Glukosa darah, gula darah tinggi

Di dalam tubuh manusia, semua proses metabolik, pertukaran karbohidrat dan lemak saling berkaitan erat, yang mana berlakunya pelbagai penyakit, termasuk peningkatan glukosa dalam darah. Diet yang normal dan sihat, gaya hidup yang sihat, dan kemampuan untuk menahan tekanan adalah kunci untuk kesihatan manusia yang baik. Dan apa yang berlaku dalam beberapa dekad kebelakangan ini?

Menurut para pakar, sejak seratus tahun kebelakangan ini, manusia telah meningkat 20 kali penggunaan bukan sahaja gula, tetapi juga karbohidrat lain yang mudah dicerna. Lebih-lebih lagi, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, keadaan persekitaran kehidupan manusia yang tidak menguntungkan, kekurangan makanan sihat, sederhana dan bukan kimia mempunyai kesan yang besar terhadap kesihatan negara, yang menyebabkan gangguan metabolik bukan hanya pada orang dewasa tetapi juga pada anak-anak.

Cepat atau lambat ini membawa kepada pelanggaran metabolisme lipid, dan juga selalu memuatkan pankreas, yang bergantung kepada pengeluaran hormon insulin. Sejak kecil, orang terbiasa dengan makanan yang tidak dapat anda makan sama sekali - makanan segera, minuman berkarbonat berbahaya dengan bahan tambahan kimia, semua jenis kerepek dan gula-gula, banyak makanan berlemak mewujudkan keadaan untuk pengumpulan jisim lemak dan, sebagai hasilnya, bahkan pada kanak-kanak berumur 10-12 tahun diabetes, yang sebelum ini dianggap sebagai penyakit orang tua. Hari ini lekuk gula darah tinggi dalam populasi meningkat secara mendadak, terutamanya di Eropah dan Amerika Syarikat.

Glukosa darah normal

Telah diketahui bahawa tahap gula dalam darah diatur oleh hormon pankreas - insulin, jika tidak mencukupi atau jika tisu badan tidak memberi tindak balas insulin yang tidak mencukupi, maka penunjuk glukosa darah meningkat. Pertumbuhan penunjuk ini dipengaruhi oleh merokok, tekanan, kekurangan zat makanan. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, standard untuk glukosa darah pada manusia telah disetujui, ketika perut kosong dalam darah kapilari atau seluruh vena, mereka harus berada dalam had berikut yang ditunjukkan dalam jadual, dalam mmol / l:

Umur pesakitPetunjuk tahap glukosa darah normal dari jari, semasa perut kosong
anak dari 2 hari hingga 1 bulan2.8 - 4.4
kanak-kanak di bawah umur 14 tahun3.3 - 5.5
dari 14 tahun dan dewasa3.5-5.5

Dengan bertambahnya usia, kepekaan tisu seseorang terhadap insulin menurun, kerana beberapa reseptor mati dan, sebagai peraturan, berat badan meningkat. Akibatnya, insulin, bahkan dihasilkan secara normal, lebih baik diserap oleh tisu dengan usia dan gula darah meningkat. Dipercayai juga bahawa ketika mengambil darah dari jari atau dari urat, hasilnya turun naik sedikit, sehingga kadar glukosa dalam darah vena sedikit berlebihan, sekitar 12%.

Norma rata-rata darah vena adalah 3.5-6.1, dan dari jari - kapilari 3.5-5.5. Untuk menentukan diagnosis diabetes mellitus - satu kali ujian darah untuk gula tidak mencukupi, anda harus lulus analisis beberapa kali dan membandingkannya dengan kemungkinan gejala pesakit dan pemeriksaan lain.

  • Walau apa pun, jika tahap glukosa dalam darah dari jari adalah dari 5,6 hingga 6,1 mmol / l (dari urat 6.1-7) - ini adalah prediabetes atau gangguan toleransi glukosa
  • Sekiranya dari urat - lebih daripada 7.0 mmol / l, dari jari lebih dari 6.1 - oleh itu, itu adalah diabetes.
  • Sekiranya tahap gula lebih rendah daripada 3.5 - mereka bercakap mengenai hipoglikemia, penyebabnya boleh menjadi fisiologi dan patologi.

Ujian darah untuk gula digunakan sebagai diagnosis penyakit, dan sebagai penilaian keberkesanan terapi dan pampasan untuk diabetes. Dengan kadar glukosa darah puasa atau bahkan tidak lebih dari 10 mmol / l pada siang hari, diabetes mellitus jenis 1 dianggap sebagai pampasan. Untuk diabetes mellitus jenis 2, kriteria untuk menilai pampasan adalah lebih ketat - glukosa darah biasanya tidak lebih dari 6 mmol / l semasa perut kosong, dan tidak lebih daripada 8.25 mmol / l pada waktu petang.

Untuk menukar mmol / L menjadi mg / dL = mmol / L * 18.02 = mg / dL.

Terdapat juga 3 jenis diabetes, yang jarang dikenali, itu adalah diabetes mellitus pankreatogenik.

Tanda-tanda gula darah tinggi

Meter glukosa darah

Sekiranya pesakit mempunyai gejala berikut, seperti:

  • Keletihan, kelemahan, sakit kepala
  • Penurunan berat badan dengan peningkatan selera makan
  • Mulut kering, dahaga berterusan
  • Kencing yang kerap dan banyak, terutamanya ciri - kencing setiap malam
  • Kemunculan lesi pustular pada kulit, bisul yang sukar disembuhkan, bisul, luka dan calar yang tidak lama sembuh
  • Penurunan imuniti secara umum, selsema yang kerap, penurunan prestasi
  • Kemunculan gatal di pangkal paha, di kawasan kemaluan
  • Penglihatan menurun, terutama pada orang berusia lebih dari 50 tahun.

Ini mungkin tanda-tanda gula darah tinggi. Walaupun seseorang hanya mempunyai beberapa gejala yang disenaraikan, ujian glukosa harus dilakukan. Sekiranya pesakit berisiko menghidap diabetes mellitus - kecenderungan keturunan, usia, obesiti, penyakit pankreas, dan lain-lain, maka ujian glukosa darah tunggal pada nilai normal tidak mengecualikan kemungkinan penyakit, kerana diabetes sering kali tidak disedari, tidak simptomatik, beralun.

Ketika menilai tahap glukosa dalam darah, norma-norma yang dianggap mempertimbangkan usia, harus diambil kira bahawa ada hasil positif palsu. Untuk mengesahkan atau membantah diagnosis diabetes pada pesakit yang tidak mempunyai tanda-tanda penyakit, disarankan untuk melakukan ujian tambahan untuk toleransi glukosa, misalnya, ketika sampel darah dengan beban gula dilakukan.

Ujian toleransi glukosa dilakukan sama ada untuk menentukan proses laten diabetes mellitus atau untuk mendiagnosis sindrom malabsorpsi dan hipoglikemia. Sekiranya pesakit menentukan penurunan toleransi glukosa, maka dalam 50% kes ini menyebabkan diabetes selama 10 tahun, dalam 25% keadaannya tidak berubah, pada 25% ia hilang sama sekali.

Ujian toleransi glukosa

Doktor menjalankan ujian untuk menentukan toleransi glukosa. Ini adalah kaedah yang cukup berkesan untuk menentukan gangguan metabolisme karbohidrat yang terpendam dan jelas, pelbagai bentuk diabetes. Dan juga membolehkan anda menjelaskan diagnosis dengan keputusan yang meragukan dari ujian gula darah konvensional. Sangat penting untuk menjalankan diagnostik sedemikian untuk kategori pesakit berikut:

  • Pada orang yang tidak mempunyai tanda-tanda gula darah tinggi, tetapi kadang-kadang mengesan gula dalam air kencing.
  • Bagi orang yang tidak mempunyai gejala klinikal diabetes, tetapi dengan tanda-tanda poliuria - peningkatan jumlah air kencing setiap hari, dengan glukosa darah puasa normal.
  • Gula kencing meningkat pada wanita semasa kehamilan, pada pesakit dengan tirotoksikosis, pada penyakit hati.
  • Orang yang menghidap diabetes tetapi dengan glukosa darah normal dan tidak ada gula dalam air kencing mereka.
  • Orang yang mempunyai kecenderungan genetik, tetapi tanpa tanda-tanda gula darah tinggi.
  • Wanita dan anak-anak mereka yang dilahirkan dengan berat badan lebih tinggi, melebihi 4 kg.
  • Seperti juga pesakit retinopati, neuropati asal tidak diketahui.

Untuk melakukan ujian toleransi glukosa, pesakit pertama kali diambil dengan perut kosong dengan darah kapilari untuk gula, kemudian pesakit minum 75 gram glukosa yang dicairkan dalam teh suam. Bagi kanak-kanak, dos dikira berdasarkan berat 1.75 g / kg berat badan anak. Penentuan toleransi glukosa dilakukan setelah 1 dan 2 jam, banyak doktor menganggap tahap glisemia setelah 1 jam pengambilan glukosa adalah hasil yang paling dipercayai..

Penilaian toleransi glukosa pada orang yang sihat dan pesakit diabetes disajikan dalam jadual, dalam mmol / l.

Markahdarah kapilaridarah terdeoksigenasi
Biasa
Ujian glukosa darah puasa3,5-5,53.5 -6.1
Selepas mengambil glukosa (selepas 2 jam) atau selepas makankurang daripada 7.8kurang daripada 7.8
Prediabetes
Dengan perut kosongdari 5.6 hingga 6.1dari 6.1 hingga 7
Selepas glukosa atau selepas makan7.8-11.17.8-11.1
Diabetes
Dengan perut kosonglebih daripada 6.1lebih daripada 7
Selepas glukosa atau selepas makanlebih 11, 1lebih 11, 1

Kemudian, untuk menentukan keadaan metabolisme karbohidrat, 2 pekali harus dikira:

  • Petunjuk hiperglikemik adalah nisbah tahap glukosa satu jam selepas gula meningkat ke glukosa darah puasa. Norma tidak boleh lebih dari 1.7.
  • Indikator hipoglikemik adalah nisbah glukosa dalam darah dua jam selepas beban glukosa ke ujian darah untuk gula puasa, norma harus kurang dari 1, 3.

Pekali ini harus dikira semestinya, kerana ada kes apabila pesakit tidak menunjukkan kelainan pada nilai mutlak setelah ujian toleransi glukosa, dan nilai salah satu pekali ini lebih tinggi daripada biasa. Dalam kes ini, hasilnya dinilai meragukan, dan orang tersebut berisiko untuk menghidap diabetes lebih lanjut.

Apa itu hemoglobin glikasi?

Sejak tahun 2010, Persatuan Diabetes Amerika secara rasmi telah mengesyorkan penggunaan hemoglobin glikasi untuk diagnosis diabetes yang boleh dipercayai. Ini adalah hemoglobin yang berkaitan dengan glukosa darah. Diukur dalam% jumlah hemoglobin, disebut analisis - tahap hemoglobin HbA1C. Norma adalah sama untuk orang dewasa dan kanak-kanak.

Ujian darah ini dianggap paling dipercayai dan sesuai untuk pesakit dan doktor:

  • darah menderma pada bila-bila masa - tidak semestinya semasa perut kosong
  • cara yang lebih tepat dan senang
  • penggunaan glukosa dan 2 jam menunggu tidak diperlukan
  • hasil analisis ini tidak dipengaruhi oleh ubat-ubatan, kehadiran selsema, jangkitan virus, dan juga tekanan pada pesakit (tekanan dan kehadiran jangkitan di dalam tubuh dapat mempengaruhi ujian gula darah normal)
  • membantu menentukan sama ada pesakit diabetes telah dapat mengawal gula darah dengan jelas dalam 3 bulan terakhir.

Kelemahan analisis HbA1C adalah:

  • analisis yang lebih mahal
  • dengan tahap hormon tiroid yang rendah - hasilnya mungkin terlalu tinggi
  • pada pesakit dengan hemoglobin rendah, dengan anemia - hasilnya diputarbelitkan
  • tidak semua klinik mempunyai ujian yang serupa
  • diasumsikan, tetapi tidak terbukti, bahawa apabila mengambil vitamin E atau C dalam dos tinggi, kadar analisis ini menurun

Gula darah: kadar puasa yang dibenarkan, kaedah pengukuran

Norma gula darah adalah sama untuk lelaki dan wanita. Pelbagai faktor mempengaruhi perubahan pengambilan glukosa. Penyimpangan dari norma ke atas atau ke bawah boleh membawa akibat negatif dan memerlukan pembetulan.

Salah satu proses fisiologi utama dalam badan adalah penyerapan glukosa. Dalam kehidupan sehari-hari, frasa "gula darah" digunakan, sebenarnya, darah mengandung glukosa terlarut - gula sederhana, karbohidrat darah utama. Glukosa memainkan peranan penting dalam proses metabolik, yang mewakili sumber tenaga yang paling universal. Sekali dalam darah dari hati dan usus, ia dibawa dengan aliran darah ke semua sel tubuh dan membekalkan tenaga tisu. Dengan peningkatan glukosa darah, terdapat peningkatan pengeluaran insulin - hormon pankreas. Tindakan insulin adalah dalam proses pemindahan glukosa dari cairan antar sel ke dalam sel dan penggunaannya. Mekanisme pengangkutan glukosa di dalam sel dikaitkan dengan pengaruh insulin pada kebolehtelapan membran sel.

Bahagian glukosa yang tidak digunakan diubah menjadi glikogen, yang menyimpannya untuk membuat depot tenaga di sel hati dan otot. Proses mensintesis glukosa dari sebatian bukan karbohidrat disebut glukoneogenesis. Pecahan glikogen terkumpul kepada glukosa - glikogenolisis. Mengekalkan gula darah adalah salah satu mekanisme utama homeostasis, yang melibatkan hati, tisu ekstrahepatik dan sejumlah hormon (insulin, glukokortikoid, glukagon, steroid, adrenalin).

Dalam badan yang sihat, jumlah glukosa yang diterima dan pecahan tindak balas insulin selalu saling berkaitan..

Hiperglikemia jangka panjang menyebabkan kerosakan teruk pada organ dan sistem akibat gangguan metabolik dan bekalan darah, serta penurunan imuniti yang ketara.

Hasil kekurangan insulin mutlak atau relatif adalah perkembangan diabetes.

Gula darah

Glukosa darah disebut glikemia. Tahap glisemia boleh normal, rendah, atau tinggi. Unit untuk mengukur glukosa adalah milimol seliter (mmol / L). Dalam keadaan normal badan, norma gula darah pada orang dewasa berkisar antara 3.3–5.5 mmol / l.

Tahap gula darah 7.8–11.0 adalah khas untuk prediabetes, peningkatan kadar glukosa lebih dari 11 mmol / l menunjukkan diabetes.

Kadar gula darah puasa adalah sama untuk lelaki dan wanita. Sementara itu, petunjuk norma gula darah yang dibenarkan mungkin berbeza-beza bergantung pada usia: setelah 50 dan 60 tahun, pelanggaran homeostasis sering diperhatikan. Sekiranya kita bercakap tentang wanita hamil, maka kadar gula darah mereka mungkin sedikit berubah setelah makan, sementara itu tetap normal ketika perut kosong. Gula darah yang meningkat semasa kehamilan menunjukkan diabetes kehamilan.

Tahap gula darah pada kanak-kanak berbeza dengan orang dewasa normal. Jadi, pada kanak-kanak di bawah dua tahun, norma gula darah berkisar antara 2,8 hingga 4,4 mmol / l, dari dua hingga enam tahun - dari 3,3 hingga 5 mmol / l, pada anak-anak dari kumpulan usia yang lebih tua adalah 3, 3-5.5 mmol / L.

Tahap gula bergantung kepada apa

Beberapa faktor boleh mempengaruhi perubahan kadar gula:

  • diet
  • latihan fizikal;
  • kenaikan suhu badan;
  • intensiti pengeluaran hormon yang meneutralkan insulin;
  • keupayaan pankreas untuk menghasilkan insulin.

Sumber glukosa darah adalah karbohidrat dalam makanan. Selepas makan, apabila terdapat penyerapan karbohidrat yang dapat dicerna dan pemecahannya, kadar glukosa meningkat, tetapi biasanya kembali normal setelah beberapa jam. Semasa berpuasa, kepekatan gula dalam darah menurun. Sekiranya glukosa darah menurun terlalu banyak, glukagon hormon pankreas dilepaskan, di bawah pengaruh sel hati yang mengubah glikogen menjadi glukosa, dan jumlahnya dalam darah meningkat.

Pesakit diabetes disyorkan untuk menyimpan buku harian kawalan, yang mana Anda dapat mengesan perubahan gula darah untuk jangka waktu tertentu.

Dengan penurunan jumlah glukosa (di bawah 3.0 mmol / L), hipoglikemia didiagnosis, dengan peningkatan (lebih daripada 7 mmol / L) - hiperglikemia.

Hipoglikemia memerlukan kelaparan tenaga sel, termasuk sel otak, fungsi normal tubuh terganggu. Kompleks gejala terbentuk, yang disebut sindrom hipoglikemik:

  • sakit kepala;
  • kelemahan secara tiba-tiba;
  • kelaparan, peningkatan selera makan;
  • takikardia;
  • hiperhidrosis;
  • gementar di anggota badan atau seluruh badan;
  • diplopia (penglihatan berganda);
  • gangguan tingkah laku;
  • kekejangan
  • kehilangan kesedaran.

Faktor-faktor yang menimbulkan hipoglikemia pada orang yang sihat:

  • pemakanan yang buruk, diet yang menyebabkan kekurangan nutrien yang teruk;
  • rejimen minum yang tidak mencukupi;
  • tekanan;
  • keutamaan karbohidrat halus dalam diet;
  • aktiviti fizikal yang sengit;
  • penderaan alkohol
  • pentadbiran intravena sejumlah besar garam.

Hiperglikemia adalah gejala gangguan metabolik dan menunjukkan perkembangan diabetes mellitus atau penyakit lain dari sistem endokrin. Gejala awal hiperglikemia:

  • sakit kepala;
  • peningkatan dahaga;
  • mulut kering
  • kencing kerap;
  • bau aseton dari mulut;
  • gatal-gatal pada kulit dan membran mukus;
  • penurunan ketajaman visual secara progresif, kilatan di depan mata, kehilangan medan visual;
  • kelemahan, peningkatan keletihan, penurunan stamina;
  • masalah dengan tumpuan;
  • penurunan berat badan yang cepat;
  • peningkatan kadar pernafasan;
  • penyembuhan luka dan calar yang perlahan;
  • penurunan kepekaan kaki;
  • kerentanan terhadap penyakit berjangkit.

Hiperglikemia jangka panjang menyebabkan kerosakan teruk pada organ dan sistem akibat gangguan metabolik dan bekalan darah, serta penurunan imuniti yang ketara.

Tahap gula darah dapat diukur di rumah menggunakan alat elektrokimia - meter glukosa darah di rumah..

Menganalisis simptom di atas, doktor menetapkan ujian darah untuk gula.

Kaedah mengukur gula darah

Ujian darah membolehkan anda menentukan gula darah dengan tepat. Petunjuk untuk pelantikan ujian darah untuk gula adalah penyakit dan keadaan berikut:

  • gejala hipo- atau hiperglikemia;
  • kegemukan;
  • masalah penglihatan;
  • iskemia jantung;
  • awal (pada lelaki - sehingga 40 tahun, pada wanita - sehingga 50 tahun) perkembangan hipertensi arteri, angina pectoris, aterosklerosis;
  • penyakit kelenjar tiroid, hati, kelenjar adrenal, kelenjar pituitari;
  • usia tua;
  • tanda-tanda diabetes mellitus atau keadaan pra-diabetes;
  • sejarah diabetes keluarga yang membebankan;
  • disyaki menghidap diabetes. Wanita hamil diuji untuk diabetes kehamilan antara minggu ke-24 dan ke-28 kehamilan.

Juga, ujian gula dilakukan semasa pemeriksaan perubatan pencegahan, termasuk pada anak-anak.

Kaedah makmal utama untuk menentukan tahap gula dalam darah adalah:

  • gula darah puasa - jumlah gula darah ditentukan;
  • ujian toleransi glukosa - membolehkan anda mengenal pasti gangguan metabolisme karbohidrat yang tersembunyi. Ujiannya adalah pengukuran tiga kali ganda kepekatan glukosa pada selang waktu selepas muatan karbohidrat. Biasanya, gula darah harus turun sesuai dengan selang waktu setelah mengambil larutan glukosa. Sekiranya kepekatan gula 8 hingga 11 mmol / L dikesan, analisis kedua mendiagnosis toleransi glukosa pada tisu. Keadaan ini adalah penderita diabetes (prediabetes);
  • penentuan hemoglobin glikasi (gabungan molekul hemoglobin dengan molekul glukosa) - mencerminkan jangka masa dan tahap glisemia, membolehkan anda mengesan diabetes pada peringkat awal. Rata-rata gula darah dianggarkan dalam jangka masa yang panjang (2-3 bulan)..

Pemantauan gula darah secara berkala membantu mengekalkan tahap gula darah yang normal, mengenal pasti tanda-tanda pertama peningkatan glukosa darah dalam masa, dan mencegah komplikasi..

Kajian tambahan untuk menentukan tahap gula dalam darah:

  • kepekatan fruktosamin (sebatian glukosa dan albumin) - membolehkan anda menentukan tahap glisemia pada 14-20 hari sebelumnya. Peningkatan tahap fruktosamin juga dapat menunjukkan perkembangan hipotiroidisme, kegagalan buah pinggang, atau ovari polikistik;
  • ujian darah untuk c-peptida (bahagian protein molekul proinsulin) - digunakan untuk menjelaskan penyebab hipoglikemia atau menilai keberkesanan terapi insulin. Petunjuk ini membolehkan anda menilai rembesan insulin anda sendiri dalam diabetes;
  • tahap laktat (asid laktik) dalam darah - menunjukkan bagaimana tisu tepu dengan oksigen;
  • ujian darah untuk antibodi terhadap insulin - membolehkan anda membezakan antara diabetes jenis 1 dan jenis 2 pada pesakit yang belum menerima rawatan dengan persediaan insulin. Autoantibodi yang dihasilkan oleh tubuh terhadap insulinnya sendiri adalah penanda diabetes jenis 1. Hasil analisis digunakan untuk menyusun rancangan perawatan, serta prognosis perkembangan penyakit pada pasien dengan sejarah keturunan diabetes tipe 1, terutama pada anak-anak.

Bagaimana ujian darah untuk gula

Analisis dilakukan pada waktu pagi, setelah 8-14 jam berpuasa. Sebelum prosedur, anda hanya boleh minum air kosong atau mineral. Sebelum kajian mengecualikan penggunaan ubat-ubatan tertentu, hentikan prosedur rawatan. Dilarang merokok beberapa jam sebelum ujian, minum alkohol selama dua hari. Tidak dianjurkan untuk menganalisis selepas pembedahan, kelahiran anak, dengan penyakit berjangkit, penyakit gastrousus dengan penyerapan glukosa terganggu, hepatitis, sirosis alkoholik hati, pendedahan tekanan, hipotermia, semasa pendarahan haid.

Kadar gula darah puasa adalah sama untuk lelaki dan wanita. Sementara itu, petunjuk norma gula darah yang dibenarkan mungkin berbeza bergantung pada usia: setelah 50 dan 60 tahun, pelanggaran homeostasis sering diperhatikan.

Mengukur gula di rumah

Tahap gula darah dapat diukur di rumah menggunakan alat elektrokimia - meter glukosa darah di rumah. Jalur ujian khas digunakan, di mana setetes darah yang diambil dari jari digunakan. Glukometer moden secara automatik melakukan kawalan kualiti elektronik prosedur pengukuran, mengira masa pengukuran, memberi amaran mengenai kesilapan semasa prosedur.

Pemantauan gula darah secara berkala membantu mengekalkan tahap gula darah yang normal, mengenal pasti tanda-tanda pertama peningkatan glukosa darah dalam masa, dan mencegah komplikasi..

Pesakit diabetes disarankan untuk menyimpan buku harian kawalan, yang mana Anda dapat mengesan perubahan gula darah untuk jangka waktu tertentu, melihat tindak balas tubuh terhadap pemberian insulin, mencatat hubungan antara glukosa darah dan pengambilan makanan, aktiviti fizikal dan faktor lain.

Apakah norma glukosa darah dan bagaimana pengukurannya?

Istilah perubatan seperti glisemia merujuk kepada glukosa darah. Glukosa adalah pemboleh ubah terkawal yang paling penting dalam semua organisma hidup (homeostasis).

Maklumat Peraturan Fisiologi

Kandungan glukosa bergantung pada beberapa proses fisiologi. Tahap glukosa mengatur diri dan boleh turun naik dari tahap yang lebih rendah ke yang lebih tinggi terutamanya setelah makan, ini disebabkan oleh penyerapan usus dan gastrik dari makanan dengan berat molekul rendah atau ketika polisakarida lain dipecah.

Penurunan glukosa diperhatikan semasa katabolisme, terutamanya semasa latihan fizikal, tekanan, dan demam..

Sekiranya kita membincangkan cara lain untuk mengatur glukosa, maka ini termasuk glukoneogenesis dan glikogenolisis. Gluconeogenesis adalah proses pembentukan molekul glisemik dari molekul sebatian organik lain, misalnya, asid laktik, asid amino bebas dan gliserin di hati dan sebahagiannya dalam bahan kortikal buah pinggang. Dengan glikogenolisis, glikogen terkumpul otot rangka dan hati diubah menjadi glukosa kerana beberapa rantai metabolik.

Jumlah glukosa yang berlebihan ditukar menjadi trigliserida atau glikogen untuk menyimpan tenaga. Glukosa adalah sumber tenaga metabolik yang paling penting bagi banyak sel, terutamanya untuk beberapa sel neuron dan sel darah merah, yang secara langsung bergantung pada tahap glukosa. Fungsi otak yang stabil memerlukan glikemia yang cukup stabil..

Beberapa hormon terlibat dalam proses mengatur metabolisme glukosa, seperti insulin, adrenalin (dirembeskan oleh kelenjar adrenal), glukagon (disekresikan oleh pankreas), glukokortikoid, dan juga hormon steroid (dirembes oleh kelenjar adrenal dan gonad).

Apakah peranan glukosa dalam tubuh manusia?

Glukosa adalah gula utama dalam tubuh setiap orang, yang digunakan oleh semua sel tubuh, dan di mana hampir keseluruhan karbohidrat ditukar. Formula kimia untuk glukosa ialah C6 H12 O6. Ia serupa dengan bahan kristal putih dan manis yang boleh larut dalam air dan pelarut organik lain. Norma glukosa dalam darah manusia adalah 3.3-5.5 mmol / l (60-100 mg%).

Di dalam tubuh manusia, glukosa adalah sumber tenaga utama, norma glukosa dalam darah adalah:

  • Kanak-kanak di bawah 16 tahun - 3,33 - 5,55 mmol / l;
  • Orang 16 - 50 - 3.89 - 5.83 mmol / L;
  • Warga emas dari 50 tahun - 6.38 mmol / l.

Bagaimana glisemia optimum untuk kehidupan yang dikekalkan??

Walaupun kadar pengambilan dan penyerapan glukosa berubah-ubah dengan ketara pada siang hari, tahapnya biasanya tidak melebihi 8.0 dan tidak menurun hingga kurang dari 3.5 mmol / l.

Hampir sejurus selepas makan, glisemia darah meningkat, kerana gula yang terdapat dalam makanan mula diserap dari usus. Hampir semua sel badan menyerap glukosa untuk memenuhi keperluan tenaga mereka. Mitosit dan sel hati dapat mengumpulkan glukosa berlebihan dengan kedok molekul glikogen. Di antara waktu makan, kadar gula menurun, dan ia digerakkan dari depot.Ini adalah ciri tubuh yang agak penting untuk mengekalkan kepekatan minimum dalam darah..

Maklumat mengenai kaedah mengukur glisemia

Seperti yang ditunjukkan oleh amalan klinikal, terdapat dua cara berkesan untuk mengukur glukosa darah:

  • glisemia puasa - penentuan kepekatan glukosa setelah 8 jam kelaparan;
  • ujian toleransi glukosa - penentuan tiga kali ganda kepekatan gula darah dengan selang 30 minit selepas muatan karbohidrat.

Sekiranya terdapat keadaan tertentu, misalnya diabetes mellitus, pemantauan berterusan terhadap perubahan jumlah gula dalam darah dilakukan, yang dilakukan oleh pesakit sendiri menggunakan glukometer mudah alih.

Maklumat mengenai menentukan jumlah glukosa dalam darah dan plasma

Menyiapkan pesakit sebelum melakukan ujian:

Ujian glukosa darah biasanya dilakukan pada waktu perut kosong, pesakit dilarang makan makanan 12 jam sebelum waktu pendermaan darah. Selain itu, biasanya tidak ada arahan khusus untuk pesakit..

Masa yang optimum untuk mengambil darah untuk analisis

Oleh kerana kepekatan gula dalam darah pada siang hari sangat berubah-ubah, ia rendah secara optimum - pada waktu pagi ketika perut kosong, tahap tinggi diperhatikan sejam selepas makan,
Untuk menafsirkan hasil dengan tepat ke arah analisis, tarikh dan masa ujian darah harus ditunjukkan.

Maklumat mengenai peraturan penyediaan sampel

Kira-kira 2 ml darah dari urat dimasukkan ke dalam tabung uji khas yang mengandungi natrium fluorida (pengawet glukosa) dan antikoagulan (kalium oksalat).

Natrium fluorida adalah racun enzim, yang tugasnya adalah mencegah glikolisis secara efektif pada sel darah merah, ini memungkinkan Anda untuk mengekalkan kepekatan glikemia yang ada dalam darah. Kalium osalat menghalang pembekuan darah. Mencampurkan darah dengan reagen ini dilakukan dengan berhati-hati, dengan memutar tiub dengan teliti.

Glikemia dapat diukur secara langsung dalam plasma dan seluruh darah..

Perlu diambil kira fakta bahawa kadar gula darah dalam plasma darah sekitar 10-15% lebih tinggi dibandingkan dengan darah utuh.

Istilah berikut digunakan untuk menafsirkan hasilnya:

  • normoglikemia menunjukkan tahap glukosa normal dalam darah;
  • hipoglikemia - penurunan jumlah gula dalam plasma darah;
  • hiperglikemia dianggap peningkatan glukosa.

Petunjuk kritikal adalah petunjuk 2.2 mmol / L, serta 25.0 mmol / L.

Maklumat mengenai penyebab perubahan patologi dalam glikemia darah

Peningkatan kepekatan glukosa:

  • hiperglikemia dianggap sebagai gejala klinikal yang menunjukkan peningkatan kepekatannya dalam serum dibandingkan dengan nilai normal.

Hiperglikemia dapat menunjukkan adanya keadaan seperti: gangguan endokrin, pankreatitis akut dan kronik, diabetes mellitus, penyakit ginjal dan hati kronik, proses tumor di pankreas, neoplasma dan kecederaan otak, strok, infark miokard, sawan epilepsi.

Perubahan patologi dalam glisemia hampir selalu disebabkan oleh kekurangan atau rembesan berlebihan salah satu hormon yang terlibat dalam pengaturan proses ini. Penyebab hiperglikemia yang paling penting adalah diabetes. Kehadiran hiperglikemia kronik, yang berterusan tanpa mengira keadaan pesakit, paling sering diperhatikan pada diabetes mellitus dan sebenarnya adalah ciri utama penyakit ini.

Kehadiran episod hiperglikemia akut tanpa sebab yang jelas dapat menunjukkan manifestasi diabetes atau kecenderungannya. Bentuk hiperglikemia ini adalah hasil daripada rembesan insulin yang tidak mencukupi..

Kepekatan glukosa rendah:

  • hipoglikemia dianggap sebagai proses patologi yang dicirikan oleh penurunan gula darah kurang dari 3,5 mmol / l., akibatnya terdapat sindrom hipoglikemik.

Keadaan ini adalah tanda ciri hipotiroidisme, adenoma, hiperplasia, barah kelenjar adrenal, barah pankreas dan perut, hepatitis, sirosis, barah hati, penyakit CNS - meningitis, ensefalitis. Selain itu, kepekatan glukosa menurun dengan keracunan alkohol, serta dengan pengambilan ubat tertentu yang berlebihan.

Gula Darah Manusia: Kadar Umur

Indeks hipoglikemik mempengaruhi kerja sebahagian besar organ dan sistem tubuh manusia: dari proses intraselular hingga fungsi otak. Ini menjelaskan kepentingan memantau penunjuk ini. Menentukan norma gula darah membolehkan anda mengenal pasti penyimpangan tahap glukosa pada wanita dan lelaki, sehingga anda dapat tepat waktu mendiagnosis patologi berbahaya seperti diabetes. Keseimbangan glisemik pada orang yang berbeza mungkin berbeza, kerana bergantung pada banyak petunjuk, termasuk usia.

Apa itu gula darah

Semasa pengambilan darah, bukan jumlah gula yang ditentukan, tetapi kepekatan glukosa, yang merupakan bahan tenaga yang ideal untuk tubuh. Bahan ini memberikan fungsi pelbagai tisu dan organ, glukosa sangat penting untuk otak, yang bukan pengganti karbohidrat jenis ini. Kekurangan gula (hipoglikemia) menyebabkan pengambilan lemak oleh badan. Hasil daripada pemecahan karbohidrat, badan keton terbentuk, yang menimbulkan bahaya serius bagi seluruh tubuh manusia, tetapi terutama bagi otak.

Glukosa memasuki badan akibat memakan makanan dan sebilangan besarnya terlibat dalam kerja aktif organ dan sistem. Sebilangan kecil karbohidrat disimpan di hati sebagai glikogen. Dengan kekurangan komponen ini, tubuh mula menghasilkan hormon khas, di bawah pengaruh pelbagai reaksi kimia dicetuskan dan glikogen ditukar menjadi glukosa. Hormon insulin yang dikeluarkan oleh pankreas adalah hormon utama yang menjaga gula tetap normal..

Gula darah

Faktor penting yang, melalui kajian khas, membantu mengenal pasti pelbagai penyakit yang berlainan atau mencegah perkembangannya, adalah norma gula darah. Ujian makmal dilakukan dengan adanya petunjuk seperti:

  • kerap mendesak untuk mengosongkan pundi kencing;
  • kelesuan, apatis, mengantuk;
  • mata kabur;
  • peningkatan dahaga;
  • penurunan fungsi ereksi;
  • kesemutan, kebas anggota badan.

Gejala diabetes yang disenaraikan juga dapat menunjukkan keadaan pra-diabetes. Untuk mengelakkan perkembangan penyakit berbahaya, wajib menderma darah secara berkala untuk menentukan tahap glisemik. Gula diukur menggunakan alat khas - glukometer, yang dapat digunakan dengan mudah di rumah. Sebagai contoh, meter glukosa darah OneTouch Select® Plus yang baru. Ia mempunyai menu sederhana dalam ketepatan pengukuran Rusia dan tinggi. Terima kasih kepada petunjuk warna, segera jelas sama ada glukosa tinggi atau rendah, atau jika berada dalam julat sasaran, ciri ini membantu anda membuat keputusan cepat mengenai apa yang harus dilakukan selanjutnya. Kesannya, pengurusan diabetes menjadi lebih berkesan..

Darah disyorkan untuk diambil pada waktu perut kosong pada waktu pagi, ketika pengambilan makanan belum mempengaruhi kadar gula. Pengukuran dengan glukometer tidak dilakukan setelah mengambil ubat (sekurang-kurangnya 8 jam harus berlalu).

Kadar gula darah ditentukan dengan melakukan pengukuran beberapa kali selama beberapa hari berturut-turut. Oleh itu, anda dapat mengesan turun naik indeks glukosa: jika tidak signifikan, maka tidak ada yang perlu dibimbangkan, tetapi jurang yang besar menunjukkan adanya proses patologi yang serius di dalam badan. Walaupun begitu, turun naik had norma tidak selalu menunjukkan diabetes, tetapi mungkin menunjukkan gangguan lain, yang hanya dapat didiagnosis oleh pakar..

Piawaian glukosa darah rasmi adalah dari 3.3 hingga 5.5 milimol seliter. Gula yang meningkat, sebagai peraturan, menunjukkan prediabetes. Tahap glukosa diukur sebelum sarapan, jika tidak, indikatornya tidak boleh dipercayai. Dalam keadaan pra-diabetes, jumlah gula pada seseorang berbeza dalam lingkungan 5,5-7 mmol. Pada pesakit diabetes dan orang yang berada di ambang perkembangan penyakit, glikometer menunjukkan 7 hingga 11 mmol (dengan diabetes jenis 2, penunjuk ini mungkin lebih tinggi). Sekiranya gula lebih rendah daripada 3.3 mmol, maka pesakit mempunyai hipoglikemia.

Kadar glukosa manusia

Ramai orang, setelah mengetahui gula darah mereka 6.0 mmol / L atau lebih tinggi, panik, keliru percaya bahawa mereka telah mula menghidap diabetes. Sebenarnya, jika anda menderma darah dari jari ke perut kosong, maka kadar gula 5,6-6,6 mmol / l tidak bermaksud permulaan diabetes, tetapi hanya menunjukkan pelanggaran kepekaan insulin atau toleransi glukosa. Doktor mendiagnosis diabetes dengan indikator di atas 6,7 mmol / L ketika perut kosong, dan jika analisis diambil setelah makan, maka tahap 5,6 - 6,6 mmol / L dianggap normal.

Tahap gula 3.6-5.8 mmol / L adalah normal bagi orang yang sihat dalam usia bekerja. Sekiranya tahap gula dalam darah yang didermakan untuk perut kosong berada dalam lingkungan 6.1-6.7 mmol / l, maka ini menunjukkan bahawa pada masa akan datang anda perlu mengubah gaya hidup biasa anda. Untuk mengelakkan kenaikan gula darah mulai sekarang, anda pasti perlu makan dengan betul, luangkan lebih banyak masa untuk berehat, bersenam sekurang-kurangnya 30 minit sehari dan mengekalkan berat badan yang optimum.

Norma gula darah pada kanak-kanak di bawah umur lima tahun berbeza dengan norma gula pada orang dewasa. Pada kanak-kanak di bawah usia satu tahun, tahap gula darah 2,8-4,4 mmol / L dianggap normal, dari satu tahun hingga lima tahun - 3,3-5,0 mmol / L. Pada kanak-kanak berumur lebih dari lima tahun, norma gula darah hampir sama seperti pada orang dewasa. Sekiranya kanak-kanak mempunyai indikator di atas 6.1 mmol / l, maka perlu melakukan ujian semula dan menghilangkan risiko timbulnya diabetes.

Setakat ini, tidak ada kaedah dan ubat untuk menyembuhkan diabetes, kerana sains belum tahu bagaimana memulihkan atau mengganti sel yang bertanggungjawab untuk pengeluaran insulin, hormon yang dihasilkan di pankreas dan menurunkan gula darah. Dalam kes pengeluaran insulin yang terganggu, diabetes jenis pertama berkembang di dalam badan, dan pada diabetes jenis kedua, insulin dihasilkan secara normal, tetapi tubuh tidak tahu bagaimana menggunakannya dengan betul.

Di dalam badan, insulin membantu gula masuk dari darah ke dalam sel, sama seperti kunci yang membantu kita membuka kunci pintu dan masuk ke rumah. Apabila pengeluaran insulin terganggu, kekurangan berlaku dan gula tetap ada di dalam darah, tetapi gula tidak dapat masuk ke dalam sel dan mereka kelaparan. Oleh itu, pesakit dengan diabetes jenis pertama selalu mengalami rasa lapar. Dia tidak kenyang walaupun selepas makan. Untuk menghilangkan rasa lapar dan membantu gula masuk ke dalam sel, dia harus terus menyuntik insulin.

Tidak ada pencegahan diabetes mellitus jenis pertama, iaitu, seseorang itu sendiri tidak dapat melakukan apa-apa sehingga dia tidak menghidap diabetes. Tetapi jika anda telah didiagnosis menghidap diabetes mellitus jenis 1 atau jika keluarga anda mempunyai saudara-mara yang menderita penyakit ini, cubalah marah anak anda sejak lahir. Dibuktikan bahawa risiko diabetes mellitus pada kanak-kanak dengan imuniti yang lemah berkali-kali lebih tinggi daripada pada kanak-kanak yang bermain sukan dan jarang mengalami selesema.

Pada diabetes jenis kedua di pankreas, jumlah insulin yang normal dihasilkan, tetapi tidak mencukupi untuk mengekalkan kadar gula darah normal. Dalam 96%, ini disebabkan oleh fakta bahawa seseorang kerap makan berlebihan dan berat badan berlebihan. Jenis diabetes yang kedua dapat dicegah sekiranya pencegahannya dilakukan tepat pada waktunya. Sekiranya salah seorang ibu bapa atau saudara-mara menderita diabetes jenis 2, pastikan anak itu tidak mengalami kegemukan.

Dari usia 10 tahun, periksa gula darah anak anda secara berkala, kerana sejak kebelakangan ini, diabetes jenis 2 menjadi sangat muda, dan hari ini sering didiagnosis pada kanak-kanak yang berumur lebih tua.

Ujian darah untuk gula dilakukan semasa perut kosong, iaitu selama 8-10 jam sebelum memberikannya, anda tidak boleh minum atau makan apa-apa. Sekiranya anda minum teh atau makan makanan sebelum mengambil ujian darah, maka bacaan gula akan lebih tinggi daripada biasa. Selain itu, penyakit berjangkit dan tekanan yang baru ditularkan dapat mempengaruhi ketepatan hasilnya. Oleh itu, sebaik sahaja penyakit ini, lebih baik tidak menderma darah untuk gula, dan anda harus tidur lena sebelum analisis.

Gejala diabetes yang pertama adalah rasa dahaga yang berterusan, kerap membuang air kecil dan keletihan. Sebabnya adalah bahawa tahap gula dalam darah adalah kandungan glukosa di dalamnya, yang memberikan tenaga kepada semua organ dan tisu. Dengan peningkatan gula dalam darah, buah pinggang kita berusaha mengeluarkannya dari badan dan mula mengeluarkannya dalam air kencing. Tetapi gula dapat dikeluarkan dari badan hanya dengan cairan di mana ia dilarutkan. Oleh itu, bersama dengan gula yang dikeluarkan dalam air kencing, sejumlah air meninggalkan badan dan seseorang mengalami rasa haus yang berterusan.

Semakin banyak gula diekskresikan dalam air kencing, semakin banyak cecair yang dikeluarkan dari badan, semakin kurang sel-sel tenaga, akibatnya seseorang ingin minum, tidur dan makan secara berterusan.

Dengan peningkatan gula darah yang kuat, gejala penyakit meningkat: badan keton meningkat dalam darah, yang menyebabkan dehidrasi teruk dan penurunan tekanan darah. Apabila tahap gula lebih besar daripada 33 mmol / L, koma hiperglikemik boleh berlaku, dan dengan nilai di atas 55 mmol / L, koma hipermolar berkembang. Komplikasi koma ini sangat serius - dari kegagalan buah pinggang akut hingga trombosis urat dalam. Dengan koma hipersmolar, kematian mencapai 50%.

Gula darah biasa

Salah satu kaedah makmal utama untuk mendiagnosis keadaan badan adalah pemeriksaan mikroskopik darah. Di antara petunjuk lain, analisis tahap glisemia menempati tempat yang penting: penunjuk digital mengenai kepekatan glukosa dalam darah. Penilaian hasil dilakukan dengan membandingkan hasil yang diperoleh dalam kajian, dengan nilai rujukan - rata-rata standard gula darah yang digunakan dalam perubatan makmal.

Mengenai glukosa

Glukosa menyuburkan sel-sel otak, serat saraf, alat otot, epidermis (kulit), dan lain-lain, adalah sumber tenaga utama untuk mengekalkan fungsi penting tubuh manusia. Ini adalah monosakarida yang terbentuk dari karbohidrat dan asid amino semasa pemecahan makanan menjadi nutrien penyusun dan bahan lain dan penapaian (pemprosesan oleh enzim).

Setelah glukosa dilepaskan, sebahagian besarnya diserap ke dalam darah dan dihantar ke sel-sel badan dengan bantuan insulin (hormon rembesan pankreas). Hati mengubah sisa monosakarida menjadi glikagon berat molekul tinggi, cadangan karbohidrat. Dengan penghasilan insulin sepenuhnya oleh pankreas dan penggunaan hormon secara rasional oleh sel-sel tubuh, tahap glukosa darah tetap normal, stabil sehubungan dengan homeostasis (persekitaran dalaman badan tetap berterusan).

Sekiranya tidak ada kelainan, jumlah glukosa yang dihasilkan diimbangi sepenuhnya oleh penggunaan tenaga. Penyimpangan indeks gula dari norma ke atas disebut hiperglikemia, ke bawah - hipoglikemia. Kesan langsung pada tahap glukosa adalah:

  • Umur.
  • Pemakanan.
  • Keadaan neuropsikologi.
  • Berat badan.
  • Aktiviti fizikal.
  • Cara kerja dan rehat.
  • Kehadiran ketagihan.
  • Penyakit kronik.
  • Kehamilan dan menopaus pada wanita.
  • Dadah Yang Digunakan.
  • Gangguan kesihatan psikosomatik sementara.

Gula darah yang tidak normal menunjukkan pelanggaran dalam proses metabolik dan sintesis hormon.

Bagaimana dan kapan untuk memeriksa penunjuk

Mikroskopi darah rutin untuk glisemia pada orang dewasa dilakukan sebagai sebahagian daripada pemeriksaan klinikal (setiap tiga tahun). Dengan diabetes mellitus yang didiagnosis, pesakit secara berkala menderma darah untuk ujian makmal di institusi perubatan, sementara mereka memantau jumlah gula mereka secara bebas menggunakan glukometer mudah alih.

Pada wanita, turun naik glukosa mungkin berkaitan dengan perubahan status hormon. Dalam tempoh perinatal, gula ditentukan pada setiap pemeriksaan (sekali per trimester) untuk mencegah kemungkinan perkembangan GDM (diabetes mellitus kehamilan). Semasa menopaus, glisemia mesti dikawal setiap tahun atau dengan kesejahteraan. Kanak-kanak dengan kecenderungan keturunan untuk diabetes disyorkan untuk melakukan analisis sekurang-kurangnya sekali setahun.

Petunjuk lain untuk kajian ini:

  • Berat badan berlebihan.
  • Penurunan prestasi, mengantuk.
  • Haus kekal.
  • Kemerosotan kesihatan ketika mengubah diet (diet).

Kaedah dan peraturan untuk pengambilan darah

Ujian gula darah asas di makmal diambil dari jari atau urat. Pada bayi baru lahir, pengumpulan cecair biologi (darah) boleh dibuat dari tumit. Jumlah darah vena mungkin sedikit berbeza (meningkat sebanyak 12%). Ini tidak berlaku untuk manifestasi patologi dan diambil kira semasa membandingkan dengan nilai rujukan.

Terlepas dari komposisinya, makanan apa pun yang masuk ke dalam tubuh memberikan dorongan untuk melepaskan glukosa ke dalam darah. Oleh itu, petunjuk objektif gula dicatat hanya semasa perut kosong. Di samping itu, pada malam kajian, disarankan untuk mematuhi arahan perubatan:

  • Jangan makan karbohidrat cepat untuk makan malam (gula-gula dan gula-gula lain).
  • Menolak pengambilan ubat (kecuali penting).
  • Kurangkan aktiviti fizikal, tinggalkan latihan sukan.

Tiga hari sebelum analisis, tidak boleh ada minuman beralkohol dalam diet. Pada waktu pagi anda tidak boleh bersarapan, lakukan kebersihan mulut (ubat gigi sering ditambah dengan komponen gula), kunyah.

Glisemia Puasa

Pengukuran gula makmal diukur dalam milimol seliter (mmol / L). Di beberapa negara, nilai miligram per desiliter diterima. Dari segi 1 mmol / l sama dengan 18 mg / dl. Mengikut jantina, nilai glukosa adalah sama untuk lelaki dan wanita (menopaus dan kehamilan adalah pengecualian).

Petunjuk meningkat selepas 60 tahun. Ini disebabkan oleh penurunan kepekaan (sensitiviti) tisu badan yang berkaitan dengan usia terhadap hormon endogen insulin. Pada orang dewasa yang sihat, had normatif atas ditunjukkan oleh angka 5.5 mmol / L, yang lebih rendah - 3.3 mmol / L. Pilihan yang ideal adalah petunjuk yang sesuai dengan kerangka dari 4.2 hingga 4.6.

Pada orang dewasa, dengan nilai gula puasa 5,7 hingga 6,7 ​​mmol / L, prediabetes didiagnosis. Keadaan ini dicirikan oleh risiko tinggi menghidap diabetes mellitus, tetapi dengan diagnosis tepat pada masanya dan terapi yang mencukupi dapat dibalikkan. Orang yang menghidap diabetes mempunyai hiperglikemia yang stabil. Dalam kes ini, nilai gula adalah kriteria yang menentukan tahap penyakit:

  • Pampasan (ringan atau garis dasar).
  • Subkompensasi (sederhana).
  • Tidak mendapat pampasan (berat atau terminal).

Tidak kira berapa unit hasil analisis awal melebihi norma, mikroskopi berulang harus ditentukan. Sekiranya terdapat kelebihan nilai glukosa yang berterusan, pesakit menjalani beberapa ujian tambahan.

Jumlah darah selepas makan dan kadar normal

Sepanjang sehari, komposisi darah berubah beberapa kali bergantung kepada aktiviti fizikal, kuantiti dan kualiti makanan yang dimakan, tekanan emosi, dan lain-lain. Ujian darah untuk gula selepas makan membolehkan anda menilai kestabilan metabolisme karbohidrat dalam badan. Untuk mendapatkan data yang tidak berat sebelah, pengambilan sampel biofluida (darah) dilakukan empat kali: sekali pada waktu perut kosong dan tiga kali selepas makan (dengan selang satu jam antara rawatan). Tahap glukosa maksimum diperhatikan selepas 60 minit. selepas makan.

Nilai normal (pada orang dewasa) ialah 8.9 mmol / L (versi kanak-kanak adalah sekitar 8.0 mmol / L). Hasil optimum untuk menilai proses metabolik dicatat semasa penilaian semula (dengan selang dua jam). Nilai rujukan glisemia ialah 7,7 - 7,8 mmol / L. Selepas 3 jam, gula akan kembali ke nilai asalnya (puasa normal).

Masa pesakitSebelum makanDalam masa sejam2 jam3 jam kemudian
Badan yang sihat3.3–5.5hingga 8.97.7–7.8Hingga 5.7
Diabetes jenis 17.8–9hingga 11.0hingga 10.0Tidak lebih daripada 9.0
2 jenis penyakit7.8–9hingga 9.08.5-8.9Tidak lebih tinggi daripada 7.5

Sebagai rujukan: Dalam tubuh wanita, proses pembentukan, penyerapan dan pengambilan glukosa lebih cepat daripada pada lelaki. Oleh itu, ketagihan terhadap gula-gula lebih bersifat wanita.

Norma dan penyimpangan

Dengan hiperglikemia berterusan, adalah perlu untuk mengetahui penyebab penyimpangan hasilnya. Yang paling biasa adalah diabetes mellitus (prediabetes). Kadang-kadang, ada sebab lain kadar gula tidak stabil. Untuk diagnostik lanjutan, ujian makmal tambahan ditetapkan untuk pesakit: GTT (ujian toleransi glukosa), analisis HbA1C (penilaian kuantitatif hemoglobin glikosilasi).

Ujian toleransi glukosa

Ujian adalah ujian darah dua langkah. Pada mulanya, pengambilan biofluida dilakukan semasa perut kosong. Mengambil darah berulang kali 2 jam selepas "beban glukosa." Glukosa (dalam jumlah 75 g) dilarutkan dalam air (200 ml) bertindak sebagai komponen beban. Pesakit minum cecair setelah analisis pertama.

Menggunakan ujian toleransi glukosa menentukan kemampuan sel-sel badan untuk menyerap glukosa. Ujian adalah wajib bagi wanita dalam tempoh perinatal dan bagi pesakit berusia 30+ yang mempunyai diabetes yang tidak bergantung kepada insulin. Gangguan toleransi glukosa adalah keadaan prediabetes.

Data DiagnostikBiasaPrediabetesSD
Sebelum makan6.2
Selepas memuatkan7.8–11.0> 11.1

Dalam kes-kes yang kompleks, pengambilan sampel darah dilakukan setiap 30 minit. Menurut data yang diperoleh, kurva gula disusun dan dianalisis..

Jumlah hemoglobin glikosilasi (HbA1C) dalam darah

Hemoglobin glycosylated (glycated) adalah sebatian glukosa dan hemoglobin yang berterusan (komponen protein sel darah merah). Ia terbentuk di dalam darah semasa penyambungan monosakarida ke protein, dan berlangsung tanpa penyertaan enzim (glikosilasi bukan enzimatik). Hemoglobin tidak mengubah strukturnya di dalam sel darah merah selama 4 bulan. Analisis HbA1C menentukan kandungan glukosa retrospektif, iaitu kualiti metabolisme karbohidrat selama 120 hari terakhir dianalisis.

Hemoglobin glikated diukur sebagai peratusan. Pada kanak-kanak yang sihat di bawah usia 14 tahun, norma HbA1C tidak melebihi 6%. Penyimpangan lebih daripada satu (7%) bermaksud kemungkinan tinggi menghidap diabetes. Biasa pada usia untuk orang dewasa:

  • Hingga 40 tahun - kurang dari 6.5%, toleransi 6.5-7.0, dengan nilai> 7.0% diabetes ditentukan.
  • Lebih tua dari 40 - kurang dari 7.0%, nilai sempadan adalah 7.0–7.5, kelebihan norma yang tidak dapat diterima - 7.5%.
  • Kumpulan umur 65+ - kurang dari 7.5%, nilai marginal 7.5-8.0, diabetes didiagnosis dengan hasil> 8.0%.

Bagi pesakit diabetes, analisis HbA1C adalah kaedah untuk mengawal penyakit, menilai risiko mengalami komplikasi, dan memeriksa keberkesanan terapi. Petunjuk normal dan tidak normal untuk pesakit diabetes ditunjukkan dalam jadual.

Pembezaan jenis diabetes

Hasil kajian yang terlalu tinggi adalah petunjuk untuk ujian darah untuk bilangan antibodi terhadap glutamat decarboxylase (antibodi GAD). Analisis dilakukan untuk membezakan jenis diabetes. Orang yang sihat mengekalkan tahap antibodi GAD tertentu. Norma yang dibenarkan adalah 1.0 u / ml. Apabila kandungan terlampau, ujian dianggap positif, iaitu diabetes jenis 1 ditentukan.

Penyebab utama glikemia tidak stabil

Apabila hasil analisis tidak sesuai dengan piawaian, ia didiagnosis:

  • Hiperglikemia (lebih daripada 5.5 mmol / L semasa perut kosong).
  • Hipoglikemia (kurang daripada 3.3 mmol / L sebelum makan).

Sebab utama kepekatan glukosa meningkat adalah diabetes. Penurunan kadar gula di bawah tahap yang ditetapkan pada penderita diabetes terjadi disebabkan oleh pelanggaran rejimen rawatan atau kelebihan dos insulin yang ditetapkan (ubat penurun gula). Faktor-faktor berikut dikenal pasti yang mempengaruhi perubahan kandungan glukosa:

HiperglikemiaHipoglikemia
Penyakit pankreas kronik, barah laten, hipertiroidisme (peningkatan pengeluaran hormon tiroid), rawatan yang tidak betul dengan ubat-ubatan yang mengandungi hormon, aterosklerosis vaskular, hipertensi tahap 2 dan 3, alkoholisme kronik, berlebihan fizikal biasa, banyak gula-gula dalam diet, kekurangan vitamin dan mineral bahan, kesusahan (ketidakselesaan psiko-emosi berterusan), kegemukan.Kelaparan yang berpanjangan, kejutan saraf secara tiba-tiba, insulinoma pendam atau didiagnosis (tumor aktif pankreas yang menghasilkan jumlah insulin yang berlebihan), aktiviti fizikal melebihi kemungkinan, dekompensasi alat ginjal, patologi hati pada tahap dekompensasi, alkohol teruk atau mabuk dadah, ketegangan mental.

Untuk menentukan sebab apa yang mempengaruhi perubahan komposisi darah, perlu menjalani pemeriksaan perubatan yang lengkap.

Ringkasan

Ujian gula darah adalah petunjuk metabolisme dan kerja endogen pankreas dalam penghasilan insulin. Melanggar keseimbangan karbohidrat dan sintesis hormon, hipoglikemia (penurunan penunjuk gula) atau hiperglikemia (gula darah tinggi) berkembang. Untuk menentukan tahap glukosa, diagnostik asas dan lanjutan dilakukan..

Pilihan kedua merangkumi: ujian toleransi glukosa dan analisis tahap hemoglobin glikasi. Untuk kajian, darah vena atau kapilari diambil. Syarat utama untuk mendapatkan hasil objektif adalah penyampaian analisis semasa perut kosong. Kadar glukosa dalam darah adalah 3.3-5.5 milimol seliter. Pada orang tua, tanda aras tidak jauh lebih tinggi..

Lebihan tahap glukosa yang sedikit tetapi stabil didefinisikan sebagai prediabetes - perubahan yang boleh dibalikkan dalam proses biologi dalam badan. Bagi pesakit diabetes, terdapat nilai rujukan gula yang berasingan yang menentukan tahap penyakit ini. Tahap glukosa yang tidak stabil adalah petunjuk kegagalan proses metabolik dan hormon. Untuk mendiagnosis penyebab sebenar glisemia tidak stabil, pemeriksaan makmal dan perkakasan tambahan diperlukan.