Pemulihan selepas infark miokard

Infark miokard adalah penyakit yang dimanifestasikan oleh tanda klinikal, elektrokardiografi dan makmal nekrosis miokard (otot jantung). Di hospital Yusupov, semua keadaan telah dibuat untuk rawatan dan pemulihan pesakit dengan infark miokard:

  • bilik yang selesa dilengkapi dengan penyaman udara dan bekalan oksigen terpusat;
  • diagnosis penyakit menggunakan alat terkini dan kaedah penyelidikan makmal;
  • melegakan kesakitan dan mengekalkan irama jantung yang normal mengikut standard rawatan kecemasan dengan ubat berkesan moden:
  • makanan diet.

Profesor, doktor dari kategori tertinggi menjalankan rawatan, tahap pemulihan pesakit dalam dan pesakit luar. Kes-kes serangan jantung yang teruk dibincangkan dalam mesyuarat dewan pakar. Ahli kardiologi terkemuka secara kolektif memutuskan pengurusan masa depan pesakit dengan infark miokard.

Tahap pemulihan selepas infark miokard

Terdapat beberapa peringkat pemulihan untuk infark miokard:

  • pesakit dalam - meneruskan rawatan di wad klinik terapi;
  • pesakit dalam awal - berlaku di klinik pemulihan;
  • pesakit luar - pada bulan-bulan pertama setelah keluar dari hospital, rawatan dilakukan di bawah pengawasan pakar kardiologi di hospital Yusupov.

Pada tahap pemulihan yang tidak bergerak, langkah-langkah pemulihan dilakukan pada setiap tempoh penyakit ini, sekiranya tidak terdapat kontraindikasi dan komplikasi. Pesakit mengembalikan kemahiran fizikal yang minimum, dia diberi program pemakanan, dan cadangan lebih lanjut untuk pemulihan diberikan. Doktor berpengalaman bekerja di klinik pemulihan hospital Yusupov. Mereka mengambil pendekatan multidisiplin untuk memulihkan kesihatan pesakit, dengan menggunakan teknik pemulihan yang inovatif..

Dalam tempoh pasca stasioner, keadaan pasien stabil, dia menyesuaikan diri dengan diet dan gaya hidup baru, mood psikologinya dinormalisasi. Dengan berjaya menyelesaikan tahap ini, risiko serangan berulang dapat diminimumkan. Melewati fasa pemulihan pasca stasioner di rumah penuh dengan banyak kesukaran: pesakit memerlukan pemeriksaan berkala oleh pakar kardiologi, ujian dan prosedur kesejahteraan, bantuan psikologi profesional, dan pemantauan diet dan ubat pihak ketiga.

Tempoh pemulihan pasca stasioner biasanya berlangsung dari enam bulan hingga setahun. Pakar kardiologi mengesyorkan memulakan dengan satu atau lebih kursus rawatan spa, dan setelah menstabilkan keadaan pesakit, teruskan pemulihan badan di rumah. Fasa pemulihan yang menyokong merangkumi:

  • diet;
  • mengekalkan gaya hidup yang betul;
  • aktiviti fizikal yang mencukupi;
  • mengambil ubat sokongan;
  • pemantauan berkala oleh pakar kardiologi di hospital Yusupov.

Tempoh pemulihan ini berlangsung sepanjang hayat berikutnya: mengikuti cadangan yang ditetapkan dapat mengurangkan risiko serangan berulang penyakit jantung koronari.

Pemulihan ubat selepas infark miokard

Dalam setiap tempoh yang diperiksa, ahli rehabilitologi dan ahli kardiologi hospital Yusupov menggunakan satu set langkah yang membantu tubuh pulih setelah serangan:

  • menetapkan ubat yang berkesan;
  • menjalankan latihan fizikal;
  • memberi pesakit diet;
  • memberi nasihat mengenai perubahan gaya hidup.

Pertama sekali, pakar kardiologi dengan analgesik narkotik menghilangkan sindrom kesakitan. Untuk menghilangkan trombosis arteri koronari, trombolisis sistemik dilakukan. Sapukan antikoagulan langsung dan tidak langsung, beta-blocker, ACE inhibitor.

Dalam tempoh pemulihan pasca stasioner dan sokongan, ubat-ubatan diresepkan secara individu, bergantung kepada penyakit bersamaan, penyebab pembentukan gumpalan darah dan ciri-ciri tubuh. Ini adalah kaedah untuk mengurangkan tekanan, mengurangkan pembekuan darah, melegakan pembengkakan. Ahli kardiologi di hospital Yusupov melakukan pemantauan secara berkala terhadap keadaan pesakit dan, sekiranya mengalami kemerosotan, segera memberi ubat yang diperlukan.

Pemulihan fizikal selepas serangan jantung

Pakar pemulihan hospital Yusupov memberi perhatian khusus kepada pemulihan kemahiran fizikal dari hari-hari pertama selepas serangan jantung. Klinik terapi memberikan aktiviti fizikal yang tidak signifikan: pesakit dibantu untuk mendapatkan kembali kemahiran mereka dalam duduk dan menghidupkan katil, mencuci diri, dan menggosok gigi. Oleh kerana tisu miokard yang rosak parut, doktor melakukan senam dengan senaman sederhana, membiarkan pesakit bergerak di sekitar wad, kemudian di sepanjang koridor dan tangga hospital.

Selepas rawatan pesakit dalam, aktiviti fizikal secara beransur-ansur meningkat. Pesakit dibenarkan berjalan, menetapkan satu set latihan gimnastik terapeutik, aerobik. Kelas bermula dari 15 minit sehari, menambah waktu dengan 5 minit setiap minggu sehingga satu jam dicapai. Pakar rehabilitologi menentukan jumlah dan jenis latihan, kerana ketekunan yang berlebihan dapat menyebabkan hasil yang negatif..

Pemulihan psikologi pesakit

Pemulihan psikologi pesakit selepas infark miokard adalah komponen penting dalam program terapi pemulihan yang komprehensif. Pada minggu-minggu pertama selepas serangan itu, ahli psikologi dari hospital Yusupov bekerja dengan pesakit. Pekerjaan mereka penting kerana pesakit sekarang berhadapan dengan kesadaran akan penyakitnya dan akibatnya, merasa tidak berdaya, mempunyai ketakutan yang kuat untuk serangan jantung berulang.

Memulihkan sikap positif mempunyai kesan yang baik terhadap kepantasan pemulihan. Ahli psikologi menggunakan kaedah pemulihan moden: terapi seni, kaedah maklum balas biologi, terapi berorientasikan badan. Profesionalisme yang tinggi dari pakar hospital Yusupov, pendekatan individu dan pembetulan program pemulihan bergantung kepada keadaan pesakit, kesinambungan proses untuk mencapai tujuan yang dinyatakan membolehkan kita menstabilkan keadaan psikologi dan melakukan pemulihan pesakit yang berkesan setelah infark miokard.

Pasukan pakar klinik pemulihan menggunakan kaedah moden pemulihan fizikal pesakit selepas infark miokard. Untuk kemudahan pesakit, program pemulihan komprehensif telah dikembangkan untuk mengurangkan kos rawatan dan menjimatkan masa. Untuk menjalani rawatan yang bertujuan untuk memulihkan aliran darah setelah infark miokard, pemulihan yang mencukupi, hubungi hospital Yusupov.

Pemulihan selepas infark miokard

Komplikasi patologi sistem kardiovaskular yang paling berbahaya adalah infark miokard. Menurut statistik, penyakit ini adalah penyebab utama kematian di Rusia dan di seluruh dunia. Sekiranya doktor berjaya menyelamatkan pesakit, maka pesakit memerlukan pemulihan jangka panjang setelah infark miokard. Ini membolehkan anda memperbaiki prognosis penyakit dan keadaan umum, mencegah perkembangan semula patologi.

Objektif pemulihan selepas serangan jantung

Serangan jantung adalah keadaan patologi yang membawa kepada nekrosis tisu dengan latar belakang aliran darah yang terganggu. Proses patologi mampu mempengaruhi mana-mana organ dalaman. Walau bagaimanapun, bahaya terbesar adalah tepatnya infark miokard.

Pemulihan sangat penting dalam pemulihan, dalam perjalanan seseorang kembali ke kehidupan seharian. Sebagai sebahagian daripada tempoh pemulihan, perlu mengkaji semula diet dan diet, meninggalkan tabiat buruk, mematuhi peraturan gaya hidup sihat, bergabung dengan gimnastik.

Tahap pemulihan selepas serangan jantung dibezakan:

  • Tahap pegun. Selepas manipulasi terapi kecemasan di unit rawatan rapi, pesakit dipindahkan ke kardiologi. Tempoh tinggal di hospital ditentukan oleh keadaan umum, adanya komplikasi. Tempoh paling berbahaya dianggap 28 hari, yang harus diluangkan oleh pesakit di bawah pengawasan doktor. Walau bagaimanapun, pesakit yang berumur kurang dari 70 tahun mungkin keluar 5-10 hari selepas serangan. Di persekitaran hospital, pesakit mendapat rawatan yang diperlukan, nasihat mengenai terapi seterusnya, pemakanan, aktiviti fizikal dan gaya hidup;
  • Tahap pasca pegun. Pada tahap ini, keadaan pesakit stabil, penyesuaian dengan gaya hidup baru berlaku. Dalam tempoh ini, pesakit memerlukan pemeriksaan berkala oleh pakar kardiologi, prosedur kesihatan, sokongan psikologi, dan pemantauan pematuhan terhadap arahan doktor. Oleh itu, doktor mengesyorkan untuk meninggalkan rawatan di rumah untuk pemulihan di pusat pemulihan atau sanatorium khusus. Tempoh pentas adalah 6-12 bulan;
  • Tahap sokongan. Tempoh ini melibatkan mematuhi peraturan gaya hidup sihat, diet seimbang. Pesakit memerlukan ubat sokongan, senaman sederhana, dan pengawasan perubatan secara berkala. Tahap pemulihan ini berterusan sehingga akhir hayat pesakit. Ini akan menghalang perkembangan serangan kedua..

Apa yang merangkumi pemulihan??

Taktik pemulihan selepas serangan jantung dipilih secara individu, dengan mempertimbangkan keparahan lesi miokardium, keadaan umum pesakit, patologi yang berkaitan. Biasanya, fasa pemulihan melibatkan aktiviti berikut:

  • Terapi ubat;
  • Makanan diet;
  • Fisioterapi;
  • Sokongan psikologi.

Sekiranya pesakit tidak dapat menjalani pemulihan di sanatorium atau pusat khusus kerana alasan kewangan, maka pemulihan lebih lanjut dapat dilakukan di rumah. Dalam kes ini, seseorang memerlukan pertolongan dan sokongan saudara-mara dan saudara-mara.

Rawatan ubat

Selepas serangan otot jantung, pesakit memerlukan terapi ubat jangka panjang. Dalam beberapa kes, seseorang harus mengambil ubat seumur hidup. Lebih-lebih lagi, taktik terapi bergantung pada tempoh penyakit.

Sebagai sebahagian daripada tempoh akut infark miokard, pesakit perlu mengambil trombolitik dan Heparin, suntikan nitrat intravena dan beta-blocker. Dalam kes ini, rawatan aspirin harus diteruskan setelah selesainya tempoh akut..

Untuk menormalkan tekanan darah, menjaga otot jantung, mencegah komplikasi, penghambat ACE dan beta-blocker harus digunakan. Mengambil statin dapat menurunkan kolesterol. Dos dan kombinasi ubat harus dipilih secara eksklusif oleh doktor secara individu.

Serangan jantung menyebabkan timbulnya parut pada otot jantung, yang dari masa ke masa mula berlarutan. Dengan latar belakang ini, kardiosklerosis pasca infark berlaku, yang memprovokasi perkembangan gejala kegagalan jantung kronik. Rawatan dalam kes ini bertujuan untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, mencegah serangan berulang.

Ciri-ciri diet

Sebagai sebahagian daripada pemeriksaan terperinci terhadap pesakit yang mengalami serangan jantung, doktor sering membuktikan adanya faktor-faktor yang memprovokasi:

  • Berat badan meningkat;
  • Peningkatan kolesterol dalam aliran darah;
  • Hipertensi arteri.

Menghilangkan keadaan yang disenaraikan membolehkan pemakanan terapeutik. Untuk melakukan ini, cukup untuk mengurangkan kandungan kalori makanan, untuk mengelakkan masalah. Pakar mengesyorkan mengurangkan jumlah lemak haiwan, meninggalkan penggunaan sos, makanan pembuka, rempah.

Lihat juga:

Untuk menormalkan tekanan darah, disarankan untuk mengehadkan pengambilan garam hingga 5 g sehari. Untuk mengelakkan munculnya rasa lapar, perlu mengatur pemakanan pecahan hingga 6 kali sehari. Rejimen minum sangat penting, jadi anda harus minum 1.5-2 liter air setiap hari.

Diet harus berdasarkan produk berikut:

  • Keju kotej 5%, produk susu masam tanpa lemak;
  • Buah-buahan segar, herba dan sayur-sayuran;
  • Jenis makanan ikan dan daging;
  • Telur rebus atau kukus;
  • Pasta gandum durum;
  • Soba, beras, semolina, oatmeal;
  • Kaldu Rosehip, teh dan kopi lemah tanpa gula, kompot;
  • Sup Vegetarian.

Pesakit yang berlebihan berat badan disyorkan untuk mengurangkan kalori kepada 1800 kcal. Kandungan kalori harian pesakit dengan berat badan normal boleh mencapai 2800 kcal. Namun, disarankan agar hari puasa dilakukan 1-2 kali seminggu (makan hanya 1,5 kg epal sehari atau 2 kg timun). Pesakit harus mengehadkan pengambilan gula-gula, makanan berlemak, asap, goreng, minuman beralkohol.

Pemulihan fizikal

Pesakit harus kembali ke aktiviti fizikal penuh di hospital di bawah pengawasan pegawai perubatan. Setelah kesejahteraan stabil, pesakit boleh duduk di atas katil, dan kemudian secara bebas bergerak di sekitar wad, koridor, mendaki 2-3 langkah. Kemahiran yang disenaraikan biasanya pulih dalam 3-6 minggu selepas serangan.

Sekiranya keputusan ECG mengesahkan parut miokardium, pesakit dibenarkan berjalan. Aktiviti fizikal harus diselesaikan bukan ketika rasa keletihan muncul, tetapi setelah timbulnya gejala berikut:

  • Tekanan darah meningkat;
  • Nadi meningkat kepada 200 denyutan seminit. Tetapi jika selepas berjalan, degupan jantung tidak melebihi 120 denyutan, maka ini menunjukkan pemulihan;
  • Sesak nafas tidak boleh dipertimbangkan jika pesakit mempunyai riwayat asma;
  • Berpeluh bertambah.

Sokongan psikologi

Pesakit yang mengalami infark miokard memerlukan pemulihan psikologi. Sebilangan orang mendapat penjagaan dan sokongan yang cukup daripada ahli keluarga; yang lebih sensitif memerlukan bantuan psikologi atau psikoterapis. Sesungguhnya, semasa tempoh pemulihan, pesakit mungkin mengalami keadaan yang tertekan, takut akan kambuh.

Normalisasi keadaan psikologi hanya mungkin dilakukan dengan kaedah yang teratur pada waktu itu, pengambilan ubat secara berkala. Sekiranya pesakit mempunyai ketakutan akan kematian, putus asa, maka dia memerlukan bantuan pakar.

Pemerhatian dispensari

Infarksi miokard adalah patologi otot jantung yang teruk. Komplikasi sering timbul setelah beberapa waktu, jadi pesakit memerlukan tindak lanjut jangka panjang oleh pakar.

Pemerhatian dispensari melibatkan:

  • Pengukuran degupan jantung dan tekanan darah setiap hari;
  • Selama 6 bulan pertama, anda perlu berjumpa pakar kardiologi dua kali sebulan, enam bulan berikutnya - 1 kali dalam 30 hari. Dengan hasil yang memberangsangkan, maka cukuplah dengan berjumpa doktor sehingga 4 kali setahun;
  • Dua kali setahun, pesakit perlu melakukan ergometri basikal;
  • Tiga kali setahun, perlu menjalani kajian mengenai sistem pembekuan;
  • Dua kali setahun untuk melawat ahli psikologi atau psikoterapi;
  • 2-3 kali setahun, perlu menjalani ujian darah am dan biokimia.

Untuk cepat sembuh dari infark miokard, untuk mengelakkan kambuh, anda mesti mematuhi arahan doktor dengan tegas. Diet yang seimbang, aktiviti fizikal yang sederhana, melepaskan tabiat buruk, dan pengambilan ubat biasa akan membantu kembali ke kehidupan yang penuh..

Pemulihan selepas infark miokard

Pemulihan selepas infark miokard dan stenting merangkumi satu set langkah yang bertujuan untuk pemulihan tubuh yang paling awal dan paling lengkap, iaitu terapi ubat, diet, aktiviti fizikal, bantuan psikologi.

Infarksi miokard adalah bentuk penyakit jantung koronari (CHD), yang berlaku dalam pelanggaran akut aliran darah di arteri koronari dan menyebabkan nekrosis kawasan tisu jantung dengan penurunan fungsi organ seterusnya.

Oleh kerana fungsi jantung setelah pesakit yang dipindahkan dilanggar secara tidak dapat dibatalkan, pesakit memerlukan rawatan jangka panjang, pemulihan perubatan dan sosial, di mana pemulihan maksimum fungsi gangguan dan penyesuaian badan terhadap keadaan hidup baru dilakukan. Objektif utama pemulihan adalah kembali ke gaya hidup normal dan pencegahan komplikasi, termasuk serangan kedua. Sementara itu, risiko kambuh cukup tinggi, 20-40%, bergantung pada bentuk penyakitnya..

Pemulihan akan memerlukan usaha dan kesabaran dari pesakit itu sendiri dan dari persekitarannya.

Apa itu pemulihan pasca infarksi

Pilihan untuk program pemulihan tertentu bergantung pada keadaan pesakit, keparahan penyakit, kehadiran kontraindikasi, faktor etiologi dan beberapa parameter individu yang lain. Berapa lama pemulihan selepas infarksi? Biasanya enam bulan, tetapi tempoh ini juga mungkin berbeza-beza bergantung kepada keparahan penyakit. Sebagai contoh, serangan jantung yang meluas, merosakkan otot jantung lebih banyak, memerlukan rawatan yang lebih lama dan langkah-langkah pemulihan selanjutnya. Oleh itu, doktor yang hadir menyusun rancangan pemulihan sesuai dengan cadangan klinikal, untuk setiap pesakit secara individu.

Walau bagaimanapun, terdapat sejumlah cadangan umum. Pemakanan yang betul, aktiviti fizikal yang mencukupi, melepaskan tabiat buruk dan langkah pencegahan lain ditunjukkan tidak hanya pada semua peringkat pemulihan, pesakit harus mengikutinya sepanjang hidup berikutnya.

Di mana untuk mendapatkan pemulihan

Rehabilitasi pasca infark dan post-stroke bermula walaupun pada tahap pesakit berada di hospital, setelah keadaannya stabil. Dalam kes ini, pesakit berada di bawah pengawasan perubatan yang berterusan, dan pemantauan indikator penting secara berkala membolehkan anda menetapkan jenis aktiviti fizikal tepat pada waktunya, mengawal kesannya pada tubuh dan menyesuaikan beban sesuai dengan keadaan pesakit.

Objektif utama pemulihan adalah kembali ke gaya hidup normal dan pencegahan komplikasi, termasuk serangan kedua.

Selepas serangan jantung, pesakit biasanya berada di hospital selama satu hingga tiga minggu (bergantung kepada keparahan penyakit). Selama ini, kemahiran fizikal minimum dipulihkan, diet dipilih, doktor membuat rancangan pemulihan dan memberikan cadangan kepada pesakit dan saudara-mara, jika perlu, menjalankan latihan mereka.

Pada masa akan datang, sebagai peraturan, pemulihan berterusan di rumah (peringkat pesakit luar). Walau bagaimanapun, pemulihan boleh berlaku di pusat pemulihan khusus, di sanatorium atau dispensari. Kursus pemulihan di pusat khusus yang menyediakan semua syarat untuk pemulihan yang berkesan di bawah pengawasan perubatan sepanjang masa biasanya menunjukkan hasil terbaik..

Pemulihan di rumah

Pesakit yang pernah mengalami serangan jantung memerlukan pertolongan orang tersayang. Pertama-tama, mereka dilindungi dari latihan fizikal, yang pada masa akan datang, ketika mereka pulih, dapat diselesaikan, tetapi harus meningkat secara beransur-ansur, dan beberapa, yang melibatkan usaha fizikal yang berat, dilarang selama pemulihan. Di samping itu, pesakit harus dilindungi dari lonjakan psiko-emosi yang berlebihan, dikelilingi oleh penjagaan dan perhatian orang yang disayangi. Anda perlu memahami bahawa pemulihan memerlukan usaha dan kesabaran dari pesakit itu sendiri dan dari persekitarannya.

Di rumah, perlu meneruskan langkah-langkah terapi yang ditetapkan oleh doktor. Ini berlaku untuk pengambilan ubat yang tepat, pematuhan peraturan dan diet yang teliti, serta pelaksanaan latihan terapeutik, latihan khusus, yang biasanya dilakukan beberapa kali sehari selama beberapa menit.

Risiko terkena serangan jantung kedua cukup tinggi, adalah 20-40%, bergantung pada bentuk penyakitnya..

Pesakit yang menjalani pemulihan di rumah memerlukan pemeriksaan berkala oleh pakar kardiologi yang memantau kemajuan pemulihan badan. Ini mungkin memerlukan elektrokardiogram, echocardiogram, ujian senaman, ujian darah makmal, dan sebilangan kaedah diagnostik lain. Sebahagian daripadanya boleh dilakukan di rumah, sementara yang lain pesakit perlu mengunjungi klinik.

Pemulihan fizikal selepas serangan jantung

Bahagian penting dalam pemulihan adalah latihan fisioterapi (terapi senaman). Mulakan gimnastik hanya dengan kebenaran doktor yang hadir. Masa untuk memulakan pemulihan fizikal bergantung kepada tahap kerosakan pada otot jantung dan keadaan pesakit. Oleh itu, rata-rata keparahan penyakit ini membolehkan anda memulakan pemulihan fizikal selepas 2-3 hari, dan teruk - tidak lebih awal dari seminggu.

Satu set latihan untuk latihan fisioterapi ditunjukkan oleh doktor atau tenaga pengajar dalam terapi senaman. Mereka sederhana, pada peringkat awal, pesakit melaksanakannya di bawah pengawasan pakar, kemudian secara bebas. Selepas bersenam, tekanan darah dan nadi pesakit diukur. Sekiranya indikator melampaui norma, beban dikurangkan, jika tidak, mereka akan dilanjutkan, secara beransur-ansur (tidak dengan cepat) meningkatkan beban.

Contoh rancangan pemulihan fizikal selepas serangan jantung:

  • dalam beberapa hari pertama selepas serangan, pesakit ditunjukkan rehat tidur yang ketat;
  • selepas 2-3 hari ia dibenarkan perlahan-lahan, menggunakan sokongan, mengambil posisi duduk, jika keadaan memungkinkan, terus ke gimnastik;
  • seminggu selepas serangan, pesakit dibenarkan melakukan perjalanan jarak dekat;
  • dari minggu kedua atau ketiga pesakit dibenarkan berjalan perlahan di udara segar, ditemani oleh pembantu.

Jaraknya sedikit meningkat setiap hari, memastikan bahawa semasa berjalan kaki pesakit tidak mengalami sensasi yang tidak menyenangkan (sakit di jantung, sesak nafas, dll.).

Pemakanan yang betul, aktiviti fizikal yang mencukupi, melepaskan tabiat buruk dan langkah pencegahan lain ditunjukkan tidak hanya pada semua peringkat pemulihan, pesakit harus mengikutinya sepanjang hidup berikutnya.

Di masa depan, setelah selesai menjalani pemulihan, aktiviti fizikal lain, seperti yoga, Pilates, berjalan kaki, berbasikal, berenang, mungkin disarankan kepada pasien..

Prinsip diet selepas serangan jantung

Untuk pemulihan yang cepat dan selengkap mungkin dari infark miokard, serta untuk mencegah perkembangan komplikasi, pesakit diberi diet. Peraturan asas makanan diet selepas infarksi:

  1. Pengecualian dari diet makanan berat dan menjengkelkan.
  2. Sekatan garam yang ketara (tidak melebihi 5 g sehari).
  3. Jumlah cecair tidak lebih daripada 1.5 liter sehari.
  4. Pemakanan pecahan - sekurang-kurangnya 5 kali sehari dalam bahagian kecil.
  5. Kemasukan dalam makanan makanan kaya serat, vitamin, asid lemak tak jenuh ganda, unsur surih.
  6. Makanan mesti direbus, dikukus, direbus, dibakar. Jangan goreng dalam minyak.

Diet harus berdasarkan daging tanpa lemak, ikan, makanan laut, sayur-sayuran segar dan diproses dengan termal (tidak termasuk kekacang, herba, lobak, cendawan), buah-buahan dan buah beri, buah-buahan kering, minyak sayuran, bijirin, roti gandum, tenusu dan produk tenusu.

Alkohol sangat dikecualikan dalam bentuk apa pun. Anda sering dapat mendengar pendapat bahawa pesakit setelah serangan jantung, doktor mengesyorkan minum sedikit alkohol setiap hari - dalam beberapa kes disebutkan cognac, dan yang lain adalah anggur merah. Pendapat ini tidak ada kaitan dengan nasihat perubatan dan dibantah oleh doktor. Tidak ada jenis atau dos alkohol yang disyorkan untuk pesakit dengan infark miokard..

Setelah selesai pemulihan yang baik, pesakit mungkin disyorkan yoga, Pilates, berjalan, berbasikal, berenang.

Cadangan lain untuk pemulihan selepas infarksi

Selain alkohol, pesakit mesti berhenti merokok. Telah ditetapkan bahawa merokok tembakau mendedahkan pasien kepada risiko penyakit kardiovaskular yang serius, dan pada pasien yang mengalami serangan jantung - dengan risiko kambuh. Selain itu, merokok pasif, yang mempunyai kesan yang sama berbahaya bagi tubuh secara keseluruhan dan sistem kardiovaskular khususnya, harus dielakkan..

Semasa tempoh pemulihan, dan juga pada masa akan datang, pesakit biasanya diberi ubat penyelenggaraan. Ini termasuk mengambil ubat antiaritmia, ubat antihipertensi, ubat yang mengurangkan kelikatan darah, menurunkan kolesterol darah, meningkatkan metabolisme (antioksidan, kompleks vitamin) dan lain-lain, bergantung pada indikasi. Di samping itu, kaedah fisioterapeutik pemulihan, urut, ubat herba, senaman pernafasan, magnetoterapi, dan lain-lain dapat digunakan..

Pesakit berlebihan berat badan sangat disyorkan pembetulan berat badan. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa diet rendah kalori yang melampau adalah kontraindikasi. Pemakanan dalam tempoh pemulihan memainkan peranan penting, ia mesti seimbang dan memenuhi keperluan tubuh dalam makro dan mikronutrien. Cara optimum untuk mengurangkan berat badan bagi pesakit yang pulih dari serangan jantung adalah pemakanan pecahan dengan penurunan pengambilan kalori harian diet sebanyak 200-300 kcal dari norma usia. Ini cukup untuk mencapai penurunan berat badan yang lancar..

Dalam tempoh pemulihan, dan juga di masa depan, pesakit memerlukan tidur malam yang penuh dan rejim aktiviti dan rehat yang bersilih ganti. Kurang tidur dan keletihan - salah satu faktor utama disfungsi sistem kardiovaskular, bersama dengan ketidakaktifan fizikal dan kesilapan pemakanan.

Tidak ada jenis atau dos alkohol yang disyorkan untuk pesakit dengan infark miokard..

Adalah perlu untuk menghabiskan masa di udara segar setiap hari.

Selalunya, selepas infark miokard, pesakit mengalami keadaan depresi dan gangguan mental yang lain. Mereka boleh dikaitkan secara langsung dengan gangguan peredaran darah, dan dengan sebab psikologi, misalnya, pelanggaran gaya hidup biasa, pergantungan pada orang lain. Rundingan psikoterapis atau ahli psikologi disyorkan untuk pesakit dan saudara-mara mereka. Pakar akan membantu menormalkan mood, mencegah perkembangan neurosis, menyelesaikan masalah tidur, menyingkirkan fobia - yang menimbulkan rintangan emosi untuk kembali ke kehidupan yang penuh.

Harus diingat bahawa sepanjang pemulihan, dan juga pada masa akan datang, pesakit mesti mengelakkan psikoemosi dan beban fizikal.

Untuk tempoh pemulihan pasca infark, pesakit menjadi cacat sementara. Selepas itu, setelah menyelesaikan langkah-langkah pemulihan, kecacatan pesakit dapat dipulihkan, terhad atau hilang sepenuhnya. Keputusan mengenai kemampuan seseorang untuk melakukan satu atau lain jenis aktiviti dibuat oleh komisen khas, yang, jika kriteria tertentu dipenuhi, memberikan pesakit kumpulan kecacatan.

Video

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai topik artikel.

Pemulihan rumah selepas serangan jantung

Serangan jantung, yang dikenali sebagai infark miokard, berlaku apabila arteri koronari menjadi tersumbat. Penyumbatan menyebabkan gangguan tajam dalam peredaran darah, kerana sel-sel miokardium mati. Sekiranya masa tidak membantu, kematian atau kecacatan adalah mungkin. Akibat serangan jantung bergantung pada kekuatan serangan. Dalam kes yang teruk, ini adalah gangguan irama, kegagalan jantung berterusan. Pemulihan akan membantu kembali ke gaya hidup normal.

Tempoh pemulihan selepas serangan jantung

Pemulihan adalah proses yang panjang dan sukar yang boleh dibahagikan kepada beberapa peringkat. Masing-masing mempunyai ciri tersendiri:

  • Tempoh awal. Pesakit berada di jabatan kardiologi. Doktor menetapkan langkah-langkah untuk menstabilkan keadaannya. Dalam kes lanjut, campur tangan pembedahan (shunting, stenting, dll.) Mungkin diperlukan. Fasa ini berlangsung seminggu atau lebih..
  • Panggung pegun lewat. Pesakit mesti berada di hospital sekurang-kurangnya sebulan. Dalam tempoh ini, kesihatan sebahagiannya stabil, tetapi kambuh, komplikasi mungkin berlaku. Untuk memerhatikan mereka tepat pada waktunya dan mengambil tindakan, doktor mesti sentiasa memantau keadaan pesakit.
  • Peringkat awal pasca hospital (2-3 bulan selepas serangan). Pada fasa ini, pemulihan rumah bermula. Pesakit harus sering diperiksa oleh doktor, mematuhi sepenuhnya cadangannya. Tindakan utama bertujuan untuk memulihkan aktiviti fungsional jantung.
  • Tahap lewat hospital (3-6 bulan selepas serangan). Terapi ubat sokongan, terapi senaman (latihan fisioterapi) ditetapkan. Langkah-langkah ini akan membantu mengekalkan fungsi jantung pada tahap yang cukup untuk kehidupan yang berkualiti..
  • Peringkat akhir (dari 6 bulan). Pesakit mesti sentiasa mematuhi arahan doktor. Sekiranya tidak ada hasil, rawat inap, sanatorium, perubahan dalam rejimen ditunjukkan. Pemulihan selepas serangan jantung besar-besaran dapat berlangsung selama bertahun-tahun.

Pemulihan pegun

Tindakan yang bertujuan untuk memulakan semula aktiviti pesakit bermula di hospital:

  • Pertama, rehat tempat tidur panjang ditunjukkan. Kemudian pesakit boleh mula bergerak, berpusing dari satu sisi ke sisi lain.
  • Sekiranya keadaan memungkinkan, dalam sehari dia boleh duduk di tepi katil selama beberapa minit, pergi ke tandas sambil duduk.
  • Pesakit harus duduk beberapa kali sehari, secara beransur-ansur meningkatkan waktu.
  • Sekiranya kesihatan bertambah baik, pesakit boleh bangun dan berjalan di sekitar bilik.
  • Seminggu selepas pertama kali berdiri, doktor menetapkan terapi senaman, membolehkan anda duduk di atas katil untuk waktu yang tidak terhad.
  • Apabila pesakit semakin kuat, dia boleh mula turun dan naik tangga, tetapi tidak lebih dari 1 penerbangan setiap hari.
  • Pada akhir fasa hospital akhir, jalan-jalan panjang ditunjukkan - untuk permulaan, dari 500 m, maka jaraknya meningkat menjadi 1.5 km. Jalan hanya perlu rata agar tidak menimbulkan beban tambahan pada jantung.

Ciri-ciri pemulihan rumah

Tahap pemulihan utama bermula setelah pesakit keluar dari hospital. Tugasnya adalah untuk menstabilkan sistem kardiovaskular. Pemulihan tidak boleh diabaikan: serangan berulang berlaku pada kebanyakan pesakit yang pernah mengalami serangan jantung pertama..

Pesakit mesti mematuhi peraturan tersebut:

  • Ikut semua arahan ahli kardiologi. Sekiranya terdapat tanda-tanda serangan, berjumpa doktor.
  • Mematuhi diet khas.
  • Lakukan senaman penyembuhan.
  • Minum pil tanpa ketinggalan.
  • Untuk tidur dan berehat.
  • Tekanan darah setiap hari.
  • Untuk berjalan di luar.
  • Lawati ahli psikologi.

Ubat selepas serangan jantung

Dadah perlu diambil dalam jangka masa yang lama. Dos dan cara rawatan harus dipilih oleh doktor, bergantung kepada keadaan inti, komplikasi.

Sekiranya pesakit tidak menetapkan atau membatalkan ubat-ubatan sendiri, mengurangkan perjalanan rawatan.

Selepas infark miokard, pesakit diresepkan:

  • Penyekat beta (metoprolol). Membantu mencegah serangan kedua dengan menurunkan tekanan darah, degupan jantung.
  • Cardioprotectors (Mildronate). Melambatkan nekrosis sel-sel miokardium, meningkatkan bekalan oksigen ke tisu, menyumbang kepada pengembangan arteri.
  • Inhibitor ACE (ramipril). Mengurangkan tekanan darah, melambatkan perubahan patologi pada miokardium dan saluran darah.
  • Ubat Nitro (Nitrogliserin). Kembangkan lumen arteri, hentikan kesakitan.
  • Statin generasi baru (Rosuvastatin). Kurangkan kolesterol tinggi, yang tersimpan di dinding arteri dan menyumbatnya.
  • Ejen antiplatelet (Aspirin). Menipiskan darah, mencegah pembentukan gumpalan darah, yang dapat menyekat saluran jantung.
  • Antioksidan (Riboxin, Vitamin E). Melambatkan penuaan sel, menghalang proses oksidatif.

Fisioterapi

Latihan fizikal akan membantu pulih selepas serangan jantung. Mereka meningkatkan aliran darah ke jantung, menormalkan iramanya, memulihkan sistem pernafasan. Beban mestilah sederhana. Pada mulanya, latihan dilakukan di klinik. Fisioterapis mengawal pelaksanaannya. Sekiranya dilakukan dengan salah, kesan positif sukar dicapai.

Satu set latihan, jangka masa, dikembangkan oleh doktor, dengan mengambil kira keadaan, usia, penyakit pesakit, yang menimbulkan strok.

Dengan serangan jantung yang sederhana, kelas akan bermula 2-3 hari selepas serangan. Dalam kes yang teruk, anda harus menunggu lebih dari seminggu.

Pada mulanya, latihan adalah yang paling mudah - lenturan / pemanjangan anggota badan, putaran bulat tangan, kaki. Pada masa akan datang, beban meningkat. Akibatnya, tempoh terapi senaman tidak boleh melebihi satu jam. Setiap senaman harus dilakukan 3-5 kali. Pertama, duduk, jika anda berasa lebih baik, anda boleh bangun.

Untuk organ dada dan punggung, kompleks ini berguna:

  1. Sebarkan lengan anda ke sisi. Semasa anda menyedut, naikkan, turunkan semasa anda menghembus nafas.
  2. Letakkan tangan anda di bahu anda, lakukan putaran bulat. 3-5 kali pada setiap arah.
  3. Jari di hadapan istana. Semasa menghirup, tarik ke dada, sambil menghembus nafas - tarik.
  4. Ambil tongkat ringan sepanjang 110 cm, diameter 3-4 cm. Letakkannya secara menegak di hadapan anda, letakkan tangan anda di atas. Lakukan kecondongan 3-4.
  5. Tarik tongkat secara melintang di hadapan anda. Ia mesti bertentangan dengan dada. Lakukan pergerakan bulat. Pertama ke kanan, kemudian ke kiri.
  6. Tarik nafas melalui hidung dengan mengembung perut. Tarik nafas perlahan-lahan. Ulangi 10 kali.

Diet

Pada minggu pertama selepas serangan, anda hanya perlu makan makanan yang sudah digoreng. Pemakanan pecahan - 6 kali sehari. Dari minggu kedua, pengambilan makanan dikurangkan menjadi 4 pendekatan, makanan dikisar. Kadar harian tidak boleh melebihi 2300 kcal. Dengan kegemukan, ia mesti dikurangkan. Anda boleh minum tidak lebih dari 1.5 liter air sehari.

Untuk mempercepat pemulihan jantung setelah serangan jantung, perlu memasukkan makanan yang kaya dengan serat, vitamin C, P, kalium, asid lemak tak jenuh ganda dalam makanan.

Hidangan boleh dikukus, direbus, dibakar di dalam ketuhar. Produk berikut dibenarkan:

  • Daging rendah lemak - ayam, daging lembu, arnab, daging lembu.
  • Ikan tanpa lemak - sardin, pollock, ikan tenggiri.
  • Buah-buahan, beri, sayur-sayuran, sayur-sayuran (kecuali cendawan, bayam, lobak, sorrel, kekacang).
  • Minyak sayuran.
  • Sup sayur-sayuran.
  • Jus, buah rebus tanpa gula.
  • Teh lemah.
  • Rai roti atau dedak.
  • Produk tenusu rendah lemak.
  • Omelet, putih telur.

Makanan goreng dan pedas dilarang. Tidak mungkin tanpa garam, tetapi jumlahnya tidak boleh melebihi 7 g sehari. Anda mesti menolak makanan seperti itu:

  • Jenis daging dan ikan berlemak, lemak babi, daging asap.
  • Hati, ginjal, paru-paru, hempedu, perut, jantung, otak.
  • Kopi segera dan semula jadi.
  • Roti segar, muffin, kek, pastri, coklat dan gula-gula lain.
  • Telur goreng dan rebus.
  • Produk separuh siap, pengasam, acar, makanan dalam tin.

Ubat rakyat

Herba boleh diminum hanya setelah berunding dengan doktor. Tumbuhan yang dipilih dengan betul menormalkan degupan jantung, membersihkan arteri dari plak, dan menguatkan sistem imun. Larangan alkohol dilarang. Etanol menyempitkan saluran darah, menyebabkan peningkatan tekanan darah.

  • Perah jus dari artichoke Yerusalem dan minum 50 ml sehari. Tumbuhan ini mengandungi kalium dan magnesium, yang secara positif mempengaruhi kerja sistem kardiovaskular. Ia mengikat kolesterol, menjadikan darah lebih nipis, mengurangkan risiko trombosis.
  • Campurkan chamomile, pudina, valerian dan motherwort dalam kombinasi 1 hingga 1. Tuangkan air mendidih pada kadar: 100 g bahan mentah per 100 ml air. Terus dengan api kecil selama 30 minit. Biarkan selama satu jam.

Sokongan psikologi

Selepas serangan jantung, kemurungan dan neurosis sering berkembang. Pesakit takut serangan berulang. Lonjakan emosi negatif menyebabkan pembebasan hormon yang meningkatkan tekanan darah, menjadikan jantung mengepam darah dengan lebih aktif. Bantuan psikologi membantu menghilangkan ketakutan, mencegah kekecewaan.

Untuk menghilangkan neurosis, psikologi bercakap dengan pesakit, mengajar teknik relaksasi. Latihan psikologi sering diadakan, di mana orang yang pulih terlibat. Pesakit melihat bahawa dia tidak sendirian dalam masalahnya dan penyakit itu dapat diatasi.

Ahli psikologi memberi perhatian kepada saudara-mara pesakit. Selepas serangan, mereka sering menganggapnya tidak sah, mengelilingi mereka dengan penjagaan yang berlebihan, dan membuat sekatan. Ini memberi kesan negatif pada saraf pesakit, mengganggu kemampuan untuk kembali bekerja..

Penting agar saudara-mara mengelakkan konflik dan pertengkaran..

Pemantauan kesihatan

Selepas serangan jantung, pesakit harus mengunjungi ahli kardiologi seumur hidupnya. Dalam 6 bulan pertama. anda perlu berjumpa doktor 1 kali dalam 2 minggu, enam bulan berikutnya - 1 kali sebulan. Sekiranya tidak ada gejala kambuh, anda boleh diperiksa 1 kali setiap suku tahun. Apa-apa tanda-tanda serangan jantung yang akan datang - peluang untuk berjumpa doktor dengan segera.

Pada setiap lawatan ke pakar kardiologi, pesakit mesti menjalani elektrokardiografi.

Setiap enam bulan, anda perlu menjalani ujian darah umum, melakukan ergometri basikal (menentukan kekurangan koronari laten). Tiga kali setahun, anda perlu menderma darah ke tahap kebekuan.

Pencegahan serangan jantung

Untuk mengelakkan kambuh, anda perlu mengikuti rejimen dengan ketat selepas infark miokard, yang diresepkan oleh doktor:

  • Kaji secara berkala.
  • Mengambil ubat.
  • Makan dengan betul.
  • Lawati ahli psikologi.
  • Elakkan tekanan.
  • Lakukan latihan terapi senaman.
  • Tinggalkan mandian, sauna, bilik wap. Mereka dapat memprovokasi serangan jantung yang luas, menyebabkan kematian.

Tabiat buruk harus dielakkan. Merokok menyebabkan kekejangan saluran jantung, kebuluran oksigen miokardium. Alkohol menyempitkan arteri, meningkatkan tekanan darah. Kafein menjadikan jantung berdegup lebih cepat, menyebabkan aritmia, vasospasme.

Untuk menguatkan miokardium, anda perlu berjalan lebih kerap, melakukan sukan lembut. Pergerakan yang kuat harus dielakkan. Sebilangan pesakit boleh melakukan tugas-tugas rumah tangga hampir sepenuhnya, yang lain hanya melakukan kerja kecil (mencuci pinggan, mengelap habuk). Apa yang dibenarkan dan apa yang lebih baik untuk diperiksa dengan doktor anda.

Kehidupan seksual boleh bermula selepas 1.5-2 bulan. selepas serangan, sementara tekanan darah tidak boleh lebih tinggi daripada 120 hingga 90. Semasa hubungan seks, anda harus meletakkan tablet Nitrogliserin di tangan. Pose harus dipilih agar tidak mengalami senaman fizikal yang berlebihan. Tegak tidak digalakkan. Lebih baik menolak dana untuk meningkatkan potensi, kerana banyak yang menyebabkan serangan angina pectoris. Dalam kes ini, Nitrogliserin dilarang: anda boleh mati.

Pemulihan badan selepas infark miokard di rumah: pemakanan yang betul, ubat-ubatan

Terdapat penyakit yang menyerang secara tiba-tiba. Infarksi miokardium adalah penyebab kematian hampir 40% orang dari semua statistik. Pesakit sering mati sebelum doktor tiba.

Oleh itu, orang yang mengalami serangan dan bertahan selepas ini akan menjalani pemulihan yang lama setelah infark miokard. Adalah sangat penting untuk memulakan proses pemulihan tepat pada waktunya untuk berusaha membawa pesakit kembali ke kehidupannya yang biasa.

Apakah proses pemulihan selepas serangan jantung?

Apabila gumpalan memasuki arteri koronari, ini membawa kepada fakta bahawa beberapa bahagian jantung tidak menerima oksigen pada waktunya.

Oleh itu, mereka mula mati. Mereka yang mendapat rawatan perubatan tepat pada waktunya menerima bekas luka di kawasan nekrotik, dan jantung kemudian mula mengatasi fungsinya dengan teruk.

Kekambuhan berlaku dalam 20-30% kes. Untuk mengelakkannya, diperlukan pemulihan yang panjang dan berkelayakan.

Infark miokard boleh menjadi fokus kecil dan fokus besar. Oleh itu, yang pertama lebih ringan daripada yang kedua, kerana kawasan lesi lebih kecil.

Pesakit disyorkan untuk mengkaji semula diet, gaya hidup dan rutin hariannya. Menganalisis kehadiran tabiat buruk dan menghapuskannya sepenuhnya dari kehidupan. Perhatian khusus diberikan kepada terapi fizikal. Ia sangat penting untuk pemulihan yang berkualiti, tetapi tekanan yang terlalu banyak hanya akan menjadikannya lebih teruk.

Sekiranya anda mendengar cadangan doktor dan mengikutinya, anda bukan sahaja dapat memperpanjang umur anda, tetapi juga dapat mengurangkan risiko kambuh.

Tahap pemulihan pesakit

Sebaik sahaja pesakit memasuki hospital, dia mula pulih sedikit demi sedikit bersama dengan doktor.

Bersyarat, semua pemulihan boleh dibahagikan kepada peringkat berikut:

  • Pegun. Di sinilah pesakit melihat hasil terapi pertama. Pesakit diberi ubat, serta berunding dengan psikologi. Banyak bergantung pada sikap yang betul. Di bawah pengawasan doktor, pesakit melakukan latihan fizikal yang disarankan dalam kedudukannya..

Adalah sangat penting dalam tempoh ini pengawasan berterusan doktor dan sikap berhati-hati saudara-mara dan rakan-rakan. Pemantauan secara teliti dan teratur terhadap tanda-tanda vital memungkinkan untuk melihat penurunan masa dan menyesuaikan rawatan.

Di hospital, pesakit berumur 7 hingga 21 hari. Selama ini, dia menerima bantuan dan cadangan asas mengenai bagaimana meneruskan kehidupan dan apa yang harus dilakukan..

  • Pasca pegun. Tempoh ini sangat penting bagi pesakit, kerana dia dapat kembali ke dinding asalnya, dan sekarang kita harus belajar hidup dengan cara yang baru. Anda perlu membiasakan diri dengan cara hidup dan gaya hidup yang baru. Saudara mara harus memberi perhatian khusus kepada keadaan mental orang yang disayangi. Tempoh selepas berhenti boleh dilakukan di rumah, di pusat pemulihan atau di sanatorium khusus. Setiap pilihan sesuai dengan caranya sendiri. Di rumah, seperti yang mereka katakan, dindingnya sembuh, tetapi di institusi khusus bantuan lebih berkualiti. Di sanatorium ada peluang untuk menggabungkan rawatan dan rehat yang tidak dirancang.

Tempoh tempoh ini boleh menjadi 6-12 bulan. Anda perlu mengisi hidup anda dengan saat-saat yang menyenangkan dan jangan lupakan lawatan berkala ke doktor anda.

  • Menyokong. Tempoh ini berlangsung seumur hidup anda dan terdiri dari menjaga gaya hidup yang tepat, melepaskan tabiat buruk, makan dengan betul dan mengunjungi institusi perubatan tepat pada masanya. Kadang-kadang, doktor anda mungkin menetapkan ubat-ubatan yang mempromosikan kesihatan..

Infark miokard adalah penyakit yang sangat serius, oleh itu, pemulihan harus dilakukan dengan penuh tanggungjawab. Semua syarat mesti dipatuhi sebagai undang-undang, kerana mungkin tidak ada kesempatan kedua..

Prinsip asas pemulihan

Setiap peringkat pemulihan mempunyai prinsip tersendiri yang membantu menguatkan organ yang terjejas dan seluruh badan..

Ini termasuk:

  • latihan fizikal yang dapat dilaksanakan dengan pengembangan beban yang lebih jauh,
  • diet,
  • menghilangkan pound tambahan,
  • menyingkirkan tabiat buruk,
  • pencegahan tekanan dan ketegangan saraf,
  • pemerhatian dispensari,
  • perundingan psikologi,
  • langkah pencegahan dengan bantuan ubat-ubatan.

Dengan sendirinya, langkah-langkah ini tidak akan menghasilkan kesan, tetapi jika ia digunakan dalam kombinasi, pesakit cepat sembuh, dan risiko kambuh berkurang dengan serius.

Latihan fizikal

Sukar untuk membayangkan kehidupan biasa tanpa usaha fizikal. Tetapi dalam jangka waktu setelah sakit bersama mereka, Anda harus berhati-hati mungkin, kerana sebarang latihan berlebihan dapat memicu serangan kedua.

Beberapa hari kemudian, walaupun setelah serangan jantung yang sangat meluas, pesakit disarankan untuk bangun dari tempat tidur. Sebaik sahaja keadaannya stabil, dia dapat mengambil langkah pertama. Setiap kali berjalan kaki dapat sedikit meningkat, tetapi mereka tidak boleh membuat seseorang merasa bosan.

Di hospital, doktor menunjukkan senaman sederhana yang dapat dilakukan oleh pesakit setelah keluar dari rumah. Malah terapi senaman primitif menenangkan sistem saraf dan membantu meningkatkan peredaran darah, fungsi usus dan menaikkan semangat. Sebelum dan selepas setiap pelajaran, pesakit mengawal nadi.

Juga, senaman urut dan pernafasan sering digunakan untuk pemulihan. Doktor, sebaik sahaja keadaan pesakit mengizinkan, akan mencadangkan sukan yang boleh dilakukan untuk menguatkan otot jantung, misalnya, berbasikal, berjalan atau berenang.

Perkara utama adalah mengembangkan aktiviti fizikal secara beransur-ansur. Prinsip yang sama berlaku untuk kerja pesakit. Sekiranya dia bekerja keras secara fizikal, maka anda harus memikirkan untuk menukar pekerjaannya.

Isu keakraban juga harus dibincangkan dengan doktor. Proses ini memberikan beban yang besar pada jantung, jadi lebih baik menunggu dan tidak memaksa sesuatu. Selalunya, hubungan seks dibenarkan 1.5-2 bulan selepas serangan.

Pemakanan

Sekiranya seseorang telah makan tepat sebelum penyakit ini, maka tidak akan ada masalah khusus. Tetapi ada produk yang harus dikecualikan dari diet, dan ada produk yang patut ditolak.

Perkara penting:

  • Makanan harus dikukus atau direbus.
  • 7 hari pertama ia harus digiling, pada hari ke-14-21, berikan dalam bentuk hancur, secara beransur-ansur menambah kepingan.
  • Garam dalam 3 minggu pertama dikecualikan sepenuhnya dari diet pesakit.
  • Minum cecair hingga 1 liter, meningkatkan dos dari 2-3 minggu.
  • Sebaiknya makan lebih kerap, tetapi dalam bahagian kecil..

Disyorkan untuk dimakan:

  • Buah-buahan dan sayur-sayuran yang dirawat dengan panas.
  • Ikan, lebih baik memilih tanpa lemak.
  • Dari daging lebih baik memberi keutamaan kepada daging sapi atau ayam tanpa kulit.
  • Nasi, semolina, soba dan oatmeal.
  • Telur dadar putih telur kukus.
  • Skim susu, krim masam, keju kotej, menambahkannya ke pinggan.
  • Sayang.
  • Kompot dan pelbagai decoctions (hanya dengan kebenaran doktor).

Dilarang:

  • Sebarang makanan dalam tin dan sosej.
  • Roti segar dan muffin.
  • Rempah dan acar.
  • Kekacang.
  • Kobis.
  • Kopi.
  • Bawang putih.
  • Kuning Telur Ayam.
  • Koko dan Coklat Gelap.
  • Bubur barli, millet dan barli.

Dari masa ke masa, menu dapat diubah, tetapi lebih baik untuk merundingkan semua perubahan dengan doktor anda.

Tekanan dan Tekanan Saraf

Setiap orang dengan caranya sendiri bertindak balas terhadap dirinya sendiri setelah sakit. Ada yang marah kerana menyebabkan banyak masalah, yang lain panik takut mati. Terdapat mereka yang merasa seperti anggota masyarakat yang rendah diri. Dalam kes seperti itu, seseorang memerlukan bantuan yang berkelayakan dari ahli psikologi.

Penting! Bantuan psikologi akan diperlukan dan saudara-mara pesakit.

Walaupun selepas beberapa ketika, seseorang yang telah menderita penyakit dapat merasakan ketidakselesaan di jantung. Ini sangat membimbangkan pesakit. Seorang ahli psikologi akan membantu anda memahami mengapa ini berlaku dan bagaimana menangani ketakutan..

Sokongan orang tersayang sangat penting bagi pesakit. Bahkan kemenangan terkecil harus diterima dengan gembira, dan kekecewaan dari kegagalan harus disembunyikan jauh di dalam. Agar tidak terjerumus dalam kemurungan yang mendalam dan belajar menguruskan emosinya dalam kehidupan seharian, pesakit mesti menjalani kursus pemulihan dengan psikologi.

Tabiat buruk "TIDAK" kategori

Merokok, alkohol atau dadah harus dikecualikan sepenuhnya dari kehidupan. Mereka memberi kesan negatif kepada saluran darah, jantung dan seluruh organisma. Nikotin menyumbang kepada perkembangan aterosklerosis, kekejangan saluran koronari, menyempitkan saluran. Untuk meningkatkan peluang pemulihan anda, anda harus mematuhi cadangan ini..

Prinsip perubatan pemulihan

Ubat mula diberikan kepada pesakit sebaik sahaja dia "jatuh ke tangan doktor." Sebagai permulaan, mereka menghilangkan gejala kesakitan dan menyuntikkan trombolitik. Hospital menggunakan antikoagulan, penghambat ACE dan ubat-ubatan lain yang dapat mengurangkan beban pada jantung dan mencegah pembentukan gumpalan darah.

Apabila pesakit berasa lebih sihat dan keluar dari rumah, doktor secara individu memilih ubat untuk setiap pesakit. Ia memberi tumpuan kepada keadaan pesakit, tahap lesi, dan juga penyakit bersamaan.

Adalah mungkin untuk menetapkan ubat hipotonik, serta ubat untuk mengurangkan pembekuan dan pembengkakan. Adalah sangat penting untuk menjalani pemeriksaan perubatan tepat pada masanya..

Infark miokard berlaku secara tiba-tiba, tidak ada yang selamat darinya. Tetapi, jika seseorang berjaya bertahan, maka perlu merawat kesihatan anda dengan penjagaan khas. Semua peringkat pemulihan setelah serangan jantung harus dilalui dengan penuh tanggungjawab.

Memenuhi semua cadangan dan arahan, pesakit akan cepat sembuh dan kembali ke kehidupan biasa secepat mungkin..

Selepas serangan jantung: 4 kesalahan saudara-mara pesakit

Rawatan infark miokard: ubat-ubatan, diet, senaman

Lelaki itu mengalami serangan jantung. Bantuan diberikan tepat pada waktunya, pesakit dipindahkan dari rawatan intensif ke wad hospital, dan kemudian dia berada di rumah. Saudara-mara dan pesakit sendiri gembira kerana semuanya berjaya, tetapi pada masa yang sama mereka mengalami kerugian. Mereka tidak tahu cara hidup yang menjadi teras utama sekarang, beban apa yang sekarang dibenarkan untuknya. Mereka tertanya-tanya jenis diet apa yang harus dia ikuti sekarang. Mereka takut dengan keadaan ketika hati kembali mencengkam. Dan untuk alasan yang baik, mereka melakukan kesalahan yang hanya membahayakan orang yang pernah mengalami serangan jantung. Bagaimana cara bertindak dengan betul? Beritahu ahli kardiologi hospital ke-17 (Moscow).

Berapa banyak untuk berehat di tempat tidur

"Pesakit mesti melakukan rehat tidur yang ketat selama 10 hari setelah serangan jantung. Hanya pada hari ke-11 dia dapat bangun. Memberi makan, menukar pakaian, merawat kulit pesakit, menggunakan kapal - semuanya hanya di tempat tidur.".

Oleh itu, doktor berfikir sebelum ini dan benar-benar mematuhi peraturan tersebut. Hari ini, ahli kardiologi Rusia telah mengadopsi cadangan antarabangsa, yang mana pesakit memulakan terapi fizikal di unit rawatan intensif, dan berjalan sebaik sahaja dia dipindahkan ke wad.

Latihan pertama adalah gimnastik untuk kaki, jadi pesakit bersiap untuk berjalan. Doktor moden menganggap pergerakan yang dapat dilakukan adalah langkah pemulihan yang sangat penting. Mereka akan membantu memulihkan aktiviti fizikal pada orang yang mengalami serangan jantung. Tetapi, tentu saja, ukuran beban yang dibenarkan ditentukan oleh doktor dan bergantung kepada tahap kerosakan miokard dan keadaan pesakit.

Jarak yang dilalui oleh orang sakit dapat ditingkatkan setiap hari. Setelah meningkatkan beban, doktor mesti melakukan ECG, mengukur tekanan dan nadi pesakit. Sekiranya indikator berbeza dari norma, sakit dada muncul, sukar bagi pesakit untuk bernafas, bebannya harus dikurangkan. Sekiranya pemulihan baik, doktor akan menentukan berapa banyak aktiviti fizikal yang dapat ditingkatkan..

Adakah saya memerlukan diet selepas serangan jantung

"Selepas serangan jantung, anda boleh makan semua yang dimakan oleh ahli keluarga yang lain".

Tidak, doktor akan menentukan diet untuk saudara anda. Ingat bahawa seseorang yang mengalami serangan jantung tidak boleh memasukkan hidangan pedas dan asap, daging dan kuah ikan yang kuat, daging goreng, lemak haiwan, produk yang menyebabkan kembung (kubis, roti coklat, kvass) dalam menu. Pastikan menghadkan garam. Sebagai gantinya, tambahkan jus lemon, rempah dan ramuan untuk makanan anda..

Lebih baik jika pemakanan pesakit pecahan - selalunya dalam bahagian kecil. Makanan terakhir tidak lewat dari jam 19.00. Makanan mesti ringan. Sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan serat disyorkan, yang membolehkan anda memantau kerja usus. Penting untuk menetapkan najis, jika perlu dengan bantuan pencahar atau enema pembersih.

Sekatan tertentu mesti dipatuhi mengenai pengambilan cecair. Anda tidak boleh minum lebih dari 1-1,5 liter air sehari (perlu mempertimbangkan sup, dan kefir, dan semangka). Penting untuk memantau keseimbangan air. Jumlah air kencing setiap hari tidak boleh kurang dari 80% daripada jumlah cecair yang diminum. Sekiranya pembengkakan berlaku, berjumpa doktor.!

Lebih selamat daripada meminta maaf?

"Tidak berlebihan jika sering mengingatkan serangan jantung baru-baru ini mengenai penyakit masa lalu. Biarkan berhati-hati. Lebih baik selamat".

Jangan terlalu jauh. Seseorang selepas serangan jantung mungkin mempunyai ketakutan yang serius terhadap kematian, ketakutan bahawa serangan jantung akan berulang lagi. Sebaliknya, mengalihkan perhatiannya dari pemikiran ini, mereka benar-benar dapat memperburuk keadaan. Cobalah untuk meyakinkan pesakit, perhatikan peningkatan kesihatannya, bersukacita dengannya bahawa dia sedang pulih. Pastikan dia selalu mengambil ubat yang ditetapkan oleh pakar kardiologi.

Adalah perlu untuk meningkatkan beban secara beransur-ansur - ini akan membantu kembali ke kehidupan penuh normal, tetapi penting untuk tidak membebankannya! Fokus pada perasaan anda sendiri, tetapi jangan malas.

Seorang lelaki pulang ke rumah setelah sakit parah, tetapi ini tidak bermaksud bahawa dia perlu dilindungi dari kehidupan. Ya, pengalaman dan berita yang tidak menyenangkan dapat membawa bahaya tertentu, tetapi tidak perlu membuat kekosongan maklumat di sekitar orang yang dikasihi, dia akan menjadi lebih gugup. Adalah lebih baik untuk membincangkan hakikat bahawa kesihatannya, dan juga kesihatan semua anggota keluarga, adalah nilai yang terbaik.

Tidak akan ada serangan jantung berulang?

Kesalahan keempat secara langsung bertentangan dengan yang ketiga. Tetapi berapa banyak saudara - begitu banyak pendapat. "Semua yang terburuk sudah berakhir. Tidak akan ada serangan jantung berulang. Semua orang boleh berehat".

Sebenarnya, serangan jantung akut mungkin berlaku setelah serangan jantung - sesak nafas yang teruk, serangan asma dengan pernafasan yang kerap dan cetek, yang paling kerap berlaku pada waktu malam. Oleh itu, saudara-mara harus berada di dekat orang tersebut agar dapat menolongnya.

Saudara-mara harus diberi perhatian oleh keadaan di mana sakit dada disertai dengan penurunan tekanan darah, nadi lemah, pucat kulit, bibir biru, penampilan peluh sejuk, gangguan pada jantung, degupan jantung yang cepat dan tidak teratur. Anda harus segera menghubungi ambulans. Kemungkinan serangan jantung berulang tidak dapat dibuang. Agar tidak terlepas dari kemerosotan, perlu mengukur tekanan darah dan nadi secara berkala.

Menurut statistik, setiap pesakit kelima yang mengalami infark miokard berisiko mengalami serangan jantung kedua atau strok, atau bahkan mati kerana komplikasi kardiovaskular selama tiga tahun ke depan, walaupun dia tidak pernah mengalami serangan jantung berulang pada tahun pertama setelah serangan jantung kejadian kardiovaskular.

Kesihatan dan kehidupan pesakit selepas infark miokard bergantung kepada banyak faktor. Dan peranan besar di dalamnya dimainkan oleh sikap pesakit dan saudara-saudaranya yang bertanggungjawab terhadap preskripsi doktor. Sudah tentu, beberapa faktor mempengaruhi risiko serangan jantung berulang. Tetapi kuncinya adalah seberapa dekat pesakit mengikuti cadangan pengambilan ubat antiplatelet.

Sering kali, mungkin bagi pesakit bahawa dia sudah sihat, dia tidak perlu menyakitkan, dan tidak ada alasan baginya untuk mengambil ubat itu selama setahun. Tetapi latihan menunjukkan bahawa jika dia menghentikan terapi antiplatelet berganda selama 6 bulan pertama setelah serangan jantung, maka risiko kematian meningkat sebanyak 2.7 kali! Sekiranya pesakit dan orang yang mereka sayangi lebih bertanggungjawab terhadap kesihatan, risiko kematian akibat kejadian kardiovaskular berulang akan lebih rendah.

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu.