Sistem konduktif

Kontraksi otot jantung disebabkan oleh impuls elektrik, yang berinti dan dilakukan dalam tisu jantung khusus dan diubah yang disebut sistem konduksi. Di jantung normal, denyutan pengujaan berlaku di nodus sinus, melewati atria dan sampai ke simpul atrioventrikular. Kemudian mereka dibawa ke dalam ventrikel melalui ikatan His, kaki kanan dan kirinya dan jaringan serat Purkinje, dan mencapai sel-sel kontraktil dari miokardium ventrikel.

SISTEM WIRING

1. Sinus node (sinoatrial, S - A-node Keith dan Flack)

2. Laluan internodal depan dengan dua cabang:

2a - ikatan ke atrium kiri (Bachmann bundle)

2b - kumpulan menurun ke septum interatrial dan nod atrioventricular

3. Jalan antara nodal rata-rata

4. Laluan internodal belakang

5. Atrioventricular (A - V) Ashoff - Tavar nod

7. Blok cawangan bundle kanan

8. Kaki kiri bundle milikNya

9. Cabang belakang kaki kiri

10. Cabang depan kaki kiri

11. Jaringan serat Purkinje di otot ventrikel

12. Rangkaian serat Purkinje di otot atrium

NOD SINUS

Nod sinus adalah sekumpulan tisu kardio-otot tertentu, panjangnya mencapai 10-20 mm dan lebar 3-5 mm. Ia terletak subepardardi di dinding atrium kanan, terus ke sisi mulut vena cava unggul. Sel-sel nod sinus terletak di rangkaian halus yang terdiri daripada kolagen dan tisu penghubung elastik. Terdapat dua jenis sel simpul sinus - pemacu irama atau alat pacu jantung (sel-P) dan konduksi (sel-T). Sel-P menghasilkan denyutan pengujaan elektrik, dan sel-T berfungsi terutamanya fungsi konduktor. Sel P mengikat antara satu sama lain dan sel T.. Yang terakhir, pada gilirannya, anastomose antara satu sama lain dan mengikat sel Purkinje yang terletak berhampiran nod sinus.

Di simpul sinus itu sendiri dan di sebelahnya terdapat banyak serat saraf saraf simpatetik dan vagus, dan dalam tisu lemak subepikardial di atas nod sinus terdapat ganglia saraf vagus. Serat pada mereka berasal terutamanya dari saraf vagus kanan.
Nod sinus dikuasakan oleh arteri sinoatrial. Ini adalah kapal yang agak besar yang melewati pusat nod sinus dan cabang-cabang kecil berangkat dari situ ke tisu nod. Dalam 60% kes, arteri sinoatrial berlepas dari arteri koronari kanan, dan dalam 40% - dari kiri.

Nod sinus adalah pemacu degupan jantung elektrik biasa. Pada selang waktu yang tetap, potensi elektrik timbul di dalamnya, mengasyikkan miokardium dan menyebabkan pengecutan seluruh jantung. Sel P dari nod sinus menghasilkan impuls elektrik, yang dibawa oleh sel T ke sel Purkinje yang berdekatan. Yang terakhir, seterusnya, mengaktifkan miokardium atrium kanan yang berfungsi. Di samping itu, di sepanjang jalan tertentu, impuls elektrik dihantar ke atrium kiri dan nod atrioventricular.

CARA INTERNODE

Kajian elektrofisiologi dan anatomi dalam dekad yang lalu telah membuktikan kehadiran tiga jalur konduksi khusus di atria yang menghubungkan sinus ke nod atrioventricular: laluan interstitial anterior, tengah dan posterior (James, Takayasu, Merideth dan Titus). Laluan ini dibentuk oleh sel dan sel Purkinje yang sangat mirip dengan sel miokardium atrium kontraktil, sel saraf, dan ganglia saraf vagus (James).

Jalur interstisial anterior dibahagikan kepada dua cabang - yang pertama menuju ke atrium kiri dan disebut bundle Bachmann, dan yang kedua turun dan anterior sepanjang septum atrium dan mencapai bahagian atas nod atrioventricular.

Jalur interstisial tengah, yang dikenali sebagai bundle Wenckebach, bermula dari simpul sinus, melewati vena cava unggul, turun di belakang septum atrium dan, anastomosis dengan serat jalur interstisial anterior, mencapai nod atrioventricular.

Jalur interstisial posterior, yang disebut balok Torel, berlepas dari nod sinus, turun dan mundur, melewati tepat di atas sinus koronari dan sampai ke bahagian belakang nod atrioventricular. Rasuk Torel adalah yang terpanjang dari ketiga-tiga jalur antara nod.

Ketiga-tiga jalur interstisial anastomose antara satu sama lain berhampiran bahagian atas nod atrioventricular dan mengikatnya. Dalam beberapa kes, serat berlepas dari anastomosis jalur interstisial yang melewati simpul atrioventricular dan segera sampai ke bahagian bawahnya, atau sampai ke tempat di mana ia melewati bahagian awal bundle-Nya.

NOD ATRIOVENTRICULAR

Nod atrioventricular terletak di sebelah kanan septum interatrial di atas tapak lampiran risalah injap tricuspid, tepat di sebelah mulut sinus koronari. Bentuk dan dimensinya berbeza: rata-rata, panjangnya mencapai 5-6 mm, dan lebarnya 2-3 mm.

Seperti nod sinus, nod atrioventricular juga mengandungi dua jenis sel - P dan T. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan anatomi yang signifikan antara nod sinoaurikular dan atrioventrikular. Di simpul atrioventrikular, terdapat lebih sedikit sel P dan sedikit jaringan jaringan penghubung kolagen. Ia tidak mempunyai arteri yang kekal dan berpusat di pusat. Pada tisu adiposa, di belakang simpul atrioventricular, berhampiran mulut sinus koronari, terdapat sebilangan besar serat dan ganglia saraf vagus. Bekalan darah ke simpul atrioventricular berlaku melalui ramus septi fibrosi, juga disebut arteri simpul atrioventricular. Dalam 90% kes, ia berlepas dari arteri koronari kanan, dan dalam 10% dari ramus circumflexus arteri koronari kiri.

Sel-sel nod atrioventricular mengikat oleh anastomosis dan membentuk struktur mesh. Di bahagian bawah simpul, sebelum berpindah ke bundle-Nya, sel-selnya selari antara satu sama lain.

GIS BUNCH

Bundle His, juga disebut bundle atrioventricular, bermula secara langsung di bahagian bawah simpul atrioventricular, dan tidak ada garis yang jelas di antara mereka. Bundle-Nya melintasi sisi kanan cincin tisu penghubung antara atria dan ventrikel, yang disebut pusat berserat. Bahagian ini dikenali sebagai bahagian proksimal awal atau penembusan dari ikatan milik-Nya. Kemudian ikatan-Nya mengalir ke tepi posterior-bawah bahagian membran septum interventricular dan mencapai bahagian ototnya. Ini adalah bahagian yang disebut membran dari kumpulan-Nya. Himpunan-Nya terdiri daripada sel-sel Purkinje yang disusun dalam barisan selari dengan anastomosis kecil di antara mereka, ditutup dengan membran tisu kolagen. Ikatan His terletak sangat dekat dengan injap nekoronari belakang injap aorta. Panjangnya kira-kira 20 cm. Pembekalan bundle-Nya dilakukan oleh arteri simpul atrioventricular.

Kadang-kadang dari bahagian distal bundle His dan bahagian awal kaki kiri, serat pendek meluas ke bahagian otot septum interventricular. Serat ini disebut serat Mahaim paraspecific..

Serat saraf saraf vagus mencapai bundle milikNya, tetapi tidak ada ganglia saraf ini di dalamnya.

YURAN KANAN DAN KIRI BISNES GIS

Bundel-Nya di bahagian bawah, yang disebut bifurkasi, terbahagi kepada dua kaki - kanan dan kiri, yang subendokardial atau intrakardial pada sisi sepadan dari interptrikular septum. Kaki kanan adalah ikatan panjang, nipis dan terasing, yang terdiri daripada banyak gentian dengan cabang proksimal yang tidak penting atau tanpa mereka. Di bahagian distal, kaki kanan bundle-Nya meninggalkan septum interventricular dan mencapai otot papillary anterior ventrikel kanan, di mana ia bercabang dan mengikat dengan anastomosis ke serat jaringan Purkinje.

Walaupun kajian morfologi yang diperkuat dilakukan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, struktur kaki kiri bundel-Nya tetap tidak jelas. Terdapat dua skema struktur utama dari kaki kiri bundel milik-Nya. Menurut skema pertama (Rosenbaum et al.), Kaki kiri sejak awal dibahagikan kepada dua cabang - depan dan belakang. Cabang anterior - relatif lebih panjang dan lebih nipis - mencapai pangkal otot papillary anterior dan cabang di bahagian anteroposterior ventrikel kiri. Cabang posterior - agak pendek dan tebal - mencapai pangkal otot papiler posterior ventrikel kiri. Oleh itu, sistem konduksi intraventrikular diwakili oleh tiga jalur konduksi yang disebut Rosenbaum et al. fascicles, - kaki kanan, cabang depan dan cabang belakang kaki kiri dari bundle milik-Nya. Banyak kajian elektrofisiologi menyokong pandangan sistem konduksi intraventrikular tiga rasuk (trifaskular).

Menurut skema kedua (James et al.), Dipercayai bahawa, tidak seperti kaki kanan, kaki kiri bukan ikatan yang terpisah. Pada awalnya, kaki kiri, yang berangkat dari bundle-Nya, terbahagi kepada banyak serat yang berbeza dari segi bilangan dan ketebalan, yang berbentuk kipas subendokardi bercabang di sebelah kiri septum interventrikular. Dua dari banyak cabang membentuk bundel yang lebih terpencil - satu terletak di depan di depan dan yang lain di belakang ke arah otot papiler posterior.

Kedua-dua kaki kiri dan kanan bundle-Nya, seperti jalur interstisial atria, terdiri daripada dua jenis sel - sel Purkinje dan sel yang sangat mirip dengan sel-sel miokardium kontraktil.
Sebilangan besar dua pertiga kanan dan depan kaki kiri dibekalkan dengan cawangan septal arteri menurun anterior kiri. Sepertiga bahagian bawah kaki kiri memakan cawangan septal arteri menurun posterior. Terdapat banyak anastomosis transeptal antara cabang septal arteri koronari menurun anterior dan cabang arteri koronari menurun posterior (James).
Serat saraf fagus mencapai kedua kaki bundle His, tetapi tidak ada ganglia saraf ini di saluran konduksi ventrikel.

PURKINJE RANGKAIAN PERABOT

Cabang terminal kaki kanan dan kiri bundle His dihubungkan oleh anastomosis dengan rangkaian sel Purkinje yang luas yang terletak di bawah kedua-dua ventrikel. Sel-sel purkinje adalah sel-sel miokard yang diubah yang secara langsung mengikat pada miokardium kontraktil pada ventrikel. Dorongan elektrik yang melalui laluan intraventrikular mencapai sel rangkaian Purkinje dan dari sini melepasi terus ke sel kontraksi ventrikel, menyebabkan pengecutan miokardium.

Serat saraf vagus tidak sampai ke rangkaian serat Purkinje di ventrikel.
Sel rangkaian serat Purkinje memakan darah dari rangkaian arteri kapilari di kawasan miokardium yang sesuai.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan "Ctrl + Enter"

Sekatan kaki bundle milikNya

Sekatan kaki bundle milikNya - apa itu, apakah keadaannya berbahaya?

Sekatan rangkuman bungkusan dicirikan oleh sekatan lengkap atau lengkap satu atau dua cabang pada masa yang sama. Yang terakhir adalah sekatan lengkap dari cabang bundle, yang pertama adalah separa.

Pelanggaran kekonduksian seperti itu adalah sekejap-sekejap atau kekal. Ikatan-Nya terdiri dari kaki kiri dan kanan. Yang pertama dibahagikan kepada 2 cabang: belakang dan depan. Impuls ke ventrikel melaluinya, selepas itu kontrak terakhir. Sebarang penyumbatan denyutan pengujaan membawa kepada perkembangan pelbagai jenis aritmia.

BNPH bukanlah penyakit bebas yang terpisah, tetapi akibat dan manifestasi elektrokardiologi patologi jantung utama. Pada pesakit dengan usia, peratusan pengesanan gangguan ini meningkat.

Apa ini?

Penyumbatan kaki bundle His adalah keadaan patologi, akibatnya gangguan elektrik di sepanjang PNPG dan LDLP terganggu. Akibatnya, gangguan dalam fungsi sistem konduktif berlaku..

Sebab-sebab sekatan

Penyumbatan kaki bundle-Nya dapat disebabkan oleh pelbagai sebab.

Sekatan blok cawangan bundle kananberlaku pada penyakit yang disertai dengan beban berlebihan dan hipertrofi ventrikel kanan, - stenosis mitral, kecacatan septum atrium, kekurangan injap tricuspid, penyakit jantung koronari, penyakit jantung paru, hipertensi arteri, infark miokard akut (diafragmatik posterior atau apikal atas).
Sekatan blok cawangan bundle kirimenyebabkan kardiosklerosis aterosklerotik, kecacatan injap aorta, kardiomiopati, infark miokard, miokarditis, endokarditis bakteria, distrofi miokard. Penyumbatan ikatan bundle Dia berkembang kurang kerap dengan latar belakang emboli paru, hiperkalemia dan mabuk dengan glikosida jantung.

Malformasi aorta (kekurangan aorta, stenosis aorta) dan koarkasi aorta biasanya menjadi penyebab penyekat balok berkembar..

Pengelasan

Bergantung pada jumlah elemen bundle-Nya, yang diperhatikan pelanggaran konduksi impuls, sekatan berlaku:

Rasuk tunggal, apabila pengaliran impuls terganggu di sepanjang satu elemen bundle-Nya dengan blokade:

  • blok cawangan bundle kanan;
  • cabang anterior kaki kiri dari bundle milikNya;
  • cabang posterior kaki kiri bundle milik-Nya.

Two-beam, ketika pengaliran impuls jantung di sepanjang dua elemen bundle-Nya dengan blokade terganggu:

  • cabang depan dan belakang kaki kiri dari bundle milikNya;
  • kaki kanan dan cabang anterior kaki kiri dari bundle His;
  • kaki kanan dan cabang posterior kaki kiri dari bundle His.
  • Tiga rasuk dengan sekatan pada semua elemen bundle milik-Nya.

Sekatan itu lengkap atau tidak lengkap, berterusan atau sekejap (berlaku dan hilang semasa merakam satu EKG), sementara (didaftarkan bukan di ECG), atau bergantian (ketika menyekat kaki yang berbeza ketika merakam satu EKG).

Gejala

Sekatan kaki kanan bundle milikNya tidak simptomatik dan merupakan temuan rawak, yang dinyatakan oleh hasil kajian ECG semasa pemeriksaan perubatan rutin, pemeriksaan fizikal atau rawatan untuk penyakit lain. Sekatan kiri balok tunggal (anterior atau posterior) juga tidak mempunyai manifestasi yang signifikan secara klinikal.

Penyumbatan kaki kiri bundel-Nya mempunyai gejala penyakit yang menyebabkannya, lebih kerap:

  • penurunan toleransi senaman;
  • sesak nafas dengan sedikit latihan fizikal;
  • gangguan dalam kerja jantung;
  • berdebar-debar;
  • sakit di hati;
  • perubahan nada jantung semasa auskultasi [nada I lemah atau memanjang (dalam 70% kes), lebih jarang (16% kes) - pemisahan, pemisahan nada II (80%)].

Sekatan tiga rasuk mempunyai manifestasi klinikal yang paling teruk:

  • degupan jantung yang sangat rendah - 20-40 denyutan / minit;
  • sesak nafas yang tajam semasa rehat;
  • gangguan dalam kerja jantung;
  • gangguan irama jantung;
  • pening;
  • episod jangka pendek kehilangan kesedaran;
  • sianosis kulit.

Bagaimana rupa sekatan bundle ECG?

Tanda ECG yang mencirikan blokade lengkap blok cawangan bundle kanan termasuk:

  1. Tempoh kompleks QRS meningkat lebih dari 0.120 saat.
  2. Kehadiran gelombang S berterusan ubah bentuk dalam plumbum V4-V6.
  3. Kehadiran tiga fasa (serupa dengan huruf "M") QRS dalam petunjuk V1-V3.

Bercakap tentang tanda-tanda blokade blok cawangan bundle kanan yang tidak lengkap, perlu diperhatikan tidak adanya kompleks QRS panjang patologi pada ECG (panjangnya sama ada normal atau berada pada julat normal atas dalam lingkungan dari 0,090 hingga 0,1010 saat), tetapi kehadiran penilaian visual tiga fasa mengenai bentuk kompleks ventrikel.

Tanda visual penyumbatan lengkap (mempengaruhi kedua-dua cabang) kaki kiri pada EKG termasuk:

  1. Mungkin terdapat lanjutan kompleks ventrikel selama 0.120 saat.
  2. Kehadiran gigi S berterusan dalam dalam plumbum V4-V6.
  3. Kehadiran gelombang R yang berpanjangan dan cacat pada plumbum I, aVL dan V5-V6.
  4. Kekurangan Q pada graf I, V5-V6.

Sekatan cabang anterior kaki kiri-Nya adalah seperti berikut:

  1. Penyimpangan yang jelas dari paksi jantung ke sebelah kiri (dari -30 hingga -90 darjah).
  2. Tempoh normal kompleks ventrikel.
  3. Gelombang R kecil digabungkan dengan gelombang S mendalam di II, III, dan aVF.
  4. Gelombang Q kecil di I dan aVL.

Sekatan cabang posterior kaki kiri-Nya adalah:

  1. Penyimpangan yang jelas dari paksi jantung ke sebelah kanan (dari +120 hingga +180 darjah).
  2. Tempoh normal kompleks ventrikel.
  3. Gelombang Q kecil digabungkan dengan gelombang R amplitud tinggi di II, III, dan aVF.
  4. Gelombang R kecil di I dan aVL.

Sekiranya tanda-tanda di atas terdapat pada ECG yang sesuai untuk menggambarkan penyumbatan kaki, doktor semestinya akan mengenal pasti punca gangguan irama ini dan membuat diagnosis sesuai dengan cadangan keadaan, dan menganggap blokade itu sendiri sebagai manifestasi penyakit ini..

Sekatan kaki bundle kiri

Sekatan kaki bundle kanan

Sekatan kaki kanan bersama-sama dengan cabang posterior kiri bundle milik-Nya

Kesan

Penyumbatan kaki bundle-Nya memerlukan diagnosis tepat pada masanya, kerana jika tidak ada rawatan, penyakit ini menyebabkan akibat yang serius, kadang-kadang tidak sesuai dengan kehidupan pesakit. Antaranya ialah:

  • takikardia;
  • fibrilasi ventrikel;
  • tromboemboli;
  • kegagalan jantung;
  • serangan jantung;
  • strok;
  • kematian secara tiba-tiba.

Untuk mengelakkan komplikasi ini, disarankan untuk menjalani pemeriksaan perubatan pencegahan secara berkala. Sekiranya terdapat sakit jantung, sesak nafas dan tanda-tanda penyakit lain, segera hubungi pakar.

Rawatan untuk penyumbatan kaki bundle milik-Nya

Terapi patologi bergantung pada jenis dan parameter elektrokardiografi semasa diagnosis. Rawatan khas untuk kerosakan pada kaki kanan bundle selalunya tidak diperlukan. Dalam kes ini, pesakit disarankan untuk mengikuti langkah-langkah yang bertujuan mencegah komplikasi patologi.

Untuk melakukan ini, pesakit harus mematuhi peraturan berikut:

  • marah, disiram dengan air sejuk;
  • tindak balas tekanan yang mencukupi;
  • memperkenalkan teh ke dalam diet, termasuk ramuan yang menenangkan (valerian, motherwort, elderberry, linden, jelatang, oregano);
  • menolak kerja fizikal yang keras, sukan sukan;
  • amati pemakanan yang betul, tolak makanan yang meningkatkan kolesterol darah;
  • tidak termasuk makanan berlemak, pedas, goreng, asap, mayonis, sos, perapan, saus tomat.

Tidak ada rawatan ubat khusus untuk gangguan konduksi ini. Pesakit dengan penyumbatan blok cawangan bundle kanan sekiranya tiada penyakit yang mendasari tidak memerlukan rawatan. Kumpulan ubat berikut boleh diresepkan kepada pesakit dengan sekatan satu atau dua rasuk untuk rawatan penyakit yang mendasari:

  • antioksidan - ubiquinone, carnitine, mexidol, preductal;
  • vitamin - tiamin (vitamin B1) dengan asid lipoik, riboflavin (vitamin B2), asid nikotinik (vitamin PP);
  • ubat penenang herba (St. John's wort, motherwort, valerian, sage);
  • agen antiplatelet untuk mencegah trombosis pada jantung dan saluran darah - aspirin, cardiomagnyl, trombosis Ass;
  • ubat penurun lipid untuk menormalkan kolesterol - statin (rosuvastatin, atorvastatin, simvastatin);
  • ubat antianginal untuk rawatan penyakit jantung koronari - nitrat pendek dan panjang (nitrogliserin, isoket, kardiket, monokinque);
  • ubat untuk rawatan penyakit sistem bronkopulmonari yang menyebabkan perkembangan jantung "pulmonari" - adrenomimetik dan inhalasi glukokortikosteroid (berotek, berodual, spiriva, beclacone);
  • antihipertensi untuk rawatan hipertensi arteri - perencat ACE (perindopril, lisinopril), antagonis reseptor angiotensinogen II (losartan, valsartan), beta-blocker (bisoprolol, atenolol), antagonis saluran kalsium (amlodipine, verapamil). Dua kumpulan terakhir harus diresepkan dengan berhati-hati, kerana mengurangkan degupan jantung;
  • antibiotik, ubat anti-radang bukan steroid untuk keradangan membran jantung - penisilin; nimesulide, diclofenac;
  • diuretik dan glikosida jantung dalam perkembangan kegagalan jantung kronik - indapamide, diuver, lasix; strophanthin, digoxin.

Sebagai tambahan kepada ubat, kaedah pembedahan digunakan untuk mengobati penyumbatan, yang terdiri dari memasang alat pacu jantung (EX) pada pasien. Sekatan kanan yang lengkap, terutamanya dalam kombinasi dengan hemiblockade kiri (sekatan satu cabang kaki kiri), dan blokade kiri yang lengkap, yang berkembang pada masa akut infark miokard (10-14 hari), adalah petunjuk untuk mondar-mandir sementara dengan memperkenalkan elektrod melalui vena tengah ke kanan ventrikel.

Sekatan tiga rasuk dengan blok atrioventricular penuh, irama kontraksi ventrikel yang jarang berlaku dan dengan serangan Morgagni-Edems-Stokes (serangan kehilangan kesedaran) adalah petunjuk untuk langkah berterusan (implantasi alat pacu jantung buatan atau cardioverter-defibrillator).

Ramalan

Sebagai kesimpulan, harus dikatakan bahawa penyumbatan kaki bundle-Nya bukanlah penyakit, tetapi gejala penyakit jantung yang dapat menampakkan diri secara klinikal atau dapat dikesan pada ECG. Adalah perlu untuk mempertimbangkan penyebab blokade, menetapkan rawatan yang mencukupi, dan dalam hal ini adalah mungkin untuk menunjukkan akibat dari sekatan tertentu.

Sekiranya pesakit mempunyai blok kanan balok tunggal dan tidak ada patologi jantung dan paru-paru, kita boleh membincangkan tentang prognosis yang baik.

Prognosis yang tidak menguntungkan dalam kes penyumbatan kaki kiri sepenuhnya kerana infark miokard, kerana dalam hal ini kadar kematian adalah 40-50 kes daripada 100. Dalam kes di mana blokade tiga bundel sangat mungkin mengembangkan asystole dan prognosisnya juga tidak menguntungkan.

Pencegahan

Langkah pencegahan merangkumi:

  • mengelakkan situasi tertekan;
  • penolakan alkohol dan merokok;
  • rutin harian, tidur yang penuh dan rehat;
  • penolakan makanan goreng, kalengan dan pedas;
  • mengambil ubat yang hanya ditetapkan oleh doktor dan di bawah kawalannya;
  • penggunaan makanan dengan kandungan serat yang ketara: buah-buahan dan sayur-sayuran segar, herba;
  • diagnosis dan rawatan penyakit tepat pada masanya dari semua organ, bukan hanya jantung;
  • berkonsultasi dengan doktor sekiranya gejala penyakit muncul.

Sekiranya operasi itu dilakukan untuk memasang alat pacu jantung, seseorang harus mengecualikan pengaruh peralatan elektrik, telefon bimbit padanya. Sekiranya sakit, penting untuk berjumpa doktor yang hadir tepat pada masanya untuk menilai keadaan jantung dan kesejahteraan umum pesakit.

Sekatan kaki kiri bundle milikNya lengkap dan tidak lengkap: sebab, gejala dan adakah ia dapat disembuhkan

B blokade kaki kiri bundle His adalah pelanggaran kekonduksian normal isyarat dari simpul sinus ke ventrikel. Oleh itu pengurangan kontraktiliti, masalah hemodinamik, hipoksia, iskemia dan kelainan kerja semua organ dalaman.

Oleh kerana ini bukan penyakit bebas, anda perlu mencari punca. Dengan kecekapan yang mencukupi, pemulihan aktiviti vital dan aktiviti fungsional hanya dapat dilakukan dalam keadaan terapi yang berpanjangan. Dalam kes yang melampau, campur tangan pembedahan ditunjukkan..

Mekanisme perkembangan patologi

Inti penyimpangan terletak pada pelanggaran kekonduksian impuls elektrik di sepanjang gentian khas.

Dalam keadaan normal, jantung mampu bekerja secara bebas, secara autonomi untuk jangka masa yang panjang. Ini dipastikan oleh penghasilan impuls elektrik di nod sinus (alat pacu jantung semula jadi).

Selanjutnya, isyarat bergerak di sepanjang serat khas, yang di kompleks disebut bundle-Nya. Struktur ini mempunyai watak bercabang, seperti pohon. Kaki kiri merangkumi beberapa gentian.

Bergantung pada tahap sekatan, perbezaan separa atau keseluruhannya dibezakan..
Tanpa pergerakan dorongan elektrik yang normal, tidak akan ada pengecutan.

Bentuk umum dicirikan oleh pengembangan mekanisme penyesuaian sekunder.

Oleh kerana ventrikel kiri tidak menerima rangsangan yang mencukupi dari simpul sinus, ia mula menghasilkan isyarat dengan sendirinya.

Ini tidak membawa kepada pemulihan fungsi. Lebih-lebih lagi, ini bukan pengurangan sepenuhnya. Lebih kerap, semuanya berakhir dengan extrasystoles atau fibrilasi. Hasil mematikan dalam senario seperti itu adalah yang paling mungkin dan jelas.

Pengelasan

Bergantung pada kelaziman proses patologi:

  • Satu rasuk konduktif terjejas. Dalam kebanyakan kes, keadaan seperti itu berlaku. Keseluruhan prevalensi blokade kaki kiri His ditentukan oleh 1% daripada jumlah populasi di bawah 40 tahun, setelah 3%. Jumlah keadaan dengan penglibatan serat minimum adalah 60%. Gejala keadaan sama sekali tidak ada atau tidak signifikan sehingga tidak menarik perhatian pesakit. Pemulihan mungkin berlaku, komplikasi maut jarang berlaku dan berkembang paling baik selepas beberapa dekad. Ramai pesakit mungkin hidup hingga akhir abad mereka dan tidak tahu bahawa mereka menderita sesuatu..
  • Dua ikatan cabang kiri-Nya terpengaruh. Pilihan yang lebih berbahaya. Ia disertakan terlebih dahulu dengan gambaran klinikal yang ringan, dan kemudian bersemangat. Biasanya kita bercakap mengenai gangguan organik. Pemulihan mungkin dilakukan, tetapi rawatan lebih baik dimulakan pada peringkat awal, kerana tidak ada kecacatan besar.
  • Sekatan tiga rasuk. Ia agak jarang berlaku. Ini menyebabkan komplikasi maut dalam kebanyakan kes. Prospek pembangunan tersebut adalah 1-3 tahun, dalam beberapa situasi yang kita bicarakan berbulan-bulan. Rawatan segera di hospital.

Mengikut tahap pelanggaran dan sifat kursus:

  • Berselang-seli. Pendaftaran keabnormalan patologi pada ECG adalah mungkin. Walau bagaimanapun, gambarnya tidak konsisten. Pada satu ketika, sekatan direkodkan; pada yang lain, semuanya normal. Keadaan "sukar difahami" seperti ini paling baik ditentukan di hospital apabila ada kemungkinan penyelidikan berulang atau dengan bantuan monitor Holter setiap hari.
  • Bersilih ganti. Dalam kes ini, terdapat penyimpangan, tetapi juga tidak konsisten. Terdapat perbezaan. Mereka selalu didaftarkan, tetapi pada setiap saat perubahannya adalah: sekatan satu atau balok yang lain. Bentuk yang tidak stabil diperlakukan lebih sukar, mereka memerlukan pendekatan khas. Kerana diagnostik sangat penting.
  • Pelbagai kekal. Ia dicirikan oleh kestabilan gejala dan klinikal, termasuk gambaran objektif. Kesederhanaan diagnosis yang relatif tidak memudahkan rawatan.

Berdasarkan sifat penyimpangan:

  • Sekatan blok cawangan bundle kiri tidak lengkap. Ia disertakan dengan gambaran klinikal yang jelas. Walaupun keadaannya teruk, kontraksi ventrikel sepenuhnya masih ada, kerana walaupun pada tahap yang lebih rendah, isyaratnya berlalu. Terdapat beberapa pilihan klinikal untuk keadaan ini. Di sini peranan dimainkan oleh berapa banyak gentian yang tidak terlibat dalam kerja..
  • Lengkapkan blok cawangan bundle kiri. Impuls tidak diangkut sama sekali.

Pengelasan ini memainkan peranan yang besar dalam praktik..

Keterukan

Tahap proses patologi tidak dikembangkan dengan ketepatan yang mencukupi. Berdasarkan cadangan nasional setiap komuniti, kita dapat membincangkan empat tahap keparahan blokade:

Terdapat pelanggaran kekonduksian satu kaki.

Tidak ada gejala sama sekali, gambar klinikal yang tidak spesifik minimum mungkin..

Biasanya tahap ini sesuai dengan bentuk awal penyakit kardiologi.

Sekatan itu mempengaruhi satu atau dua ikatan kaki kiri miliknya.

Keterukan tanda cukup untuk berjumpa doktor.

Biasanya, gangguan didiagnosis pada peringkat ini, tetapi tidak selalu. Prospek untuk penyembuhan masih bagus..

Sekatan lengkap diperhatikan. Gejala menyakitkan bagi pesakit, kualiti hidupnya berkurang dengan ketara. Risiko kematian yang tinggi.

Variasi organik diperhatikan oleh sistem jauh.

Pemulihan dilakukan dengan segera di hospital.

Ini diprovokasi oleh jangka panjang penyakit yang mendasari dan sekatan..

Rawatannya tidak berkesan, tidak ada prospek. Penjagaan paliatif disediakan.

Agar tidak melewatkan masa ini, disarankan pada kecurigaan pertama untuk pergi ke pakar kardiologi atau sekurang-kurangnya seorang doktor umum.

Sebab-sebabnya

Faktor perkembangan proses patologi adalah penyakit utama yang secara langsung menentukan sekatan, penuh atau separa.

  • Pengkalsifikasi. Hakikatnya terletak pada pelanggaran pertukaran garam unsur yang sesuai. Mereka keluar dari tulang dan disimpan dalam tisu lembut, serat saraf, yang menyebabkan gangguan umum keadaan pesakit. Mungkin, dan kemungkinan kerosakan pada struktur jantung. Kalsium menyekat isyarat. Punca masalah terletak pada patologi genetik, imobilisasi berpanjangan, penyakit endokrin.
  • Kardiomiopati Pelanggaran pembentukan normal struktur otot organ. Terdapat pertumbuhan sel miosit yang berlebihan, peningkatan ukuran jantung itu sendiri. Tetapi ini tidak menambahkan aktiviti berfungsi. Ia jatuh mengikut perubahan. Sekumpulan jenis keadaan dibezakan, bergantung kepada asalnya: kongenital, alkoholik, toksik, dan lain-lain. Banyak faktor pembangunan berpotensi terkawal dan dapat dipengaruhi melalui pencegahan..
  • Aterosklerosis arteri koronari. Ia membawa kepada kekurangan zat otot jantung. Hasilnya adalah iskemia berterusan dengan prospek penyakit jantung koronari, serangan jantung mungkin terjadi. Walaupun dengan latar belakang kekurangan zat makanan, struktur jantung secara beransur-ansur nekrotik. Terdapat penggantian tisu aktif yang berfungsi dengan cicatricial, connective. Oleh itu kardiosklerosis yang diperoleh, miopati. Sekatan adalah komplikasi yang agak lewat.
  • Patologi radang jantung dan struktur sekitarnya. Biasanya berjangkit. Penyakit seperti miokarditis adalah agresif, rawatan segera di hospital dengan antibiotik diperlukan. Akibatnya dalam 30% kes adalah penyumbatan cabang anterior kaki kiri bundle His. Serat lain kurang kerap terkena..
  • Serangan jantung Versi kekurangan koronari yang diabaikan. Ia berbeza dengan IHD dengan sifat seperti longsoran. Tisu miokardium dalam keadaan berjangkit dalam beberapa jam, jumlah penggantian tisu parut jauh lebih ketara. Oleh itu, pilihan untuk sekatan mungkin berbeza. Biasanya ini adalah pelanggaran kekonduksian beberapa rasuk, lebih jarang penyimpangan mempengaruhi seluruh kaki.
  • Tahap hipertensi 2-3. Biasanya jenis dekompensasi, ketika tahap tekanan darah menghampiri 190 pada 110-120 mmHg dan lebih tinggi. Ini membawa kepada beban berterusan pada struktur jantung. Penyimpangan bersifat, biasanya membicarakan hipertrofi ventrikel kiri. Percambahan tisu membawa kepada sekatan separa (penuh jarang berlaku). Pemulihan sangat sukar. Terapi sokongan.
  • Stenosis injap mitral, sehingga pertumbuhan penuh. Ia membawa kepada gangguan hemodinamik tempatan (di jantung). Pembetulan operasi diperlukan sebelum terlambat..
  • Kecacatan struktur jantung kongenital dan diperolehi. Berbagai jenis dan kursus. Jarang menunjukkan diri mereka sebagai klinik yang jelas, yang merumitkan diagnosis awal patologi.
  • Jantung pulmonari. Pertumbuhan struktur jantung sebagai tindak balas kepada peningkatan tekanan di arteri dengan nama yang sama. Keadaan berpotensi mematikan.

Terdapat penyakit lain, yang, bagaimanapun, memerlukan masa yang lama untuk disenaraikan sepenuhnya..

Antaranya ialah keadaan kardiologi dan endokrin yang lain. Dan tabiat buruk seperti tembakau, alkohol.

Semua faktor, satu atau lain cara, serupa dalam satu: lebih kerap terdapat sekatan cabang posterior kaki kiri-Nya. Pilihan lain sedikit kurang biasa..

Gejala BLNPG Lengkap

Ia dicirikan oleh gambaran klinikal yang maksimum. Ia dianggap sebagai jenis proses patologi yang paling teruk..

  • Aritmia berterusan. Apabila kontraktilitas miokard menurun, senario kemungkinan adalah bradikardia dengan kadar strok sekitar 40-50 per minit, mungkin kurang. Selain gangguan degupan jantung, penyimpangan lain juga berlaku. Ekstrasistol jenis kumpulan sering dijumpai ketika ventrikel kiri mula menghasilkan isyarat dan menguncup secara rawak.
  • Sakit dada. Simptom tidak spesifik. Ia dicirikan oleh ketidakselesaan ringan. Tidak ada sawan sendiri, selain kes kekurangan koronari.
  • Sesak nafas pada latar belakang aktiviti fizikal yang berpanjangan atau pada waktu rehat. Bergantung pada tahap perkembangan keadaan patologi yang mendasari. Kecacatan yang teruk adalah mungkin dengan ketidakupayaan untuk melayani diri sendiri di rumah, belum lagi aktiviti profesional.
  • Kelemahan, rasa gemuk badan, tempoh tidak peduli. Termasuk dalam gambar. Adakah manifestasi biasa.
  • Pucat kulit.
  • Sianosis segitiga nasolabial.
  • Berpeluh, terutamanya pada waktu malam.
  • Gangguan mental. Seperti keagresifan, kerengsaan, kemurungan jangka panjang atau latar belakang emosi yang rendah.
  • Pengsan. Boleh diulang dalam satu hari.
  • Sakit kepala.
  • Vertigo.
  • Kemustahilan orientasi di ruang angkasa.
  • Tekanan darah.

Gambaran klinikal mungkin berbeza-beza, bergantung pada diagnosis dan tahap penyekatnya..

Punca BLNPG Tidak Lengkap

Ia lebih biasa. Secara umum, semuanya terhad pada tanda-tanda seperti:

  • Aritmia Bradikardia.
  • Sakit dada.
  • Kegagalan pernafasan.
  • Keadaan sinkop jarang (pengsan) adalah mungkin..

Klinik ini minimum, kadang-kadang ia tidak hadir sepenuhnya sehingga tidak banyak yang dapat dibantu.

Apakah keadaan berbahaya?

Kemungkinan proses komplikasi:

  • Kegagalan jantung. Kebarangkalian sekatan lengkap adalah 70%. Dalam situasi lain - berkadar lebih rendah. Berlaku tanpa gejala awal, diperlukan resusitasi segera.
  • Kejutan kardiogenik. Pelanggaran hemodinamik jenis umum. Kematian adalah maksimum, menghampiri 100%.
  • Kegagalan pernafasan. Hingga mati lemas dan mati pada peringkat kemudian. Berkembang dengan pesat.
  • Serangan jantung Akibat pemakanan struktur jantung yang tidak mencukupi.
  • Bentuk aritmia yang berbahaya. Fibrilasi atrium atau extrasystole. Memerlukan serangan jantung tanpa kemungkinan pemulihan yang berkesan.
  • Pukulan. Kekurangan nutrien tisu serebrum akut dengan pembentukan kecacatan neurologi kasar. Kematian datang lebih sedikit.
  • Kegagalan organ pelbagai. Akibat gangguan hemodinamik jenis umum. Hati dan buah pinggang menderita. Otak tidak kurang hebatnya.

Dengan sejumlah besar pelanggaran, risiko demensia vaskular - penurunan fungsi mnemonik dan kognitif yang tajam dan teruk - semakin meningkat.

Diagnostik

Lulus di bawah pengawasan pakar kardiologi. Dalam keadaan pesakit dalam atau pesakit luar, ia bergantung pada keadaan pesakit.

Senarai contoh acara:

  • Mendengarkan keluhan pesakit mengenai kesihatan. Komited untuk analisis lebih lanjut
  • Pengambilan sejarah. Peranan besar dimainkan oleh kehadiran patologi jenis jantung yang sudah ada atau yang sudah dipindahkan sebelumnya.
  • Pengukuran tekanan darah. Dengan latar belakang sekatan, ia cukup tinggi, ini adalah mekanisme pampasan. Juga degupan jantung. Bradikardia dengan irama yang tidak teratur adalah ciri.
  • Mendengarkan suara jantung (auscultation).
  • Elektrokardiografi Teknik utama. Blok blok cawangan bundle kiri mempunyai tanda-tanda tertentu.
  • Pemantauan harian dengan monitor tekanan darah automatik. Digunakan untuk memperhalusi proses. Terutama dengan latar belakang jenis penyimpangan bergantian. Juga, jika sekatan diselingi dengan tempoh normalisasi spontan.
  • Ekokardiografi. Untuk menilai tahap gangguan organik.
  • MRI Untuk gambaran terperinci mengenai struktur jantung. Dikehendaki dalam kes kontroversi, untuk mengenal pasti asal prosesnya.
  • Ujian darah am.

Oleh kerana terdapat lebih daripada belasan sebab, jumlah kaedah diagnostik juga besar. Dihantar dianggap utama.

Kes kontroversi memerlukan pemeriksaan yang mendalam di bawah pengawasan beberapa pakar..

Tanda-tanda sekatan kaki kiri dari bundle His pada ECG

  • Pelebaran kompleks QRS (> 0.11 saat), pembelahan, takik.
  • Ubah bentuk puncak R.
  • Kemurungan ST.
  • Gelombang T negatif.
  • S hilang.
  • Melambatkan hingga 40-60 denyutan seminit.

Terdapat ciri khas lain. Ini adalah ciri yang paling. Tanpa persediaan khas, penyahkodan kardiogram tidak akan berfungsi.

  • QRS Warp.
  • Membelah bucu R, S.
  • Ketiadaan Q dalam petunjuk V5-6.

Tanda-tanda penyumbatan kaki kiri dari bundle His pada ECG ditentukan oleh pakar kardiologi dengan mudah.

Rawatan

Terapi dijalankan dengan dua cara:

  1. Penghapusan punca penyebab keadaan patologi. Teknik etiotropik bertujuan untuk mencegah perkembangan dan pemburukan yang lebih jauh.
  2. Melegakan simptom. Untuk menormalkan kualiti hidup, kurangkan risiko komplikasi dalam jangka pendek.

Pada arah pertama, penyakit yang mendasari dihilangkan. Bergantung pada diagnosis, ini mungkin mengenai penggunaan ubat atau pembedahan.

Pembedahan diperlukan dalam sejumlah kes: kecacatan jantung, termasuk kelainan pada perkembangan injap mitral, keperluan memasang alat pacu jantung, prostetik.


Terapi simptomatik terdiri daripada penggunaan ubat-ubatan, ia tidak akan berfungsi untuk menghilangkan penyumbatan seperti itu.

Kumpulan ubat berikut ditetapkan:

  • Glikosida jantung. Pengecutan lily lembah, digoxin dan lain-lain. Dalam dos minimum untuk mengekalkan kontraktil otot.
  • Nitrat organik untuk melegakan serangan akut aritmia atau kesakitan.
  • Diuretik untuk menormalkan saliran cecair dan mencegah kegagalan jantung kongestif.
  • Antihipertensi (terutamanya penghambat ACE).

Sekiranya diperlukan, trombolitik, statin, antiaritmia dalam jumlah kecil ditetapkan.

Perubahan gaya hidup boleh memainkan peranan hanya jika proses patologi yang mendasari ditentukan oleh ketagihan.

Dianjurkan untuk berhenti merokok, alkohol, menormalkan aktiviti fizikal dan menyesuaikan diet di bawah pengawasan pakar kardiologi.

Penggunaan resipi rakyat tidak akan berlaku. Tidak digalakkan untuk menghabiskan teknik nenek yang meragukan. Setiap hari dikira.

Ramalan

Dengan sekatan yang lengkap - yang serius. Komplikasi berlaku beberapa bulan atau tahun selepas diagnosis. Kematian adalah akibat yang paling mungkin. Ini ditentukan dalam 70% kes terhadap serangan jantung.

Sekiranya tidak lengkap, semuanya lebih baik. Kelangsungan hidup rata-rata adalah 5-7 tahun, dengan terapi yang kompeten, syaratnya tidak lama.

Walau apa pun, rawatan dapat meningkatkan ramalan. Adalah sukar untuk mengatakan terlebih dahulu apa yang menanti pesakit, anda perlu memerhatikan untuk beberapa lama sebelum membuat kesimpulan.

Akhirnya

Penyumbatan kaki kiri dari bundle His berpotensi lebih berbahaya dan mematikan daripada gangguan pada cabang kanan, kerana ventrikel kiri menderita.

Mengubati keadaan itu sendiri hampir tidak ada gunanya. Kenalpasti punca.

Kesan etiotropik dan simptomatik ditunjukkan pada masa yang sama, untuk mendapatkan hasil yang lebih baik. Semua masalah diselesaikan secara langsung dengan berunding dengan pakar kardiologi. Aktiviti diri dilarang sama sekali sekiranya pesakit menghargai nyawanya.

Sekatan kaki bundle milikNya

Penyumbatan pada kaki bundle-Nya adalah penyakit yang menampakkan dirinya sebagai pelanggaran pengaliran pengujaan (impuls saraf) di sepanjang tisu-tisu jantung. Ia berlaku di lebih daripada 0.5% populasi, kekerapan meningkat dengan usia: pada orang yang berumur lebih dari 60 tahun adalah 1-2%.

Setiap pesakit kelima dengan diagnosis infark miokard sudah mengalami kecacatan atau berkembang dengan latar belakang keadaan akut.

Bundel-Nya (atrioventricular, atau atrioventricular bundle) diwakili oleh serat otot atipikal; dia melakukan impuls saraf yang berlaku di tisu atrium kanan, dari alat pacu jantung melalui atria ke ventrikel, menentukan kekuatan dan degupan jantung. Dalam septum atrium, ikatan His dibahagikan kepada kaki kanan dan kiri (kiri mempunyai cabang anterior dan posterior), membiak dalam miokardium ventrikel yang sepadan oleh unsur struktur terkecil - serat Purkinje.

Sekiranya berlaku pelanggaran pengujaan di sepanjang serat-serat bundel-Nya (melambatkan atau menyekat, separa atau lengkap), urutan, kelajuan dan kekuatan pengujaan dan penguncupan tisu jantung berubah atau kontraktilitas miokard menderita di kawasan yang terhad.

Punca dan Faktor Risiko

Sebab-sebab yang boleh menyebabkan pelanggaran pengujaan di sepanjang struktur ikatan His dibahagikan kepada jantung dan extracardiac.

Penyumbatan jantung menyebabkan:

  • kecacatan jantung kongenital dan diperolehi (stenosis lubang aorta, arteri pulmonari, pembukaan atrioventrikular kiri, koarktasi, atau penyempitan segmental, lubang aorta, aorta, injap mitral, kekurangan injap paru, kecacatan septum atrium);
  • kardiomiopati (termasuk kardiomiopati obstruktif hipertrofik);
  • penyakit arteri koronari;
  • perubahan distrofi pada miokardium;
  • kalsifikasi idiopatik sistem pengaliran jantung;
  • Sindrom Brugada;
  • perubahan berserat pada kaki bundle milikNya;
  • penyakit jantung koronari (termasuk infarksi miokardium);
  • kardiosklerosis (termasuk pasca infark);
  • Penyakit Levy;
  • kegagalan jantung;
  • miokarditis;
  • endokarditis;
  • hipertrofi miokardium ventrikel kiri.

Setiap pesakit kelima dengan diagnosis "infark miokard" mempunyai kaki blok cabang bundle yang sudah ada atau berkembang terhadap keadaan akut.

  • mabuk dengan ubat-ubatan kumpulan glikosida jantung, quinidine, beta-blocker;
  • tirotoksikosis;
  • ketidakseimbangan elektrolit;
  • diabetes mellitus yang teruk atau berterusan;
  • Anemia kekurangan zat besi;
  • sindrom metabolisme;
  • obesiti pemakanan;
  • penyakit alkoholik kronik;
  • penyakit autoimun (rheumatoid arthritis, lupus erythematosus sistemik, tiroiditis autoimun);
  • embolisme pulmonari;
  • penyakit paru-paru obstruktif kronik (bronkitis obstruktif, asma bronkial);
  • pengalaman merokok yang panjang.

Bentuk penyakit

Sesuai dengan struktur anatomi bundel atrioventricular, jenis blokade berikut dibezakan:

  • single-rasuk - salah satu strukturnya menderita (kaki kanan bundel-Nya, cawangan anterior atau posterior kaki kiri);
  • two-beam - kekalahan gabungan kaki kanan dan salah satu cabang kiri atau pelanggaran konduksi impuls saraf di sepanjang kedua cabang kaki kiri;
  • tiga rasuk - kekalahan serentak dari kaki kanan dan kiri dari ikatan milik-Nya.

Dengan sekatan blok cawangan bundle kiri dan sekatan tiga rasuk penuh, prognosisnya tidak baik. Kematian dalam kes ini meningkat 5 kali ganda, rata-rata kelangsungan hidup adalah 3.3 tahun.

Gejala

Penyumbatan kaki kanan bundle His tidak simptomatik dan merupakan penemuan rawak, yang dikenal pasti oleh hasil kajian ECG semasa pemeriksaan perubatan rutin, pemeriksaan fizikal atau rawatan untuk penyakit lain.

Sekatan kiri balok tunggal (anterior atau posterior) juga tidak mempunyai manifestasi yang signifikan secara klinikal.

Penyumbatan kaki kiri bundel-Nya mempunyai gejala penyakit yang menyebabkannya, lebih kerap:

  • penurunan toleransi senaman;
  • sesak nafas dengan sedikit latihan fizikal;
  • gangguan dalam kerja jantung;
  • berdebar-debar;
  • sakit di hati;
  • perubahan nada jantung semasa auskultasi [nada I lemah atau memanjang (dalam 70% kes), lebih jarang (16% kes) - pemisahan, pemisahan nada II (80%)].

Sekatan tiga rasuk mempunyai manifestasi klinikal yang paling teruk:

  • degupan jantung yang sangat rendah - 20-40 denyutan / minit;
  • sesak nafas yang tajam semasa rehat;
  • gangguan dalam kerja jantung;
  • gangguan irama jantung;
  • pening;
  • episod jangka pendek kehilangan kesedaran;
  • sianosis kulit.

Diagnostik

Langkah-langkah diagnostik utama:

  • elektrokardiografi;
  • pemantauan ECG setiap hari;
  • pemeriksaan elektrofisiologi transesophageal jantung.

Blok blok cawangan bundle terdapat di lebih daripada 0.5% populasi, kekerapannya meningkat dengan usia: pada orang yang berumur lebih dari 60 tahun adalah 1-2%.

Kaedah penyelidikan makmal tidak memungkinkan untuk mendiagnosis penyumbatan kaki bundle His dan boleh digunakan untuk mengenal pasti penyakit yang mendasari yang menyebabkan gangguan konduksi.

Rawatan

Tidak ada rawatan khusus untuk patologi ini; pertama sekali, penyakit utama diperbetulkan dengan nitrat, glikosida jantung, ubat antihipertensi.

Dengan penyumbatan kaki kanan bundle milikNya sekiranya tiada penyakit yang mendasari, farmakoterapi tidak ditunjukkan.

Dengan blokade kaki kiri atau blokade tiga bundel, terapi berikut ditetapkan:

  • persediaan vitamin kumpulan B;
  • antioksidan dan antihipoksidan;
  • agen antiplatelet;
  • ubat penurun lipid.

Dengan keberkesanan farmakoterapi, rawatan pembedahan ditunjukkan.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Komplikasi penyumbatan kaki bundle dari Dia boleh:

  • gangguan irama jantung;
  • kegagalan jantung;
  • tromboemboli;
  • kegagalan jantung akut.

Ramalan

Prognosis bergantung kepada keparahan penyakit yang mendasari. Dengan sekatan rasuk tunggal atau sekatan kaki kanan, prognosisnya lebih baik.

Dengan penyumbatan kaki kanan bundle milikNya sekiranya tiada penyakit yang mendasari, farmakoterapi tidak ditunjukkan.

Blok blok blok bundle kiri dan blokade bundle tiga lengkap secara prognostik kurang memberangsangkan. Kematian dalam kes ini meningkat 5 kali ganda, rata-rata kelangsungan hidup adalah 3.3 tahun; dengan ukuran jantung yang normal, ia memanjang hingga 4.3 tahun, dengan peningkatan ukuran jantung, rata-rata kelangsungan hidup disingkat menjadi 2.5 tahun.

Prognosis diperburuk oleh kegagalan jantung, kardiomegali, angina pectoris, sejarah infark miokard, fibrilasi atrium, penyimpangan paksi kiri.

Didaftarkan dalam infark miokard akut, tidak kira sama ada sebelum serangan jantung atau berkembang berkaitan dengannya, penyumbatan kaki kiri bundel-Nya meningkatkan kematian pesakit hingga 60%.

Pendidikan: lebih tinggi, 2004 (GOU VPO "Kursk State Medical University"), khusus "Perubatan Umum", kelayakan "Doktor". 2008-2012 - Pelajar pascasiswazah, Jabatan Farmakologi Klinikal, SBEI HPE "KSMU", calon sains perubatan (2013, khusus "Farmakologi, Farmakologi Klinikal"). 2014-2015 - latihan semula profesional, khusus "Pengurusan dalam Pendidikan", FSBEI HPE "KSU".

Maklumat tersebut disusun dan disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Lihat doktor anda pada tanda pertama penyakit. Ubat diri berbahaya untuk kesihatan.!

Sekatan kaki kiri dari bundle His: jenis, sebab, gejala, rawatan

Dalam penyahkodan elektrokardiogram, pesakit sering melihat kesimpulan "penyumbatan kaki kiri bundel miliknya". Diagnosis ini menimbulkan banyak persoalan dan kebimbangan. Apakah struktur jantung ini? Apa bahaya penyekatnya dan bagaimana mengenali kejadiannya? Dalam artikel itu, kami akan cuba menganalisis secara terperinci dan sesederhana bahasa yang mungkin sindrom blokade unsur jantung ini.

Apakah ikatan milikNya?

Pengecutan miokard dilakukan kerana sistem pengaliran jantung. Ini adalah satu set kardiomiosit khas di mana pengujaan berlaku, dan serat melalui mana impuls dilakukan ke semua struktur jantung.

Gelombang pengujaan pertama, yang menetapkan irama asas jantung, dihasilkan oleh simpul sinus yang terletak di puncak atrium kanan. Dorongan melalui miokardium atria, menyebabkannya berkontraksi, serta sepanjang tiga saluran antara nod ke nod atrioventricular. Ia dilokalisasi di septum interatrial dan bertanggungjawab untuk penyebaran pengujaan melalui ventrikel. Nadi elektrik dari nod AV mencapai miokardium melalui serat bundle-Nya. Batangnya pecah pada awal septum interventrikular menjadi dua kaki - kanan dan kiri, memanjang ke bahagian yang sesuai dari miokardium ventrikel. Kaki kiri dalam ketebalan otot jantung dibahagikan kepada cabang anterior dan posterior. Ikatan hujung-Nya dengan banyak cabang - serat Purkinje yang menembusi dinding otot ventrikel.

Oleh itu, ikatan-Nya adalah serpihan sistem pengaliran jantung yang bertanggungjawab untuk penyebaran impuls elektrik dan pengecutan ventrikel. Pelanggaran konduksi di sepanjang batangnya atau cabang individu disebut sekatan. Dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa Revisi Kesepuluh, BLNPG berada di bahagian I44 (kod ICD-10 I44.4 - I44.7)

Jenis sekatan

Tahap kerosakan ditentukan oleh bahagian rasuk, di mana pengujaan dari simpul AV berhenti dilakukan. Jenis-jenis sekatan bundle-Nya dibezakan:

  • rasuk tunggal - pelanggaran penyebaran impuls elektrik di sepanjang kaki kanan atau salah satu cabang (belakang atau depan) kaki kiri,
  • dua-rasuk - pengujaan dari batang utama ikatan-Nya tidak sampai ke kedua-dua cabang kaki kiri atau ke salah satu cabang dan kaki kanan,
  • balok tiga - lesi tunggal kedua-dua kaki.

Mana-mana 3 jenis sekatan boleh penuh (kekonduksian terganggu sepenuhnya) atau separa (kekonduksian diperlahankan). Ini ditunjukkan dalam perubahan ciri pada ECG. Sebagai tambahan, jenis blokade bundle His berikut direkodkan pada kardiogram:

  • malar - Tanda ECG gangguan konduksi pada pancaran sentiasa dipaparkan,
  • sekejap - sekatan muncul dan hilang semasa merakam kardiogram,
  • sementara - perubahan tidak direkodkan dengan setiap rakaman ECG,
  • bergantian - semasa rakaman ECG, pelbagai jenis sekatan saling bergantian.

Penyebab biasa penyekat LDL

Pelanggaran kekonduksian pada serat-serat bundel-Nya boleh berlaku atas sebab-sebab jantung dan extracardiac. Penyakit sistem kardiovaskular di mana sindrom ini boleh berlaku adalah:

  • Kecacatan jantung: stenosis atau kekurangan injap aorta, regurgitasi mitral, kecacatan septum atrium atau interventrikular,
  • Bentuk iskemia jantung yang kronik, terutamanya dalam kombinasi dengan hipertensi arteri,
  • Infarksi miokardium akut,
  • Keradangan membran otot jantung (miokarditis) pelbagai asal usul,
  • Penyakit jantung reumatik,
  • Kardiomiopati sebarang genesis.

Penyebab penyumbatan extracardiac adalah penyakit di mana kerosakan sekunder pada miokardium ventrikel berlaku (hipertrofi, transformasi distrofi). Ini termasuk:

  • Penyakit sistem pernafasan, disertai dengan penyumbatan paru-paru yang teruk: emfisema, penyakit paru obstruktif kronik, bronchiectasis, asma bronkial yang teruk. Menjana perkembangan jantung "paru" - hipertrofi miokardium.
  • Tromboemboli paru (PE).
  • Keracunan alkohol dan dadah membawa kepada kerosakan miokardium yang luas.
  • Penyakit tiroid disertai dengan tirotoksikosis.
  • Obesiti berkaitan dengan hipertensi arteri dan penyakit vaskular aterosklerotik.

Sekatan cabang anterior cabang bundle kiri

Sekiranya impuls melewati cawangan depan kiri PG, pengujaan tidak sampai ke dinding anterolateral ventrikel kiri. Penyumbatan cawangan anterior blok cawangan bundle kiri berlaku apabila:

  • infark miokard akut anterior atau anterolateral,
  • pengembangan dinding LV yang ketara kerana hipertensi, penyakit jantung valvular,
  • miokarditis asal reumatik dan berjangkit,
  • kardiomiopati.

Sekatan cabang posterior blok cawangan bundle kiri

Ia kurang biasa daripada kerosakan pada cabang anterior. Dorongan elektrik tidak meluas ke LV posterior. Penyumbatan cawangan posterior LDL berlaku apabila:

  • infark miokard akut diafragma posterior,
  • Tela,
  • kardiosklerosis aterosklerotik,
  • kardiomiopati pelbagai asal usul.

Sekatan blok cawangan bundle kiri tidak lengkap

Ia menampakkan dirinya sebagai penurunan kekonduksian pada kedua-dua cabang LDL. Dalam kes ini, ventrikel kiri teruja lebih perlahan daripada kanan. Sebabnya:

  • hipertensi arteri,
  • infarksi miokardium,
  • kecacatan kongenital dan diperolehi injap aorta,
  • kardiosklerosis.

Lengkapkan blok cawangan bundle kiri

Kekonduksian di sepanjang batang utama kaki kiri dari bundle His dihentikan sepenuhnya. Pengujaan ventrikel kanan dan separuh kanan septum interventrikular tidak berubah, ventrikel kiri teruja setelah mereka dari impuls yang melalui serat kontraktil. Sebabnya sama seperti dengan sekatan LV bundle milik-Nya yang tidak lengkap. Dalam kes ini, kerosakan pada membran otot jantung lebih luas.

Gejala

Gambaran klinikal dengan gangguan konduksi di sepanjang kaki kiri bundel-Nya berbeza-beza bergantung pada tahap kerosakan. Sekiranya tidak ada dorongan yang melewati salah satu cabang (depan atau belakang), mungkin tidak ada gejala sama sekali atau akan ada keluhan mengenai manifestasi penyakit yang mendasari yang menyebabkan penyumbatan. Selalunya, sekatan satu dan dua rasuk dikesan hanya semasa ECG. Kejadian mereka tidak mempengaruhi kualiti hidup dan kesihatan pesakit..

Sekatan lengkap LDL biasa ditunjukkan oleh perasaan berdebar-debar, sakit di belakang sternum, memancar ke leher, epigastrium, lengan kiri. Tetapi gejala penyakit yang menyebabkan kekalahan sistem konduksi jantung (infark miokard, miokarditis, hipertensi arteri, kecacatan jantung) muncul..

Dengan pelanggaran sepenuhnya atau sebahagian dari dorongan di sepanjang semua cabang bundle His (blokade tiga balok), manifestasi klinikal lebih jelas. Gejala utama sindrom adalah:

  • sensasi peningkatan degupan jantung,
  • pening,
  • kerap pingsan kerana iskemia serebrum (sindrom Morgagni-Adams-Stokes),
  • loya,
  • sakit di hati.

Permulaan gejala BLNPG tidak dapat diabaikan. Ia boleh menyebabkan aritmia jantung berbahaya, hingga fibrilasi ventrikel dan asistol - kematian jantung secara tiba-tiba.

Ujian: Apa yang anda tahu mengenai darah manusia?

Diagnostik

"Piawaian emas" untuk mendiagnosis sekatan kumpulan His adalah elektrokardiografi. Selalunya, tanda-tanda gangguan konduksi direkodkan pada kardiogram bahkan sebelum bermulanya manifestasi klinikal. Untuk menentukan jenis dan pemantauan dinamik manifestasi sekatan, pemantauan EKG harian dilakukan (Pemantauan Holter).

Ultrasound jantung (ECHO-KG), Pemeriksaan Doppler saluran koronari, pemantauan tekanan darah, ECG transesophageal, penentuan penanda biokimia kerosakan miokard - kaedah diagnostik tambahan untuk BLNPG yang menentukan penyebab utama sindrom.

Tanda-tanda sekatan ECG

Untuk mengesan tanda ECG dari pelbagai blokade LDL, perhatian diberikan kepada perubahan pada kompleks ventrikel (gigi Q, R, S) pada petunjuk kiri dan kedudukan paksi elektrik jantung.

Gejala BLNPG pada ECG

Dengan sekatan cabang posterior kiri, kompleks ventrikel cacat. Pada petunjuk pertama dan petunjuk AVL, ia mengambil bentuk r S - gelombang R dengan amplitud rendah masuk ke S yang mendalam tanpa adanya gelombang Q. Pada piawaian ketiga dan petunjuk AVF, gelombang S tidak ada di kompleks, dan Q yang cetek digantikan oleh R dengan amplitud tinggi (kompleks Q). R tertinggi dicatatkan dalam plumbum III, iaitu paksi elektrik jantung dialihkan ke kanan.

Gangguan kekonduksian di sepanjang cawangan anterior kiri tercermin dalam kardiogram dengan perubahan berikut:

  • kompleks q R dalam petunjuk I, AVL,
  • kompleks r S dalam petunjuk II-III, AVF,
  • sisihan EOS ke kiri - amplitud tinggi R pada petunjuk standard pertama.

Dengan BLNPG yang tidak lengkap, jangka masa kompleks ventrikel menjadi 0.1-0.11 s. Pembelahan gelombang R dicatat pada petunjuk pertama, kelima hingga keenam toraks dan AVL. S yang diperluas, mendalam dapat dijumpai pada petunjuk toraks pertama dan kedua, piawai ketiga dan penguat dari kaki kiri. Paksi elektrik tidak berat sebelah.

Dengan penyumbatan yang lengkap, ubah bentuk gigi lebih ketara daripada tidak lengkap. Dalam petunjuk yang sama, gelombang R mengambil bentuk huruf M, dan S menjadi seperti "kaki kambing". Kompleks ventrikel bertahan lebih dari 0.12 s. Kadang-kadang penyimpangan kardiogram EOS ke kiri didaftarkan.

Rawatan

BLNPG rasuk tunggal atau balok berkembar tidak lengkap tidak memerlukan rawatan. Mereka tidak membawa kepada komplikasi serius. Mencari tanda ECG pada anak sebelum remaja boleh dianggap sebagai pilihan biasa kecuali kerosakan miokardium organik.

Dengan sekatan yang lengkap, diperlukan rawatan penyebab sindrom. Jenis ubat berikut sering diresepkan:

  • Suntikan vitamin B (tiamin, riboflavin) dan asid nikotinik.
  • Persediaan herba kesan penenang: tincture valerian, motherwort, persediaan herba kompleks ("Sedavit", "Novo-Passit").
  • Ubat untuk rawatan hipertensi arteri: Inhibitor ACE (Captopril, Enalopril), penyekat saluran kalsium (Verapamil, Nifedipine), penyekat reseptor angiotensin jenis 2 (Losartan, Valsartan), diuretik (Lasix "," Indapamide "," Hydrochlorothiazide "), beta-blocker (" Metaprolol "," Atenolol ").
  • Cara yang meningkatkan aliran darah di arteri koronal (rawatan iskemia jantung): nitrogliserin, isosorbida mono- dan dinitrat, molsidomine.
  • Glikosida jantung (terapi kegagalan jantung): Korglikon, Strofantin, Digoxin.
  • Statin (rawatan lesi aterosklerotik saluran koronari): Atorvastatin, Simvastatin.
  • Asid asetilsalisilat ("Aspirin cardio", "Aspicard", "Acard") - agen antiplatelet untuk pencegahan pembekuan darah.
  • Antibiotik penisilin untuk rawatan luka berjangkit membran jantung.
  • Persediaan untuk penghapusan penyumbatan paru-paru kronik: penyedutan hormon steroid dan penyekat beta (Berotek, Berodual, Budesonide).

Sekatan tiga rasuk, yang berlaku melanggar kekonduksian nod AV dengan perkembangan sindrom Morgagni-Adams-Stokes, memerlukan campur tangan pembedahan. Perentak jantung buatan ditanamkan pada pesakit untuk membuat laju pacu yang berterusan.

Penyelesaian rakyat tidak berkesan dalam pembangunan BLNPG. Untuk menghilangkan gejala peningkatan degupan jantung, penuaian phyto yang mengandungi ramuan dengan kesan sedatif yang ketara (valerian, peppermint, motherwort, hawthorn) akan membantu. Walau bagaimanapun, resipi ubat tradisional hanya boleh digunakan sebagai pelengkap terapi tradisional yang ditetapkan oleh doktor anda..

Bahaya dan komplikasi

Pengesanan sekatan kumpulan-Nya - adakah ia berbahaya?

Pelanggaran sebahagian konduksi di sepanjang cabang LDL individu tidak membawa akibat berbahaya sekiranya tidak ada patologi lain dari sistem kardiovaskular. Dia tidak perlu dirawat. Dalam kes ini, disyorkan menjalani ECG setiap tahun untuk pemantauan jantung yang dinamik. Prognosis untuk kehidupan dan kesihatan sangat baik. Gangguan konduksi jantung seperti itu bukan merupakan kriteria untuk menangguhkan perkhidmatan ketenteraan atau untuk mencegah pekerjaan yang berkaitan dengan aktiviti fizikal yang aktif.

Sekatan lengkap kaki kiri dari bundle miliknya atau blokade tiga-bundle adalah keadaan yang membahayakan kesihatan dan kehidupan. Sekiranya tidak dirawat dengan betul, mereka boleh membawa maut. Komplikasi PBLNPG yang paling biasa adalah asistol (pemberhentian aktiviti jantung), fibrilasi ventrikel, serangan takikardia paroxysmal.

Pencegahan

Pencegahan pengembangan dan perkembangan BLNPG serupa dengan cadangan pencegahan semua penyakit kardiovaskular. Perkara utamanya adalah:

  • Gaya hidup aktif.
  • Mengawal berat badan.
  • Berhenti alkohol dan merokok.
  • Pengurusan tekanan, kerja dan rehat yang rasional.
  • Penggunaan garam meja dalam dos harian tidak melebihi 5 g / hari.
  • Pemeriksaan berkala dan ECG.
KuasaPenerangan
Pertama atau mudah.
Kedua, sederhana.
Ketiga, berat.
Keempat atau terminal.