Blok atrioventrikular

Sekatan atrioventrikular menunjukkan penyakit jantung, di mana patensi impuls elektrik antara atrium dan ventrikel tidak ada sebahagian atau sepenuhnya. Penyebabnya adalah pelbagai penyakit jantung. Gejala menentukan tahap penyekat AV dan menetapkan rawatan yang berkesan.

Sekatan atrioventrikular membawa kepada pelanggaran irama jantung dan hemodinamik. Selalunya dilihat pada orang yang sudah mempunyai masalah jantung..

Kerja yang baik dari simpul AV membolehkan atria dan ventrikel berfungsi dalam masa, berirama dan betul. Dari node sinus, nadi memasuki nod atrioventricular, di mana ia sedikit tertunda. Pada ketika ini, atrium berkontraksi dan ventrikel dipenuhi dengan darah. Setelah berhenti sebentar, denyutan di sepanjang bundle dan kaki-Nya dihantar ke ventrikel, membawa mereka ke kegembiraan dan penguncupan. Kerja yang betul menjadikan sistem jantung berfungsi dengan baik.

Apa-apa kelainan dalam kerja jantung sangat serius. Bergantung pada tahap penyakit dan gejala yang berterusan, doktor membincangkan tentang kematian akibatnya. Blok AV juga boleh menyebabkan kematian sekiranya fungsi melakukan impuls ke atria dan ventrikel terganggu dengan ketara.

Penyebab blok atrioventrikular

Laman web slovmed.com mengenal pasti banyak sebab untuk pengembangan blok atrioventricular. Sebilangan besar daripadanya berkaitan dengan penyakit jantung yang ada: sklerosis sistem pengaliran dan fibrosis idiopatik. Data patologi diperhatikan pada 50% pesakit dengan ECG. Dalam 40% kes, penyebab blok AV adalah penyakit jantung koronari.

Dalam kes lain, doktor melihat faktor penyakit ini:

  1. Tonus vagus meningkat.
  2. Ubat: penyekat saluran kalsium, Amiodarone, beta-blocker, digoxin, glikosida jantung, ubat antiaritmia.
  3. Patologi kongenital.
  4. Keabnormalan genetik. Dalam kes ini, anak semasa kelahiran segera menunjukkan pelbagai penyimpangan dalam struktur jantung dan kelainan lain.
  5. Miokarditis.
  6. Penyakit iskemia kronik.
  7. Kardiosklerosis.
  8. Kecacatan organ utama.
  9. Infarksi miokardium.
  10. Pembedahan jantung: penggantian injap aorta, penyisipan kateter ke bahagian kanan jantung, dll..
  11. Hipotiroidisme - hipotiroidisme.
  12. Peningkatan nada bahagian parasimpatik.
  13. Latihan fizikal yang sengit.

Penyakit lain boleh menyebabkan penyimpangan ini, misalnya:

  • Kerosakan organ pada sifilis.
  • Kardiomiopati.
  • Perubahan miokardium reumatik.
  • Kolagenosis.
  • Sarcoidosis.
  • Kardiosklerosis.
  • Ketumbuhan di jantung, dll..

Kecacatan organik boleh menyebabkan gangguan jantung sebahagian, dan kemudian ke tahap ketiga blok AV.

Gejala blok atrioventrikular

Gejala sekatan atrioventrikular bergantung pada tahap perkembangan penyakit ini, penyakit jantung bersamaan, status kesihatan secara umum, kawasan di mana patologi dikesan, dll..

Seseorang boleh merasa lega jika tidak ada pelanggaran jumlah irama jantung sekiranya berlaku pelanggaran pada simpul AV. Hanya penurunan jumlah denyutan jantung yang menyebabkan kesihatan yang buruk, yang dapat menampakkan diri dalam:

  1. Kelemahan yang tidak bermotivasi.
  2. Sesak nafas.
  3. Sakit dada.

Gejala biasa blok AV adalah:

  • Pening.
  • Kekeliruan.
  • Pengsan pendek.
  • Gangguan dan pudar jantung pada peringkat kedua penyakit ini.
  • Serangan Morgagni pada tahap ketiga penyakit ini: peningkatan kelemahan tajam dengan pening, sakit di hati, kekeliruan dan kehilangan kesedaran, kegelapan di mata, akrokianosis yang membawa kepada sianosis, kejang.

Dengan sekatan atrioventrikular separa, seseorang mungkin tidak merasakan perubahan khas dalam kesejahteraan mereka. Banyak yang disebabkan oleh keletihan pada hari bekerja, kerana gejala seperti itu boleh mengganggu:

  1. Sakit kepala ringan.
  2. Dyspnea.
  3. Kemerosotan.
  4. Keletihan.

Dengan blok atrioventrikular yang lengkap, tidak mungkin mengabaikan gejala, kerana ia adalah seperti berikut:

  • Kesakitan yang kerap.
  • Keadaan pengsan.
  • Sesak nafas - sesak nafas semasa pergerakan dan senaman.
  • Asma jantung.

Darjah blok atrioventrikular

3 darjah blok atrioventrikular dibezakan:

  1. Ijazah pertama dicirikan oleh pelanggaran sebahagian pengaliran impuls dari atria ke ventrikel, ketika mereka diperlahankan, tetapi maju melalui simpul AV. Seseorang mungkin tidak merasa buruk, pelanggaran diperhatikan semasa berlakunya EKG. Pada dasarnya, tidak ada terapi yang dijalankan, namun pesakit harus memantau keadaannya sendiri dan mencatat pelbagai perubahan. Dia juga harus sedar bahawa tabiat buruk dan aktiviti fizikal yang kuat dapat memperburuk keadaan. Dadah diresepkan untuk meningkatkan jumlah kontraksi jantung. Ijazah ini diperhatikan pada atlet, individu yang sihat secara fizikal dan muda.
  2. Pada peringkat kedua, sebahagian dorongan oleh ventrikel belum dilakukan. Dalam kes ini, seseorang merasakan kelemahan, ketidakstabilan irama jantung, kegelapan pada mata. Sinkop boleh berlaku jika beberapa denyutan berturut-turut tidak sampai ke ventrikel. Ijazah ini mempunyai pelbagai tahap keparahan:
  • Jenis pertama dicirikan oleh peningkatan patensi dorongan jantung ke ventrikel. Sekiranya seseorang tidak mendapat rawatan perubatan, penyumbatan konduksi lengkap mungkin berlaku..
  • Jenis kedua dicirikan oleh kelewatan nadi kritikal apabila setiap nadi kedua tidak sampai ke ventrikel.
  1. Tahap ketiga ditandai dengan sekatan pengaliran nadi yang lengkap. Ventrikel berkontrak perlahan, yang menyebabkan gangguan peredaran darah. Seseorang merasakan tanda-tanda penyakit seperti: kegelapan mata, penurunan nadi, kelemahan, sakit jantung, pening, kulit biru, pingsan dan kekejangan. Selalunya berlaku pada orang yang berumur lebih dari 70 tahun. Dalam 20% kes, prognosisnya lemah kerana kematian.

Terdapat satu lagi klasifikasi sekatan AV, misalnya, mengikut tahap gangguan impuls:

  • Proksimal - gangguan atrium.
  • Distal - pelanggaran diperhatikan dalam kumpulan Nya.
  • Gabungan - pelanggaran berlaku di pelbagai jabatan.

Tempoh penyekat memberikan klasifikasi penyakit berikut:

  1. Berselang (berselang, berselang-seli) - berkembang dengan latar belakang iskemia.
  2. Akut - berkembang dengan ubat atau infark miokard.
  3. Kronik (kekal).
  4. Sementara (Sementara).
naik atas

Rawatan blok atrioventrikular

Sekiranya gejala sekatan atrioventrikular dikesan, anda harus berjumpa dengan pakar kardiologi untuk membuat diagnosis dan menetapkan rawatan. Sebagai langkah diagnostik adalah:

  • Pemeriksaan am.
  • ECG, di mana irama jantung diperhatikan. Kadang-kadang diagnosis ini dapat dilakukan pada siang hari untuk mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi perubahan kekonduksian denyutan.

Bergantung pada tahap penyekat AV, rawatan ditetapkan:

  1. Pada peringkat pertama, anda hanya perlu memantau kesihatan pesakit.
  2. Pada peringkat kedua, rawatan sudah dijalankan.
  3. Pada peringkat ketiga, rawatan kecemasan diberikan dan terapi berterusan ditetapkan.

Ubat merangkumi:

  • Pentadbiran agonis beta-adrenergik: Isadrin, Dobutamine, Atropine.
  • Rawatan penyakit yang menyebabkan blok atrioventricular. Antikoagulan, trombolitik, antibiotik, penyekat beta boleh diresepkan di sini..
  • Pembatalan atau penggantian sebahagian ubat yang boleh menyebabkan penyekat AV: beta-blocker, glikosida jantung, ubat antiarrhythmic.
  • 5 mg intravena dan 2-10 mg dalam tetes dalam 60 minit Glucagon dalam kegagalan jantung akut.
  • Belloid, Teopeck, Corinfar dalam bentuk kronik blok AV.
  • Diuretik (hidroklorotiazid, furosemida, metolazon, spironolactone) dan vasodilator untuk kegagalan jantung yang berpanjangan.

Langkah-langkah rawatan lain termasuk rangsangan elektrik konduksi impuls dan pemasangan alat pacu jantung. Selepas operasi seperti itu, biasanya gejala tidak lagi mengganggu. Alat pacu jantung diletakkan di blok AV darjah ketiga untuk mencegah kematian jantung.

Ramalan

Blok atrioventrikular adalah penyakit serius yang boleh menyebabkan kematian, yang merupakan prognosis yang tidak baik. Orang tua disyorkan untuk berisiko, yang disarankan untuk menjalani pemeriksaan fizikal secara berkala oleh pakar kardiologi..

Untuk meningkatkan jangka hayat, perlu untuk mengubati penyakit tepat pada waktunya, tidak menimbulkan komplikasi, yang mungkin:

  1. Serangan Morgagni-Adams-Stokes.
  2. Kejutan kardiogenik.
  3. Kematian secara tiba-tiba.
  4. Kecerdasan dan ingatan terjejas.
  5. Pemburukan penyakit iskemia.

Kalium dan magnesium harus digunakan sebagai langkah pencegahan..

Blok atrioventrikular darjah ketiga (blok lengkap)

Blok atrioventricular (AV) darjah ketiga, juga disebut blok jantung lengkap, adalah gangguan irama jantung yang disebabkan oleh pelanggaran dalam sistem konduksi jantung, di mana tidak ada konduksi melalui nod atrioventricular, yang menyebabkan pemisahan atrium dan ventrikel sepenuhnya. Mekanisme keluar ventrikel boleh berlaku di mana sahaja dari simpul AV ke sistem Purkinje.

Blok AV darjah ketiga pada ECG dicirikan oleh:

  • Selang P-P biasa
  • Selang biasa R-R
  • Kurangnya hubungan yang dapat dilihat antara gelombang P dan kompleks QRS
  • Lebih banyak gelombang P daripada kompleks QRS

Harap maklum bahawa tidak semua pesakit dengan disosiasi atrioventrikular mempunyai blok jantung yang lengkap. Sebagai contoh, pada pesakit dengan takikardia ventrikel terdapat pemisahan AV, tetapi sekatan jantung tidak lengkap; Dalam contoh ini, pemisahan AB disebabkan oleh fakta bahawa halaju ventrikel lebih cepat daripada intensiti dalaman sinus. Pada elektrokardiografi (ECG), blok jantung lengkap diwakili oleh kompleks QRS yang dilakukan pada skala peribadi dan sepenuhnya bebas dari gelombang P.

Elektrokardiogram pesakit dengan blok jantung lengkap

Penyumbatan AV berlaku disebabkan oleh pelbagai keadaan patologi yang menyebabkan penyusupan, fibrosis, atau kehilangan sambungan pada bahagian sistem konduksi yang sihat. Ia boleh menjadi kongenital atau diperolehi.

Diagnosis awal pesakit dengan blok jantung lengkap adalah dengan mewujudkan gejala, menilai tanda-tanda penting, dan mencari bukti mengenai perfusi periferal yang terganggu. Khususnya, hasil pemeriksaan fisiologi pesakit dengan sekatan AV darjah ketiga akan signifikan dalam bradikardia, yang boleh menjadi teruk.

Rawatan sekatan tahap ketiga berdasarkan tahap blok. Rawatan pertama, dan kadang-kadang yang paling penting, rawatan untuk penyekat jantung adalah penyingkiran ubat-ubatan yang berpotensi memburukkan atau menggugah. Rawatan untuk blok jantung lengkap terhad kepada pesakit dengan gangguan konduksi nod atrioventricular.

Usaha rawatan awal harus difokuskan pada menilai keperluan untuk rangsangan sementara dan permulaan rangsangan. Sebilangan besar pesakit yang tidak bertindak balas terhadap sekatan rawatan akan memerlukan alat pacu jantung kekal atau defibrilator kardioverter yang dapat ditanamkan..

Patofisiologi

Permulaan impuls normal pada nod sinus bermula di jantung. Kemudian gelombang kegembiraan melewati atrium. Selama ini, rekod elektrokardiografi (ECG) menunjukkan gelombang R. Setelah pengaliran intraatrium ke kawasan septum antaratrium bawah, permukaan gelombang ini sampai ke pintu masuk ke simpul atrioventrikular. Kemudian simpul AV melakukan dorongan kepada kumpulan-Nya. Bungkusan-Nya dibahagikan kepada kaki kanan dan kiri, yang menyebarkan dorongan ini ke ventrikel.

Semasa perjalanan nadi melalui atria, simpul AV dan sistem His-Purkinje, segmen PR diperhatikan. Blok jantung berlaku apabila penyumbatan konduksi yang perlahan atau lengkap berlaku. Secara tradisinya, sekatan atrioventrikular dikelaskan sebagai sekatan darjah pertama, kedua dan ketiga.

Blok AV darjah pertama

Blok atrioventrikular darjah pertama adalah gangguan di mana terdapat hubungan 1: 1 antara gelombang P dan kompleks QRS, tetapi selang PR lebih lama daripada 200 ms. Oleh itu, ia menunjukkan kelewatan atau perlambatan kekonduksian. Dalam beberapa kes, sekatan AV pada tahap pertama mungkin berkaitan dengan gangguan konduksi lain, termasuk blokade interventrikular dan blokade fasial (sekatan bifakular atau trifaskular).

Blok AV darjah kedua

Blok AV darjah kedua didiagnosis apabila gelombang P lebih banyak terdapat di ECG daripada kompleks QRS, tetapi hubungan antara gelombang P dan kompleks QRS masih wujud. Dengan kata lain, tidak semua gelombang P disertai oleh kompleks QRS (dijalankan). Secara tradisinya, jenis blok jantung ini terbahagi kepada dua subkategori utama: Mobitz jenis I (Wenckebach) dan Mobitz jenis II.

Dengan sekatan AV jenis Mobitz I kedua, selang PR dilanjutkan sehingga kompleks QRS diikuti oleh gelombang P. Dalam kes khas sekatan Mobitz jenis I, jangka masa selang PR adalah maksimum pada selang pertama dan secara beransur-ansur berkurang dengan selang berikutnya. Ini tercermin dalam pengurangan selang R-R dan peningkatan selang PR keseluruhan. Di samping itu, selang R-R yang menjeda jeda kurang dari dua kali tempoh selang R-R pertama setelah jeda.

Pada ECG, blok atrioventrikular tahap kedua Mobitz jenis I membawa kepada ciri khas sekumpulan bit; sebaliknya, kehadiran bit berkelompok harus mendorong penilaian menyeluruh terhadap kekonduksian Wenckebach (walaupun harus diperhatikan bahawa tidak semua kekonduksian semacam itu bersifat patologi).

Dengan sekatan AV jenis kedua Mobitz II, selang PR tetap, tetapi gelombang P secara rawak tidak disertai oleh kompleks QRS (tidak konduktif). Kadang-kadang selang PR pertama setelah gelombang P tidak konduktif dapat menjadi lebih pendek sebanyak 20 ms.

Untuk membezakan antara sekatan Mobitz I dan sekatan Mobitz II, sekurang-kurangnya tiga gelombang P berturut-turut mesti ada pada elektrokardiogram. Sekiranya hanya gelombang P lain (2: 1) dilakukan, sekatan darjah kedua tidak dapat diklasifikasikan ke dalam kategori ini.

Blok atrioventrikular yang serupa dengan blok AV darjah kedua juga dilaporkan, dengan perubahan tiba-tiba dalam nada saraf vagus yang disebabkan oleh batuk, cegukan, menelan, minuman berkarbonat, sakit, kencing, atau manipulasi saluran udara pada orang yang sihat. Ciri khasnya ialah kelajuan pergerakan sinus secara serentak. Keadaan ini bersifat paroxysmal dan jinak, tetapi mesti dibezakan dengan teliti dari sekatan AV sebenar tahap kedua, kerana prognosisnya sangat berbeza.

Blok AV darjah ketiga

Blok atrioventrikular darjah ketiga (blok jantung lengkap) didiagnosis apabila terdapat lebih banyak gelombang P daripada kompleks QRS, dan tidak ada hubungan di antara mereka (iaitu, tidak ada konduksi). Blok konduksi mungkin berada pada tahap simpul AV, bundle-Nya, atau sistem serat Purkinje. Dalam kebanyakan kes (kira-kira 61%), blok berlaku di bawah kumpulan-Nya. Sekatan dalam simpul AV adalah kira-kira seperlima dari semua kes, sementara sekatan dalam kumpulan Heath sedikit kurang dari seperlima dari semua kes.

Tempoh kompleks QRS bergantung pada tempat sekatan dan tempat pelanggaran rangsangan irama.

Apabila blok berada di tahap simpul AV, irama biasanya timbul dari alat pacu jantung pada frekuensi 45-60 bit / min. Pesakit dengan alat pacu jantung ektopik sering stabil secara hemodinamik, dan degupan jantungnya meningkat sebagai tindak balas terhadap senaman dan atropin. Apabila blok berada di bawah nod AV, irama timbul dari sistem His bundle atau Purkinje dengan frekuensi kurang dari 45 denyut / min. Pesakit ini biasanya tidak stabil secara hemodinamik, dan degupan jantung mereka tidak bertindak balas terhadap senaman dan atropin..

Pemisahan atrioventrikular

Pemisahan AV berlaku apabila pengaktifan atrium dan ventrikel saling bergantung antara satu sama lain. Ini mungkin disebabkan oleh penyumbatan lengkap jantung atau konduksi tisu refraktori fisiologi. Pemisahan juga boleh berlaku dalam keadaan di mana frekuensi atria / sinus lebih perlahan daripada kekerapan kontraksi ventrikel (misalnya, dengan takikardia ventrikel).

Dalam beberapa kes, frekuensi atria dan ventrikel sangat dekat sehingga kardiogram menunjukkan konduksi AV normal; hanya kajian yang teliti terhadap band berirama panjang yang dapat mendedahkan perubahan dalam selang PR. Bentuk disosiasi AV ini disebut disosiasi atrioventrikular isorrhythmic. Mengambil ubat yang mempercepat kekerapan kontraksi atrium / sinus akan memulihkan kekonduksian normal.

Sebab-sebabnya

Blok atrioventrikular disebabkan oleh pelbagai keadaan patologi yang menyebabkan penyusupan, fibrosis, atau kehilangan sambungan pada bahagian sistem konduksi normal. Blok AV darjah ketiga (blok jantung lengkap) mungkin kongenital atau diperolehi.

Bentuk kongenital blok jantung lengkap biasanya berlaku pada tahap simpul AV. Pesakit agak tidak simptomatik pada waktu rehat, tetapi kemudian mereka mengalami gejala kerana degupan jantung tetap tidak dapat menyesuaikan diri dengan tekanan fizikal.

Penyebab umum penyekat AV yang diperoleh adalah seperti berikut:

  • Ubat-ubatan;
  • Penyakit degeneratif: Penyakit Lenger (proses sclerogenik yang hanya melibatkan sistem pengaliran) dan penyakit Leo (kalsifikasi sistem konduksi dan injap), kardiomiopati tanpa kompromi, sindrom patela kuku, miopati mitokondria
  • Penyebab berjangkit: Lyme borreliosis (terutama di kawasan endemik), jangkitan trypanosome, demam reumatik, miokarditis, penyakit Chagas, Aspergillus miokarditis, jangkitan virus cacar air, abses injap
  • Penyakit reumatik: spondylitis ankylosing, sindrom Reiter, polychondritis berulang, artritis reumatoid, scleroderma
  • Proses infiltratif: amiloidosis, sarkoidosis, tumor, penyakit Hodgkin, pelbagai myeloma
  • Gangguan neuromuskular: Distrofi otot Becker, distrofi otot myotonik
  • Penyebab iskemia atau miokardium: Blok AV (AVN) yang berkaitan dengan infark miokard dinding bawah, blok His-Purkinje yang berkaitan dengan dinding depan miokardium (lihat di bawah)
  • Penyebab metabolik: hipoksia, hiperkalemia, hipotiroidisme
  • Toksin: Madu gila (graanotoxin), glikosida jantung (seperti oleandrin) dan lain-lain
  • Sekatan fasa IV (sekatan yang berkaitan dengan bradikardia)
  • Penyebab iatrogenik

Infarksi miokardium

Dinding depan miokardium boleh menyebabkan sekatan jantung lengkap; ini adalah keadaan yang serius. Blok jantung lengkap berkembang pada sedikit kurang daripada 10% kes infark miokard bawah akut dan jauh lebih berbahaya, sering diselesaikan dalam beberapa jam hingga beberapa hari.

Kajian menunjukkan bahawa sekatan AV jarang menyulitkan MI. Dengan strategi revaskularisasi awal, frekuensi sekatan AV menurun dari 5.3% menjadi 3.7%. Penyumbatan setiap arteri koronari dapat menyebabkan perkembangan penyakit konduksi, walaupun bekalan darah berlebihan ke saluran simpul AV dari arteri koronari.

Berbanding dengan pesakit dengan sindrom koronari akut tanpa blok atrioventricular, pada pesakit dengan blok jantung lengkap, infark miokard ventrikel paling kerap diresepkan, dan juga hasil yang lebih buruk semasa dimasukkan ke hospital (frekuensi kejutan kardiogenik yang lebih tinggi, aritmia ventrikel, keperluan untuk ventilasi mekanikal invasif, kematian).

Selalunya, penyumbatan arteri koronari kanan disertai oleh sekatan AV. Khususnya, oklusi proksimal mempunyai tahap AV blok yang tinggi (24%), kerana bukan hanya arteri nod AV yang terlibat, tetapi juga arteri menurun unggul kanan, yang berasal dari bahagian proksimal arteri koronari kanan.

Dalam kebanyakan kes, sekatan AV dikawal dengan cepat selepas revaskularisasi, tetapi kadang-kadang kursus ini berlangsung. Secara amnya, ramalan itu baik. Walau bagaimanapun, penyumbatan atrioventrikular semasa mengatur oklusi arteri menurun anterior kiri (terutama dekat dengan pukulan berlubang) mempunyai prognosis yang lebih buruk dan biasanya memerlukan implantasi alat pacu jantung. Blok AV darjah kedua kerana takikardia interventrikular adalah petunjuk rangsangan berterusan.

Blok atrioventrikular darjah III (blok lengkap)

Blok AV darjah I dan II tidak lengkap, kerana sambungan AV mengalirkan sekurang-kurangnya sebahagian daripada impuls ke ventrikel. Dengan sekatan jantung yang lengkap, tidak ada penghantaran impuls dari atria ke ventrikel. Atria dan ventrikel berkontrak secara bebas. Atria masih merangsang urat simpul. Ventrikel dirangsang oleh alat pacu jantung ektopik yang terletak di bawah tapak blokade dalam sambungan AV. Kekerapan irama ventrikel dalam keadaan rehat dengan sekatan lengkap boleh kurang dari 30 seminit atau 50-60 per minit. Kadar pengecutan atrium biasanya lebih tinggi daripada ventrikel.

Contoh penyumbatan jantung lengkap ditunjukkan dalam Rajah. 17-5.17-7.

Tanda elektrokardiografi blok III atrioventrikular dengan irama sinus:

  • Kehadiran gelombang P, irama kontraksi atrium adalah tetap, lebih cepat daripada irama ventrikel.
  • Kehadiran kompleks QRS dengan irama ventrikel yang perlahan (biasanya tetap).
  • Gelombang P sama sekali tidak berkaitan dengan kompleks QRS; semua selang P-R berbeza kerana kontraksi atrium dan ventrikel terputus.

Penyumbatan jantung yang lengkap juga boleh berlaku pada pesakit dengan TP atau AF. Dalam kes ini, irama ventrikel sangat perlahan, hampir biasa.

Nota. Gabungan sekatan AV lengkap (gred III) dan AF disebut "sindrom Frederick".

Dengan penyumbatan jantung yang lengkap, lebar kompleks QRS mungkin normal atau berkembang secara patologi (lihat Gambar 17-6), seperti halnya blok blok cabang bundle. Lebar kompleks QRS sebahagiannya bergantung pada tahap sekatan dalam sambungan AV. Dengan penyumbatan bahagian atasnya (simpul AV), rangsangan ventrikel biasanya berlaku dari simpul AV dan kompleks QRS sempit (lihat Gamb. 17-5) sekiranya tiada sekatan blok cabang bundle.

Apabila bahagian yang mendasari, terutama kumpulan His, tersekat, alat pacu jantung ektopiketik idioventrikular (alat pacu jantung ventrikel biasanya terletak di sistem Purkinje atau miokardium ventrikel) menyebabkan kemunculan kompleks QRS yang luas (lihat Gamb. 17-6). Biasanya, blok jantung lengkap dengan kompleks QRS lebar adalah keadaan yang kurang stabil daripada blok lengkap dengan kompleks QRS sempit kerana alat pacu jantung ektopik ventrikel biasanya lebih perlahan dan kurang dipercayai..

Sebab-sebab sekatan darjah III

Sekatan AV Gred III boleh berlaku kerana banyak sebab. Ia paling sering diperhatikan pada pesakit tua dengan perubahan degeneratif kronik (sklerosis atau fibrosis) sistem konduksi yang tidak berkaitan dengan infark miokard. Dengan keracunan dengan glikosida jantung, sekatan AV adalah mungkin bukan sahaja II, tetapi juga tahap III. Penyumbatan AV dari pelbagai peringkat, termasuk sekatan lengkap, berlaku pada penyakit Lyme. Blok AV kelas III akut boleh berkembang selepas pembedahan jantung terbuka, terutamanya pada injap aorta.

Penyumbatan jantung lengkap dalam endokarditis bakteria adalah tanda yang tidak baik yang menunjukkan abses di kawasan injap yang melibatkan sistem konduktif.

Sekatan AV Gred III boleh berlaku secara akut sebagai komplikasi infark miokard. Dalam kes ini, prognosis dan rawatan sekatan terutamanya bergantung pada lokasi infark miokard (anterior atau inferior). Keabnormalan sementara konduksi AV biasanya muncul pada infark miokard akut pada dinding bawah LV kerana bekalan darah umum ke simpul AV dan dinding bawah LV oleh arteri koronari kanan. Kekalahannya pada infark miokard yang lebih rendah sering menyebabkan iskemia jangka pendek dari nod AV, kadang-kadang dengan penyumbatan jantung lengkap (di samping itu, infark miokard akut pada dinding bawah dapat menyebabkan peningkatan tonus saraf vagus). Penyumbatan jantung yang lengkap pada infark miokard LV selalunya merupakan komplikasi yang boleh dibalikkan. Biasanya ia tidak memerlukan alat pacu jantung sementara sekiranya tiada hipotensi atau serangan takikaritmia bersamaan pada pesakit.

Prognosis untuk kombinasi infark miokard akut pada dinding LV anterior dan sekatan jantung lengkap adalah lebih serius. Dalam kes ini, kerosakan miokardium biasanya lebih luas. Irama ventrikel ektopik berlaku, selalunya perlahan dan tidak stabil. Atas sebab ini, buat alat pacu jantung sementara (seterusnya - kekal).

Apa pun penyebabnya, sekatan jantung lengkap adalah aritmia yang serius dan berpotensi mengancam nyawa..

Sekiranya irama ventrikel terlalu perlahan, output jantung menurun, dan pesakit mungkin kehilangan kesedaran. Episod kehilangan kesedaran yang berkaitan dengan sekatan jantung lengkap (atau jenis bradikardia lain) adalah serangan Morgani-Adams-Stokes. Pada sesetengah pesakit, sekatan AV lengkap kekal. Pada yang lain, ia boleh bersifat sementara dan hanya dapat didiagnosis dengan pemantauan EKG yang berpanjangan..

Blok atrioventrikular

Beberapa jenis blok jantung diketahui, yang paling biasa adalah blok atrioventricular (blok AV) adalah pelanggaran pengaliran impuls saraf, yang menampakkan diri dalam kelewatannya atau secara umum dalam penghentian antara atrium dan ventrikel. Semua ini tentu saja membawa kepada kerosakan irama jantung dan, sebagai akibatnya, gangguan pergerakan darah melalui pembuluh darah.

Sekatan atrioventrikular diperhatikan pada 7% daripada semua pesakit dengan penyakit sistem kardiovaskular (blok AV darjah 1 dalam 5% kes, blok AV darjah 2 dalam 2% kes, blok atrioventrikular darjah 3 sangat jarang berlaku dan terutama pada pesakit berusia lebih dari 70 tahun) tahun).

Untuk memahami bagaimana blok atrioventrikular ditunjukkan, perlu mengetahui sistem pengaliran jantung. Dorongan elektrik yang menyebabkan pengecutan otot jantung berasal dari simpul sinus ke nod atrioventricular dan melambatkan di sana, memberi masa untuk mengontrak atria untuk mengepam darah ke dalam ventrikel. Selepas kelewatan yang singkat ini, impuls saraf merebak di sepanjang kaki bundle His, yang telah menyumbang kepada pengecutan ventrikel. Proses mengurangkan atria dan ventrikel secara berurutan memastikan peredaran normal dan berirama. Oleh itu, kelambatan atau bahkan penghentian impuls ini adalah ciri blok atrioventricular dan bahagian bawah (sepanjang bundel miliknya) blok ini, semakin parah penyakit ini.

Persediaan untuk blok atrioventricular

Blok atrioventrikular: klasifikasi

Pengkelasan penyakit ini sangat mudah. Pertama, bergantung pada tahap impuls saraf yang terganggu, blok atrioventricular adalah:
- proksimal (gangguan impuls pada tahap nod AV, atria, bundle-Nya);
- distal (gangguan impuls pada tahap cabang-cabang bundle milik-Nya);
- gabungan (pelanggaran bertingkat).

Kedua, menurut anggaran elektrokardiografi, blok atrioventricular adalah:
- Darjah 1;
- Darjah 2;
- Darjah 3.

Blok atrioventrikular 1 darjah

Ini dicirikan oleh kenyataan bahawa pengaliran impuls saraf melalui nod AV diperlahankan, tetapi setiap dorongan mencapai ventrikel.
Sekatan atrioventrikular darjah 1 sama sekali tidak dikenali secara klinikal dan beberapa doktor menganggapnya hampir biasa. Ia juga diperhatikan pada anak muda yang cukup muda dan sihat, bahkan di kalangan atlet dan juruterbang terlatih. Semasa latihan dan peningkatan latihan fizikal, blok 1 darjah atrioventrikular hilang.

Diagnosis blok atrioventricular 1 darjah hanya menggunakan pemerhatian dinamik.

Blok atrioventrikular 2 darjah

Ia juga disebut blok atrioventricular yang tidak lengkap kerana tidak semua impuls saraf mencapai ventrikel, sementara tidak ada dorongan setiap detik atau setiap ketiga. Blok atrioventrikular 2 darjah dapat dirasakan oleh pesakit sebagai gangguan pada jantung.

Blok atrioventrikular darjah 2 didiagnosis menggunakan elektrokardiogram konvensional (ECG).

Blok atrioventrikular 3 darjah

Ini adalah sekatan yang lengkap, iaitu dalam kes ini, terdapat penyumbatan impuls saraf sepenuhnya dari atria ke ventrikel, yang tentu saja menyebabkan peredaran darah tidak mencukupi. Dengan sekatan atrioventricular kelas 3, gejala berikut diperhatikan: kelemahan dan pening, kegelapan pada mata, sakit jantung, kehilangan kesedaran seketika, kejang. Semua ini adalah akibat aliran darah yang lemah, kerana bilangan pengecutan jantung dalam kes ini menurun kepada 40 denyutan seminit.

Sekatan atrioventrikular: penyebab

Penyebab penyakit ini dalam kebanyakan kes adalah pelbagai lesi dan kecacatan sistem kardiovaskular manusia:
- proses sklerotik dalam sistem pengaliran jantung;
- lesi reumatik otot jantung;
- sifilis;
- kardiosklerosis;
- kecacatan jantung;
- serangan jantung;
- kardiomiopati;
- sarcoidosis;
- amiloidosis;
- hemokromatosis.

Di samping itu, penyakit ini boleh disebabkan oleh pelbagai campur tangan pembedahan:
- prostetik injap aorta;
- pembedahan plastik penyakit jantung kongenital;
- kateterisasi jantung kanan;
- RFA atrioventrikular jantung.

Blok atrioventrikular: rawatan

Rawatan penyakit ini biasanya dilakukan dengan dua kaedah:
- ubat;
- radikal.

Kaedah ubat untuk merawat blok atrioventricular bertujuan terutamanya untuk menghilangkan patologi jantung yang menyebabkan penyakit ini. Dalam kes ini, pelbagai adrenostimulan (orciprenaline, isoprenaline.) Paling sering digunakan, atropin dan isadrine adalah ubat pertolongan cemas untuk serangan. Dengan manifestasi tersekat penyakit ini, pelbagai jenis diuretik, vasodilator digunakan.

Semua ubat ini mesti diambil dengan berhati-hati dan hanya dengan pelantikan pakar kardiologi, kerana mereka menyebabkan banyak kesan sampingan dan dikontraindikasikan untuk banyak - semua ini mesti diambil kira.

Mengenai kaedah radikal rawatan atrioventricular block, kami hanya mengatakan bahawa ini melibatkan pemasangan alat pacu jantung (EX), yang mengembalikan denyut jantung normal.

Blok atrioventrikular: rawatan menggunakan Transfer Factor

Seperti yang telah kita katakan: rawatan ubat penyakit ini sangat bermasalah disebabkan oleh kesan sampingan yang menyebabkan pelbagai ubat dan itulah sebabnya dalam rawatan kompleks penyakit ini, bersama dengan mereka, perlu mengambil Transfer factor Cardio.

Ini adalah penyediaan imun yang unik yang terdiri daripada molekul imun (faktor pemindahan) yang apabila dimakan, melakukan fungsi berikut:
- menghilangkan semua kesan sampingan yang disebabkan oleh ubat yang digunakan;
- menguatkan sistem ketahanan badan terhadap pelbagai penyebab yang menyebabkan penyakit jantung dan saluran darah;
- secara sinergis meningkatkan kesan terapi ubat yang digunakan;
- Mereka adalah "memori" kekebalan tubuh, "mengingat" semua benda asing yang menyebabkan pelbagai penyakit dan, ketika mereka muncul semula, kenal pasti mereka dan berikan "perintah" kepada sistem kekebalan tubuh untuk menghancurkannya.
Semua ini membawa kepada kecekapan tertinggi imunomodulator ini, yang hari ini tidak mempunyai analog di dunia..

Faktor pemindahan kardio seharusnya bukan hanya pada setiap "inti", tetapi juga pada setiap orang. Ubat ini adalah profilaksis terbaik untuk sebarang penyakit kardiovaskular, yang dalam akibatnya yang merosakkan menjadi tempat pertama di dunia..

© 2009-2019 Faktor pemindahan 4Life. Hak cipta terpelihara.
Peta Laman
Laman rasmi Ru-Transfer.
Moscow, st. Marxist, d. 22, hlm. 1, dari. 505
Tel: 8 800 550-90-22, 8 (495) 517-23-77

© 2009-2020 Faktor pemindahan 4Life. Hak cipta terpelihara.

Faktor Ru-Transfer laman web rasmi. Moscow, st. Marxist, d. 22, hlm. 1, dari. 505
Tel: 8 800 550-90-22, 8 (495) 517-23-77

Blok atrioventrikular

. atau: Sekatan ventrikel atrium

Sekatan atrioventrikular adalah pelanggaran dorongan, yang ditunjukkan oleh perlambatan atau penghentian lengkap dari laluannya dari atrium ke ventrikel. Dalam kes ini, gangguan irama jantung juga mungkin berlaku. Selalunya, sekatan atrioventrikular berlaku dengan latar belakang pelbagai penyakit.

Gejala blok atrioventrikular

  • Kelemahan umum.
  • Dyspnea.
  • Serangan asma (jarang berlaku).
  • Pening, pingsan.

Penyakit ini juga mungkin tidak simptomatik..

Bentuk

Sebab-sebabnya

Pakar kardiologi akan membantu rawatan penyakit ini.

Diagnostik

  • Analisis sejarah perubatan penyakit dan aduan (adakah pesakit mencatat kelemahan umum, pening, pingsan, sesak nafas, serangan asma, bagaimana dia bertoleransi dengan aktiviti fizikal, apa yang dikaitkan dengan permulaan gejala ini, berapa lama ia muncul, jenis penyakit bersamaan, ubat apa yang digunakan, dan apa yang menghubungkan permulaan gejala).
  • Analisis sejarah kehidupan (adakah saudara terdekat mempunyai penyakit sistem kardiovaskular, adakah kematian mendadak, berapa tahap aktiviti fizikal pesakit).
  • Pemeriksaan fizikal. Pemeriksaan kulit, membran mukus. Pengukuran tekanan darah, mendengar (auskultasi bunyi jantung - bradikardia diperhatikan (penurunan kadar jantung)), dan mungkin juga terdapat degupan jantung yang terganggu, nadi diukur.
  • Analisis darah umum. Dijalankan untuk mengenal pasti penyakit bersamaan.
  • Urinalisis - dilakukan untuk menentukan kerosakan buah pinggang.
  • Ujian darah biokimia - tentukan tahap kolesterol total (bahan seperti lemak, bahan binaan sel), kolesterol rendah (mendorong pembentukan plak kolesterol (pemendapan kolesterol pada dinding saluran darah) dan kepadatan tinggi (mencegah pembentukan plak kolesterol), gula, elektrolit (bahan yang terlibat dalam proses metabolik sel) dalam darah.
  • Profil hormon - menentukan tahap hormon tiroid. Sekiranya tahap hormon tiroid menurun, ini mungkin menunjukkan hipotiroidisme (penyakit tiroid).
  • Elektrokardiografi (ECG) - dilakukan untuk mengesan perubahan jantung, kemungkinan gangguan irama, manifestasi gangguan konduksi.
  • Pemantauan holter terhadap elektrokardiogram. Membolehkan anda menentukan hubungan antara gejala penyakit dengan pembacaan elektrokardiogram. Tahap penyekat maksimum, bradikardia (penurunan kadar jantung) dianggarkan, adalah mungkin untuk merakam episod sekatan atrioventricular sementara, serta menilai hubungan mereka dengan waktu, ubat-ubatan, dll..
  • Echocardiography (Echocardiography) - dilakukan untuk mengenal pasti penyebab penyumbatan antiveventricular..
  • Kajian elektrofisiologi (EFI). Lokasi blok atrioventricular ditentukan. Juga digunakan untuk menentukan sama ada pembedahan perlu dilakukan..
  • Rundingan ahli terapi juga boleh dilakukan..

Rawatan blok atrioventrikular

Dengan blok atrioventricular 1 darjah, rawatan tidak diperlukan, hanya pemerhatian dinamik. Pada sekatan atrioventrikular 2 dan 3 darjah, langkah-langkah mesti diambil.

Rawatan ubat.

  • Pembatalan ubat yang mempengaruhi penurunan konduksi nadi dari atrium ke ventrikel:
    • glikosida (ubat-ubatan yang meningkatkan kekuatan, mengurangkan (menjadi jarang) kontraksi jantung dan melambatkan kekonduksian nadi ke atas jantung);
    • beta-blocker (ubat yang menyekat pembentukan saraf khas (reseptor) yang bertindak balas terhadap adrenalin dan norepinefrin - hormon tekanan);
    • ubat antiaritmia (ubat yang menormalkan irama kontraksi jantung).
  • Rawatan penyakit yang mendasari yang menyebabkan blok atrioventricular, misalnya:
    • infark miokard (kematian sel otot jantung kerana bekalan darah yang tidak mencukupi). Ia dirawat dengan trombolitik (ubat-ubatan yang menghancurkan pembekuan darah (pembekuan darah)), antikoagulan (ubat-ubatan yang menghalang pembentukan gumpalan darah), beta-blocker (ubat-ubatan yang menurunkan tekanan darah);
    • miokarditis (keradangan otot jantung, yang paling kerap disebabkan oleh penyakit berjangkit). Ia dirawat dengan antibiotik (ubat yang memusnahkan mikroorganisma).
  • Penerimaan agonis beta-adrenergik (ubat-ubatan yang meningkatkan kekonduksian impuls dan meningkatkan kekuatan kontraksi jantung).

Rawatan bukan ubat.
  • Rangsangan elektrik sementara (EX) - bekalan impuls elektrik untuk memulihkan pengaliran jantung.
    • Ia dilakukan dengan sekatan atrioventrikular atau sekatan massa darjah 2 (pengaliran impuls yang tiba-tiba), yang timbul sebagai komplikasi penyakit kardiovaskular akut (contohnya, infark miokard (kematian sel otot jantung kerana bekalan darah tidak mencukupi) atau miokarditis (keradangan otot jantung, yang paling sering terjadi) kerana penyakit berjangkit) dan sebelum memasang alat pacu jantung tetap (EX).
  • Pemasangan alat pacu jantung. Pemasangan alat khas yang memulihkan irama dan degupan jantung yang normal.

Blok atrioventrikular lain dan tidak ditentukan (I44.3)

Versi: Panduan Penyakit MedElement

maklumat am

Penerangan Ringkas

I44.3 Blok atrioventrikular lain dan tidak ditentukan NOS sekatan atrioventrikular

Atrioventricular, atau atrioventricular, blockade (blok AV) adalah pelbagai jenis gangguan konduksi impuls dari atria ke ventrikel.

Penyebab yang paling biasa dari gangguan ini termasuk fibrosis idiopatik dan sklerosis sistem pengaliran..

Diagnosis berdasarkan ECG.

Manifestasi dan rawatan klinikal bergantung pada keparahan penyekat, tetapi, bagaimanapun, rawatan biasanya melibatkan langkah.

- Panduan perubatan profesional. Piawaian rawatan

- Komunikasi dengan pesakit: soalan, ulasan, janji temu

Muat turun aplikasi untuk ANDROID / untuk iOS

- Panduan perubatan profesional

- Komunikasi dengan pesakit: soalan, ulasan, janji temu

Muat turun aplikasi untuk ANDROID / untuk iOS

Pengelasan

Tahap sekatan AV:

- Blok AV darjah I: semua impuls atrium mencapai ventrikel, tetapi pengaliran melalui nod AV berjalan dengan kelewatan yang sama.

- Tahap AV blok II: impuls atrium individu tidak dijalankan ke ventrikel. Terdapat 3 pilihan untuk sekatan AV darjah II:

Taip Mobitz I (blok Wenckebach).

Blok AV gred tinggi yang tidak lengkap.

Beberapa pengarang mengenal pasti pilihan keempat penyekat AV darjah II - sekatan dengan 2: 1.

- Blok AV Gred III (blok AV lengkap): denyutan dari atria tidak sampai ke ventrikel. Terdapat pemisahan lengkap irama atrium dan ventrikel.

Sebarang sekatan boleh berterusan, sementara (sementara) dan sekejap-sekejap.

Klasifikasi blok AV mengikut nilai prognostik:

Sekatan AV yang sangat baik (tidak terdedah kepada perkembangan):

- Blok AV darjah I, terutamanya proksi dan tidak berkaitan dengan infarksi miokardium posterior.
- Jenis AV blok II kronik atau berfungsi (vagal).

Sekatan AV yang merugikan:

- Perkembangan akut sekatan AV darjah II tahap 1 dan terutama jenis 2 (terutamanya dengan kompleks QRS yang luas, yang menunjukkan tahap distal blokade).
- Penyekat akut dan paling banyak penyekat AV lengkap kronik, yang selalunya distal.

Etiologi dan patogenesis

  • Etiologi blok atrioventrikular

Penyumbatan atrioventrikular dapat berkembang dalam berbagai penyakit (baik kardiovaskular dan bukan jantung), dan juga akibat pengambilan ubat.

Sebab pengembangan blokade AV:

- Penyakit jantung iskemia.
- Miokarditis.
- Kardiosklerosis postmyocarditis.
- Penyakit degeneratif dan infiltratif bukan iskemia dengan kerosakan pada sistem pengaliran jantung.
- Perubahan degeneratif pada simpul AV atau kaki bundle His (fibrosis, kalsifikasi).
- Hipotiroidisme.
- Penyakit jantung organik yang bukan berasal dari iskemia.
- Sekatan AV lengkap kongenital.
- Pembedahan atau pelbagai prosedur terapi.
- Penyakit tisu penghubung sistemik.
- Penyakit neuromuskular.
- Ubat-ubatan.
- Sekatan AV pada orang yang sihat.

  • Patogenesis blok atrioventrikular

Penyumbatan AV darjah I dan tahap II Mobits jenis I (proksimal) berlaku terutamanya akibat kelewatan pengujaan pada tahap laluan atrinodal (simpul atrium-AV).

Kekonduksian di zon ini sangat bergantung pada nada bahagian simpatik dan parasimpatis sistem saraf autonomi.

Sekatan Mobitis II jenis II darjah II (distal) biasanya dikaitkan dengan gangguan pengaliran impuls pada tahap bundle His atau di bahagian bawah sistem konduksi, di mana pengaliran tidak banyak bergantung pada nada sistem saraf autonomi.

Blok AV Gred III boleh disebabkan oleh sekatan di kedua-dua simpul AV dan sistem ikatan gentian His dan Purkinje.

Tahap sekatan atrioventrikular sangat menentukan frekuensi dan kestabilan irama ventrikel dan mempunyai kesan yang lebih besar terhadap perjalanan klinikal blokade dan prognosis daripada tahap sekatan.

Dalam kebanyakan kes, dengan sekatan AV lengkap, irama heterotopik berasal dari ventrikel (kompleks QRS lebar pada irama biasa dengan frekuensi 30-40 / min).

Penyetempatan anatomi blokade yang lebih tinggi menyebabkan aktiviti alat pacu jantung heterotopik yang lebih dekat (bundle His). Akibatnya, irama dengan frekuensi 40-60 / min dan kompleks QRS yang lebih rendah diperhatikan.

Epidemiologi

Tanda kelaziman: Jarang sekali

Kekerapan berlakunya patologi ini meningkat dengan bertambahnya usia. Kelaziman blok AV kelas III mencapai tahap maksimum pada orang yang berumur lebih dari 70 tahun dengan penyakit jantung bersamaan.

Lebih kerap, sekatan AV diperhatikan di kalangan pesakit dengan penyakit jantung. Kira-kira 5% pesakit dengan penyakit jantung darjah I mempunyai blok AV darjah dan 2% pesakit mempunyai blok AV darjah II..

Blok AV kongenital darjah III agak jarang berlaku (kira-kira 1 kes setiap 20 ribu bayi baru lahir).

Sekatan atrium-ventrikel tahap II, terutamanya jenis I, berlaku pada individu yang sihat tunggal pada usia muda. Biasanya ia berlaku semasa tidur, hilang semasa latihan fizikal, yang menunjukkan hubungannya dengan peningkatan nada saraf vagus dan dianggap sebagai varian norma.

Gambar klinikal

Kriteria Diagnostik Klinikal

Gejala, tentu saja

Ciri-ciri kursus klinikal dan prognosis sekatan AV ditentukan terutamanya oleh tahap sekatan dan, pada tahap yang lebih rendah, tahap penyekat.

Penyekat distal pada amnya lebih sukar daripada proksimal. Ini disebabkan oleh frekuensi dan kestabilan irama idioventrikular yang lebih rendah, kerentanan yang lebih besar terhadap serangan Morgagni-Adams-Stokes dan perkembangan kegagalan jantung.

Penyumbatan pada tahap simpul AV yang tidak membawa kepada perkembangan bradikardia tidak menampakkan diri secara klinikal. Aduan biasanya dibuat hanya oleh pesakit dengan sekatan atrium-ventrikel tahap tinggi, disertai dengan bradikardia yang ketara. Oleh kerana mustahil peningkatan kadar denyutan jantung yang mencukupi (dan, sebagai akibatnya, pengeluaran jantung), semasa latihan fizikal pesakit tersebut melaporkan kelemahan dan sesak nafas, lebih jarang - serangan angina. Penurunan perfusi serebrum ditunjukkan dengan pingsan dan sensasi kekeliruan sementara. Kadang-kadang, dengan tahap blok atrioventricular II, pesakit mungkin mengalami prolaps sebagai gangguan. Episod pengsan yang berkaitan dengan penurunan kadar denyutan jantung (serangan Morgagni-Adams-Stokes) adalah ciri khas pada masa pengembangan blok AV kelas III, apabila jeda yang lama mungkin berlaku kerana kelewatan dalam aktiviti alat pacu pengganti. Sekatan AV lengkap kongenital pada masa kanak-kanak dan remaja, dan pada kebanyakan pesakit dan pada masa dewasa, adalah tidak simptomatik. Penyumbatan distal boleh berlaku di tengah-tengah gejala infark miokard akut.

Pemeriksaan fizikal untuk sekatan AV mungkin menunjukkan bradikardia (jenis Mobitz II dan blok AV kelas III) atau irama yang tidak teratur (jenis Mobitz I).

Dengan blok atrioventricular I darjah I nada menjadi lemah.

Dengan sekatan AV darjah II dan dengan sekatan lengkap, kekuatan nada I berbeza dari kitaran jantung hingga kitaran jantung. Dengan latar belakang ini, dengan sekatan atrium-ventrikel yang lengkap, nada meriam I didengar secara berkala, yang terbentuk apabila kontraksi atrium jatuh tepat di hadapan sistol ventrikel menyebabkan pembukaan injap atrioventrikular.

Penyumbatan AV lengkap juga dicirikan oleh nadi arteri yang jarang dan besar dan peningkatan tekanan darah nadi dengan perkembangan hipertensi sistolik terpencil yang kerap.

Pada semua tahap sekatan atrioventrikular, kecuali untuk I, frekuensi denyutan urat serviks lebih besar daripada arteri karotid dan radial. Dengan sekatan atrioventrikular yang lengkap, urat berdenyut sepenuhnya bebas dari arteri, dan dari semasa ke semasa anda dapat melihat gelombang meriam yang sangat ketara, yang disebabkan oleh pengurangan atrium kanan dengan injap tricuspid tertutup.

Diagnostik

Diagnostik ECG
Pautan diagnostik I 44.0, I44.1, I44.2


Pemantauan Holter

Diagnostik makmal

Diagnosis pembezaan

Diagnosis pembezaan sekatan AV harus dilakukan dengan sekatan sinoatrial, ekstrasistol tersekat dari persimpangan atria dan atrioventrikular, dan pemisahan ventrikel atrium.

Analisis ECG pada plumbum, di mana gelombang P dapat dilihat dengan jelas, membolehkan kompleks QRST jatuh dalam tempoh jeda, yang khas untuk darjah blok atrioventricular II, atau pada masa yang sama ciri gelombang kompleks dan gelombang P blok sinoatrial ini.

Kehadiran gelombang ECG P mengikuti tanpa mengira kompleks QRST dengan frekuensi yang lebih tinggi membezakan sekatan AV lengkap daripada irama menjalar dari persimpangan atrioventrikular atau idioventrikular apabila simpul sinus berhenti.

Memihak kepada extrasystoles atrium atau nod yang tersekat, berbeza dengan blok AV kelas II, terdapat kekurangan keteraturan prolaps kompleks QRST, pemendekan selang P - P sebelum prolaps berbanding dengan yang sebelumnya, dan perubahan bentuk gelombang P selepas kompleks ventrikel jatuh berbanding dengan gelombang P sebelumnya dari irama sinus. Gejala terakhir tidak selalu dapat dikenal pasti - dalam kes yang diragukan, diagnosis dapat dijelaskan hanya dengan mendaftarkan ECG intrakardiak dengan kajian elektrofisiologi jantung.

Disosiasi atrium-ventrikel dicirikan oleh kehadiran alat pacu jantung atrium dan ventrikel yang bebas sekiranya tiada pengaliran retrograde impuls ventrikel. Ia boleh berlaku dalam kombinasi dengan sekatan AV atau jika tidak ada yang terakhir. Prasyarat untuk pengembangan disosiasi atrium-ventrikel dan kriteria utama untuk diagnosisnya adalah frekuensi irama ventrikel yang lebih tinggi berbanding dengan frekuensi pengujaan atrium yang disebabkan oleh alat pacu jantung atrium sinus atau ektopik. Selalunya perbezaan ini sangat kecil..

Yang sangat penting untuk menilai prognosis dan memilih taktik rawatan yang optimum adalah menentukan tahap penyumbatan atrioventrikular, terutama lengkap. Dalam diagnosis pembezaan blok AV proksimal dan distal III darjah, kadar denyutan jantung pada rehat lebih daripada 45 denyutan seminit, turun naik ringan dalam jangka masa selang R - R dan kemungkinan peningkatan kadar denyutan jantung semasa latihan, pada inspirasi dan selepas pemberian atropin sulfat menunjukkan yang pertama.

Nilai diagnostik perbezaan lebar dan grafik kompleks QRS sangat terhad.

Melakukan sekatan atrium-ventrikel sederhana darjah II - III membantu melakukan ujian elektrokardiografi sederhana. Melambatkan pengaliran atrioventricular dengan merangsang saraf vagus, seperti semasa urut sinus karotid, memperburuk sekatan atrioventrikular proksimal, sementara tahap penyumbatan distal sebagai tindak balas terhadap penurunan bilangan denyutan yang melalui nod atrioventrikular, sebaliknya, menurun. Sebaliknya, aktiviti fizikal dan pemberian atropin sulfat mempunyai kesan positif terhadap pekali tingkah laku dalam blok AV dengan penyetempatan pada tahap simpul atrioventrikular dan negatif pada blokade penyetempatan distal..

Kaedah yang paling tepat untuk menilai tahap blok atrioventricular adalah merekodkan ECG intracardiac dalam kajian elektrofisiologi jantung, yang digunakan dalam kes yang tidak jelas dan kontroversial..

Komplikasi

Komplikasi sekatan atrioventrikular berlaku pada sebilangan besar pesakit dengan sekatan atrium-ventrikel yang diperoleh pada tahap tinggi dan dengan blok AV lengkap.

Komplikasi sekatan atrioventrikular disebabkan terutamanya oleh penurunan irama ventrikel yang ketara terhadap latar belakang penyakit jantung organik yang teruk.

Komplikasi utama sekatan AV:

Komplikasi yang paling biasa termasuk serangan Morgagni-Adams-Stokes dan penampilan atau pemburukan kegagalan jantung kronik dan aritmia ventrikel ektopik, termasuk takikardia ventrikel.

Serangan Morgagni-Adams-Stokes biasanya berkembang apabila penyumbatan atrioventrikular yang tidak lengkap berubah sepenuhnya, sebelum alat pacu jantung II - III mula berfungsi dengan stabil, atau dengan blok AV berterusan darjah III, sering kali distal, dengan penurunan mendadak frekuensi impuls yang dihasilkan olehnya.

Setelah berulang kali kehilangan kesedaran, walaupun dalam jangka masa pendek, pada pesakit usia pikun, pelanggaran fungsi intelektual-mnestic dapat berkembang atau bertambah buruk.

Lebih jarang, kejutan kardiogenik aritmia berkembang - terutamanya pada pesakit dengan infark miokard akut.

  • Kematian jantung secara tiba-tiba. Kematian jantung secara tiba-tiba berkembang akibat berlakunya asystole atau tachyarrhythmias ventrikel sekunder.
  • Keruntuhan kardiovaskular dengan pengsan.
  • Pemburukan penyakit jantung koronari, kegagalan jantung kongestif dan penyakit buah pinggang.
  • Gangguan Intelektual dan Mnestic.
  • Rawatan

    Prinsip asas rawatan:
    - pada pesakit dengan sekatan AV pertama kali, diperlukan terapi patogenetik intensif untuk penyakit yang mendasari, kerana sekatan yang tidak lengkap dapat masuk ke dalam blokade AV lengkap dengan komplikasi yang wujud;
    - membatalkan semua ubat yang melambatkan pengaliran AV (glikosida jantung, persediaan kalium, semua AAP, kecuali lidocaine dan diphenin);
    - adalah perlu untuk mengurangkan aktiviti sistem saraf parasimpatis dengan menetapkan persediaan atropin (atropin sulfat, bellataminal, whiteoid, dll);
    - sebagai rawatan kecemasan untuk bradikardia yang teruk pada pesakit dengan sekatan AV lengkap dan untuk sindrom Morgagni-Adams-Stokes, agen simpatomimetik digunakan (isuprel, alupent, dll.);
    - implantasi alat pacu jantung buatan ditunjukkan kepada pesakit dengan sekatan AV maju tahap II dan sekatan lengkap dengan bradikardia yang signifikan secara hemodinamik.

    Rawatan ubat

    Dengan penyumbatan AV yang tidak lengkap pada pesakit dengan penyakit jantung radang, hormon steroid yang ditetapkan dalam dos terapi sederhana dalam kombinasi dengan ubat anti-radang lain (voltaren, methindole, dll.) Mempunyai keberkesanan terapi yang tinggi..

    Kemunculan dalam tempoh akut infarksi miokard blokade AV lengkap atau pendahulunya dalam bentuk peningkatan yang meningkat dalam jangka masa selang P-Q harus dianggap sebagai tanda yang tidak menguntungkan secara prognostik. Mobitz II atau blokade intraventrikular. Perentak jantung, sebagai peraturan, terletak di salah satu ventrikel, dan oleh itu kompleks QRS diperluas dan cacat. Denyutan jantung kurang dari 40 "min, episod Morgagni-Adams-Stokes sering berlaku. Kawasan nekrosis yang besar di kawasan septum anterior dan kadar denyutan jantung yang rendah menyebabkan penurunan IOC secara tiba-tiba dan berlakunya kejutan kardiogenik. Kematian dengan sekatan AV lengkap dengan kompleks QRS yang luas pada pesakit dengan infark miokard dinding anterior mencapai 80%.

    Matlamat segera rawatan dengan sekatan AV sepenuhnya adalah untuk meningkatkan kekerapan kontraksi ventrikel dan dengan itu meningkatkan kecekapan aktiviti jantung. Untuk mencapai tujuan ini, kaedah berikut dapat digunakan:
    - pemulihan konduksi AV yang terganggu;
    - peningkatan aktiviti tumpuan ektopik di ventrikel jantung;
    - rangsangan elektrik jantung.

    Beberapa kumpulan ubat telah dicadangkan untuk memulihkan konduksi ventrikel atrium..
    1. Salah satu ubat yang paling terkenal dan berkesan adalah atropin, yang diberikan secara intravena pada dos 0,75-1 ml larutan 0,1%. Malangnya, ia hanya berkesan untuk kerosakan iskemia pada sel-sel sistem pengalir dalam sejumlah kecil kes (biasanya hanya dengan infark miokard diafragma posterior). Tempoh tindakannya pendek, yang menjadikannya perlu untuk mengulangi suntikan pada selang waktu 1-2 jam. Atropin dikontraindikasikan pada glaukoma, boleh menyebabkan pengekalan kencing akut dengan adenoma prostat dan sejumlah kesan sampingan lain..

    2. Dengan infark miokard, harapan besar diberikan kepada rawatan dengan hormon steroid yang meningkatkan konduksi AV. Mekanisme tindakan mereka dalam infark miokard akut dikaitkan dengan tindakan anti-radang, anti-edematous dan perkumuhan K, yang menyebabkan peningkatan kekonduksian AV. Dengan sekatan melintang, larutan prednison diberikan secara intravena dalam dos harian 90-150 mg. Walaupun terdapat keputusan yang memberangsangkan pada beberapa pesakit, keberkesanannya kontroversial dan tidak mencukupi..
    Penggunaan ubat penghasil kalium (hipotiazid dan saluretik lain) tidak berkesan.

    3. Adalah mungkin untuk meningkatkan frekuensi kontraksi ventrikel dengan blok AV lengkap dengan meningkatkan aktiviti Rhythm pemacu ventrikel dengan pengaktif sintetik reseptor beta-adrenergik, isoproterenol (isadrin, novodrin), yang juga meningkatkan kekonduksian AB. Ubat ini diberikan secara intravena secara berperingkat (1-2 mg isoproterenol dalam 500 ml larutan natrium klorida isotonik atau larutan glukosa); kadar pentadbiran ditentukan oleh dinamik degupan jantung.