Bigeminia, trigeminia (allorhythmias ventrikel): kejadian, gejala, diagnosis, rawatan

© Pengarang: Sazykina Oksana Yuryevna, pakar kardiologi, khas untuk VesselInfo.ru (mengenai pengarang)

Sebagai permulaan, perlu diperhatikan bahawa bigeminia dan trigeminia adalah varian extrasystole ventrikel. Extrasystole adalah sejenis gangguan irama jantung yang dicirikan oleh berlakunya irama jantung ektopik. Konsep ini mencerminkan keadaan di mana kontraksi atrium atau ventrikel tidak berlaku di laluan sistem pengaliran di mana kelakuan normal impuls berjalan. Extrasystole boleh menjadi atrium dan ventrikel.

Dalam kes di mana extrasystoles bergantian dengan kontraksi jantung yang normal melalui satu kontraksi, mereka bercakap mengenai bigeminia jantung (1: 1), dan apabila selepas dua kontraksi normal - mengenai trigeminia ventrikel (1: 2). Oleh itu, satu kontraksi yang luar biasa melalui tiga yang normal disebut quadrigeminia (1: 3), dan selepas empat - pentaeminemia. Jenis extrasystoles ini digabungkan dengan konsep allorhythmia.

bigeminia pada ECG: setiap kompleks kedua - extrasystole

Sebagai tambahan, extrasystoles berpasangan (dua berturut-turut) dan extrasystoles kumpulan yang kerap diasingkan jika mengikut berturut-turut dalam jumlah tiga atau lebih. Dalam kes terakhir, extrasystole dapat dianggap sebagai jangka pendek takikardia ventrikel.

Menurut statistik, extrasystole berlaku pada lebih daripada 68% orang. Lebih-lebih lagi, majoriti (63%) adalah extrasystoles ventrikel, kira-kira 25% adalah atrium, dan selebihnya adalah supraventricular bigeminia dan trigeminia, serta gabungannya. Kejadian bigeminia ventrikel juga diperhatikan pada lebih daripada 60% pesakit dengan iskemia miokard dan lebih daripada 80% pesakit dengan infark miokard akut.

Punca bigeminia dan trigeminia

Ekstrasistol atrium dan ventrikel tunggal yang biasa dijumpai pada orang yang sihat. Mereka praktikal tidak dirasakan dan tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Ekstrasistol yang lebih kerap, seperti allorhythmia, serta extrasystoles berpasangan yang kerap dan takikardia ventrikel, tidak boleh dianggap sebagai pilihan norma dan merupakan alasan untuk pemeriksaan terperinci sistem kardiovaskular.

Oleh itu, penyebab utama episod bigeminia dan trigeminia adalah:

  • Infarksi miokardium akut,
  • Overdosis glikosida jantung, atau apa yang disebut keracunan glikosidik dengan persediaan digitalis dan digitalis - strophanthin, digoxin, corglycon, dll.,
  • Memperolehi kecacatan injap mitral dan aorta,
  • Demam reumatik yang ditangguhkan (reumatik) dengan kerosakan pada lapisan dalam jantung - endokarditis,
  • Akibat miokarditis - proses keradangan pada ketebalan otot jantung, dan bahkan perubahan parut kecil adalah asas untuk peredaran impuls patologi melalui serat miokardium,
  • Kardiosklerosis Postinfarction (PIX) - perubahan cicatricial dalam struktur normal miokardium.

Sekiranya pesakit setelah pemeriksaan penuh tidak menemui kerosakan miokard organik, kemungkinan besar penyebab bigeminia dan trigeminia adalah pelanggaran terhadap kesan autonomi pada jantung semasa dystonia vegetatif-vaskular. Patologi ini memerlukan perundingan pakar neurologi.

Gejala bigeminia dan trigeminia

Gejala extrasystole mengikut jenis bi - atau trigeminia terdiri daripada gejala kardiologi dan neurologi.

Manifestasi kardiologi adalah sensasi pesakit mengenai gegaran berirama di jantung, bergantian dengan rasa berhenti, jantung yang tenggelam. Tempoh ini sesuai dengan jeda kompensasi pada ECG. Terdapat juga gegaran dalaman, perasaan kekurangan udara dan ketidakselesaan di belakang sternum atau di sebelah kiri dada yang bersifat menekan atau terbakar.

Gejala neurologi berlaku kerana pelanggaran kitaran penuh kontraksi jantung, akibatnya jumlah darah yang tidak mencukupi mengalir ke otak. Pesakit mungkin mengalami kelesuan, mengantuk, kelipan di depan mata, keadaan pengsan. Dalam kes yang jarang berlaku, sinkop jangka pendek boleh berkembang, terutamanya jika allorhythmia digabungkan dengan gangguan irama jantung yang lain..

Dengan gejala seperti itu, terutamanya dalam kombinasi dengan tekanan darah tinggi atau rendah, pesakit harus segera mendapatkan nasihat perubatan (di klinik atau perkhidmatan perubatan kecemasan).

Diagnostik

Diagnosis bigeminia dan trigeminia menjadi jelas selepas ECG.

extrasystoles mengikut jenis bigeminia, trigeminia dan quadrigeminia pada ECG

Sekiranya pesakit mencatat aduan serupa secara berkala, tetapi hanya satu ekstrasistol yang direkodkan pada ECG, pesakit memerlukan pemantauan tekanan darah dan ECG setiap hari (menurut Holter). Ini diperlukan untuk "menangkap" extrasystole, menilai gradasi extrasystole mengikut Ryan (Rayn) atau Lown (Lown) dan mendapatkan klasifikasi extrasystole prognostik (lihat di bawah).

Selanjutnya, sekiranya pesakit benar-benar mendaftarkan bigeminia atau trigeminia, perlu dilakukan pemeriksaan penuh untuk mengetahui penyebab aritmia. Kaedah peperiksaan tambahan diberikan:

  1. Ujian darah am dan biokimia untuk mengecualikan proses keradangan, serta untuk menilai spektrum lipid darah (untuk aterosklerosis dan penyakit koronari),
  2. Ultrasound jantung, atau Echo-X (echocardioscopy), yang membolehkan anda mengenal pasti perubahan struktur atau morfologi pada jantung,
  3. Ujian senaman (ujian treadmill, ujian berjalan kaki selama 6 minit, ergometri basikal) untuk menilai kepentingan senaman fizikal dalam kejadian bigeminia dan trigeminia, serta untuk menilai toleransi senaman pada iskemia atau kegagalan jantung kronik.

Video: ECG Bigemia

Rawatan

Sekiranya pesakit mengecualikan penyakit jantung organik sebagai penyebab bigeminia dan trigeminia, maka dia memerlukan pemeriksaan oleh pakar neurologi dengan rawatan dystonia vegetatif-vaskular.

Pertama sekali, adalah perlu untuk memperbaiki gaya hidup dengan pemakanan yang mencukupi dan cara kerja dan rehat. Ia juga perlu untuk menormalkan keadaan psikologi pesakit dan memastikan keselesaan psiko-emosi. Pancuran kontras, mengelap dan menggosok dengan kain lembap, melatih sistem kardiovaskular dengan baik.

Sekiranya pesakit mempunyai penyakit jantung tertentu sebagai penyebabnya, ia memerlukan rawatan tanpa gagal. Dalam beberapa kes, pembedahan penyakit jantung mungkin ditunjukkan..

Sebagai tambahan kepada rawatan utama, penyekat beta diresepkan untuk penggunaan berterusan, seperti sotalol, nebilet, coronal, concor, dll., Serta penyekat saluran kalsium - diltiazem, verapamil, dan lain-lain. Ubat-ubatan ini dapat mengurangkan kadar denyutan jantung dan mengurangkan kekonduksian impuls patologi dengan miokardium ventrikel.

Cordarone, lidocaine dan quinidine untuk pemberian intravena digunakan sebagai rawatan kecemasan untuk bigeminia atau trigeminia yang kerap berlaku secara tiba-tiba..

Sekiranya terapi antiaritmia dikontraindikasikan kepada pesakit, atau toleransi dan / atau ketidakcekapannya yang lemah diperhatikan, persoalan mengenai perlunya RFA (ablasi frekuensi radio) - iaitu, cauterisasi tisu atrium atau ventrikel yang melaluinya impuls patologi, harus diselesaikan..

Adakah komplikasi bigeminia dan trigeminia mungkin??

Komplikasi boleh berlaku pada pesakit dengan extrasystole - ventrikel dan atrium.

Oleh itu, extrasystole atrium boleh berubah menjadi fibrilasi atrium dan flutter, dan bigeminia ventrikel atau trigeminia - menjadi takikardia ventrikel, menjadi fibrilasi ventrikel dan membawa kepada asystole (serangan jantung). Pencegahan komplikasi adalah permulaan rawatan tepat pada masanya untuk penyakit yang membawa kepada bigeminia dan trigeminia..

Ramalan

Ekstrasistol tunggal, pada asasnya, tidak berbahaya tanpa patologi organik jantung, berbeza dengan kumpulan dan berpasangan, yang boleh menyebabkan paroxysm takikardia ventrikel.

jadual klasifikasi extrasystole ventrikel menurut Laun

Prognosis untuk bigeminia dan trigeminia ditentukan oleh klasifikasi prognostik extrasystole mengikut Lown:

  • Gred 1 - kurang daripada 30 ekstrasistol tunggal sejam,
  • Gred 2 - lebih daripada 30 ekstrasistol tunggal sejam,
  • Gred 3 - extrasystoles polimorfik (pelbagai bentuk) dan polytopic (dari pelbagai bahagian miokardium ventrikel),
  • Kelas 4A - extrasystoles berpasangan,
  • Kelas 4 B - ekstrasistol kumpulan,
  • Gred 5 - extrasystoles "awal", apabila extrasystole muncul dengan latar belakang kontraksi jantung yang masih berterusan.

Oleh itu, prognosis untuk dua kelas pertama adalah baik, misalnya, jika pesakit mempunyai beberapa ekstrasistol yang didaftarkan dalam satu jam, secara berkala bergantian dengan kontraksi jantung yang normal dalam satu atau dua.
Kelas ketiga atau kelima tidak disangka, kerana terdapat risiko tinggi mengalami gangguan irama maut. Maksudnya, jika bigeminia dan trigeminia bergantian dengan ekstrasistol berpasangan, kumpulan atau awal, mereka boleh membahayakan perkembangan komplikasi.

Sebagai kesimpulan, perlu diperhatikan bahawa extrasystole dari jenis bigeminia dan trigeminia berbahaya hanya jika disebabkan oleh patologi miokardium yang serius. Jika tidak, misalnya, dengan dystonia vegetatif-vaskular, jenis extrasystole ini hilang apabila pengaruh saraf autonomi pada jantung dinormalisasi.

Sebab, Tanda, dan Rawatan Trigeminia Jantung

Selalunya, keadaan seperti extrasystole dinyatakan pada pesakit. Ini adalah nama jenis gangguan irama jantung, di mana irama ektopik organ berlaku. Bentuk extrasystole adalah bigeminia, quadrigeminia dan trigeminia. Apakah sebab untuk jenis patologi terakhir?

Apa itu trigeminia?

Trigeminia adalah pelanggaran irama jantung, yang dicirikan oleh pengecutan otot atau bahagian individu yang luar biasa. Patologi mempunyai jalan yang jinak, oleh itu, tidak mengancam nyawa pesakit. Tetapi jika tidak ada rawatan atau temujanji taktik terapi yang salah, kemungkinan timbulnya komplikasi buruk.

Doktor membezakan beberapa jenis trigeminia bergantung pada lokasinya:

  1. Ventrikular. Pada ECG, spesies ini dimanifestasikan dengan adanya kompleks QRS pramatang tanpa gelombang P. sebelumnya. Mereka lebih luas, cacat. Jeda kompensasi penuh juga diperhatikan. Ekstrasistol ventrikel jantung sebagai sejenis trigeminia muncul setiap 2 pengurangan penuh.
  2. Supraventrikular. Kardiogram mendedahkan adanya kompleks QRS pramatang, sementara ada gelombang P yang mendahuluinya. Dengan trigeminasi jenis ini pada EKG, jeda kompensasi yang tidak lengkap diperhatikan. Extrasystole berlaku seperti dalam kes pertama - selepas 2 kontraksi.
  3. Bercampur, mempengaruhi beberapa bahagian jantung sekaligus.

Varieti penyakit juga dibezakan bergantung pada kekerapan kejadiannya:

  1. Kerap: muncul lebih dari 30 kali sejam.
  2. Purata: tidak lebih daripada 15 kali sejam.
  3. Jarang: kurang daripada 5 kali sejam.

Trigeminia dibahagikan kepada varietas dan jumlah fokus patologi. Sekiranya ia satu, maka ada bentuk monotopik, dan jika dua atau lebih - polytopik.

Sebab-sebabnya

Trigemia boleh berlaku pada orang yang sihat sepenuhnya. Dengan bertambahnya usia, kemungkinan gangguan irama jantung meningkat. Tetapi selalunya faktor berikut menimbulkan patologi:

  • gaya hidup tidak sihat: merokok, penyalahgunaan alkohol dan mengambil dadah dan bahan psikotropik;
  • pengambilan kopi dan teh yang kerap;
  • kerosakan pada struktur tisu otot jantung;
  • penyakit sistem endokrin;
  • ketidakseimbangan elektrolit dalam badan;
  • dystonia vegetatif-vaskular;
  • penyakit jantung
  • overdosis glikosida jantung.

Doktor tidak selalu dapat mengenal pasti pelakunya dalam perkembangan trigeminia. Oleh itu, terapi lebih bergantung pada jenis penyakit.

Gejala

Gambaran klinikal penyakit jantung boleh berbeza bergantung pada jenis patologi yang dikembangkan oleh pesakit. Sekiranya trigeminia supraventricular (supraventricular) berlaku, pesakit mungkin tidak merasakan sebarang manifestasi. Tetapi masih banyak orang mengadu gejala seperti itu:

  • "Gangguan" dalam aktiviti jantung;
  • sensasi seolah-olah organ ini terbalik di dada;
  • kemerosotan umum, kegelisahan panik.

Beberapa pesakit mengalami sesak nafas, pening, sakit di sternum. Tetapi tanda-tanda seperti itu tidak muncul disebabkan oleh gangguan irama, tetapi sebagai akibat reaksi sistem vegetatif badan.

Manifestasi klinikal trigeminia ventrikel (ventrikel) serupa dengan gejala bentuk supraventrikular. Tetapi selalunya, pesakit mempunyai gejala tertentu. Ini termasuk:

  1. Denyutan tidak sekata, yang ditentukan dengan merasakan dada di bahagian atas jantung.
  2. Pengecutan organ pramatang, dicirikan oleh nada I yang kuat, yang dikesan semasa mendengar.

NOTA. Dengan jenis penyakit ventrikel, sesak nafas, kelemahan umum, pening, sindrom sakit dada paling kerap muncul.

Diagnostik

Diagnosis pesakit bermula dengan kajian mengenai aduannya, sejarah perubatan, pemeriksaan visual dan mendengar jantung. Selepas itu, doktor menetapkan pemeriksaan. Ini mungkin terdiri daripada prosedur berikut:

  • Penyelidikan makmal. Pesakit menjalani ujian darah dan air kencing umum dan biokimia, serta ujian darah untuk hormon. Diagnosis ini membolehkan anda mengesan kemungkinan penyebab penyakit jantung..
  • Kardiogram. Kaedah pemeriksaan wajib untuk penyakit jantung, yang membantu menilai fungsi organ, untuk mengenal pasti pelanggaran iramanya.
  • Pemantauan ECG Holter. Dengan bantuan kajian ini, mungkin untuk mengesan kegagalan irama jantung sementara, misalnya, semasa melakukan aktiviti fizikal.
  • Diagnostik ultrabunyi. Ia ditetapkan untuk menilai keadaan jantung, mengenal pasti patologi yang boleh menyebabkan perkembangan trigeminia..
  • Ujian untuk menentukan kehadiran aritmia semasa bersenam.

Doktor menganggap pengimejan resonans magnetik adalah kaedah diagnostik yang paling bermaklumat. Otot jantung jelas kelihatan di atasnya, yang membantu memeriksa keadaannya dengan lebih tepat. Tetapi pemeriksaan seperti itu mempunyai kos yang tinggi, dan peralatan untuk menjalankannya jauh dari setiap rumah sakit.

Rawatan

Taktik terapi ditentukan berdasarkan hasil diagnosis pesakit. Biasanya, pendarahan dirawat dengan kaedah dan ubat terapi. Rawatan pembedahan jarang berlaku. Operasi ditetapkan apabila terdapat lesi otot jantung yang luas.

Terapi

Kaedah rawatan terapi kadang-kadang tidak ditambah dengan kaedah lain, kerana ia membantu memulihkan jantung sepenuhnya. Ini mungkin berlaku sekiranya pesakit tidak lagi mempunyai patologi otot jantung atau organ endokrin.

Rawatan terapeutik menunjukkan bahawa pesakit mesti mematuhi peraturan kerja dan rehat, memantau dietnya, mengelakkan situasi tertekan dan latihan fizikal yang berlebihan, menghabiskan lebih banyak masa di udara segar dan menjalani pemeriksaan secara berkala.

Ubat

Mengambil ubat adalah perlu jika bilangan extrasystoles sehari melebihi 200. Ubat berikut digunakan untuk terapi:

  1. Ubat antiarrhythmic. Mereka digunakan untuk menormalkan irama jantung. Mereka diambil untuk waktu yang lama di bawah pemantauan elektrokardiografi secara berkala.
  2. Glikosida jantung. Dilantik untuk melambatkan pengecutan badan, mengembalikan irama yang betul.
  3. Ubat antihipertensi. Direka untuk menurunkan tekanan darah.

Ubat-ubatan ditetapkan secara individu untuk setiap pesakit, bergantung pada keadaan jantung, penyakit bersamaan, seperti trigeminia.

Operasi

Pembedahan kecemasan digunakan jika terdapat kerosakan jantung atau terapi yang luas dan rawatan ubat tidak memberikan hasil yang positif.

Kaedah berikut untuk menghilangkan trigeminia adalah:

  • Operasi terbuka di mana fokus ektopik dihapuskan.
  • Ablasi frekuensi radio, di mana, menggunakan elektrod, mereka membakar kawasan tisu otot yang terjejas, menyebabkan gangguan irama.

Sekiranya terdapat patologi jantung yang bersamaan, kaedah pembedahan lain mungkin ditetapkan..

Ubat rakyat

Ubat alternatif tidak dapat mengatasi semua penyakit jantung, jadi biasanya digunakan sebagai rawatan tambahan. Tetapi ubat tradisional cukup dapat membantu menghilangkan trigeminia..

Ubat penenang yang paling popular adalah valerian. Ia terdapat di hampir setiap kabinet ubat rumah. Tetapi tidak perlu membelinya di farmasi. Anda boleh membuat tincture alkohol di rumah.

Untuk melakukan ini, tuangkan satu sendok teh akar valerian yang dihancurkan dengan seperempat gelas air, rebus dan biarkan hingga meresap sehingga cairan menjadi gelap. Selepas itu, tambahkan air untuk membuat setengah gelas minuman, dan minum setiap hari sebelum makan. Kursus terapi adalah 10 hari. Rehat selama tujuh hari dan ulangi rawatan.

Sangat membantu menolong balsem lemon. Masukkan satu sudu teh rumput selama 15 minit dalam segelas air mendidih dan ambil sebelum makan. Kursus rawatan adalah sekitar 3 bulan.

Anda juga boleh menggunakan alkohol berwarna dari hawthorn. Siap, ia dijual di farmasi. Ambil 10 titis 3 kali sehari. Anda boleh memasak sendiri ubat rakyat ini. Untuk melakukan ini, tuangkan 10 g buah ke dalam 100 ml vodka, biarkan selama 10 hari dan minum dengan cara yang sama. Lebih banyak resipi dengan hawthorn dikumpulkan di sini..

PENTING. Sebelum menggunakan resipi rakyat, anda harus berjumpa doktor. Anda tidak perlu berusaha menyembuhkan patologi sendiri dengan bantuan rawatan di rumah jika kaedah terapi yang paling radikal diperlukan. Jika tidak, kesan buruk mungkin timbul..

Komplikasi

Komplikasi trigeminia tidak kerap berlaku. Biasanya alasan untuk ini adalah kekurangan rawatan atau kehadiran penyakit jantung yang bersamaan. Kemungkinan komplikasi adalah pelanggaran berikut:

  1. Atrial flutter adalah keadaan patologi di mana atria berkontraksi pada kelajuan tinggi - lebih dari 200 kali per minit. Pada masa yang sama, kontraktil jantung itu sendiri tetap normal.
  2. Tachycardia paroxysmal - berdebar-debar jantung.
  3. Fibrilasi atrium - pengecutan tisu otot atrium yang tidak sesuai.

Trigeminia ventrikel boleh menyebabkan fibrilasi ventrikel dan kematian yang tidak dijangka.

Ramalan

Prognosis dalam kebanyakan kes adalah baik. Penyakit ini dapat dihilangkan dengan mudah jika ia berkembang sendiri. Sekiranya terdapat penyakit atau komplikasi yang bersamaan, hasil bagi pesakit tidak begitu positif..

Setelah meneliti apa itu trigeminia jantung, kita dapat menyimpulkan bahawa dengan sendirinya ia tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan manusia, tetapi perlakuannya yang tepat pada waktunya dapat mengakibatkan akibat negatif. Untuk mengelakkan kerosakan jantung, pemeriksaan rutin harus dilakukan setiap tahun..

Penting juga untuk lebih memperhatikan kesihatan anda, menjalani gaya hidup aktif, makan dengan betul, berhenti merokok dan minum alkohol, jangan mendedahkan badan kepada aktiviti fizikal yang berlebihan, memantau tekanan darah dan merawat penyakit jantung tepat pada masanya.

Bigeminia sebagai bentuk aritmia. Sebab dan rawatan

Bigeminia, serta trigeminia, adalah istilah perubatan yang mencerminkan irama jantung yang tidak normal. Ini bukan sekatan jantung atau bradikardia. Ini adalah keadaan apabila pengecutan tambahan masuk ke irama biasa. Dan mungkin bukan satu. Sebenarnya, kerosakan berlaku pada sistem nadi degup jantung.

Kegagalan tersebut sangat tidak diingini, kerana akibatnya boleh buruk. Terutama dalam kes pelanggaran yang ada pada otot jantung. Ya, dan sensasi hati yang berdebar membawa kegelisahan yang luar biasa. Selain itu, pelanggaran irama jantung menimbulkan risiko pembekuan darah di dalam jantung. Gumpalan yang terbentuk dapat bergerak melalui sistem kardiovaskular, menyebabkan masalah serius. Lebih baik berjumpa doktor.

Apakah degupan jantung?

  • Atrial Systole - Pengecutan.
  • Sistol ventrikel.
  • Diastolu - kelonggaran.

Pengecutan jantung berulang berirama disebut irama jantung, atau degupan jantung.

Apa yang menyebabkan irama jantung normal terbentuk disebut impuls yang berlaku di simpul sinus - alat pacu jantung.

Nod sinus adalah bahagian dari sistem pengaliran jantung, sel-selnya dilokalisasikan di persimpangan vena cava unggul dan atrium kanan. Ini adalah simpul sinus yang menetapkan irama jantung yang normal dan menghantar impuls melalui jumlah masa yang sama ke elemen sel lain.

Sekiranya berlaku kegagalan pada tahap mana-mana sistem pengaliran jantung, gangguan irama jantung berlaku.

Apakah aritmia dan jenisnya

Sebarang gangguan degupan jantung disebut aritmia..
Semua aritmia yang mungkin dibahagikan kepada:

  • Pelanggaran automatik.
  • Gangguan kerengsaan.
  • Gangguan kekonduksian.
  • Bercampur.

Bentuk aritmia yang disertai dengan gangguan automatik adalah:

  1. Nomotopic - dalam kes sedemikian, alat pacu jantung terletak di nod sinus:
    • Takikardia sinus.
    • Bradikardia sinus.
    • Aritmia sinus.
    • Sindrom kelemahan urat simpul.
    • Aritmia sinus bukan pernafasan.
  2. Heterotropik - dalam kes ini, alat pacu jantung terletak di luar nod sinus:
    • Irama atrium.
    • Irama Idioventrikular.
    • Irama atrioventrikular.

Gangguan irama jantung yang berlaku kerana kegembiraan patologi (selalunya disebabkan oleh rangsangan pramatang) dibahagikan kepada:

  1. Ekstra sistol:
    • Kuantitatif - monotopik, politopik.
    • Sementara - awal, lewat, menengah (diinterpolasi).
    • Berdasarkan sumber - atrium, ventrikel, atrioventrikular.
    • Mengikut kekerapan - tunggal (hingga 5 / min), berganda (lebih daripada 5 / min), kumpulan, dipasangkan.
    • Dengan memerintahkan - allorhythmias (bigeminia, trigeminia, quadrigimenia), terganggu.
  2. Tachycardia Paroxysmal:
    • Atrial.
    • Atrioventrikular.
    • Ventrikular.

Aritmia di mana gangguan konduksi diperhatikan:

  • Peluasan kekonduksian.
  • Pengurangan Kekonduksian (Blok Jantung).

Gangguan irama yang menggabungkan beberapa manifestasi:

  • Flutter atrium.
  • Fibrilasi atrium.
  • Kelenturan ventrikel.
  • Fibrilasi ventrikel.

Salah satu jenis aritmia yang paling biasa adalah extrasystoles..

Apa itu extrasystole

Perubahan irama asas dan ekstrasistol dalam urutan yang ditentukan dengan ketat disebut allorhythmias.

Baca juga mengenai topik ini

Apa itu bigeminia dan trigeminia

Jenis allorrhythmias yang paling biasa adalah:

  • Bigeminia - berlakunya extrasystoles selepas setiap kontraksi normal.
  • Trigeminia - kemunculan extrasystoles melalui dua kontraksi atau dua extrasystoles melalui satu kontraksi.

Agar pengecutan dan kelonggaran jantung berlaku, dorongan elektrik diperlukan, yang biasanya terbentuk di simpul sinus.

Untuk keadaan patologi ini, fokus lain adalah alat pacu jantung. Menurut prinsip ini, semua bigemini dibahagikan kepada dua jenis:

  • Bigeminia ventrikel - impuls dihasilkan oleh ventrikel. Sebilangan besar ciri orang tua. Dalam kebanyakan kes, disertai dengan lesi jantung organik..
  • Supraventricular (supraventricular) - impuls berasal dari nod atrioventricular atau atrium. Jenis ini sering menjadi ciri usia muda, sebab-sebab yang mungkin dapat dinyatakan sebagai latihan fizikal, keadaan tertekan..

Pembentukan extrasystoles pada orang yang sihat dibenarkan, jumlahnya setiap jam dari 30 hingga 60 (dari 700 hingga 1400 sehari).

Punca bigeminia dan trigeminia

Seperti yang telah disebutkan, extrasystoles tunggal sebagai bigeminia atau trigeminia boleh menjadi fisiologi - varian norma.

Dengan perkembangan keadaan yang tidak sihat, aritmia seperti itu menjadi patologi. Penting untuk menentukan sebab-sebab yang menyebabkan kerosakan irama:

  • Infarksi miokardium akut.
  • Keracunan glikosida jantung.
  • Kecacatan kongenital dan radas valvular jantung.
  • Rheumatisme disertai dengan endokarditis.
  • Miokarditis.
  • Kardiosklerosis serangan jantung.
  • Iskemia jantung.
  • Merokok.
  • Ketagihan alkohol.
  • Ketagihan.
  • Perubahan berkala tahap hormon pada wanita.
  • Situasi yang tertekan.
  • Ketidakseimbangan mikronutrien - Pemisahan Elektrolit.
  • Dystonia vegetatif.
  • Keadaan Neurasthenic.
  • Osteochondrosis, terutamanya tulang belakang serviks.
  • Hipertiroidisme.
  • Sindrom hipertermik.
  • Pengambilan kopi dan teh secara berlebihan.
  • Keletihan, kerja berlebihan yang teruk.
  • Rangsangan elektrik jantung.
  • Beberapa manipulasi diagnostik.

Sebab-sebab berlakunya extrasystoles, seperti yang dapat dilihat, banyak. Beberapa faktor ini, seperti merokok, menyebabkan gangguan fungsi konduksi, yang dapat diperbaiki setelah menghilangkan faktor yang memprovokasi dan rawatan yang dipilih dengan betul.

Sebab-sebab seperti, misalnya, infark miokard, berkaitan dengan sebab organik, apabila bukan sahaja terdapat kegagalan dalam sistem konduksi jantung, tetapi juga pelanggaran struktur otot jantung, injap.

Penting untuk memperhatikan tanda-tanda dalam keadaan anda yang mungkin menunjukkan berlakunya aritmia seperti bigeminia / trigeminia..

Gejala

Gejala sifat kardiologi:

  • Perasaan degup jantung, disertai dengan perasaan pudar, berhenti.
  • Pucat kulit.
  • Takut mati.
  • Pemadaman.
  • Gelisah dalaman, menggeletar.
  • Mual, kadang-kadang dengan muntah.
  • Peluh sejuk.
  • Kekurangan udara.
  • Sensasi yang tidak menyenangkan di belakang sternum dan / atau di bahagian kiri dada, terbakar, menindas.

Gejala sifat neurologi:

  • Kelesuan, keletihan.
  • Mengantuk.
  • Pening.
  • Keresahan.
  • Kelipan "lalat" di depan mata.
  • Penglihatan kabur.
  • Kerosakan pertuturan.
  • Dalam beberapa kes, pengsan.
  • Gangguan aktiviti deria dan motorik di bahagian atas dan bawah kaki.

Baca juga mengenai topik ini

Harus diingat bahawa dalam beberapa kes, gangguan irama tidak disertai dengan sensasi subjektif sama sekali..

Dalam setiap kes, diagnosis menyeluruh diperlukan untuk diagnosis yang tepat dan rawatan yang tepat..

Diagnostik

Untuk membuat diagnosis, pesakit mesti melakukan prosedur diagnostik berikut:

  1. Sejarah perubatan.
  2. ECG adalah kajian pertama yang perlu dilakukan. Bergantung pada jenis bigeminia pesakit, tanda-tanda tertentu pada ECG adalah ciri.
    • Bigeminia supraventrikular / trigeminia menunjukkan:
      • Kompleks QRS pramatang, di hadapan gelombang P terletak.
      • Sempit, kurang dari 0.12 saat, kompleks QRS (kadang-kadang boleh dikembangkan).
      • Jeda pampasan yang tidak lengkap.
    • Bigeminia ventrikel menunjukkan:
      • Kompleks QRS pramatang tanpa gelombang P sebelumnya.
      • Tempoh kompleks QRS lebih daripada 0.12 saat.
      • Dalam bentuknya, kompleks QRS menyerupai sekatan bundle milik-Nya.
      • Jeda pampasan penuh.
  3. Pemantauan Holter 24 jam - tujuan prosedurnya adalah untuk memantau tekanan darah dan pengecutan jantung selama 24 jam. Hanya dengan bantuan kajian Holter, aritmia dapat dinilai.
  4. Echo-KG - menilai aktiviti miokardium dan sistem pengaliran jantung pesakit.
  5. Ultrasound jantung - ditugaskan untuk menilai keadaan struktur dan morfologi jantung keseluruhan.
  6. Ujian senaman - kemampuan menahan aktiviti fizikal dinilai.
  7. Ujian darah am dan biokimia.
  8. Analisis air kencing umum.

Hanya setelah diagnosis dan penentuan yang mendalam mengenai penyebab kemunculan extrasystoles, perlu memulakan rawatan.

Rawatan

Sekiranya berlaku bigeminia organik, langkah-langkah berikut digunakan:

  • Rawatan penyakit yang mendasari yang membawa kepada perkembangan aritmia.
  • Normalisasi pemakanan.
  • Pematuhan.
  • Penerimaan ubat-ubatan kumpulan antiaritmia dari pelbagai kelas bergantung pada bentuk aritmia, jenis, keparahan.
  • Sekiranya pesakit melebihi extrasystoles dari 20,000 sehari, ablasi frekuensi radio digunakan.
  • Pemantauan ECG dalam dinamik.

Seperti proses patologi dalam tubuh manusia, kedua-dua bigeminia dan trigeminia boleh membahayakan manusia.

Adakah komplikasi mungkin?

Sekiranya extrasystoles mengalami gangguan fungsi, prognosis biasanya baik, bergantung kepada semua langkah yang diperlukan.

Mengenai gangguan organik, jauh lebih sukar untuk meramalkan perjalanannya. Dalam kes seperti itu, banyak faktor yang diambil kira:

  • Umur.
  • Penyakit yang mendasari.
  • Keadaan miokardium dan saluran darah.

Bigemia atrium boleh menyebabkan komplikasi seperti:

  • Fibrilasi atrium.
  • Flutter atrium.

Bigeminia ventrikel / trigeminia boleh menyebabkan:

  • Tachycardia ventrikel.
  • Fibrilasi ventrikel.
  • Asystole.

Diagnosis dengan teliti, rawatan penyakit yang mendasari dan kepatuhan kepada semua preskripsi doktor akan membantu meningkatkan prognosis bagi pesakit..

Ramalan

Sekiranya pesakit tidak mengalami kerosakan jantung yang serius yang menyebabkan kerosakan pada irama jantung, prognosis biasanya menguntungkan.

Bagaimanapun, apabila tanda-tanda aritmia pertama muncul, anda harus berjumpa doktor untuk mengecualikan penyakit berbahaya.

Ekstrasistol ventrikel sebagai bigeminia

Ciri-ciri bigeminia: sebab dan gejala penyakit

Apa-apa jenis extrasystole boleh menunjukkan gangguan jantung yang berbahaya..

Bigeminia ventrikel, di mana irama jantung normal digantikan oleh ektopik, berlaku dengan latar belakang iskemia miokard akut atau merupakan komplikasi patologi koronari kronik.

Dalam kes yang jarang berlaku, munculnya irama yang tidak teratur pada orang yang sihat dengan gangguan vegetatif. Dalam setiap kes, perlu melakukan pemeriksaan yang disyorkan oleh doktor dan memulakan rawatan penyakit ini tepat pada waktunya.

Kebiasaannya, denyutan berirama yang menyebabkan pengecutan otot jantung dihasilkan oleh nod sinus.

Kehadiran denyutan pramatang atau ektopik membentuk aritmia: paling kerap (dalam 60% kes) terdapat extrasystole ventrikel dari jenis bigeminia, apabila selepas setiap kontraksi normal terjadi dorongan patologi yang tidak berkaitan dengan irama jantung asas. Ekstra sistol boleh:

  • supraventricular (sinus, atrium, atrioventricular);
  • ventrikel.

Kejadian kedua yang paling kerap berlaku adalah extrasystoles atrium (30%). Sebagai tambahan kepada sumber irama yang tidak teratur, extrasystoles dibahagikan dengan kekerapan kontraksi yang tidak normal:

  • bigeminia jantung (nisbah irama ektopik yang betul dan 1: 1);
  • trigeminia (2 kontraksi normal 1 episod ektopik);
  • extrasystoles berpasangan (denyutan tidak teratur berganda);
  • kumpulan (3 atau lebih).

a - bigeminia; b - trigeminia.

Sekiranya aritmia dikesan, adalah perlu untuk mengenal pasti faktor penyebab penyakit ini untuk mencegah komplikasi berbahaya: extrasystole yang jarang dan tidak simptomatik jarang meningkatkan risiko penyakit jantung, tetapi episod aritmia dan bigeminia ventrikel yang kerap dapat menyebabkan kemerosotan fungsi pengepaman jantung dan pembentukan gangguan peredaran akut pada saluran koronari.

Dalam sebilangan besar kes, gangguan aritmia dari jenis bigeminia berlaku dengan latar belakang jenis patologi jantung berikut:

  • infark miokard iskemia akut;
  • keabnormalan injap kongenital atau diperolehi;
  • endokarditis reumatik;
  • perubahan kardiosklerotik dalam miokardium;
  • miokarditis dari mana-mana asal;
  • dos ubat yang berlebihan yang mempengaruhi fungsi jantung;
  • dystonia vegetatif-vaskular;
  • gangguan psiko-emosi jenis neurosis akut atau kronik;
  • keracunan isi rumah atau kimia.

Perubahan pasca infark dan post-inflamasi pada otot jantung dengan aliran darah koronari yang terganggu adalah faktor penyebab utama kemunculan extrasystoles oleh jenis bigeminia: ahli kardiologi atau aritmologi mengetahui apa itu dan bagaimana merawat gangguan irama, oleh itu, apabila gejala muncul dan setelah pemeriksaan awal, seseorang harus dengan tegas mengikuti nasihat pakar rawatan patologi jantung.

Episod irama ektopik yang jarang dan rawak biasanya tidak muncul dengan cara apa pun dan menjadi penemuan diagnostik secara tidak sengaja semasa ECG profilaksis. Gejala berikut adalah gejala extrasystole khas sebagai bigeminia:

  • kehilangan degupan jantung jangka pendek yang berlaku dengan latar belakang kerja irama jantung yang normal;
  • sakit dada yang berkaitan dengan episod extrasystole;
  • terjejas kesejahteraan.

Seseorang yang telah mengalami gangguan irama mengetahui apa itu extrasystole dan betapa jelasnya patologi sistem peredaran darah dimanifestasikan dengan latar belakang bigeminia. Pada penyakit jantung kronik dengan serangan irama yang kerap dan tidak teruk, manifestasi berikut adalah mungkin:

  • kelemahan dan kelesuan, hingga adynamia;
  • penurunan perhatian dan ingatan;
  • loya, pening, dan sakit kepala;
  • sensasi tekanan atau pengecutan di sternum;
  • episod kegagalan pernafasan kerana dispnea yang timbul daripada serangan aritmia (kami menulis lebih banyak mengenai bagaimana melegakan serangan aritmia di sini);
  • gangguan psikologi (ketakutan, panik, kegelisahan, gairah emosi);
  • kulit pucat dengan berlakunya peluh berlebihan.

Apa-apa jenis extrasystoles semestinya menampakkan diri dengan gejala keparahan yang berbeza-beza: perlu segera bertindak balas terhadap tanda-tanda patologi jantung yang terhapus atau minimum agar dapat mengesan masalah dan memulakan rawatan aritmia tepat pada waktunya.

Pilihan terbaik untuk mengesan extrasystole adalah kajian elektrokardiografi. Bigeminia mudah dikesan pada kardiogram - setiap episod kontraksi normal diikuti oleh extrasystole.

Menentukan lokasi irama ektopik adalah wajib: ekstrasistol awal dari ventrikel sangat tidak baik apabila gelombang R ditumpangkan pada gelombang T dari kitaran sebelumnya.

Sebagai tambahan kepada ECG (normal dan dengan ujian tekanan), perlu melakukan kajian berikut:

  • ujian klinikal umum untuk menilai keadaan umum badan;
  • Pemantauan ECG pada siang hari;
  • imbasan ultrasound dupleks jantung dan saluran darah.

Dengan keputusan peperiksaan, perlu mengunjungi pakar yang sempit untuk mendapatkan nasihat mengenai taktik rawatan.

Taktik terapeutik

Pemilihan ubat dan prinsip terapi bergantung pada penyebab kemunculan extrasystoles. Syarat penting untuk rawatan yang berjaya adalah perubahan gaya hidup dan pematuhan dengan cadangan doktor berikut:

  • berhenti merokok, minum alkohol dan kopi;
  • batasan aktiviti fizikal dengan penolakan kerja keras sepenuhnya;
  • tidur malam yang wajib (anda tidak boleh bekerja dengan shift malam);
  • mengubah peraturan dan diet dengan penambahan sejumlah buah dan sayur-sayuran yang mencukupi;
  • pengurusan tekanan.

Ubat menenangkan yang diambil secara berterusan dapat memberikan kesan yang baik untuk rawatan. Untuk membetulkan patologi jantung, anda perlu mengambil ubat dengan kesan kardiotropik dan antiaritmia. Matlamat utama terapi adalah untuk memastikan keselesaan hidup dan mencegah kesan berbahaya dari extrasystole.

Risiko komplikasi

Risiko utama menghidap bigeminia adalah keadaan yang semakin teruk dengan irama jantung dan kemunculan serangan kerlipan atau kerutan otot jantung. Terutama berbahaya adalah berlakunya asystole, ketika, dengan latar belakang aritmia, kerja jantung berhenti.

Jenis patologi berikut tidak disukai secara prognostik:

  • bigeminia;
  • episod berpasangan atau berkumpulan;
  • extrasystoles ventrikel awal.

Rawatan ini mengurangkan risiko, tetapi tidak menjamin pencegahan kejang sepenuhnya, oleh itu, setiap orang yang mengalami extrasystole harus diperhatikan oleh doktor secara berkala dan mengikuti nasihat pencegahan pakar dengan ketat.

Extrasystole sebagai bigeminia merujuk kepada aritmia. Dalam keadaan ini, kontraksi luar biasa diperhatikan, yang tidak membenarkan jantung berehat semasa bersantai. Masalahnya disebabkan oleh kerosakan sistem pengaliran jantung. Aritmia seperti itu sangat tidak diingini kerana boleh mengakibatkan akibat yang serius..

Bigeminia adalah sejenis extrasystole yang boleh berlaku semasa proses patologi atau tanpa kerosakan pada badan. Ia dianggap normal jika tidak lebih dari 30 pengurangan luar biasa muncul dalam satu jam.

Dengan gangguan irama yang kerap, selepas setiap pengecutan normal, kejadian luar biasa berlaku. Aritmia seperti itu adalah atrium dan ventrikel..

Sepanjang hari, bimigenia tidak teratur. Dengan menggunakan elektrokardiogram dalam kes ini, tidak mustahil untuk menganggarkan jangka masa kejang dengan tepat..

Anda boleh mendapatkan maklumat lengkap mengenai kerja badan hanya dengan rakaman berterusan aktiviti elektrik jantung sepanjang hari. Bahaya paling besar adalah bimigenia ventrikel pada kanak-kanak.

Mengapa timbul

Semua sebab perkembangan masalah dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Ekstrasistol timbul di bawah pengaruh faktor fungsional dalam bentuk:

  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • dystonia vegetatif-vaskular;
  • tekanan neurosis.

Sebagai tambahan kepada penyebab psikogenik perkembangan patologi, faktor kimia dan pemakanan dibezakan. Penyakit ini membimbangkan orang yang menyalahgunakan alkohol, merokok dan menggunakan dadah, semasa tekanan emosi dan semasa haid.

Penyebab organik extrasystole juga diketahui. Dalam kes ini, masalah timbul dengan penyakit jantung. Pengecutan luar biasa berlaku apabila:

  • gangguan iskemia di jantung;
  • kardiomiopati;
  • penyakit vaskular aterosklerotik;
  • infarksi miokardium;
  • kecacatan kongenital atau diperolehi.

Ekstrasistol toksik berkembang dengan peningkatan pengeluaran hormon oleh kelenjar tiroid, semasa suhu badan tinggi, sebagai kesan sampingan ubat-ubatan tertentu.

Sekiranya badan mempunyai lebih kurang daripada unsur-unsur surih seperti kalium, magnesium, natrium dan kalsium, maka irama jantung akan hancur. Senaman yang berlebihan juga menyebabkan penyakit..

Kehadiran bimigenia ventrikel diperhatikan ketika keracunan badan dengan persiapan digitalis berlaku.

Ekstrasistol ventrikel yang kerap dengan jenis bigeminia berlaku pada orang yang penyakit jantungnya dirawat dengan adrenalin, Novocainamide, Quinidine dan Novocaine. Masalahnya berlaku dengan anestesia dengan kloroform dan siklopropana..

Kejadian seperti itu diperhatikan semasa rangsangan elektrik jantung. Ekstrasistol juga berlaku:

  • jika seseorang diracun dengan bahan organofosforus dan mabuk berlaku dalam bentuk akut;
  • melanggar pertukaran elektrolit pada otot jantung;
  • semasa angiografi koronari dan bunyi jantung;
  • seterusnya campur tangan pembedahan pada organ.

Fokus ektopik, menghantar dorongan yang salah, dapat terbentuk dengan perubahan yang paling kecil dalam miokardium, yang diperburuk oleh faktor fungsional.

Jenis-jenis Bigeminia

Agar pengecutan pada bahagian jantung tertentu berlaku, dorongan elektrik mesti bertindak ke atasnya, pembentukannya berlaku di nod sinus.

Dengan bigeminia, kontraksi tambahan atau extrasystoles muncul selepas setiap systole. Mereka timbul di bawah pengaruh denyutan yang dihasilkan bukan di simpul sinus.

Memandangkan lokasi tumpuan ektopik, menghantar dorongan yang salah, bimigenia berlaku:

  1. Ventrikular. Ekstrasistol muncul selepas setiap kontraksi normal di bawah pengaruh pengujaan yang dihantar dari ventrikel. Masalahnya menyusahkan warga tua.
  2. Supraventrikular. Pengecutan luar biasa muncul di bawah pengaruh isyarat yang dihantar dari atrium atau nod atrioventricular. Pada orang yang sihat, aritmia jenis ini diperhatikan dengan senaman fizikal, tekanan dan keracunan. Masalahnya membimbangkan terutamanya pada usia muda dan kanak-kanak.

Bagaimana ia menampakkan

Punca bigeminia dan trigeminia

Episod trigeminia boleh berlaku pada orang yang sihat. Menurut pelbagai sumber, kekerapan pengesanan aritmia jenis ini pada siang hari dengan latar belakang kesihatan penuh adalah 50-90% dengan kecenderungan meningkat dengan usia.

Walau bagaimanapun, kejadian trigeminia sering disebabkan oleh proses patologi tertentu dalam tubuh, seperti:

  • Tabiat buruk: merokok, penyalahgunaan alkohol, mengambil narkotik dan bahan psikoaktif lain.
  • Pengambilan Teh dan Kopi yang berlebihan.
  • Kerosakan struktur miokardium.
  • Penyakit endokrin.
  • Ketidakseimbangan elektrolit, dan lain-lain.

Tidak selalu selepas pengesanan trigeminia adalah mungkin untuk mengenal pasti penyebab perkembangannya. Taktik terapi selanjutnya lebih bergantung pada jenis aritmia tertentu daripada penyebab perkembangannya..

Trigeminias berbeza-beza bergantung pada lokasi fokus gairah pramatang. Selaras dengan ini, trigemina supraventrikular dan ventrikel dibezakan..

Sumber trigeminia supraventrikular adalah fokus pengujaan pramatang yang terletak di sistem pengaliran jantung di atas titik cabang bundle milik-Nya. Kawasan ini merangkumi struktur sistem pengaliran yang melalui miokardium atrium.

Trigeminia ventrikel berkembang akibat berlakunya dorongan pramatang di bawah cabang cantuman bundle-Nya. Serat purkinje yang menembusi miokardium ventrikel biasanya merupakan sumber extrasystole..

Penyebab perkembangan trigeminia supraventrikular adalah dorongan patologi yang berlaku pada struktur sistem konduksi jantung yang terletak di miokardium atrium. Dari sudut pandang klinikal, aritmia jenis ini mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, namun, kebanyakan pesakit mengemukakan aduan seperti:

  • Gangguan dalam kerja jantung.
  • Rasa "berpusing" di dada.
  • Ketidakselesaan umum, kegelisahan.

Beberapa pesakit juga menggambarkan sesak nafas, pening, dan sakit di belakang sternum semasa episod extrasystole. Walau bagaimanapun, gejala ini disebabkan oleh reaksi vegetatif dan bukannya gangguan peredaran darah yang ketara..

Pada ECG, trigeminia supraventrikular dicirikan oleh kompleks QRS pramatang dengan gelombang P yang mendahuluinya, serta jeda kompensasi yang tidak lengkap. Extrasystole berlaku setiap dua kontraksi jantung yang normal. Pemantauan holter diperlukan untuk menjelaskan diagnosis..

Biasanya trigeminia supraventricular tidak memerlukan rawatan khas. Dalam beberapa kes, pesakit ditunjukkan terapi antiaritmia dengan beta-blocker atau antagonis kalsium, serta ubat penenang, kerana varian aritmia ini sering menyertai gangguan mental dan psikosomatik tahap neurotik.

Ekstrasistol ventrikel sebagai sejenis trigeminia berkembang kerana gairah pramatang, yang sumbernya adalah miokardium ventrikel. Aritmia jenis ini lebih kerap daripada extrasystole supraventricular berlaku dengan latar belakang perubahan struktur dalam sistem kardiovaskular, yang membawa kepada pendekatan terapi lain..

Gambaran klinikal trigeminia ventrikel mirip dengan supraventricular, tetapi gejala aritmia objektif sering dikesan:

  • Denyutan jantung tidak teratur.
  • Denyutan tidak sekata ditentukan oleh palpasi puncak jantung.
  • Auskultasi mendengar degupan jantung pramatang dengan nada suara yang kuat.

Trigeminia ventrikel lebih kerap disertai dengan sesak nafas, kelemahan, pening dan sakit di belakang sternum..

Ekstrasistol atrium dan ventrikel tunggal yang biasa dijumpai pada orang yang sihat. Mereka secara praktikal tidak dirasakan dan tidak menimbulkan rasa tidak selesa.

Ekstrasistol yang lebih kerap, seperti allorhythmia, serta extrasystoles berpasangan yang kerap dan takikardia ventrikel, tidak boleh dianggap sebagai pilihan norma dan merupakan alasan untuk pemeriksaan terperinci sistem kardiovaskular.

Oleh itu, penyebab utama episod bigeminia dan trigeminia adalah:

  • Infarksi miokardium akut,
  • Overdosis glikosida jantung, atau apa yang disebut keracunan glikosidik dengan persediaan digitalis dan digitalis - strophanthin, digoxin, corglycon, dll.,
  • Memperolehi kecacatan injap mitral dan aorta,
  • Demam reumatik yang ditangguhkan (reumatik) dengan kerosakan pada lapisan dalam jantung - endokarditis,
  • Akibat miokarditis - proses keradangan pada ketebalan otot jantung, dan bahkan perubahan parut kecil adalah asas untuk peredaran impuls patologi melalui serat miokardium,
  • Kardiosklerosis Postinfarction (PIX) - perubahan cicatricial dalam struktur normal miokardium.

Sekiranya pesakit setelah pemeriksaan penuh tidak menemui kerosakan miokard organik, kemungkinan besar penyebab bigeminia dan trigeminia adalah pelanggaran terhadap kesan autonomi pada jantung semasa dystonia vegetatif-vaskular. Patologi ini memerlukan perundingan pakar neurologi.

Gejala extrasystole mengikut jenis bi - atau trigeminia terdiri daripada gejala kardiologi dan neurologi.

Manifestasi kardiologi adalah sensasi pesakit mengenai gegaran berirama di jantung, bergantian dengan rasa berhenti, jantung yang tenggelam. Tempoh ini sesuai dengan jeda kompensasi pada ECG. Terdapat juga gegaran dalaman, perasaan kekurangan udara dan ketidakselesaan di belakang sternum atau di sebelah kiri dada yang bersifat menekan atau terbakar.

Gejala neurologi berlaku kerana pelanggaran kitaran penuh kontraksi jantung, akibatnya darah yang tidak mencukupi mengalir ke otak.

Pesakit mungkin mengalami kelesuan, mengantuk, kelipan di depan mata, pingsan.

Dalam kes yang jarang berlaku, sinkop jangka pendek boleh berkembang, terutamanya jika allorhythmia digabungkan dengan gangguan irama jantung yang lain..

Dengan gejala seperti itu, terutamanya dalam kombinasi dengan tekanan darah tinggi atau rendah, pesakit harus segera mendapatkan nasihat perubatan (di klinik atau perkhidmatan perubatan kecemasan).

Diagnostik

Diagnosis bigeminia dan trigeminia menjadi jelas selepas ECG.

extrasystoles mengikut jenis bigeminia, trigeminia dan quadrigeminia pada ECG

Sekiranya pesakit mencatat aduan serupa secara berkala, tetapi hanya satu ekstrasistol yang direkodkan pada ECG, pesakit memerlukan pemantauan tekanan darah dan ECG setiap hari (menurut Holter). Ini diperlukan untuk "menangkap" extrasystole, menilai gradasi extrasystole mengikut Ryan (Rayn) atau Lown (Lown) dan mendapatkan klasifikasi extrasystole prognostik (lihat di bawah).

Selanjutnya, sekiranya pesakit benar-benar mendaftarkan bigeminia atau trigeminia, perlu dilakukan pemeriksaan penuh untuk mengetahui penyebab aritmia. Kaedah peperiksaan tambahan diberikan:

  1. Ujian darah am dan biokimia untuk mengecualikan proses keradangan, serta untuk menilai spektrum lipid darah (untuk aterosklerosis dan penyakit koronari),
  2. Ultrasound jantung, atau Echo-X (echocardioscopy), yang membolehkan anda mengenal pasti perubahan struktur atau morfologi pada jantung,
  3. Ujian senaman (ujian treadmill, ujian berjalan kaki selama 6 minit, ergometri basikal) untuk menilai kepentingan senaman fizikal dalam kejadian bigeminia dan trigeminia, serta untuk menilai toleransi senaman pada iskemia atau kegagalan jantung kronik.

Rawatan

Sekiranya pesakit mengecualikan penyakit jantung organik sebagai penyebab bigeminia dan trigeminia, maka dia memerlukan pemeriksaan oleh pakar neurologi dengan rawatan dystonia vegetatif-vaskular.

Pertama sekali, adalah perlu untuk memperbaiki gaya hidup dengan pemakanan yang mencukupi dan cara kerja dan rehat. Ia juga perlu untuk menormalkan keadaan psikologi pesakit dan memastikan keselesaan psiko-emosi. Pancuran kontras, mengelap dan menggosok dengan kain lembap, melatih sistem kardiovaskular dengan baik.

Sekiranya pesakit mempunyai penyakit jantung tertentu sebagai penyebabnya, ia memerlukan rawatan tanpa gagal. Dalam beberapa kes, pembedahan penyakit jantung mungkin ditunjukkan..

Sebagai tambahan kepada rawatan utama, penyekat beta diresepkan untuk penggunaan berterusan, seperti sotalol, nebilet, coronal, concor, dll., Serta penyekat saluran kalsium - diltiazem, verapamil, dan lain-lain. Ubat-ubatan ini dapat mengurangkan kadar denyutan jantung dan mengurangkan kekonduksian impuls patologi dengan miokardium ventrikel.

Cordarone, lidocaine dan quinidine untuk pemberian intravena digunakan sebagai rawatan kecemasan untuk bigeminia atau trigeminia yang kerap berlaku secara tiba-tiba..

Sekiranya terapi antiaritmia dikontraindikasikan kepada pesakit, atau toleransi dan / atau ketidakcekapannya yang lemah diperhatikan, persoalan mengenai perlunya RFA (ablasi frekuensi radio) - iaitu, cauterisasi tisu atrium atau ventrikel yang melaluinya impuls patologi, harus diselesaikan..

Komplikasi boleh berlaku pada pesakit dengan extrasystole - ventrikel dan atrium.

Oleh itu, extrasystole atrium boleh berubah menjadi fibrilasi atrium dan flutter, dan bigeminia ventrikel atau trigeminia - menjadi takikardia ventrikel, menjadi fibrilasi ventrikel dan membawa kepada asystole (serangan jantung). Pencegahan komplikasi adalah permulaan rawatan tepat pada masanya untuk penyakit yang membawa kepada bigeminia dan trigeminia..

Ramalan

Ekstrasistol tunggal, pada asasnya, tidak berbahaya tanpa patologi organik jantung, berbeza dengan kumpulan dan berpasangan, yang boleh menyebabkan paroxysm takikardia ventrikel.

jadual klasifikasi extrasystole ventrikel menurut Laun

Prognosis untuk bigeminia dan trigeminia ditentukan oleh klasifikasi prognostik extrasystole mengikut Lown:

  • Gred 1 - kurang daripada 30 ekstrasistol tunggal sejam,
  • Gred 2 - lebih daripada 30 ekstrasistol tunggal sejam,
  • Gred 3 - extrasystoles polimorfik (pelbagai bentuk) dan polytopic (dari pelbagai bahagian miokardium ventrikel),
  • Kelas 4A - extrasystoles berpasangan,
  • Kelas 4 B - ekstrasistol kumpulan,
  • Gred 5 - extrasystoles "awal", apabila extrasystole muncul dengan latar belakang kontraksi jantung yang masih berterusan.

Oleh itu, prognosis untuk dua kelas pertama adalah baik, misalnya, jika pesakit mempunyai beberapa ekstrasistol yang didaftarkan dalam satu jam, secara berkala bergantian dengan kontraksi jantung yang normal dalam satu atau dua.

Extrasystole sebagai bigeminia: sebab, gejala, rawatan

Keadaan ini boleh mengakibatkan akibat buruk, terutamanya jika seseorang sudah mengalami pelanggaran otot jantung. Sekiranya anda merasa jantung berdebar, pesakit mempunyai perasaan cemas. Para saintis melaporkan bahawa penyakit ini menyebabkan pembekuan darah terbentuk di dalam organ peredaran darah pusat.

Jadi, mereka dapat melakukan pergerakan pada sistem kardiovaskular.

Bigeminia adalah pelanggaran irama jantung semula jadi.

ciri-ciri

Jenis gangguan jantung yang biasa berlaku adalah bigeminia. Adalah dipercayai bahawa dalam keadaan ini, setelah setiap kontraksi normal, extrasystoles berlaku pada pesakit.

Untuk pembentukan kontraksi, serta untuk relaksasi jantung, dorongan elektrik diperlukan, biasanya pembentukannya dilakukan di simpul sinus. Dengan patologi, fokus lain terlibat dalam proses tersebut.

Sekarang kita tahu apa itu bigeminia, kita perlu menangani jenis penyakit. Keadaan ini terbahagi kepada dua jenis:

  1. Bigeminia ventrikel. Semasa impuls jenis ini dihasilkan oleh ventrikel. Selalunya, keadaan didiagnosis pada orang tua, juga disertai dengan kerosakan jantung organik..
  2. Supraventrikular. Dalam bentuk ini, impuls berasal dari nod atrioventricular, atrium. Keadaan ini khas untuk orang muda, sebabnya termasuk aktiviti fizikal, tekanan.

Ekstra sistol juga dapat terbentuk pada orang yang sihat, jumlahnya yang dibenarkan adalah hingga 60 per jam.

Penting! Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi degupan jantung. Berkat penentuan penyebabnya yang betul, anda boleh memilih taktik terapi dan pemantauan pesakit yang betul.

Sebab-sebabnya

Ekstrasistol ventrikel sebagai bigeminia boleh dianggap sebagai norma. Tetapi semasa perkembangan penyakit, aritmia menjadi patologi. Adalah dipercayai bahawa gangguan irama menyebabkan:

  • infark miokard, bentuk penyakit akut;
  • mabuk badan, terbentuk pada latar belakang penggunaan glikosida untuk jantung;
  • kecacatan valvular kongenital atau diperolehi;
  • reumatik, di mana endokarditis diperhatikan;
  • miokarditis;
  • kardiosklerosis yang disebabkan oleh serangan jantung;
  • penyalahgunaan alkohol, kopi, teh, dadah dan rokok;
  • perubahan latar belakang hormon pada jantina wanita;
  • tekanan, ketegangan saraf, kerja berlebihan;
  • kegagalan dalam keseimbangan unsur surih;
  • dystonia vegetovaskular;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • rangsangan elektrik jantung;
  • sindrom hipertermik;
  • hipertiroidisme.

Penyebab extrasystole mengikut jenis bigeminia cukup banyak. Sebilangan faktor ini menyebabkan kerosakan kekonduksian. Pelanggaran ini dapat diperbaiki jika faktor-faktor yang memprovokasi keadaan ini dihilangkan, dan rawatan yang tepat dipilih.

Para saintis menyatakan bahawa bigeminia sangat berbahaya bagi kanak-kanak. Oleh itu, dengan latar belakang keadaan ini, terdapat kehilangan kawalan degupan jantung, yang menyebabkan kematian.

Adalah sangat penting untuk segera memperhatikan gejala yang menunjukkan kemunculan aritmia jenis ini.

Simptomologi

Aritmia seperti itu ditunjukkan oleh dua jenis gejala: kardiologi dan neurologi. Jenis pertama ditunjukkan oleh gejala seperti:

  • kulit bertukar menjadi pucat;
  • ada ketakutan akan kematian, kegelisahan dalaman;
  • pening dan muntah;
  • kekurangan udara;
  • pengecutan jantung, perasaan membeku, berhenti;
  • peluh sejuk;
  • ketidakselesaan dada.

Tanda-tanda sifat neurologi berikut dibezakan:

  • sentiasa mahu tidur;
  • keletihan dan kelesuan muncul;
  • gangguan penglihatan dan pertuturan;
  • perasaan kebimbangan dan kegelisahan;
  • pening;
  • kadang-kadang pengsan diperhatikan;
  • kepekaan hilang;
  • gangguan aktiviti motor anggota badan.

Terdapat kes-kes apabila bigeminia supraventrikular atau ventrikel tidak disertai oleh gejala-gejala. Setiap kes penyakit mesti didiagnosis agar dapat mula merawat penyakit pada waktunya..

Diagnostik

Sebelum memulakan rawatan untuk extrasystole ventrikel, diagnosis harus dibuat. Manipulasi ini merangkumi:

  1. Sejarah perubatan.
  2. Penyakit ini disahkan oleh kajian elektrokardiografi. Prosedur ini sangat penting, harus dilakukan terlebih dahulu.
  3. Echo-KG membolehkan anda menilai aktiviti miokardium, serta sistem jantung konduktif.
  4. Ultrasound membantu menilai struktur, morfologi organ pusat peredaran darah.
  5. Ujian senaman.
  6. Am, ujian darah biokimia dan analisis urin am.
  7. Pemantauan holter dilakukan sepanjang hari. Objektif kaedah ini adalah untuk memantau tekanan darah, degupan jantung.

Bigemia ECG dengan bentuk supraventrikular menunjukkan kompleks QRS awal, dan gelombang P terbentuk di hadapannya. Biasanya kompleks ini sempit. Anda juga dapat melihat jeda kompensasi yang tidak lengkap..

Dengan bentuk penyakit ventrikel, kajian menunjukkan bahawa kompleks QPS tanpa parut, jangka masa lebih dari 0.12 saat. Bagi jeda kompensasi, sudah lengkap.

Hanya diagnosis lengkap yang akan membantu menyembuhkan penyakit..

Rawatan

Sekiranya pesakit mempunyai bigeminia fisiologi, rawatan dilakukan dengan menghilangkan faktor-faktor yang memprovokasi, kadang-kadang doktor menetapkan ubat-ubatan kepada pesakit, yang harus digunakan untuk waktu yang singkat. Dengan bentuk organik penyakit ini, mereka mengambil langkah-langkah seperti:

  • menyingkirkan penyakit ini, akibatnya aritmia muncul;
  • peralihan kepada pemakanan yang betul;
  • pematuhan dengan peraturan hari ini;
  • penggunaan ubat-ubatan yang tergolong dalam kumpulan antiarrhythmic;
  • ablasi frekuensi radio, yang diperlukan sekiranya pesakit melebihi extrasystole 20 ribu sehari;
  • Pemantauan ECG.

Komplikasi

Tertakluk pada langkah-langkah yang diperlukan, ramalan pada amnya menguntungkan. Tetapi kita boleh membicarakannya, jika kita bercakap mengenai kekurangan fungsi berfungsi. Dan semasa spesies organik, sukar bagi doktor untuk membuat ramalan.

Ia mengambil kira usia pesakit, penyakit utamanya, serta keadaan saluran dan miokardium. Patologi atrium boleh menyebabkan fibrilasi atrium dan flutter, dan ventrikel - hingga takikardia, asistol, serta fibrilasi ventrikel.

Pakar percaya bahawa jika diagnosis bigeminia jantung dibuat, betapa berbahayanya penyakit ini, mereka mengatakan otot bekalan darah pusat. Oleh itu, sekiranya terdapat kerosakan pada otot jantung, prognosisnya buruk.

Walau bagaimanapun, pesakit, ketika gejala pertama muncul, harus meminta pertolongan dari institusi perubatan.

Risiko komplikasi

Rawatan ini mengurangkan risiko, tetapi tidak menjamin pencegahan kejang sepenuhnya, oleh itu, setiap orang yang mengalami extrasystole harus diperhatikan oleh doktor secara berkala dan mengikuti nasihat pencegahan pakar dengan ketat.

Aritmia adalah antara manifestasi penyakit jantung yang paling biasa. Ekstrasistol dari jenis bigemik bermaksud bentuk gangguan irama di mana kontraksi patologi luar biasa dari fokus ektopik muncul setelah setiap pengujaan normal.

Penyebab penyakit ini boleh menjadi gangguan fungsi, perubahan organik (kardiomiopati, karditis, penyakit jantung koronari), toksin, ketidakseimbangan elektrolit.

Kajian kes

Saya ingin membincangkan satu kes klinikal. Seorang lelaki berusia 56 tahun datang kepada saya untuk temu janji. Kira-kira sebulan yang lalu, dia mula bimbang dengan sensasi gangguan tiba-tiba dalam kerja jantung, pening, gelap di mata. Menghidap hipertensi arteri. Untuk mengurangkan tekanan, mengambil lisinopril, tetapi tidak selalu. Semasa memeriksa pesakit, saya mendedahkan degupan jantung yang tidak teratur, peningkatan tekanan darah menjadi 150/90 mm Hg. Saya menetapkan pemantauan ECG Holter. Hasilnya: extrasystole ventrikel yang kerap sebagai bigeminia, episod VT paroxysmal.

Ekokardiografi (Echo-KG) mendedahkan hipertrofi jantung kiri. Perluasan ruang, kecacatan valvular, gangguan keupayaan kontraktil miokardium tidak diperhatikan. Terapi ubat yang ditetapkan: Lisinopril 10 mg sehari, Bisoprolol 5 mg sehari. Walaupun terdapat rawatan ubat, bigemini ventrikel dan gambaran klinikal yang timbul masih berterusan..

Nasihat pakar

Peranan penting dalam rawatan bigeminia ventrikel dimainkan oleh penghapusan fenomena kausal. Oleh itu, saya sangat mengesyorkan agar pesakit saya mengelakkan semua jenis faktor yang boleh mencetuskan berlakunya extrasystoles. Ini bermaksud meninggalkan tabiat buruk (terutama merokok), mengurangkan pengambilan kopi dan minuman berkafein, mengelakkan tekanan sebanyak mungkin.

Orang tanpa kelainan kardiologi di mana kardiomemia yang kerap dikesan pada ECG harus diperiksa untuk pelbagai penyakit - penyakit endokrin, anemia kekurangan zat besi, jangkitan kronik, dll..

Sumber maklumat berikut digunakan untuk menyiapkan bahan..

Extrasystole mengikut jenis bigeminia adalah sejenis aritmia di mana setiap degupan jantung kedua adalah luar biasa. Kekerapan pengesanan extrasystoles pada orang yang sihat pada siang hari adalah dari 50% hingga 80%, dan jumlah ini meningkat sedikit dengan usia.

Episod bigeminia tidak selalu menunjukkan kerosakan pada otot jantung. Dalam kebanyakan kes, ia berlaku pada orang muda dan pertengahan usia yang mengalami situasi tekanan dan masalah psikologi tertentu, yang menentukan sifat fungsional aritmia.

Sebaliknya, banyak penyakit organ dalaman, termasuk kelenjar endokrin, dapat menjelma sebagai extrasystole. Pengesanan aritmia harus menjadi langkah pertama untuk pemeriksaan penuh dengan pengenalpastian dan penghapusan faktor penyebab.

Jenis-jenis bigeminia jantung

Bigeminia jantung dikelaskan mengikut sumber dorongan patologi. Selaras dengan ini, extrasystoles supraventrikular dan ventrikel diasingkan mengikut jenis bigeminia.

Supraventricular bigeminia (atau supraventricular bigeminia) dicirikan oleh adanya sumber rangsangan pramatang di miokardium atria. Ia terletak di sistem pengaliran jantung di atas tahap bercabang bundel-Nya - pengumpul utama impuls jantung dari atrium ke ventrikel.

Bigemia ventrikel disebabkan oleh lokasi sumber kegembiraan patologi di bawah bahagian sistem konduksi jantung ini. Sebagai peraturan, ia terletak di bidang serat Purkinje - bahagian terminal sistem konduktif yang bertanggungjawab untuk pengurangan ventrikel itu sendiri.

Bigemia supraventrikular

Manifestasi klinikal khas bigeminia supraventrikular adalah seperti berikut:

  • Rasa kegagalan jantung.
  • Sensasi subyek “rampasan kuasa”, “pudar” di dada, “jatuh dari ketinggian” dan lain-lain.
  • Kebimbangan, ketidakselesaan umum.

Kes bigeminia dengan sesak nafas, pening, kardialgia, dan kelemahan umum jarang berlaku. Selalunya, permulaan gejala ini disebabkan oleh reaksi vegetatif dan bukannya gangguan hemodinamik.

Tanda elektrokardiografi terpenting bigeminia supraventricular adalah berikut:

  • Kompleks QRS pramatang, yang biasanya didahului oleh gelombang P.
  • Kompleks QRS yang sempit (kurang dari 0.12 saat), walaupun dalam beberapa kes pelebarannya mungkin.
  • Jeda pampasan yang tidak lengkap.

Penemuan elektrokardiografi lain dapat dijumpai, seperti kecacatan irama jantung, gabungan bigeminia dan trigeminia, dan lain-lain. Untuk menjelaskan diagnosis, pemantauan Holter ditunjukkan..

Bigeminia supraventrikular biasanya tidak memerlukan rawatan, kerana tidak menimbulkan ancaman serius terhadap kehidupan dan kesihatan pesakit. Walau bagaimanapun, jika aritmia berlaku dengan latar belakang kerosakan miokardium yang diketahui, disertakan dengan gambaran klinikal yang jelas dan mungkin menunjukkan patologi kardiovaskular yang teruk, maka terapi antiaritmia ditetapkan:

  • Penyekat beta.
  • Penyekat saluran kalsium.
  • Sotalol.
  • Allapinin.
  • Amiodarone, dan lain-lain.

Pemilihan terapi dilakukan oleh doktor yang menghadiri dengan mengambil kira keadaan pesakit dan kontraindikasi untuk mengambil ubat tertentu.