Perbezaan antara takikardia dan angina pectoris

Angina pectoris dan takikardia adalah proses patologi yang serupa yang dicirikan oleh gangguan irama jantung, sakit di kawasan dada. Perbezaannya terletak pada penyebab penyakit. Rawatan harus dipantau oleh doktor..

Tachycardia dan angina pectoris adalah antara patologi jantung yang paling biasa. Terdapat hubungan antara penyakit, tetapi masing-masing mempunyai gejala yang berbeza, gambaran klinikal dan sifat kejadiannya. Jadi, sebagai contoh, angina pectoris selalunya merupakan hasil daripada gangguan aritmia. Serangan sering menimbulkan kebuluran oksigen di beberapa bahagian jantung, yang menyebabkan kelemahan dan kerosakannya. Aritmia sering berkembang dengan latar belakang proses patologi lain dari sistem kardiovaskular, hipertensi. Apakah perbezaan antara takikardia dan angina pectoris, gejala, sebab dan faktor risiko - kemudian dalam artikel ini.

Perbezaan antara penyakit

Bagaimana takikardia berbeza dengan angina pectoris? Tachycardia, seperti bradikardia, adalah sejenis aritmia. Ia dicirikan oleh peningkatan degupan jantung (lebih daripada sembilan puluh degupan seminit). Ini adalah kebiasaan bagi seseorang yang mengalami tekanan emosi yang kuat atau peningkatan fizikal..

Sekiranya penyakit ini adalah akibat dari patologi sistem kardiovaskular, ia dicirikan oleh degupan jantung yang cepat, pengsan, denyutan yang teruk pada saluran serviks, perasaan cemas, panik, dan kegelisahan secara tiba-tiba. Selalunya membawa kepada perkembangan iskemia, serangan jantung, kegagalan jantung akut.

Perasaan ketegangan dalam banyak kes tidak menunjukkan adanya proses patologi di dalam badan. Gejala serupa boleh muncul pada orang yang sihat sepenuhnya. Sebagai contoh, semasa latihan fizikal yang sengit, sebagai akibat daripada tinggal lama di bilik yang tersumbat, kerana kekurangan oksigen, dengan latar belakang ketidakstabilan psikoemosi (situasi tertekan, ketegangan saraf).

Selalunya jantung mula berdegup lebih cepat di bawah pengaruh minuman beralkohol, ubat-ubatan, kafein. Perlu dipertimbangkan fakta bahawa gejala tersebut adalah ciri hampir semua anak di bawah usia tujuh tahun, dan dimaksudkan untuk dianggap sebagai norma fisiologi.

Terdapat dua bentuk takikardia. Masing-masing bergantung kepada penyebab penyakit:

  • Jenis penyakit fisiologi. Ia berlaku dalam bentuk reaksi jantung yang normal terhadap faktor luaran.
  • Bentuk patologi. Merupakan bahaya besar bagi pesakit. Ia berkembang dengan latar belakang penyakit kongenital atau penyakit yang mempengaruhi sistem kardiovaskular.

Penyakit ini menyebabkan penurunan aliran darah. Ventrikel tidak diisi dengan cukup darah, akibatnya seseorang secara sistematik menurunkan tekanan darah, kebuluran oksigen organ vital terjadi. Jantung bertambah besar, risiko terkena iskemia, serangan jantung meningkat dengan ketara.

Apakah perbezaan antara angina pectoris dan takikardia? Angina pectoris adalah bentuk penyakit jantung koronari. Ia dicirikan oleh sensasi menyakitkan yang disebabkan oleh bekalan darah ke miokardium yang lemah. Penyakit boleh berlaku pada seseorang yang mengalami tekanan fizikal atau emosi yang kuat, tetapi juga membuat dirinya merasa tenang dan rehat. Dalam kes kedua, gejala angina pectoris sering mengganggu pada waktu malam..

Gejala patologi lain termasuk perasaan kekurangan udara yang mendadak, perubahan warna kulit (menjadi sangat pucat), dan degupan jantung yang tidak rata. Ia boleh mencetuskan kegagalan jantung, serangan jantung. Menurut statistik, pada kira-kira separuh pesakit, angina adalah salah satu manifestasi iskemia.

Di kalangan lelaki, penyakit ini lebih kerap berlaku.

Kes menjadi lebih biasa disebabkan oleh perubahan yang berkaitan dengan usia. Faktor utama dalam perkembangan penyakit ini adalah kekurangan aliran darah koronari akut. IHD memprovokasi disfungsi miokard (sistolik dan diastolik). Serangan menyakitkan berlaku semasa tekanan fizikal dan psiko-emosi.

Dalam bentuk yang ringan, kedua-dua penyakit boleh berlanjutan tanpa disedari oleh pesakit. Perbezaan antara dua proses patologi hanya ditentukan oleh doktor yang menghadiri dengan pemeriksaan lengkap pesakit. Terdapat kes-kes apabila seseorang prihatin terhadap dua jenis penyakit. Dalam keadaan seperti itu, manifestasi klinikal boleh sangat berbeza antara satu sama lain..

Bentuk serius sering muncul dalam bentuk pening, kelainan umum, kelemahan, pingsan, keletihan, gangguan fungsi visual (banyak pesakit mengadu bahawa "lalat" muncul di depan mata mereka).

Perbezaan antara takikardia dan angina pectoris bukan hanya pada manifestasi luaran. Dalam kebanyakan kes, mustahil untuk mendiagnosis penyakit tertentu dengan betul, hanya bergantung pada keluhan pesakit. Pemeriksaan menyeluruh perlu dilakukan. Rawatan penyakit adalah berbeza, jadi jika anda mengesan tanda-tanda sedikit pun, anda harus berjumpa pakar. Ubat diri tidak boleh diterima.

Punca dan gejala takikardia

Ia berlaku di kalangan orang dari pelbagai kategori umur. Pada pesakit yang mengalami kerosakan pada sistem kardiovaskular, penyakit ini paling sering menampakkan dirinya sebagai salah satu tanda pertama gangguan aktiviti ventrikel kiri atau kegagalan jantung. Faktor lain yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini termasuk:

  • serangan jantung;
  • angina pectoris yang teruk;
  • miokarditis reumatik atau berjangkit;
  • endokarditis asal bakteria;
  • kecacatan jantung.

Selalunya berlaku terhadap latar belakang perkembangan kardiosklerosis, kardiomiopati, perikarditis. Penyebab fisiologi perkembangan penyakit ini meliputi keadaan tertekan, beban fizikal.


Seringkali serangan diprovokasi oleh keadaan demam, yang berlaku dengan latar belakang perkembangan patologi yang bersifat radang dan berjangkit. Gejala boleh berlaku dengan batuk kering, radang amandel, radang paru-paru, sepsis dan beberapa penyakit lain. Jadi, sebagai contoh, jika suhu badan seseorang meningkat satu darjah, maka degup jantung meningkat. Pada orang dewasa, sehingga sembilan denyut seminit, pada kanak-kanak - hingga lima belas.

Bentuk takikardia toksik dan ubat berlaku akibat daripada pendedahan kepada ubat-ubatan tertentu: kortikosteroid, hormon, diuretik, antikoagulan (khususnya, setelah mengambil "Pestazol"). Gejala juga boleh dipengaruhi oleh alkohol, nikotin atau kafein..

Membezakan takikardia sinus yang tidak mencukupi dan mencukupi. Perbezaan utama adalah bahawa bentuk pertama penyakit ini masih merupakan kawasan yang kurang dipelajari dan menampakkan diri tanpa mengira faktor luaran atau tindakan manusia. Disertai dengan berdebar-debar jantung.

Simptomologi patologi bergantung pada tempoh perkembangannya dan sebab-sebab yang memprovokasi. Tanda-tanda biasa: sakit di jantung, berat, lemah, sesak nafas, masalah tidur, perubahan pada tahap psikoemosi (misalnya, kerap, pada pandangan pertama, perubahan mood tanpa sebab), prestasi yang merosot.

Gejala subjektif bergantung pada penyakit yang mendasari dan ambang kesakitan sistem saraf. Sekiranya seorang pesakit sebelum ini didiagnosis dengan aterosklerosis koronari, tanda-tanda kegagalan jantung diperburuk. Dengan manifestasi klinikal yang jelas, peredaran darah di dalam badan terganggu dengan ketara. Ini menyebabkan kerosakan teruk pada organ lain. Kejang yang panjang membantu mengurangkan pengeluaran air kencing setiap hari, hipotensi, anggota badan menjadi sejuk, boleh berubah warna.

Punca dan gejala angina pectoris

Sebab utama perkembangan proses patologi adalah aterosklerosis, yang menyumbang kepada penyempitan saluran koronari. Keterukan stenosis aterosklerotik secara langsung mempengaruhi keparahan angina pectoris. Beberapa faktor risiko sangat mempengaruhi perkembangan penyakit ini:

  • Diabetes.
  • Kolesterol tinggi.
  • Hipertensi.
  • Jantina pesakit, perubahan berkaitan dengan usia, kecenderungan keturunan. Sehingga 55-60 tahun, lelaki lebih kerap terdedah kepada penyakit ini. Selepas risiko patologi berlaku pada wanita dan lelaki dengan frekuensi yang hampir sama.
  • Cara hidup yang salah. Tabiat buruk, pengambilan makanan berlemak, goreng yang berlebihan, tidak aktif. Seseorang dapat menghilangkan faktor risiko ini sendiri..
  • Masalah berat badan berlebihan menyebabkan pelbagai tahap kegemukan.
  • Situasi yang tertekan. Dengan tekanan berlebihan psychoemotional, beban pada jantung meningkat, tekanan darah meningkat, kelaparan oksigen miokard diperhatikan.

Di antara gejala khas penyakit ini, sensasi menyakitkan di kawasan dada dengan sifat yang berbeza (terbakar, menekan, menarik) dibezakan. Dalam beberapa kes, ia boleh berlaku hampir serentak, cepat bergantian antara satu sama lain. Keparahan kesakitan boleh berbeza. Selalunya pesakit bertoleransi dengan tenang, tetapi ada kalanya rasa sakit itu tidak dapat ditanggung. Seseorang mula mengalami ketakutan, kegelisahan, panik yang kuat.

Sensasi yang tidak menyenangkan timbul baik pada sedikit usaha (ketika berjalan, menaiki tangga), dan berlatarbelakangkan situasi tertekan atau berehat. Tempoh purata satu serangan adalah dua puluh minit. "Nitrogliserin" dapat meningkatkan kesihatan. Juga, seseorang perlu mengambil kedudukan tegak.

Semasa serangan seperti itu, ekspresi wajah pesakit berubah, kegelisahan, ketakutan mengunjunginya, kulit mereka menjadi pucat, anggota badan mereka menjadi sejuk. Kejang yang panjang boleh menyebabkan serangan jantung. Perkembangan kegagalan jantung dalam bentuk kronik, kardiosklerosis boleh merumitkan patologi..

Diagnosis dan rawatan patologi

Untuk menentukan jenis penyakit, doktor melakukan satu set pemeriksaan. Pesakit dihantar untuk elektrokardiografi, penghantaran ujian darah biokimia dan klinikal, pemeriksaan tiroid. Echoencephalography jantung dan koronografi juga diresepkan. Pemantauan harian wajib (ECG).

Rawatan angina pectoris bertujuan mencegah kemungkinan komplikasi dan serangan pada jantung. Semasa serangan, disyorkan untuk mengambil "Nitrogliserin".

Banyak perhatian diberikan kepada terapi ubat. Doktor boleh menetapkan ubat antianginal dan antisclerotic, ubat yang memperbaiki sistem kardiovaskular (contohnya, Metonat, Carvedilol-Kv), penyekat saluran kalsium. Dalam beberapa kes, pembedahan mungkin diperlukan (cantuman bypass arteri koronari).

Rawatan takikardia bergantung pada bentuk patologi dan sebab-sebab yang memprovokasi. Jenis fisiologi tidak dikenakan terapi ubat. Sekiranya perkembangan penyakit itu disebabkan oleh penyakit lain, maka rawatan harus ditujukan untuk menghilangkannya atau menghentikannya.

Doktor menetapkan ubat penenang, adenoblocker boleh digunakan. Dalam bentuk yang teruk, prosedur kauterisasi pada kawasan jantung tertentu digunakan untuk memulihkan keadaan normal. Sekiranya manipulasi tidak memberi kesan yang diingini, anda memerlukan alat pacu jantung buatan.

Angina pectoris dan takikardia: perbezaan antara penyakit terletak pada penyebab perkembangannya. Salah satu gejala yang paling biasa adalah sakit jantung. Manifestasi klinikal lain bergantung pada bentuk proses patologi..

Petunjuk tekanan untuk angina pectoris

Angina pectoris adalah penyakit kardiovaskular yang disertai dengan kemerosotan aliran darah di jantung, menyebabkan kekurangan oksigen memasuki miokardium. Gejala penyakit ini sangat pelbagai. Semasa serangan, pesakit dengan pelanggaran frekuensi dan kedalaman bernafas, terbakar, sakit, rasa tekanan di dada. Kesakitan merebak di antara bilah bahu, di belakang sternum, di plexus solar, bahu kiri atau lengan. Kadang-kadang, patologi disertai dengan sakit di gigi, kepala, mual, pedih ulu hati. Di samping itu, gangguan irama jantung muncul: degupan jantung kemudian melambatkan, kemudian mempercepat. Kulit pesakit menjadi pucat, peluh sejuk muncul di atasnya. Dengan angina pectoris, tekanan meningkat atau menurun. Kami akan memahami apa penyebab dan gejala tekanan darah.

Berapakah tekanan untuk angina pectoris??

Dalam sebilangan besar kes, tekanan darah semasa perkembangan serangan angina meningkat, dan setelah selesai - itu normal. Pada waktu rehat, petunjuk tekanan darah berada dalam had atas normal. Kadang-kadang, setelah serangan, tekanan turun dengan mendadak, pesakit mengalami gangguan, kelemahan teruk, apatis.

Tekanan darah tinggi

Hipertensi arteri dan angina pectoris adalah penyakit kardiovaskular yang berkait rapat. Oleh itu, mustahil untuk mengetahui apa penyebabnya dan apa akibatnya. Pesakit hipertensi yang menderita penyakit selama dua hingga tiga tahun sering mengalami serangan angina. Peningkatan tekanan darah dengan latar belakang perkembangan patologi adalah faktor yang merumitkan perjalanan penyakit ini.

  • menyebabkan kemerosotan aliran darah, peningkatan penggunaan jantung dan sistem kardiovaskular;
  • meningkatkan risiko mengembangkan infark miokard, kegagalan jantung kronik;
  • mengubah struktur ventrikel kiri, menyebabkan hipertropi.

Rawatan

Sebagai peraturan, peningkatan tekanan intensif dengan angina didiagnosis dengan adanya bentuk penyakit yang stabil. Patologi berbahaya bagi kesihatan manusia kerana kenyataannya menyebabkan kemerosotan, perkembangan nekrosis miokardium, kematian.

Tujuan utama rawatan dalam kes ini adalah untuk mengekalkan tekanan darah pada 140/90, dan ia harus menurun secara beransur-ansur. Ini akan mengelakkan kenaikan degupan jantung refleks..

Ubat berikut diresepkan untuk pesakit:

  • nitrat, yang mengurangkan jumlah darah yang mengalir ke jantung, dan keperluan tubuh untuk oksigen;
  • penyekat saluran kalsium, mengembang arteri dan saluran darah, mengurangkan tekanan, mengurangkan beban jantung;
  • beta-blocker yang mengurangkan kadar denyutan jantung, menurunkan tekanan darah, meningkatkan kerentanan miokardium terhadap peningkatan tekanan;
  • agen antiplatelet yang melegakan keradangan, mencegah pembentukan bekuan darah, peningkatan percambahan sel;
  • Inhibitor ACE, vasodilating, mencegah percambahan sel.

Bentuk angina pectoris yang tidak stabil menyebabkan peningkatan tekanan lebih kerap..

Perhatian! Pilih rejimen rawatan untuk angina yang stabil dan tidak stabil, termasuk rawatan angina, tempohnya harus menjadi doktor. Ubat-ubatan sendiri tidak dapat diterima, kerana ini dapat memperburuk keadaan umum pesakit, memperburuk perjalanan penyakit.

Ubat tradisional dalam rawatan tekanan untuk angina pectoris pada wanita dan lelaki hanya digunakan setelah mendapat persetujuan ahli kardiologi dan hanya sebagai terapi tambahan. Mereka yang sakit disyorkan untuk menggunakan produk yang menguatkan dinding vaskular dan mengurangkan risiko aterosklerosis. Semasa serangan angina pectoris, disarankan untuk mengambil infus hawthorn atau valerian, dan untuk mengurangkan kekerapannya, decoctions of hawthorn, mountain arnica.

Perhatian! Sebelum meneruskan rawatan hipertensi pada angina pectoris pada lelaki dan wanita, perlu menghapuskan faktor-faktor yang memprovokasi perkembangan patologi ini: berat badan berlebihan, tabiat buruk, kekurangan zat makanan, kekurangan aktiviti motorik.

Tekanan rendah

Hipotensi dengan angina pectoris jarang berlaku. Patologi disertai dengan manifestasi berikut:

  • ketidakselesaan di belakang sternum;
  • penurunan nada otot;
  • kelemahan, kecekapan menurun, sikap tidak peduli terhadap dunia di sekitar;
  • tinnitus, sakit di kepala;
  • gangguan kedalaman dan pernafasan.

Kesakitan dengan hipotensi berbeza-beza dan tidak bergantung pada keadaan emosi, aktiviti fizikal pesakit.

Perhatian! Nitrogliserin secara sublingual dalam serangan patologi, yang ditunjukkan oleh penurunan tekanan, meningkatkan keparahan gejala, dan oleh itu tidak dapat digunakan.

Rawatan

Dengan angina pectoris, terapi hipotensi dilakukan secara menyeluruh. Pesakit diberi ubat penenang berasaskan tumbuhan (valerian, motherwort), persediaan semula jadi yang meningkatkan nada badan.

Sekiranya terapi gagal, mereka mengesyorkan:

  • penghilang rasa sakit berasaskan kafein;
  • Tonginal, menormalkan tekanan dan meningkatkan proses metabolik pada tisu miokardium.

Dengan persetujuan dengan doktor, ubat tradisional juga boleh digunakan..

Perhatian! Normalisasi tekanan dan nadi pada angina pectoris, disertai dengan hipotensi, menyumbang kepada secubit garam yang diletakkan di bawah lidah. Tetapi terlalu kerap, kaedah ini tidak boleh digunakan: ia boleh menyebabkan kemerosotan buah pinggang.

Biasa

Tekanan yang dibenarkan untuk angina pectoris dianggap sebagai petunjuk 130-139 / 80-89. Denyutan jantung mestilah 60-89 degupan seminit. Sekiranya terdapat angiopati diabetes atau patologi buah pinggang, adalah wajar untuk mengekalkan tekanan di sempadan bawah, dan sekiranya berlaku kemalangan serebrovaskular - di bahagian atas.

Terapi penyakit, tidak kira sama ada ia disertai dengan peningkatan atau penurunan tekanan darah, harus meliputi:

  • diet berdasarkan had pengambilan garam dan lemak;
  • pencegahan senaman fizikal yang kuat;
  • melepaskan tabiat buruk - merokok, penyalahgunaan alkohol.

Pencegahan

Pencegahan angina pectoris dan, dengan demikian, peningkatan tekanan darah, adalah untuk menjaga gaya hidup yang sihat. Orang yang ingin mencegah penyakit ini disyorkan:

  • mengawal berat badan dengan mencegah kegemukan;
  • untuk menolak dari tabiat buruk;
  • merawat penyakit tepat pada masanya yang dapat menjadi pendorong kepada perkembangan patologi;
  • dengan adanya kecenderungan genetik terhadap penyakit kardiovaskular, menguatkan miokardium dan meningkatkan keanjalan vaskular;
  • menjalani gaya hidup aktif.

Langkah-langkah ini dapat mengurangkan risiko mengembangkan angina pectoris dengan ketara. Pesakit perlu mematuhi rutin harian yang betul, pastikan tempoh aktiviti bergantian dengan rehat yang betul, dan menggunakan kemungkinan rawatan spa. Jika tidak, rawatan tidak akan membawa hasil yang diinginkan..

Faktor risiko komplikasi penyakit arteri koronari - tekanan angina

Tahap tekanan darah secara langsung berkaitan dengan risiko komplikasi penyakit jantung koronari. Pilihan yang paling biasa adalah kehadiran hipertensi dan angina pectoris secara serentak. Mereka meningkatkan kemungkinan serangan jantung, strok, kegagalan peredaran darah dan kematian pesakit. Tekanan darah rendah sangat berbahaya bagi pesakit tua, kerana ia mempengaruhi aliran darah koronari dan serebrum.

Berapakah tekanan dan nadi normal untuk angina pectoris?

Untuk sebarang penyakit jantung, pemantauan harian penunjuk utama peredaran darah adalah disyorkan - tahap tekanan darah dan kadar jantung.

Penyakit jantung koronari cenderung berkembang dengan ketahanan vaskular periferal tinggi dan rendah. Kekejangan arteri dengan hipertensi dan aliran darah rendah dengan hipotensi memperburuk kekurangan oksigen dalam miokardium, menyebabkan peningkatan dan peningkatan serangan angina.

Adalah disyorkan untuk menyokong parameter berikut:

  • sistolik - 130 - 139 mm RT. st.,
  • penunjuk diastolik - 80 - 89 mm RT. st.,
  • degupan jantung - 60 - 89 degupan seminit.

Dengan angiopati diabetes atau kerosakan buah pinggang, anda perlu berusaha untuk tahap tekanan yang lebih rendah, dan dengan pengurangan aliran darah ke otak, simpan petunjuk di sempadan atas.

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai angina pectoris. Dari situ anda akan belajar mengenai penyakit dan diagnosisnya, kaedah rawatan, resep, prognosis untuk pesakit.

Dan ini lebih banyak mengenai bagaimana melegakan serangan angina pectoris.

Apa yang boleh memprovokasi perubahan

Hubungan antara hipertensi dan angina pectoris paling jelas apabila anda menganggap bahawa kedua-dua penyakit ini mempunyai faktor risiko yang serupa untuk berkembang. Ini termasuk:

  • merokok,
  • kegemukan,
  • pemakanan yang tidak betul - berlebihan garam, alkohol, lemak haiwan, kekurangan sayur-sayuran dan buah-buahan,
  • aktiviti fizikal yang lemah,
  • jantina (lebih kerap daripada lelaki),
  • keturunan,
  • umur selepas 55 tahun,
  • menopaus.

Tekanan darah rendah pada penyakit jantung boleh menyebabkan kerosakan pada injap dan saluran besar, kardiomiopati, perikarditis, keradangan pada otot jantung.

Perikarditis Boleh Menyebabkan Tekanan Darah Rendah

Apabila digabungkan dengan penyakit arteri koroner, mereka menyebabkan gangguan metabolik dalam miokardium, kerana mereka meningkatkan kelaparan oksigen sel-sel otot. Angina pectoris dalam kes seperti ini berkembang pesat, dan kejang berlaku bukan sahaja semasa bersenam, tetapi juga pada waktu rehat.

Tonton video mengenai angina pectoris, gejala dan rawatannya:

Rawatan Perubahan Tekanan

Untuk rawatan pesakit dengan angina pectoris dengan peningkatan atau penurunan tekanan secara serentak, diperlukan ubat yang dapat mencegah gangguan serebral dan koronari akut, kegagalan buah pinggang kronik. Di tempat kedua adalah penurunan frekuensi dan intensitas serangan angina, mempertahankan sasaran tekanan darah.

Dengan meningkat

Untuk rawatan, ubat-ubatan diresepkan dengan keberkesanan yang terbukti, ubat-ubatan tersebut memberikan kepatuhan pada arteri koronari dan periferal:

  • aspirin, jika terdapat kontraindikasi - warfarin;
  • beta-blocker, jika ada sekatan - penyekat kalsium atau nitrat tindakan berpanjangan;
  • penghambat enzim penukaran angiotensin (terutamanya pada diabetes, disfungsi ventrikel kiri);
  • agen untuk menurunkan kolesterol darah;
  • Nitrogliserin subingual dalam tablet atau semburan semasa serangan.

Pada tahap rendah atau rendah

Sukar untuk melegakan serangan angina pectoris dengan latar belakang tekanan rendah (atau intoleransi terhadap nitrat), kerana pada masa yang sama anda perlu mengembangkan saluran koronari dan meningkatkan nada arteri periferal.

Oleh itu, pilihan iskemia miokardium ini harus dirawat di hospital.

Validol untuk melegakan angina pectoris

Untuk melegakan serangan, gunakan:

  • ubat penahan sakit - Analgin, Katadolon;
  • pengencer darah - Aspirin dan Clopidogrel;
  • Validol di bawah lidah.

Untuk terapi penyelenggaraan, dos beta-blocker yang rendah, Coraxan, agen untuk menurunkan kolesterol darah, ATP-forte, Ranex, Thiotriazolin, Mexico, Tivortin disyorkan. Hasil yang baik diperoleh daripada mengambil kursus vitamin E selama 15 hingga 20 hari.

Dengan serangan kesakitan yang teruk dan keberkesanan rawatan ubat yang tidak mencukupi, cantuman bypass arteri koronari ditunjukkan..

Dadah jika tekanan semasa serangan angina adalah normal

Tekanan darah normal pada pesakit dengan penyakit jantung koronari jarang tanpa terapi antihipertensi. Dalam kes sedemikian, ejen berikut ditunjukkan:

  • Nitrogliserin sublingual 1 tablet dan selepas 15 minit dengan kesan yang tidak mencukupi, yang kedua diambil;
  • Isoket, Nitromint aerosol - 1 - 3 klik pada nebulizer (digunakan untuk profilaksis sebelum serangan yang dijangkakan);
  • Validol di bawah lidah dengan perkembangan sakit kepala dari nitrat;
  • Asid asetilsalisilat: kunyah 1 tablet, ulangi selepas 15 minit. Kecekapan bertambah semasa menggunakan clopidogrel.

Cara mencegah perubahan pembacaan tonometer sekiranya berlaku penyakit

Untuk mengelakkan pelanggaran tekanan darah dan perkembangan angina pectoris, anda perlu melakukan penyesuaian terhadap gaya hidup. Bidang pencegahan utama adalah:

  • berhenti merokok sepenuhnya;
  • mengehadkan alkohol hingga 20 g sehari (berdasarkan etanol) tidak lebih daripada 3 kali dalam 10 hari;
  • penurunan berat badan dengan kelebihannya;
  • aktiviti fizikal harian dengan jangka masa minimum 30 minit 5 kali seminggu;
  • pengecualian produk tenusu dan daging berlemak;
  • penyertaan dalam menu serat makanan sayuran dari sayur-sayuran, buah-buahan dan dedak.

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai gejala angina pectoris yang tidak stabil. Dari situ anda akan belajar mengenai patologi dan manifestasi, kaedah diagnosis dan rawatan, langkah pencegahan.

Dan di sini lebih banyak mengenai angina pectoris vasospastik.

Tahap tekanan darah merujuk kepada salah satu faktor risiko komplikasi penyakit arteri koronari. Hipertensi dan angina pectoris dianggap sebagai sindrom koronari yang biasa, kerana mereka mempunyai penyebab yang sama.

Untuk rawatan gunakan ubat yang melegakan kekejangan arteri, termasuk koronari, menormalkan kelikatan darah dan kolesterol. Tekanan darah rendah juga merosakkan pemakanan miokardium, dan ubat anti-iskemia utama dikontraindikasikan untuk pesakit hipotensi. Oleh itu, pemilihan rawatan dilakukan secara individu, lebih baik di hospital.

Tindakan utama, bagaimana melegakan serangan angina pectoris, adalah dengan mengambil nitrogliserin dan berehat. Namun, dengan tekanan tinggi atau rendah terdapat nuansa. Ubat apa yang dapat dengan cepat melegakan serangan di rumah?

Di bawah pengaruh faktor luaran, keadaan pra-infark mungkin berlaku. Gejala serupa pada wanita dan lelaki, sukar untuk mengenalinya kerana penyetempatan kesakitan. Bagaimana melegakan serangan, berapa lama ia berlaku? Doktor di kaunter penerimaan tetamu akan memeriksa petunjuk mengenai ECG, menetapkan rawatan, dan juga membincangkan mengenai akibatnya.

Sekiranya terdapat angina yang tidak stabil, gejala yang dapat dilihat walaupun dalam keadaan rehat, sangat mustahak untuk memulakan rawatan, jika tidak, ia boleh menjadi progresif dan menyebabkan serangan jantung. Apakah tanda-tanda penyakit ini? Apa yang akan ditunjukkan oleh ECG? Cara memberi pertolongan cemas?

Sekiranya terdapat sesak nafas dengan angina pectoris, ubat mana yang hanya dapat diputuskan oleh doktor. Lagipun, anda perlu mengetahui sesak nafas yang muncul - ketegangan atau jenis lain. Jadi bagaimana dan apa yang harus dirawat untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan?

Dalam kes penyakit jantung, termasuk angina pectoris dan lain-lain, Isoket diresepkan, penggunaannya dibenarkan dalam bentuk semburan dan penitis. Petunjuk dianggap sebagai iskemia jantung, tetapi terdapat banyak kontraindikasi.

Pada masa yang sama, diabetes dan angina pectoris menimbulkan ancaman serius kepada kesihatan. Bagaimana merawat angina pectoris dengan diabetes jenis 2? Apa gangguan irama jantung yang boleh berlaku?

Sekiranya diagnosis "angina pectoris" ditetapkan, rawatan akan ditujukan terlebih dahulu kepada punca perkembangan masalah tersebut, misalnya, penyakit jantung koronari. Ubat untuk angina pectoris stabil di hospital.

Antagonis saluran kalsium, ubat Norvask, penggunaannya malah membantu mengurangkan keperluan nitrogliserin, juga akan membantu tekanan. Antara petunjuknya ialah angina pectoris. Ubatnya tidak boleh dicuci dengan jus delima.

Buat pertama kalinya, Prinzmetal mula membicarakan vasospastic angina pectoris pada tahun 1959. Gejala-gejalanya dimanifestasikan pada waktu pagi, ketika berehat. Diagnosis yang boleh dipercayai - petunjuk ECG dan kardiografi. Rawatannya panjang, prognosis bergantung pada pesakit..

Angina pectoris

Angina pectoris adalah bentuk penyakit jantung koronari, yang dicirikan oleh sakit paroxysmal di jantung, kerana kekurangan bekalan darah miokardium akut. Terdapat angina tenaga yang berlaku semasa tekanan fizikal atau emosi, dan angina rehat, timbul di luar usaha fizikal, lebih sering pada waktu malam. Selain kesakitan di belakang sternum, ini ditunjukkan oleh sensasi sesak nafas, pucat pada kulit, turun naik kadar nadi, dan sensasi gangguan dalam kerja jantung. Boleh menyebabkan kegagalan jantung dan infark miokard.

Maklumat am

Angina pectoris adalah bentuk penyakit jantung koronari, yang dicirikan oleh sakit paroxysmal di jantung, kerana kekurangan bekalan darah miokardium akut. Terdapat angina tenaga yang berlaku semasa tekanan fizikal atau emosi, dan angina rehat, timbul di luar usaha fizikal, lebih sering pada waktu malam. Selain kesakitan di belakang sternum, ini ditunjukkan oleh sensasi sesak nafas, pucat pada kulit, turun naik kadar nadi, dan sensasi gangguan dalam kerja jantung. Boleh menyebabkan kegagalan jantung dan infark miokard.

Sebagai manifestasi penyakit iskemia, angina pectoris berlaku pada hampir 50% pesakit, yang merupakan bentuk penyakit arteri koronari yang paling biasa. Kelaziman angina pectoris lebih tinggi di kalangan lelaki - 5-20% (berbanding 1-15% di kalangan wanita), kekerapannya meningkat tajam seiring dengan usia. Angina pectoris, kerana gejala tertentu, juga dikenal sebagai angina pectoris atau penyakit jantung koronari.

Perkembangan angina pectoris disebabkan oleh kekurangan aliran darah koroner akut, akibatnya ketidakseimbangan berkembang antara keperluan kardiomiosit dalam bekalan oksigen dan kepuasannya. Pelanggaran perfusi otot jantung membawa kepada iskemia. Akibat iskemia, proses oksidatif dalam miokardium terganggu: terdapat pengumpulan metabolit yang kurang teroksidasi (laktik, karbonik, piruvik, fosforik dan asid lain), keseimbangan ion terganggu, dan sintesis ATP dikurangkan. Pertama sekali, proses ini menyebabkan disfungsi miokardium diastolik dan kemudian sistolik, gangguan elektrofisiologi (perubahan pada segmen ST dan gelombang T pada ECG) dan, akhirnya, perkembangan reaksi kesakitan. Urutan perubahan yang berlaku dalam miokardium disebut "iskemik kaskade", yang didasarkan pada gangguan perfusi dan perubahan metabolisme pada otot jantung, dan tahap terakhir adalah pengembangan angina pectoris.

Kekurangan oksigen sangat akut pada miokardium semasa tekanan emosi atau fizikal: atas sebab ini, serangan angina lebih kerap berlaku dengan peningkatan fungsi jantung (semasa aktiviti fizikal, tekanan). Tidak seperti infark miokard akut, di mana perubahan tidak dapat dipulihkan berkembang pada otot jantung, dengan angina pectoris, gangguan peredaran koronari adalah sementara. Walau bagaimanapun, jika hipoksia miokard melebihi had kelangsungan hidupnya, maka angina pectoris dapat berkembang menjadi infark miokard.

Punca Angina Pectoris

Penyebab utama angina pectoris, serta penyakit jantung koronari, adalah penyempitan saluran koronari yang disebabkan oleh aterosklerosis. Serangan angina berkembang dengan penyempitan lumen arteri koronari sebanyak 50-70%. Stenosis aterosklerotik yang lebih ketara, semakin teruk angina pectoris. Keterukan angina pectoris juga bergantung pada tahap dan lokasi stenosis, pada jumlah arteri yang terjejas. Patogenesis angina pectoris sering bercampur, dan bersamaan dengan penyumbatan aterosklerotik, proses trombosis dan kekejangan arteri koronari dapat terjadi.

Kadang kala angina pectoris berkembang hanya akibat angiospasm tanpa arteriosklerosis arteri. Dalam sejumlah patologi saluran gastrointestinal (hernia diafragma, penyakit batu empedu, dan lain-lain), serta penyakit alergi berjangkit, lesi vaskular sifilik dan reumatoid (aortitis, periarteritis, vaskulitis, endarteritis), cardiospasm refleks yang disebabkan oleh gangguan saraf yang lebih tinggi dapat berkembang arteri jantung - yang disebut refleks angina pectoris.

Faktor-faktor risiko

Perkembangan, perkembangan dan manifestasi angina pectoris dipengaruhi oleh faktor risiko yang boleh diubah (boleh guna) dan tidak dapat diubah (tidak dapat ditanggalkan).

Faktor risiko yang tidak dapat diubah untuk angina termasuk jantina, umur, dan keturunan. Telah diperhatikan bahawa lelaki paling berisiko terkena angina pectoris. Kecenderungan ini berlaku hingga usia 50-55 tahun, sebelum bermulanya perubahan menopaus pada tubuh wanita, ketika penghasilan estrogen, hormon seks wanita yang “melindungi” jantung dan saluran koronari, menurun. Selepas 55 tahun, angina pectoris berlaku pada kedua-dua jantina dengan frekuensi yang hampir sama. Selalunya, angina pectoris diperhatikan pada saudara langsung pesakit yang menderita penyakit jantung iskemia atau yang telah menderita infark miokard..

Faktor risiko yang boleh diubah untuk angina pectoris seseorang berpeluang mempengaruhi atau mengecualikannya dari hidupnya. Selalunya, faktor-faktor ini saling berkaitan, dan mengurangkan kesan negatif seseorang menghilangkan yang lain. Oleh itu, penurunan lemak dalam makanan yang dikonsumsi menyebabkan penurunan kolesterol, berat badan dan tekanan darah. Faktor risiko angina yang boleh ditanggalkan termasuk:

  • Hiperlipidemia. Pada 96% pesakit dengan angina pectoris, peningkatan kolesterol dan pecahan lipid lain dengan kesan aterogenik (trigliserida, lipoprotein berketumpatan rendah) dikesan, yang membawa kepada pemendapan kolesterol dalam arteri yang memberi makan miokardium. Peningkatan spektrum lipid, pada gilirannya, meningkatkan proses trombosis pada kapal.
  • Obesiti. Biasanya berlaku pada orang yang makan makanan berkalori tinggi dengan jumlah lemak haiwan, kolesterol dan karbohidrat yang berlebihan. Pesakit dengan angina pectoris perlu membatasi kolesterol dalam diet mereka hingga 300 mg, garam meja - hingga 5 g, meningkatkan pengambilan serat makanan - lebih daripada 30 g.
  • Kurang bersenam. Aktiviti fizikal yang tidak mencukupi cenderung kepada perkembangan obesiti dan metabolisme lipid yang terganggu. Kesan daripada beberapa faktor sekaligus (hiperkolesterolemia, kegemukan, ketidakaktifan fizikal) memainkan peranan penting dalam berlakunya angina pectoris dan perkembangannya.
  • Merokok. Merokok meningkatkan kepekatan karboksimemoglobin dalam darah - gabungan karbon monoksida dan hemoglobin, yang menyebabkan kebuluran sel oksigen, terutamanya kardiomiosit, kekejangan arteri, dan peningkatan tekanan darah. Sekiranya terdapat aterosklerosis, merokok menyumbang kepada manifestasi awal angina pectoris dan meningkatkan risiko infark miokard akut.
  • Hipertensi arteri. Selalunya menyertai perjalanan penyakit jantung koronari dan menyumbang kepada perkembangan angina pectoris. Dengan hipertensi arteri, disebabkan peningkatan tekanan darah sistolik, ketegangan miokardium meningkat dan keperluannya untuk oksigen meningkat.
  • Anemia dan mabuk. Keadaan ini disertai dengan penurunan penghantaran oksigen ke otot jantung dan memprovokasi serangan angina, baik terhadap latar belakang aterosklerosis koronari dan jika tidak.
  • Diabetes. Sekiranya terdapat diabetes mellitus, risiko penyakit jantung koronari dan angina pectoris meningkat sebanyak 2 kali. Pesakit kencing manis dengan sejarah penyakit 10 tahun menderita aterosklerosis yang teruk dan mempunyai prognosis yang lebih teruk dalam kes angina pectoris dan infark miokard.
  • Peningkatan kelikatan darah relatif. Ia menyumbang kepada proses trombosis di lokasi perkembangan plak aterosklerotik, meningkatkan risiko arteriosklerosis koronari dan perkembangan komplikasi berbahaya penyakit arteri koronari dan angina pectoris.
  • Tekanan psiko-emosi. Dalam keadaan tertekan, jantung berfungsi dalam keadaan tekanan yang meningkat: angiospasm berkembang, tekanan darah meningkat, dan bekalan miokardium dengan oksigen dan nutrien bertambah buruk. Oleh itu, tekanan adalah faktor kuat yang memprovokasi angina pectoris, infark miokard, kematian koronari secara tiba-tiba..

Antara faktor risiko angina pectoris juga merangkumi reaksi imun, disfungsi endotel, peningkatan kadar jantung, menopaus pramatang dan kontraseptif hormon pada wanita, dll..

Gabungan 2 atau lebih faktor, walaupun sederhana, meningkatkan jumlah risiko terkena angina pectoris. Kehadiran faktor risiko harus diambil kira semasa menentukan taktik rawatan dan pencegahan sekunder angina pectoris.

Pengelasan

Menurut klasifikasi antarabangsa yang diadopsi oleh WHO (1979) dan All-Union Cardiology Scientific Center (VKNC) dari Akademi Sains Perubatan USSR (1984), jenis angina berikut dibezakan:

Angina pectoris - berlaku dalam bentuk sakit dada yang sementara disebabkan oleh tekanan emosi atau fizikal yang meningkatkan keperluan metabolik miokardium (takikardia, peningkatan tekanan darah). Biasanya rasa sakit hilang ketika rehat atau dihentikan dengan mengambil nitrogliserin. Angina pectoris merangkumi:

Angina pectoris timbul pertama sehingga 1 bulan. dari manifestasi pertama. Ia mungkin mempunyai kaedah dan prognosis yang berbeza: kemunduran, masuk ke angina pectoris yang stabil atau progresif.

Angina pectoris stabil - tahan lebih dari 1 bulan. Mengikut kemampuan pesakit untuk bertolak ansur dengan aktiviti fizikal, ia dibahagikan kepada kelas fungsional:

  • Gred I - toleransi yang baik terhadap aktiviti fizikal yang normal; perkembangan serangan angina disebabkan oleh beban berlebihan, dilakukan untuk waktu yang lama dan secara intensif;
  • Gred II - aktiviti fizikal normal agak terhad; berlakunya serangan angina diprovokasi dengan berjalan di medan rata lebih dari 500 m, menaiki tangga lebih dari 1 tingkat. Cuaca sejuk, angin, gairah emosi, jam pertama selepas tidur dipengaruhi oleh perkembangan serangan angina.
  • Gred III - aktiviti fizikal normal sangat terhad; serangan angina disebabkan oleh berjalan dengan kecepatan biasa di medan rata sejauh 100-200 m, menaiki tangga ke tingkat 1.
  • Gred IV - angina pectoris berkembang dengan senaman fizikal yang minimum, berjalan kurang dari 100 m, ketika tidur, ketika rehat.

Angina pectoris progresif (tidak stabil) - peningkatan keparahan, jangka masa dan kekerapan kejang sebagai tindak balas terhadap beban biasa pesakit.

Angina pectoris spontan (khas, vasospastik) - disebabkan oleh kekejangan arteri koronari secara tiba-tiba. Serangan angina hanya berlaku pada waktu rehat, pada waktu malam atau awal pagi. Angina pectoris spontan, disertai dengan kenaikan segmen ST, disebut varian, atau Prinzmetal angina.

Progresif, dan juga beberapa varian angina pectoris spontan dan pertama digabungkan menjadi konsep "angina pectoris tidak stabil".

Gejala angina pectoris

Tanda khas angina pectoris adalah sakit di belakang sternum, lebih jarang di sebelah kiri sternum (dalam unjuran jantung). Kesakitan boleh memampatkan, menekan, membakar, kadang-kadang memotong, menarik, menggerudi. Intensitas kesakitan boleh dari toleran hingga sangat jelas, menyebabkan pesakit mengerang dan menjerit, takut mati hampir.

Kesakitan memancar terutamanya ke lengan dan bahu kiri, rahang bawah, di bawah bilah bahu kiri, ke kawasan epigastrik; dalam kes atipikal - di bahagian kanan batang, kaki. Penyinaran kesakitan pada angina pectoris disebabkan oleh penyebarannya dari jantung ke bahagian serviks VII dan I - V bahagian toraks saraf tunjang dan lebih jauh di sepanjang saraf sentrifugal ke zon-zat saraf.

Kesakitan dengan angina sering terjadi pada waktu berjalan, menaiki tangga, usaha, tekanan, boleh terjadi pada waktu malam. Serangan kesakitan berlangsung dari 1 hingga 15-20 minit. Faktor yang memudahkan serangan angina pectoris adalah pengambilan nitrogliserin, berdiri atau duduk.

Semasa serangan, pesakit mengalami kekurangan udara, cuba berhenti dan membeku, menekan tangan ke dadanya, menjadi pucat; wajah mengalami ekspresi yang sakit, anggota badan atas tumbuh lebih sejuk dan kebas. Pada mulanya, nadi menjadi lebih laju, kemudian melambatkan, ada kemungkinan perkembangan aritmia, selalunya extrasystole, peningkatan tekanan darah. Serangan angina yang berpanjangan dapat berkembang menjadi infark miokard. Komplikasi jangka panjang angina pectoris adalah kardiosklerosis dan kegagalan jantung kronik..

Diagnostik

Apabila mengenali angina pectoris, aduan pesakit, sifat, penyetempatan, penyinaran, jangka masa kesakitan, keadaan kejadiannya dan faktor bantuan serangan diambil kira. Diagnostik makmal merangkumi ujian darah kolesterol total, AST dan ALT, lipoprotein berketumpatan tinggi dan rendah, trigliserida, dehidrogenase laktat, kreatin kinase, glukosa, koagulogram dan elektrolit darah. Kepentingan diagnostik yang khusus adalah penentuan penanda troponin I dan T yang menunjukkan kerosakan miokardium. Pengesanan protein miokard ini menunjukkan infeksi mikro atau infark miokard dan dapat mencegah perkembangan angina pectoris pasca infark.

ECG yang diambil pada puncak serangan angina pectoris mendedahkan penurunan selang ST, kehadiran gelombang T negatif pada petunjuk dada, gangguan konduksi dan irama. Pemantauan ECG setiap hari membolehkan anda merakam perubahan iskemia atau ketiadaannya dengan setiap serangan angina pectoris, degupan jantung, aritmia. Meningkatkan kadar jantung sebelum serangan membolehkan anda memikirkan angina pectoris, degupan jantung normal - mengenai angina pectoris spontan. Ekokardiografi dengan angina menunjukkan perubahan iskemia tempatan dan gangguan kontraktil miokard.

Velgoergometry (VEM) adalah pecahan yang menunjukkan beban maksimum yang dapat ditoleransi oleh pesakit tanpa risiko terkena iskemia. Beban diatur menggunakan basikal latihan sehingga denyut jantung submaximal dicapai dengan rakaman ECG serentak. Dengan ujian negatif, degupan jantung submaximal dicapai dalam 10-12 minit. sekiranya tiada manifestasi iskemia klinikal dan ECG. Ujian dianggap positif, disertai pada saat pemuatan oleh serangan angina pectoris atau pergeseran segmen ST sebanyak 1 atau lebih milimeter. Pengesanan angina pectoris juga mungkin dilakukan dengan menginduksi iskemia miokardium sementara yang terkawal menggunakan ujian stres fungsional (rangsangan atrium transesophageal) atau farmakologi (ujian isoproterenol, dipyridamole).

Scintigraphy miokard dilakukan untuk memvisualisasikan perfusi otot jantung dan mengenal pasti perubahan fokus di dalamnya. Thallium ubat radioaktif secara aktif diserap oleh kardiomiosit yang berdaya maju, dan dengan angina disertai oleh sklerosis koronari, zon fokus perfusi miokard dikesan. Coronarografi diagnostik dilakukan untuk menilai penyetempatan, tahap dan kelaziman kerosakan pada arteri jantung, yang membolehkan anda memutuskan pilihan kaedah rawatan (konservatif atau pembedahan).

Rawatan angina

Ini bertujuan untuk menghentikan, serta mencegah serangan dan komplikasi angina pectoris. Nitrogliserin berfungsi sebagai ubat pertolongan cemas untuk serangan angina pectoris (simpan sekeping gula di mulut hingga terserap sepenuhnya). Penghilang rasa sakit biasanya berlaku selepas 1-2 minit. Sekiranya serangan tidak berhenti, nitrogliserin dapat digunakan semula pada selang waktu 3 minit. dan tidak lebih dari 3 kali (kerana bahaya penurunan tekanan darah yang tajam).

Terapi ubat rutin untuk angina pectoris termasuk penggunaan ubat antianginal (anti-iskemia) yang mengurangkan permintaan oksigen otot jantung: nitrat tindakan berpanjangan (pentaerythritol tetranitrate, Isosorbide dinitrate, dll.), Ejen penyekat b-adrenergik (anaprilin, oxprenolol, dll.), Molsidomine, (verapamil, nifedipine), trimetazidine, dll..

Dalam rawatan angina pectoris, disarankan untuk menggunakan ubat antisclerotik (sekumpulan statin - lovastatin, simvastatin), antioksidan (tocopherol), agen antiplatelet (asid asetilsalisilat). Menurut petunjuk, pencegahan dan rawatan gangguan konduksi dan irama dilakukan; dengan angina pectoris kelas berfungsi tinggi, revaskularisasi miokard pembedahan dilakukan: angioplasti belon, cantuman pintasan arteri koronari.

Ramalan dan Pencegahan

Angina pectoris adalah penyakit jantung yang kronik dan melumpuhkan. Dengan perkembangan angina pectoris, terdapat risiko tinggi terkena infark miokard atau kematian. Rawatan sistematik dan pencegahan sekunder membantu mengawal perjalanan angina pectoris, meningkatkan prognosis dan mengekalkan keupayaan bekerja sambil mengehadkan tekanan fizikal dan emosi.

Profilaksis angina pectoris yang berkesan memerlukan pengecualian faktor risiko: mengurangkan berat badan berlebihan, mengawal tekanan darah, mengoptimumkan diet dan gaya hidup, dan lain-lain. Sebagai profilaksis sekunder dengan diagnosis angina pectoris yang sudah ditetapkan, adalah perlu untuk mengelakkan kebimbangan dan usaha fizikal, mengambil nitrogliserin secara profilaksis sebelum bersenam, dan pencegahan aterosklerosis, menjalankan terapi patologi bersamaan (diabetes mellitus, penyakit saluran gastrousus). Dengan tepat mengikuti cadangan rawatan angina pectoris, pengambilan nitrat yang berpanjangan dan pemantauan dispensari oleh pakar kardiologi dapat mencapai keadaan pengampunan yang berpanjangan.

Angina pectoris - gejala, sebab, diagnosis, rawatan dan pencegahan. Bantuan kecemasan untuk angina pectoris

Laman web ini memberikan maklumat rujukan untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Intipati (patofisiologi) angina pectoris

Angina pectoris juga sering disebut "angina pectoris," kerana intinya adalah rasa sakit yang berbeza, terletak di belakang sternum, di bahagian tengah dada di kawasan jantung. Biasanya, angina pectoris digambarkan sebagai sensasi rasa sakit, berat, penyempitan, tekanan, ketidakselesaan, terbakar, penyempitan, atau sakit di belakang sternum. Sensasi yang tidak menyenangkan di dada boleh merebak ke bahu, lengan, leher, tekak, rahang bawah, bilah bahu dan belakang.

Kesakitan angina pectoris berlaku kerana bekalan darah ke otot jantung tidak mencukupi dalam penyakit jantung koronari. Momen di mana terdapat kekurangan bekalan darah yang teruk ke otot jantung disebut iskemia. Dengan sebarang iskemia, kekurangan oksigen berlaku, kerana darah yang tidak mencukupi dibawa ke otot jantung untuk memenuhi sepenuhnya keperluannya. Kekurangan oksigen semasa iskemia menyebabkan kesakitan di kawasan jantung, yang disebut angina pectoris.

Iskemia otot jantung biasanya disebabkan oleh aterosklerosis saluran koronari (jantung), di mana terdapat plak berbagai ukuran di dinding arteri darah, menutup dan menyempitkan lumennya. Akibatnya, lebih sedikit darah daripada yang diperlukan dihantar ke otot jantung melalui arteri koronari, dan tubuh mula "kelaparan". Pada saat-saat kelaparan yang sangat teruk, serangan berlaku, yang dari sudut pandang fisiologi disebut iskemia, dan dari sudut pandang manifestasi klinikal, itu adalah angina pectoris. Artinya, angina pectoris adalah manifestasi klinikal utama penyakit jantung koronari kronik, di mana miokardium merasakan kelaparan oksigen yang jelas, kerana tidak menerima cukup darah melalui pembuluh darah dengan jarak sempit.

Situasi penyakit jantung koronari, manifestasi utamanya adalah angina pectoris, dapat dibandingkan dengan tiub yang sudah tua dan berkarat, yang lumennya tersumbat dengan berbagai endapan dan kotoran, akibatnya air paip mengalir dalam aliran yang sangat tipis. Begitu juga, darah yang terlalu sedikit mengalir melalui arteri koronari yang tidak dapat memenuhi keperluan jantung..

Oleh kerana penyakit jantung koronari adalah penyakit kronik yang berlaku untuk waktu yang lama, manifestasi utamanya - angina pectoris juga berlaku pada manusia selama bertahun-tahun. Angina pectoris biasanya mempunyai watak serangan yang berlaku sebagai tindak balas kepada peningkatan mendadak dalam permintaan oksigen jantung, misalnya, semasa latihan fizikal, pengalaman emosi yang kuat, atau tekanan. Pada waktu rehat, sakit angina hampir selalu tidak ada. Serangan angina pectoris, bergantung pada keadaan hidup, kehadiran faktor dan rawatan yang memprovokasi, dapat berulang pada frekuensi yang berbeza - dari beberapa kali sehari hingga beberapa episod sebulan. Anda harus tahu bahawa sebaik sahaja seseorang mengalami serangan angina pectoris, ini menunjukkan kebuluran oksigen pada otot jantung.

Angina pectoris - gejala (tanda) serangan

Gejala angina pectoris sedikit, tetapi sangat ciri, dan oleh itu ia mudah dibezakan dari manifestasi penyakit lain. Oleh itu, angina pectoris dimanifestasikan oleh tekanan yang kuat atau menyekat kesakitan atau rasa berat, terbakar dan rasa tidak selesa di dada tepat di belakang sternum. Kesakitan, rasa berat, atau rasa terbakar boleh hilang ke lengan kiri, ke bilah bahu kiri, leher, rahang bawah, atau tekak. Agak jarang, rasa sakit boleh merebak ke bahagian kanan dada, lengan kanan, atau perut atas..

Angina pectoris selalu merupakan serangan sakit yang dijelaskan di kawasan jantung. Dari serangan, angina pectoris tidak muncul dengan cara apa pun. Biasanya, serangan angina berkembang dengan latar belakang latihan fizikal, kesan emosi yang kuat, suhu udara sejuk, angin kencang. Tempoh serangan adalah dari satu hingga lima belas minit. Serangan angina pectoris selalu bermula dengan mendadak, tiba-tiba, tiba-tiba, di puncak aktiviti fizikal. Latihan fizikal yang paling teruk, yang sering menimbulkan angina pectoris, adalah berjalan pantas, terutama dalam cuaca panas atau sejuk, atau angin kencang, serta berjalan setelah makan banyak atau menaiki tangga.

Kesakitan boleh berlaku sendiri setelah pemberhentian aktiviti fizikal atau kesan emosi, atau di bawah pengaruh nitrogliserin 2 hingga 3 minit selepas pentadbiran. Nitrogliserin mempunyai kemampuan untuk memperluas lumen pembuluh koronari, meningkatkan aliran darah ke otot jantung, yang menghilangkan kelaparan oksigen organ, bersamaan dengan adanya serangan angina pectoris.

Oleh kerana rasa sakit hilang setelah pemberhentian aktiviti fizikal, seseorang yang menderita angina pectoris terpaksa berhenti kerap semasa bergerak untuk menunggu keadaan normal dan serangan berhenti. Oleh kerana sekejap-sekejap, dengan pergerakan yang sering dan berhenti, angina pectoris secara kiasan disebut "penyakit pemerhati tingkap".

Gejala angina pectoris yang dijelaskan adalah klasik, tetapi dengannya terdapat juga manifestasi atipikal iskemia miokardium. Pada lelaki, sebagai peraturan, angina pectoris ditunjukkan oleh rasa sakit klasik di jantung.

Gejala angina pectoris atipikal

Serangan angina atipikal boleh berlaku dengan rasa sakit di lengan, di bilah bahu, di gigi, atau sesak nafas. Dan wanita, orang tua, atau mereka yang menghidap diabetes mungkin tidak mengalami kesakitan dengan serangan angina. Dalam kategori orang ini, angina pectoris ditunjukkan oleh berdebar-debar, kelemahan, mual, dan berpeluh yang teruk. Dalam kes yang jarang berlaku, angina pectoris benar-benar asimtomatik, dan dalam kes ini disebut iskemia "diam".

Secara umum, terdapat dua pilihan utama untuk manifestasi atipikal angina pectoris:
1. Sesak nafas yang berlaku semasa penyedutan dan pernafasan. Penyebab sesak nafas adalah kelonggaran otot jantung yang tidak lengkap;
2. Keletihan yang kuat dan teruk pada setiap beban yang berlaku kerana bekalan oksigen yang tidak mencukupi ke otot jantung dan aktiviti kontraktil jantung yang rendah.

Tanda-tanda atipikal sindrom pada masa ini disebut setara angina..

Angina pectoris - klasifikasi

Angina pectoris stabil (angina luaran)

Angina pectoris yang stabil, bergantung kepada tahap keparahan dan sifat serangan, dibahagikan kepada kelas fungsi berikut:

  • Kelas fungsional I dicirikan oleh kejadian serangan jangka pendek yang jarang berlaku. Angina pectoris berkembang dengan bentuk aktiviti fizikal yang luar biasa dan sangat cepat dilakukan. Sebagai contoh, jika seseorang tidak terbiasa memakai benda yang berat dan tidak selesa, maka pemindahan cepat beberapa lembangan atau baldi air dari satu titik ke titik yang lain mungkin menjadi provokator serangan angina;
  • Kelas fungsional II dicirikan oleh perkembangan serangan angina semasa pendakian tangga yang cepat, serta semasa berjalan cepat atau berlari. Cuaca sejuk, angin kencang atau makanan lebat boleh menjadi faktor yang memprovokasi tambahan. Ini bermaksud bahawa pergerakan pantas dalam angin sejuk akan menyebabkan serangan angina lebih cepat daripada hanya berjalan dengan kelajuan tinggi;
  • Kelas fungsional III dicirikan oleh perkembangan serangan angina walaupun berjalan perlahan hingga jarak lebih dari 100 meter atau ketika menaiki tangga satu tingkat. Serangan boleh berlaku sebaik sahaja keluar ke luar dalam cuaca sejuk atau berangin. Segala kegembiraan atau pengalaman saraf boleh mencetuskan serangan angina. Dengan kelas fungsional angina pectoris III, seseorang mempunyai aktiviti fizikal normal yang terhad setiap hari;
  • Kelas fungsional VI dicirikan oleh perkembangan serangan angina dengan sebarang aktiviti fizikal. Seseorang tidak dapat melakukan senaman fizikal yang sederhana dan ringan (contohnya, menyapu lantai dengan penyapu, berjalan sejauh 50 meter, dan lain-lain) tanpa serangan angina. Di samping itu, penampilan angina pectoris adalah ciri kelas fungsional IV, apabila kejang muncul tanpa tekanan fizikal atau psikologi sebelumnya.

Biasanya, dalam diagnosis atau dalam literatur perubatan khusus, istilah "kelas fungsional" disingkat sebagai singkatan FC. Di sebelah huruf FC, angka Romawi menunjukkan kelas angina pectoris yang didiagnosis pada orang ini. Sebagai contoh, diagnosis dapat dirumuskan sebagai berikut - "angina pectoris, FC II." Ini bermakna seseorang menderita angina pectoris dari kelas fungsi kedua..

Penentuan kelas fungsional angina pectoris adalah perlu, kerana ini adalah asas untuk pemilihan ubat-ubatan dan cadangan untuk jumlah aktiviti fizikal yang mungkin dan selamat yang dapat dilakukan.

Angina yang tidak stabil

Perubahan sifat dan perjalanan angina yang ada dianggap sebagai perkembangan angina yang tidak stabil. Maksudnya, angina pectoris yang tidak stabil adalah manifestasi sindrom atipikal sepenuhnya, apabila serangan berlangsung lebih lama atau, sebaliknya, lebih pendek daripada biasa, diprovokasi oleh faktor yang sama sekali tidak dijangka atau berkembang bahkan dengan latar belakang rehat lengkap, dll. Pada masa ini, angina pectoris yang tidak stabil bermaksud keadaan berikut:

  • Angina pectoris primer, yang muncul untuk pertama kalinya dalam hidup dan bertahan tidak lebih dari sebulan;
  • Angina pectoris progresif dicirikan oleh peningkatan mendadak dalam frekuensi, kuantiti, keparahan dan jangka masa serangan angina. Kemunculan serangan angina pada waktu malam adalah ciri;
  • Angina pectoris dicirikan oleh perkembangan kejang pada latar belakang rehat, dalam keadaan santai, yang selama beberapa jam tidak didahului oleh aktiviti fizikal atau tekanan emosi;
  • Angina pectoris pasca infark adalah kemunculan serangan sakit jantung pada waktu rehat dalam 10-14 hari selepas infark miokard.

Kehadiran mana-mana keadaan di atas pada seseorang bermaksud bahawa dia menderita angina yang tidak stabil, yang ditunjukkan dengan cara ini.

Perkembangan angina yang tidak stabil adalah petunjuk untuk mendapatkan rawatan perubatan segera atau memanggil ambulans. Faktanya ialah angina pectoris yang tidak stabil memerlukan rawatan segera dan wajib di unit rawatan rapi. Sekiranya terapi yang diperlukan tidak dijalankan, maka angina yang tidak stabil dapat menimbulkan serangan jantung.

Kaedah untuk membezakan angina yang stabil dan tidak stabil

Untuk membezakan antara angina yang stabil dan tidak stabil, faktor-faktor berikut mesti dinilai:
1. Tahap aktiviti fizikal apa yang menimbulkan serangan angina pectoris;
2. Tempoh serangan;
3. Keberkesanan Nitrogliserin.

Dengan angina yang stabil, serangan itu diprovokasi oleh tahap tekanan fizikal atau emosi yang sama. Dengan angina yang tidak stabil, serangan itu diprovokasi oleh aktiviti fizikal yang kurang atau bahkan berlaku ketika rehat.

Dengan angina yang stabil, jangka masa serangan tidak lebih dari 5-10 minit, dan dengan tidak stabil ia dapat bertahan hingga 15 minit. Pada prinsipnya, sebarang pemanjangan jangka masa serangan berbanding dengan yang biasa adalah tanda angina tidak stabil.

Dengan angina yang stabil, serangan dihentikan dengan hanya mengambil satu tablet Nitrogliserin. Kesakitan hilang dalam 2 hingga 3 minit selepas mengambil tablet nitrogliserin. Dengan angina yang tidak stabil, satu tablet Nitrogliserin tidak mencukupi untuk menghentikan serangan. Seseorang terpaksa berhenti bersusah payah mengambil lebih dari satu tablet Nitrogliserin. Maksudnya, jika kesan satu tablet Nitrogliserin untuk menghilangkan rasa sakit di jantung sudah cukup, maka kita bercakap mengenai angina pectoris yang stabil. Sekiranya satu tablet tidak mencukupi untuk menghentikan serangan, maka kita bercakap mengenai angina yang tidak stabil.

Angina pectoris Prinzmetal

Angina jenis ini juga disebut angina varian atau vasospastik. Serangan angina Prinzmetal berlaku dengan kekejangan (vasospasme) saluran darah yang tiba-tiba dan teruk, melalui mana darah dihantar ke otot jantung. Prinzmetal angina tidak selalu berkembang dengan latar belakang penyakit jantung koronari. Jenis angina pectoris ini dapat berkembang pada orang yang menderita kecacatan injap jantung (stenosis aorta), anemia teruk, atau dengan otot jantung yang terlalu besar (hipertrofi). Dalam semua kes ini, seseorang boleh membentuk penyempitan spastik refleks saluran darah, yang merupakan penyebab langsung Prinzmetal angina.

Varian angina dicirikan oleh perkembangan kejang pada waktu malam atau pada awal pagi di tengah rehat yang lengkap dan ketiadaan aktiviti fizikal sebelumnya selama beberapa jam. Serangan mempunyai jangka masa yang pendek - rata-rata 2 hingga 5 minit. Angina pectoris dihentikan dengan baik dengan mengambil satu tablet Nitrogliserin di bawah lidah. Prinzmetal's angina pectoris dihentikan dengan cepat dengan mengambil sebarang ubat dari kumpulan penyekat saluran kalsium, misalnya, Nifedipine, Amlodipine, Normodipine, Octodipine.

Vasospastic angina pectoris (Prinzmetal angina): sebab, gejala, rawatan - video

Hubungan antara serangan jantung dan angina pectoris

Penyakit jantung koronari dicirikan oleh kehadiran iskemia miokardium yang berterusan dengan keparahan yang berbeza-beza. Sekiranya CHD dalam keadaan remisi, manifestasi iskemia adalah serangan angina. Sekiranya IHD memasuki tahap akut, maka manifestasi adalah infark miokard. Oleh itu, angina pectoris dan serangan jantung adalah manifestasi penyakit kronik dan akut yang sama - IHD.

Oleh kerana kedua-dua serangan jantung dan angina pectoris adalah manifestasi penyakit jantung koronari, mereka boleh mendahului satu sama lain. Oleh itu, menurut statistik, dengan munculnya angina pectoris, 10% orang mengalami infark miokard dalam masa satu tahun. Dan setelah serangan jantung pada seseorang, serangan angina dapat menjadi lebih kerap, iaitu, kelas fungsinya akan menjadi lebih tinggi.

Angina pectoris bukan keadaan pra-infark, tetapi kehadirannya menunjukkan risiko tinggi terkena infark miokard. Dan sebarang serangan jantung yang ditransfer boleh menyebabkan kemunculan atau kemerosotan angina pectoris yang ada. Walau bagaimanapun, tidak ada hubungan langsung antara kedua-dua manifestasi IHD ini.

Angina pectoris - penyebab

Penyebab angina boleh menjadi faktor berikut:

  • Obesiti. Lebih-lebih lagi, semakin besar kegemukan, semakin tinggi risikonya dan semakin cepat seseorang akan terkena angina pectoris. Punca kegemukan tidak berperanan dalam perkembangan angina pectoris;
  • Merokok. Semakin seseorang merokok, semakin besar dan cepat angina pectorisnya akan berkembang;
  • Kolesterol darah tinggi;
  • Diabetes mellitus, kehadirannya meningkatkan risiko mengembangkan angina pectoris sebanyak 2 kali. Pada masa ini, para saintis dan doktor percaya bahawa dengan jangka masa diabetes mellitus sekurang-kurangnya 10 tahun, seseorang itu sudah mempunyai angina pectoris, atau ia akan nyata dalam masa terdekat;
  • Tekanan emosi yang teruk atau tekanan saraf yang berlebihan;
  • Tekanan kronik
  • Aktiviti fizikal yang tidak mencukupi (kurang bersenam);
  • Hipertensi arteri (hipertensi);
  • Peningkatan pembekuan darah (nilai tinggi IPT, INR, APTT dan TV), yang mana banyak pembekuan darah terbentuk, menyumbat lumen saluran. Trombosis arteri koronari adalah penyebab langsung angina pectoris atau infark miokard;
  • Kecenderungan untuk trombosis, trombophlebitis atau phlebothrombosis;
  • Sindrom metabolik (obesiti + hipertensi + kolesterol darah tinggi).

Untuk perkembangan angina pectoris, tidak perlu seseorang mempunyai semua faktor penyebab, kadang-kadang hanya satu yang mencukupi, tetapi biasanya ada beberapa. Perkembangan angina pectoris boleh berlaku dengan latar belakang pelbagai kombinasi beberapa faktor penyebab. Sekiranya seseorang mempunyai salah satu penyebab angina pectoris yang disenaraikan, tetapi serangan itu sendiri tidak berlaku, maka ini menunjukkan risiko tinggi perkembangannya. Ini bermaksud bahawa mereka boleh muncul pada bila-bila masa..

Semua faktor ini adalah penyebab angina pectoris, tetapi provokator serangan segera adalah aktiviti fizikal, pengalaman emosi, atau keadaan cuaca buruk. Ini bermaksud bahawa di bawah pengaruh penyebab, seseorang mengalami angina, tetapi serangannya hanya berkembang di bawah pengaruh faktor-faktor yang memprovokasi..

Diagnosis angina pectoris

Untuk diagnosis angina pectoris, perlu menilai gejala klinikal, serta membuat sebilangan makmal, kajian instrumental dan ujian diagnostik fungsional, yang diperlukan untuk menentukan tahap keparahan kursus dan kelas fungsional patologi.

Dalam proses mendiagnosis angina pectoris, doktor terlebih dahulu mengetahui sama ada orang itu mempunyai gejala klinikal berikut:

  • Rasa penyempitan, kepenuhan, rasa terbakar dan rasa berat di kawasan jantung.
  • Sensasi memerah, kepenuhan, rasa terbakar dan rasa berat terletak di belakang sternum, tetapi boleh merebak ke lengan kiri, bahu kiri, bilah bahu kiri dan leher. Kurang biasa, sensasi merebak ke rahang bawah, bahagian kanan dada, lengan kanan dan perut atas.
  • Sensasi penyempitan, kepenuhan, rasa berat atau sensasi terbakar berlaku pada sawan. Lebih-lebih lagi, tempoh serangan sekurang-kurangnya satu minit, tetapi tidak lebih dari 15 minit.
  • Dalam keadaan apa serangan menyerang - tiba-tiba, di puncak aktiviti fizikal (berjalan, berlari, menaiki tangga walaupun untuk satu perarakan, pengambilan makanan yang banyak, mengatasi angin kencang, dll.).
  • Apa yang menghentikan serangan - pengurangan kesakitan berlaku dengan sangat cepat, setelah pemberhentian aktiviti fizikal atau setelah mengambil satu tablet nitrogliserin.

Apabila seseorang mempunyai semua gejala klinikal di atas, maka dia mempunyai angina pectoris khas. Pada prinsipnya, dalam kes ini, diagnosisnya jelas, tetapi ujian tambahan dan pemeriksaan instrumental masih ditetapkan, kerana diperlukan untuk menjelaskan keadaan umum badan dan keparahan penyakit..

Sekiranya seseorang hanya mempunyai salah satu daripada gejala yang disenaraikan di atas, maka kesakitan seperti ini tidak berasal dari jantung, iaitu, ia bukan disebabkan oleh angina pectoris, tetapi oleh atipikal ulser peptik perut atau duodenum, patologi esofagus, osteochondrosis tulang belakang toraks, herpes zoster, pneumonia atau pleurisy. Dalam keadaan sedemikian, pakar kardiologi akan merujuk orang itu kepada pakar lain, yang akan menetapkan yang diperlukan untuk mengenal pasti ulser peptik perut atau duodenum, patologi esofagus, osteochondrosis tulang belakang toraks, herpes zoster, radang paru-paru atau pemeriksaan pleurisy (contohnya, EFGDS (rekod), sinar-x ( mendaftar) dll).

Setelah stenokardia dikesan berdasarkan tanda-tanda klinikal pada seseorang, doktor melakukan pemeriksaan umum, di mana dia menilai keadaan kulit, sistem kardiovaskular, sistem pernafasan dan berat badan.

Dalam proses menilai keadaan kulit, doktor menarik perhatian kepada tanda-tanda tidak langsung metabolisme lemak yang terganggu dan adanya aterosklerosis, yang merupakan salah satu faktor penyebab angina pectoris. Oleh itu, tanda pertama dan utama aterosklerosis adalah xanthelasma dan xanthomas - pengumpulan lemak kuning kecil yang menonjol di atas permukaan kulit di seluruh permukaan badan. Tanda aterosklerosis kedua adalah lengkungan kornea, yang merupakan jalur kelabu muda di sepanjang tepi kornea mata.

Untuk menilai keadaan sistem kardiovaskular, doktor mengukur tekanan darah, berdebar-debar nadi dan merapatkan sempadan jantung dan menguatkan bunyi jantung (mendaftar). Tekanan darah di angina pectoris, sebagai peraturan, lebih tinggi daripada nilai normal. Tetapi pengiraan denyut nadi biasanya dilakukan secara serentak dengan mendengar suara jantung, kerana dengan angina pectoris, denyut jantung mungkin lebih tinggi daripada nadi.

Perkusi adalah ketukan dada dengan jari anda dan, bergantung pada perubahan nada suara, definisi batasan jantung. Akibat perkusi dengan angina pectoris, pergeseran sempadan jantung ke kiri sering dikesan kerana penebalan otot jantung.

Auscultation adalah mendengar suara jantung dengan stetofonendoskop. Dengan angina pectoris, suara jantung teredam, terdapat murmur patologi di jantung, degupan jantung terlalu jarang atau kerap, dan aritmia dapat didengar.

Berat badan dicatat dan indeks jisim badan (BMI) dikira, yang diperlukan untuk menentukan tahap kegemukan, kerana banyak pesakit dengan angina pectoris mempunyai berat badan berlebihan.

Dalam proses menilai keadaan sistem pernafasan, kekerapan dan sifat pernafasan (dangkal, tegang, dll.), Penyertaan dada dalam tindakan inspirasi dan ekspirasi, kehadiran sesak nafas dikaji. Juga, mendengar paru-paru dan bronkus dengan stetofonendoskop dilakukan. Selalunya dengan angina yang teruk, bunyi lembap terdengar disebabkan oleh edema paru..

Pemeriksaan apa yang boleh diresepkan oleh doktor untuk angina pectoris?

Sebagai tambahan, jika terdapat kecurigaan penyakit tiroid, ujian darah tambahan ditetapkan untuk angina untuk menentukan kepekatan hormon tiroid (daftar) - T3 dan T4.

Sekiranya doktor mengesyaki serangan jantung baru-baru ini bahawa seseorang telah selamat, yang disebut "di kakinya," maka ujian darah ditetapkan untuk menentukan aktiviti troponin, KFK-MV (creatine phosphokinase, subunit of MV), myoglobin, LDH (lactate dehydrogenase), AsAT (aspartate aminotransferase). Kegiatan enzim ini memungkinkan untuk mengesan serangan jantung yang kecil, yang berlangsung dengan mudah, menyamar sebagai serangan angina pectoris..

Menurut hasil ujian makmal, diet yang diperlukan ditetapkan, dan ubat-ubatan dipilih.

Setelah lulus ujian makmal, doktor mesti menetapkan kajian instrumental berikut yang diperlukan untuk menilai keparahan angina pectoris:

  • ECG (elektrokardiografi) (daftar). Kaedah yang membolehkan anda mengesan perubahan jantung yang merupakan ciri angina (gangguan irama dan konduksi, hipertrofi miokard, pemanjangan kitaran jantung, kemungkinan tanda-tanda serangan jantung yang lalu). Namun, tanpa serangan pada banyak, terutama pesakit muda dengan angina pectoris, tidak ada perubahan yang dikesan pada ECG, iaitu sama seperti pada orang yang sihat. Sekiranya ECG dikeluarkan semasa serangan angina pectoris, tanda-tanda iskemia miokardium selalu direkodkan, seperti gelombang T tinggi (lebih dari 8 mm) dan / atau negatif, segmen ST turun di bawah isolin atau dinaikkan dengan tajam.
  • Pemantauan ECG Holter (ECG harian) (rekod). Kaedahnya, yang terdiri daripada memakai alat kecil yang memperbaiki EKG secara berterusan sepanjang hari. Pemantauan sedemikian membolehkan anda merakam serangan angina walaupun kecil, dan juga untuk menentukan keadaan berlakunya serangan.
  • Ujian senaman fungsional (ergometri basikal (rekod), treadmill, ujian dobutamine, ujian dipyridamole, rangsangan elektrik transesofagus jantung). Sampel ini adalah provokasi buatan serangan angina pectoris untuk mengenal pasti dan mengesahkannya secara tepat pada pesakit di mana EKG normal. Semasa ujian berfungsi, ECG direkam secara berterusan, tekanan diukur setiap 2 hingga 3 minit, dan bunyi jantung didengar. Ergometri basikal dan treadmill yang paling kerap dilakukan. Ujian Dobutamine, dipyridamole dan elektrostimulasi transesophageal hanya dilakukan sekiranya pesakit tidak dapat berjalan di treadmill (berjalan di sepanjang jalan) atau ergometri basikal (mengayuh simulator).
  • Skintigrafi. Kaedah yang membolehkan anda mengenal pasti kawasan otot jantung yang menderita iskemia dengan memasukkan isotop thallium ke dalam saluran jantung. Setelah pengenalan isotop, radiasi mereka diperbaiki oleh alat khas, dan di wilayah iskemia, radiasi seperti itu jauh lebih rendah daripada di negara tetangga, tidak menderita kekurangan oksigen.
  • Echo-KG (ekokardiografi) (daftar). Kaedah yang membolehkan anda menilai keadaan otot jantung dan saluran darah, iaitu, untuk menentukan ukuran jantung, tahap pengisian dengan darah jantung, kehadiran genangan pada bulatan kecil, penebalan miokardium, gangguan aliran darah yang ada di arteri jantung. Dengan angina pectoris, kemerosotan mobiliti dinding jantung di kawasan iskemia biasanya dicatat.
  • Coronarografi (daftar). Kaedah yang membolehkan anda mengenal pasti saluran jantung yang terkena aterosklerosis, ukuran plak aterosklerotik, tahap penyempitan lumen arteri. Semasa koronarografi, bahan radiopaque disuntikkan ke dalam saluran jantung, setelah itu beberapa sinar-x diambil.

Pemeriksaan instrumental diperlukan untuk menentukan jumlah kerosakan pada saluran darah jantung, dan juga untuk menentukan kelas fungsi angina pectoris. Faktor-faktor ini penting dalam pemilihan terapi yang diperlukan..

Dalam praktiknya, dengan angina pectoris, doktor biasanya menetapkan tidak semua pemeriksaan instrumental yang disenaraikan, tetapi hanya beberapa yang paling diperlukan dalam kes tertentu. Sebagai peraturan, untuk semua pesakit dengan angina pectoris, doktor menetapkan ECG, ujian tekanan fungsional dan Echo-KG tanpa gagal. Kita boleh mengatakan bahawa ini adalah set diagnostik minimum pemeriksaan instrumental untuk angina pectoris. Sekiranya dapat dilakukan secara teknikal, pemantauan dan scintigraphy Holter ECG setiap hari juga ditetapkan..

Secara umum, angiografi koronari adalah kajian terbaik untuk mengenal pasti keparahan angina pectoris dan sejauh mana kerosakan pada saluran darah jantung, yang membolehkan anda menentukan bahagian miokardium dengan tepat, di kawasan apa, dan berapa banyak arteri yang menyempit. Dengan kaedah ini, anda dapat menentukan tahap penyempitan saluran yang memberi makan otot jantung. Di samping itu, semasa koronarografi, doktor dapat memberikan maklumat tambahan mengenai keadaan saluran darah jantung, seperti trombosis, merobek dinding arteri, kekejangan, dan lain-lain. Kaedah ini tidak mempunyai kontraindikasi, sehingga dapat digunakan untuk memeriksa mana-mana orang, tanpa mengira keparahan keadaannya.

Angiografi koronari mesti ditetapkan dalam kes berikut:

  • Kelas fungsional Angina III-IV, berterusan semasa terapi;
  • Tanda-tanda iskemia miokard yang teruk berdasarkan ECG, pemantauan Holter, ergometri basikal, dan lain-lain;
  • Kehadiran episod aritmia ventrikel pada masa lalu atau kes kematian jantung secara tiba-tiba;
  • Perkembangan angina pectoris semasa terapi;
  • Hasil meragukan kaedah pemeriksaan instrumental lain (ECG, Echo-KG, dll.).

Dalam semua kes lain, koronarografi adalah pilihan, dan diresepkan jika secara teknikalnya mungkin dan pesakit bersetuju untuk menjalani pemeriksaan yang tidak menyenangkan..

Doktor mana yang harus saya hubungi dengan angina pectoris?

Bantuan kecemasan untuk angina pectoris - melegakan serangan

Dengan perkembangan serangan angina pectoris, perlu duduk dengan selesa, kaki ke bawah. Dengan latar belakang serangan yang sedang berlangsung, dilarang sama sekali bangun, berjalan dan melakukan kerja fizikal. Adalah perlu untuk membebaskan tekak dan dada seseorang yang mengalami serangan angina pectoris, membuka bajunya dan menanggalkan tali leher atau selendangnya. Sekiranya mungkin, anda juga harus membuka tingkap atau tingkap, memberikan akses ke udara segar.

Dalam keadaan duduk, santai, seseorang yang mengalami serangan angina harus mengunyah setengah atau satu tablet Aspirin standard, dan kemudian, untuk menghilangkan rasa sakit, letakkan Nitrogliserin atau Nitrolingval di bawah lidah. Juga, untuk menghilangkan rasa sakit, Isoket dapat digunakan dengan menaburkan satu dos di bawah lidah. Maka anda harus duduk diam dan menunggu berakhirnya serangan angina, yang tidak boleh bertahan lebih dari 15 minit.

Sekiranya dalam masa 3 minit selepas mengambil Nitroglycerin atau Nitrolingval, rasa sakit tidak reda, maka anda boleh minum pil lain. Isoket boleh disembur selang satu minit sekiranya tiada kesan klinikal. Anda tidak boleh menggunakan lebih daripada tiga tablet Nitroglycerin dan Nitrolingval atau tiga dos Isoket untuk menghentikan satu serangan angina pectoris.

Ambulans harus dipanggil dalam kes berikut:

  • Sekiranya serangan angina berlaku buat pertama kalinya dalam hidup saya;
  • Kesakitan di jantung berlangsung lebih dari lima minit, tidak mereda atau bertambah kuat;
  • Kesakitan di kawasan jantung semakin kuat, berlangsung lebih dari lima minit dan digabungkan dengan kesukaran bernafas, lemah dan muntah;
  • Kesakitan di jantung tidak berhenti atau bertambah buruk setelah mengambil tablet Nitrogliserin selama lima minit.

Dalam kes di atas, sangat mustahak untuk memanggil ambulans, kerana seseorang mungkin tidak mengalami serangan angina, tetapi tahap awal serangan jantung.

Angina pectoris - rawatan

Rawatan angina pectoris boleh dilakukan secara konservatif atau pembedahan. Operasi pembedahan dilakukan mengikut petunjuk, dan seseorang harus melakukan rawatan pil angina secara konservatif sepanjang hidupnya setelah mengesan patologi.

Semua kaedah terapi angina bertujuan untuk mencapai tujuan berikut:

  • Pencegahan infark miokard dan kematian jantung secara tiba-tiba;
  • Pencegahan perkembangan penyakit;
  • Mengurangkan bilangan, tempoh dan intensiti kejang.

Terapi konservatif angina pectoris melibatkan penggunaan ubat berikut:
1. Persediaan yang meningkatkan perjalanan angina pectoris:
  • Ubat yang mencegah dan mengurangkan pembentukan trombus (Asid asetilsalisilik, Aspirin);
  • Penyekat beta (Metaprolol, Atenolol, Bisaprolol, Nebivolol, dan lain-lain) mengurangkan permintaan oksigen otot jantung. Ini menghilangkan ketidakseimbangan antara permintaan oksigen jantung dan sejumlah kecil darah yang dihantar melalui saluran yang menyempit;
  • Statin (simvastatin, atorvastatin, dll.) Mengurangkan kepekatan kolesterol dan pecahannya dalam darah. Oleh kerana itu, lumen arteri koronari tidak tersumbat lebih banyak, dan bekalan darah ke miokardium tidak bertambah buruk;
  • Inhibitor enzim penukar angiotensin (ACE inhibitor) - Perindopril, Enalapril, Lisinopril, Noliprel, Sonoprel dan lain-lain. Dadah mencegah kekejangan vaskular.
2. Ubat antianginal (anti-iskemia) bertujuan untuk mengurangkan bilangan, tempoh dan intensiti serangan angina:
  • Penyekat beta (Metaprolol, Atenolol, Bisaprolol, Nebivolol, dan lain-lain) mengurangkan degupan jantung, mengurangkan tekanan darah, dengan itu mencegah serangan angina;
  • Antagonis saluran kalsium (Verapamil, Diltiazem, Verogalid, dll.) Mengurangkan pengambilan oksigen otot jantung;
  • Nitrat (Nitroglycerin, Isosorbide dinitrate atau mononitrate) melebarkan saluran darah, mengurangkan permintaan oksigen jantung.

Untuk terapi kompleks angina pector, doktor mesti memilih ubat dari kumpulan ubat antianginal dan memperbaiki perjalanan angina pectoris. Biasanya, 1-2 ubat dipilih dari setiap kumpulan. Dadah mesti diminum secara berterusan, sepanjang hayat. Sekiranya pada suatu ketika terapi yang dipilih tidak berkesan, maka doktor menetapkan ubat lain.

Pada masa ini, ketidakcekapan vitamin, antioksidan, hormon seks wanita, Riboxin dan Cocarboxylase untuk rawatan angina pectoris telah terbukti..

Rawatan pembedahan angina pectoris adalah untuk mengembalikan bekalan darah normal ke otot jantung. Untuk ini, jenis operasi berikut sedang dijalankan:
1. Angioplasti koronari (belon);
2. Cangkok pintasan arteri koronari aorto-koronari.

Angioplasti koronari (belon) adalah prosedur yang tidak invasif di mana kateter dilalui melalui arteri femoral ke kawasan penyempitan saluran jantung. Kemudian tabung yang terletak di hujung kateter dipasang di kawasan penyempitan lumen kapal dan diisi dengan udara. Dalam proses pengembangan, tebu menghancurkan plak, menghilangkan penyumbatannya dan, dengan itu, memulihkan lumen kapal sepenuhnya. Hasil daripada prosedur, aliran darah di arteri jantung dipulihkan. Angioplasti koronari dilakukan di bawah anestesia tempatan..

Di samping itu, angioplasti koronari sering digabungkan dengan stenting vaskular, pembakaran laser plak aterosklerotik atau pemusnahannya dengan latihan. Stenting kapal adalah pemasangan endoprosthesis di atasnya, yang merupakan bingkai logam yang akan menjaga lumen kapilari tetap.

Angioplasti koronari dilakukan mengikut petunjuk berikut:

  • Kelas fungsional Angina pectoris III - IV, kurang memberi tindak balas atau tidak bertindak balas terhadap terapi ubat;
  • Kerosakan teruk pada satu atau lebih arteri koronari.

Selepas angioplasti, serangan angina berhenti, namun, sayangnya, operasi ini tidak memberikan jaminan pemulihan 100%, kerana kambuhan berulang pada sekitar 30 - 40% kes. Oleh itu, walaupun keadaannya baik selepas pembedahan dan ketiadaan serangan angina, perlu dilakukan rawatan konservatif yang menyokong.

Cangkok pintasan arteri koronari adalah prosedur pembedahan dengan jumlah besar. Seperti yang ditunjukkan oleh nama operasi, intinya terletak pada kenyataan bahawa pintasan pintasan diletakkan dari arteri di bawah tapak penyempitannya ke saluran jantung yang lain, yang memungkinkan darah dihantar ke mereka, walaupun ada halangan. Artinya, penyelesaian dibuat secara buatan untuk mengangkut darah ke otot jantung. Selama operasi, beberapa shunt dapat dilakukan, yang akan memberikan bekalan darah ke semua kawasan miokardium yang menderita iskemia..

Pembedahan pintasan aorto-koronari dilakukan mengikut petunjuk berikut:

  • Kelas fungsional Angina pectoris III - IV;
  • Menyempitkan lumen arteri koronari sebanyak 70% atau lebih.

Infark miokard yang lalu bukanlah petunjuk untuk cantuman bypass arteri koronari.

Operasi ini membolehkan anda menghilangkan angina pectoris sepenuhnya, tetapi untuk pencegahan kambuh, anda harus melakukan rawatan konservatif sepanjang hayat. Kambuh angina berkembang pada 20 - 25% orang dalam tempoh 8 - 10 tahun selepas pembedahan pintasan arteri koronari.

Angina pectoris: sebab, gejala, rawatan - video

Pencegahan angina pectoris

Pada masa ini, kaedah mencegah angina pectoris sangat mudah dan terdiri dalam memenuhi peraturan I.B.S., di mana
Dan ia bermaksud - menyingkirkan asap tembakau. Sekiranya seseorang merokok, berhenti. Sekiranya anda tidak merokok, anda harus mengelakkan tempat di mana terdapat risiko tinggi menghirup asap tembakau;
B bermaksud - bergerak lebih banyak;
C bermaksud - menurunkan berat badan.

Peraturan yang mudah ini berkesan mencegah perkembangan angina pectoris pada mana-mana orang, tanpa mengira jantina, usia dan penyakit yang berkaitan.

Angina pectoris - rawatan alternatif

Ubat-ubatan rakyat hanya dapat digunakan untuk menghentikan serangan angina pectoris, dan juga untuk mencegahnya. Walau bagaimanapun, untuk mengawal sepenuhnya penyakit ini, seseorang masih memerlukan rawatan dengan ubat tradisional. Oleh itu, kaedah alternatif boleh menjadi tambahan yang baik untuk rawatan utama untuk angina pectoris..

Jadi, dalam rawatan angina pectoris, anda boleh menggunakan ubat-ubatan rakyat berikut:

  • Lapisan sawi atau plaster lada yang diletakkan di betis kaki akan mengurangkan rasa sakit di jantung dan mempercepat perjalanannya;
  • Menghisap plat mentol mengurangkan keparahan dan tempoh kesakitan semasa serangan;
  • Menyapu minyak cemara ke kawasan jantung menghentikan serangan angina pectoris;
  • Urut jari kelingking tangan kiri semasa serangan akan mempercepat kelegaannya.

Pengarang: Pashkov M.K. Penyelaras Projek Kandungan.