Kadar nadi pada orang dewasa, bergantung pada usia

Pengukuran nadi membolehkan anda menilai fungsi sistem kardiovaskular dan membuat kesimpulan awal mengenai kemungkinan gangguan pada tubuh manusia.

Denyut jantung adalah kriteria penting dalam diagnosis pelbagai penyakit, khususnya aritmia. Untuk mengukur turun naik nadi dengan betul, anda perlu mengetahui teknik prosedur dan dapat menilai hasilnya dengan secukupnya.

Denyut jantung berbeza dengan usia, kerana jantina mempengaruhi kadar degupan jantung. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci mengenai faktor apa yang bergantung pada ukuran nadi dan apakah indikasi kriteria ini normal. Untuk kemudahan, semua data ditunjukkan dalam jadual..

Nadi dan tekanan saling berkaitan

Petunjuk biasa

Oleh itu, apakah norma bagi seseorang, dan apa itu patologi?

Apa yang lebih disebut Tachycardia, kurang adalah bradikardia. Sekiranya keadaan patologi menjadi penyebab turun naiknya, maka takikardia dan bradikardia dianggap sebagai gejala penyakit. Walau bagaimanapun, terdapat kes lain. Mungkin, kita masing-masing pernah menghadapi situasi ketika hati bersedia untuk melompat keluar dari perasaan yang berlebihan dan ini dianggap normal.

Cara mengukur?

Denyutan nadi harus diukur dengan betul, anda perlu mencari kawasan di badan di mana ayunan kapal terasa sangat baik. Juga perlu mengetahui nilai denyutan yang diukur, yang berbeza, bergantung pada usia, jantina orang dan jenis aktivitinya (orang sukan atau orang yang mempunyai penyakit kronik).

Sangat mudah untuk mengukur kadar degupan jantung anda:


  1. 1) Anda perlu mempunyai jam tangan yang mengukur masa dan jumlah degupan jantung untuk jangka waktu tertentu.
  2. 2) Tenang dan duduk, cari bilik yang tenang dan tenang.
  3. 3) Letakkan jari telunjuk dan tengah tangan kanan di tempat denyutan arteri (pergelangan tangan, leher atau bahagian badan yang lain).
  4. 4) Perhatikan masa (dari 30 hingga 60 saat) dan hitung bilangan sebatan untuk jangka masa ini.
  5. 5) Periksa data dengan jadual
Nadi harus diukur pada arteri radial, yang terasa baik di pergelangan tangan. Masa pengukuran purata ialah 30 saat. Sekiranya dalam 30 saat pertama irama tidak dapat ditentukan, maka denyut nadi harus diukur dalam satu minit. Sekiranya nadi tidak dapat diukur pada pergelangan tangan, ia juga dapat dirasakan di pelipat..

Apa yang boleh mempengaruhi degupan jantung?

Kekerapan kontraksi jantung, yang sesuai dengan jumlah gelombang nadi, bergantung pada banyak kriteria - usia, pengaruh faktor persekitaran, aktiviti fizikal. Umur seseorang juga penting.

Waktu siang juga memberi kesan tertentu - nadi paling lambat pada waktu malam, ketika seseorang sedang tidur, dan kadar maksimum dicatatkan dari jam 3 petang hingga 8 malam. Fakta menarik adalah bahawa degupan jantung dengan frekuensi bahkan 140 denyutan seminit adalah norma pada kanak-kanak pada masa neonatal, yang pada orang dewasa, pada gilirannya, dianggap sebagai pelanggaran irama jantung (takikardia), yang boleh berlaku semasa bersenam atau bahkan dalam keadaan tenang

Pada asasnya, secara umum diterima bahawa dalam keadaan apa pun denyut nadi orang yang sihat berada dalam lingkungan antara 60 hingga 80 denyut per minit, dan kenaikan jangka pendek menjadi 90 - 100 denyutan / min, dan kadang-kadang hingga 170-200 denyutan / min dianggap sebagai norma fisiologi, jika ini timbul berdasarkan ledakan emosi atau aktiviti kerja yang sengit.

Jadual kadar jantung mengikut umur pada wanita dan lelaki

Dalam jadual kadar nadi mengikut usia, nilai bagi orang yang sihat ketika berehat ditunjukkan.

Umur lelakiPulse min-maksMaksudnya
60-8070-9080
50-6065-8575
Orang dewasa di bawah 50 tahun60-8070
12-1555-9575
10-1260-10080
8-1068-10888
6-878-11898
4-686-126106
1-2 tahun94-155124

Sebarang perubahan dalam badan boleh menyebabkan penyimpangan dalam frekuensi pengecutan jantung dari petunjuk ini dalam satu arah atau yang lain. Sebagai contoh, semasa menopaus pada wanita, takikardia fisiologi dan sedikit peningkatan tekanan diperhatikan, yang dikaitkan dengan perubahan tahap hormon.

Sebab-sebab peningkatan kadar denyutan jantung

Denyutan jantung yang cepat (takikardia), yang merupakan penyebab denyutan nadi yang dipercepat, mungkin merupakan loceng pertama dari masalah serius seperti:


  1. 1) Peningkatan nadi dengan tekanan tinggi mungkin disebabkan oleh pelbagai keadaan fisiologi dan patologi (aktiviti fizikal yang tidak mencukupi, tekanan teruk, gangguan endokrin, penyakit jantung dan vaskular). Taktik doktor dan pesakit: pemeriksaan, mengetahui penyebabnya, rawatan penyakit yang mendasari.
  2. 2) Fungsi jantung yang tidak betul. Sebarang kerosakan pada otot jantung dan peredaran darah yang tidak mencukupi juga menyebabkan peningkatan kadarnya.
  3. 3) Jangkitan. Dalam keadaan ini, terdapat juga sedikit peningkatan suhu /
  4. 4) Penyalahgunaan kafein dan alkohol. Banyak yang telah diperkatakan mengenai bahaya kedua-dua bahan untuk jantung. Sebarang kelebihan penggunaan alkohol dan kafein segera mempengaruhi kerja jantung dan nadi.
  5. 5) Pendarahan, pengsan, dan keadaan kejutan yang lain. Keruntuhan seperti itu menyebabkan penurunan tekanan dan membawa kepada tindak balas akut seluruh organisma secara langsung.
  6. 6) Nadi cepat pada tekanan normal boleh menjadi tanda dystonia vegetatif-vaskular, mabuk, dan peningkatan suhu badan. Folk dan ubat-ubatan yang mengatur aktiviti sistem saraf autonomi semasa VVD, ubat antipiretik untuk demam dan ubat-ubatan yang bertujuan untuk mengurangkan gejala keracunan akan membantu mengurangkan nadi, secara amnya, kesan pada penyebabnya akan menghilangkan takikardia.
Sekiranya kadar denyutan jantung anda meningkat, anda harus terlebih dahulu menenangkan diri. Berbaring telentang dan hilangkan semua faktor yang mengganggu, sama ada cahaya terang atau kebisingan. Tarik nafas dalam-dalam. Ini mungkin sukar pada mulanya, tetapi setelah hanya beberapa nafas dan pernafasan, degupan jantung akan mula perlahan.

Sekiranya anda tidak berpeluang untuk berbaring, maka cukup untuk membilas wajah anda beberapa kali dengan air sejuk. Ini akan menyebabkan "refleks menyelam," dan perlambatan semula jadi akan berlaku..

Sebab-sebab degupan jantung rendah

Sebab-sebab denyut jantung rendah juga boleh berfungsi (mengenai atlet yang disebutkan di atas, ketika denyut jantung rendah pada tekanan normal bukanlah tanda penyakit), atau aliran dari pelbagai proses patologi:


  1. 1) Dengan dystonia vegetatif-vaskular, dalam kes beberapa gangguan endokrin, iaitu dalam pelbagai keadaan fisiologi dan patologi;
  2. 2) Pengaruh vagina (saraf vagus - vagus), penurunan nada sistem saraf simpatik. Fenomena ini dapat diperhatikan pada setiap orang yang sihat, misalnya, semasa tidur (denyut jantung rendah pada tekanan normal),
  3. 3) Sindrom sinus sakit (SSS), blok atrioventricular;
  4. 4) Kelaparan oksigen dan kesan tempatannya pada nod sinus;
  5. 5) infark miokard;
  6. 6) ulser peptik perut dan duodenum;
  7. 7) Jangkitan toksik, keracunan dengan bahan organofosforus;
  8. 8) mengambil ubat digitalis;
  9. 9) Kesan sampingan atau overdosis ubat antiaritmia, antihipertensi dan ubat lain;
  10. 10) Hipofungsi kelenjar tiroid (myxedema);
  11. 11) Trauma kraniocerebral, meningitis, edema, tumor otak, pendarahan subarachnoid;
  12. 12) Hepatitis, demam kepialu, sepsis.
Dalam sebilangan besar kes, nadi rendah (bradikardia) dianggap sebagai patologi serius, yang memerlukan pemeriksaan segera untuk mengenal pasti penyebabnya, rawatan tepat pada masanya, dan kadang-kadang rawatan perubatan kecemasan (sindrom nod sinus, sekatan atrioventrikular, infark miokard, dll.).

Apabila penyimpangan dari norma dibenarkan

Tekanan dan nadi normal pada orang dewasa adalah konsep relatif, pelbagai faktor luaran dan dalaman mempengaruhi petunjuk.

Faktor-faktor yang mempengaruhi degupan jantung pada orang yang sihat:


  • Penggunaan minuman tertentu (kopi, Coca-Cola, minuman tenaga) - cecair ini mempunyai kafein dalam komposisinya, yang mengaktifkan kerja jantung, saluran darah dan bahagian sel otot licin.
  • Semasa mengandung, jantung mengepam 1.5 l lebih banyak darah. Berapakah kadar denyutan jantung wanita hamil yang normal? Dibolehkan meningkatkan penunjuk hingga 110 denyut / min. Semasa bermain sukan - sehingga 140 unit. Denyutan jantung meningkat semasa toksikosis awal.
  • Pencernaan makanan - pada masa ini, sebilangan besar organ dalaman (kelenjar pencernaan, perut, hati, pankreas, dll.) Berfungsi secara aktif. Untuk memberi mereka tenaga, tubuh membuat peningkatan aliran darah ke tisu..
  • Sekiranya sukan menunjukkan daya tahan khas, maka jumlah kontraksi jantung dapat dikurangkan menjadi 45 denyut / min..
  • Penurunan yang stabil sebanyak 10% dibenarkan untuk atlet, orang yang lebih suka aktiviti luar.
  • Merokok - nikotin adalah sejenis perangsang untuk dinding arteri / urat, yang menjadikannya berkontraksi. Ini membawa kepada peningkatan sementara dalam intensiti dan tekanan aliran darah (20-30 minit).
  • Pengambilan alkohol - mengembang saluran darah, minuman beralkohol memaksa jantung untuk bekerja dengan lebih intensif, meningkatkan jumlah degupan per minit.
Denyutan jantung, dan karenanya denyutan arteri, dapat melambat dalam keadaan relaksasi sepenuhnya: semasa tidur (semula jadi dan disebabkan), melakukan prosedur santai, fisioterapi, postur statik yang panjang (berbaring atau duduk), ketika melakukan kerja yang monoton. Untuk mempercepatnya, sedikit aktiviti fizikal atau "menukar" aktiviti sudah cukup. Pemulihan berlaku dengan segera atau selepas beberapa minit.

Denyutan Jantung Atlet

Semasa berlatih sukan tertentu yang melatih daya tahan (berlari, berjalan, bola sepak, dll.), Tisu manusia mula "terbiasa" dengan kekurangan oksigen. Oleh itu, frekuensi gelombang nadi boleh 10-15 lebih rendah daripada purata. Sekiranya pesakit melakukan latihan kekuatan (angkat berat), penurunan degupan jantung boleh dikaitkan dengan hipertrofi dinding miokardium.

Pencegahan

Agar jantung tidak lelah sebelum tarikh akhir, sehingga berfungsi secara berirama dan betul, sekurang-kurangnya selama 100 tahun, tidak ada yang istimewa yang diperlukan. Sudah cukup untuk mengikuti peraturan mudah:


  • Jangan merokok, jangan menyalahgunakan alkohol.
  • Jejaki berat badan anda. Tidak hanya diet yang tidak sihat membawa kepada kegemukan, berat badan meningkat dengan penyakit sistem endokrin. Berat orang dewasa dan sihat boleh berubah dalam beberapa ratus gram. Penurunan berat badan juga menunjukkan pelbagai patologi..
  • Untuk berjalan di luar. Ini adalah aktiviti fizikal, dan tubuh menerima jumlah oksigen yang diperlukan.
  • Lakukan senaman. Latihan fizikal tidak hanya melatih bisep, tetapi juga otot jantung.
  • Anda boleh minum kopi, tetapi hanya pada waktu pagi dan dalam jumlah kecil. Cawan kopi yang khas dan tidak hanya dirancang untuk ditutup dengan debu di papan buaian.
Jauhkan jari anda pada nadi; jika degup jantung menyimpang dari norma, berjumpa doktor.

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk mendapatkan rawatan?

Sekiranya, setelah membaca artikel itu, anda menganggap bahawa anda mempunyai gejala ciri penyakit ini, maka anda harus mendapatkan nasihat pakar neurologi.

Kadar nadi pada manusia: wanita, kanak-kanak, lelaki


Kajian mengenai denyut nadi telah menjadi kajian rutin, yang sering diabaikan dalam praktik perubatan. Sebilangan besar orang menganggapnya tidak perlu dan tidak memberi maklumat. Ini adalah kesilapan besar. Teknik yang dilakukan dengan betul dapat menunjukkan adanya / ketiadaan penyakit jantung, proses keradangan di dalam badan, masalah dengan tekanan darah dan banyak patologi lain.

Sudah tentu, kaedah ini tidak cukup spesifik untuk menentukan diagnosis tertentu. Tetapi untuk menavigasi dalam keadaan sihat, ia sesuai dengan optimum.

Apa itu nadi?

Ini adalah getaran penghantaran saluran darah yang berlaku di bawah pengaruh aliran darah. Mari lihat contohnya. Jantung sentiasa "mengepam" darah. Melewati arteri dan urat, dia seolah-olah memukul dinding mereka, menemui rintangan tertentu. Setelah meletakkan arteri dangkal, kami merasakan "pukulan" ini dan dapat menilai ciri-ciri mereka:

  • Kekerapan. Berapa banyak ayunan per minit dinding kapal tertentu?
  • Sinkronisiti. Adakah riak sama di kawasan simetri (pergelangan tangan, pinggul, dll.)?
  • Keteraturan. Sama ada irama melompat atau berdegup sama rata?
  • Voltan. Adakah arteri mudah dimampatkan? Adakah anda merasakan ketahanan temboknya?

Doktor yang berpengalaman dapat mengetahui sejumlah kualiti tambahan, seperti mengisi, bentuk, kekurangan / lebihan, dll. Namun, untuk diagnosis awal, gejala di atas cukup mencukupi.

Kadar degupan jantung

Untuk setiap tanda yang disenaraikan, terdapat nilai normal. Hanya satu daripadanya bergantung pada usia - inilah kekerapannya. Selebihnya adalah universal untuk semua orang. Untuk menentukannya, tidak perlu menghubungi pakar - cara mengukur nadi sendiri akan diterangkan secara terperinci di bawah..

Kekerapan

Salah satu ciri paling bermaklumat dan ringkas yang senang dipelajari di rumah. Terdapat dua cara untuk mengukur kadar degupan jantung anda:

Klasik

- tekanan digital arteri di lengan. Untuk melakukan ini, subjek harus memanjangkan lengannya dan membengkokkannya sedikit ke siku, berehat sepenuhnya dan tidak bercakap. Untuk mendapatkan hasil yang betul, perlu mengecualikan pergerakan aktif, pengambilan makanan dan kafein sebelum mengukur. Anggota badan kiri hendaklah melilit tangan kanan di pergelangan tangan. Di seberang, algoritma serupa. Berkat pergerakan sederhana ini, jari-jari akan langsung berada di atas kapal dan merasakan denyutannya. Membilang hit dalam 60 saat.

Anda boleh menilai kekerapan di bahagian tubuh yang berlainan: di leher, pinggul, kaki, dll. Tetapi secara tradisional dipercayai bahawa pada anggota badan atas ini paling senang dilakukan. Kajian ini dijalankan di kawasan lain, hanya dengan disyaki penyumbatan arteri;

Auto

Terdapat peranti khas yang dapat menentukan frekuensi: denyut nadi (diletakkan pada jari); gelang jantung; monitor tekanan darah elektronik; jam tangan pintar dengan fungsi yang sesuai dan lain-lain. Ketepatan mereka sedikit lebih sedikit daripada kaedah klasik, tetapi cukup untuk penyelidikan.

Setelah mengira bilangan pukulan dengan mana-mana kaedah, adalah perlu untuk menilai hasilnya. Untuk ini, perlu mengaitkannya dengan nilai rata-rata yang disyorkan oleh doktor.

Denyut jantung mengikut umur ditunjukkan dalam jadual:

Umur lelakiNilai normal (bpm)
Baru lahir (sehingga 28 hari hidup)110-160
Bayi (sehingga setahun)100-150
1-2 tahun90-145
Berumur 3-8 tahun75-125
Berumur 9-11 tahun65-100
Lebih 12 tahun60-90

Satu kajian tidak cukup untuk menilai keadaan kesihatan. Penting untuk menilai indikator ini dalam dinamika, kerana penyimpangan tunggal dari norma dapat terjadi kerana sebilangan besar sebab yang tidak berkaitan dengan penyakit. Sekiranya seseorang sentiasa mengalami nadi yang berkurang atau kerap - ini adalah kesempatan untuk memikirkan sebab keadaan ini.

Ciri-ciri lain

Semasa memeriksa gelombang nadi, seseorang tidak hanya harus mempertimbangkan seberapa sering mereka mengikuti satu sama lain, tetapi juga bagaimana mereka melakukannya. Maklumat tambahan mengenai keadaan seseorang dan sistem kardiovaskularnya boleh didapati dengan menilai:

CiriBiasa
KeteraturanDenyutan saluran darah, yang diraba oleh jari, mestilah tetap - selang antara ayunan harus sama panjangnya.
Kehadiran lompatan tajam, episod perlambatan atau kekurangan gelombang nadi - semua perubahan ini adalah tanda tidak langsung kehadiran patologi.
SinkronisitiUntuk memeriksa gejala ini, diperlukan bantuan orang lain, yang mesti memasukkan arteri pada kedua pergelangan tangan.
Biasanya, hentaman pada dinding kapal harus berlaku serentak dari dua sisi.
voltanSeseorang tidak boleh menggunakan kekuatan untuk memerah kapal. Sekiranya dia merasakan daya tahan di bawah jarinya, ini mungkin merupakan tanda perubahan patologi pada dinding arteri..

Untuk mengesyaki penyakit, cukup untuk mengesan perubahan pada petunjuk yang disenaraikan sekali. Mereka jarang menyimpang dari norma nadi seseorang dalam keadaan fisiologi, berbeza dengan frekuensi. Oleh itu, sangat penting untuk memperhatikan semua tanda di kompleks

Sebab-sebab penyimpangan dari norma

Bergantung pada keadaan kesihatan manusia, terdapat 2 kumpulan faktor yang dapat mengubah sifat gelombang nadi. Yang pertama adalah fisiologi, di mana tidak ada patologi dalam badan yang mempengaruhi aliran darah. Sekiranya pelanggaran itu timbul akibat penyakit ini, itu sudah menjadi penyebab patologi.

Sebab fisiologi

Tindakan faktor-faktor ini dapat menyebabkan penyimpangan denyut jantung, baik ke arah penurunan, dan peningkatan denyut jantung yang ketara. Sebagai peraturan, gejala ini hanya berlaku semasa tindakan agen provokatif tertentu. Selepas penamatan kesannya, aliran darah secara beransur-ansur akan kembali ke tahap normal. Purata masa normalisasi adalah 15-40 minit.

Apakah penyebab peningkatan kadar denyutan jantung? Ini adalah proses yang memerlukan penggunaan tenaga tambahan dari badan atau merangsang sistem peredaran darah. Ini mesti merangkumi:

  • Sebarang tekanan fizikal / mental. Tekanan, mengangkat objek berat, berjalan pantas, menaiki tangga, dll. - semua keadaan ini disertai dengan peningkatan pengambilan nutrien dan aliran darah yang dipercepat;
  • Pencernaan makanan - pada masa ini, sebilangan besar organ dalaman (kelenjar pencernaan, perut, hati, pankreas, dll.) Berfungsi secara aktif. Untuk memberi mereka tenaga, tubuh membuat peningkatan aliran darah ke tisu;
  • Penggunaan minuman tertentu (kopi, Coca-Cola, minuman tenaga) - cecair ini mempunyai kafein dalam komposisinya, yang mengaktifkan kerja jantung, saluran darah dan bahagian sel otot licin;
  • Pengambilan alkohol - pengembangan saluran darah, minuman beralkohol memaksa jantung untuk bekerja dengan lebih intensif, meningkatkan bilangan denyutan seminit;
  • Merokok - nikotin adalah sejenis perangsang untuk dinding arteri / urat, yang menjadikannya berkontraksi. Ini membawa kepada peningkatan sementara dalam intensiti dan tekanan aliran darah (20-30 minit).

Denyutan jantung, dan karenanya denyutan arteri, dapat melambat dalam keadaan relaksasi sepenuhnya: semasa tidur (semula jadi dan disebabkan), melakukan prosedur santai, fisioterapi, postur statik yang panjang (berbaring atau duduk), ketika melakukan kerja yang monoton. Untuk mempercepatnya, sedikit aktiviti fizikal atau "menukar" aktiviti sudah cukup. Pemulihan berlaku dengan segera atau selepas beberapa minit.

Punca patologi

Penyakit tidak hanya mempengaruhi kelajuan aliran darah, tetapi juga keadaan dinding arteri, urat, dan kerja otot jantung. Semua ini boleh menyebabkan bukan sahaja percepatan / penurunan frekuensi, tetapi juga ketidakhadiran lengkap aliran darah di arteri anggota badan, ketidakteraturan atau tekanan yang teruk.

Punca Peningkatan Denyutan Jantung

PatologiMekanisme pembangunanCiri khas dan prinsip diagnosis
Segala penyakit berjangkit dengan demamDemam hampir selalu menjadi tanda keracunan badan dengan racun, kuman atau flora kulat. Mereka mempengaruhi kerja jantung, sehingga berdenyut lebih kerap.Sebagai peraturan, pesakit mengalami peningkatan nadi pada tekanan normal. Kehadiran gejala tambahan dari organ lain (cirit-birit, hidung berair, sakit tekak, ketidakselesaan di perut) bersama dengan demam adalah tanda jangkitan yang paling biasa.
Angina Attack (IHD)Dalam keadaan ini, otot jantung kekurangan aliran darah. Ini meningkatkan kelajuan aliran darah, berusaha mencapai pemulihan nutrisi tisu sendiri.Manifestasi utama penyakit jantung koronari adalah sakit di bahagian tengah dada, watak yang menekan, setelah mengambil Nitrogliserin dalam beberapa minit.
HipertiroidismeDi Rusia, patologi tiroid tidak jarang berlaku. Antaranya terdapat sekumpulan penyakit di mana saiz dan jumlah hormon yang memasuki aliran darah meningkat. Bahan inilah yang menyebabkan frekuensi berubah..Penampilan pesakit dan tingkah lakunya adalah ciri:
  • Fisik tanpa lemak;
  • Kecenderungan perubahan mood secara tiba-tiba;
  • Keletihan;
  • Mata membonjol;
  • Selera yang konsisten.

Sahkan / tolak kehadiran hipertiroidisme dengan ultrasound konvensional.Krisis hipertensiLompatan tekanan yang tajam berlaku kerana pengecutan saluran darah ke seluruh badan. Jauh lebih sukar bagi jantung untuk "mengepam" darah dalam keadaan seperti itu, oleh itu ia membuat lebih banyak usaha. Ini ditunjukkan oleh percepatan dalam laju kerjanya dan peningkatan pengurangan..Peningkatan tekanan yang cepat, lebih dari 160/90 mm Hg, yang disertai dengan kemerosotan kesejahteraan yang kuat (sakit kepala, kelemahan umum, pening ketika rehat, dll.)Penyakit / sindrom Itsenko-CushingKeadaan yang agak jarang berlaku di mana sejumlah besar hormon adrenal dilepaskan ke dalam darah: aldosteron, kortisol, etinil estradiol dan lain-lain. Tindakan mereka secara tidak langsung meningkatkan aliran darah dan mengganggu metabolisme..Kursus penyakit yang berpanjangan membawa kepada pembentukan gambaran biasa mengenai kegemukan:

  • Seseorang dengan bentuk bulat biasa (doktor membandingkannya dengan bulan);
  • Sebilangan besar tisu adiposa pada badan;
  • Kaki dan lengan nipis, tanpa tisu subkutan yang berlebihan.

Diagnosis disahkan dengan mengukur tahap hormon (ACTH, Cortisol) dan adanya pembentukan patologi pada kelenjar adrenal / kelenjar pituitari.PheochromocytomaIni adalah tumor tisu adrenal yang menghasilkan norepinefrin dan adrenalin. Kerana pertumbuhannya yang berlebihan, tahap zat ini dalam darah meningkat. Hasilnya adalah hipertensi berterusan dan degupan jantung yang terus dipercepat..

Hipertensi berterusan sangat khas, yang tidak dapat dihilangkan dan tidak berkurang di bawah pengaruh ubat kuat..

Kaedah diagnostik optimum - ultrasound dan MRI.

EklampsiaKehadiran wanita hamil dengan tekanan darah tinggi (lebih daripada 139/89 mm Hg) dan denyutan nadi (melebihi 90 denyut / minit) adalah alasan untuk mendapatkan bantuan perubatan kecemasan.Kriteria utama penyakit ini adalah kehadiran protein dalam air kencing. Ia dapat dikesan menggunakan analisis klinikal..Penyakit dengan kekurangan bronkopulmonari (COPD, asma, tuberkulosis, dll.)

Darah mengambil oksigen dari paru-paru setiap minit dan mengeluarkan karbon dioksida. Kitaran ini diatur dengan ketat, yang membolehkan anda menyerap jumlah gas yang diperlukan untuk keperluan tertentu badan.

Sekiranya sistem pernafasan tidak berfungsi, aliran darah dipercepat untuk melewati tisu pernafasan berkali-kali.

Sebagai peraturan, gejala ini diperhatikan pada pesakit kronik yang mengetahui penyakitnya dan dirawat dalam jangka masa yang lama..

Sekiranya patologi membuat "debutnya", gangguan pernafasan seperti sesak nafas, serangan asma, dan batuk obsesif membantu mencurigainya..Kehilangan darahSemakin sedikit aliran cecair di dalam kapal, semakin sukar badan mengekalkan tekanan yang diinginkan (kira-kira 120/80 mmHg). Sekiranya arteri dan urat tidak mengatasi tugas ini, otot jantung mula menguncup lebih cepat dan lebih intensif..
Keadaan ini boleh berlaku dengan kehilangan darah yang ketara (rata-rata, lebih daripada 600 ml).

Sekiranya terdapat luka, tidak sukar untuk menentukan penyebab peningkatan kadar denyutan jantung. Tetapi bagaimana jika pendarahan organ atau tisu dalaman?

Dalam kes ini, perlu memperhatikan keadaan umum pesakit. Pucat, peluh sejuk, tekanan darah rendah adalah tanda kehilangan darah yang paling biasa..

Punca Denyutan Jantung Rendah

Hampir selalu disertai dengan sakit sternal yang teruk, yang meningkat dengan beban dan tidak melegakan nitrogliserin.

Untuk pengesahan yang boleh dipercayai, satu kajian ECG cukup.

Penyakit ini boleh bertahan lama tanpa ada tanda-tanda. Sebagai peraturan, sesak nafas, keletihan menjadi gejala pertama.

Kaedah yang paling berpatutan untuk mengesan patologi adalah ultrasound.

PatologiMekanisme pembangunanCiri khas dan prinsip diagnosis
Serangan jantungIni adalah kematian sebahagian otot jantung, yang berlaku apabila terdapat aliran masuk arteri ke tisu yang tidak mencukupi. Kerana kerosakan, kemampuan organ untuk menjalankan fungsinya berkurang, sehingga darah "mengepam" dengan intensiti yang kurang.
Perubahan dinding jantung (kardiomiopati dan hipertropi)Di bawah istilah ini adalah sekumpulan penyakit yang melanggar struktur normal otot jantung. Hasilnya adalah penurunan kontraktilitasnya, penurunan kadar jantung dan aliran darah yang tidak mencukupi pada tisu lain..
Gangguan pengaliran impuls saraf di jantung (sekatan, bradikardia sinus)Organ ini berfungsi sebagai sistem tunggal, berkat kompleks serat saraf. Sekiranya salah satu daripadanya terganggu, penurunan jumlah degupan jantung mungkin berlaku..
Pelanggaran tingkah laku - penyebab degupan jantung rendah yang paling biasa.
Selalunya, penyakit ini tidak mengganggu pesakit dan secara tidak sengaja dikesan semasa EKG semasa pemeriksaan pencegahan.
Kesan sampingan ubatBeberapa ubat bertujuan untuk mengurangkan aktiviti jantung dan merehatkan kapal. Ini termasuk:

  • Penyekat beta (Propranolol, Bisoprolol, Atenolol, dll.);
  • Antagonis kalsium (Amlodipine, Nifedipine dan lain-lain).
Memandangkan mekanisme tindakan ubat-ubatan, keracunan dengannya disertai dengan penurunan tekanan (kurang dari 100/70 mm Hg) dan sejumlah gejala umum (pening, mual, kelemahan).

Kekurangan nadi pada anggota badan

Sebab untuk keadaan ini adalah penyumbatan arteri pada lengan atau kaki. Selalunya, mereka tersumbat dengan gumpalan darah (darah beku) atau plak "berlemak" yang boleh terbentuk dalam keadaan berikut:

  • Penyakit aterosklerotik;
  • Thromboangiitis;
  • Endarteritis;
  • Trombosis traumatik.

Ketiadaan kapal berdenyut adalah gejala berbahaya, setelah pengesanannya, anda harus menghubungi doktor anda secepat mungkin. Sekiranya ini tidak dilakukan, maka perkembangan patologi akan menyebabkan kematian anggota badan secara beransur-ansur, pelanggaran fungsinya dan bahkan amputasi.

Penyelewengan

Sekiranya jantung berfungsi dengan betul, darah berdenyut melalui arteri dalam irama tertentu, walaupun dengan kadar yang berbeza. Dengan pelanggaran fungsinya, perubahan aliran darah berlaku - ia menjadi tidak teratur, berlari, kacau. Selepas kelewatan yang singkat, serangkaian gelombang cepat dapat dikesan, kemudian jeda berulang, dll. Kehadiran perubahan tersebut adalah tanda aritmia yang boleh dipercayai. Ini adalah sekumpulan penyakit yang berkaitan dengan kerosakan pada sistem saraf otot jantung.

Hanya doktor yang dapat mengesannya dan membezakan antara satu sama lain, ketika melakukan kaedah pemeriksaan tambahan, seperti auskultasi, ECG, ultrasound. Rawatan dijalankan dengan ubat-ubatan antiarrhythmic, yang dipilih, bergantung pada bentuk patologi..

Penentuan nadi adalah ukuran diagnostik penting yang membantu menilai kerja badan. Sebilangan besar sebab boleh menyebabkan perubahannya dari pelbagai tisu dan sistem (endokrin, kardiovaskular, imun, dll.). Dengan memeriksa pesakit, mereka dapat "disaring" dan menentukan faktor penting, dan, dengan demikian, diagnosis yang tepat.

Soalan Lazim

Tidak juga. Istilah pertama merujuk kepada bagaimana kapal tertentu berdenyut, dan yang kedua merujuk kepada degupan jantung. Pada orang yang sihat, nilai-nilai ini sama, tetapi dengan "penyumbatan" arteri penuh / separa, mereka boleh berbeza sangat.

Tidak, doktor tidak membezakan perbezaan yang ketara.

Semasa berlatih sukan tertentu yang melatih daya tahan (berlari, berjalan, bola sepak, dll.), Tisu manusia mula "terbiasa" dengan kekurangan oksigen. Oleh itu, frekuensi gelombang nadi boleh 10-15 lebih rendah daripada purata. Sekiranya pesakit melakukan latihan kekuatan (angkat berat), penurunan degupan jantung boleh dikaitkan dengan hipertrofi dinding miokardium.
Walau apa pun, disarankan untuk menjalani pemeriksaan rutin oleh pakar kardiologi.

Penyimpangan 10-20 denyutan / min dari nilai rata-rata mungkin merupakan varian norma. Walau bagaimanapun, sebelum menegaskan ini, pemeriksaan penuh oleh pakar perlu dilakukan.

Mengenai degupan jantung

Denyut jantung yang perlahan atau cepat menunjukkan perkembangan aritmia kerana pengaruh faktor-faktor tertentu. Sekiranya tidak ada yang dilakukan, maka gangguan pada degup jantung dapat terus berlanjutan, dan malah bertambah buruk dari masa ke masa. Untuk mengelakkan masalah tersebut, perlu mengetahui ciri-ciri mengukur denyutan saluran darah dan norma usia. Sekiranya terdapat kelainan serius, berjumpa doktor..

Ciri degupan jantung

Nadi dari bahasa Latin diterjemahkan sebagai rentak atau tolakan. Ini adalah fluktuasi saluran darah yang berlaku disebabkan oleh kitaran otot jantung. Terdapat 3 jenis degupan jantung:

Pada orang yang sihat, kapal harus "berayun" setelah jangka waktu yang sama. Irama ditetapkan oleh degupan jantung (HR), yang secara langsung bergantung pada nod sinus. Dorongan yang dihantar kepada mereka menyebabkan atria dan ventrikel berkontraksi secara bergantian. Sekiranya denyutan yang dikesan terlalu lemah atau tidak teratur, maka kita boleh membincangkan perkembangan proses patologi dalam badan. Kaedah paling mudah untuk mengesan nadi arteri. Osilasi pada kapilari dan urat ditentukan di persekitaran hospital mengikut petunjuk individu.

Pengukuran

Denyut jantung biasanya diukur di pergelangan tangan. Cukup bagi seseorang untuk mengira bilangan gelombang nadi dalam 1 minit. Untuk mendapatkan data yang lebih tepat, disarankan untuk mengukur pada kedua-dua anggota badan. Sebagai pemeriksaan komprehensif di rumah sakit, doktor terlebih dahulu mengenali denyut jantung, kemudian dia akan melakukan pengiraan jumlah pergerakan pernafasan (NPV) selama 1 minit dan menentukan jenis pernafasan. Petunjuk yang dihasilkan sangat penting untuk menilai perkembangan anak..

Semasa pengukuran nadi, anda perlu memperhatikan iramanya. Kejutan mestilah mempunyai kekuatan yang sama dan setelah jangka masa yang sama. Sekiranya tidak ada penyimpangan, cukup untuk memberi prosedur selama 30 saat, dan kemudian kalikan hasilnya dengan 2. Sekiranya pelanggaran jelas pada detak jantung dikesan, lebih baik menghabiskan sekurang-kurangnya 1 minit untuk mengukur dan berjumpa doktor. Pakar akan menetapkan kaedah pemeriksaan instrumental. Yang utama di antaranya adalah elektrokardiografi (ECG). Ini akan membolehkan anda menilai aktiviti elektrik jantung dan mengenal pasti faktor penyebab aritmia. Ujian berikut ditetapkan sebagai tambahan:

  • Pemantauan EKG setiap hari akan membolehkan anda melihat perubahan jantung pada siang hari di bawah pengaruh pelbagai faktor.
  • Ujian treadmill ditetapkan untuk menilai kadar denyutan jantung di bawah pengaruh aktiviti fizikal.

Kerana masalah dengan saluran darah atau kecederaan, kadang-kadang perlu menghitung gelombang nadi pada arteri lain. Daripada pergelangan tangan, palpasi leher boleh dilakukan. Fluktuasi akan datang dari arteri karotid.

Pergantungan degupan jantung pada pelbagai faktor

Nadi normal seseorang harus berada dalam lingkungan 60-90. Kekerapannya boleh meningkat atau menurun kerana faktor-faktor tertentu. Sekiranya mereka tidak dikaitkan dengan proses patologi yang berkembang di dalam badan, maka penyimpangan yang disebabkan akan dianggap tidak berbahaya. Tekanan, kerja berlebihan, makan berlebihan dan kesan suhu rendah, misalnya, setelah berjalan-jalan dalam cuaca sejuk, hanya mematahkan irama jantung yang biasa.

Kekerapan pengecutan mungkin berbeza bergantung pada waktu siang (pagi, malam). Setelah bangun, seseorang mempunyai denyutan nadi terendah, dan pada waktu malam lebih dekat dengan had atas. Sama pentingnya untuk mempertimbangkan kecergasan fizikal. Pada atlet, jumlah gelombang nadi ketika rehat sedikit di bawah normal. Fenomena ini dikaitkan dengan latihan yang kuat, memaksa jantung untuk mengepam lebih banyak darah.

Kadar nadi pada lelaki dan wanita tidak begitu berbeza. Perbezaannya ialah 5-7 denyutan seminit. Penyimpangan yang ketara dikesan hanya disebabkan oleh ciri sistem hormon. Semasa menopaus, yang berlaku pada lima puluh hingga enam puluh tahun, dan semasa kehamilan, wakil wanita mungkin mengalami takikardia dan lonjakan tekanan kecil.

Nadi sangat bergantung pada ciri-ciri yang berkaitan dengan usia:

  • Pada bayi, degupan jantung walaupun dalam keadaan tenang jauh lebih tinggi daripada norma orang dewasa. Penyimpangan disebabkan oleh pertumbuhan intensif.
  • Anak-anak remaja mungkin menderita takikardia kerana akil baligh dan manifestasi dystonia vegetovaskular (VVD). Ia berlaku dengan latar belakang tekanan dan kegelisahan, terutama di sekolah menengah (sebelum peperiksaan).
  • Pada orang tua, sistem kardiovaskular tidak berada dalam keadaan terbaik kerana haus dan lusuh secara beransur-ansur, jadi mereka cenderung mengembangkan pelbagai patologi. Terhadap latar belakang perubahan yang berkaitan dengan usia, degupan jantung boleh menjadi delapan puluh seratus denyutan seminit walaupun pada waktu rehat, dan reaksi terhadap aktiviti fizikal biasanya lebih jelas.

Kadar nadi pada orang dewasa: jadual mengikut usia

Nadi normal orang dewasa pada tahun (umur) ditunjukkan dalam jadual:

UmurHad maksimum dan minimumMaksudnya
15-50 tahun60-8070
Berumur 50-70 tahun66-8776
Dari 70 tahun72-9281

Pada orang dewasa, norma degupan jantung mengikut usia dan had nadi yang dibenarkan pada kanak-kanak di bawah umur 15 tahun berbeza dengan ketara, yang dapat dilihat pada jadual berikut:

UmurHad maksimum dan minimumMaksudnya
Sehingga 3-4 minggu115-165135
1 hingga 12 bulan105-160130
1-3 tahun90-150122
3-5 tahun85-135110
Berumur 5-7 tahun80-120seratus
Berumur 7-9 tahun72-11292
Berumur 9-11 tahun65-10585
11-15 tahun58-9777

Mengetahui apa yang nadi normal pada wanita dan lelaki mengikut usia, banyak penyakit dapat dielakkan. Pengukuran mestilah rehat. Di bawah pengaruh faktor lain (bermain sukan, kehamilan), sedikit penyimpangan mungkin berlaku.

Denyutan jantung ketika berjalan

Semasa berjalan, terdapat sedikit peningkatan degupan jantung. Berapa banyak pengecutan jantung per minit bergantung pada kecergasan seseorang. Pada orang yang menjalani gaya hidup yang tidak bergerak, degupan jantung boleh meningkat ke 120, dan di kalangan pejalan kaki itu akan tetap berada dalam 90-100. Untuk mengira had maksimum yang dibenarkan, adalah perlu untuk mengurangkan umur orang itu dari 180.

Semasa berjalan, degupan jantung yang dibenarkan adalah seperti berikut:

  • 15 tahun - 165;
  • 35 tahun - 145;
  • 55 tahun - 125;
  • 75 tahun - 105.

Denyutan jantung pada waktu rehat

Nadi dalam keadaan tenang ditentukan pada waktu pagi. Seseorang perlu duduk di atas kerusi dan mengira nadi. Mengubah kedudukan badan atau melakukan pengukuran pada waktu petang tidak digalakkan, kerana hasil akhirnya akan diputarbelitkan.

Piawaian Biasa di Rehat:

  • dewasa - 60-80;
  • orang tua - 70-90;
  • remaja - 70-80;
  • kanak-kanak berumur sehingga 2 tahun - 90-100;
  • bayi baru lahir - 130-140.

Denyutan jantung semasa berlari

Semasa berlari, beban besar jatuh ke hati. Orang yang ingin menurunkan berat badan harus menjaga kadar denyutan jantung mereka di dekat had atas. Sekiranya tujuannya adalah untuk menguatkan sistem kardiovaskular, maka anda perlu berhenti pada petunjuk yang tidak melebihi 60-70%. Untuk mengira norma, anda perlu mengurangkan umur anda dari 200:

UmurDenyut jantung maksimum yang dibenarkanNadi untuk penurunan berat badanDenyutan jantung dan stamina meningkat
tiga puluh170155-160110-120
50150135-14090-110
70130115-12070-90

Sekiranya, dengan latar belakang peningkatan nadi (dalam had yang boleh diterima), petunjuk tekanan akan tetap normal, maka perkembangan patologi tidak akan berlaku. Penjagaan tambahan mesti diambil oleh orang tua. Badan mereka tidak dapat menahan beban yang berat..

Denyut jantung yang dibenarkan semasa kehamilan

Pada wanita yang sedang hamil, hampir 5 bulan, degupan jantung menjadi lebih cepat. Fenomena ini dikaitkan dengan peningkatan jumlah darah yang beredar dengan latar belakang perkembangan janin. Biasanya kenaikan itu tidak signifikan dan secara beransur-ansur indikator kembali ke had yang dibenarkan:

  • pada 14-26 minggu terdapat peningkatan penurunan 10-15 dari norma;
  • kenaikan maksimum berlaku antara 27 dan 32 minggu;
  • normalisasi secara beransur-ansur berlaku lebih dekat dengan kelahiran anak.

Punca takikardia

Tachycardia dimanifestasikan oleh peningkatan degupan jantung dan dibahagikan kepada fisiologi dan patologi. Bentuk pertama berlaku di bawah pengaruh faktor-faktor berikut:

  • sakit
  • beban fizikal dan mental;
  • mengambil ubat;
  • tekanan
  • cuaca panas;
  • tabiat buruk;
  • penggunaan kopi dan tenaga.

Tachycardia fisiologi berlaku sendiri dan jarang menyebabkan komplikasi. Bentuk patologi adalah akibat pelbagai penyakit dan gangguan dalam badan:

  • penyakit jantung koronari (PJK);
  • hipertensi (tekanan darah tinggi);
  • patologi sistem saraf;
  • penyakit onkologi;
  • kecacatan otot jantung;
  • penyakit yang disebabkan oleh jangkitan;
  • gangguan endokrin;
  • anemia (anemia).

Pada wanita, penyebab takikardia boleh menjadi menorrhagia. Ini adalah pelanggaran dalam kitaran haid, yang dicirikan oleh kehilangan darah yang besar semasa haid.

Pada masa remaja, penyebab utama berdebar-debar jantung adalah kegagalan vegetatif. Ia berkembang di bawah pengaruh faktor-faktor yang menjengkelkan (tekanan, kerja berlebihan) dan pecah hormon. Masalahnya berlalu dengan sendirinya pada akhir tempoh perkembangan seksual.

Ciri-ciri bradikardia

Melambatkan degupan jantung hingga 50 degupan dan ke bawah disebut bradikardia. Ini adalah tanda faktor fisiologi dan patologi. Dalam kes pertama, senarai sebab penurunan degupan jantung adalah seperti berikut:

  • Semasa tidur, seseorang melambatkan metabolisme, suhu badan turun sedikit dan degupan jantung menurun sekitar 10% daripada norma. Sebab perubahan indikator adalah kelonggaran badan sepenuhnya.
  • Semasa merangsang zon refleks (bola mata, arteri karotid), anda secara tidak sengaja boleh menyebabkan sedikit denyutan nadi.
  • Pada orang tua, bradikardia boleh menjadi akibat kardiosklerosis yang berkaitan dengan usia. Kawasan tisu penghubung miokard yang tersebar merosakkan kontraktilitas jantung, yang menyumbang kepada penurunan kadar jantung
  • Dengan pendedahan yang berpanjangan kepada selesema, penurunan degupan jantung berlaku sebagai reaksi pelindung. Badan mula menjimatkan sumber untuk menahan kesan buruk lebih lama..
  • Aktiviti fizikal yang berterusan memaksa jantung bekerja lebih dari yang diharapkan. Hipertrofi tisu bermula, yang mana bradikardia berkembang. Bagi atlet profesional, denyutan nadi pada jarak 40-45 denyutan seminit dianggap normal.

Bentuk patologi bradikardia adalah akibat daripada faktor-faktor seperti:

  • penyakit keradangan pada otot jantung;
  • infarksi miokardium;
  • mengambil ubat antihipertensi;
  • gangguan pengaliran dorongan;
  • hipotiroidisme (kekurangan hormon tiroid);
  • hipotensi (tekanan darah rendah);
  • ulser perut;
  • tekanan intrakranial yang tinggi.

Sekiranya tidak mungkin untuk mengenal pasti faktor penyebabnya, diagnosisnya adalah bradikardia idiopatik. Sekiranya tidak disertai dengan gangguan lain dan gejala tidak begitu ketara, maka ia juga setara dengan bentuk fisiologi.

Gejala kegagalan jantung

Bentuk patologi aritmia sangat berbahaya. Mereka kelihatan dengan jelas dan sering menyebabkan berlakunya komplikasi yang teruk. Sebagai tambahan kepada tanda-tanda degupan jantung yang perlahan atau dipercepat, gejala proses patologi yang mendasari mungkin berlaku..

Gambar klinikal berikut adalah ciri takikardia:

  • berdebar-debar
  • pening;
  • sakit dan mampatan di dada;
  • dyspnea;
  • peningkatan tekanan;
  • rasa cemas;
  • denyutan saluran darah di leher;
  • mudah marah;
  • insomnia;
  • kekurangan udara.

Bradikardia dimanifestasikan dengan penurunan kadar jantung hingga 40 denyutan seminit dan di bawah gejala berikut:

  • pening;
  • keadaan pengsan;
  • pemutihan kulit;
  • kelemahan yang semakin meningkat
  • sakit dada;
  • keletihan cepat;
  • serangan kejang;
  • kegagalan pernafasan.

Tindakan Gagal Jantung

Aritmia fisiologi tidak memerlukan terapi. Ia cukup untuk mengelakkan faktor penyebab. Bentuk patologi dirawat dengan menghilangkan atau menghentikan punca. Terlepas dari jenis kegagalan, disarankan untuk menghubungi pakar kardiologi untuk menjalani pemeriksaan, hasilnya akan didiagnosis.

Dengan bradikardia, perlu mengambil ubat yang merangsang kerja jantung. Adalah wajar untuk menggabungkannya dengan ubat-ubatan rakyat berdasarkan ramuan perubatan. Anda boleh meningkatkan kadar denyutan jantung anda semasa serangan kerana senaman fizikal ringan, kafein, titisan Zelenin dan tablet berdasarkan ekstrak belladonna.

Relaksasi di bilik yang berventilasi baik akan membantu mengurangkan frekuensi dan intensiti degupan jantung. Sebelum ini, disarankan untuk mencuci dengan air sejuk dan menanggalkan bahagian leher pakaian yang ketat. Selain itu, anda boleh melakukan senaman pernafasan dan mengambil warna valerian.

Dalam kedua-dua kes ini, pembetulan pemakanan, sukan dan berjalan di udara segar adalah disyorkan. Sekiranya tidak dapat menghentikan serangan dan gejala meningkat, maka anda perlu menghubungi ambulans. Pakar yang tiba perlu membincangkan langkah-langkah yang diambil untuk mengurangkan keadaan.

Ketahui kadar degupan jantung mengikut usia sekiranya semua orang yang ingin mengelakkan penyakit sistem kardiovaskular. Penyimpangan dari had yang dibenarkan boleh mempunyai sifat fisiologi dan patologi. Dalam kes pertama, rawatan tidak ditetapkan. Cukup bagi pesakit untuk belajar mengenai kaedah menghentikan serangan. Kursus rawatan kerosakan patologi pada degupan jantung bertujuan untuk menghilangkan faktor penyebab.

Nadi apa yang dianggap normal pada manusia?

Dengan berapa banyak pengecutan yang dibuat oleh jantung kita dalam satu minit, kita dapat mengetahui betapa sihatnya kita. Sebagai contoh, degupan jantung yang kerap mungkin menunjukkan bahawa seseorang mempunyai masalah dengan sistem saraf dan imuniti. Sekiranya nadi seseorang jatuh, ini mungkin merupakan gejala peningkatan tekanan intrakranial, hipotermia, atau keracunan. Ramai doktor percaya bahawa pada waktu rehat, jantung orang yang sihat membuat 60-80 denyutan seminit. Tetapi hasil kajian yang dilakukan oleh saintis Amerika menunjukkan bahawa selama ini, doktor boleh menjadi salah dan tidak melihat tanda-tanda penyakit serius pada pesakit.

Sebelum ini dipercayai bahawa jantung manusia membuat 60-80 denyutan seminit

Mengenai penemuan baru saintis dari Amerika Syarikat ditulis dalam jurnal ilmiah PLOS ONE. Sebagai sebahagian daripada karya ilmiah, para penyelidik mengkaji data mengenai kadar denyutan jantung sekurang-kurangnya 92 ribu orang. Semua mereka bersatu dengan usia rata-rata di wilayah 46 tahun dan mereka memakai gelang sepanjang tahun untuk mengesan degup jantung. Ternyata, degupan jantung “normal” pada orang yang berlainan mungkin berbeza. Sekiranya untuk satu orang 60 denyutan seminit adalah norma, untuk yang lain degupan jantung boleh menjadi isyarat untuk perkembangan penyakit kardiovaskular.

Denyutan jantung yang meningkat disebut takikardia, dan yang lebih rendah disebut bradikardia..

Berapa degupan seminit yang dilakukan oleh hati manusia?

Dalam proses kajian data 92 ribu peserta dalam penelitian ini, ternyata detak jantung pada manusia bervariasi antara 40 hingga 109 denyut per menit. Para saintis sangat terkejut dengan pelbagai degupan jantung orang. Dalam perjalanan kerja lebih lanjut, ternyata jantung lelaki membuat 50 hingga 80 denyutan seminit, dan untuk wanita - dari 53 hingga 82 denyutan seminit.

Menurut saintis, faktor-faktor seperti usia, berat badan, dan tabiat buruk seperti alkohol dan merokok berlebihan boleh mempengaruhi degupan jantung. Pada tahap tertentu, orang mengalami perubahan tajam dalam kekerapan pukulan dan ini terutama berlaku untuk wanita. Menurut saintis, ini disebabkan oleh perubahan hormon yang berlaku pada setiap bulan. Perubahan degupan jantung juga diperhatikan pada musim yang berlainan dalam setahun. Contohnya, pada bulan Januari, hati orang berdegup lebih kerap daripada pada bulan Jun.

Setiap orang boleh mempunyai degupan jantung "normal" mereka sendiri

Pada akhirnya, para saintis menyimpulkan bahawa perkara seperti "degupan jantung normal" mungkin tidak ada sama sekali. Ternyata apabila doktor yang hadir melihat bahawa degupan jantung pesakit adalah 70 denyut seminit dan memanggilnya sihat, dia boleh menjadi sangat keliru. Seperti yang disebutkan di atas, bagi sesetengah orang 60-80 denyutan seminit mungkin merupakan penunjuk degupan jantung yang normal, tetapi orang lain mungkin memerlukan irama jantung yang lebih kuat kerana ciri-ciri badan.

Adakah anda bersetuju dengan andaian saintis? Anda boleh berkongsi pendapat anda dalam komen atau dalam sembang Telegram kami.

By the way, di laman web kami terdapat banyak bahan mengenai topik kesihatan kardiovaskular. Sebagai contoh, pada bulan September 2019, kami menulis tentang bagaimana tidur siang boleh mempengaruhi kesihatan jantung. Tetapi kita dapati artikel yang lebih menarik mengenai gejala sebelum serangan jantung tiba-tiba. Bacaan yang Disyorkan!

Banyak yang sering mendapati diri mereka berfikir bahawa dalam situasi yang sukar, kata-kata akan keluar dari mereka sendiri, yang biasanya disebut bahasa cabul. Seseorang bersumpah lebih sedikit, seseorang sedikit lebih sedikit, tetapi hampir seseorang setelah mereka meletakkan piano di kaki mereka, berkata: "Tolong keluarkan alat dari kaki saya". Terutama jika orang ini tidak cuba mengawal dengan tidak perlu [...]

Sekiranya semasa Neanderthal garis rambut (termasuk janggut) digunakan secara meluas untuk mengekalkan kehangatan manusia dalam cuaca sejuk, maka lama-kelamaan janggut telah menjadi lebih "fashion aksesori" daripada beberapa jenis alat berfungsi. Lebih-lebih lagi, fesyen bersifat kitaran: pada pertengahan abad yang lalu, misalnya, lelaki lebih suka bercukur, dan sekarang semakin banyak orang muda menanam janggut. Dalam kebanyakan [...]

Bagi ratusan juta orang di seluruh dunia, air bawah tanah adalah sumber utama air tawar. Sebagai contoh, di banyak kawasan di Asia dan Amerika Selatan mereka digunakan untuk pengairan tanaman - keadaan gersang tidak membenarkan hujan sampai ke kawasan-kawasan ini. Selebihnya sering menggunakan air bawah tanah sebagai sumber air minum alternatif, percaya bahawa ia lebih sihat. Walau bagaimanapun […]