Denyutan jantung pada kanak-kanak dari pelbagai peringkat umur

Nadi pada kanak-kanak adalah penunjuk yang sangat penting yang mencirikan keadaan badan. Itulah sebabnya mengapa ibu bapa perlu mengetahui ciri-ciri degupan jantung yang berkaitan dengan usia.

Penyimpangan dari nilai normal mempunyai kandungan maklumat diagnostik, menunjukkan adanya penyakit serius.

Peningkatan atau penurunan kadar denyutan jantung (HR) mencirikan kerosakan organ ini dan tubuh anak secara keseluruhan.

Maklumat am

Keadaan umum secara langsung bergantung pada fungsi jantung yang betul. Ciri-ciri penting yang terakhir adalah kadar degupan jantung dan degupan jantung.

Kadar degupan jantung tidak sama untuk orang dari semua peringkat umur. Walaupun pada zaman kanak-kanak, indikator ini berbeza pada bayi, tadika dan pelajar sekolah. Hanya setelah mencapai usia 15 tahun, remaja mempunyai nilai yang setara dengan rata-rata pada orang dewasa.

Harus diingat bahawa degupan jantung adalah nilai yang berubah-ubah dan dalam banyak aspek tidak hanya bergantung pada usia anak, tetapi juga faktor. Sebagai contoh, nadi dipengaruhi oleh aktiviti fizikal, mood emosi, fenomena semula jadi dan kehadiran / ketiadaan proses patologi dalam badan.

Petunjuk biasa

Ciri degupan jantung pada masa kanak-kanak adalah kecenderungan untuk mengurangkan bilangan degupan per minit.

Contoh yang baik adalah nilai yang ditunjukkan dalam jadual mengikut umur, di mana terdapat petunjuk yang sesuai dengan kategori umur yang berbeza.

Denyut jantung pada kanak-kanak dan remaja: jadual mengikut usia

Pertimbangkan berapa degup jantung pada anak-anak, mengapa ia berubah seiring bertambahnya usia, bagaimana diukur, apa norma, perlambatan atau denyut jantung bergantung pada, apa yang harus dilakukan jika melampaui nilai maksimum yang dibenarkan, sama ada perlu untuk memeriksa anak, apakah ada pencegahan keadaan sedemikian.

Apakah degupan jantung dan mengapa ia berubah dengan usia

Denyut jantung (degupan jantung) adalah petunjuk jumlah degupan jantung dalam satu minit. Nilainya adalah semata-mata individu, ia secara langsung bergantung pada jantina, umur, perlembagaan, waktu, keadaan psikologi dan fizikal seseorang.

Pada bayi yang baru lahir, jantung berdegup dengan frekuensi maksimum, tetapi pada usia 13-15 tahun ia mencapai indeks yang ada pada orang dewasa, mengurangkan irama hampir separuh. Ia bergantung pada apa:

  • miokardium kehilangan keupayaannya untuk memaksimumkan peregangan;
  • jumlah darah berubah sesuai dengan peningkatan ruang jantung;
  • tahap aliran darah meningkat;
  • saluran darah secara beransur-ansur kehilangan keanjalannya;
  • peningkatan kerentanan adrenalin.

Oleh kerana degup jantung adalah penanda kerja jantung, saluran darah, sangat penting untuk menavigasi norma usia anaknya, jika perlu, mengawal nombor ini.

Denyutan jantung bayi

Walaupun nadi kanak-kanak adalah individu dan boleh berubah mengikut norma, masih ada garis panduan rata-rata untuk nilai denyut jantung digital untuk kategori umur yang berbeza.

Pada janin

Denyutan jantung pertama pada janin dicatat pada kehamilan 5 minggu, ketika jantung sudah mempunyai 4 ruang dan menunjukkan irama dari 110 hingga 190 denyutan / minit. Turun naik degup jantung berterusan sehingga lahir, ia berkaitan dengan perkembangan sistem saraf. Ini adalah norma, tetapi semasa perkembangan intrauterin, mungkin ada gangguan pada degup jantung, mereka ditentukan oleh CTG (kardiotokografi).

Dua sensor terpaku pada perut wanita hamil, memperbaiki degupan jantung janin. Prosedur sedemikian dijalankan setelah 32 minggu. Denyutan jantung di bawah 120 degupan / minit menunjukkan hipoksia yang memerlukan pembetulan segera. Jika tidak, timbul komplikasi serius..

Pada bayi pramatang

Kelahiran pramatang memerlukan ketidakmatangan organ dalaman, yang memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran. Nadi adalah salah satu ciri ini, jadi 180 denyutan / minit dalam hal ini dianggap sebagai norma.

Julat yang dibenarkan adalah 120 hingga 190 denyutan / minit. Sebagai tambahan, bayi pramatang mengalami kerengsaan: cahaya, suara, bau yang tidak biasa - mempercepat degupan jantung mereka, tetapi tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan.

Pada bayi baru lahir

Denyut jantung pada kanak-kanak semasa kelahiran adalah 120 -140 degupan / minit. Ini adalah nilai yang sangat tidak konsisten, bahkan bergantung pada masa bayi dilahirkan. Jantung bayi masih sangat kecil, rapuh, jadi segala usaha, sama ada menangis, ketawa, memberi makan, membuat degupan jantung.

Oleh itu, bertentangan dengan kepercayaan popular bahawa bayi yang baru lahir dapat menangis atau menjerit sesuka hatinya, keadaan overtrain berbahaya bagi bayi. Denyutan jantung mencapai 190 degupan / minit, yang walaupun bagi bayi yang sihat sepenuhnya adalah reaksi negatif, berisiko menimbulkan komplikasi jantung.

Pada kanak-kanak di bawah satu tahun

Selama 12 bulan, satu keajaiban kecil berlaku: bayi hampir sepenuhnya menyesuaikan diri dengan keadaan yang ditawarkan kepadanya. Oleh itu, dengan diet yang wajar, rutin harian, penjagaan yang sewajarnya, ia mula dengan mudah mengatasi sensasi yang tidak biasa.

Nadi mengikutinya dan secara beransur-ansur melambatkan, mencapai penunjuk kira-kira 130 denyut / minit. Ini menyumbang kepada peningkatan secara beransur-ansur dalam jumlah ruang jantung bayi, jumlah darah di dalamnya, dan penurunan metabolisme..

Pada awal kanak-kanak

2 hingga 3 tahun adalah tempoh pertumbuhan intensif organ dalaman. Jantung tumbuh, nisbahnya berubah dibandingkan dengan berat badan, degupan jantung menjadi lebih perlahan.

Biasanya, jaraknya sepadan dengan 95 - 155 denyut / minit, aktiviti motor bayi, kecacatan psiko-emosinya mempengaruhi dirinya. Fluktuasi kadar jantung boleh berbeza dengan norma rata-rata, tetapi ini hanya membincangkan ciri-ciri individu kanak-kanak, patologi tidak.

Di prasekolah

Semakin tua bayi, semakin perlahan denyut nadi, metabolisme, semakin kuat pertumbuhan badan. Dari tiga hingga enam tahun, penunjuk degupan jantung berkisar antara 85 denyutan / minit (semasa tidur) hingga 125 (semasa permainan luar). Banyak faktor mempengaruhi degupan jantung:

  • tekanan;
  • kerja berlebihan, keletihan, tekanan fizikal;
  • makan berlebihan;
  • perbezaan suhu;
  • mengambil ubat.

Umur ini adalah masa lawatan pertama ke tadika, bulatan, pemisahan sementara dari ibu bapa, yang pasti mempengaruhi degupan jantung.

Warga sekolah

Kategori ini merangkumi kumpulan umur yang sangat berbeza dari 7 hingga 17 tahun. Secara semula jadi, petunjuk kadar nadi akan sangat berbeza. Ia sangat penting dalam tempoh ini, dengan memfokuskan pada jadual ringkasan norma usia degupan jantung, jangan sampai terlepas patologi. Gejala berikut menunjukkannya:

  • dyspnea;
  • ketidakselesaan retrosternal;
  • sianosis segitiga nasolabial;
  • takikardia;
  • hiperhidrosis.

Semua ini adalah alasan untuk berjumpa doktor..

Pada remaja

Remaja menonjol dalam kumpulan yang berasingan, dengan mengambil kira tempoh akil baligh. Fluktuasi hormon yang berkaitan dengan hormon seks adalah signifikan, diikuti oleh denyut nadi, norma yang berada di antara 50 hingga 100 denyut / minit.

Ini adalah masa pengembangan intensif banyak sistem tubuh yang memerlukan pemakanan yang lebih baik, bekalan oksigen, yaitu peningkatan denyut jantung. Oleh kerana ciri fisiologi remaja, turun naik kadar denyutan jantung setiap hari juga ketara.

Sebaliknya, takikardia mempengaruhi fungsi jantung, menyebabkan risiko komplikasi yang tidak diingini. Oleh itu, gaya hidup remaja sangat penting. Sekiranya dia terlibat dalam sukan, terlatih, tahan terhadap beban berlebihan, baginya, degupan jantung di had atas norma tidak berbahaya. Tetapi jika kita menghidap asthenik, remaja dengan sistem saraf hiperlabile yang menggunakan ubat, kita dapat meramalkan pembentukan patologi kardiovaskular.

Ketidakseimbangan pertumbuhan, tekanan, kelebihan beban boleh menyebabkan ketidakselesaan dada, takikardia, yang bersifat fisiologi dan hilang tanpa jejak dewasa. Ini berlaku apabila:

  • mencubit perikardial (sindrom radikular);
  • aritmia pernafasan;
  • takikardia sinus.

Keadaan garis batas antara patologi normal dan nadi pada remaja memerlukan pemeriksaan klinikal dan makmal yang menyeluruh.

Dengan aktiviti fizikal

Pengukuran degupan jantung pada kanak-kanak dan remaja memerlukan mengambil kira petunjuk pada waktu rehat dan semasa latihan fizikal. Ini membolehkan anda mengenal pasti kemungkinan penyimpangan pada peringkat awal perkembangan. Semasa mengira kejutan di kawasan kapal, perhatian harus diberikan kepada irama pukulan..

Terdapat hubungan langsung antara degup jantung dan senaman: peningkatan beban meningkatkan degupan jantung. Lebih-lebih lagi, nadi tidak boleh melebihi had purata. Pengawalan dilakukan dengan formula: 220 ditolak usia kanak-kanak.

Contohnya, pada kanak-kanak berumur 11 tahun, kadar denyutan jantung maksimum yang dibenarkan semasa latihan tidak boleh melebihi nilai: 220 - 11 = 209, dan pada usia 16 tahun: 220 - 16 = 204.

Nilai minimum dikira dengan formula berikut: [(220 - usia) - bilangan kontraksi jantung sebelum melakukan latihan fizikal] x 0.5 + bilangan kontraksi jantung sebelum melakukan latihan fizikal = had denyutan jantung yang lebih rendah.

Sebagai contoh, untuk kanak-kanak berusia 11 tahun, minimum adalah: [(220 - 11) - 80] x 0.5 + 80 = 144.5. Untuk kanak-kanak berumur 16 tahun: [(220 - 16) - 60] x 0.5 + 60 = 132.

Kawalan sedemikian memungkinkan untuk menyesuaikan beban untuk atlet dan anak-anak super-mobile. Sekiranya, setelah berjongkok atau berlari, nadi tidak mencapai had atas dan tidak jatuh di bawah yang lebih rendah - semuanya normal, beban tidak muktamad, ia dapat ditingkatkan. Sekiranya tidak, maka beban harus dikurangkan. Terdapat had kemungkinan untuk jantung pada usia berapa pun. Sekiranya ia terlampau, keadaan yang mengancam nyawa akan berlaku.

Jantung remaja dengan aktiviti fizikal yang tinggi dapat dikurangkan dengan frekuensi hingga 200 - 210 denyutan / min, sambil mengekalkan jumlah stroke yang baik. Irama seperti ini sangat memakan tenaga, jantung dapat menahannya hanya selama beberapa minit (sprinting spurt). Setiap 10 tahun, nilai maksimum menurun sebanyak kira-kira 10 sebatan..

Jadual ringkasan kadar denyutan jantung pada kanak-kanak mengikut usia

Petunjuk penunjuk kadar denyutan jantung pada kanak-kanak mengikut umur ditunjukkan dalam jadual

Umur anakHad norma dari minimum hingga maksimum dalam rentak / minitPukul Purata / Min
Bayi yang baru lahir110-170140
Sehingga setahun102-162132
Sehingga dua tahun94-155124
Sehingga 4 tahun90-140115
Sehingga 6 tahun86-126106
Sehingga 8 tahun78-11898
Sehingga 10 tahun68-10888
Bawah 12 tahun60-10080
Sehingga 15 tahun55-9575
Bawah 18 tahun60-9375

Faktor-faktor yang mempengaruhi penurunan kadar denyutan jantung dan jantung

Irama jantung tidak stabil. Tachycardia atau bradikardia pada kanak-kanak bergantung kepada beberapa sebab:

  • jantung kecil berdegup lebih kerap, oleh itu, pada bayi baru lahir, nadi adalah maksimum, dan pada remaja praktikalnya dibandingkan dengan petunjuk dewasa;
  • di bilik yang panas dan tersumbat, irama jantung lebih tinggi kerana ketidakteraturan termoregulasi pada kanak-kanak;
  • jika bayi sakit, hipertermia menyebabkan jantung berdebar;
  • keadaan emosi mempengaruhi kadar jantung;
  • makan mengubah degupan jantung;
  • tidur atau terjaga tercermin dalam irama jantung;
  • kedudukan badan menyesuaikan degupan jantung: jika anak duduk, 10% lebih cepat, jika ada, sebanyak 20%.

Walau bagaimanapun, bagaimanapun, peningkatan atau penurunan kadar jantung adalah tanda perubahan patologi dalam tubuh, memerlukan pemeriksaan menyeluruh.

Cara mengukur nadi pada kanak-kanak

Data denyut jantung yang boleh dipercayai dapat diperoleh dengan mengukur nadi dengan monitor denyut jantung atau secara manual (pada bayi - pada arteri karotid atau temporal, pada anak yang lebih tua - di pergelangan tangan) mengikut peraturan berikut:

  • pengukuran harus dilakukan dalam keadaan rehat bayi sepenuhnya (pada bayi baru lahir - sejurus selepas bangun tidur);
  • pada masa yang sama selama beberapa hari berturut-turut;
  • Sebelum mengukur, kanak-kanak perlu menerangkan intipati manipulasi dengan jelas agar dia tidak risau.

Hanya algoritma seperti itu yang akan menjamin pengukuran yang boleh dipercayai..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya degupan jantung anak tidak memenuhi norma usia

Nadi yang normal pada anak adalah bukti kerja jantung, saluran darah, dan organ pernafasan yang baik. Sekiranya pada masa yang sama kanak-kanak tidak membuat aduan, mereka tidak mempunyai gejala yang membimbangkan, pengukuran denyut nadi tidak diperlukan.

Penyimpangan yang dikesan secara tidak sengaja dari norma di kedua-dua arah menunjukkan pembentukan proses patologi dalam tubuh anak atau pengukuran kadar denyutan jantung yang salah. Pengukuran kawalan diperlukan. Gangguan irama jantung berulang kali memberi amaran akan masalah serius.

Selalunya kita bercakap mengenai aritmia yang berlainan genesis, takikardia atau bradikardia. Walau bagaimanapun, patologi sistem bronkopulmonari, endokrin, hematopoietik tidak dikecualikan. Patologi seperti itu dapat dikesan hanya dengan segera menghubungi doktor untuk pemeriksaan menyeluruh. Pengukuran degupan jantung secara berkala pada seorang anak, perhatian terhadap tingkah lakunya, keluhan dapat membantu dalam perundingan tepat pada masanya.

Mengapa perlu memeriksa anak-anak

Biasanya, jika disyaki patologi sistem kardiovaskular, doktor mencadangkan pemeriksaan pesakit dalam. Ini sangat betul, kerana kehidupan bergantung pada kerja jantung (iaitu, nadi penanda). Melangkau patologi sangat mudah dan berbahaya. Rawat inap berlaku di hospital khusus mengikut arahan doktor yang hadir.

Pemeriksaan sedemikian sangat penting bagi kanak-kanak berumur 11-12 tahun, semasa akil baligh, ketika nadi pada indikatornya mendekati norma orang dewasa, stabil. Pada masa ini, semua sistem tubuh kanak-kanak sedang dibina semula, pembetulan hormon yang ganas bermula, latar belakang emosi berubah, sikap terhadap segala yang mengelilingi remaja.

Pada usia inilah jantung paling kerap tidak dapat menangani pekerjaannya sekiranya terdapat faktor-faktor yang memprovokasi (tekanan, tabiat buruk, ketagihan komputer). Kanak-kanak itu mula bercakap tentang apa yang mengganggunya. Penting untuk tidak terlepas saat ini.

Gejala kegelisahan belum mempunyai sebab fizikal yang nyata, tidak menyebabkan perubahan organik yang tidak dapat dipulihkan. Itulah sebabnya diperlukan pemeriksaan pakar untuk mencegah perkembangan senario negatif lebih lanjut.

Salah satu perkara yang paling penting dalam diagnosis adalah pemantauan degupan jantung yang betul dan teratur.

Pencegahan

Untuk perkembangan sistem kardiovaskular yang betul sejak kecil, ibu bapa mesti membiasakan anak dengan peraturan tingkah laku sederhana yang menjamin pencegahan penyakit. Ini termasuk:

  • gaya hidup aktif, memerangi ketidakaktifan fizikal;
  • bermain sukan sesuai dengan usia;
  • pengerasan;
  • diet seimbang;
  • senaman pagi;
  • berjalan di udara terbuka;
  • pakaian mengikut musim dan cuaca;
  • penolakan sejumlah besar tepung, manis;
  • suasana tenang dan mesra dalam keluarga;
  • Tidur 8-9 jam;
  • iklim dalaman yang betul.

Gaya hidup seperti itu akan membantu bayi membesar dengan kuat, berani, seimbang, mesra, yang tentunya akan mempengaruhi keadaan jantung, saluran darah, akan menjamin kadar jantung yang normal sesuai dengan usia.

Nadi apa yang harus normal pada kanak-kanak pada usia 10 tahun

Nadi tidak lebih dari osilasi dinding saluran darah, dan khususnya arteri, ketika darah yang didorong oleh jantung melewati mereka. Denyut jantung yang normal pada kanak-kanak bergantung pada usia mereka. Terdapat korelasi langsung: semakin tua anak, semakin kerap degupan jantungnya. Walau bagaimanapun, penunjuk ini juga dipengaruhi oleh banyak faktor lain, termasuk status kesihatan organisma yang sedang tumbuh. Oleh itu, masuk akal bagi ibu bapa untuk melakukan pengukuran secara berkala, memeriksa apakah nadi pada anak berusia 10 tahun adalah normal dari segi petunjuk.

Denyut jantung normal pada kanak-kanak berumur 10 tahun

Secara semula jadi, tidak seorang pun doktor akan memberikan petunjuk tepat mengenai degupan jantung pada anak berusia 10 tahun. Terlalu banyak faktor yang mempengaruhi nilai parameter kehidupan manusia ini. Walau bagaimanapun, masih terdapat beberapa nilai rata-rata, dengan mengetahui yang mana anda dapat menilai status kesihatan anak secara keseluruhan dan sistem kardiovaskularnya secara khusus.

Denyut jantung rata-rata pada orang yang sedang meningkat umur 8-10 tahun harus berkisar antara 68 hingga 108 denyut seminit (rata-rata 88 denyut / min.), Dan pada usia 10-12 tahun - 60-100 denyut seminit (rata-rata 80 bpm). Sebenarnya, petunjuk ini tidak terlalu berbeza dengan kadar denyutan jantung orang dewasa.

Sudah tentu, setelah melakukan senaman fizikal dan untuk beberapa sebab lain, degupan jantung dapat meningkat dengan ketara. Walau bagaimanapun, petunjuk ini cukup cepat (biasanya dalam 10-15 minit) kembali ke norma standard. Penyimpangan jangka pendek degupan jantung juga boleh berlaku semasa terlalu panas atau hipotermia, sebagai akibat daripada berlebihan atau apatis, serta semasa tekanan saraf. Denyut jantung meningkat atau perlahan juga diperhatikan jika anak sakit dengan selesema ringan. Ini juga dianggap normal..

Denyutan jantung pada atlet kanak-kanak berusia 10 tahun

Anak-anak yang terlibat dalam sukan, tentu saja, jika sukan ini bukan catur, mempunyai sistem kardiovaskular yang lebih maju, jadi degupan jantung mereka mungkin berbeza dari rata-rata. Dipercayai bahawa penunjuk ini boleh berkisar antara 55 hingga 95 denyutan seminit (rata-rata - 75 denyut / minit.).

Lebih-lebih lagi, semasa aktiviti fizikal (latihan), degupan jantung dapat meningkat dengan ketara. Nilai maksimum penunjuk ini dapat dikira dengan formula: 220 denyut minit dalam tahun penuh. Sekiranya semasa latihan nilai nadi melebihi angka yang diperoleh, maka beban untuk anak terlalu tinggi dan mereka perlu dikurangkan. Perlu dipertimbangkan untuk mengurangkan tekanan sekiranya degupan jantung tidak kembali normal dalam 5-10 minit.

Apa yang menunjukkan penyimpangan nadi dari norma pada kanak-kanak 10 tahun?

Denyutan jantung yang meningkat pada kanak-kanak pramugari mungkin menunjukkan adanya beberapa masalah kesihatan. Selalunya, masalah ini disebabkan oleh gangguan pada sistem kardiovaskular.

Tetapi pada nadi rendah dalam satu dekad, selalunya ibu bapa tidak memberi perhatian. Walau bagaimanapun, gejala ini tidak kurang membimbangkan daripada degupan jantung yang terlalu kerap. Denyutan jantung rendah atau bradikardia disertai dengan gejala seperti: keletihan tinggi, pucat, pening, dll. Sekiranya tidak dirawat, penyakit ini boleh menyebabkan perkembangan patologi yang lebih serius - hipotensi, dan dalam beberapa kes kegagalan jantung..

Oleh itu, jika seorang anak berusia sepuluh tahun secara berkala dan untuk jangka masa yang lama mengalami peningkatan atau penurunan nadi, maka ibu bapa pasti harus membawa anak mereka untuk diperiksa ke pakar.

Jadual kadar nadi pada kanak-kanak mengikut umur, ciri

Denyutan jantung pada kanak-kanak boleh berbeza, semuanya bergantung pada berapa umur anak itu. Pada bayi yang baru lahir, kadar jantung jauh lebih tinggi daripada pada orang dewasa. Apabila anda semakin tua, kadarnya akan menurun. Keadaan kesihatan, kecergasan badan, keadaan persekitaran dan banyak faktor lain mempengaruhi degupan jantung.

Penyimpangan dari norma mungkin menunjukkan proses patologi, jadi ibu bapa diminta untuk mengetahui apa yang harus dilakukan oleh nadi bayi agar dapat mengambil tindakan tepat pada waktunya jika ia meningkat atau menurun.

Mengapa anda perlu mengikuti nadi

Nadi dipanggil fluktuasi dinding saluran darah semasa pengecutan jantung. Menurut petunjuk ini, pertama sekali, mereka menilai keadaan organ penting (mengikut kekerapan, kepenuhan, irama dan ciri-ciri lain).

Dengan menghitung jumlah kontraksi dan memperhatikan penyimpangannya, anda dapat mengesan proses patologi pada peringkat awal perkembangannya. Dalam keadaan sihat, nadi mesti penuh, berirama, cukup kuat.

Pengukuran dianjurkan untuk dilakukan tidak hanya untuk mengesan penyakit, tetapi juga untuk menentukan beban fizikal yang dibenarkan untuk anak tertentu.

Ini dilakukan menggunakan ujian Ruthier. Untuk melakukan ini, anda perlu mengukur nadi, bayi harus berjongkok, berehat, dan mengulangi pengukuran.

Cara mengukur kadar degupan jantung anda

Pengukuran degupan jantung mesti dilakukan dengan ketenangan bayi sepenuhnya. Sebaiknya lakukan prosedur pada waktu pagi sehingga bayi bangun dari tidur. Namun, dia tidak boleh mengubah kedudukan badan. Sekiranya pengukuran perlu dilakukan dengan kerap, maka ini dilakukan setiap kali pada masa yang sama. Dengan mematuhi cadangan ini, anda boleh mengharapkan hasil yang tepat. Semasa pengukuran, perlu dipertimbangkan bukan hanya frekuensi, tetapi juga irama kontraksi. Denyutan tidak sekata menunjukkan perkembangan aritmia dan memerlukan rawatan.

Kadar nadi mengikut usia pada kanak-kanak memungkinkan penyimpangan tertentu. Tidak dianggap masalah jika prestasi meningkat atau turun sebanyak 20 pukulan.

Untuk kemudahan, monitor denyut jantung jenis jari telah dibuat. Mereka menunjukkan ketepuan oksigen darah dan kekerapan pengecutan. Untuk menentukan apakah ada penyimpangan, denyut nadi harus diukur selama lima hari, setelah itu nilai rata-rata harus ditampilkan dan dibandingkan dengan norma yang dapat diterima.

Sekiranya tidak ada peranti, anda boleh menjalankan prosedur secara manual. Untuk melakukan ini, anda memerlukan jam tangan dengan tangan kedua atau jam randik. Bergantung pada usia bayi, pengukuran dilakukan dengan cara yang berbeza. Pada bayi, senang merasakan denyutan nadi di arteri karotid atau temporal..

Semasa memeriksa arteri radial, yang terletak di bahagian bawah lengan bawah sebelum menyambung ke sendi pergelangan tangan. Untuk memudahkan pengesanan, rilekskan otot lengan anda.

Setelah mengesan arteri besar, ditekan dengan dua jari, setelah itu mereka menurunkan tekanan dan menilai parameter nadi: frekuensi, irama dan ketegangannya. Dianjurkan untuk mengukur nadi selama satu minit.

Memandangkan usia kanak-kanak, prosedur boleh dilakukan seperti berikut:

  1. Pada bayi, pengukuran dilakukan pada bayi atau dada.
  2. Untuk memantau prestasi bayi yang berusia lebih dari satu tahun, gunakan arteri temporal, karotid, di pangkal paha atau di belakang telinga.
  3. Kanak-kanak berumur lebih dari tujuh tahun harus mengira denyut nadi pada arteri radial. Ini adalah tempat yang paling sesuai dalam kes ini..

Apabila diukur oleh arteri radial, penting bahawa tangan berada pada tahap jantung dan otot-ototnya benar-benar santai.

Denyutan jantung pada kanak-kanak mengikut usia

Pulse adalah parameter individu. Oleh itu, untuk menilai status kesihatan bayi, pakar pediatrik terlebih dahulu memeriksa jumlah kontraksi. Lakukan pengukuran di rumah. Dalam kes ini, penting untuk mempertimbangkan nadi apa yang harus dimiliki anak, bergantung pada usianya:

  1. Pada bayi baru lahir, jantung berkontraksi dengan frekuensi hingga 170 denyutan seminit.
  2. Pada bayi, nadi menurun sebanyak 10-20 unit dan berkisar antara 110-160 denyut.
  3. Pada kanak-kanak kecil, jantung berkurang dari 95 hingga 150 kali seminit.
  4. Semasa memeriksa kanak-kanak prasekolah, mereka harus mengesan petunjuk dalam bentuk 80-125 pukulan.
  5. Pada pelajar sekolah, jantung berdegup dengan frekuensi 80 hingga 120 degupan. Denyutan nadi pada kanak-kanak 10 tahun dikurangkan menjadi 70-110 denyutan seminit.
  6. Pada masa remaja, kadar jatuh ke 60-100 pukulan dan mencapai 55-90 pukulan sebelum baligh.

Petunjuk mungkin berbeza bergantung pada waktu hari, yang juga harus diambil kira..

Denyut jantung pada kanak-kanak mengikut usia

Nadi adalah gelombang tekanan yang disebabkan oleh pengeluaran darah dari ventrikel kiri ke dalam aorta, dari mana ia menyebar ke arteri badan yang lain. Dalam perubatan, satu siri (bilangan) gelombang ini adalah penunjuk kadar denyutan jantung dan degupan jantung. Aktiviti jantung ditentukan oleh palpasi pada arteri besar berhampiran permukaan badan. Tempat yang paling biasa diukur adalah karotid, arteri radial, cawangan karpal. Dengan bekalan darah yang tidak mencukupi ke anggota badan atas, arteri brachial dan femoral pada bahagian bawah kaki digunakan. Adakah nadi pada kanak-kanak dalam keadaan tenang berbeza dengan degupan jantung pada orang dewasa? Berapakah kadar denyutan jantung kanak-kanak dari pelbagai peringkat umur?

Ciri degupan jantung

Denyut jantung pada kanak-kanak dan orang dewasa adalah jumlah degupan jantung yang dicatat dalam satu minit. Tidak ada definisi yang jelas mengenai nadi yang dianggap normal - kepentingan fisiologi aktiviti jantung adalah individu dan berbeza bagi setiap orang.

Penting! Julat kadar denyutan jantung pada orang dewasa adalah antara 60-100 denyutan seminit.

Pergerakan jantung (kontraksi, degupan jantung) pada kanak-kanak dan orang dewasa bergantung pada banyak faktor, termasuk:

  • umur;
  • berat badan;
  • keadaan umum jantung;
  • penggunaan ubat-ubatan tertentu;
  • Persekitaran;
  • udara dalaman;
  • kehadiran atau perkembangan hipertensi.

Sama seperti tekanan darah, nadi pada kanak-kanak dapat meningkatkan kegembiraan, ketidakselesaan psikologi.

Sebaliknya, menurunkan tekanan darah dan degupan jantung pada kanak-kanak dan orang dewasa tidak secara automatik bermaksud adanya masalah. Sebagai contoh, pada atlet dewasa, denyutan pada waktu rehat boleh menjadi 40-60 denyutan / min. Dalam kes ini, nilainya adalah normal..

Dalam menentukan tekanan apa yang harus dimiliki anak, penting untuk memahami bahawa jantung adalah otot. Mirip dengan penguatan otot semasa bersenam, jantung juga dapat "dilatih", memastikan keadaannya betul. Latihan pernafasan dan motor sesuai untuk ini. Kesan positif pernafasan pada degupan jantung pada kanak-kanak dan orang dewasa ditunjukkan, khususnya, oleh pakar dari pusat perubatan Pulse di Gulkevichi.

Penyimpangan dari norma NPV dan degupan jantung pada kanak-kanak dapat membantu dalam diagnosis keadaan kesihatan. Denyut jantung pada kanak-kanak dapat menunjukkan dan mengesan penyakit yang berkaitan dengan penyakit jantung dan gangguan lain.

Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kadar Jantung

Nadi pada kanak-kanak boleh meningkat kerana kegelisahan, tekanan, dehidrasi, aktiviti fizikal yang berlebihan. Rehat, pernafasan dalam biasanya mengurangkan degupan jantung kanak-kanak. Penurunan degupan jantung dan tekanan manusia boleh berlaku setelah aktiviti sukan fizikal, misalnya, setelah berlari, berjongkok.

Menormalkan degupan jantung pada kanak-kanak dengan menyejukkan badan selepas bersenam. Regangan, berjalan kaki juga digalakkan..

Faktor ke-1

Faktor pertama yang mempengaruhi kadar degupan jantung pada kanak-kanak mengikut usia adalah ukuran jantung atau isipadu ruang.

Peredaran jantung dan darah adalah sistem yang berubah-ubah dengan banyak paksi. Isipadu jantung dan peredaran darah yang "mati" jauh lebih besar daripada jumlah di mana sistem ini biasanya berfungsi. Ini digambarkan dengan baik oleh keupayaan peredaran. Dalam keadaan normal, ia dikendalikan oleh otot di dinding vaskular. Sekiranya otot mengendur sepenuhnya, isipadu meningkat dengan ketara, tekanan (pada kanak-kanak dan orang dewasa) menurun ke tahap persekitaran, peredaran darah berhenti dan mati serta merta tanpa kerosakan pada tubuh. Tetapi penurunan ketegangan dinding saluran darah yang lebih kecil menyebabkan penurunan tekanan (pada kanak-kanak dan orang dewasa), kehilangan kesedaran.

Oleh itu, kadar pernafasan (NPV), denyut jantung, tekanan darah pada kanak-kanak pada usia diatur oleh sistem kawalan autonomi, yang terdiri daripada sistem autonomi, saraf, hormon, yang bersama-sama mengatur tekanan, volume jantung, ketahanan dan jumlah saluran darah.

Faktor ke-2

Faktor kedua yang mempengaruhi kadar denyutan jantung pada kanak-kanak ketika rehat adalah pemasangan sistem pengawalan autonomi.

Salah satu pemboleh ubah kawalan adalah bekalan oksigen ke tisu, terutama ke otak. Penghantaran oksigen - hematokrit - adalah keupayaan oksigen dalam darah. Semakin rendah, semakin sedikit oksigen dibawa oleh satu unit isi padu darah.

Faktor ke-3

Faktor ketiga yang mempengaruhi kadar denyutan jantung pada kanak-kanak ketika berehat adalah hematokrit dan pengambilan oksigen segera..

Tetapi bukan itu sahaja. Denyutan nadi yang tinggi dipengaruhi oleh keadaan jiwa semasa. Mengubah keseluruhan sistem peredaran dari keadaan senyap ke mod daya maksimum memerlukan sedikit masa, dan mekanisme peramalan mengurangkan masa reaksi menjadi minimum. Sebaliknya, ia dapat mentakrifkan semula peredaran sepenuhnya tanpa perlu. Contohnya, jika perkara-perkara yang bergulir di kepala itu sebenarnya tidak akan berlaku atau, paling tidak, tidak dijangka dalam masa terdekat. Faktor ini mempengaruhi kadar nadi pada kanak-kanak berusia 10 tahun dan degupan jantung pada orang yang berumur 30 tahun..

Faktor ke-4

Faktor keempat yang mempengaruhi kadar jantung pada kanak-kanak dan orang dewasa adalah keadaan jiwa semasa.

Mekanisme ini berfungsi seperti berikut. Maklumat mengenai parameter peredaran darah, tahap oksigen dalam darah, dan keadaan mental dilaporkan ke kawasan otak pengurusan. Ia diproses, dan sesuai dengannya, kadar nadi untuk kanak-kanak (dan orang dewasa) ditetapkan pada waktu rehat dan status peredaran yang sesuai.

Faktor ini mempengaruhi kadar jantung normal pada kanak-kanak dari mana-mana umur - dari tiga tahun hingga remaja.

Punca perubahan kadar jantung yang berkaitan dengan usia

Norma tekanan dan nadi berdasarkan usia dikaitkan dengan perubahan daya tahan vaskular, peningkatan aliran darah di ventrikel kiri (peningkatan beban di ventrikel kiri, sementara penurunan di sebelah kanan). Pada bayi baru lahir, nisbah berat ventrikel kanan dan kiri kira-kira 1: 1. Pada bayi berusia sebulan, beban sebelah kiri berlaku, pada kanak-kanak 6 bulan nisbahnya mencapai 1: 2, dalam 1 tahun adalah 1: 2.5.

Ketebalan dinding ventrikel kanan juga berubah:

  • pada bayi yang baru lahir, 4,5–5 mm;
  • pada kanak-kanak berumur 14 tahun (13 tahun - 15 tahun) - 6-7 mm.

Ketebalan dinding ventrikel kiri meningkat, masing-masing, dari 4.5 hingga 12 mm.

Pembentukan sistem kardiovaskular, peningkatan jumlah ruang jantung berlaku secara tidak teratur (dengan intensiti yang berbeza). Denyut jantung terpantas pada kanak-kanak dicatatkan dalam 2 tahun pertama, kemudian - pada anak berusia sekitar 11 tahun (sehingga dua belas - lima belas tahun).

Norma untuk kanak-kanak

Denyutan jantung pada kanak-kanak (juga degupan jantung) menunjukkan berapa banyak degupan jantung anak dalam 1 minit. Julat yang sihat - apa tekanan normal dan degupan jantung untuk kanak-kanak - berbeza mengikut usia.

Bilangan degupan jantung berdenyut pada kanak-kanak semasa tidur dikurangkan. Denyutan jantung anak dalam mimpi menurun sekitar 20%.

Bayi yang baru lahir

Purata nadi pada bayi yang baru lahir (1 bulan) adalah 140 denyutan / min. Denyut nadi pada bayi baru lahir boleh berbeza antara 120 hingga 180.

Payudara

Denyutan jantung pada kanak-kanak 1-12 bulan (bayi) adalah 132 denyutan / min.

Umur muda

Apakah nadi anak kecil? Petunjuk bergantung pada usia tertentu, iaitu:

Kanak-kanak prasekolah

Denyut jantung pada kanak-kanak berusia 5 tahun berada dalam lingkungan sekitar 80-100 denyut / min. Petunjuk berbeza-beza bergantung pada keadaan - peningkatan dengan senaman fizikal, tekanan, demam.

Pelajar sekolah rendah

Pembahagian indikator, apakah nadi anak-anak sekolah mengikut usia:

  • dari 6 tahun - 100;
  • dari 7 tahun - 90;
  • pada kanak-kanak dari 9 tahun hingga 12 tahun - 80.

Remaja

Denyut jantung seorang kanak-kanak dari 10 tahun hingga puncak remaja (15 tahun) adalah 75 denyutan / min.

Jadual ringkasan

Jadual kadar jantung dan tekanan darah mengikut umur:

UmurKadar degupan jantungTekanan darah sistolikTekanan darah diastolik
Bayi pramatang (1000 g)130-1504525
Bayi yang baru lahir120-18060–7527
6 bulan.80–1509545
2 tahun85–1259550
4 tahun75–1159857
Kanak-kanak berumur 8 tahun60-11011260

Apa yang perlu dilakukan jika degupan jantung tidak sesuai dengan norma?

Denyutan jantung yang dipercepat pada populasi pediatrik berlaku semasa latihan. Kekerapan juga dipengaruhi oleh suhu dan emosi. Akibatnya, degupan jantung dapat meningkat sebanyak 3.5 kali, ini tidak dianggap sebagai penyakit. Pecutan boleh disebabkan oleh keletihan, kekurangan tenaga, jarang - proses patologi pada otot jantung.

Meningkat

Tachycardia adalah peningkatan kadar denyutan jantung yang berterusan. Paling biasa dengan penyakit demam, jangkitan, pelbagai penyakit jantung.

Menurunkan

Bradikardia adalah penurunan kadar denyutan jantung. Penyebab bradikardia boleh: asfiksia bayi baru lahir, kerosakan jantung, penurunan fungsi tiroid.

Seperti yang anda lihat, faktor penyebab gangguan degupan jantung boleh menjadi serius. Oleh itu, jika anda melihat pecutan atau perlambatannya tanpa alasan yang jelas, berjumpa doktor.

Apa yang harus menjadi nadi kanak-kanak pada usia yang berbeza

Denyut nadi merujuk kepada turun naik pada dinding arteri yang sifatnya tersentak. Sekiranya kita bercakap mengenai degupan jantung pada kanak-kanak, maka masalah ini harus diberi perhatian khusus. Bergantung pada usia, petunjuk ini berbeza dengan ketara. Pada kanak-kanak kecil, jumlahnya mencapai 140 denyutan seminit, pada remaja, hampir separuh. Artikel ini akan memfokuskan pada degup jantung pada usia tertentu, serta alasan penyimpangannya pada tahap yang lebih besar atau lebih rendah.

Petunjuk pada kanak-kanak

Semakin muda anak, semakin kerap jantungnya berkontrak, oleh itu, kadar nadi pada anak kecil lebih tinggi daripada pada orang dewasa. Biasanya, setiap tahun penunjuk ini menjadi perlahan dan pada usia majoriti, kadar denyutan jantung (selepas ini disebut sebagai degupan jantung) adalah kira-kira 80 degupan / min.

Kami perhatikan dengan segera bahawa bukan sahaja usia mempengaruhi degupan jantung. Dibuktikan bahawa untuk kanak-kanak lelaki penunjuk ini selalu lebih rendah daripada pada kanak-kanak perempuan. Perbezaan ini paling ketara pada masa remaja, iaitu semasa akil baligh.

Di dalam jadual anda dapat melihat degupan jantung pada kanak-kanak

Petunjuk mungkin sedikit menyimpang dari norma, yang bergantung pada ciri-ciri organisma kanak-kanak. Ini tidak dianggap sebagai patologi dan dapat diperhatikan pada anak-anak yang sihat..

Penggera harus dibunyikan dalam situasi ketika nadi kanak-kanak menyimpang secara signifikan dari norma, dan fenomena ini berterusan.

Apa yang boleh mempengaruhi degupan jantung?

Ibu bapa yang bertanggungjawab untuk kesihatan anak mereka dan secara berkala memantau nadi bayi kadang-kadang menyedari bahawa penunjuk ini di bahagian remah mereka sedikit berbeza dari norma. Ini disebabkan oleh beberapa faktor. Mari lihat mereka:

  • Kualiti tidur. Pada sesetengah kanak-kanak, kerana ketidakstabilan mental pada usia dini, pelbagai gangguan tidur diperhatikan. Dalam kes ini, jantung berdegup lebih kerap. Di tanah yang sama, nadi boleh meningkat pada waktu petang.
  • Peningkatan degupan jantung diperhatikan dengan senaman fizikal yang kuat. Permainan luar, berlari, melompat boleh menyebabkan peningkatan nadi.
  • Pengalaman emosi. Tekanan untuk kanak-kanak boleh menjadi situasi yang tidak biasa - ketakutan, bertemu dengan orang baru, perpisahan dengan ibu bapa dan sebagainya. Dalam kes ini, degupan jantung boleh mencapai tahap yang cukup tinggi.
  • Tahap tekanan darah, serta pose badan bayi, boleh mempengaruhi frekuensi ayunan arteri dan urat. Sekiranya berada dalam kedudukan mendatar, degupan jantung menurun. Apabila anak masing-masing duduk atau berdiri, nadi naik.
  • Nadi juga boleh meningkat sebaik sahaja makan (terutama ketika makan berlebihan).
  • Petunjuk dipengaruhi oleh suhu badan yang tinggi, misalnya, dengan selsema.
  • Penyimpangan dari norma diperhatikan ketika bayi berada di dalam bilik yang terlalu sejuk atau panas.

Kesimpulannya, perlu diperhatikan bahawa banyak faktor dapat mempengaruhi ketepatan hasil ketika mengukur denyut nadi anak. Tidak dianjurkan untuk mengukur indikator ini dalam situasi apa pun yang disertai dengan kenaikan atau penurunan tekanan darah pada pesakit kecil.

Peraturan kadar jantung

Untuk mendapatkan maklumat yang boleh dipercayai semasa mengukur degupan jantung anda, anda perlu mengikuti beberapa peraturan mudah. Ini termasuk:

  • Kanak-kanak itu harus tenang secara fizikal dan mental. Pakar mengesyorkan mengukur kadar jantung segera setelah bangunkan remah, ketika tidak ada faktor yang dapat mempengaruhi perubahan denyut jantung..
  • Penting untuk mengikuti dinamika arteri. Untuk melakukan ini, anda perlu mengukur nadi pada masa yang sama selama beberapa hari berturut-turut. Semasa prosedur, anda perlu meminta anak berada dalam satu posisi, bernafas dengan tenang.
  • Sebelum prosedur, bayi perlu menjelaskan apa yang akan anda lakukan sekarang dan untuk apa. Ini akan membantunya untuk tidak bimbang, kerana emosi dapat mempengaruhi ketepatan hasilnya..

Pematuhan dengan peraturan mudah ini akan membantu mendapatkan data yang tepat, kerana disyaki pelanggaran sistem kardiovaskular pada anak anda tepat pada masanya..

Aritmia atau penunjuk penting lain

Semasa prosedur, penting bukan sahaja untuk menghitung degupan jantung, tetapi juga memperhatikan irama petunjuk ini. Dengan kontraksi yang tidak rata, adalah kebiasaan untuk membincangkan konsep seperti aritmia.

Sudah tentu, tidak mungkin dapat menentukan satu atau lain patologi secara bebas di rumah hanya dengan mengukur nadi. Sekiranya anda mendapati bahawa kanak-kanak itu mempunyai penyimpangan yang signifikan dari norma atau manifestasi aritmia, anda mesti menunjukkan kacang kepada pakar pediatrik atau ahli kardiologi..

Alat pengukur

Di rumah, anda boleh mengukur nadi menggunakan alat khas - monitor denyut jantung. Ia akan memberikan data yang tepat, boleh digunakan di kalangan kanak-kanak dan di kalangan orang dewasa. Sebaiknya gunakan alat sedemikian dalam kehidupan seharian untuk semua keluarga. Selain nadi, alat ini dapat mengukur tahap oksigen dalam darah dan beberapa petunjuk lain.

Untuk memahami apakah nadi anak anda normal, anda perlu merakam data peranti selama 5-6 hari, kemudian tambahkan dan bahagikan dengan jumlah hari. Oleh itu, anda dapat memaparkan nilai rata-rata, membandingkannya dengan norma dalam jadual.

Kiraan manual

Sekiranya tidak ada monitor denyut jantung, anda dapat mengukur kadar denyutan jantung dengan cara mudah menggunakan jam tangan dengan tangan kedua atau jam randik. Dalam kes ini, beberapa nuansa penting mesti diambil kira. Perhatian khusus diberikan pada bahagian badan di mana nadi dirasakan. Pada bayi, denyutan paling jelas dirasakan di arteri temporal atau karotid. Agak sukar untuk merasakan gegaran di pergelangan tangan kanak-kanak kecil.

Jangan mencubit arteri pada bayi yang baru lahir. Ini boleh menyebabkan hilangnya kesedaran..

Pada kanak-kanak yang lebih tua, seseorang dapat merasakan pengurangan dinding vena di pergelangan tangan. Semasa prosedur, anda mesti merasakan pukulan dengan jelas. Ini diperlukan untuk mendapatkan data yang boleh dipercayai. Sekiranya degupan jantung anda lemah, cuba gerakkan jari anda sedikit.

Semasa pengukuran degupan jantung, anda harus selalu memperhatikan kadar nadi, serta irama dan ketegangannya. Untuk mengukur getaran arteri, anda boleh meletakkan jari anda di kawasan arteri radial. Tangan pesakit harus dilonggarkan..

Setelah memeriksa arteri radial, dua atau tiga jari harus diletakkan di atasnya, tekan sehingga batas. Selepas itu, tekanan mesti dilemahkan dan pengukuran penunjuk degupan jantung dimulakan. Orang yang mengukur nadi mesti menilai irama dan rintangan kapal.

Penilaian keputusan

Semasa mengukur degupan jantung, anda boleh mengambil masa 15 atau 30 saat. Oleh itu, dengan mengalikan bilangan pukulan yang diterima dengan 4 atau 2, anda boleh mendapatkan jumlah sebatan setiap minit. Dalam praktik perubatan, adalah kebiasaan mengambil masa 1 minit. Ini adalah prasyarat sekiranya pesakit kecil mengalami aritmia. Setelah menerima hasil penghitungan, mereka harus dibandingkan dengan norma pada anak-anak pada usia yang berbeza..

Denyut jantung mengikut usia

Sebelumnya, kami mendapati bahawa tidak ada norma khusus untuk kanak-kanak mengenai nadi. Turun naik indikator ini bergantung pada usia, jantina dan beberapa ciri tubuh pesakit. Walaupun demikian, dalam perubatan masih ada skala normatif di mana batas atas dan bawah untuk usia tertentu ditunjukkan.

Denyutan nadi pada bayi yang baru lahir hampir dua kali ganda dari pada bayi yang berumur lebih dari 12 tahun.

Bayi baru lahir dan bayi

Pada hari-hari pertama selepas kelahiran anak-anak, kekerapan kontraksi dinding vaskular mencapai 140 denyutan seminit. Nilai seperti itu dalam perubatan biasanya diambil sebagai rata-rata. Tetapi seperti latihan menunjukkan, dan di sini tidak begitu mudah. Pertimbangkan beberapa fakta menarik mengenai jantung bayi yang baru lahir:

  • Denyut jantung pada bayi mestilah sekitar 140 denyutan seminit dalam had normal. Jangan risau jika penunjuk ini turun di bawah normal. Seperti yang ditunjukkan oleh amalan perubatan, pada beberapa bayi yang benar-benar sihat, tanda ini dapat mencapai batas 80-90 denyutan seminit.
  • Pada saat-saat tangisan yang berat, di sebilangan remah, degupan jantung meningkat dengan ketara. Kadang kala jumlahnya mencapai 160-200 bpm. Ibu bapa harus ingat bahawa mereka tidak boleh membiarkan bayi menangis terlalu lama, kerana ini boleh menjejaskan sistem kardiovaskularnya.
  • Denyut jantung yang tinggi pada bayi baru lahir dikaitkan dengan nisbah jantung dan badan yang lebih rendah berbanding dengan orang dewasa. Dengan hanya 8 bulan, kerana peningkatan jisim miokardium, nadi mula menurun secara beransur-ansur.

Setelah mencapai 12 bulan, degupan jantung pada kanak-kanak menurun kepada 130 degupan / min. Pada bayi dari 2 hingga tiga tahun, degupan jantung adalah 115 denyutan / min..

Kanak-kanak berumur 3 hingga 6 tahun

Pada usia tiga hingga 6 tahun, kadar denyutan jantung pada kanak-kanak rata-rata dari 115 hingga 105 degupan / min. Seperti pada usia yang lebih awal, banyak faktor dapat mempengaruhi penyimpangan dari norma. Ini termasuk:

  • kejutan saraf;
  • keletihan teruk;
  • senaman fizikal yang berlebihan;
  • makan berlebihan;
  • hipotermia atau, sebaliknya, terlalu panas dan keadaan lain.

Oleh kerana jiwa kanak-kanak yang rapuh pada usia ini, bayi mengalami tekanan. Pergolakan emosi boleh berlaku semasa perjalanan pertama ke tadika, semasa kenalan baru, semasa berpisah dengan ibu. Semua ini boleh mempengaruhi degupan jantung..

Kanak-kanak berumur 3 hingga 12 tahun

Pada usia ini, kadar nadi pada kanak-kanak hampir dengan kadar nadi pada orang dewasa. Lebih-lebih lagi, ia adalah antara 105 hingga 80 denyut / min. Pada remaja, tekanan, perubahan hormon, perubahan iklim, suhu badan tinggi, dan banyak faktor lain boleh mempengaruhi turun naik petunjuk ini..

Bagaimana membezakan patologi dari norma

Walaupun semua orang mempunyai penyimpangan dari norma mengenai kekerapan kontraksi otot jantung, sangat penting untuk tidak melewatkan tanda-tanda yang membimbangkan yang menunjukkan patologi. Gejala berikut semestinya menjadi perhatian anak anda:

  • penampilan sesak nafas;
  • aduan sakit dada;
  • kulit biru di sekitar mulut;
  • kurang bernafas semasa bersenam dan berehat;
  • kadar degupan jantung.

Semua gejala ini harus membuatkan ibu bapa berfikir untuk berjumpa doktor..

Ibu bapa kanak-kanak dengan jiwa yang mengasyikkan, semasa akil baligh, dan dengan penyakit berjangkit harus memberi perhatian khusus kepada keadaan jantung dan saluran darah..

Aritmia dan manifestasinya

Aritmia adalah penyakit yang dicirikan oleh pelanggaran kontraksi jantung ke atas atau ke bawah. Keadaan ini dapat didiagnosis pada kanak-kanak dari pelbagai peringkat umur, tetapi lebih kerap dijumpai pada remaja selepas 12 tahun..

Aritmia, sebagai peraturan, bukan penyakit bebas. Patologi ini timbul dalam peranan gejala sekunder dari pelbagai gangguan dalam badan dan boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Arrhythmia memanifestasikan dirinya dalam bentuk takikardia sinus atau bradikardia.

Takikardia

Tachycardia adalah keadaan di mana seseorang mengalami peningkatan kekerapan kontraksi otot jantung melebihi normal. Pada kanak-kanak, penyebab takikardia boleh menjadi penyakit seperti:

  • kardiopati;
  • kecacatan jantung kongenital atau diperolehi;
  • penyahhidratan badan;
  • tirotoksikosis;
  • gumam jantung dan keadaan lain.

Di samping itu, berdebar-debar jantung boleh menyebabkan pertumbuhan badan yang kuat, kejutan emosi, gangguan hormon, penyakit sistem endokrin, aktiviti fizikal.

Gejala takikardia pada kanak-kanak adalah seperti berikut:

  • sakit atau tekanan di kawasan dada;
  • pelanggaran semasa ekokardiografi;
  • kerap pengsan;
  • pening, sakit kepala;
  • berpeluh berlebihan;
  • kulit pucat, keletihan.

Sekiranya terdapat tanda-tanda seperti itu, jangan menangguhkan perjalanan ke pakar kardiologi.

Bradikardia

Konsep bradikardia menunjukkan kadar degupan jantung yang perlahan. Pada kanak-kanak, keadaan ini jarang didiagnosis, tetapi kes berlaku. Seperti takikardia, penyakit ini bertindak sebagai manifestasi sekunder dalam pelbagai keadaan patologi pada seorang kanak-kanak.

Penyebab bradikardia pada zaman kanak-kanak:

  • pelanggaran proses metabolik badan;
  • penyakit sistem endokrin dan gangguan hormon;
  • hipoksia;
  • penularan penyakit berjangkit;
  • pertumbuhan intensif kanak-kanak;
  • hipotermia teruk;
  • gangguan peredaran darah di otak.

Antara simptom penyakit, kelemahan, apatis, penurunan selera makan dan berat badan, nadi perlahan, kehilangan kesedaran, penurunan prestasi sekolah, sakit dada dibezakan..

Dengan bradikardia, seorang kanak-kanak mungkin mengalami lonjakan tekanan darah. Ini sangat berbahaya pada usia dini, oleh itu, memerlukan pengawasan dan rawatan perubatan..

Mengapa saya memerlukan kawalan degupan jantung pada kanak-kanak

Jantung memainkan peranan yang sangat penting untuk fungsi tubuh manusia. Tanpa bekalan organ dalaman dengan darah, seseorang mati. Sebarang penyimpangan dalam kerja organ penting boleh membawa maut kepada seseorang. Oleh itu, nadi yang perlahan atau terlalu kerap dikesan pada anak harus menjadi isyarat kepada ibu bapa untuk segera berjumpa doktor. Dengan pengesanan penyakit tertentu yang tepat pada masanya, kemungkinan menjalani rawatan yang berjaya tanpa akibat kesihatan jauh lebih tinggi.

Kadar degupan jantung

Kadar nadi di atas norma sebanyak 20% atau lebih dalam amalan perubatan dianggap takikardia. Seperti yang telah disebutkan dalam artikel, penyebab keadaan ini sangat berbeza. Ini termasuk:

  • anemia pada pesakit dengan penurunan hemoglobin dalam darah;
  • sukan dan aktiviti fizikal yang sengit;
  • tekanan, pergolakan emosi;
  • demam tinggi kerana penyakit berjangkit;
  • kerja mental yang teruk;
  • penyakit sistem kardiovaskular;
  • patologi sistem pernafasan;
  • gangguan hormon di dalam badan;
  • penyakit sistem endokrin;
  • penularan penyakit berjangkit.

Ibu bapa tidak boleh panik sekiranya mendapati peningkatan denyutan nadi sekali pada anak mereka. Anda perlu membunyikan penggera jika keadaan ini berterusan, disertai dengan gejala lain, seperti sakit dada, loya, pening, dan tanda-tanda lain. Kadang-kadang pada kanak-kanak kulit di sekitar mulut menjadi biru, dan anak-anak banyak berpeluh. Semua manifestasi ini tidak boleh diabaikan..

Denyutan jantung perlahan

Walaupun nadi pada kanak-kanak lebih cepat dipercepat, manifestasi bradikardia juga harus diberi perhatian. Tidak selalu turun naik perlahan dinding kapal menunjukkan adanya patologi. Selalunya keadaan ini berlaku pada kanak-kanak prasekolah dan usia sekolah yang pergi ke gim, bahagian, bulatan, dan terlibat secara profesional dalam sukan. Maksudnya, bradikardia sederhana adalah tanda latihan dan daya tahan badan..

Sekiranya nadi rendah disertai dengan kelemahan, rasa tidak enak badan, dan penurunan prestasi sekolah, maka ibu bapa harus berhati-hati. Manifestasi berikut pada bayi harus menjadi perhatian:

  • penampilan kelemahan, keengganan untuk bermain permainan luar;
  • Pening
  • pengsan
  • keletihan cepat;
  • keletihan selepas latihan fizikal kecil;
  • mudah marah, murung;
  • kulit pucat;
  • menurunkan tekanan darah.

Perlu diingat bahawa bradikardia bukanlah penurunan kadar denyutan jantung sementara akibat keletihan atau faktor yang memprovokasi lain. Penyakit sebenarnya cukup sukar. Sekiranya tidak ada rawatan tepat pada masanya, akibatnya untuk kanak-kanak atau orang dewasa boleh menjadi sangat buruk. Terhadap latar belakang bradikardia, patologi berbahaya seperti kegagalan jantung dan bahkan kematian dapat berkembang.

Denyut jantung janin di rahim

Gangguan fungsi jantung dan saluran darah dapat dilihat bukan hanya pada anak-anak selepas kelahiran, tetapi juga sebelum kelahiran bayi. Sekiranya doktor mengesyaki ada kelainan pada janin, dia boleh menetapkan kajian dalam bentuk CTG (kardiotokografi). Prosedurnya merangkumi pemasangan dua sensor khas ke perut hamil, yang mampu merakam degupan jantung janin. Jenis diagnosis ini dilakukan setelah 32 minggu kehamilan.

Sekiranya semasa prosedur doktor menetapkan kadar nadi janin 70 denyutan / min ke bawah, dia mungkin mencadangkan hipoksia, iaitu kebuluran oksigen pada anak. Rawatan dijalankan bergantung pada penyakit pada wanita, yang menyebabkan kekurangan oksigen untuk bayi. Terapi dijalankan tanpa gagal, kerana kebuluran oksigen yang berpanjangan dapat menyebabkan kecacatan banjir pada bayi, serta perkembangan yang tertunda.

Pada minggu kelima kehamilan, denyutan jantung pada janin direkodkan untuk pertama kalinya. Dalam tempoh ini, organisme yang tumbuh sudah mempunyai jantung empat ruang, frekuensi kontraksi antara 110 hingga 190 denyutan / min. Pada peringkat perkembangan kemudian, pada minggu ketujuh, nadi janin kira-kira 120 denyutan. Selepas 21 hari, frekuensi ini meningkat menjadi 180 pukulan, tetapi tempoh ini tidak bertahan lama. Tidak lama kemudian, jumlah kontraksi sekali lagi berada dalam julat 140 - 160 denyut / min. Nadi seperti itu pada bayi dilindungi sehingga kelahiran. Turun naik ini dijelaskan oleh perkembangan sistem saraf janin yang pesat..

Denyutan jantung pada bayi pramatang

Apabila bayi muncul sebelum waktunya, semua organnya tidak matang. Ini, sebagai peraturan, adalah fenomena sementara yang memerlukan penyesuaian tertentu bayi dengan dunia luar. Atas dasar ini, beberapa proses dalam badan remah mungkin sedikit berbeza dari fungsi organ dan sistem pada bayi jangka panjang. Jadi, sebagai contoh, denyut nadi pada bayi seperti itu boleh menjadi sekitar 180 denyutan / min, yang tidak dianggap sebagai patologi. Pada sebilangan bayi yang baru lahir, angka ini boleh berkisar antara 120 hingga 160 denyut / min. Sebagai tambahan kepada ketidakmatangan organ dalaman, penyimpangan dari norma juga dapat dipengaruhi oleh ciri-ciri bayi pramatang seperti peningkatan kerengsaan terhadap faktor-faktor dunia sekitarnya. Dalam cahaya terang, suara kuat, degupan jantung mereka dapat dipercepat. Ibu bapa tidak perlu risau. Sekiranya tidak ada patologi tertentu, keadaan ini pada kanak-kanak tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan mereka.

Nadi pada kanak-kanak semasa latihan fizikal

Kami telah mengetahui bahawa semakin muda kanak-kanak, semakin tinggi nadi. Pada remaja, petunjuk ini sama dengan orang dewasa, iaitu, degupan jantung normal adalah 75-80 degupan / min. Dalam kes ini, penyimpangan kecil dari norma dianggap dapat diterima..

Semasa mengukur degupan jantung, penting untuk mempertimbangkan bukan sahaja denyutan nadi dalam keadaan tenang, tetapi juga frekuensi ayunan kapal semasa dan selepas latihan fizikal. Indikator pemantauan dalam keadaan ini sangat penting dan dapat mengenal pasti penyimpangan tertentu dari norma pada anak.

Tidak sukar untuk memantau degupan jantung anda semasa bersenam. Untuk melakukan ini, pengukuran dilakukan secara manual atau menggunakan monitor denyut jantung sebelum melakukan senaman, semasa mereka dan selepas latihan.

Semasa mengira kejutan di kawasan kapal, perhatian harus diberikan kepada irama pukulan..

Piawaian untuk sukan

Terdapat hubungan langsung antara nadi dan senaman. Dengan peningkatan beban pada badan, degupan jantung juga meningkat. Dalam kes ini, nadi normal ketika melakukan pelbagai latihan tidak boleh melebihi batas tertentu. Untuk mengira sama ada penunjuk ini tetap normal, anda boleh menggunakan formula mudah.

220 - umur anak = degupan jantung normal.

Mengikut formula ini, tidak sukar untuk difahami bahawa untuk menentukan kadar jantung yang boleh diterima pada usia tertentu, anda dapat mengetahui dengan mengambil jumlah tahun penuh anak dari angka 220.

Setelah menerima hasilnya, anda dapat meningkatkan atau mengurangkan aktiviti fizikal. Sekiranya degupan jantung selepas squat atau latihan lain sesuai dengan atau dijaga di bawah had normal, beban dapat ditingkatkan dengan selamat, tetapi jika angka nadi mencapai batas dan melampaui itu, sebaliknya, beban harus dikurangkan.

Had kontraksi jantung atas dan bawah

Atlet remaja, selain nilai normal kadar denyutan jantung, mesti mengingat batas atas dan bawah frekuensi degupan jantung.

Nilai minimum dikira dengan formula berikut:

((220 - A) - B) x 0,5 + B = X

A ialah bilangan anak penuh;

In - bilangan kontraksi jantung sebelum melakukan latihan fizikal;

X - kadar jantung.

Langkah pencegahan

Untuk menjaga sistem kardiovaskular dan kesihatan anak secara keseluruhan, ibu bapa harus mengajar anak-anak mereka kaedah-kaedah untuk pencegahan pelbagai penyakit sejak usia dini. Ini termasuk:

  • gaya hidup aktif;
  • senaman sederhana;
  • pengerasan;
  • pemakanan yang betul;
  • kerap berjalan di udara segar;
  • senaman pagi;
  • penolakan banyak gula-gula.

Aspek yang sangat penting dalam kesihatan anak-anak adalah makanan yang seimbang dan sihat..

Makanan bayi harus merangkumi sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, produk tenusu dan susu masam, ikan, daging tanpa lemak. Pada masa yang sama, disarankan untuk menolak sebilangan besar gula-gula, pastri, roti putih. Lebih baik menggantikan gula-gula dan coklat dengan madu, halva, buah kering, marshmallow. Roti lebih baik dimakan dari gandum. Makanan disyorkan untuk diambil dalam bahagian kecil, secara pecahan, mengelakkan makan berlebihan pada waktu tidur..

Peranan persekitaran emosi dalam keluarga

Jiwa kanak-kanak adalah mekanisme yang sangat rapuh dan rentan. Untuk kesihatan mental dan fizikal, bayi mesti membesar dalam persekitaran emosi yang tenang dan baik. Ibu bapa tidak boleh bertengkar di hadapan anak-anak, mereka tidak boleh menjerit kacang, komunikasi harus tenang, tidak kira sekeras mana pun.

Di samping itu, penting untuk mematuhi rutin harian yang betul. Tidur mesti berlangsung sekurang-kurangnya 8-9 jam. Jalan-jalan di luar dan pergerakan fizikal juga diperlukan..

Untuk Meringkaskan

Kehidupan dan kesihatan anak-anak berada di tangan ibu bapa mereka. Tanggungjawab orang dewasa termasuk memantau kesejahteraan kanak-kanak, akses rawatan perubatan tepat pada masanya jika perlu. Di samping itu, ibu bapa berkewajiban melindungi anak mereka dari pengaruh faktor fizikal dan psikologi negatif yang menimbulkan ancaman kepada kehidupan dan kesihatan si kecil.

Dalam artikel itu, kami mendapati bahawa nadi adalah petunjuk yang sangat penting untuk kesihatan kanak-kanak, yang mana satu atau penyakit lain boleh disyaki. Pemantauan berterusan terhadap kekerapan kontraksi otot jantung adalah syarat penting untuk pengesanan dan rawatan pelbagai patologi tepat pada masanya pada kanak-kanak. Itulah sebabnya pemantauan nadi secara berkala pada bayi adalah kunci kesihatan mereka.

Video

Pediatrik Evgeny Olegovich Komarovsky percaya bahawa memeriksa nadi kanak-kanak adalah prasyarat untuk memantau fungsi normal jantung dan saluran darah. Dalam video ini, anda dapat mengetahui lebih lanjut mengenai pelanggaran kekerapan kontraksi jantung pada masa kanak-kanak.