Kehilangan ingatan jangka pendek

Memori adalah kompleks fungsi jiwa yang lebih tinggi, kerana proses penghafalan, pemeliharaan dan pengekstrakan maklumat dan kemahiran pada waktu yang tepat berlaku. Tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa itu adalah kenangan dan pengalaman yang menentukan seseorang, membezakan seseorang dari yang lain.

Kemampuan untuk mengingati peristiwa dan elemen persekitaran yang lain adalah individu dan bergantung pada ciri peribadi orang itu dan keadaan moral dan fizikal pada waktu tertentu. Terdapat dua jenis memori utama:

  • jangka pendek. Ia mempunyai had dalam jumlah (kira-kira 7 watak atau rentetan watak) dan dalam masa (dari beberapa saat hingga 20 minit);
  • jangka panjang. Dengan mengulangi maklumat itu, mereka dapat terus tersedia selama bertahun-tahun, dan beberapa peristiwa yang dikenang seseorang sepanjang hayatnya.

Pelanggaran kenangan dengan sifat yang berbeza secara kolektif disebut amnesia. Ini termasuk:

  • hilang ingatan;
  • keupayaan hipertrofik untuk mengingat (jarang berlaku);
  • gangguan kompleks, termasuk penggantian ingatan palsu, pergeseran dalam jangka masa masa kini, masa lalu dan lain-lain.

Tempat istimewa diduduki oleh amnesia masa kanak-kanak, yang bermaksud ketiadaan kenangan pada awal kanak-kanak. Diasumsikan bahawa kehilangan maklumat dalam kes ini disebabkan oleh ketidaksempurnaan, keterbelakangan hubungan saraf.

Sebab-sebabnya

Ingatan, struktur dan senibina, undang-undang fungsi dan prinsip operasi sedang dipelajari secara aktif pada masa ini. Pada masa ini, manusia tidak mempunyai maklumat lengkap mengenai bagaimana faktor persekitaran mempengaruhi kemampuan mengingat. Oleh itu, dalam beberapa kes, masih menjadi misteri bagi doktor, yang boleh menyebabkan amnesia. Penyebab masalah ingatan yang paling biasa adalah:

  • kecederaan fizikal kepala, otak, tengkorak;
  • alkoholisme, ketagihan dadah;
  • keracunan spesifik, akibatnya terdapat pelanggaran fungsi normal otak;
  • beberapa penyakit: strok, ensefalitis, gangguan serebrovaskular, penyakit Wilson, sindrom Wernicke, gangguan iskemia, penyakit tiroid dan lain-lain;
  • kekurangan vitamin D kronik yang ketara, yang secara aktif terlibat dalam pembentukan proses hafalan;
  • kesan sampingan ubat;
  • penggunaan hipnosis - seseorang tidak mengingati keadaan kesan hipnosis;
  • gangguan jangka pendek sementara diperhatikan selepas serangan epilepsi dan serangan migrain.

Oleh kerana pelbagai sebab yang boleh menyebabkan amnesia atau kehilangan ingatan jangka pendek, mustahil untuk mencegah penyakit ini dengan langkah pencegahan. Tetapi harus diingat bahawa terapi awal memberikan kesan terbaik. Oleh itu, semasa menerima kecederaan otak traumatik, perlu mendapatkan nasihat daripada pakar neurologi (psikoterapis), yang akan menentukan perlunya mengambil ubat untuk meningkatkan peredaran darah di otak.

Jenis Kehilangan Ingatan

Amnesia adalah kekurangan kemampuan untuk mengingati peristiwa semasa dan mengingat maklumat yang diperlukan, serta kehilangan maklumat mengenai peristiwa pada masa lalu. Kehilangan ingatan boleh berlaku secara tiba-tiba atau bertahap, sementara atau kekal. Bentuk Amnesia:

  1. Retrograde. Dalam kes ini, kenangan yang mendahului beberapa peristiwa (misalnya, kecederaan kepala) hilang. Tempoh yang terkena boleh panjang (beberapa bulan) atau pendek (dari 2 jam). Kenangan peristiwa yang dipulihkan secara beransur-ansur, bermula dengan yang paling jauh. Dalam kes ini, kehilangan data sepenuhnya mengenai apa yang berlaku sebelum kecederaan mungkin berlaku.
  2. Anerogradnaya. Masalah dengan proses menghafal dan ingatan bermula dari saat penyakit bermula dan tidak mempengaruhi data sebelumnya. Mungkin hasil gegaran otak.
  3. Tahniah. Tidak ada rakaman maklumat pada masa kehilangan kesedaran.
  4. Sementara sementara. Ini dinyatakan dalam ketidakmampuan untuk mengingati peristiwa semasa. Semasa serangan, seseorang dapat bersikap seperti biasa, dan kemudian mengajukan pertanyaan mengenai apa yang berlaku beberapa minit yang lalu. Kadang-kadang terdapat pelanggaran pengenalan diri.
  5. Psikogenik (histeris). Hasil keracunan alkohol, skizofrenia atau kemalangan serius, keganasan, bencana alam. Seseorang tidak dapat menghasilkan semula maklumat penting mengenai dirinya dan menyedari kekurangan kenangan penting. Lebih kerap penyakit ini menyerang orang muda.
  6. Sementara global. Ia memberi kesan kepada orang yang berumur lanjut, sawan dapat bertahan hingga beberapa jam dan berkembang hingga 5 kali setahun. Sebabnya tidak difahami sepenuhnya. Semasa serangan, seseorang kehilangan sepenuhnya kemampuan untuk berorientasi, dapat mengajukan soalan yang sama berkali-kali berturut-turut.
  7. Progresif. Ia diperhatikan dalam pelbagai jenis demensia, penyakit Alzheimer. Kerosakan ingatan secara beransur-ansur dan lengkap berlaku: pertama, ketidakhadiran dan kelalaian diperhatikan, kemudian pesakit melupakan peristiwa yang telah berlaku baru-baru ini, dan selepas itu - apa yang berlaku sejak dulu. Pergeseran dalam jangka masa berlaku dan orang itu keliru dalam urutan fakta biografinya sendiri. Hanya tinggal kenangan masa kecil, kemahiran terakhir yang dipelajari hilang - pengetahuan tentang matematik, bahasa.
  8. Dissociative. Ini adalah sejenis mekanisme perlindungan jiwa: kenangan dari masa lalu mengalami tekanan negatif yang teruk. Beberapa fakta, peristiwa biografi (peristiwa tidak menyenangkan, keganasan, dll.) Dilupakan sepenuhnya, sementara integriti keseluruhannya tidak rosak.
  9. Sindrom Korsakov. Kehilangan ingatan jangka panjang berlaku; berkembang dengan latar belakang alkoholisme akibat tekanan berterusan pada saluran otak.

Kerosakan ingatan jangka pendek

Penyebab kehilangan ingatan jangka pendek boleh menjadi jangkitan, kerosakan otak, tumor, meningitis, dan juga kemurungan. Punca penyakit yang paling biasa adalah strok, di mana terdapat pelanggaran bekalan darah normal ke otak, akibatnya fungsi rakaman peristiwa menderita.

Kehilangan ingatan jangka pendek boleh disebabkan oleh keinginan yang berlebihan untuk harmoni dengan bantuan diet yang kaku, di mana pemakanan tisu otak terganggu. Kekurangan oksigen akut dalam struktur otak (sesak nafas, lemas) juga boleh menyebabkan amnesia.

Rawatan

Apabila tanda-tanda amnesia pertama muncul, anda perlu menghubungi pakar neurologi. Rundingan dengan pakar penyakit berjangkit dan neurochirug mungkin diperlukan. Untuk mendiagnosis penyakit dan penyebabnya, ada ujian khas, kaedah moden digunakan (MRI, elektroensefalografi, ujian darah biokimia dan toksikologi).

Sekiranya gangguan ingatan disebabkan oleh kecederaan, keracunan atau tumor, rawatan penyakit yang mendasari adalah terapi yang mencukupi. Kehilangan ingatan jangka pendek yang bersifat psikologi dapat diatasi dengan hipnosis dan psikoterapi, serta kompleks ubat yang dipilih secara individu.

Pencegahan gangguan ingatan (terutama yang berkaitan dengan usia) adalah penguatan saluran otak jangka panjang dan sistematik dengan bantuan gaya hidup sihat, yang merangkumi:

  • pemakanan seimbang yang betul;
  • senaman berkala;
  • berjalan kaki setiap hari;
  • latihan untuk memperkuat dan mengembangkan keupayaan untuk menghafal;
  • melepaskan alkohol dan dadah.

Sekiranya orang yang dikasihi mengalami gejala amnesia, anda perlu meyakinkannya dengan lembut untuk berjumpa dengan pakar, sambil menjaga kebajikan dan ketenangan: tekanan mempunyai keupayaan untuk meningkatkan kelajuan penyakit ini. Kesabaran, kesopanan, perbualan dengan orang yang sihat adalah komponen penting dalam berkomunikasi dengan mereka yang mengalami kehilangan ingatan.

Punca dan gejala utama kehilangan ingatan

Amnesia - kekurangan keupayaan untuk menghafal dan merakam maklumat sepenuhnya atau sebahagian.

Ini adalah gejala penyakit saraf, kejiwaan, akibat ketergantungan alkohol atau proses degeneratif di otak.

Gejala ini timbul kerana banyak sebab, beberapa di antaranya masih belum difahami sepenuhnya. Punca amnesia pada orang tua dan orang muda (kehilangan ingatan jangka pendek, tajam dan tiba-tiba, sementara dan lengkap), serta gejala, akan dijelaskan dalam artikel.

Mengapa amnesia separa dan lengkap berlaku?

Terdapat pelbagai klasifikasi patologi memori. Berdasarkan kriteria kadar perkembangan, amnesia akut dan progresif dibezakan.

Permulaan kehilangan secara tiba-tiba disebabkan oleh peristiwa traumatik: lebam, pukulan. Penyakit ini bersifat sementara.

Bentuk progresif berlaku disebabkan oleh perubahan fungsi struktur otak tertentu kerana perubahan yang berkaitan dengan usia..

Dengan kriteria jangka masa, amnesia dibahagikan kepada jangka pendek dan jangka panjang. Jangka masa pendek dicirikan oleh kemampuan untuk mengembalikan kenangan yang hilang. Pesakit tahu apa yang berlaku sebelum kejadian, tetapi tidak dapat menggambarkan momen trauma..

Sebabnya adalah kecederaan psikologi dan fisiologi, di luar tekanan emosi, kecederaan kepala. Secara beransur-ansur, acara dipulihkan, bermula dengan yang paling awal. Gangguan ingatan sementara berlaku kerana pendedahan kepada sel otak zat psikoaktif, alkohol, ubat penenang.

Amnesia sering dimasukkan dalam beberapa gejala penyakit lain:

  • demensia senil dari jenis Alzheimer;
  • neoplasma malignan di otak;
  • lumpuh gemetar;
  • epilepsi;
  • Jangkitan HIV
  • meningitis;
  • kemurungan yang berpanjangan.
Kehilangan jangka panjang kemampuan untuk menghafal adalah ciri keadaan pasca-trauma, perubahan pikun.

Kematian sel-sel otak di bawah pengaruh bahan toksik dan ubat-ubatan membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan, kehilangan fungsi menghafal, menyimpan, memperbanyak maklumat. Sel mati pada pesakit strok dengan amnesia motor.

Mengikut kriteria prevalensi, amnesia terbahagi kepada separa, serpihan dari kehidupan hilang, dan ketika pesakit dalam keadaan disorientasi, amnesia tidak dapat ditentukan, tidak dapat menentukan waktu, lokasi, atau menamakan datanya.

Semua kenangan untuk jangka masa tertentu terhapus. Ketidakmampuan untuk menghasilkan semula maklumat adalah ciri dari foci yang disosiatif - gangguan teruk yang berlaku setelah mengalami keadaan ekstrem.

Amnesia separa berlaku dengan epilepsi, apabila pesakit tidak mengingati kejang secara langsung. Satu atau beberapa kaedah hilang (melupakan kemahiran, kehilangan kemampuan untuk mengenali orang, objek) kerana kerosakan pada sel otak, tekanan, sifat keperibadian (amnesia histeris).

Amnesia global keliru, berkembang kerana iskemia sementara, migrain, aterosklerosis.

Alasan khas untuk perkembangan patologi untuk orang muda dan tua

Kegagalan ingatan pada usia senil adalah hasil perubahan atropik pada korteks serebrum.

Amnesia pada orang tua adalah gejala pra-demensia, penyakit Alzheimer, ensefalopati toksik, dan demensia pikun. Ingatan bertambah buruk secara beransur-ansur, adalah proses yang tidak dapat dipulihkan.

Amnesia global sementara menggabungkan bentuk retrograde dan anterograde, bermula secara tiba-tiba, berlangsung sekitar satu hari. Ia memberi kesan kepada orang berusia 50 hingga 70 tahun. Diandaikan bahawa bentuk ini adalah hasil dari iskemia, migrain, gangguan peredaran darah, sindrom kejang, tekanan psikologi yang teruk.

Pada orang usia kerja, ingatan hilang akibat strok, penyakit vaskular, kecederaan otak, epilepsi, skizofrenia, ensefalitis, mungkin akibat krisis, yang diamati dengan mabuk.

Faktor risiko organik dan psikologi

Kehilangan ingatan berlaku pada gambaran penyakit sistem saraf pusat, adalah akibat penyakit kronik jangka panjang, tumor otak.

Sifat amnesia organik merangkumi:

  • kecederaan kepala;
  • kemalangan serebrovaskular;
  • demensia pikun;
  • kecacatan kognitif;
  • epilepsi;
  • iskemia serebrum;
  • embolisme di bahagian atas arteri basilar;
  • penyakit jantung;
  • gangguan hipotalamus.
  • Faktor psikologi menempati tempat yang terpisah antara penyebab gangguan ingatan. Tekanan keterlaluan, keletihan kronik, gangguan tumpuan, perhatian, keadaan luas mempunyai kesan khas terhadap fungsi kognitif..

    Gangguan irama sirkadian, kurang bersenam, kekurangan zat makanan dan kekurangan vitamin (terutama vitamin B1), kemurungan peredaran darah, masalah metabolik, mabuk dengan alkohol dan bahan psikoaktif, binges.

    Gejala dan tanda

    Gejala utama adalah ketidakupayaan untuk mengingat peristiwa semasa atau masa lalu..

    Menurut undang-undang Ribot yang berkaitan dengan amnesia progresif, pesakit melupakan apa yang berlaku baru-baru ini, kemudian peristiwa lama yang lebih jauh. Maklumat dikembalikan dalam urutan terbalik..

    Terdapat tanda-tanda yang mendahului permulaan amnesia, dan menyertainya. Ini termasuk:

  • sakit kepala dan pening;
  • kehilangan tumpuan;
  • kesukaran untuk mengingati;
  • kehilangan sebahagian kenangan;
  • kekeliruan;
  • mengantuk;
  • kekeliruan.
  • Kompleks amnesti tidak muncul secara terpisah, tetapi bersama-sama dengan gejala penyakit yang lain. Contohnya, amnesia pasca strok disertai dengan penurunan keupayaan untuk memperbanyak kejadian semasa, gangguan pertuturan, gangguan motorik.

    Amnesia disosiatif didahului oleh kecenderungan untuk kabur, reaksi afektif, dan kekeliruan. Gabungan beberapa jenis amnesia terdapat dalam kerangka sindrom Korsakov.

    Diagnostik

    Semasa pertemuan pertama, pakar berkenalan dengan pesakit, sejarah penyakit ini terungkap. Doktor mengemukakan soalan untuk mengenal pasti aduan, bertanya apakah ada episod kehilangan kesedaran, sawan epilepsi.

    Penting untuk menentukan kronologi gejala. Pakar mengemukakan soalan: "Sampai tahun apa (bulan, hari) anda sihat?" Sekiranya pesakit tidak ingat, soalan diajukan mengenai kehidupan: di mana dan kapan dia belajar, pada tahun berapa dia berkahwin, bersara, dll. Kemudian dia bertanya apakah ada gejala ingatan lain dalam tempoh ini..

    Ia juga menjelaskan sama ada rawatan telah dijalankan sebelum ini, keberkesanannya.

    Sepanjang perjalanan, doktor mengetahui ciri-ciri tempoh dari kelahiran hingga tahun, terutamanya kehidupan seksual, kehadiran anak-anak (kelahiran anak). Sekiranya terdapat anggapan kecenderungan keturunan, pohon keluarga akan disusun. Maklumat tersebut berkaitan dengan ketersediaan pendidikan, komposisi keluarga, profesi, keadaan kerja, kecederaan, operasi, kehadiran aktiviti fizikal dalam kehidupan, tekanan intelektual, tabiat buruk.

    Status neurologi pesakit

    Penilaian status neurologi adalah kaedah utama neuromonitoring. Dalam keadaan resusitasi, pemeriksaan adalah kaedah yang paling berpatutan untuk menilai keadaan pesakit.

    Matlamat utama untuk menilai status neurologi adalah membuat diagnosis dan memperbaiki keadaan otak yang berfungsi. Pemeriksaan neurologi dilakukan beberapa kali untuk menilai keberkesanan terapi, untuk mencegah komplikasi.

    Doktor memeriksa keadaan saraf kranial, menentukan jumlah pergerakan bola mata, gigi menyeringai, simetri lidah.

    Pakar melihat apakah terdapat pelanggaran pergerakan wajah dan sukarela. Tanda-tanda patologi menunjukkan adanya tumor, ensefalitis, peredaran serebrum yang terganggu.

    Pergerakan batang, anggota badan, gaya berjalan, nada otot, kestabilan dalam kedudukan Romberg dinilai.

    Lingkaran motor disiasat: julat pergerakan bahagian atas dan bawah, jari, sendi, lenturan, panjangan. Anda perlu mengetahui sama ada kesakitan ada. Kekuatan otot bahagian atas dan bawah sedang dikaji..

    Petunjuk berikut sedang dikaji:

  • refleks
  • keadaan sistem saraf autonomi (warna kulit, kulit kering, berpeluh);
  • pertuturan (slurring, dysarthria, aphasia);
  • kesedaran (koma, pusing, jelas);
  • orientasi di tempat dan masa;
  • kehadiran sakit kepala, loya, muntah;
  • deria bau;
  • penglihatan;
  • pendengaran;
  • kepekaan pada wajah;
  • kajian wajah pada waktu rehat, kehadiran lakrimasi;
  • menelan.
  • Ciri-ciri penyelidikan psikodiagnostik

    Pemeriksaan psikologi merangkumi sekumpulan teknik diagnostik yang membolehkan anda menentukan keadaan fungsi mental tertentu, tahap kecerdasan, sumber psikologi, ciri peribadi, keadaan emosi.

    Kajian ini terdiri daripada beberapa peringkat:

    • Perbualan
    • mengisi borang soal selidik, soal selidik;
    • ujian prestasi, teknik projektif.

    Pakar menulis kesimpulan, memberi cadangan, mengarahkannya ke psikoterapi atau psikiatri. Kaedah penyelidikan utama adalah perbualan dan pemerhatian. Tinjauan bermula dengan belajar tentang kesejahteraan dan mood..

    Sekiranya keadaan pesakit menunjukkan bahawa perbualan tidak mungkin dilakukan, pakar hanya terhad pada pemerhatian. Mula-mula perlu untuk menggambarkan penampilan, tingkah laku, manifestasi emosi, yang dapat kita ketahui dalam proses pemerhatian. Kemudian sfera kognitif dijelaskan..

    Mendiagnosis gangguan ingatan merangkumi soalan mengenai sukar mengingat. Pesakit ditawarkan ujian untuk kajian memori jangka pendek, kemampuan untuk menghafal dan menghasilkan semula maklumat baru.

    Ingatan mengenai peristiwa-peristiwa baru-baru ini dan jauh. Pakar menilai kejadian baru-baru ini dengan bertanya kepada pesakit mengenai satu atau dua hari kehidupan.

    Ingatan tentang peristiwa yang jauh dinilai semasa perbualan, ketika diminta untuk menceritakan tentang peristiwa yang telah berlalu. Teknik standard membantu mengukur dan meramalkan peningkatan gangguan..

    Penyebab disfungsi kognitif dapat ditentukan dengan diagnosis pembezaan: biokimia darah, analisis cecair serebrospinal, MRI, EEG, CT.

    Ujian darah memberi maklumat mengenai kehadiran alkohol dan mabuk dadah. Penyakit ini boleh berlaku akibat gangguan metabolik dan hormon. MRI, imbasan CT memberi maklumat mengenai kehadiran atau ketiadaan tumor, hidrosefalus, kelainan vaskular. EEG diresepkan untuk disyaki epilepsi.

    Diagnosis dibuat berdasarkan anamnesis, manifestasi klinikal, hasil penyelidikan. Untuk kesempurnaan, perbincangan dengan saudara mara diperlukan..

    Diagnosis yang boleh dipercayai dibuat berdasarkan gejala tertentu: kehadiran gangguan ingatan untuk kejadian baru-baru ini, amnesia anterograde dan retrograde, penurunan kemampuan untuk memperbanyak kejadian masa lalu yang jauh dalam urutan terbalik, gangguan perhatian, kesedaran, kecerdasan, sejarah penyakit otak masa lalu.

    Amnesia "mengiringi" penyakit serius, termasuk patologi saluran otak. Kehadiran gangguan amnesti adalah alasan serius untuk berjumpa doktor. Diagnosis tepat pada masanya membolehkan anda memulakan rawatan amnesia dan meningkatkan kualiti hidup pesakit.

    Ahli neurologi mengenai penyakit yang membawa kepada strok dan demensia, tetapi bermula dengan sakit kepala dan kehilangan ingatan

    "Saya ingat bagaimana pesakit datang dan berkata:" Saya pergi ke pengangkutan, mengompos tiket, duduk dan saya tidak ingat sama ada saya membayar tambang atau tidak, "teringat kajian kes dari praktik, profesor Jabatan Neurologi dan Bedah Saraf BelMAPO, calon sains perubatan Kristina Sadokha. Kehilangan ingatan seperti ini dapat menunjukkan bahawa seseorang mengalami tahap pertama iskemia otak kronik - bekalan darah tidak mencukupi.

    Ini adalah penyakit yang sangat berbahaya, yang dianggap sebagai salah satu penyebab strok yang paling biasa. Sebagai peraturan, orang menemuinya setelah 45 tahun, tetapi hari ini doktor membunyikan penggera: penyakit ini semakin muda.

    "Penyakit vaskular terdapat pada 20% populasi berusia 20-59 tahun"

    - Saya membaca bahawa hampir semua orang mempunyai penyakit vaskular dan iskemia otak kronik. Ini adalah benar?

    - Berdasarkan data terbaru, 20% penduduk dunia yang berumur 20-59 tahun menghidap penyakit ini. Semakin tua orang itu, semakin besar kemungkinan mereka memilikinya. Tetapi, malangnya, pesakit muda menghadapi masalah ini hari ini, dan kita tidak hanya bercakap mengenai iskemia serebrum kronik, tetapi juga mengenai patologi vaskular lain.

    Iskemia serebrum kronik adalah kekurangan bekalan darah ke otak yang kronik. Semasa peringkat pertama penyakit ini, seseorang melupakan kejadian yang berlaku hari ini atau semalam, tetapi mengingati apa yang berlaku 30 tahun yang lalu, mungkin mengadu sakit kepala, pening, gangguan tidur, keupayaan bekerja, peningkatan keletihan.

    Pesakit memahami bahawa ada sesuatu yang berlaku kepada mereka, dan berusaha untuk mengimbangi keadaannya. Sebagai contoh, mereka tidak tergesa-gesa, menggunakan buku nota, "simpulan kecil untuk ingatan," eksekutif syarikat mengupah setiausaha. Oleh itu, masalah ini tidak dapat dilihat oleh orang lain. Namun, dengan pemeriksaan objektif, doktor dapat mengenal pasti gejala fokus mikro tanpa gangguan fungsi, iaitu perubahan refleks, walaupun pesakit tidak mengadu kelemahan pada anggota badan.

    Semasa peringkat kedua penyakit ini, ingatan profesional dan jangka panjang menderita, kegelisahan, kemurungan, kurang keinginan untuk bertindak dan egosentrisme muncul. Saudara-mara mula menyedari bahawa seseorang mula mengadu lebih kerap dan tidak masuk akal mengenai kurangnya perhatian. Semasa diperiksa, doktor mengenal pasti gangguan motorik sederhana: berjalan goyah, pergerakan perlahan, gemetar semasa rehat, gangguan ucapan, menelan.

    Profesor Madya Jabatan Neurologi dan Bedah Saraf BelMAPO, Calon Sains Perubatan Kristina Sadokha

    Tahap ketiga adalah kumpulan pertama orang kurang upaya, iaitu pesakit yang terbaring di tempat tidur. Pada tahap tertentu, mereka mengalami demensia yang digabungkan dengan gangguan motorik yang teruk: kekakuan umum yang ketara, ketidakstabilan ketika berdiri dan berjalan. Mungkin terdapat kelemahan pada lengan atau kaki, lengan atau kaki menjadi seperti cambuk, selalunya ini adalah akibat strok. Ini adalah tahap dengan gangguan motorik yang teruk hingga tidur dan dengan gangguan fungsi kognitif yang ketara, ingatan hingga demensia.

    Semasa tahap ketiga iskemia otak kronik, pesakit mungkin tidak mengadu sama sekali, kerana dia tidak lagi mengkritik keadaannya. Pesakit terbaring di tempat tidur, tetapi mengatakan bahawa semuanya indah dan baik..

    - Anda mengatakan bahawa 20% orang mempunyai patologi vaskular yang berbeza, berapa banyak dari mereka yang mungkin mempunyai iskemia serebrum kronik?

    - Saya akan memberikan contoh. Kami melakukan kajian di klinik pesakit luar Minsk dan menganalisis patologi vaskular otak pada pesakit dari empat kumpulan: kumpulan pertama - pesakit dalam tempoh pemulihan selepas strok, yang kedua - pesakit dengan manifestasi awal kegagalan peredaran darah, lebih sering dengan kerosakan pada saluran otak. Kumpulan pesakit ini sudah mempunyai keluhan, tetapi mereka tidak stabil, hilang setelah berehat, namun mereka banyak, seperti neurosis, mengganggu sekurang-kurangnya tiga bulan. Pada masa yang sama, seseorang mengadu sekurang-kurangnya sekali seminggu sakit kepala, pening, kebisingan di kepala, keletihan, gangguan tidur.

    Kumpulan ketiga termasuk pesakit dengan akibat strok - setahun selepas kemalangan vaskular. Kumpulan keempat adalah yang terbesar: ini adalah pesakit dengan tahap awal iskemia otak kronik, dalam tiga bulan kami mengenal pasti 10,850 pesakit ini.

    Mengapa kami membuat penyelidikan ini? Tujuan utamanya adalah untuk menarik perhatian kepada penyakit ini, kerana ini adalah perkara biasa. Kedua, tugasnya adalah untuk memeriksa sama ada doktor mendiagnosis penyakit ini dengan betul. Adalah cukup bagi pesakit berusia 60 tahun ke atas untuk mengadu sakit kepala, pening, kebisingan di kepala - dan 100% akan didiagnosis dengan iskemia serebrum kronik. Wabak diagnosis ini telah membentuk sikap sembrono terhadap penyakit ini..

    - Mengapa diagnosis ini lebih muda?

    - Penyebab iskemia serebrum kronik yang paling biasa adalah aterosklerosis dan hipertensi arteri. Pada beberapa pesakit, mereka mungkin digabungkan.

    Selain itu, perubahan vaskular lain dapat mempengaruhi berlakunya penyakit. Pesakit mungkin mengalami beberapa kelainan vaskular kongenital, kekurangan beberapa kapal di satu sisi atau kedua-duanya, pembuangan kapal yang tidak betul, pembentukan gelung mereka, kura-kura. Sebilangan besar kapal tidak ada sama sekali.

    Dalam tempoh embrio, beberapa kapal berlepas dari arteri karotid dalaman, tetapi pada masa dewasa mereka sudah menjadi saluran darah dari sistem arteri yang sama sekali berbeza - vertebral-basilar. Tetapi dalam 15-30% kes, iaitu, menurut beberapa sumber, setiap orang dewasa ketiga mempunyai bekalan darah embrio ke otak.

    Lingkaran vaskular pangkal otak hanya betul pada 18−20% populasi dunia, dalam 80% atau lebih - pelbagai anomali. Buat masa ini, anomali, perubahan vaskular ini tidak muncul, tetapi masalah boleh muncul dengan usia, terutamanya jika ada beberapa faktor risiko lain: aterosklerosis yang sama, hipertensi arteri, diabetes mellitus, merokok yang berpanjangan, alkohol dan penyalahgunaan dadah.

    Kejadian iskemia serebrum kronik dipengaruhi oleh keadaan persekitaran, tekanan kronik, dan bahkan fakta bahawa seseorang duduk di komputer untuk masa yang lama. Dengan cara yang baik, setiap dua jam bekerja di komputer, anda perlu berehat sebentar. Dan kami mempunyai pesakit yang duduk di komputer sepanjang hari, dan ini membawa kepada perubahan nada vaskular. Ini bermaksud bahawa mereka akan mula bertindak balas terhadap perubahan cuaca, tekanan atmosfera, dan medan magnet bumi..

    Iskemia serebrum sementara kadang-kadang berlaku pada pesakit muda. Ini mungkin merupakan pertanda strok. Terdapat kes ketika seorang gadis berusia 22 tahun dibawa kepada kami. Dia datang ke farmasi dan tidak faham di mana dia dan mengapa. Manusia tiba-tiba hilang ingatan.

    Semasa gadis ini dibawa kepada kami, dia sadar, tetapi kami masih memasukkannya ke hospital untuk memahami keadaannya. Adalah perlu untuk mengetahui mengapa ini berlaku pada usia muda. Kami mengambil ujian darah untuk sindrom antiphospholipid. Ini adalah penyakit seperti ini apabila antibodi terhadap fosfolipid membran sel mereka sendiri terbentuk, dan manifestasi yang paling kerap adalah trombosis saluran cerebral berulang. Ternyata pesakit ini mengalami sindrom antiphospholipid dan mempunyai kecenderungan untuk strok pada usia muda dan untuk iskemia otak kronik.

    - Dan apa yang harus dilakukan oleh pesakit ini, bagaimana dia harus terus hidup?

    - Terdapat sekumpulan ubat khas yang mesti dia selalu minum untuk mencegah beberapa komplikasi serius dari sindrom antiphospholipid ini.

    "Lelaki tidak begitu serius dengan keadaan kesihatan mereka."

    - Iskemia serebrum kronik mungkin berlaku pada kanak-kanak berusia 20 tahun?

    - Iskemia serebrum kronik lebih kerap berlaku pada orang berumur 45 tahun ke atas. Penyakit ini boleh menyebabkan strok. Oleh itu, sangat penting untuk mendiagnosisnya pada peringkat awal, agar pesakit masih dapat dibantu dengan ubat-ubatan yang meningkatkan bekalan darah ke otak, mencegah dan menghilangkan kesan kerosakan oksigen kelaparan otak.

    - Kerana apa lagi mungkin terdapat pukulan pada usia muda?

    - Terdapat masalah seperti itu - pemotongan arteri karotid atau vertebra, iaitu stratifikasi dinding arteri karotid atau vertebra. Ini mungkin merupakan keadaan kongenital tisu penghubung, atau mungkin akibat kemalangan. Dan dalam 80% kes, pesakit dengan patologi seperti itu mungkin mengalami strok.

    - Berapa kerap pesakit mengalami strok di kaki mereka dan tidak tahu bahawa mereka mengidapnya?

    - Ia berlaku, terutamanya jika terdapat pukulan kecil - berukuran hingga satu setengah sentimeter. Sekiranya strok seperti itu berlaku pada fossa kranial posterior, maka hampir mustahil untuk dikesan menggunakan tomografi yang dikira, anda memerlukan MRI.

    Selalunya, pesakit seperti itu tidak mempunyai simptom strok. Lebih mudah untuk mendiagnosis strok ketika pesakit bangun dan wajahnya bengkok, kaki atau lengannya tergantung, ketika semuanya muncul dengan latar belakang peningkatan tekanan darah yang tajam atau kerosakan irama jantung. Pada fokus strok kecil, terutamanya jika mereka berada di kawasan senyap, gejala seperti itu mungkin tidak berlaku sama sekali.

    - Iskemia serebrum kronik lebih kerap berlaku pada wanita atau lelaki?

    - Dari segi statistik, perbezaannya kecil, tetapi lelaki kurang berjumpa doktor. Walaupun begitu, kebanyakan data menunjukkan bahawa mereka lebih kerap mengalami iskemia serebrum kronik, kerana lelaki mempunyai lebih banyak faktor risiko, mereka mempunyai budaya sikap yang berbeza terhadap kesihatan mereka - kebanyakan mereka tidak terlalu serius mengenainya.

    - Anestesia memprovokasi pelanggaran bekalan darah ke otak?

    "Ya, tapi kami menggunakan persiapan paling lembut untuknya." Dan jika di satu sisi skala terdapat manfaat operasi, yang tidak dapat dilakukan tanpa, dan di kedua - risiko kecil dari anestesia, maka kejahatan yang lebih rendah dipilih. Tetapi satu penyalahgunaan ubat boleh menyebabkan pendarahan subarachnoid, yang jauh lebih berbahaya daripada anestesia.

    "Sekiranya seseorang bergerak lebih banyak, otaknya akan menjadi lebih neuroplastik"

    - Apa yang berlaku pada otak ketika seseorang merokok?

    - Merokok menyumbang kepada ketidakstabilan nada vaskular. Merokok jangka panjang juga memberi kesan buruk kepada bukan sahaja kardiovaskular, tetapi juga sistem bronkopulmonari.

    - Gaya hidup yang tidak aktif kerana memberi kesan negatif kepada bekalan darah ke otak, seperti merokok?

    - Ya. Terdapat konsep moden "neuroplasticity otak" - ini adalah kemampuan pelbagai bahagian otak untuk menjalani penyusunan semula fungsional dalam keadaan beberapa jenis kerosakan, misalnya, penurunan aliran darah. Sekiranya aliran darah bahagian otak yang sesuai dikurangkan, ini membawa kepada fakta bahawa bahagian otak yang sebelumnya tidak terlibat mengimbangi kerosakan fungsi yang dihasilkan. Terdapat kaedah yang berbeza untuk mempengaruhi neuroplastik: ubat-ubatan, program motor pemulihan khas, terapi muzik, berjalan kaki Nordik...

    - Sekiranya seseorang bergerak lebih banyak, otaknya akan lebih neuroplastik?

    - Pasti! Berjalan dan bergerak adalah perangsang neuroplastik.

    Foto: Dmitry Brushko, TUT.BY

    - Apa yang harus diperhatikan seseorang tepat pada waktunya untuk mengesyaki iskemia serebrum kronik?

    - Sekiranya anda berumur 45 tahun atau lebih, maka anda perlu memperhatikan tiga gejala tahap awal iskemia serebrum kronik: sakit kepala, pening, dan penurunan ingatan jangka pendek. Sakit kepala lebih kerap mengganggu kawasan serviks-oksipital. Ini biasanya adalah jenis "memakai topi keledar", "mengetatkan gelung atau pita" di sekitar kepala.

    Simptom lain: pening dengan sensasi goyang, tinggal di geladak laut, dengan bergoyang di kedua arah, perasaan lantai terapung dari bawah kaki. Terdapat juga komponen putaran ketika nampak objek berputar-putar.

    Gejala ketiga adalah penurunan memori untuk maklumat baru. Ia berlaku bahawa selain semua ini, seseorang mempunyai kebisingan di kepala, kehilangan pendengaran, mudah marah, keletihan, gangguan tidur.

    Sekiranya terdapat simptom di atas dan tidak hilang setelah anda berehat, sudah tiga bulan terganggu, ini bermakna sudah tiba masanya untuk berjumpa dengan pakar neurologi.

    Baca juga

    Penggunaan sepenuhnya bahan tersebut hanya dibenarkan untuk sumber media yang telah membuat perjanjian perkongsian dengan TUT.BY. Untuk maklumat, hubungi [email protected]

    Sekiranya anda melihat kesalahan dalam teks berita, silakan pilih dan tekan Ctrl + Enter

    Jenis gangguan ingatan dan gejalanya

    Memahami gangguan ingatan memerlukan keakraban dengan terminologi dan mekanisme asas..

    Memori adalah proses mental yang bertanggungjawab untuk menyimpan, menyimpan, mengulang dan menghapus maklumat berulang kali. Maklumat merangkumi kemahiran, pengetahuan, pengalaman, gambar visual dan pendengaran - segala maklumat yang dapat dilihat oleh otak, hingga ke seribu warna.

    Terdapat banyak klasifikasi memori (deria, motor, sosial, spatial, autobiografi). Walau bagaimanapun, klasifikasi yang paling penting secara klinikal mengikut masa hafalan adalah jangka pendek dan jangka panjang.

    Ingatan jangka pendek secara fisiologi disokong oleh gegaran kegembiraan. Ini adalah proses fisiologi di mana impuls saraf beredar melalui rantai sel saraf tertutup. Maklumat disimpan selagi dalam rantai ini berada dalam keadaan gembira.

    Maklumat dari ingatan jangka pendek hingga memori jangka panjang melalui penyatuan. Ini adalah rentetan proses biokimia di mana maklumat "direkodkan" dalam rangkaian saraf.

    Setiap orang mempunyai ciri-ciri ingatannya sendiri sejak lahir. Seseorang mengingat ayat itu setelah 3-4 bacaan, yang lain memerlukan 15 kali. Indeks hafalan rendah individu tidak dianggap sebagai pelanggaran jika berada dalam had normal.

    Apa ini

    Gangguan ingatan adalah pelanggaran proses menghafal, menyimpan, memperbanyak dan melupakan maklumat. Dari bahasa Yunani, ingatan diterjemahkan sebagai "mnesis," jadi semua patologi mental dikaitkan dengan mnesis: amnesia, hipermnesia, atau hipnosis. Walau bagaimanapun, istilah amnesia tidak mengenal pasti semua gangguan ingatan, amnesia adalah kes khas gangguan ingatan.

    Gangguan ingatan adalah pendamping patologi mental yang kerap. Hampir semua pesakit mengadu kehilangan ingatan, kealpaan, ketidakmampuan mengingat maklumat dan ketidakmampuan untuk mengenali wajah atau objek yang biasa dikenali.

    Sebab-sebabnya

    Kerosakan ingatan yang menyakitkan berlaku kerana penyakit otak organik dan gangguan mental:

    • Penyakit organik:
      • Penyakit Alzheimer, penyakit Parkinson, penyakit Puncak;
      • kecederaan kepala;
      • jangkitan otak: meningitis, ensefalitis, meningoencephalitis;
      • kerosakan otak kerana alkoholisme, ketagihan dadah, gangguan metabolik dan kekurangan vitamin B;
      • keracunan sistem saraf pusat dengan logam berat dan ubat-ubatan;
      • strok, serangan iskemia sementara, hipertensi, ensefalopati diskirkulasi, aneurisma dan gangguan tromboemboli;
      • hidrosefalus, mikro dan makrosefali.
    • Gangguan mental:
      • skizofrenia;
      • gangguan afektif bipolar;
      • kemurungan;
      • gangguan ingatan yang berkaitan dengan usia;
      • demensia
      • keadaan mental patologi: psikosis, kesedaran terganggu;
      • fungsi mental terjejas;
      • sindrom disosiatif.

    Terdapat gangguan ingatan sementara dan berterusan. Sementara timbul kerana keadaan mental sementara. Sebagai contoh, semasa tekanan, keupayaan untuk mengingat maklumat baru, iaitu, gangguan ingatan kognitif, menurun. Apabila tekanan hilang, ingatan dipulihkan. Pelanggaran berterusan adalah pelanggaran ingatan yang tidak dapat dipulihkan, di mana maklumat secara beransur-ansur dihapus selamanya. Fenomena seperti itu, misalnya, diperhatikan dalam penyakit Alzheimer dan demensia..

    Jenis dan simptomnya

    Kerosakan ingatan adalah kuantitatif dan kualitatif..

    Kerosakan ingatan kuantitatif adalah dysmnesias. Dysmnesia dicirikan oleh penurunan ingatan, penurunan atau peningkatan kemampuan untuk menghafal yang baru.

    Pelanggaran kuantitatif merangkumi:

    1. Hypomnesia. Gangguan ini dicirikan oleh kelemahan semua komponen memori. Keupayaan untuk mengingati perkara baru dikurangkan: nama, wajah, kemahiran, membaca, dilihat, didengar, tarikh, peristiwa, gambar. Untuk mengimbangi kekurangan, orang yang menghidap hipnosis menulis maklumat di buku nota atau nota di telefon. Pesakit dengan ingatan yang lemah kehilangan rentetan narasi dalam buku atau filem. Hypomnesia dicirikan oleh anecphoria - ketidakmampuan mengingat perkataan, istilah, tarikh atau peristiwa tanpa pertolongan luar. Ini sebagian adalah pelanggaran memori yang dimediasi, ketika fakta pengantaraan diperlukan untuk menghasilkan semula maklumat..
    2. Hypermnesia. Ini adalah peningkatan komponen memori: seseorang mengingat lebih banyak daripada yang diperlukan. Pada masa yang sama, komponen sedar hilang - seseorang mengingati apa yang dia tidak mahu ingat. Dia kehilangan kawalan ingatannya. Orang yang mengalami hipernesia secara spontan mempunyai gambar masa lalu, peristiwa, dan pengalaman serta pengetahuan masa lalu dikemas kini. Perincian maklumat yang berlebihan sering mengalihkan perhatian seseorang dari pekerjaan atau perbualan, dia terganggu dengan mengalami pengalaman masa lalu.
    3. Amnesia. Kelainan ini dicirikan oleh penghapusan maklumat tertentu..
    • amnesia retrograde - kejadian yang mendahului tempoh akut penyakit ini terhapus; sebagai contoh, seorang pesakit lupa beberapa jam dalam hidupnya sebelum kemalangan kereta atau beberapa hari ketika dia mengidap jangkitan meningokokus akut; dengan amnesia retrograde, komponen memori menderita - pembiakan;
    • amnesia anterograde - kejadian yang berlaku selepas tempoh akut penyakit ini terhapus; di sini dua komponen memori dilanggar - penghafalan dan penghasilan semula; amnesia anterograde berlaku dalam patologi yang disertai oleh kesedaran yang terganggu; paling kerap dijumpai dalam struktur sindrom Korsakov dan dengan amentia;
    • retroantegrade amnesia adalah penghapusan keseluruhan kejadian yang berlaku sebelum dan selepas tempoh akut penyakit ini;
    • amnesia kongruen - menghapus kenangan dalam episod penyakit yang akut; komponen persepsi dan penetapan maklumat menderita; berlaku pada penyakit yang disertai oleh gangguan kesedaran;
    • amnesia fixative adalah pelanggaran ingatan jangka pendek, di mana keupayaan untuk memperbaiki kejadian semasa terganggu; sering dijumpai dalam penyakit otak organik kasar; sebagai contoh, seorang nenek memasuki bilik dan bertanya apa yang harus dimasak untuk makan malam, dan cucunya menjawabnya: "Borsch"; selepas beberapa saat, nenek itu mengemukakan soalan yang sama sekali lagi; pada masa yang sama, memori jangka panjang terpelihara - nenek mengingati peristiwa dari zaman kanak-kanak, remaja dan kematangan; gangguan ingatan termasuk dalam struktur sindrom Korsakov, sindrom amnesia progresif;
    • amnesia progresif adalah pelanggaran ingatan jangka panjang menurut undang-undang Ribot: peristiwa tahun-tahun lama, kemudian tahun-tahun kebelakangan, hingga kemustahilan untuk menghasilkan semula apa yang berlaku semalam, secara beransur-ansur dihapus dari ingatan;
    • amnesia terencat - pelanggaran di mana penghapusan peristiwa ditangguhkan; sebagai contoh, seseorang dengan jelas mengingati peristiwa itu setelah jatuh dari bumbung rumah, tetapi setelah beberapa bulan kenangan itu diganti;
    • amnesia afektif - kejadian yang disertai dengan emosi yang tidak menyenangkan atau kejutan emosi yang kuat diganti;
    • amnesia histeris adalah pelanggaran ingatan jangka pendek, di mana fakta emosi yang tidak menyenangkan individu diganti pada seseorang.

    Kerosakan ingatan kualitatif (paramnesia) adalah kenangan palsu, pengimbangan dalam kronologi peristiwa, atau pembuatan semula peristiwa fiksyen.

    Kerosakan ingatan merangkumi:

    1. Pseudo-ingatan. Ia dicirikan oleh kenangan yang salah. Nama usang - ilusi memori. Seorang pesakit dengan ingatan semu membicarakan peristiwa yang benar-benar berlaku dalam hidupnya, tetapi dalam kronologi yang salah. Doktor bertanya kepada pesakit ketika dia berada di wad. Pesakit menjawab: "3 hari yang lalu." Namun, dalam sejarah perubatan dinyatakan bahawa pesakit telah menjalani rawatan selama 25 hari. Ingatan palsu seperti itu disebut kenangan semu..
    2. Cryptomnesia Kerosakan ingatan dicirikan oleh ketidakmampuan mengingat kembali peristiwa di mana sumber maklumat dialihkan. Sebagai contoh, pesakit membaca ayat dan memberikannya kepada dirinya sendiri. Tetapi sebenarnya, dia belajar ayat ini di sekolah, tetapi pesakit percaya bahawa dia adalah pengarang karya itu.
    3. Konflik. Halusinasi memori dicirikan oleh ingatan yang terang tetapi palsu yang sebenarnya tidak berlaku. Pesakit yakin akan kebolehpercayaan mereka. Pesakit mungkin mendakwa bahawa dia makan malam dengan Ilon Mask semalam, dan setahun yang lalu dia bertemu dengan Angelina Jolie.

    Pengelasan Luria mengikut kekhususan:

    • Kerosakan memori yang tidak spesifik berlaku apabila struktur yang bertanggungjawab untuk nada korteks serebrum terjejas. Ia dicirikan oleh penurunan semua komponen memori..
    • Kerosakan ingatan secara spesifik berlaku apabila bahagian otak otak terjejas: hipokampus, korteks visual atau pendengaran. Ia dicirikan oleh gangguan deria dan taktil memori..

    Bersama penyakit lain

    Gangguan ingatan bukanlah gangguan terpencil. Ia selalu disertai penyakit lain..

    Kerosakan ingatan pada penyakit mental dan organik:

    1. Skizofrenia. Ingatan adalah proses terakhir yang menderita skizofrenia..
    2. Kemurungan. Hipomnesia berlaku.
    3. Keadaan manik. Diiringi oleh hipermnesia.
    4. Kerosakan ingatan pada TBI. Amnesia retrograde yang paling biasa.
    5. Penyakit neurodegeneratif dan demensia. Diiringi oleh amnesia fiksatif, hipnosis, amnesia progresif, konabulasi.
    6. Memori terganggu pada usia tua. Disertai dengan hipnosis kerana kemerosotan bekalan darah ke otak.
    7. Kesedaran terjejas. Dengan amentia, onyroid, amnesia retrograde lengkap. Dengan pening senja dan kecelaruan alkohol - penghapusan sebahagian kenangan.
    8. Alkoholisme kronik Ia disertai dengan hipomnesia dan sindrom Korsakov (amnesia fiksatif, ingatan semu, kekeliruan, disorientasi amnestic, amnesia retro-anterograde).
    9. Memori terganggu dalam epilepsi. Dengan epilepsi, sikap motivasi dan emosi menjadi kaku, pelanggaran terhadap komponen motivasi ingatan diperhatikan. Disifatkan oleh hipnosis.
    10. Gangguan sementara dan neurotik: asthenia, neurasthenia, gangguan penyesuaian. Disifatkan oleh hipnosis.
    11. Memori terjejas dengan sisa organik. Ini adalah kesan sisa di otak selepas mabuk, kecederaan otak traumatik, kecederaan kelahiran, strok. Dysmnesia dan paramnesia adalah ciri.

    Diagnostik

    Gangguan ingatan diperiksa oleh psikiatri atau psikologi perubatan. Diagnosis gangguan ingatan adalah komponen tambahan dalam diagnosis penyakit secara keseluruhan. Penyiasatan gangguan ingatan bukanlah tujuan, tetapi kaedah. Diagnostik memori diperlukan untuk menentukan kehadiran penyakit, tahap dan dinamika: demensia, fasa manik gangguan afektif bipolar atau kecederaan otak traumatik.

    Taktik penglibatan pesakit bermula dengan perbualan klinikal. Doktor perlu mengetahui sama ada pesakit mengingati kejadian baru-baru ini, sama ada dia menganggap ingatannya baik, sama ada dia mengingati peristiwa selepas penyakit yang teruk. Untuk memastikan fakta itu benar, doktor boleh meminta saudara atau rakan.

    Doktor kemudian menggunakan ujian gangguan ingatan. Paling popular:

    • "Belajar 10 perkataan";
    • metodologi "Piktogram";
    • "Jumlah memori jangka pendek";
    • metodologi "memori semantik".

    Rawatan

    Memori terpencil tidak dilayan. Pertama sekali, adalah perlu untuk merawat penyakit yang mendasari yang menyebabkan dysmnesia atau paramnesia. Sebagai contoh, dengan demensia vaskular, pil diresepkan yang menstabilkan tekanan darah dan menurunkan kolesterol darah. Pembetulan gangguan ingatan dalam kes ini berlaku oleh nootropics..

    Walau bagaimanapun, dalam penyakit yang disertai terutamanya oleh gangguan ingatan (penyakit Alzheimer, demensia dengan badan Levy), ubat-ubatan diresepkan untuk meningkatkan fungsi kognitif, termasuk ingatan. Persediaan: Memantine, Rivastigmine, Donepezil, Galantamine.

    Pencegahan

    Beberapa patologi ingatan tidak dapat dicegah, misalnya, kekeliruan, ingatan semu, atau sindrom Korsakov, kerana ia adalah sebahagian daripada struktur gangguan mental yang serius.

    Walau bagaimanapun, anda dapat mencegah hipnosis, yang mengatasi kebanyakan orang pada usia tua. Untuk melakukan ini, anda harus mempelajari puisi, berjalan di jalan baru, menonton filem baru dan mengingati nama watak dan jalan cerita. Untuk mengelakkan kehilangan ingatan pada latar belakang hipertensi dan aterosklerosis, garam harus dibatasi hingga 5 g sehari dan makanan tepung harus dikecualikan dari diet. Cegah Latihan Hipomnesia Harian.

    Mengapa seseorang boleh kehilangan ingatan - kaedah pemulihan

    Kehilangan ingatan adalah ketidakupayaan sementara atau kekal untuk mengingati satu atau beberapa peristiwa masa lalu..

    Apakah simptom dan penyebab kehilangan ingatan pertama pada orang tua? Bilakah dan mengapa masalah ingatan mempengaruhi golongan muda? Terapi apa yang berkesan dapat mengembalikan ingatan seseorang?

    Ciri dan jenis kehilangan ingatan

    Kehilangan ingatan disebut oleh doktor sebagai amnesia, dan merupakan ketidakupayaan sementara atau berterusan seseorang untuk mengingati peristiwa yang berlaku pada masa lalu atau masa lalu..

    Ini bukan patologi sebenar, tetapi hanya sindrom yang dapat mempengaruhi seseorang dari usia apa pun, tetapi, paling sering, ia diperhatikan pada orang tua, di mana disebabkan oleh degenerasi sel otak yang progresif.

    Kehilangan ingatan berlaku apabila satu atau lebih fungsi yang dilakukan oleh sistem limbik otak terganggu. Bahagian otak ini terdiri daripada hipokampus, hipotalamus, amigdala dan bahagian lain yang melakukan banyak fungsi mental, seperti emosi, bau, mood dan ingatan.

    Sekarang mari kita lihat jenis kehilangan ingatan yang ada.

    Jenis Amnesia - Yang Tidak Anda Ingat

    Kehilangan ingatan dapat dikelaskan kepada beberapa kategori berdasarkan pelbagai parameter..

    Bergantung pada jenis memori yang terjejas:

    • Amnesia jangka pendek: apabila fungsi memori menderita, menyimpan peristiwa yang baru sahaja berlaku dan menyimpan maklumat mengenai peristiwa ini dalam jarak dari beberapa minit hingga beberapa jam.
    • Amnesia jangka panjang: memori yang menyimpan peristiwa dari masa lalu terjejas (dari beberapa minit hingga beberapa tahun (puluhan tahun)).

    Bergantung pada jangka masa kehilangan ingatan:

    • Amnesia sementara: apabila ingatan hilang untuk jangka masa yang terhad, selepas itu terdapat pemulihan lengkap semua kenangan.
    • Amnesia berterusan: apabila kehilangan ingatan adalah muktamad dan oleh itu objek tidak dapat memulihkan ingatan yang hilang.

    Berdasarkan peristiwa yang tidak dapat diingat oleh subjek:

    • Retrograde: ketika pesakit tidak dapat mengingat kejadian yang berlaku setelah bermulanya masalah ingatan, tetapi mengingat semua yang terjadi sebelumnya.
    • Anterograde: kehilangan ingatan berkaitan dengan peristiwa yang berlaku sebelum bermulanya gangguan, tetapi kemampuan untuk mengingati peristiwa semasa tetap ada, namun, dari masa ke masa, kehilangan ingatan yang lengkap sering diperhatikan.
    • Amnesia global: ketika mangsa tidak ingat dan tidak dapat mengingati peristiwa masa lalu, atau apa yang sedang terjadi padanya sekarang.
    • Amnesia selektif atau disosiatif: kehilangan ingatan dalam hubungan kenangan yang berkaitan dengan tempoh atau peristiwa tertentu.
    • Amnesia visual: mengenai kemampuan mengingat tempat dan wajah, hilangnya memori visual menyebabkan seseorang tidak dapat mengetahui di mana dia berada atau mengingati orang yang dia kenal.

    Bergantung pada kepantasan pembangunan:

    • Amnesia tiba-tiba: kehilangan ingatan secara tiba-tiba biasanya mempengaruhi satu saat dan disebabkan oleh, misalnya, trauma atau tekanan yang teruk.
    • Amnesia secara beransur-ansur: kehilangan ingatan secara beransur-ansur, sering disertai oleh demensia pikun, di mana ingatan mula menjadi kabur dan kemudian secara beransur-ansur hilang.

    Apakah simptom pertama masalah ingatan??

    Gejala Berkaitan dengan Amnesia

    Sekiranya kehilangan ingatan berlaku, gejala yang berkaitan dengan penyebab amnesia boleh bergabung..

    Antara simptom yang biasanya dikaitkan dengan kehilangan ingatan adalah:

    • Kekeliruan: keadaan kesedaran yang tidak normal sering menyebabkan kehilangan ingatan, sebagai contoh, akibat kecederaan otak traumatik atau patologi seperti demensia pikun.
    • Kesukaran bercakap: kehilangan ingatan membawa kepada masalah pertuturan, terutamanya ketika zon Brock yang bertanggungjawab untuk memproses bahasa terjejas. Mungkin disebabkan oleh kecederaan otak, demensia pikun atau penyakit.
    • Masalah menumpukan perhatian: sering dikaitkan dengan penyakit otak seperti jangkitan virus atau tumor otak.
    • Sakit kepala: Amnesia dan sakit kepala mungkin berlaku sekiranya kecederaan otak traumatik atau jangkitan otak seperti meningitis.
    • Masalah orientasi ruang: sering berlaku akibat kehilangan ingatan visual apabila subjek tidak mengenali tempat di mana dia berada, kehilangan, sesuai, orientasi. Salah satu gejala pertama Alzheimer.
    • Keletihan: Amnesia mungkin disertai dengan keletihan jika subjek mengalami kekurangan mineral, dijangkiti jangkitan virus, mempunyai patologi tiroid, atau tumor otak.
    • Menggigil: gegaran dan amnesia khas untuk orang yang menyalahgunakan alkohol atau ubat-ubatan, ia juga boleh menjadi manifestasi demensia pikun atau serangan kegelisahan.
    • Pening: muncul bersama dengan amnesia dan kekeliruan dalam kecederaan otak traumatik, dan juga dapat menjadi petunjuk tumor otak.

    Punca Amnesia pada Warga Emas

    Pada orang tua, kehilangan ingatan sering dikaitkan dengan proses penuaan fisiologi dan berlakunya penyakit yang berkaitan dengan usia tua:

    • Pukulan: keadaan yang disebabkan oleh kerosakan atau penyumbatan saluran darah di otak, yang mengakibatkan hipoksia (kekurangan oksigen) sel-sel otak. Strok yang paling biasa berlaku pada usia tua, kerana kapal menjadi lebih rapuh.
    • Penyakit Alzheimer: Ini adalah penyakit neurodegeneratif yang gejala pertama adalah kehilangan ingatan. Dengan patologi ini, pemusnahan sel saraf yang perlahan dan beransur-ansur berlaku, yang membawa kepada kemunculan gejala.
    • Demensia Senile: Keadaan patologi ini yang berkaitan dengan usia tua ditentukan oleh kemerosotan kualiti sel otak. Mungkin disebabkan oleh iskemia serebrum, penyakit Alzheimer, strok, atau proses degeneratif lain di otak.

    Punca Amnesia pada Muda dan Dewasa

    Pada orang muda dan orang dewasa, penyebab kehilangan ingatan dikaitkan dengan penampilan pelbagai gangguan kesihatan, di antaranya dapat kita sebutkan:

    • Kanser: kehadiran tumor otak boleh menyebabkan kehilangan ingatan akibat kerosakan yang disebabkan oleh massa tumor pada struktur otak.
    • Kemurungan: Pesakit yang menderita kemurungan sering menghadapi masalah ingatan kerana keupayaannya untuk menumpukan perhatian dan menyimpan maklumat. Selain itu, memori visual yang terganggu membawa kepada masalah dengan orientasi di ruang angkasa..
    • Jangkitan virus: Dalam beberapa kes, jangkitan virus, seperti meningitis (jangkitan yang mempengaruhi meninges), boleh menyebabkan kerosakan pada sel otak, dan dengan itu menyebabkan kehilangan ingatan..
    • Penyakit tiroid: Dalam beberapa penyakit tiroid, seperti tiroiditis autoimun atau hipotiroidisme, masalah mnemonik mungkin berlaku. Dalam kes pertama, kehilangan ingatan mungkin berkaitan dengan tindakan autoantibodi, dan dalam kes kedua, dengan penurunan fungsi vital.
    • Sklerosis berbilang: ini adalah patologi di mana terdapat kehilangan myelin (bahan yang membentuk sarung pelindung serat saraf). Salah satu simptomnya adalah juga kehilangan ingatan sekiranya neuron kawasan otak yang bertanggungjawab untuk ingatan terjejas..
    • Diabetes: Orang yang menghidap diabetes boleh menderita masalah ingatan kerana pengaruh dua mekanisme yang berbeza. Yang pertama adalah krisis hipoglikemik yang kerap (iaitu penurunan gula dalam darah), yang kadang-kadang menyebabkan kehilangan kesedaran, segera setelah itu kehilangan ingatan mungkin berlaku kerana kekurangan karbohidrat memasuki otak. Mekanisme kedua dikaitkan dengan kelebihan gula dalam darah, yang dapat menyebabkan masalah sifat vaskular: semua saluran darah badan, termasuk otak, hancur oleh kepekatan gula yang berlebihan, yang dapat menyebabkan kerusakan otak, gangguan memori.

    Punca kehilangan ingatan bukan patologi (amnesia)

    Kehilangan ingatan, baik pada orang dewasa muda dan orang dewasa yang lebih tua, mungkin disebabkan oleh sebab-sebab bukan patologi..

    Antara penyebab amnesia bukan patologi yang paling biasa adalah:

    • Penderaan alkohol: Mereka yang mengonsumsi alkohol dalam jumlah besar mungkin mengalami masalah ingatan, kerana produk sampingan metabolik yang terbentuk ketika anda minum alkohol merosakkan sel otak. Selain itu, penyalahgunaan alkohol boleh menyebabkan perkembangan sindrom Korsakov (gangguan degeneratif yang mempengaruhi sistem saraf), gejalanya termasuk amnesia retrograde dan ketidakupayaan untuk menghasilkan semula ingatan.
    • Bahan narkotik: seperti penyalahgunaan alkohol, pengambilan ubat menyebabkan kerosakan fizikal pada sel otak, menyebabkan amnesia.
    • Ubat: Beberapa kategori ubat boleh mengganggu proses mnemonik dan kemampuan untuk mengingati peristiwa. Antaranya ialah benzodiazepin, ubat penenang, ubat penenang dan antidepresan..
    • Kecederaan kepala: Salah satu penyebab utama amnesia pada orang muda adalah kecederaan kepala, sering disebabkan oleh kemalangan kereta. Dalam kes ini, kehilangan ingatan adalah akibat dari trauma fizikal yang diderita oleh otak, jika kerosakan tidak dapat dipulihkan, maka ingatan itu akan hilang sepenuhnya..
    • Pembedahan: Kemungkinan penyebab hilangnya ingatan adalah kerosakan otak selepas pembedahan.
    • Kekurangan makanan: diet rendah buah-buahan dan sayur-sayuran, atau hanya diet yang ketat, menyebabkan kekurangan mineral dalam badan, seperti zat besi dan fosforus, serta vitamin, terutama kumpulan B, yang penting untuk berfungsi sepenuhnya otak.
    • Tekanan: mereka yang tidur sedikit atau kurang, mengalami krisis kegelisahan berulang, mungkin mengalami kesukaran untuk berkonsentrasi serius, yang berkaitan dengan kehilangan ingatan, terutama dalam kejadian baru-baru ini.
    • Terkejut: Sindrom tekanan selepas trauma, misalnya, selepas melahirkan anak atau selepas kematian orang yang disayangi, sering menimbulkan masalah mental. Sindrom ini menunjukkan banyak gejala, termasuk kehilangan ingatan, terutama mengenai tempoh di mana kejadian itu berlaku..
    • Menopaus: Kadang-kadang semasa menopaus, "memori hilang" mungkin berlaku. Ini mungkin disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon, yang menimbulkan kesukaran dengan konsentrasi dan merosakkan keupayaan untuk mengingat dan menyimpan kenangan.

    Bagaimana saya dapat mengatasi masalah kehilangan ingatan? Mari lihat apa ubat semula jadi yang ada..

    Ubat Semula jadi untuk Memulihkan Ingatan

    Ubat semula jadi boleh digunakan bukan hanya untuk mengembalikan ingatan, tetapi juga untuk menguatkan untuk tujuan pencegahan..

    Di antara ubat semula jadi, ubat berikut sangat berguna:

    Ginkgo biloba: mengandung bahan aktif, seperti turunan terpenes dan bioflavonoid, yang meningkatkan peredaran darah, terutama peredaran mikro, termasuk di dalam saluran otak. Ini meningkatkan keupayaan memori dan tumpuan. Boleh diambil dalam bentuk kapsul dan dos berbeza bergantung pada kesnya..

    Rosemary: mengandungi minyak pati seperti pinene dan limonene, flavonoid, asid rosmarinic. Untuk meningkatkan daya ingatan dan konsentrasi, harus digunakan dalam bentuk minyak aromatik untuk mencium aroma rumah atau sapu tangan.

    Sage: mengandungi saponisides, tanin, kolin dan minyak pati, yang bertindak pada tahap korteks serebrum, meningkatkan kepekatan dan ingatan. Ia harus diambil dalam bentuk kapsul yang mengandungi minyak sage, dosnya berbeza bergantung pada kasusnya.

    Badam: kaya dengan mineral seperti magnesium, kalsium, fosforus, zat besi dan kalium, dan oleh itu adalah ubat yang sangat baik untuk masalah mnemonik dalam menghadapi kekurangan zat makanan atau tekanan.

    Udara: mengandungi bahan aktif seperti β-azarone, calamol dan air camphor. Meningkatkan daya ingatan kerana sifat yang meningkatkan peredaran mikro saluran darah. Digunakan dalam bentuk minyak pati, tetapi kerana ketoksikan, rejimen harus ditetapkan oleh doktor.

    Terapi Dadah Amnesia - Kelebihan dan Kekurangan

    Penggunaan ubat untuk mengatasi kehilangan ingatan adalah titik pertanda hari ini, kerana kesan sampingan sering melebihi manfaatnya (sebilangan pesakit melaporkan sakit kepala yang teruk, episod cirit-birit yang teruk, dan kehadiran loya dengan muntah).

    Walaupun demikian, ada kategori ubat yang digunakan untuk mengubati ingatan, dan di antaranya adalah ubat kolinergik yang paling sering digunakan, yang mekanisme tindakannya berdasarkan pada neurotransmitter acetylcholine, yang sangat penting untuk ingatan.

    Antara ubat yang digunakan secara aktif, kami perhatikan perkara berikut:

    • Piracetam: ini adalah ubat yang didefinisikan sebagai "penambah kognitif", mempercepat metabolisme kita dan, oleh itu, aktiviti sel otak, keberkesanan proses memori dan kognitif.
    • Aniracetam: mempengaruhi rantai saraf dan proses kognitif yang mendasari ingatan kita, melindungi mereka dari penuaan dan kemerosotan. Semoga bermanfaat untuk mengatasi masalah ingatan pada usia tua..
    • Oxiracetam: bertindak pada peredaran mikro vaskular, meningkatkan oksigenasi otak. Membantu menguatkan ingatan.

    Perhatian: dos dan rejimen harus ditetapkan oleh doktor, kerana ubat ini mempunyai kesan sampingan yang ketara!

    Sebagai kesimpulan, kami mengatakan bahawa rawatan yang berkesan untuk kehilangan ingatan harus dimulakan dengan mencari penyebab yang menimbulkan masalah. Kedua-dua agen farmakologi dan ubat semula jadi tradisional dapat membantu..

    Secara amnya, jika "kehilangan ingatan" bersifat episodik dan bersifat peralihan, maka anda tidak perlu risau, sebaliknya, sekiranya berlaku amnesia yang berterusan, anda harus berjumpa dengan pakar neurologi.