PENDAFTARAN

REGURGITATION (lat. Awalan semula-, yang bermaksud tindakan terbalik, + gurgitare banjir) - membalikkan pergerakan cepat cecair atau gas normal yang berlaku pada organ otot berongga ketika mereka berkontrak. Ia biasanya diperhatikan sekiranya gangguan fungsi pulpa otot atau dinding pemisah (mis. Injap jantung), serta arah yang berlawanan dengan gelombang pengecutan otot (mis., Dengan antiperistalsis perut). Seiring dengan konsep "regurgitasi" mereka menggunakan konsep "refluks", pemotongan tidak identik dengan R. Apabila refluks (lihat), tidak seperti R., aliran pasif cecair ke ruang bersebelahan berlaku, bab. arr. kerana disfungsi media pemisahan. Oleh itu, membuang isi perut ke dalam kerongkongan semasa pengurangannya ditetapkan sebagai regurgitasi gastroesofagus, dan kebocoran isi perut ke dalam kerongkongan apabila kedudukan badan berubah dari menegak ke mendatar - sebagai refluks gastroesofagus.

Regurgitasi dalam sistem kardiovaskular, yang terdiri dari pergerakan darah ke arah yang berlawanan dengan yang semula jadi, dapat terjadi baik di jantung itu sendiri dan di dalam pembuluh darah. Di jantung R., darah boleh berlaku pada fasa sistol dan diastole. Sebabnya adalah pelanggaran fungsi penutupan injap mitral, tricuspid, injap aorta atau batang paru.

Pada fasa sistol, R. muncul sekiranya kekurangan injap mitral dan tricuspid, ketika darah dari ventrikel bergerak kembali ke atrium melalui injap atrioventrikular tertutup yang tidak cukup (di atrium kiri - dengan kekurangan injap mitral, di sebelah kanan - di injap tricuspid). Penyebab kekurangan injap mitral atau tricuspid mungkin adalah ubah bentuk cusps mereka, prolaps satu atau dua cusps ke atrium dengan sistol ventrikel, dan perforasi cusp (lihat Kecacatan jantung yang diperoleh). Kononnya. Kekurangan injap relatif paling kerap berlaku akibat disfungsi otot-otot papillary, lebih jarang - berkaitan dengan kelebihan cincin fibrosa dengan pelebaran tajam salah satu ventrikel. Dalam kes ini, murmur sistolik timbul, yang didengar jika berlaku kekurangan injap mitral di puncak jantung, sekiranya kekurangan injap tricuspid - ke kanan di pangkal proses xiphoid sternum.

R. semasa diastole berlaku dengan kekurangan injap aorta atau batang paru. Sekiranya kekurangan injap aorta, darah bergerak dari aorta ke ventrikel kiri ”, yang, ketika melakukan auskultasi jantung, ditunjukkan oleh gumaman diastolik, yang terdengar di ruang interkostal kedua di sebelah kanan di pinggir sternum dan di titik Botkin - Erb. Ketidakcukupan organik injap aorta diperhatikan dengan kecacatan jantung nekrotik, terutamanya reumatik, jantung, relatif berlaku kerana pengembangan mentol aorta yang tajam, misalnya, dengan mesortitis sifilik dengan pembentukan aneurisma aorta (lihat). Sekiranya injap batang paru tidak mencukupi, yang biasanya bersifat relatif dan diperhatikan dengan hipertensi paru yang tinggi, darah bergerak dari arteri pulmonari ke ventrikel kanan. Auscultatory R. dimanifestasikan oleh apa yang disebut. Murmur diastolik Graham Still, lebih baik didengar di ruang interkostal kedua di sebelah kiri di pinggir sternum (lihat Murmur jantung).

R. dalam arteri lingkaran besar peredaran darah diperhatikan pada kekurangan injap aorta. Ini disebabkan oleh fakta bahawa sebahagian darah memasuki fasa diastole dari aorta kembali ke ventrikel kiri jantung.; Distal arteri terletak dan semakin kecil kalibernya, semakin rendah tahap regurgitasi; pada tahap arteriol dan prapilar, ia tidak dapat dikesan. Tempoh R. di arteri utama pada kekurangan injap aorta biasanya tidak melebihi 0.2 saat. Semasa memeriksa pesakit, regurgitasi ditunjukkan dalam bentuk yang disebut. Traube nada dua, lebih jarang dalam bentuk bunyi Durozier berganda (lihat. Bunyi vaskular). Fenomena ini diperhatikan ketika mendengar arteri, (hl. Arr. Femoral), jika anda memerahnya dengan kepala stetoskop (fonendoskop). Biasanya, dengan tekanan arteri, satu nada dan gumaman sistolik terdengar. R. jelas dicerminkan oleh lengkung tekanan intra-arteri, ia dapat didiagnosis juga menurut sinar-X kimografiya (lihat) atau elektrokimografiya (lihat). Dengan aneurisma bahagian aorta yang menurun, R. mungkin berlaku kerana peningkatan tajam dalam kepanjangan dinding aneurisma dan pelanggaran kesan redaman aorta. Dalam kes sedemikian, arteri R.; dikesan menggunakan kaedah instrumental - manometri intra-arteri (lihat Tekanan Darah), aortografi (lihat). Regurgitasi dalam sistem arteri yang memanjang dari batang paru-paru akibat kekurangan injapnya hanya dapat dikesan menggunakan kaedah penyiasatan invasif - kateterisasi paru (lihat kateterisasi jantung). X-ray dan elektrokimia jarang memberikan maklumat diagnostik yang diperlukan..

R. darah di urat lingkaran besar peredaran darah sebahagian besarnya terhambat oleh injap vena. Walau bagaimanapun, apabila mulut vena cava tidak ditutup kerana terlalu banyak atrium kanan, darah dibuang ke dalam vena cava dan urat berdiameter besar mengalir ke dalamnya. Secara klinikal, ini paling jelas dinyatakan dalam bentuk denyutan vena jugularis luaran, berterusan jika vena dicubit dengan jari kira-kira di tengah-tengah bahagiannya yang kelihatan, di bahagian yang terletak berdekatan. Pendaftaran phlebogram secara serentak dengan ECG menunjukkan bahawa R. bertepatan dengan systole auricles (selang P - Q pada ECG). Dengan tidak menutup mulut vena pulmonari, darah R. berlaku di rongga mereka semasa sistol atrium, dan sekiranya kekurangan injap mitral dengan atriomegali teruk, ia juga berlaku pada fasa sistol ventrikel. Pengenalpastian bentuk R. ini pada penyelidikan perubatan umum sukar; regurgitasi yang ketara pada urat paru memberikan gigi tambahan pada lutut sistolik tekanan jamming di batang paru.

R. juga dapat diperhatikan pada urat rahim, dengan ginekol tertentu. penyakit; bentuk R. ini dinyatakan melalui metrosalpingography (lihat).

Regurgitasi pada saluran gastrointestinal ditunjukkan dalam bentuk regurgitasi dengan stenosis tumor dan parut, diverticula, achalasia esofagus, prolaps mukosa gastrik ke dalam esofagus. Dalam kes ini, makanan yang tidak dicerna memasuki rongga mulut. Perasaan regurgitasi di belakang pinggir bawah sternum adalah ciri stenosis perut yang tinggi, terletak lebih dekat dengan bahagian jantungnya. Regurgitasi sejumlah kecil kandungan perut ke dalam esofagus dan lebih jauh ke rongga mulut tanpa merasa mual dan muntah, yang ditunjukkan oleh pedih ulu hati, kepahitan, sesak udara, berlaku apabila fungsi obstruktif bahagian jantung perut terganggu kerana esofagitis, gastritis, dan hernia hiatus. R. kandungan duodenum ke dalam perut boleh berlaku akibat pelanggaran fungsi pilorus dan diakui ketika memeriksa perut dengan munculnya hempedu dalam jus gastrik atau semasa gastroskopi dan rentgenol. kajian mengenai perut. Kadang-kadang penampilan rasa pahit di mulut tanpa regurgitasi dan loya menunjukkan suntikan hempedu ke dalam perut, iaitu duodenogastrik R. Suntikan kandungan cecum ke dalam ileum melalui peredam bougain (injap ileocecal, T.) boleh berlaku kerana kekurangan fungsinya dan didiagnosis dengan rentgenol. kajian mengenai regurgitasi medium kontras. Terdapat juga R. choledochopancreatic dengan batu saluran empedu biasa di kawasan sfingter Oddi (sfinkter saluran empedu biasa, T.), kekejangan atau tumor pada puting Vater (papilla besar duodenum, T.) dan choledochoduodenal R. dengan sfinkter Oddi. Pada bayi baru lahir dan bayi, R. dimanifestasikan oleh regurgitasi dan boleh berlaku akibat disfungsi kelenjar. jalan kerana kecacatan dalam memberi makan bayi atau makan berlebihan, atau merupakan petunjuk kekejangan atau stenosis pilorus.

Maksud perkataan "regurgitation"

  • Regurgitasi (lat. Awalan semula - tindakan terbalik, + lat. Gurgitare banjir) - pergerakan cepat cecair atau gas ke arah yang berlawanan dengan yang normal, yang berlaku pada organ berongga akibat pengecutan dindingnya.

Penyebab regurgitasi yang paling biasa adalah pelanggaran fungsi sfinkter (contohnya, di saluran gastrointestinal) atau dinding pemisah (misalnya, injap jantung), atau dengan gelombang kontraksi dinding otot organ anti-peristaltik. Regurgitasi berbeza dengan refluks (aliran pasif cecair ke ruang bersebelahan) kerana ia adalah akibat penguncupan otot aktif.

memuntahkan

1. pergerakan cepat cairan atau gas ke arah yang berlawanan dengan yang normal, yang terjadi pada organ otot berongga akibat pengecutan dindingnya ◆ Petunjuk untuk pembedahan juga dapat disebut regurgitasi mitral. V.S. Moiseev, "Kardiomiopati dan miokarditis", 2012.

Menjadikan Peta Kata Lebih Baik Bersama

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Word Map. Saya tahu cara mengira, tetapi setakat ini saya tidak faham bagaimana dunia anda berfungsi. Bantu saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya pasti akan belajar membezakan antara perkataan yang meluas dan sangat khusus..

Seberapa jelas makna perkataan estradnik (kata nama):

Bahaya hidup adalah regurgitasi mitral 1, 2, 3, 4 darjah?

Regurgitasi mitral adalah aliran balik darah yang berlaku pada masa kontraksi ventrikel kerana prolaps (kendur) injap mitral.

Peruntukan am

Regurgitasi mitral, sebenarnya, bukan penyakit, tetapi sindrom atau kompleks gejala yang bersifat objektif. Pada tahap kesejahteraan, pesakit tidak merasakan apa-apa sehingga tahap akhir (3-4).

Pakar kardiologi terlibat dalam diagnosis atau penilaian proses. Sebagai sebahagian daripada mengenal pasti punca dan menyelesaikan masalah, anda mungkin memerlukan bantuan pakar bedah pakar.

Sebab-sebabnya

Regurgitasi mitral darjah 1 cenderung menampakkan diri dalam bentuk kronik dan akut. Regurgitasi injap mitral boleh berkembang secara tiba-tiba akibat endokarditis berjangkit, jangkitan injap, atau disebabkan oleh kerosakan pada injap dan struktur pendukungnya. Injap atau struktur pendukungnya boleh rosak kerana infark miokard, penyakit jantung koronari atau kelemahan tisu struktur ini (degenerasi myxomatous).

Walau bagaimanapun, paling kerap regurgitasi mitral berkembang dengan perlahan akibat kemerosotan keadaan injap secara beransur-ansur (disebabkan oleh prolaps injap mitral atau penyakit jantung reumatik) atau pembesaran ventrikel kiri, yang menyebabkan peregangan injap dan mencegah penutupannya dengan betul. Peningkatan sedemikian boleh disebabkan oleh infark miokard atau penyakit lain yang melemahkan otot jantung (contohnya, kardiomiopati).

Demam reumatik - penyakit kanak-kanak yang kadang-kadang berkembang setelah jangkitan streptokokus akut yang tidak dirawat pada saluran pernafasan atas atau demam merah - sebelum ini dianggap sebagai penyebab regurgitasi mitral yang paling biasa. Walau bagaimanapun, hari ini demam reumatik jarang berlaku di Amerika Utara, Eropah Barat dan kawasan lain di mana antibiotik banyak digunakan untuk merawat jangkitan seperti sakit tekak. Di wilayah-wilayah ini, demam reumatik adalah penyebab umum regurgitasi mitral hanya pada orang tua yang tidak dapat memanfaatkan sepenuhnya terapi antibiotik pada masa mudanya, dan juga di antara orang-orang yang berpindah dari daerah di mana tidak ada penggunaan ubat antibakteria secara meluas. Di kawasan seperti itu, demam reumatik masih berleluasa dan masih sering menyebabkan stenosis mitral atau regurgitasi, kadang-kadang 10 atau lebih tahun setelah jangkitan awal. Serangan demam reumatik yang berulang memburukkan lagi kerosakan injap.

Antara faktor terpenting yang boleh menimbulkan penyakit, perkara berikut dapat dibezakan:

  • endokarditis berjangkit;
  • reumatik;
  • perkembangan patologi fisiologi injap mitral;
  • penyakit jantung kongenital;
  • bentuk infark miokard akut;
  • kecederaan dada;
  • angina pectoris;
  • pesakit mempunyai penyakit jantung atau paru-paru yang kronik.

Satu atau lebih faktor yang memprovokasi yang dijelaskan di atas cepat atau lambat menyebabkan kendur pada dinding injap mitral.

Patogenesis

Penentuan awal mengenai faktor-faktor pembentukan regurgitasi mitral diperlukan, di satu pihak, untuk memahami sifat perubahan dan mengembangkan bahagian teoritis dari isu ini, dan di sisi lain, untuk mencari jalan untuk menghilangkan fenomena tersebut.

Untuk lebih memahami apa yang berlaku, anda perlu beralih ke data anatomi dan fisiologi.

Injap mitral adalah lubang kecil, 4 hingga 7 sentimeter padu di antara struktur jantung.

Berkatnya, darah bebas mengalir dari atria ke ventrikel organ, kemudian "tingkap" seperti itu ditutup, tekanan meningkat, tisu penghubung cairan dikeluarkan ke arteri utama, dan kemudian, berkat dorongan tertentu, ia dihantar ke seluruh badan.

Proses pergerakan darah adalah satu sisi, dari atria hingga ventrikel. Refluks tidak seharusnya normal. Regurgitasi ditentukan oleh arus terbalik, kerana jumlah cecair yang dikeluarkan dikurangkan dengan ketara. Penurunan kadar metabolik.

Berdasarkan keparahan fenomena, dua pilihan dibezakan:

  • Regurgitasi yang tidak signifikan secara hemodinamik. Isipadu darah yang dikembalikan tidak dapat dielakkan. Oleh itu, pada tahap ini, masalahnya secara praktikal tidak dapat dilihat. Tidak ada gejala, tetapi rawatan sudah diperlukan untuk mencegah perubahan patologi lebih lanjut..
  • Regurgitasi tidak berfungsi. Ia berlaku lebih kerap. Ia menyebabkan gangguan peredaran darah ke seluruh badan.

Kejadian regurgitasi adalah sekitar 2% setiap populasi. Ini adalah penyimpangan kedua yang paling biasa. Lebih sering mempunyai asal yang diperoleh, dan dalam 12-15% keadaan kongenital.

Pengelasan

Bergantung pada jumlah darah yang kembali, 4 peringkat proses patologi disebut:

  • Peringkat pertama (tidak signifikan). Pilihan klinikal paling mudah, tidak signifikan bagi pesakit, namun masalahnya sudah ada. Lama kelamaan, ia akan bertambah buruk dan cepat atau lambat akan sampai ke fasa terminal. Inilah masa yang disukai untuk memulakan terapi. Jumlah refluks adalah minimum, dan tidak melebihi 5 sentimeter persegi.
  • Regurgitasi mitral 2 darjah (sederhana). Jumlah tisu penghubung cair adalah 6-8 cm. Ia disertai dengan gejala ringan, tetapi tidak setakat pesakit berunding dengan doktor.
  • Tahap 3 (dinyatakan). Atria lebih kurang separuh. Gangguan hemodinamik yang ketara mempengaruhi kesejahteraan. Kemungkinan kehilangan kesedaran, sinkop, demensia vaskular dan psikosis organik bersifat sementara.
  • Tahap 4 (berat). Fasa terminal. Rawatannya sukar. Darah sampai ke urat, serangan jantung, strok adalah mungkin. Kemungkinan komplikasi maut hampir 70%, dan sukar untuk mengatakan berapa lama keadaan darurat akan datang. Dalam sehari, dua, bulan, tahun.

Regurgitasi injap mitral darjah 1 tidak dikesan secara subjektif, tetapi echocardiography diperlukan semasa diagnosis. Ini adalah satu-satunya cara untuk mengenal pasti masalah lebih awal..

Gejala dan manifestasi klinikal

Pada peringkat awal, mereka sama sekali tidak. Bahkan kaedah objektif tidak memberikan jawapan yang tepat untuk soalan tersebut. Kaedah rutin untuk mengenal pasti proses patologi tidak akan berjaya. Diagnostik lanjutan berterusan diperlukan sebagai sebahagian daripada pemeriksaan. Jika tidak, penyakit ini akan ditentukan pada peringkat akhir, apabila tidak ada yang dapat dilakukan dengan kaedah konservatif..

Gambaran klinikal anggaran adalah seperti berikut:

  • Kesakitan yang kuat di belakang sternum. Mereka menyerupai mereka dengan angina pectoris, tetapi tidak. Tempoh manifestasi berbeza dari beberapa saat hingga beberapa jam. Sebagai peraturan, fenomena itu tidak berbahaya. Tetapi pesakit harus berwaspada. Tubuh memberi isyarat.
  • Degupan jantung Takikardia. Ia boleh disertai dengan aritmia, apabila badan tidak memukul dengan betul, selang antara pukulan tidak rata. Ekstrasistol atau fibrilasi atrium. Keadaan ini sudah mengancam nyawa. Mereka berasa seperti hilangnya kontraksi, gegaran di dada, berat yang tidak menyenangkan.
  • Dyspnea. Ia disebabkan oleh hipoksia tisu sekunder. Pertukaran gas tidak berlaku dalam jumlah yang mencukupi. Ini adalah mekanisme pampasan, tetapi pada mulanya tidak dapat memulihkan pemulihan tepu. Pada peringkat awal, gangguan pernafasan diperhatikan dengan senaman fizikal yang kuat. Semasa proses berlangsung, walaupun dalam keadaan rehat lengkap berlaku penyimpangan.

Fenomena sebelumnya menjelaskan penurunan prestasi, kelemahan, dan mengantuk. Pesakit menjadi tidak apik, berfikir produktiviti menurun. Kemerosotan kognitif adalah mungkin. Tanpa rawatan yang betul, atrium diregangkan, yang menyebabkan peningkatan tekanan pada vena pulmonari, dan kemudian arteri. Kegagalan jantung kronik berlaku, ia disertai dengan fenomena yang banyak. Dari asites - pengumpulan cecair di rongga perut, hingga pembesaran hati, disfungsi umum struktur serebrum.

Edema dan hemoptisis mahkota gambar. Diagnosis pembezaan diperlukan. Biasanya, pada tahap kemunculan gejala seperti itu, tidak sukar. Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya satu gejala, anda harus berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan.

Sekiranya lumpuh, paresis atau mati rasa di bahagian hujung kaki, sebelah badan, masalah penglihatan, masalah pendengaran, ucapan, gangguan muka, sakit kepala yang teruk, vertigo, disorientasi di ruang angkasa, pingsan, anda perlu memanggil ambulans. Mungkin keadaan darurat seperti serangan jantung atau strok.

Diagnostik

Terdapat banyak ujian diagnostik yang dapat menentukan kehadiran MR. Ujian ini melibatkan diagnosis patologi dan mungkin menunjukkan kepada doktor mana ujian lebih lanjut yang paling wajar. Khususnya, kajian pencitraan seperti ekokardiografi atau angiografi resonans magnetik jantung digunakan, dan elektrokardiografi digunakan untuk menilai keadaan konduksi jantung.

Tetapi di sebalik populariti semua teknik ini, pemeriksaan ultrasound jantung dianggap paling bermaklumat. Ini disebabkan kemungkinan untuk menilai rongga organ dan keadaan injap tricuspid..

Diagnosis disyaki berdasarkan data klinikal, dan disahkan oleh ekokardiografi. Ekopardiografi Doppler digunakan untuk mengesan aliran regurgitasi dan menilai tahap hipertensi paru. Ekokardiografi dua atau tiga dimensi digunakan untuk menjelaskan sebab dan keparahan MN (tahap kekurangan mitral), untuk mengesan dan menilai tahap kalsifikasi cincin mitral, ukuran dan fungsi LV dan LP, dan pengesanan hipertensi paru.

Sekiranya MN akut dan teruk tidak dapat dikesan oleh ekokardiografi Doppler warna, penyakit ini harus disyaki jika kegagalan jantung akut disertai dengan fungsi LV sistolik hiperynamic.

Sekiranya disyaki endokarditis atau gumpalan darah pada injap, transesophageal echocardiography (TEE) dapat memberikan gambaran yang lebih terperinci mengenai injap mitral dan LP. NEE juga diresepkan dalam kes ketika pembedahan plastik katup mitral dirancang, dan bukan penggantiannya, kerana kajian ini memungkinkan penilaian yang lebih baik mengenai mekanisme pengembangan MN..

Pada mulanya, sinar-X ECG dan dada biasanya dilakukan. Dengan ECG, peningkatan hipertrofi LP dan LV dengan atau tanpa iskemia dapat dikesan. Pada MN akut, irama biasanya sinus, kerana tidak ada masa untuk meregangkan dan merombak atrium.

X-ray dada pada MN akut mungkin menunjukkan edema paru; sekiranya tiada penyakit kronik latar belakang, kelainan bayangan jantung tidak dikesan. Pada MN kronik, sinar-x menunjukkan pembesaran LP dan LV. Sebagai tambahan, gambar sinar-X mungkin menunjukkan tanda-tanda stasis paru dan edema paru pada kegagalan jantung..

Sebelum pembedahan, kateterisasi jantung dilakukan, terutamanya untuk mengesan penyakit jantung koronari (PJK). Gelombang c-v sistolik yang ketara dikesan semasa menentukan tekanan oklusi arteri pulmonari (tekanan jamming di kapilari pulmonari) semasa sistol ventrikel. Ventrikulografi boleh digunakan untuk mengukur MN. Heart MRI membolehkan anda mengukur pecahan regurgitasi secara tepat dan menentukan punca dilatasi pada MN.

Ujian tekanan berkala (tekanan ECG) sering dilakukan untuk mengesan penurunan toleransi senaman yang memerlukan pertimbangan segera mengenai perlunya pembedahan. Ekokardiografi dilakukan secara berkala untuk mengesan perkembangan MN..

Di samping itu, mereka menggunakan:

  • Pemantauan harian. Adalah perlu untuk mengkaji penyimpangan dari sistem kardiovaskular secara keseluruhan. Ditunjukkan secara rawat jalan, di hospital tidak ada cara untuk mewujudkan persekitaran semula jadi.
  • Pengukuran tekanan darah. Penyebab kecacatan yang diperoleh dalam beberapa kes adalah hipertensi..
  • MRI Untuk lebih terperinci mengenai struktur jantung.

Teknik makmal tidak digunakan untuk ketidakcekapan. Perundingan endokrinologi diperlukan. Ini adalah kejadian yang jarang berlaku, rawatan dijalankan dengan latar belakang diabetes yang disyaki.

Kaedah diagnostik menunjukkan pelanggaran struktur radas valvular dan regurgitasi tidak hanya pada orang dewasa, tetapi juga pada anak yang belum lahir semasa perkembangan intrauterinnya.

Pemeriksaan ultrabunyi pada tempoh kehamilan yang berlainan memungkinkan untuk mendiagnosis secara tepat patologi struktur sistem kardiovaskular dan mendiagnosis regurgitasi.

Ciri Terapi

Pemilihan kaedah untuk mengubati patologi akan bergantung pada bentuk, tahap dan penyakit bersamaan..

Terdapat 3 taktik untuk merawat regurgitasi:

  • Perubahan pembedahan pada struktur bukaan injap (pelbagai jenis plastik).
  • Penggantian injap lengkap (prostetik).
  • Rawatan ubat konservatif.

Plastik injap

Petunjuk utama untuk pembedahan adalah kegagalan injap dengan gejala kegagalan jantung. Pembedahan injap jantung dilakukan di bawah anestesia umum dengan ubat penahan sakit intravena.

Selepas bermulanya anestesia, pakar bedah jantung membuat sayatan pada permukaan depan dada dan sternum. Jantung disambungkan ke mesin paru-paru jantung selama operasi. Teknik pembetulan lubang injap bergantung pada jenis ubah bentuk:

  • Annuloplasty - pemulihan lubang menggunakan cincin sokongan khas.
  • Plastik jahitan - penutup injap jahitan secara manual; digunakan untuk kekurangan injap dan penutupan tidak lengkap.
  • Pemotongan flaps injap bersatu (commissurotomy tertutup atau terbuka).
  • Papillotomy - operasi untuk membedah otot papillary yang membesar yang menghalang penutupan injap sepenuhnya.
  • Reseksi (penyingkiran bahagian) daun injap digunakan apabila risalah injap mitral dibengkokkan ke rongga atrium kiri. Selebihnya injap dijahit dan diikat dengan cincin.

Kontraindikasi untuk pembedahan:

  • peringkat terakhir kegagalan jantung kronik;
  • kardiomiopati hipertrofik;
  • perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada buah pinggang dan hati;
  • penyakit berjangkit akut;
  • strok, atau infark miokard.

Prostetik

Petunjuk untuk operasi ini adalah luka organik yang teruk pada injap mitral. Prostetik diperlukan apabila disfungsi bukaan injap mempunyai kesan negatif pada hemodinamik dan merupakan akibat penyakit jantung yang diperoleh. Gigi palsu terdiri daripada dua jenis - mekanikal dan biologi. Kelemahan injap mekanikal adalah kadar pembentukan gumpalan darah yang tinggi pada sayapnya. Kelemahan injap biologi adalah risiko tinggi keradangan bakteria berulang.

Prostetik, seperti plastik injap, dilakukan di bawah anestesia umum menggunakan pintasan kardiopulmonari. Setelah pesakit tidur nyenyak akibat anestesia, doktor memotong kulit dan sternum ke arah membujur.

Tahap seterusnya adalah sayatan atrium kiri dan pemasangan prostesis, cincinnya dipasang dengan jahitan. Selepas prostetik, langkah dilakukan dan luka pembedahan dijahit.

Pembedahan yang berkaitan dengan prostetik injap dilarang pada penyakit berikut:

  • Infark dan strok miokard akut.
  • Pemburukan penyakit kronik yang ada.
  • Penyakit berjangkit.
  • Kegagalan jantung yang sangat teruk dengan stenosis mitral.

Rawatan konservatif

Matlamat terapi konservatif adalah untuk memperbaiki keadaan pesakit. Ini akan memungkinkan untuk melakukan operasi pembedahan dengan selamat..

Berdasarkan cadangan klinikal doktor yang hadir, kumpulan ubat berikut ditetapkan:

  • Nitrat, mereka mengurangkan beban pada jantung.
  • Diuretik untuk menurunkan tekanan darah dan menghilangkan edema.
  • Inhibitor ACE memberi kesan positif pada dinding saluran darah dan tisu miokardium, menormalkan tekanan darah.
  • Glikosida jantung meningkatkan aktiviti jantung dalam bentuk kegagalan atrium yang teruk dan fibrilasi atrium.
  • Antikoagulan menghalang aktiviti sistem pembekuan darah, mengganggu pembentukan gumpalan darah.

Kemungkinan komplikasi

Akibatnya adalah seperti berikut:

  • Kegagalan jantung. Ia dianggap sebagai pemimpin dalam kekerapan. Penyebab kematian pesakit dengan regurgitasi mitral dalam 80% kes adalah penangguhan akut kerja organ otot.
  • Infarksi miokardium. Akibat kekurangan zat makanan pada struktur jantung. Dengan proses yang lama, tetapi tidak mencapai jisim kritikal, kekurangan, kemungkinan gangguan disfungsi.
  • Penyakit jantung koronari (PJK).
  • Pukulan. Penyimpangan akut bekalan darah ke struktur otak.
  • Aritmia pelbagai jenis. Fibrilasi, berpasangan atau extrasystoles kumpulan.

Ramalan

Ramalan berbeza dari satu kes ke kes yang lain. Kadar kelangsungan hidup lima tahun adalah 45%, lebih-lebih lagi, pada lelaki hampir satu setengah kali lebih rendah daripada ini kerana - ia tidak diketahui dengan tepat.

Muda mengatasi proses patologi dengan lebih baik. Dengan latar belakang rawatan, pemulihan diperhatikan pada setiap pertiga; kira-kira separuh daripada mereka yang dirawat mempunyai kualiti hidup yang mencukupi.

Hanya 3-8% yang masih dalam keadaan serius atau menjadi kurang upaya. Ragam iskemia lebih mudah dirawat daripada rheumatoid.

Prognosis bergantung pada jangka masa, keterukan dan penyebab MN. Dalam beberapa kes, MN bertambah buruk, akhirnya berubah menjadi teruk. Setiap tahun setelah keparahan MN meningkat, kira-kira 10% pesakit mengalami gejala klinikal. Kira-kira 10% pesakit dengan MN kronik yang disebabkan oleh prolaps injap mitral memerlukan campur tangan pembedahan.

Apa itu regurgitasi mitral?

Tarikh penerbitan artikel: 06/01/2018

Tarikh kemas kini artikel: 01/21/2019

Pergerakan darah di jantung orang yang sihat bergerak dalam satu arah - dari atria ke ventrikel jantung, dan dari ventrikel ke arteri badan.

Sekiranya urutan peredaran darah di jantung ini, kerana operasi injap yang tidak betul, terganggu, maka fenomena seperti - regurgitasi.

Regurgitasi mitral adalah keadaan patologi di mana darah sebahagiannya kembali ke rongga atrium kiri, bukannya bergerak di sepanjang jalan fisiologi yang lebih jauh.

Bagaimana pergerakan darah berubah kerana penyakit ini?

Untuk menjawab soalan ini, kami mempertimbangkan proses peredaran darah di otot jantung dengan berfungsi dengan baik.

Dengan fungsi jantung yang normal, semasa pengurangan sistol, atria dipenuhi dengan darah sehingga dapat dipam lebih jauh semasa diastole. Darah mengalir melalui injap ke ventrikel jantung. Kita boleh mengatakan bahawa ia memainkan peranan sebagai pintu yang membiarkan aliran darah berlalu hanya dalam satu arah.

Injap mitral (bicuspid) terletak secara anatomi antara ventrikel kiri dan atrium kiri. Sekiranya fungsinya terganggu, semasa sistol, sebahagian darah kembali lagi ke atrium kiri melalui lubang terbuka.

Pada masa yang sama, darah dari paru-paru yang masuk melalui urat paru-paru sudah memasuki atrium kiri. Akibatnya, atrium dipenuhi dengan darah, yang menyebabkan peregangan dan beban yang berlebihan.

Ventrikel kiri, mengambil jumlah darah yang lebih besar, juga mengembang dan meningkat. Dia berusaha untuk mendorong semua darah yang diterima ke dalam aorta, untuk memberikan oksigen dan nutrien ke tisu-tisu badan.

Pada mulanya, gangguan hemodinamik di dalam jantung ini akan dikompensasikan dengan peregangan dan pembesaran (hipertropi) rongga, tetapi ini tidak dapat berterusan.

Kemudian, ketika patologi berkembang, ia akan menampakkan diri dalam bentuk gejala tertentu, bergantung pada tahap penyakit ini..

Tahap dan bentuk penyakit

Regurgitasi mitral memiliki kode menurut ICD 10 - I05.1, termasuk dalam kategori "Rheumatic insuficiency of mitral valve".

Terdapat 4 darjah patologi yang didiagnosis dengan ekokardiografi (Echocardiography):

  1. Regurgitasi mitral darjah 1 tidak simptomatik untuk masa yang lama. Pada peringkat ini, terdapat gangguan hemodinamik yang tidak signifikan dalam sistem peredaran darah dan manifestasi luaran. Tanda diagnostik adalah bunyi di bahagian atas jantung. Ia dikesan menggunakan kaedah yang disebut auscultation (mendengar). Ekokardiografi menunjukkan sedikit pelanggaran aliran darah dan sedikit perbezaan pada risalah injap.
  2. Regurgitasi mitral darjah ke-2 dicirikan oleh kawasan aliran darah yang lebih besar, yang kembali ke atrium daripada dengan tahap pertama penyakit ini. Pada yang kedua, dari 30 hingga 45 ml. darah dari ventrikel kembali. Sudah pada tahap ini, terdapat tanda-tanda kegagalan jantung dengan kesesakan dalam peredaran paru.
  3. Regurgitasi mitral darjah 3 ditunjukkan oleh pelanggaran ketara pada struktur bukaan injap. Pada peringkat ketiga, sehingga 60 ml darah kembali. Tanda-tanda hipertensi paru mungkin muncul, urat pulmonari secara berkala dipenuhi dengan darah, dan miokardium tidak lagi dapat mengatasi kelebihannya. Terdapat tanda-tanda kegagalan jantung dengan kesesakan dalam lingkaran besar peredaran darah, sebagai akibat daripada kelebihan separuh jantung kanan yang berlebihan.
  4. Regurgitasi mitral darjah ke-4 dicirikan oleh jumlah darah kembali yang terbesar. Aliran darah terbalik mencapai dinding atrium yang bertentangan dan memasuki vena pulmonari. Gangguan peredaran darah yang ketara dan peningkatan tekanan pada bulatan kecilnya diperhatikan. Terdapat risiko tinggi menghidap asma jantung, edema paru.

Regurgitasi injap mitral, bergantung pada sifatnya, boleh menjadi kronik dan akut.

Bentuk akut berkembang secara tiba-tiba, dengan pecahnya kord tendon, pemisahan injap radas subvalvular atau otot papillary. Dengan borang ini, risiko kematian tertinggi.

Bentuk kronik mempunyai watak perkembangan yang perlahan, sejumlah besar masa dapat berlalu sebelum penemuannya.

Selain dari klasifikasi di atas, regurgitasi fisiologi atau valvular, yang merupakan ciri orang yang mempunyai pertumbuhan tinggi badan yang kurus, juga dibezakan. Dengan bentuk regurgitasi ini, sedikit perubahan aliran darah diperhatikan, yang tidak mempunyai akibat patologi bagi tubuh dan tidak memerlukan rawatan.

Sebab pembangunan

Salah satu penyebab perkembangan penyakit ini adalah kekurangan injap mitral.

Ini adalah penyimpangan yang paling biasa di antara semua kecacatan jantung yang diperoleh. Dengan kekurangan lubang injap, pemendekan sayapnya diperhatikan.

Patologi ini mempunyai tahap keparahan tiga darjah. Pada darjah ketiga, pesakit diberikan kumpulan kecacatan pertama.

Pemendapan garam kalsium pada daun lubang menyumbang kepada pemadatannya dan merupakan penyebab perubahan morfologi.

Penyakit berikut boleh menjadi penyebab pelanggaran struktur injap mitral:

  1. Rheumatisme.
  2. Kecacatan kongenital.
  3. Kecederaan jantung kusam.
  4. Penyakit Tisu Sambungan Autoimun.
  5. Aterosklerosis.
  6. Prolaps
  7. Endokarditis berjangkit (keradangan pada lapisan dalam jantung).
  8. Gangguan metabolik.
  9. Penyakit jantung koronari (infark miokard).

Terdapat juga kekurangan injap mitral relatif. Ini bermaksud bahawa sekiranya tidak ada perubahan luaran dalam strukturnya, gejala patologi ini diperhatikan.

Ini disebabkan oleh disfungsi otot papillary, pecahnya kord tendon dan peregangan cincin berserat yang berlebihan. Apa-apa patologi yang menimbulkan peregangan ventrikel kiri (kardiomiopati, kecacatan aorta, hipertensi arteri) dan perubahan keupayaan kontraktilnya menyebabkan perkembangan kekurangan yang relatif..

Gejala

Pada peringkat awal, pesakit tidak merasa tidak selesa dan perjalanan penyakit ini tetap tersembunyi.

Semasa atrium kiri melebar dan struktur ventrikel kiri berubah, gejala ciri mula muncul:

  1. Dyspnea.
  2. Rasa penat.
  3. Denyutan jantung.
  4. Riak kuat di puncak jantung.
  5. Gejala kegagalan jantung (edema, hati yang membesar, sakit di hipokondrium kanan, pengumpulan cecair di rongga perut, batuk darah).

Pada peringkat akhir patologi dengan palpasi, sudah mungkin untuk mengesan peningkatan ukuran atrium dan ventrikel. Gejala ciri adalah murmur holosistolik.

Ini ditentukan dengan mendengar dengan stetoskop, ketika pesakit berbaring di sebelah kirinya. Kebisingan akan meningkat dengan jongkok dan berjabat tangan..

Kaedah diagnostik apa yang digunakan?

Ekokardiografi (ultrasound jantung) adalah kaedah diagnostik yang bermaklumat dan boleh dipercayai dengan ralat minimum. Doktor menilai gambaran keadaan jantung: keadaan empat ruang, dimensi rongga jantung, kecerunan tekanan dan indeks regurgitasi injap mitral.

Menjalankan kajian dalam kombinasi dengan Dopplerography memberikan maklumat mengenai kelajuan aliran darah melalui pembuluh dan ruang jantung, pergerakan tutup injap dan memungkinkan anda menentukan tahap regurgitasi mitral dan penyebabnya. Pada elektrokardiografi, tanda-tanda kelebihan atrium kiri dan hipertrofi ventrikel kiri dapat dikesan.

Selain itu, auskultasi dilakukan, kerana, mengikut ciri nada jantung dan murmur sistolik, doktor juga dapat mencadangkan kehadiran penyakit ini, yang tidak bergejala.

Juga, pada peringkat awal diagnosis penyakit ini, sinar-X dada dapat digunakan. Ia membolehkan anda mengenal pasti pengembangan atrium kiri dan ventrikel kiri dalam bentuk patologi kronik, edema paru dalam bentuk akut.

Sebagai persediaan untuk pembaikan injap mitral, echocardiography transesophageal diresepkan untuk mendapatkan visualisasi dan penilaian keadaan atrium yang tepat.

Bagaimana rawatannya?

Pemilihan kaedah untuk mengubati patologi akan bergantung pada bentuk, tahap dan penyakit bersamaan..

Terdapat 3 taktik untuk merawat regurgitasi:

  1. Perubahan pembedahan pada struktur bukaan injap (pelbagai jenis plastik).
  2. Penggantian injap lengkap (prostetik).
  3. Rawatan ubat konservatif.

Plastik injap

Petunjuk utama untuk pembedahan adalah kegagalan injap dengan gejala kegagalan jantung. Pembedahan injap jantung dilakukan di bawah anestesia umum dengan ubat penahan sakit intravena.

Selepas bermulanya anestesia, pakar bedah jantung membuat sayatan pada permukaan depan dada dan sternum. Jantung disambungkan ke mesin paru-paru jantung selama operasi.

Teknik pembetulan lubang injap bergantung pada jenis ubah bentuk:

  1. Annuloplasty - pemulihan lubang menggunakan cincin sokongan khas.
  2. Plastik jahitan - penutup injap jahitan secara manual; digunakan untuk kekurangan injap dan penutupan tidak lengkap.
  3. Pemotongan flaps injap bersatu (commissurotomy tertutup atau terbuka).
  4. Papillotomy - operasi untuk membedah otot papillary yang membesar yang menghalang penutupan injap sepenuhnya.
  5. Reseksi (penyingkiran bahagian) daun injap digunakan apabila risalah injap mitral dibengkokkan ke rongga atrium kiri. Selebihnya injap dijahit dan diikat dengan cincin.

Kontraindikasi untuk pembedahan:

  • peringkat terakhir kegagalan jantung kronik;
  • kardiomiopati hipertrofik;
  • perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada buah pinggang dan hati;
  • penyakit berjangkit akut;
  • strok, atau infark miokard.

Prostetik

Petunjuk untuk operasi ini adalah luka organik yang teruk pada injap mitral..

Prostetik diperlukan apabila kerosakan pada bukaan injap mempunyai kesan negatif pada hemodinamik dan merupakan akibat penyakit jantung yang diperoleh.

Gigi palsu terdiri daripada dua jenis - mekanikal dan biologi. Kelemahan injap mekanikal adalah kadar pembentukan gumpalan darah yang tinggi pada sayapnya. Kelemahan injap biologi adalah risiko tinggi keradangan bakteria berulang.

Prostetik, seperti plastik injap, dilakukan di bawah anestesia umum menggunakan pintasan kardiopulmonari. Setelah pesakit tidur nyenyak akibat anestesia, doktor memotong kulit dan sternum ke arah membujur.

Tahap seterusnya adalah sayatan atrium kiri dan pemasangan prostesis, cincinnya dipasang dengan jahitan. Selepas prostetik, langkah dilakukan dan luka pembedahan dijahit.

Pembedahan yang berkaitan dengan prostetik injap dilarang pada penyakit berikut:

  • Infark dan strok miokard akut.
  • Pemburukan penyakit kronik yang ada.
  • Penyakit berjangkit.
  • Kegagalan jantung yang sangat teruk dengan stenosis mitral.

Rawatan konservatif

Matlamat terapi konservatif adalah untuk memperbaiki keadaan pesakit. Ini akan memungkinkan untuk melakukan operasi pembedahan dengan selamat..

Berdasarkan cadangan klinikal doktor yang hadir, kumpulan ubat berikut ditetapkan:

  1. Nitrat, mereka mengurangkan beban pada jantung.
  2. Diuretik untuk menurunkan tekanan darah dan menghilangkan edema.
  3. Inhibitor ACE memberi kesan positif pada dinding saluran darah dan tisu miokardium, menormalkan tekanan darah.
  4. Glikosida jantung meningkatkan aktiviti jantung dalam bentuk kegagalan atrium yang teruk dan fibrilasi atrium.
  5. Antikoagulan menghalang aktiviti sistem pembekuan darah, mengganggu pembentukan gumpalan darah.

Ciri-ciri semasa kehamilan

Kaedah diagnostik menunjukkan pelanggaran struktur radas valvular dan regurgitasi tidak hanya pada orang dewasa, tetapi juga pada anak yang belum lahir semasa perkembangan intrauterinnya.

Pemeriksaan ultrabunyi pada tempoh kehamilan yang berlainan memungkinkan untuk mendiagnosis secara tepat patologi struktur sistem kardiovaskular dan mendiagnosis regurgitasi.

Kelainan ini mungkin menunjukkan kelainan kromosom dan malformasi kongenital janin. Dengan bentuk keabnormalan yang teruk dan prognosis yang tidak baik, timbul persoalan mengenai pengguguran.

Ramalan

Prognosis pemulihan dalam kes regurgitasi mitral akan bergantung pada kombinasi pelbagai faktor: usia pesakit, penyebab utama, keparahan penyakit dan tempohnya, kehadiran patologi kronik yang bersamaan.

Pembedahan membetulkan patologi dengan pelbagai kerumitan, mempunyai kadar kelangsungan hidup yang tinggi dan memberi peluang kepada pesakit untuk menjalani kehidupan yang panjang.

Prognosis kehidupan selepas pembedahan jauh lebih baik daripada tanpa mereka. Toleransi aktiviti fizikal harian meningkat, kualiti hidup pesakit bertambah baik dan tempohnya meningkat.

Soalan tambahan

Orang sering tertarik dengan isu-isu ini..

Adakah mereka terdaftar dalam tentera dengan diagnosis ini??

Prolaps injap mitral dengan regurgitasi darjah pertama tidak dianggap sebagai had perkhidmatan tentera. Pada tahap ini, keadaan draf stabil dan tidak ada simptomologi klinikal penyakit, oleh itu, dengan penyakit ini mereka dibawa ke tentera.

Pada tahap kedua, wajib militer hanya dapat dikirimkan kepada pasukan komunikasi atau pasukan kejuruteraan radio. Situasi lain berlaku sekiranya prolaps darjah kedua didiagnosis dengan peningkatan regurgitasi. Dalam kes ini, untuk mendapat maklum balas dari perkhidmatan ketenteraan, perlu bahawa kegagalan jantung bersamaan tidak kurang daripada kelas fungsi kedua. Diagnosis kegagalan jantung harus menjalani ekokardiografi..

Pada peringkat ketiga, gangguan pada sistem peredaran darah akan menjadi lebih ketara. Sekiranya terdapat diagnosis komplikasi serius dalam kerja sistem kardiovaskular, seorang wajib militer dianggap tidak layak untuk menjalani perkhidmatan ketenteraan.

Adakah mungkin bermain sukan dengan regurgitasi mitral?

Untuk menjawab soalan ini, tahap perkembangan patologi juga penting:

  1. Pada peringkat pertama, tidak ada sekatan sukan.
  2. Pada tahap kedua, kemungkinan risiko kehilangan kesedaran harus diambil kira dan aktiviti fizikal yang rasional harus dipilih semasa latihan. Sukan berikut dibenarkan: gimnastik, berenang, larian sederhana, dll..
  3. Pada darjah ketiga dan keempat, sukan apa pun akan dilarang, kerana ini berbahaya bagi kehidupan manusia.

Rundingan dengan pakar kardiologi diperlukan untuk sebarang tahap penyakit dalam sukan profesional.

Sekiranya regurgitasi di atas darjah kedua diperhatikan dengan latar belakang prolaps injap mitral, maka ini akan menjadi kontraindikasi mutlak untuk peningkatan latihan sukan.

Regurgitasi dalam kardiologi: klasifikasi, sebab, gejala, diagnosis

Konsep regurgitasi bermaksud pergerakan balik cecair atau gas di organ otot berongga semasa pengecutan.

Doktor yang mempunyai banyak kepakaran menghadapi fenomena serupa, tetapi pakar kardiologi lebih kerap terlibat dalam masalah ini..

Pakar yang terlibat dalam patologi sistem kardiovaskular, membincangkan fenomena ini sebagai pergerakan darah terbalik dari satu ruang jantung ke ruang yang lain.

Apa itu regurgitasi dan kepentingannya dalam kardiologi, akan dibincangkan lebih lanjut.

Pengelasan

Beberapa kriteria klasifikasi regurgitasi dibezakan. Bergantung pada sebab dan tahap penurunan hemodinamik:

Sekiranya kita mengingat anatomi dari kursus biologi sekolah, maka hampir semua orang tahu bahawa jantung mempunyai struktur empat ruang - ventrikel kiri dan atrium, serta ventrikel kanan dan atrium.

Kamera dipisahkan oleh injap melalui aliran darah.

Oleh itu, adalah kebiasaan untuk membahagikan regurgitasi bergantung pada lokasi injap:

  1. Aortik.
  2. Mitral.
  3. Tricuspid.
  4. Pada injap pulmonari.

Menurut ultrasound jantung, adalah kebiasaan untuk membezakan tahap regurgitasi:

Penggredan darjah didasarkan pada petunjuk jumlah darah yang dilemparkan ke arah yang berlawanan dengan pengecutan ruang jantung.

Sebab-sebabnya

Seperti yang disebutkan di atas, pengembalian darah adalah fisiologi dan patologi.

Dalam kes pertama, sedikit aliran balik darah berlaku, yang tidak dikaitkan dengan perubahan anatomi dan fisiologi dalam sistem kardiovaskular.

Norma yang dibenarkan adalah regurgitasi darjah 1 pada injap mitral dan tricuspid, yang sering didiagnosis pada orang dengan fizikal asthenik.

Refluks darah balik patologi dikaitkan dengan kerosakan pada katup katup, otot papillary, miokardium, kord tendon.

Etiologi regurgitasi aorta:

  1. Penyakit jantung reumatik kronik.
  2. Kecacatan kongenital.
  3. Endokarditis berjangkit.
  4. Aortitis sifilik.
  5. Penyakit autoimun disertai dengan kerosakan pada aorta menaik.

Etiologi regurgitasi mitral:

  1. Iskemia jantung.
  2. Prolaps daun injap mitral.
  3. Penyakit autoimun.
  4. Displasia tisu penghubung.
  5. Penyakit jantung reumatik kronik.

Etiologi regurgitasi trikuspid:

  1. Endokarditis berjangkit.
  2. Sindrom karsinoid.
  3. Infark miokard ventrikel kanan.
  4. Kecacatan kongenital.

Etiologi regurgitasi injap paru:

  1. Kecacatan kongenital.
  2. Penyakit injap sifilik.
  3. Aterosklerosis.
  4. Endokarditis berjangkit.

Gejala

Regurgitasi aorta

Injap aorta memisahkan ventrikel kiri dan aorta. Dengan penutupan injap yang tidak mencukupi, sejumlah darah dikembalikan ke ventrikel kiri.

Dari masa ke masa, ini menyebabkan kelebihan jabatan kiri dan hipertrofi ventrikel kiri lebih lanjut, dilatasi rongga. Perubahan patologi seterusnya dikaitkan dengan perkembangan kardiosklerosis kerana aliran darah yang tidak mencukupi ke aorta.

Dengan regurgitasi 1 darjah, ketika pengembalian darah ke ventrikel kiri tidak signifikan, pesakit tidak melihat perubahan kesejahteraan dan menjalani gaya hidup yang biasa.

Ketika proses berlangsung, terdapat keluhan berdebar-debar, kelemahan umum, pucat kulit. Pada tahap kardiosklerosis, ketika miokardium mengalami iskemia, serangan sakit anginal diperhatikan.

Fasa akhir proses adalah pembentukan genangan dan kegagalan jantung dalam bulatan besar dan kecil..

Regurgitasi mitral

Injap mitral adalah flap pemisah antara ventrikel kiri dan atrium kiri. Gangguan hemodinamik yang berkaitan dengan pengembalian sebahagian darah ke atrium kiri.

Regurgitasi mitral 1 dan dalam beberapa kes 2 darjah tidak menyebabkan gangguan hemodinamik yang serius dan merujuk kepada penemuan rawak dalam kajian.

Dengan kecacatan yang ketara, mereka bercakap mengenai 3-4 darjah proses patologi. Dalam kes ini, atrium kiri tidak mengatasi beban, dan, sebagai akibatnya, genangan berlaku di bahagian kanan.

Ini menyumbang kepada perkembangan stagnasi dalam peredaran paru, yang ditunjukkan oleh sesak nafas, keletihan yang cepat, batuk, dan disertai dengan risiko aritmia yang tinggi. Dengan dekompensasi hemodinamik, pesakit mengalami keadaan yang mengancam nyawa - edema paru.

Regurgitasi Tricuspid

Injap tricuspid (tricuspid) terletak di antara ventrikel kanan dan atrium, dan sekiranya tidak mencukupi, darah dibuang kembali ke atrium.

Pengembalian darah sedikit (1 darjah) boleh dikaitkan dengan norma yang dibenarkan. Tidak ada gangguan peredaran darah, dan tidak ada manifestasi klinikal dalam kes ini.

Regurgitasi teruk 2 darjah dan lebih tinggi menyebabkan pelanggaran pengosongan separuh kanan jantung dan genangan darah dalam lingkaran besar peredaran darah. Gejala proses ini adalah pembengkakan kaki, hati yang membesar, nokturia.

Regurgitasi injap paru

Seperti dalam kes lain, sedikit pengembalian darah tidak menyebabkan pelanggaran yang ketara. Kemajuan proses ini rumit oleh hipertrofi dan dilatasi jantung kanan. Tahap terminal adalah pembentukan kegagalan jantung kongestif dalam peredaran paru.

Diagnostik

Diagnosis disahkan menggunakan templat standard. Pertama, seseorang mendapat aduan. Walau bagaimanapun, mustahil untuk menentukan secara tepat kehadiran aliran darah terbalik. Kita boleh menganggap adanya patologi valvular dengan regurgitasi. Dari anamnesis, maklumat diperoleh mengenai penyakit yang ditularkan sebelumnya dan penyakit kronik yang ada, yang membawa kepada pembentukan patologi jantung. Lebih banyak maklumat dinyatakan selepas pemeriksaan fizikal. Perhatikan fizikal, tekanan darah, degupan jantung.

Salah satu kaedah untuk mengesan regurgitasi pada tahap menetapkan diagnosis awal adalah auskultasi jantung. Gambar auscultatory ditandai dengan mendengar bunyi di tempat unjuran injap..

Maklumat dan dipercayai adalah kaedah diagnostik instrumental. Pesakit ditetapkan elektrokardiografi, fonokardiografi, ultrasound dengan dopplerografi. Semasa menjalankan kajian elektrokardiografi, adalah mungkin untuk mengesan peningkatan, pelebaran ruang atau kelebihan jantung.

Fonokardiografi adalah kaedah berasaskan perkakasan untuk merakam murmur jantung, yang memungkinkan untuk mendiagnosis patologi valvular. Kaedah yang paling dipercayai untuk mengesan kehadiran dan tahap regurgitasi adalah ekokardiografi.

Artikel ini secara ringkas membincangkan mengenai regurgitasi - fenomena yang tidak selalu bersifat patologi, sebab dan kaedah diagnostiknya..

Pesakit dengan regurgitasi yang didiagnosis tidak boleh panik, tetapi harus mengunjungi pakar yang akan memutuskan perlunya pembetulan perubatan selanjutnya.

Apa itu regurgitasi injap jantung

Terdapat banyak penyakit yang berkaitan dengan sistem kardiovaskular, semuanya mengancam nyawa, kerana sistem inilah yang memberikan nutrien dan oksigen ke seluruh bahagian tubuh. Salah satu proses patologi yang berkaitan dengan aliran darah adalah regurgitasi injap jantung. Ramai yang mendengar definisi ini, tetapi kurang memahami apa itu dan seberapa besar pengaruhnya terhadap kehidupan..

Regurgitasi injap jantung menentukan proses aliran darah ke arah yang bertentangan. Ini berlaku kerana pelbagai sebab. Bergantung pada jumlah aliran yang mengalir, darjah regurgitasi dibezakan, misalnya, darah dapat mengalir kembali dari satu bahagian jantung ke bahagian lain, atau dapat menyentuh seluruh lingkaran peredaran darah.

Pengesanan patologi seperti itu menjadi lebih mudah dengan penggunaan ultrasound (ultrasound) jantung. Kaedah menunjukkan bagaimana injap ditutup dan ditutup dan di mana aliran darah.

Jabatan jantung

Jantung terdiri daripada empat bahagian: dua atria dan dua ventrikel. Mereka disambungkan oleh injap. Dan juga memberikan pergerakan darah ke arah yang betul.

Struktur jantung manusia

Jenis injap jantung berikut dibezakan:

  • Injap mitral jantung, yang terletak di sebelah kiri jantung antara atrium dan ventrikel. Ia terdiri daripada dua sayap. Kawasan inilah yang pertama kali mengalami tekanan yang turun, jadi patologi berkembang lebih kerap di sini.
  • Injap tricuspid jantung terletak di sebelah kanan, menghubungkan atrium dan ventrikel. Ia terdiri daripada tiga sayap. Dengan komplikasi pada peringkat ketiga, kawasan ini menderita.
  • Injap jantung arteri dan aorta menghubungkan saluran yang sepadan dengan otot jantung. Masing-masing mempunyai 3 sayap.

Biasanya, injap ditutup dengan sangat ketat ketika memasuki bahagian darah, tetapi dalam beberapa kes kerja mereka mungkin terganggu, dan darah bocor melalui mereka.

Ia berlaku bahawa penyakit ini tidak hilang dan dicatat secara kebetulan semasa pemeriksaan rutin atau dalam rawatan penyakit lain. Injap tidak menutup sepenuhnya menimbulkan pergolakan tertentu, akibatnya terdapat aliran balik tisu cecair melalui kapal, tetapi sangat tidak signifikan sehingga tidak mempengaruhi tubuh secara keseluruhan. Menurut statistik, ini diperhatikan pada tujuh puluh peratus populasi yang sihat.

Penyebab utamanya mungkin pelanggaran dinding jantung, injap, otot papillary.

Pengelasan

Sesuai dengan penyetempatan pelanggaran injap jantung, mereka dibahagikan kepada klasifikasi:

  • Regurgitasi mitral terdiri daripada fakta bahawa aliran darah dari ventrikel kiri jantung memasuki atrium. Ini menyebabkan regangan dan peningkatan kerja dan keausannya. Pada mulanya, ini sama sekali tidak diperhatikan oleh manusia, kerana jantung mengimbangi patologi dengan mengubah bentuknya. Penyebabnya termasuk penyakit jantung dan saluran darah, sendi dan otot, fungsi injap terganggu, pemendapan kolesterol dan kalsium pada dinding dalaman saluran darah dan miokardium, beberapa patologi tisu penghubung, proses autoimun, fungsi proses metabolik yang tidak betul, penurunan bekalan darah ke beberapa bahagian badan;
  • Regurgitasi aorta terbentuk dengan penutupan injap atau patologi yang tidak lengkap yang berkaitan dengan struktur kapal yang tidak berpasangan terbesar, apabila, mengembang, cincin injap juga meningkat dan injap tidak dapat ditutup sepenuhnya. Di sini terdapat aliran balik darah ke ventrikel, yang mulai mengisi secara berlebihan, meregangkan, mengambil lebih banyak darah, dan lebih kurang masuk ke dalam kapal. Pada masa yang sama, jantung mula mengepam darah dengan lebih cepat dan kuat. Akibatnya, kebuluran oksigen, genangan darah di saluran besar;
  • Regurgitasi tricuspid kurang biasa. Ia berlaku dengan tekanan berlebihan dalam bulatan kecil. Ini membawa kepada kehancuran jantung kanan, selepas itu genangan berlaku pada urat lingkaran besar. Secara luaran, ini dapat menampakkan diri pada kulit kebiruan, peningkatan ukuran hati, pembengkakan urat di leher, fibrilasi atrium;
  • Regurgitasi paru boleh berlaku dengan aterosklerosis, sifilis, endokarditis, atau kongenital. Tidak jarang, patologi seperti ini berlaku dengan penyakit sistem paru-paru. Merupakan penutupan injap yang tidak lengkap di arteri lingkaran kecil peredaran darah.
Bentuk regurgitasi mitral

Darjah

Terdapat empat darjah perjalanan darah ke arah yang bertentangan:

  • Dengan 1 darjah regurgitasi injap, tidak ada gejala selama beberapa tahun. Sebilangan besar darah kembali meningkatkan jantung, yang boleh menyebabkan, jika perawatan yang tepat tidak diikuti setelah pengesanan, peningkatan tekanan darah yang berterusan. Pemeriksaan ke atas pesakit menunjukkan adanya murmur jantung, imbasan ultrasound menunjukkan sedikit perbezaan pada injap dan sedikit gangguan aliran darah.
  • 2 darjah regurgitasi injap jantung dicirikan oleh keparahan aliran kembali yang lebih besar. Stagnasi kecil berlaku.
  • 3 darjah regurgitasi injap dicirikan oleh jet terbalik yang besar, alirannya mencapai dinding posterior atrium. Di sini, peningkatan tekanan darah di arteri pulmonari berkembang, kerana terdapat banyak beban di sebelah kanan otot jantung. Sebagai akibat dari pelanggaran tersebut, ketidakcukupan terjadi pada lingkaran besar peredaran darah.

Pada peringkat terakhir, sesak nafas muncul, gangguan irama jantung, asma, edema paru. Sekiranya anda tidak pergi ke doktor untuk mendapatkan pertolongan, bengkak muncul, kulit biru (acrocyanosis kulit), kelemahan, keletihan, sakit di kawasan dada.

Penilaian tahap keterukan ditentukan oleh kekuatan aliran darah, yang kembali ke ventrikel atau atrium:

  • tidak melampaui risalah depan injap yang menghubungkan ventrikel kiri ke atrium;
  • mencapai atau melintasi selempang;
  • ukuran aliran menghampiri separuh panjang ventrikel;
  • jet menyentuh bahagian atasnya.

Prolaps lain injap jantung bicuspid diasingkan, kerana terdapat aliran balik tisu cecair badan yang berbeza-beza. Sebelum ini, diagnosis ini tidak sering dibuat. Ini disebabkan kaedah yang lebih baru untuk mengesan penyakit. Menggunakan kaedah dopplerometri membantu menentukan jumlah jet balik yang tepat..

Prolaps injap jantung terdapat pada orang kurus, tinggi, remaja. Dalam banyak kes, penyakit ini tidak menimbulkan rasa tidak selesa pada pesakit dan secara kebetulan dikesan pada orang muda, menjalani pelbagai pemeriksaan perubatan, misalnya, ketika memasuki institusi, atau sebelum dimasukkan ke dalam pasukan.

Sekiranya ijazah pertama atau bahkan sifar, maka rawatan tidak diperlukan. Perkara utama adalah tidak melewatkan peralihan, pembentukan komplikasi, untuk ini perlu diperiksa oleh doktor.

Pada kanak-kanak

Regurgitasi injap jantung pada kanak-kanak terutamanya berlaku atas sebab kongenital. Kes-kes seperti ini sering diperhatikan. Manifestasi penyakit yang ketara dapat dilihat segera setelah kelahiran.

Tanda-tanda pada wajah: warna kulit biru, sukar bernafas, kegagalan jantung di jantung kanan. Pelanggaran sedemikian boleh menyebabkan kematian bayi yang baru lahir, oleh itu, semasa kehamilan, perlu menghadiri pemeriksaan berjadual oleh pakar.

Diagnostik

Saat ini ada cukup cara untuk menentukan kehadiran penyakit..

Diagnosis regurgitasi injap jantung merangkumi:

  • Pemeriksaan ultrabunyi membolehkan anda menilai sifat aliran darah melalui saluran dan jantung, pergerakan injap dan jika penyakit dikesan, adalah mungkin untuk menentukan tahapnya setelah pemeriksaan pertama. Kaedah ini adalah yang paling berpatutan dan tidak mahal;
  • Elektrokardiogram (ECG jantung) mengesan tanda-tanda patologi tidak langsung, oleh itu ia kurang berlaku.

Adalah sangat penting untuk mengenal pasti penyakit bukan sahaja pada populasi orang dewasa, tetapi juga pada anak yang belum lahir. Kaedah diagnostik yang terkenal dapat mengesan kelainan pada peringkat kehamilan ibu yang berbeza, yang membantu menyelesaikan masalah pemeliharaan janin.

Hasil diagnostik regurgitasi injap jantung pada ekokardiografi doppler

Rawatan

Rawatan regurgitasi injap jantung bergantung kepada keparahannya, punca berlakunya kejadian itu, kemustahilan penutupan injap jantung yang ketat.

Dua pilihan adalah mungkin - campur tangan pembedahan (pembedahan plastik, prostetik) dan terapi perubatan tradisional:

  • Injap mitral dan arteri adalah plastik dengan potongan sternum atau kateter yang dimasukkan melalui kapal besar. Semasa merobek penutup injap, adalah mungkin untuk menjahitnya dengan bantuan benang neo.
  • Dalam kes kedua, diuretik digunakan, beta-blocker, antihipertensif, ubat antiarrhythmic.

Dengan prolaps, tidak begitu ketara, pemerhatian oleh pakar sudah mencukupi. Perkara utama adalah tidak melewatkan prosedur, supaya komplikasi tidak disedari.

Pada peringkat pertama, rawatan tidak dijalankan. Dengan detik dan lebih tinggi, campur tangan pembedahan dapat menyelamatkan nyawa seseorang dan memperpanjangnya selama beberapa tahun.

Ramalan

Prognosis untuk regurgitasi injap jantung tahap pertama adalah baik. Dengan pemantauan berterusan oleh doktor yang hadir, komplikasi dapat dikenal pasti dengan segera dan rawatan ditetapkan sekiranya perlu.

Pada darjah dua, keadaannya berbeza. Setelah didiagnosis, hanya enam puluh peratus yang terus berdiri dan kemudian, hanya selama lima belas tahun. Kematian berlaku kerana serangan jantung, kegagalan jantung, emboli, radang paru-paru.

Langkah pencegahan bertujuan untuk mengurangkan risiko aliran darah terbalik di jantung.

Oleh itu, regurgitasi injap jantung adalah penyakit yang serius. Yang boleh diperolehi dan juga kongenital. Ia dilokalisasikan di antara bahagian jantung yang berlainan (di sebelah kanan atau kiri). Ia mempunyai pelbagai tahap perkembangan, yang pertama adalah yang paling sederhana, tidak mempunyai gejala, jadi penyakit ini sukar dikira.

Sekiranya patologi dikesan, mereka dirawat dengan kaedah pembedahan atau dengan ubat. Perkara utama adalah tidak terlambat, oleh itu, pemeriksaan sistematik badan oleh pakar disyorkan.