Apa yang perlu dilakukan dengan degupan jantung yang cepat?

Apa yang perlu dilakukan dengan berdebar-debar jantung, jika gejala membuat diri mereka terasa semakin kerap? Patologi dapat menyatakan dirinya pada bila-bila masa, seseorang ketakutan, mula gugup, yang semakin memburukkan keadaannya. Anda boleh melambatkan kontraksi miokard di rumah: terdapat lebih daripada satu terapi alternatif yang dapat menenangkan irama. Sekiranya episod seperti itu berulang berulang, anda perlu menjalani pemeriksaan perubatan, lulus beberapa ujian dan ECG. Ini akan membolehkan anda mengetahui sebab apa yang menyebabkan peningkatan kadar denyutan jantung. Selalunya penyakit ini berlaku kerana kesalahan patologi lain. Dalam kes ini, pertolongan doktor diperlukan..

Etiologi

Tachycardia dapat menyatakan dirinya pada usia berapa pun, setiap jangka hayat berbahaya kerana faktornya. Doktor membezakan antara bentuk fisiologi dan patologi penyakit, rawatan dan prognosis penyakit bergantung pada klasifikasi ini. Apa yang perlu dilakukan dengan degupan jantung yang cepat, dan bagaimana belajar mengatasi serangan itu sendiri - doktor akan memberitahu anda secara langsung.

Takikardia fisiologi adalah irama kontraksi miokard yang tinggi, yang diprovokasi oleh faktor luaran. Sebilangan orang tidak tahu bahawa aktiviti harian yang kerap menjadikan degupan jantung lebih cepat. Dalam kes ini, serangan berlaku kerana momen yang menjengkelkan, dan berakhir setelah disingkirkan, atau badan secara bebas mengatasi beban seperti itu.

Punca takikardia fisiologi:

  1. Kegembiraan dan tekanan emosi.
  2. Tekanan teruk, ketakutan.
  3. Sukan intensif.
  4. Menginap lama di bilik yang panas dan tersumbat apabila terdapat kekurangan udara.
  5. Rangsangan seksual.
  6. Makan berlebihan.

Perlu diperhatikan bahawa degupan jantung yang cepat secara fisiologi tidak berbahaya bagi seseorang, anda tidak perlu memikirkan cara menenangkan kerja organ - semuanya dinormalisasi tanpa bantuan ubat.

Kepelbagaian patologi takikardia adalah keadaan yang lebih berbahaya. Doktor mengenal pasti beberapa penyakit utama yang mempengaruhi penampilan gejala yang mengganggu.

Sistem kardiovaskular

Sekiranya penyebab berdebar-debar jantung terletak pada patologi keseluruhan sistem, maka takikardia dianggap serius. Kerja intensif jabatan, dalam kes ini, disebabkan oleh peningkatan beban di kawasan ini. Penting untuk mendiagnosis penyakit pada waktunya agar keadaan orang itu tidak mematikan.

  • Selalunya, peningkatan kadar denyutan jantung disertai dengan hipertensi, kerana tekanan pada dinding saluran menjadi berlebihan, organ semestinya akan bertindak balas terhadap proses ini. Sekiranya arteri terjejas teruk oleh plak aterosklerotik, maka kelenturannya terganggu, dan nadi yang kerap dapat menyebabkan perkembangan strok atau serangan jantung.
  • Nadi adalah fluktuasi darah di tempat tidur vaskular, yang disebabkan oleh proses kontraksi atria dan ventrikel. Apabila kerja organ normal, maka darah dikeluarkan dari kawasan ventrikel dan atria, masuk ke arteri. Sekiranya degupan jantung terlalu aktif, maka seluruh irama pengepaman seperti itu pecah, ia berhenti di organ, yang meningkatkan risiko trombosis. Bradikardia juga boleh berlaku terhadap latar belakang proses patologi ini.

Pada masa yang sama, seseorang mungkin mengalami banyak sensasi yang tidak menyenangkan yang menandakan perlunya berjumpa doktor.

Gangguan vegetatif


Apa yang perlu dilakukan dengan degupan jantung yang kerap dan bagaimana untuk menolong diri sendiri - soalan seperti itu sering terdengar di pejabat pakar kardiologi dan terapis, terutamanya pada musim panas. Denyut jantung yang berkurang atau tinggi, serta penyimpangan lain dalam aktiviti organ, boleh disebabkan oleh kerosakan sistem autonomi. Sukar untuk menghentikan proses patologi seperti itu sendiri, kerana seseorang tidak memahami apa yang telah mengubah keadaannya, panik, pernafasan sesat, keadaan bertambah buruk.

Perubatan mengklasifikasikan sistem autonomi kepada dua bahagian, bersimpati dan parasimpatis. Bahagian pertama bertanggungjawab untuk aktiviti badan, dan bahagian kedua untuk bersantai. Kerana ini, aktiviti semua organ dapat berubah, pengecutan jantung juga meningkatkan atau mengurangkan laju kerja.

Apabila seseorang didiagnosis menghidap VVD (dystonia vegetatif-vaskular), ia sering menimbulkan takikardia. Petunjuk bilangan degupan jantung dikira oleh doktor. Satu minit adalah satuan masa di mana setiap rentak organ dikira. Norma angka tersebut harus berbeza antara 60-90 singkatan. Langkah kerja yang perlahan atau dipercepat sering diprovokasi oleh jabatan vegetatif, tetapi hanya sedikit orang yang menyedarinya. Walaupun kemerosotan kesejahteraan, takikardia yang disebabkan oleh kesan seperti itu tidak dianggap berbahaya.

Sistem endokrin

Peningkatan sintesis hormon tertentu boleh menyebabkan degupan jantung meningkat, dan apa yang harus dilakukan dalam keadaan ini hanya diputuskan oleh doktor setelah mengkaji keputusan ujian pesakit. Adalah mustahil untuk mengatur pengeluaran enzim tertentu secara bebas. Hipertiroidisme adalah salah satu penyakit di mana proses patologi serupa berlaku. Apabila rembesan hormon perangsang kelenjar tiroid berlebihan, keadaan orang itu merosot dengan teruk. Adalah mungkin untuk melambatkan kerja badan hanya dengan menstabilkan tahap zat-zat ini dalam darah.

Bahayanya adalah denyut nadi yang kuat, ketika berkala, dan jika pesakit didiagnosis dengan patologi bersamaan sistem kardiovaskular, keadaan kesihatan dan aktiviti semua organ bertambah buruk..

Gejala dan Tanda Bahaya

Apa yang perlu dilakukan dengan degupan jantung yang cepat jika anda berada di rumah? Ia bergantung pada gejala penyakit tertentu. Terdapat manifestasi tertentu yang tidak memerlukan bantuan doktor. Terdapat keadaan serius di mana sangat mustahak untuk memanggil kru ambulans. Gambaran klinikal penyakit boleh berbeza, bergantung pada usia pesakit, kepekaan umum tubuh atau latar belakang psikoemosi.

Kadang-kadang seseorang tidak merasakan gejala yang tidak menyenangkan dengan degupan jantung yang kerap, hanya sedikit ketidakselesaan di sternum. Pesakit lain mengadu sakit teruk dan tanda-tanda patologi yang teruk. Walau apa pun, keadaan seperti ini disertai dengan nadi yang cepat, berdenyut organ utama di dada, melambatkan aktivitinya, atau menguatkan.

  1. Kelemahan, kelesuan.
  2. Sensasi panik atau air mata, agresif (dengan gangguan vegetatif).
  3. Berpeluh berlebihan, loya, gegaran hujung kaki, kulit pucat dan tekanan darah rendah (untuk penyakit kardiovaskular, hipotensi).
  4. Menggeletar di dalam badan, selera makan yang kuat atau penurunannya, mata membonjol, berpeluh meningkat (dengan penyakit tiroid, tirotoksikosis atau hipertiroidisme).

Apa yang perlu dilakukan dengan degupan jantung yang kuat - ia bergantung pada patologi yang menyebabkan penyakit ini. Banyak faktor boleh mencetuskan mekanisme peningkatan aktiviti jabatan jika seseorang mempunyai penyakit tertentu yang mempengaruhi fungsi organ utama. Tekanan dan aktiviti fizikal yang berlebihan dikontraindikasikan pada orang-orang dengan gangguan kardiovaskular, kerana mereka dapat memprovokasi peningkatan denyut jantung. Sekiranya keadaan serupa telah berlaku akibat makan berlebihan, maka anda perlu mengambil kedudukan badan yang mendatar. Kadang-kadang beberapa ubat mempengaruhi penguatan organ utama. Terdapat simptom berbahaya yang menunjukkan keadaan yang sukar dan keperluan untuk memanggil doktor.

Bila hendak memanggil doktor?

  • Kesakitan yang kuat di sebelah kiri di sternum atau di antara bilah bahu.
  • Kelemahan yang teruk, pelepasan sejuk, peluh melekit secara tiba-tiba, terutamanya dalam kombinasi dengan kesakitan.
  • Sesak nafas, perasaan kekurangan oksigen.
  • Batuk yang tercekik, di mana kahak merah jambu dilepaskan, serupa dengan busa.
  • Perasaan bahawa jantung berdegup tidak sekata, membeku atau mungkin melambat, dan kemudian secara tajam memperhebatkan kerjanya.
  • Gelap di mata dan pengsan.

Sekiranya seseorang mula terganggu oleh gejala teruk seperti itu, kita akan membincangkan komplikasi penyakit yang mematikan. Diagnosis dan terapi adalah perlu dan masa tidak boleh disia-siakan.

  1. infarksi miokardium;
  2. fibrilasi atrium;
  3. kesesakan darah vena;
  4. fibrilasi ventrikel;
  5. extrasystole;
  6. asystole atau serangan jantung.

Prognosis penyakit ini bergantung terutamanya pada pesakit itu sendiri. Pesakit perlu, sekurang-kurangnya dalam masa, untuk mendapatkan bantuan perubatan agar keadaannya stabil. Keadaan utama untuk takikardia yang teruk adalah menghilangkan bahaya bagi hidup, mengambil ubat dan menggunakan semua kaedah rawatan tambahan (pembetulan gaya hidup, pemakanan dan aktiviti)

Diagnostik

Hampir mustahil untuk menentukan penyebab patologi dengan segera, pada pemeriksaan pertama doktor. Terdapat teknik yang membolehkan anda memeriksa pesakit dengan teliti. Terdapat banyak pencetus yang mempengaruhi degupan jantung, jadi satu set langkah diagnostik diperlukan.

  • KLA (ujian darah am). Menentukan kehadiran proses keradangan dan tahap hemoglobin dalam badan.
  • OAM (ujian air kencing am). Mengesan penyakit buah pinggang.
  • Ujian darah untuk jangkitan.
  • Kimia darah.
  • Ujian Darah Tahap Hormon Tiroid.
  • ECG.
  • Coronaroangiography (dalam keadaan teruk).
  • Kajian ultrabunyi jantung.
  • Ultrasound tiroid.

Keseluruhan senarai kaedah diagnostik, kemungkinan besar, tidak diperlukan untuk setiap pesakit. Pemeriksaan ditetapkan berdasarkan aduan pesakit.

Jantung boleh sakit apabila degupan jantung meningkat, ini bermaksud tahap keadaan orang yang serius.

Rawatan

Terapi degupan jantung yang cepat bergantung kepada penyebab penyakit. Sekiranya kita bercakap mengenai takikardia fisiologi, maka kita perlu mengurangkan pengaruh faktor yang menjengkelkan. Apabila penyakit ini disebabkan oleh momen patologi, doktor akan menetapkan ubat.

  1. Ubat menenangkan, asal sintetik dan herba (Novo-Passit, Relanium, Corvalol, Valocordin, Peony Tincture, Motherwort Tincture, Valerian Tincture).
  2. Ubat antiaritmia ("Adenosine", "Rhythmylene", "Verapamine").

Ubat harus dipilih secara individu, oleh doktor. Selain itu, doktor menggunakan fisioterapi. Selain itu, tidak ada satu kaedah terapi yang popular, tetapi sebelum menggunakannya, anda harus berjumpa pakar. Dalam kes-kes yang sangat teruk, hanya campur tangan pembedahan yang dilakukan dengan iskemia organ, malformasi kongenital, atau setelah manifestasi reumatik yang kompleks dapat membantu.

Kaedah rakyat

Sedikit yang tahu bagaimana menenangkan degupan jantung jika anda berada di rumah. Pertama sekali, anda perlu mengambil setiap ubat dari senarai ubat yang ditetapkan oleh doktor anda, dan ubat-ubatan herba dan ubat-ubatan herba dan semula jadi yang lain akan memberikan bantuan tambahan.

  • Madu dengan kacang dan aprikot kering. Masak 200 gram aprikot kering dan walnut, potong dengan baik, dan kemudian tuangkan 200 gram madu asli. Simpan keseluruhan campuran dalam bekas kaca. Terdapat 1 sudu besar jisim yang dihasilkan 2 kali sehari, pada waktu pagi dan sebelum tidur. Kursus terapi adalah panjang, lebih dari 3 bulan.
  • Ambil 100 gram buah anise dalam keadaan hancur, dan jumlah yarrow yang sama, 200 gram motherwort rumput kering dan 200 gram akar valerian. Campurkan bahan mentah sehingga sebati. Ambil 1 sudu besar koleksi yang dihasilkan, tuangkan ke dalam bekas, lebih baik termos dan tuangkan 300 gram air mendidih. Berkeras selama kira-kira satu jam, saring dan minum 1/3 cawan tiga kali sehari. Kursus terapi adalah sebulan.
  • Penyerapan balsem lemon. Tuangkan 1 sudu rumput ke dalam balang, rebus 1 cawan air dan tuangkan bahan mentah. Berkeras selama satu jam, perah dan ambil ½ cawan 1 kali sehari.
  • Warna alkohol. Lebih baik membuat ubat buatan rumah ini dari alkohol perubatan. Sediakan 100 gram balsem lemon kering dan 200 gram alkohol, tuangkan rumput. Bersikeras 10-11 hari, ekspres. Minum 4 kali sehari, 1 sudu teh dicairkan dalam sedikit air.

Ubat-ubatan rakyat mempunyai kesan yang berbeza, tetapi kesan penenang dalam keadaan apa pun mempunyai kesan positif terhadap kerja jantung. Selain itu, ubat-ubatan tersebut akan membantu mewujudkan fungsi organ dan sistem badan yang lain..

Latihan fisioterapi dan yoga juga sering digunakan untuk memperbaiki keadaan seseorang yang mengalami takikardia. Berjalan di udara segar dan pemakanan yang betul akan membantu mewujudkan kerja organ utama. Oleh itu, cara untuk menenangkan degupan jantung hanya bergantung pada punca gejala dan hasil ujian..

Pertolongan cemas

Dengan serangan aktiviti jantung yang meningkat, tindakan mahir seseorang yang berada di sebelah pesakit adalah penting. Doktor menasihatkan untuk bertenang. Ini akan menurunkan nadi, tetapi banyak yang gagal untuk berehat dalam keadaan seperti itu. Apabila manifestasi penyakit ini dijumpai pada waktu malam, sebagai permulaan anda hanya perlu minum air. Pertolongan cemas untuk degupan jantung yang kuat dapat menyelamatkan nyawa seseorang.

  • Panggil kru ambulans.
  • Pil penenang akan membantu seseorang berehat..
  • Buka tingkap atau tingkap.
  • Untuk memperbaiki keadaan pesakit, diperlukan akses maksimum ke udara segar, anda perlu membuka kolar bajunya, untuk menghilangkan pakaian lain yang menahan nafas.
  • Lakukan pengukuran tekanan darah.
  • Taburkan wajah anda dengan air sejuk.
  • Tekan perlahan-lahan seseorang pada matanya dan pegang jari pada mereka selama beberapa minit.
  • Mintalah pesakit untuk batuk sedikit, yang akan meningkatkan tekanan di sternum dan membuat irama organ lebih rendah.

Tindakan ini diperlukan untuk orang yang menderita takikardia kerana patologi jantung. Faktor lain yang menyebabkan penyakit ini mungkin memerlukan langkah pertolongan cemas yang lain..

Langkah pencegahan untuk memperlahankan degupan jantung dan meningkatkan aktiviti seluruh sistem jabatan ini sangat penting. Agar organ utama badan dapat berfungsi dengan baik, anda perlu meninggalkan tabiat buruk, mengurangkan pengambilan kopi, dan juga bermain sukan. Doktor menasihatkan untuk menjalani pemeriksaan perubatan sekurang-kurangnya 1 kali setahun, ini akan mendedahkan penyakit pada peringkat awal dan menyembuhkannya dalam jangka waktu yang singkat. Kita tidak boleh lupa bahawa pengambilan ubat memberi kesan negatif kepada aktiviti seluruh tubuh, amfetamin dan ubat lain yang serupa meningkatkan degupan jantung dan secara beransur-ansur membunuh seseorang.

Tachycardia biasanya tidak menyebabkan akibat kesihatan yang serius, tetapi lebih baik mengetahui mengapa penyakit ini muncul. Adalah mustahil untuk mengabaikan serangan yang berulang, ini akan memburukkan lagi prognosis. Masalah jantung berbahaya, jadi anda perlu menyelesaikannya dengan cepat dan berkesan..

Mengapa jantung berdegup dengan cepat: takikardia, anemia dan sebab-sebab lain

Denyutan jantung yang cepat adalah fenomena yang disedari oleh ramai orang selepas berjoging atau semasa bersemangat. Ia menjadi lebih sukar untuk bernafas, jantung berdegup lebih jelas daripada biasa.

Darah mengalir ke muka dan berdenyut di pelipis. Sekiranya ini adalah keadaan berselang yang disebabkan oleh alasan yang mencukupi, jangan risau. Tetapi ada situasi ketika jantung hendak melompat keluar dari dada tanpa alasan yang jelas..

Dalam kes ini, anda perlu memahami masalahnya, dan, jika perlu, berjumpa pakar.

Sebab peningkatan degupan jantung

Perlu diingat bahawa takikardia mempunyai bentuk yang berbeza dalam kategori populasi yang berlainan, sementara yang lain dapat dianggap sebagai norma.

Pada kanak-kanak prasekolah, jantung berdegup dengan kerap kerana kepekaan badan mereka terhadap perubahan luaran, ini adalah perkara biasa. Serangan seperti itu tidak berbahaya dan berlalu seiring dengan bertambahnya usia..

Sebaliknya, atlet menunjukkan ciri-ciri penurunan kadar denyutan jantung (degupan jantung) - jantungnya berdegup perlahan kerana sangat terlatih sehingga dapat mengalirkan seluruh volume darah melalui 50 denyutan. Pada orang seperti itu, degupan jantung sudah berdegup dengan 80 denyutan seminit.

Penduduk yang tinggal mempunyai sebab mengapa jantung mereka berdegup dengan teruk:

  1. penyalahgunaan tenaga dan bahan tonik yang mengandungi kafein;
  2. penggunaan ubat-ubatan tertentu dengan kesan sampingan;
  3. penggunaan dadah, merokok, mabuk alkohol;
  4. peningkatan aktiviti fizikal yang mendadak;
  5. keterlaluan emosi, ketahanan tekanan rendah;
  6. pemakanan yang tidak betul dan, sebagai akibatnya, disfungsi gastrousus.

Gejala fenomena juga berbeza bagi setiap orang, satu-satunya kesamaan adalah bahawa jantung seolah-olah melompat keluar.

Beberapa tanda adalah alasan yang baik untuk berjumpa doktor:

  • sawan berlangsung lebih dari 5 minit;
  • kehilangan kesedaran, pening teruk, gelap pada mata;
  • kekurangan udara;
  • sawan sistematik;
  • degupan jantung dengan ketukan yang terlalu kuat;
  • jahitan sakit di dada dan terutama jantung.

Denyutan jantung cepat dengan takikardia

Sebab utama mengapa jantung manusia berdegup kencang adalah takikardia.

Tachycardia tidak semestinya penyakit, ia hanya keadaan di mana jantung seseorang mula berdegup kencang. Daripada 60-80 denyutan seminit, yang normal bagi orang dewasa, ada peningkatan hingga 90-100 (dan untuk atlet - dari 40 hingga 80).

Tachycardia mempunyai dua jenis, dan hanya satu daripadanya yang membahayakan kesihatan.

Jenis takikardia pertama adalah resdung. Ia berlaku setelah tekanan meningkat, dengan tekanan berterusan, kegembiraan jangka pendek. Jenis sinus boleh berlaku semasa penyakit berjangkit dengan peningkatan suhu badan, kerana dengan setiap tahap suhu seseorang 10 degupan jantung per minit ditambahkan.

Untuk menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan dan gangguan irama dengannya, cukup untuk menghilangkan penyebab takikardia. Ia mudah dilakukan dalam keadaan tenang. Serangan takikardia sinus yang kerap tidak boleh berlangsung lebih dari beberapa minit dan disertai dengan kekerapan pukulan tidak lebih dari 150 denyutan seminit.

Sekiranya nadi lebih cepat diperhatikan dengan degupan jantung yang cepat, anda harus segera berjumpa pakar. Tachycardia sinus jarang disebabkan oleh penyakit serius seperti kegagalan jantung..

Jenis takikardia kedua adalah paroxysmal. Dengannya, jantung berdebar tiba-tiba, kilatan tidak mempunyai alasan yang jelas.

Perbezaan kardinal dari sinus dapat dilihat dengan segera: stroke - dari 140 hingga 220 per minit, pening sangat, seseorang sering kehilangan kesedaran. Jenis ini juga dibahagikan kepada dua subtipe, dan bergantung pada mana yang terdapat pada pesakit, dia menjalani rawatan jangka pendek atau panjang.

Tachycardia paroxysmal boleh menjadi atrium atau ventrikel. Spesies atrium disebabkan oleh tabiat buruk, gangguan tidur, persekitaran yang tidak betul dan tercemar. Selepas rawatan, cukup mudah untuk mengurangkan risiko serangan berulang..

Tachycardia paroxysmal ventrikel jauh lebih serius. Bersamanya, jantung mula berdegup kencang kerana sejumlah penyakit maut, kadang-kadang membawa maut. Untuk mengetahui sebab sebenar, pesakit dengan kadar denyutan jantung 140-220 diminta menjalani kardiografi.

Sebab kedua: anemia

Anemia adalah kekurangan zat besi dalam darah. Zat besi bertanggungjawab untuk fungsi jantung yang betul, menjaga keadaan saluran darah yang kuat. Kekurangannya membawa kepada kelemahan umum badan, aritmia dan gangguan lain pada irama jantung.

Sebab-sebab berikut boleh menyebabkan anemia:

  1. kehilangan darah yang besar. Besi terkandung dalam darah, dan, kehilangannya, seseorang kehilangan sebahagian besar unsur berguna ini;
  2. haid berat. Prinsipnya sama: dengan kehilangan darah, kehilangan unsur juga berlaku. Sekiranya haid mula meningkat secara mendadak, anda tidak sabar menunggu serangan, anda perlu segera menghubungi doktor;
  3. tempoh melahirkan anak. Mayat ibu mengandung mungkin tidak segera berubah menjadi rejim bekalan darah yang diedarkan semula;
  4. penyakit ulser peptik, disertai dengan pendarahan yang kerap;
  5. kapal yang lemah dan pecah secara berkala;
  6. buasir.

Kekurangan zat besi dapat diisi dengan persediaan khas, serta makanan yang mengandunginya: hematogen, delima, coklat. Senarai lengkap produk yang diperlukan ditetapkan oleh doktor.

Harap maklum: dengan gejala anemia yang teruk, seperti kehilangan kesedaran, kesukaran bernafas dan pergerakan, tidak cukup untuk berjumpa doktor. Sekiranya anda menemui tanda-tanda seperti itu, maka diperlukan rawatan di hospital dan, pertama sekali, penghapusan kehilangan darah.

Hipertiroidisme dan Leukemia

Disfungsi tiroid adalah salah satu penyebab disfungsi jantung yang paling biasa. Pada remaja, wanita hamil dan orang lain yang mengalami kegagalan hormon, mereka mengetuk dada dengan kuat, bersamaan dengan ini, berpeluh dan kelemahan umum diperhatikan. Tetapi fungsi tiroid mungkin terganggu dengan lebih serius.

Hipertiroidisme adalah salah satu penyebab aritmia. Aritmia dialami oleh semua orang yang jantungnya berdegup tidak sekata..

Dorongan untuk perkembangan penyakit ini disebabkan oleh peningkatan hormon tiroid, dan dalam rawatan hipertiroidisme mereka terlibat dalam penurunan kandungannya dalam tubuh. Ubat khas diresepkan, setelah semestinya ada peningkatan.

Dengan rawatan yang betul, takikardia yang disebabkan oleh kegagalan hormon hilang sepenuhnya. Sekiranya jantung masih berdegup kencang, mereka akan beralih kepada kaedah kardinal yang lebih banyak, seperti pembedahan.

Leukemia adalah penyakit serius dengan akibat yang membawa maut. Dengan itu, terdapat gangguan pada latar belakang hormon, dalam jumlah sel darah merah dan zat besi dalam darah. Penyakit ini sangat jarang berlaku sehingga tidak perlu dianggap sebagai penyebab yang mungkin..

Jenis penyakit ini disertai dengan gejala yang luar biasa, dan satu degupan jantung, walaupun sangat cepat, tidak cukup untuk mengesannya.

Serangan serangan jantung: apa yang perlu dilakukan?

Soalan utama bagi pesakit jika jantungnya berdegup kencang adalah apa yang harus dilakukan.?

Jangan gementar. Sekiranya anda jauh dari pakar yang berkelayakan, dan pada masa ini anda mengalami serangan takikardia, aritmia atau anemia, jantung anda berdegup kencang, anda harus melakukan tindakan berikut:

  1. cari tempat yang sejuk dan segar, tetapi lebih baik pergi ke luar. Semakin rendah suhu badan dan persekitaran, semakin mudah menghadapi serangan itu;
  2. terjun ke dalam air sejuk, sementara untuk kesan yang lebih lama, buat kompres di kepala anda dari tuala basah;
  3. tegangkan otot perut anda setiap satu atau dua minit selama seperempat minit.

Selepas lima minit, serangan akan reda. Sekiranya tidak ada perubahan positif, degupan jantung masih dipercepat, anda perlu segera menghubungi ambulans, mengambil posisi berbaring dan menunggu bantuan perubatan. Pakar akan segera memulakan semua prosedur yang diperlukan.

Kegagalan jantung, berdebar-debar

Gambaran keseluruhan

Kadang-kadang seseorang mula dengan jelas merasakan degupan jantungnya. Palpitasi boleh dianggap sebagai berdebar-debar atau gangguan pada jantung, tekak, atau leher.

Biasanya, serangan seperti itu berlangsung beberapa saat atau beberapa minit. Denyutan jantung yang kuat sering disertai dengan perasaan cemas, tetapi dalam kebanyakan kes tidak berbahaya dan boleh berkembang pada orang yang sihat sepenuhnya. Amat buruk jika degupan jantung dikaitkan dengan gejala lain, misalnya, pening atau rasa mampatan dan sesak di dada. Kemudian anda boleh menghadapi masalah jantung (baca tentangnya kemudian). Dalam kes ini, pastikan anda berjumpa doktor.

Terdapat pelbagai penyebab kegagalan jantung atau degupan jantung yang kuat. Selalunya, kerosakan saraf, kegelisahan, kegelisahan dan kegembiraan yang berlebihan menyebabkan gangguan jantung. Dalam situasi seperti itu, sejumlah besar adrenalin dilepaskan ke dalam darah - hormon yang boleh menyebabkan degupan jantung yang cepat dan kuat..

Sebab-sebab kegagalan jantung yang lain ialah: makan berlebihan, makanan pedas, alkohol atau minuman berkafein, merokok, dan ubat-ubatan "lembut".

Sekiranya ini mengenai anda, lakukan perubahan pada gaya hidup biasa anda: cuba mengurangkan tekanan dan kegelisahan, misalnya, menggunakan teknik relaksasi dan latihan khas, hadkan penggunaan minuman kafein dan tenaga, elakkan ubat "ringan".

Terhadap latar belakang tekanan, kegelisahan dan kegembiraan, serangan panik mungkin berlaku, yang disertai dengan peningkatan degupan jantung. Serangan panik disertai dengan perasaan takut, sering mual, berpeluh dan gemetar. Ini adalah keadaan yang menyakitkan, tetapi biasanya tidak sama sekali berbahaya..

Dalam kes yang lebih jarang berlaku, degupan jantung yang cepat adalah kesan sampingan ubat-ubatan tertentu, misalnya, penyedut untuk asma, tablet untuk rawatan kelenjar tiroid. Sekiranya anda percaya bahawa ubat-ubatan yang menyebabkan degupan jantung, jangan berhenti mengambilnya sendiri dan pastikan anda berjumpa doktor.

Denyutan jantung mungkin dikaitkan dengan perubahan hormon dalam tubuh wanita semasa haid, kehamilan, atau menopaus. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, kegagalan jantung adalah sementara dan tidak perlu dikira..

Penyakit jantung, gangguan

Penyakit dan keadaan yang disenaraikan di bawah boleh menyebabkan jantung berdegup lebih keras, lebih kerap, dan berirama:

  • peningkatan fungsi tiroid (hipertiroidisme);
  • gula darah rendah (hipoglikemia);
  • anemia (anemia);
  • hipotensi (tekanan darah rendah);
  • suhu badan tinggi (demam) 38 ° C dan ke atas;
  • dehidrasi (kekurangan cecair di dalam badan);
  • masalah jantung (lihat di bawah).

Apabila degupan jantung adalah tanda jantung yang sakit?

Sekiranya anda mula mengalami serangan jantung yang lebih kerap dan teruk daripada sebelumnya, dan jika disertai dengan gejala seperti berpeluh, pening, sesak dada, pastikan anda berjumpa doktor. Anda mungkin mengalami gangguan irama jantung dan aritmia.

Sekiranya anda mempunyai aduan mengenai degupan jantung, doktor anda harus merekodkan elektrokardiogram (EKG) untuk menilai kadar dan konduksi jantung anda. Kajian ini membolehkan anda mengenal pasti sebilangan gangguan irama dan menetapkan rawatan yang diperlukan. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, rakaman yang benar-benar normal mungkin muncul pada filem kardiogram. Ini berlaku sekiranya semasa EKG anda tidak merasakan degupan jantung. Kemudian doktor boleh memberi anda kajian tambahan, contohnya, pemantauan ECG setiap hari (Holter monitoring), apabila jantung direkodkan sepanjang hari pada alat mudah alih khas yang boleh dibawa ke mana-mana dengan anda.

Salah satu gangguan irama yang paling biasa adalah fibrilasi atrium atau, dengan kata lain, fibrilasi atrium. Aritmia jenis ini sering menyebabkan strok (keadaan yang mengancam nyawa yang sering menyebabkan kecacatan).

Fibrilasi atrium berlaku pada sekurang-kurangnya 1-2% orang di planet ini. Kebarangkaliannya meningkat pada orang yang berumur lebih dari 55-60 tahun. Serangan fibrilasi atrium dapat disertai dengan denyut nadi yang cepat dan tidak teratur (tidak berirama, melompat), mirip dengan flutter. Gejala tambahan mungkin termasuk kelemahan teruk, berpeluh, dan sesak nafas (pernafasan cepat). Fibrilasi atrium biasanya tidak mengancam nyawa, tetapi menyebabkan ketidakselesaan yang ketara dan sering memerlukan rawatan.

Tachycardia paroxysmal adalah sejenis aritmia yang serupa dengan fibrilasi atrium. Dengan takikardia paroxysmal, serangan degupan jantung yang cepat juga berlaku, tetapi degupan jantung selalu berirama. Selalunya, episod takikardia tidak bertahan lama dan berlanjutan sendiri. Walau bagaimanapun, anda harus berjumpa doktor sekiranya anda mengalami serangan jantung yang berpanjangan dan kerap..

Ini bukan semua penyebab degupan jantung. Untuk mengetahui sebab sebenar gangguan dalam kerja jantung, diperlukan pemeriksaan khas. Sekiranya doktor anda mendedahkan irama jantung dan kelainan konduksi, minta mereka memberitahu anda lebih lanjut mengenai perkara ini..

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk mendapatkan degupan jantung?

Dengan menggunakan perkhidmatan NaPravka, cari ahli kardiologi yang baik. Doktor ini akan mendiagnosis dan, jika perlu, merawat gangguan dan degupan jantung yang kuat..

Hentikan serangan takikardia dalam 6 langkah

Tachycardia dalam perubatan dianggap sebagai gejala pelbagai penyakit jantung. Tetapi tidak hanya kegagalan jantung yang menyebabkan serangan takikardia, kadang-kadang keadaan ini menimbulkan gangguan endokrin atau patologi rancangan neurologi.

Kadang kala takikardia bertindak sebagai sindrom berbahaya yang boleh menyebabkan jenis aritmia yang lain. Orang yang terdedah kepada keadaan ini harus mengetahui cara menghentikan serangan tepat pada waktunya. Mengenai penerimaan ubat-ubatan, doktor yang hadir akan memberitahu mereka.

Gejala

Harbinger takikardia tidak wujud. Adalah mungkin untuk mengenal pasti keadaannya walaupun ketika jumlah serangan jantung menjadi sangat kerap.

Apabila kekerapan kontraksi miokardium mencapai 110 denyutan / min, seseorang mengalami tanda-tanda ciri keadaan ini:

  1. ada perasaan bahawa jantung boleh melompat keluar dari dada;
  2. terdapat sakit kepala dan pening;
  3. orang itu sering berpeluh, sesak nafas muncul;
  4. selalunya seseorang sakit;
  5. ia menjadi gelap di mata;
  6. di mulut kering, kulit menjadi pucat.

Serangan takikardia, di mana pusat patologi sistem pengaliran berada di atria, ditunjukkan dengan berpeluh, kencing kerap, demam, pembentukan gas.

Tachycardia sinus dicirikan oleh degupan jantung berganda. Seorang lelaki gelisah; pada waktu malam dia tidak boleh tertidur. Pada permulaan episod malam serangan, orang itu segera bangun.

Juga, dengan takikardia sinus, pesakit kehilangan selera makannya. Selepas serangan itu, sebaliknya, dia benar-benar mahu makan. Walaupun degup jantung meningkat, tekanan darah menurun..

Sebab-sebabnya

Tachycardia mungkin bermula kerana kesan fisiologi atau atas sebab patologi. Dalam kes pertama, serangan itu berlaku kerana faktor yang tidak berkaitan dengan penyakit dan disfungsi organ. Adalah normal jika turun naik degupan jantung kadang-kadang berlaku. Ini berlaku sekiranya berlaku tekanan, senaman fizikal, minum alkohol atau secawan kopi yang kuat. Kerja jantung pada masa ini dipercepat dan degupan jantung dapat mencapai 90 denyutan seminit.

Anda dapat melihat serangan takikardia dengan patologi jantung berikut:

  • miokarditis dan distrofi miokard;
  • penyakit jantung kongenital atau diperolehi;
  • hipertensi, apabila tekanan darah mencapai 140/90 mm RT. Seni dan ke atas;
  • penyakit arteri koronari;
  • keabnormalan jantung yang lain;
  • kardiomiopati.

Terdapat sebilangan keadaan yang tidak berkaitan langsung dengan aktiviti jantung, tetapi juga boleh menyebabkan serangan takikardia, antaranya:

  • menopaus pada wanita;
  • gangguan hormon di dalam badan;
  • perubahan mendadak tekanan darah di arteri;
  • dystonia vegetovaskular;
  • kehadiran alahan;
  • anemia;
  • penyakit berjangkit dan perkembangan pembentukan purulen;
  • SARS dan selesema;
  • kehadiran neoplasma pelbagai etiologi.
  • Sekiranya seseorang tidak terkawal mengambil ubat-ubatan tertentu, misalnya antidepresan, maka dalam kes ini juga, irama jantung terganggu. Malah mucolytics sebagai tindak balas buruk boleh menyebabkan takikardia..

    Serangan berlaku selepas minum alkohol, ubat-ubatan, dan minuman berkafein. Dan ini bukan semua alasan yang menyebabkan serangan. Bahkan pemakanan boleh mempengaruhi ini, dan telah terbukti bahawa orang yang menderita kegemukan cenderung kepada penyakit jantung dalam kebanyakan kes..

    Cara memberi pertolongan cemas?

    Semasa serangan takikardia, anda mesti memanggil doktor, tetapi menjangkakan dia tidak akan duduk, anda mesti berusaha segera menghilangkan gejala berbahaya di rumah.

    1. Ajak pesakit menarik nafas dalam-dalam dan menahan nafas mereka sebentar. Udara menghembuskan nafas perlahan, tanpa bergegas. Dan selama 5 minit.
    2. Tekan dengan kuat pada bahagian bola mata. Tempoh tekanan tersebut berlangsung selama 10 saat.
    3. Untuk mengurangkan kadar nadi, anda perlu mencelupkan kepala ke dalam air sejuk atau sekurang-kurangnya mencuci dengan air sejuk.
    4. Sekiranya paramedik sedang dalam perjalanan, disarankan untuk melakukan tanpa ubat, jika tidak, untuk menghilangkan keadaan yang mengancam nyawa, anda perlu mengambil salah satu ubat berikut: valocordin atau corvalol.
    5. Seseorang harus benar-benar berada pada masa ini, terutamanya jika kadar nadi meningkat kepada 120 denyutan seminit atau lebih tinggi.

    Bila hendak memanggil ambulans?

    Ambulans disebabkan apabila keadaan bertambah buruk. Sebelum anda tiba, rawatan kecemasan mesti disediakan untuk pertanyaan yang berkaitan dengan gejala yang akan mereka ajukan, iaitu:

    • bacaan nadi pada awal serangan dan berapa banyak yang meningkat dalam jangka masa tertentu;
    • nyatakan faktor-faktor yang menjadi penyokong serangan;
    • sama ada ubat diambil semasa serangan, berapa dan dalam kuantiti apa.

    Doktor yang tiba melakukan prosedur perubatan berikut untuk menghentikan serangan:

    1. pengenalan ke dalam urat ubat untuk aritmia;
    2. adenosin trifosfat juga disuntik ke dalam vena, yang menghalang perkembangan pengujaan semula;
    3. pada masa yang sama, antagonis kalsium diperkenalkan;
    4. jika tekanan darah dikurangkan ke keadaan kritikal, terapi elektro-nadi dijalankan.

    Bagaimana tidak membahayakan?

    Semasa serangan, anda tidak dapat melakukan beberapa tindakan yang dapat meningkatkan degupan jantung. Contohnya, mandi air panas atau minum minuman keras. Saranan ini berlaku untuk semua pesakit yang terdedah kepada takikardia, walaupun pada masa ini mereka tidak mengalami serangan. Cadangan umum merangkumi:

    • minum kopi dan koko dengan kerap, malah tidak digalakkan makan coklat;
    • Tidak digalakkan mengambil ubat yang mengandungi kafein;
    • makan hidangan pedas dan masin;
    • terlibat dalam sukan aktif;
    • jika anda ingin mengambil makanan tambahan, berjumpa dengan doktor anda terlebih dahulu;
    • dengan kecenderungan takikardia dilarang merokok, makan berlebihan, berlebihan dari mental dan fizikal.

    Video berguna

    Mari ulangi apa yang harus dilakukan dan pertolongan cemas apa yang harus diberikan dengan degupan jantung yang cepat.

    Kesimpulannya

    Serangan takikardia boleh menjadi keadaan berbahaya walaupun hanya berlangsung beberapa saat. Di bawah pengaruhnya, perubahan patologi dapat terjadi di jantung, yang akhirnya menimbulkan pelbagai komplikasi. Yang paling biasa di antaranya adalah serangan jantung secara tiba-tiba, kerja otot jantung yang tidak berfungsi, infark miokard akut. Semua keadaan ini dapat dielakkan jika anda tahu apa yang harus dilakukan untuk menghentikan serangan takikardia dan melakukan rawatan seterusnya terhadap penyakit yang mendasari..

    Jantung berdegup dengan ganas. Apa nak buat?

    Biasanya ia mengetuk seperti ini: ketukan ketukan, ketukan ketukan. Dan tiba-tiba tidak jelas mengapa ia mula berdebar: knock-knock-knock-knock-knock. Habislah saya? Apa nak buat?

    Untuk memulakan, hitung berapa degup jantung anda setiap minit, iaitu, ketahui degupan jantung (HR). Pada orang yang sihat, jika tidak ada gejala klinikal, rentang denyut jantung yang normal pada siang hari adalah 46-93 denyutan seminit pada lelaki dan 51-95 pada wanita, sedangkan frekuensi pada waktu malam dapat jauh lebih rendah - 45 dan lebih sedikit denyutan / min.

    Sekiranya pukulan lebih daripada 100 seminit, maka ini adalah takikardia. Adalah perlu untuk membezakan antara takikardia sebagai fenomena patologi, iaitu peningkatan kadar denyutan jantung pada waktu rehat, dan takikardia sebagai fenomena fisiologi normal (kenaikan kadar jantung sebagai akibat daripada senaman fizikal, makan berlebihan, penyalahgunaan dadah, kafein, alkohol atau tenaga, kegembiraan atau ketakutan).

    Apabila penyebab berdebar-debar jantung adalah luaran, maka cubalah ini:

    • tanggalkan atau tanggalkan pakaian ketat;
    • basuh dengan air sejuk;
    • perlahan-lahan perlahan, dalam meneguk kecil, minum setengah gelas air;
    • Duduk atau berbaring jika boleh. Sekiranya anda berbaring, kepala mesti berada tepat di atas jantung - letakkan bantal atau semacamnya;
    • lakukan senaman pernafasan: tarik nafas dalam-dalam dan perlahan dan tahan nafas selama 7-10 saat, kemudian hembuskan perlahan-lahan dan jangan bernafas lagi selama 7-10 saat. Ulangi latihan ini 5-10 kali;
    • jika anda berada di dalam rumah, kemudian buka tingkap dan ventilasi;
    • urut jari kelingking, pergelangan tangan dan telapak tangan anda di pangkal ibu jari dengan kuat.

    Gejala di mana anda harus berjumpa doktor:

    • degupan jantung yang cepat berlangsung lebih dari 5 minit dan tidak lulus, walaupun seseorang berada dalam keadaan tenang;
    • gegaran sakit;
    • berdebar-debar disertai dengan pening, pingsan;
    • jurang, "penurunan" antara degupan jantung;
    • sesak nafas, kekurangan udara;
    • sakit di hati;
    • berdebar-debar disertai dengan kegelapan pada mata, aliran darah ke muka;
    • jika tiada sebab dan takikardia kekal.

    Punca takikardia

    Takikardia tidak selalu bermaksud penyakit jantung. Banyak penyakit yang tidak berkaitan langsung dengan jantung boleh disertai dengan berdebar-debar jantung. Contohnya, anemia, peningkatan fungsi tiroid, penyakit yang disertai oleh demam, serangan panik dan sebagainya. Itulah sebabnya dengan keluhan seperti itu, adalah tepat untuk berunding dengan ahli terapi, bukan pakar kardiologi.

    Cara mempersiapkan janji temu dengan doktor

    Sekiranya aduan utama anda (atau mungkin satu-satunya) adalah mengenai degupan jantung yang cepat, ukur degupan jantung anda beberapa kali dalam persekitaran yang tenang tanpa tekanan fizikal dan emosi. Catat hasilnya dalam buku harian. Sekiranya anda meragui ketepatan pengukuran anda atau tidak dapat membaca degupan jantung anda, gunakan monitor denyut jantung.

    Sekiranya aduan degupan jantung yang cepat tidak berterusan, tetapi timbul dari semasa ke semasa, maka ukur nadi pada saat pengaduan dan catat juga hasilnya dalam buku harian. Analisis keadaan anda dan cuba ketahui apakah ada faktor-faktor yang mencetuskan degupan jantung yang cepat, sama ada degupan jantung bermula secara tiba-tiba atau secara beransur-ansur, berlalu secara tiba-tiba atau secara beransur-ansur, bolehkah anda melakukan sesuatu untuk menghentikan degupan jantung (misalnya, menahan nafas sebentar), jawapan kepada soalan-soalan ini akan sangat memudahkan kerja doktor.

    Periksa suhu badan anda selama beberapa hari, masukkan hasilnya dalam buku harian. Tulis semula semua ubat yang anda ambil dan ubat-ubatan yang baru-baru ini diambil dan telah dibatalkan.

    Pada doktor

    Setelah menyoal, memeriksa dan memeriksa buku harian itu, doktor akan memutuskan apakah anda perlu diperiksa lebih lanjut. Anda mungkin diminta untuk menjalani ECG, jumlah darah lengkap, dan pemeriksaan kelenjar tiroid. Mereka juga menawarkan untuk melakukan pemantauan ECG setiap hari. Dan jika, sebagai hasil pemeriksaan, penyakit fizikal tidak dijumpai, maka anda mungkin dinasihatkan untuk berjumpa dengan ahli psikoterapi. Kami meminta anda untuk tidak mengabaikan cadangan ini..

    "Mengapa menusuk? Mengapa ia mengetuk dengan kuat? Dan tentunya bukan serangan jantung? " Ahli kardiologi menjawab soalan yang sering diajukan mengenai jantung.

    Semua orang pernah mempunyai hati yang kesemutan dan tenggelam. Atau ia mula berdebar seperti marah. Ramai saudara terdekat menderita penyakit "jantung". CityDog.by menanyakan kepada pakar kardiologi soalan paling umum mengenai jantung - perkara yang paling sering dicari oleh orang Belarus di enjin carian.

    Irina Lutik
    pakar kardiologi dari kategori tertinggi

    Pricks, beku, "somersaults"

    Saya secara berkala menusuk hati, mengapa?

    - Ini adalah fenomena vegetatif, rasa sakit tidak sepenuhnya berasal dari jantung. Kesemutan jangka pendek di dada sering berlaku pada remaja, orang muda, kanak-kanak. Dari kata-kata mereka, "hati sangat menusuk." Tetapi, untungnya, mereka tidak mempunyai masalah jantung. Sebenarnya, kapal yang tidak stabil yang tidak dapat disesuaikan dengan kehidupan bertindak balas terhadap emosi dan tekanan yang jelas. Sakit jahitan di bahagian kiri dada tidak teruk, terutama pada remaja, dan nyawa tidak dalam bahaya.

    Perlu diperhatikan kesemutan di dada jika mereka kerap, mengganggu sepanjang hari, dikaitkan dengan kedudukan badan. Kemudian kami pergi ke doktor dan menolak patologi jantung: kami melakukan elektrokardiogram, memberitahu gejalanya. Kadang-kadang sakit jahitan seperti ini dikaitkan dengan gangguan dalam kerja jantung, keradangan saraf yang lewat atau otot dada.

    Dan mengapa hati kadang-kadang sesat dan membeku?

    - Denyutan jantung boleh sesat kerana banyak sebab. Antaranya adalah masalah dengan jantung itu sendiri, yang terletak tepat di atas kelenjar tiroid, tekanan yang kerap. Terdapat dua jenis gangguan irama jantung yang bersifat vegetatif: siang hari (berkaitan dengan kerja sistem saraf simpatik (adrenalin)) dan malam (yang disebut "kerajaan vagus" - saraf yang aktif ketika kita berbaring dan tidur).

    "Memudar" jantung atau perasaan pudar, jungkir di dada dianggap sebagai tanda klasik extrasystoles - kontraksi jantung pramatang. Kenyataannya adalah bahawa pengecutan berasingan melarikan diri, dan jeda selepas itu, cuba mengimbangi irama, ditangguhkan. Jangka pendek kontraksi luar biasa seperti batuk.

    Penurunan degupan jantung yang tajam, penuh dengan pening dan pingsan, adalah akibat keradangan atau serangan jantung otot jantung, kelemahan alat pacu jantung.

    Anehnya, kegagalan jantung mungkin normal. Jangan panik kerana satu "jungkir balik" di dada, dan lebih-lebih lagi segera mengambil ubat.

    . Kadang-kadang jantung berdegup dengan kuat sehingga rasa berdebar di tekak.

    - Arteri karotid yang terletak di sisi leher membantu merasakan degupan jantung. Apabila nadi semakin cepat, arteri mula berdenyut dengan lebih kuat, dan disebabkan oleh ini ada perasaan bahawa jantung "keluar dari dada." Rintangan tekanan rendah dan keinginan untuk mengambil semua perkara "ke hati" meningkatkan kelantangan pada fon kepala anda.

    Adakah normal jika denyut nadi menjadi lebih kerap setelah perjalanan biasa ke kedai?

    - Sudah tentu, ini adalah beban. Terdapat formula khas untuk menganggarkan peningkatan kadar denyutan jantung pada aktiviti fizikal: (220 - umur) × 0,75. Nombor yang dihasilkan adalah nadi submaximal yang mengukur sama ada beban sesuai untuk anda. Rumusannya digunakan dalam proses latihan, tetapi tidak setelah pergi ke kedai di seberang jalan.

    Sekiranya degupan jantung yang cepat muncul, ukur kadar degupan jantung anda dan bandingkan dengan angka yang diperoleh formula. Kadang-kadang nampaknya denyut nadi adalah kerap, tetapi ketika mengira nilainya tidak mencapai 80 denyut seminit. Sekiranya denyut nadi anda masih tidak memenuhi bilangan yang dihargai, dan anda masih muda dan cantik, ingatlah ketika anda terakhir berjalan di sekitar bandar atau melakukan senaman pagi. Aktiviti fizikal yang rendah tidak melatih denyut nadi, dan kenaikan beban yang tidak biasa akan lebih besar daripada jarak larian kilometer setiap hari.

    Aritmia

    Apakah aritmia?

    - Aritmia adalah konsep yang menggabungkan kontraksi tidak teratur yang berkaitan dengan perlambatan atau percepatan impuls saraf di bahagian tertentu otot jantung. Dengan sebarang aritmia yang disyaki, lebih baik berjumpa doktor.

    Apa simptomnya?

    - Pengecutan luar biasa jenis extrasystole dirasakan sebagai "terbalik" di dada dengan pudar berikutnya. Sekiranya terdapat beberapa ekstrasistol, batuk kering akan berlaku.

    Kelambatan dorongan konduktif mengikut jenis blok AV dapat menampakkan dirinya sebagai pening, kerlipan "lalat" di depan mata, pudar yang sama di dada, dalam kes yang melampau - pingsan. Sebab klinik yang cerah seperti ini adalah jeda yang berpanjangan semasa peralihan dorongan yang dilakukan dari bahagian atas jantung ke bahagian bawah dan kekurangan penghantaran oksigen ke otak. Pada mulanya, ia tidak mengganggu. "Lalat" yang jarang berlaku sebelum mata anda selalu dikaitkan dengan cuaca, tetapi pingsan dan pening harian adalah kesempatan untuk berjumpa doktor.

    Serangan jantung

    Dan hati selalu sakit apabila ada masalah dengannya?

    - Sebenarnya, sakit bukan satu-satunya tanda masalah jantung. Di samping itu, konsep sakit jantung harus dibezakan daripada sakit dada yang lain. Gejala klasik jantung yang sakit adalah perasaan mampatan, memerah di permukaan depan dada pada saat pergerakan (lebih kerap berjalan), berlalu ketika anda berhenti dan berehat dalam beberapa minit. Kesamaan sakit jantung adalah sesak nafas dengan ciri yang sama (hubungan dengan pergerakan, rehat pendek), namun, ia lebih kerap terjadi pada usia tua.

    Sayangnya, serangan jantung boleh menjadi sama sekali tidak simptomatik atau nyata sebagai pelanggaran pertuturan, koordinasi pergerakan, disorientasi, kelemahan satu sisi di lengan dan kaki (tanda-tanda strok).

    Dan jika tidak selalu ada rasa sakit semasa serangan jantung, bagaimana memahami bahawa itu adalah serangan jantung?

    - Cara terbaik untuk mengenali serangan jantung adalah dengan membuat kardiogram, tetapi tidak untuk semua orang, tetapi jika anda mengesyaki. Serangan jantung boleh disyaki dengan: menekan-tekan rasa sakit di bahagian tengah dada, diperburuk dengan berjalan; sesak nafas yang teruk (dalam keadaan tenang), kehilangan kesedaran, kelemahan tiba-tiba di lengan dan kaki di satu sisi. Dan lebih banyak sakit perut. Sekiranya mereka kuat, disertai dengan peluh, kelemahan, mual, muntah, anda mesti ingat untuk membuang ECG. Kerana bentuk infarksi miokardium perut baru bermula.

    Sensasi menekan di jantung hanya disebabkan oleh serangan jantung?

    - Sekiranya menekan terus, cari tekanan tinggi. Kurang biasa, masalah dengan tulang belakang, seperti hernia. Tekanan dada yang meningkat dengan lenturan adalah tanda pengumpulan cecair di kantung jantung (perikardium).

    Tekanan

    Saya sangat gementar, buruk hati?

    - Pengalaman emosi adalah faktor risiko nombor satu. Mereka mencetuskan semua penyakit pada umumnya, tetapi penyakit jantung paling banyak. Dalam keadaan tertekan, tubuh melepaskan hormon yang mencetuskan aktiviti hormon dalam sistem saraf simpatik, yang seterusnya meningkatkan kadar denyutan jantung dan meningkatkan tekanan. Kerja terkoordinasi tubuh yang berada dalam keadaan tertekan adalah reaksi pelindung yang bertujuan untuk bertahan hidup, kerana semua organ mula berfungsi dengan lebih cepat. Secara semula jadi, jantung dan saluran darah haus lebih awal.

    Dan bagaimana melindungi diri daripada perkara ini?

    - Pertama, anda perlu duduk dan mencari tahu dari mana stres itu datang, menganalisis apa yang anda lakukan ketika nadi anda meningkat, dan membandingkan sebab dan akibatnya. Kami menuliskan semua sebab untuk minggu ini - untuk mencari yang mudah ditanggalkan dan menyelesaikannya.

    Kedua, tentukan sama ada anda mempunyai matlamat dalam hidup. Sekiranya tidak, pakailah. Satu, dua, tiga, hingga 100 setiap tahun. Ini memotivasi dan menciptakan kerangka kerja untuk melawan semua penyakit, termasuk penyakit jantung. Terutama jika tujuan ini menyalakan seseorang, menyumbang kepada dunia yang lebih baik. Ramai yang tidak memahami bahawa seseorang hidup untuk sesuatu, dan tidak hanya pergi bekerja, makan dan minum, membesarkan anak-anak. Percayalah, orang yang fokus akan cenderung jatuh sakit.

    Ketiga, bertafakur. Banyak pusat pekerjaan di luar negeri, di Amerika Syarikat yang sama, mempunyai bilik santai dengan muzik yang menenangkan, ruang meditasi, berehat rehat makan tengah hari di luar institusi untuk mengalihkan perhatian mereka dari kerja ke pemulihan.

    Keempat, tidak ada yang membatalkan pengurusan masa yang berkesan. Ketika seseorang melakukan beberapa tugas pada waktu yang sama, tetapi dia juga terganggu, perhatian tersebar sehingga tidak ada tenaga yang tersisa untuk berehat dan cinta pada diri sendiri, dan apa yang dapat dilakukan dengan tiga pertaruhan, fokus dan berehat, dilakukan dalam setahun.

    Bolehkah ubat penenang membantu?

    - Mereka boleh. Sekiranya seseorang itu sendiri tidak dapat mengatasi masalah tersebut, cari penyebabnya dan tarik keluar dari akarnya. Terdapat banyak ubat penenang, tincture alkohol yang sama (ambulans kegemaran untuk orang tua), pil pada tanaman ubat, dalam keadaan terburuk, bahan kimia.

    Tetapi kita harus ingat bahawa semasa mengambil dadah, kita cenderung untuk melepaskan diri dari kenyataan bahawa dalam hidup kita tidak mengubah apa-apa, dan tekanan tidak hilang.

    Sukan, kerja tidak aktif, tabiat buruk

    Apakah latihan paling selamat dan bermanfaat untuk sistem kardiovaskular? Mereka mengatakan bahawa jantung dapat "ditanam" dengan melakukan crossfit, misalnya.

    - Sudah tentu, latihan kardio. Latihan pagi, senaman dengan peralatan kardiovaskular (treadmill, basikal senaman, elipsoid), larian jarak jauh (tidak 5 km!), Berjalan (termasuk Skandinavia), berenang, yoga.

    Anda dapat “menanam” hati anda dengan berlatih dengan kadar yang terlalu tinggi, tanpa keteraturan dan tujuan, mempunyai sejambak penyakit yang tidak dapat dirawat, apa pun jenis aktiviti fizikal. Sekiranya anda secara beransur-ansur meningkatkan kecepatan di bawah kawalan degupan jantung, kesejahteraan, kadar pernafasan, dll..

    Dan apa lagi yang merosakkan hati? Mereka mengatakan bahawa kerja tidak aktif sangat berbahaya.

    - Ya, kurang bersenam atau gaya hidup yang tidak aktif sangat membahayakan jantung dan saluran darah. Jantung perlu dilatih, dan setelah 30 tahun perlu bergerak lebih dari 30. Sayangnya, setelah matang, kita mendapat kereta, pangsapuri, berhenti berjalan untuk bekerja, tidak berjalan mengikut tarikh, kita hanya menaiki lif dan kereta, kerana sebab tertentu lebih suka berehat di Turki dengan sistem all-inclusive untuk mendaki di hutan atau gunung.

    Masalah jantung dipercepat oleh diabetes mellitus, tekanan tinggi dan tidak dirawat, merokok untuk syarikat dan bukan sahaja, banyak kerja, kurang rehat dan tidur, pemakanan yang buruk, makanan ringan cepat, makanan segera, berjalan ke McDonald's untuk burger dan cola, tekanan, dengan mana kita tidak tahu bagaimana untuk mengatasi.

    Adakah mungkin untuk memulihkan jantung selepas kerosakan? Sekiranya saya, misalnya, merokok selama 15 tahun, dan kemudian berhenti.

    - Kerosakan jantung - akibat serangan jantung atau kecederaan. Dalam kes pertama, kita bercakap mengenai parut atau kawasan yang keluar dari mekanisme output jantung yang diselaraskan. Dan tidak, parut tidak dapat dipulihkan.

    Merokok tidak menyebabkan kerosakan pada otot jantung; ia membuat latar belakang dari kawasan yang menerima kurang atau lebih banyak oksigen dan nutrien. Akibatnya, tisu penghubung kasar tumbuh, yang menyokong fungsi "motor" kita, tetapi tidak mencederakannya. Latar belakang merokok dapat bertambah baik, tetapi hanya setelah 10-20 tahun, ketika plak yang tumbuh dari gangguan metabolisme kolesterol telah menyebabkan bahaya.

    Apa yang perlu saya lakukan sekarang, agar kelak tidak ada masalah jantung?

    - Buang tabiat buruk dan ganti dengan tabiat sihat. Kebiasaan itu berakar dalam 21 hari. Semua tabiat buruk dapat diganti dengan yang baik, tetapi tidak segera, tetapi secara beransur-ansur, kerana tubuh mesti terbiasa dengan mereka. Pertama, mulakan hari dengan caj 10-15 minit. Sebaik sahaja kita terbiasa dengan beban seperti itu, kita mulai minum 1.5 liter air setiap hari. Kemudian kami memperkenalkan latihan pernafasan pada waktu rehat makan tengah hari, dll..

    Kami membeli basikal dan menjadikannya mod pengangkutan utama untuk memberi atau perjalanan malam di taman bersama rakan. Sudah tentu, anda boleh menggunakannya untuk bekerja, dengan syarat anda memerlukan masa 20-30 minit, dan bukan 3 jam. Semua dalam had yang munasabah.

    Mula berlari, sertai maraton dan separuh maraton. Selama 20-30 minit 2 kali seminggu selepas bekerja, pada waktu pagi atau pada hujung minggu. Tolak dari makanan ringan malam, mulailah tidur yang cukup, hormati orang lain, perlakukan semua orang dengan baik, selalu dalam suasana hati yang baik, terima kasih untuk semua yang ada dalam hidup anda, dan dengan tenang menyumbang kepada dunia.

    Makanan

    Apa yang anda perlu makan untuk mengekalkan keadaan jantung dan saluran darah yang baik?

    - Buah-buahan untuk sarapan pagi, sayur-sayuran untuk makan tengah hari, ikan, herba, ayam, jika anda pemakan daging. Kaedah memasak adalah penting: rawatan haba minimum, untuk daging - dikukus atau dibakar di dalam ketuhar.

    Alpukat, kacang, biji, bijirin (kecuali semolina), pastri dari bijirin penuh, beras, jagung, tepung rami, pengganti gula untuk sirap artichoke Yerusalem dialu-alukan. Dan jangan lupa tentang air: 30 ml per kilogram berat badan setiap hari, dengan syarat tidak ada kontraindikasi untuk penggunaannya, misalnya penyakit ginjal, fibrilasi atrium.

    Zaman, keturunan

    Sekiranya nenek dan ayah saya selalu merawat hati saya, adakah ini bermakna saya menghadapi masalah?

    - Ini bermaksud bahawa terdapat latar belakang yang sama. Kecenderungan keturunan sebenarnya merupakan faktor yang sangat penting dalam pemikiran, perkataan dan perbuatan yang serupa. Tetapi jika kita secara radikal mengubah sikap kita terhadap kehidupan, latar belakang ini mungkin tidak akan muncul sama sekali. Sebagai contoh, seorang bapa yang hidup dalam tekanan dan makan sekali sehari selepas jam 6 petang tidak akan mempunyai tekanan darah tinggi untuk anak lelaki yang melakukan perjalanan ke dunia, melakukan apa yang dia sayangi dan hidup dalam kegembiraan.

    Berapa kerap anda perlu memeriksa jantung?

    - Hingga 40 tahun, jika anda menjalani gaya hidup sihat, anda tidak perlu memeriksa jantung secara khusus. Anda boleh melakukan ultrasound jantung sekali setiap lima tahun, jika doktor pada mulanya tidak menemui masalah dengan ultrasound (jika ada aduan jantung), lakukan ujian dan buat kardiogram setahun sekali.

    Selepas 40 tahun, lebih baik memeriksa sistem kardiovaskular sekali dalam 2-3 tahun, terutama untuk lelaki. Sekiranya terdapat perubahan, periksa sekali setahun (aterosklerosis masih tidak tidur).

    Dan mengapa "terutamanya kepada lelaki"?

    - Kerana lelaki yang mengalami tekanan, mempunyai faktor risiko, lebih cenderung kepada penyakit jantung, serangan jantung yang sama.

    Bagaimana usia mempengaruhi keadaan jantung dan saluran darah?

    - Hingga 40 tahun, jantung hampir tidak mempunyai kesan. Selepas 40, masalah boleh berlaku pada lelaki dan wanita. Pada yang pertama - kerana dipercayai bahawa seorang lelaki hidup dalam tekanan lebih lama dan kemampuan simpanan jantung dan saluran darahnya gagal lebih cepat. Selain itu, lelaki lebih cenderung merokok, minum alkohol, dan makan makanan segera semasa dalam perjalanan. Dan ini ditambah lagi dengan tiga faktor risiko. Yang kedua - dari malam tanpa tidur dan banyak kerja. Walaupun usia sehingga 50 tahun, hormon seks melindungi wanita dari penyakit jantung dan saluran darah.

    Sekiranya saya mempunyai masalah jantung pada masa kecil, mereka akan selalu?

    - "Masalah" jantung pada masa kanak-kanak kebanyakan berkaitan dengan ciri-ciri organisme yang sedang berkembang: perubahan hormon, rungutan pada masa kanak-kanak, menangis, dll Anda tidak boleh memanggilnya perubahan besar. Anak-anak mereka, sebagai peraturan, membesar. Keradangan otot jantung, kecacatan jantung dan beberapa jenis gangguan irama berlaku hingga dewasa.

    Adakah benar bahawa semua orang yang berlebihan berat badan akan mengalami masalah jantung cepat atau lambat?

    - Ya, sebenarnya itu benar. Cuma ini bukan akibat dari fakta bahawa seseorang itu berlebihan berat badan, tetapi akibat dari fakta bahawa selain kelebihan berat badan ada faktor risiko lain. Lagipun, seseorang bertambah berat badan kerana kekurangan zat makanan, aktiviti fizikal yang rendah. Dan jika ada berat badan berlebihan, maka ada pelanggaran metabolisme kolesterol, pankreas berfungsi dalam keadaan tertekan, meningkatkan risiko diabetes.

    Berat badan berlebihan adalah salah satu faktor penyebab penyakit jantung. Satu tetapi bukan yang utama.

    Penyakit lain

    Apa simptom yang harus anda segera pergi ke doktor?

    - Sebab untuk berjumpa doktor - obsesif setiap hari memampatkan, menekan, menjahit sakit dada, sakit kepala, rasa letih yang teruk pada akhir hari kerja, pening, gangguan ucapan jangka pendek, kelemahan tajam di lengan dan kaki di satu sisi, sesak nafas tiba-tiba pada waktu malam, sakit di perut, dari mana terdapat peluh yang sejuk dan melekit, kehilangan kesedaran.

    Apa penyakit organ lain yang boleh mempengaruhi jantung dan saluran darah?

    - Kerosakan dalam kerja organ tetangga biasanya mempengaruhi jantung. Kelenjar tiroid paling banyak terjejas (keradangan, urat simpul di dalamnya, penyingkiran organ ini).

    Paru-paru juga berdekatan, tetapi jarang mempengaruhi jantung: hanya dengan radang paru-paru yang teruk atau bronkitis berlarutan yang dapat menyebabkan mikroba memasuki otot jantung dan menyebabkan keradangannya - miokarditis.

    Masalah dengan saluran otak lebih menunjukkan sifat sistemik lesi vaskular. Oleh itu, tidak boleh dikatakan bahawa jantung menjadi sakit disebabkan oleh plak pada saluran leher, kerana jantungnya sama persis di pembuluh jantung atau kaki.

    Ginjal berkait rapat dengan jantung, kerana mereka mencetuskan mekanisme untuk meningkatkan tekanan. Atau tumor penghasil hormon di mana-mana organ, menyusun semula latar belakang hormon di dalam badan.

    Bolehkah semua penyakit jantung disembuhkan??

    Tidak ada konsep "penawar" untuk jantung. Terdapat pilihan untuk "meminimumkan" atau "menerjemahkan ke bentuk kronik." Sekiranya, katakanlah, aritmia muncul sekali, ada banyak kemungkinan ia muncul dalam keadaan yang sama. Apabila tisu jantung rosak, tidak ada yang kembali ke masa lalu.