Sindrom Gangguan MOTOR

Salah satu manifestasi aktiviti penting adalah fungsi motor,

memberikan pergerakan seluruh organisma atau bahagiannya, membolehkan anda berinteraksi secara aktif dengan persekitaran. Pelaku utama mana-mana tindakan motor adalah pengurangan otot-otot lentur dan licin, yang masing-masing dihidupkan oleh sistem saraf somatik dan autonomi. Kami akan bercakap mengenai sindrom gangguan motor pada kanak-kanak.

Bayi yang baru lahir

Bayi yang baru lahir adalah makhluk pallidary, yang kebanyakan tindak balasnya terkunci pada tahap tubercle optik dan dunia pucat. Selepas itu, dalam proses pematangan struktur terletak di atas, penghambatan formasi filogenetik yang lebih tua berlaku dan, sebagai hasilnya, tindak balas organisme diubah. Lebih-lebih lagi, tahap peraturan baru terletak di atas yang lama dan menundukkannya sendiri. Konsep klasik dalam neuropatologi ini dilengkapi dengan data baru mengenai peredaran pengujaan dalam orbit bulatan tertutup.

Tempoh aktiviti psikomotor pada kanak-kanak

Pada bayi, bergantung pada tahap integrasi, 3 tempoh aktiviti psikomotor dibezakan:

1. Thalamopallidary (dari kelahiran hingga 4 bulan).

2. Striopallidar (dari 4 hingga 10 bulan), di mana terdapat penurunan nada otot dan perkembangan pergerakan yang disasarkan.

3. Tempoh pematangan fungsi kortikal yang lebih tinggi dengan perkembangan refleks dan pertuturan yang kompleks (selepas 10 bulan).

Fasa perkembangan kemahiran motor kanak-kanak

Perkembangan morfofungsi otak yang konsisten menentukan tahap perkembangan kemahiran motorik kanak-kanak:

1. Aktiviti motor spontan (dari 4 hari hidup hingga 2 bulan).

2. Fasa monokinetik (dari 2 hingga 5 bulan), dicirikan oleh pergerakan bebas anggota badan individu.

3. Dromokinetik (dari 5 hingga 12 bulan), di mana pergerakan mendapat fokus khusus, tetapi belum pasti.

4. Kratikinetik (dari 12 bulan), dicirikan oleh peralihan ke pergerakan orang dewasa, peningkatan koordinasi dan normalisasi nada.

Mobiliti kanak-kanak, perkembangan motor pada kanak-kanak

Mobiliti kanak-kanak berkembang dalam garis menaik - dari pergerakan yang sederhana hingga yang lebih kompleks. Sekiranya berlaku kerosakan pada pelbagai bahagian otak pada kanak-kanak, reaksi motor refleks yang berlaku pada peringkat perkembangan sebelumnya mungkin berlaku.

PENYAKIT MOTOR DI ANAK, DALAM ANAK, DI PAYUDARA, DI BARU

Gangguan motor pada bayi baru lahir dan bayi pada asasnya berbeza dengan yang dialami oleh kanak-kanak dan orang dewasa yang lebih tua. Kerosakan otak pada tahap awal ontogenesis dalam kebanyakan kes menyebabkan perubahan umum, yang menjadikan diagnosis topikal sangat sukar. Lebih kerap kita hanya boleh membincangkan lesi utama pada bahagian otak atau bahagian lain.

Gangguan piramidal dan extrapyramidal pada kanak-kanak

Diagnosis pembezaan pada anak kecil antara gangguan piramidal dan ekstrapiramidal (gejala) menyebabkan beberapa kesukaran. Ciri-ciri utama dalam diagnosis gangguan motor pada tahun pertama kehidupan adalah nada otot dan aktiviti refleks. Gejala perubahan nada otot mungkin berbeza pada tempoh usia kanak-kanak yang berbeza. Perkara ini berlaku terutamanya untuk tempoh usia pertama dan kedua (sehingga 3 bulan), ketika anak mengalami hipertensi fisiologi yang teruk.

Perubahan nada otot ditunjukkan oleh hipotensi otot, dystonia dan hipertensi..

SYNDROME HIPOTONIA MUSCULAR, HIPOTONUS DALAM ANAK, DI ANAK, DI PAYUDARA, DI NEWBORN

Sindrom hipotensi otot, penyebab, gejala, tanda-tanda hopotonus

Sindrom hipotensi otot dicirikan oleh penurunan daya tahan terhadap pergerakan pasif dan peningkatan jumlahnya. Aktiviti motor spontan dan sukarela adalah terhad, refleks tendon boleh menjadi normal, meningkat, menurun atau tidak hadir bergantung pada tahap kerosakan pada sistem saraf. Hipotensi otot adalah salah satu sindrom yang paling kerap dikesan pada bayi baru lahir dan bayi. Ia dapat dinyatakan sejak lahir, seperti yang terjadi pada bentuk penyakit neuromuskular kongenital, asfiksia, trauma kelahiran intrakranial dan tulang belakang, kerosakan pada sistem saraf periferal, beberapa gangguan metabolik keturunan, pada anak-anak dengan demensia kongenital atau awal yang diperoleh, sindrom kromosom. Pada masa yang sama, hipotensi dapat muncul atau menjadi lebih jelas pada setiap usia sekiranya gejala klinikal penyakit ini bermula beberapa bulan setelah kelahiran atau bersifat progresif. Hipotensi yang dinyatakan sejak lahir boleh berubah menjadi normotonia, dystonia, hipertensi, atau tetap menjadi gejala utama sepanjang tahun pertama kehidupan. Keterukan manifestasi klinikal hipotensi otot berbeza dari sedikit penurunan daya tahan terhadap pergerakan pasif hingga aton lengkap dan ketiadaan pergerakan aktif.

Kelewatan dan kelewatan perkembangan psikomotor dengan hipotensi otot, hipotensi

Sekiranya sindrom hipotensi otot tidak dinyatakan dengan jelas dan tidak bergabung dengan gangguan neurologi lain, ia tidak mempengaruhi perkembangan usia kanak-kanak, atau menyebabkan kelewatan perkembangan motorik, selalunya pada separuh kedua kehidupan. Kelewatan tidak sekata, fungsi motor yang lebih kompleks ditangguhkan, memerlukan aktiviti yang diselaraskan oleh banyak kumpulan otot untuk pelaksanaannya. Oleh itu, anak yang didarat duduk selama 9 bulan, tetapi tidak boleh duduk sendiri. Kanak-kanak seperti itu kemudian mula berjalan, dan tempoh berjalan dengan sokongan ditangguhkan untuk waktu yang lama. Hipotensi otot boleh dihadkan pada satu anggota badan (paresis trauma kaki, paresis obstetrik lengan). Dalam kes-kes ini, kelewatan akan menjadi sebahagian.

Kelewatan perkembangan psiko-motorik pada kanak-kanak dengan hipotensi otot

Sindrom hipotensi otot yang diucapkan mempunyai kesan yang signifikan terhadap kelambatan perkembangan motor. Oleh itu, kemahiran motorik dalam bentuk kongenital dari amyotrofi tulang belakang Verdnig-Hoffmann pada anak berusia 9 hingga 10 bulan mungkin sesuai dengan usia 2 hingga 3 bulan. Kelewatan dalam pengembangan motor, seterusnya, menjadi penyebab pembentukan fungsi mental. Sebagai contoh, kekurangan kemungkinan penangkapan objek secara sewenang-wenang menyebabkan perkembangan koordinasi tangan-mata, aktiviti manipulatif. Oleh kerana hipotensi otot sering digabungkan dengan gangguan neurologi lain (kejang, hidrosefalus, paresis saraf kranial, kelumpuhan wajah kongenital), yang terakhir dapat mengubah pola kelewatan perkembangan yang ditentukan oleh hipotensi. Kualiti sindrom hipotensi otot itu sendiri dan kesannya terhadap kelewatan perkembangan akan berbeza-beza bergantung pada penyakit ini. Dengan kejang, demensia kongenital atau awal, tidak banyak hipotensi kerana perkembangan mental yang tertunda adalah sebab ketinggalan motor, perkembangan motor.

DYSTONIA MUSCULAR, SYSTROME MUSCLE DYSTONIA DALAM ANAK, ANAK, MILES, DI NEWBORNS, serangan dystonic, rawatan mereka

Sindrom gangguan motor pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan mungkin disertai oleh DYSTONIA MUSCULAR, di mana hipotensi otot bergantian dengan hipertensi. Pada waktu rehat, kanak-kanak ini dengan pergerakan pasif menyatakan hipotensi otot secara umum. Apabila cuba melakukan pergerakan secara aktif, dengan reaksi emosi positif atau negatif, nada otot meningkat dengan mendadak, refleks tonik patologi menjadi ketara. Keadaan seperti itu disebut "serangan dystonic." Selalunya, dystonia otot diperhatikan pada kanak-kanak yang menjalani penyakit hemolitik akibat ketidaksesuaian Rhesus - atau ABO -. Sindrom otot dystonia yang dinyatakan secara praktikal menjadikannya mustahil bagi kanak-kanak untuk mengembangkan refleks badan dan reaksi keseimbangan yang meluruskan kerana nada otot yang sentiasa berubah. Sindrom dystonia otot sementara ringan tidak mempengaruhi perkembangan motorik kanak-kanak yang berkaitan dengan usia.

Sindrom HIPERTENSI MUSCULAR, HIPERTONUS DALAM ANAK, DALAM ANAK, DALAM PAYUDARA, DI BARU

Sindrom hipertensi otot dicirikan oleh peningkatan daya tahan terhadap pergerakan pasif, batasan aktiviti motor spontan dan sukarela, peningkatan refleks tendon, pengembangan zonnya, dan klon kaki. Peningkatan nada otot boleh berlaku pada kumpulan otot fleksor atau ekstensor, pada penambah paha, yang dinyatakan dalam gambaran klinikal tertentu, tetapi hanya merupakan kriteria relatif untuk diagnosis topikal pada anak kecil. Oleh kerana proses myelination yang tidak lengkap, gejala Babinsky, Oppenheim, Gordon tidak selalu dapat dianggap patologi. Biasanya, mereka ringan, tidak konsisten, dan lemah ketika anak berkembang, tetapi dengan peningkatan nada otot mereka menjadi cerah dan tidak cenderung memudar.

Keterukan sindrom hipertensi otot boleh berbeza-beza dari sedikit peningkatan daya tahan terhadap pergerakan pasif hingga kekakuan lengkap (postur ketegaran dekerebral), ketika pergerakan hampir mustahil. Dalam kes-kes seperti ini, walaupun relaksan otot tidak dapat menyebabkan kelonggaran otot, dan lebih-lebih lagi pergerakan pasif. Sekiranya sindrom hipertensi otot tidak dinyatakan dengan jelas, ia tidak bergabung dengan refleks tonik patologi dan gangguan neurologi lain, kesannya terhadap perkembangan fungsi statik dan lokomotor dapat menampakkan diri dalam sedikit kelewatan mereka pada pelbagai peringkat tahun pertama kehidupan. Bergantung pada kumpulan otot mana yang lebih kencang, pembezaan dan penyatuan akhir kemahiran motor tertentu akan ditangguhkan. Oleh itu, dengan peningkatan nada otot di tangan, kelewatan dalam pengembangan arah tangan ke objek, penangkapan mainan, dan manipulasi objek diperhatikan. Perkembangan keupayaan mencengkam tangan terganggu. Seiring dengan kenyataan bahawa anak itu kemudian mula mengambil mainan itu, dia telah lama mempertahankan pegangan ulnar, atau cengkaman dengan seluruh kuas. Cengkaman jari (pinset) terbentuk perlahan, dan kadang-kadang memerlukan rangsangan tambahan. Perkembangan fungsi pelindung tangan mungkin ditangguhkan, maka reaksi keseimbangan pada posisi di perut, duduk, berdiri dan berjalan, ditangguhkan dengan sewajarnya. Dengan peningkatan nada otot di kaki, pembentukan reaksi sokongan kaki dan berdiri bebas ditangguhkan. Kanak-kanak enggan berdiri di atas kaki, lebih suka merangkak, berdiri di atas jari di atas penyokong (dengan berjinjit) - ini sangat buruk.

Gangguan CEREBAL pada kanak-kanak

Gangguan serebellar pada anak-anak tahun pertama kehidupan boleh menjadi akibat dari keterbelakangan cerebellar, kerusakannya akibat trauma kelahiran atau sesak napas, dalam kes yang jarang berlaku - sebagai akibat dari degenerasi keturunan. Mereka dicirikan oleh penurunan nada otot, gangguan koordinasi semasa pergerakan lengan, gangguan reaksi keseimbangan ketika berusaha menguasai kemahiran duduk, berdiri, berdiri dan berjalan. Sebenarnya gejala cerebellar - gegaran yang disengajakan, gangguan koordinasi, ataxia dapat dikesan hanya setelah perkembangan aktiviti motor sukarela anak. Anda boleh mengesyaki gangguan koordinasi dengan memerhatikan bagaimana kanak-kanak meraih mainan, meraihnya, memasukkannya ke mulutnya, duduk, berdiri, berjalan. Bayi dengan pelanggaran koordinasi ketika cuba mengambil mainan membuat banyak pergerakan yang tidak perlu, ini menjadi sangat jelas dalam keadaan duduk. Kemahiran duduk sendiri berkembang lewat (pada 10-11 bulan). Kadang-kadang, walaupun pada usia ini, anak-anak sukar untuk menjaga keseimbangan, mereka kehilangannya ketika berusaha berpaling ke sisi, untuk mengambil objek. Kerana takut jatuh, anak itu tidak memanipulasi objek dengan dua tangan untuk jangka masa yang lama. Ia mula berjalan setelah setahun, sering jatuh. Sebilangan kanak-kanak dengan ketidakseimbangan lebih suka merangkak sementara mereka harus berjalan sendiri. Lebih jarang berlaku dengan sindrom cerebellar pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan, gangguan nystagmus mendatar dan pertuturan dapat diperhatikan sebagai tanda awal serebelar dysarthria. Kehadiran nystagmus dan kombinasi sindrom cerebellar yang kerap dengan gangguan lain dari kورنiocerebral innervation dapat memberikan beberapa kekhususan terhadap kelewatan perkembangan dalam bentuk kelewatan yang lebih jelas dalam fungsi memperbaiki pandangan dan pengesanan, koordinasi tangan-mata, dan gangguan orientasi spasial. Gangguan dysarthritic terutamanya mempengaruhi perkembangan kemahiran pertuturan ekspresif, menyebabkan masalah seperti perkembangan pertuturan yang tertunda dan gangguan pertuturan.

PARALISI CEREBRAL ANAK (cerebral palsy)

Gangguan motor yang paling biasa pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan ditunjukkan dalam PARALISIS CEREBRAL ANAK (Cerebral Palsy). Manifestasi klinikal penyakit ini bergantung pada keparahan nada otot, peningkatan yang mana satu tahap atau yang lain diperhatikan dengan sebarang bentuk cerebral palsy. Dalam beberapa kes, nada otot yang tinggi berlaku pada anak sejak lahir. Walau bagaimanapun, lebih kerap hipertensi otot berkembang selepas tahap hipotensi dan dystonia. Pada kanak-kanak seperti itu, selepas kelahiran, nada otot rendah, pergerakan spontan lemah, refleks tanpa syarat tertekan. Menjelang akhir bulan kedua kehidupan, ketika anak berada di posisi perutnya dan secara menegak berusaha untuk memegang kepalanya, tahap distonik muncul. Kanak-kanak secara berkala menjadi gelisah, nada ototnya meningkat, lengannya dilanjutkan dengan putaran dalaman di bahu, lengan bawah dan tangan diucapkan, jari dikepal menjadi penumbuk; kaki lurus, memanjang dan sering disilangkan. Serangan distonik berlangsung selama beberapa saat, berulang pada siang hari dan boleh dipicu oleh rangsangan luaran (hentakan kuat, tangisan anak lain, operasi TV).

Gangguan pergerakan pada cerebral palsy

Gangguan pergerakan pada cerebral palsy disebabkan oleh fakta bahawa kerosakan pada otak yang belum matang melanggar urutan tahap pematangannya. Pusat integratif yang lebih tinggi tidak menghalang mekanisme refleks batang primitif. Pengurangan refleks tanpa syarat ditangguhkan, refleks serviks tonik dan labirin tonik dilepaskan. Dikombinasikan dengan peningkatan nada otot, mereka menghalang pembentukan urutan tindak balas pelurus dan keseimbangan, yang menjadi asas bagi perkembangan fungsi statik dan lokomotor pada anak-anak tahun pertama kehidupan (memegang kepala, meraih mainan, duduk, berdiri, berjalan).

Untuk memahami keunikan gangguan perkembangan psikomotor pada kanak-kanak dengan cerebral palsy, marilah kita memikirkan pengaruh refleks tonik terhadap pembentukan aktiviti motor sukarela, serta fungsi pertuturan dan mental.

TONIC LABYRINTH REFLEX, kanak-kanak itu tidak duduk, tidak membalikkan badan, tidak berpusing, tidak mengikuti objek, tidak bangun, tidak berdiri, tidak berjalan

REFLEKSI TONIC LABYRINTH, TLR. Anak-anak dengan refleks labirin tonik yang jelas dalam kedudukan terlentang tidak dapat memiringkan kepala, meregangkan tangan ke hadapan untuk membawanya ke mulut mereka, mengambil objek, dan kemudian merebut, menarik diri dan duduk. Mereka tidak mempunyai prasyarat untuk pengembangan fiksasi dan penjejakan subjek secara bebas ke semua arah, refleks pelurus optik ke kepala tidak berkembang, pergerakan kepala tidak dapat mengikuti pergerakan mata secara bebas. Perkembangan koordinasi tangan-mata terganggu. Pada kanak-kanak seperti itu, sukar untuk berpusing dari belakang ke sisi, dan kemudian ke perut. Sekiranya anda melihat simptom-simptom ini, pastikan anda berjumpa pakar (catat melalui telefon +78452407040). Dalam kes-kes yang teruk, bahkan pada akhir tahun pertama kehidupan, giliran dari belakang ke perut hanya dilakukan oleh "blok", iaitu, tidak ada kilasan antara pelvis dan bahagian atas badan. Sekiranya anak itu tidak dapat memiringkan kepalanya dalam keadaan terlentang, menghidupkan perutnya dengan kilasan, dia tidak mempunyai prasyarat untuk perkembangan fungsi duduk. Keterukan refleks labirin tonik berkadar terus dengan tahap peningkatan nada otot. Dengan keparahan refleks labirin tonik pada kedudukan di perut akibat peningkatan nada flexor, kepala dan leher dibengkokkan, bahu dilanjutkan ke depan dan ke bawah, lengan yang bengkok di semua sendi berada di bawah dada, tangan dikepal menjadi penumbuk, dan pelvis dinaikkan. Dalam posisi ini, anak tidak dapat mengangkat kepalanya, memutarnya ke sisi, melepaskan tangannya dari bawah dada dan bersandar pada mereka untuk menyokong badan atas, membengkokkan kakinya dan berlutut. Sukar untuk berpusing dari perut ke belakang kerana duduk. Punggung yang bengkok secara beransur-ansur membawa kepada perkembangan kyphosis pada tulang belakang toraks. Pose ini menghalang perkembangan refleks meluruskan rantai di perut dan anak memperoleh kedudukan tegak, dan juga menghilangkan kemungkinan perkembangan motorik-sensori dan reaksi vokal. Pengaruh refleks labirin tonik pada tahap tertentu bergantung pada jenis spastik yang awal. Dalam beberapa kes, kepanjangan ekstensor sangat kuat sehingga dapat dinyatakan dalam kedudukan di perut. Oleh itu, kanak-kanak berbaring di perutnya, bukannya membongkok, membongkokkan kepalanya, membuangnya ke belakang, angkat bahagian atas badan. Walaupun kedudukan kepala memanjang, nada otot pada lentur tangan tetap tinggi, tangan tidak memberi sokongan pada batang tubuh, dan anak itu jatuh di punggungnya.

Bagaimana memegang kepala anda, bagaimana anak memegang kepalanya, ketika mereka mulai memegang kepalanya, ketika anak mulai memegang kepalanya, jam berapa?

Sekiranya bayi anda, anak itu tidak memegang kepalanya, meletakkan kepalanya di sebelahnya (ke satu sisi), berhenti memegang, memegang kepalanya dengan lemah (sukar dipegang), tidak duduk, tidak memusingkan badan, tidak berpusing, tidak mengikuti objek, tidak berdiri, tidak berdiri, tidak berjalan, membuang kepalanya, berdiri berjinjit (anak ayam), pastikan anda berjumpa doktor secepat mungkin (rakam melalui telefon +78452407040). Jangan buang masa yang berharga. Rawatan lebih awal dimulakan, semakin cepat fungsi yang hilang dipulihkan. Kami akan menjawab semua soalan anda: "Bilakah mereka mula memegang kepala mereka dengan baik?" "Ketika seorang kanak-kanak (lelaki, perempuan) mula memegang kepalanya, mengapa leher yang lemah, semuanya berjalan seperti ini?" "Pukul berapa mereka mula memegang kepala?" "Bilakah bayi, bayi, bayi, bayi yang baru lahir mula memegang kepalanya pada 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, atau 10 bulan (bulan)?" "Bagaimana mengajar untuk menjaga kepala?" "Adakah anda memerlukan senaman?"

Bilakah kanak-kanak berguling ke punggungnya? Pukul berapa anak itu berguling? Semasa bayi mula berguling?

Sekiranya anak anda tidak berpusing, ini adalah alasan yang sangat serius, secepat mungkin, hubungi pakar di Sarkdinik. Doktor akan menjalankan rawatan yang diperlukan, menerangkan bagaimana mengajar anak itu berguling-guling di punggungnya, memberitahu anda kapan dan kapan anak itu berguling, mula berguling bila anak itu harus berguling, pada usia berapa, pada minggu apa, bulan apa dan berapa lama. Ibu bapa kanak-kanak bimbang, mereka bimbang dengan soalan: "Anak itu berumur 5 bulan, mengapa ia tidak dibalikkan?" "Anak itu tidak mahu berguling, apa yang harus dilakukan, siapa yang harus dipersalahkan, bagaimana memahami apa yang harus dilakukan?" "Bagaimana anda tahu kapan seorang anak berguling di sisinya?" "Bagaimana menolong anak anda berguling?" "Bagaimana mengajar anak, bagaimana membuat?"

Refleks Tonik Serviks ASYMMETRIC (ASHTR)

Asimetrik Cervical Tonic Reflex (ASTR) adalah salah satu refleks yang paling ketara dalam cerebral palsy. Keterukan ASHTR bergantung pada tahap peningkatan nada otot di tangan. Dengan kerosakan teruk pada tangan, refleks muncul hampir serentak dengan memusingkan kepala ke sisi. Sekiranya tangan sedikit terjejas, yang berlaku dengan diplegia spastik ringan, refleks tonik serviks asimetrik (ASTR) berlaku sekejap-sekejap dan memerlukan tempoh pendam yang lebih lama untuk penampilannya. Refleks tonik serviks asimetri (ASTR) lebih ketara pada kedudukan terlentang, walaupun ia juga dapat dilihat pada posisi duduk. ASTR, digabungkan dengan refleks labirin tonik, menghalang penangkapan mainan, pengembangan koordinasi tangan-mata. Anak itu tidak dapat menggerakkan tangannya ke depan untuk mendekatkan tangannya ke garis tengah, dan dengan itu memegang objek yang sedang dia lihat dengan kedua tangannya. Seorang anak tidak boleh meletakkan mainan di tangannya ke mulut dan matanya, kerana ketika dia berusaha menekuk tangannya, kepalanya berpusing ke arah yang berlawanan. Kerana panjangan lengan, banyak kanak-kanak tidak dapat menghisap jari mereka, seperti yang dilakukan oleh kebanyakan kanak-kanak yang sihat. ASTR dalam kebanyakan kes lebih ketara di sebelah kanan, sehingga banyak kanak-kanak dengan cerebral palsy lebih suka menggunakan tangan kiri mereka. Dengan ASTR yang jelas, kepala dan mata kanak-kanak sering tertuju pada satu arah, jadi sukar baginya untuk mengikuti objek di seberang. Akibatnya, sindrom agnosia spasial unilateral berkembang, torticollis spastik dan skoliosis tulang belakang. Dikombinasikan dengan tonik labirin refleks, ASTR menjadikannya sukar untuk menghidupkan sebelah dan perut. Apabila anak memusingkan kepalanya ke sisi, ASTR yang dihasilkan mengganggu pergerakan badan setelah kepala, dan anak tidak dapat melepaskan tangannya dari bawah badan. Kesukaran memusingkan sisi menghalang anak dari membentuk kemungkinan memindahkan pusat graviti dari satu tangan ke tangan yang lain ketika menggerakkan badan ke depan, yang diperlukan untuk perkembangan merangkak timbal balik. Refleks tonik serviks asimetri (ASTR) mengganggu keseimbangan pada posisi duduk, kerana penyebaran nada otot di satu sisi (meningkatkannya terutamanya di ekstensor) adalah sebaliknya menyebarkannya di sisi lain (peningkatan utama dalam fleksor). Anak hilang keseimbangan dan jatuh ke sisi dan belakang. Agar tidak jatuh ke depan, anak harus memiringkan kepala dan batang badannya. Pengaruh refleks tonik serviks asimetris (ASTR) pada kaki oksipital akhirnya boleh menyebabkan subluksasi pada sendi pinggul kerana gabungan lenturan, putaran dalaman dan penambahan paha.

Refleks Tonik Serviks Simetri

Refleks Tonik Serviks SYMMETRIK, CTR. Dengan keparahan refleks tonik serviks yang simetris, kanak-kanak dengan nada flexor yang meningkat di tangannya dan badan yang diletakkan di atas lututnya tidak akan dapat memanjangkan lengannya dan bersandar pada mereka untuk menopang berat badannya. Dalam posisi ini, kepala dibengkokkan, bahu ditarik, lengan dibawa masuk, dibengkokkan pada sendi siku, tangan dikepal menjadi penumbuk. Hasil daripada pengaruh refleks tonik serviks simetri pada kedudukan anak di perut, nada otot pada ekstensi kaki meningkat dengan mendadak, jadi sukar untuk membengkokkannya pada sendi pinggul dan lutut dan meletakkannya di lutut. Keadaan ini dapat dihilangkan dengan menaikkan kepala anak secara pasif dengan memegang dagunya. Dengan keparahan refleks tonik serviks yang simetris, sukar bagi anak untuk mengekalkan kawalan kepala, dan dengan itu tetap dalam keadaan duduk. Menaikkan kepala dalam posisi duduk meningkatkan nada ekstensor di tangan, dan anak jatuh ke belakang. Menurunkan kepala meningkatkan nada lenturan di tangan, dan anak jatuh ke depan. Kesan terpencil refleks tonik serviks simetri pada nada otot jarang dikesan, kerana dalam kebanyakan kes ia digabungkan dengan ASTR.

Bersama dengan refleks tonik serviks dan labirin dalam patogenesis gangguan motorik pada kanak-kanak dengan cerebral palsy, peranan sokongan penting dimainkan oleh reaksi positif dan pergerakan mesra (synkinesia).

REAKSI SOKONGAN POSITIF

REAKSI SOKONGAN POSITIF, PPR. Kesan tindak balas positif terhadap pergerakan ditunjukkan dalam peningkatan nada ekstensor pada kaki ketika kaki menyentuh sokongan. Sejak berdiri dan berjalan, anak-anak dengan cerebral palsy (cerebral palsy) selalu menyentuh sokongan dengan bantalan kaki mereka, reaksi ini sentiasa disokong dan dirangsang. Pembetulan semua sendi kaki. Anggota badan yang kaku dapat menahan berat badan anak, tetapi mereka secara signifikan merumitkan perkembangan reaksi keseimbangan, yang memerlukan pergerakan sendi dan pengaturan halus keadaan otot statik yang selalu berulang.

REAKSI RAKAN-RAKAN (SYNKINESIA)

REAKSI UMUM (SYNKINESIA). Kesan synkinesia pada aktiviti motor kanak-kanak adalah untuk meningkatkan nada otot di pelbagai bahagian badan dengan usaha aktif untuk mengatasi daya tahan otot spastik di mana-mana anggota badan (iaitu, melakukan pergerakan seperti meraih mainan, memanjangkan lengan, mengambil langkah, dan lain-lain). Oleh itu, jika kanak-kanak dengan hemiparesis menekan bola dengan tangan yang sihat, nada otot dapat meningkat di bahagian paretik. Cuba meluruskan lengan spastik, anda boleh menyebabkan peningkatan nada ekstensor pada kaki homolateral. Lenturan kuat pada kaki yang terkena pada kanak-kanak dengan hemiplegia menyebabkan reaksi mesra di lengan yang terjejas, yang dinyatakan dalam peningkatan lenturan pada sendi siku dan pergelangan tangan dan jari. Pergerakan sengit satu kaki pada pesakit dengan hemiplegia berganda dapat meningkatkan kekejangan di seluruh badan. Kemunculan reaksi mesra menghalangi perkembangan pergerakan yang disengajakan dan merupakan salah satu sebab pembentukan kontrak. Pada cerebral palsy, synkinesia paling sering dimanifestasikan pada otot mulut (semasa mencuba mainan, anak membuka mulutnya lebar-lebar).

Dengan aktiviti motor sewenang-wenangnya, semua tindak balas refleks tonik bertindak serentak, bergabung antara satu sama lain, oleh itu sukar untuk mengenal pasti secara terpisah, walaupun dalam setiap kes individu seseorang dapat memperhatikan dominasi satu atau lain-lain refleks tonik. Tahap keparahan mereka bergantung pada keadaan nada otot. Sekiranya nada otot meningkat dengan mendadak dan kelenturan ekstensor berlaku, refleks tonik akan diucapkan. Dengan hemiplegia berganda, apabila lengan dan kaki atau lengan sama-sama terjejas lebih banyak daripada kaki, refleks tonik diucapkan, diperhatikan secara serentak dan tidak mempunyai kecenderungan untuk menghambat. Mereka kurang ketara dan kekal dengan diplegia spastik dan bentuk hemiparetik cerebral palsy. Pada diplegia spastik, ketika lengan agak terjaga, perkembangan pergerakannya terhalang terutamanya oleh reaksi positif yang menyokong.

Penyakit hemolitik bayi baru lahir, GBN, rawatan penyakit hemolitik bayi baru lahir

Pada kanak-kanak yang telah mengalami penyakit hemolitik pada bayi baru lahir (GBN), refleks tonik muncul secara tiba-tiba, yang menyebabkan peningkatan nada otot - serangan dystonic. Dalam bentuk hiperkinetik cerebral palsy, perkembangan motilitas sukarela bersama dengan mekanisme ini sukar disebabkan oleh adanya pergerakan ganas yang tidak disengajakan - hiperkinesis. Selalunya pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan, hiperkinesis tidak begitu ketara. Mereka menjadi lebih ketara pada tahun kedua kehidupan. Dengan bentuk atonik-astatik cerebral palsy, reaksi keseimbangan, koordinasi, dan fungsi statik lebih terjejas. Refleks tonik diperhatikan secara sporadis. Tendon dan refleks periosteal dengan cerebral palsy adalah tinggi, namun, disebabkan oleh hipertensi otot, mereka sering sukar ditimbulkan..

Pelanggaran pertuturan dan perkembangan mental dengan gangguan motor

Patologi motor dalam kombinasi dengan kekurangan deria juga menyebabkan gangguan pertuturan dan perkembangan mental. Sarklinik merawat gangguan dan kelewatan perkembangan mental, motorik, pertuturan, psikomotor, perkembangan psiko-pertuturan pada kanak-kanak di Rusia, di Saratov. Refleks tonik mempengaruhi nada otot alat artikulasi. Refleks tonik labirin membantu meningkatkan nada otot di akar lidah, yang merumitkan pembentukan reaksi suara sukarela. Dengan refleks tonik serviks asimetri yang ketara, nada pada otot artikulasi meningkat secara asimetris, lebih banyak pada sisi "anggota badan oksipital". Kedudukan lidah di rongga mulut juga sering tidak simetri, yang melanggar sebutan suara. Keterukan refleks tonik serviks simetris menimbulkan keadaan yang tidak baik untuk pernafasan, pembukaan mulut secara sukarela, dan pergerakan lidah ke hadapan. Refleks ini menyebabkan peningkatan nada di bahagian belakang lidah, hujung lidahnya tetap, tidak dinyatakan dengan baik dan sering mempunyai bentuk kapal. Pelanggaran alat artikulasi menghalang pembentukan aktiviti suara dan sisi pertuturan yang menghasilkan suara. Tangisan kanak-kanak seperti itu sepi, sedikit dimodulasi, sering dengan naungan hidung atau dalam bentuk tangisan tersendiri yang dibuat oleh kanak-kanak pada saat penyedutan. Gangguan aktiviti refleks otot artikulatori adalah sebab munculnya booming, babbling, kata-kata pertama. Humming dan babbling dicirikan oleh fragmentasi, aktiviti vokal rendah, dan kemiskinan kompleks suara. Dalam kes yang teruk, berlama-lama dan mengoceh benar. Pada separuh kedua tahun ini, apabila terdapat reaksi aktif reaksi oral gabungan, sinkinesia oral mungkin muncul - pembukaan mulut secara tidak sengaja dengan pergerakan tangan. Kanak-kanak itu membuka mulutnya dengan lebar, senyuman ganas muncul. Synkinesia oral dan keterukan refleks penghisap tanpa syarat yang berlebihan juga menghalang perkembangan aktiviti sukarela otot muka dan artikulasi.

Oleh itu, gangguan pertuturan pada anak-anak kecil yang menderita cerebral palsy dimanifestasikan oleh kelewatan pembentukan ucapan motorik dalam kombinasi dengan pelbagai bentuk disarthria (pseudobulbar, cerebellar, extrapyramidal). Keterukan gangguan pertuturan bergantung pada masa kerosakan otak semasa ontogenesis dan penyetempatan utama proses patologi. Gangguan mental pada cerebral palsy disebabkan oleh kerosakan otak primer dan kelewatan sekunder dalam perkembangannya akibat perkembangan fungsi motorik dan deria yang kurang berkembang. Paresis saraf oculomotor, kelewatan pembentukan fungsi statik dan lokomotor menyumbang kepada pembatasan bidang visual, yang merosakkan proses persepsi dunia dan menyebabkan kurangnya perhatian sukarela, persepsi spasial dan proses kognitif. Perkembangan mental normal kanak-kanak difasilitasi oleh aktiviti yang menghasilkan pengumpulan pengetahuan tentang persekitaran dan pembentukan generalisasi fungsi otak. Paresis dan kelumpuhan membatasi manipulasi objek, menyukarkan persepsi mereka dengan sentuhan. Dalam kombinasi dengan koordinasi tangan-mata yang kurang berkembang, ketiadaan tindakan objektif menghalang pembentukan persepsi objektif dan aktiviti kognitif. Dalam pelanggaran aktiviti kognitif, peranan penting juga dimainkan oleh gangguan pertuturan, yang menghalangi perkembangan hubungan dengan dunia luar..

Kekurangan pengalaman praktikal boleh menjadi salah satu penyebab gangguan fungsi kortikal yang lebih tinggi pada usia yang lebih tua, terutama kurangnya perwakilan spasial. Pelanggaran hubungan komunikatif dengan dunia luar, kemustahilan aktiviti permainan sepenuhnya, pengabaian pedagogi juga menyumbang kepada kelewatan perkembangan mental. Hipertensi otot, refleks tonik, pertuturan dan gangguan mental pada cerebral palsy dapat dinyatakan pada tahap yang berbeza-beza. Dalam kes yang teruk, hipertensi otot berkembang pada bulan-bulan pertama kehidupan dan, digabungkan dengan refleks tonik, menyumbang kepada pembentukan pelbagai postur patologi. Semasa kanak-kanak itu berkembang, kelewatan perkembangan psikomotor yang berkaitan dengan usia menjadi lebih ketara. Dalam kes keparahan ringan hingga sederhana, gejala neurologi dan keterlambatan pembentukan kemahiran psikomotorik yang berkaitan dengan usia tidak begitu ketara. Anak secara beransur-ansur membentuk refleks simetri yang berharga. Kemahiran motorik, walaupun mereka terlambat dan rendah diri, masih membolehkan anak itu menyesuaikan diri dengan kecacatannya, terutamanya jika tangannya sedikit terkena. Kanak-kanak seperti itu mengembangkan kawalan kepala, fungsi menangkap subjek, koordinasi tangan-mata, dan giliran badan. Kanak-kanak lebih sukar dan lebih lama untuk menguasai kemahiran duduk, berdiri dan berjalan sendiri, menjaga keseimbangan. Julat gangguan motorik, pertuturan dan mental pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan dengan cerebral palsy boleh berbeza-beza. Ini dapat berhubungan dengan semua sistem fungsional yang menjadi dasar cerebral palsy, dan juga unsur-unsurnya. Kelumpuhan serebrum sering digabungkan dengan sejumlah sindrom neurologi: kerosakan pada saraf kranial, hidrosefalik hipertensi, serebrosthenik, kejang, disfungsi autonomik-viseral.

Sindrom gangguan pergerakan - rawatan di Rusia, rawatan di Saratov, rawatan hipertonik, rawatan hipotonik, rawatan dystonia otot

Di Sarklinik (Saratov), ​​kaedah rawatan kompleks pelbagai jenis sindrom gangguan motor berjaya diterapkan. Keberkesanan rawatan kompleks, yang merangkumi pelbagai kaedah, mencapai 89%, tanpa mengira usia pesakit.

Urut untuk bayi

Rawatan hipotensi dan hipertensi dijalankan secara pesakit luar dan secara individu. Semua kaedah selamat. Termasuk urutan bayi refleks khas untuk bayi.

Sarklinik tahu bagaimana merawat sindrom gangguan motorik pada kanak-kanak, bagaimana menyingkirkan gangguan motorik, hipertonik, hopotonus, dystonia otot!

Sarklinik melakukan rawatan hopotonus, rawatan hipertonik, rawatan dystonia otot pada seorang anak, pada anak-anak, pada bayi, pada bayi baru lahir, pada bayi. Doktor tahu bagaimana merawat hipotensi dan hipertensi otot pada lengan dan kaki kanak-kanak. Hipertonik otot dan gopotonus kanak-kanak pada kanak-kanak, bayi, bayi baru lahir, bayi berjaya dirawat di Saratov, di Rusia.

Ulasan mengenai rawatan cerebral palsy: 1, 2, 3.

Soalan daripada ibu bapa mengenai cerebral palsy: 1, 2, 3, 4, 5, 6.

Sindrom gangguan motor pada bayi, bayi baru lahir, kanak-kanak hingga setahun

Penting untuk memerhatikan bayi dan secara jujur ​​memberitahu doktor tentang semua kelainan yang dinyatakan. Sindrom gangguan motor boleh dinyatakan dengan cara yang berbeza. Pakar membezakan tiga jenis SDN: - paresis (kelemahan fungsi motor anggota badan); - hipertensi dan hipotensi otot (peningkatan atau penurunan nada otot); - aktiviti refleks terganggu.

Gejala gangguan motorik pada kanak-kanak: - artikulasi terganggu; - ekspresi wajah yang lembap atau tidak hadir; - reaksi visual-pendengaran yang tertunda;.

Secara umum, kanak-kanak yang menderita diabetes secara fizikalnya lebih lemah, kahak, dan lesu daripada rakan mereka yang sihat. Walau bagaimanapun, sindrom ini dapat menampakkan diri bukan hanya pada sisi fizikal, tetapi juga dari sisi psikologi. Contohnya, bayi boleh mengambil mainannya sendiri, tetapi dia tidak akan faham apa yang harus dilakukan dengannya.

Gangguan muskuloskeletal pada kanak-kanak: sebab dan kaedah rawatan di Pusat Osteopati dan Kesihatan

Penyakit sistem muskuloskeletal pada kanak-kanak berbeza dengan penyakit serupa pada orang dewasa. Pada masa dewasa, penyebab utamanya adalah perubahan dan penyakit yang berkaitan dengan usia, kecederaan, sementara pada kanak-kanak sebab utama pelanggaran aktiviti otot dan motor adalah masalah neurologi yang diterima sebelum atau semasa melahirkan. Rawatan sindrom gangguan motor didasarkan pada terapi bahagian saraf (kaedah osteopati mempengaruhi tulang tengkorak, tulang belakang, tisu otot - yang membawa kepada rangsangan proses fisiologi badan, meningkatkan fungsi sistem saraf pusat dan periferal) dan otot itu sendiri (urut, normalisasi peredaran darah, pengembangan "kanan" »Corak motor dalam terapi bobath).

Kaedah rawatan kami selamat untuk kanak-kanak pada usia berapa pun dan boleh digunakan untuk bayi, bermula dari hari-hari pertama kehidupan. Dalam kerja kita, kita tidak menggunakan ubat-ubatan dan kaedah yang menyakitkan, jadi anak-anak mentolerir rawatan dengan senang dan senang. Pengalaman doktor osteopati di Pusat Osteopati dan Kesihatan membolehkan kami menjamin kualiti rawatan yang tinggi secara konsisten untuk sindrom gangguan motor pada tahap apa pun. Hubungi kami sekarang dan daftar untuk mendapatkan rawatan!

Sindrom gangguan motorik (kerosakan perinatal pada sistem saraf pusat, ensefalopati yang tidak ditentukan, kekurangan segmen, hiper / hipotensi bayi baru lahir) adalah patologi aktiviti motor, yang dapat dinyatakan dengan cara yang berbeza: paresis (kelemahan fungsi motor anggota badan), hiper dan hipotensi otot, aktiviti refleks terganggu, pelanggaran fungsi lengan dan kaki, jarak pergerakan sendi, gaya berjalan, postur. Dalam kes yang teruk pada bayi, ini boleh menyebabkan pelanggaran refleks menelan dan menghisap. Sekiranya tidak ada rawatan yang kompleks, manifestasi awal ini dapat menyebabkan ancaman kelumpuhan serebrum, ketika anak dalam kes yang teruk tidak dapat memegang kepalanya, batang badan, dan dalam kes yang lebih ringan, mengalami gangguan berjalan, kemampuan motorik halus, dan fungsi pertuturan.

Penyakit sistem neuromuskular pada kanak-kanak berbeza dengan penyakit serupa pada orang dewasa. Pada masa dewasa, penyebab utamanya adalah perubahan yang berkaitan dengan usia dan penyakit, kecederaan. Pada kanak-kanak, sebab utama pelanggaran aktiviti otot dan motorik adalah masalah neurologi yang diterima sebelum atau semasa melahirkan, serta pada masa-masa awal setelah melahirkan.

Pusat Perubatan Kanak-kanak Vitalis mempunyai semua kemungkinan untuk melakukan pemulihan dengan kanak-kanak dengan gangguan motor pada usia yang berbeza. Fisioterapis Kedrik Lyudmila Ivanovna, pakar dengan pengalaman bekerja dengan kanak-kanak lebih dari 25 tahun, terlibat dalam rawatan sindrom gangguan motor di pusat kami.

Dalam tekniknya, Kedrik Lyudmila Ivanovna menggunakan kaedah fizikal (rangsangan otot, rawatan dengan cahaya, panas, pendedahan ultrasound sesuai dengan usia kanak-kanak dan keperluan tubuh untuk pemulihan), kaedah pengarang terapi fizikal berdasarkan petunjuk dan kontraindikasi. Gimnastik refleksonormalisasi sekiranya nada otot terganggu memainkan peranan besar dalam rawatan diabetes mellitus, yang khas untuk kanak-kanak dengan diabetes. Berdasarkan DMC "Vitalis" untuk kanak-kanak dengan gangguan motor, Lyudmila Ivanovna menjalankan kursus rangsangan elektrik dan gimnastik elektro untuk otot yang lemah, elektroforesis ubat-ubatan.

Kaedah fisioterapeutik boleh digunakan dari usia 1 bulan dan mudah ditoleransi oleh anak-anak.

Kontraindikasi umum untuk fisioterapi adalah:

  • penyakit akut yang berlaku dengan mabuk;
  • penyakit onkologi;
  • penyakit darah sistemik;
  • fibrilasi atrium;
  • kegagalan jantung 2 darjah atau lebih;
  • kekejangan yang kerap tidak diubati.

Kedrik Lyudmila Ivanovna telah menggunakan kaedahnya sendiri sejak tahun 2004. Selama ini, sebilangan besar kanak-kanak berpeluang bergerak dengan betul, untuk menunjukkan kemampuan intelektual mereka, untuk membentuk gaya berjalan dan postur yang betul.

Jalan rawatan dipilih sesuai dengan usia, tahap dan keparahan penyakit pesakit. Untuk setiap kanak-kanak, kami mencari pendekatan individu dan bekerjasama dengan anak secara komprehensif..

Membuat janji temu dengan Kedrik Lyudmila Ivanovna melalui telefon
+7 (812) 331-88-93 - sepanjang masa

atau mendaftar dalam talian:

Gangguan fungsi motor pada bayi: pengetahuan yang diperlukan semasa memilih klinik

Bagi kebanyakan ibu bapa, diagnosis seperti itu menjatuhkan tanah di bawah kaki mereka. Pilihan klinik, pilihan doktor, pilihan negara di mana menjalankan rawatan adalah soalan yang harus dijawab oleh setiap keluarga dengan secepat mungkin.

Semakin lama, ibu bapa lebih suka menjalani rawatan di luar negara. Pasar moden kini terlalu lengkap dengan klinik yang menyediakan perkhidmatan pelancongan perubatan. Tetapi pilihan mesti diambil dengan penuh tanggungjawab.

Faktor-faktor yang perlu dipertimbangkan semasa memilih laman rawatan:

  • Kehidupan syarikat dalam pasaran perkhidmatan perubatan dan pelancongan;
  • Ketersediaan dokumentasi untuk karya yang berkaitan;
  • Maklumbalas Pelanggan.

Pakar dari agensi pelancongan perubatan Mednavigator akan membantu menentukan negara, klinik, doktor; membantu mengumpulkan dokumen dan kebenaran yang diperlukan; akan memberikan sokongan undang-undang. Hubungi kami di 8 (800) 777-37-25. Mednavigator bekerjasama dengan klinik dan pusat terbesar di dunia. Dengan yakin mengambil langkah untuk menyelesaikan masalah anda, dan tidak lama lagi anda akan melihat bagaimana bayi anda mengambil langkah pertama.

Perkembangan kemahiran motor pada bayi baru lahir

Pada kanak-kanak yang baru lahir, tindak balas dibina pada tahap bola pucat dan tubercle visual. Selanjutnya, ketika struktur "lebih tua" matang, proses penghambatan formasi sebelumnya terjadi, setelah itu beberapa perubahan reaksi tubuh sebagai tindak balas terhadap lingkungan mengikuti. Pada masa yang sama, formasi struktur baru bawahan.

Aktiviti psikomotor pada kanak-kanak: tempoh

Pada kanak-kanak yang baru lahir, terdapat tiga peringkat dalam perkembangan aktiviti psikomotor:

  1. Dari kelahiran hingga empat bulan, tempoh thalamopallid berlangsung;
  2. Tempoh seterusnya adalah striopallidar. Tempohnya adalah enam bulan, iaitu sehingga 10 bulan. Dalam tempoh ini, nada otot menurun, bayi belajar pergerakan badan yang disasarkan
  3. Dari 10 bulan bermula tempoh di mana pematangan fungsi kortikal yang lebih tinggi adalah ciri; pertuturan dan reaksi terkondisi yang kompleks secara aktif memulakan perkembangannya.

Tempoh yang dijelaskan menentukan fasa perkembangan motilitas pada kanak-kanak:

  1. Refleks motor pertama (spontan) bermula pada hari keempat kehidupan dan berlangsung sehingga dua bulan;
  2. Dari bulan kedua hingga kelima kehidupan, fasa monokinetik berlanjutan, keunikannya adalah usaha untuk menyelaraskan tangan dan kaki secara bebas;
  3. Dari bulan kelima hingga satu tahun pergerakan, mereka memperoleh orientasi tertentu - fasa dromokinetik;
  4. Peralihan ke aktiviti motor pada orang dewasa adalah ciri fasa kratikinetik, sementara koordinasi berkembang dan nada otot dinormalisasi. Fasa ini bermula pada dua belas bulan..

Refleks motor pada kanak-kanak dan perkembangannya

Refleks motor pada bayi yang baru lahir mengalami perkembangan dengan cara menaik - gerak isyarat yang kompleks menggantikan yang sederhana. Sekiranya ada bahagian otak yang terjejas, bayi mungkin mengalami reaksi motorik yang merupakan ciri-ciri tahap awal perkembangannya.

Gangguan pergerakan pada kanak-kanak

Kerosakan fungsi motor pada bayi baru lahir dan bayi sangat berbeza dengan gangguan motor pada kanak-kanak yang lebih tua dan terutama orang dewasa. Pada usia dini, kerosakan pada bahagian otak paling kerap menyebabkan perubahan yang mempengaruhi seluruh fungsi tubuh. Ini seterusnya menjadikannya sukar untuk mendiagnosis masalahnya.

Pelanggaran fungsi motor pada kanak-kanak: piramidal dan extrapyramidal

Pada bayi baru lahir dan bayi, diagnosis gangguan motor piramidal dan ekstrapiramidal sukar dilakukan: doktor membuat kesimpulan terutamanya berdasarkan aktiviti refleks bayi dan nada otot.

Nada otot berubah dengan pertumbuhan. Ini sangat ketara pada tempoh usia pertama dan kedua (hingga tiga bulan), di mana hipertensi fisiologi adalah norma.

Hipotensi otot, hipertensi dan dystonia pada bayi: sebab, gejala dan tanda-tanda klinikal

Hipotensi otot adalah keadaan di mana daya tahan terhadap gerakan pasif menurun dan jumlahnya meningkat dengan ketara. Dalam kes ini, penurunan aktiviti spontan dan sukarela diperhatikan; refleks tendon boleh menjadi normal atau meningkat atau menurun. Ia bergantung pada seberapa banyak sistem saraf terjejas. Sindrom di atas adalah diagnosis yang paling biasa pada bayi di bawah usia satu tahun..

Hipotensi otot dapat diperhatikan sejak lahir dan dari usia apa pun, jika gejala klinikal mulai nyata.

Hipotensi otot kongenital boleh menyebabkan normotonia, dystonia, hipertensi, atau ia akan tetap menjadi gejala yang dominan sepanjang tahun pertama kehidupan seseorang. Manifestasi klinikal hipotensi otot boleh berkisar dari sedikit penurunan daya tahan terhadap pergerakan pasif hingga atony, serta ketiadaan gerakan refleks aktif pada bayi baru lahir atau bayi.

Sekiranya hipotensi otot dinyatakan sedikit dan tidak ada gangguan neurologi lain, selalunya sindrom ini sama sekali tidak mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan seseorang, atau menyebabkan kelewatan dalam pengembangan kemahiran motorik orang kecil.

Kelewatan mungkin tidak sekata. Kanak-kanak seperti itu kemudian berdiri dan mula berjalan, berjalan lama untuk sokongan orang dewasa. Terdapat kes apabila hipotensi otot hanya satu anggota badan, ini berlaku dengan paresis kaki atau lengan.

Dystonia otot adalah sindrom di mana hipotensi otot diselingi dengan hipertensi. Pada kanak-kanak ini dalam keadaan rehat, dengan gerakan pasif, hipotensi otot umum diperhatikan. Nada otot meningkat secara mendadak dengan perubahan emosi secara tiba-tiba, dengan percubaan aktif untuk melakukan tindakan apa pun. Keadaan ini disebut serangan dystonic. Sindrom dystonia yang jelas kelihatan tidak membenarkan refleks pembetulan berkembang kerana perubahan nada otot. Dalam bentuk ringan, dystonia otot tidak mempengaruhi proses fungsi motor.

Sindrom hipertensi otot adalah sindrom di mana terdapat peningkatan daya tahan terhadap pergerakan pasif, aktiviti spontan dan sukarela dikurangkan dengan ketara, refleks tendon berlebihan. Norma ini dipertimbangkan jika petunjuk klinikal di atas lemah, tidak konsisten dan lemah dari masa ke masa, tetapi dengan peningkatan nada otot, gejala semakin meningkat dan tidak pudar.

Hipertensi otot boleh berbeza-beza: dari sedikit peningkatan ketahanan terhadap kekakuan mutlak, di mana pergerakan menjadi mustahil. Dalam kes ini, relaksan otot tidak boleh menyebabkan kelonggaran otot..

Sekiranya hipertensi otot ringan dan tidak ada gangguan neurologi lain, maka kesan sindrom ini pada pesakit akan diabaikan. Ini akan dinyatakan dalam sedikit penghambatan proses pertumbuhan dalam dua belas bulan pertama. Contohnya, mungkin terdapat kelewatan dalam kemajuan refleks mencengkam, kelewatan dalam proses mempelajari kemahiran memanipulasi objek, dan sebagainya. Anak-anak ini bangun lewat dan lebih suka merangkak, berjalan kaki dengan kaki adalah perkara biasa bagi mereka.

Kemerosotan refleks motor yang berkaitan dengan disfungsi cerebellar

Kurang perkembangan otak kecil, trauma kelahiran, sesak nafas, degenerasi turun-temurun - semua ini menyebabkan gangguan otak kecil pada refleks motor.

Kemerosotan refleks motor cerebellar: manifestasi klinikal:

  • Nada otot berkurang;
  • Reaksi keseimbangan ketika duduk, berdiri, berjalan terganggu;
  • Koordinasi tangan terjejas semasa pergerakan.

Gangguan seperti itu juga dapat dikenali secara bebas: kanak-kanak seperti itu, ketika menangkap objek, melakukan banyak pergerakan yang tidak perlu, terutama dalam posisi duduk. Kanak-kanak dengan gangguan cerebellar duduk terlambat, belajar berjalan setelah setahun, dan sering jatuh.

Lumpuh otak

Ketidakseimbangan motor sering disertai oleh cerebral palsy. Peningkatan nada otot hingga tahap yang berbeza diperhatikan dengan sebarang bentuk dan tahap cerebral palsy.

Gangguan motor

Pelanggaran otak bayi menimbulkan ketidakkonsistenan pada tahap perkembangannya. Untuk lebih tepat memahami ciri fungsi motor yang terganggu, kami mempertimbangkan kesan refleks tonik terhadap aktiviti motor (sukarela), fungsi mental dan pertuturan.

Refleks labirin tonik adalah penyakit di mana bayi tidak dapat duduk, membalikkan badan, menatap objek, tidak naik, tidak berjalan dan tidak berdiri. Seorang kanak-kanak dengan refleks tonik yang jelas, sementara di punggungnya, tidak dapat memiringkan kepalanya, meregangkan tangan ke hadapan, mengambil objek yang berada di hadapannya, dan juga meraih dan duduk.

Keterukan refleks tonik bergantung pada nada otot pesakit. Refleks tonik serviks asimetrik adalah refleks yang paling biasa berlaku pada cerebral palsy. Tahap gejala ini secara langsung bergantung pada nada otot di tangan. Tahap teruk dicirikan oleh putaran kepala secara bersamaan dengan tangan. ASRT yang digabungkan dengan refleks tonik tidak membenarkan bayi merebut mainan, koordinasi visual terganggu. Sekiranya anda memberikan mainan di tangan anda, maka dia tidak boleh membawanya ke mulut, dahi, mata, perutnya. Kanak-kanak seperti itu bergelombang di perut mereka.

Refleks tonik simetri adalah gejala di mana bayi yang diletakkan di atas lututnya tidak dapat meregangkan tangannya untuk bersandar dan mengekalkan berat badannya. Pada masa yang sama, kepala dicondongkan, bahu ditarik ke dalam, lengan dibengkokkan di siku, dan tangan ditumbuk. Semasa cuba mengangkat kepalanya dari posisi duduk, pesakit kecil tidak dapat menahan diri dan jatuh ke belakang. Menurunkan kepala membawa ke arah sebaliknya.

Reaksi sokongan positif adalah reaksi yang menampakkan dirinya sebagai peningkatan nada pada kaki ketika kaki menyentuh sokongan. Oleh kerana kacang tanah dengan cerebral palsy berdiri dan berjalan di bantalan kaki, reaksi di atas sentiasa dirangsang. Sendi kaki dibetulkan. Reaksi keseimbangan sukar.

Reaksi mesra - reaksi badan yang meningkatkan nada pelbagai bahagian badan ketika cuba mematahkan daya tahan otot pada anggota badan: ketika cuba mengambil mainan, lepaskan tangan anda, langkah. Reaksi mesra tidak membenarkan perkembangan pergerakan yang disasarkan dan menyebabkan kontraksi. Manifestasi yang paling biasa dari reaksi ramah pada cerebral palsy pada otot mulut: seorang kanak-kanak mengambil mainan, sementara mulutnya terbuka lebar.

Aktiviti motor sewenang-wenangnya membawa kepada fakta bahawa semua refleks tonik berfungsi serentak, berhubung antara satu sama lain. Ini menyukarkan untuk mengenal pasti salah satu simptomnya, kita hanya dapat melihat adanya dan peningkatan gejala refleks tertentu. Nada otot mempengaruhi keparahan gejala.

Penyakit hemolitik pada bayi baru lahir. Kemunculan refleks tonik yang tajam adalah ciri anak-anak yang telah menderita penyakit hemolitik. Ini bahkan boleh menyebabkan serangan tonik. Motilitas sewenang-wenangnya sukar berkembang dengan penyakit hemolitik bayi yang baru lahir, penyebabnya adalah hiperkinesis (pergerakan ganas yang tidak disengajakan). Selalunya pada tahun pertama kehidupan bayi, pergerakan seperti itu ringan.

Ketidakseimbangan motor pada bayi: gangguan pertuturan dan perkembangan mental

Pelbagai patologi motor dengan adanya kekurangan deria menyebabkan gangguan mental. Alat artikulasi secara langsung bergantung pada refleks tonik: refleks tonik labirin meningkatkan nada otot-otot akar lidah, yang membawa kepada masalah dalam pembentukan reaksi vokal, baik secara sukarela dan tidak disengajakan. Refleks tonik serviks asimetri membawa kepada kedudukan lidah yang tidak simetri di mulut, yang menyukarkan pengucapan suara. Refleks tonik serviks simetri menjadikan pernafasan sukar, membawa kepada pembukaan mulut yang sewenang-wenang, lidah berada di depan. Semua gejala ini menyebabkan perkembangan aktiviti pertuturan terganggu. Kanak-kanak dengan kelainan seperti ini dicirikan oleh tangisan yang tenang dan terisak semasa menyedut. Bentuk kerosakan motor yang teruk boleh menyebabkan fakta bahawa babbling dan humming sama sekali tidak ada.

Pelanggaran fungsi pertuturan pada bayi baru lahir dan bayi dengan cerebral palsy dinyatakan dalam kelewatan perkembangan pertuturan motorik dan pelbagai bentuk disarthria. Penyetempatan proses patologi dan tahap kerosakan otak menentukan keparahan fungsi pertuturan yang terganggu. Gangguan mental pada pesakit kecil boleh disebabkan oleh lesi otak primer dan kelewatan perkembangan fungsi motorik dan deria. Anomali dalam perkembangan saraf oculomotor, penghambatan pengembangan fungsi lokomotor menghadkan bidang pandangan, dan ini sudah membawa kepada masalah yang lebih serius: kurang perhatian, penghambatan persepsi spasial dan refleks kognitif. Biasanya, bayi harus mengumpulkan pengetahuan tentang dunia dan membentuk fungsi otak seperti generalisasi. Lumpuh dan paresis tidak membolehkan anda mengenal subjek dengan penuh sentuhan, yang, digabungkan dengan perkembangan fungsi visual dan motor yang tidak mencukupi, tidak memungkinkan pembentukan persepsi objektif dan mencegah aktiviti kognitif. Pelanggaran aktiviti pertuturan juga menyebabkan hubungan sulit dengan persekitaran dan dunia. Pada usia yang lebih tua, gangguan komunikasi menyebabkan gangguan mental..

Kaedah tambahan untuk diagnosis gangguan motor

Diagnosis gangguan motor juga harus merangkumi kajian sistem vena. Lukisan urat yang kelihatan seperti kepala ubur-ubur menunjukkan stagnasi dalam sistem vena; mesh vena pada kulit kepala menunjukkan riket atau hidrosefalus; corak urat di bahagian atas belakang menunjukkan pertumbuhan nod bronchopulmonary; urat labah-labah bercakap mengenai penyakit hati yang kronik. Salah satu tanda kecederaan kelahiran adalah bintik-bintik ungu terang yang tidak teratur sehingga beberapa tahun..

Diagnostik pertumbuhan rambut diperlukan untuk gambaran pelanggaran yang lengkap: adakah pertumbuhan yang mencukupi, adakah enapcemar, kekeringan, kerapuhan. Semua faktor ini menunjukkan kekurangan zat besi dalam tubuh, yang boleh menyebabkan anemia dan gangguan motor. Kuku pudar dan kelabu juga menunjukkan kekurangan zat besi atau penyakit kulat.

Kemerosotan fungsi motor dan psikomotor: terapi

Terapi gangguan fungsi motor dan psikomotor terbahagi kepada dua jenis: fisioterapi dan rawatan ubat.

Sekiranya diagnosis pencegahan menunjukkan kecenderungan untuk rawatan ubat, gunakan:

  • Paresis pusat: asid hopantenik (125 miligram sehari, dibahagikan kepada dua dos);
  • Paresis statik dari usia 12 bulan: - baclofen (dari 0,5 hingga 1 miligram per kilogram berat badan sehari), midcalm (5 miligram per kilogram sehari);
  • Paresis statik dari dua tahun: terapi botulinum;
  • Perencatan perkembangan psikomotor: asid hepatenik (125 miligram sehari, dibahagikan kepada dua dos), piritinol (10 miligram per kilogram setiap hari).

Sekiranya diagnosis menunjukkan kekakuan atau kekejangan, perlu melakukan prosedur termal.

Tempoh pemulihan: apa yang perlu diketahui dan dapat dilakukan oleh ibu bapa

Langkah-langkah pemulihan harus dikaji oleh ibu bapa dan berurusan dengan anak setiap hari. Jenis kelas utama adalah kelas dengan bola gimnastik besar, pelbagai gaya kesihatan, persiapan untuk urut. Di masa depan, dengan dinamika positif, latihan pada bola dan gaya harus dikaitkan dengan urut, fisioterapi, rangsangan penganalisis visual dan pendengaran.

Dalam tempoh ini, diagnosis logopedik otot glossopharyngeal diperlukan. Semasa tempoh pemulihan, perlu juga memasukkan kelas mengenai perkembangan pertuturan. Pada masa ini, kaedah fisioterapeutik, teknik Voight, terapi Bobat, kinesitherapy, terapi pergerakan anggota badan yang disebabkan adalah yang paling popular.

Marilah kita memikirkan yang terakhir dengan lebih terperinci. Terapi pergerakan yang disebabkan oleh bahagian atas dan bawah didasarkan pada reproduksi pergerakan enam jam setiap hari pada anggota badan pada pesakit. Kursus ini berlangsung selama 21 hari. Tambahan ini adalah urutan profesional, latihan fisioterapi, terapi laser.

Dalam tempoh pemulihan, pembentukan pengetahuan dan kemahiran mengurus diri, kemahiran budaya dan kebersihan pada kanak-kanak yang lebih tua tidak boleh dilepaskan. Adalah perlu untuk mewujudkan keadaan di mana kanak-kanak dengan cerebral palsy menguasai kebolehan ini. Ibu bapa harus menjauhkan diri dari perlindungan berlebihan, ini akan membantu pesakit menjadi lebih berdikari dan berkembang dengan lebih aktif. Adalah perlu untuk memperhatikan fakta bahawa tahap keperluan guru sesuai dengan tahap keperluan ibu bapa pesakit, ini tidak akan membiarkan pesakit merasakan pendidikan berganda.

Membina kemahiran mengurus diri adalah salah satu tugas pemulihan yang paling penting. Perlu menyelesaikan banyak masalah dalam pelbagai topik: hitung bilangan butang, pertimbangkan warna, bentuk, sentuhan, sentuhan, gambarkan objek serupa dan banyak lagi.

Kelumpuhan otak dan fungsi motor terjejas

Cerebral palsy adalah diagnosis yang didengar oleh ibu bapa beribu-ribu bayi baru lahir dan kanak-kanak setiap tahun. Penyakit ini tidak menular, hubungan dengan pesakit tidak berbahaya. Perkataan "cerebral" dalam terjemahan bermaksud "komunikasi dengan otak." Perkataan "lumpuh" membincangkan koordinasi pergerakan dan orientasi yang tidak betul di ruang angkasa.

Sebagai tambahan kepada cerebral palsy, perubatan moden membezakan banyak lagi penyakit yang berkaitan dengan gangguan fungsi motor. Tetapi, malangnya, semua pencapaian perubatan, diagnostik paling tepat, dan ubat-ubatan terkini tidak dapat menyelesaikan masalah ini sepenuhnya. Statistik menetapkan 2-3 pesakit per seribu populasi.

Gangguan pergerakan tidak memilih jantina, kumpulan etnik, geografi atau kewarganegaraan. Tetapi ada penawarnya! Pemantauan yang teliti terhadap bayi yang baru lahir, diagnosis tepat pada masanya, doktor yang berpengalaman, latihan harian akan meletakkan anak anda di atas kakinya. Ketahui lebih lanjut, hubungi kami 8 (800) 777-37-25.

Sindrom klinikal lesi perinatal sistem saraf

Lesi perinatal sistem saraf yang betul didiagnosis sepanjang tempoh neonatal, iaitu, pada bulan pertama kehidupan anak, dan lebih dari 1 bulan kita bercakap tentang akibat lesi perinatal sistem saraf.

Pada masa lesi perinatal timur, sistem saraf pusat membezakan sindrom:

Akibat lesi perinatal sistem saraf

Kanak-kanak berumur lebih dari 1 bulan didiagnosis dengan akibat lesi perinatal sistem saraf. Klasifikasi tersebut dikembangkan oleh Persatuan Pakar Perubatan Perinatal Rusia (RASPM) pada tahun 2000. Dalam klasifikasi ini, terdapat 4 kumpulan gangguan sistem saraf anak yang berkaitan dengan penyebab hipoksia, trauma, metabolik toksik dan penyebab berjangkit.

Akibat lesi hipoksia sistem saraf pusat

Akibat dari iskemia serebrum - hipoksia

Akibat pendarahan intrakranial hipoksia

Akibat trauma kelahiran pada sistem saraf

Akibat dari kecederaan kelahiran intrakranial

Akibat trauma kelahiran ke saraf tunjang

Akibat trauma kelahiran pada sistem saraf periferal

3. Akibat gangguan metabolik peranakan dan metabolik toksik pada sistem saraf pusat

Akibat daripada gangguan dysmetabolik perinatal sementara (bentuknya diperuntukkan bergantung kepada faktor dysmetabolic, misalnya, posthypoglycemic, bilirubin encephalopathy)

Akibat kerosakan toksik dan metabolik pada sistem saraf pusat (bentuknya ditentukan bergantung pada faktor yang merosakkan, misalnya, ubat, alkohol, hidantoin ensefalopati)

4. Akibat penyakit berjangkit perinatal

Kerosakan CNS disebabkan oleh ensefalitis (kongenital), meningitis, meningoencephalitis (sindrom TORCH: jangkitan sitomegalovirus, jangkitan herpetic, toxoplasmosis, rubella kongenital, virus ECHO, sifilis)

Kerosakan pada sistem saraf pusat akibat sepsis neonatal. Meningitis, ensefalitis, ventrikulitis.

Sindrom klinikal utama akibat lesi perinatal sistem saraf

1. Hipertensi intrakranial jinak

2. Gangguan sistem saraf autonomi

3. Tingkah laku hiperaktif, kegembiraan hiper

4. Pelanggaran, kelewatan pengembangan motor

5. Pelbagai bentuk hidrosefalus

6. Bentuk epilepsi simptom yang boleh disembuhkan dan tahan pada awal kanak-kanak

7. Gangguan fokus (paresis, kelumpuhan)

8. Kekalahan FMN

9. Bentuk perkembangan motor yang teruk terjejas (membentuk dan membentuk cerebral palsy)

Cerebral palsy adalah sindrom yang berlaku akibat kerosakan pada otak pada tahap awal ontogenesis dan menampakkan dirinya sebagai ketidakupayaan untuk mengekalkan postur normal dan melakukan pergerakan sewenang-wenangnya.

Pendarahan trauma intrakranial: supra dan subtentorial, membran, intraventrikular, periventrikular.

Patogenesis cerebral palsy

Klasifikasi bentuk klinikal cerebral palsy

Gejala Klinikal Awal Cerebral Palsy

Penurunan refleks bayi yang baru dilahirkan tanpa syarat

Diagnosis perkembangan anak tahun pertama kehidupan

Kaedah diagnostik tambahan untuk cerebral palsy

CT dan MRI otak

Ubat untuk cerebral palsy

rangsangan epidural kronik penebalan lumbal

Tiada catatan berkaitan.

Jenis DLS

  • Hipertonisiti otot - peningkatan nada otot. Anak tidak dapat menjaga keseimbangan dalam jangka masa yang lama.
  • Hipotensi otot - penurunan nada otot. DLS jenis ini juga berlaku untuk bayi yang lebih tua.
  • Cerebral palsy - cerebral palsy.
  • Sindrom Cerebellar adalah gangguan kerja dan fungsi otak kecil. (Jalan mabuk).
  • TLR - refleks labirin tonik. Anak-anak tidak boleh bergerak ke posisi duduk, tidak boleh berguling dari satu sisi ke sisi lain.

Sebab-sebabnya

  1. Komplikasi semasa melahirkan anak. Sering kali, pakar obstetrik-ginekologi yang tidak sabar untuk mempercepat proses kelahiran anak mula mendorong bayi, dengan menggunakan kekerasan, yang mempunyai kesan buruk pada janin, melukai dia, akibatnya, bayi tersebut menerima SDN.
  2. Sekiranya ibu semasa mengandung atau anak semasa melahirkan menderita kelaparan oksigen (hipoksia), maka anda boleh yakin bahawa bayi akan menerima SDS.
  3. Jangkitan sistem saraf. Punca jangkitan ini adalah ibu yang sakit yang menjangkiti janin melalui plasenta.
  4. Radas sistem muskuloskeletal yang tidak betul terbentuk.

Adalah sangat penting untuk mendiagnosis DLS seawal mungkin. Oleh itu, seorang ibu muda harus memantau kesihatan dan tingkah laku anaknya sepenuhnya, terutama pada bulan-bulan pertama kehidupannya.

Gejala

  • Kekuatan otot yang lemah adalah gejala utama penyakit ini. Semua pergerakan bayi berlaku "dalam gerakan perlahan." Seorang kanak-kanak tanpa pertolongan luar tidak boleh memegang kepala, leher, mengangkat tangan dan kakinya.
  • Kanak-kanak itu tidak dapat mengambil pose patologi. Kerumitan, hampir mustahil, dalam lenturan dan pemanjangan anggota badan atas dan bawah dan atas. Anak tidak boleh menekuk jari.
  • Monotonis menangis dan menjerit juga merupakan tanda ciri sindrom gangguan motor..
  • Ekspresi wajah anak yang sakit jauh berbeza dengan ekspresi wajah yang sihat. Dia agak miskin, bayi mula tersenyum lambat. Sebagai contoh, jika bayi yang sihat mula menggembirakan ibu bapanya dengan senyumannya pada bulan pertama kehidupan, maka bayi yang menderita sindrom gangguan motorik menunjukkan senyuman paling baik, pada usia tiga bulan.
  • Reaksi pendengaran visual ditangguhkan dengan ketara.

Rawatan

Osteopati, urut, latihan fisioterapi, dan refleksologi menduduki tempat pertama dalam keberkesanan rawatan sindrom gangguan motor pada kanak-kanak. Walau apa pun, kanak-kanak itu mesti diperhatikan oleh pakar neurologi dan menjalani rawatan yang ditetapkan olehnya.

Osteopati adalah alternatif perubatan rasmi. Ini adalah cara yang lebih ringan untuk merawat diabetes pada kanak-kanak daripada rawatan ubat dan invasif. Kesan terapi adalah melalui urutan organ dalaman, khususnya - kesan pada titik badan yang diinginkan.

Latihan urut dan fisioterapi. Kanak-kanak di bawah umur satu tahun mesti lulus sekurang-kurangnya 4 kursus fisioterapi dan urut. Satu kursus terdiri daripada sekurang-kurangnya 20 sesi, satu sesi terdiri daripada satu set latihan terapi tertentu. Di antara kursus, ibu bapa mesti mengurut anak mereka sendiri.

Untuk melakukan prosedur urut, perlu menggunakan salap. Apa jenis salap yang harus anda dapatkan untuk bayi anda, seorang pakar harus memberitahu anda.

Untuk mendapatkan hasil yang diinginkan, perhatian khusus harus diberikan pada anggota bawah. Sebelum memulakan latihan, bungkus kaki bayi dengan pakaian bulu. Selepas latihan gimnastik, anda boleh membuat kasut dari parafin atau mandi dengan gandum rebus.

Doktor anak anda mesti menjalankan diagnosis khas, yang membantu menentukan jenis gangguan tertentu. (Duduk, berjalan, merangkak, dll.)

Setelah membuat keputusan berdasarkan asas ini, pakar neurologi dapat menetapkan sejumlah ubat homeopati dan membentuk diet anak. Khususnya, dengan diabetes, bayi harus makan makanan yang mengandungi vitamin B. Atau memberi suntikan..

Refleksologi. Rawatan jenis ini paling berkesan sekiranya anak mengalami kelewatan dalam perkembangan dan pematangan sistem saraf.

Pencegahan

Berikan anak anda kebebasan bertindak sepenuhnya (Jangan keterlaluan. Tidak ada yang membatalkan peraturan keselamatan.) Jangan hadkannya ke buaian sempit. Sekiranya boleh, ada baiknya memberi bayi bilik yang terpisah. Anak mesti berkembang, mempunyai minat dalam hidup, pengetahuan tentang dunia. Beri dia lebih banyak objek untuk diterokai: mainan terang, gambar berwarna, dll..

Satu lagi penting dan berguna untuk perkembangan sistem saraf kanak-kanak adalah berjalan kaki tanpa alas kaki, gimnastik, urut terapi tanpa gagal. Latihan pada bola besar (fitball) juga memberi kesan positif dalam pencegahan diabetes.

Sekerap mungkin, mainkan permainan jari dengan anak anda, sentuh dia, berjalan di permukaan lega.

Ibu moden menganggap diagnosis "sindrom gangguan motor" sebagai hukuman, putus asa dan menyerah. Ini adalah reaksi yang salah! Penyakit ini dapat diubati, mesti diatasi. Dan jika anda benar-benar mencintai anak anda, anda tidak akan pernah mundur, tetapi akan memperjuangkan kesihatan anak hingga akhir.

Kandungan Berkaitan

  • Alergi protein susu lembu pada bayi
  • Cinnarizine untuk bayi - arahan, kesan sampingan
  • Elektroforesis dengan aminophylline pada tulang belakang serviks: untuk apa, foto
  • Punca histeria pada bayi
  • Smecta untuk bayi: petunjuk penggunaan, cara mencairkan dan bagaimana memberi
  • Penyerapan kismis untuk bayi - faedah bagaimana memberi
  • Bifidumbacterin untuk bayi: cara memberi, arahan, ulasan
  • Bayi Enterofuril: keberkesanan, arahan bagaimana memberi

Jauh lebih mudah untuk mencegah penyakit daripada mengubatnya kemudian. Pertama sekali, seorang wanita hamil perlu melakukan segala-galanya agar bayi dalam kandungan tidak memerlukan oksigen dan nutrien. Adalah perlu untuk mengambil serius pilihan pakar obstetrik-ginekologi.

Apabila anak sudah dapat duduk dan merangkak, beri dia peluang untuk belajar objek di sekitar. Beri dia seberapa banyak mainan, gambar berwarna mungkin. Tetapi jangan lupa tentang langkah berjaga-jaga, tidak termasuk kemungkinan anak masuk ke soket, keluar di ambang tingkap atau menelan barang-barang kecil. Juga jangan lupa tentang gimnastik. Mainkan permainan jari dengan anak anda dan, jika boleh, beri dia ruang yang berasingan.