Rheoencephalography saluran cerebral

Rheoencephalography saluran cerebral adalah kajian yang membolehkan anda menentukan penyebab pelanggaran bekalan darah "pusat" utama yang menyelaraskan kerja seluruh tubuh.

Sekiranya kekurangan zat makanan struktur otak, kualiti hidup pesakit menderita, penghapusan faktor-faktor yang menyebabkan iskemia dapat mengembalikan pesakit ke kehidupan yang penuh.

Apa yang sedang disiasat

REG saluran otak memungkinkan untuk menilai pergerakan darah tanpa penembusan ke dalam tengkorak.

Anggaran status pemakanan di kawasan tertentu, iaitu: nada vaskular, kadar pengisian rangkaian peredaran darah, keadaan kelikatan darah.

Petunjuk

REG saluran cerebral dijalankan seperti yang ditetapkan oleh doktor untuk tujuan diagnostik atau profilaksis. Prosedur ini dapat dilakukan untuk orang dewasa dan kanak-kanak, ia tidak memberi kesan negatif kepada kesihatan.

Bagi orang yang berumur lebih dari 50 tahun, diagnosis ini memainkan peranan besar dalam menentukan tepat waktu permulaan proses patologi. Dengan menggunakan pemeriksaan REG, anda dapat mencegah penyakit sebelum gejala muncul, kerana setiap orang mempunyai proses yang berbeza, yang bermaksud bahawa rawatan buta tidak mungkin.

Otak REG diresepkan semasa menunjukkan aduan berikut:

  • sakit kepala yang teruk, terutamanya dengan sebab yang tidak dapat dijelaskan;
  • pening dan pingsan;
  • kecederaan tulang belakang serviks dan kraniocerebral;
  • faktor keturunan (penyakit rangkaian vaskular saudara darah);
  • kardiopsychoneurosis;
  • perubahan aterosklerotik;
  • pergantungan pada keadaan cuaca;
  • penurunan ingatan, penglihatan atau pendengaran, terutamanya kerana alasan yang tidak jelas;
  • krisis;
  • serangan kegagalan peredaran akut.

Atau dengan penyakit berikut:

  • ensefalopati;
  • sindrom arteri vertebra;
  • Penyakit Parkinson;
  • tumor pituitari yang disyaki;
  • kecacatan kognitif.

REG REG otak membolehkan anda membuat diagnosis yang tepat atau mengesahkannya sekiranya terdapat keraguan.

Kontraindikasi

Tidak ada kontraindikasi mutlak terhadap rheografi saluran otak, relatif:

  • pelanggaran integriti kulit di tempat penggunaan elektrod;
  • tempoh neonatal;
  • penolakan kajian oleh pesakit;
  • penyakit folikel kulit dan rambut etiologi bakteria atau kulat di tempat penggunaan elektrod.

Juga, kontraindikasi untuk melakukan REG otak akan meningkatkan kerengsaan pesakit atau ketidakupayaan untuk menjalin hubungan dengan subjek kerana kelainan mental atau neurologi.

Prosedur

Rheovasografi kapal serebrum dilakukan dengan menggunakan alat khas (rheograph) - ini adalah kaedah yang tidak menyakitkan dan tidak berbahaya untuk membaca aktiviti kapal cerebral.

  1. Pesakit berada di sofa, dalam keadaan selesa.
  2. Elektrod dalam bentuk plat logam digunakan pada kepala, yang sebelumnya dirawat dengan gel kontak untuk ikatan yang lebih baik.
  3. Elektrod dipasang di tempat-tempat di mana pemeriksaan struktur otak dirancang.

Kajian REG dianjurkan untuk dilakukan pada waktu pagi dalam keadaan istirahat yang baik, di pejabat dengan penebat bunyi, sehingga suara luar dari koridor tidak mengganggu pesakit dan tidak mempengaruhi hasilnya. Semasa pembuluh darah REG dari saluran cerebral sedang dilakukan, pesakit duduk dalam keadaan santai dengan mata tertutup, data yang dibaca oleh alat tersebut direkodkan pada pita khas.

Sekiranya perlu, nilaikan kerja dinding vaskular, salah satu cara yang mempengaruhi nada dinding vaskular boleh digunakan:

  • kafein;
  • glisin;
  • penyelesaian papaverine atau aminophylline.

Penyahkodan REG dilakukan oleh pakar sempit yang telah menjalani latihan tambahan dalam bidang penyelidikan otak.

Apa yang boleh REG tunjukkan kepala

Dengan beberapa ciri yang dibaca oleh peranti - besarnya dan amplitud gelombang, kehadiran gigi tambahan dan nisbahnya berbanding dengan gelombang utama yang turun - anda dapat menilai perubahan aktiviti otak, membezakan organik dari proses patologi, menentukan kawasan kerosakan otak (penyetempatan fokus).

Setelah melakukan REG saluran otak, ketika menyahkod hasilnya, doktor akan memberi perhatian kepada:

  • keteraturan gelombang;
  • ciri-ciri puncak, apa yang diwakilinya, bagaimana ia melengkung;
  • seperti apa gelombang turun dan naik;
  • menentukan penyetempatan incisura, gigi dikrotik dan kehadiran gelombang tambahan.

Apa yang menunjukkan REG kepala mengikut keterangan gelombang:

  1. Aterosklerosis serebrum ditentukan oleh petunjuk berikut: kelancaran gelombang, meratakan puncak dan ketiadaan gelombang tambahan di bahagian menurun.
  2. Perubahan aterosklerotik pada kapal serebrum dicirikan oleh bentuk gelombang dalam bentuk lengkungan atau kubah.
  3. Penurunan nada arteri ditentukan dengan peningkatan amplitud, curam tinggi, puncak gelombang yang tajam, dan juga dengan pengesanan gigi dikrotik besar dengan lokalisasi yang diganti.
  4. Peningkatan nada arteri dapat dikenali dengan amplitud rendah gambar grafik gelombang, ukuran anacrot memanjang dengan penurunan curamnya, gelombang tambahan dikesan pada anacort.

Dengan vasospasme pada REG kepala, semua bucu bulat.

Dengan hipertensi, garis grafik menjadi kacau, bucu yang berbeza ditentukan. Gelombang amplitud rendah dan tinggi, gigi tambahan muncul di bahagian grafik yang berbeza tanpa irama tertentu.

Tafsiran REG saluran darah otak mengandungi definisi jenis tingkah laku saluran darah dalam keadaan dengan atau tanpa beban:

  1. Jenis dystonic dicirikan oleh dominasi penurunan nada dinding vaskular dan pengisian nadi yang lemah. Dengan dystonia, genangan darah vena di tempat tidur vaskular adalah mungkin.
  2. Jenis angioedema serupa dengan yang pertama, tetapi berbeza dari yang distonik kerana pelanggaran aliran darah dikaitkan dengan perubahan mekanikal pada dinding vaskular, yang menyebabkan penurunan nada. Gangguan peredaran darah secara tempatan, di tempat lesi.
  3. Jenis REG hipertonik dicirikan oleh peningkatan nada rangkaian vaskular, yang juga dapat menyebabkan kesukaran dalam pergerakan darah.

Penting. Jenis yang ditunjukkan dalam penyahkodan REG saluran kepala hanyalah gejala yang dapat ditentukan dengan banyak diagnosis yang berbeza, dan bukan penyakit yang terpisah.

Selepas rheocephalography saluran cerebral dan menerima penyahsulitan pada tangan, anda tidak boleh mendiagnosis diri sendiri dan memulakan rawatan secara bebas. Hasil ini penting bagi doktor, dalam kombinasi dengan kajian lain, mereka membolehkan anda membuat diagnosis yang tepat, yang merupakan faktor penentu dalam memilih taktik rawatan.

Kebaikan

Tidak dinafikan bahawa kajian seperti otak REG pada orang dewasa adalah prosedur yang tidak menyakitkan dan selamat. Adalah mungkin untuk melakukan penyelidikan walaupun dengan kesihatan umum pada orang tua untuk mendiagnosis dan meramalkan taraf hidup masa depan. Penentuan proses patologi oleh REG saluran kepala dapat berlangsung lama sebelum timbulnya gejala pertama penyakit ini, yang bermaksud bahawa ia dapat mencegah perkembangan patologi dengan memperlambat proses menggunakan ubat atau ubat tradisional.

Pemeriksaan juga dapat diberikan kepada orang yang telah mencapai usia di bawah umur, jika sakit kepala atau pingsan.

Rheoencepholography lebih rendah dari segi maklumat mengenai tomografi yang dikira, tetapi ini adalah kaedah yang paling mudah dilakukan dan merupakan diagnosis yang lebih murah. Tomografi terkomputerisasi sudah dilakukan jika perlu, jika pertanyaan yang tidak dapat diselesaikan masih ada setelah REG, tetapi dengan penambahan ultrasound saluran otak, lebih banyak data dapat diperoleh daripada dengan CT otak.

REG saluran otak: kajian paling selamat dan tepat

Rheoencephalography adalah kata dari beberapa akar, dari bahasa Yunani kuno diuraikan sebagai "ῥέο течение" - "semasa", "ἐνκέφαλος" - "otak" dan "γράφω" - "Saya menulis, saya menggambarkan".

Maksudnya, REG kapal otak menunjukkan gambaran keseluruhan sistem kapal di kepala kita, patensi dan kemungkinan kecederaan dan masalah.

Apa itu, aplikasi dalam perubatan

Reg dijalankan (jangan khuatir!) Apabila arus elektrik digunakan ke otak menggunakan elektrod. Sekiranya anda pernah melakukan REG - ini adalah "topi" dengan wayar, cas elektrik yang hampir tidak dapat dilihat dengan frekuensi 16-300 kHz dikenakan.

Tisu-tisu kita, yang membentuk otak, saluran darah, dan sejenisnya, bertindak balas dengan cara tertentu terhadap arus. Pada masa ini, komputer melakukan dan mencatat semua perubahan. Atas dasar ini, peta kerja badan yang disiasat disusun, penyahsulitan yang menentukan kehadiran atau ketiadaan penyakit.

Sering kali, REG tidak hanya memberikan data yang paling tepat mengenai kekentalan kapal, penyumbatan atau kerosakannya, tetapi juga membantu memilih taktik pencegahan lebih lanjut terhadap masalah kesihatan yang serius.

Apa yang ditugaskan dan apa yang ditunjukkan

Tujuan utama peranti ini adalah untuk mengetahui proses apa yang sedang berlaku di kepala kita ketika ini. Tugaskan kajian selepas benjolan kepala yang teruk untuk mengelakkan pendarahan.

Tindakan REG yang berguna kedua - ia menentukan aliran darah melalui saluran utama, peredaran dan cagaran, iaitu pergerakan arus darah melewati saluran utama, jika atas sebab tertentu mereka tidak dapat mengatasi pekerjaan mereka.

Sebelum penemuan rheoencephalography, penyakit seperti dystonia neurocirculatory dan migrain tidak dianggap penyakit. Hampir mustahil untuk membuktikannya dari sudut perubatan. Seseorang dianggap sihat. Organ berfungsi dengan normal, yang bermaksud bahawa seseorang mengalami sakit kepala (dan lelaki juga menderita migrain!) Kemungkinan besar adalah simulasi. Bagaimanapun, satu perkara yang mengagumkan, hanya produk yang mengandungi kafein yang membantu orang-orang ini dari sakit kepala.

Dan hanya kajian REG yang meletakkan semuanya di tempatnya. Dia membuktikan kehadiran mereka dalam beberapa minit, dan orang yang menderita sakit kepala paling liar tidak lagi dituduh berpura-pura, apalagi, mereka menemui jalan keluar yang cukup untuk masalah mereka.

Apa yang ditunjukkan oleh kajian:

  • semua yang berlaku dengan kita di dalam tengkorak;
  • bekalan darah ke otak;
  • kerja kapal individu;
  • keadaan nada;
  • keanjalan vaskular;
  • kadar aliran darah.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk rheoencephalography

REG disyorkan untuk kemungkinan diagnosis berikut:

  • penyakit serebrovaskular,
  • dystonia,
  • stenosis,
  • migrain,
  • gangguan peredaran darah akut dan / atau kronik,
  • aterosklerosis,
  • strok,
  • untuk memantau kesan ubat-ubatan individu dan rawatan yang ditetapkan,
  • untuk mengenal pasti kesan vertebra pada arteri vertebra dengan osteochondrosis, spondylitis, kesan kecederaan dan seumpamanya.

Petunjuk langsung:

  • kecederaan kepala,
  • sakit kepala,
  • dystonia vegetatif-vaskular,
  • sakit kepala kronik,
  • pening,
  • gangguan penglihatan, pendengaran, ingatan,
  • migrain,
  • gangguan peredaran darah
  • penyakit lain.

Kontraindikasi untuk REG:

  • lebih baik tidak digunakan oleh bayi baru lahir,
  • sekiranya luka dan lecet dapat dilihat di kawasan yang akan diterokai.

Peraturan untuk mempersiapkan prosedur

  • Jangan risau. Prosedur ini tidak invasif, iaitu, ia tidak memerlukan penembusan, suntikan atau sayatan, (non- + lat. Invasio - penembusan, penembusan). Tambahan, tidak membahayakan badan! Ia dibenarkan walaupun untuk bayi baru lahir..
  • Bawa tuala dengan anda. Ini akan sangat berguna selepas prosedur. Untuk mengelap gel khas.
  • Jangan memikirkan yang buruk, dan jangan menipu diri sendiri. Ini khas untuk wanita. Walaupun sebilangan lelaki tidak dapat menenangkan diri.

Kemajuan peperiksaan ketua

Selalunya, di hospital anda boleh menemui rheograf saluran 2-6. Semakin banyak saluran, semakin besar kawasan kajian. Terdapat juga polyreogreograph.

Langkah demi langkah bagaimana melakukan REG:

  1. pesakit duduk di kerusi yang selesa;
  2. tempat di kulit kepala dilincirkan dengan gel khas supaya tidak ada kerengsaan kulit;
  3. mereka meletakkan topi dengan elektrod di kepala mereka, ini boleh menjadi plat logam individu yang dilekatkan dengan gelang getah hanya di tempat yang diperiksa,
  4. doktor akan meminta anda memejamkan mata agar tidak terdedah kepada perengsa luaran.

Sekarang mengenai tempat-tempat tertentu dan apa yang sebenarnya menentukan rheoencephalography komputer.

Apa yang diperiksa oleh doktor?Di manakah elektrod dilekatkan??
Kapal kolam arteri karotid dalaman
  • jambatan hidung,
  • mastoid
kapal dari arteri karotid luaran
  • telinga depan,
  • di atas alis (di sepanjang arteri temporal)
kapal dari arteri vertebra
  • proses mastoid (mastoid)
  • tubercles oksipital

Piawaian dan prinsip untuk penyahkodan hasil

Semasa menyahkod REG, usia pesakit pada mulanya penting. Nada dan keanjalan saluran darah merosot selama bertahun-tahun. Oleh itu, norma pada kanak-kanak dan orang dewasa akan sangat berbeza.

Inti dari rheoencephalography adalah untuk merakam data gelombang yang menunjukkan bahagian otak yang mengisi darah dan mengesan tindak balas saluran darah untuk mengisinya dengan darah..

  • Garisan yang naik lebih tajam.
  • Seterusnya - pembundaran yang lancar.
  • Dan garis yang menuju ke bawah harus lebih lancar.
  • Sekiranya anda secara mental membelah jarak antara puncak atas dan bawah, di tengah anda akan mendapat "gigi" tambahan.
  • Daripadanya, garis ke bawah meneruskan pergerakannya yang lancar.
  • Lukisan berulang.

Meneliti data, doktor menilai:

  1. keteraturan gelombang;
  2. sifat pembundaran bahagian atas;
  3. jenis dan keadaan garis menaik dan menurun;
  4. tempat bersantai, gigi dikritik;
  5. kehadiran gelombang tambahan.

Kelainan dan kemungkinan diagnosis

Diagnosis andaianPenerangan mengenai corak rheoencephalography
Aterosklerosis serebrum
  • REG lebih lancar,
  • bahagian atasnya lebih rata,
  • tiada gelombang tambahan
aterosklerosis terukgelombang menyerupai kubah dan lengkungan
penurunan nada arteri
  • gelombang amplitud yang besar,
  • pendakian yang lebih curam,
  • puncak tajam,
  • mengimbangi dan membesar gigi tambahan,
  • garis menaik yang lebih pendek
nada arteri meningkat
  • gelombang amplitud kecil,
  • lif lebih lancar,
  • garis menaik yang panjang,
  • mengimbangi bucu,
  • tidak dinyatakan parut tambahan,
  • gelombang tambahan pada garis menaik
dystonia vaskular
  • berbeza "gigi terapung",
  • gelombang pautan turun tambahan
aliran keluar vena terhalang
  • lanjutan ke bawah dan bonjolan,
  • pelbagai gelombang bahagian lengkung sebelum kitaran REG seterusnya
vasospasmemembulatkan bahagian atas
penyakit hipertonikmengubah amplitud dan bentuk lengkung

Kemungkinan aterosklerosis akan kelihatan seperti ini:

Harga purata untuk prosedur di Persekutuan Rusia dan luar negara

Harga untuk REG di Rusia antara 1,500 hingga 3,500 rubel. Semuanya bergantung pada klinik dan peralatannya. Juga, harganya dipengaruhi oleh kemampuan untuk berunding dengan beberapa pakar. Oleh kerana perundingan doktor jarang salah. Seperti yang mereka katakan, satu kepala baik, dan dua kepala lebih baik.

Terdapat juga peluang untuk pulang dengan peranti. Tetapi harga penyelidikan secara automatik akan meningkat puluhan kali ganda.

Di Ukraine, harga REG adalah 90 hingga 150 Hryvnia.

Di Belarus, rheoencephalography berharga dari 6600 hingga 106400 rubel Belarus.

Di Kazakhstan, kajian yang sama akan berjumlah 1100 tenge atau lebih.

Harga di luar negara juga bergantung pada kemampuan peranti, jumlah pakar yang bekerja dengan anda dan ketersediaan kewarganegaraan sesebuah negara. Sememangnya, warga negara mereka untuk menjalani pemeriksaan akan jauh lebih murah.

Rheoencephalography - memberi peluang kepada manusia untuk melihat kedalaman cranium tanpa kemungkinan gangguan pada struktur tisu.

Kadang-kadang lebih baik membayar dan yakin. Apa yang takut dengan penyelidikan, doktor dan sejenisnya dan cepat atau lambat semuanya sama di hospital, hanya sebagai "pelanggan" biasa.

Rheovasografi tangan dan kaki: intipati kaedah, petunjuk bagaimana mereka membuat dan menguraikan

Pengarang: Bogdan Potapenko, pembantu ambulans di bawah pengawasan doktor kategori pertama Z. Nelli Vladimirovna

Selalunya selepas trauma atau kemalangan dengan kecederaan fizikal, anda dapat mendengar ungkapan: "tangan dan kaki selamat - sudah baik." Ekspresi popular mempunyai asas yang kukuh, kerana pentingnya fungsi normal anggota badan tidak boleh dipandang tinggi. Sekiranya seseorang kerana sebab tertentu mula merasa mati rasa yang tidak menyenangkan pada tangan atau kakinya, kekejangan atau sentuhan sejuk, maka doktor, selain pemeriksaan komprehensif yang mungkin, menetapkan kajian seperti rheovasografi.

Ciri-ciri peredaran darah di dalam badan

Sistem peredaran darah badan mempunyai dua lingkaran: lingkaran kecil yang mengatur aliran darah di paru-paru seseorang, serta lingkaran besar yang memberikan oksigen dan nutrisi kepada semua organ manusia yang lain. Darah dari ventrikel kiri otot jantung masuk ke aorta, kemudian mengalir melalui arteri - saluran darah kecil.
Darah menghilangkan zat-zat pembusukan serta karbon dioksida, membersihkan badan. Kemudian terkumpul di venula, yang mana ia melalui urat dan mencapai atrium kanan. Plasma darah vena dibekalkan ke peredaran paru-paru, di mana ia diisi dengan oksigen di paru-paru dan sekali lagi sampai ke jantung untuk membuat lingkaran besar terlebih dahulu.


Sistem peredaran darah manusia

Kelajuan pergerakan darah tertinggi adalah di aorta, paling lambat - di kapilari. Atas sebab ini, gangguan peredaran darah pada mulanya berlaku di bahagian-bahagian tubuh yang berada lebih jauh dari kawasan jantung: ini adalah saluran kaki dan kepala.

Seseorang mempunyai 2 lingkaran peredaran darah: besar dan kecil. Yang pertama membawa darah arteri dan mengumpulkan vena ke seluruh badan, dan yang kedua hanya berfungsi untuk paru-paru. Semasa bernafas, darah jenuh dengan oksigen, memasuki jantung, yang semasa kontraksi membawanya ke seluruh badan kerana jaringan arteri bercabang.

Pelanggaran sistem peredaran darah (arteri, urat, kapilari kecil, venula) mempengaruhi organ, tisu, yang membawa kepada perubahan fungsi atau organik. Walaupun stenosis vaskular kecil, kekejangan kapilari dapat dinyatakan dalam rasa sakit, mati rasa, menurunkan suhu anggota badan, dan gejala lain. Itulah sebabnya sangat penting untuk menentukan tahap dan sifat lesi pada waktunya untuk menetapkan rawatan yang sesuai secepat mungkin..

Prinsip rheografi dan jenisnya

Rheografi adalah kaedah mengkaji bekalan darah ke organ dan bahagian tubuh manusia. Ini terdiri dalam mengukur dan menampilkan secara grafik fluktuasi nadi impedans, bergantung pada bekalan darah ke organ. (Impedance adalah rintangan tisu terhadap aliran arus bolak frekuensi tinggi.)

Idea dan teknologi tinjauan pertama dirumuskan oleh N. Mann pada tahun 1937 dan dikembangkan lagi oleh saintis Austria dan Soviet..

Skop rheografi praktikalnya tidak terhad: otak, membran mata, anggota badan, jantung, paru-paru, hati dan organ dalaman lain. Untuk prosedur pada bahagian tubuh masing-masing, terdapat nama:

  • REG - rheoencephalography (otak);
  • ORG - oftalmoreografi (choroid mata);
  • RVG - rheovasografi (saluran bahagian atas dan bawah).

Apa ini - rheovasografi (RVH) saluran kapal atas dan bawah? Pertimbangkan semua nuansa mengikut urutan.

RVG membolehkan anda mendiagnosis patologi aliran darah tisu (iskemia dan hiperemia),

(penyempitan) luka vaskular, tetapi tidak dapat, misalnya, untuk menentukan dengan pasti

(penonjolan dinding vaskular).

Sebagai tambahan, RVG menyediakan cara yang mudah untuk menentukan sifat gangguan hemodinamik - organik atau berfungsi. Pemeriksaan ini membolehkan anda mengetahui sama ada kemerosotan aliran darah disebabkan oleh sebab anatomi atau diprovokasi oleh gaya hidup yang tidak betul.

RVG semestinya diresepkan berdasarkan aduan subjektif pesakit mengenai:

  • kekejangan atau pembengkakan kaki;
  • kemunculan "bintang" vaskular;
  • kesakitan dan / atau kelemahan ketika berjalan, timbul dan hilang tanpa sebab;
  • kebas, kesejukan, pembengkakan kaki atau tangan;
  • sakit di tangan dengan beban ringan atau rehat.

Tidak ada kontraindikasi mutlak untuk prosedur, tetapi dianggap relatif:

  • pemburukan penyakit kronik;
  • penyakit berjangkit yang teruk;
  • penyakit di mana mustahil untuk membatalkan agen antiplatelet, antikoagulan, hemostatik dan ubat-ubatan yang mempengaruhi nada vaskular - psikostimulan, analeptik, dll..

Harga pemeriksaan berbeza-beza bergantung pada status klinik, jenis rheograf dan jumlah sampel (farmakologi dan berfungsi).

Di Persekutuan Rusia, dari 1300 hingga 2800 rubel harus dibayar untuk reovasografi pada alat dengan pemprosesan data digital.

Sebagai perbandingan, kami memberikan harga di negara lain yang popular di kalangan orang Rusia - penganut "pelancongan perubatan":

  • Belarus - dari 15 hingga 30 ribu tong, tetapi untuk warganegara asing ada senarai harga yang berasingan (rata-rata $ 10);
  • Ukraine - dari 220 hingga 350 UAH.;
  • Israel - dari 100 hingga 200 dolar;
  • Jerman - dari 300 hingga 700 euro.

Penyediaan untuk RVG memerlukan sekatan sederhana berikut dari pesakit:

  • sehari sebelum prosedur, berhenti minum ubat yang mempengaruhi aliran darah dan patensi vaskular;
  • sekurang-kurangnya 8 jam jangan merokok, jangan mengunyah gusi nikotin dan jangan menghidu tembakau;
  • dalam masa 2 jam, jangan makan atau menjalani aktiviti fizikal yang kuat;
  • 15 minit sebelum prosedur, ambil kedudukan mendatar, berehat dan berbaring dalam diam.

Suhu di pejabat di mana pemeriksaan dijalankan adalah pada 20-23 ° C, kerana pesakit harus membuang semua yang menutupi dan meremas tangan atau kakinya, dan diam selama beberapa saat.

Untuk mendaftarkan turun naik impedans, elektrod dipasang pada kedua anggota badan pesakit (aluminium, plumbum, tembaga, dll.), Dan mereka diposisikan dengan ketat secara simetris, dan kulit pada titik lampiran dihilangkan dengan alkohol.

Bergantung pada sama ada keseluruhan anggota badan atau bahagiannya menjadi subjek kajian, doktor menentukan lokasi dan kaedah penggunaan elektrod (membujur atau melintang).

Untuk mengkaji aliran darah periferal yang lemah, biasanya pilih kaedah pelekapan membujur (pada satu permukaan anggota badan), dalam kes lain - melintang (pada tahap yang sama, tetapi sisi yang berlawanan).

Untuk mengkaji pergantungan hemodinamik pada keadaan luaran, hasil RVG pada waktu rehat sering dibandingkan dengan rheogram setelah menjalani pelbagai ujian: farmakologi, mampatan, atau latihan fizikal.

Sebagai contoh, untuk mengecualikan trombosis urat dalam, ujian pemampatan digunakan: anggota badan diborgol untuk waktu yang singkat, dan setelah dikeluarkan, RVG diulang. Untuk membezakan antara gangguan fungsi dan organik patensi vaskular, ujian dengan nitrogliserin digunakan (0,5 mg di bawah lidah, setelah 5 minit - RVG berulang).

Untuk membandingkan rheogram dengan aktiviti jantung, pada masa yang sama, jika boleh, lebih banyak elektro- dan phono-cardiogram (ECG dan FCG) direkodkan secara selari.

Hasil RVG ekstremitas bawah atau atas (rheogram) adalah lengkung quasiperiodic kompleks, penafsiran rheovasografi didasarkan pada kajian sifat gelombang rheografi rata-rata:

  • berkualiti tinggi - kehadiran "puncak", kecuraman dan kemiringan "naik" dan "keturunan";
  • kuantitatif - nilai amplitud, panjang beberapa selang waktu, dll..

Berdasarkan nilai yang dijumpai dan formula khas, indeks kawalan dikira:

  • rheografi (RI, mencatat intensiti aliran darah arteri);
  • keanjalan (IE, mencerminkan keadaan dinding arteri);
  • rintangan periferal (IPA);
  • nilai aliran keluar vena (VO).

Petunjuk utama dianggap RI: berdasarkan ukurannya, mereka menilai kepatuhan saluran kapal. IPS dan HE, berbeza dengan IE dan RI, hanya ciri berangka tidak langsung.

Selang rujukan untuk indeks tidak ditunjukkan di sini kerana sebab berikut:

  1. Dalam rheografi, tidak ada terminologi gabungan dan metodologi pengiraan: pekali dengan nama yang sama, yang dikira dalam keadaan yang sama untuk wakil kumpulan umur yang sama di kemudahan perubatan yang berbeza, boleh berbeza puluhan kali.
  2. Norma ditentukan secara berasingan untuk setiap segmen anggota badan: bahu, lengan bawah, tangan, paha, kaki bawah, kaki.
  3. Nilai beberapa petunjuk bergantung pada usia: misalnya, pada orang tua, RI lebih rendah daripada pada usia muda yang sihat (terutama saluran kaki bawah).

Peringkat persediaan

Sebelum revasografi kapal anggota badan, sedikit persiapan diperlukan, yang akan menjadikan hasil prosedur lebih dipercayai. Sebagai contoh:

  • sehari sebelum prosedur, pesakit yang menjalani rawatan perubatan harus berhenti minum ubat (penolakan sementara ubat harus dipersetujui dengan doktor);
  • sekurang-kurangnya 2 jam harus berlalu selepas merokok (untuk perokok);
  • 15 minit sebelum permulaan prosedur, pesakit harus berehat.

Situasi yang tertekan dan aktiviti fizikal menjadikan hasil kajian tidak boleh dipercayai, serta ubat-ubatan yang mempengaruhi fungsi sistem kardiovaskular, serta perangsang dalam bentuk apa pun. Sebelum prosedur, tangan dan kaki pesakit harus dikeluarkan dari pakaian..

Faedah rheovasografi

Apa itu RVG dan apa gunanya untuk diagnosis? RVG dianggap sebagai kaedah yang sangat bermaklumat untuk mengesan lesi vaskular kerana sebab berikut:

  • pemeriksaan tidak invasif;
  • sama sekali tidak menyakitkan;
  • tidak ada kontraindikasi;
  • ketepatan perihalan semua kemungkinan gangguan hemodinamik anggota badan;
  • RVG dari bahagian bawah kaki memungkinkan untuk menentukan peredaran darah aliran darah utama atau cagaran;
  • tapak perubahan aliran darah dianggarkan dengan tepat;
  • diagnosis pembezaan antara sifat fungsi perubahan hemodinamik dan organik.

Petunjuk dan kontraindikasi

Batasan untuk pelantikan prosedur ini mungkin disebabkan oleh beberapa penyakit kulit yang mengganggu penggunaan elektrod, misalnya ulser, luka, dan lain-lain. Pelanggaran peredaran aliran darah berlaku lebih kerap di kawasan yang paling jauh dari jantung, oleh itu saluran darah pada kaki paling rentan, dan selain itu, mereka mengalami beban berterusan, yang memperburuk kejadian gangguan vaskular. Rheovasografi vaskular (RVH) diresepkan apabila pesakit mempunyai gejala berikut:

  • kebas anggota badan;
  • sakit semasa bergerak atau berehat;
  • bengkak
  • kekejangan
  • penampilan sianosis jari atau kaki;
  • kepincangan;
  • penyembuhan luka dan retakan jangka panjang di kaki atau tumit.

Prosedur mungkin diperlukan untuk perokok..
Prosedur ini ditetapkan untuk diabetes, kerana penyakit ini sering disulitkan oleh gangguan peredaran darah. Dan juga untuk pencegahan patologi vaskular pada orang tua, kerana dengan penuaan badan, keanjalan dinding pembuluh darah menurun. Prosedur ini boleh ditetapkan untuk perokok dengan keluhan sakit kaki. RVG kapal-kapal di bahagian bawah kaki digunakan untuk diagnosis dalam kes-kes disyaki penyakit berikut:

  • phlebeurysm;
  • aterosklerosis saluran kaki;
  • trombophlebitis;
  • Sindrom Raynaud.

Rheovasografi bahagian atas dan bawah dianggap pemeriksaan yang selamat dan tidak mempunyai kontraindikasi mutlak, kecuali beberapa batasan: pemburukan penyakit kronik, jangkitan teruk, pengambilan ubat yang mempengaruhi hemodinamik (antikoagulan, agen antiplatelet, beta-blocker, penghambat saluran kalsium, dan lain-lain).

Pemeriksaan dapat dilakukan setelah eksaserbasi mereda, penyembuhan lengkap untuk jangkitan dan penarikan ubat, jika tidak penting.

Sekiranya penyakit vaskular belum pernah didiagnosis sebelumnya, tetapi pesakit mengadu penyejukan tangan, kaki atau ruasnya (pergelangan tangan, kaki), perubahan warna kulit (sementara atau kekal), mati rasa, rheovasografi bahagian bawah kaki dan tangan boleh menjadi kaedah penting dalam menentukan penyebabnya kesengsaraan. Untuk memantau perjalanan proses patologi dan terapinya, rheovasografi ditetapkan untuk penyakit berikut:

  • penyakit rangkaian vena (vena varikos, phlebitis, trombosis dan kombinasinya);
  • gangguan peredaran periferal akibat diabetes;
  • Sindrom Raynaud;
  • kerosakan pada ganglia saraf tunjang dengan pelanggaran aliran darah periferal;
  • perubahan aterosklerotik.


Kecurigaan penyakit biasa seperti urat varikos juga merupakan petunjuk untuk rheovasografi
Sekiranya patologi seperti itu disyaki atau untuk memantau rawatan, RVG diresepkan, yang dalam hal ini adalah kaedah yang berkesan dan bermaklumat untuk memeriksa kapal-kapal di bahagian atas dan bawah. Sekiranya disyaki pembekuan darah, rheogram yang diperoleh hasil rheovasografi dapat menjadi sumber maklumat yang boleh dipercayai.

Rheovasografi bahagian bawah kaki boleh diresepkan untuk perokok berat yang mengadu klaudikasi dan sakit di kaki, kerana sering orang dengan tabiat buruk ini menderita endarteritis yang hilang, patologi vaskular pada bahagian bawah kaki. Bahagian atas lebih kerap terkena..

  1. Vena varikos, trombophlebitis pada bahagian bawah kaki, trombosis urat dalam.
  2. Aterosklerosis bahagian bawah kaki, menghilangkan endarteritis dan luka-luka lain dari arteri.
  3. Penyakit reumatik (sindrom Raynaud, vaskulitis sistemik, dll.)
  4. Diabetes mellitus yang rumit oleh angiopati saluran kaki.

Tindakan pencegahan

Untuk mengelakkan masalah kesihatan seperti itu, anda perlu memantau tahap glukosa dalam darah dan, jika perlu, aturnya. Agar tidak mengembangkan angiopati pada diabetes mellitus, anda memerlukan:

  • menormalkan berat badan;
  • berpegang pada diet khas;
  • menyingkirkan tabiat buruk;
  • amati kebersihan diri.

Untuk mengurangkan risiko komplikasi diabetes, termasuk angiopati, anda harus kerap menjalani pemeriksaan berjadual dan mematuhi cadangan doktor anda.

Selepas RVG anggota badan

Sebilangan besar patologi teruk bermula dengan manifestasi kecil, yang sering tidak diperhatikan oleh seseorang. Tetapi serangan jantung, strok, amputasi anggota badan adalah akibat yang teruk dari perubahan vaskular.

Irama hidup, pemakanan yang tidak seimbang, tekanan psiko-emosi yang berlebihan menyumbang kepada perkembangan penyakit vaskular.

Oleh itu, pengesanan awal penyakit atau keadaan yang tidak stabil, terapi yang mencukupi dan kompeten adalah aspek penting dalam menjaga kesihatan masa depan.

Terdapat banyak kaedah diagnostik, tetapi keutamaan selalu diberikan kepada kaedah bukan invasif dengan kandungan maklumat yang tinggi. Salah satu kaedah ini adalah rheovasografi (RVG).

Kapal adalah tiub elastik dengan pelbagai diameter - tanpanya, tubuh manusia tidak dapat berfungsi sepenuhnya.

Pembuluh darah arteri membekalkan oksigen dan nutrien ke tisu, jumlahnya menurun dengan ketara apabila aliran darah terganggu, misalnya, dengan stenosis keparahan yang berbeza-beza.

Pembuluh vena mengumpulkan produk metabolik, oleh itu fungsi normalnya tidak kurang ketara.

RVG adalah ujian diagnostik yang berpatutan dan mudah digunakan, untuk pelaksanaannya yang memerlukan alat ECG (elektrokardiograf), kotak set-top reografik dan elektrod bulat khas. Pada tahap perkembangan perubatan sekarang, rakaman data komputer dapat dilakukan, yang sangat memudahkan tugas pekerja perubatan.

RVG memungkinkan dengan ketepatan yang mencukupi untuk mengecualikan atau mengesahkan kehadiran patologi vaskular

Kaedah RVG didasarkan pada pendaftaran ketahanan tisu ke arus bolak frekuensi tinggi, yang tidak membawa sensasi yang tidak menyenangkan. Oleh kerana darah mengalirkan arus elektrik dengan baik, indeks rintangan akan berbeza bergantung pada fasa aliran darah. Pergantungan ini berkadar songsang: semakin besar bekalan darah, semakin kurang daya tahan tisu, dan sebaliknya.

Bekalan darah ke tisu dan organ sentiasa berbeza dari jumlah tinggi hingga rendah. Jantung menguncup dan membuang sebahagian darah ke aorta, di dalam saluran arteri tekanan meningkat, yang mati dengan aliran darah (dari saluran besar ke saluran kecil). Fenomena fisiologi ini disebut gelombang nadi..

Rheovasogram adalah pantulan grafik gelombang nadi: dengan peningkatan bekalan darah, amplitud lengkung meningkat, dan dengan penurunan, ia menurun.

Semasa mendaftarkan perubahan rintangan pada grafik, pakar diagnostik fungsional dapat mengesan tanda-tanda gangguan peredaran darah atau membuat kesimpulan mengenai kehadiran aliran darah normal.

Sekiranya pesakit mengadu rasa tidak selesa pada anggota badan, sakit, kekejangan atau mati rasa yang berterusan, doktor akan menyedari penyejukan tangan dan kaki, pucat kulit, dia mungkin mengesyaki pelanggaran hemodinamik di bahagian-bahagian badan ini. Untuk mengesahkan atau membantah diagnosis, rheovasografi ditetapkan.

Reovasografi boleh dilakukan sama ada dengan keputusan doktor atau secara sukarela tanpa rujukan. Untuk rheovasografi sukarela, anda perlu menghubungi pusat diagnostik pelbagai fungsi, klinik untuk patologi vaskular atau pejabat swasta yang mengkhususkan diri dalam kajian patologi vaskular anggota badan.

Rheovasografi membolehkan anda melihat gangguan aliran darah di bahagian atas dan bawah

Konsep asas

Rheovasography atau RVG adalah kaedah diagnostik fungsional moden yang membolehkan anda menilai keadaan aliran darah pada sistem vaskular lengan dan kaki. Ia sering digunakan untuk mendiagnosis peredaran darah di saluran kaki, kerana patologi vaskular yang mempengaruhi urat kaki lebih biasa.

Data yang diperoleh sebagai hasil prosedur memungkinkan untuk menilai nada rangkaian vaskular anggota badan dan keadaan sistem kardiovaskular secara keseluruhan. Meneliti laman web yang dipilih dengan kaedah ini, tentukan kehadiran penyumbatan vaskular atau adanya stenosis vaskular. Selalunya timbul persoalan, di mana mungkin untuk membuat RVG saluran otak. Soalannya tidak sepenuhnya memenuhi syarat.

Untuk menanganinya, anda perlu memahami apa itu kajian rografik, dan apakah kajian itu.

Antara kaedah reografi membezakan:

  • rheovasografi;
  • rheoencephalography (kajian saluran cerebral);
  • rheohepatografi (pemeriksaan hati);
  • rheografi toraks dan cabangnya - rheocardiography.

Rheovasografi bahagian bawah kaki, seperti lengan, adalah prosedur yang tidak trauma, ia dilakukan tanpa melanggar integriti tisu, tanpa rasa sakit. Satu-satunya perkara yang boleh menyebabkan ketidakselesaan adalah proses menyambungkan elektrod. Ia tidak menyenangkan bukan dari sudut pandang kesakitan fizikal, tetapi dari sudut ketidakselesaan emosi.

Reovasografi dianjurkan tidak hanya untuk penyakit yang ada, tetapi juga jika ada keluhan dari pesakit mengenai penurunan sensitivitas suhu (rasa dingin), kesemutan, kejang, kebiruan, pembengkakan, sakit pada anggota badan. Berikut adalah senarai penyakit yang paling biasa di mana RVH adalah wajib untuk menilai tahap kemerosotan hemodinamik:

  1. urat varikos pada bahagian bawah kaki, rumit oleh trombophlebitis, phlebitis, ulser kulit, pembengkakan kaki;
  2. menghilangkan endarteritis pada pesakit merokok jangka panjang atau dengan penyakit lain dari arteri di bahagian bawah kaki;
  3. aterosklerosis dengan pembentukan plak vaskular aterosklerotik, kehadiran iskemia;
  4. Sindrom Raynaud (neurosis angiotrofik, yang membawa kepada kekejangan arteriol terminal kecil tangan, lebih jarang kaki);
  5. angiopati saluran kencing pada pesakit diabetes mellitus;
  6. beberapa penyakit reumatik (periarteritis nodosa);
  7. embolisme akut, trombosis;
  8. penyakit getaran dengan kerosakan pada arteri tangan.

Rheovasografi didasarkan pada pendaftaran indikator ketahanan darah dan dinding saluran apabila terdedah kepada arus bolak frekuensi tinggi. Pesakit terletak di sofa, pakaian mesti dikeluarkan. Kulit kawasan kajian dirawat dengan alkohol untuk degrease, kemudian sensor dilekatkan pada anggota badan. Wayar terakhir disambungkan ke rheograf. Isyarat yang diterima dari kapal direkam pada filem dalam bentuk grafik (reovasogram). Tempoh prosedur adalah sekitar 30-40 minit.

Rheograf adalah pelbagai saluran, yang membolehkan anda merakam data dari beberapa bahagian bahagian atas dan bawah, dan saluran tunggal (rakaman dilakukan secara bergilir).


Konduktor diletakkan secara simetri dengan ketat

Tindakan semasa pada kulit, darah dan saluran darah, dan data rintangan tercermin pada filem. Kekonduksian arus elektrik yang tinggi mempunyai plasma darah, paling sedikit - kulit. Rheograf menentukan jumlah rintangan semasa. Bentuk grafik yang diperoleh, sifat lekukan, besarnya kenaikan atau kejatuhan memberi doktor maklumat yang diperlukan mengenai keadaan hemodinamik pada kapal anggota badan tertentu.

Selepas prosedur rheovasografi, pesakit dapat segera kembali ke gaya hidupnya yang biasa, tidak diperlukan batasan dalam diet atau tingkah laku. Doktor memberikan penyahsulitan (kesimpulan) ke tangannya, atau menyerahkannya kepada doktor yang merawat, setelah itu rawatan yang sesuai ditetapkan, jika perlu.

Adalah mungkin untuk melalui RVG kapal-kapal di bahagian atas dan bawah di mana-mana klinik dengan peralatan yang diperlukan dan kakitangan terlatih. Dalam kombinasi dengan pemeriksaan ultrasound vena dan arteri, RVG memberikan lebih banyak maklumat mengenai perubahan vaskular dan gangguan hemodinamik.

Petunjuk Diagnostik

Harga pemeriksaan berbeza-beza bergantung pada status klinik, jenis rheograf dan jumlah sampel (farmakologi dan berfungsi).

Di Persekutuan Rusia, dari 1300 hingga 2800 rubel harus dibayar untuk reovasografi pada alat dengan pemprosesan data digital.

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keadaan katil vaskular. Hasilnya dipaparkan pada monitor perangkat dalam bentuk gelombang segerak, yang merupakan pantulan visual mengenai kepenuhan darah di tempat tidur vaskular pada fasa tertentu dari kitaran jantung. Hasil kajian ditulis dalam bentuk indeks rheografi:

  • RI atau RSI (indeks sistolik reologi);
  • IE (keanjalan);
  • DSI (mencirikan besarnya aliran keluar dan aliran darah);
  • PI (rintangan periferal);
  • KA (asimetri amplitud gelombang sistolik) dan beberapa yang lain.

Indeks ini, yang diperoleh dengan rheovasografi, mencerminkan jumlah pengisian darah segmen badan yang dikaji. Ketergantungan rintangan segmen untuk mengisinya dengan darah berkadar songsang. IE semasa rheovasografi ekstremiti mencirikan keanjalan dinding vaskular kawasan yang dikaji, selebihnya adalah ciri tidak langsung keadaan.

Menyatakan maklumat yang diterima

Rheogram hanyalah lengkungan yang mencerminkan turun naik rintangan tisu hidup terhadap arus frekuensi tinggi semasa kitaran jantung. Pekerjaan utamanya terletak pada doktor, yang akan menyahsulitkan data digital yang diterima. Sebagai contoh, norma untuk RI adalah nilai melebihi 0,05 unit. RI sama dengan 0,04-0,05 dianggap berkurang secara sederhana, dan kurang dari 0,04 - dikurangkan secara tajam..

Untuk IE, indikator 0,4 unit dianggap norma, level 0,2-0,4 unit menunjukkan penurunan elastisitas pada dinding kapal anggota badan yang dikaji, dan tahap kurang dari 0,2 menunjukkan penurunan tajam. Aliran keluar darah, juga dicatat sebagai indeks, dianggap normal pada indikator pada level 0,2-0,5. Sekiranya penunjuk mencapai had yang lebih rendah dan lebih rendah, aliran keluar dianggap difasilitasi atau ditingkatkan, jika penunjuk melebihi 0,5, aliran keluarnya sukar. Nilai normal PI ialah 0.2-0.45. Penunjuk ini boleh dilebih-lebihkan (dari 0.55 dan lebih tinggi), dan diremehkan (dari 0.15).

Menguraikan hasilnya adalah membawa indikator digital ke penerangan yang dapat difahami mengenai keadaan tempat tidur vaskular pada anggota badan yang dikaji. Dialah yang membolehkan anda menetapkan rawatan yang betul, memantau kesan terapi dari langkah-langkah yang diambil dan mengesan perkembangan proses patologi.

Berkongsi dengan orang lain!

Latihan

Persiapan khas untuk analisis tidak diperlukan, tetapi untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai, syarat-syarat tertentu mesti diperhatikan:

  • Bersantai sepenuhnya. Oleh itu, jangan lakukan prosedur selepas shift malam atau dalam keadaan tertekan.
  • Berhenti mengambil ubat 1 hari sebelum berkunjung ke pejabat. Sekiranya kerana alasan kesihatan pesakit terpaksa minum ubat secara berterusan, adalah penting untuk memberitahu doktor mengenai perkara ini..
  • Tolak rokok 2-3 jam sebelum prosedur, kerana nikotin menyekat saluran darah.

Pemeriksaan ini sama sekali tidak menimbulkan rasa sakit dan sensasi tidak menyenangkan yang lain dan tidak menanggung risiko kesihatan. Tetapi perlu untuk mempersiapkan kajian rheovasografi vaskular dengan betul.


Prosedur rheovasografi vaskular

Cara mempersiapkan rheovasografi:

  • Sehari sebelum prosedur, anda perlu berhenti mengambil ubat dan bahan kimia.
  • Adalah mustahak untuk berhenti merokok sekurang-kurangnya satu hari sebelum peperiksaan. Oleh kerana merokok menyekat saluran darah, pemeriksaan tidak dapat dipercayai..
  • Sebelum prosedur, pesakit perlu menenangkan emosi. Sebaiknya tinggalkan aktiviti fizikal.

Setelah pesakit berbaring di sofa, sensor alat dilampirkan kepadanya untuk prosedur. Bergantung pada zon mana yang perlu diperiksa, sensor dipasang pada lengan atau kaki..

Rheovasografi saluran darah otak dan bahagian badan yang lain dilakukan selama kira-kira dua puluh hingga dua puluh lima minit. Untuk mengenal pasti jenis patologi - kekejangan fungsional atau organik, rheovasografi kadang-kadang dilakukan dengan pemecahan nitrogliserin. Pesakit diberi tablet nitrogliserin dan setelah lima minit pemeriksaan diteruskan. Ia juga selamat.

Maklumat yang diperoleh dengan rheovasografi, membolehkan anda membuat diagnosis yang betul, dan mencegah timbulnya penyakit. Oleh itu, tidak semestinya menangguhkan peperiksaan.

Bergantung pada sama ada keseluruhan anggota badan atau bahagiannya menjadi subjek kajian, doktor menentukan lokasi dan kaedah penggunaan elektrod (membujur atau melintang).

Untuk mengkaji aliran darah periferal yang lemah, biasanya pilih kaedah pelekapan membujur (pada satu permukaan anggota badan), dalam kes lain - melintang (pada tahap yang sama, tetapi sisi yang berlawanan).

Rheovasografi adalah prosedur yang mudah dan tidak panjang. Orang semasa tingkah lakunya terletak di punggungnya, di sofa. Doktor diagnostik berfungsi melampirkan (biasanya dengan bantuan penyedut) sensor ke kulit kawasan yang diperiksa pada lengan atau kaki. Prosedur itu sendiri berlangsung sekitar 10-15 minit. Sebelum dilaksanakan, perlu melaksanakan beberapa cadangan persediaan mudah:

  • Rehat awal untuk relaksasi otot lengkap dan normalisasi aliran darah di dalamnya (15-20 minit sebelum permulaan pemeriksaan).
  • Selama beberapa hari (sekurang-kurangnya 24 jam), perlu berhenti mengambil ubat yang mempengaruhi tekanan darah dan status vaskular.
  • Adalah perlu untuk mengecualikan pengambilan alkohol beberapa hari sebelum pemeriksaan.
  • Bagi perokok, selama beberapa jam anda mesti menahan diri dari merokok.
  • Pada hari rheovasografi, disarankan untuk berusaha mengelakkan tekanan fizikal atau emosi yang teruk.

Pelaksanaan cadangan persediaan sederhana sebelum rheovasografi akan membolehkan anda mendapatkan hasil penyelidikan yang paling berkualiti tinggi dan objektif..

Diagnosis

Semasa menjalankan kajian, pesakit harus berada dalam posisi terlentang di sofa (ketika memeriksa kapal anggota badan) atau duduk di kerusi khas (ketika memeriksa saluran leher dan kepala). Kawasan badan di mana sensor harus dipasang mestilah bebas dari pakaian. Untuk menenangkan, berehat dan mengembalikan nadi normal, pekerja kesihatan, yang memantau pendaftaran kesaksian, boleh menawarkan diri untuk berbaring dengan tenang selama lima hingga sepuluh minit (jika perlu).


Kajian ini dilakukan dalam keadaan terlentang pesakit.

Selanjutnya, kulit, seperti elektrod sendiri, dilenyapkan dengan alkohol (ini juga diperlukan untuk pembasmian kuman). Selepas itu, sensor digunakan pada kawasan yang dirawat.

Semasa memeriksa saluran kaki, mereka terpaku pada fossa popliteal sendi pinggul dan pergelangan kaki. Dalam diagnosis patologi arteri dan urat tangan - di pergelangan tangan, axilla dan ulnar fossa. Fiksasi harus sama simetris untuk kemungkinan penilaian perbandingan hemodinamik pada kedua-dua anggota badan.


Rajah menunjukkan di mana sensor harus dilekatkan pada anggota badan.

Semasa mendaftarkan rintangan vaskular di bahagian kepala dan leher, sensor dilekatkan pada pita getah khas, yang pada gilirannya ditumpangkan pada kawasan yang diinginkan, bergantung pada kapal mana yang perlu dikaji, kulit dilincirkan dengan gel kontak khas.


Lokasi pemasangan elektrod bergantung pada kapal mana yang harus diperiksa.

Dalam beberapa kes, doktor menggunakan ujian khas semasa diagnosis untuk membantu memberi gambaran yang lebih tepat. Yang paling biasa adalah:

  • Ujian nitrogliserin. Ini terdiri dalam memperbaiki ketahanan vaskular semasa mengambil tablet nitrogliserin. Intinya adalah bahawa kajian ini dilakukan sebelum dan selepas penyerapan semula ubat. Ujian ini membolehkan anda menilai kemampuan kapal spasmodik mengembang. Sekiranya ubat tidak menyebabkan perubahan dalam rogram, ujian dianggap negatif, dan kekejangan dianggap sebagai lesi vaskular organik (ini paling sering diperhatikan dengan lesi vaskular aterosklerosis). Ujian ini dikontraindikasikan pada wanita hamil dan kanak-kanak di bawah usia enam belas tahun..
  • Ujian sejuk. Selalunya digunakan untuk mengkaji peredaran mikro jari. Ujian tekanan seperti itu akan sangat bermaklumat dengan perkembangan penyakit Raynaud, oleh itu ia digunakan dalam kes-kes khas. Setelah menjalani satu pemeriksaan, pesakit diminta memegang tangannya di bawah aliran air sejuk selama satu setengah hingga dua minit, setelah itu kajian diulang. Sampel dianggap negatif apabila aliran darah dan denyutan saluran darah dipulihkan pada minit kelapan setelah penyejukan. Sekiranya dalam lima belas minit tidak ada yang berubah atau pemulihan aliran darah lambat, maka ujian itu dianggap positif.
  • Ujian pemampatan. Ia dilakukan setelah kajian pembuluh darah dalam keadaan tenang. Manset getah khas digunakan pada anggota badan, yang meremas tisu, akibatnya aliran dan aliran keluar darah terganggu. Seterusnya, sensor digunakan, manset dikeluarkan dan kadar pemulihan aliran darah dianggarkan. Kaedah ini dianggap bermaklumat jika pesakit mengalami trombosis urat kecil dan besar.
  • Memusing dan memusingkan kepala. Semasa mendiagnosis patologi saluran kepala dan leher, doktor mungkin meminta anda memusingkan atau memiringkan kepala ke satu arah atau yang lain dan membetulkannya pada kedudukan ini selama beberapa saat. Ujian sedemikian diperlukan untuk memantau bekalan darah dari katil vaskular.

BUTIRAN: Penutup dinding aorta dan dinding injap aorta

Ramai orang peduli dengan persoalan betapa bahayanya diagnosis, kerana tidak semua orang bersedia menerima kenyataan bahawa arus elektrik akan melalui tubuhnya. Anehnya, prosedur ini dianggap benar-benar selamat, di samping itu, ia dilakukan tanpa rasa sakit bagi pesakit. Tidak hairanlah itu ditunjukkan untuk pemeriksaan saluran darah pada wanita hamil dan anak-anak.

Cara persediaan untuk RVG?

Apa itu RVG dan bagaimana mempersiapkannya, biasanya memberitahu doktor yang menjalankan kajian. Penilaian yang boleh dipercayai mengenai ciri aliran darah melalui saluran berlaku dengan syarat urat dan arteri pesakit tidak terjejas oleh faktor luaran atau dalaman tambahan (pakaian tekanan, tali pinggang, kegembiraan, kesejukan di pejabat, ubat-ubatan, nikotin, kopi). Untuk melakukan ini, sebelum prosedur rheovasografi, anda mesti:

  • berhenti mengambil ubat yang mempengaruhi hemodinamik (dengan kebenaran doktor yang hadir);
  • jangan merokok sebelum peperiksaan sekurang-kurangnya 7 jam;
  • makanan terakhir dalam 2 jam, jangan minum kopi sehari;
  • hadkan latihan;
  • kajian dijalankan di bilik yang hangat, pesakit menanggalkan hampir semua pakaian dan berbaring dengan tenang di sofa selama 10 minit untuk berehat.

Mana-mana doktor akan mengatakan bahawa faktor-faktor ini dapat mengubah indikasi RVH dari bahagian atas dan bawah, jadi anda perlu berhati-hati untuk membuat kajian yang akan datang.

Kekurangan

Reovasografi bahagian bawah kaki mempunyai kelemahan yang sangat kecil, perkara berikut dapat dikaitkan dengan mereka:

  • Faktor manusia. Sekiranya terdapat terlalu banyak pesakit, kekurangan perawat yang tidak dapat berehat dapat menyebabkan perhatian menjadi sebak, dan ini dapat mempengaruhi kualiti pendaftaran. Sekiranya keadaan kerja, rehat dihormati, kelayakan kakitangan perubatan tinggi, maka minus ini tidak ada.
  • Kualiti teknologi. Konsol reografi boleh mengganggu, yang mempengaruhi hasilnya. Penggunaan komputer menghilangkan kekurangan penyelidikan tersebut..

Petunjuk Diagnostik

Rheovasography atau RVG adalah kaedah diagnostik fungsional moden yang membolehkan anda menilai keadaan aliran darah pada sistem vaskular lengan dan kaki. Ia sering digunakan untuk mendiagnosis peredaran darah di saluran kaki, kerana patologi vaskular yang mempengaruhi urat kaki lebih sering terjadi. Data yang diperoleh sebagai hasil prosedur memungkinkan untuk menilai nada rangkaian vaskular anggota badan dan keadaan sistem kardiovaskular secara keseluruhan.

Meneliti laman web yang dipilih dengan kaedah ini, tentukan kehadiran penyumbatan vaskular atau adanya stenosis vaskular. Selalunya timbul persoalan, di mana mungkin untuk membuat RVG saluran otak. Soalan itu tidak sepenuhnya memenuhi syarat. Untuk menanganinya, anda perlu memahami apa itu kajian rografik, dan apakah kajian itu.

Petunjuk utama dianggap RI: berdasarkan ukurannya, mereka menilai kepatuhan saluran kapal. IPS dan HE, berbeza dengan IE dan RI, hanya ciri berangka tidak langsung.

Harus diingat bahawa tidak ada perbezaan yang signifikan dalam hasil RVG mengikut jantina, geografi atau etnik.

Intipati teknik

Rheovasografi vaskular adalah kaedah diagnostik fungsional yang membantu menilai peredaran darah di anggota badan. Prosedur ini biasanya ditetapkan untuk memeriksa aliran darah di kaki..

Ini disebabkan oleh fakta bahawa kapal di bahagian badan ini paling banyak dipengaruhi oleh patologi..

Penyelidikan adalah kaedah yang selamat untuk membuat diagnosis. Semasa pelaksanaannya, pesakit tidak merasa tidak selesa, dia tidak mengalami reaksi buruk. Tidak ada batasan mengenai tujuan kaedah ini.

Dengan bantuan RVG kaki, pelanggaran fungsi saluran darah ditentukan, yang disebabkan oleh penurunan nada vena, kerusakan pada trofisme, dan kesukaran dengan aliran darah. Semasa diagnosis, peralatan mendaftarkan petunjuk yang menilai keadaan kapal dinilai.

Hasilnya tidak normal - apa yang seterusnya

RVG adalah kaedah grafik, tetapi hanya memvisualisasikan hasil pengiraan, dan beberapa ciri aliran darah dianggarkan hanya secara tidak langsung. Walaupun demikian, RVH memungkinkan dengan ketepatan yang cukup untuk mengecualikan patologi vaskular dan berkesan sebagai kaedah pemeriksaan untuk diagnosis negatif..

Tetapi bagaimana jika semasa prosedur penyimpangan dari norma didapati?

Sekiranya rheogram mencatatkan perubahan fungsi ringan, doktor akan menetapkan tindak lanjut dalam dinamika (RVG berkala berulang), ubat untuk menguatkan dinding saluran darah dan latihan fisioterapi. Saranan untuk mengubah diet dan, mungkin, rejim kerja akan diberikan..

RVG berulang paling baik dilakukan pada rheograf yang sama, atau sekurang-kurangnya pada rheograf jenis yang sama, kerana norma (petunjuk purata orang sihat) untuk peranti yang berbeza mungkin berbeza. Di samping itu, elektrod ke anggota badan mesti dipasang dengan cara yang sama (membujur atau melintang) dan ketat di tempat yang sama.

Sekiranya terdapat gangguan fungsi atau organik yang lebih serius, pesakit diberi pemeriksaan tambahan untuk diagnosis dan pilihan rawatan: pembedahan atau perubatan.

Faedah Kajian

Setiap kajian mempunyai kelebihan dan kekurangannya. Mereka boleh dikaitkan dengan aspek teknikal atau profesionalisme kakitangan. Penting agar semua sisi negatif dapat diperbetulkan dan disahpijat menjadi lebih baik dalam proses diagnostik. Kelebihan RVZ adalah seperti berikut:

  • Kaedah tidak invasif. Titik positif yang signifikan adalah bahawa pesakit tidak terdedah kepada kesan yang tidak menyenangkan dan menyakitkan, misalnya, kateterisasi urat. Kajian ini tidak memerlukan kabinet keselamatan yang dilengkapi khas, cukup alat yang diperlukan.
  • Kemudahan menjalankan. Nilai tambah yang besar untuk kakitangan. Jururawat yang berkelayakan boleh mengambil rheovasogram; tugasnya adalah menggunakan elektrod dan menghidupkan resograf. Analisis hasilnya akan dilakukan oleh doktor.
  • Peralatan penyelidikan yang murah dan berpatutan.
  • Prosedur keselamatan. RVG mungkin berlaku pada kanak-kanak dan wanita hamil.
  • Maklumat yang boleh dipercayai. Patensi vaskular, kualiti aliran darah, patologi dan kelazimannya ditentukan dengan tepat.
  • Adalah mungkin untuk melakukan diagnosis pembezaan kerosakan vaskular dari gangguan fungsi.

Hasil Reovasogram

Grafik yang dihasilkan adalah penggantian gelombang dengan ketinggian, lebar yang sama atau sama. Kekerapannya segerak dengan nadi pesakit. Gelombang menunjukkan pengisian arteri atau urat dengan darah, bergantung pada aktiviti jantung. Semasa menyahkod RVH anggota bawah, dan juga bahagian atas, doktor menentukan petunjuk penting berikut:

  • indeks reografi (RI);
  • rintangan periferal (norma 0.2-0.45);
  • besarnya aliran keluar vena darah (0.2-0.5);
  • keanjalan vaskular (normal lebih daripada 0.4).

RI menunjukkan jumlah pengisian kapal dengan darah arteri. Angka di atas 0.05 dianggap norma. Nilai yang lebih kecil menunjukkan kekurangan aliran darah di kapal uji. Sekiranya kadar aliran darah vena kurang dari 0.2, ini menunjukkan kemungkinan pengembangan kapal, dan lebih daripada 0.5 - aliran darah dari organ sukar disebabkan oleh kekejangan, stenosis atau sebab lain.


Rheovasogram normal lengan bawah (atas) dan kaki bawah (bawah)

Selain itu, ujian dapat dilakukan semasa kajian dapat mengesan perubahan tersembunyi dalam hemodinamik. Nitrogliserin (ujian farmakologi) dan pemampatan (ujian berfungsi) lebih kerap digunakan. Dalam kes pertama, mereka membuat RVH yang biasa dari pembuluh darah anggota badan bawah atau atas, dan kemudian menawarkan pesakit untuk membubarkan tablet nitrogliserin (ini adalah ubat yang biasanya perluasan kapal). Kajian ini dijalankan lagi setelah 5 minit.

Sekiranya terdapat kerosakan organik pada urat dan arteri (plak aterosklerotik, stenosis akibat penebalan dinding), maka saluran tidak akan mengembang dan aliran darah tidak akan berubah (sampel dianggap negatif). Sekiranya kekejangan berfungsi, maka nitrogliserin akan mengembalikan aliran darah menjadi normal (ujian positif).

Ujian pemampatan dilakukan dengan manset tekanan pada paha untuk menentukan trombosis urat dalam pada bahagian bawah kaki. Indikator reogram dibandingkan dengan data setelah melepaskan manset (menilai kelajuan pemulihan aliran darah normal).

Peraturan umum

Sehari sebelum rheovasografi bahagian atas dan bawah memerlukan persiapan:

  • berhenti mengambil ubat (maklumkan kepada doktor mengenai pengambilan ubat yang berterusan);
  • berhenti minum alkohol;
  • jangan merokok dua jam sebelum prosedur;
  • selamat berehat.

Rheovasografi akan memberi maklumat sekiranya orang tersebut berada dalam keadaan santai. Selepas pergeseran malam, semasa gegaran psiko-emosi dan trauma psikologi, anda tidak boleh memeriksa kapal.

Kabinet di mana prosedur dijalankan dilengkapi dengan alat kawalan suhu. Pembekuan badan memutarbelitkan hasil rheovasografi ekstremiti, kerana kapal bertindak balas terhadap sejuk sebagai faktor tekanan.

Pesakit diminta menanggalkan seluar. Kulit dilenyapkan dengan larutan alkohol. Sensor menyerupai yang digunakan dalam elektrokardiogram..

Elektrod pita dipasang dengan ketat pada anggota bawah - simetri di kiri dan kanan. Kemudian wayar disambungkan ke peranti. Ketika bacaan pertama tiba, rakaman grafik lengkung dan selari muncul di skrin..

Terdapat dua jenis provokasi berfungsi yang membolehkan anda menilai reaksi saluran darah:

  1. Dengan bantuan resorpsi tablet nitrogliserin, kekejangan vaskular dikeluarkan dalam 5 minit, aliran darah meningkat. Rheografi dan keanjalan biasanya meningkat. Ujian positif menunjukkan bahawa pelanggaran yang dikenal pasti berfungsi. Tiada perubahan - bukti kerosakan vaskular organik.
  2. Mampatan digunakan untuk trombosis urat dalam pada bahagian bawah kaki. Selalunya, ujian itu dilakukan oleh wanita hamil. Tonometer cuff digunakan pada paha untuk pemampatan vena dangkal sementara. Setelah menerima petunjuk baru, kadar pemulihan aliran keluar dikira.

BUTIRAN: Cara menurunkan gula darah tanpa ubat di rumah, apa bahaya gula tinggi