Tachycardia supraventricular paroxysmal

Palpitasi cepat, tiba-tiba timbul dan juga berakhir tanpa diduga, adalah tanda penyakit seperti aritmia paroxysmal. Tempoh serangan adalah dari sepuluh saat hingga sehari atau lebih. Sekiranya keadaan seperti itu tidak terpencil, berulang secara berkala, anda perlu menjalani pemeriksaan.

Tanda-tanda aktiviti paroxysmal

Penyakit ini dikenali dengan beberapa nama, rasmi: takikardia supraventricular paroxysmal, disingkat PNT. Gejala berlaku secara spontan. Tempoh takikardia supraventrikular paroxysmal sekurang-kurangnya tiga kitaran jantung. Apa itu takikardia berbahaya: jika serangan paroxysmal ditangguhkan selama beberapa hari dan rawatan tidak dijalankan, kematian mungkin, pada usia tua kemungkinan ini meningkat.

Permulaan serangan (paroxysm) terasa seperti tersentak atau bahkan suntikan di jantung, maka degupan jantung semakin meningkat. Terdapat takikardia jantung dengan kadar pengecutan otot hingga 250 denyutan seminit. Gejala berikut mungkin berlaku semasa serangan:

  • nadi tinggi, walaupun kadang-kadang tidak terasa, kerana pengisian yang lemah;
  • bunyi di kepala, pening;
  • berpeluh, kelemahan;
  • menurunkan tekanan darah.

Punca Serangan

Aktiviti paroxysmal jantung berlaku kerana patologi sistem saraf atau kerosakan organik. Dalam kes pertama, dengan takikardia paroxysmal, rangsangan saraf otot jantung berlaku. Mekanismenya adalah seperti berikut: fokus eksitasi patogen berlaku, yang menyebabkan aktiviti miokardium yang tidak normal. Irama jantung pecah, pengecutan jantung pada waktunya, extrasystoles diperhatikan, extrasystole supraventricular berkembang. Ini adalah jenis aritmia yang biasa..

Penyebab organik penyakit ini:

  • kerosakan pada otot jantung, pengaliran saluran jantung yang berlaku dengan serangan jantung, iskemia, penyakit jantung, miokarditis dan kardiopati;
  • Sindrom Wolf-Parkinson-White dan penyakit lain di mana laluan tambahan muncul;
  • patologi jantung, ciri struktur jantung: kord tambahan, lekatan, prolaps injap mitral.

Tachycardia paroxysmal dan extrasystole dapat muncul pada orang yang sihat, di bawah pengaruh faktor patogen, dengan senaman intensif yang berpanjangan, tekanan yang teruk. Semua sebab ini disebut extracardiac. Ini termasuk tabiat buruk - seperti merokok, penyalahgunaan alkohol, suka makanan yang mengandungi kafein berlebihan. Sekiranya takikardia atrium diperhatikan, disyorkan untuk memeriksa tahap hormon tiroid. Penyakit organ lain juga boleh menyebabkan takikardia supraventricular paroxysmal. Ini termasuk:

  • fungsi buah pinggang terjejas;
  • penyakit paru-paru kronik dan akut;
  • patologi saluran gastrousus.

Diagnosis takikardia paroxysmal

Tachycardia dibahagikan kepada sinus dan paroxysmal, yang bergantung kepada penyetempatan sumber impuls elektrik, menyebabkan serat jantung berkontraksi. Untuk mengetahui punca sebenar penyakit, pada peringkat pertama, doktor mengumpulkan anamnesis, memeriksa dan menemubual pesakit. Doktor mengetahui berapa kerap dan bagaimana tiba-tiba takikardia berlaku, berapa lama aritmia berlangsung, bagaimana serangan itu berakhir..

Jenis pemeriksaan untuk takikardia paroxysmal yang disyaki:

  1. Fizikal (penentuan keadaan organ). Auskultasi, mendengar. Sekiranya degupan jantung (degupan jantung) telah melebihi 150 denyutan seminit, diagnosis takikardia sinus akan hilang. Apabila penunjuk ini melebihi 200, maka tidak ada takikardia gastrik, terdapat kecurigaan takikardia paroxysmal. Nadi kerap dan lemah. Semasa pemeriksaan fizikal, ujian vagal juga dapat digunakan, tekanan pada bahagian tubuh tertentu untuk merangsang reseptor saraf vagus yang berkaitan langsung dengan atrium.
  2. Penyelidikan instrumental: elektrokardiogram, holter (pemantauan harian), ujian tekanan, ujian tekanan elektrokardiogram, echocardiogram, MRI, kardiografi CT multispiral.

Kaedah diagnostik utama untuk PNT adalah ECG. Kardiogram memberikan jawapan yang jelas. Tachycardia paroxysmal pada ECG menunjukkan tanda-tanda yang jelas kelihatan pada pita:

  • permulaan yang tajam dan berakhir dengan paroxysm;
  • Denyutan jantung melebihi 140 denyutan seminit;
  • irama jantung yang kerap;
  • corak gigi khusus pada ECG.

Rawatan aritmia paroxysmal

Doktor menentukan taktik merawat pesakit, dengan mengambil kira bentuk aritmia, asal usulnya, bilangannya, tempoh serangan dan kekerapannya, adanya komplikasi paroxysms. Dalam beberapa kes, kemasukan ke hospital mungkin diperlukan sekiranya kejang penyakit diulang lebih dari dua kali sebulan. Ditugaskan untuk:

  • rawatan rutin di hospital;
  • pemeriksaan mendalam;
  • penilaian menyeluruh mengenai petunjuk untuk pembedahan.

Penjagaan kecemasan untuk serangan akut

Tiba di panggilan, doktor dapat menghentikan serangan paroxysmal. Mereka menggunakan bantuan sampel vagina, seperti ujian Ashner, di mana pekerja perubatan menekan pesakit pada bola mata selama 5 saat. Ujian Valsalva berkesan apabila seseorang meneran dan menahan nafas selama 20-30 saat. Tanpa data EKG, ubat digunakan hanya dalam kes yang luar biasa, ketika keadaan pesakit sangat kritikal, atau ada bukti bahawa ubat itu diberikan lebih awal dan tidak ada reaksi negatif. Pesakit diberikan:

Persediaan

Tachycardia supraventricular paroxysmal dirawat menggunakan kompleks ubat:

  • ubat penenang, seperti bromin, ubat penenang, barbiturat;
  • beta-blocker: Atenolol, Metoprolol, Quinidine bisulfate, Isoptin (aka Verapamil, ubat digitalis, selamat untuk wanita hamil), Procainamide, Sotalol;
  • sediaan kalium: Panangin, Thromcardin, Kalium Klorida (larutan 10%, disuntik dalam 20 ml empat kali sehari).

Rawatan fisioterapi

Dengan takikardia supraventrikular paroxysmal, prosedur fisioterapeutik berair sering diresepkan:

  • mengaburkan;
  • pengisaran (dengan air sejuk);
  • pancuran pekeliling;
  • mandi terapeutik;
  • hidromassage.

Cara menghilangkan takikardia di rumah

Ubat tradisional dapat menghentikan serangan paroxysmal, mengurangkan keadaan. Untuk menyembuhkan pesakit, perlu mengembalikan nisbah elektrolit dalam darah. Tachycardia supraventricular paroxysmal disertai oleh ketidakseimbangan serius mereka. Pengisian bahan seperti klorin, kalsium dan kalium diperlukan. Anda boleh mencapainya dengan bantuan terapi herba, glikosida tumbuhan. Sumber yang terakhir: motherwort, lemon balm, hawthorn, mint, valerian.

Rawatan tanpa pil:

  • 40 gram akar lovage, tuangkan satu liter air panas selepas 8 jam, saring. Minum sedikit sepanjang hari sehingga menjadi lebih baik.
  • Tuangkan 3 cawan beri viburnum ke dalam bekas tiga liter, tuangkan air mendidih (2 liter), tutup balang, balut, diamkan selama 6 jam. Saring infusi, peras buah-buahan, tambahkan 0.5 liter madu, letakkan bekas di dalam peti sejuk. Minum 1/3 cawan selama sebulan sebelum makan. Rehat selama 10 hari, sambung semula kursus. Secara keseluruhan, dengan aritmia paroxysmal, tiga kitaran diminum.
  • Campurkan tincture farmasi motherwort, hawthorn, valerian, setiap botol. Sejukkan, minum satu sudu teh 3 kali sehari sebelum makan.

Sekiranya serangan takikardia paroxysmal dijumpai di rumah, anda perlu bertindak seperti berikut:

  • tenang, cuba mengekang emosi, jangan panik;
  • dengan loya, pening yang teruk, kelemahan, anda perlu berbaring atau duduk dengan selesa;
  • udara segar harus datang ke pesakit, anda perlu membuka baju anda, membuka tingkap;
  • menyebabkan kerengsaan saraf vagus: menahan nafas selama 20 saat, memberi tekanan pada bola mata, menegangkan penekan dada;
  • minum ubat yang disyorkan oleh doktor, memerhatikan dosnya;
  • jika anda berasa tidak sihat, hubungi ambulans.

Ini membantu dengan pernafasan yogik takikardia paroxysmal dan teknik lain yang serupa. Kaedah Strelnikova, Buteyko akan berjaya. Contoh latihan pernafasan yang boleh dilakukan untuk menghentikan serangan:

  • tutup satu lubang hidung dengan jari anda, tarik nafas melalui yang bebas, hembuskan melalui lubang yang sebelumnya dijepit;
  • tarik nafas ke dalam 3 akaun, jangan tarik masuk ke dalam 2 akaun, kemudian tarik nafas ke dalam 3 akaun, tahan nafas ke dalam 2 akaun.

Paroxysms takikardia supraventrikular

Rawatan tachycardia supraventricular paroxysmal (PNT) ditentukan oleh bentuk takikardia, etiologi, kekerapan dan tempoh kejang, kehadiran atau ketiadaan komplikasi semasa paroxysm, seperti kegagalan jantung atau kardiovaskular dan berhenti menghentikan kejang dan pemilihan terapi antiaritmia asas seterusnya.

Sekiranya berlaku paroxysm of tachycardia, pesakit diberi rawatan perubatan kecemasan di tempat dan, jika paroxysm diperhatikan untuk pertama kalinya atau jika ada petunjuk untuk dimasukkan ke hospital pesakit, mereka secara serentak memanggil pasukan kecemasan kardiologi.

    Petunjuk untuk dimasukkan ke hospital

Rawat inap segera diperlukan sekiranya berlaku serangan takikardia supraventrikular, jika tidak dapat dihentikan di luar hospital atau disertai dengan kegagalan jantung atau jantung yang akut.

Rawat inap rutin ditunjukkan untuk pesakit dengan serangan takikardia yang kerap (lebih dari 2 kali dalam sebulan) untuk pemeriksaan diagnostik mendalam dan penentuan taktik rawatan pesakit, termasuk petunjuk untuk rawatan pembedahan.

  • Melegakan serangan takikardia supraventrikular paroxysmal (PNT)
    • Untuk PNT, kesan berhenti sampel vagina adalah ciri. Ujian yang paling berkesan biasanya Valsalva (ketegangan dengan menahan nafas selama 20-30 saat), tetapi pernafasan dalam juga berguna. Ujian Ashner Ashner Test (ujian Ashner-Dagnini, refleks mata-jantung) - tekanan sederhana dan seragam pada bola mata dengan diagnostik atau untuk tujuan terapi. Untuk tujuan diagnostik, ujian Ashner digunakan untuk menilai keseronokan jabatan parasimpatik sistem saraf autonomi, dengan tujuan terapi - untuk melegakan serangan takikardia paroxysmal. Untuk tujuan diagnostik, Ujian Ashner-Dagnini digunakan untuk menilai kegembiraan parasimpatis (tekanan pada bola mata selama 5 saat), mencangkung, menurunkan wajah dalam air sejuk selama 10-30 saat, mengurut salah satu sinus karotid, dan lain-lain. Penggunaan sampel vagina dikontraindikasikan pada pesakit dengan gangguan konduksi, CVD, kegagalan jantung yang teruk, glaukoma, serta dengan ensefalopati peredaran darah yang teruk dan sejarah strok. Urut sinus karotid juga dikontraindikasikan dengan penurunan denyutan yang mendadak dan kehadiran bunyi di atas arteri karotid.
    • Sekiranya tidak ada kesan sampel vagal dan kehadiran gangguan hemodinamik yang jelas, pertolongan darurat dari paroxysm menggunakan rangsangan jantung transesophageal (NSS) atau terapi elektro-nadi (EIT) ditunjukkan. NPVS juga digunakan dalam kasus intoleransi terhadap antiaritmia, data anamnestic mengenai perkembangan gangguan konduksi yang serius semasa keluar dari serangan (dengan blok CVS dan AV). Dengan takikardia atrium multifokal, EIT dan NPVS tidak digunakan; mereka tidak berkesan dalam bentuk ATT ektopik dan AV-nodal ektopik PNT.
    • Walaupun diinginkan untuk menentukan bentuk spesifiknya untuk penghentian PNT yang paling berkesan, dalam praktik klinikal sebenar, kerana perlunya langkah-langkah perubatan segera dan kemungkinan kesukaran diagnostik, disarankan untuk memberi tumpuan terutamanya pada algoritma penghentian takikardia dengan kompleks QRS yang sempit dan lebar - untuk memberikan rawatan kecemasan kepada pesakit dengan paroxysm takikardia supraventricular penentuan tepat mekanisme dalam kebanyakan kes tidak diperlukan.
    • Dengan takikardia supraventricular paroxysmal (PNT) dengan kompleks QRS sempit

      Sekiranya tidak ada kesan positif sampel vagal, pesakit dengan hemodinamik yang stabil memulakan pemberian ubat antiarrhythmic secara intravena. Dilarang menggunakan ubat ini tanpa pemantauan elektrokardiografi hanya dalam situasi kritikal atau jika ada bukti yang boleh dipercayai bahawa pesakit telah diberi ubat ini berulang kali pada masa lalu dan ini tidak menyebabkan komplikasi. Semua sediaan ampul, kecuali trifosadenin (ATP), diencerkan dengan 10-20 ml larutan natrium klorida isotonik sebelum diberikan. Ubat pilihan adalah adenosin (natrium adenosin trifosfat, ATP) atau antagonis saluran kalsium dari siri nonhidropridin.

        Adenosine (adenosine fosfat) pada dos 6-12 mg (larutan 1-2 amp. 2%) atau jet adenosin trifosfat (ATP) dengan cepat pada dos 5-10 mg (larutan 0,5-1,0 ml 1%) hanya di unit rawatan rapi di bawah kawalan monitor (mungkin untuk keluar dari PNT melalui penghentian nod sinus selama 3-5 saat atau lebih!).

      Semasa pelaksanaan penerimaan vagal atau pentadbiran ubat-ubatan, pendaftaran ECG diperlukan; reaksi terhadap mereka dapat membantu mendiagnosis walaupun aritmia belum berhenti. Selepas pengenalan antiarrhythmic, yang tidak rumit oleh perkembangan bradikardia atau menghentikan nod sinus, masuk akal untuk mengulangi teknik vagal.

      Anggaran banyak dan urutan pentadbiran ubat:

      1. Natrium adenosin trifosfat (ATP) 5-10mg iv iv.
      2. Tiada kesan - selepas 2min ATP 10mg iv dalam push.
      3. Tiada kesan - selepas 2 minit verapamil 5mg iv.
      4. Tiada kesan - selepas 15 minit, verapamil 5-10mg iv.
      5. Ulangi muslihat vagal.
      6. Tiada kesan - selepas 20 minit, procainamide, atau propranolol, atau propafenone, atau disopyramide - seperti yang dijelaskan di atas; namun, dalam banyak kes, hipotensi bertambah teruk dan kemungkinan bradikardia selepas pemulihan irama sinus meningkat.

      Alternatif penggunaan berulang ubat di atas adalah pengenalan:

      • Amiodarone (Cordarone) pada dosis 300 mg jet selama 5 minit atau tetes, bagaimanapun, dengan mempertimbangkan kelewatan dalam tindakannya (hingga beberapa jam), serta kesan pada kekonduksian dan jangka masa QT, yang mungkin mengganggu pengenalan antiaritmia lain. Petunjuk khas untuk pemberian amiodarone adalah tachycardia paroxysm pada pesakit dengan sindrom pra-eksitasi ventrikel.
      • Etatsizina (Etatsizina) 15-20 mg iv selama 10 minit, yang, bagaimanapun, mempunyai kesan proarrhythmic yang jelas, dan juga menyekat pengaliran.
      • Nibentan 10-15mg titisan - dengan ketahanan terhadap ubat utama, hanya dalam keadaan BIT (!) - mempunyai kesan proarrhythmic yang ketara, kejadian tinggi aritmia ventrikel yang teruk adalah tinggi.

    • Sekiranya tidak ada syarat untuk pemberian ubat iv, gunakan (kunyah tablet!):

      • Propranolol (Anaprilin, Obzidan) 20-80mg.
      • Atenolol (Atenolol) 25-50mg.
      • Verapamil (Isoptin) 80-120 mg (dengan ketiadaan pra-rangsangan!) Dalam kombinasi dengan phenazepam (phenazepam) 1 mg atau clonazepam 1 mg.
      • Salah satu antiaritmia yang berkesan sebelumnya dalam dos ganda quinidine (Kinidin-durules) 0.2 g, procainamide (Novocainamide) 1.0-1.5 g, disopyramide (Ritmilen) 0.3 g, ethacycin (Etatsizin) 0.1 g, propafenone (Propanorm) 0.3 g, Sotalol (Sotagexal) 80mg).

      Ciri-ciri pendekatan untuk menghilangkan jenis takikardia supraventrikular paroxysmal (PNT) tertentu, lihat Atrial PNT, PNT dari AV-sambungan.

      Taktiknya agak berbeza, kerana sifat takikardia ventrikel tidak dapat dikesampingkan sepenuhnya, dan kemungkinan adanya sindrom pra-rangsangan mengenakan batasan tertentu.

      Terapi electropulse (EIT) ditunjukkan untuk takikardia yang signifikan secara hemodinamik; dengan toleransi paroxysm yang memuaskan, rangsangan jantung transesophageal (NPVS) adalah wajar. Pelepasan ubat dilakukan dengan ubat-ubatan yang berkesan baik dalam takikardia supraventricular paroxysmal (PNT) dan dalam takikardia ventrikel: procainamide (Novocainamide) dan / atau amiodarone paling kerap digunakan; dengan ketidakcekapan mereka, pelepasan dilakukan seperti takikardia ventrikel (VT).

      Sekiranya takikardia yang tidak ditentukan dengan kompleks yang luas, adenosin (ATP) dan aymalin juga dapat digunakan (dengan genesis supraventrikular yang sangat mungkin, takikardia membantu dalam diagnosis pembezaan takikardia supraventrikular (NRT) dan takikardia ventrikel (VT), lidokain, sotalol).

      Glikosida jantung dan verapamil, diltiazem, β-blocker (propranolol, atenolol, nadolol, metoprolol, dll.) Tidak boleh digunakan kerana kemungkinan meningkatkan konduksi di sepanjang jalan tambahan dan berlakunya flutter atau fibrilasi ventrikel..

      Pada pesakit dengan disfungsi ventrikel kiri, hanya terapi amiodarone, lidocaine dan electro-impulse (EIT) yang digunakan untuk menghentikan takikardia dengan kompleks kompleks yang tidak spesifik..

      Setelah menguji 1-2 ubat, usaha selanjutnya untuk menghentikan serangan secara farmakologi harus dihentikan dan pergi ke NPSS atau (jika tidak ada kemungkinan teknikal atau ketidakcekapan) - ke EIT.

      Ciri-ciri rawatan PNT pada pesakit dengan WPW, CLC-sindrom - lihat. "Sindrom pra-eksitasi ventrikel".

      Sekiranya PNT berlaku semasa kehamilan, ubat kelas I dan III digunakan.

      NB: Tachycardia atrium multifokal memerlukan pendekatan khas untuk rawatan (lihat "Atrial PNT").

      Tab. Rata-rata data mengenai keberkesanan dan urutan pentadbiran ubat untuk paroxysm PNT

      Kandungan ubat dalam 1 ml larutan ampul, mg Masa pemberian satu dos, min 503-5 505-10 sepuluh1–5 s 2,51-2 0.255-10 pelbagai (!) - 10, 20 dan 1001-3 100, 50010-30 253-5 1 mg / kg++++

      Keputusan mengenai pelantikan terapi penyelenggaraan bergantung pada kekerapan dan toleransi kejang. Secara sementara, dapat dianggap bahawa terapi anti-kambuh berterusan ditunjukkan untuk pesakit di mana kejang berlaku dua kali sebulan atau lebih kerap, dan rawatan perubatan diperlukan untuk melegakan mereka. Walau bagaimanapun, rawatan anti-kambuh juga disyorkan untuk pesakit dengan sawan yang lebih jarang, yang dicirikan oleh paroxysms berlarutan, yang rumit oleh kegagalan ventrikel kiri kardiovaskular atau akut. Sebaliknya, dalam banyak kes, pesakit dengan takikardia supraventrikular yang kerap tetapi pendek, berhenti sendiri atau di bawah tindakan manuver vagal yang sederhana, tidak memerlukan terapi anti-kambuh berterusan (pesakit seperti itu sering kali berhenti mengambil ubat antiaritmia sejurus selepas permulaan rawatan); taktik tersebut tidak sesuai untuk pesakit dengan sindrom pra-eksitasi atau gangguan konduksi.

      Teknik pemilihan rawatan yang paling tepat adalah rangsangan jantung transesophageal (NPS) dengan mengenal pasti mekanisme takikardia supraventricular paroxysmal (PNT) dan satu siri ujian ubat. Dalam semua kes PNT, terutama takikardia nodal AV, seseorang harus berusaha untuk membuat diagnosis elektrofisiologi yang tepat - pengenalpastian laluan tambahan (DP) pengaliran (lihat "Sindrom pengujaan ventrikel"), atau zon aritmogenik dengan PNT tanpa laluan tambahan (DP).

      Untuk rawatan anti-relaps jangka panjang PNT, pelbagai ubat antiarrhythmic digunakan, serta glikosida jantung. Ubat dan dosnya paling kerap harus dipilih secara empirik; ini mengambil kira keberkesanan, ketoksikan dan farmakokinetik ubat. Selalunya, untuk pencegahan paroxysms, ubat yang sama berkesan untuk melegakannya.

      Cadangan antarabangsa Persatuan Kardiologi Amerika dan Eropah untuk rawatan pesakit dengan aritmia supraventrikular ditunjukkan dalam jadual.

      Pembuangan kateterPenyekat betaFlecainide, propafenone Amiodarone
      Kelas cadangan Jenis PNT
      B
      B
      C
      C
      Saya
      Saya
      IIa
      III
      Nod AV simptomatik atau jarang berlaku
      Dengan pegangan AV berganda, nodal AV, atrium
      Hemodinamik signifikan, nodal AV
      WPW
      B
      C
      C
      C
      IIb
      III
      Simptomatik, AV-nodal
      WPW
      DARI
      DALAM
      DARI
      IIa
      IIa
      Tahan terhadap penyekat taruhan dan verapamil
      Nodal AV yang signifikan secara hemodinamik, WPW, atrium, nodal AV ektopik
      C

      C

      SayaNod AV yang jarang berlaku

      Sebaiknya mulakan terapi dengan beta-blocker dengan kesan paroxysm berhenti yang jelas dari ujian vagal; jika salah satu daripadanya tidak berkesan, menguji yang lain tidak masuk akal. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa penyekat beta bukan selektif sering menjadi antiaritmia yang lebih berkesan, oleh itu, jika tidak terdapat kontraindikasi dan keadaan yang memerlukan pelantikan penyekat beta yang sangat selektif, atenolol (Atenolol) 50-100mg / hari (atau propranolol (Anaprilin, Diperhatikan) 40-160 mg / hari dalam 4 dos terbahagi). Juga digunakan: metoprolol (Vazokardin, Egilok) 50-100mg / hari, betaxolol (Lokren) 10-20mg / hari, bisoprolol (Concor) 5-10mg / hari; pada pesakit yang lebih tua, dos yang lebih rendah mungkin diperlukan. Penyekat beta digunakan secara meluas dalam kombinasi ubat-ubatan antiarrhythmic, yang memungkinkan untuk mengurangkan dos setiap komponen yang termasuk dalam kombinasi tanpa mengurangkan keberkesanan terapi; sering digabungkan dengan antiarrhythmics kelas I; kombinasi seperti itu sangat sesuai semasa menggabungkan PNT dengan gangguan irama yang lain. Hanya pendapat yang tidak jelas mengenai kemungkinan gabungan beta-blocker dengan verapamil; sangat berhati-hati.

      Verapamil (Isoptin) pada dos 120-480 mg / hari atau diltiazem (Diltiazem, Cardil) 180-480 mg / hari, lebih baik dalam bentuk kelewatan, ditetapkan sekiranya tiada sindrom WPW. Dos yang tinggi tidak boleh dielakkan - keberkesanan profilaksis ubat bergantung pada dos.

      Di samping itu, dengan PNT berkesan dan digunakan secara konsisten:

      • Sotalol (Sotalex) 80-320 mg / hari (dos 320 mg / hari jarang dapat dicapai; ingat kemungkinan kesan proarrhythmic!).
      • Allapinin (Allapinin) 50-100mg / hari.
      • Propafenone (Propanorm) 450-900mg / hari.
      • Etatsizin (Etatsizin) 100-150 mg / hari (semasa memilih dos, kawalan elektrokardiografi diperlukan).
      • Dizopyramid (Ritmilen) 300-600 mg / hari (hampir berkesan dengan quinidine, tetapi lebih baik diterima oleh kebanyakan pesakit).
      • Flecainide 200-300mg / hari.
      • Quinidine (Quinidine Durules) 400-600mg / hari (ingat tentang kesan sampingan!).
      • Azimilide 100-125mg / hari.
      • Amiodarone (Amiodarone, Cordaron) 200-400 mg / hari (dos penyelenggaraan; tepu - 600-800 mg / hari); untuk rawatan PNT, ia digunakan agak jarang (ingat tentang kesan sampingan) - dengan tidak berkesannya ubat lain, ablasi kateter biasanya lebih disukai.

      Novocainamide tidak digunakan untuk terapi pemeliharaan kerana penghapusan yang sangat cepat dan bahaya mengembangkan sindrom lupus. Ubat-ubatan antiarrhythmic seperti aymalin (hiluritmal) dan ubat antarrarrhythmic gabungan pulsnorm yang mengandunginya kadang-kadang digunakan (dengan keberkesanan yang terbukti untuk menghentikan paroxysm PNT terhadap WPW) pada dos 40-60 mg / hari; bretilium, mexityl (mexilitin) tidak mempunyai kelebihan berbanding ubat di atas.

      Kadang-kadang ada kemungkinan untuk mencegah kambuhnya PNT supraventrikular atau mengurangkan kekerapan, tempoh dan keterukan perjalanan mereka dengan pemberian glikosida jantung secara lisan (paling kerap menggunakan digoxin). Penggunaan ubat-ubatan kumpulan ini dengan sindrom Wolff-Parkinson-White adalah berbahaya: kemungkinan pelantikan mereka ditentukan di hospital khusus.

      Dengan takikardia supraventricular paroxysmal (PNT) (resdung, AV-nodular) dan tidak diingini (kerana perlu memasang alat pacu jantung kekal (EX)), terapi kombinasi dengan verapamil dengan ubat kelas I, d, l - sotalol atau beta-blocker adalah mungkin (2 kombinasi terakhir memerlukan kawalan degup jantung yang kuat (HR), tempoh PQ, dan tekanan darah).

      Adalah perlu untuk mengecualikan penggunaan ubat-ubatan yang menyebabkan takikardia sinus jika, dengan latar belakang mereka, paroxysms PNT menjadi lebih kerap, dan juga membatasi pengambilan alkohol, teh, kopi, merokok; harus diingat bahawa pesakit boleh menggunakan (sering disembunyikan) pelbagai bahan narkotik (amfetamin, ekstasi, dll.).

      Bersama dengan phenazepam 0,5-1 mg, clonazepam 0,5-1 mg 1-2 r / hari (seperti yang disyorkan oleh psikiatri), kelas ubat lain sering berkesan pada pesakit dengan takikardia supraventricular paroxysmal (PNT), kerana ia membantu mencegah turun naik status vegetatif yang memprovokasi paroxysms PNT, serta memudahkan mudah dibawa dan melegakan serangan.

      Rawatan pembedahan ditunjukkan untuk pesakit dengan PNT yang teruk dan terapi ubat tahan api; dengan sindrom WPW, terdapat petunjuk tambahan untuk pembedahan (lihat "Sindrom pra-rangsangan ventrikel").

      Dua pendekatan pembedahan yang berbeza secara asasnya digunakan:

      • Pemusnahan (mekanikal, elektrikal, kimia, kriogenik, laser) laluan pengerak tambahan atau fokus automatisme heterotopik
      • Implantasi alat pacu jantung berfungsi dalam mod yang diprogramkan (rangsangan pasangan, rangsangan "menarik", dll.).

    Jenis takikardia paroxysmal, penyebab, gejala dan kaedah rawatan, prognosis dan komplikasi

    Irama jantung yang mencukupi, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, adalah antara 60 hingga 89 denyutan seminit dengan penyesuaian kecil yang dilakukan oleh komuniti jantung nasional.

    Terdapat tiga kemungkinan penyimpangan dari norma:

    • Bradikardia Denyutan jantung jatuh di bawah nilai rujukan yang ditetapkan.
    • Aritmia. Nama generik, yang merangkumi bukan sahaja perubahan pada degupan jantung, tetapi juga sifat aktiviti organ (pukulan tidak rata, struktur berdebar, dll.).
    • Takikardia. Pecutan degupan jantung. Prosesnya tidak homogen dan diwakili oleh sekurang-kurangnya tiga pilihan.

    Istilah "paroxysmal" bermaksud kursus paroxysmal: setiap episod takikardia patologi berlangsung dari beberapa saat hingga beberapa jam. Kekerapan kontraksi dalam keadaan seperti itu mencapai 150-200 denyutan seminit dan bahkan lebih.

    Pada saat yang sama, mereka dapat dirasakan sepenuhnya, tetapi mereka juga tidak dapat mengalami gejala sama sekali, yang jauh lebih berbahaya.

    Tachycardia paroxysmal sendiri dapat dibezakan kepada dua jenis (lihat di bawah). Bergantung pada lokasi impuls elektrik patologi.

    Penerangan mengenai takikardia paroxysmal

    Ciri utama takikardia paroxysmal adalah penghasilan impuls tambahan oleh fokus ektopik, yang boleh terletak di pelbagai kawasan jantung - atria, ventrikel, nod atrioventricular. Oleh itu, jenis PT yang sama dibezakan - atrium, ventrikel, dan nodular.

    Tempoh PT boleh berbeza - dari serangan kedua hingga paroxysm yang berlarutan, berjam-jam dan berhari-hari. Yang paling tidak menyenangkan adalah takikardia paroxysmal yang berpanjangan, adakah ia berbahaya? Sudah tentu, kerana bukan sahaja jantung menderita, tetapi juga organ dan sistem badan yang lain. Oleh itu, rawatan ditetapkan kepada semua pesakit tanpa kecuali takikardia paroxysmal, yang berbeza dalam kaedah.

    Kemungkinan komplikasi dan prognosis

    Tachycardia paroxysmal adalah masalah serius yang memerlukan rawatan.

    Bentuk supraventrikular dianggap lebih baik. Dengan mereka, seseorang tetap dapat bekerja. Dalam kes yang jarang berlaku, penyembuhan spontan diperhatikan..

    Dengan takikardia ventrikel, keadaannya jauh lebih serius. Seorang pesakit dengan diagnosis ini dapat hidup bertahun-tahun dan beberapa dekad. Tetapi ada kemungkinan mengembangkan fibrilasi ventrikel dan fibrilasi atrium. Biasanya orang yang menghidap penyakit jantung yang pernah mengalami resusitasi sebelumnya atau kematian klinikal mati kerana ini..

    Anda boleh mengharapkan hasil yang baik dan tidak adanya komplikasi jika anda kerap menjalani terapi anti-kambuh atau melakukan pembetulan irama pembedahan.

    Gejala takikardia paroxysmal

    Semasa PT, pesakit merasakan degupan jantung yang kerap, mencapai dalam satu minit dari 150 hingga 300 denyutan. Dorongan dari fokus yang tidak normal tersebar ke seluruh otot jantung dengan kerap, tetapi lebih kerap. Kejadian mereka tidak dapat dikaitkan dengan faktor yang dapat dilihat. Oleh itu, penyelidik lebih cenderung untuk mengenal pasti kejadian PT dengan extrasystoles, yang juga dapat dihasilkan oleh fokus ektopik satu demi satu.

    Tanda-tanda tambahan penyakit ini adalah:

    • ketidakselesaan di jantung;
    • air pasang;
    • berpeluh berlebihan;
    • kerengsaan dan kegelisahan;
    • kelemahan dan keletihan.

    Manifestasi serupa dikaitkan dengan peningkatan aktiviti sistem saraf simpatik.

    Sebilangan bentuk PT dibezakan dengan adanya atau ketiadaan sifat vegetatif. Contohnya, dengan PT atrium, berpeluh, mudah marah, dan gejala lain diperhatikan. Dengan jenis ventrikel, tidak ada tanda-tanda seperti itu.

    Penyakit ini boleh berkembang dengan latar belakang gangguan miokard distrofik, yang dinyatakan oleh sesak nafas, sakit di jantung, tekanan darah tinggi, bengkak pada bahagian bawah kaki, perasaan kekurangan udara.

    Kemunculan pesakit juga boleh menunjukkan permulaan serangan. Kulit menjadi pucat, pernafasan menjadi lebih cepat, seseorang menjadi gelisah dan mudah marah. Sekiranya anda meletakkan tangan anda ke tempat utama palpasi kapal besar, riak kuatnya terasa.

    Pengukuran tekanan darah membantu dalam membuat diagnosis. Sebagai peraturan, penunjuk diastolik tidak berubah, sementara tekanan sistolik (atas) sering menurun kerana bekalan darah tidak mencukupi. Hipotensi yang teruk menunjukkan perubahan struktur dalam miokardium (kardiosklerosis, kegagalan injap, serangan jantung yang luas).

    Manifestasi khas

    Gejala takikardia paroxysmal bergantung pada bentuk proses patologi. Antara tanda-tandanya ialah:

    • Sensasi pukulan tajam di dada.
    • Serangan panik: ketakutan, kegelisahan, kekurangan udara yang tidak dapat dijelaskan.
    • Denyutan jantung, degupan jantung tidak teratur.
    • Kegagalan jantung, kelemahan. Gelombang nadi sukar diperbaiki.
    • Pucat lapisan kulit.
    • Keletihan.
    • Polyuria selepas serangan. Peningkatan pengeluaran air kencing menjadi 2 atau lebih liter dalam jangka masa yang singkat.

    Ia disertai dengan manifestasi yang serupa, tetapi beberapa lagi gejala ditambahkan pada gambaran klinikal utama:

    • Berpeluh teruk, walaupun tidak bersentuhan dengan aktiviti fizikal.
    • Kehabisan nafas. Ia tidak mempunyai sebab organik yang objektif; ia ditentukan oleh komponen neurogenik.
    • Kehilangan kesedaran untuk sementara waktu.
    • Tekanan darah turun ke tahap kritikal.
    • Kelemahan, ketidakupayaan untuk bergerak.

    Jenis kedua yang dijelaskan ditoleransi lebih keras dan membawa bahaya besar kepada kesihatan dan kehidupan. Ia mungkin berakhir dengan kematian, tetapi tempoh antara paroxysms tidak membuat diri mereka terasa dengan cara apa pun.

    Penyebab takikardia paroxysmal

    Dalam banyak cara, serupa dengan perkembangan extrasystole. Bergantung pada usia, faktor predisposisi, persekitaran dan kehadiran perubahan dalam struktur miokardium, penyebab fungsional penampilan takikardia dan organik paroxysmal dibezakan. Terdapat juga faktor-faktor yang memprovokasi yang mempengaruhi perkembangan patologi.

    Faktor fungsi

    Mereka paling sering dipertimbangkan pada orang muda yang tidak mempunyai keluhan yang kuat ketika paroxysms berlaku. Patologi boleh berkembang kerana penyalahgunaan alkohol, minuman keras, merokok, pemakanan yang tidak seimbang, terlalu banyak psiko-emosi yang berlebihan.

    Atrial PT yang berfungsi secara semula jadi berlaku pada individu yang cedera dan terkena cengkerang yang mengalami tekanan yang teruk. Juga, permulaan kejang boleh menyumbang kepada gangguan sistem saraf autonomi, yang sering dimanifestasikan adalah dystonia vegetatif-vaskular, neurosis dan neurasthenia.

    Tachycardia paroxysmal mungkin dikaitkan dengan patologi sejumlah organ dan sistem lain. Khususnya, penyakit sistem kencing, empedu, dan gastrointestinal, diafragma, dan paru-paru mempunyai kesan tidak langsung terhadap fungsi jantung..

    Latar belakang organik

    Dikaitkan dengan perubahan organik dalam otot jantung. Ia boleh menjadi kedua-dua tapak iskemia atau distrofi, dan nekrosis atau kardiosklerosis. Oleh itu, sebarang gangguan makan, kecederaan, proses berjangkit boleh menyebabkan perkembangan gangguan irama jantung, termasuk takikardia paroxysmal.

    Paroxysms dalam 80% kes diperhatikan selepas infark miokard, dengan latar belakang angina pectoris, hipertensi, rematik, di mana injap jantung terjejas. Kegagalan jantung, akut dan kronik, juga menyumbang kepada kerosakan miokardium, yang bermaksud kemunculan fokus ektopik dan paroxysms.

    Faktor provokatif paroxysm

    Sekiranya seseorang sudah mengalami paroxysms, anda perlu berhati-hati dengan faktor predisposisi yang dapat menyumbang kepada kemunculan serangan baru. Ini termasuk:

    • Pergerakan pantas dan tajam (berjalan, berlari).
    • Tekanan fizikal meningkat.
    • Makanan yang tidak seimbang dan banyak.
    • Terlalu panas atau hipotermia, serta menyedut udara yang sangat sejuk.
    • Tekanan dan tekanan.

    Dalam sebilangan kecil kes, PT muncul dengan latar belakang tirotoksikosis, reaksi alergi yang luas, dan melakukan manipulasi jantung (kateterisasi, campur tangan pembedahan). Mengambil ubat tertentu, terutamanya glikosida jantung, menyebabkan paroxysms, serta gangguan metabolik elektrolit, jadi ubat apa pun harus digunakan setelah berunding dengan doktor.

    Sebelum permulaan paroxysm, prekursor mungkin muncul, dinyatakan dalam bentuk pening, tinnitus, ketidakselesaan di jantung.

    Video: Punca takikardia jantung

    Automasi kerja

    Irama kontraksi diatur oleh pengumpulan sel khusus yang mampu melakukan isyarat elektrokimia. Simpul saraf utama yang mengawal kerja jantung dipanggil pusat sinus automatik pesanan pertama. Sebagai tambahan kepada pusat sinus, nod ektopik bertanggungjawab terhadap prestasi miokardium.

    Pembentukan ini berfungsi sebagai kaedah sandaran yang membolehkan anda mengawal frekuensi denyutan miokard, irama kerjanya apabila pusat utama dihambat. Sekiranya terdapat sekatan isyarat dari pusat utama, penghambatan kerjanya, pusat ektopik mengawal kontraksi miokardium.

    Sinus, simpul atrioventricular diinervasi oleh jabatan simpatik, parasimpatis sistem autonomi. Sistem saraf periferi ini mempengaruhi pusat aktiviti secara langsung, mengubah irama jantung di bawah pengaruh rangsangan luaran dan dalaman.

    Pemeliharaan sistem automatik pusat simpatik, parasimpatik bertindak pada jantung, mengubah sifat kontraksi, mewujudkan keadaan untuk penyakit paroksismal, takikardia sinus.

    Jenis takikardia paroksismal

    Penyetempatan impuls patologi memungkinkan untuk membahagikan semua takikardia paroxysmal kepada tiga jenis: supraventricular, nodular dan ventricular. Dua spesies terakhir dicirikan oleh lokasi tumpuan yang tidak normal di luar nod sinus dan lebih biasa daripada ventrikel.

    Tachycardia paroxysmal akut, kronik, atau berulang, dan berterusan berulang, dibezakan dengan aliran.

    Menurut mekanisme pengembangan, patologi didefinisikan sebagai fokus (dengan adanya satu fokus ektopik), multifokal (beberapa fokus), atau timbal balik, yang terbentuk sebagai hasil transmisi impuls bulat.

    Terlepas dari mekanisme penampilan PT, extrasystole selalu muncul sebelum serangan.

    Tachycardia paroxysmal supraventricular

    Ia juga dikenal sebagai supraventricular PT dan atrial, kerana impuls elektrik datang terutamanya dari atria melalui ikatan His ke ventrikel. Dalam perwujudan lain, transmisi nadi (bulat) berlaku, yang menjadi mungkin jika terdapat jalan tambahan untuk laluan nadi yang menarik..

    Tachycardia Atrioventricular Paroxysmal

    Dikenali sebagai nodal, kerana fokus ektopik adalah di kawasan nod atrioventricular. Selepas penjanaan, impuls elektrik datang dari simpul AV melalui ikatan His ke dalam miokardium ventrikel, dari mana ia masuk ke atria. Dalam beberapa kes, atria dan ventrikel serentak teruja.

    Ia lebih kerap ditentukan pada orang muda di bawah umur 45 tahun, pada 70% wanita. Ini disebabkan oleh pendedahan pengaruh emosi yang lebih besar..

    Kadang-kadang semasa perkembangan intrauterin, simpul atrioventricular diletakkan dalam dua bahagian dan bukannya satu, yang kemudiannya membawa kepada perkembangan paroxysm. Juga, wanita hamil berisiko mengalami takikardia, yang dikaitkan dengan perubahan hormon dalam badan dan peningkatan beban pada jantung.

    Tachycardia Paroxysmal Ventrikular

    Dari semua jenis PT, ia adalah yang paling kompleks dan berbahaya kerana kemungkinan perkembangan fibrilasi ventrikel. Fokus ektopik menyelaraskan kerja ventrikel, yang menguncup beberapa kali lebih kerap daripada biasa. Pada masa yang sama, atria terus dikendalikan oleh simpul sinus, sehingga kadar pengecutannya jauh lebih sedikit. Ketidakselesaan dalam kerja jabatan jantung membawa kepada klinik yang sukar dan akibat yang serius.

    Patologi khas untuk pesakit dengan penyakit jantung: dalam 85%, ia berlaku pada penyakit jantung koronari. Pada lelaki, berlaku dua kali lebih kerap daripada pada wanita.

    Doktor mana yang harus dihubungi

    Dengan sendirinya, peningkatan kadar denyutan jantung tidak semestinya menunjukkan adanya penyakit. Ini penting dalam keadaan apa ini berlaku dan dengan apa yang disertakan. Berikut adalah situasi di mana anda perlu berjumpa doktor:

    • jantung berdebar-debar muncul pada waktu rehat;
    • peningkatan kadar denyutan jantung disertai dengan sakit teruk di jantung;
    • seseorang sering kehilangan kesedaran;
    • takikardia berlaku secara tiba-tiba dan tiba-tiba dan juga berhenti;
    • peningkatan kadar jantung memburukkan lagi gejala patologi jantung yang ada.

    Diagnosis takikardia paroxysmal

    Peranan penting dimainkan oleh manifestasi klinikal - tiba-tiba permulaan dan akhir serangan, degupan jantung yang cepat dan sensasi tersentak di zon jantung. Auskultasi akan terdengar nada yang jelas, yang pertama bertepuk tangan, yang kedua kurang jelas. Denyutan jantung dipercepat. Semasa mengukur tekanan darah, penunjuk sistolik dapat dikurangkan, atau hipotensi umumnya ditentukan.

    Elektrokardiografi adalah kaedah utama untuk mengesahkan diagnosis. Bergantung pada bentuk takikardia, pelbagai corak ECG dapat dilihat:

    • PT atrium timbal balik dicirikan oleh perubahan gelombang P, yang boleh menjadi negatif. Selang PR sering memanjang.
    • Paroxysm atrium fokus pada ECG tidak stabil. Gigi P berubah secara morfologi dan boleh bergabung dengan gigi T.
    • PT atrioventrikular dalam kes khas hingga 74% ditunjukkan pada EKG dengan ketiadaan gelombang P dan takikardia kompleks-sempit.
    • Ventrikular PT dimanifestasikan oleh kompleks QRS yang luas. Gelombang atrium P tidak dapat dilihat pada 70%.

    Di samping itu, kaedah pemeriksaan instrumental lain ditetapkan dengan ECG: ultrasound jantung, angiografi koronari, MRI (pengimejan resonans magnetik). Diagnosis klinikal membantu pemantauan ECG setiap hari, ujian semasa latihan.

    Rawatan takikardia paroxysmal

    Untuk sebarang takikardia, ujian vagal ditunjukkan, iaitu kesan pada aktiviti jantung melalui saraf vagus. Nafas, bengkok atau jongkok tajam dilakukan beberapa kali berturut-turut. Pengambilan air sejuk juga membantu. Urut sinus karotid hanya boleh dilakukan pada mereka yang tidak mengalami gangguan akut aktiviti otak. Kaedah biasa tekanan mata (ujian Ashner-Daninine) tidak boleh digunakan, kerana struktur bola mata dapat rosak.

    Rawatan ubat digunakan sekiranya tiada kesan ujian vagal atau takikardia yang teruk. Dalam 90% kes, antagonis ATP dan kalsium membantu. Sebilangan pesakit mengadu kesan sampingan setelah mengambil ATP berupa loya, kemerahan muka, sakit kepala. Sensasi subjektif ini berlalu dengan cepat..

    Ventrikular PT memerlukan bantuan wajib dari serangan dan pemulihan irama sinus, kerana fibrilasi ventrikel mungkin berkembang. Dengan menggunakan ECG, mereka cuba menentukan zon fokus yang tidak normal, tetapi jika ini tidak dapat dilakukan, maka lidocaine, ATP, novocainamide dan cordarone diberikan secara intravena. Pada masa akan datang, pesakit dengan takikardia paroxysmal ventrikel diperhatikan oleh pakar kardiologi yang membuat rawatan anti-kambuh.

    Bilakah rawatan antara sawan diperlukan? Sekiranya paroxysms berlaku sebulan sekali atau lebih kerap. Atau mereka jarang muncul, tetapi kegagalan jantung diperhatikan.

    Dalam beberapa kes, rawatan pembedahan diperlukan, yang bertujuan menghilangkan fokus ektopik dengan memulihkan irama sinus normal. Untuk ini, pelbagai kesan fizikal boleh digunakan: laser, cryodestructor, arus elektrik.

    Paroxysms yang berkaitan dengan tirotoksikosis, kecacatan jantung, dystonia vegetatif-vaskular, reumatisme lebih teruk. Kejang yang timbul akibat hipertensi dan penyakit jantung koronari lebih mudah dirawat..

    Pertolongan cemas untuk serangan akut

    Bolehkah saya menghentikan proses itu sendiri? Sekurang-kurangnya patut dicuba, mengikuti algoritma penjagaan kecemasan:

    • Perlu menilai tekanan darah dan degupan jantung.
    • Sekiranya tidak ada diagnosis, sukar untuk mengesyorkan ubat-ubatan tertentu. Anda boleh mengambil glikosida dalam dos kecil, serta penyekat saluran kalsium. Kombinasi klasik: Digoxin (2 tablet atau 500 mcg pada satu masa), Diltiazem (1 tab.). minum apa sahaja tidak digalakkan. Perlu memerhatikan negeri.
    • Gunakan teh dengan chamomile, St. John's wort, sage (jika tidak ada alergi), peppermint, valerian dan motherwort. Dalam jumlah sewenang-wenangnya.
    • Ambil fenobarbital (Corvalol, Valocordin).
    • Nafas perlahan-lahan dengan kelewatan penyedutan (selama 10 minit).

    Sekiranya tiada kesan, hubungi ambulans. Tidak digalakkan bermain dengan kesihatan, pendekatan yang terlalu tipis diperlukan.

    Tachycardia atrium paroxysmal lega dengan kaedah dan ubat vagal dalam 90% kes, yang tidak dapat dikatakan mengenai ventrikel.

    Persediaan

    Terdapat pelbagai kombinasi ubat antiaritmia. Paling berkesan ialah penggunaannya dalam takikardia paroxysmal atrium. Ubat berikut digunakan dalam urutan menurun:

    1. ATP
    2. Verapamil (isoptin)
    3. Novocainamide dan analognya
    4. Kordaron

    Penyekat beta sering digunakan untuk melegakan kejang. Yang paling terkenal adalah anaprilin, yang diberikan pada dos 0,001 g selama 1-2 minit secara intravena. Ubat lain dari kumpulan ini adalah oxprenolol, diberikan secara intravena pada 0,002 g atau diminum dalam tablet pada 0,04-0,08 g. Harus diingat bahawa kesan ubat yang lebih cepat bermula setelah ia diberikan melalui vena.

    Aimalin sering digunakan dalam kes di mana beta-blocker, novocainamide dan quinidine dikontraindikasikan. Ubat ini membantu dalam 80% kes. Ubat ini diberikan melalui urat dalam dos tunggal 0,05 g dicairkan dalam garam fisiologi. Untuk mengelakkan serangan, tablet diresepkan hingga 4 kali sehari.

    Mexitil adalah ubat antiaritmia yang dianggap sebagai rawatan yang sangat berkesan untuk PT ventrikel, yang berkembang dengan latar belakang infark miokard. Ia diberikan pada larutan glukosa pada dosis 0,25 g. Ia juga diresepkan untuk mencegah kambuh pada tablet hingga 0,8 g sehari.

    Dalam beberapa kes, serangan paroxysm sukar dihentikan. Kemudian disyorkan untuk menggunakan magnesium sulfat, diberikan secara intravena atau intramuskular pada dos 10 ml.

    Penting untuk diperhatikan bahawa garam kalium lebih berkesan pada PT atrium, dan garam magnesium dalam bentuk ventrikel.

    Pencegahan takikardia paroxysmal

    Cadangan umum

    Tidak ada amaran khusus mengenai perkembangan sawan. Satu-satunya perkara adalah bahawa semua pesakit kardiologi mesti menjalani pemeriksaan tepat pada masanya untuk mengecualikan kemungkinan PT terpendam. Penting juga untuk mengikuti cadangan ini:

    • mengikuti diet, atau mengatur diet yang betul;
    • mengambil ubat antiaritmia yang ditetapkan tepat pada waktunya;
    • Jangan memulakan penyakit yang mendasari, terutamanya jika ia adalah patologi jantung;
    • elakkan situasi tertekan atau, apabila berlaku, minum ubat penenang;
    • jangan menyalahgunakan alkohol, berhenti merokok (walaupun pasif).

    Ujian ubat antiarrhythmic

    Mereka digunakan untuk memilih terapi profilaksis untuk takikardia paroxysmal, terutama bentuk ventrikel. Dua kaedah digunakan untuk ini:

    • Pemantauan EKG Harian (Holter) - mengambil kira keberkesanan ubat berkenaan dengan penurunan jumlah aritmia ventrikel, yang awalnya ditentukan.
    • Kaedah EFI - dengan pertolongannya mereka menyebabkan takikardia, kemudian mereka menyuntik ubat itu dan memanggilnya semula. Alat ini dianggap sesuai jika tachyarrhythmia tidak dapat disebabkan..

    Video: Apa yang anda perlu ketahui mengenai takikardia paroxysmal

    Purata 4.37 penilaian (skor 87%) - 16 undian - penilaian