Pemulihan pintasan

Pembedahan pintasan arteri jantung dilakukan mengikut petunjuk yang ketat, secara terancang, dengan persiapan menyeluruh pesakit sebelumnya. Walaupun begitu, pemulihan yang mencukupi dan pencegahan komplikasi selepas pembedahan pintasan jantung memainkan peranan yang tidak kurang pentingnya dalam memulihkan keadaan pesakit daripada tindakan pra operasi dan intervensi itu sendiri. Kehidupan selepas rawatan pembedahan tidak berhenti, dan mesti penuh.

Jadi bagaimana untuk mempersiapkannya dengan betul? Bagaimana pembedahan jantung terbuka dilakukan dan apa akibatnya? Pada akhirnya, berapa kos rawatan keseluruhan kompleks?

Pembedahan pintasan jantung - apa itu

Ini adalah penyambungan semula aliran darah di miokardium dengan menjahit prostesis vaskular (shunt) di bawah penyempitan arteri jantung yang mematikan, iaitu dengan memotongnya. Taktik yang paling kerap digunakan untuk cantuman bypass arteri koronari. Inti dari operasi adalah arah aliran darah dari aorta ke arteri koronari (koronari) jantung. Dengan cantuman bypass arteri koronari, pergerakan darah semula jadi diperhatikan, berbeza dengan kaedah lain - bimammar. Ia dipilih untuk perubahan patologi teruk di dinding aorta. Shunt bimammar terdiri dari penyambungan ke koronari kedua arteri mamalia dalaman.

Cangkok pintasan arteri koronari - pembedahan jantung terbuka. Tidak seperti intervensi lain pada saluran jantung (stenting, angioplasti belon perkutan), ia dilakukan setelah membuka rongga dada (dengan pembedahan sternum atau melalui ruang interkostal). Penyembuhan tulang pasca operasi yang panjang dalam kes pertama adalah salah satu sebab untuk tempoh pemulihan yang panjang dan beberapa batasan selama itu. Akses interkostal mengurangkan masa pemulihan pesakit dengan ketara, tetapi secara teknikalnya sukar bagi pakar bedah jantung.

CABG pada jantung dan celah pintasan arteri toraks dilakukan menggunakan saluran pesakit sendiri: urat atau arteri sebagai prostesis. Pilihan transplantasi seperti ini dikaitkan dengan ketiadaan prostesis buatan yang hampir sesuai dengan ciri. Bagaimanapun, mereka mesti elastik, berfungsi untuk waktu yang lama, tidak menyebabkan gumpalan darah melekat, tidak dijangkiti, dan tidak rumit oleh reaksi penolakan. Sifat-sifat ini dimiliki oleh kapal "asli".

  1. Keutamaan diberikan kepada urat kaki saphenous yang besar, kerana ketiadaannya mudah diisi oleh aliran darah cagaran. Iaitu, setelah operasi "tidak ada kaki yang akan terluka." Di samping itu, diameternya sesuai dengan ukuran kapal prostetik. Pintas ini dipanggil autovenous.
  2. Dengan urat varikos atau patologi urat lain, perlu menggunakan segmen garis arteri. Secara teknikalnya lebih mudah untuk membuang arteri radial anggota atas. Ini juga sesuai dengan diameter, dan ketiadaannya "diinsuranskan" oleh arteri lengan bawah yang tersisa. Tangan yang tidak dominan menjadi penderma. Prostetik seperti itu disebut autoarterial..

Cangkok pintasan arteri koronari mamalia berganda juga memerlukan prostesis vaskular, kerana panjang arteri toraks kanan tidak mencukupi untuk melakukan operasi. Cabang sampul surat (OB), arteri pepenjuru, pertengahan dan marginal dijauhi olehnya. Dada kiri digunakan untuk mengembalikan aliran darah di arteri koronari kiri (LCA), cabang interventrikular anteriornya (UML) dan arteri menurun anterior jantung.

Teknik pintasan berganda telah dikembangkan di mana satu cantuman panjang digunakan. Pada gilirannya dijahit dengan anastomosis "berdampingan" ke saluran jantung di sepanjang laluannya. Dan kata terakhir dalam perubatan adalah bypass robotik, dihasilkan oleh alat khas melalui sayatan sentimeter. Doktor mengawal robot dengan bantuan tongkat. Hanya doktor seperti ini di dunia - hanya 1% daripada semua pakar bedah jantung.

Prostesis arteri lebih baik daripada yang ada pada vena, kerana mempunyai struktur yang sesuai dengan koronari, mempunyai keanjalan dan kemampuan untuk bertindak balas dengan tepat terhadap perubahan tekanan darah. Tetapi semasa mengambil arteri, terdapat risiko kelaparan oksigen pada tisu penderma. Vena kurang berkualiti: tidak mempunyai lapisan elastik dan bertindak balas terhadap tekanan darah tinggi. Tetapi kekurangan kaki mereka mungkin tidak disedari. Oleh itu, sebelum doktor semasa persiapan pesakit untuk pembedahan, persoalannya adalah mengenai memilih transplantasi. Ini bermaksud bahawa pesakit harus menjalani pelbagai pemeriksaan, dan bukan hanya saluran jantung.

Pasukan pembedahan yang terdiri daripada pakar bedah jantung, pembantunya, pakar anestesi dan perfusi juga harus berhenti pada jenis campur tangan: melakukan pembedahan pintasan arteri pada jantung yang berfungsi atau menggunakan alat peredaran ekstrasorporeal. Dalam kes terakhir, jantung berhenti semasa operasi, tetapi keadaan ini tidak sama dengan kematian klinikal. Peranti ini terus mengalirkan darah ke semua saluran, termasuk arteri koronari yang tidak digunakan dalam plastik. Akibatnya, otot jantung tidak kekal tanpa pemakanan, hanya berhenti berkontrak.

Untuk mencegah kematian bahagian miokardium tanpa darah, jantung disejukkan dengan pengenalan larutan kardioplegik sejuk ke dalam sinus koronari dan / atau dengan lapisan "bubur ais" dari salin fisiologi beku. Sepanjang perjalanan, kurangkan suhu badan pesakit hingga 28-30 °. Dalam kes ini, kekeringan relatif bidang pembedahan dicapai, yang, apabila jantung tidak berdegup, memungkinkan pakar bedah melakukan manipulasi yang lebih tepat..

Tetapi penggunaan mekanik penuh dengan komplikasinya:

  • kecederaan sel darah;
  • penurunan pembekuan darah;
  • penyumbatan saluran kecil dengan udara, gumpalan darah parietal yang terkoyak atau plak aterosklerotik pada saat memulakan jantung.

Di samping itu, pembedahan menggunakan pintasan kardiopulmonari lebih lama daripada pada miokardium yang berfungsi. Tetapi, jika CABG dilengkapi dengan penyusunan semula injap jantung atau penyingkiran aneurisma, ia dijamin dilakukan semasa pintasan kardiopulmonari.

Shunting pada jantung yang berfungsi melibatkan penggunaan alat penstabil khas yang sebahagiannya dapat memperbaiki tempat pembedahan dan membolehkan doktor menggunakan anastomosis vaskular tanpa komplikasi intraoperatif.

Pembedahan Bypass Koronari

Operasi ini dilakukan di bawah anestesia umum dan memerlukan pengenalan ubat penenang. Bersamanya dia memulakan tempoh yang paling sukar bagi saudara-mara pesakit. Kemudian pesakit dibawa ke bilik operasi, dia dibius, dan doktor terus menjalani prosedur pembedahan. Dan di mana sahaja cantuman bypass arteri koronari aortocoronary atau mammary dilakukan - di Rusia, Ukraine, Jerman atau Israel, dia mempunyai urutan langkah yang sama.

Setelah memproses bidang pembedahan dengan antiseptik, sayatan dibuat:

  • dalam pembedahan klasik, kulit dan sternum di bawahnya, tisu adiposa mediastinum, perikardium dibedah;
  • dengan akses intercostal - kulit, tisu lembut di ruang interkostal IV - V, perikardium, diikuti dengan penggunaan retraktor;
  • dengan pemotongan invasif minimum, hanya berlaku pada cabang menurun anterior kiri, tisu yang sama dibedah seperti pada interkostal, tetapi sangat ekonomis. Sebenarnya, operasi itu dilakukan tanpa membuka dada, di bawah kawalan CT, alat dan alat khas.

Kemudian, kapal yang diperlukan untuk shunting dikeluarkan: urat dangkal kaki atau arteri radial yang besar - perkutaneus, arteri toraks dalaman - ketika diperdalam ke bidang pembedahan. Dan hanya selepas itu mesin jantung-jantung disambungkan (jika doktor berhenti menggunakan kaedah ini dengan jantung yang berhenti).

Pembedahan pintasan secara langsung merangkumi menjahit salah satu hujung cangkok ke aorta dari sisi kapal yang terjejas, dan mewujudkan anastomosis antara hujung yang lain dan arteri jantung di bawah penyempitan. Semasa cantuman bypass arteri koronari mamalia, hujung arteri toraks kiri dijahit ke cabang LCA, dan arteri toraks kanan "dipanjangkan" dengan prostesis, dibawa ke belakang sternum ke jantung, dan hanya kemudian dijahit ke dalam kapal sasaran.

Setelah peringkat utama operasi, hemostasis dipantau, jantung yang dihentikan dimulakan, mematikan AIK, luka dijahit secara berlapis dan berpakaian aseptik. Dengan akses luaran, jahitan logam diletakkan di sternum. Secara keseluruhan, campur tangan pembedahan dengan kegagalan jantung berlangsung dari 3 hingga 6 jam, tanpa penggunaan AIK - dari 1 hingga 2 jam, minimal invasif - bahkan kurang.

Adakah shunting boleh dilakukan lagi? Sudah tentu, ini mustahil, kerana dengan pertumbuhan plak aterosklerotik yang berterusan, saluran darah jantung yang lain dapat menjadi tidak larut. Mengenai pelanggaran, statistik kardiologi pembedahan adalah seperti berikut:

  • cangkok vena disekat dalam 10% kes dalam tempoh 10 tahun;
  • arteri radial - dalam 20% kes;
  • arteri toraks dalaman - hanya dalam 10% kes.

Petunjuk untuk cantuman pintasan arteri koronari

Jahitan prostesis vaskular bypass ditunjukkan dengan tidak berkesannya terapi ubat dan ketidakmungkinan melakukan intervensi yang kurang invasif untuk pelbagai bentuk penyakit jantung koronari. Ia dilakukan dalam kes aterosklerosis arteri koronari, apabila plak menyumbat lumen lebih daripada 50%, disulitkan oleh trombosis dan iskemia miokard. Shunting juga diresepkan setelah infark otot jantung untuk mencegah serangan berulang atau berulang..

Secara langsung dengan infark miokard, petunjuk untuk CABG dipertimbangkan secara individu: jika pesakit stabil dan tidak ada kenaikan pada segmen S-T pada kardiogram, doktor boleh menetapkan bypass.

Persiapan untuk prosedur

Sekiranya pilihan pakar kardiologi terhad kepada pembedahan pintasan, maka pesakit telah menjalani kajian yang diperlukan yang menggambarkan keadaan arteri jantung, dan kaedah rawatan lain tidak lagi sesuai untuknya. Ini terutama mengenai koronarografi: dialah yang memainkan peranan penting dalam taktik pengurusan pesakit selanjutnya. Angiografi dilakukan dengan pengenalan media kontras ke tempat tidur vaskular, diikuti dengan sinar-x, atau menggunakan keupayaan resonans magnetik yang unik untuk memeriksa garis darah tanpa kontras.

Kajian wajib sebelum pembedahan jantung adalah ECG dan ultrasound jantung: mereka menentukan keperluan penggunaan AIC dan menentukan jumlah campur tangan. Pemindahan kardioplasti atau injap tiruan mungkin diperlukan. Dan diagnostik ultrasound organ dalaman akan memberi gambaran mengenai keadaan umum pesakit.

Pemeriksaan pra operasi yang selebihnya dilakukan mengikut standard: ujian darah (terperinci umum, biokimia, koagulogram, reaksi dipercepat terhadap sifilis, kumpulan dan rhesus), air kencing, tinja. Sekiranya terdapat patologi kronik yang serius, ujian khusus juga dilakukan untuk menentukan tahap pampasan, mereka mengkaji rejimen rawatan, dan ubat-ubatan yang menipiskan darah dibatalkan. Mereka mengumpulkan sejarah alahan dan menjalankan ujian untuk toleransi ubat yang akan diberikan semasa CABG.

Pada malam sebelum shunting, pesakit dilarang mengambil makanan lewat jam 18-00, minum setelah tengah malam, memberi ubat untuk membersihkan usus. Terutama gementar ubat penenang. Sekiranya perlu, buat enema pembersih pada hari pembedahan.

Kos operasi

Cangkok pintasan arteri koronari di negara yang berbeza dinilai secara berbeza. Di Israel dan Jerman, di mana campur tangan seperti itu dilakukan 40 tahun yang lalu, dan di mana ia dilakukan dengan kejayaan tertentu, rawatan yang lengkap berharga sekitar $ 30 ribu. Di negara-negara pasca Soviet, harga rata-rata adalah 4-6 ribu dolar. Ini disebabkan oleh kos bahan habis yang rendah, tahap perkhidmatan hospital, dan gaji yang rendah. Tetapi "murah" tidak bermaksud bahawa doktor kami tidak berpengalaman dan tidak mempunyai latihan. Pakar terbaik terlibat dalam operasi sedemikian..

Risiko dan kemungkinan komplikasi selepas CABG

Risiko komplikasi dalam tempoh selepas operasi dinilai sebelum melakukan shunting mengikut skala EuroSCORE. Ia mengambil kira banyak petunjuk. Bermula dengan jantina dan usia pesakit, dan diakhiri dengan keputusan peperiksaan. Dengan skor lebih daripada 5 - risiko berganda. Di antara patologi yang memperburuk perjalanan tempoh pemulihan, obesiti dan diabetes mellitus berada di tempat pertama. Tetapi pengambilan statin sebelumnya secara statistik dapat mengurangkan kejadian komplikasi.

Komplikasi selepas CABG boleh dibahagikan kepada awal dan tertunda.

  1. Yang paling awal, intraoperatif, termasuk embolisme saluran otak pembekuan darah yang terlepas, plak ateromatosa, dan udara pada saat memulakan jantung setelah berhenti kecemasan. Akibat penyumbatan akut arteri serebrum, strok iskemia berkembang..
  2. Komplikasi pasca operasi awal termasuk rasa sakit, aritmia dan anemia, jangkitan luka di kawasan jantung dan di tempat kapal penderma diambil. Jangkitan kemeja jantung membawa kepada pengeluaran efusi ke dalam perikardium, daun pleura - hingga munculnya cairan di paru-paru. Dan manifestasi pertama proses ini adalah sesak nafas. Batuk yang disebabkan oleh kerosakan pada mukosa laring semasa intubasi boleh mengganggu pesakit yang menjalani shunting. Beberapa saat kemudian, sebagai akibat pengudaraan paru-paru yang lebih rendah kerana berbaring lama, stagnasi pada tisu paru-paru mungkin berlaku..
  3. Pembelahan sternum melengkapkan senarai kemungkinan komplikasi. Contohnya, tanpa memakai pembalut, terdapat risiko ketidakstabilan dan bahkan percanggahan. Sekiranya berlaku pembetulan sebelum waktunya, sambungan palsu mungkin terbentuk di tempat ini. Dan dengan jangkitan tulang, osteomielitis akan bermula.
  4. Komplikasi jangka panjang termasuk penurunan imuniti, gangguan tersumbat dengan massa trombotik, tekanan darah tinggi setelah satu tahun, dua atau tiga tahun. Tetapi tidak semuanya buruk: peratusan operasi yang berjaya tanpa akibat negatif yang nyata tinggi - 90-96%. Tertakluk pada campur tangan pembedahan yang dirancang dan persiapan menyeluruh pesakit, dia lebih tinggi.

Pembedahan pintasan jantung jarang sekali berakhir dengan kematian pesakit dalam 3 tahun pertama selepas pembedahan, dan kematian di hospital umumnya dicatat dalam kes terpencil. Selalunya, kematian disebabkan oleh sebab lain. Lebih-lebih lagi, kematian awal selepas pembedahan yang dilakukan pada 80 tahun ke atas adalah 2 kali lebih tinggi daripada pada pesakit yang lebih muda (20% berbanding 10%). Dan untuk mengelakkan komplikasi maut dalam masa, pesakit diberi coronarografi enam bulan selepas shunting.

Pemulihan dan pembedahan selepas pembedahan pintasan jantung

Tempoh tempoh pemulihan bergantung pada jenis dan perjalanan operasi, tetapi rata-rata adalah 2-3 bulan. Selama ini, irama jantung ditetapkan, komposisi darah dipulihkan, sistem kekebalan tubuh dinormalisasi, dan yang paling penting, sternum sembuh (dengan syarat pembalut dipakai). Tetapi pemulihan terakhir selepas cantuman pintasan arteri koronari jantung memerlukan beberapa bulan. Dan menurut undang-undang, pesakit yang dikendalikan mempunyai hak untuk menggunakan salah satunya untuk berehat dan pemulihan secara percuma di sanatorium negara.

Tetapi ini masih jauh, tetapi buat masa ini, tepat setelah shunting, dia akan bergilir-gilir pertama di tempat tidur, bangun ke posisi duduk, kemudian berdiri, langkah pertama dan jarak pendeknya. Dia akan mula melakukan semua ini di hospital, dari mana dia akan diberhentikan pada hari ke-10-12 setelah campur tangan (setelah mengeluarkan jahitan). Pada hari pertama, paling sukar, anda sudah boleh berbaring di satu pihak atau di sisi lain. Pada yang kedua, ketiga - mereka akan dibenarkan duduk di atas katil. Dan kemudian beban secara beransur-ansur akan meningkat.

Untuk mengelakkan komplikasi dengan sternum yang dijahit, disarankan untuk memakai korset khas, sama seperti yang ditetapkan oleh doktor. Dengan tempoh genap selepas operasi dan pemulihan, tempoh penggunaannya mencapai 4 bulan. Korset mesti dipakai walaupun di atas katil, di antara ia dan badan mestilah lapisan kain kapas. Sekiranya vena saphenous besar berfungsi sebagai prostesis vaskular, pembalut kaki yang dikendalikan adalah wajib dengan pembalut elastik. Ia juga luka sebelum naik ke posisi berdiri, dan setiap kali tidur, ia dikeluarkan.

Pemulihan selepas CABG masih panjang untuk pemulihan sepenuhnya, tetapi ia perlu diatasi, terutama kerana rasa sakit pada luka secara beransur-ansur akan menenangkan, tidak akan ada lagi serangan angina, dan jika ia berlaku sesekali, maka mereka akan menjadi ringan dan berumur pendek. Doktor mengesyorkan agar sentiasa meningkatkan aktiviti fizikal, iaitu: setiap hari untuk melakukan jarak yang lebih jauh. Anda boleh melakukan kerja-kerja rumah yang sederhana yang tidak memerlukan tekanan yang kuat dan mengangkat berat. Kebenaran untuk seks mesti diberikan oleh doktor setelah menilai keadaan pesakit. Sekiranya tidak ada komplikasi, hubungan intim dapat dibenarkan setelah 2 minggu di rumah..

Mengambil ubat sepanjang tempoh pemulihan akan berbeza, dan bergantung pada keadaan. Doktor akan menetapkan terapi simptomatik, termasuk analgesik, tetapi bukan NSAID. Selepas CABG, anda tidak boleh minum ubat penahan sakit bukan steroid, dan inilah sebabnya: ia mempengaruhi sistem pembekuan darah dan menyumbang kepada komplikasi kardiovaskular trombotik. Dalam kabinet ubat pesakit pasca operasi, biasanya terdapat agen antiaritmia, hipotonik, penurun lipid, diuretik dan antiplatelet..

Doktor membenarkan mandi selepas pembedahan selepas 1.5-2 minggu - iaitu, setelah keluar dari rumah. Mencuci di bilik mandi sedikit tertangguh. Prosedur air dapat dilakukan setelah penyembuhan luka pasca operasi sepenuhnya. Air tidak boleh terlalu panas, dan prosedur mencuci harus lama. Tetapi mandi dan sauna dengan bilik wap dikontraindikasikan untuk waktu yang lama, dan mungkin sepanjang hayat mereka.

Sedikit mengenai sisi sah masalah ini: sepanjang masa pemulihan, cuti sakit diberikan kepada pesakit. Jangka masa cuti sakit boleh mencapai 12 bulan dari tarikh pembedahan. Tetapi banyak bergantung pada keadaan seseorang. Pekerja yang tidak aktif, jika dikehendaki, boleh kembali ke pejabat dalam masa 1.5-2 bulan. Untuk perjalanan pendek, anda juga boleh memandu (jika ini tidak membaca semula arahan ubat-ubatan yang digunakan). Adakah mungkin dalam tempoh selepas operasi ini bekerja untuk pemandu kenderaan awam atau perjalanan jarak jauh? Selepas 2-3 tahun - mungkin, tetapi tidak lebih awal.

Bagi pesakit dengan kegagalan jantung yang teruk, lebih baik beralih ke kumpulan orang kurang upaya di akhir senarai sakit. Dokumen apa yang diperlukan - doktor akan memberitahu.

Cadangan pemakanan

Diet selepas cangkok pintasan jantung tidak berbeza dengan diet seimbang untuk menurunkan kolesterol darah - penyebab utama yang membawa pesakit ke meja operasi. Setelah keluar, doktor, bersama dengan cadangan untuk tempoh pemulihan, mesti menyerahkan memo dengan makanan dan hidangan yang dibenarkan. Menu yang dicadangkan terdiri daripada daging rebus daging ayam dan ikan laut, minyak sayuran, bijirin gandum, sayur-sayuran, buah-buahan dan buah beri. Anda boleh dan harus makan serat makanan dan sayur-sayuran, produk tenusu, kacang-kacangan.

Latihan fizikal

Gimnastik pemulihan terutamanya bertujuan untuk mengekalkan nada otot dan kelenturan sendi. Pertama, anda mesti melakukannya semasa duduk. Latihan yang termasuk dalam kompleks latihan fisioterapi akan disarankan oleh doktor. Sekiranya pesakit mahu dan dia berpeluang, dia akan dapat mengunjungi jabatan terapi fizikal di institusi perubatan dan terlibat dalam sekumpulan orang yang pulih seperti dia. Di rumah, anda boleh melakukan pengecasan hanya.

Latihan di rumah dapat ditimbang dengan beban ringan (buku, botol air setengah liter). Pada mulanya, disyorkan untuk memegang di tangan anda tidak lebih dari 300 g berat. Kemudian tingkatkannya sebanyak 250 g sehari untuk setiap lengan. Oleh itu, adalah wajar untuk mencapai 10 kg dari jumlah berat beban yang diangkat. Situasinya sama dengan berjalan kaki: disarankan untuk memperpanjang jarak sejauh 400-500 m setiap hari. Mula-mula anda perlu berjalan di medan rata, kemudian di kawasan yang kasar.

Merokok dan alkohol

Tabiat buruk ini mendahului senarai penyebab aterosklerosis yang paling biasa. Oleh itu, tidak masuk akal untuk menjelaskan bahawa selepas cantuman bypass arteri koronari, mereka mesti dilarang terlebih dahulu. Dan ini bukan mengenai plak aterosklerotik - simpanan kolesterol tumbuh dalam jangka masa yang lama. Alkohol dan nikotin menyebabkan keracunan, menyebabkan miokardium menguncup lebih cepat. Dan banyak, termasuk yang beracun, selepas pembedahan jantung dikontraindikasikan. Bolehkah saya minum alkohol ringan? Tidak juga. Mereka tidak mempunyai kesan toksik seperti vodka atau anggur yang diperkaya, tetapi mereka masih meningkatkan kolesterol.

Adakah kecacatan diberikan selepas shunting?

Cangkok pintasan arteri koronari adalah operasi yang tidak melumpuhkan. Tetapi dalam beberapa kes, kumpulan kecacatan dikeluarkan. Ini berlaku terutamanya pada pesakit dengan kegagalan jantung yang teruk. Kecacatan selepas shunting dapat ditugaskan selama 1-2 tahun dengan pemeriksaan semula. Bagaimanapun, keadaan pesakit dalam tempoh ini boleh berubah secara radikal. Walaupun dalam kes terpencil, kecacatan diberikan seumur hidup.

Dalam kes ini, diagnosisnya adalah "keadaan setelah CABG", yang mempunyai kod sendiri untuk ICD-10 (Z 95.1 - adanya cangkok aortokoronari).

Berapa banyak yang hidup selepas pembedahan pintasan jantung

Jangka hayat pesakit yang dikendalikan sepenuhnya bergantung pada keadaan kapal yang tinggal, gaya hidup lebih lanjut dan patologi yang berkaitan. Pembedahan pintasan dijamin dapat menyelamatkan infark miokard di kawasan arteri prostetik, tetapi tidak melindungi terhadap nekrosis otot jantung di lokasi lain. Tetapi shunt juga dapat dihilangkan secara beransur-ansur. Jadi, satu tahun selepas pembedahan, penyempitan transplantasi bermula dalam satu dari lima, dan setelah 10 tahun semuanya.

Sebilangan besar orang yang mengikuti cadangan doktor hidup selama puluhan tahun sepenuhnya, secara berkala diperiksa dan mengambil terapi simptomatik. Prognosis untuk kehidupan selepas CABG adalah baik, walaupun terdapat statistik kematian. Di negara kita, ia berkisar antara 4% hingga 10%, dan ini disebabkan oleh kebolehbalikan dan pengabaian kes yang lewat. Pembedahan pintasan jantung yang dilakukan tepat pada masanya mengurangkan risiko kematian.

Testimoni orang yang melakukan operasi

Sebelum masing-masing dioperasikan, pertanyaan itu muncul pada waktunya: untuk melakukan atau tidak memintas, dan jika ya, di mana? Tetapi tidak dapat dielakkan serangan jantung memutuskan segalanya: orang pergi ke operasi, memindahkannya dan pulih. Berdasarkan ulasan pesakit kardiologi pembedahan, CABG menakutkan untuk jangka masa dan "berdarah": saudara-mara terpaksa duduk berjam-jam di bawah unit operasi dan berulang kali menderma darah. Sudah tentu ramai yang perlu mencari sokongan kewangan, memutuskan di klinik mana yang lebih ekonomik dan lebih baik untuk dikendalikan.

Ya, pesakit kaya mengesyorkan untuk menjalani pembedahan pintasan (CABG) di Israel atau Jerman, sebagai jalan terakhir di Turki. Tetapi doktor kami tidak kalah dengan orang asing! Jalannya operasi, pilihan shunt, pengurusan tempoh selepas operasi tetap tidak berubah tanpa mengira lokasi intervensi. Dan tempoh pemulihan bergantung pada siapa yang pulih..

Pembedahan pintasan jantung adalah prosedur pembedahan yang kompleks. Ia tidak dilakukan di semua institusi perubatan, dan mempunyai petunjuk dan risiko tertentu. Tetapi siapa yang tidak mengambil risiko dalam kes ini, dia tidak hidup!

Pembinaan semula selepas cantuman pintasan arteri koronari

Shakula A.V. Doktor Sains Perubatan, Profesor,

Belyakin S.A.. calon sains perubatan,

Shchegolkov A.M.. doktor sains perubatan, profesor,

Klimko V.V.. calon sains perubatan, profesor bersekutu,

Yaroshenko V.P., Doktor Sains Perubatan, Profesor Madya,

MAJLIS SAINTIFIK-PRAKTIKAL DAN AWAM BULAN "DOKTOR", 5'2007

Pemulihan perubatan pesakit dengan penyakit jantung koronari setelah pembedahan pintasan arteri koronari

RSC VMiK, 6 TsVKG Kementerian Pertahanan Persekutuan Rusia, GIUV Kementerian Pertahanan Persekutuan Rusia, JSC DIOD, Moscow.

Walaupun terdapat kemajuan yang signifikan dalam farmakoterapi pesakit dengan penyakit jantung koronari (PJK), rawatan pembedahan kategori pesakit ini, khususnya operasi revaskularisasi miokardium langsung - cangkok pintasan arteri koronari (CABG) dalam beberapa kes adalah kaedah rawatan yang paling berkesan (1-3). Sebagai hasil operasi, aliran darah koronari dipulihkan, yang menghilangkan atau mengurangkan hipoksia miokard (5,7,8). Walau bagaimanapun, rawatan pembedahan tidak menghilangkan penyebab utama penyakit ini, ia hanya boleh dianggap sebagai salah satu tahap rawatan kompleks penyakit arteri koronari. Selain itu, trauma pembedahan yang teruk, yang merupakan operasi CABG, secara semula jadi menyebabkan reaksi tubuh yang kompleks dan beragam (2,4,8). Sebagai pelindung dan sifatnya adaptif, mereka dapat menjadi patologi dan menampakkan pelbagai komplikasi baik segera setelah campur tangan dan pada masa pemulihan kemudian. Mengatasi akibat campur tangan pembedahan, pencegahan dan rawatan komplikasi pasca operasi awal dan akhir banyak menentukan keberkesanan keseluruhan langkah-langkah pemulihan (1-3,5,7).

Analisis data literatur (1,2,4) dan penyelidikan kami sendiri (3,5,8) mendedahkan sejumlah corak umum kursus klinikal dan perubahan patogenetik yang menyertai tempoh pasca operasi pada pesakit dengan penyakit arteri koronari, yang dicirikan oleh kompleks sindrom utama berikut: jantung, pasca-sternotomi, pernafasan, hemorheologi dengan peredaran mikro terganggu, psikopatologi, hipodinamik, metabolik, postphlebectomy.

Sindrom hiperologi sangat penting, yang dicirikan oleh perubahan ketara dalam sistem pembekuan darah dan antikoagulasi, hematokrit, tekanan hasil, kelikatan darah, dan peningkatan aktiviti fungsional platelet (2,5,6). Peningkatan tahap fibrinogen yang signifikan, serta peningkatan yang signifikan dalam kandungan fibrinogen larut dan produk degradasi fibrinogen-fibrin, menunjukkan peningkatan potensi pembekuan darah pada pasien dengan penyakit jantung koroner. Pelanggaran sifat reologi darah menyebabkan penurunan bekalan tisu dengan oksigen (3). Di samping itu, pada pesakit dengan penyakit jantung koronari setelah pembedahan CABG dalam tempoh selepas operasi, tanda-tanda sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan dikesan, perkembangannya juga menyumbang kepada gangguan peredaran darah (MC) darah, dan oleh itu pencarian ubat baru yang menyumbang kepada peningkatannya adalah relevan. Ini termasuk bioflavonoid dihydroquercetin (Capilar), yang diperoleh dari kayu laras Daurian dan larva Siberia. Dihydroquercetin (Capilar) mempunyai kesan merangsang aliran darah tisu, menstabilkan fungsi penghalang mikro kapal, mengurangkan kebolehtelapan dinding kapilari dan dengan itu membantu mengurangkan genangan pada mikrovaskular. Kajian kemungkinan menggunakan dihydroquercetin dalam program pemulihan untuk pesakit dengan penyakit jantung koronari setelah pembedahan CABG untuk meningkatkan keberkesanan pemulihan sangat penting dari segi ilmiah dan praktikal.

Kami telah mengkaji kemungkinan mengoptimumkan pemulihan perubatan pesakit dengan penyakit jantung koronari setelah pembedahan CABG dengan memperbaiki MC menggunakan dihydroquercetin (Kapilar).

Bahan penelitian adalah hasil pemerhatian, pemeriksaan dan pemulihan 30 pesakit penyakit jantung koronari yang menjalani pembedahan CABG, yang dimasukkan ke pusat pemulihan pada hari 12-17 (rata-rata 15.2 ± 3.2 hari) setelah menjalani rawatan pembedahan. Umur pesakit adalah dari 32 hingga 68 tahun (rata-rata usia 47.6 ± 3.2 tahun). Yang paling banyak adalah kumpulan umur 41-50 tahun. Purata bilangan shun setiap pesakit adalah 2.3 ± 0.8. Semasa mengkaji sejarah, didapati bahawa 19 (63.3) pesakit menjalani infark miokard sebelum pembedahan. Menurut klasifikasi NYHA, semasa kemasukan 3 (10%) pesakit ditugaskan ke kelas fungsional I (FC), ke II FC - 10 (33.3), ke IY FC - 2 (6.6%). Sebilangan besar pesakit adalah pekerja mental yang sangat emosional..

Antara penyakit bersamaan, yang paling biasa adalah hipertensi pada 16 (39.5%) pesakit, obesiti pada 8 (26.6%), ulser peptik pada 5 (16.6%), bronkitis kronik pada 6 (20%), gastroduodenitis kronik 7 (23.3%), diabetes mellitus jenis 2 pada 3 (10%) pesakit. Sebilangan besar pesakit menghisap 20 hingga 40 batang rokok secara sistematik setiap hari.

Komplikasi pasca operasi awal yang mempengaruhi perjalanan pemulihan menunjukkan aritmia jantung, komplikasi dari luka pasca operasi, perikarditis reaktif dan hidrotoraks. Pada peringkat pemulihan, pesakit paling sering mengadu sesak nafas semasa latihan fizikal normal, kelemahan umum, sakit di sepanjang parut sternum selepas operasi, gangguan tidur.

Setelah masuk ke pusat pemulihan, semua pesakit diperiksa sesuai dengan program yang dikembangkan, yang meliputi diagnostik makmal dan satu set kajian diagnostik fungsional: elektrokardiografi dengan penentuan tekanan pada arteri paru; biomikroskopi konjungtiva; kajian fungsi respirasi luaran (VFD), analisis komputer mengenai variasi morfologi amplitud rendah kompleks QRST (Cardiovisor), echocardiography (EchoCG), ergometry basikal (VEM), penyelidikan psikologi.

Program pemulihan komprehensif untuk 20 pesakit kumpulan utama termasuk: rejimen iklim; diet sekatan lemak haiwan; klimatoterapi dalam bentuk aeroterapi semasa berjalan kaki; fisioterapi; berjalan dengan dos; prosedur fisioterapeutik; urut tulang belakang serviks; ubat - pemisah, penyekat b, diuretik mengikut petunjuk, suplemen Kapilar - 3 tablet pada waktu pagi dan petang dan 2 tablet pada waktu petang semasa makan. Kapilar tidak termasuk dalam program pemulihan 10 pesakit kumpulan kawalan.

Kajian MC pada pesakit dengan penyakit jantung koronari setelah CABG menunjukkan bahawa tanda-tanda umum gangguan peredaran mikro, yang paling bermaklumat adalah kekeruhan latar belakang, kekeringan arteriol, ketidakseragaman kaliber venula, penyusutan venula. Semua petunjuk integratif MC (vaskular, ekstravaskular dan intravaskular) pada pesakit dengan penyakit arteri koronari setelah pembedahan CABG pada tahap pemulihan hospital telah diubah. Gangguan MC semasa kemasukan dicirikan oleh perubahan gabungan vaskular, intravaskular dan ekstravaskular pada saluran terminal. Lokasi stasis fokus, sebagai peraturan, tidak ada. Perubahan struktur pada mikro kapal berlanjutan, dalam beberapa kes terdapat kecenderungan penurunan tahap pengembangan saluran pautan pasca kapilari-vena, dan ketidaksamaan diameternya di seluruh mikro kapal.

Sebagai hasil pemulihan kompleks dengan penggunaan Kapilar, jumlah kapilari berfungsi meningkat, keparahan kekejangan arteriol menurun, nisbah arteriovenous dan diameter mikro normalisasi. Dinamika positif konjungtiva umum (KI0), vaskular (KI1), ekstravaskular (KI2) dan indeks intravaskular (KI3) dinyatakan (jadual 1).

Jadual 1. Dinamika penunjuk MC semasa pemulihan (M ± m)

Pemulihan pesakit selepas cantuman bypass arteri koronari

Pemulihan pesakit selepas cantuman bypass arteri koronari

Jumlah undian 4

Cangkok pintasan arteri koronari (CABG) adalah pembedahan jantung yang paling popular dan biasa di dunia. Dalam banyak kes, hanya CABG yang menjadi satu-satunya keselamatan bagi pesakit..

Kemunculan teknik ini pada separuh kedua abad ke-20 membawa revolusi sebenar dalam pembedahan kardiovaskular. Kini menjadi mungkin untuk menolong ratusan ribu orang setiap tahun yang sebelumnya penyakit jantung koronari terdengar seperti hukuman..

Walau bagaimanapun, pemulihan pesakit ditentukan bukan hanya dengan pembedahan virtuoso. Tidak kurang pentingnya adalah langkah-langkah untuk pemulihan pesakit, yang dirancang untuk mengembalikan orang yang dikendalikan ke tempat kerja dan kehidupan normal secepat mungkin..

Pemulihan pesakit bermula sudah di hospital kardiosurgikal dan berlangsung lama. Ini termasuk satu set langkah-langkah yang bertujuan untuk memulihkan dan memperkuat kesihatan manusia:

Penjagaan penuh untuk pesakit pasca operasi. Terapi ubat. Pemeriksaan klinikal dan pemantauan pesakit luar secara berterusan. Mengubah gaya hidup dan melepaskan tabiat buruk. Pemulihan fizikal (latihan fisioterapi, aktiviti fizikal dos). Pemulihan mental Rawatan fisioterapi dan spa.

Peraturan Penjagaan Umum

Setelah operasi selesai, pesakit berada di hospital selama 7-14 hari lagi.

Pada 7-10, jahitan dikeluarkan dari dada dan anggota bawah (jika urat diambil dari sana). Sternum sembuh lebih lama - rata-rata 6 minggu. Dalam tempoh ini, anda mesti mengelakkan senaman fizikal yang berat. Untuk menguatkan sternum dan mempercepat penyembuhannya, perlu menggunakan pembalut dada. Sekiranya urat dari kaki digunakan semasa pembedahan, maka selepas keluar, stoking elastik (atau ketat) harus dipakai selama satu atau dua bulan. Pakaian rajut elastik menghalang pembentukan urat varikos dan menyumbang kepada pemulihan pesat anggota badan yang dikendalikan. Pembalut payudara dan stoking elastik boleh dibeli di mana-mana salon kedai ortopedik. Setelah melepaskan jahitan, ia dibenarkan untuk mencuci, mandi, tetapi sebaiknya di bilik mandi. Tidak mandi di tempat mandi tidak digalakkan, dan berenang dilarang sehingga sternum sembuh. Anda tidak perlu memakai pembalut ke tapak sayatan, anda hanya boleh merawatnya dengan iodin atau hijau terang. Sekiranya kemerahan, bengkak muncul di kawasan parut, begitu juga ketika keadaan umum berubah, anda harus selalu menghubungi doktor anda.

Pembalut toraks untuk pesakit jantung

Setelah berakhirnya rawatan pembedahan, pesakit perlu minum ubat untuk jangka waktu tertentu. Asas terapi ubat adalah agen antiplatelet, beta-blocker, inhibitor enzim penukar angiotensin (ACE inhibitor) dan statin. Sebilangan besar dari mereka perlu diambil untuk waktu yang lama, dan sebahagiannya sepanjang hayat mereka.

Ejen antiplatelet menyumbang kepada penipisan darah dan mencegah pembekuan darah. Pesakit dengan aterosklerosis dan penyakit jantung koronari meminumnya seumur hidup, satu tablet sehari. Wakil kumpulan yang paling popular adalah aspirin (thrombo ACC, cardiomagnyl, aspirin-cardio). Sekiranya terdapat intoleransi individu, maka aspirin digantikan oleh ticlopidine (ticlide) atau clopidogrel (plavix).

Penyekat beta (metoprolol, bisoprolol, propranolol, carvedilol, dll.) Mengurangkan beban pada jantung, menormalkan irama jantung dan tekanan darah. Mereka diresepkan untuk tachyarrhythmias, kegagalan jantung dan hipertensi arteri. Dengan penurunan fungsi ventrikel kiri, kegagalan jantung, dan hipertensi arteri, perencat ACE (perindopril, enalapril, ramipril, dll.) Dimasukkan ke dalam kompleks rawatan.

Untuk menurunkan kolesterol darah, statin (simvastatin, rosuvastatin) digunakan. Ubat ini juga mempunyai kesan anti-radang dan mempunyai kesan positif pada endotelium vaskular..

Pemulihan fizikal pesakit jantung

Untuk pemulihan kesihatan sepenuhnya, gimnastik, urut dan aktiviti fizikal dos adalah penting. Pada hari pertama setelah pembedahan, pesakit duduk, pada hari kedua dia dibenarkan bangun dari tempat tidur, melakukan latihan fizikal yang sederhana, pada hari ketiga atau keempat anda dapat berjalan di sepanjang koridor disertai dengan latihan pernafasan (bola mengembang), gunakan bilik mandi. Pengaktifan awal membantu memulihkan kesihatan pesakit dengan cepat. Pada masa akan datang, beban mesti ditingkatkan secara beransur-ansur. Untuk tujuan ini, basikal senaman dan treadmill sangat sesuai, yang boleh digunakan di rumah. Kesan positif terhadap kesihatan pesakit yang berjalan, berjalan di udara segar, berlari dan berenang (mungkin selepas penyembuhan sternum).

Kerana pembedahan yang berpanjangan, kecederaan dada yang luas dan hipoksia pasca operasi otak, banyak pesakit mengalami gangguan psiko-emosi sementara. Mereka bimbang dengan keadaan mereka, cemas, tidak mempercayai kemungkinan pemulihan, tidak tidur nyenyak, mengadu sakit kepala, pening. Dalam situasi seperti itu, pemulihan psikologi diperlukan, kerana keadaan fizikal bergantung pada kesejahteraan mental.

Doktor melakukan perbualan berterusan dengan pesakit, cuba membentuk sikap sosial yang optimis, sikap yang mencukupi untuk masalah mereka. Sekiranya perlu, tetapkan ubat. Penyingkiran tekanan psychoemotional difasilitasi dengan penggunaan ubat penenang (seduxen, sonopax, amitriptyline, pyrazidol, dll.), Fisioterapi (electrosleep, electrophoresis), urut.

Untuk pemulihan tubuh yang lengkap, serta pengukuhannya, perlu menjalani kursus pemulihan di sanatorium kardio-reumatologi. Kursus rawatan adalah 4-8 minggu. Sebaiknya lakukan setiap tahun. Di sanatorium seperti itu, prosedur fisioterapeutik umum, latihan terapi dan urutan dilakukan..

Perubahan gaya hidup

Pembedahan, walaupun menyembuhkan pesakit, tetapi tidak ada yang dapat dilakukan dengan aterosklerosis. Dia tetap bersama pesakit. Untuk memperlambat perkembangan aterosklerosis dan melindungi dirinya dari komplikasinya (angina pectoris, infark miokard, operasi semula), perlu dilakukan profilaksis. Pencegahan terdiri daripada menjaga berat badan yang normal, makan makanan yang sihat, membatasi makanan berlemak, masin dan pedas dalam diet, bersenam, menolak tembakau dan alkohol. Tanpa mematuhi peraturan ini, jantung yang dikendalikan dan "diperbaharui" tidak dapat bertahan lama dan tanpa rasa sakit..

Sanatorium Kardiologi "Zvenigorod" Dewan Bandaraya UD Moscow

Pemulihan selepas shunting

Pembinaan semula selepas cantuman pintasan arteri koronari

Jahitan dari sternum dikeluarkan sebelum keluar dari hospital, dan dari kaki (jika vena saphenous digunakan sebagai implan) - 7-10 hari selepas pembedahan.

Walaupun urat yang lebih kecil akan mengambil fungsi urat saphenous, bengkak sering muncul pada kaki di kawasan campur tangan pembedahan.

Setelah shunting, pesakit disarankan untuk memakai stoking sokongan elastik pada siang hari selama 4-6 minggu, dan juga berusaha untuk menjaga kaki yang dikendalikan tetap tinggi, dengan andaian duduk.

Edema biasanya hilang dalam masa 6-8 minggu selepas pembedahan. Penyembuhan sternum berlangsung sekitar 6 minggu. Dalam jangka masa ini, pesakit dilarang mengangkat barang dengan berat lebih dari 4.5 kg atau melakukan latihan fizikal kekuatan.

Juga, selama empat minggu pertama setelah pembedahan, pesakit tidak digalakkan memandu kereta untuk mengelakkan kecederaan pada sternum.

Pesakit dibenarkan untuk meneruskan kehidupan seks, tetapi penting untuk mengecualikan kedudukan di mana tekanan pada bahagian dada atau lengan mungkin.

Kembali bekerja, sebagai peraturan, berlaku setelah kursus pemulihan 6 minggu, dan jika kerja tidak memerlukan usaha fizikal, maka lebih awal.

Dalam jangka waktu 4 hingga 6 minggu setelah operasi, pesakit secara rutin dirujuk ke elektrokardiogram, yang dikeluarkan semasa latihan dengan beban. Hasilnya menilai kemajuan pemulihan jantung.

Program pemulihan jantung penuh berlangsung selama 12 minggu dan dicirikan oleh peningkatan aktiviti fizikal secara beransur-ansur hingga 1 jam tiga kali seminggu.

Perbincangan pencegahan juga diadakan dengan pesakit mengenai faedah perubahan gaya hidup untuk mencegah penyakit aterosklerotik di masa hadapan..

Langkah pencegahan utama penyakit ini termasuk: penurunan berat badan ke tahap yang optimum, makan makanan yang kurang berlemak, mengawal kadar gula darah dan kolesterol, berhenti merokok.

Ingin mendapatkan maklumat dari klinik terkemuka? Hubungi Kami.

Faktor risiko dan kemungkinan komplikasi selepas shunting

Kematian am yang berkaitan dengan cantuman pintasan arteri koronari. adalah 3-4%. Semasa operasi dan tidak lama selepas itu, serangan jantung berlaku pada 5-10% pesakit dan merupakan penyebab utama kematian akibat CABG.

Kira-kira 5% pesakit mengalami pendarahan, dan oleh itu operasi kedua diresepkan, yang dicirikan oleh peningkatan risiko jangkitan dan perkembangan komplikasi paru-paru.

Strok berlaku pada 1-2% pesakit (terutamanya warga tua). Risiko kematian atau perkembangan komplikasi meningkat dengan:

fungsi otot jantung yang rosak,

penyakit yang mempengaruhi saluran utama arteri koronari kiri,

penyakit paru-paru kronik,

kegagalan buah pinggang kronik.

Kadar kematian CABG lebih tinggi di kalangan wanita kerana usia yang lebih tua pada masa rawatan dan arteri koronari yang lebih sempit.

Pada wanita, penyakit aterosklerotik berkembang rata-rata 10 tahun kemudian daripada pada lelaki, kerana apa yang disebut "pertahanan hormon" dalam bentuk haid biasa.

Namun, perlu diingat bahawa wanita muda mungkin berisiko terkena penyakit aterosklerotik jika mereka merokok, menderita diabetes atau mempunyai kandungan lipid yang meningkat di dalam badan.

Oleh fizikal wanita, sebagai peraturan, lebih kecil daripada lelaki, oleh itu, arteri mereka lebih kecil, yang seterusnya menyulitkan operasi dari segi teknikal. Kapal yang lebih kecil juga mempengaruhi fungsi implan jangka pendek dan jangka panjang..

Pintas jantung ke luar negara

Hari ini, hanya sedikit orang yang memikirkan apa yang dilakukan pembedahan pintasan jantung setelah serangan jantung, berapa banyak yang hidup selepas pembedahan pintasan jantung dan perkara penting lain sehingga penyakit itu mulai berlanjutan..

Keputusan radikal

Penyakit jantung koronari hari ini adalah salah satu patologi yang paling biasa dari sistem peredaran darah. Malangnya, jumlah pesakit meningkat setiap tahun. Akibat penyakit arteri koronari kerana bekalan darah ke otot jantung tidak mencukupi, kerosakannya berlaku. Ramai pakar kardiologi dan terapis dunia telah berusaha menangani fenomena ini dengan bantuan tablet. Namun demikian, cangkok pintasan arteri koronari (CABG) masih tetap ada, walaupun radikal, tetapi cara paling berkesan untuk memerangi penyakit ini, yang telah mengesahkan keselamatannya.

Pemulihan selepas CABG: hari-hari pertama

Selepas campur tangan pembedahan cantuman pintasan arteri koronari, pesakit ditempatkan di unit rawatan intensif atau unit rawatan intensif. Biasanya, tindakan beberapa ubat bius berterusan untuk beberapa lama setelah pesakit bangun selepas anestesia. Oleh itu, ia disambungkan ke alat khas yang membantu menjalankan fungsi pernafasan..

Untuk mengelakkan pergerakan yang tidak terkawal yang dapat merusak jahitan pada luka pasca operasi, mengeluarkan kateter atau saluran air, serta melepaskan penitis, pesakit diperbaiki menggunakan alat khas. Elektrod juga dihubungkan dengannya, yang merakam keadaan kesihatan dan membolehkan pegawai perubatan mengawal kekerapan dan irama kontraksi otot jantung.

Pada hari pertama selepas operasi jantung ini, manipulasi berikut dilakukan:

Ujian darah diambil dari pesakit; Pemeriksaan sinar-X dijalankan; Kajian elektrokardiografi dilakukan.

Juga pada hari pertama, tiub pernafasan dikeluarkan, namun saluran gastrik dan saliran di dada tetap ada. Pesakit sudah bernafas sendiri.

Petua: pada tahap pemulihan ini, penting bagi orang yang dikendalikan agar sentiasa hangat. Pesakit dibalut dengan selimut bulu atau bulu yang hangat, dan untuk mengelakkan genangan darah di saluran pembuluh bawah, mereka memakai stoking khas.

Untuk mengelakkan komplikasi, jangan menunjukkan aktiviti fizikal tanpa berjumpa doktor

Pada hari pertama, pesakit memerlukan ketenangan dan penjagaan kakitangan perubatan, yang antara lain akan berkomunikasi dengan saudara-mara. Pesakit hanya berbohong. Dalam tempoh ini, dia mengambil antibiotik, ubat penahan sakit dan ubat penenang. Dalam beberapa hari, suhu badan yang sedikit meningkat dapat diperhatikan. Ini dianggap sebagai tindak balas badan yang normal terhadap pembedahan. Selain itu, peluh yang teruk mungkin berlaku..

Seperti yang anda lihat, setelah cantuman bypass arteri koronari, pesakit memerlukan rawatan pihak ketiga. Mengenai tahap aktiviti fizikal yang disyorkan, dalam setiap kes itu adalah sifatnya individu. Pada mulanya, anda dibenarkan duduk dan berjalan di dalam bilik. Setelah beberapa lama, ia dibenarkan keluar dari bilik. Dan hanya pada waktu pembuangan, pesakit dapat berjalan di sepanjang koridor untuk waktu yang lama.

Petua: pesakit disyorkan berada dalam posisi berbaring selama beberapa jam, sementara perlu mengubah posisinya, berpusing dari sisi ke sisi. Berbaring lama di punggung tanpa aktiviti fizikal meningkatkan risiko pneumonia kongestif kerana pengumpulan lebihan cecair di paru-paru.

Semasa menggunakan vena saphenous paha sebagai cantuman pada kaki yang sesuai, pembengkakan kaki dapat diperhatikan. Ini berlaku walaupun saluran darah yang lebih kecil mengambil fungsi urat yang diganti. Inilah sebabnya mengapa pesakit disyorkan selama 4-6 minggu selepas pembedahan memakai stoking sokongan yang diperbuat daripada bahan elastik. Selain itu, dalam keadaan duduk, kaki ini perlu sedikit diangkat agar tidak mengganggu peredaran darah. Selepas beberapa bulan, bengkak itu hilang.

Cadangan selanjutnya

Dalam proses pemulihan selepas pembedahan, pesakit dilarang mengangkat berat lebih dari 5 kg dan melakukan latihan fizikal dengan beban yang berat

Jahitan dari kaki dikeluarkan seminggu selepas operasi, dan dari dada, tepat sebelum keluar. Penyembuhan berlaku dalam 90 hari. Selama 28 hari selepas pembedahan, pesakit tidak digalakkan memandu untuk mengelakkan kemungkinan kerosakan pada sternum. Aktiviti seksual dapat dilakukan jika, pada masa yang sama, tubuh menempati posisi di mana beban di dada dan bahu diminimumkan. Anda boleh kembali ke tempat kerja satu setengah bulan selepas operasi, dan jika kerja tidak aktif, maka lebih awal.

Secara keseluruhan, selepas cantuman bypass arteri koronari, pemulihan memerlukan masa sehingga 3 bulan. Ini termasuk peningkatan beban secara beransur-ansur ketika melakukan latihan fizikal, yang harus dilakukan tiga kali seminggu selama satu jam. Pada masa yang sama, pesakit menerima cadangan mengenai gaya hidup yang harus dijaga setelah operasi untuk mengurangkan kemungkinan perkembangan penyakit jantung koroner. Ini termasuk berhenti merokok, penurunan berat badan, pemakanan khas, pemantauan kolesterol darah dan tekanan darah secara berterusan..

Diet selepas CABG

Walaupun selepas keluar dari hospital, semasa berada di rumah, anda mesti mematuhi diet tertentu, yang akan ditetapkan oleh doktor yang merawat. Ini akan mengurangkan kemungkinan terkena penyakit jantung dan saluran darah. Salah satu produk utama, penggunaannya mesti diminimumkan, adalah lemak tepu dan garam. Sesungguhnya, operasi ini tidak menjamin bahawa di masa depan tidak akan ada masalah dengan atria, ventrikel, saluran darah, dan komponen lain dari sistem peredaran darah. Risiko ini akan meningkat dengan ketara jika anda tidak mematuhi diet tertentu dan menjalani gaya hidup yang ceroboh (terus merokok, minum alkohol dan tidak melakukan gimnastik yang meningkatkan kesihatan).

Anda mesti mengikuti diet secara ketat dan kemudian anda tidak perlu lagi menghadapi masalah yang menyebabkan campur tangan pembedahan. Tidak akan ada masalah dengan urat yang dipindahkan menggantikan arteri koronari.

Nasihat: sebagai tambahan kepada diet dan gimnastik, anda mesti memerhatikan berat badan anda sendiri, yang lebih banyak meningkatkan beban pada jantung dan, dengan itu, meningkatkan risiko penyakit semula.

Kemungkinan komplikasi selepas CABG

Trombosis Vena Dalam

Walaupun operasi ini berjaya dalam kebanyakan kes, komplikasi berikut mungkin timbul dalam tempoh pemulihan:

Trombosis saluran pada bahagian bawah kaki, termasuk urat dalam; Berdarah; Jangkitan luka; Pembentukan parut keloid; Kemalangan serebrovaskular; Infarksi miokardium; Kesakitan kronik di kawasan sayatan; Fibrilasi atrium; Osteomielitis sternum; Kegagalan jahitan.

Petua: mengambil statin (ubat yang menurunkan kolesterol darah) sebelum CABG mengurangkan risiko kontraksi atrium yang tersebar selepas pembedahan.

Walaupun begitu, infark miokard perioperatif dianggap salah satu komplikasi yang paling serius. Komplikasi selepas CABG mungkin berlaku kerana faktor berikut:

Sindrom koronari akut yang dipindahkan; Hemodinamik tidak stabil; Kehadiran angina pectoris yang teruk; Aterosklerosis arteri karotid; Disfungsi ventrikel kiri.

Risiko komplikasi dalam tempoh selepas operasi paling banyak terdedah kepada wanita, orang tua, pesakit diabetes dan pesakit dengan kegagalan buah pinggang. Pemeriksaan menyeluruh atrium, ventrikel, dan bahagian lain dari organ manusia yang paling penting sebelum pembedahan juga akan membantu mengurangkan risiko komplikasi selepas CABG..

Kami menasihati anda untuk membaca: pembedahan untuk stent pembuluh jantung

Perhatian! Maklumat di laman web ini diberikan oleh pakar, tetapi hanya untuk panduan dan tidak boleh digunakan untuk rawatan diri. Pastikan berjumpa doktor!

Ciri-ciri program Rehabilitasi intervensi selepas CABGMenunjuk utama dalam tempoh pemulihan

Pada masa ini, cangkok bypass arteri koronari dan pemulihan setelah prosedur yang tersedia untuk umum dan sering penting.

Pengangkatan bypass arteri koronari yang tepat pada masanya dapat meningkatkan kesejahteraan pesakit dengan aterosklerosis aorta dan arteri koronari, dan juga sering meningkatkan jangka hayat pesakit tersebut.

Ciri-ciri campur tangan

Hari ini, ahli kardiologi, bersama dengan kelebihan yang tidak dapat dipertikaikan bahawa pesakit mendapat rawatan pembedahan, terutamanya menekankan pentingnya pemulihan pesakit selepas CABG.

Pembedahan dengan latar belakang kegagalan peredaran darah kronik pada mulanya merupakan tekanan yang signifikan bagi tubuh, dan oleh itu, pemulihan kualiti penyesuaian sistem kardiovaskular yang berkualiti tinggi dalam banyak kes menentukan keadaan selanjutnya setiap pesakit.

Dalam versi klasik, setelah berakhirnya pembedahan untuk cantuman bypass arteri koronari, pesakit dihantar ke unit rawatan intensif atau unit rawatan intensif. Ini diperlukan untuk pemeliharaan ubat awal badan setelah pesakit menarik diri dari anestesia. Untuk memulihkan pernafasan yang mencukupi selepas pembedahan, peralatan khas menganggap fungsi memberi oksigen kepada pesakit.

Untuk memantau keadaan umum badan dalam tempoh selepas operasi, dilakukan pemantauan berterusan terhadap fungsi dan indikator semua sistem, termasuk frekuensi dan irama aktiviti jantung..

Dalam masa tertentu setelah pembedahan, semua pesakit memerlukan rawatan. Untuk memulihkan aktiviti jantung pada kadar yang optimum, dalam tempoh selepas operasi sangat penting untuk membatasi tahap aktiviti fizikal. Lebih-lebih lagi, pilihan sekatan adalah bergantung kepada keadaan umum pesakit.

Semasa menggunakan autograft (vena saphenous paha) semasa operasi semasa tempoh pemulihan, perlu mewujudkan keadaan untuk penghindaran maksimum kaki yang sesuai. Untuk melakukan ini, sebelum penyerapan semula edema dan normalisasi aliran darah periferal, pembalut elastik digunakan untuk membatasi beban pada anggota badan, menyokong stoking.

Penyembuhan luka pasca operasi di sternum pada pesakit rata-rata mengambil masa 45 hari. Selama ini, pesakit berada dalam mod sekatan umum. Antaranya dapat dikenalpasti larangan mengangkat berat lebih dari 5 kg, latihan fizikal yang berat, cadangan untuk tidak melakukan perjalanan di belakang roda kereta selama sebulan selepas operasi. Juga, semasa melakukan apa-apa tindakan, perlu menghindari posisi badan dengan peningkatan beban pada tali pinggang dada dan bahu atas.

Sebagai peraturan, para pakar mengesyorkan memulakan kerja tidak lebih awal dari 2.5 bulan selepas pemulihan.

Kembali ke senarai kandungan

Program pemulihan selepas CABG

Walau bagaimanapun, dalam pembedahan jantung moden, pemulihan selepas pakar CABG bukan hanya menguruskan rasional tempoh selepas operasi.

Dalam versi klasik, pemulihan selepas cantuman bypass arteri koronari merangkumi program yang dirancang dengan kompeten untuk memulihkan keadaan umum pesakit secara keseluruhan dan memastikan aliran darah jantung yang mencukupi khususnya..

Hubungan langsung antara hasil positif operasi dan usaha pesakit dan doktor bertujuan untuk pencegahan komplikasi awal cangkok pintasan arteri koronari dan mencegah perkembangan penyakit jantung koronari dan aterosklerosis lebih lanjut telah terbukti secara eksperimen..

Untuk tujuan ini, pemulihan pasca operasi pesakit yang menjalani operasi tersebut dilakukan di tiga bidang utama dan merangkumi aspek pemulihan perubatan, fizikal dan psikologi.

Langkah-langkah pemulihan pesakit selepas pembedahan adalah berdasarkan prinsip kesinambungan dan tahap.

Tempoh program pemulihan standard yang diterima umum, termasuk semua peringkat, adalah sekitar 6-8 minggu.

Tahap pertama (dijelaskan sebelumnya) berlangsung dari 10 hingga 14 hari dan berlangsung secara langsung di hospital pembedahan jantung. Dalam tempoh ini, terdapat normalisasi organ dan sistem pesakit.

Pada peringkat kedua, dengan jangka masa 14-20 hari, pesakit juga berada di hospital jabatan kardiologi. Tahap ketiga (jangka masa 20 hingga 30 hari), pesakit lulus dalam keadaan rawatan spa.

Berdasarkan had masa ini, perlu diperhatikan bahawa tahap pemulihan kedua dan ketiga mengandungi jumlah asas pemulihan dadah, fizikal, psikologi dan sosial.

Kembali ke senarai kandungan

Petunjuk utama dalam tempoh pemulihan

Sokongan ubat dikembangkan oleh doktor yang hadir secara individu untuk setiap pesakit (bergantung kepada keadaan klinikal awal, perjalanan operasi dan kemampuan umum badan). Asas terapi ubat adalah agen antiplatelet, beta-blocker, statin, inhibitor ACE, vitamin, agen pemulihan.

Pemulihan fizikal tidak kalah pentingnya dengan kaedah perubatan. Menurut piawaian klinikal, program pemulihan fizikal untuk pesakit dengan cantuman bypass arteri koronari dirancang sehingga tiga bulan dan mengandungi aktiviti fizikal yang dirancang, dosis, meningkat secara beransur-ansur dan terus dipantau secara berterusan.

Mereka disyorkan untuk dilakukan tiga kali seminggu, jumlah keseluruhan satu pelajaran adalah dari 30 minit hingga satu jam. Dari hari-hari pertama, kelas bersifat gimnastik ringan dengan unsur urut, dengan komplikasi lebih lanjut dan peningkatan dalam tempoh latihan.

Walaupun setelah berakhirnya masa pemulihan, pesakit disarankan untuk terus berjalan di udara segar, latihan pernafasan, kelas sesuai dengan program kompleks terapi fizikal yang dipilih khas.

Aktiviti fizikal meningkat secara beransur-ansur dan dosis ketat. Semua latihan dilakukan di bawah bimbingan ketat doktor terapi fizikal. Untuk pencegahan komplikasi pasca operasi tempatan, pesakit disarankan untuk melakukan latihan menggunakan pembalut dada khas untuk pesakit dengan penyakit pembedahan jantung..

Yang sangat penting dalam pemulihan pesakit tersebut diberikan kepada gimnastik pernafasan, terapi bioresonans dan aeroterapi.

Program fizikal dijalankan di bawah pengawasan elektrokardiografi, degupan jantung, tekanan darah dan parameter makmal asas..

Aspek penting dan terakhir dari pemulihan pesakit dan meningkatkan kualiti hidup mereka selepas CABG adalah pemulihan psikologi. Ahli psikologi profesional bekerja dengan pesakit, yang tindakannya bertujuan untuk mengurangkan akibat trauma fizikal dan psikologi, menghilangkan kerengsaan dan menyeimbangkan latar belakang emosi keseluruhan.

Menurut pengalaman klinik kardiologi dunia, pelaksanaan terkoordinasi semua titik program pemulihan dapat meningkatkan hasil pasca operasi secara signifikan pada pesakit dengan cangkok pintasan arteri koronari..

  • Ciri-ciri campur tangan
  • Program pemulihan selepas CABG
  • Petunjuk utama dalam tempoh pemulihan

Pada masa ini, cangkok bypass arteri koronari dan pemulihan setelah prosedur yang tersedia untuk umum dan sering penting.

Pengangkatan bypass arteri koronari yang tepat pada masanya dapat meningkatkan kesejahteraan pesakit dengan aterosklerosis aorta dan arteri koronari, dan juga sering meningkatkan jangka hayat pesakit tersebut.

Ciri-ciri campur tangan

Hari ini, ahli kardiologi, bersama dengan kelebihan yang tidak dapat dipertikaikan bahawa pesakit mendapat rawatan pembedahan, terutamanya menekankan pentingnya pemulihan pesakit selepas CABG.

Pembedahan dengan latar belakang kegagalan peredaran darah kronik pada mulanya merupakan tekanan yang signifikan bagi tubuh, dan oleh itu, pemulihan kualiti penyesuaian sistem kardiovaskular yang berkualiti tinggi dalam banyak kes menentukan keadaan selanjutnya setiap pesakit.

Dalam versi klasik, setelah berakhirnya pembedahan untuk cantuman bypass arteri koronari, pesakit dihantar ke unit rawatan intensif atau unit rawatan intensif. Ini diperlukan untuk pemeliharaan ubat awal badan setelah pesakit menarik diri dari anestesia. Untuk memulihkan pernafasan yang mencukupi selepas pembedahan, peralatan khas menganggap fungsi memberi oksigen kepada pesakit.

Untuk memantau keadaan umum badan dalam tempoh selepas operasi, dilakukan pemantauan berterusan terhadap fungsi dan indikator semua sistem, termasuk frekuensi dan irama aktiviti jantung..

Dalam masa tertentu setelah pembedahan, semua pesakit memerlukan rawatan. Untuk memulihkan aktiviti jantung pada kadar yang optimum, dalam tempoh selepas operasi sangat penting untuk membatasi tahap aktiviti fizikal. Lebih-lebih lagi, pilihan sekatan adalah bergantung kepada keadaan umum pesakit.

Semasa menggunakan autograft (vena saphenous paha) semasa operasi semasa tempoh pemulihan, perlu mewujudkan keadaan untuk penghindaran maksimum kaki yang sesuai. Untuk melakukan ini, sebelum penyerapan semula edema dan normalisasi aliran darah periferal, pembalut elastik digunakan untuk membatasi beban pada anggota badan, menyokong stoking.

Penyembuhan luka pasca operasi di sternum pada pesakit rata-rata mengambil masa 45 hari. Selama ini, pesakit berada dalam mod sekatan umum. Antaranya dapat dikenalpasti larangan mengangkat berat lebih dari 5 kg, latihan fizikal yang berat, cadangan untuk tidak melakukan perjalanan di belakang roda kereta selama sebulan selepas operasi. Juga, semasa melakukan apa-apa tindakan, perlu menghindari posisi badan dengan peningkatan beban pada tali pinggang dada dan bahu atas.

Sebagai peraturan, para pakar mengesyorkan memulakan kerja tidak lebih awal dari 2.5 bulan selepas pemulihan.

Program pemulihan selepas CABG

Walau bagaimanapun, dalam pembedahan jantung moden, pemulihan selepas pakar CABG bukan hanya menguruskan rasional tempoh selepas operasi.

Dalam versi klasik, pemulihan selepas cantuman bypass arteri koronari merangkumi program yang dirancang dengan kompeten untuk memulihkan keadaan umum pesakit secara keseluruhan dan memastikan aliran darah jantung yang mencukupi khususnya..

Hubungan langsung antara hasil positif operasi dan usaha pesakit dan doktor bertujuan untuk pencegahan komplikasi awal cangkok pintasan arteri koronari dan mencegah perkembangan penyakit jantung koronari dan aterosklerosis lebih lanjut telah terbukti secara eksperimen..

Untuk tujuan ini, pemulihan pasca operasi pesakit yang menjalani operasi tersebut dilakukan di tiga bidang utama dan merangkumi aspek pemulihan perubatan, fizikal dan psikologi.

Langkah-langkah pemulihan pesakit selepas pembedahan adalah berdasarkan prinsip kesinambungan dan tahap.

Tempoh program pemulihan standard yang diterima umum, termasuk semua peringkat, adalah sekitar 6-8 minggu.

Tahap pertama (dijelaskan sebelumnya) berlangsung dari 10 hingga 14 hari dan berlangsung secara langsung di hospital pembedahan jantung. Dalam tempoh ini, terdapat normalisasi organ dan sistem pesakit.

Pada peringkat kedua, dengan jangka masa 14-20 hari, pesakit juga berada di hospital jabatan kardiologi. Tahap ketiga (jangka masa 20 hingga 30 hari), pesakit lulus dalam keadaan rawatan spa.

Berdasarkan had masa ini, perlu diperhatikan bahawa tahap pemulihan kedua dan ketiga mengandungi jumlah asas pemulihan dadah, fizikal, psikologi dan sosial.

Petunjuk utama dalam tempoh pemulihan

Sokongan ubat dikembangkan oleh doktor yang hadir secara individu untuk setiap pesakit (bergantung kepada keadaan klinikal awal, perjalanan operasi dan kemampuan umum badan). Asas terapi ubat adalah agen antiplatelet, beta-blocker, statin, inhibitor ACE, vitamin, agen pemulihan.

Pemulihan fizikal tidak kalah pentingnya dengan kaedah perubatan. Menurut piawaian klinikal, program pemulihan fizikal untuk pesakit dengan cantuman bypass arteri koronari dirancang sehingga tiga bulan dan mengandungi aktiviti fizikal yang dirancang, dosis, meningkat secara beransur-ansur dan terus dipantau.

Mereka disyorkan untuk dilakukan tiga kali seminggu, jumlah keseluruhan satu pelajaran adalah dari 30 minit hingga satu jam. Dari hari-hari pertama, kelas bersifat gimnastik ringan dengan unsur urut, dengan komplikasi lebih lanjut dan peningkatan dalam tempoh latihan.

Walaupun setelah berakhirnya masa pemulihan, pesakit disarankan untuk terus berjalan di udara segar, latihan pernafasan, kelas sesuai dengan program kompleks terapi fizikal yang dipilih khas.

Aktiviti fizikal meningkat secara beransur-ansur dan dosis ketat. Semua latihan dilakukan di bawah bimbingan ketat doktor terapi fizikal. Untuk pencegahan komplikasi pasca operasi tempatan, pesakit disarankan untuk melakukan latihan menggunakan pembalut dada khas untuk pesakit dengan penyakit pembedahan jantung..

Yang sangat penting dalam pemulihan pesakit tersebut diberikan kepada gimnastik pernafasan, terapi bioresonans dan aeroterapi.

Program fizikal dijalankan di bawah pengawasan elektrokardiografi, degupan jantung, tekanan darah dan parameter makmal asas..

Aspek penting dan terakhir dari pemulihan pesakit dan meningkatkan kualiti hidup mereka selepas CABG adalah pemulihan psikologi. Ahli psikologi profesional bekerja dengan pesakit, yang tindakannya bertujuan untuk mengurangkan akibat trauma fizikal dan psikologi, menghilangkan kerengsaan dan menyeimbangkan latar belakang emosi keseluruhan.

Menurut pengalaman klinik kardiologi dunia, pelaksanaan terkoordinasi semua titik program pemulihan dapat meningkatkan hasil pasca operasi secara signifikan pada pesakit dengan cangkok pintasan arteri koronari..

Cangkok pintasan arteri koronari adalah operasi jantung terbuka yang serius yang dilakukan untuk meningkatkan aliran darah ke miokardium, menghilangkan atau mengurangkan gejala penyakit jantung koronari (PJK), mengurangkan risiko serangan jantung dan mencegah perkembangan kegagalan jantung kronik (atau melambatkannya).

Malangnya, CABG tidak menyembuhkan pesakit dari penyakit jantung koronari. Di sebalik keseriusan dan besarnya, pembedahan hanyalah kaedah terapi simptomatik. Ia meningkatkan kualiti hidup dan jangka masa, tetapi tidak memberi alasan kepada pesakit untuk menganggap diri mereka sihat sepenuhnya..

Sebagai tambahan, selepas pembedahan pintasan koronari, banyak komplikasi yang mungkin berlaku. Salah satu yang paling tidak menyenangkan adalah penutupan shunt. Ia membantah kesan penyembuhan yang dicapai dari operasi dan sebenarnya menjadikannya tidak bermakna..

Pesakit yang menjalani shunting harus berusaha sedaya upaya untuk memastikan shunting memberikan hasil yang paling lama. Ya, tidak ada kesalahan: hasil CABG tidak hanya bergantung pada bakat pakar bedah dan pakar pemulihan, tetapi juga terutama pada pasien sendiri, betapa berhati-hati dia akan memantau kesihatannya dan mengikuti saranan.

Adakah anda baru-baru ini menjalani CABG atau adakah anda bersedia untuk operasi ini? Adakah anda keliru dan tidak tahu bagaimana berkelakuan selepas pembedahan pintasan? Pemulihan jantung di sanatorium selepas CABG adalah kaedah terbaik untuk mencapai hasil rawatan maksimum dan mengetahui jawapan kepada semua soalan yang berkaitan dengan kesihatan dan gaya hidup anda di masa depan. Untuk menulis program, hubungi 8 (925) 642-52-86.

Cadangan umum selepas CABG

Setelah pesakit keluar dari hospital, dia harus segera mematuhi peraturan umum yang diperlukan..

  1. Segera setelah berakhirnya rawatan pesakit dalam, disarankan menjalani program kardiorehabilitasi khusus di sanatorium bagi orang yang telah menjalani CABG. Sekiranya pemulihan dilakukan di rumah (atau jika pesakit mengalami "rehat" antara hospital dan sanatorium, dan dia menghabiskan waktu ini di rumah), adalah perlu untuk memperhatikan pelaksanaan nasihat doktor.
  2. Sekiranya pesakit sebelumnya tidak mengikuti diet yang disyorkan untuk penyakit kardiovaskular, dia harus segera beralih kepadanya. Batasan kandungan kalori, lemak haiwan, karbohidrat dan garam, pengayaan diet dengan makanan sayuran, minyak sayuran dan produk protein adalah wajib!
  3. Penting untuk terus mengambil ubat yang ditetapkan oleh doktor anda pada dos yang dinyatakan. Dengan skema terapi ubat yang kompleks, anda harus memahaminya dan menyebarkan ubat mengikut kaedah. Terdapat kotak pil khas yang boleh anda gunakan untuk mengingati pengambilan ubat anda tepat pada waktunya.
  4. Sebilangan orang tidak tergesa-gesa untuk membatasi diri dalam aktiviti biasa, terus merokok dan minum alkohol selepas CABG: mereka pasti bahawa "jika sedikit, maka anda boleh." Ianya mustahil! Tabiat buruk harus dihapuskan sepenuhnya dari kehidupan anda..
  5. Sebaiknya pelajari kemahiran mengawal diri: pantau kesihatan anda dan menilai perubahannya. Penting untuk dapat mengira nadi, mengukur tekanan darah, menentukan kehadiran edema, dll. Seorang pakar kardiologi mengajar semua ini kepada pesakit..
  6. Ikut cadangan pakar bedah. Pada masa pembuangan, penyembuhan lengkap luka pasca operasi di dada dan kaki (di tempat asal shunt) belum dilakukan, jadi perlu dilakukan pembalut dan pergi ke doktor untuk membuang jahitan pada waktu yang ditentukan. Selain itu, kerana pelanggaran peredaran vena sementara setelah mengambil shunt, edema sementara pada bahagian bawah kaki mungkin berlaku. Untuk mengurangkannya, anda harus memakai stoking elastik sehingga 6-8 minggu selepas pembedahan.
  7. Pada minggu-minggu pertama setelah pembedahan, disarankan untuk berusaha dalam keadaan suhu optimum. Pada musim panas atau musim sejuk, anda tidak boleh merancangkan jalan-jalan lama, juga tidak digalakkan mengunjungi rumah mandian dan sauna.

Kami akan menerangkan cadangan gaya hidup berikut selepas CABG dengan lebih terperinci, dalam perenggan yang berasingan.

Aktiviti fizikal selepas CABG

Sebilangan pesakit yakin bahawa setelah operasi yang berbahaya dan serius, mereka perlu menyelamatkan diri sebanyak mungkin dan bergerak sesedikit mungkin untuk "membiarkan tubuh pulih". Mereka merancang untuk mematuhi rejimen ini sehingga mereka merasa sihat. Walau bagaimanapun, kepercayaan ini benar-benar salah. Sebaliknya, setelah melakukan shunting, salah satu tugas utama pesakit menjadi kembali secara beransur-ansur ke kehidupan normal, yang bermaksud memperluas rejim aktiviti fizikal dari hari-hari pertama setelah hospital.

Semasa merancang senaman, anda tidak boleh melakukan tanpa penyertaan pakar kardiologi dan doktor terapi senaman. Sudah tentu, anda boleh melakukannya sendiri, secara intuitif menentukan tahap beban dan mengesan perubahan dalam kesejahteraan anda. Tetapi ini mungkin tidak selamat, terutamanya pada pesakit dengan iskemia miokard tanpa rasa sakit yang tidak merasakan serangan angina pectoris, gejala penyakit. Ini adalah salah satu sebab mengapa pemulihan jantung selepas CABG sangat penting di sanatorium. Di sana, rejimen dan urutan latihan dipilih oleh pesakit oleh pakar mengikut skema individu. Kelas-kelas itu sendiri dijalankan di bawah pengawasan doktor, dan program aktiviti fizikal dirancang sedemikian rupa sehingga pesakit dengan selamat, dalam waktu sesingkat mungkin, mengembangkan kemampuan fizikalnya sebanyak mungkin.

Semasa pulih dari CABG, jenis beban digunakan sebagai kelas pada peralatan kardiovaskular, berjalan dosis, berjalan di tangga, berbasikal. Apabila pesakit selepas sanatorium akan berlatih sendiri, dia perlu mengawal nadi dan tekanannya semasa dan selepas kelas supaya mereka tidak meningkat terlalu banyak.

Latihan fisioterapi harus menjadi bahagian penting dalam kehidupan selepas pembedahan pintasan koronari. Ia tidak hanya memberi kesan penyembuhan pada sistem kardiovaskular, mengurangkan risiko komplikasi dan memperpanjang "jangka hayat" operasi. Juga, beban membantu mengatasi gangguan kemurungan, memperbaiki mood dan latar belakang emosi, mempengaruhi kualiti tidur, mengurangkan kesan tekanan yang berbahaya.

Jenis latihan yang hebat (bola keranjang, bola sepak, angkat barbel, tinju, dll) selepas CABG dikontraindikasikan.

Beberapa bulan selepas operasi, orang itu semestinya berada dalam keadaan fizikal yang lebih baik daripada sebelum campur tangan. Dia berjalan, berlari, menaiki tangga, dapat melakukan pelbagai sukan, berenang, bermain ski, dll..

Kehidupan intim selepas CABG

Selalunya, pembedahan pintasan koronari dilakukan bukan untuk orang tua, tetapi untuk orang dewasa yang masih menjalani kehidupan seks sepenuhnya. Secara semula jadi, operasi dan tempoh selepas operasi memaksa seseorang berhenti sejenak dalam perkahwinan. Namun, setelah diperbaiki, atas permintaan pesakit, anda boleh dan bahkan perlu meneruskannya.

Pasti menjawab soalan "bilakah saya boleh mula melakukan hubungan seks selepas pembedahan jantung?" tidak dibenarkan. Keperluan seksual dan masa pemulihan libido berbeza-beza dari orang ke orang. Sebaiknya tumpu pada kesejahteraan. Sekiranya pesakit mempunyai keinginan untuk kembali ke kehidupan intim, tidak ada halangan untuk ini. Sebagai peraturan, kebanyakan orang yang meneruskan aktiviti seksual selepas pembedahan melakukannya dalam 3 bulan selepas campur tangan..

Beberapa cadangan mengenai kehidupan seksual selepas CABG:

  • Sekiranya doktor mengesyorkan agar pesakit mengambil nitrogliserin sebelum bersenam, ubat tersebut harus diminum sebelum melakukan hubungan seks.
  • Sebelum sternum sembuh (2-3 bulan selepas pembedahan), perlu mengelakkan kedudukan di mana beban pada dada dan lengan pesakit jatuh.
  • Pada minggu-minggu pertama, pesakit harus mengelakkan tingkah laku yang terlalu aktif semasa melakukan hubungan seks.

Melancong selepas CABG

Mereka dibenarkan kembali memandu kereta 4 minggu selepas operasi. Pada masa ini, keadaan seseorang sudah bertambah baik, sehingga dia cukup mampu menahan beban ketika memandu dan cukup berhati-hati di jalan raya.

Keupayaan untuk melakukan perjalanan jauh, serta terbang dengan kapal terbang, harus dibincangkan dengan doktor anda. Sebagai peraturan, tidak ada halangan untuk ini. Namun, selama 1.5-2 bulan, walaupun dalam keadaan normal, anda tidak boleh melakukan penerbangan dengan perubahan sebilangan besar zon waktu dan melakukan perjalanan ke tempat-tempat di mana iklimnya jauh berbeza dari yang tempatan. Tidak digalakkan memilih tanah tinggi sebagai tempat percutian bagi pesakit selepas CABG..

Bekerja dan hilang upaya selepas CABG

Pemulihan kecacatan selepas cantuman bypass arteri koronari adalah mungkin, dan masa spesifiknya bergantung pada kawasan di mana orang itu terlibat. Orang dengan pekerjaan tidak aktif dan terlibat dalam kerja intelektual dapat diakui sebagai berbadan sihat sudah 1.5 bulan selepas CABG dan bahkan lebih awal. Mereka yang aktivitinya dikaitkan dengan aktiviti fizikal, memulihkan kerja lebih lama atau bahkan merasa perlu mengubah keadaan kerja menjadi lebih ringan.

Dalam beberapa kes, jika seseorang, kerana kesihatannya, tidak dapat kembali bekerja, dia diberi kumpulan kecacatan. Untuk mengenali seseorang sebagai orang kurang upaya, dia meluluskan komisen khas. Ia dilakukan setelah berakhirnya tempoh rawatan dan pemulihan pesakit dalam. Kumpulan kecacatan ditentukan secara individu dalam setiap situasi tertentu..

Berapa ramai orang yang hidup selepas CABG?

Orang yang pada awalnya mempunyai masalah kesihatan yang serius, orang tua, dan mereka yang tidak mengikuti cadangan gaya hidup selepas CABG, biasanya hidup pendek, kerana semua faktor ini meningkatkan risiko komplikasi operasi, termasuk infark miokard dan penutupan shunt.

Tetapi, jika seseorang yang mempunyai tanggungjawab penuh mendekati rawatan, mematuhi preskripsi dan menjalani gaya hidup yang betul, dia dapat memperpanjang umurnya selama bertahun-tahun dan beberapa dekad. Perkara utama - secara metodis, sentiasa diperlakukan di bawah pengawasan profesional berpengetahuan.

Bercakap mengenai jangka hayat selepas CABG, kita harus sekali lagi mengingatkan tentang pelaksanaan pemulihan jantung di sanatorium. Penggunaan satu set teknik kesejahteraan pada minggu-minggu pertama setelah operasi meletakkan landasan untuk pemulihan kesihatan yang berjaya, memberikan keyakinan diri kepada pesakit, secara objektif meningkatkan hasil operasi.

Anda boleh mendaftar untuk pemulihan jantung selepas CABG dengan menghubungi 8 (925) 642-52-86.