Bahagian mana hati seseorang?

Seneca pernah berkata: "Untuk memerintah diri sendiri adalah kekuatan tertinggi".

Hati berdegup pada saat bahaya dan terbang, gemuruh di kepala pada saat pengisytiharan cinta - untuk tidak memahami di mana hati berada, ia menuju ke tumit. Ini adalah struktur tubuh manusia dan jiwa; pada saat yang paling tidak perlu, fisiologi mengingatkan dirinya sendiri.

Ramai orang bermimpi belajar bagaimana mengurus emosi mereka, kerana gemetar di lutut, di tangan, ketidakkonsistenan kata-kata pada saat-saat kegembiraan dapat merosakkan ucapan umum, dan kemarahan yang meluap tiba-tiba dapat menghancurkan impian masa depan yang bahagia dan merosakkan hidup anda.

Hati peka dengan kejadian yang berlaku di sekitar. Suatu hari ia akan berhenti.

Sedikit mengenai nilainya

Program genetik, ciri spesies menentukan di mana jantung seseorang. Kedua-dua wanita dan lelaki mempunyai lokasi yang sama. Ia mudah dijumpai dengan ketukan. Nampaknya, jantung berada di sebelah kiri. Tetapi ini tidak sepenuhnya benar. Pemeriksaan yang lebih mendalam menunjukkan bahawa lokasi jantung di dalam dada tidak sesuai dengan sensasi. Ia terletak hampir di tengah, di tengah dada.

Jantung adalah organ yang sangat penting. Seperti otak di dalam tengkorak, ia memerlukan perlindungan tambahan dari tisu lengai. Jantung terletak di dada, di belakang tulang rusuk. Lebih mudah bagi seseorang untuk melindungi perut daripada kerosakan. Di rongga perut terdapat organ seperti usus besar dan kecil.

Tetapi paru-paru, hati, pundi hempedu, perut dilindungi oleh kerangka tulang rusuk. Terdapat lebih banyak kapilari di paru-paru, hati, dan otot jantung daripada di usus, pundi hempedu, perut, dan sekiranya berlaku kecederaan, kemungkinan pendarahan dalaman yang tidak berhenti dengan sendirinya jauh lebih tinggi.

Asid sentiasa terdapat di dalam perut pada masa yang sama, dan hempedu di pundi hempedu. Sekiranya mereka masuk ke rongga dalaman, ke organ lain kerana kecederaan, jumlah kerosakan akan meningkat. Keupayaan untuk tumbuh semula dengan kerosakan kecil pada tubuh bergantung pada organ-organ yang terletak di sini, integriti mereka. Oleh itu, mereka memerlukan perlindungan tambahan. Jantung terletak sehingga tidak kebetulan.

Fungsi utamanya:

  1. menyediakan peredaran darah yang berterusan dalam peredaran darah bulatan kecil dan besar;
  2. mengawal kelajuan pergerakan darah;
  3. tepu darah dengan oksigen.

Otak mengawal kerjanya, tetapi hati itu sendiri dapat membuat dorongan, bekerja tanpa mematuhi perintah otak. Hanya dengan adanya ciri ini, yang disebut automatisme, adalah mungkin untuk mengekalkan peredaran darah yang berterusan.

Otak tidak dapat menghentikan kerja organ ini. Hanya apabila tulang rusuk rosak, bahaya berhenti muncul. Walaupun terdapat kes-kes penangkapan otot jantung yang diketahui kerana resonans yang timbul akibat kejutan dan getaran tulang rusuk tanpa merosakkannya. Irama dalam kes ini hancur dan hasilnya boleh membawa maut. Anggota badan atas dapat mengurangkan risiko dalam keadaan berbahaya..

Kedudukan individu

Organ dalaman setiap orang terletak sedikit berbeza. Walaupun dalam rahim, ciri-ciri individu pembentukan organ dalaman, serta penyimpangan dari program spesies manusia, anomali, dan pelanggaran menjadi nyata.

Anatomi dikaji pada mulanya dalam praktik. Tidak ada ultrasound. Maklumat saintifik adalah ringkasan data realiti yang dikumpulkan melalui pemerhatian dan eksperimen. Program genetik untuk pembentukan organisma menentukan bagaimana tidak standard atau standardnya dan memperlihatkan dirinya sebagai dominasi statistik.

Sekiranya dalam kebanyakan kes jantung terletak di sebelah kanan wakil spesies, maka ia harus berada di sana.

Piawai yang diterima umum untuk lokasi otot jantung seseorang adalah satu pertiga terletak di sebelah kanan dada dan dua pertiga di sebelah kiri. Lokasi ini bukan kebetulan.

Rasionalnya alam semula jadi tidak menghairankan. Ia berada di tengah, kerana sambungan tulang rusuk, pembentukan plat padat, tulang lebih tebal, lebih kuat. Secara anatomi, susunan ini lebih tepat - membolehkan anda melindungi otot jantung sebanyak mungkin dari bahaya yang berpotensi.

Walau bagaimanapun, bagi seseorang ia boleh ditempatkan dengan lebih ketat di pusat, dengan pergeseran minimum dan ini tidak dianggap sebagai patologi. Konsep norma agak kabur, kabur. Kriteria untuk penilaian adalah tahap pengaruh penyimpangan dari piawai pada fungsi asas badan itu sendiri dan organ lain, sistem organ.

Anomali - berbahaya dan tidak berbahaya

Tidak ada yang salah dengan fakta bahawa pada satu orang organ ini dipindahkan ke kiri, sementara yang lain organ ini terletak di tengah.

Lebih teruk jika dipindahkan ke kanan. Lokasi jantung dan organ lain di dada mempengaruhi fungsinya..

Dextrocardia - anomali yang disebut dengan pergeseran ke kanan. Jisim ventrikel kiri selalu melebihi jisim kanan. Oleh itu, degupan jantung terdengar di sebelah kiri - ia lebih kuat di sini. Pada orang yang mengalami dextrocardia, jantung seolah-olah terpantul di cermin.

Masih ada anomali seperti transposisi semua organ - semuanya tidak berada di tempat yang betul.

Anda boleh mengelirukan bahagian kiri dan kanan badan. Orang dengan transposisi organ merasa hebat, mempunyai kesihatan yang baik. Tetapi jika berlaku anomali itu, di mana hanya jantung yang dipindahkan, pelanggaran mungkin terjadi, walaupun tidak semestinya terjadi. Hati yang terletak dengan cara ini mungkin tidak mempunyai ruang untuk kerja biasa.

Oleh itu, jantung yang terletak di dalam tubuh manusia harus berpusat, dengan ofset ke kiri. Bahagian mana ia berada dan semua organ lain, ia penting. Tetapi ini hanya dapat diperiksa dengan bantuan peralatan khas. Kemungkinan besar, ini adalah khayalan - perasaan bahawa ia berada di sebelah kiri.

Struktur dan prinsip hati

Jantung adalah organ otot pada manusia dan haiwan yang mengepam darah melalui saluran darah.

Fungsi jantung - mengapa kita memerlukan hati?

Darah kita menyediakan oksigen dan nutrien ke seluruh tubuh. Selain itu, ia juga mempunyai fungsi pembersihan, membantu membuang sisa metabolik.

Fungsi jantung adalah mengepam darah melalui saluran darah.

Berapa banyak darah yang dipam oleh jantung seseorang??

Jantung manusia mengepam dari 7,000 hingga 10,000 liter darah dalam satu hari. Ini kira-kira 3 juta liter setahun. Ternyata hingga 200 juta liter seumur hidup!

Jumlah darah yang dipam lebih dari satu minit bergantung pada beban fizikal dan emosi semasa - semakin besar beban, semakin banyak darah yang diperlukan oleh tubuh. Jadi jantung dapat melewati dirinya sendiri dari 5 hingga 30 liter dalam satu minit.

Sistem peredaran darah terdiri daripada kira-kira 65 ribu kapal, panjangnya sekitar 100 ribu kilometer! Ya, kami tidak membuat meterai.

Sistem peredaran darah

Sistem peredaran darah (animasi)

Sistem kardiovaskular pada manusia dibentuk oleh dua lingkaran peredaran darah. Dengan setiap degupan jantung, darah bergerak dengan segera di kedua-dua bulatan.

Peredaran pulmonari

  1. Darah yang terdeoksigenasi dari vena cava superior dan inferior memasuki atrium kanan dan seterusnya ke ventrikel kanan.
  2. Dari ventrikel kanan, darah ditolak ke batang paru. Arteri paru mengalirkan darah terus ke paru-paru (ke kapilari paru), di mana ia menerima oksigen dan mengeluarkan karbon dioksida.
  3. Setelah mendapat cukup oksigen, darah kembali ke atrium kiri jantung oleh urat pulmonari..

Bulatan besar peredaran darah

  1. Dari atrium kiri, darah bergerak ke ventrikel kiri, dari mana ia kemudian dipam melalui aorta ke dalam peredaran paru.
  2. Setelah melalui jalan yang sukar, darah melalui vena cava kembali tiba di atrium kanan jantung.

Biasanya, jumlah darah yang dikeluarkan dari ventrikel jantung adalah sama dengan setiap pengecutan. Jadi dalam bulatan besar dan kecil peredaran darah secara serentak menerima jumlah darah yang sama.

Apakah perbezaan antara urat dan arteri?

  • Vena dirancang untuk mengangkut darah ke jantung, dan tugas arteri adalah untuk menyampaikan darah ke arah yang berlawanan.
  • Pada urat, tekanan darah lebih rendah daripada pada arteri. Oleh itu, di arteri, dinding dicirikan oleh kepanjangan dan ketumpatan yang lebih besar..
  • Arteri tepu tisu "segar", dan urat mengambil darah "sisa".
  • Sekiranya berlaku kerosakan vaskular, bezakan pendarahan arteri atau vena dapat dibezakan dengan intensiti dan warna darahnya. Arteri - "pancutan air" yang kuat, berdenyut dan berdenyut, warna darahnya cerah. Vena - pendarahan intensiti berterusan (aliran berterusan), warna darah gelap.

Struktur anatomi jantung

Berat jantung seseorang hanya sekitar 300 gram (rata-rata 250g untuk wanita dan 330g untuk lelaki). Walaupun berat badannya agak rendah, ini pasti otot utama dalam tubuh manusia dan asas hidupnya. Ukuran jantung adalah hampir sama dengan kepalan tangan seseorang. Atlet boleh mempunyai jantung satu setengah kali lebih besar daripada orang biasa.

Jantung terletak di tengah dada pada tahap 5-8 vertebra.

Kebiasaannya, bahagian bawah jantung terletak sebahagian besarnya di bahagian kiri dada. Terdapat varian patologi kongenital di mana semua organ dicerminkan. Ia dipanggil transposisi organ dalaman. Paru-paru, bersebelahan dengan jantung terletak (biasanya sebelah kiri), mempunyai ukuran yang lebih kecil berbanding separuh yang lain.

Permukaan belakang jantung terletak berhampiran ruang tulang belakang, dan bahagian depan dilindungi dengan kuat oleh sternum dan tulang rusuk.

Hati manusia terdiri daripada empat rongga bebas (ruang) yang dibahagi dengan partisi:

  • dua bahagian atas - atria kiri dan kanan;
  • dan dua ventrikel kiri - kanan dan bawah.

Bahagian kanan jantung merangkumi atrium kanan dan ventrikel. Separuh kiri jantung ditunjukkan, masing-masing, oleh ventrikel kiri dan atrium.

Vena cava inferior dan superior memasuki atrium kanan, dan vena pulmonari memasuki kiri. Arteri pulmonari (juga disebut batang paru) keluar dari ventrikel kanan. Aorta menaik naik dari ventrikel kiri.

Struktur dinding jantung

Struktur dinding jantung

Jantung mempunyai perlindungan terhadap peregangan berlebihan dan organ lain, yang disebut beg perikardium atau perikardial (sejenis cengkerang, tempat organ tertutup). Ia mempunyai dua lapisan: tisu penghubung yang kuat dan padat luar, yang disebut membran berserat perikardium dan bahagian dalam (serous perikardial).

Ini diikuti oleh lapisan otot tebal - miokardium dan endokardium (lapisan dalaman tisu penghubung jantung yang nipis).

Oleh itu, jantung itu sendiri terdiri daripada tiga lapisan: epikardium, miokardium, endokardium. Ini adalah pengecutan miokard yang mengepam darah melalui saluran badan.

Dinding ventrikel kiri kira-kira tiga kali lebih besar daripada dinding ventrikel kanan! Fakta ini dijelaskan oleh fakta bahawa fungsi ventrikel kiri terdiri dalam mengusir darah ke lingkaran besar peredaran darah, di mana tindak balas dan tekanan jauh lebih tinggi daripada pada kecil.

Injap jantung

Peranti injap jantung

Injap jantung khas membolehkan anda sentiasa mengekalkan aliran darah ke arah yang betul (tidak arah). Injap dibuka dan ditutup secara bergantian, kemudian membiarkan aliran darah, kemudian menyekat jalannya. Menariknya, keempat-empat injap terletak di sepanjang satah yang sama..

Di antara atrium kanan dan ventrikel kanan terdapat injap tricuspid (tricuspid). Ini mengandungi tiga risalah khas, yang, semasa penguncupan ventrikel kanan, dapat memberikan perlindungan terhadap arus balik (regurgitasi) darah di atrium.

Injap mitral berfungsi dengan cara yang serupa, hanya di sebelah kiri jantung dan strukturnya sedikit..

Injap aorta menghalang pengembalian darah dari aorta ke ventrikel kiri. Menariknya, apabila ventrikel kiri berkontrak, injap aorta terbuka akibat tekanan pada darah, sehingga bergerak ke dalam aorta. Selepas itu, semasa diastole (tempoh relaksasi jantung), aliran balik darah dari arteri membantu menutup injap.

Biasanya, injap aorta mempunyai tiga sayap. Anomali jantung kongenital yang paling biasa adalah injap aorta bicuspid. Patologi ini berlaku pada 2% populasi.

Injap pulmonari (pulmonari) pada masa pengecutan ventrikel kanan membolehkan darah mengalir ke batang paru, dan semasa diastole tidak membenarkannya mengalir ke arah yang bertentangan. Juga terdiri daripada tiga sayap..

Saluran jantung dan peredaran koronari

Jantung manusia memerlukan nutrien dan oksigen, seperti organ lain. Kapal yang menyediakan (menyuburkan) jantung dengan darah disebut koronari atau koronari. Kapal-kapal ini bercabang dari dasar aorta.

Arteri koronari membekalkan darah dengan jantung, urat koronari mengeluarkan darah beroksigen. Arteri yang berada di permukaan jantung disebut epikardial. Arteri koronari yang tersembunyi jauh di dalam miokardium disebut subendocardial..

Sebilangan besar aliran keluar darah dari miokardium berlaku melalui tiga urat jantung: besar, sederhana dan kecil. Membentuk sinus koronari, mereka mengalir ke atrium kanan. Urat anterior dan kecil jantung menghantar darah terus ke atrium kanan.

Arteri koronari terbahagi kepada dua jenis - kanan dan kiri. Yang terakhir terdiri daripada arteri interventricular dan sampul anterior. Vena jantung besar bercabang ke urat jantung posterior, tengah dan kecil.

Bahkan orang yang benar-benar sihat mempunyai ciri unik peredaran koronari mereka sendiri. Pada hakikatnya, kapal mungkin tidak kelihatan dan berada seperti yang ditunjukkan dalam gambar..

Bagaimana jantung berkembang (bentuk)?

Untuk pembentukan semua sistem badan, janin memerlukan peredaran darahnya sendiri. Oleh itu, jantung adalah organ berfungsi pertama yang berlaku di dalam tubuh embrio manusia, ini berlaku sekitar minggu ketiga perkembangan janin.

Embrio pada awalnya hanyalah pengumpulan sel. Tetapi dengan berlakunya kehamilan, semakin banyak, dan sekarang mereka bersambung, melipat menjadi bentuk yang diprogramkan. Pertama, dua tiub terbentuk, yang kemudian bergabung menjadi satu. Tiub ini melipat dan bergegas ke bawah membentuk gelung - gelung jantung utama. Gelung ini berada di hadapan semua sel lain dalam pertumbuhan dan memanjang dengan cepat, kemudian terletak di sebelah kanan (mungkin di sebelah kiri, sehingga jantung akan dicerminkan) dalam bentuk cincin.

Jadi, biasanya pada hari ke-22 setelah pembuahan, pengecutan jantung pertama berlaku, dan pada hari ke-26 janin mempunyai peredaran darahnya sendiri. Perkembangan selanjutnya melibatkan penampilan partisi, pembentukan injap dan pembentukan semula ruang jantung. Partisi akan terbentuk pada minggu kelima, dan injap jantung akan terbentuk pada minggu kesembilan.

Menariknya, jantung janin mula berdegup dengan kekerapan orang dewasa biasa - 75-80 kontraksi seminit. Kemudian, pada awal minggu ketujuh, degupan jantung adalah sekitar 165-185 denyut seminit, yang merupakan nilai maksimum dan penurunan yang berikut. Nadi bayi baru lahir berada dalam lingkungan 120-170 kontraksi seminit.

Fisiologi - prinsip hati manusia

Mari kita perhatikan lebih dekat prinsip dan corak hati.

Kitaran jantung

Apabila orang dewasa tenang, jantungnya berkurang sekitar 70-80 kitaran seminit. Satu denyutan nadi sama dengan satu pusingan jantung. Pada kadar pengecutan ini, satu kitaran memerlukan masa sekitar 0.8 saat. Di mana masa pengecutan atrium adalah 0.1 saat, ventrikel adalah 0.3 saat dan tempoh relaksasi adalah 0.4 saat..

Kekerapan kitaran ditetapkan oleh pemacu degupan jantung (bahagian otot jantung di mana nadi berlaku yang mengatur kadar denyutan jantung).

Konsep berikut dibezakan:

  • Systole (pengecutan) - hampir selalu di bawah konsep ini adalah pengecutan ventrikel jantung, yang membawa kepada tekanan darah di sepanjang arteri dan memaksimumkan tekanan di arteri.
  • Diastole (jeda) - tempoh ketika otot jantung berada dalam keadaan relaks. Pada ketika ini, ruang jantung dipenuhi dengan darah dan tekanan di arteri menurun.

Oleh itu, semasa mengukur tekanan darah, dua petunjuk selalu dicatatkan. Sebagai contoh, ambil nombor 110/70, apa maksudnya?

  • 110 adalah nombor atas (tekanan sistolik), iaitu, ini adalah tekanan darah di arteri pada saat degupan jantung.
  • 70 adalah bilangan yang lebih rendah (tekanan diastolik), iaitu, ini adalah tekanan darah di arteri pada waktu relaksasi jantung.

Penerangan ringkas mengenai kitaran jantung:

Kitaran jantung (animasi)

Pada saat relaksasi, jantung, atria, dan ventrikel (melalui injap terbuka) dipenuhi dengan darah.

  • Sistol atrium (pengecutan) berlaku, yang membolehkan anda memindahkan darah sepenuhnya dari atria ke ventrikel. Pengecutan atrium bermula dari tempat di mana urat mengalir ke dalamnya, yang menjamin pemampatan utama mulut mereka dan ketidakupayaan darah mengalir kembali ke urat.
  • Atria mengendur, dan injap yang memisahkan atria dari ventrikel (tricuspid dan mitral) ditutup. Sistol ventrikel berlaku.
  • Sistol ventrikel mendorong darah ke dalam aorta melalui ventrikel kiri dan ke arteri pulmonari melalui ventrikel kanan.
  • Berikutan jeda (diastole). Pengulangan kitaran.
  • Secara konvensional, untuk satu denyutan nadi terdapat dua kontraksi jantung (dua sistol) - atria pertama dikurangkan, dan kemudian ventrikel. Sebagai tambahan kepada sistol ventrikel, terdapat sistol atrium. Pengecutan atrium tidak bermanfaat dengan fungsi jantung yang diukur, kerana dalam hal ini waktu relaksasi (diastole) cukup untuk mengisi ventrikel dengan darah. Walau bagaimanapun, apabila jantung mula berdegup lebih kerap, sistol atrium menjadi penting - tanpanya, ventrikel tidak akan mempunyai masa untuk mengisi darah.

    Aliran darah melalui arteri hanya dilakukan semasa penguncupan ventrikel, gegaran inilah yang disebut nadi.

    Otot jantung

    Keunikan otot jantung terletak pada kemampuannya untuk kontraksi automatik berirama, bergantian dengan kelonggaran yang berlaku secara berterusan sepanjang hayat. Miokardium (lapisan otot tengah jantung) atria dan ventrikel dibahagikan, yang membolehkan mereka berkontrak secara terpisah antara satu sama lain.

    Cardiomyocytes adalah sel otot jantung dengan struktur khas yang membolehkan penghantaran gelombang pengujaan secara terkoordinasi. Oleh itu, terdapat dua jenis kardiomiosit:

    • pekerja biasa (99% daripada jumlah sel otot jantung) - dirancang untuk menerima isyarat dari alat pacu jantung melalui melakukan kardiomiosit.
    • konduktif khas (1% daripada jumlah sel otot jantung) kardiomiosit - membentuk sistem konduktif. Dalam fungsi mereka, mereka menyerupai neuron..

    Seperti otot rangka, otot jantung mampu meningkat dalam jumlah dan meningkatkan kecekapan kerjanya. Kapasiti jantung dalam atlet ketahanan boleh mencapai 40% lebih tinggi daripada orang biasa! Kita bercakap mengenai hipertrofi jantung yang bermanfaat ketika diregangkan dan mampu mengepam lebih banyak darah dalam satu pukulan. Terdapat hipertrofi lain yang disebut "jantung atletik" atau "hati sapi".

    Intinya adalah bahawa pada beberapa atlet, jisim otot itu sendiri meningkat, dan bukan kemampuannya untuk meregangkan dan mendorong sejumlah besar darah. Sebabnya adalah program latihan yang dirancang secara tidak bertanggungjawab. Tentunya setiap latihan fizikal, terutamanya latihan kekuatan, harus dibuat berdasarkan latihan kardio. Jika tidak, aktiviti fizikal yang berlebihan pada jantung yang tidak siap menyebabkan distrofi miokardium, yang akan menyebabkan kematian awal..

    Sistem jantung yang konduktif

    Sistem pengaliran jantung adalah sekumpulan formasi khas yang terdiri daripada serat otot tidak standard (melakukan kardiomiosit), yang berfungsi sebagai mekanisme untuk memastikan kerja jantung yang terkoordinasi.

    Jalan impuls

    Sistem ini memberikan automatik jantung - pengujaan impuls yang lahir dalam kardiomiosit tanpa rangsangan luaran. Dalam jantung yang sihat, sumber utama impuls adalah simpul sinoatrial (sinus). Dia adalah pemimpin dan menghalang dorongan dari semua alat pacu jantung yang lain. Tetapi jika ada penyakit yang membawa kepada sindrom sinus yang sakit, bahagian jantung yang lain akan berfungsi. Oleh itu, nod atrioventricular (pusat automatik urutan kedua) dan kumpulan His (AC urutan ketiga) dapat diaktifkan apabila simpul sinus lemah. Terdapat kes apabila nod sekunder meningkatkan automatisme mereka sendiri dan semasa operasi normal nod sinus.

    Simpul sinus terletak di dinding posterior atas atrium kanan di sekitar mulut vena cava unggul. Node ini memulakan denyutan dengan frekuensi sekitar 80-100 kali seminit.

    Nod atrioventricular (AB) terletak di bahagian bawah atrium kanan di septum atrioventricular. Septum ini menghalang penyebaran dorongan terus ke ventrikel, melewati nod AV. Sekiranya node sinus lemah, maka atrioventricular akan mengambil alih fungsinya dan mula menghantar impuls ke otot jantung dengan frekuensi 40-60 kontraksi per minit.

    Seterusnya, nod atrioventricular masuk ke dalam bundle-Nya (bundel atrioventricular dibahagikan kepada dua kaki). Kaki kanan meluru ke ventrikel kanan. Kaki kiri terbahagi kepada dua bahagian lagi.

    Situasi dengan kaki kiri bundel-Nya tidak difahami sepenuhnya. Dipercayai bahawa serat kaki kiri dari cabang anterior meluru ke dinding depan dan sisi ventrikel kiri, dan cabang posterior membekalkan serat ke dinding belakang ventrikel kiri, dan bahagian bawah dinding sisi.

    Sekiranya kelemahan simpul sinus dan sekatan atrioventricular, bundle-Nya mampu membuat impuls pada kelajuan 30-40 per minit.

    Sistem konduktif memperdalam dan melanjutkan cabang menjadi cabang yang lebih kecil, akhirnya berubah menjadi serat Purkinje, yang menembusi seluruh miokardium dan berfungsi sebagai mekanisme penghantaran untuk mengontrak otot ventrikel. Serat Purkinje mampu memulakan denyutan dengan frekuensi 15-20 per minit.

    Atlet terlatih yang luar biasa boleh mempunyai kadar denyutan jantung yang normal sehingga rehat hingga jumlah yang tercatat paling rendah - hanya 28 kontraksi jantung per minit! Walau bagaimanapun, bagi orang biasa, walaupun dia menjalani gaya hidup yang sangat aktif, kadar nadi di bawah 50 denyut seminit boleh menjadi tanda bradikardia. Sekiranya kadar denyutan jantung anda rendah, anda mesti diperiksa oleh pakar kardiologi.

    Degupan jantung

    Denyut jantung pada bayi yang baru lahir boleh menjadi sekitar 120 denyutan seminit. Dengan penuaan, nadi rata-rata orang stabil antara 60 dan 100 denyutan seminit. Atlet terlatih (kita bercakap mengenai orang yang mempunyai sistem kardiovaskular dan pernafasan yang terlatih) mempunyai nadi 40 hingga 100 denyutan seminit.

    Sistem saraf mengawal irama jantung - simpatik meningkatkan kontraksi, dan parasimpatik melemah.

    Aktiviti jantung, pada tahap tertentu, bergantung pada kandungan ion kalsium dan kalium dalam darah. Bahan aktif biologi lain juga menyumbang kepada pengaturan irama jantung. Jantung kita boleh mula berdegup lebih kerap di bawah pengaruh endorfin dan hormon yang dirembeskan dengan mendengar muzik atau ciuman kegemaran anda.

    Di samping itu, sistem endokrin boleh memberi kesan yang besar pada degupan jantung - dan pada kekerapan kontraksi dan kekuatannya. Contohnya, rembesan adrenalin adrenalin yang terkenal menyebabkan peningkatan kadar denyutan jantung. Hormon yang berlawanan adalah asetilkolin.

    Nada hati

    Salah satu kaedah termudah untuk mendiagnosis penyakit jantung adalah dengan mendengarkan dada dengan stethophonendoscope (auscultation).

    Dalam hati yang sihat, semasa auskultasi standard, hanya dua suara jantung yang didengar - mereka disebut S1 dan S2:

    • S1 - bunyi didengar semasa injap atrioventricular (mitral dan tricuspid) ditutup semasa sistol ventrikel (pengecutan).
    • S2 - bunyi didengar semasa menutup injap lunate (aorta dan pulmonari) semasa diastole (relaksasi) ventrikel.

    Setiap bunyi terdiri daripada dua komponen, tetapi untuk telinga manusia mereka bergabung menjadi satu kerana selang waktu yang sangat pendek di antara keduanya. Sekiranya, dalam keadaan auskultasi normal, nada tambahan didengar, maka ini mungkin menunjukkan adanya penyakit sistem kardiovaskular.

    Kadang-kadang bunyi tidak normal tambahan yang disebut murmur jantung mungkin terdengar di jantung. Sebagai peraturan, kehadiran bunyi menunjukkan adanya patologi jantung. Contohnya, bunyi bising boleh menyebabkan darah kembali ke arah yang berlawanan (regurgitasi) kerana kerosakan atau kerosakan pada injap. Walau bagaimanapun, kebisingan tidak selalu menjadi gejala penyakit. Untuk menjelaskan sebab-sebab munculnya bunyi tambahan di jantung, perlu dilakukan ekokardiografi (ultrasound jantung).

    Penyakit jantung

    Tidak menghairankan bahawa jumlah penyakit kardiovaskular semakin meningkat di seluruh dunia. Jantung adalah organ kompleks yang benar-benar berehat (jika anda boleh menyebutnya rehat) hanya dalam selang antara pengecutan jantung. Mana-mana mekanisme yang kompleks dan sentiasa berfungsi memerlukan sikap yang paling berhati-hati dan pencegahan yang berterusan.

    Bayangkan saja beban yang sangat besar di hati, memandangkan gaya hidup dan makanan berkualiti rendah kami. Menariknya, kematian akibat penyakit kardiovaskular cukup tinggi di negara berpendapatan tinggi..

    Sebilangan besar makanan yang dimakan oleh penduduk negara-negara kaya dan mencari wang yang tidak berkesudahan, serta tekanan yang berkaitan menghancurkan hati kita. Penyebab lain penyebaran penyakit kardiovaskular adalah ketidakaktifan fizikal - aktiviti fizikal yang sangat rendah yang merosakkan seluruh badan. Atau, sebaliknya, hobi buta huruf untuk latihan fizikal yang berat, sering berlaku dengan latar belakang penyakit jantung, kehadiran orang yang bahkan tidak mengesyaki dan berjaya mati tepat semasa kelas "kesihatan".

    Gaya Hidup & Kesihatan Jantung

    Faktor utama yang meningkatkan risiko terkena penyakit kardiovaskular adalah:

    • Obesiti.
    • Tekanan darah tinggi.
    • Kolesterol darah tinggi.
    • Ketidakaktifan fizikal atau senaman yang berlebihan.
    • Pemakanan berkualiti rendah.
    • Keadaan emosi dan tekanan yang tertekan.

    Jadikan membaca artikel hebat ini sebagai titik tolak dalam hidup anda - tinggalkan tabiat buruk dan ubah gaya hidup anda.

    Di mana hati seseorang? Topografi organ jantung dan dada

    Jantung adalah organ berongga otot dari sistem peredaran darah yang melakukan fungsi mengepam. Ia terletak di dada di rongga mediastinum. Organ ini bersebelahan dengan banyak urat, arteri dan saluran limfa, bersempadan dengan esofagus, perut, lobus hepatik kiri dan kedua paru-paru. Tempat di mana jantung seseorang berada disebut perikardium. Ini adalah selaput (beg "dua lapisan") yang mengelilingi organ dan mulut saluran darah besar.

    Penerangan umum mengenai anatomi dada

    Dada adalah tempat di mana jantung terletak pada manusia, mamalia dan burung. Ini adalah takungan muskuloskeletal semua organ yang bertanggungjawab untuk pernafasan dan peredaran darah. Juga di dada terdapat kerongkongan dan sejumlah besar arteri dan urat badan. Dada itu sendiri dibentuk oleh tiang vertebra, lengkungan kostum dan sternum. Ia berkomunikasi dengan rongga dan kawasan badan yang lain, memberikan perlindungan mekanikal untuk organ-organ penting badan..

    Dada holistik dan rongga

    Oleh kerana penyambungan tulang rusuk oleh tulang rawan ke sternum, sel terbentuk sebagai bekas tulang-tulang rawan tertutup. Oleh kerana otot interkostal, fascia luaran dan dalaman, serta diafragma otot-tendon, rongga dada tertutup terbentuk. Ia mempunyai beberapa lubang: bukaan atas, esofagus, lubang aorta diafragma, lubang lubang vena cava yang lebih rendah. Di rongga dada itu sendiri, terdapat sejumlah ruang tertutup penting: mediastinum (tempat di mana jantung berada), rongga perikard dan rongga pleura yang mengelilingi paru-paru.

    Unjuran jantung ke dada

    Tempat di mana jantung seseorang berada disebut mediastinum. Inilah perikardium, di mana jantung ditutup dengan mulut saluran darah utama. Dalam kes ini, jantung mempunyai tiga batas yang diproyeksikan ke dada. Perubahan mereka membolehkan anda menentukan kelainan dan gejala fizikal spesifik kerosakan jantung organik. Biasanya, jantung terletak di sebelah kiri sternum dari ruang interkostal III di sepanjang ruang intercostal V. Dengan ventrikel kanan, jantung dipusingkan sedikit ke hadapan. Arah paksi membujur jantung dari bahagian basal (atas) ke bahagian bawah (apikal) adalah seperti berikut: jantung berorientasi dari atas ke bawah, dari belakang ke depan, dari kanan ke kiri.

    Hati bersempadan

    Sempadan jantung kanan ditentukan perkusi dan terletak 1 cm di sebelah kanan tepi kanan sternum di sepanjang ruang interkostal IV. Batas kiri sepadan dengan dorongan apikal: 1.5 cm di sebelah kiri garis pertengahan klavikular kiri. Batas atas yang sepadan dengan keseluruhan lebar bundle vaskular terletak di ruang interkostal III. Dengan menghubungkan titik sempadan kanan dan kiri yang paling melampau dengan titik ekstrim lebar bundle vaskular, konfigurasi asas perikardium ditentukan. Ini adalah unjuran tempat di mana hati orang itu berada.

    Konsep mediastinum

    Mediastinum adalah tempat di mana jantung seseorang berada. Ini adalah rongga terhad, yang merangkumi semua organ yang terletak di antara kedua-dua paru-paru. Sempadan anterior rongga adalah fascia dan sternum intrathoracic, sempadan posterior adalah leher tulang rusuk, fascia prevertebral dan tulang belakang toraks. Dinding bawah adalah diafragma, dan bahagian atasnya adalah kumpulan daun fasial yang disambungkan ke membran suprapleural. Dinding lateral mediastinum adalah bahagian pleura parietal dan fascia intrathoracic. Juga, mediastinum untuk kemudahan mengkaji unsur-unsur yang terdapat di sini dibahagikan secara kondisional kepada bahagian atas dan bawah. Yang terakhir dibahagikan kepada mediastinum posterior, tengah dan anterior. Tempat di mana jantung manusia berada adalah mediastinum pusat bawah.

    Syntopy jantung

    Syntopia adalah konsep topografi yang mencerminkan jarak organ tertentu dengan entiti anatomi lain. Dianjurkan untuk membongkarnya bersama dengan lokasi organ mediastinum. Jadi, jantung tidak berdekatan dengan formasi anatomi, kecuali perikardium dan saluran darah. Tetapi daun perikardial luar, di mana organ dipisahkan dari sisa formasi anatomi, hanya bersebelahan dengan mereka. Di hadapan perikardium terdapat kelenjar getah bening anteroposterior, prepericardial, intrathoracic dan saluran darah yang dikelilingi oleh tisu berlemak. Di belakang perikardium dan jantung, ia bersempadan dengan urat esofagus, urat tidak berpasangan dan separa tidak berpasangan, aorta, saraf vagus, batang simpatik dan saluran limfatik toraks.

    Syntopy jantung di bahagian tengah tengah bahagian bawah

    Tempat di mana jantung seseorang sedekat mungkin dengan organ dan saluran vital lain disebut mediastinum pusat bawah. Berikut adalah kantung perikardial, yang merupakan dua lapisan mesothelium, di antaranya terdapat rongga kecil. Di belakang daun perikardium viseral terdapat jantung itu sendiri. Di luar perikardium adalah akar paru-paru: urat paru-paru dan arteri, bronkus utama yang terletak di bawah bifurkasi trakea. Saraf diafragmatik dan saluran intrathoracic dengan kelenjar getah bening juga terdapat di sini. Sehingga kapal-kapal utama (aorta, vena cava, batang paru dan urat paru-paru) ditutup dengan perikardium, ia juga terletak di mediastinum tengah. Sebaik sahaja mereka keluar dari kantung perikardial, mereka berada di bahagian lain mediastinum. Semua ciri anatomi ini sangat penting, kerana ia menentukan taktik pembedahan untuk kecederaan dada yang masuk ke dalam rongga, dan untuk operasi yang dirancang.

    Di manakah hati seseorang: di sebelah mana yang normal dan dengan patologi

    Jantung adalah salah satu organ tubuh manusia yang paling romantis dan sensual. Dalam banyak budaya, ia dianggap sebagai wadah jiwa, tempat di mana kasih sayang dan cinta berasal. Walaupun begitu, dari sudut pandangan anatomi, gambar itu kelihatan lebih berprosa. Hati yang sihat adalah organ berotot yang kuat mengenai ukuran kepalan pemiliknya. Kerja otot jantung tidak berhenti sekejap dari saat seseorang dilahirkan ke dunia dan sehingga mati. Mengepam darah, jantung membekalkan oksigen ke semua organ dan tisu, membantu menghilangkan produk pembusukan dan melakukan sebahagian fungsi pembersihan badan. Mari kita bincangkan ciri struktur anatomi organ yang luar biasa ini.

    Di mana hati

    Jantung terletak di bahagian atas dada di tengah, di kantung perikardial yang memisahkannya dari organ lain, dengan pergeseran ke kiri.

    Sebilangan besar otot jantung terletak di sebelah kiri badan berbanding dengan simetri paksi, jadi seseorang merasakan kesakitan dari sisi ini semasa gangguan dalam kerja jantung.

    Kes terpencil lokasi organ sebaliknya di cermin, paparan simetri diketahui..

    Kedudukan jantung di dada dan sempadannya

    Sebenarnya, terdapat banyak penyimpangan dari norma yang dijelaskan. Untuk mengatakan dengan tepat bagaimana organ itu berada, dari sudut apa mustahil.

    Terdapat banyak pilihan, kerana semua perwakilan mengenai standard dianggap usang dalam amalan perubatan Eropah dan Amerika.

    Biasanya, jantung seseorang berada di sebelah kiri di dada bawah, dengan bahagian atas ke bawah dan pangkal atas.

    Paksi membujur organ otot diarahkan dari kanan ke kiri pada sudut 40-45 darjah, berbanding dengan paksi badan.

    Bergantung pada ukuran organ, ciri-ciri individu, jantina, momen fisiologi kongenital, mungkin ada perubahan kecil dari peraturan ini yang tidak dianggap sebagai patologi.

    Oleh itu, kita hanya boleh bercakap mengenai norma bersyarat, tetapi tidak mengenai standard.

    Konsep mediastinum

    Mediastinum adalah tempat di mana jantung seseorang berada. Ini adalah rongga terhad, yang merangkumi semua organ yang terletak di antara kedua-dua paru-paru. Sempadan anterior rongga adalah fascia dan sternum intrathoracic, sempadan posterior adalah leher tulang rusuk, fascia prevertebral dan tulang belakang toraks. Dinding bawah adalah diafragma, dan bahagian atasnya adalah kumpulan daun fasial yang disambungkan ke membran suprapleural. Dinding lateral mediastinum adalah bahagian pleura parietal dan fascia intrathoracic. Juga, mediastinum untuk kemudahan mengkaji unsur-unsur yang terdapat di sini dibahagikan secara kondisional kepada bahagian atas dan bawah. Yang terakhir dibahagikan kepada mediastinum posterior, tengah dan anterior. Tempat di mana jantung manusia berada adalah mediastinum pusat bawah.

    Struktur

    • Secara anatomi, otot jantung dibahagikan dengan partisi kepada empat bahagian: atria kiri dan kanan, ventrikel kiri dan kanan, berkomunikasi antara satu sama lain melalui injap.
    • Injap Bicuspid (mitral) dan tricuspid mengatur aliran darah dalam satu arah.
    • Vena, aorta, dan arteri sesuai untuk setiap ruang, yang membekalkan darah dan memudahkan aliran keluarnya..
    • Dinding jantung dilapisi dengan otot dan tisu penghubung dari ketebalan 0,5 mm.

    Lebih-lebih lagi, dinding ventrikel kiri beberapa kali lebih tebal, kerana darah mengalir dari ruang ini di sepanjang lingkaran besar peredaran darah.

    • Pada gilirannya, otot jantung mempunyai rangkaian saluran darah bercabang tersambung ke aorta paru dan memperkayakan setiap sel dengan oksigen.
    • Jantung dihubungkan dengan organ tubuh yang lain: paru-paru, otak, bukan hanya darah, tetapi juga serat saraf yang menghantar impuls untuk mengatur kerja jantung.

    Sekiranya sakit di sebelah kiri

    Walau bagaimanapun, terdapat perangkap dalam masalah ini. Sebagai contoh, hampir setiap orang dewasa tahu di mana jantungnya berada, dan dengan sedikit rasa tidak selesa yang timbul di sebelah kiri, dia mula panik dan melarikan diri ke bahagian kardiologi klinik terdekat. Sudah tentu, tidak tepat untuk memainkannya dengan selamat dalam hal-hal seperti itu, tetapi harus diingat bahawa penyebab sensasi menyakitkan mungkin adalah kekejangan otot dasar atau masalah lain yang tidak berkaitan dengan organ utama tubuh manusia.

    Ciri-ciri fisiologi badan wanita

    Wanita mempunyai sejumlah ciri fisiologi yang membezakannya dengan lelaki.

    1. Yang pertama mempunyai ukuran jantung yang lebih kecil, ketebalan miokardium, sistolik dan jumlah darah minit (IOC), dan tempoh diastole. Peningkatan IOC sebagai tindak balas terhadap aktiviti fizikal berlaku terutamanya disebabkan oleh peningkatan kadar denyutan jantung. Mekanisme ini tidak ekonomik dan kurang berfungsi jantung..
    2. Peningkatan keanjalan dan kepanjangan ligamen, yang membawa kepada trauma yang kerap.
    3. Kegembiraan dan kereaktifan sistem saraf yang lebih tinggi, ditunjukkan oleh emosi yang ketara.
    4. Kitaran haid, kehamilan, menopaus - semua ciri ini mengubah tahap estrogen dan progesteron, yang merangkumi kemampuan mood, tidur, metabolisme asas, metabolisme katekolamin.

    Mekanisme otot jantung

    • Automatik, proses kitaran membolehkan otot jantung berkontraksi dan melaksanakan fungsinya dengan betul dan lancar.
    • Kitaran kerja penuh tidak sampai sesaat, kira-kira 70 kitaran sedemikian berlaku seminit, yang menentukan nadi seseorang.
    • Pengecutan dan kelonggaran atrium dan ventrikel yang bergantian menyebabkan darah sentiasa beredar.
    • Kegagalan, kelewatan pada tahap apa pun boleh menyebabkan gangguan fungsi seluruh organisma dan penyakit serius.
    • Doktor dengan sempurna mendiagnosis dan membetulkan sedikitfungsi kitaran jantung..

    Sebarang sakit dada di jantung memerlukan nasihat perubatan..

    Anomali lokasi

    Dalam kes klinikal biasa, yang mana sebahagian besarnya, jantung berada di sebelah kiri. Tetapi sekurang-kurangnya dua keadaan diketahui apabila ini tidak berlaku..

    Dextrocardia

    Ia sangat jarang berlaku. Ia adalah anomali kongenital. Inti penyimpangan (ia tidak dianggap sebagai penyakit dalam erti kata penuh) adalah susunan cermin hati yang sebaliknya.

    Biasanya, ia berada di sebelah kiri, pada pesakit dengan gangguan serupa di sebelah kanan. Selanjutnya, pilihan mengenai penyetempatan organ lain adalah mungkin..

    Dengan dextrocardia terpencil, organ yang tidak berpasangan tetap berada di tempatnya. Hanya hati yang beralih. Dengan transposisi sistemik, kompleks diperhatikan. Semua organ mencerminkan arah yang bertentangan..

    Sebagai peraturan, penyimpangan seperti itu tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada pesakit. Ini adalah normal dan fisiologi dalam 85-90% kes. Malangnya, dalam 10-15% situasi yang tersisa, masalah yang ketara dijumpai.

    Biasanya ini adalah kecacatan kongenital struktur jantung yang memerlukan rawatan pembedahan.

    Sekiranya tidak ada gambaran klinikal seperti keterbelakangan fizikal dan mental dalam perkembangan.

    Peranti pelik tubuh manusia

    Kita semua biasa mempercayai bahawa otot jantung terletak di sebelah kiri, namun, dalam sejarah perubatan terdapat sejumlah kes di mana kepercayaan ini menjadi sumber masalah.

    Sepertinya, pengetahuan, di mana letaknya hati orang itu dapat memainkan jenaka kejam dalam situasi tertentu. Dalam komuniti saintifik, fenomena transposisi organ telah direkodkan secara rasmi.

    Faktanya adalah bahawa dalam kes ini seluruh tubuh manusia dihasilkan semula, sehingga boleh dikatakan, dalam gambar cermin. Dalam kedudukan ini, lampiran, yang biasa kita temukan di sebelah kanan, akan terletak di sisi yang sama sekali berbeza. Perkara yang sama berlaku untuk jantung..

    Fenomena seperti dextrocardia juga berlaku - keadaan di mana organ dalaman lain dapat ditempatkan secara spekular dan betul. Dan jantung dalam kes ini mempunyai kedudukan yang salah, yang menyukarkan diagnosis perubatan. Walaupun begitu, ini bukan peraturan, tetapi anomali yang sangat jarang berlaku..

    Mengapa anda perlu tahu

    Hanya sedikit orang yang tertanya-tanya jika berlaku bahawa jantung berada di sebelah kanan dada, organ mana yang dikelilinginya. Walau bagaimanapun, pengetahuan dalam bidang anatomi membantu mengenali gejala keadaan yang menyakitkan. Sangat mudah untuk mengelirukan rasa sakit saraf yang muncul di sebelah kiri belakang sternum, dengan ketidakselesaan tepat di jantung.

    Analisis pertumbuhan, fizikal dan bentuk akan membantu menentukan lokasi jantung pada orang tertentu. Ini berperanan besar dalam mengurut secara langsung. Masalah dengan mencari jantung biasanya berlaku pada kanak-kanak dan remaja yang membingungkan sisi kiri dan kanan. Adalah perlu untuk menjelaskan kepada anak pada masa kanak-kanak, di mana jantungnya berada, dan mengajarnya untuk menentukan sisi yang betul.

    Hanya sedikit orang yang tertanya-tanya jika berlaku bahawa jantung berada di sebelah kanan dada, organ mana yang dikelilinginya. Walau bagaimanapun, pengetahuan dalam bidang anatomi membantu mengenali gejala keadaan yang menyakitkan. Sangat mudah untuk mengelirukan rasa sakit saraf yang muncul di sebelah kiri belakang sternum, dengan ketidakselesaan tepat di jantung.

    Analisis pertumbuhan, fizikal dan bentuk akan membantu menentukan lokasi jantung pada orang tertentu. Ini memainkan peranan besar dalam urutan langsung..

    Masalah dengan mencari jantung biasanya berlaku pada kanak-kanak dan remaja yang membingungkan sisi kiri dan kanan. Adalah perlu untuk menjelaskan kepada anak pada masa kanak-kanak, di mana jantungnya berada, dan mengajarnya untuk menentukan sisi yang betul.

    Penting! Pakar menasihatkan tidur di sebelah kiri untuk meningkatkan peredaran darah dan mengurangkan ketegangan pada kantung otot. Ini berlaku untuk orang yang sihat, tidak kira di mana bahagian jantung. Dan mereka yang menderita infark miokard menderita patologi serius sistem kardiovaskular, disarankan untuk berehat di seberang.

    Sebab biasa

    Punca sakit jantung pada wanita adalah pelbagai. Hari ini adalah kebiasaan untuk membahagikan kemungkinan faktor etiologi kepada dua kumpulan besar:

    1. Coronarogenic (sejati cardialgia) adalah sejenis kesakitan yang dikaitkan dengan patologi organik sistem kardiovaskular, iaitu arteri koronari. Dengan aterosklerosis mereka, kekejangan, jantung menerima jumlah oksigen yang tidak mencukupi dengan darah, akibatnya penampilan penyakit iskemia diperhatikan.
    2. Non-koronarogenik - kategori kesakitan yang tidak berkaitan dengan gangguan aliran darah melalui saluran koronari. Penyebabnya adalah kegagalan irama jantung, keadaan neuropsikiatrik, peningkatan penyakit kronik yang bersamaan. Berikut adalah foto dengan penyetempatan titik sakit jantung khas pada wanita.

    Kardialgia sejati

    Penyebab kardialgia sebenarnya adalah faktor-faktor seperti:

    1. Angina pectoris stabil. Ini menyiratkan munculnya rasa sakit di belakang sternum yang bersifat menekan dan mampatan, yang dikaitkan dengan latihan fizikal atau keadaan tertekan. Ia berlangsung tidak lebih dari 15 minit, dihentikan dengan baik dengan pengambilan Nitrogliserin.
    2. Sindrom koronari Kejang sakit dada sering lebih sengit, bertindak balas terhadap Nitrogliserin. Ciri patologi ini adalah bahawa saluran koronari tidak terlibat dalam perkembangan penyakit ini, dan diagnosis dibuat dengan pengecualian.
    3. Prinzmetal angina (vasospastik). Serangan anginal muncul lebih kerap pada waktu pagi atau malam.
    4. Angina pectoris yang tidak stabil adalah kompleks gejala yang pertama berlaku (dua bulan terakhir) atau peningkatan manifestasi angina pectoris yang ada (kesakitan mengganggu lebih kerap dan dengan tekanan yang lebih sedikit, kadang-kadang walaupun berehat, sambil mengurangkan kepekaan terhadap ubat nitrat).
    5. Infark miokard adalah keadaan berbahaya yang mengancam nyawa seseorang. Ciri khas: sakit dada paroxysmal yang tajam akibat rasa terbakar, terkoyak dengan kemungkinan penyinaran di lengan kiri, bilah bahu, kaki, siku. Serangan berlangsung lebih dari 15 minit dan tidak dihilangkan dengan ubat nitro. Disertai dengan sesak nafas yang teruk, berpeluh, kelemahan umum, berdebar-debar.
    6. Mengelupas aneurisma aorta. Kesakitan di dada berlaku tanpa diduga, pada masa aktiviti fizikal, peningkatan tekanan darah, memancar ke tulang belakang, anggota badan atas, kepala. Terdapat tanda-tanda kejutan dengan peralihan ke keadaan kesejahteraan khayalan, ketika rasa sakit mereda, tekanan darah dan degup jantung stabil. Penghijrahan kesakitan adalah ciri: pertama dilokalisasikan di kawasan jantung, kemudian di epigastrium, punggung bawah, anggota badan bawah.
    7. Embolisme pulmonari. Serangan itu berlaku dengan teruk, sementara pesakit tercekik, kulit memperoleh warna kebiruan kerana sesak nafas yang teruk, dan degupan jantung meningkat; hemoptisis kemudian muncul.
    8. Perikarditis kering ditunjukkan oleh kesakitan yang berpanjangan di jantung, sesak nafas, demam.

    Kesakitan extracardiac

    1. Osteochondrosis serviks dan toraks, spondylosis. Kesakitan jahitan, kadang-kadang watak menembak, meningkat secara beransur-ansur dan berlangsung selama berhari-hari, meningkat pada waktu malam, berkurang dengan berjalan, berlari, dan mengambil NSAID. Tanda khas adalah hubungan langsung dengan pergerakan badan - berpusing, penculikan dan mengangkat tangan. Menguat ketika anda menyedut dan menyentuh titik masalah. Selalunya disertai dengan cephalalgia, pening..
    2. Neuralgia interkostal. Rasa sakitnya tajam, terbakar, berlaku di sepanjang tulang rusuk.
    3. Plexitis sisi kiri adalah keradangan pada bundle saraf brachial, yang disertai dengan rasa sakit yang teruk, mati rasa di tangan kiri. Sensasi meningkat dengan pergerakan anggota badan yang terkena.
    4. Sindrom Titz - keradangan aseptik pada tulang rawan tulang rusuk II, III, IV, V di tempat melekat pada sternum. Kesakitan di kawasan jantung bimbang untuk waktu yang lama, ditambah dengan demam, bengkak di sebelah kiri sternum, paresthesia teruk, tanda-tanda keradangan makmal.
    5. Herpes zoster. Ia disertai dengan ruam yang menyakitkan dalam bentuk kemerahan kulit dengan vesikel berkelompok yang diisi dengan cecair jernih. Berlaku di sepanjang ruang interkostal.
    6. Pleurisy (sebelah kiri basal) Kesakitan yang menusuk berlaku secara tiba-tiba, bertambah dengan pernafasan, disertai dengan tanda-tanda keradangan. Geseran pleura didengar semasa auskultasi paru-paru.
    7. Hernia diafragma adalah anjakan organ-organ rongga perut (perut, usus) ke dada melalui kecacatan diafragma. Dalam kes ini, sindrom "mediastinum akut" berlaku dengan rasa sakit yang kuat di kawasan jantung, berdebar-debar, penurunan tekanan, pucat dan tanda-tanda kejutan yang lain.
    8. Divertikulum esofagus. Sakit dada muncul selepas makan, ketika menelan, batang tubuh condong ke depan.
    9. Penyakit refluks gastroesophageal (GERD) juga merupakan alasan biasa untuk pergi ke doktor dengan aduan sakit dada, yang terbakar di alam dan disertai dengan pedih ulu hati, rasa asid di mulut.
    10. Kardialgia menopaus. Kerana penyusunan semula latar belakang hormon, wanita itu bimbang akan rasa sakit yang sangat sengit di jantung pemotong, jahitan, watak yang menekan, tidak berkaitan dengan aktiviti fizikal, menjalani kursus seperti gelombang. Terdapat kilatan darah ke kepala, rasa panas di wajah, berpeluh meningkat, kencing kerap, mudah marah. Pada masa yang sama, cardialgia tidak mempunyai tanah organik dan tidak disertai dengan perubahan kardiogram.

    Kami juga menyebutkan distrofi miokard klimaks, di mana penurunan tahap estrogen memprovokasi perkembangan patologi jantung organik.

    1. Semasa kehamilan, perubahan latar belakang hormon dan perkembangan janin menimbulkan peningkatan beban pada sistem kardiovaskular wanita, yang menyebabkan cardialgia, aritmia dan hipertensi arteri.
    2. Thyrotoxicosis dan gangguan tiroid lain. Selain sakit jantung yang tidak spesifik, takikardia, aritmia (selalunya atrium), mudah marah, gegaran, mengantuk, apatis, tekanan darah rendah.
    3. Cardioneurosis adalah gangguan fungsional, yang dianggap sebagai kompleks patologi mental, autonomi dan endokrin. Simptom sakit jantung pada wanita muda sememangnya wujud pada individu yang mudah beremosi. Rasa sakit tidak ada sebab, perasaannya berbeza dan dihentikan oleh ubat penenang.
    4. Cardiophobia disertai dengan rasa tidak selesa di hati, kewaspadaan, ketakutan akan kematian. Sindrom kardiofobik yang teruk dianggap sebagai serangan pseudo-infarction, di mana rasa sakit berlaku sebagai akibat menunggu diagnosis infark miokard. Ketakutan menyertai kesakitan, dan anda mendapat lingkaran setan.

    Bagaimana rawatannya

    Sebilangan besar patologi jantung memerlukan diagnosis yang teliti dan ubat yang tepat. Hanya doktor yang boleh memilih ubat.

    Penting! Validol tidak berkesan pada angina pectoris.

    Corvalol (Valocardin) - digunakan untuk menghilangkan berdebar-debar jantung, neurosis, insomnia. Ubat ini mempunyai kesan vasodilating, meningkatkan peredaran darah ke otot jantung, menghilangkan rasa sakit. Ubat ini tidak mempunyai kontraindikasi.

    Ubat utama untuk merawat penyakit jantung adalah nitrat, yang dibahagikan kepada 3 kumpulan bergantung kepada bahan aktif utama:

    • nitrogliserin - Nitrocor, Nitrong Forte;
    • isosorbide dinitrate - Iso-poppy, Cardiket;
    • isosorbide mononitrate - Monosan, Mononit.

    Inhibitor ACE melambatkan pengeluaran enzim yang bertanggungjawab untuk menyempitkan saluran darah, membantu miokardium, kegagalan jantung - Captopril, Perindopril.