Sesak nafas pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak, terdapat banyak penyakit yang menyebabkan munculnya pernafasan yang cepat. Dyspnea pada kanak-kanak boleh berbahaya dan memerlukan pemantauan wajib.

Apa ini?

Sepanjang hidup mereka, setiap orang mengalami pernafasan yang cepat. Ia boleh berlaku akibat pelbagai sebab fisiologi, serta pelbagai penyakit.

Dyspnea pada kanak-kanak adalah keadaan yang disertai dengan peningkatan kadar pernafasan melebihi norma usia. Keparahannya bergantung pada banyak faktor sumber dan ditetapkan secara individu.

Pernafasan luaran dinilai menggunakan kriteria khas - kadar pernafasan seminit. Ia ditakrifkan secara sederhana. Untuk mengetahui frekuensi pergerakan pernafasan seminit, cukup untuk menghitung berapa banyak nafas yang diambil oleh seorang anak dalam 60 saat. Ini akan dianggap sebagai nilai yang diinginkan..

Kadar pernafasan - nilainya tidak tetap dan bergantung pada usia. Terdapat jadual khas yang menunjukkan nilai normal penunjuk ini pada kanak-kanak yang berumur berbeza. Bayi yang baru lahir bernafas lebih kerap daripada bayi yang lebih tua. Ini disebabkan oleh ukuran paru-paru yang kecil dan keupayaan tisu paru-paru yang agak kecil.

Bayi pada tahun pertama kehidupannya bernafas pada frekuensi sekitar 35-35 nafas seminit. Pada usia tiga tahun, kanak-kanak bernafas sedikit - 25-30 kali dalam 60 saat. Kanak-kanak boleh bernafas pada frekuensi sekitar 20-25 kali seminit. Pada remaja, pernafasan menjadi hampir dewasa, dan kadar pernafasan normal per minit adalah 18-20.

Sebab-sebabnya

Pelbagai faktor menyebabkan sesak nafas. Mereka boleh menjadi fisiologi dan patologi. Untuk menilai tahap keparahan keadaan, jumlah pergerakan pernafasan seminit dikira secara awal. Keterukan dispnea mungkin berbeza dan bergantung kepada banyak penyebab awal..

Kemunculan pernafasan yang cepat membawa kepada:

  • Berlari pantas atau berjalan. Aktiviti fizikal aktif meningkatkan kekerapan pergerakan pernafasan setiap minit. Ini disebabkan oleh keperluan yang semakin meningkat bagi tubuh untuk memenuhi organ dalaman dengan oksigen. Semasa bersenam, penggunaan oksigen meningkat, yang dimanifestasikan pada anak dengan penampilan sesak nafas.
  • Akibat jangkitan. Pada suhu badan yang tinggi, kekerapan pergerakan pernafasan meningkat beberapa kali. Selalunya, demam berlaku dengan penyakit berjangkit. Penyakit bakteria dan virus menyebabkan gejala mabuk pada anak, yang mungkin berlaku dengan pernafasan yang cepat.
  • Penyakit paru-paru dan sistem bronkopulmonari. Perubahan patologi yang berlaku dengan penyakit seperti itu menyebabkan perkembangan hipoksia oksigen yang teruk. Agar lebih banyak oksigen memasuki tisu, pernafasan lebih cepat diperlukan..
  • Kegagalan pernafasan. Ia boleh berkembang baik dalam keadaan akut, timbul secara tiba-tiba, dan penyakit kronik yang bertahan lama. Kegagalan pernafasan biasanya disertai dengan peningkatan pergerakan pernafasan yang berterusan setiap minit..
  • Penyakit sistem kardiovaskular. Kecacatan dan patologi jantung kongenital dan yang diperoleh sering menyebabkan fakta bahawa tubuh memerlukan peningkatan jumlah oksigen. Untuk memastikan ini, kadar pernafasan dinaikkan. Selalunya, dengan penyakit jantung dan saluran darah, gabungan bentuk kardiovaskular dan kegagalan pernafasan..
  • Obesiti. Bayi yang berlebihan berat badan juga mengalami kesukaran bernafas. Malah aktiviti fizikal yang paling biasa boleh menyebabkan munculnya pernafasan yang cepat di dalamnya. Tahap kegemukan yang teruk selalu disertai dengan sesak nafas. Untuk menormalkan pernafasan, sangat mustahak untuk mencapai penurunan berat badan ke nilai normal.
  • Ketumbuhan Sejumlah besar oksigen diperlukan untuk pertumbuhan tumor. Ini ditunjukkan oleh munculnya sesak nafas yang berterusan pada seorang kanak-kanak. Pada peringkat pertama pertumbuhan tumor, pernafasan tetap normal. Kursus penyakit yang teruk dan perkembangan tumor yang cepat membawa kepada fakta bahawa kanak-kanak itu mula mengalami kesukaran bernafas.
  • Tromboemboli paru. Patologi yang agak jarang berlaku. Ia boleh berkembang dalam pelbagai keadaan patologi. Keadaan ini memerlukan rawatan kecemasan bayi di hospital. Tanpa rawatan, prognosis sangat tidak baik.
  • Anemia pelbagai asal usul. Penurunan hemoglobin dan sel darah merah dalam darah membawa kepada fakta bahawa ketepuan oksigen menurun dengan ketara. Sesak nafas dalam keadaan ini biasanya bersifat pampasan. Untuk menghilangkan kekurangan oksigen yang teruk, kadar pernafasan meningkat.
  • Kecederaan traumatik. Kecederaan pernafasan akibat terjatuh adalah perkara biasa pada kanak-kanak. Biasanya, keadaan akut seperti itu disertai dengan berlakunya pernafasan yang cepat. Patah tulang rusuk, menurut statistik, adalah patologi trauma yang paling biasa pada kanak-kanak. Kesakitan yang teruk juga menyumbang kepada pernafasan yang lebih pantas..
  • Keadaan neurotik. Penyakit sistem saraf menyebabkan pernafasan meningkat. Kegagalan pernafasan dengan patologi seperti itu tidak pernah terbentuk. Tekanan yang teruk atau pengalaman psiko-emosi yang kuat dari keadaan tertentu juga menyebabkan sesak nafas. Malah kegembiraan biasa sering menyumbang kepada pernafasan yang cepat, terutama pada bayi yang mudah mengalami emosi..

Keparahan sesak nafas boleh berbeza. Ini banyak ditentukan oleh alasan yang menyumbang kepada penampilannya..

Untuk menentukan keparahan sesak nafas, doktor menggunakan klasifikasi khas. Ia digunakan untuk menentukan keparahan sesak nafas pada kanak-kanak..

Mengikut keparahan kursus, pernafasan yang cepat mungkin:

  • Ijazah mudah. Dalam kes ini, sesak nafas muncul semasa berjalan pantas dan aktif, berlari atau melakukan pergerakan fizikal yang aktif. Pada waktu rehat dalam kes ini, sesak nafas sama sekali tidak ada.
  • Keterukan sederhana. Kemunculan sesak nafas dalam kes ini boleh berlaku semasa pelaksanaan aktiviti rumah tangga harian. Ini membawa kepada kenyataan bahawa tingkah laku anak berubah. Dari sisi, bayi menjadi lebih perlahan, bermain permainan yang kurang aktif dengan rakan sebaya, mengelakkan aktiviti fizikal.
  • Kursus yang teruk. Bahkan tindakan fizikal kecil, termasuk yang dilakukan semasa prosedur rutin harian, menyumbang kepada penampilan sesak nafas. Juga, pernafasan cepat yang ketara berlaku pada waktu rehat. Biasanya, dyspnea yang teruk disertai oleh gejala buruk yang lain. Rawatan kegagalan pernafasan yang teruk dijalankan di hospital.

Menurut mekanisme kejadian sesak nafas dapat:

  • Inspirasi. Dalam kes ini, sukar bagi anak untuk menarik nafas. Biasanya, varian klinikal dyspnea ini berlaku dalam patologi sistem pernafasan, berlaku dengan penyempitan lumen saluran bronkus. Proses keradangan yang berlaku pada tisu bronkus atau paru-paru juga menyumbang kepada kemunculan kesukaran bernafas.
  • Tamat tempoh. Dalam keadaan ini, sukar bagi anak untuk menghembuskan nafas. Dalam kebanyakan kes, keadaan klinikal ini berlaku apabila terdapat perubahan patologi pada bronkus berkaliber kecil. Beberapa penyakit sistem kardiovaskular juga menyebabkan kemunculan sesak nafas jenis klinikal ini..
  • Bercampur. Ia dicirikan oleh kesukaran bernafas masuk dan keluar. Ia berlaku dalam pelbagai keadaan patologi. Ia sering didaftarkan pada bayi yang mengalami jangkitan serius.

Bagaimana ia menampakkan?

Sesak nafas disertai dengan munculnya gejala yang berkaitan dengan kekurangan oksigen di dalam badan. Selain sukar bernafas masuk dan keluar, anak mungkin merasa tersumbat dan sakit di dada. Gejala sesak nafas bersamaan secara langsung bergantung pada penyakit yang mendasari, yang menyebabkan munculnya pernafasan yang cepat pada anak.

Penyakit paru disertai dengan mengi, batuk dengan atau tanpa dahak, gejala mabuk, dan juga peningkatan suhu badan. Semasa serangan sesak nafas, bayi mungkin takut, bimbang. Wajah bayi biasanya menjadi merah, sementara kulit menjadi pucat. Tangan dan kaki terasa sejuk apabila disentuh.

Ciri-ciri pada bayi baru lahir dan bayi

Adalah mungkin untuk menentukan dispnea pada anak yang baru dilahirkan secara bebas. Untuk melakukan ini, anda perlu mengira berapa banyak nafas yang diambil bayi dalam satu minit. Sekiranya nilainya melebihi 60 nafas seminit, maka kita dapat membincangkan tentang kehadiran sesak nafas pada bayi. Pada bayi, kadar pernafasan normal lebih rendah - 30-35.

Gejala utama sesak nafas adalah peningkatan pergerakan pernafasan dalam 60 saat.

Doktor mengenal pasti beberapa sebab yang menyebabkan sesak nafas pada bayi yang baru lahir. Nafas yang meningkat juga boleh disebabkan oleh kelainan kongenital yang menyebabkan pelbagai gangguan dalam fungsi sistem imun..

Sesak nafas pada bayi yang baru lahir sering berkembang walaupun disebabkan oleh selesema biasa. Ia menyumbang kepada kegagalan pernafasan yang teruk, yang disertai dengan penampilan kekurangan oksigen. Untuk menghilangkannya, bayi mula bernafas lebih kerap. Untuk menormalkan pernafasan, dalam kes ini, rawatan mandatori untuk selesema diperlukan..

Sekiranya anda menemui tanda-tanda sesak nafas pada bayi yang baru lahir dan bayi - pastikan anda berjumpa doktor dengan segera. Selalunya, pernafasan cepat adalah tanda pertama penyakit berbahaya paru-paru dan sistem kardiovaskular. Tercekik adalah keadaan yang paling tidak baik dan bahkan kritikal. Ini adalah manifestasi sesak nafas yang melampau..

Dalam beberapa kes, rundingan tambahan dengan pakar kardiologi, ahli pulmonologi, imunologi dan pakar lain mungkin diperlukan. Mereka perlu membuat diagnosis yang tepat dan mengenal pasti penyebab yang menyebabkan munculnya sesak nafas pada bayi.

Mengenai cara merawat hidung berair pada anak, Dr. Komarovsky akan memberitahu dalam video seterusnya.

Dyspnea pada bayi: sebab dan kaedah diagnosis

Munculnya sesak nafas atau sesak nafas pada bayi yang baru lahir, dalam istilah perubatan yang disebut dyspnea, bukanlah fenomena yang jarang berlaku. Menurut statistik, ibu bapa muda sering berpaling kepada pakar pediatrik dengan keluhan sesak nafas muncul pada bayi.

Oleh kerana badan bayi yang baru lahir masih lemah dan, kerana usia, belum dapat menjadi lebih kuat, malaise sedikit pun menimbulkan kebimbangan kepada mana-mana ibu bapa yang penyayang. Untuk memahami sebab-sebab sesak nafas, perlu memahami apa yang dilaburkan oleh doktor dalam istilah ini.

Pertimbangkan apa yang menyebabkan sesak nafas, penyebab dan rawatan keadaan ini.

Punca kesukaran bernafas

Dyspnea (atau sesak nafas) adalah salah satu ciri fungsional adaptif badan, yang ditunjukkan dalam perubahan frekuensi, irama dan isipadu udara yang masuk semasa anda menghirup dan menghembuskan nafas.

Sebagai peraturan, kejadian pernafasan yang cepat hanya terjadi pada orang yang menderita pelbagai patologi jantung setelah melakukan senaman fizikal. Lama kelamaan, keadaan ini dapat menampakkan diri dalam keadaan rehat, terutama ketika seseorang berada dalam kedudukan mendatar.

Walaupun sesak nafas tidak diklasifikasikan sebagai patologi, masih merupakan alasan serius untuk melakukan pemeriksaan perubatan. Tidak mendapat jumlah oksigen yang diperlukan, tubuh kanak-kanak itu berusaha menebusnya dengan cepat bernafas.

Dan selalunya penyebabnya adalah salah satu penyakit berikut:

  1. Kegagalan jantung adalah punca sesak nafas yang paling biasa. Patologi ini memprovokasi genangan darah di paru-paru, menjadikannya lebih sukar. Ketika bengkak, paru-paru tidak lagi dapat berfungsi dengan normal dan meneruskan proses membekalkan oksigen darah. Untuk mengimbangi pelanggaran ini, tubuh bayi mula meningkatkan kekerapan inspirasi dan pernafasan. Perlu disebutkan bahawa penyakit jantung sering dianggap sebagai patologi paru-paru. Oleh itu, jika seorang kanak-kanak disyaki mengalami kegagalan jantung, disarankan untuk mendesak untuk tidak hanya mendiagnosis jantung, tetapi juga sistem pernafasan.
  2. Patologi saluran paru tidak jarang ditunjukkan oleh sesak nafas. Sekiranya patologi juga disertai dengan suhu badan yang tinggi, maka ada sebab untuk berfikir bahawa bayi itu menderita bronkitis atau radang paru-paru. Cecair terkumpul di paru-paru menyekat aliran oksigen normal ke dalam badan, yang menjadi sebab sesak nafas anak. Serangan kekurangan udara yang tidak dijangka, pada gilirannya, boleh menjadi gejala penyakit seperti embolisme paru. Ini membahayakan tubuh bayi yang rapuh, kerana penyumbatan arteri paru-paru dengan trombus menimbulkan penghentian fungsi paru-paru. Penyingkiran karbon dioksida dari badan adalah mustahil, yang seterusnya menyebabkan gangguan serius.
  3. Pada bayi, sesak nafas mungkin merupakan gejala yang menyertai kegagalan buah pinggang. Sebarang penyimpangan dalam fungsi ginjal menyebabkan munculnya anemia pada anak (anemia) dan gangguan metabolik lain yang menyebabkan masalah pernafasan.
  4. Mempunyai bayi mempunyai jangkitan virus pernafasan akut (ARVI) adalah penyebab biasa sesak nafas. Adalah perlu untuk bertindak balas terhadap gejala pertama patologi ini secepat mungkin. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tubuh bayi yang rapuh belum berjaya mengembangkan imuniti yang cukup kuat untuk melawan patogen virus.
  5. Asma berbahaya bagi tubuh kanak-kanak, kerana ia sering kronik dan merupakan akibat daripada penyembuhan bronkitis yang tidak berkesan. Pada tahun-tahun pertama kehidupan, perkembangan penyakit ini dapat dicegah dengan menyelamatkan anak dari serangan asma yang berterusan pada masa dewasa.
  6. Reaksi alergi yang berlaku di dalam badan melalui hubungan rapat dengan alergen (bahan yang menjengkelkan reseptor, yang boleh menjadi habuk, pelbagai ubat, atau sejenis produk makanan). Ia boleh menyebabkan sesak nafas dan kekurangan udara pada bayi.

Dyspnea pada kanak-kanak sering merupakan gejala yang menyertai penyakit ini, mungkin menunjukkan adanya pelanggaran serius pada tubuh bayi yang baru lahir. Oleh itu, sangat penting untuk memerhatikan kejadian dyspnea pada bayi.

Dengan serangan pernafasan yang kerap berlaku, disyorkan untuk menunjukkan bayi kepada doktor anda.

Cara menentukan kehadiran sesak nafas

Untuk meyakinkan diri sendiri, atau sebaliknya, untuk mengesahkan ketakutan anda tentang bayi mengalami kesukaran bernafas, disarankan untuk menggunakan kaedah berikut. Keperluan utama adalah memantau ketika bayi dalam keadaan rehat..

Pilihan yang sangat baik adalah tidur, kerana badan santai dan tidak ada faktor yang mengganggu anak. Untuk memulakan, stok pada jam randik atau jam tangan. Mereka diperlukan untuk mengira bilangan nafas dengan tepat..

Letakkan telapak tangan anda dengan lembut di dada bayi yang baru lahir. Tangan harus hangat, jika tidak, reseptor kulit akan bertindak balas terhadap kesejukan, dan bayi mungkin tidak bangun, tetapi akan gelisah.

Kemudian, perhatikan 60 saat dan hitung berapa dalam tempoh ini anak akan menarik nafas dan menarik nafas. Hari ini, terdapat kadar pernafasan yang disebut, yang sesuai untuk setiap usia:

  • 60 nafas - dari lahir hingga satu setengah tahun;
  • 50 nafas - dari enam bulan hingga satu tahun;
  • 40 nafas - dari satu tahun hingga lima tahun;
  • 30 nafas - dari 5 tahun hingga 9 tahun;
  • 20 nafas - dari 9 tahun hingga 14.

Harap maklum bahawa jumlah nafas dan, masing-masing, pernafasan berkurang apabila mencapai usia tertentu. Oleh kerana tidak semua ibu bapa mengetahui ciri badan ini, ramai yang secara keliru menganggap bahawa sukar bagi bayi yang baru lahir untuk menyedut dan oleh itu sering mendiagnosis kehadiran sesak nafas secara bebas.

Semasa memperbaiki kelebihan norma di atas, dapat diasumsikan bahawa bayi yang baru lahir benar-benar menghadapi serangan kesukaran bernafas.

Sekiranya dyspnea sering disertai dengan batuk, maka anak kemungkinan besar mengalami bronkitis atau selsema (contohnya, jangkitan virus pernafasan akut).

Sekiranya lengan dan kaki bayi baru lahir menjadi kebiruan, ada kemungkinan penyakit jantung. Walau bagaimanapun, tidak berbaloi untuk membuat kesimpulan sendiri, disarankan untuk berjumpa dengan doktor anda, yang menunjukkan gejala yang diperhatikan pada anak.

Cara menyelamatkan bayi dari serangan sesak nafas

Seperti disebutkan sebelumnya, sesak nafas adalah gejala penyakit yang ada, dan oleh itu hanya diagnosis yang tepat dapat menyelamatkan bayi dari serangan pernafasan yang cepat.

Jangan lupa fakta bahawa sesak nafas disebabkan oleh organisma yang rapuh dan belum matang, yang, kerana usianya yang masih muda, belum dapat memperoleh imuniti yang kuat. Dan kehadiran penyakit seperti asma atau bronkitis hanya memperburuk keadaan..

Dengan mengenal pasti dan pulih dari penyakit ini, anda dapat menyelamatkan bayi dari serangan pernafasan yang tidak menyenangkan. Semasa menetapkan rawatan, doktor biasanya memusatkan perhatian pada gejala yang menyukarkan oksigen memasuki tubuh anak..

Sebagai contoh, bronkitis, yang dicirikan oleh penampilan proses keradangan pada selaput lendir bronkus, dapat disembuhkan dengan ubat bronkodilator. Dengan kata lain, ubat membantu oksigen memasuki badan dalam jumlah yang tepat..

Sekiranya bayi menderita selesema, sering disertai dengan keluarnya dahak yang sukar dari saluran pernafasan, perlu menggunakan bantuan ubat-ubatan mukolitik, tujuan utamanya adalah untuk memudahkan pembebasan dahak dari sistem pernafasan.

Asma memerlukan rawatan yang lebih lama, kerana boleh menjadi kronik, yang bermaksud ada kemungkinan kambuh. Ia dirawat dengan penyedutan dan bronkodilator..

Sekiranya anda menyedari pernafasan yang cepat, anda harus segera menghubungi ambulans.

Semasa menunggu pekerja perubatan, cubalah menenangkan bayi. Bebaskan dada, perut dan kepalanya dari pakaian ketat (bonet) dan ventilasi bilik.

Dispnea bayi tidak selalu menunjukkan penyakit. Tetapi memeriksa dan berunding dengan doktor tidak akan berlebihan. Sesak nafas boleh menyebabkan ketidaksempurnaan tubuh anak yang rapuh dan penyakit: SARS, bronkitis, asma, alahan.

Sekiranya sesak nafas adalah gejala yang menyertainya, doktor akan mengesannya, mendiagnosis penyakit yang mendasari dan menetapkan terapi yang berkesan.

Pertolongan cemas untuk sesak nafas pada kanak-kanak

Dyspnea difahami sebagai pernafasan yang cepat, yang juga dapat dilihat pada waktu rehat. Keparahan sesak nafas boleh berbeza. Dalam beberapa kes, seorang anak bermain dengan tenang dengan sesak nafas, dia mempunyai selera makan yang baik, dan dia merasa normal. Tetapi pada sekerap tenaga, sesak nafas meningkat, biru muncul di hidung dan di sekitar mulut, ruang interkostal ditarik masuk. Pada masa yang sama, kesejahteraan kanak-kanak bertambah buruk.

Penyebab sesak nafas boleh menjadi jangkitan virus, penyedutan alergen (debu rumah, debunga, rambut dan bulu haiwan peliharaan, bau makanan), kadang-kadang peningkatan aktiviti motor dan penyedutan udara sejuk. Kanak-kanak dengan beberapa penyakit kronik sistem saraf pusat juga mengalami sesak nafas..

Semasa sesak nafas terdapat kekejangan otot licin bronkus dan pembengkakan membran mukus bronkus dengan peningkatan rembesan oleh kelenjar bronkus. Ini melanggar patensi bronkus. Serangan dyspnea boleh berlaku pada anak pada bila-bila masa siang atau malam; ibu bapa harus dapat membantunya sebelum doktor tiba.

Bantuan rumah untuk kanak-kanak yang pertama kali mengalami sesak nafas:

1. Yakinkan anak tanpa rasa panik, kerana kegelisahan anda akan meningkatkan reaksi alergi dan keadaan anak.

2. Buka tingkap dan tingkap sehingga udara segar memasuki bilik.

3. Melembapkan udara di dalam bilik. Untuk melakukan ini, gantung tuala basah pada bateri..

4. Tanggalkan pakaian yang mengetatkan dada dan perut dari bayi..

5. Letakkan pad pemanasan yang hangat di kakinya atau jadikan dia mandi kaki panas.

6. Beri anak anda minuman suam..

7. Tarik anak dengan larutan alkali. Untuk melakukan ini, cairkan 1 sudu teh soda dalam segelas air mendidih dan minta anak menyedut wapnya..

Penjagaan perubatan untuk kanak-kanak dengan sesak nafas yang disebabkan oleh penyakit kronik:

Nota!
Ubat boleh digunakan setelah berunding dengan doktor atau jika anak sudah menjalani terapi serupa.

Ephedrine hidroklorida mempunyai kesan seperti adrenalin dan boleh didapati dalam bentuk tablet dan aerosol. Ia digunakan secara lisan dalam dos harian: untuk kanak-kanak di bawah 1 tahun - 0,006-0,009 g, dari 2 hingga 5 tahun - 0,01-0,03 g, dari 6 hingga 12 tahun - 0,03-0,06 g, berumur lebih dari 12 tahun - 0,06-0,08 g; dos harian dibahagikan kepada 3 dos.

Sekiranya serangan dyspnea berlangsung lebih dari 2 jam atau ubat-ubatan tidak berkesan dan prednison sebelumnya digunakan untuk melegakan dispnea, maka sebelum berjumpa doktor, anda boleh memasukkan aminophylline melalui telefon.

Eufillin boleh didapati dalam bentuk serbuk, tablet dan larutan suntikan (2%, 4%, 12% dan 24%).

Dos harian maksimum untuk kanak-kanak tahun pertama kehidupan: 1,25 x (0,3 x usia dalam minggu +8).

Lebih dari satu tahun, dos harian maksimum meningkat dan mencapai maksimum 3 tahun - 30 mg / kg, kekal pada tahap ini hingga 8-9 tahun, dan dari 9 hingga 12 tahun - 25 mg / kg, setelah 12 tahun adalah 22 mg / kg.

Dos yang ditunjukkan hanya digunakan untuk serangan sesak nafas yang mengancam nyawa. Dalam kes yang lebih ringan, dos maksimum 50-60% harus digunakan..

Pelantikan ubat dalam bentuk serbuk atau tablet bermula dengan dos harian minimum, yang dibahagikan kepada 6 dos.

Nota!
Kedua-dua preskripsi dan pengambilan ubat dilakukan seperti yang diarahkan oleh doktor!

Campuran alkohol dengan aminophylline: aminophylline, sirap marshmallow, etil alkohol 12 peratus. Kanak-kanak berumur lebih dari 5 tahun diberi 5-10 ml (bergantung pada usia) 2-3 kali sehari selama 5 hari.

Solutan adalah penyediaan cecair untuk pentadbiran dan penyedutan oral. Ia terdiri daripada efedrin, novocaine, kalium iodida dan campuran ekstrak tumbuhan (belladonna, dope, primrose). Ia diambil dalam 1-2 tetes (dalam susu) selama setahun. Penyedutan dilakukan dalam dos yang sama (menggunakan garam).

Nota!
Gunakan solutan dengan berhati-hati dalam asma bronkial yang disebabkan oleh hipersensitiviti terhadap debunga tumbuhan..

Broncholitin adalah sirap yang mengandungi ephedrine hydrochloride, glaucin hydrobromide dan minyak kemangi. Kanak-kanak berumur lebih dari 3 tahun diresepkan 1 sudu teh 3 kali sehari, lebih tua dari 10 tahun - 2 sudu teh 3 kali sehari.

Ipratropium bromida (ubat dari kumpulan atropin) - mempunyai kesan bronkodilating 20-30 minit selepas penyedutan. Terdapat sebagai penyedut aerosol proprietari. Satu dos aerosol mengandungi 20 mg ubat. Kanak-kanak di bawah umur 7 tahun ditetapkan 1 dos penyedutan (1 nafas) 3-4 kali sehari, lebih tua dari 7 tahun - 2 dos 3-4 kali sehari.

Cara melegakan serangan sesak nafas pada anak

Cara melegakan serangan sesak nafas pada anak?

Dyspnea pada kanak-kanak tidak selalu menjadi tanda penyakit. Untuk menentukan sebab-sebab keadaan ini, perlu menilai secara objektif faktor-faktor yang menyertainya dan usia kanak-kanak.

Dalam beberapa kes, pernafasan yang cepat mungkin disebabkan oleh ketidakmatangan sistem pernafasan.

Sekiranya sesak nafas pada bayi muncul dengan kerap, maka perlu menjalani pemeriksaan dan berjumpa doktor. Gejala ini boleh disertai dengan patologi serius yang mengancam nyawa pesakit kecil.

Bagaimana cara memberi pertolongan cemas untuk kejutan anafilaksis pada kanak-kanak? Cari jawapannya sekarang.

Apakah sesak nafas?

Dyspnea adalah keadaan di mana pernafasan menjadi cepat dan berbeza dengan norma dengan ketara.

Penyebab semula jadi atau proses patologi yang berkembang di dalam badan boleh memprovokasi serangan..

Pada masa kanak-kanak, sesak nafas boleh berlaku dengan latar belakang pembentukan sistem pernafasan dan ketidakmatangannya. Sekiranya simptom berterusan selama lebih dari lima minit dan menjadi biasa, maka perlu menjalani pemeriksaan di institusi perubatan.

Respirasi pernafasan berdasarkan usia

Anda dapat mengesan sendiri kelainan pada irama pernafasan tanpa melakukan pemeriksaan perubatan kanak-kanak.

Dianjurkan untuk melakukan penghitungan nafas pada saat tidur bayi dengan meletakkan telapak tangan di dadanya. Selain itu, perlu menyediakan jam randik.

Sekiranya petunjuk yang diperoleh berbeza dari norma, maka anak harus diperiksa secepat mungkin.

Dyspnea dapat mengiringi proses patologi yang serius, yang untuk jangka masa panjang dapat berkembang hampir tanpa gejala.

Petunjuk berikut dianggap normal (jumlah nafas per minit):

  • dari kelahiran hingga enam bulan - sehingga 60 kali;
  • dari enam bulan hingga satu tahun - sehingga 50 kali;
  • dari setahun hingga lima tahun - hingga 40 kali;
  • dari usia lima hingga sepuluh tahun - sehingga 25 kali;
  • dari sepuluh hingga empat belas tahun - hingga 20 kali.

Punca normal

Mengapa sesak nafas boleh muncul pada anak? Sistem pernafasan kanak-kanak melalui beberapa peringkat pembentukan. Proses ini berakhir pada usia tujuh tahun..

Nuansa ini membolehkan kita menganggap beberapa penyimpangan dalam kerja sistem pernafasan sebagai semacam norma. Antara manifestasi ini adalah sesak nafas.

Sekiranya kegagalan pernafasan diperhatikan pada anak yang berusia di bawah tujuh tahun, maka itu mungkin bukan tanda penyakit.

Sebab-sebab semula jadi sesak nafas merangkumi faktor-faktor berikut:

  • akibat tekanan emosi;
  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • kemasukan badan asing ke dalam sistem pernafasan atau ke membran mukus mereka;
  • tangisan yang kuat dan berpanjangan.

Penyakit apa yang boleh disebabkan?

Dyspnea pada kanak-kanak boleh berlaku dengan latar belakang penyakit yang berkaitan dengan sistem pernafasan (jangkitan pernafasan akut, jangkitan virus pernafasan akut, rinitis, radang amandel, bronkitis, dll.).

Nafas terganggu kerana edema selaput lendir, kesesakan hidung, atau kehadiran dahak, yang menyertai penyakit ini.

Sekiranya bayi tidak mempunyai tanda-tanda selesema, tetapi sesak nafas diucapkan, maka gejala ini dapat menunjukkan perkembangan proses keradangan yang lebih serius pada organ yang secara tidak langsung dikaitkan dengan sistem pernafasan.

Dyspnea mungkin menandakan permulaan perkembangan proses patologi berikut:

  • proses keradangan dalam sistem pernafasan;
  • manifestasi pertama asma bronkial;
  • perkembangan anemia;
  • penyakit sistem saraf;
  • patologi sistem kardiovaskular;
  • jangkitan badan;
  • bronkitis obstruktif;
  • diabetes;
  • pembentukan tumor;
  • pneumonia;
  • kegagalan paru;
  • perkembangan reaksi alahan;
  • kecederaan pernafasan;
  • kegemukan (sebagai gejala tambahan).

Pengelasan

Dyspnea dikelaskan kepada beberapa kategori bergantung kepada sebab dan tempoh kesukaran bernafas..

Gejala mungkin berterusan pada kanak-kanak selama beberapa hari..

Tempoh sesak nafas dibahagikan kepada akut (kesukaran bernafas selama tiga puluh minit), subakut (gejala berterusan kegagalan pernafasan selama beberapa hari) dan bentuk kronik (berulang sesak nafas berlaku secara berkala).

Dalam bentuk pernafasan luaran, dispnea terbahagi kepada tiga jenis:

  1. Pilihan inspirasi (penyebab kegagalan pernafasan adalah kegagalan jantung, proses keradangan pada bronkus, penyedutan disertai dengan bunyi khas, sesak nafas diprovokasi oleh kerosakan pada diafragma).
  2. Jenis ekspirasi (dalam kebanyakan kes berlaku dengan penyakit yang berkaitan dengan proses keradangan pada bronkus, pengumpulan lendir, kekejangan atau pembengkakan membran mukus yang berlebihan).
  3. Bentuk bercampur (dicetuskan oleh sebab yang berkaitan dengan dua jenis kegagalan pernafasan lain).

Bagaimana ia menampakkan?

Bagaimana memahami bahawa seorang kanak-kanak mengalami sesak nafas, bagaimana mengenal pasti gejala?

Gejala sesak nafas selalu diucapkan. Kanak-kanak kekurangan oksigen, kerana pernafasannya menjadi lebih kerap.

Sekiranya sesak nafas diprovokasi oleh proses patologi di dalam badan, maka bayi itu mungkin mengalami kesakitan dengan pelbagai penyetempatan, kemerahan muka, pembengkakan kulit atau aritmia.

Sekiranya berlaku kerosakan pada sistem pernafasan, penyedutan dan pernafasan yang cepat berlaku serentak dengan batuk, mengi atau tanda-tanda mabuk.

Sekiranya sesak nafas disertai dengan pucat pada kulit, demam dan menggigil, maka hanya doktor yang dapat mengenal pasti penyebab keadaan ini.

Dyspnea boleh dilengkapkan dengan syarat-syarat berikut:

  • kesukaran menelan;
  • kulit biru;
  • disorientasi di ruang;
  • pening.

Diagnostik

Beberapa pakar terlibat dalam diagnosis sesak nafas. Sekiranya simptom itu kerap berlaku pada kanak-kanak, maka pemeriksaan tambahan akan diperlukan oleh pakar kardiologi, imunologi, ahli pulmonologi, ahli endokrinologi dan doktor lain yang berkaitan.

Pada peringkat persiapan pemeriksaan bayi, analisis umum dan biokimia darah dan air kencing adalah wajib, dan paru-paru dipantau oleh fonendoskop. Skema pemeriksaan selanjutnya bergantung pada data yang diperoleh dan ciri-ciri individu tubuh anak.

Semasa membuat diagnosis, kaedah berikut digunakan:

  • spirografi;
  • Ultrasound dada;
  • biopsi paru-paru;
  • elektrokardiografi;
  • CT dan MRI dada;
  • bodyplethysmography;
  • ujian bronkodilasi;
  • x-Ray dada.

Apa nak buat?

Sekiranya kanak-kanak mempunyai gejala sesak nafas, pertama sekali bayi perlu memberikan pertolongan cemas. Sekiranya serangan itu berulang, maka untuk mengetahui penyebabnya, perlu menjalani pemeriksaan di institusi perubatan secepat mungkin.

Sesak nafas mengancam nyawa bayi. Sekiranya anda tidak mengambil langkah-langkah untuk menghilangkannya atau merawat penyakit yang memprovokasi, maka pesakit kecil mungkin mati kerana sesak nafas dan kekurangan oksigen.

Tindakan sesak nafas:

  • menyediakan akses ke udara segar;
  • pelepasan dada, perut dan leher dari pakaian yang ketat;
  • pemanasan anggota badan (jika tidak ada suhu tinggi);
  • minuman suam (sekiranya tidak sukar menelan);
  • penyedutan larutan soda.

Cara melegakan serangan?

Terapi dispnea pada kanak-kanak bergantung kepada faktor-faktor yang memprovokasi keadaan ini.

Sekiranya proses patologi menjadi penyebab pernafasan cepat, maka rawatan kompleks mereka diperlukan. Dadah dan prosedur dipilih secara individu.

Untuk rawatan sesak nafas, dibenarkan menggunakan beberapa ubat tradisional, tetapi hanya sebagai profilaksis atau sebagai sebahagian daripada terapi yang kompleks. Sekiranya anda kerap menghilangkan sawan dengan preskripsi ubat alternatif, proses patologi akan terus berjalan..

Senarai ubat yang digunakan untuk merawat sesak nafas bergantung pada jenis penyakit yang mencetuskan serangan. Hanya doktor yang hadir yang boleh menetapkan terapi yang paling berkesan.

Sekiranya punca sesak nafas tidak dihilangkan, maka perkembangan patologi akan menyebabkan komplikasi dan kejang yang lebih kerap..

Contoh ubat yang digunakan untuk mengatasi sesak nafas:

  1. Suntikan dengan ubat bertindak pendek (Salbutamol, Fenoterol).
  2. Dana penyedutan untuk menghilangkan bengkak dan kekejangan bronkus (Atrovent, Ditek).
  3. Ubat untuk melegakan simptom asma (Albuterol, Eufillin).
  4. Persediaan jantung (Digoxin, Korglikon).
  5. Suntikan dengan ubat bertindak panjang (Clenbuterol, Saltos).
  6. Ubat anti-alahan (Fenistil, Claritin, Suprastin).
  7. Ubat anti-radang (Nalkrom, Pulmicort).
  8. Ubat bronkodilator (Broncholitin).
  9. Pengencer sputum (Mukaltin, Ambroxol).

Ubat rakyat

Resipi ubat alternatif boleh digunakan sebagai profilaksis sesak nafas, menguatkan sistem pernafasan dan imuniti anak. Kaedah utama terapi, tidak ada ubat rakyat.

Semasa memilih pilihan rawatan alternatif, penting untuk mempertimbangkan ciri-ciri individu tubuh anak (beberapa komponen dari resipi berkaitan dengan kemungkinan alergen).

Contoh ubat rakyat:

  1. Merebus herba lemon balsem dan chamomile (campurkan komponen dalam bahagian yang sama, tuangkan satu sudu teh campuran dalam segelas air mendidih, biarkan selama lima belas minit, saring, ambil bahagian kecil sepanjang hari).
  2. Infus herba (pengambilan infus secara berkala berdasarkan balsem lemon, wort St. John, chamomile farmasi dan bunga hawthorn akan membantu menguatkan badan anak dan mencegah munculnya sesak nafas).
  3. Bermakna berdasarkan lemon, madu dan bawang putih (campurkan jus setengah lemon dengan cengkih bawang putih cincang dan tiga sudu madu, ambil satu sudu teh setiap hari, resipi tidak sesuai untuk anak kecil).

Pencegahan

Dyspnea mungkin bersifat fisiologi atau patologi.

Jenis langkah pencegahan berbeza.

Dalam kes pertama, perlu memberi perhatian khusus kepada keadaan organ pernafasan kanak-kanak, aktiviti fizikal dan pemakanannya.

Dispnea patologi melibatkan rawatan penyakit tepat pada masanya yang boleh mencetuskan pernafasan yang cepat.

Sekiranya terdapat kecurigaan penyimpangan dari norma, perlu menjalani pemeriksaan secepat mungkin dan mengetahui penyebab kerusakan sistem pernafasan.

Langkah pencegahan berikut dapat membantu mencegah sesak nafas pada anak:

  • pengecualian merokok di hadapan kanak-kanak;
  • pemakanan bayi yang betul dan betul;
  • senaman berkala;
  • rawatan penyakit pernafasan yang tepat pada masanya;
  • lulus pemeriksaan perubatan berjadual;
  • jalan-jalan penuh di udara segar;
  • pengerasan lembut sejak usia dini.

Kejadian sesak nafas pada kanak-kanak adalah penggera dan kesempatan untuk berjumpa doktor. Walaupun pernafasan cepat berlaku kerana sebab semula jadi, anda tidak boleh menangguhkan pemeriksaan bayi.

Gejala ini mungkin disertai oleh asma bronkial, kegagalan jantung dan tumor malignan..

Kesukaran bernafas pada kanak-kanak. Apa nak buat? Komarovsky akan memberitahu dalam video ini:

Kami meminta anda untuk tidak mengubati diri sendiri. Mendaftar ke doktor!

Dyspnea pada kanak-kanak dengan selesema

Ramai orang percaya bahawa sesak nafas adalah gejala asma bronkial dan orang tua paling kerap menderita. Sebenarnya, sesak nafas pada anak adalah masalah paling biasa yang menimpa setiap ibu bapa ketiga. Menurut statistik, 34% kanak-kanak mengalami sesak nafas. Selalunya, ia mula muncul pada bayi setelah penyakit berjangkit dan diulang secara teratur walaupun dengan ARI biasa.

Ibu bapa, yang selama setiap penyakit bayi, duduk di dekat tempat tidurnya dengan jam randik di tangan mereka untuk mengira jumlah nafas kanak-kanak dan menentukan sama ada kadar pernafasan mereka melebihi norma, mereka tahu berapa banyak pengalaman dan sesak nafas yang menyakitkan yang boleh ditimbulkan. Mereka takut akan berulang gejala yang sama seperti yang dialami oleh anak sebelumnya, ketika dia dibawa oleh ambulans. Ini adalah batuk yang menyalak, berdehit dan kembung yang bising. Jangkitan virus pada laring dan saluran pernafasan, menyebabkan sesak nafas dan kekejangan yang teruk, bahkan boleh menyebabkan keruntuhan jantung dan paru-paru.

Penyebab sesak nafas pada kanak-kanak di bawah umur 7 tahun adalah ketidakmatangan sistem pernafasan. Jarang sebelum usia ini, sesak nafas boleh menjadi tanda asma. Selalunya, buat pertama kalinya, pernafasan sukar dilakukan pada bayi setelah radang saluran pernafasan dan kemudian diulang secara berkala selepas setiap penyakit. Tidak seperti asma, yang tidak disetujui oleh diagnosis dan rawatan, sesak nafas pada anak hilang seiring dengan usia dan setelah 10 tahun, ramai ibu bapa bahkan tidak ingat bahawa anak mereka mengalami masalah pernafasan yang serius.

Pengecualian adalah kes di mana sesak nafas bersifat patologi dan merupakan gejala sampingan anemia, kegemukan, alergi, kegagalan jantung, diabetes mellitus, penyakit sistem saraf dan patologi saluran pernafasan. Dalam kes ini, sesak nafas disertai dengan gejala tambahan. Sebagai contoh, sesak nafas dalam kombinasi dengan segitiga dan anggota badan nasolabial kebiruan dapat diperhatikan dengan penyakit jantung. Untuk mengecualikan sesak nafas yang disebabkan oleh perkembangan penyakit serius, untuk sebarang manifestasi, anda mesti berjumpa doktor, menjalani pemeriksaan dan mengenal pasti punca masalah pernafasan.

Pada kanak-kanak, bronkitis obstruktif sering menyebabkan sesak nafas, apabila, disebabkan oleh proses keradangan, bronkus menyempit dan jumlah oksigen yang tidak mencukupi memasuki aliran darah. Untuk mengimbangi kekurangan oksigen, sistem pernafasan kanak-kanak cuba bekerja dalam mod intensif dan jumlah pergerakan pernafasan meningkat. Dengan menghitung jumlahnya, anda dapat dengan mudah menentukan sama ada bayi mengalami sesak nafas? Biasanya, jumlah nafas per minit adalah untuk kanak-kanak berumur:
- dari lahir hingga enam bulan - 60 kali.
- dari enam bulan hingga setahun - 50 kali.
- dari satu tahun hingga lima tahun - 40 kali.
- dari lima hingga sepuluh tahun - 25 kali.
- dari sepuluh hingga empat belas tahun - 20 kali.

Perlu menghitung jumlah nafas per minit dengan jam randik ketika bayi sedang tidur dengan tangan di dadanya. Sekiranya jumlah nafas melebihi normal, maka anak itu sesak nafas.

Dengan rawatan sesak nafas yang tidak menentu, kesukaran bernafas menjadi sangat rumit dan menyekat sepenuhnya akses udara segar ke paru-paru. Untuk mengelakkannya, doktor menetapkan kanak-kanak yang mengambil ubat ekspektoran dan anti-radang yang membantu membawa lendir terkumpul di bronkus ke luar dan mencegah perkembangan tindak balas keradangan yang menyumbang kepada pembengkakan dinding bronkus dan penyempitan lumen mereka.

Sebagai tambahan, sebagai profilaksis terhadap kekejangan otot-otot bronkus, perlu mengambil ubat bronkodilator dan antiallergik. Penggunaan ubat-ubatan yang secara signifikan memperbaiki keadaan pesakit asma dibenarkan dalam kes-kes di mana sesak nafas pada seorang anak adalah kronik. Dalam kes ini, doktor dapat menghilangkan amufillin, penyedutan dengan solutan dan aerosol khas, yang dijual hari ini.

Penyedutan membantu mengurangkan keadaan anak semasa sesak nafas, tetapi hanya boleh dilakukan setelah berunding dengan doktor. Penyedutan menggunakan ubat bronkodilator menstabilkan kerja sistem pernafasan dan praktikalnya tidak memberi kesan sampingan. Dalam kes dyspnea akut pada kanak-kanak, adalah mustahak untuk memanggil ambulans dan tidak menolak kemasukan ke hospital.

Soalan yang paling menggembirakan bagi ibu bapa kanak-kanak yang sering sakit dengan bronkitis obstruktif, disertai dengan sesak nafas - bagaimana membezakan sesak nafas dari asma? Asma bronkial adalah penyakit alahan. Dyspnea dengan asma berlaku semasa bersentuhan dengan rambut haiwan, debunga, habuk, kosmetik dan alergen lain. Sesak nafas dengan asma berkembang dalam bentuk serangan asma, yang berlalu hanya setelah mengambil atau menyedut bronkodilator. Pada asma bronkial, dyspnea sering disertai oleh rinitis alergi, ruam dan urtikaria..

Kuliah video mengenai memilih alat sedut (nebulizer) untuk kegunaan rumah

- Kembali ke daftar isi di bagian "Pulmonologi"

Sesak nafas pada kanak-kanak

Anak itu jatuh sakit lagi, sudah hari ketiga, hidung berair mengalir batuk, tetapi tanpa demam. Dan sejam yang lalu, sesak nafas bermula. Saya takut meletakkan nebulizer dengan berodual supaya ingus tidak jatuh lebih rendah ke paru-paru. Menatal melalui Internet mengenai perkara yang harus dilakukan. Saya menjumpai artikel yang tidak buruk, mungkin seseorang akan berguna:

Sesak nafas pada kanak-kanak

Sesak nafas atau sesak nafas menunjukkan bahawa anak memerlukan rawatan perubatan. Perasaan kekurangan udara dapat menyertai banyak keadaan - dari penyakit biasa sistem pernafasan, seperti asma dan radang paru-paru, hingga keadaan yang agak jarang berlaku - kecacatan pada perkembangan paru-paru atau kegagalan jantung akibat penyakit jantung. Gejala juga boleh dikaitkan dengan gangguan patensi atau keradangan saluran udara. Dalam beberapa kes, ketakutan menyebabkan hiperventilasi (peningkatan pernafasan), yang dengan sendirinya memerlukan peningkatan jumlah oksigen.

Hubungi ambulans sekiranya:

  • kanak-kanak itu tiba-tiba mengalami sesak nafas yang teruk tanpa sebab yang jelas
  • anak tidak boleh berbaring di tempat tidur kerana kekurangan udara, lebih mudah baginya bernafas ketika duduk
  • lidah atau bibir biru
  • disorientasi berlaku
  • kanak-kanak itu tidak dapat bercakap atau menelan

Jumpa doktor anda sekiranya:

  • berdehit atau bersiul terdengar ketika bernafas
  • kanak-kanak itu demam atau menggigil
  • kanak-kanak itu muntah
  • hijau kekuningan atau dahak berdarah
  • kanak-kanak itu mengalami sakit dada

Sekiranya kesukaran bernafas meningkat, jika anak tidak dapat berbicara atau berubah menjadi biru, jangan ragu untuk memanggil "rawatan kecemasan." Ini adalah tanda-tanda peningkatan kebuluran oksigen dan mati lemas.

TANYA SOALAN ANDA

Anak itu mempunyai hidung tersumbat, hidung berair, sakit tekak?

ARVI (lihat juga Batuk)

Panggil pakar pediatrik. Kurniakan ketenangan kepada anak anda. Beri minuman suam setiap jam; pada suhu tinggi - parasetamol

Adakah anak anda mengalami batuk kering yang menyerupai anjing menyalak? Nafas sukar, tercekik? Demam, serak? Gejala lebih teruk pada waktu malam?

Croup - kesukaran bernafas disebabkan oleh keradangan dan penyempitan lumen

Walaupun sebilangan besar sawan mungkin
difilemkan dengan rawatan di rumah (lihat Bantuan
dan penyempitan lumen dengan croup), jika serangan telah dimulakan,

panggil "rawatan kecemasan"

Adakah kanak-kanak itu tiba-tiba terengah-engah? Adakah wajah anda berwarna biru? Dia tidak dapat bercakap?

Pengingesan benda asing di saluran pernafasan

Ini adalah keadaan kecemasan: hubungi ambulans dan mulakan pertolongan cemas (lihat Tercekik)

Kanak-kanak batuk, mengi terdengar, terutamanya pada waktu malam atau semasa latihan fizikal?

Dapatkan rawatan perubatan dengan segera. Seorang pakar pediatrik akan membuat diagnosis dan mengesyorkan rawatan

Kanak-kanak itu mengalami serangan asma, dia berubah menjadi biru, adakah sukar baginya untuk bercakap? Dia mengantuk atau, sebaliknya, teruja?

Serangan asma yang teruk

Segera hubungi ambulans. " Sekiranya anak anda diberi ubat penyedutan untuk asma, elakkan pengambilan berlebihan.

Adakah anak itu duduk, bernafas dalam-dalam dengan suara, membuka mulutnya lebar dan menongkat dagu? Adakah kuku atau kulit anda berwarna biru? Haba?

Epiglottitis (edema epiglottis - pembentukan yang meliputi tekak pernafasan)

Ini adalah keadaan kecemasan: hubungi "rawatan kecemasan". Yakinkan anak; panik akan menjadikan pernafasan lebih sukar. Penyakit ini hanya berlaku pada kanak-kanak yang berumur lebih dari 3 tahun (lihat Bantuan dengan Croup)

Adakah kanak-kanak di bawah satu tahun mempunyai pernafasan yang cepat? Batuk, berdehit, demam dalam 1-2 hari? Adakah anak itu menolak makanan? Menjengkelkan dan tidak sihat?

Panggil untuk "rawatan kecemasan." Sekiranya diagnosis disahkan, diperlukan rawatan di hospital (lihat Bantuan dengan Rombongan)

Nafas cepat, berdehit, batuk? Adakah suhu meningkat? Adakah anak berasa tidak sihat? Baru-baru ini mengalami selesema atau jangkitan virus lain, seperti cacar air?

Panggil pakar pediatrik - dia akan menetapkan diagnosis dan menetapkan rawatan. Selalunya radang paru-paru dirawat di rumah; memerlukan ketenangan dan pelaksanaan semua keperluan dengan teliti; mungkin dimasukkan ke hospital (lihat juga Batuk)

Pada jam atau hari pertama kehidupan, adakah anak itu mula bernafas bising? Adakah batuk, adakah suhu tidak meningkat? Tiba-tiba sukar bernafas? Adakah kulit anda basah? Nadi lemah yang kerap? Pembengkakan kulit yang biasa?

Pneumonia aspirasi disebabkan oleh bahan asing yang memasuki paru-paru semasa mengandung atau melahirkan

Segera hubungi pakar pediatrik

Remaja itu bernafas cepat di tangan, kaki, bibir?

Anafilaksis (alahan teruk, kebas atau reaksi alahan "goosebumps")

Ini adalah keadaan kecemasan: hubungi ambulans

Remaja itu bernafas cepat (alnne yang teruk, mati rasa atau "goosebumps", reaksi lergik) pada tangan, kaki, bibir?

Ini adalah keadaan kecemasan: hubungi ambulans

dan kerana ketidakcukupan yang jelas untuk tidak merasa cukup nafas penuh, pening?

Hiperventilasi keupayaan untuk menarik nafas?

Rujuk dengan pakar pediatrik yang akan menentukan sama ada keadaan ini disebabkan oleh sebab organik dan nyatakan cara untuk meneruskannya. Semasa serangan hiperventilasi, anda dapat menghirup anak anda dengan beg kertas, ini akan membantu memulihkan pernafasan

Sekiranya anak menghidap asma

Menurut pelbagai sumber, 5-10% kanak-kanak sakit asma. Walaupun dengan asma yang teruk, sawan kadang-kadang dapat dicegah dengan mengelakkan pencetus. Ini termasuk jangkitan virus, alergen, tekanan fizikal, udara sejuk, asap tembakau. Sekiranya asma dikaitkan dengan alergi, sangat penting untuk mengenal pasti alergen - bahan yang memprovokasi. Sebilangan besar pakar pediatrik mengesyorkan pendekatan gabungan - mengelakkan faktor yang memprovokasi, mengambil ubat profilaksis. Bincangkan aktiviti fizikal dengan doktor anda.

Bagaimana memahami dan apa yang harus dilakukan sekiranya kanak-kanak mengalami sesak nafas?

Apakah sesak nafas? Sesak nafas disebut perasaan kekurangan udara. Ini mungkin muncul disebabkan oleh penurunan jumlah oksigen dalam darah, peningkatan kepekatan, karbon dioksida, atau pergeseran keseimbangan asam-basa ke sisi asam. Perubahan ini mengaktifkan pusat pernafasan, yang seterusnya meningkatkan aktiviti dan kekuatan otot pernafasan.

Penerangan ringkas mengenai jenis sesak nafas, ciri usia

Dyspnea pada kanak-kanak adalah keadaan yang agak biasa. Sebabnya terletak pada ciri-ciri struktur sistem pernafasan yang berkaitan dengan usia.

Menarik! Laring pada kanak-kanak agak sempit, ia mempunyai banyak saluran darah, pembengkakan mudah berkembang, yang ditunjukkan oleh sesak nafas.

Rangka tulang rawan trakea pada kanak-kanak lembut, mudah menyempitkan lumen, membran mukus lembut, mengandungi banyak kapal. Semua ini membawa kepada fakta bahawa trakeitis berkembang agak kerap pada bayi. Lumen bronkus agak sempit, yang menyebabkan penyumbatan (tumpang tindih) bronkiol yang agak kerap semasa keradangan.

Pengudaraan paru-paru kurang berkesan daripada pada orang dewasa kerana kelemahan relatif otot pernafasan, yang, bersamaan dengan kesempitan bronkus terkecil - bronkiol - menyumbang kepada perkembangan radang paru-paru dan atelektasis (tempat pembusukan) paru-paru, terutama pada kanak-kanak hingga setahun. Jumlah pasang surut pada kanak-kanak relatif lebih rendah daripada pada orang dewasa, yang dikaitkan dengan massa paru-paru yang agak kecil dan mobiliti dada yang lebih rendah, dan permintaan oksigen jauh lebih tinggi, yang, di satu pihak, menyebabkan pernafasan lebih kerap secara normal, di sisi lain, sesak nafas berkembang pada anak lebih pantas daripada orang dewasa.

Dispnea pernafasan

Inilah keadaan apabila sukar untuk menyedut anak. Sekiranya kanak-kanak terlalu kecil untuk membuat aduan, dispnea inspirasi menampakkan diri dengan ketegangan otot-otot leher ketika mendapat inspirasi. Di samping itu, anda dapat melihat bagaimana fossa supraklavikular, kawasan jarak antara tulang rusuk, ditarik masuk. Nafas menjadi lebih lama daripada menghembus nafas. Sebilangan besar bayi menggelengkan kepala seolah-olah mengangguk. Tanda lain - hidung menjadi "pahat" dan berkilat, sayapnya bengkak, tegang.

Nota! Penyebab dispnea inspirasi adalah halangan dalam aliran udara yang terletak di atas bifurcation (percabangan) trakea.

Ia boleh berupa benda asing, papilloma, pembengkakan selaput lendir laring, saluran udara memampatkan kelenjar getah bening yang membesar atau tumor mediastinal, dll..

Dispnea tamat tempoh

Anak merasa sukar menghembus nafas. Dada kelihatan kembung, seolah-olah hampir tidak terlibat dalam pernafasan. Tetapi otot perut secara aktif dihubungkan dengan pernafasan. Nafas menjadi panjang, sering bersiul. Dispnea ekspirasi pada kanak-kanak muncul apabila pernafasan terhalang pada tahap bronkus dan bronkiol: pengumpulan rembesan pada asma bronkial atau proses keradangan, pemampatan bronkus dengan kelenjar getah bening yang membesar atau infiltrat tuberkulosis.

Dispnea bercampur

Sukar menghirup dan sukar menghembus nafas. Tanda pasti keadaan ini adalah dada membengkak, tetapi kawasannya yang lentur (jarak antara tulang rusuk, fossa di atas tulang selangka dan sternum) tenggelam.

Penyebabnya dapat dijumpai dalam keadaan paru-paru - pneumonia, atelectasis - dan melanggar penembusan oksigen ke dalam tisu akibat penyakit kardiovaskular, anemia. Punca, sesak nafas campuran pada kanak-kanak mungkin adalah tekanan paru-paru pada tumor pleurisy.

Secara berasingan, apa yang disebut dyspnea fisiologi dibezakan, yang muncul dengan tangisan yang berpanjangan, senaman fizikal, gairah emosi. Keadaan ini tidak bertahan lama dan tidak memerlukan tindakan..

Kemungkinan penyebab sesak nafas

Dyspnea pada bayi baru lahir

Sekiranya kita bercakap mengenai penyakit, salah satu penyebab sesak nafas yang paling biasa pada bayi baru lahir adalah sindrom gangguan pernafasan. Biasanya ia berkembang pada bayi pramatang, di mana surfaktan tidak dihasilkan - bahan yang membolehkan paru-paru meluruskan dengan nafas pertama. Kegagalan pernafasan berlaku, yang menampakkan dirinya sebagai sesak nafas, pernafasan kerap bising, kulit memperoleh warna kebiruan. Juga, sindrom gangguan pernafasan dapat berkembang pada anak-anak yang ibunya menderita gestosis yang teruk, mempunyai patologi endokrin.

Rawatan sindrom gangguan pernafasan dikurangkan kepada pemberian surfaktan melalui trakea, sokongan pernafasan, serta pengenalan ubat-ubatan yang merangsang pematangan paru-paru. Prognosis biasanya baik, tetapi bergantung kepada tahap keparahan keadaan kanak-kanak. Tentukan ubat mana yang diperlukan dan sejauh mana hanya doktor yang dapat.

Fistula tracheoesophageal kongenital adalah kelainan perkembangan lain di mana trakea disambungkan ke kerongkongan dan ketika menyusu susu memasuki saluran pernafasan, sesak nafas dan batuk muncul semasa memberi makan. Hanya dengan rawatan pembedahan, prognosisnya bergantung pada seberapa tepat waktu diagnosis dibuat: dalam kes lanjut, bayi mungkin mengalami radang paru-paru yang teruk.

Di samping itu, sesak nafas pada bayi yang baru lahir boleh berlaku dengan kelainan pada perkembangan saluran pernafasan, saluran paru, patologi kardiovaskular kongenital. Dalam semua kes ini, rawatan dan prognosis bergantung pada penyebab dan keparahan penyakit..

Di samping itu, pada bayi dan bayi yang sihat, sesak nafas mungkin berlaku semasa terlalu panas. Thermoregulation pada bayi seperti itu masih tidak sempurna, dan pembungkus anak yang berlebihan menyebabkan kenaikan suhu badan dan, sebagai akibatnya, peningkatan pernafasan (> 60 nafas per minit). Hanya ada satu "rawatan" di sini - untuk menguraikan anak.

Dyspnea pada bayi

Dyspnea pada bayi boleh muncul walaupun dengan selesema ringan, sebabnya adalah selesema biasa. Saluran hidung pada kanak-kanak hingga setahun sangat sempit, dan bahkan sedikit pembengkakan dengan keradangan yang menyertai hidung berair menjadikannya mustahil untuk bernafas melalui hidung. Sesak nafas semasa memberi makan sangat ketara: bayi tercekik, sering membuang payudara. Rawatan dalam kes ini terdiri daripada membersihkan hidung dengan kasa flagellum, dioleskan dengan petroleum jelly atau pir khas dan menanamkan titisan vasokonstriktif. Kanak-kanak di bawah satu tahun tidak boleh disemai dengan dana yang mengandungi mentol..

Croup palsu

Sesak nafas dengan selsema biasanya muncul pada kanak-kanak berumur lebih dari 5 bulan. Bentuk sesak nafas yang paling teruk pada kanak-kanak yang demam adalah croup.

Croup sejati, yang sangat penting untuk membezakan dari yang salah, berkembang dengan difteria, gangguan pernafasan meningkat secara beransur-ansur dan memerlukan kemasukan ke hospital dengan segera. Nasib baik, ia jarang berlaku kerana vaksinasi pencegahan..

Croup palsu adalah jenis yang lebih kerap. Sebabnya adalah bahawa laring dan trakea pada anak sempit, selaput lendir terdedah kepada edema. Sebagai tambahan, terhadap latar belakang keradangan, kekejangan refleks laring dapat berkembang. Memperburuk dahak, sebahagiannya menghalang saluran udara..

Kekalahan palsu biasanya berlaku secara tiba-tiba: dengan latar belakang selesema, semasa terjaga, biasanya pada waktu petang batuk menjadi kasar, menggonggong, suara duduk. Anak mula risau. Pada peringkat awal proses, dispnea inspirasi hanya muncul semasa pergerakan dan berhenti pada waktu rehat, dengan pemburukan proses menjadi berterusan, pernafasan menjadi bising, segitiga nasolabial berubah menjadi biru. Sekiranya edema berkembang lebih jauh, kegelisahan anak digantikan oleh rasa mengantuk, kelesuan, dia mungkin kehilangan kesedaran. Amat berbahaya adalah kumpulan palsu pada kanak-kanak di bawah umur 5 tahun..

Penting! Apabila gejala pertama muncul, segera panggil ambulans!

Untuk meringankan keadaan kanak-kanak semasa menunggu doktor, pertama sekali perlu memberi jaminan kepada anak. Tekanan meningkatkan keperluan oksigen, memperburuk keadaan. Tidak peduli betapa takutnya ibu bapa, bayi itu lebih teruk lagi, dan dia memerlukan pelukan dan kata-kata yang tenang. Selain:

  • tanggalkan pakaian ketat dari bayi, buka tingkap
  • jika rumah mempunyai alat sedut atau nebulizer dengan garam, gunakannya
  • hidupkan pelembap, gantung tuala basah pada bateri atau isi bilik mandi dengan wap, hidupkan air panas, dan bawa anak ke sana
  • jika terdapat suhu tinggi - berikan antipiretik
  • kadang-kadang udara sejuk dapat menghentikan serangan di balkoni atau jalan
  • doktor sekolah lama mengesyorkan agar tidak muntah dengan menekan pemegang sudu atau jari pada akar lidah untuk melegakan kekejangan refleks laring

Sekiranya doktor ambulans menawarkan rawatan di hospital, anda mesti bersetuju. Sekiranya tidak perlu, anak harus diinsafkan dan ditidurkan.

Sindrom bronkus-obstruktif dengan selsema

Selalunya berkembang dengan latar belakang infeksi dengan virus parainfluenza atau virus syncytial pernafasan, ketika infeksi menyebar ke saluran pernafasan bawah. Bronchi kecil sempit kerana bengkak, tersumbat dengan rahsia likat. Di kalangan kanak-kanak berumur satu hingga 5 tahun, kadar kejadiannya adalah hingga 50%, kebarangkalian kejadiannya lebih tinggi pada kanak-kanak alahan dan kanak-kanak dengan SARS lebih daripada 6 kali setahun.

Pada hari ke-2-4 penyakit ini, dengan latar belakang batuk kering, pernafasan menjadi lebih kerap, sesak nafas muncul, pernafasan: pernafasan kanak-kanak itu panjang, mungkin dengan wisel. Sianosis bibir, segitiga nasolabial mungkin muncul.

Untuk mengurangkan keadaan kanak-kanak, anda perlu minum banyak, lebih baik air mineral alkali, kira-kira 50 ml per kg berat badan anak. Udara di dalam bilik mestilah lembap dan sejuk. Doktor menetapkan ubat-ubatan penipisan ekspektoran dan penipisan dahak, baik dalam bentuk sirap, tablet, dan dalam bentuk penyedutan melalui nebulizer. Dari dana tambahan, anda boleh menggunakan sirap pisang, rebusan ibu dan ibu tiri, tetapi ubat herba tidak digalakkan untuk anak-anak yang terdedah kepada alergi.

Dalam kes yang lebih teruk, hormon boleh diresepkan..

Asma bronkial

Selalunya bermula pada awal kanak-kanak, sering menyamar sebagai SARS dengan bronkitis obstruktif, itulah sebabnya tidak mungkin mengenali penyakit ini tepat waktu dan menetapkan rawatan. Kadang kala diagnosis terlambat 5-10 tahun. Sekiranya kanak-kanak berusia di bawah 3 tahun, gejala sindrom obstruktif bronkus pada jangkitan pernafasan akut berulang lebih dari 3 kali setahun, sementara ibu bapa atau anak itu sendiri mengalami alahan (dermatitis atopik) - ini adalah kesempatan untuk mengesyaki asma bronkial.

Ia menampakkan diri dengan gejala yang sama seperti sindrom obstruktif bronkus pada jangkitan pernafasan, sebab itulah, sebenarnya sukar untuk membezakannya dengan bronkitis obstruktif.

Dalam rawatan asma pada kanak-kanak, selain bronkodilator, perhatian khusus harus diberikan kepada terapi anti-radang dan penipisan dahak.

Orang yang berhati-hati disarankan untuk sembuh dari asma bronkial, biasanya lebih suka istilah "pengampunan berpanjangan".

Dyspnea dengan penyakit jantung

Dyspnea pada kanak-kanak dengan penyakit jantung biasanya berkembang secara beransur-ansur (jika bukan penyakit jantung kongenital), berlaku pada waktu pagi, bertambah kuat ketika berbaring, disertai dengan pembengkakan pada kaki, sianosis.

Dalam kes ini, perlu untuk merawat penyakit yang mendasari.

Sesak nafas badan asing

Kejadian yang sangat biasa: kanak-kanak ingin tahu dan sering meletakkan benda kecil di hidung, mulut, menyedutnya. Itulah sebabnya mengapa kanak-kanak di bawah umur 3 tahun tidak digalakkan memberi mainan dengan bahagian kecil, walaupun di bawah pengawasan ibu bapa.

Sekiranya badan asing menetap pada pita suara, menyebabkan kekejangan refleks laring, atau menyekat trakea, sesak nafas berkembang dengan teruk, hingga tercekik. Batuk yang kuat muncul, kanak-kanak itu mencengkam tekaknya, wajahnya mula-mula menjadi merah, kemudian berubah menjadi biru, air mata keluar.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat badan asing di saluran udara:

  1. Bayi harus diletakkan di tangan menghadap ke bawah, mulut terbuka, kepala di bawah badan; dan ketuk pangkal tapak tangan antara bilah bahu sebanyak lima kali. Kemudian putar di belakang dan dengan dua jari tekan 5 kali di bahagian tengah sternum. Sekiranya badan asing telah berpindah ke orofaring, ia boleh dikeluarkan. Sekiranya tidak, ulangi langkah sebelumnya sehingga hasilnya..
  2. Seorang kanak-kanak di bawah umur 8 tahun diletakkan di paha orang dewasa sehingga kepalanya berada di bawah batang badan dan mengetuk pangkal telapak tangan di antara bilah bahu.
  3. Seorang kanak-kanak yang berumur lebih dari lapan tahun harus melilit lengannya di belakang punggungnya, sehingga tangan kanannya, mengepalkan penumbuk dan mengarahkan dengan ibu jarinya ke perut mangsa, ditutup dengan telapak kirinya, yang terletak kira-kira di bahagian atas perut. Kemudian anda perlu menekan tajam 5 kali pada perut. Ulangi sehingga badan asing membersihkan tekaknya dan pernafasan dipulihkan..

Penting! Sekiranya anda tidak mengetuk punggung anak yang sedang duduk, ini boleh mendorong badan asing masuk ke dalam saluran pernafasan dan menjadikan keadaannya lebih teruk.

Sekiranya kehilangan kesedaran, anda perlu menghubungi ambulans dan mula melakukan pernafasan buatan dan urutan jantung tidak langsung.

Sekiranya badan asing kecil dan telah menembusi kedalaman saluran pernafasan, gejala utamanya adalah batuk kering atau tidak produktif yang berpanjangan tanpa demam dan gejala selesema lain.

Apa keadaan patologi yang menyebabkan sesak nafas pada seorang kanak-kanak

Dyspnea pada kanak-kanak boleh menjadi tanda banyak penyakit serius. Dan penampilannya adalah kesempatan untuk berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan segera.

Jenis-jenis Dyspnea

Seperti pada orang dewasa, sesak nafas pada kanak-kanak adalah:

  1. Inspirasi. Pada masa yang sama, sukar bernafas. Ini boleh berlaku akibat pembengkakan pita suara, atau benda asing yang memasuki saluran pernafasan.
  2. Tamat tempoh. Berlaku dengan kesukaran menghembus nafas. Ini adalah ciri untuk kekejangan bronkus, pembengkakan mereka, pertukaran gas terganggu.
  3. Bercampur. Punca sesak nafas adalah proses paru-paru radang yang kuat, perkembangan pernafasan atau kegagalan jantung.
  4. Beberapa doktor membezakan bentuk sesak nafas khas - sesak nafas. Ini adalah manifestasi ekstrem dari semua parameter penting pernafasan normal dan diperhatikan dengan status asma.

Mengapa sesak nafas muncul pada kanak-kanak

Dyspnea pada kanak-kanak dengan selesema berlaku akibat kenyataan bahawa lendir dari hidung tidak membenarkan pernafasan dengan bebas, dalam kes seperti itu bayi sangat terjejas, kerana mereka masih tidak tahu cara beralih ke pernafasan mulut. Kemerahan di kerongkong, kesakitan dan kesakitan juga diperhatikan..

Sesak nafas dengan rinitis alergi berlaku kerana pembengkakan mukosa saluran pernafasan atas. Penyumbatan hidung diperhatikan pada kanak-kanak yang lebih tua, semakin meningkat pada waktu malam. Ia mungkin disertai dengan manifestasi alahan lain - ruam seperti gatal-gatal, laserasi, kemerahan dan gatal-gatal pada mata. Diagnosis disahkan menggunakan ujian khas..

Sinusitis dan sinusitis frontal dengan pembengkakan mukosa hidung juga disertai dengan gejala sesak nafas, sakit kepala, rasa kenyang pada sinus yang sakit, sakit semasa berdebar. Semasa memeriksa sinar-X, pemadaman dan kehadiran tahap cecair di kawasan sinus dapat dilihat.

Sekiranya terdapat batuk kering, nyaring dan tersentak dengan sesak nafas pada anak yang mengalami kesukaran bernafas, sesak nafas, demam, dan pada masa yang sama, gejala meningkat pada waktu malam, maka perkembangan croup dapat diasumsikan. Keadaan ini memerlukan rawatan kecemasan. Seiring dengan ini, limfadenitis yang ketara, pembesaran amandel, pembengkakan tirai palatine.

Di hadapan sesak nafas dan berdengkur, terdengar dari jarak jauh, berbicara mengenai serangan asma bronkial, yang mempunyai kemampuan untuk mengintensifkan pada waktu malam. Tahap maksimum gejala dinyatakan dalam perkembangan status asma. Pada masa ini, anak itu menjadi biru, tidak dapat mengucapkan sepatah kata pun. Alat sedut konvensional tidak memberi kesan biasa..

Nafas yang kerap, batuk yang teruk dengan dahak, kelemahan, mengantuk, demam boleh menjadi tanda bronkitis purulen atau radang paru-paru. Dalam kes ini, diagnosis sinar-X membantu menentukan diagnosis dengan tepat. Anda juga harus memperhatikan kulit, dalam keadaan kekurangan hipoksia, mereka menjadi sianotik.

Perubahan yang ketara dalam paru-paru dalam keadaan patologi kronik menyebabkan perkembangan fibrosis, distrofi paru-paru, dan penurunan keanjalan tisu. Dalam kes seperti itu, kajian yang diperlukan adalah memeriksa fungsi paru-paru..

Penyebab sesak nafas juga mungkin masuknya benda asing ke saluran pernafasan. Dalam kes ini, anak itu menjadi biru, menelan udara dengan mulutnya, tidak dapat bercakap. Sekiranya objek asing kecil, maka setelah beberapa lama aliran keluar sputum fetid dan pembengkakan teruk diperhatikan. Penggunaan alat untuk mengesan objek menjadi mungkin hanya setelah mengeluarkan edema dengan bantuan ubat-ubatan.

Kadang-kadang penyebab sesak nafas adalah penyakit sistem endokrin, berat badan berlebihan kerana gangguan metabolik, gangguan saraf, overdosis ubat-ubatan tertentu.

Cara menolong sesak nafas pada anak

Sekiranya cepat atau sesak nafas berlaku, anda harus segera menghubungi doktor atau ambulans. Anak memerlukan rehat, bebas dari menekan pakaian, meletakkan atau duduk di bilik yang berventilasi baik, tetapi tidak sejuk.

Sesak nafas tidak berlaku dengan sendirinya, ini menandakan ada masalah. Penghapusan sesak nafas secara lengkap hanya dapat dilakukan jika anda segera memulakan dan mengubati penyakit yang mendasari!

Untuk selesema atau sakit tekak, disarankan agar anda minum minuman yang sentiasa hangat, mengukur suhu, jika suhu 38 darjah atau lebih, anda boleh memberi parasetamol.

Sekiranya status asma berkembang, maka rawatan kecemasan mesti dipanggil, kerana bronkodilator dalam bentuk penyedut tidak akan membantu dalam kes ini, dan overdosisnya akan mengakibatkan akibat yang serius. Kadang-kadang dengan serangan yang teruk, glukokortikoid digunakan sebagai suntikan atau dalam bentuk tablet.

Dengan proses keradangan yang ketara di bronkus atau paru-paru, perlu memastikan rehat tidur yang ketat, dengan mengambil agen antibakteria. Selalunya kanak-kanak dalam keadaan ini memerlukan rawatan di hospital dan terapi antibiotik yang besar.

Untuk gangguan pernafasan kerana anemia, suplemen zat besi diresepkan. Apabila kegemukan adalah penyebabnya, disfungsi pernafasan juga dapat diperhatikan. Dalam kes sedemikian, disarankan untuk berjumpa dengan pakar pemakanan yang akan mencadangkan diet dan aktiviti fizikal yang mencukupi..