan kekurangan udara yang teruk.

Seperti yang anda lihat, kebanyakan penyakit tidak hanya serius - ia mengancam nyawa pesakit. Oleh itu, jika anda sering merasa kekurangan udara, lebih baik tidak menangguhkan lawatan ke doktor.

Psikogenik

Dan sekali lagi, tekanan tidak dapat dilupakan, yang merupakan salah satu sebab utama perkembangan banyak penyakit pada masa kini..

Menguap di bawah tekanan adalah refleks tanpa syarat yang wujud dalam diri kita. Sekiranya anda memerhatikan haiwan, anda akan melihat bahawa ketika mereka gugup, mereka akan terus menguap. Dalam pengertian ini, kita tidak berbeza dengan mereka.

Dalam keadaan tertekan, kekejangan kapilari berlaku, dan jantung mula berdegup lebih cepat melalui adrenalin. Kerana ini, tekanan darah meningkat. Nafas dalam-dalam dan menguap dalam hal ini berfungsi sebagai kompensasi dan melindungi otak dari kehancuran.

Dengan ketakutan yang teruk, kekejangan otot sering berlaku, kerana mustahil untuk menarik nafas penuh. Tidak hairanlah ada ungkapan "menarik nafasnya".

Apa nak buat

Sekiranya anda berada dalam situasi di mana sering menguap dan kurang udara, jangan cuba panik - ini hanya akan memperburuk masalah. Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah menyediakan bekalan oksigen tambahan: buka tingkap atau tingkap, jika boleh, pergi ke luar.

Cuba melonggarkan pakaian yang mengganggu nafas penuh anda: lepaskan tali leher anda, buka kolar, korset atau coli anda. Agar tidak pening, lebih baik mengambil posisi duduk atau berbaring. Sekarang anda perlu menarik nafas dalam-dalam melalui hidung dan menghembuskan nafas yang panjang melalui mulut.

Setelah beberapa kali menarik nafas, keadaan biasanya bertambah baik. Sekiranya ini tidak berlaku, dan gejala berbahaya di atas ditambahkan kepada kekurangan udara - segera panggil ambulans.

Sebelum kedatangan pekerja kesihatan, jangan minum ubat sendiri sekiranya tidak diresepkan oleh doktor anda - mereka boleh memutarbelitkan gambaran klinikal dan menyukarkan diagnosis.

Diagnostik

Doktor ambulans biasanya cukup cepat menentukan penyebab kesukaran bernafas yang teruk dan keperluan untuk dimasukkan ke hospital. Sekiranya tidak ada masalah serius, dan serangan itu disebabkan oleh sebab fisiologi atau tekanan yang teruk dan tidak berulang, maka anda boleh tidur dengan lena.

Tetapi jika anda mengesyaki penyakit jantung atau paru-paru, lebih baik menjalani pemeriksaan, yang mungkin termasuk:

  • analisis umum darah dan air kencing;
  • radiografi paru-paru;
  • elektrokardiogram;
  • Ultrasound jantung;
  • bronkoskopi;
  • tomogram dikira.

Apa jenis penyelidikan yang diperlukan dalam kes anda, doktor akan menentukan pada pemeriksaan awal.

Sekiranya kekurangan udara dan menguap berterusan disebabkan oleh tekanan, anda mungkin perlu berunding dengan psikologi atau pakar neuropatologi yang akan memberitahu anda bagaimana melegakan ketegangan saraf atau menetapkan ubat-ubatan: ubat penenang atau antidepresan.

Rawatan dan pencegahan

Ketika seorang pesakit menemui doktor dengan keluhan: "Saya tidak dapat bernafas sepenuhnya, menguap, apa yang harus saya lakukan?", Pertama-tama dia mengumpulkan sejarah terperinci. Ini menghilangkan penyebab fisiologi kekurangan oksigen..

Sekiranya berat badan berlebihan, rawatannya jelas - pesakit harus dirujuk kepada pakar pemakanan. Tanpa penurunan berat badan yang terkawal, masalahnya tidak dapat diselesaikan..

Sekiranya pemeriksaan menunjukkan penyakit jantung atau saluran pernafasan akut atau kronik, rawatan ditetapkan mengikut protokol. Sudah semestinya perlu mengambil ubat dan, mungkin, prosedur fisioterapeutik.

Pencegahan yang baik dan rawatannya adalah senaman pernafasan. Tetapi dengan penyakit bronkopulmonari, ia hanya boleh dilakukan dengan izin doktor yang menghadiri. Latihan yang dipilih atau dilakukan dengan tidak betul dalam kes ini boleh mencetuskan serangan batuk yang teruk dan memburukkan lagi keadaan umum..

Sangat penting untuk kekal cergas. Walaupun dengan penyakit jantung, ada set latihan khas yang membantu anda pulih lebih cepat dan kembali ke gaya hidup normal. Senaman aerobik sangat bermanfaat - mereka melatih jantung dan mengembangkan paru-paru.

Permainan aktif di udara segar (badminton, tenis, bola keranjang, dll.), Berbasikal, berjalan dengan laju, berenang - bukan sahaja membantu menghilangkan sesak nafas dan memberikan oksigen tambahan, tetapi juga mengencangkan otot, menjadikan anda lebih langsing. Dan walaupun tinggi di pergunungan, anda akan merasa hebat dan menikmati perjalanan, dan tidak mengalami sesak nafas dan menguap yang berterusan.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya udara tidak mencukupi semasa VSD?

Keluhan orang yang menderita dystonia vegetatif mengenai kekurangan udara sering terdengar. Penyakit pseudo, yang dianggap oleh kebanyakan doktor sebagai dystonia, sering disertai dengan panik yang tidak dijangka, ketakutan untuk hidup.

VVD - ada masalah, tidak ada penyakit

  • sesak nafas secara tiba-tiba;
  • sakit kepala;
  • kepekaan cuaca;
  • tekanan pembezaan.

Terdapat gejala lain dari gangguan sistem saraf autonomi. Selalunya dijumpai:

  • sesak atau tekanan di dada, di kawasan jantung;
  • sensasi benjolan di kerongkong;
  • kesukaran bernafas masuk / keluar;
  • takikardia;
  • gegaran anggota badan;
  • pening.

Manifestasi ini adalah ciri bentuk disfungsi autonomi yang biasa - sindrom hiperventilasi paru, disertai dengan serangan panik dengan kekurangan udara. Telah diketahui bahawa 15% orang dewasa di planet ini mengetahui keadaan ini..

Selalunya kekurangan udara disalah anggap sebagai manifestasi penyakit sistem pernafasan. Ini tidak menghairankan, kerana sesuatu yang serupa berlaku dengan asma, bronkitis. Tetapi untuk membezakan perasaan kekurangan oksigen dalam IRR dari keadaan yang mengancam nyawa - kegagalan pernafasan akut - tidak begitu mudah.

Dari semua fungsi tubuh yang tidak sedarkan diri (degupan jantung, rembesan hempedu, peristalsis), hanya pernafasan yang dikendalikan oleh kehendak manusia. Setiap daripada kita dapat menahannya sebentar, melambatkannya atau mula bernafas dengan kerap. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kerja paru-paru dan bronkus diselaraskan secara serentak oleh dua jabatan sistem saraf:

Mengejar nyanyian, bermain instrumen angin, mengembung bola, berusaha menyingkirkan cegukan, masing-masing memerintahkan proses pernafasan secara bebas. Secara tidak sedar, fungsi pernafasan diatur ketika seseorang tertidur atau, santai, berfikir. Nafas menjadi automatik dan tidak ada bahaya mati lemas.

Dalam literatur perubatan, penyakit keturunan yang jarang dijelaskan - sindrom kutukan Undina (sindrom hipoventilasi pusat kongenital). Ia dicirikan oleh kurangnya kawalan autonomi terhadap proses pernafasan, penurunan kepekaan terhadap hipoksia dan hiperkapnia. Pesakit tidak dapat bernafas secara autonomi dan dalam mimpi mungkin mati kerana tercekik. Pada masa ini, perubatan telah membuat kemajuan besar walaupun dalam rawatan patologi seperti itu..

Pemeliharaan pernafasan yang khusus menjadikannya hipersensitif terhadap pengaruh faktor luaran - provokator IRR:

  • keletihan;
  • ketakutan;
  • emosi positif yang cerah;
  • tekanan.

Sensasi seolah-olah tidak cukup udara berkait rapat dengan disfungsi autonomi dan boleh diterbalikkan.

Mengenali penyakit bukanlah satu tugas yang mudah.

Bagaimana reaksi metabolik berlaku dengan betul bergantung pada pertukaran gas yang betul. Menghirup udara, orang menerima sebahagian oksigen, menghembus nafas - mereka mengembalikan karbon dioksida ke persekitaran luaran. Sebilangan kecil disimpan dalam darah, mempengaruhi keseimbangan asid-basa.

  • Dengan kelebihan zat ini, muncul dengan serangan IRR, pergerakan pernafasan menjadi lebih kerap.
  • Kekurangan karbon dioksida (hypocapnia) menyebabkan pernafasan jarang berlaku.

Ciri khas IRR adalah bahawa serangan asma muncul dengan frekuensi tertentu, sebagai akibat pengaruh pada rangsangan jiwa yang sangat aktif. Selalunya terdapat gabungan gejala:

  • Rasa mustahil untuk bernafas dalam-dalam. Ia menjadi lebih kuat apabila seseorang memasuki tempat yang sesak, ruang tertutup. Kadang-kadang pengalaman sebelum peperiksaan, prestasi, percakapan penting memperkuat nafas kosong yang disebut.
  • Sensasi koma di kerongkong, seolah-olah ada halangan pada perjalanan oksigen ke organ pernafasan.
  • Kekejangan dada, mengelakkan nafas penuh.
  • Nafas sekejap (dengan berhenti pendek), disertai oleh ketakutan kematian yang obsesif.
  • Kegigihan berubah menjadi batuk kering yang berterusan untuk jangka masa yang panjang.

Serangan menguap di tengah hari, mendesah dalam yang kerap juga dianggap sebagai gejala gangguan pernafasan yang berasal dari neurotik. Pada masa yang sama mereka boleh menyebabkan rasa tidak selesa di jantung, jangka pendek melompat tekanan darah.

Cara menghilangkan keadaan berbahaya

Dari masa ke masa, gejala dyspeptik berlaku pada orang dengan VSD yang membuat anda berfikir tentang pelbagai penyakit saluran gastrousus. Gejala ketidakseimbangan autonomi menyebabkan ini:

  • serangan mual, muntah;
  • intoleransi terhadap makanan tertentu;
  • sembelit, cirit-birit;
  • sakit perut tanpa sebab;
  • peningkatan kembung perut, kembung perut.

Kadang-kadang dengan VVD, bersamaan dengan kekurangan udara, perasaan bahawa apa yang berlaku di sekitar tidak nyata, sering bimbang, pening, pra-sinkop berlaku. Lebih membingungkan ialah kenaikan suhu (37-37.5 darjah), hidung tersumbat.

Gejala serupa adalah ciri penyakit lain. Selalunya orang yang menghidap asma dan bronkitis mengadu kekurangan oksigen. Dalam senarai penyakit yang serupa dengan VVD, terdapat juga masalah sistem kardiovaskular, endokrin, pencernaan.

Oleh kerana itu, sukar untuk membuktikan bahawa penyebab kesihatan yang buruk adalah dystonia vegetovaskular. Untuk mengecualikan kehadiran patologi serius, yang ditunjukkan oleh perasaan kekurangan udara, perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh, termasuk perundingan:

  • pakar neurologi;
  • ahli endokrinologi;
  • ahli terapi;
  • pakar kardiologi;
  • ahli gastroenterologi.

Hanya dengan menghilangkan keadaan patologi yang mengancam nyawa, dapat diketahui bahawa penyebab sebenar kekurangan udara adalah dystonia autonomi.

Walau bagaimanapun, pesakit yang terbiasa dengan idea untuk mempunyai "penyakit serius" tidak selalu setuju dengan hasil pemeriksaan yang objektif. Mereka enggan memahami, menerima idea bahawa walaupun sesak nafas, mereka secara fizikalnya sihat. Bagaimanapun, kekurangan udara yang timbul akibat IRR adalah selamat.

Cara memulihkan pernafasan - bantuan kecemasan

Apabila gejala hiperventilasi muncul, selain bernafas dalam beg kertas atau plastik, cara lain akan membantu.

  • Untuk menenangkan sesak nafas, bungkus telapak tangan dengan erat di dada (bahagian bawah) dengan tangan anda di depan, di belakang.
  • Tekan pada tulang rusuk sedemikian rupa sehingga mendekatkannya ke tulang belakang.
  • Pastikan dada anda rapat selama 3 minit.

Melakukan senaman khas adalah bahagian penting dalam terapi kerana kekurangan udara. Ini menyiratkan kemasukan, peralihan bertahap untuk bernafas melalui diafragma dan bukannya dada yang biasa. Latihan ini menormalkan komposisi gas darah dan mengurangkan hiperoksia yang disebabkan oleh serangan panik..

Dipercayai bahawa nafas diafragmatik dibuat secara tidak sedar, udara masuk dengan mudah ketika seseorang mengalami emosi positif. Thoracic - sebaliknya, disertai oleh kekurangan udara semasa tekanan.

Penting untuk mematuhi nisbah yang betul antara tempoh inspirasi dan jangka masa tamat (1: 2), sambil menguruskan otot-otot badan. Emosi negatif memendekkan pernafasan, nisbah pergerakan diafragma menjadi 1: 1.

Nafas dalam-dalam yang jarang berlaku lebih disukai daripada nafas yang cetek. Ia membantu mengelakkan hiperventilasi. Semasa latihan, menghilangkan kekurangan udara, perhatikan keadaan berikut:

  • Bilik perlu disiarkan terlebih dahulu, suhu udara harus 15-18 darjah.
  • Mainkan muzik lembut, tenang atau bersenam dalam diam.
  • Biarkan pakaian percuma, selesa untuk melakukan senaman.
  • Mengendalikan kelas, mematuhi jadual yang jelas (pagi, petang).
  • Latih 2 jam selepas makan.
  • Lawati tandas terlebih dahulu untuk mengosongkan usus dan pundi kencing.
  • Sebelum melakukan kompleks kesihatan, dibenarkan minum segelas air.

Setelah terdedah lama kepada sinar matahari, dan juga dalam keadaan keletihan yang melampau, ada baiknya menahan diri dari melakukan gimnastik. Anda boleh memulakannya lebih awal daripada selepas 8 jam.

Dilarang melakukan latihan untuk masalah kesihatan yang serius yang mempengaruhi:

  • jantung, saluran darah (aterosklerosis serebrum, hipertensi arteri yang teruk);
  • paru-paru;
  • organ pembentuk darah.

Anda tidak boleh menggunakan kaedah yang serupa untuk wanita yang mengalami haid, kehamilan, glaukoma.

Cara belajar bernafas dengan betul

Mula melakukan senaman pernafasan yang menghilangkan kekurangan udara, fokus pada kesejahteraan. Pantau degupan jantung anda dengan teliti. Kadang-kadang hidung tersumbat berlaku, menguap, pening bermula. Tidak perlu takut, secara beransur-ansur tubuh menyesuaikan diri.

Kesukaran bernafas dengan VVD diperbetulkan dengan senaman sederhana:

  • Berbaring telentang, setelah menggelapkan bilik.
  • Memejamkan mata, cuba merehatkan otot-otot batang anda selama 5 minit.
  • Dengan menggunakan hipnosis diri, membangkitkan rasa kehangatan yang menyebar ke seluruh badan.
  • Tarik nafas perlahan dengan dada penuh, yang menonjol dinding perut. Pada masa yang sama, udara memenuhi cuping paru-paru bawah, dan dada mengembang lewat.
  • Penyedutan lebih lama daripada pernafasan, udara dikeluarkan oleh perut (dengan penyertaan otot-otot peritoneum), dan kemudian oleh dada. Udara keluar dengan lancar, tanpa tersentak.

Pilihan alternatif adalah menggunakan simulator Frolov, yang merupakan gelas plastik (berisi air) dengan tiub yang menghirup dan menghembuskan nafas. Ini menormalkan nisbah oksigen dan karbon dioksida, menghentikan serangan IRR, yang ditunjukkan oleh kekurangan udara yang akut. Tujuan utama simulator adalah untuk memenuhi udara yang dihirup dengan karbon dioksida, dan mengurangkan jumlah oksigen di dalamnya. Ini secara beransur-ansur membawa kepada peningkatan kemampuan menyesuaikan diri manusia..

Rawatan VSD, disertai dengan serangan kekurangan udara, tidak berkesan sekiranya anda tidak mengetahui punca sebenar masalah tersebut.

Hanya psikoterapi berpengalaman yang dapat membantu mengetahui faktor psiko-trauma yang menyebabkan serangan. Doktor akan menerangkan bagaimana menyingkirkan warisan seperti itu, bukan untuk panik, di mana terdapat masalah dengan aliran udara. Lebih baik tenang dengan segera, kerana dengan sesak nafas VSD dapat disembuhkan tanpa ubat, tetapi hanya dengan penyertaan pesakit.