Pembedahan pintasan otak

Memintas arteri otak membolehkan anda mengembalikan aliran darah normal di arteri dan saluran darah otak yang terjejas. Berkat shunting, adalah mungkin untuk menghubungkan arteri ke kapal di mana, untuk apa jua sebab, bekalan darah normal terganggu.

Peredaran serebrum yang terganggu boleh menyebabkan gangguan fungsi otak. Untuk mengelakkan ini, doktor dapat menjalankan operasi yang sangat serius untuk memulihkan aliran darah.

Secara keseluruhan, kepala mempunyai empat arteri besar di mana aliran darah menyampaikan nutrien dan oksigen. Arteri dibahagikan kepada dua kiri dan dua kanan (karotid dan vertebra). Keadaan normal otak bergantung sepenuhnya pada kitaran darah biasa, kerana proses yang berlaku di dalamnya memerlukan banyak tenaga dan pemakanan. Kekurangan atau aliran darah yang sesat membawa kepada iskemia, yang boleh menjadi tempatan atau global. Ia menyebabkan gangguan pada fungsi normal seluruh otak dan menyebabkan kekurangan vaskular, yang pada gilirannya, mempunyai kesan yang sangat negatif pada seluruh tubuh.

Sekiranya anda tidak memberikan rawatan perubatan dan tidak merawat iskemia, ia akan memusnahkan neuron otak. Hasilnya akan menjadi strok iskemia, yang hampir selalu menyebabkan kematian..

Apa itu iskemia?

Kekurangan darah di otak adalah iskemia. Terdapat dua tahap ciri fenomena yang sangat tidak menyenangkan ini:

  1. Iskemia berlaku dengan latar belakang kerosakan pada salah satu daripada empat arteri. Fenomena ini disebut serangan iskemia dan dapat bersifat sementara dan berkembang menjadi iskemia biasa. Penyebab penyakit ini boleh menjadi pembekuan darah, tumor, aterosklerosis. Kurang tidur, gaya hidup tidak sihat, sejumlah besar alkohol, tembakau, serta keadaan tekanan dan kerja berlebihan kronik menimbulkan serangan iskemia..
  2. Tahap kedua berlaku apabila iskemia dari sementara berubah menjadi penyakit jangka panjang. Terdapat tahap akut, akibatnya nekrosis neuron bermula, yang menyebabkan infark serebrum dengan kematian sejumlah besar sel otak. Ini boleh membawa maut, dan boleh menyebabkan kecacatan..

Petunjuk untuk pembedahan

Biasanya, shunting ditetapkan dalam situasi berikut:

  • Untuk tumor yang menyebabkan kerosakan atau penyempitan arteri karotid.
  • Dengan aneurisma yang tidak dapat disembuhkan dengan kaedah pendedahan terbuka.
  • Sekiranya terdapat penyumbatan arus arteri, operasi hanya ditetapkan sekiranya doktor yakin akan keperluannya. Satu siri pemeriksaan juga harus dilakukan untuk mengesahkan perlunya pembedahan.
  • Dengan perkembangan iskemia, yang tidak dapat dihentikan dan / atau dibalikkan dengan ubat.

Siapa yang memerlukan pembedahan?

Pembedahan mungkin satu-satunya cara untuk menyingkirkan beberapa penyakit:

  • Penyumbatan arteri karotid yang terletak secara langsung di otak. Kerana penyempitan atau penyumbatannya, iskemia dapat terjadi, yang akan menyebabkan kematian neuron. Oleh itu, sekiranya berlaku penyakit seperti ini, shunting menjadi satu-satunya cara yang mungkin untuk menghilangkan proses degeneratif..
  • Oklusi arteri karotid di rongga kranial, yang selalu membawa kepada pendarahan serebrum atau serangan jantung.
  • Aneurisma - pembengkakan dinding arteri, yang menyebabkan pengembangannya. Aneurisma boleh menjadi raksasa, lebih dari 2,5 cm dalam bulatan, meluas ke seluruh arteri, atau disertai dengan stratifikasi dinding arteri. Dalam mana-mana kes ini, arteri harus dikeluarkan sebahagiannya, dan lubang harus dipasang di tempatnya, yang akan membantu mengekalkan aliran darah yang normal..
  • Tumor yang terletak di rongga tengkorak atau pangkalnya, di jalan arteri dan saluran darah, boleh mengelilingi atau tumbuh secara langsung di arteri. Untuk mengeluarkan tumor, sering diperlukan untuk membuang arteri sebahagian, dan untuk mengekalkan aliran darah yang normal, pasang shunt.

Persiapan untuk pembedahan

Untuk bersiap sepenuhnya untuk operasi dan tidak takut akan komplikasi, pesakit mesti meninggalkan tabiat buruk. Tempoh tanpa merokok dan alkohol harus melebihi dua minggu sebelum hari operasi dan sama setelah kejayaannya selesai. Jika tidak, pendarahan kapal yang dikendalikan mungkin terbuka, yang akan mengakibatkan komplikasi serius hingga mengakibatkan kematian. Doktor juga sangat menyarankan agar seminggu sebelum pembedahan, berhenti mengambil ubat bukan steroid yang bertujuan untuk menekan proses keradangan.

Dalam proses penyediaannya, perlu dilakukan ujian darah dan air kencing sekurang-kurangnya sekali, buat elektrokardiogram dan fluorografi, walaupun dilakukan baru-baru ini. Dalam beberapa kes, doktor merujuk pesakit untuk pemeriksaan tambahan yang dirancang untuk menjelaskan semua perincian diagnosis..

Cara persediaan untuk menjalani pembedahan?

Anda perlu mandi dua kali: pada malam sebelumnya dan sebelum operasi, cara mencuci rambut. Dalam beberapa kes, kerana lokasi arteri yang tidak selesa, yang memerlukan pembedahan pintasan, doktor mungkin meminta anda mencukur kepala sebahagian atau sepenuhnya. Sudah tentu, berpisah dengan seorang gadis boleh menjadi masalah sebenar, tetapi ini akan membantu doktor menjalankan operasi dengan paling jelas dan betul, dan risiko jangkitan akan jauh lebih rendah.

Sekiranya pada hari pembedahan anda perlu minum pil yang ditetapkan oleh doktor anda, ubat tersebut mesti dibasuh dengan sedikit air.

Semua perhiasan, termasuk tindikan dan kuku palsu, serta kanta lekap dan gigi palsu yang boleh ditanggalkan, mesti dilepaskan. Semua cara komunikasi diberikan kepada saudara-mara atau jururawat senior, kerana setelah operasi pesakit ditempatkan di unit perawatan intensif, di mana penggunaan peralatan dilarang.

Penyelidikan tambahan

MRI, komputasi tomografi, dan angiografi digunakan untuk menentukan lokasi stenosis arteri. Ini akan membolehkan anda memilih pilihan yang paling sesuai untuk operasi, yang akan mempengaruhi tisu minimum.

Pengimbasan ultrasound dupleks membolehkan anda mengetahui keadaan arteri dan saluran anggota badan, kerana doktor mereka yang akan menggunakannya sebagai shunt. Dan, tentu saja, kajian ini akan membantu menganalisis keadaan arteri serebrum di mana operasi akan dilakukan..

Kajian belon mengenai oklusi. Kaedah ini membolehkan anda mengetahui apa yang berlaku pada aliran darah pesakit sekiranya peredarannya di arteri, yang memerlukan pembedahan, disekat. Selari dengan kajian ini, doktor memantau keadaan neurotik pesakit, mengetahui keadaan ingatan, pendengaran dan penglihatannya, yang mungkin menderita kerana kekurangan darah.

Bagaimana operasi?

Pembedahan pintasan dapat dilakukan dengan dua cara yang berbeza, pilihannya bergantung pada bagaimana arteri itu terjejas, penyakit apa yang menyebabkan penyimpangan ini, dan berapa jumlah otak pesakit..

Bergantung pada tahap penyakit dan keadaan pesakit, doktor dapat menggunakan pendekatan yang berbeza untuk campur tangan pembedahan. Shunting hanyalah salah satu daripadanya.

Jenis operasi pertama menunjukkan bahawa serpihan urat atau arteri dari anggota badan pesakit diambil sebagai shunt. Shunt dijahit ke arteri yang terkena seperti di sekitar kawasan berpenyakit, memberi peluang darah untuk beredar bukan melalui tisu yang berpenyakit, tetapi melalui jalan baru.

Shunt yang dihasilkan dijahit ke arteri karotid luaran pesakit, dimasukkan ke dalam kawasan temporal kepala, sebahagian kotak kranial dikeluarkan, dan shunt dimasukkan melalui lubang yang diperoleh. Oleh itu, ia disambungkan ke arteri otak yang terjejas. Kaedah ini boleh digunakan sekiranya arteri dengan diameter sekitar 2 cm rosak, di mana sejumlah besar darah melepasi. Gunakannya agak jarang.

Dalam kes kedua, kapal dari tisu lembut kepala akan bertindak sebagai tisu penderma. Apabila pembahagian kawasan arteri yang terjejas berlaku, hujung bebas kapal ditarik ke dalamnya melalui lubang dan dijahit. Oleh itu, salah satu daripada banyak arteri yang membekalkan darah ke membran otak menyampaikan nutrien dalam darah secara langsung ke otak itu sendiri, seolah-olah melewati arteri yang rosak. Kaedah ini berlaku jika kawasan kecil arteri kecil dengan sejumlah kecil darah terjejas..

Operasi berperingkat

Memandangkan terdapat dua jenis shunt penderma, operasi mungkin sedikit berbeza. Oleh kerana operasi yang paling biasa adalah operasi di mana bahan penderma diambil dari arteri yang memberi makan membran otak, penerangan di bawah akan merujuk kepadanya. Secara amnya, operasi tidak lebih dari 5 jam dan terdiri daripada 8 peringkat.

Pesakit diletakkan di atas meja operasi, disuntik ubat-ubatan yang melemaskan otot dan menyumbang kepada tidur yang cepat. Selepas itu, pakar bius meletakkan tiub khas di trakea pesakit yang menyediakan pengudaraan paru-paru buatan. Setelah anestesia diperkenalkan dan pesakit tertidur, kepalanya dipusingkan ke atas, di mana operasi akan dilakukan. Untuk melakukan ini, gunakan fiksasi kaku, yang menghilangkan kemungkinan pergerakan pesakit yang tidak disengajakan.

Ahli bedah saraf memerhatikan perjalanan arteri penderma dangkal, setelah itu kepala pesakit dirawat dengan antiseptik, dan ditutup dengan tisu steril. Sayatan kulit pertama dibuat pada tanda pakar bedah saraf.

Pengasingan arteri penderma dilakukan dari cabang parietal ke kuil, di mana serat otot dibedah dan tulang temporal dibuka..

Lubang dibuat di tulang temporal di mana gergaji perubatan dimasukkan, dengan bantuan yang mana pakar bedah memotong bahagian tulang dari ukuran yang diperlukan. Serpihan tulang dikeluarkan sementara, dura mater di atas arteri yang terkena terdedah. Pembukaan membran dilakukan, pinggirnya dibelah dengan hati-hati ke sisi, yang memberikan akses ke arteri yang terkena.

Operasi memerlukan banyak masa dan usaha - satu pergerakan pakar bedah yang tidak betul sudah cukup untuk mengatur pendarahan yang luas dan bukannya melakukan shunting. Walau bagaimanapun, akibat buruk sangat jarang berlaku, dan prosedur itu sendiri memberikan prognosis yang baik untuk kehidupan berikutnya..

  1. Penyediaan arteri

Pada tahap ini, mikroskop khas akan digunakan, dengan mana pakar bedah saraf akan melakukan operasi selanjutnya. Cabang arteri yang terkena dipilih yang sesuai untuk menerapkan anastomosis (hubungan antara penderma dan arteri yang terkena).

Penjepit digunakan pada cabang parietal arteri penderma dan ke cabang arteri serebrum yang terjejas untuk menghentikan peredaran darah melalui arteri ini untuk sementara waktu. Salah satu peringkat operasi yang paling sukar bermula: pakar bedah membuka arteri penyempitan penerima dan mula mengenakan anastomosis dengan bantuan mikrofilamen khas.

  1. Pemeriksaan aliran darah

Selepas anastomosis terbentuk, pengapit sementara dikeluarkan. Ahli bedah saraf memeriksa seberapa baik jahitan menahan anastomosis dan sama ada darah mengalir melaluinya. Sekiranya jahitan tidak cukup ketat dan darah mengalir, penggunaan mikrofilamen diulang.

  1. Penutupan lubang trepanasi

Jahitan mikrofilamen diletakkan di atas dura mater, tulang gergaji kembali dengan lembut ke tempatnya. Dalam beberapa kes, pemodelan dengan pemotong tulang khas diperlukan untuk mencegah mampatan atau kekusutan kapal penderma. Di tempatnya, tulang tetap baik kerana jahitan tulang khas, atau berkat plat titanium khas. Kulit dan otot yang dibelah dijahit, pelekat antiseptik digunakan di atas jahitan. Sangat sesuai di unit rawatan rapi.

Tempoh selepas operasi

Secara amnya, selepas pembedahan, pesakit harus merasa baik, namun timbul kerengsaan atau sakit tekak. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pada masa operasi, tiub ventilator (pengudaraan mekanikal) dimasukkan ke dalam kerongkong, yang memungkinkan anda untuk terus bernafas semasa operasi otak utama.

Akibat operasi yang biasa berlaku adalah sakit kepala yang kusam, loya dan hilang selera makan. Ini normal dan cepat. Dan untuk menilai keadaan sistem saraf pesakit, doktor melakukan beberapa kajian. Pesakit diminta untuk menggerakkan tangan dan kakinya, meremas jarinya, mengucapkan kata-kata individu atau keseluruhan frasa, serta menamakan objek yang akan ditunjukkan oleh doktor. Ini perlu supaya sekiranya berlaku komplikasi, segera mengesannya dan meneruskan rawatan.

Pada hari kedua, pesakit dikirim untuk MRI, yang harus menghilangkan kemungkinan pendarahan akibat pembuluh darah yang patah atau iskemia yang disebabkan oleh kerosakan pada tisu otak akibat campur tangan yang ceroboh. Imbasan dupleks akan dilakukan sebelum dilancarkan untuk menilai sifat aliran darah dan untuk memeriksa sama ada shunt berfungsi dengan baik. Sekiranya semua ujian itu normal dan pesakit merasa sihat, dia dapat keluar seminggu setelah operasi.

Tempoh pemulihan

Oleh kerana operasi otak selalu dikaitkan dengan risiko tinggi dan kemungkinan komplikasi, perlu mematuhi beberapa peraturan yang akan membolehkan anda mengembalikan keupayaan kerja dan keadaan normal secepat mungkin setelah pembedahan.

Oleh itu, semasa pemulihan, anda harus mengikuti senarai semua peraturan dan cadangan doktor yang ketat mengenai diet, gaya hidup dan mengambil ubat yang ditetapkan. Selain itu, orang yang baru saja menjalani pembedahan otak dilarang memandu kereta sehingga doktor memastikan bahawa orang tersebut telah pulih sepenuhnya koordinasi pergerakan normal.

Dilarang minum alkohol dan merokok, kerana ini boleh menyebabkan komplikasi dalam bentuk pendarahan di otak, memerangkap cairan di dalam badan dan menyebabkan reaksi alergi kerana tidak sesuai dengan ubat-ubatan.

Apa-apa aktiviti fizikal dilarang: anda tidak boleh mengangkat berat, membongkok dan hanya tegang. Oleh itu, walaupun tugas-tugas rumah tangga harus ditinggalkan sebentar: seseorang selepas operasi sedemikian mesti memerhatikan rehat di tempat tidur.

Sebaiknya kerap berada di udara segar, namun tidak perlu banyak pergi.

Kemungkinan komplikasi

Pembedahan di otak boleh menyebabkan komplikasi serius, walaupun berjalan lancar. Sebarang campur tangan pembedahan adalah berbahaya, dan dalam 10% kes menyebabkan penemuan pendarahan, trombosis, jangkitan atau reaksi alergi terhadap anestesia. Sudah tentu, berkat kaedah rawatan moden dan profesionalisme doktor yang tinggi, kematian hampir menjadi sifar, malah operasi seperti pembedahan pintasan boleh menyebabkan akibat yang serius atau bahkan kematian. Komplikasi yang paling biasa berlaku sekiranya pembedahan pintasan adalah pendarahan atau pembekuan darah..

Oleh itu, untuk mengurangkan risiko komplikasi semasa dan selepas pembedahan, anda mesti mematuhi semua cadangan doktor, mengikuti diet dan meninggalkan tabiat buruk. Ini akan membantu memindahkan operasi itu sendiri dan tempoh pemulihan dengan lebih baik..

Dianjurkan juga untuk menghindari kemungkinan alergen dan mematuhi diet terapeutik, kecuali dari diet berlemak, goreng, pedas, asin, serta sitrus dan pewarna malam. Doktor sendiri akan menyusun helaian dengan produk yang diperlukan, yang perlu dipatuhi dengan ketat sepanjang tempoh pemulihan..

Kos operasi

Harga rata-rata untuk operasi ini di Moscow mungkin berbeza-beza bergantung pada kawasan, klinik dan ubat-ubatan yang akan digunakan selama operasi dan pemulihan pesakit. Harga minimum pada masa ini adalah kira-kira 15,000 rubel, maksimum boleh mencapai 60,000-65,000 rubel.

Melewati kapal otak agak mahal, terutamanya jika dilakukan di luar negara. Tetapi harganya tidak mempengaruhi teknik operasi, jadi tidak perlu mencari doktor yang mahal, tetapi berpengalaman.

Terdapat pendapat yang meluas bahawa pakar bedah saraf terbaik di Israel, dan oleh itu untuk pembedahan otak harus pergi ke sana. Walau bagaimanapun, operasi pintas bukanlah operasi yang paling sukar dan berbahaya, dan Rusia mempunyai pakarnya sendiri yang dapat menjalankan prosedur ini tidak lebih buruk daripada rakan sekerja asing mereka.

Sudah tentu, kesihatan manusia tidak ternilai harganya, dan setiap orang berhak memutuskan di mana dan siapa yang akan melakukan operasi, terutama operasi otak. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa kos mencari di luar negara akan jauh lebih tinggi daripada di Rusia, dan anda perlu mengeluarkan pasport, mendapatkan visa, membayar penerbangan dan penginapan. Jangan lupa tentang insurans, tanpanya anda tidak akan diterima di klinik asing. Oleh itu, jika tidak dapat memberikan jumlah bulat untuk melakukan shunting di luar negara, lebih baik menghubungi klinik Rusia di mana operasi akan dilakukan dengan lebih buruk.

Dan jangan lupa bahawa pembedahan pintasan, walaupun merupakan operasi yang serius, hanya menghilangkan gejala, bukan penyebab kejadiannya. Untuk mengelakkan kambuh dan tidak memerlukan operasi semula, anda mesti mematuhi semua nasihat doktor dengan tegas. Juga bagi mereka yang telah menjalani operasi seperti itu, sangat penting untuk menjalani gaya hidup sihat dan menyingkirkan semua tabiat buruk. Malangnya, shunting boleh menjadi alasan utama untuk menolak sukan: aktiviti fizikal boleh menyebabkan pendarahan atau sejumlah komplikasi yang tidak menyenangkan..