Kekurangan injap mitral

Prolaps injap mitral (MVP) - diagnosis seperti ini sering dapat dilihat pada hasil ultrasound jantung. Walau bagaimanapun, jangan risau: kecacatan valvular jenis ini sering didiagnosis pada orang yang sihat sepenuhnya dan hanya memerlukan pemantauan berkala oleh pakar kardiologi.

Taktik terapeutik secara langsung tidak hanya bergantung pada keparahan prolaps (kendur) injap, tetapi juga pada tahap regurgitasi (jumlah aliran darah terbalik).

Prolaps injap mitral - apa itu?

Injap mitral (bicuspid) membahagikan ruang sebelah kiri jantung: atrium dan ventrikel. Prolaps injap mitral adalah pesongan flap injap pada masa pengecutan (systole) ventrikel kiri.

Patologi disebabkan oleh pelanggaran struktur injap (lapisan berseratnya, lebih jarang tali tendon) disebabkan oleh displasia tisu penghubung. Flap injap dalam kes ini tidak hanya membengkok, tetapi juga dapat ditutup dengan longgar.

Apabila ventrikel kiri berkontraksi melalui lumen injap yang tersisa, darah mengalir kembali ke atrium. Proses ini dipanggil regurgitasi..

MVP paling kerap didiagnosis pada orang muda berusia 20-35 tahun. Sangat jarang terdapat penyimpangan dalam struktur dan fungsi injap mitral pada anak kecil. Di kalangan orang dewasa, kekerapan patologi berkisar antara 10-25%, dan pada orang tua - 50%.

Penyebab utama pembentukan kecacatan injap:

  • Displasia tisu penghubung yang diwarisi (sindrom Marfan dan Ehlers-Danlo) - prolaps injap primer berkembang;
  • Osteogenesis yang tidak betul menyebabkan kecacatan dada;
  • Kerosakan jantung reumatik, proses keradangan pada membrannya, serangan jantung, iskemia jantung kronik, kalsifikasi aterosklerosis / cincin injap - prolaps sekunder terbentuk.

Mengikut keparahan pesongan, prolaps mitral dibezakan:

  1. 1 darjah - ketinggian pesongan injap berbentuk kubah tidak melebihi 0.6 cm (norma 1-2 mm);
  2. 2 darjah - membonjol hingga 0,9 cm;
  3. 3 darjah - kubah daun dengan ketinggian lebih dari 0.9 cm.

Gejala prolaps dengan tahap regurgitasi

Pengelasan MVP mengikut keparahan pesongan flap injap agak sewenang-wenangnya. Faktor yang paling penting yang mempengaruhi keadaan umum seseorang dan taktik terapi adalah tahap regurgitasi (1-3 darjah), yang menyebabkan gambaran simptomatik regurgitasi mitral.

Prolaps injap mitral 0 darjah

Walaupun dengan pesongan yang cukup ketara, injap ditutup rapat, dan jumlah darah dari ventrikel kiri memasuki aorta sepenuhnya (tidak ada aliran darah kembali ke atrium kiri).

Pada masa yang sama, regurgitasi darjah 0 tidak memberikan simptom yang menyakitkan: seseorang berasa sihat sepenuhnya dan tidak mengadu fungsi jantung.

Prolaps injap mitral gred 1

sakit semasa bersenam

Prolaps injap mitral dan regurgitasi 1 darjah didiagnosis dengan jumlah darah minimum yang dikembalikan ke atrium. Pesakit tidak menunjukkan aduan yang menunjukkan gangguan peredaran darah.

Sebilangan pesakit melihat berlakunya kesakitan pada kuadran kanan atas semasa berlari. Ini disebabkan oleh fungsi ventrikel kanan yang tidak mencukupi untuk meningkatkan jumlah aliran darah di jantung. Penyimpangan direkodkan semasa peperiksaan:

  • Auskultasi - mendengar bunyi di puncak jantung dan klik tertentu yang disebabkan oleh ketegangan tajam kord santai semasa sistol ventrikel. Klik lebih banyak didengar dalam kedudukan tegak, boleh hilang sepenuhnya dalam kedudukan rawan. Kadang-kadang (pilihan!) "Meowing" (teriakan) kedengaran, timbul dari getaran akord atau injap menutup sendiri.
  • Ekokardiografi (ultrasound jantung) - sedikit jurang antara penutup injap tertutup dan jumlah darah yang tetap kembali ke atrium.

Prolaps injap mitral gred 2 - regurgitasi mitral

Dengan prolaps injap bicuspid dan regurgitasi 2 darjah pada ultrasound (Doppler jantung), tanda-tanda regurgitasi mitral yang lebih jelas dicatatkan. Aliran darah, kembali melalui injap tertutup yang tidak lengkap, sampai di tengah atrium.

Lebih daripada 25% darah kembali ke atrium dari ventrikel. Dalam kes ini, terdapat gejala ciri stagnasi dalam peredaran paru:

  • Sakit jantung - ringan atau sederhana, tidak berkait rapat dengan aktiviti fizikal atau reaksi emosi terhadap tekanan (boleh berlaku secara spontan). Mengambil Nitrogliserin tidak memberi kesan khusus dalam penghapusan kesakitan seperti itu..
  • Sakit kepala - sengit, sering dua hala (hanya kadang-kadang meniru migrain). Sakit kepala sering berlaku dengan latar belakang perubahan cuaca yang mendadak, selepas tekanan emosi.
  • Sesak nafas - sering diprovokasi oleh sindrom hiperventilasi (nafas dalam atau kerap, diprovokasi oleh perasaan kekurangan udara). Sesak nafas boleh berlaku walaupun selepas latihan fizikal yang minimum..
  • Disfungsi autonomi - dimanifestasikan oleh benjolan di kerongkong, berpeluh berlebihan, keletihan dan kelemahan pagi, kenaikan suhu tanpa sebab hingga 37.0-37.5 ° C, loya dan pening. Pada masa yang sama, krisis vegetatif diulang sekurang-kurangnya 1 kali seminggu, tidak berkaitan dengan situasi yang mengancam pesakit, dan sisi emosi dari keadaan ini agak teredam. Pengsan juga sangat jarang berlaku. Gangguan vegetatif memprovokasi perkembangan keadaan depresi dan ketidakstabilan emosi (kerinduan dan kegelapan pada waktu pagi, kegelisahan dan kerengsaan pada waktu petang). Selalunya pesakit mengadu sensasi badan tertentu, yang kadang-kadang dianggap sebagai gejala penyakit somatik yang lain.
  • Kerosakan jantung - secara berkala, pesakit mencatat gegaran atau jantung yang tenggelam. Pada masa yang sama, extrasystoles (degupan jantung yang luar biasa) dan takikardia (peningkatan kadar jantung) tidak dicatatkan secara berterusan, tetapi berlaku semasa pengalaman emosi, senaman fizikal, atau bahkan setelah minum kopi.

Prolaps injap mitral gred 3

Kekurangan dalam peredaran paru menyebabkan peningkatan beban pada bahagian kanan jantung. Gejala yang sudah ada secara beransur-ansur meningkat dan tanda-tanda kekurangan lingkaran yang besar muncul: edema, peningkatan tekanan, sianosis kulit, kelemahan yang tidak dapat diatasi, fibrilasi atrium dan hati yang membesar. Pesakit seperti itu biasanya mendapat 1 kumpulan kecacatan..

Prolaps injap mitral mengancam nyawa tepat pada tahap regurgitasi ke-3: adalah mungkin untuk mengembangkan takikardia paroxysmal, edema paru, endokarditis dan komplikasi serius lain, sehingga kematian mendadak.

Pesakit dengan prolaps injap bicuspid lebih cenderung daripada yang lain untuk demam, selalunya mereka didiagnosis dengan tonsilitis kronik.

  • Patologi displastik kongenital tisu penghubung pada masa kanak-kanak ditunjukkan oleh perubahan displastik pada sendi pinggul, kaki rata, hernia perut.

Prolaps injap mitral semasa kehamilan

Prolaps kecil injap bicuspid dan regurgitasi mitral kecil bukan merupakan kontraindikasi kehamilan, melahirkan anak dalam kes ini adalah normal.

Dalam kes ini, bahkan mungkin berlaku penurunan sementara pada pesongan flap injap disebabkan oleh peningkatan fisiologi ukuran ventrikel kiri. Walau bagaimanapun, bisikan sistolik dan klik kembali 1 bulan selepas bersalin.

Regurgitasi dan prolaps injap mitral yang teruk semasa kehamilan lebih berbahaya: risiko terkena serangan takikardia paroxysmal meningkat dengan ketara. Semasa melahirkan anak, pecahnya kord injap tidak dikecualikan.

Pada wanita dengan MVP, pelepasan cairan ketuban pramatang dan kelemahan kesakitan buruh sering dicatat. Bayi terdedah kepada asfiksia intrauterin dan sering dilahirkan dengan berat badan rendah (hipotrofi).

Rawatan prolaps injap mitral

Taktik terapi dipilih sesuai dengan tahap prolaps injap bicuspid, kehadiran / ketiadaan tanda-tanda regurgitasi mitral dan komplikasi yang timbul..

Prolaps injap mitral tahap 1: langkah penyembuhan

Dengan sedikit perubahan struktur injap (prolaps injap mitral dengan regurgitasi 1 darjah), ketiadaan aritmia berterusan dan gejala menyakitkan yang lain, rawatan tidak diperlukan. Seseorang disyorkan untuk berjumpa dengan pakar kardiologi setahun sekali dan membetulkan prinsip hidup:

  • Berhenti merokok dan alkohol, kopi dan teh yang kuat;
  • Diet seimbang;
  • Aktiviti fizikal setanding dengan kemampuan badan;
  • Pendidikan tahan tekanan;
  • Jadual kerja yang rasional - rehat.

Rawatan MVP dan 2 darjah regurgitasi

Kemunculan gejala prolaps injap mitral yang menyakitkan menunjukkan perlunya terapi ubat. Rejimen rawatan merangkumi:

  • Penghapusan sakit jantung - disarankan untuk menggunakan ubat penenang (valerian, sage, hawthorn, St. John's wort, motherwort);
  • Terapi dystonia vegetatif-vaskular - penekan candida (Amitriptyline, Azafen), antipsikotik (Sonopax, Triftazin), ubat penenang (Elenium, Seduxen, Grandaxin);
  • Peningkatan metabolisme miokard - Riboxin, Kartinin, koenzim Q-10, Panangin, persediaan vitamin dan magnesium (sangat berkesan untuk prolaps mitral!);
  • Pemulihan kadar jantung - Obzidan dan adrenoblocker lain;
  • Pencegahan endokarditis berjangkit - antibiotik spektrum luas untuk setiap campur tangan pembedahan (pencabutan gigi, tonsilektomi).

Penghapusan regurgitasi teruk dengan prolaps injap bicuspid

Untuk menghilangkan perkembangan penyakit dan mencegah akibat yang teruk dari regurgitasi mitral, glikosida jantung, diuretik, perencat ACE digunakan (dos Captopril yang tidak hipertensi - kira-kira 0.5 mg / kg berat badan sehari - mempunyai kesan kardioprotektif). Pembedahan plastik pembedahan injap bicuspid dilakukan serentak dengan terapi ubat..

Bergantung pada perubahan struktur, pakar bedah jantung melakukan pemendekan kord injap, menjahit injap dan penyingkiran fokus impuls patologi (penghapusan aritmia). Dalam kes yang teruk, injap diganti sepenuhnya.

Kemungkinan perubatan moden memungkinkan untuk melakukan banyak operasi jantung dengan akses endovaskular (transcatheter) atau endoskopi. Pakar bedah jantung terpaksa melakukan pembedahan terbuka hanya dalam kes yang teruk, misalnya, dengan gabungan kecacatan.

Ramalan

Sekiranya tidak berlaku regurgitasi mitral, hasil penyakit ini biasanya menguntungkan. Perlu diingat bahawa pesongan kecil dari injap pada orang kurus dan anak-anak remaja dapat hilang sendiri apabila memerhatikan rejimen rehat, aktiviti fizikal yang sesuai dan pemakanan yang baik.

Kesihatan pesakit dengan prolaps mitral yang teruk dan perkembangan penyakit yang cepat bergantung pada ketepatan masa dan kecukupan rawatan perubatan.

Kekurangan mitral 1-4 darjah: sebab dan gejala, rawatan dan prognosis hidup

Pada kelainan yang dilahirkan dan diperolehi dari perkembangan struktur jantung dianggap sebagai penyebab awal permulaan kecacatan di kalangan pesakit dari semua peringkat usia. Kematian pesakit dalam jangka masa pendek (3-5 tahun) juga kemungkinan berlaku..

Pemulihan tidak mungkin berlaku, tetapi alasan untuk ini bukan disebabkan oleh kemungkinan proses patologi tidak dapat disembuhkan. Semuanya jauh lebih sederhana..

Di satu pihak, pesakit tidak memantau kesihatan mereka dengan teliti, ini adalah hasil budaya perubatan dan pendidikan yang buruk.

Sebaliknya, di kebanyakan negara tidak ada program untuk pemeriksaan awal masalah jantung. Ini tidak biasa, memandangkan patologi jantung hampir di tempat pertama dalam jumlah kematian..

Kekurangan mitral adalah keadaan di mana injap tidak dapat ditutup sepenuhnya. Oleh itu regurgitasi atau aliran balik darah dari ventrikel ke atria.

Isi padu tisu penghubung cair jatuh, tidak mencapai nilai yang mencukupi. Lelehan yang lemah menyebabkan aktiviti fungsi struktur tidak mencukupi.

Hemodinamik terganggu, tisu kekurangan oksigen dan nutrien, hipoksia berakhir dengan perubahan degeneratif dan distrofi. Ini adalah proses umum yang mengganggu semua sistem badan..

Pengelasan

Penentuan klinikal fenomena patogenik dilakukan dengan pelbagai sebab. Jadi, bergantung pada asalnya, bentuk iskemia dibezakan, yang dikaitkan dengan pelanggaran hemodinamik. Ini adalah pelbagai klasik..

Yang kedua adalah non-iskemik, iaitu, ia tidak dikaitkan dengan penyimpangan dalam penyediaan tisu oksigen. Ia kurang biasa, dan hanya pada peringkat pertama.

Kaedah lain untuk mengklasifikasikan keadaan adalah berdasarkan keparahan gambaran klinikal..

  • Kepelbagaian akut timbul akibat pecahnya kord tendon injap, ditentukan oleh gejala yang teruk, juga oleh kemungkinan komplikasi yang tinggi dan bahkan kematian.
  • Kronik dan terbentuk sebagai hasil proses panjang yang utama, tanpa rawatan dan melalui 3 peringkat. Pemulihan memerlukan banyak usaha, lebih sering ia beroperasi, yang dengan sendirinya dapat mengakibatkan akibat yang fatal (fenomena yang agak jarang berlaku).

Klasifikasi klinikal utama dicirikan oleh keparahan proses patologi:

  • I. Fasa pampasan penuh. Organ ini masih dapat merealisasikan fungsinya, jumlah darah yang kembali tidak lebih dari 15-20% dari jumlah keseluruhan (hemodinamik tidak signifikan). Ini adalah pilihan klasik, sesuai dengan permulaan penyakit ini. Pada masa ini, pesakit belum merasakan masalah atau manifestasi yang sangat sedikit sehingga tidak menimbulkan kecurigaan. Ini adalah masa terbaik untuk terapi..
  • II. Pampasan Separa. Tubuh tidak lagi dapat mengatasi. Jumlah refluks darah di atrium lebih daripada 30% daripada jumlah keseluruhan. Pemulihan dapat dilakukan dengan kaedah pembedahan, pemerhatian dinamik tidak lagi dijalankan, masalahnya perlu diperbaiki. Atrium dan ventrikel berlebihan, regangan pertama, hipertrofi kedua untuk mengimbangi regangan. Organ otot mungkin berhenti berfungsi.
  • III. Dekompensasi. Gangguan struktur jantung yang lengkap. Regurgitasi bersamaan dengan 3 darjah dan lebih daripada 50%, ini membawa kepada gambaran klinikal yang jelas dengan sesak nafas, asfiksia, edema paru, aritmia akut. Prospek untuk penyembuhan tidak jelas, untuk mengatakan dengan tepat bagaimana kemungkinan kembali normal adalah mustahil. Walaupun dengan pendedahan yang kompleks, terdapat risiko tinggi kecacatan dan kecacatan yang berterusan.

5 peringkat klinikal dibezakan sedikit lebih jarang, yang tidak begitu penting. Ini semua adalah pilihan yang sama untuk fasa ke-3 patologi, bagaimanapun, lebih berbeza dari segi prognosis dan gejala. Oleh itu, mereka juga bercakap mengenai tahap distrofi dan terminal.
Klasifikasi diperlukan untuk mengembangkan kaedah rawatan..

Ciri hemodinamik

Kekurangan injap mitral dalam tahap apa pun ditentukan oleh peredaran yang terganggu (hemodinamik) pada tisu dan organ.

Proses ini digeneralisasikan, oleh itu penyimpangan dalam kerja semua struktur mungkin, selalunya ini menyebabkan proses sekunder dan kecacatan teruk.

Pilihan klinikal adalah kegagalan buah pinggang, disfungsi hepatik, ensefalopati. Kemungkinan demensia vaskular.

Inti dari proses tersebut adalah kelemahan injap mitral. Biasanya, dindingnya ditutup rapat, menghalang darah dari ventrikel kembali ke atria.

Terhadap latar belakang fenomena yang dipertimbangkan, regurgitasi (refluks darah terbalik dari ventrikel ke atria) adalah ciri khas penyakit ini.

Isipadu tisu penghubung cecair yang dikeluarkan tidak mencukupi untuk bekalan organ yang mencukupi. Bergantung pada tahap, jumlah darah yang berfungsi adalah dari 75 hingga 30 peratus atau kurang. Ternyata kuantiti fungsinya kecil.

Pada peringkat awal, jantung mengimbangi kegagalan injap bicuspid dengan meningkatkan kontraksi dan meningkatkan kekerapan strok. Tetapi ini cukup untuk sementara waktu.

Sebaliknya, mekanisme penyesuaian sahaja menyebabkan kecacatan pada struktur jantung: hipertrofi ventrikel kiri, peningkatan tekanan pada arteri pulmonari, jarak atrium kiri, dan akibat perkembangan kegagalan jantung kronik.

Akibatnya, pemindahan jantung mungkin diperlukan, yang dalam kebanyakan kes sama dengan hukuman mati..

Gambaran klinikal yang paling jelas dengan 3 peringkat proses patologi. Fasa terminal disertai dengan kegagalan pelbagai organ.

Prospek penyembuhan sangat mengecewakan. Oleh itu kesimpulannya: jika terdapat kecurigaan pertama mengenai masalah jantung, anda perlu menghubungi pakar kardiologi.

Gejala ciri

Seperti yang telah dinyatakan, hanya 3 fasa proses patologi yang dibezakan. Sedikit kurang dari 5, ini adalah pilihan klinikal yang lebih tepat, tetapi pada tahap yang lebih besar mereka mempunyai kepentingan saintifik daripada praktikal.

Gambar anggaran adalah seperti berikut:

  • Dyspnea. Pertama, pada masa tekanan mekanikal yang sengit. Dalam kes ini, sukar untuk memahami di mana fisiologi normal berakhir dan penyakit itu bermula. Oleh kerana, dalam rangka kecergasan tubuh yang rendah, manifestasi serupa dapat terjadi. Kemudian, pada tahap yang tidak seimbang dan tidak terkawal sepenuhnya, gejala ini berlaku ketika rehat, walaupun pesakit sedang berbaring. Ini secara signifikan mengurangkan kualiti hidup dan membawa kepada masalah paru-paru, mekanisme pampasan memusnahkan keseluruhan sistem pernafasan dan menyebabkan peningkatan tekanan pada arteri dengan nama yang sama. Ini adalah faktor yang memperburuk penyakit yang mendasari, memperburuk prognosis.
  • Aritmia. Dalam pelbagai variasi. Dari takikardia hingga fibrilasi atrium atau ekstrasistol kumpulan. Amat jarang berlaku dalam kerangka kekurangan mitral sehingga terjadi bentuk proses patologi yang tidak berbahaya. Lebih kerap ini adalah fenomena yang mengancam yang menyebabkan serangan jantung atau serangan jantung. Anda boleh menentukan gangguan sendiri, tetapi tidak selalu. Kaedah diagnostik yang paling tepat adalah elektrokardiografi..
  • Penurunan tekanan darah. Kadang-kadang sampai ke titik kritikal, terutamanya sebagai sebahagian daripada proses yang akut. Mungkin perkembangan kejutan kardiogenik. Ini adalah keadaan yang mematikan, di sekitar 95% keadaan menyebabkan kematian pesakit, bahkan dalam keadaan resusitasi tepat waktu dan pendedahan yang kompleks. Pemulihan tidak mustahil, ramalan sangat tidak baik.
  • Edema paru.
  • Juga kelemahan, mengantuk, kelesuan. Dalam tempoh akut, serangan panik berlaku dengan tingkah laku yang tidak sesuai, peningkatan aktiviti motor.
  • Ascites. Atau penumpukan cecair di perut.
  • Bengkak pada bahagian bawah kaki. Diuretik hanya berkesan pada saat pertama, kemudian tidak membawa kesan yang diinginkan.

Tahap NMC

Tahap proses patologi dan tahap memainkan peranan penting dalam gambaran klinikal.

  • Kegagalan Tahap 1 MK sesuai dengan ketiadaan manifestasi sepenuhnya. Atau mereka tidak begitu penting sehingga tidak menarik perhatian.
  • Tahap 2 (sederhana) ditentukan oleh klinik yang lebih jelas. Pesakit mengalami sesak nafas ketika rehat dan dengan aktiviti fizikal yang minimum, sakit dada tidak jelas, masalah dengan irama berlaku. Tetapi kualiti hidup masih boleh diterima, kerana banyak yang tidak pergi ke doktor. Terutama perokok yang mengaitkan keadaan mereka dengan kesan pengambilan tembakau.
  • Tahap 3 (teruk) ditentukan oleh gejala yang teruk, penurunan yang signifikan dalam petunjuk penting.
  • 4 peringkat terminal hampir selalu membawa maut, pemulihan tidak mungkin. Penjagaan paliatif diberikan untuk mengurangkan keadaan dan memastikan kematian yang baik..

Kekurangan mitral darjah 1 adalah saat yang paling baik untuk memulakan rawatan. Kemudian, apabila gambaran klinikal menjadi lebih rumit, pemulihan tidak mungkin berlaku.

Sebab-sebab perkembangan patologi

Faktor menjadi masalah adalah pelbagai. Mereka selalu patogen..

Kecacatan jantung kongenital dan diperolehi

Secara paradoks, masalah mungkin timbul dalam kerangka perubahan jantung dan kelainan genetik yang lain (lebih lanjut mengenai ini di bawah).

Oleh itu, dengan latar belakang kekurangan aorta, kelemahan otot dan filamen tendon injap mitral adalah mungkin.

Semua proses patologi seperti ini nyata agak lewat. Sebilangannya sama sekali tidak membuat pengakuan mereka sehingga keputusan yang mematikan. Kadang kala diagnosis dibuat dalam proses autopsi.

Prolaps injap

Varian klinikal perubahan organik dalam struktur jantung. Ia dicirikan oleh penarikan balik injap pembentukan di dalam atria.

Lebih kerap ia adalah anomali kongenital. Dalam kira-kira 30% situasi klinikal - diperoleh, dengan latar belakang kecederaan atau campur tangan pembedahan. Rawatan, seperti dalam kes kecacatan pembedahan, prospek pemulihannya baik. Baca lebih lanjut dalam artikel ini..

Iskemia jantung

Proses patologi yang berkaitan dengan usia yang biasa. Juga dijumpai pada pesakit selepas infark miokard. Ia disertai dengan kekurangan zat makanan kronik pada struktur jantung, tetapi tidak ada kejadian bencana.

Akibat yang paling mungkin dari keadaan yang berpanjangan adalah nekrosis pembentukan jantung. Akibat trofisme kecil, distrofi atau kelemahan injap mitral berlaku. Oleh itu mustahil untuk ditutup rapat.

Malah pembedahan bukanlah jaminan pemulihan. Perlu melawan punca fenomena tersebut.

Patologi keradangan struktur jantung

Endokarditis sebagai pilihan. Ia disertai dengan lesi kardiomiosit yang ketara, biasanya berasal dari berjangkit (70% kes), lebih jarang asal autoimun (selebihnya 30%).

Ini dan yang lain memerlukan pemusnahan secara beransur-ansur formasi anatomi. Rawatan gabungan, dengan penghapusan proses keradangan dan, jika perlu, prostetik atria yang hancur.

Gejala diucapkan, jadi hampir mustahil untuk melewatkan saat proses bermula. Rawatan pesakit dalam, di bawah kawalan objektif berterusan.

Serangan jantung

Nutrisi miokard akut. Diiringi oleh nekrosis umum tisu oran. Lebarnya bergantung pada kapal mana yang mengalami stenosis (penyempitan) atau penyumbatan (penyumbatan).

Dalam semua kes, ini adalah proses yang biasa, dengan kematian bahagian struktur jantung yang ketara. Walaupun dengan rawatan tepat waktu dan kompeten di hospital, kemungkinan pemulihan sepenuhnya hampir sifar.

Dalam keadaan apa pun, akan tetap ada cacat parut yang parah, yang disebut kardiosklerosis, apabila tisu fungsional digantikan oleh penghubung, tidak mampu mengontrak dan menggairahkan.

Sindrom Genetik

Mereka disebabkan oleh keturunan yang dibebani, lebih jarang oleh fenomena lain. Pilihan klasik - penyakit Marfan, Ehlers-Danlos.

Semua proses, satu atau lain cara, ditunjukkan oleh sekumpulan gejala, banyak yang mempunyai tanda-tanda luaran. Ketidakseimbangan anggota badan, ubah bentuk kawasan rahang atas, gangguan fungsi hati, ginjal, organ lain.

Pemulihan adalah menyeluruh. Biasanya, diagnosis dapat dibuat walaupun semasa bayi, gejalanya teruk, terdapat banyak tanda objektif. Perundingan genetik adalah wajib.

Penyakit autoimun

Proses klasik dengan kelainan jantung adalah lupus erythematosus sistemik. Ia membawa kepada pemusnahan otot dan tisu penghubung badan. Termasuk hati. Kekurangan mitral berkembang agak lewat, tanpa rawatan.

Rheumatisme

Pilihan lain untuk penyakit autoimun. Diiringi oleh pemusnahan kaodiomyosit. Mengalir bergelombang, dalam pertarungan. Setiap episod memperburuk keadaan struktur jantung. Oleh itu perlunya rawatan berterusan untuk mencegah kambuh dan menyokong fungsi jantung..

Faktor subjektif

Oleh itu, menurut kajian klinikal, kontinjen utama pesakit kardiologi dengan disyaki regurgitasi mitral adalah 60.

Orang muda menderita lebih sedikit dan ada sebab patologi yang baik. Pada orang tua, penuaan semula jadi dan distrofi tisu diperhatikan. Perokok, peminum alkohol, orang dengan hipertensi kronik 2 dan terutamanya 3 darjah berisiko lebih besar.

Lelaki lebih kerap sakit berbanding wanita, nisbahnya sekitar dua hingga satu. Apa yang berkaitan dengannya tidak diketahui pasti. Diandaikan dengan kerja keras dan ketagihan terhadap tabiat buruk.

Diagnostik

Ahli kardiologi terlibat dalam pengurusan pesakit dengan regurgitasi mitral dan kecurigaan terhadapnya. Perancangan untuk rawatan radikal jatuh ke bahu pakar bedah khusus.

Reka bentuk tinjauan sampel:

  • Tinjauan lisan. Pada peringkat awal, tidak akan ada keluhan sama sekali, kemudian kompleks gejala dapat dilihat.
  • Pengambilan sejarah. Sejarah keluarga, faktor genetik, penjelasan tabiat buruk dan gaya hidup.
  • Mendengarkan bunyi jantung (auscultation), penilaian kekerapan kontraksi. Membolehkan anda mengesan aritmia pada peringkat awal. Namun, banyak penyimpangan tidak ditentukan oleh kaedah rutin..
  • Pemantauan harian Holter. Tekanan darah dikesan dalam 24 jam pada selang waktu yang pendek. Lebih baik melakukan acara seperti itu di rumah. Jadi hasilnya akan lebih tepat.
  • Elektrokardiografi Kajian mengenai irama menggunakan radas khas. Perhatikan sedikit penyimpangan dalam kerja badan.
  • Ekokardiografi. Teknik ultrasonik. Ini bertujuan untuk mengenal pasti perubahan dalam miokardium. Penemuan klasik - hipertrofi ventrikel kiri, pengembangan ruang atrium.
  • Angiografi.
  • Seperti yang diperlukan - MRI atau CT.

Acara diadakan secara beransur-ansur. Sekiranya keadaan akut diperhatikan, senarai minimum diperlukan.

Gejala regurgitasi mitral mungkin tidak spesifik, oleh itu, sekiranya terdapat aduan yang mencurigakan, pesakit mesti dimasukkan ke hospital sekurang-kurangnya beberapa hari untuk segera menilai sifat keadaan.

Rawatan

Kesan terapeutik digabungkan dengan penggunaan teknik pembedahan dan cara konservatif. Bergantung pada pentas. Satu cara atau yang lain berlaku. Ciri utama kurasi adalah kesesuaian.

Ubat

Kekurangan mitral darjah 1 dihilangkan dengan ubat-ubatan, sementara pilihan ubat tertentu terletak pada doktor.

  • Penggunaan ubat antihipertensi. Dari perencat ACE hingga antagonis kalsium dan penyekat beta. Ini adalah rawatan klasik untuk tekanan darah tinggi dan peningkatan tekanan darah secara simtomatik..
  • Ejen antiplatelet. Untuk menormalkan sifat reologi darah. Kelancaran adalah salah satu kualiti utama tisu penghubung cair. Aspirin Cardio Dilantik.
  • Statin Terhadap latar belakang kolesterolemia dan aterosklerosis dalam hal ini.

Proses patologi lain yang tidak bersifat jantung, tetapi menyebabkan kegagalan itu sendiri, dihapuskan dengan sewajarnya.

Dengan lupus eritematosus sistemik, kortikosteroid dan imunosupresan diresepkan, untuk memulihkan hepatoprotectors untuk kegagalan hati, dll..

Segera

Kaedah pembedahan ditunjukkan lebih jarang, ini adalah langkah yang melampau. Sebenarnya, regurgitasi mitral kelas 2 masih belum menjadi alasan untuk campur tangan.

Indikator vital dianggap sebagai asas pengawasan radikal, bergantung pada tahap penurunannya. Pemantauan dinamik jangka panjang dan penggunaan ubat-ubatan sebagai sebahagian daripada rawatan sokongan adalah mungkin..

Apabila pemulihan melalui jalan konservatif tidak mungkin dilakukan, pembedahan jantung tidak dapat dikeluarkan..

  • prostetik (penggantian) injap mitral dengan biologi atau mekanikal;
  • pengecutan lekatan dengan stenosis;
  • stenting arteri koronari, kaedah lain.

Kes-kes yang sangat teruk memerlukan pemindahan organ. Ini sama dengan hukuman mati, kerana kemungkinan mencari penderma sangat kecil bahkan di negara maju, terutama di negara-negara mundur.

Perubahan gaya hidup tidak berkesan. Kecuali anda boleh berhenti merokok dan alkohol. Ubat-ubatan rakyat adalah kontraindikasi ketat. Kekurangan MK dihapuskan hanya dengan kaedah klasik.

Ramalan dan kemungkinan komplikasi

  • Infarksi miokardium.
  • Kegagalan jantung.
  • Kegagalan organ pelbagai.
  • Pukulan.
  • Kejutan kardiogenik.
  • Edema paru.

Ini adalah fenomena yang berpotensi mematikan. Prognosis untuk rawatan hanya baik pada peringkat awal. Kadar survival 85%. Dengan proses patologi yang panjang, kematian mencapai 60% dalam jangka masa lima tahun. Apabila komplikasi disambungkan, 90%. Bentuk iskemia regurgitasi mitral memberikan prognosis yang lebih teruk.

Perubahan injap mitral degeneratif, seperti kekurangan, adalah penyakit jantung yang biasa. Kekerapan ditentukan dalam 15% dari semua keadaan kongenital dan diperolehi.

Rawatan konservatif pada peringkat awal atau pembedahan pada peringkat lanjut, di bawah pengawasan pakar kardiologi. Kemungkinan pembuangan sepenuhnya patologi adalah kecil pada peringkat kemudian. Prosesnya sukar dikesan pada waktu awal, tetapi ini adalah masa terbaik untuk terapi.