Serangan panik

Sejak kebelakangan ini, konsep "serangan panik" telah muncul. Ini sama sekali tidak bermaksud bahawa penyakit ini pertama kali dicatat beberapa tahun yang lalu, ia hanya disebut sebelumnya dengan cara yang sedikit berbeza - "dystonia vegetovaskular". Diagnosis semacam ini dibuat oleh semua doktor yang menghadapi akibat keadaan tertekan atau ketakutan yang jelas pada pesakit. Harus diingat bahawa komuniti perubatan antarabangsa menafikan fenomena gangguan autonomi. Kira-kira dua puluh tahun yang lalu, ketika para saintis Soviet mulai secara aktif mempelajari pengalaman rakan-rakan mereka dari negara lain, muncul sebuah konsep yang menggambarkan secara tepat gangguan seperti itu, di Barat disebut sebagai "serangan panik".

Gejala Serangan Panik

Serangan panik - serangan kegelisahan akut yang berlaku dalam kombinasi dengan ketakutan yang tidak terkawal dan pelbagai kelainan somatik akibat gangguan pada fungsi normal sistem saraf. Ciri penyakit ini adalah sebab yang tidak dapat dijelaskan. Serangan kegelisahan yang sangat tiba-tiba tiba-tiba dialami oleh setiap orang. Gangguan somatik yang serupa disertai dengan peningkatan degupan jantung, muntah dan gemetar di kaki.

Reaksi sedemikian terhadap situasi yang penuh tekanan lebih cenderung menjadi kebiasaan daripada pengecualian bagi seseorang yang berada dalam bahaya atau yang merasakan ancaman terhadap hidupnya. Sekiranya tanda-tanda serangan panik berlaku dengan keteraturan yang dapat dicemburui, maka kemungkinan timbulnya gangguan mental yang serius. Keadaan serupa muncul tanpa sebab dan mengatasi seseorang di tempat yang paling tidak dijangka. Serangan itu boleh bermula di pengangkutan awam atau di tempat-tempat dengan banyak orang, kemungkinan panik di tempat yang terkurung. Seseorang mempunyai perasaan bahawa tidak ada alasan untuk reaksi seperti itu, tetapi menurut doktor, sekitar 5% orang yang tinggal di kota besar menderita serangan.

Perlu diperhatikan gejala ciri yang menyertai seseorang ketika kegelisahan berlaku:

  • kesukaran bernafas
  • sakit kepala yang teruk;
  • peningkatan kerja kelenjar peluh;
  • mulut kering
  • pening;
  • loya;
  • menggigil;
  • peningkatan kadar jantung;
  • kebas anggota badan;
  • kelemahan;
  • perasaan kehilangan kawalan;
  • rasa tidak realiti berlaku di sekitar;
  • rasa azab;
  • takut mati.

Penyakit ini boleh berlaku kerana beberapa faktor ciri:

  • Keturunan. Sekiranya saudara-mara anda terdedah kepada serangan ketakutan yang tidak terkawal, maka kemungkinan terjadinya fenomena seperti itu dan anda.
  • Penyakit tiroid. Gangguan dalam pengaturan hormon dapat menyebabkan gejala yang sangat khas untuk serangan kecemasan..
  • Tekanan. Skandal keluarga, masalah di tempat kerja, atau kehilangan saudara dekat menyebabkan ketakutan yang tidak rasional.
  • Kurang keyakinan diri. Serangan panik direkam lebih kerap pada orang yang mencurigakan yang sangat mementingkan pendapat orang lain. Orang seperti itu takut kelihatan tidak masuk akal, pingsan atau menggambarkan diri mereka di khalayak ramai.
  • Pelanggaran pola tidur. Sebagai akibat dari kurang tidur yang berterusan, sistem saraf manusia sangat letih sehingga mula berfungsi dengan beberapa kegagalan dan memberikan perintah yang salah kepada tubuh. Anda mesti tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari, lebih baik pada waktu malam.
  • Alkohol. Selepas malam yang menyeronokkan dengan minuman beralkohol, perasaan takut mungkin muncul pada waktu pagi. Ia berlaku bersamaan dengan sindrom asthenik yang kuat. Oleh itu, tidak cukup untuk mengetahui bagaimana menyingkirkan serangan panik tanpa bantuan. Dapatkan rawatan perubatan yang berkelayakan. Untuk menghentikan kejang, anda harus berhenti minum alkohol.
  • Mengambil ubat tanpa preskripsi doktor. Penggunaan ubat-ubatan membawa kepada penipisan sistem saraf dan kerosakan biasa dalam kerjanya. Gangguan mental sering berlaku kerana pengambilan "tenaga" berlebihan atau minuman yang mengandungi sejumlah besar kafein.
  • Fobia. Kejadian fobia berlaku dengan munculnya rasa tidak selesa yang kuat. Untuk menghilangkannya, diperlukan bantuan ahli psikologi yang berkelayakan.

Punca Serangan Panik

Ketakutan yang tidak terkawal dibezakan oleh jangka masa pendek kursus, sementara gangguan neurologi diperhatikan, dan gangguan motor sering dijumpai. Sebab utama serangan panik adalah, pertama sekali, gangguan neurologi. Punca kegelisahan sebenarnya pada masa ini kurang difahami..

Kemungkinan penyebab serangan panik adalah seperti berikut:

  • dystonia vegetovaskular;
  • keadaan tertekan;
  • kecenderungan genetik;
  • sakit mental.

Kejadian serangan berlaku secara spontan atau ketika terkena perengsa tertentu. Faktor seperti itu mungkin keadaan tertekan, tekanan emosi, aktiviti fizikal yang berlebihan atau tinggal bersama orang ramai. Serangan selepas terapi hormon, iskemia, atau strok tidak dikesampingkan. Serangan panik sering diperhatikan pada individu yang tidak stabil secara emosi..

Apa yang berlaku pada seseorang semasa serangan?

Tempoh serangan boleh berbeza dengan ketara, tetapi penyebabnya selalu menjadi pencetus tertentu - faktor yang menyebabkan kegelisahan. Bau yang tidak menyenangkan, bunyi yang tidak dijangka, atau persekitaran orang boleh menjadi faktor yang serupa. Kadang-kadang serangan berlaku semasa berjalan-jalan di pusat membeli-belah yang besar, di mana alasannya adalah banyak orang. Serangan kegelisahan pertama berlaku apabila kejutan emosi yang kuat dipindahkan, yang menyebabkan kerosakan fungsi normal sistem saraf.

Apabila serangan berlaku, berdebar-debar dan berpeluh berlebihan diperhatikan. Setelah jangka waktu yang singkat, rasa panik muncul, manifesinya boleh jadi berbeza. Sebilangan orang mempunyai rasa takut yang tidak rasional, sementara yang lain menjadi bingung. Serangan panik dapat berlangsung hanya beberapa saat, tetapi kadang-kadang berakhir setelah 2-3 jam. Gejala meningkat pada kadar yang tinggi.

Keadaan seperti itu sering dijumpai pada wanita pada usia muda, namun lelaki tidak kebal dari serangan. Tempoh serangan pertama biasanya cepat. Keadaan seperti itu cukup cepat, tetapi rasa takut yang melekat tetap ada di dalam jiwa dan ada kebimbangan mengenai keadaan kesihatan. Serangan panik berlaku tanpa sebab dan juga hilang secara tiba-tiba, jadi penyakit ini harus diklasifikasikan sebagai "sukar" untuk dirawat. Harus diingat bahawa serangan panik berlaku dengan latar belakang kesihatan manusia mutlak.

Mengapa serangan panik berlaku secara tiba-tiba?

Tidak dinafikan, ada hubungan kausal, tetapi kadang-kadang mustahil untuk merealisasikannya. Otak bertindak balas terhadap rangsangan dan mencetuskan mekanisme pertahanan badan. Apa yang berlaku selepas isyarat dari otak mengenai bahaya?

1 Terdapat ketegangan pada sistem saraf, tubuh berperilaku seolah-olah anda berada dalam bahaya fana, ketakutan meningkat.

2 Sebilangan besar kortisol dihasilkan - hormon stres, kerana ini terjadi adrenalin. Satu isyarat dihantar dari otak memberi amaran bahaya, yang memerlukan menyelamatkan nyawa dengan cara apa pun. Gejala fizikal semakin meningkat.

3 Ketika ancaman nyata muncul, lonjakan hormon seperti itu membuat seseorang menjadi lebih kuat, tetapi ketika berehat, metamorfosis seperti itu secara serius merosakkan kesihatan mental. Terdapat kehilangan kawalan diri dan ketakutan yang tidak rasional.

4 Kejang berikutnya akan disertai dengan gejala yang lebih akut, kerana anda sudah tahu bagaimana kejang itu berlaku, tetapi anda masih keliru mengenai penyebab fenomena ini. Dalam situasi seperti itu, anda pasti tahu bagaimana menangani serangan panik. Setiap kali serangan baru akan disertai dengan sensasi yang lebih akut. Seseorang akan mengalami fobia baru - takut serangan berulang, dia akan mula mengelakkan tempat yang sesak, menjadi terpencil dalam dirinya, jadi anda perlu beralih kepada profesional yang berkelayakan untuk mendapatkan bantuan tepat pada masanya.

Apakah bahaya serangan panik?

Serangan, tentu saja, tidak boleh meragut nyawa seseorang, tetapi mengubati gangguan seperti itu semestinya diperlukan. Kejang berulang secara berkala boleh menyebabkan munculnya pelbagai fobia. Selalunya terdapat ketakutan serangan kedua. Serangan panik dapat menangkap seseorang dalam apa jua keadaan. Itulah sebabnya pesakit cuba meminimumkan hubungan dengan dunia luar..

Pesakit membina hidupnya sedemikian rupa untuk menghindari serangan yang berulang, sementara dia berusaha menjauhkan diri dari tempat yang sesak. Orang berhenti mengunjungi pasar raya besar dan menggunakan pengangkutan awam. Dalam kes-kes yang teruk, mereka dapat mengasingkan diri sepenuhnya dari masyarakat dan berubah menjadi penenang semula. Oleh kerana penyakit ini tergolong dalam gangguan mental, prestasi pesakit sering menurun dan terdapat risiko komplikasi serius.

Mereka dapat menampakkan diri dalam bentuk:

Serangan berkala menimbulkan kemerosotan sistem saraf dan berlakunya sindrom asthenik. Peningkatan fobia secara serius mempengaruhi mata pencaharian, yang menyebabkan perubahan pekerjaan atau pemecatan sesuka hati. Serangan panik dirawat dengan dua cara - dengan ubat atau dengan resipi alternatif..

Akibat serangan panik

1 Serangan mengejutkan mangsa mereka di tempat yang tidak dapat diramalkan dan dalam keadaan yang paling baik..

2 Satu serangan boleh menimbulkan kemunculan fobia, takut akan kegelapan, ketakutan terhadap haiwan.

3 Pesakit yang mengalami serangan secara tiba-tiba, menghindari masyarakat, menjadi terpencil, menjadi tidak bersosial dan kehilangan hubungan dengan saudara dan rakan.

4 Sekiranya rawatan patologi tidak dimulakan, maka gangguan keperibadian mungkin berlaku. Sekiranya tidak ada rawatan yang tepat pada masanya, kes penyakit lanjut hampir mustahil untuk disembuhkan..

5 Dengan latar belakang mereka, keraguan diri yang kuat berkembang. Perubahan sedemikian mempengaruhi penampilan seseorang, mempengaruhi kualiti peribadi dan profesional, merosakkan hubungan antara pasangan.

6 Serangan yang kerap menimbulkan peningkatan kegelisahan, keengganan untuk makan dan, sebagai akibatnya, distrofi. Kehilangan selera makan menyebabkan gangguan saluran gastrousus dan organ lain yang penting untuk kehidupan manusia.

7 Pesakit yang takut serangan panik cuba untuk tidak memberitahu orang lain mengenai masalah mereka. Juga, pesakit tidak berusaha untuk mengunjungi ahli psikologi profesional, yang membawa kepada keadaan yang lebih teruk - bunuh diri.

Diagnostik Serangan Panik

Memeriksa tingkah laku pesakit semasa serangan kecemasan, bahkan pakar yang berpengalaman tidak akan dapat menentukan sama ada ia disebabkan oleh serangan panik atau itu merupakan tanda gangguan mental yang lain. Untuk diagnosis yang tepat, perlu melakukan pemeriksaan luaran, memeriksa refleks, mengambil elektrokardiogram, memeriksa perut, menghilangkan kemungkinan pendarahan dalaman, mendengar paru-paru, mengukur tekanan darah. Setelah melakukan pemeriksaan penuh terhadap pesakit dan memperoleh keputusan ujian, anda dapat mendiagnosis serangan panik. Doktor mungkin mendiagnosisnya dengan mengecualikan patologi lain:

  • gangguan irama jantung: tidak memadai elektrokardiogram sekali sahaja, untuk diagnosis, alat itu perlu dipakai selama 2 hari;
  • iskemia miokard: perlu mengambil elektrokardiogram pada waktu rehat dan dengan beban, serta melakukan pemeriksaan ultrasound jantung;
  • strok: untuk mengecualikan diagnosis seperti itu, imbasan MRI harus dilakukan;
  • tumor otak: melakukan MRI;
  • asma bronkial: perlu melakukan ujian pernafasan dan ujian untuk alergen;
  • pendarahan dalaman: dikesan oleh ultrasound rongga perut;
  • gangguan mental: diagnosis disahkan setelah diperiksa oleh psikiatri. Diagnosis mesti dibuat sekiranya terdapat serangan atipikal, apabila terdapat pelanggaran koordinasi, kehilangan pendengaran separa, kekurangan koordinasi pergerakan, gangguan penglihatan, atau kejang pada bahagian atas dan bawah. Sekiranya gejala seperti itu diperhatikan sekali, maka ini tidak boleh dikaitkan dengan tanda-tanda penyakit ini..

Cara merawat serangan panik?

Dengan berlakunya kegelisahan, latihan fizikal yang sederhana akan dapat menyelamatkan diri. Terima kasih kepada mereka, anda dapat menghilangkan tekanan, mendapat keyakinan dan ketenangan fikiran..

Ia perlu dilakukan:

1 Regangan. Kompleks regangan merangkumi pelbagai jenis latihan. Salah satu yang paling biasa adalah membongkok ke depan dengan kaki lurus; semasa melakukan latihan, anda perlu menyentuh kaki dengan jari. Berkat latihan ini, seluruh badan dipenuhi dengan oksigen.

2 Latihan "Pokok". Untuk menyelesaikan latihan ini, anda perlu meletakkan kaki anda lebih lebar, dengan tangan memanjang ke atas. Selepas itu, kita membuat kecenderungan dari satu sisi ke sisi lain. Cerun berjalan dengan lancar, lancar dan perlahan. Latihan dirancang untuk mengurangkan ketegangan otot..

3 Latihan "Kucing." Ia dipraktikkan dalam yoga. Untuk melakukan ini, anda harus duduk di atas lantai dan meregangkan kaki di bawah anda. Regangkan lengan ke atas dan condong ke hadapan perlahan-lahan sehingga tangan anda menyentuh lantai. Dalam kes ini, untuk beberapa waktu perlu merehatkan otot punggung, bersandar di tangan, kemudian kembali ke kedudukan semula. Senaman melegakan ketegangan di bahagian belakang dan lengan.

4 Latihan "Helang". Juga digunakan dalam yoga. Anda perlu duduk di atas lantai dan menyilangkan kaki. Semasa menghirup, tangan perlahan-lahan naik, sambil menghembus nafas, perlahan-lahan mereka jatuh. Pergerakan ini akan mengurangkan nadi dan menormalkan pernafasan, serta melegakan keletihan yang terkumpul di siang hari.

5 Meditasi. Untuk melakukan meditasi, anda memerlukan suasana yang tenang, jadi anda harus mematikan peranti dan telefon untuk mewujudkan suasana yang tepat. Anda harus berbaring di belakang anda, meletakkan tangan anda di lantai dan menutup mata anda. Cuba rasakan seluruh badan, kemudian tumpukan pada bahagian-bahagiannya dan cuba berehat sepenuhnya.

6 Pernafasan yang betul. Ia mesti mengawal pernafasan, tetap sekata dan dalam. Sekiranya penggera berlaku, anda perlu menumpukan pada pernafasan dan cuba meratakannya. Sebaiknya hirup melalui hidung dan hembus melalui mulut..

7 Mandi terapeutik. Penggunaan ramuan dengan ramuan perubatan membolehkan anda mencapai kesan positif sekiranya diperhatikan beberapa peraturan dan keteraturan mandi. Mandi hendaklah dilakukan tidak lebih dari 10 hari berturut-turut, hanya sebelum tidur. Suhu air tidak boleh dipanaskan di atas 37 darjah, masa rawatan adalah 15 minit. Mandi sebaiknya dilakukan dengan cahaya redup. Ekstrak jarum melissa atau pinus boleh ditambah ke dalam air.

Dari kejang, teknik meningkatkan mood secara artifisial membantu dengan sempurna; hanya berehat dan cuba tersenyum. Sebaiknya anda membaca dengan kuat puisi lucu atau membaca doa. Adalah perlu untuk mengalihkan perhatian dari keadaan penindasan. Fokus pada item yang mengganggu..

Penting untuk diingat bahawa jika kesulitan timbul ketika melakukan senaman atau penampilan sakit otot, mereka harus ditinggalkan. Dalam kes sedemikian, kebimbangan berdasarkan ketidakpastian mungkin berlaku. Ini boleh mencetuskan serangan baru..

Apa yang perlu dilakukan dalam serangan panik?

Ramai orang terpaksa menghadapi sawan di luar rumah mereka - di kereta bawah tanah, di jalan atau di kapal terbang. Ubat mungkin tidak ada di tangan. Terdapat beberapa cara untuk mengatasi kegelisahan..

  • Cuba ambil posisi duduk, tutup mata dan bersandar.
  • Perlu mengawal nafas anda.
  • Cuba bayangkan sesuatu yang menyenangkan dan menenangkan - suara ombak, hutan, nyanyian burung, gemerisik daun di angin.
  • Cuba rasakan kepenatan seluruh badan.

Relaksasi membantu mengurangkan kegelisahan dengan cepat. Kaedah ini akan berfungsi hanya jika orang itu berusaha menumpukan perhatian pada ketenangan dalaman..

Ubat untuk Serangan Panik

  • Kaedah yang paling berkesan adalah infus motherwort, St. John's wort dan ubat valerian. Perlu menambahkan infus ke dalam teh. Hasil positif dapat dirasakan dalam jangka waktu yang singkat. Jangan menyalahgunakan dadah, anda boleh menyebabkan kerosakan yang tidak dapat diperbaiki pada badan anda. Rujuk pakar untuk menentukan dosnya..
  • Anda boleh membeli ubat penenang di farmasi yang mempunyai kesan penenang. Kesan pengambilan ubat tersebut berlaku selepas satu bulan. Ubat akan membantu mengatasi gangguan tidur, tetapi ubat tersebut tidak dapat menyembuhkan neurosis yang kuat. Penenang termasuk Persen dan Novopassit.
  • Terdapat ubat penenang dengan kesan yang lebih kuat, yang berkaitan dengan ubat penenang. Untuk membelinya, anda perlu berjumpa doktor dan mendapatkan preskripsi. Ubat semacam itu termasuk Grandaxinum dan Phenazepamum. Dengan pengambilan yang kerap dan ketiadaan serangan kecemasan yang kerap, kesan positif berterusan berlaku.
  • Sering kali serangan adalah akibat dari keadaan kemurungan, jadi doktor mungkin menetapkan ubat antidepresan. Mereka sangat jarang digunakan untuk merawat serangan kegelisahan, tetapi akan cukup berkesan untuk meningkatkan mood dan merawat kemurungan..

Rawatan di rumah

Untuk menghilangkan keadaan kegelisahan, bukan hanya latihan fizikal dan ubat-ubatan yang digunakan, tetapi juga resipi rakyat lama yang telah terbukti.

1 teh yang menenangkan. Untuk menyediakannya, campurkan satu sudu teh pudina dan balsem lemon. Tuangkan air mendidih ke atas ramuan dan biarkan selama 20 minit. Anda perlu minum teh setiap hari sebelum tidur, hanya satu gelas.

2 Penyerapan oregano. Dalam segelas air mendidih, tambahkan 1 sudu teh oregano kering. Selanjutnya, setelah menutup gelas dengan penutup, tekankan campuran selama kira-kira 10 minit, hanya bir yang ditapis yang harus diminum. Anda perlu minum infus empat kali sehari dalam setengah gelas.

3 Motherwort. Untuk menyiapkan infus, potong motherwort halus, gunakan alu untuk membuat campuran, kemudian tambahkan air mendidih dan tapis komposisi yang dihasilkan. Cukup dengan menggunakan satu sudu teh sebelum makan.

4 teh Chamomile. Warna chamomile mesti dihancurkan dan dicairkan dengan air panas. Teh disyorkan untuk diminum setiap hari pada 300 g..

5 Sayang Madu segar adalah ubat yang baik untuk kegelisahan, tambahnya ke teh.

Harus diingat bahawa pesakit yang menderita serangan panik merasa jauh lebih baik jika dia mempunyai maklumat mengenai penyakit dan cara-cara menangani keadaan kegelisahan, akan dapat mengatasi gejala-gejalanya dengan lebih baik dan berusaha mengawal keadaan badan ketika serangan terjadi.

Serangan panik - apakah gejala, sebab dan rawatan yang berbahaya

Ketakutan haiwan tanpa ancaman fizikal yang dapat dilihat dalam mimpi atau kenyataan. Ini bukan petikan dari buku seram, tetapi kenyataan di mana pesakit dengan serangan panik hidup. Gangguan mental suka muda dan aktif. Sebilangan besar pesakit dengan diagnosis ini adalah orang berumur 20 hingga 30 tahun. Penyakit kronik disertai dengan penderitaan fizikal dan emosi.

Bagi pihak yang terselamat dari serangan panik, perkara terburuk bagi mereka dalam keadaan ini adalah depersonalisasi dan derealisasi. Nampaknya bagi seseorang bahawa dia tidak berada di persekitaran asalnya (walaupun ini mungkin rumah bapanya) dan bukan di badannya. Ia menakutkan, membeku di dalam. Paling teruk, serangan panik tidak memilih tempat dan masa untuk serangan itu. Kemerosotan mungkin berlaku:

  • dalam kesesakan lalu lintas;
  • dalam pengangkutan awam pada waktu sibuk;
  • pada pertemuan yang ramai atau dalam pertemuan peribadi dengan pemimpin;
  • di rundingan perniagaan atau di rumah di meja keluarga.

Gejala dan tanda serangan panik

Serangan itu berlaku secara tiba-tiba, dan tidak realistik untuk meramalkan kekuatan gejala. Ahli neurologi dan psikoterapis menyedari bahawa mereka memprovokasi serangan panik:

  • faktor tekanan berpanjangan. Penyakit atau kematian orang yang disayangi, tempoh tegang di tempat kerja atau belajar, perasaan yang tidak dapat dipisahkan, perceraian;
  • kawalan berlebihan. Perfectionists, terbiasa menjaga segala sesuatu di bawah kawalan dan melakukan dengan sempurna, berisiko serangan panik;
  • tinggal di kawasan terbuka yang sesak. Dalam psikologi, konsep ini disebut "ketakutan terhadap pasar".


Serangan panik boleh bermula pada bila-bila masa, di mana sahaja

Faktor tekanan atau alternatif ini mencetuskan reaksi kekuatan dan jangka masa yang tidak mencukupi dari sistem saraf autonomi. Kelebihan adrenalin memasuki aliran darah, memprovokasi timbulnya gejala:

  • kesukaran menelan. Dalam serangan panik, sukar bagi seseorang untuk menelan air atau menarik nafas. Nampaknya dia boleh tersedak dengan lidah atau udara sendiri;
  • berpeluh berlebihan. Telapak tangan, muka, dan belakang seseorang tiba-tiba basah;
  • kesukaran bernafas. Dada seolah-olah terikat oleh gelung besi. Sukar untuk menarik nafas dalam-dalam atau menghembuskan nafas. Dari pernafasan dangkal dan kerap, hiperventilasi paru-paru berlaku, pening bermula, mual muncul;
  • hipertensi dan takikardia;
  • sakit hati. Pesakit semasa serangan berpendapat bahawa mereka mengalami serangan jantung. Ia menusuk, menekan dan memotong dada pada masa yang sama;
  • ketidakselesaan perut, sakit usus, loya.

Serangan panik berlangsung dari 3 hingga 15 minit. Bergantung pada keadaan pengabaian dan tahap kerosakan sistem saraf autonomi, orang boleh menderita manifestasi penyakit ini dari 1-2 kali sebulan hingga beberapa kali sehari, yang secara signifikan merumitkan pemeliharaan gaya hidup aktif secara sosial.

Mengapa serangan panik berbahaya?

Pada puncak serangan panik, seseorang kehilangan perasaan untuk berhubung dengan kenyataan. Sekiranya dia berada di kereta bawah tanah, maka kerana pening dan panik, dia mungkin jatuh dari eskalator atau ke rel, melukai dirinya sendiri. Juga semasa sawan, pesakit tidak berdaya. Mudah untuk mencuri atau menyebabkan bahaya fizikal..

Bagi orang luar, serangan panik dapat dianggap oleh rakan, saudara, dan rakan sekerja sebagai histeria, teater, atau kepura-puraan. Tidak menyedari betapa seriusnya keadaan itu, mereka membuat pesakit menjadi lebih teruk, memburukkan lagi kemurungannya, rasa tidak aman, dan tidak peduli.


Perbualan dengan atasan - mencetuskan serangan

Apa yang perlu dilakukan semasa serangan panik?

Sekiranya serangan bermula, maka:

  • Cari dinding atau meja untuk bersandar.
  • Kunci tangan anda bersama. Ini akan mengembalikan tumpuan dan perasaan badan anda sendiri..
  • Keluarkan hiperventilasi. Tarik nafas dalam-dalam (dalam 4 hitungan), hembus nafas menjadi 4 hitungan dan berhenti sebentar menjadi 2 hitungan.
  • Tutup mata anda dan dengarkan bunyi, nafas, atau sensasi sentuhan..
  • Selepas 2 minit, minum sedikit air dengan sedikit teguk..

Juga, pakar neurologi dan psikologi tidak mengesyorkan menukar lokasi semasa serangan: untuk berlari ke suatu tempat atau keluar. Tunggu sehingga serangan selesai, kemudian teruskan dengan tenang..

Serangan panik semasa tidur

Serangan yang menipu adalah bahawa serangan itu mungkin berlaku bukan hanya pada siang hari. Serangan bukan mimpi ngeri. Selalunya berlaku dari 12 jam hingga 4 pagi.

Seseorang bangun semasa serangan atau berada dalam keadaan sempadan, mengalami semua gejala. Selepas serangan, dia mungkin tertidur lebih jauh.

Dengan bermulanya penyakit, terdapat 1-3 serangan malam, pada tahap lanjut - hingga 5 dalam satu malam. Ini membuat anda berada dalam keadaan tertekan, seseorang takut tertidur, tidak dapat berehat, malah lebih mudah mengalami tekanan.

Ciri-ciri perjalanan gangguan panik pada kanak-kanak dan remaja

Penyusunan semula organisma yang tumbuh - keadaan ideal untuk memulakan serangan panik. Remaja menghadapi serangan pertama pada usia 12-13 tahun, malah kanak-kanak prasekolah tidak kebal dari mereka. Oleh kerana kepekaan jiwa yang tinggi di kalangan kanak-kanak dengan diagnosis serangan panik lebih banyak kanak-kanak perempuan.

Gejala semasa sawan lebih ketara daripada pada orang dewasa. Manifestasi klasik serangan panik termasuk pseudoparesis, pergerakan usus yang tidak disengajakan dan pengosongan pundi kencing.

Tanpa rawatan untuk remaja dan kanak-kanak, keadaannya bertambah buruk. Pingsan, takikardia muncul lebih kerap, pesakit panik ketika melawat tempat baru, takut bertemu orang atau bergerak secara bebas. Ahli neurologi Pusat Klinik untuk Neurologi Autonomi menggunakan kaedah bukan ubat dan hipnosis untuk merawat serangan panik. Oleh itu, mereka mempunyai banyak ulasan positif dan dinamika yang baik dalam menghentikan serangan selamanya pada kanak-kanak dan remaja..

Serangan pada wanita semasa mengandung

Serangan panik pada ibu hamil menimbulkan perubahan tajam pada latar belakang hormon dan tekanan yang teruk sebelum kelahiran yang akan datang. Ibu hamil semasa serangan merasa tercekik dan takikardia yang teruk, sakit di perut dan jantung, takut kehilangan kesedaran, jatuh dan mencederakan anak. Kerumitan rawatan serangan panik dalam kategori ini rumit oleh ketidakmampuan menggunakan antidepresan dan ubat lain kerana ancaman patologi perkembangan janin.


Semasa serangan panik, wanita hamil merasakan penguncupan otot perut dan rahim yang kuat

Komplikasi serangan panik pada ibu hamil dinyatakan dalam bentuk pengecutan otot yang tajam, termasuk dan rahim. Oleh kerana itu, risiko keguguran meningkat beberapa kali walaupun pada latar belakang kehamilan yang normal.

Ahli neurologi Pusat Klinik Neurologi Autonomi selama bertahun-tahun praktik berulang kali menemui wanita hamil dengan diagnosis serangan panik. Diagnosis yang selamat untuk wanita dan anak yang belum lahir, terapi bukan ubat dapat mencapai hasil yang positif.

Serangan panik pada lelaki

Tekanan di tempat kerja, keinginan berterusan untuk mengekalkan aktiviti sosial yang tinggi memainkan tipu daya seks yang lebih kuat. Sistem saraf parasimpatis berhenti menahan faktor tekanan kronik dan serangan panik berkembang.

Peningkatan tajam adrenalin dalam darah selama serangan memprovokasi peningkatan tekanan darah, pengumpulan asid laktik pada otot. Akibatnya, jantung berdebar di dada, terdapat rasa panas di dada, kaki dan lengan terkekang dan sebahagiannya tidak bergerak. Seiring berjalannya waktu, obsesi berkembang mengenai serangan berulang, ketakutan kehilangan sosialisasi dan aktiviti, sikap tidak peduli dan kemurungan di rumah dan di tempat kerja.

Serangan panik dan dystonia vegetovaskular

Ahli neurologi Pusat Klinik untuk Neurologi Autonomi telah mengenal pasti satu sifat dalam serangan panik dan dystonia vegetovaskular - pelanggaran fungsi sistem saraf autonomi. Nod saraf daerah (ganglia) mula meradang. Keradangan boleh menjadi autoimun. Pada peringkat awal rizab badan, cukup bahawa patologi pada ganglia berlaku secara asimtomatik. Tetapi tekanan yang kuat atau berpanjangan melemahkan sistem saraf.

Bergantung pada lokasi nod yang meradang, seseorang terseksa oleh gejala disfungsi pelbagai organ dan sistem. Kaedah moden untuk diagnosis pelanggaran rekod MRI dan CT, tetapi tidak dapat mengesan penyebab patologi. Dan seseorang menekan gejala dengan antidepresan dan psikoterapi, merawat organ yang sihat dan bukannya menghilangkan keradangan pada ganglia sekali dan untuk semua.

Mendiagnosis dan mencari punca serangan panik

Serangan panik telah lama dikaitkan dengan gangguan mental, dan pelbagai gejala somatik telah dicari di organ dan sistem lain. Pada tahun 1998, saintis Amerika melakukan kudeta. Semasa diagnosis radioimunologi, mereka menemui penyebab serangan panik - keradangan sifat autoimun pada nod (ganglia) sistem saraf autonomi (periferal).

"Selama 100 tahun yang lalu, para saintis menafsirkan sensasi ketakutan liar, ketakutan tersedak di udara, teluk air sebagai benjolan histeris. Psikoterapi dan antidepresan dikaitkan. Walaupun penyebabnya adalah pada ganglia autonomi yang meradang di zon kolar serviks. Dengan bantuan termografi komputer, kami melihat masalahnya dalam masa nyata dan terus menghapuskannya tanpa ubat dan hipnosis. "

A. Belenko, pakar neurologi, calon sains perubatan, pengarang rawatan gangguan sistem saraf autonomi

Ketua Pusat Klinik Neurologi Autonomi A.I. Belenko menjadi tertarik dengan perkembangan tersebut. Dia menyedari bahawa, bergantung pada lokasi simpul yang terjejas, gejala ciri berlaku di bahagian badan. Dengan kekalahan ganglia plexus solar, seseorang mengalami sakit perut dan ulser disyaki. Kajian gastroenterologi tidak mendedahkan penyebabnya, dan terapi anti-ulser tidak membuahkan hasil.

"Terdapat kes dalam latihan saya. Seorang pesakit dimasukkan dengan gejala keradangan meresap di rongga perut. MRI dan CT, kaedah instrumental lain tidak mengesan neoplasma atau kelainan anatomi dan fisiologi lain. Saya menghantarnya ke termografi komputer. Lubang hitam yang menusuk perut terdapat dalam gambar. Ini adalah daerah yang meradang dengan gangguan pengawetan dan bekalan darah di kawasan plexus solar dan hipogastrik.

A. Belenko, pakar neurologi, calon sains perubatan, pengarang rawatan gangguan sistem saraf autonomi

Nod saraf autonomi bertanggungjawab bukan sahaja untuk pengawetan (penerimaan, pemprosesan dan penghantaran impuls), tetapi juga untuk termoregulasi. Kaedah diagnostik - termografi komputer berdasarkan prinsip ini..

Kamera pengimejan termal diarahkan ke laman web atau ke seluruh tubuh pesakit secara keseluruhan. Dalam masa nyata, gambar diambil yang menunjukkan aktiviti ganglia, adanya keradangan autoimun di nod saraf.

  • operasi;
  • tidak memerlukan persediaan, diet, mengubah gaya hidup pesakit;
  • Sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak, orang yang lemah akibat penyakit kronik, ibu mengandung dan menyusui. Semasa prosedur, badan tidak menerima radiasi;
  • operasi peranti tidak mempengaruhi alat pacu jantung atau implan logam (mahkota gigi palsu, struktur ortopedik);
  • keupayaan untuk memantau rawatan serangan panik atau VVD;
  • kepekaan tinggi. Peranti bertindak balas terhadap perubahan suhu 0.1 darjah.

Sebagai tambahan kepada termografi komputer, irama jantung digunakan. Kaedahnya berasal dari perubatan ruang angkasa. EKG pada waktu rehat, dengan aktiviti fizikal yang minimum dan semasa tempoh pemulihan, memperbaiki kerja jabatan parasimpatik sistem saraf autonomi. Dialah yang bertanggungjawab memobilisasi tubuh untuk melindungi atau menyesuaikan diri dengan faktor tekanan. Biasanya, selama 15-20 saat ia menghidupkan bahagian simpatik dan mengurangkan aktiviti parasimpatis: mengurangkan kepekatan adrenalin, menormalkan tekanan. Pada pesakit dengan gangguan sistem autonomi, ini berlaku dengan penghambatan 20-30 minit. Dalam 10 minit dari irama jantung, doktor akan mendapat gambaran terperinci mengenai sistem saraf autonomi.

Semua diagnostik berdasarkan Pusat Klinik untuk Neurologi Autonomi memerlukan masa sehingga 2 jam.

Kaedah pengarang untuk merawat serangan panik Dr. Belenko

Setelah mengetahui punca gangguan sistem saraf autonomi, sekumpulan pakar neurologi yang diketuai oleh A.I. Belenko mencadangkan kursus terapi bukan ubat yang komprehensif. Semasa rawatan serangan panik, doktor tidak menggunakan antidepresan, hipnosis dan psikoterapi. Kursus penghapusan keradangan autoimun pada ganglia terdiri daripada:

  • terapi saraf. Hormon atau ubat penahan sakit disuntik ke kawasan ganglion yang meradang dengan suntikan. Sekatan menghilangkan ketegangan berlebihan pada ganglion, menyekat penghantaran impuls dari nod yang terjejas. Gabungan dana mencetuskan pertumbuhan semula tisu saraf, mewujudkan metabolisme tempatan;
  • terapi laser foto. Ia juga digunakan dengan sekatan. Arah laser intravena atau subkutan memberikan kesan analgesik, dekongestan, pemulihan, antijamur, antibakteria. Terapi photolaser menghilangkan keradangan bukan sahaja pada ganglia, tetapi juga pada tisu organ yang mengalami persenyawaan yang salah;
  • magneto-dan colororithotherapy - kaedah yang tidak mempunyai kontraindikasi atau kesan sampingan. Mengembalikan kesihatan fizikal dan emosi;
  • Ubat Laennec. Ia adalah hidrolisis plasenta yang mengandungi asid amino penting, koenzim, enzim, mineral dan antioksidan. Ubat ini mempunyai sifat imunomodulasi, pertumbuhan semula, anti-radang dan anti-penuaan. Pentadbiran intravena, intramuskular atau farmakopuncture Laennec mencetuskan pemulihan tisu saraf ganglia yang meradang, memulihkan struktur histologi organ.

Bergantung pada usia pesakit, keadaan umum badan, jumlah dan penyetempatan ganglia yang meradang, pakar Pusat Klinik Neurologi Autonomi dapat menawarkan 6 bulan selepas kursus utama.

Serangan panik dan psikoterapi


Terapi Psikoterapi untuk Serangan Panik - Proses yang Lama

Psikoterapi secara kategoris mengaitkan serangan kepada gangguan emosi dan bukannya gangguan mental. Pesakit sendiri setelah depersonalisasi dan disorientasi mengalami ketakutan akan kegilaan mental dan mengaitkan pelbagai penyimpangan kepada diri mereka sendiri.

Dalam terapi klasik serangan panik, kaedah psikoterapi digunakan:

  • hipnosis. Seorang pakar memperkenalkan seseorang ke keadaan sempadan, berusaha membantunya menangani penyebab reaksi yang terlalu kuat terhadap faktor tekanan. Minus: tidak semua psikoterapis memiliki teknik ini, beberapa pesakit tidak dapat dihipnotis;
  • psikoterapi keluarga. Penyebab ketidakharmonian dalam hubungan dan tekanan dalam menangani keluarga sedang diselesaikan;
  • psikoterapi berorientasikan badan. Pengapit otot dikeluarkan dengan bantuan latihan pernafasan;
  • terapi seni. Seorang pesakit dengan serangan panik menarik keadaannya, belajar mencurahkan emosi negatif pada sehelai kertas, mengenalinya dan tidak takut.

Psikoterapi adalah alat yang baik. Tetapi dia hanya menghilangkan manifestasi emosi dari serangan panik dan tidak mempengaruhi keradangan autoimun pada ganglia. Juga, psikoterapi tidak memberikan jaminan seumur hidup untuk rawatan; memerlukan sehingga 10 sesi dengan pakar.

Rawatan Antidepresan untuk Serangan Panik

Terapi klasik melibatkan penggunaan ubat kuat yang menekan aktiviti sistem saraf..

Kekurangan menggunakan antidepresan:

  • Ketergantungan ubat kepada pesakit. Seseorang takut bahawa tanpa ubat penenang dia tidak akan bertahan daripada serangan. Kadang-kadang alasan panik adalah kekurangan gelembung penyelamat ubat-ubatan di sekitarnya.
  • Ketagihan. Lama kelamaan, sistem saraf pesakit menyesuaikan diri dengan bahan kimia dan tidak lagi bertindak balas terhadap reaksi perencatan. Sama ada peningkatan dos atau pemilihan ubat lain diperlukan..
  • Kesan jangka pendek. Mengambil hanya antidepresan tanpa psikoterapi dan kaedah pembetulan lain tidak menjamin dinamika pemulihan jangka panjang positif..

Semua kekurangan mengambil ubat melampaui kesan positif. Seseorang berusaha untuk sembuh, dan menjadi bergantung kepada ubat-ubatan, yang mempengaruhi hati dan buah pinggang. Neurologi sendiri dengan rejimen rawatan tradisional tidak memberikan jaminan seumur hidup untuk pemulihan dari serangan panik. Apa yang tidak boleh dikatakan mengenai pakar Pusat Klinik Neurologi Autonomi. Ribuan pesakit yang menjalani terapi bukan ubat tanpa hipnosis di klinik, menyingkirkan serangan panik, menjalani kehidupan sosial yang aktif.


Antidepresan menghalang proses dalam sistem saraf, tetapi tidak merawat keradangan pada ganglia.

Cara menghilangkan serangan panik sendiri

Pakar neurologi menasihatkan untuk mengatasi keadaan ini atau membuat sawan lebih jarang dengan bantuan:

  • diet. Tidak termasuk dari menu tonik minuman (tenaga, teh hitam dan hijau, kopi, koko, alkohol), makanan dengan rempah, produk tenusu, gula-gula. Tekankan pada sayur-sayuran dalam bentuk apa pun, unggas putih, ikan, buah kering, madu;
  • aktiviti fizikal. Penolakan latihan kekuatan. Berlari, berenang, seni mempertahankan diri, berbasikal - menenangkan jiwa, memberi kesan santai, menenangkan badan dengan oksigen;
  • penghapusan faktor tekanan. Ini adalah saat yang paling sukar. Sekiranya seseorang takut dengan ruang yang terkurung, maka para pakar menasihatkan untuk menolak perjalanan dengan lif, untuk menaiki lantai dengan berjalan kaki. Kurangkan komunikasi dengan orang yang mengganggu.

Tetapi, seperti yang ditunjukkan oleh latihan, menghilangkan sepenuhnya faktor tekanan dan tinggal di persekitaran yang steril dari sudut emosional, ketika bekerja, belajar dalam satu pasukan, tidak realistik. Cadangan ini boleh digunakan sebagai bantuan. Dan lebih baik mengalahkan serangan panik sekali-sekala dengan pakar neurologi Pusat Klinik Neurologi Autonomi.

Serangan panik: 9 gejala yang paling biasa - dan cara mengatasinya

Kita semua pada suatu ketika mengalami tekanan. Selalunya, ini segera berlalu, tetapi kadang-kadang faktor tekanan menyebabkan rasa takut yang kuat secara tiba-tiba, yang secara harfiah melumpuhkan badan. Ini adalah salah satu gambaran mengenai serangan panik: sistem saraf simpatik menyala, terdapat lonjakan adrenalin yang kuat, seseorang tidak dapat menenangkan diri untuk waktu yang lama. Selain tekanan, serangan boleh disebabkan oleh ketakutan terhadap sesuatu (misalnya, bercakap di depan umum) atau oleh ketakutan kuat terhadap kesihatan seseorang. Bagaimana mengenalinya tepat pada waktunya dan mengurangkan bahaya psikologi? Gejala berbeza, tetapi jika terdapat 4 atau lebih dari senarai ini, maka ini adalah PA.

1. Jantung berdegup kencang

Ini adalah akibat langsung dari tindak balas badan dalam situasi "melawan atau berlari", di mana nenek moyang lama kita berada. Apabila sistem saraf simpatik dihidupkan, nadi semakin cepat, jantung berdegup lebih keras untuk menambahkan oksigen ke otot, dan anda dapat melawan musuh atau lari darinya.

2. Serangan sejuk dan panas

Semasa serangan panik, darah mengalir dari kawasan yang tidak diperlukan (jari, kaki, kulit) untuk memerah ke otot yang diinginkan. Oleh itu, kulit terasa sejuk apabila disentuh. Tetapi kadang-kadang terdapat serangan panas, hanya pendek.

Serangan panik

Serangan panik adalah serangan tiba-tiba ketakutan yang kuat yang tidak mempunyai alasan dan alasan objektif. Serangan itu bermula dengan manifestasi spektrum penyakit fisiologi yang bervariasi, berlangsung rata-rata sekitar tiga puluh minit (tetapi dapat bertahan lebih dari dua jam), dan hilang secara bebas, meninggalkan perasaan cemas dan takut akan berulang.

Sebab-sebabnya

Penyebab serangan panik yang paling biasa dianggap sebagai patologi psikologi: keadaan depresi, gangguan skizotip, fobia, gangguan obsesif-kompulsif. Walau bagaimanapun, ia boleh timbul akibat pendedahan kepada tiga kumpulan faktor yang memprovokasi:

Psikogenik

Ini boleh merangkumi keadaan yang membuat seseorang dalam keadaan curiga untuk waktu yang lama: konflik akut - perceraian, pemecatan, penjelasan hubungan. Ia juga boleh menjadi peristiwa yang boleh menyebabkan trauma psikologi - penyakit serius atau kematian orang yang dekat dengan anda, bencana, kemalangan. Sebagai tambahan kepada perkara di atas, faktor abstrak yang bersifat psikogenik dapat bertindak sebagai provokator serangan panik - buku, filem, rancangan televisyen atau maklumat yang diperoleh melalui Internet).

Biologi

Kumpulan ini merangkumi pelbagai perubahan latar belakang hormon dalam tubuh: kehamilan, penamatannya, kelahiran anak, permulaan kehidupan seksual, pengambilan ubat hormon, terutamanya kitaran haid (algomenorea dan senggugut). Ini juga merangkumi pelbagai penyakit fizikal yang boleh mencetuskan serangan panik: infark miokard, penyakit jantung koronari, prolaps injap mitral, tumor kelenjar adrenal, hiperaktif sistem endokrin, gula darah rendah.

Fisiogenik

Kumpulan faktor ini merangkumi penggunaan bahan ubat tertentu (ubat anti asma, steroid anabolik), penggunaan ubat, penyalahgunaan alkohol, gejala penarikan, dan penggunaan kafein yang berlebihan. Dalam beberapa kes, perubahan cuaca secara tiba-tiba, perubahan iklim, dan tekanan fizikal dapat menjadi provokasi serangan kecemasan..

Telah diketahui bahawa serangan panik lebih sering terdedah kepada orang-orang yang mempunyai ciri-ciri tertentu: kecenderungan untuk melakukan drama, membesar-besarkan masalah, publisiti - pada wanita; dan kegelisahan yang berlebihan, peningkatan ketakutan untuk kesihatan mereka - pada lelaki.

Fakta menarik! Orang yang cenderung lebih peduli kepada orang lain daripada diri mereka sendiri, secara praktikal tidak menghadapi serangan panik dan gangguan lain yang bersifat neurotik. Oleh itu, mementingkan diri sendiri adalah ciri umum orang yang terdedah kepada gangguan ini..

Terdapat juga beberapa faktor yang bukan merupakan penyebab langsung serangan panik, tetapi berisiko:

  • Kekurangan aktiviti fizikal. Gaya hidup yang tidak aktif membawa kepada ketegangan yang bertambah, yang dianjurkan untuk melegakan dengan melakukan senaman secara teratur.
  • Tabiat buruk. Pengambilan kopi yang berlebihan tidak lagi merangsang sistem saraf, tetapi boleh menyebabkan timbulnya kegelisahan, dan rokok itu sendiri adalah kemurungan.
  • Konflik Tertekan. Perselisihan yang tidak dapat diselesaikan menyebabkan pengumpulan emosi negatif, berkembang menjadi ketegangan saraf yang berterusan. Emosi yang tidak menemui jalan keluar dapat menampakkan diri dengan sejumlah gejala fizikal, termasuk serangan panik.
  • Kurang tidur. Telah terbukti secara ilmiah bahawa kurang tidur secara berkala mempengaruhi fungsi otak dan tubuh, dan kurang tidur menyebabkan peningkatan hormon stres dalam darah, yang memainkan peranan utama dalam perkembangan serangan panik..

Faktor-faktor di atas dapat mengurangkan ketahanan tekanan badan dengan ketara, yang menjadikan kemungkinan berlakunya serangan kecemasan pada manusia. Sekiranya anda mengalami tekanan yang teruk pada latar belakang faktor-faktor ini, yang secara signifikan mengurangkan kualiti hidup - segera hubungi pakar, misalnya, psikologi-hipolog Baturin Nikita Valerievich.

Asas krisis vegetatif

Terdapat beberapa versi yang menjelaskan proses yang berlaku di dalam tubuh manusia semasa serangan panik. Mereka dianggap sebagai penyebab gejala ciri serangan panik..

Versi kognitif

Menurut hipotesis ini, dipercayai bahawa serangan panik menimbulkan salah tafsiran seseorang terhadap sensasi yang dialami. Sebagai contoh, dia dapat merasakan detak jantung yang diprovokasi oleh ketakutan atau peningkatan beban sebagai ancaman terhadap hidupnya sendiri. Di masa depan, orang seperti itu (biasanya mereka dicirikan oleh peningkatan kepekaan dan kecenderungan untuk membesar-besarkan) mencatat sensasi ini sebagai pertanda kematian dan panik. Di sini, yang paling ketara bukanlah serangan panik itu sendiri, tetapi jangkaan berterusan akan kejadiannya.

Versi genetik

Teori ini berdasarkan pendapat mengenai asas genetik untuk perkembangan serangan panik. Dipercayai bahawa penyakit ini dikodekan dalam gen dan akan berkembang dalam keadaan yang baik. Jadi, kira-kira dua puluh peratus daripada mereka yang menderita krisis vegetatif mempunyai saudara dekat dengan gangguan yang serupa. Dalam kes dengan kembar yang sama seperti penyakit salah satu, kemungkinan sindrom serangan panik berkembang pada yang lain adalah 1: 1.

Versi Catecholamine

Hipotesis berdasarkan hubungan keadaan kegelisahan dengan tahap tinggi katekolamin dalam darah. Katekolamin adalah hormon yang dihasilkan oleh korteks adrenal. Dengan fungsi organ yang normal, organ ini hanya dihasilkan dalam keadaan ketegangan, bahaya, merangsang tubuh untuk melawan: mengajar degupan jantung untuk bekalan darah yang lebih baik, meningkatkan tekanan, mengajar pernafasan, merangsang aktiviti otak. Sekiranya pada waktu normal dalam tubuh manusia penghasilan bahan-bahan ini meningkat, maka dia mempunyai kecenderungan yang lebih besar untuk mengalami serangan panik.

Teori ini disahkan oleh eksperimen dengan pemberian adrenalin intravena, akibatnya kedua-dua agen penyebab fizikal dan emosi serangan panik muncul dalam subjek.

Versi psikoanalitik

Menurut teori Sigmund Freud, asas untuk perkembangan kegelisahan adalah konflik yang ditindas dalam diri individu. Ketiadaan pelepasan emosi (khususnya, pembebasan tenaga seksual) tekanan di dalam badan berkumpul, berubah menjadi kegelisahan pada tahap jiwa.

Kemudian, pelajar Freud berpendapat bahawa penyebab serangan panik bukanlah pendorong seksual itu sendiri, tetapi bahaya mereka kerana beberapa jenis larangan sosial.

Versi tingkah laku

Asas hipotesis adalah ketakutan seseorang yang muncul dalam situasi tertentu, iaitu, gejala serangan panik diprovokasi dari luar. Sebagai contoh, seseorang dapat menganggap perjalanan di dalam kereta sebagai ancaman bagi kehidupan kerana kemungkinan berlakunya kemalangan kereta, yang berkaitan dengannya dia mungkin mengalami serangan panik walaupun tanpa mengalami situasi berbahaya. Ini dapat dilihat pada penyakit jantung..

Adalah masuk akal untuk mencari penyebab serangan panik, bermula dari penyakit yang mendasari, jika ada. Sebahagian besarnya, serangan panik menampakkan diri hanya sebagai gejala penyakit tertentu, selalunya merupakan patologi mental..

Mekanisme untuk pengembangan serangan

Serangan panik cenderung bermula secara tiba-tiba dan berakhir dengan cepat, di dalam badan tempoh ini dicirikan oleh keseluruhan reaksi.

Mekanisme berperingkat serangan panik adalah seperti berikut:

  1. Di bawah pengaruh tekanan, adrenalin dan katekolamin lain dilepaskan.
  2. Adrenalin merangsang semua sistem: peredaran darah, pernafasan, dan lain-lain untuk bekerja dalam mod bahaya (menyempitkan saluran darah, meningkatkan kadar jantung, pernafasan).
  3. Penyempitan vaskular meningkatkan tekanan darah.
  4. Peningkatan degupan jantung menyebabkan takikardia, yang menyebabkan sesak nafas dan rasa panik kerana kekurangan udara.
  5. Kerana peningkatan kadar pernafasan, peratusan karbon dioksida dalam plasma darah menurun, yang menyebabkan peningkatan kegelisahan.
  6. Penurunan karbon dioksida membawa kepada perubahan keseimbangan asid darah, yang menunjukkan gejala serangan panik seperti pening dan rasa tangan dan kaki yang mati rasa.
  7. Oleh kerana vasospasme hanya berlaku pada tisu di pinggiran (tisu otot, kulit, sel lemak), melemahkan bekalan darah mereka, terdapat pengumpulan asid laktik. Menyerap dalam darah dan meningkatkan kepekatannya sendiri, ia meningkatkan tanda-tanda serangan panik.

Akibatnya, mekanisme perkembangan krisis vegetatif adalah lingkaran setan: semakin kuat perasaan kegelisahan, semakin aktif gejala-gejala itu menampakkan diri, yang sebenarnya meningkatkan lagi kegelisahan.

Simptomologi

Gejala utama serangan panik adalah peningkatan ketakutan, ketegangan saraf, kegelisahan, yang berkembang menjadi panik.

Gejala serangan panik lain boleh berlaku secara selektif dalam bentuk:

  • peningkatan kadar jantung;
  • peningkatan tekanan darah yang mendadak;
  • kekurangan udara, serangan asma;
  • loya
  • sakit di bahagian kiri dada;
  • peningkatan berpeluh atau menggigil;
  • mati rasa atau kesemutan pada anggota badan;
  • pening, keadaan hampir pingsan;
  • penampilan ketakutan kehilangan kawalan, kegilaan, kematian;
  • rasa tidak realiti peristiwa, kehilangan ingatan separa.

Ketika cuba tertidur pada saat itu, gambar menakutkan di kepala, perasaan hantu jatuh, bunyi frekuensi tinggi mungkin muncul.

Juga, pada waktu serangan panik, seseorang dapat mengalami pelbagai fobia: dari rasa takut menelan makanan hingga claustrophobia atau, sebaliknya, takut berada di kawasan terbuka.

Sebagai tambahan kepada gejala di atas, sebagai akibat serangan panik, pesakit mungkin menunjukkan gejala atipikal yang menunjukkan perkembangan serangan panik atipikal:

  • gangguan pendengaran dan penglihatan;
  • berlakunya kekejangan otot;
  • ketidakpastian pergerakan, berjalan;
  • berlakunya muntah;
  • penyempitan tekak;
  • kehilangan kesedaran;
  • kencing berlebihan.

Salah satu masalah utama dalam serangan panik berulang adalah keadaan ketegangan pesakit yang berterusan. Seseorang tidak boleh berhenti bimbang dan memikirkan keadaan yang menakutkannya, akibatnya badan itu boleh gagal lagi. Oleh itu, pesakit adalah pembantu utamanya dalam menyingkirkan serangan panik: jika anda tidak menumpukan perhatian pada serangan dan menganggapnya sebagai pelanggaran sementara, maka mereka akan berlaku lebih jarang dan tidak kelihatan sekilas pada mulanya.

Diagnosis penyakit

Sebelum serangan panik didiagnosis, perlu dilakukan kajian untuk mengecualikan penyakit dengan gejala yang serupa:

  • aritmia jantung - penyingkiran elektrokardiogram, pendaftaran degupan jantung sehingga 48 jam;
  • penyakit jantung koronari - melakukan ECG pada waktu rehat dan pada masa aktiviti fizikal, diagnosis ultrasound jantung;
  • strok, tumor otak - penyingkiran komputer atau pencitraan resonans magnetik;
  • asma bronkial - ujian nafas dan ujian alergi kulit;
  • pendarahan dalaman - diagnosis ultrasound organ pelvis dan rongga perut;
  • penyakit mental - diperiksa oleh pakar psikiatri.

Untuk mendiagnosis sindrom panik, syarat tertentu mesti dipenuhi:

  • serangan berulang - dengan perkembangan sekali serangan keadaan panik, ini tidak dianggap sebagai bukti penyakit;
  • spontaniti - tanpa objektif tanpa ancaman, seseorang tidak boleh bercakap mengenai tidak berasas serangan panik;
  • kekurangan keadaan kerisauan yang jelas dalam tempoh antara wabak panik;
  • kehadiran satu atau lebih gejala serangan panik yang diketahui.

Sekiranya ahli terapi tidak menemui penyakit yang boleh mencetuskan serangan panik, orang tersebut dihantar ke psikologi atau psikiatri yang, sebagai hasil perbualan, akan menetapkan rejimen rawatan yang diperlukan.

Rawatan

Dalam rawatan serangan panik, kerja dengan pesakit dilakukan dalam dua arah:

  • mengambil ubat;
  • pertolongan psikologi.

Sesuai dengan ciri-ciri individu penyakit ini, hanya satu arah yang dapat digunakan, jika perlu, keduanya.

Rawatan ubat

Ini termasuk penggunaan ubat-ubatan yang menyumbang kepada rawatan penyakit yang mendasari (jika ada), ubat-ubatan untuk menghilangkan dan mengurangkan gejala serangan panik. Kaedah utama rawatan ubat adalah antidepresan. Oleh kerana ia mempunyai kesan kumulatif, anda tidak boleh mengharapkan hasil yang segera, kerana anda tidak harus melepaskan penerimaan sekiranya tidak ada.

Penting! Permulaan beberapa ubat mungkin disertai dengan peningkatan kegelisahan. Ini biasanya merupakan fenomena sementara. Walau bagaimanapun, jika setelah beberapa hari selepas permulaan rawatan tidak ada peningkatan, anda harus segera memberitahu doktor anda.

Berdasarkan hasil pemeriksaan, doktor boleh menetapkan ubat antikonvulsan atau ubat antiepileptik. Dalam proses terapi, disarankan agar pemeriksaan berulang dilakukan pada selang waktu tertentu untuk menentukan keberkesanan rawatan serangan panik..

Psikoterapi

Teknik psikoterapi yang paling berkesan adalah terapi kognitif-tingkah laku. Di samping itu, mengikut budi bicara ahli terapi, dia dapat merawat serangan panik dengan:

  • teknik psikoanalitik;
  • psikoterapi berorientasikan badan;
  • kaedah menghipnotis klasik dan Erickson;
  • terapi gestalt;
  • pengaturcaraan neurolinguistik;
  • desensitisasi dan pemprosesan oleh pergerakan mata.

Matlamat asas psikoterapi adalah untuk menetapkan pesakit bahawa serangan panik bukanlah penyakit yang serius, mereka tidak membawa ancaman yang mematikan dan berada di bawah kawalan mereka sendiri. Untuk menyembuhkan, mungkin juga penting untuk mengubah pandangan banyak situasi semasa oleh klien..

Juga, pakar mengajar teknik pernafasan pesakit untuk membantunya bertahan dari serangan panik dan meredakan perjalanannya..

Cara mengatasi serangan sendiri

Mengetahui bagaimana serangan panik menampakkan diri, seseorang dapat meminimumkan arah dan pengaruh mereka sendiri. Untuk melakukan ini, anda memerlukan:

  • Ingat bahawa serangan panik tidak membawa bahaya kepada manusia, hanya reaksi tubuh yang salah.
  • Fokus pada pernafasan sebanyak mungkin - menarik nafas dalam-dalam, menahan nafas, kemudian menghembuskan nafas dengan lancar, merehatkan otot. Panik dapat diatasi dengan menghembus nafas dalam beg kertas atau telapak tangan yang dilipat.
  • Mandi dengan menukar air suam menjadi sejuk setiap dua puluh hingga tiga puluh saat.
  • Lakukan urutan telinga, jari kelingking, ibu jari secara bebas, dengan fokus pada sensasi anda sendiri. Menggosok krim atau minyak lavender ke tangan anda juga akan membantu.
  • Cobalah untuk terganggu - hitung objek di jalan atau bayangkan serangan panik dan terlibat dalam perjuangan mental dengannya.
  • Larutkan sepuluh tetes infus herba ubat dalam segelas air, jika ada: valerian, motherwort, peony, valocordin.

Ubat-ubatan lain sekiranya berlaku serangan panik hanya boleh diambil dengan kebenaran pakar dan mengikut dos yang ditentukan.

Membantu seseorang dengan serangan

Mengingat berlakunya penyakit di dunia moden, adalah bermanfaat bagi semua orang untuk mengetahui apa itu serangan panik dan apakah tanda-tanda serangan panik yang boleh terjadi pada orang dewasa. Dalam kes ini, anda boleh memberikan bantuan yang berkesan kepada orang yang hadir sekiranya anda mengalami serangan panik.

Kaedah sokongan yang memudahkan serangan dan memudahkan penolakannya dengan cepat:

Galakan emosi

Penting untuk tidak panik di sebelah pesakit, menunjukkan ketenangan dengan penampilan dan nada suara mereka sendiri. Anda boleh mengambil seseorang dengan tangan dan menjelaskan bahawa apa yang berlaku kepadanya tidak berbahaya, dan anda akan membantunya bertahan ketika ini. Walau bagaimanapun, seseorang harus berhati-hati dengan frasa templat, kerana ia mempunyai kesan yang berlawanan - seseorang berpendapat bahawa mereka tidak dapat memahaminya dan ini menguatkan gejala serangan panik.

Teknik Fisioterapeutik

Anda dapat menormalkan pernafasan - bernafas dengan betul kepada pesakit; mengurangkan ketegangan pada otot melalui urutan leher, bahu, telinga, jari; bantu mencapai kelonggaran dengan teknik khas - relaksasi melalui tekanan - jika anda sudah biasa dengannya; bantu pesakit untuk mandi kontras.

Gangguan

Untuk mengurangkan keparahan serangan serangan panik, ada baiknya mengalihkan fokus perhatian pesakit dari sensasi yang dialami kepada faktor biasa: contoh matematik, kesemutan, pekerjaan rumah tangga, menyanyikan lagu, permainan dan memvisualisasikan serangan.

Penyerapan herba

Campurkan dan tawarkan untuk minum infus herba yang sesuai.

Membantu orang yang disayangi menderita serangan panik harus disiapkan, yang seharusnya, jika tidak mencegah serangan lain, sekurang-kurangnya mengatasinya secepat mungkin. Ini dapat dilakukan dengan mempelajari teknik relaksasi dan pernafasan, serta menyiapkan perkara yang dapat membantu pesakit bertahan dalam keadaan akut, jika pada saat serangan dia sendirian.

Anda boleh mempelajari kaedahnya melalui sastera khas, dan juga dalam kumpulan tematik, di halaman pakar latihan.

Rawatan di rumah

Sebagai tambahan kepada rawatan ubat dan kaedah intervensi psikoterapi yang dipilih oleh pakar, terdapat sejumlah cadangan yang menyumbang kepada rawatan serangan panik yang lebih berkesan:

  1. Relaksasi melalui pernafasan dalam. Kepekatan maksimum pada proses pernafasan dengan visualisasi ketepuan berurutan seluruh badan dan organ dengan oksigen adalah wajar. Hasil dari sesi seperti itu adalah perasaan vivacity dan penjelasan di kepala.
  2. Teknik relaksasi melalui senaman. Untuk melakukan ini, anda perlu duduk di kerusi dengan selesa, membebaskan diri dari pakaian yang mengganggu pergerakan bebas. Kemudian anda harus meregangkan jari kaki, mengetatkan betis dan kaki, mengetatkan kaki anda dalam kedudukan ini, dan kemudian berehat dengan tajam. Sekarang, tanpa mengubah posisi berehat di atas lantai dengan tumit dan dengan jari anda terangkat, bawa otot kaki dan betis anda dalam keadaan tegang, setelah sepuluh saat, berehatlah lagi. Seterusnya anda perlu mengangkat kaki lurus sehingga selari dengan permukaan lantai, tunggu sepuluh saat dan berehat.
  3. Kaedah Pengantaraan. Setelah mengambil pose yang paling selesa dengan punggung yang diluruskan, tutup mata anda, hidupkan muzik yang menyenangkan untuk bersantai. Anda perlu bermeditasi sendiri, tanpa gangguan. Kita perlu menumpukan pada pernafasan dalam, tidak memikirkan masalah, tetapi tentang kenyataan bahawa serangan panik tidak menakutkan dan dapat dikawal. Perlu diingat bahawa meditasi tidak memberikan kesan segera, tetapi lama-kelamaan mereka akan membantu mengawal keadaan kegelisahan..
  4. Bersukan. Aktiviti fizikal dikenali sebagai sumber hormon kebahagiaan yang kuat - endorfin. Sebarang pilihan sesuai di sini: berenang, berlari, menari, berbasikal. Malah berjalan-jalan setiap hari dapat membantu menghilangkan serangan panik pada masa akan datang..
  5. Kelonggaran otot. Teknik ini berdasarkan cadangan diri - anda perlu membayangkan badan anda dalam keadaan yang paling selesa.
  6. Aktiviti yang menyumbang kepada peningkatan keseluruhan daya tahan terhadap situasi tertekan. Apa-apa kerja pada diri sendiri, yang membawa kepada peningkatan kepentingan seseorang, penilaian prestasi seseorang yang sangat baik, mengajar pengetahuan baru, melukis, mewarna.
  7. Normalisasi corak tidur. Tidur yang cukup menyumbang kepada kesejahteraan keseluruhan dan kesejahteraan emosi..
  8. Menyimpan rekod. Buku harian peribadi akan membantu menganalisis situasi yang memprovokasi serangan panik, menyedari emosi anda dan cuba mengatasinya dengan bantuan psikoterapi yang merawat.
  9. Hadkan penggunaan minuman beralkohol, kafein, nikotin dan perengsa lain dari sistem saraf.
  10. Normalisasi diet - menurunkan glukosa darah membahayakan otak, terdedah kepada serangan panik.
  11. Phytotherapy.

Untuk tujuan pencegahan, diet harus merangkumi makanan yang mengandung vitamin C, magnesium, zink, kalsium.

Kemunculan kejang pada masa kanak-kanak

Manifestasi serangan panik pada kanak-kanak yang belum mencapai usia remaja agak jarang berlaku. Sebahagian besarnya, ini adalah kanak-kanak dengan sifat watak seperti rasa malu, sikap bertanggungjawab, dan peningkatan kegelisahan. Fenomena seperti perubahan tempat tinggal, pertengkaran berterusan atau perceraian ibu bapa, kehilangan orang tersayang, dan konflik dalam pasukan dapat mendorong perkembangan serangan. Walau bagaimanapun, peratusan penyakit yang lebih besar berlaku pada awal akil baligh dan sepanjang masa dewasa.

Denyutan jantung yang kerap, pernafasan yang cepat, berpeluh berlebihan atau gemetar disertai dengan ketakutan "goosebumps" yang jelas dapat membuktikan timbulnya serangan panik pada anak, dan serangan cirit-birit dan muntah sering terjadi.

Pada kanak-kanak prasekolah, serangan panik dapat terjadi dalam bentuk berhenti bernafas tanpa alasan yang jelas, demam, menggigil atau bersiul dalam nafas.

Diagnosis pada kanak-kanak dibuat oleh psikiatri pediatrik. Matlamat ibu bapa semasa rawatan adalah untuk menolong anak tidak memperbaiki perasaan dan ketakutan, tetapi mengajarnya untuk berehat, menyesuaikan diri dengan situasi yang menakutkan.

Kesimpulannya

Perkembangan dan kerumitan serangan panik berkaitan langsung dengan sikap mereka sendiri terhadap penyakit dan sokongan orang yang disayangi. Setelah mempelajari maklumat mengenai serangan panik, gejala dan rawatannya, seseorang akan bersedia menghadapi kemungkinan serangan di rumah atau orang lain dan akan dapat mengatasinya. Maklumat sebenar mengenai kaedah melegakan sawan, serta kaedah rawatan baru dan pencegahan serangan panik boleh didapati di blog video psikologi Nikita Valeryevich Baturin.