Struktur jantung manusia dan fungsinya

Jantung mempunyai struktur yang kompleks dan melakukan kerja yang tidak kurang kompleks dan penting. Berkontraksi secara berirama, ia memberikan aliran darah melalui saluran.

Jantung terletak di belakang sternum, di bahagian tengah rongga dada dan hampir sepenuhnya dikelilingi oleh paru-paru. Ia boleh bergerak sedikit ke sisi, kerana tergantung bebas pada saluran darah. Jantung terletak secara tidak simetri. Paksi panjangnya condong dan membentuk sudut 40 ° dengan paksi badan. Ia diarahkan dari atas ke bawah, kanan ke kiri, dan jantung dipusingkan sehingga sisi kanannya condong ke depan lebih banyak, dan kiri - belakang. Dua pertiga jantung terletak di sebelah kiri garis tengah dan satu pertiga (vena cava dan atrium kanan) berada di sebelah kanan. Pangkalnya dipusingkan ke tulang belakang, dan puncaknya dipusingkan ke tulang rusuk kiri, agar lebih tepat, ke ruang interkostal kelima.

Anatomi jantung

Otot jantung adalah organ yang berbentuk rongga tidak teratur dalam bentuk kerucut yang sedikit rata. Ia mengambil darah dari sistem vena dan mendorongnya ke arteri. Jantung terdiri daripada empat ruang: dua atria (kanan dan kiri) dan dua ventrikel (kanan dan kiri), yang dipisahkan oleh partisi. Dinding ventrikel lebih tebal, dinding atria agak tipis.

Vena pulmonari memasuki atrium kiri, dan urat berongga masuk ke kanan. Aorta menaik muncul dari ventrikel kiri, arteri pulmonari dari ventrikel kanan.

Ventrikel kiri bersama dengan atrium kiri membentuk bahagian kiri, di mana darah arteri terletak, oleh itu ia disebut jantung arteri. Ventrikel kanan dengan atrium kanan adalah bahagian kanan (jantung vena). Bahagian kanan dan kiri dipisahkan oleh partisi padat.

Atria disambungkan ke ventrikel dengan bukaan dengan injap. Di bahagian kiri, injap bicuspid, dan ia disebut mitral, di sebelah kanan - tricuspid, atau tricuspid. Injap selalu terbuka ke arah ventrikel, jadi darah hanya dapat mengalir ke satu arah dan tidak dapat kembali ke atria. Ini dipastikan oleh benang tendon yang dilekatkan pada satu hujung ke otot papillary yang terletak di dinding ventrikel, dan di ujung yang lain ke cusps injap. Otot papillari berkontraksi bersama dengan dinding ventrikel, kerana mereka tumbuh di dindingnya, dan akibatnya filamen tendon ditarik dan mencegah aliran darah kembali. Terima kasih kepada benang tendon, injap tidak terbuka ke arah atria semasa ventrikel berkontrak.

Di tempat di mana arteri pulmonari meninggalkan ventrikel kanan, dan aorta dari sebelah kiri, terdapat injap tricuspid lunate yang menyerupai poket. Injap membiarkan darah mengalir dari ventrikel ke arteri pulmonari dan aorta, kemudian mengisi dengan darah dan menutup, sehingga menghalang darah kembali.

Pengecutan dinding ruang jantung disebut systole; kelonggarannya disebut diastole..

Struktur luaran jantung

Struktur dan fungsi jantung anatomi cukup kompleks. Ia terdiri daripada kamera, yang masing-masing mempunyai ciri tersendiri. Struktur luaran jantung adalah seperti berikut:

  • puncak (atas);
  • asas;
  • permukaan depan, atau sterno-costal;
  • permukaan bawah, atau diafragmatik;
  • tepi kanan;
  • tepi kiri.

Puncak adalah bahagian jantung yang membulat yang sempit, terbentuk sepenuhnya oleh ventrikel kiri. Ia menghadap ke depan ke bawah dan ke kiri, berbatasan dengan ruang interkostal kelima di sebelah kiri garis tengah sejauh 9 cm.

Pangkal jantung adalah bahagian atas jantung yang diperluas. Ia terbalik, kanan, belakang dan mempunyai bentuk segi empat. Ia dibentuk oleh atria dan aorta dengan batang paru-paru terletak di hadapan. Di sudut kanan atas segiempat, pintu masuk vena adalah vena cava unggul, di sudut bawah vena cava inferior, dua vena paru kanan masuk ke kanan, dua vena paru kiri di sebelah kiri pangkal.

Alur koronal melintasi antara ventrikel dan atria. Atrium terletak di atasnya, ventrikel lebih rendah. Di hadapan sulcus koronari, aorta dan batang paru-paru keluar dari ventrikel. Ia juga mempunyai sinus koronari, di mana darah vena mengalir dari urat jantung..

Permukaan jantung tulang rusuk lebih cembung. Ia terletak di belakang sternum dan tulang rawan tulang rusuk III-VI dan diarahkan ke hadapan, ke atas, ke kiri. Sulcus koronal melintang berjalan di sepanjangnya, yang memisahkan ventrikel dari atria dan dengan itu membahagi jantung ke bahagian atas yang dibentuk oleh atria dan bahagian bawah, yang terdiri daripada ventrikel. Alur lain dari permukaan sternocostal - anterior longitudinal - berjalan di sepanjang sempadan antara ventrikel kanan dan kiri, sementara yang kanan membentuk sebahagian besar permukaan anterior, yang kiri - yang lebih kecil.

Permukaan diafragmatik lebih rata dan berdekatan dengan pusat tendon diafragma. Alur posterior membujur melintasi permukaan ini, memisahkan permukaan ventrikel kiri dari permukaan kanan. Dalam kes ini, sebelah kiri membentuk sebahagian besar permukaan, dan yang kanan - yang lebih kecil.

Alur membujur depan dan belakang bergabung dengan hujung bawah dan membentuk lekukan jantung di sebelah kanan puncak jantung.

Terdapat juga permukaan lateral yang terletak di kanan dan kiri dan menghadap paru-paru, sehubungan dengan itu disebut paru.

Tepi jantung kanan dan kiri tidak sama. Tepi kanan lebih runcing, kiri lebih tajam dan bulat kerana dinding ventrikel kiri yang lebih tebal.

Batasan antara empat ruang jantung tidak selalu berbeza. Tanda tempat adalah alur di mana terdapat saluran darah jantung, ditutup dengan tisu berlemak dan lapisan luar jantung - epikardium. Arah alur ini bergantung pada bagaimana jantung terletak (serong, menegak, melintang), yang ditentukan oleh jenis fizikal dan ketinggian diafragma. Dalam mesomorf (normosthenics), yang perkadarannya hampir rata-rata, serong, dalam dolichomorphs (asthenics) dengan fizikal tipis, secara menegak, dalam brachimorphs (hipersthenics) dengan bentuk pendek yang lebar, melintang.

Jantung seolah-olah digantung oleh pangkalan pada kapal besar, sementara pangkalannya tetap tidak bergerak, dan puncaknya berada dalam keadaan bebas dan dapat bergerak.

Struktur tisu jantung

Dinding jantung terdiri daripada tiga lapisan:

  1. Endokardium - lapisan dalaman tisu epitelium yang melapisi rongga ruang jantung dari dalam, mengulangi kelegaan mereka.
  2. Myocardium adalah lapisan tebal yang dibentuk oleh tisu otot (striated). Miosit jantung yang dikandungnya dihubungkan oleh banyak penerjun yang menghubungkannya ke kompleks otot. Lapisan otot ini memberikan pengecutan berirama ruang jantung. Ketebalan miokard terkecil di atria, yang terbesar - di ventrikel kiri (kira-kira 3 kali lebih tebal dari kanan), kerana memerlukan lebih banyak daya untuk mendorong darah ke dalam lingkaran besar peredaran darah, di mana rintangan aliran adalah beberapa kali lebih besar daripada pada yang kecil. Miokardium atrium terdiri daripada dua lapisan, miokardium ventrikel - daripada tiga. Miokardium atrium dan miokardium ventrikel dipisahkan oleh cincin berserabut. Sistem pengaliran yang memberikan pengecutan miokardium yang berirama, satu untuk ventrikel dan atria.
  3. Epikardium adalah lapisan luar, yang merupakan lobus viseral dari kantung jantung (perikardium), yang merupakan membran serous. Ia meliputi bukan sahaja jantung, tetapi juga bahagian awal batang paru dan aorta, serta bahagian akhir pulmonari dan vena cava.

Anatomi atria dan ventrikel

Rongga jantung dibahagikan dengan septum menjadi dua bahagian - kanan dan kiri, yang tidak saling berkomunikasi. Setiap bahagian ini terdiri daripada dua ruang - ventrikel dan atrium. Septum antara atria disebut atrium, antara ventrikel - interventrikular. Oleh itu, jantung terdiri daripada empat ruang - dua atria dan dua ventrikel.

Atrium kanan

Dalam bentuknya, itu kelihatan seperti kubus yang tidak teratur, di depan ada rongga tambahan yang disebut telinga kanan. Atrium mempunyai isipadu 100 hingga 180 meter padu. lihat. Ia mempunyai lima dinding, dengan ketebalan 2 hingga 3 mm: anterior, posterior, superior, lateral, medial.

Vena cava unggul (dari atas di belakang) dan vena cava inferior (dari bawah) mengalir ke atrium kanan. Di sebelah kanan bawah adalah sinus koronari, di mana darah semua urat jantung mengalir. Di antara bukaan vena cava yang unggul dan inferior terdapat batuk kering. Di tempat di mana vena cava inferior mengalir ke atrium kanan, terdapat lipatan lapisan dalaman jantung - injap urat ini. Sinus vena cava disebut bahagian belakang posterior atrium kanan, di mana kedua urat mengalir.

Ruang atrium kanan mempunyai permukaan dalaman yang halus, dan hanya di telinga kanan dengan dinding depan yang berdekatan dengannya permukaannya tidak rata.

Di atrium kanan, banyak titik bukaan urat kecil jantung terbuka.

Ventrikel kanan

Ia terdiri daripada rongga dan kerucut arteri, yang merupakan corong ke atas. Ventrikel kanan mempunyai bentuk piramid trihedral, pangkalannya menghadap ke atas, dan puncaknya ke bawah. Ventrikel kanan mempunyai tiga dinding: anterior, posterior, medial.

Depan cembung, belakang lebih rata. Medial adalah septum interventrikular, yang terdiri daripada dua bahagian. Sebilangan besar dari mereka - otot - berada di bahagian bawah, yang lebih kecil - membran - di bahagian atas. Piramid menghadap atrium dengan pangkalannya dan terdapat dua lubang di dalamnya: belakang dan depan. Yang pertama adalah antara rongga atrium kanan dan ventrikel. Yang kedua masuk ke batang paru-paru.

Atrium kiri

Ia kelihatan seperti kubus yang tidak teratur, terletak di belakang dan berdekatan dengan esofagus dan bahagian aorta yang turun. Isipadu 100-130 meter padu. cm, ketebalan dinding - dari 2 hingga 3 mm. Seperti atrium kanan, ia mempunyai lima dinding: anterior, posterior, superior, literal, medial. Atrium kiri terus ke anterior ke rongga tambahan, yang disebut telinga kiri, yang diarahkan ke batang paru. Empat urat pulmonari (posterior dan unggul) mengalir ke atrium, di bukaan di mana tidak ada injap. Dinding medial adalah septum interatrial. Permukaan dalaman atrium licin, otot-otot jambul hanya di telinga kiri, yang lebih panjang dan lebih sempit dari kanan, dan jelas dipisahkan dari ventrikel oleh pemintasan. Ventrikel kiri berkomunikasi melalui bukaan atrioventrikular.

Ventrikel kiri

Dalam bentuk, menyerupai kerucut, pangkalannya menghadap ke atas. Dinding ruang jantung ini (anterior, posterior, medial) mempunyai ketebalan terbesar - dari 10 hingga 15 mm. Tidak ada batas yang jelas antara depan dan belakang. Di dasar kerucut adalah bukaan aorta dan atrioventrikular kiri.

Pembukaan aorta bulat terletak di hadapan. Injapnya terdiri daripada tiga peredam.

Ukuran jantung

Ukuran dan berat jantung berbeza pada orang yang berbeza. Nilai purata adalah seperti berikut:

  • panjangnya dari 12 hingga 13 cm;
  • lebar paling besar - dari 9 hingga 10.5 cm;
  • saiz anteroposterior - dari 6 hingga 7 cm;
  • berat pada lelaki - kira-kira 300 g;
  • berat pada wanita - kira-kira 220 g.

Fungsi kardiovaskular dan jantung

Jantung dan saluran darah membentuk sistem kardiovaskular, fungsi utamanya adalah sistem pengangkutan. Ia terdiri daripada bekalan tisu dan organ pemakanan dan oksigen serta pengangkutan balik produk metabolik.

Kerja otot jantung dapat dijelaskan seperti berikut: bahagian kanannya (jantung vena) menerima darah yang habis yang tepu dengan karbon dioksida dari urat dan memberikannya ke paru-paru untuk tepu oksigen. Dari paru-paru yang diperkaya O2 darah dihantar ke bahagian kiri jantung (arteri) dan dari situ ia didorong ke dalam aliran darah dengan kekuatan.

Jantung menghasilkan dua lingkaran peredaran darah - besar dan kecil.

Yang besar membekalkan darah ke semua organ dan tisu, termasuk paru-paru. Ia bermula di ventrikel kiri, berakhir di atrium kanan..

Peredaran pulmonari beredar di alveoli paru-paru. Ia bermula di ventrikel kanan, berakhir di atrium kiri..

Aliran darah diatur oleh injap: mereka tidak membiarkannya mengalir ke arah yang bertentangan.

Jantung mempunyai sifat seperti kegembiraan, kemampuan konduktif, kontraktil, dan automasi (pengujaan tanpa rangsangan luaran di bawah pengaruh impuls dalaman).

Terima kasih kepada sistem pengaliran, terdapat pengecutan berurutan ventrikel dan atria, penyertaan sel-sel miokardium secara serentak dalam proses pengecutan.

Pengecutan jantung yang berirama memberikan bekalan darah yang berpisah ke sistem peredaran darah, tetapi pergerakannya di dalam kapal berlaku tanpa gangguan, kerana keanjalan dinding dan ketahanan terhadap aliran darah yang terjadi pada pembuluh kecil.

Sistem peredaran darah mempunyai struktur yang kompleks dan terdiri dari jaringan kapal untuk pelbagai tujuan: pengangkutan, pemindahan, pertukaran, pengedaran, kapasitif. Terdapat urat, arteri, venula, arteriol, kapilari. Bersama limfatik, mereka mengekalkan keteguhan persekitaran dalaman di dalam badan (tekanan, suhu badan, dll.).

Di arteri, darah bergerak dari jantung ke tisu. Ketika mereka menjauh dari pusat, mereka menjadi lebih kurus, membentuk arteriol dan kapilari. Tempat tidur arteri sistem peredaran darah mengangkut bahan yang diperlukan ke organ dan mengekalkan tekanan berterusan di dalam kapal.

Tempat tidur vena lebih luas daripada arteri. Melalui urat, darah bergerak dari tisu ke jantung. Vena terbentuk dari kapilari vena, yang, apabila bergabung, pertama kali menjadi venula, kemudian vena. Di jantung, mereka membentuk batang besar. Terdapat urat dangkal yang terletak di bawah kulit dan urat dalam terletak di tisu berhampiran arteri. Fungsi utama sistem peredaran darah vena adalah aliran darah yang tepu dengan produk metabolik dan karbon dioksida.

Untuk menilai keupayaan fungsional sistem kardiovaskular dan kebolehbebanan beban, ujian khas dilakukan yang memungkinkan untuk menilai prestasi badan dan kemampuan pampasannya. Ujian fungsional sistem kardiovaskular dimasukkan dalam pemeriksaan fizikal dan fizikal untuk menentukan tahap kecergasan dan persiapan fizikal umum. Penilaian diberikan oleh petunjuk jantung dan saluran darah seperti tekanan darah, tekanan nadi, kecepatan aliran darah, jumlah darah minit dan strok. Ujian tersebut merangkumi ujian Letunov, ujian langkah, Martine, ujian Kotov-Demin..

Fakta menarik

Jantung mula menguncup dari minggu keempat selepas pembuahan dan tidak berhenti sehingga akhir hayat. Ia melakukan pekerjaan besar: mengepam sekitar tiga juta liter darah setiap tahun dan sekitar 35 juta degupan jantung dilakukan. Pada waktu rehat, jantung hanya menggunakan 15% sumbernya, dengan beban hingga 35%. Selama jangka hayat purata, ia mengepam sekitar 6 juta liter darah. Fakta lain yang menarik: jantung memberikan darah kepada 75 trilion sel tubuh manusia, kecuali kornea.

Anatomi struktur jantung

Topik: “Ciri umum sistem kardiovaskular. Anatomi jantung.

Rancang:

I. Jenis saluran darah, terutamanya strukturnya.

II. Bulatan Peredaran.

III. Anatomi jantung.

I. Secara anatomi, saluran darah dibahagikan kepada jenis berikut:

Arteri adalah saluran darah yang membawa darah dari jantung, tidak kira sama ada darah itu arteri atau vena. Mereka adalah tiub, dindingnya terdiri dari tiga cangkang:

- tisu penghubung luar (Adventitia),

- otot licin sederhana (media)

- endotel dalaman (intima).

Di samping itu, dinding kebanyakan arteri masih mempunyai selaput elastik dalaman antara cangkang dalam dan tengah, dan selaput elastik luar antara cengkerang luar dan tengah. Selaput ini memberikan dinding arteri kekuatan, keanjalan tambahan dan memberikan jurang yang berterusan..

Arteriol adalah arteri berdiameter kecil. Mereka masuk ke kapilari, dan yang terakhir menjadi kapilari.

Kapilari adalah saluran mikroskopik yang ada di dalam tisu dan menghubungkan arteriol ke venula (melalui pra dan pasca kapilari). Pasca kapilari terbentuk dari peleburan dua atau lebih kapilari. Dengan penyatuan kapcapilar, venula terbentuk - saluran vena terkecil. Mereka mengalir ke urat.

Vena adalah saluran darah yang membawa darah ke jantung, tidak kira sama ada darah itu arteri atau vena. Dinding urat jauh lebih tipis dan lebih lemah daripada arteri, tetapi terdiri daripada tiga membran yang sama. Banyak urat (bahagian bawah, hujung atas, batang dan leher) mempunyai injap lunar yang menghalang aliran darah terbalik ke dalamnya.

Cabang arteri dan urat boleh dihubungkan oleh anastomosis yang disebut anastomosis.

Kapal yang memberikan aliran darah bulat yang melewati jalan utama disebut cagaran (bulatan).

II. Terdapat 3 lingkaran peredaran darah:

Lingkaran kecil (paru) peredaran darah bermula dengan batang paru (arteri) dari ventrikel kanan jantung, kemudian dibahagikan kepada arteri paru kanan dan kiri, masing-masing menuju ke paru-paru yang sesuai.

Di paru-paru, arteri pulmonari dibahagikan kepada lobar, kemudian menjadi arteri segmental, masuk ke kapilari. Di sini pertukaran gas berlaku (darah dari vena menjadi arteri). Vena varikos bermula dari rangkaian kapilari, kemudian urat. Dua urat paru-paru dengan darah arteri mengalir ke atrium kiri keluar dari setiap paru-paru..

Lingkaran peredaran darah paru memperkaya darah dengan oksigen, darah berubah menjadi arteri.

Bulatan besar peredaran darah - koperal bermula dari ventrikel kiri jantung.

Ia merangkumi aorta, arteri, arteriol, kapilari, venula, urat. Lingkaran peredaran darah yang besar berakhir dengan dua vena cava yang mengalir ke atrium kanan. Melalui dinding kapilari badan, pertukaran zat berlaku antara darah dan tisu. Darah arteri memberikan oksigen ke tisu, dan, tepu dengan karbon dioksida, berubah menjadi vena.

Peredaran koronari (jantung) merangkumi saluran jantung itu sendiri untuk bekalan darah ke otot jantung - miokardium. Jantung menerima darah arteri dari dua arteri koronari (koronari) - kanan dan kiri. Kedua-duanya bermula dari aorta, di atas injap lunar. Melewati sulcus koronari, yang memisahkan atria dari ventrikel. Di semua lapisan dinding jantung, cabang arteri dibahagikan kepada yang lebih kecil dan, akhirnya, membentuk rangkaian kapilari, menyediakan pertukaran gas dan khasiat dinding jantung. Kapilari masuk ke venula, kemudian ke vena jantung sendiri, yang mengalir ke saluran vena biasa - sinus koronari, yang terbuka ke atrium kanan.

III. Jantung (cor; Greek cardia) adalah organ otot-otot berongga yang mempunyai bentuk kerucut, puncaknya menghadap ke bawah, kiri dan depan, dan pangkalnya naik dan ke belakang. Ia terletak di rongga dada di belakang sternum pada organ mediastinum tengah di pusat tendon diafragma.

Di jantung, 3 permukaan dibezakan:

- permukaan pulmonari (lateral).

Sulcus koronari memisahkan atria dari ventrikel, sulcus interventrikular memisahkan ventrikel. Di alur adalah saluran dan saraf.

Dinding anterior atrium kanan dan kiri mempunyai sambungan berbentuk kerucut anterior - telinga kanan dan kiri, yang mewakili rongga simpanan tambahan.

Jisim jantung orang dewasa ialah 250-350 g. Isipadu dari 250 hingga 350 ml.

Hati manusia mempunyai 4 ruang (rongga):

- dua ventrikel (kanan dan kiri).

Satu ruang dipisahkan dari yang lain dengan pembelahan. Septum melintang membahagi jantung ke atria dan ventrikel. Ia mempunyai bukaan atrioventrikular yang dilengkapi dengan injap daun. Injap antara atrium kiri dan ventrikel adalah bicuspid (mitral), dan antara atrium kanan dan ventrikel adalah tricuspid. Injap terbuka ke arah ventrikel dan membiarkan darah mengalir hanya ke arah ini..

Batang pulmonari dan aorta pada awalnya mempunyai injap semilunar, yang terdiri daripada tiga injap semilunar dan terbuka ke arah aliran darah di saluran ini.

Dinding jantung terdiri daripada tiga lapisan:

1) Endokardium - lapisan dalaman melapisi bahagian dalam semua rongga jantung. Terdiri daripada tisu penghubung dengan gentian elastik. Endokardium membentuk injap atrioventricular, injap aorta, batang paru, dan juga injap vena cava inferior dan sinus koronari.

2) Miokardium (lapisan otot) adalah radang jantung. Dibentuk oleh tisu otot jantung. gentian ventrikel; atria dan ventrikel berkontrak pada masa yang sama.

3) Epikardium - lapisan luar, dibentuk oleh tisu penghubung dan merupakan bahagian dari kantung perikardial, menutupi jantung (perikardium). Pericardium serous terdiri daripada plat dalaman (epikardium), dan plat parietal luaran. Di antara mereka terdapat ruang seperti celah - rongga perikardial, di mana terdapat sejumlah kecil (hingga 50 ml) cecair serous. Perikardium mengasingkan jantung dari organ sekitarnya.

Tema: "Fisiologi jantung".

Rancang.

1. Fisiologi jantung.

2. Sifat utama otot jantung, terutamanya kegembiraannya.

Struktur jantung manusia: ciri organ

Jantung mempunyai struktur yang kompleks dan melakukan kerja yang tidak kurang kompleks dan penting. Berkontraksi secara berirama, ia memberikan aliran darah melalui saluran.

Jantung terletak di belakang sternum, di bahagian tengah rongga dada dan hampir sepenuhnya dikelilingi oleh paru-paru. Ia boleh bergerak sedikit ke sisi, kerana tergantung bebas pada saluran darah. Jantung terletak secara tidak simetri. Paksi panjangnya condong dan membentuk sudut 40 ° dengan paksi badan. Ia diarahkan dari atas ke bawah, kanan ke kiri, dan jantung dipusingkan sehingga sisi kanannya condong ke depan lebih banyak, dan kiri - belakang. Dua pertiga jantung terletak di sebelah kiri garis tengah dan satu pertiga (vena cava dan atrium kanan) berada di sebelah kanan. Pangkalnya dipusingkan ke tulang belakang, dan puncaknya dipusingkan ke tulang rusuk kiri, agar lebih tepat, ke ruang interkostal kelima.

Anatomi jantung

Otot jantung adalah organ yang berbentuk rongga tidak teratur dalam bentuk kerucut yang sedikit rata. Ia mengambil darah dari sistem vena dan mendorongnya ke arteri. Jantung terdiri daripada empat ruang: dua atria (kanan dan kiri) dan dua ventrikel (kanan dan kiri), yang dipisahkan oleh partisi. Dinding ventrikel lebih tebal, dinding atria agak tipis.

Vena pulmonari memasuki atrium kiri, dan urat berongga masuk ke kanan. Aorta menaik muncul dari ventrikel kiri, arteri pulmonari dari ventrikel kanan.

Ventrikel kiri bersama dengan atrium kiri membentuk bahagian kiri, di mana darah arteri terletak, oleh itu ia disebut jantung arteri. Ventrikel kanan dengan atrium kanan adalah bahagian kanan (jantung vena). Bahagian kanan dan kiri dipisahkan oleh partisi padat.

Atria disambungkan ke ventrikel dengan bukaan dengan injap. Di bahagian kiri, injap bicuspid, dan ia disebut mitral, di sebelah kanan - tricuspid, atau tricuspid. Injap selalu terbuka ke arah ventrikel, jadi darah hanya dapat mengalir ke satu arah dan tidak dapat kembali ke atria. Ini dipastikan oleh benang tendon yang dilekatkan pada satu hujung ke otot papillary yang terletak di dinding ventrikel, dan di ujung yang lain ke cusps injap. Otot papillari berkontraksi bersama dengan dinding ventrikel, kerana mereka tumbuh di dindingnya, dan akibatnya filamen tendon ditarik dan mencegah aliran darah kembali. Terima kasih kepada benang tendon, injap tidak terbuka ke arah atria semasa ventrikel berkontrak.

Di tempat di mana arteri pulmonari meninggalkan ventrikel kanan, dan aorta dari sebelah kiri, terdapat injap tricuspid lunate yang menyerupai poket. Injap membiarkan darah mengalir dari ventrikel ke arteri pulmonari dan aorta, kemudian mengisi dengan darah dan menutup, sehingga menghalang darah kembali.

Pengecutan dinding ruang jantung disebut systole; kelonggarannya disebut diastole..

Kitaran jantung

Bekalan darah yang mencukupi ke tubuh dijamin oleh penguncupan serat otot dinding jantung yang terkoordinasi, yang menentukan kitaran kerja organ.

Terdapat dua fasa utama:

  • systole - pengecutan;
  • diastole - kelonggaran.

Kelajuan pengaliran impuls yang berlainan sepanjang kardiomiosit atipikal dengan adanya kelewatan pada nod atrioventricular memastikan kerja organ yang diselaraskan: semasa sistol atrium, darah menembusi ventrikel. Yang terakhir berada dalam fasa relaksasi, yang membentuk isipadu yang cukup untuk diisi dengan cairan (di sebelah kiri hingga 100 ml).

Semasa pengecutan ventrikel, injap aorta dan arteri paru terbuka, injap sendi atrioventricular ditutup - darah masuk ke dalam bulatan peredaran. Pada saluran periferal, nadi ditentukan, dan kawasan dada - degupan jantung.

Pada masa ini, atria berada dalam fasa diastole dan dipenuhi dengan darah dari rongga (bahagian kanan) dan urat paru-paru (kiri).

Terdapat pernyataan bahawa jantung berfungsi separuh hayat dan separuh rehat, kerana tempoh sistol dan diastol adalah sama (masing-masing 0.4 saat).

Struktur luaran jantung

Struktur dan fungsi jantung anatomi cukup kompleks. Ia terdiri daripada kamera, yang masing-masing mempunyai ciri tersendiri. Struktur luaran jantung adalah seperti berikut:

  • puncak (atas);
  • asas;
  • permukaan depan, atau sterno-costal;
  • permukaan bawah, atau diafragmatik;
  • tepi kanan;
  • tepi kiri.

Puncak adalah bahagian jantung yang membulat yang sempit, terbentuk sepenuhnya oleh ventrikel kiri. Ia menghadap ke depan ke bawah dan ke kiri, berbatasan dengan ruang interkostal kelima di sebelah kiri garis tengah sejauh 9 cm.

Pangkal jantung adalah bahagian atas jantung yang diperluas. Ia terbalik, kanan, belakang dan mempunyai bentuk segi empat. Ia dibentuk oleh atria dan aorta dengan batang paru-paru terletak di hadapan. Di sudut kanan atas segiempat, pintu masuk vena adalah vena cava unggul, di sudut bawah vena cava inferior, dua vena paru kanan masuk ke kanan, dua vena paru kiri di sebelah kiri pangkal.

Alur koronal melintasi antara ventrikel dan atria. Atrium terletak di atasnya, ventrikel lebih rendah. Di hadapan sulcus koronari, aorta dan batang paru-paru keluar dari ventrikel. Ia juga mempunyai sinus koronari, di mana darah vena mengalir dari urat jantung..

Permukaan jantung tulang rusuk lebih cembung. Ia terletak di belakang sternum dan tulang rawan tulang rusuk III-VI dan diarahkan ke hadapan, ke atas, ke kiri. Sulcus koronal melintang berjalan di sepanjangnya, yang memisahkan ventrikel dari atria dan dengan itu membahagi jantung ke bahagian atas yang dibentuk oleh atria dan bahagian bawah, yang terdiri daripada ventrikel. Alur lain dari permukaan sternocostal - anterior longitudinal - berjalan di sepanjang sempadan antara ventrikel kanan dan kiri, sementara yang kanan membentuk sebahagian besar permukaan anterior, yang kiri - yang lebih kecil.

Permukaan diafragmatik lebih rata dan berdekatan dengan pusat tendon diafragma. Alur posterior membujur melintasi permukaan ini, memisahkan permukaan ventrikel kiri dari permukaan kanan. Dalam kes ini, sebelah kiri membentuk sebahagian besar permukaan, dan yang kanan - yang lebih kecil.

Alur membujur depan dan belakang bergabung dengan hujung bawah dan membentuk lekukan jantung di sebelah kanan puncak jantung.

Terdapat juga permukaan lateral yang terletak di kanan dan kiri dan menghadap paru-paru, sehubungan dengan itu disebut paru.

Tepi jantung kanan dan kiri tidak sama. Tepi kanan lebih runcing, kiri lebih tajam dan bulat kerana dinding ventrikel kiri yang lebih tebal.

Batasan antara empat ruang jantung tidak selalu berbeza. Tanda tempat adalah alur di mana terdapat saluran darah jantung, ditutup dengan tisu berlemak dan lapisan luar jantung - epikardium. Arah alur ini bergantung pada bagaimana jantung terletak (serong, menegak, melintang), yang ditentukan oleh jenis fizikal dan ketinggian diafragma. Dalam mesomorf (normosthenics), yang perkadarannya hampir rata-rata, serong, dalam dolichomorphs (asthenics) dengan fizikal tipis, secara menegak, dalam brachimorphs (hipersthenics) dengan bentuk pendek yang lebar, melintang.

Jantung seolah-olah digantung oleh pangkalan pada kapal besar, sementara pangkalannya tetap tidak bergerak, dan puncaknya berada dalam keadaan bebas dan dapat bergerak.

maklumat am


Pengetahuan mengenai struktur dan fungsi jantung manusia terkumpul secara beransur-ansur. Permulaan kardiologi sebagai sains dianggap pada tahun 1628, ketika doktor Inggeris dan saintis semula jadi Harvey menemui undang-undang asas peredaran darah. Selepas itu, semua maklumat asas diperoleh mengenai anatomi jantung dan saluran darah, sistem peredaran darah manusia, yang masih digunakan..

"Mesin bergerak abadi" yang hidup dilindungi dengan baik dari kerosakan kerana lokasinya yang baik di tubuh manusia. Setiap kanak-kanak tahu di mana jantung terletak pada seseorang - di dada di sebelah kiri, tetapi ini tidak sepenuhnya benar. Secara anatomi, ia menempati bahagian tengah mediastinum anterior - ini adalah ruang tertutup di dada antara paru-paru, dikelilingi oleh tulang rusuk dan sternum. Bahagian bawah jantung (puncaknya) sedikit dialihkan ke sebelah kiri, bahagian yang selebihnya berada di tengah. Dalam kes yang jarang berlaku, terdapat varian yang tidak normal dari lokasi jantung pada seseorang dengan pergeseran ke sisi kanan (dextrocardia), yang sering digabungkan dengan penempatan cermin di tubuh semua organ yang tidak berpasangan (hati, limpa, pankreas, dll.).

Setiap orang mempunyai idea mereka sendiri tentang bagaimana hati seseorang kelihatan, biasanya mereka berbeza dengan kenyataan. Secara luaran, organ ini menyerupai telur yang sedikit rata di atas dan menunjuk ke bawah, dengan kapal besar bersebelahan di semua sisi. Bentuk dan ukurannya mungkin berbeza-beza bergantung pada jantina, umur, fizikal dan status kesihatan lelaki atau wanita.

Orang mengatakan bahawa ukuran jantung dapat ditentukan oleh ukuran kepalan tangan sendiri - ubat tidak membantah hal ini. Ramai orang berminat mengetahui berapa berat hati seseorang? Petunjuk ini bergantung pada usia dan jantina..

Berat jantung orang dewasa mencapai purata 300 g, dan pada wanita mungkin sedikit lebih sedikit daripada pada lelaki.

Terdapat patologi di mana penyimpangan nilai ini adalah mungkin, misalnya, dengan pertumbuhan miokardium atau pengembangan ruang jantung. Pada bayi baru lahir, beratnya sekitar 25g, kadar pertumbuhan yang paling ketara diperhatikan selama 24 bulan pertama kehidupan dan pada 14-15 tahun, dan setelah 16 tahun, indikator mencapai nilai dewasa. Nisbah jisim jantung orang dewasa dengan jumlah berat badan lelaki adalah 1: 170, pada wanita 1: 180.

Struktur tisu jantung

Dinding jantung terdiri daripada tiga lapisan:

  1. Endokardium - lapisan dalaman tisu epitelium yang melapisi rongga ruang jantung dari dalam, mengulangi kelegaan mereka.
  2. Myocardium adalah lapisan tebal yang dibentuk oleh tisu otot (striated). Miosit jantung yang dikandungnya dihubungkan oleh banyak penerjun yang menghubungkannya ke kompleks otot. Lapisan otot ini memberikan pengecutan berirama ruang jantung. Ketebalan miokard terkecil di atria, yang terbesar - di ventrikel kiri (kira-kira 3 kali lebih tebal dari kanan), kerana memerlukan lebih banyak daya untuk mendorong darah ke dalam lingkaran besar peredaran darah, di mana rintangan aliran adalah beberapa kali lebih besar daripada pada yang kecil. Miokardium atrium terdiri daripada dua lapisan, miokardium ventrikel - daripada tiga. Miokardium atrium dan miokardium ventrikel dipisahkan oleh cincin berserabut. Sistem pengaliran yang memberikan pengecutan miokardium yang berirama, satu untuk ventrikel dan atria.
  3. Epikardium adalah lapisan luar, yang merupakan lobus viseral dari kantung jantung (perikardium), yang merupakan membran serous. Ia meliputi bukan sahaja jantung, tetapi juga bahagian awal batang paru dan aorta, serta bahagian akhir pulmonari dan vena cava.

Ventrikel kiri

Ini memiliki bentuk kerucut dengan pangkal menghadap ke atas. Rongga dalaman ditutup dengan balok berdaging, membentuk rangkaian yang kompleks. Ia berkomunikasi dengan atrium kiri melalui bukaan atrioventricular, dan cusps injap mitral dilekatkan pada tepinya. Bahagian depan ventrikel membentuk kerucut arteri. Ia menghubungkan ke bukaan aorta, dan tiga injap lunar menghadkannya.

Anatomi jantung juga merangkumi pengetahuan mengenai struktur dindingnya, yang mempunyai tiga lapisan: bahagian dalam, sebaliknya endokardium, otot tebal - miokardium dan bahagian luar (lembaran visceral membran) - endokardium. Kami akan mempelajarinya dengan lebih terperinci..

Anatomi atria dan ventrikel

Rongga jantung dibahagikan dengan septum menjadi dua bahagian - kanan dan kiri, yang tidak saling berkomunikasi. Setiap bahagian ini terdiri daripada dua ruang - ventrikel dan atrium. Septum antara atria disebut atrium, antara ventrikel - interventrikular. Oleh itu, jantung terdiri daripada empat ruang - dua atria dan dua ventrikel.

Atrium kanan

Dalam bentuknya, itu kelihatan seperti kubus yang tidak teratur, di depan ada rongga tambahan yang disebut telinga kanan. Atrium mempunyai isipadu 100 hingga 180 meter padu. lihat. Ia mempunyai lima dinding, dengan ketebalan 2 hingga 3 mm: anterior, posterior, superior, lateral, medial.

Vena cava unggul (dari atas di belakang) dan vena cava inferior (dari bawah) mengalir ke atrium kanan. Di sebelah kanan bawah adalah sinus koronari, di mana darah semua urat jantung mengalir. Di antara bukaan vena cava yang unggul dan inferior terdapat batuk kering. Di tempat di mana vena cava inferior mengalir ke atrium kanan, terdapat lipatan lapisan dalaman jantung - injap urat ini. Sinus vena cava disebut bahagian belakang posterior atrium kanan, di mana kedua urat mengalir.

Ruang atrium kanan mempunyai permukaan dalaman yang halus, dan hanya di telinga kanan dengan dinding depan yang berdekatan dengannya permukaannya tidak rata.

Di atrium kanan, banyak titik bukaan urat kecil jantung terbuka.

Ventrikel kanan

Ia terdiri daripada rongga dan kerucut arteri, yang merupakan corong ke atas. Ventrikel kanan mempunyai bentuk piramid trihedral, pangkalannya menghadap ke atas, dan puncaknya ke bawah. Ventrikel kanan mempunyai tiga dinding: anterior, posterior, medial.

Depan cembung, belakang lebih rata. Medial adalah septum interventrikular, yang terdiri daripada dua bahagian. Sebilangan besar dari mereka - otot - berada di bahagian bawah, yang lebih kecil - membran - di bahagian atas. Piramid menghadap atrium dengan pangkalannya dan terdapat dua lubang di dalamnya: belakang dan depan. Yang pertama adalah antara rongga atrium kanan dan ventrikel. Yang kedua masuk ke batang paru-paru.

Atrium kiri

Ia kelihatan seperti kubus yang tidak teratur, terletak di belakang dan berdekatan dengan esofagus dan bahagian aorta yang turun. Isipadu 100-130 meter padu. cm, ketebalan dinding - dari 2 hingga 3 mm. Seperti atrium kanan, ia mempunyai lima dinding: anterior, posterior, superior, literal, medial. Atrium kiri terus ke anterior ke rongga tambahan, yang disebut telinga kiri, yang diarahkan ke batang paru. Empat urat pulmonari (posterior dan unggul) mengalir ke atrium, di bukaan di mana tidak ada injap. Dinding medial adalah septum interatrial. Permukaan dalaman atrium licin, otot-otot jambul hanya di telinga kiri, yang lebih panjang dan lebih sempit dari kanan, dan jelas dipisahkan dari ventrikel oleh pemintasan. Ventrikel kiri berkomunikasi melalui bukaan atrioventrikular.

Ventrikel kiri

Dalam bentuk, menyerupai kerucut, pangkalannya menghadap ke atas. Dinding ruang jantung ini (anterior, posterior, medial) mempunyai ketebalan terbesar - dari 10 hingga 15 mm. Tidak ada batas yang jelas antara depan dan belakang. Di dasar kerucut adalah bukaan aorta dan atrioventrikular kiri.

Pembukaan aorta bulat terletak di hadapan. Injapnya terdiri daripada tiga peredam.

Atrium kanan

Bentuknya serupa dengan kubus, dan rongga tambahan yang cukup besar (juga disebut telinga kanan) dalam bentuk penonjolan segitiga. Pada septum yang memisahkannya dari atrium kiri, fossa bujur dibezakan dengan jelas. Ia ditutup dengan membran nipis. Inilah sisa lubang bujur yang tumbuh di mana dua atria janin berkomunikasi. Anatomi jantungnya agak berbeza dengan anatomi orang dewasa. Selain itu, atrium kanan mempunyai dua bukaan: vena cava inferior dan superior. Pada yang pertama di pinggir bawah terdapat lipatan lunate (flap), kecil dan tidak stabil. Pada janin (janin), ia mengarahkan darah melalui lubang bujur ke atrium kiri dari kanan.

Fungsi kardiovaskular dan jantung

Jantung dan saluran darah membentuk sistem kardiovaskular, fungsi utamanya adalah sistem pengangkutan. Ia terdiri daripada bekalan tisu dan organ pemakanan dan oksigen serta pengangkutan balik produk metabolik.

Jantung berfungsi sebagai pam - ia memberikan peredaran darah yang berterusan dalam sistem peredaran darah dan penghantaran nutrien dan oksigen ke organ dan tisu. Di bawah tekanan atau senaman fizikal, kerjanya segera dibina semula: meningkatkan bilangan kontraksi.

Kerja otot jantung dapat dijelaskan seperti berikut: bahagian kanannya (jantung vena) menerima darah yang habis yang tepu dengan karbon dioksida dari urat dan memberikannya ke paru-paru untuk tepu oksigen. Dari paru-paru, darah yang diperkaya O2 dihantar ke sebelah kiri jantung (arteri) dan dari sana ia didorong ke dalam aliran darah dengan kekuatan.

Jantung menghasilkan dua lingkaran peredaran darah - besar dan kecil.

Yang besar membekalkan darah ke semua organ dan tisu, termasuk paru-paru. Ia bermula di ventrikel kiri, berakhir di atrium kanan..

Artikel lain: Penyakit injap aorta

Peredaran pulmonari beredar di alveoli paru-paru. Ia bermula di ventrikel kanan, berakhir di atrium kiri..

Aliran darah diatur oleh injap: mereka tidak membiarkannya mengalir ke arah yang bertentangan.

Jantung mempunyai sifat seperti kegembiraan, kemampuan konduktif, kontraktil, dan automasi (pengujaan tanpa rangsangan luaran di bawah pengaruh impuls dalaman).

Terima kasih kepada sistem pengaliran, terdapat pengecutan berurutan ventrikel dan atria, penyertaan sel-sel miokardium secara serentak dalam proses pengecutan.

Pengecutan jantung yang berirama memberikan bekalan darah yang berpisah ke sistem peredaran darah, tetapi pergerakannya di dalam kapal berlaku tanpa gangguan, kerana keanjalan dinding dan ketahanan terhadap aliran darah yang terjadi pada pembuluh kecil.

Sistem peredaran darah mempunyai struktur yang kompleks dan terdiri dari jaringan kapal untuk pelbagai tujuan: pengangkutan, pemindahan, pertukaran, pengedaran, kapasitif. Terdapat urat, arteri, venula, arteriol, kapilari. Bersama limfatik, mereka mengekalkan keteguhan persekitaran dalaman di dalam badan (tekanan, suhu badan, dll.).

Di arteri, darah bergerak dari jantung ke tisu. Ketika mereka menjauh dari pusat, mereka menjadi lebih kurus, membentuk arteriol dan kapilari. Tempat tidur arteri sistem peredaran darah mengangkut bahan yang diperlukan ke organ dan mengekalkan tekanan berterusan di dalam kapal.

Tempat tidur vena lebih luas daripada arteri. Melalui urat, darah bergerak dari tisu ke jantung. Vena terbentuk dari kapilari vena, yang, apabila bergabung, pertama kali menjadi venula, kemudian vena. Di jantung, mereka membentuk batang besar. Terdapat urat dangkal yang terletak di bawah kulit dan urat dalam terletak di tisu berhampiran arteri. Fungsi utama sistem peredaran darah vena adalah aliran darah yang tepu dengan produk metabolik dan karbon dioksida.

Untuk menilai keupayaan fungsional sistem kardiovaskular dan kebolehbebanan beban, ujian khas dilakukan yang memungkinkan untuk menilai prestasi badan dan kemampuan pampasannya. Ujian fungsional sistem kardiovaskular dimasukkan dalam pemeriksaan fizikal dan fizikal untuk menentukan tahap kecergasan dan persiapan fizikal umum. Penilaian diberikan oleh petunjuk jantung dan saluran darah seperti tekanan darah, tekanan nadi, kecepatan aliran darah, jumlah darah minit dan strok. Ujian tersebut merangkumi ujian Letunov, ujian langkah, Martine, ujian Kotov-Demin..

Epikardium dan endokardium: ciri struktur

Epikardium (ditunjukkan oleh anak panah dalam foto) dibentuk oleh daun dalam kantung serosa perikardial (perikardium). Kain yang menjadi asasnya mengandungi sebilangan besar serat (elastik dan kolagen). Ia mengandungi sejumlah besar kapilari darah dan limfa, ujung saraf.

Permukaan jantung melapisi endokardium dari dalam. Ia membentuk lapisan endotelium poligonal yang rata, yang terletak di membran bawah tanah yang nipis. Mereka saling berkaitan dengan hubungan antara sel, termasuk nexus. Injap jantung tidak lain hanyalah lipatan endokardium, ia mempunyai asas tisu penghubung dengan banyak kolagen dan serat elastik.

Fakta menarik

Jantung mula menguncup dari minggu keempat selepas pembuahan dan tidak berhenti sehingga akhir hayat. Ia melakukan pekerjaan besar: mengepam sekitar tiga juta liter darah setiap tahun dan sekitar 35 juta degupan jantung dilakukan. Pada waktu rehat, jantung hanya menggunakan 15% sumbernya, dengan beban hingga 35%. Selama jangka hayat purata, ia mengepam sekitar 6 juta liter darah. Fakta lain yang menarik: jantung memberikan darah kepada 75 trilion sel tubuh manusia, kecuali kornea.

Peraturan saraf dan humoral aktiviti jantung manusia

Kekerapan dan kekuatan kontraksi jantung dalam badan diatur oleh sistem saraf dan endokrin. Jantung dihidupkan oleh saraf vagus dan simpatik. Saraf vagus melambatkan kekerapan kontraksi dan mengurangkan kekuatannya. Saraf simpatik, sebaliknya, meningkatkan kekerapan dan kekuatan kontraksi.

Bahan-bahan tertentu yang dikeluarkan oleh pelbagai organ ke dalam darah mempengaruhi aktiviti jantung. Hormon adrenal - adrenalin, seperti saraf simpatik, meningkatkan kekerapan dan kekuatan kontraksi jantung. Oleh itu, peraturan neurohumoral memastikan penyesuaian jantung, dan oleh itu intensiti peredaran darah dengan keperluan badan dan keadaan persekitaran.

Nadi dan definisinya

Pada masa pengecutan jantung, darah dikeluarkan ke aorta dan tekanan di bahagian atas meningkat. Gelombang tekanan tinggi merambat melalui arteri ke kapilari, menyebabkan gelombang seperti dinding dinding arteri. Fluktuasi berirama di dinding saluran arteri yang disebabkan oleh kerja jantung disebut nadi.

Nadi dapat dirasakan dengan mudah pada arteri yang terletak di tulang (balok, temporal, dll); paling kerap pada arteri radial. Dengan kadar denyutan jantung, anda dapat menentukan kekerapan dan kekuatan kontraksi jantung, yang dalam beberapa kes dapat berfungsi sebagai tanda diagnostik. Pada orang yang sihat, nadi berirama. Dengan penyakit jantung, gangguan irama dapat diperhatikan - aritmia.

Sila nilai artikel. Kami mencuba yang terbaik :)

Anatomi struktur jantung

Kamera jantung. Seperti yang telah disebutkan, bahagian kanan dan kiri jantung dipisahkan oleh septum membujur yang berterusan. Atria kanan dan kiri berkomunikasi dengan ventrikel kanan dan kiri, masing-masing, melalui bukaan ventrikel atrium kanan dan kiri. Melalui bukaan ini, pada masa pengecutan atrium, darah disuling ke ventrikel.Vena cava superior mengalir ke atrium atas dari atas, mengalirkan darah dari kepala, leher, anggota badan atas dan dinding dada. Dari bawah, vena cava inferior terbuka di atrium ini, yang mengeluarkan darah dari organ dan dinding rongga dada dan perut, pelvis, dan bahagian bawah kaki. Sinus vena jantung juga mengalir ke atrium kanan, di mana darah vena mengalir dari jantung. Foramen ventrikel atrium bawah mengarah dari atrium kanan ke ventrikel kanan.

Ventrikel kanan. Permukaan dalaman ventrikel kanan tidak rata, tiga otot papillary berbentuk kerucut menonjol di atasnya. Ventrikel mempunyai dua lubang di bahagian atas. Ini adalah bukaan atrioventrikular yang betul dan bukaan yang menuju ke batang paru. Foramen atrioventricular kanan mempunyai injap atrioventricular tricuspid. Filamen tendon tipis, bermula dari otot papilari ventrikel kanan, dilekatkan pada tepi bebas dari tiga injap injap ini. Injap tricuspid membolehkan darah mengalir dari atrium kanan ke ventrikel kanan dan, berkat otot papillary, menyekat aliran balik darah dari ventrikel ke atrium. Pembukaan batang paru mempunyai injap yang terdiri daripada tiga kepak bulan. Injap ini mengalirkan darah dari ventrikel ke paru-paru dan tidak mengalirkan darah kembali ke ventrikel.Atrium kiri atas mempunyai empat bukaan di mana empat pembuluh darah paru terbuka (dua dari setiap paru-paru). Tidak ada injap di kawasan bukaan ini, begitu juga di lubang vena cava atas dan bawah. Di bawah ini adalah bukaan ventrikel atrium kiri yang mengarah dari atrium kiri ke ventrikel kiri.

Ventrikel kiri. Dua otot papillary menonjol di permukaan dalaman ventrikel, yang, dengan bantuan filamen tendon tipis, menghubungkan ke tepi bebas dua injap, injap atrioventricular kiri (bicuspid). Pembukaan atrioventrikular kiri yang berkomunikasi atrium kiri dengan ventrikel kiri berada di bahagian atas. Melalui bukaan ini, darah dari atrium bebas memasuki ventrikel kiri. Injap bicuspid yang disebutkan di atas menghalang aliran baliknya.Aorta meninggalkan ventrikel kiri, bukaannya juga terletak di bahagian atas ventrikel kiri. Pembukaan aorta mempunyai injap yang terdiri daripada tiga kepak bulan. Injap ini hanya membenarkan darah mengalir dari ventrikel ke aorta dan menghalang aliran balik darah.Semua injap jantung terbuka secara pasif di bawah pengaruh aliran darah. Apabila otot atria menguncup, kepak injap atrioventrikular terbuka dan darah memasuki ventrikel. Pada arah atrium, tendon otot papilari menghalang kepak terbuka. Dengan pengecutan otot-otot ventrikel dan otot papillarynya, filamen tendon diregangkan dan tidak membenarkan kepak injap berpusing ke arah atria.

Injap tutup injap lunar, yang menutup bukaan batang aorta dan paru-paru, secara bebas mengalirkan darah dari ventrikel ke batang paru-paru dan aorta, tetapi mencegah pengembalian darah dari saluran ini ke ventrikel.

Struktur dinding jantung. Tiga membran dibezakan di dinding jantung: bahagian dalam adalah endokardium, bahagian tengahnya adalah miokardium dan bahagian luarnya adalah epikardium. Dinding rongga jantung berbeza dengan ketebalan yang ketara. Atria mempunyai dinding yang agak nipis - 2 - 3 mm. Dinding ventrikel jauh lebih tebal. Jadi, di ventrikel kiri, yang mendorong darah ke dalam arteri lingkaran besar peredaran darah, ketebalan dinding adalah 9 - 11 mm. Ventrikel kanan, dari mana darah memasuki saluran paru-paru, mempunyai dinding yang lebih tipis. Ketebalannya adalah 4 - 6 mm. Lapisan dalaman jantung - endokardium melapisi bahagian dalam ruang jantung. Endokardium membentuk kepak injap. Cengkerang tengah jantung - miokardium dibentuk oleh sel-sel otot (kardiomiosit) yang mempunyai radang yang berlarutan. Di atria, ototnya lebih nipis. Ia terdiri daripada dua lapisan. Di dalam ventrikel, ototnya lebih tebal, berlapis tiga. Miokardium atrium dan ventrikel tidak saling bersentuhan, oleh itu, pengecutan dinding atrium dan ventrikel tidak berlaku secara serentak. Kardiomiosit miokard dihubungkan antara satu sama lain menggunakan cakera sisipan yang disebut, yang memberikan kekuatan mekanik miokardium, dan juga melakukan pengujaan yang cepat ke setiap sel otot individu. Membran luar jantung - epikardium adalah kepingan dalaman perikardium, menyatu erat dengan membran otot - miokardium. Epikardium dibentuk oleh plat nipis tisu penghubung, ditutup di sisi rongga perikardial oleh sel rata.

Sistem jantung yang konduktif. Pengujaan dalam miokardium merebak dengan segera ke semua kardiomiosit kerana sistem pengaliran jantung yang terbentuk oleh sel otot atipikal. Sistem konduksi jantung terdiri daripada dua nod (sinus-atrial dan atrial-ventricular) dan bundle atrium-ventrikel. Nod sinus-atrium terletak di dinding atrium kanan di antara mulut vena cava. Simpulan ini disebut "pemacu degup jantung", kerana kegembiraan pertama kali terjadi pada simpulan ini. Dari node sinus-atrium, eksitasi menyebar ke miokardium atrium dan ke simpul atrioventrikular, yang juga terletak di dinding atrium kanan, di sempadannya dengan ventrikel. Dari nod atrioventricular melalui sel-sel bundle atrioventricular dan cabangnya, pengujaan meluas ke kardiomiosit ventrikel.

Hati

Fungsi badan tidak mungkin dilakukan tanpa organ utama - jantung. Ia menjalankan kerja penting - mengepam darah ke dalam badan, memastikan alirannya ke semua organ dalaman, dan pada masa yang sama memberikan nutrien dan oksigen kepada mereka dengan aliran darah. Banyak yang secara kiasan mengenal pekerjaan dan struktur jantung, dan mungkin tidak selalu menunjukkan lokasinya dengan ketepatan maksimum, sebagai suatu peraturan, ia sampai pada pengetahuan umum bahawa ia terletak di dada. Untuk mengetahui bagaimana tubuh berfungsi dan jantung berfungsi, penyakit apa yang mudah dijangkiti dan bagaimana mengobatinya, perlu mengetahui struktur, fasa dan kitaran pengepaman darah. Adalah bodoh untuk berfikir bahawa maklumat ini hanya berguna untuk profesional perubatan, ia akan berguna dan mudah bagi orang biasa, dalam beberapa kes, ia dapat menyelamatkan nyawa.

Lokasi dan fungsi jantung

Jantung adalah organ manusia penting yang terletak di tengah dada antara paru-paru, dengan sedikit pergeseran ke kiri. Dalam kes yang luar biasa, ia boleh terletak di sebelah kanan, apabila seseorang mempunyai struktur cermin badan. Pada intinya, otot adalah, sambil berkontraksi, mengekalkan peredaran darah yang normal di dalam badan. Jantung mempunyai bentuk kerucut, rata-rata berat organ adalah 250-300 gram, dan dimensinya 10-15 cm tinggi dan 9-10 cm di pangkal.

Fungsi jantung

Pengepaman darah adalah fungsi utama jantung. Proses ini mesti berterusan untuk memastikan bahawa organ dalaman dibekalkan dengan oksigen dan nutrien..
Kerja otot jantung terdiri daripada dua peringkat:

  • Diastole - kelonggaran jantung. Pada tahap ini, darah memasuki atrium kiri dan mengalir melalui bukaan mitral ke ventrikel.
  • Systole - pengecutan jantung, di mana darah mengalir ke aorta dan menyebar ke seluruh badan, mengangkut oksigen ke organ dalaman.

Kitaran jantung merangkumi peringkat berikut: kontraksi atrium, yang berlangsung 0.1 saat dan ventrikel (tempoh 0.3 saat) dan kelonggarannya.

Jantung menghabiskan dua lingkaran peredaran darah:

  • Kecil - bermula di ventrikel kanan dan berakhir di atrium kiri. Lingkaran peredaran darah ini bertanggungjawab untuk pertukaran gas normal di alveoli pulmonari..
  • Besar - memulakan bulatan di ventrikel kiri dan berakhir di atrium kanan. Peranan utama adalah memastikan aliran darah ke semua organ dalaman.

Bagaimana peredaran darah di jantung:

  • Darah dari urat karbon dioksida tinggi memasuki vena cava.
  • Dari mulut vena, ia mengalir ke atrium kanan, dan kemudian ke ventrikel kanan.
  • Darah memasuki saluran paru-paru dan dihantar ke paru-paru melaluinya. Di sini ia diperkaya dengan oksigen dan sudah menjadi arteri..
  • Di arteri, darah dari paru-paru kembali ke jantung - atrium kiri dan ventrikel kiri.
  • Dari jantung, darah memasuki aorta (saluran darah besar), dan dari sana ia disalurkan ke saluran kecil dan menyebar ke seluruh badan.

Struktur anatomi jantung

Jantung adalah organ berotot yang dikelilingi di luar oleh kantung perikardium (perikardium). Rongga di antara dua komponen diisi dengan cecair yang melakukan fungsi penting - ia mengurangkan geseran otot jantung dan memastikan penghidratannya. Perikardium merangkumi tiga lapisan: epikardium, miokardium dan endokardium.

Jantung itu sendiri terdiri daripada 4 bahagian: dua atria dan dua ventrikel. Ventrikel kiri dan atrium mengedar darah arteri yang diperkaya dengan oksigen, sebelah kanan jantung membantu mengepam vena. Memasuki jantung, darah terkumpul di atria dan, setelah mencapai jumlah yang diperlukan, dialihkan ke ventrikel.

Semua jabatan dipisahkan oleh injap - mitral di sebelah kiri dan tricuspid di sebelah kanan. Tujuan utama mereka adalah untuk memastikan pergerakan darah dalam satu arah - dari atria ke ventrikel.

Dengan fungsi jantung yang normal, bahagian kanan dan kiri tidak berkomunikasi antara satu sama lain. Dengan perkembangan patologi (sebagai peraturan, ini adalah kecacatan jantung kongenital) lubang dapat tetap berada di partisi. Dalam kes ini, semasa pengecutan otot jantung, darah dari separuh boleh masuk ke bahagian yang lain.

Penyakit jantung

Penyakit jantung dalam beberapa dekad kebelakangan ini semakin kerap menyerang orang. Ini disebabkan oleh kualiti hidup yang rendah, kekurangan zat makanan, gaya hidup yang tidak menetap dan banyak ketagihan berbahaya yang dimiliki oleh setiap orang kedua di bumi. Lebih kerap, orang tua menderita penyakit jantung. Ini disebabkan oleh keletihan otot fizikal, penebalan darah, perlambatan dalam semua proses di dalam badan dan kehadiran penyakit bersamaan yang lain. Menurut statistik penyakit jantung, ini adalah penyebab kematian yang paling biasa. Semua penyakit dibahagikan secara kondisional kepada tiga kumpulan, bergantung pada bahagian organ mana yang terjejas - saluran, injap dan tisu tisu.

Pertimbangkan penyakit jantung yang paling popular:

  • Atherosclerosis adalah penyakit di mana saluran darah menderita. Dengan perkembangan penyakit ini, mereka menjadi tersumbat, pembentukan plak aterosklerotik yang mengganggu proses aliran darah dan, dengan demikian, mengganggu fungsi normal otot jantung.
  • Kegagalan jantung adalah gabungan perubahan patologi di mana kontraktilitas organ dikurangkan dengan ketara, mengakibatkan genangan pada peredaran darah lingkaran kecil atau besar.
  • Kecacatan jantung adalah kecacatan otot jantung, dari komponen individu organ yang mengganggu fungsi normalnya. Kecacatan jantung kongenital lebih biasa, yang kerap didiagnosis lebih jarang.
  • Angina pectoris adalah patologi berbahaya yang dicirikan oleh kelaparan oksigen jantung, sementara sel-selnya mati.
  • Arrhythmia adalah pelanggaran irama jantung, yang dicirikan oleh peningkatan frekuensi (takikardia) atau perlambatan (bradikardia). Patologi seperti itu, sebagai peraturan, disertai oleh sejumlah penyakit jantung yang lain..
  • Infark miokard - penyakit di mana terdapat kekurangan bekalan darah ke miokardium.
  • Perikarditis - keradangan lapisan luar jantung - perikardium.

Rawatan penyakit jantung

Seorang pakar kardiologi terlibat dalam rawatan penyakit jantung. Sebelum memulakan rawatan, doktor melakukan pemeriksaan menyeluruh terhadap pesakit, yang meliputi: elektrokardiogram, ultrasound jantung, ujian darah umum dan biokimia, ECG menurut Holter dan kajian lain.

Hanya setelah diagnosis dan diagnosis lengkap ditetapkan terapi. Kaedah utama untuk merawat penyakit jantung:

  • Rawatan konservatif: menjaga ketenangan fizikal dan emosi, mengambil ubat yang ditetapkan, mengatur pemakanan yang betul.
  • Terapi ubat digunakan untuk sebarang penyakit. Selalunya, ubat-ubatan diresepkan untuk menurunkan kolesterol jahat, mengencerkan darah (terutama pada usia tua), perencat, dan banyak lagi, bergantung pada diagnosis.
  • Campur tangan pembedahan dilakukan jika mustahil untuk mencapai kesan yang diinginkan dengan kaedah konservatif, misalnya, ketika alat pacu jantung diperlukan, bukaan antara bahagian jantung, atau pesakit memerlukan transplantasi organ.

Diagnosis dan rawatan penyakit jantung harus dilakukan secara eksklusif oleh doktor (ahli terapi, pakar kardiologi atau pakar bedah jantung). Ubat-ubatan sendiri dilarang sama sekali - paling tidak, ia tidak akan membawa hasil yang diharapkan, paling buruk - ia akan memperburuk keadaan dan membawa kepada sejumlah komplikasi.

Pencegahan penyakit

Hati yang sihat adalah kunci kesihatan yang baik dan fungsi badan yang normal. Sangat penting untuk merawatnya agar dapat mengurangkan risiko terkena penyakit jantung. Untuk melakukan ini, sudah cukup untuk mengikuti cadangan mudah doktor:

  • Pantau pemakanan anda, lebih mengutamakan produk yang betul dan sihat. Anda perlu mengecualikan dari hidangan makanan anda yang memberi kesan buruk kepada keadaan saluran darah dan kerja otot jantung (berlemak, goreng, merokok).
  • Elakkan senaman fizikal yang berlebihan, tetapi ini tidak bermaksud bahawa anda harus sepenuhnya menyingkirkan sukan dari kehidupan anda. Latihan sederhana, berjalan di udara segar hanya akan menguatkan otot jantung dan membantu mengelakkan penyakit.
  • Kurangkan tekanan, emosi dan perasaan yang kuat. Peningkatan adrenalin mempercepat peredaran darah dan membuat jantung berfungsi untuk dipakai - ini memprovokasi perkembangan sejumlah patologi.
  • Rawat penyakit yang tepat pada masanya boleh memberi kesan buruk kepada kerja jantung, misalnya angina.

Jantung adalah organ penting yang mengedarkan darah di dalam badan. Sangat mustahak untuk menjaga kesihatan dan fungsi normalnya. Menjaga hati anda, anda akan memastikan kehidupan yang panjang dan sihat..