Stenting jantung - berapa banyak yang hidup selepas pembedahan?

Stenting adalah campur tangan pembedahan perubatan yang dilakukan untuk memasang stent - bingkai khas yang diletakkan di celah antara organ berongga seseorang, misalnya, saluran jantung koronari, dan memungkinkan untuk memperluas kawasan yang disempitkan oleh proses patologi.

Kapal dapat menyempit akibat aterosklerosis, dan ini menimbulkan ancaman besar terhadap kesihatan dan kehidupan manusia. Bergantung pada kapal mana yang rusak, penurunan lumen menyebabkan iskemia, kerusakan pada sirkulasi serebrum, aterosklerosis kaki dan penyakit berbahaya lain.

Untuk mengembalikan ketahanan arteri, beberapa teknik diketahui, yang utama adalah:

  • terapi konservatif,
  • angioplasti,
  • stenting saluran jantung dan arteri lain yang terjejas,
  • cantuman pintasan arteri koronari. Pembedahan pintasan jantung - apa itu?

Stenting koronari pembuluh jantung dianggap sebagai salah satu kaedah prostetik intravaskular arteri jantung yang paling berkesan semasa pelbagai patologi.

Petunjuk untuk stenting

Jantung adalah pam kuat yang memberikan peredaran darah. Seiring dengan peredaran darah, nutrien dan oksigen mula mengalir ke organ dan tisu, jika tidak berfungsi tidak mustahil.

Atherosclerosis dianggap sebagai penyakit kronik yang paling biasa yang menyerang arteri. Seiring waktu, plak aterosklerotik yang tumbuh di dalam cangkang dinding kapal, tunggal atau berganda, dianggap sebagai simpanan kolesterol.

Sekiranya pertumbuhan tisu penghubung di arteri dan kalsifikasi dinding vaskular menyebabkan ubah bentuk secara beransur-ansur, lumen kadang-kadang akan menyempit sehingga arteri benar-benar terhapus, yang akan menyebabkan kekurangan peredaran darah organ yang berterusan dan berkembang melalui arteri yang rosak.

Dengan peredaran darah yang tidak mencukupi di otot jantung, seseorang merasakan kemunculan gejala seperti:

  1. sakit di dada, yang disertai dengan ketakutan kematian;
  2. loya;
  3. dyspnea;
  4. kardiopalmus;
  5. berpeluh berlebihan.
  • Seorang pakar bedah jantung memilih pesakit dengan iskemia untuk pembedahan. Pesakit mesti menjalani pemeriksaan yang diperlukan, yang merangkumi semua ujian darah dan air kencing yang diperlukan untuk menentukan kerja organ dalaman, lipogram, pembekuan darah.
  • Elektrokardiogram akan memberi peluang untuk menjelaskan lokasi kerosakan pada otot jantung setelah serangan jantung, pengedaran dan penumpuan proses. Ultrasound jantung akan menunjukkan kerja setiap bahagian atria dan ventrikel.
  • Angiografi harus dilakukan. Proses ini terdiri daripada memperkenalkan agen kontras dan beberapa sinar-x ke dalam pembuluh darah, yang dilakukan semasa mengisi aliran darah. Cabang yang paling rosak dikesan, kepekatan dan tahap penyempitannya.
  • Ultrasound intravaskular membantu menilai kebolehan dinding arteri di dalamnya.

Petunjuk untuk pembedahan:

  • serangan angina biasa yang sukar, yang ditakrifkan oleh ahli kardiologi sebagai pra-infark;
  • sokongan celah pintasan arteri koronari, yang cenderung menyempit selama 10 tahun;
  • tanda-tanda penting semasa infark transmural teruk.

Kontraindikasi

Ketidakupayaan untuk memasuki stent ditetapkan pada masa diagnosis:

  • Kerosakan biasa pada semua arteri koronari, kerana tidak ada tempat untuk stenting.
  • Diameter arteri yang menyempit kurang daripada 3 mm.
  • Pengurangan pembekuan darah.
  • Ginjal, hati, kegagalan pernafasan.
  • Alergi pesakit terhadap ubat-ubatan yang mengandungi yodium.

Keberkesanan operasi, akibatnya

Kaedah terapi ini dicirikan oleh beberapa kelebihan yang memaksa pakar memilih campur tangan pembedahan..

Manfaat ini adalah:

  • jangka masa pendek tempoh pemantauan dari pihak pakar yang mengalami pemulihan;
  • tidak perlu memotong payudara;
  • tempoh pemulihan yang singkat;
  • harga yang agak murah.

Ramai pesakit yang menjalani operasi ini berminat dengan seberapa selamatnya dan berapa banyak orang yang menjalani pembedahan ini setelah menjalani pembedahan.

Kesan buruk jarang berlaku, pada kira-kira 10% pesakit. Tetapi risiko ini tidak boleh dibuang sepenuhnya..

Stenting jantung dianggap sebagai kaedah terapi yang paling selamat. Pesakit harus memantau kesihatan mereka dengan lebih teliti, mematuhi cadangan pakar, mengambil ubat yang diperlukan dan menjalani pemeriksaan mengikut rancangan.

Ia berlaku bahawa selepas pembedahan, kebarangkalian penyempitan arteri tetap ada, tetapi kecil, dan saintis terus melakukan penyelidikan di kawasan ini, dan jumlah penambahbaikan semakin meningkat.

Stenting jantung selepas serangan jantung boleh dicirikan oleh komplikasi berbahaya yang berlaku semasa operasi, setelah jangka waktu yang pendek setelahnya atau setelah jangka waktu yang lama.

Pemulihan

Selepas operasi ini, seseorang berasa lebih baik, sakit jantung setelah stenting tidak menjadi begitu kuat, tetapi proses aterosklerosis tidak berhenti, tidak menyumbang kepada perubahan disfungsi metabolisme lemak. Oleh itu, pesakit harus mengikuti cadangan pakar, memerhatikan kandungan kolesterol dan gula dalam aliran darah.

Matlamat pemulihan pasca operasi:

  1. Kembalikan fungsi jantung yang semaksimum mungkin;
  2. Pencegahan komplikasi pasca operasi, khususnya, kambuh penyempitan kapal stent;
  3. Memperlahankan kemajuan iskemia, meningkatkan prognosis penyakit;
  4. Meningkatkan kemampuan fizikal pesakit, meminimumkan sekatan gaya hidup;
  5. Mengurangkan dan mengoptimumkan ubat yang diterima oleh pesakit;
  6. Menormalkan petunjuk makmal;
  7. Memastikan keadaan pesakit yang selesa secara psikologi;
  8. Betulkan gaya hidup dan tingkah laku pesakit, yang akan menyumbang kepada pemuliharaan hasil yang diperoleh semasa pemulihan.

Peraturan, cadangan selepas pembedahan, diet

Selepas operasi, anda perlu mematuhi rehat tidur selama beberapa waktu. Doktor memantau berlakunya komplikasi, mengesyorkan diet, ubat, sekatan.

Kehidupan selepas stenting bermaksud mematuhi syarat-syarat tertentu. Apabila stent dipasang, kardiorehabilitasi pesakit berlaku.

Keperluan utamanya adalah diet, latihan fisioterapi dan mood positif:

  • Selama 1 minggu, proses pemulihan dikaitkan dengan sekatan aktiviti fizikal, mandi dilarang. 2 bulan, pakar tidak menasihati memandu. Cadangan berikut adalah diet bebas kolesterol, aktiviti fizikal dosis, penggunaan ubat secara berkala.
  • Anda perlu membuang lemak yang berasal dari haiwan dari diet dan membatasi karbohidrat. Daging babi berlemak, daging lembu, domba, mentega, lemak babi, mayonis dan rempah panas, sosej, keju, kaviar, pasta gandum lembut, produk coklat, manis dan tepung, roti putih, kopi, teh pekat, minuman beralkohol tidak boleh diambil, Soda.
  • Dalam diet, anda mesti memasukkan salad sayur dan buah atau jus segar, unggas rebus, ikan, bijirin, pasta, keju cottage, susu masam, teh hijau.
  • Anda perlu makan sedikit, tetapi selalunya, 5-6 kali, perhatikan beratnya. Sekiranya boleh, lakukan hari puasa.
  • Setiap pagi, gimnastik pada waktu pagi membantu meningkatkan metabolisme, mengatur dengan cara yang positif. Jangan melakukan senaman sukar dengan serta-merta. Berjalan dianjurkan, pada mulanya untuk jarak pendek, kemudian - meningkatkan jarak. Berjalan tanpa tergesa-gesa di tangga, kelas di simulator. Jangan membawa beban berlebihan dengan takikardia.
  • Rawatan ubat terdiri daripada pengambilan ubat yang menurunkan tekanan darah, statin, untuk menormalkan kolesterol dan ubat-ubatan yang mengurangkan pembekuan darah. Pesakit diabetes meneruskan terapi khas atas cadangan ahli endokrinologi.
  • Secara optimum, ketika proses pemulihan selepas pembedahan akan dilakukan di sanatorium atau pusat peranginan, di bawah pengawasan doktor.

Terapi pasca operasi penting kerana selepas itu, selama 6 hingga 12 bulan, pesakit harus minum ubat setiap hari. Angina pectoris dan manifestasi iskemia dan aterosklerosis lain dihilangkan, tetapi penyebab aterosklerosis tetap ada, serta faktor risiko.

Ramai pesakit mengemukakan soalan: adakah mungkin untuk mendaftarkan kecacatan selepas pembedahan? Stenting menyumbang kepada peningkatan keadaan pesakit dan mengembalikan kepadanya kemampuan kerja yang sesuai, yang tidak memerlukan prosedur ini.

Ramalan selepas pembedahan

  • Stenting pada saluran jantung adalah operasi yang selamat, yang membawa kesan yang diinginkan. Kemungkinan kesan buruk adalah kecil. Walaupun selepas stenting, seseorang akan kembali ke cara hidupnya yang biasa dan mengembalikan kemampuan kerjanya.
  • Tidak boleh dilupakan bahawa gaya hidup yang tidak sesuai yang menyebabkan iskemia sekali lagi boleh menyebabkan penyumbatan arteri jika tidak diubah. Operasi ini dicirikan oleh tempoh pemulihan selepas operasi yang kecil..
  • Mengenai ramalan berikutnya, stenting berlaku pada sekitar 80% keadaan. Ia berlaku bahawa proses berjalan sebaliknya, walaupun usaha yang dilakukan, arteri menyempit lagi. Tetapi saintis terus melakukan penyelidikan dan meningkatkan teknologi operasi. Jumlah hasil positif semakin meningkat..
  • Sekarang pakar bedah jantung menggunakan stent baru yang dapat mengurangkan kemungkinan penyempitan arteri koronari..

Kemungkinan komplikasi selepas pembedahan

Dalam proses stenting, timbul pelbagai kesan buruk, yang paling terkenal adalah:

  1. penyumbatan arteri yang dikendalikan,
  2. lesi dinding vaskular,
  3. kemunculan pendarahan atau pembentukan hematoma di tempat tusukan,
  4. alahan terhadap media kontras dengan keparahan yang berbeza-beza, termasuk disfungsi buah pinggang.
  • Dengan mengambil kira hakikat bahawa peredaran darah berlaku di tubuh manusia, dalam beberapa kes semasa stenting, akibatnya juga terjadi pada arteri lain yang tidak terkena pembedahan.
  • Peningkatan risiko komplikasi selepas pembedahan pada orang yang menderita penyakit ginjal yang teruk, diabetes mellitus dan kegagalan fungsi dalam sistem pembekuan darah. Oleh itu, pesakit tersebut diperiksa dengan teliti sebelum stenting, mereka juga disiapkan dengan memberikan ubat khas, dan kemudian setelah operasi mereka dipantau di unit perawatan intensif atau unit rawatan intensif.
  • Stenting tidak menjamin penghapusan iskemia sepenuhnya. Penyakit ini boleh berkembang, plak aterosklerotik lain di arteri boleh terbentuk, atau bekasnya meningkat. Stent itu sendiri boleh membesar atau membuat darah beku dari masa ke masa. Oleh itu, semua pesakit yang menjalani stenting arteri koronari berada di bawah pengawasan perubatan berkala untuk segera mengenal pasti kambuhnya penyakit jika perlu, dan sekali lagi merujuknya kepada pakar.
  • Trombosis stent adalah salah satu akibat yang paling berbahaya selepas pembedahan. Ia berbahaya apabila ia berkembang pada bila-bila masa: pada awal dan akhir pasca operasi. Selalunya, akibat ini menyebabkan rasa sakit yang tajam, dan jika tidak dirawat, menyebabkan infark miokard.
  • Akibat yang kurang berbahaya, tetapi lebih biasa, adalah restenosis stent, yang berkembang sehubungan dengan "pertumbuhan" stent ke dinding vaskular. Ini adalah proses semula jadi, tetapi pada beberapa pesakit, proses ini berkembang terlalu aktif. Lumen arteri yang dikendalikan mula mengecil dengan ketara, menyebabkan kekambuhan angina pectoris.
  • Sekiranya rawatan ubat, diet dan rejimen yang ditetapkan oleh doktor tidak diikuti, pembentukan plak aterosklerotik di dalam badan akan berkembang, yang akan menyebabkan munculnya lesi baru pada arteri yang sihat sebelumnya..

Tanda-tanda komplikasi

Dalam kira-kira 90% keadaan di mana stent dipasang, aliran darah yang betul di arteri akan berterusan dan kesulitan tidak muncul.

Tetapi ada kes-kes apabila kemungkinan akibat buruk:

  • Kegagalan integriti dinding arteri;
  • Berdarah;
  • Kesukaran dengan kerja buah pinggang;
  • Kemunculan di tempat tusukan hematoma;
  • Restenosis atau trombosis di tapak stenting.

Salah satu komplikasi yang mungkin berlaku adalah penyumbatan arteri. Ia jarang berlaku, apabila berlaku patologi, pesakit segera dihantar untuk cantuman bypass arteri koronari.

Kos operasi

  • Kos stenting berbeza dari arteri yang perlu dikendalikan, serta dari negeri, institusi perubatan, instrumen, peralatan, jenis, jumlah stent dan keadaan lain.
  • Ini adalah operasi berteknologi tinggi, yang memerlukan penggunaan ruang operasi khas, yang dilengkapi dengan peralatan mahal yang canggih. Stenting dilakukan mengikut teknik baru oleh pakar bedah jantung yang berkelayakan. Dalam hal ini, operasi tidak akan murah.
  • Kos stenting berbeza di setiap negara. Contohnya, di Israel dari sekitar 6,000 euro, di Jerman - dari 8,000, di Turki - dari 3,500 euro.
  • Stenting dianggap sebagai salah satu operasi yang paling biasa dalam pembedahan vaskular. Ia dicirikan oleh trauma rendah, memberikan kesan yang tepat dan tidak memerlukan pemulihan yang lama.

Ulasan

Sebilangan besar ulasan mengenai keputusan stenting adalah positif, kemungkinan kesan buruk setelah melakukan minima dan pembedahan itu sendiri dianggap selamat. Dalam situasi tertentu, ada kemungkinan alergi badan terhadap bahan yang diperkenalkan semasa pembedahan untuk pemerhatian sinar-x.

Pesakit yang menjalani pembedahan mencirikan kesamaannya dengan prosedur perubatan yang agak sederhana, dan bukannya pembedahan. Oleh kerana tidak memerlukan masa pemulihan yang lama, pesakit percaya bahawa mereka telah pulih sepenuhnya.

Tidak boleh dilupakan bahawa dengan teknik pembedahan jantung yang ideal, keperluan untuk menjaga kesihatan seseorang tidak akan dibatalkan.

Stenting jantung: konsep asas, teknik pembedahan, prognosis dan gaya hidup

Infarksi miokardium adalah pandemi sebenar abad ke-21. Sekiranya sebelumnya, kebanyakan orang tua meninggal dunia akibat serangan jantung, sekarang ada kecenderungan untuk "meremajakan" patologi jantung ini. Penyebab utama serangan jantung adalah lesi aterosklerotik saluran jantung yang memberi makan otot jantung. Penyebaran penyakit yang meluas ini menyebabkan para saintis dan doktor di seluruh dunia mencari lebih banyak cara baru untuk memerangi patologi. Salah satu kaedah untuk mengurangkan kematian akibat infark miokard dan meningkatkan prognosis hidup adalah stenting pada saluran jantung.

Apa itu jantung stenting

Plak aterosklerotik tumbuh dari dinding otot saluran darah ke lumennya. Proses yang panjang ini berlangsung selama beberapa tahun, oleh itu, pada permulaan aliran darah gangguan tidak diperhatikan. Keadaan hipoksia (kekurangan oksigen) pada mulanya dikompensasi, dan orang itu bahkan tidak mengesyaki bahawa dia sakit.

Gangguan peluang pampasan berlaku setelah plak telah menyekat lebih dari 50% lumen kapal, dan aliran darah di organ telah menurun lebih dari 2 kali. Dari saat ini, perubahan organik yang tidak dapat dipulihkan mula berkembang di dalam organ. Hipoksia akut menyebabkan nekrosis (kematian) bahagian organ yang membekalkan darah ke saluran yang terjejas. Sekiranya proses ini berkembang pada otot jantung, maka secara harfiah beberapa jam kemudian infark miokard berlaku.

Operasi stenting adalah sejenis campur tangan pembedahan di mana stent khas dimasukkan ke dalam kapal yang terkena aterosklerosis. Pada saat yang sama, plak aterosklerotik, yang menutup lumen kapal dan mengganggu aliran darah normal, "ditekan" ke dinding kapal, dan kapal diluruskan, yang akhirnya menyebabkan pengembangan lumennya. Normalisasi aliran darah mencegah hipoksia akut, yang bermaksud bahawa infark miokard tidak berkembang lebih jauh. Oleh itu, pembedahan stenting meningkatkan prognosis penyakit, mengurangkan kematian akibat penyakit jantung.

Penting untuk mengetahui! Stenting saluran darah jantung tidak hanya mencegah infark miokard, tetapi juga meningkatkan prognosis penyakit dan kehidupan secara umum. Selepas pembedahan, stent kekal di jantung seumur hidup, sehingga kapal yang terkena tidak jatuh. Ini bererti bahawa serangan jantung pada tisu otot pada masa akan datang berkemungkinan kecil.

Stenting adalah operasi yang sukar dilakukan, yang memerlukan pakar bedah sangat profesional. Ia dilakukan dalam profil vaskular operasi khas, yang dilengkapi dengan peralatan sinar-x. Stent dipasang bukan sahaja di arteri koronari jantung. Kaedah operasi untuk stenting arteri otak, paha, pelvis, arteri popliteal, aorta perut.

Apa itu stent?

Penempatan stent adalah kunci untuk stenting. Stent adalah pembinaan mesh logam tiub khas. Reka bentuk ini diperbuat daripada logam lengai yang mampu menyokong kapal dalam bentuk yang diluruskan untuk waktu yang lama. Bahan lengai adalah yang paling tidak berbahaya bagi tubuh manusia. Di samping itu, mereka paling sedikit menyebabkan aktiviti antigenik sistem kekebalan tubuh. Agar sistem kekebalan tubuh manusia dapat mengenali grid sebagai tisu "mereka", mereka ditutup dengan penyelesaian dan bahan khas.

Terdapat banyak jenis stent. Mereka berbeza dalam komposisi bahan dari mana mesh itu sendiri dibuat, berdiameter, dalam struktur struktur mesh. Oleh itu, grid dipilih oleh doktor secara individu untuk setiap pesakit secara individu.

Sebagai peraturan, pesakit membeli stent sebelum menjalani pembedahan sendiri. Doktor akan memberitahu anda mengenai diameter dan bahan produk yang diinginkan, tetapi anda sendiri boleh memilih strukturnya. Sebagai peraturan, pilihan timbul antara dua jenis:

  1. Stent bersalut. Produk ditutup dengan filem khas yang melepaskan bahan ubat ke dalam darah. Sekiranya berlaku kerosakan pada arteri koronari, jaring ini lebih disukai, kerana bahan ubat yang dirembeskan juga mengembangkan lumen arteri yang sudah kecil. Lebih-lebih lagi, filem ini membantu mengurangkan aktiviti imun terhadap logam asing, yang mencegah risiko trombosis semula. Sebelum membeli, anda perlu ingat bahawa jaring bersalut dibezakan dengan kos yang tinggi, tetapi prognosis untuk kehidupan dan kesihatan sangat baik.
  2. Stent tidak bersalut. Ini adalah pilihan anggaran yang agak tinggi. Produk ini tidak dilindungi oleh cangkang dan bahan yang melepaskan bahan ubat, kerana risiko terkena infark miokard berulang jauh lebih tinggi. Di samping itu, kerana fakta bahawa tidak ada liputan, sistem kekebalan tubuh sering mengenali produk tersebut sebagai asing, yang menyebabkan trombosis baru. Oleh itu, ketika membuat stent tanpa lapisan, prognosis kurang disukai, pesakit diwajibkan untuk memerhatikan terapi trombolitik sepanjang hayat dan memantau pengaturan mesh. Dalam sebilangan besar kes, stent yang tidak dilapisi diletakkan di dalam kapal berkaliber besar dan sederhana; untuk penyusunan semula arteri koronari, mereka kurang disukai.

Teknik Pembedahan Stenting

Sebelum operasi stenting, pesakit diberi ubat penipisan darah, setelah itu diberikan anestesia tempatan. Di ruang operasi khas, kateter dimasukkan ke dalam arteri femoral di bawah kawalan teknik endovaskular. Di hujung kateter terdapat tabung di mana stent pemasangan digantung. Setelah pakar bedah memastikan bahawa kateter berada di dalam arteri femoral, mereka mula mendorongnya ke arah arteri koronari.

Sebaik sahaja kateter mencapai bahagian yang terkena pada kapal koronari, di bawah kendali teknik ini, belon mengembang sehingga plak aterosklerotik dengan stent ditekan dan "ditekan" ke dinding arteri. Setelah lumen kapal mengembang, dan aliran darah kembali pulih, balon ditiup, sementara jaring tetap "diperas" ke dinding darah, mendukung rangka arteri. Sekiranya beberapa kapal koronari terjejas sekaligus, beberapa jaring dipasang.

Di bawah pengawasan doktor selepas pembedahan, pesakit masih berusia sekurang-kurangnya 7 hari. Pesakit diberi terapi antikoagulan dan trombolitik, pada jam pertama untuk memperbaiki prognosis, rehat tidur disyorkan.

Petunjuk untuk stenting jantung

Operasi dijalankan secara terancang dan kecemasan. Secara terancang, pemilihan pesakit yang memerlukan dilakukan oleh pakar kardiologi (dengan ketiadaan ahli terapi) di klinik di tempat kediaman. Petunjuk untuk stenting adalah:

Angina pectoris progresif dengan serangan sakit dada yang teruk, dengan perubahan iskemia pada elektrokardiogram. Ringkasnya, jika keadaan pesakit dianggap pra-infark.

Pesakit dengan sejarah cangkok pintasan arteri koronari untuk mengekalkan keadaan aliran darah shunt atau dengan trombosis shunt berulang.

Sekiranya stenting dilakukan seperti yang dirancang, pesakit mesti menjalani beberapa siri kajian sebelum pembedahan:

  • Ujian darah klinikal.
  • Urinalisis.
  • Ujian darah biokimia dengan profil lipid wajib.
  • Ujian pembekuan darah.
  • Elektrokardiogram.
  • Pemeriksaan ultrabunyi jantung.
  • Sekiranya boleh, angiografi.

Dalam keadaan darurat, pembedahan stenting jantung dilakukan untuk pesakit dengan infark miokard yang teruk dan pesakit dengan sindrom koronari akut untuk meningkatkan prognosis seumur hidup.

Kontraindikasi untuk pembedahan

Tidak semua pesakit menunjukkan stenting. Antara kontraindikasi adalah syarat berikut:

  • Lesi aterosklerotik pelbagai arteri koronari, apabila mustahil untuk mengenal pasti tapak lesi "kausal".
  • Penyakit sistem pembekuan darah: trombositopenia keturunan, hemofilia.
  • Patologi somatik yang teruk dari sistem pernafasan, kardiovaskular, perkumuhan.
  • Diameter arteri koronari kurang dari 3 mm.
  • Alahan yang disahkan kepada Ubat dengan Iodin.

Ramalan hidup bagi pesakit

Operasi stenting pembuluh jantung meningkatkan prognosis kehidupan masa depan pesakit dengan puluhan kali. Dilatasi arteri membawa kepada normalisasi dan pemulihan aliran darah dalam miokardium iskemia, yang mengurangkan perkembangan serangan jantung pada masa akan datang. Serangan jantung baru hanya berlaku sekiranya berlaku kerosakan pada arteri lain.

Stenting adalah salah satu pembedahan jantung paling selamat yang telah menyelamatkan nyawa ribuan pesakit. Komplikasi berlaku dalam kes yang luar biasa, antaranya:

  1. Berlubang dinding arteri semasa pemasangan stent dan inflasi dengan perkembangan pendarahan.
  2. Hematoma subkutan di tempat tusukan pada paha.
  3. Pembentukan plak trombotik pada mesh logam kerana tindak balas imun yang tinggi dan perkembangan semula infarksi miokardium.

Prognosis dan pemulihan selepas operasi

Pembedahan hanyalah rawatan simptomatik yang membantu menyelesaikan masalah secara tempatan. Ia tidak menghentikan perkembangan dan perkembangan plak aterosklerotik yang lebih jauh di dalam badan. Prognosis untuk hidup bergantung sepenuhnya kepada pesakit itu sendiri. Semua cadangan doktor dibuat untuk pembentukan gaya hidup sihat, normalisasi pemakanan dan pemulihan metabolisme normal.

Minggu pertama selepas pembedahan

2-3 hari pertama pesakit disyorkan rehat tempat tidur, yang kemudian diganti dengan tempat tidur. Namun, ini tidak bermaksud bahawa pesakit harus terbaring di tempat tidur sepenuhnya. Berbaring di tempat tidur, perlu melakukan latihan fisioterapi yang bertujuan untuk mengekalkan nada otot unit otot kecil. Lakukan secara kerap memerah dan melenturkan tangan, membongkok dan memanjangkan siku, lutut, membawa dan membawa pinggul ke sisi.

Bulan pertama selepas pembedahan

Selepas membuang air besar, untuk meningkatkan prognosis, disarankan untuk menghadkan kerja fizikal yang berat dan melelahkan. Dalam tempoh ini, lakukan latihan fizikal ringan pada waktu pagi dengan beban submaximal pada jantung (denyutan hingga 120-130 denyut seminit). Bulan pertama, berhenti mendaki di pemandian, sauna, kolam renang. Gantikan perjalanan kereta di belakang roda dengan berjalan di udara segar dengan langkah tidak tergesa-gesa. Ambil ubat preskripsi anda dan sesuaikan diet anda.

Penting! Tertakluk kepada semua cadangan doktor, prognosis seumur hidup lebih baik. Pesakit boleh hidup hingga beberapa puluhan tahun, jika dia makan dengan betul, melawan kegemukan, dosis setiap hari untuk bersenam dan mengambil ubat yang diresepkan.

Stenting vaskular: kehidupan selepas pembedahan, pemulihan, pemakanan dan diet

Artikel pakar perubatan

Salah satu kaedah yang digunakan dalam pembedahan endovaskular untuk mengembangkan lumen arteri koronari semasa stenosis aterosklerotik atau oklusi mereka adalah stenting jantung, lebih tepatnya - stenting pada saluran jantung.

Ini adalah revaskularisasi miokardium dengan memasang perancah khas di dalam arteri koronari - stent, yang merupakan struktur mesh silinder yang diperbuat daripada logam, aloi atau bahan polimerik yang tidak sesuai dan biokompatibel. Dengan memberikan tekanan mekanikal pada dinding vaskular, stent menyokongnya, mengembalikan diameter dalaman kapal dan hemodinamik. Akibatnya, aliran darah koronari dinormalisasi dan diberikan trofisme miokardium penuh..

Petunjuk

Petunjuk utama untuk intervensi endovaskular ini adalah vasokonstriksi kerana ateromatous endapan ciri aterosklerosis pada dinding dalamannya. Ini menyebabkan bekalan darah tidak mencukupi ke miokardium dan kelaparan oksigen selnya (iskemia). Untuk mengatasi masalah ini, stenting jantung dilakukan dengan penyakit arteri koronari dan angina pectoris stabil, arteriosklerosis arteri koronari jantung, serta dalam kes lesi aterosklerotik saluran koronari dengan vaskulitis sistemik. Tetapi stenting dilakukan jika, dengan bantuan terapi ubat, intensiti gejala iskemia dikurangkan dan keadaannya tidak dapat stabil.

Lakukan stenting koronari saluran jantung - iaitu stenting arteri koronari - untuk pesakit yang berisiko tinggi terkena infark miokard. Stent intravaskular dapat ditanamkan dengan segera: secara langsung semasa serangan jantung (dalam beberapa jam pertama selepas permulaannya). Dan untuk meminimumkan kemungkinan terkena iskemia akut berulang dengan ancaman kejutan kardiogenik dan memulihkan fungsi otot jantung, stenting jantung dilakukan selepas serangan jantung.

Selain itu, stenting digunakan apabila pesakit dengan angioplasti belon yang dilakukan sebelumnya pada arteri koronari atau pembedahan pintasan sekali lagi mengalami penyempitan kapal.

Seperti yang diperhatikan oleh pakar, dalam kes-kes penyelarasan aorta (penyakit jantung kongenital) stenting aorta dilakukan walaupun pada bayi.

Latihan

Sebagai persediaan untuk stenting pembuluh jantung, pesakit dengan diagnosis yang tepat diuji darah: klinikal, biokimia, koagulogram; menjalani x-ray dada, elektrokardiografi, ultrasound jantung.

Untuk menyelesaikan keperluan stenting, coronarografi: menurut pemeriksaan ini, ciri anatomi individu sistem vaskular jantung dinyatakan, penyetempatan tepat stenosis vaskular dan tahapnya ditentukan.

Tetapi tanpa agen radiopaque yang mengandung iodin, coronarografi jantung tidak mungkin dilakukan, dan pemeriksaan ini boleh menyebabkan komplikasi dalam bentuk reaksi terhadap medium kontras (dalam lebih daripada 10% kes), aritmia jantung, dan fibrilasi ventrikel maut (dalam 0.1% kes).

Perlu diingat bahawa angiografi koronari tidak digalakkan untuk keadaan demam, jika terdapat riwayat hipertensi, kegagalan buah pinggang, diabetes mellitus, hipertiroidisme, anemia sel sabit, myeloma, trombositosis atau hipokalemia; prosedur ini tidak diingini untuk orang tua.

Dalam kes yang kompleks, imbasan ultrasound intravaskular (memvisualisasikan dinding kapal dan memberi gambaran mengenai ukuran, bilangan dan morfologi plak aterosklerotik) atau tomografi koheren optik dilakukan.

Kadang-kadang, paling kerap dalam keadaan kecemasan, angiografi koronari jantung dan stenting dilakukan dalam proses satu manipulasi. Kemudian, antikoagulan diberikan secara intravena sebelum pembedahan.

Teknik Coronary Stenting

Angioplasti koronari dan stent pembuluh jantung disebut sebagai intervensi vasodilatasi koronari (perkutaneus) menggunakan kateter balon, dan stent dimasukkan ke dalam lumen kapal setelah pengembangannya oleh angioplasti belon.

Biasanya, teknik stenting pembuluh jantung - dengan peringkat utama proses - digariskan secara umum. Setelah penenang umum dan anestesia tempatan pada kawasan kulit yang kecil, pakar bedah membuat tusukan dengan tusukan dinding kapal secara serentak. Stenting kapal jantung melalui lengan dapat dilakukan dengan akses transradial (tusukan arteri radial lengan bawah), serta melalui arteri femoral di pangkal paha (akses transfemoral). Seluruh prosedur berlaku dengan visualisasi fluoroskopi oleh angiograph dengan pengenalan agen kontras ke dalam darah.

Melalui tusukan di dalam kapal, kateter dimasukkan ke dalam tempat tidur arteri - ke mulut kapal koronari, di mana stenosis dikesan. Kemudian wayar panduan diperkenalkan di mana kateter dengan belon dan stent terpasang di atasnya maju; sebaik sahaja silinder tepat pada titik penyempitan, ia mengembang, itulah sebabnya dinding kapal mengembang. Dalam kes ini, stent diperluas dan, di bawah tekanan balon, pas dengan pas pada endotelium, meremas dinding vaskular dan membentuk kerangka yang kuat, yang menjadi penghalang penyempitan lumen.

Setelah melepaskan semua aksesori, tempat tusukan kapal dirawat dengan antiseptik dan ditutup dengan pembalut tekanan. Seluruh proses stent koronari saluran jantung dapat berlangsung dari satu setengah hingga tiga jam.

Kontraindikasi

Stent koronari saluran jantung dikontraindikasikan dalam:

  • kemalangan serebrovaskular akut (strok);
  • kardiosklerosis meresap;
  • kegagalan jantung kongestif (dekompensasi) pelbagai etiologi (kekurangan koronari yang berasal dari metabolik);
  • kehadiran penyakit berjangkit akut, termasuk endokarditis bakteria;
  • kegagalan fungsi hati, ginjal atau paru-paru yang teruk;

Sekiranya pendarahan dalaman tempatan dan bagi pesakit dengan gangguan pembekuan darah, pemasangan stent juga dikontraindikasikan.

Jangan melakukan revaskularisasi miokard dengan stenting:

  • jika pesakit tidak bertoleransi dengan yodium, dan sediaan yang mengandungnya menyebabkan alergi;
  • apabila lumen arteri koronari menyempit kurang dari separuh, dan tahap gangguan hemodinamik diabaikan;
  • sekiranya terdapat stenosis meresap yang luas pada satu kapal;
  • jika saluran jantung berdiameter kecil menyempit (biasanya ini adalah arteri perantaraan atau cabang distal arteri koronari).

Terdapat risiko stenting pembuluh jantung, yang berkaitan dengan kerosakan pada dinding vaskular, jangkitan, implantasi stent yang tidak betul, perkembangan serangan jantung dan serangan jantung.

Pakar menekankan risiko mengembangkan reaksi alergi atau anaphylactoid (mencapai kejutan) untuk agen radiopaque yang mengandungi yodium yang dimasukkan ke dalam darah semasa stenting. Pada masa yang sama, kadar natrium dan glukosa dalam darah meningkat, menyebabkan hiperosmolaritas dan penebalannya, yang dapat memprovokasi trombosis vaskular. Di samping itu, bahan ini mempunyai kesan toksik pada buah pinggang..

Semua faktor ini diambil kira oleh ahli kardiologi apabila stent dicadangkan untuk pesakit dengan gangguan peredaran koronari. Walau bagaimanapun, anda harus berjumpa dengan pakar dalam bidang pembedahan vaskular. Di mana saya boleh mendapatkan nasihat mengenai masalah jantung? Di hospital klinikal serantau, banyak di antaranya (misalnya, di Kiev, Dnipro, Lviv, Kharkov, Zaporizhia, Odessa, Cherkasy) mempunyai pusat pembedahan jantung atau jabatan pembedahan endovaskular; di pusat perubatan khusus pembedahan vaskular dan jantung, yang terbesar adalah Institut Jantung Kementerian Kesihatan Ukraine dan Institut Pembedahan Kardiovaskular Nasional yang dinamai N. Amosova.

Akibat selepas prosedur

Kemungkinan komplikasi selepas prosedur termasuk:

  • pembentukan hematoma di zon tusukan kapal;
  • pendarahan setelah mengeluarkan kateter dari arteri pada 12-15 jam pertama setelah stent dipasang (menurut beberapa laporan, ia diperhatikan pada 0,2-6% pesakit);
  • sementara, selama 48 jam pertama, gangguan irama jantung (dalam lebih daripada 80% kes);
  • pemotongan intima (cangkang dalam) kapal;
  • kegagalan buah pinggang yang teruk.

Akibat maut selepas prosedur dikaitkan dengan perkembangan infark miokard (statistik berbeza dalam sumber yang berbeza dari 0.1 hingga 3.7% kes).

Salah satu komplikasi utama stenting adalah restenosis, iaitu penyempitan lumen berulang beberapa bulan selepas campur tangan koronari; diperhatikan dalam 18-25% kes, dan menurut pakar Persatuan Amerika untuk Angiografi dan Intervensi Kardiovaskular - pada lebih daripada satu pertiga pesakit.

Ini disebabkan oleh fakta bahawa selepas pemasangan stent - kerana tekanannya pada dinding vaskular dan pengembangan reaksi keradangan - platelet darah dapat menetap dan terkumpul di permukaan dalaman struktur, menyebabkan pembekuan darah - trombosis stent, dan hiperplasia sel endotel membawa kepada fibrosis intimal.

Akibatnya, pesakit mengalami sesak nafas setelah stent pembuluh jantung, perasaan tekanan dan kontraksi di belakang sternum. Menurut statistik klinikal, kira-kira 26% pesakit mengalami kesemutan dan sakit di jantung setelah stenting, yang menunjukkan angina pectoris berulang. Dalam situasi seperti ini, memandangkan risiko tinggi terkena iskemia miokard, yang mudah berubah menjadi serangan jantung, disarankan untuk melakukan stenting berulang pada saluran jantung atau pembedahan pintasan. Apa yang terbaik untuk pesakit tertentu, pakar kardiologi memutuskan selepas melakukan ultrasound atau CT scan jantung.

Apakah perbezaan antara pembedahan pintasan dan stenting jantung? Tidak seperti stenting, cangkok pintasan arteri koronari adalah pembedahan jantung lengkap di bawah anestesia umum dengan akses toraks (membuka dada). Semasa operasi, bahagian kapal lain diambil (diekstrak dari arteri toraks dalaman atau vena saphenous femoral) dan anamostosis terbentuk darinya, melewati bahagian penyempitan kapal koronari.

Untuk mengelakkan trombosis dan restenosis, stent dengan pelbagai lapisan pasif antitrombotik (heparin, nanokarbon, silikon karbida, fosforilokolin), serta stent eluasi (stent eluting, stent eluasi ubat) telah dilapisi dengan lapisan aktif yang mengandungi persediaan perlahan-lahan (kumpulan imunosupresif). atau sitostatik). Kajian klinikal menunjukkan bahawa risiko stenosis semula selepas implantasi struktur sedemikian dikurangkan dengan ketara (hingga 4.5-7.5%).

Untuk mencegah trombosis vaskular, semua pesakit seharusnya minum ubat untuk waktu yang lama setelah stent pembuluh jantung:

  • Aspirin (asid acetylsalicylic);
  • Clopidogrel, nama dagang lain - Plagril, Lopirel, Trombone, Zilt atau Plavix setelah stenting pada saluran jantung;
  • Ticagrelor (Brilinta).

Tempoh selepas operasi

Pada masa awal pasca operasi, yang meliputi tinggal di rumah sakit selama dua hingga tiga hari (di beberapa institusi perubatan, sedikit lebih lama), pesakit harus memerhatikan rehat di tempat tidur sehingga 10-12 jam setelah stent pada saluran jantung.

Menjelang akhir hari pertama, jika pesakit merasa normal setelah stent pembuluh jantung, mereka dapat berjalan, tetapi aktiviti fizikal dua minggu pertama harus dibatasi. Cuti sakit mesti dikeluarkan setelah stent pembuluh jantung.

Pesakit diberi amaran bahawa mustahil untuk mandi air panas atau mandi setelah menyengat pembuluh jantung, mengangkat berat, dan merokok dilarang sama sekali setelah stent pembuluh jantung.

Perlu diingat bahawa suhu selepas stent pembuluh jantung mungkin sedikit meningkat kerana heparin diberikan setengah jam sebelum operasi (ia digunakan untuk meminimumkan risiko pembekuan darah). Tetapi demam boleh dikaitkan dengan jangkitan dengan pengenalan kateter.

Tekanan tinggi diperhatikan selepas stenting saluran darah jantung, terutama pada pesakit dengan hipertensi arteri: bagaimanapun, memasang stent di saluran koronari tidak menyelesaikan masalah dengan tekanan darah dan aterosklerosis. Fluktuasi tekanan darah selepas stenting juga dijelaskan oleh reaksi vaskular faraj yang dimediasi oleh tiroksin: Ejen radiopaque yang mengandung iodin meningkatkan tahap hormon tiroid ini dalam darah, dan asid asetilalsilat (Aspirin), diresepkan dalam dos yang besar, mengurangkan.

Penurunan sementara pada nada vaskular dan tekanan rendah selepas stent pada pembuluh jantung juga boleh menjadi salah satu kesan sampingan agen kontras, mengandungi iodin. Di samping itu, faktor negatif adalah kesan pada penyinaran sinar-x pada badan, dos purata yang mana semasa pemasangan stent koronari berbeza dari 2 hingga 15 mSv.

Pemulihan dan pemulihan

Berapa lama pemulihan dan pemulihan kardiologi setelah memasang stent intravaskular memakan masa bertahun-tahun bergantung pada banyak faktor..

Pertama sekali, semua cadangan perubatan harus dipatuhi dengan setia setelah stenting pada saluran jantung.

Khususnya, aktiviti fizikal dan gimnastik yang sederhana selepas stent jantung harus menjadi sebahagian daripada gaya hidup. Pakar mengatakan bahawa senaman aerobik paling sesuai - dalam bentuk berjalan kaki atau berbasikal biasa, yang tidak memerlukan banyak usaha, tetapi menegangkan sebahagian besar otot dan meningkatkan peredaran darah. Anda hanya perlu memantau keadaan nadi dan mencegah takikardia.

Peminat mandian wap harus puas dengan mandi di bilik mandi mereka. Pemandu kenderaan biasa perlu menahan diri dari memandu selama dua hingga tiga bulan. Dan jika stent ditanamkan semasa peningkatan sindrom koronari, ancaman serangan jantung, atau selama itu, pemandu yang stres bekerja setelah stent saluran darah jantung tidak mungkin terjadi. Hanya dalam kes seperti itu, kecacatan selepas stent jantung dapat ditentukan.

Adakah saya memerlukan diet selepas sakit jantung? Ya, kerana mustahil untuk mencegah peningkatan kolesterol darah, dan larangan diet sepanjang hayat harus memperhatikan kandungan kalori total (menurun untuk mengelakkan kegemukan), serta penggunaan lemak hewani, garam dan makanan fermentasi. Mengenai apa yang anda boleh makan setelah menyakitkan hati, baca lebih lanjut dalam penerbitan - Diet untuk kolesterol tinggi dan artikel - Diet untuk aterosklerosis

Larangan merokok telah dibincangkan di atas, tetapi alkohol setelah menyekat saluran darah jantung - hanya wain merah berkualiti tinggi (kering), dan hanya satu gelas - sekali-sekala.

Dalam empat hingga lima bulan pertama, ahli kardiologi menyamakan seks setelah melakukan stent dengan latihan fizikal yang kuat, jadi ini mesti dipertimbangkan agar tidak keterlaluan dan tidak menyebabkan serangan jantung.

Sekiranya berlaku serangan yang teruk, apabila nitrogliserin tidak melegakan sakit dada, bagaimana bersikap setelah stent saluran darah jantung? Hubungi ambulans, dan jantung yang lebih baik!

Di samping itu, pengambilan clopidogrel (Plavix) harian mengurangkan agregasi platelet, iaitu sukar untuk menghentikan pendarahan yang tidak disengajakan, dan ini harus dipertimbangkan untuk semua pesakit. Kesan sampingan lain dari ubat ini: peningkatan pendarahan dan pendarahan (hidung, gastrik); pendarahan otak; masalah pencernaan; sakit kepala, sendi dan otot.

Secara umum, walaupun ini, sakit jantung berhenti dalam tujuh daripada sepuluh kes, dan pesakit dengan stent koronari merasa lebih baik.

Kehidupan selepas jantung stenting

Menurut pakar dalam bidang pembedahan endovaskular, serta testimoni dari pesakit mengenai stenting pembuluh darah koronari, kehidupan setelah stenting jantung berubah menjadi lebih baik.

Apabila doktor ditanya berapa banyak yang mereka hidup setelah jantung stent, mereka menjauh dari jawapan langsung: walaupun dengan intervensi endovaskular yang dilakukan dengan sempurna, terdapat banyak faktor (termasuk kekebalan tubuh) yang, satu atau lain cara, mempengaruhi keadaan peredaran umum dan koronari.

Tetapi jika anda menjalani gaya hidup yang sihat setelah menyakitkan hati, ia akan bertahan lebih lama dan memberi peluang untuk hidup hingga satu setengah dekad.

Stenting kapal jantung - apa itu

Kardiologi moden mempunyai banyak sarana untuk memerangi penyakit jantung koronari dan mencegah infark miokard, yang meragut berjuta-juta nyawa setiap tahun. Salah satu kaedahnya ialah stenting pada saluran koronari. Apa itu dan apa hasil yang dapat dijangkakan selepas kardiostentasi?

Mengapa saya memerlukan stent di dalam kapal?

Angina pectoris dan infark miokard adalah manifestasi iskemia jantung, penyakit yang berkaitan dengan kebuluran oksigen otot jantung. Kemerosotan pemakanannya adalah akibat gangguan peredaran darah di arteri koronari yang membekalkan darah ke jantung.

Bekalan darah tidak mencukupi kerana penyempitan (stenosis) arteri akibat penyumbatannya dengan plak kolesterol. Tidak kurang berbahaya adalah pembekuan darah.

Untuk meningkatkan lumen di dalam kapal, stent diletakkan di dalamnya. Ini adalah reka bentuk mesh fleksibel yang memperluas tempat tidur vaskular, mengembalikan aliran darah yang normal. Hari ini, di pusat kardiologi khusus, operasi sedemikian dilakukan untuk semua pesakit dengan infark miokard..

Stent diletakkan di arteri koronari kanan (PCA), cabang interventricular anterior (PCJ), arteri koronari kiri (LCA), dan aorta.

Jenis stent dan ciri-cirinya

Stent adalah spring berbentuk silinder yang diperbuat daripada logam atau plastik khas. Ia dimasukkan ke dalam kapal yang terkena dalam bentuk termampat dan diluruskan di tempat yang betul dengan bantuan silinder ke mana tekanan diberikan. Kaleng kemudian dikeluarkan, dan mata air tetap di tempatnya, memegang dinding vaskular.

Jenis stent berbeza dari segi reka bentuk dan juga bahan dari mana ia dibuat..

Reka bentuk berikut digunakan dalam pembedahan jantung:

  • Diperbuat daripada wayar nipis, mereka dipanggil wayar wayar;
  • Terdiri daripada pautan individu dalam bentuk cincin;
  • Mewakili tiub berterusan - tiub;
  • Dibuat dalam bentuk grid.

Dalam keadaan akut (semasa serangan jantung atau serangan angina yang tidak stabil), stent logam telanjang lebih kerap digunakan. Mereka digunakan apabila penyempitan arteri koronari tidak mencapai tahap kritikal dan kemungkinan stenosis lebih lanjut adalah kecil.

Stent Dadah

Stent generasi baru dihasilkan dengan lapisan ubat yang mencegah komplikasi dan mengurangkan risiko kesesakan arteri.

Terdapat beberapa jenis stent tersebut. Mereka adalah struktur logam dengan lapisan polimer, di mana digunakan lapisan ubat yang menghalang pertumbuhan tisu kapal.

Secara beransur-ansur, ubat ini memasuki badan, dan polimer larut. Terdapat bingkai logam yang menyokong dinding arteri. Stent biokompatibel yang sesuai dengan ubat digunakan secara meluas di klinik Eropah dan Rusia.

Stent larut bio

Syarat penyerapan semula pendirian

Jenis stent yang paling moden adalah perancah. Dia melakukan peranan perancah di kapal. Prinsip tindakannya adalah seperti berikut - setelah dimasukkan ke dalam arteri, stent mengekalkan dindingnya dalam keadaan yang diinginkan.

Plak aterosklerotik yang sebelumnya dihancurkan oleh tin khas harus sembuh sehingga gumpalan darah tidak terbentuk di atasnya. Dalam jangka masa 3 hingga 6 bulan, stent "berfungsi", mengeluarkan ubat yang menyembuhkan endotelium kapal (membran dalam) dan menghalangnya tumbuh secara patologi.

Perancah diperbuat daripada logam yang paling nipis (hampir 20 kali lebih nipis daripada rambut manusia) dengan lapisan polimer larut bio. Selepas enam bulan, reka bentuk ditutup sepenuhnya dengan endotelium, dan lapisan polimer yang mengandungi ubat larut. Akibatnya, lumen normal dipertahankan di arteri, dan dindingnya tetap elastik..

Kelebihan, kekurangan dan ketahanan stent

Stenting koronari menyelesaikan banyak masalah yang berkaitan dengan lesi aterosklerotik arteri. Ia membolehkan anda mengembalikan peredaran darah, meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan penyakit jantung koronari, mencegah infark miokard. Namun, stent tidak sempurna, bersama dengan kelebihannya, stent juga mempunyai kekurangan..

Kelebihan operasi stenting adalah:

  • Pencerobohan rendah berbanding dengan pembedahan jantung terbuka;
  • Gunakan hanya anestesia tempatan;
  • Tempoh pemulihan yang singkat;
  • Hasil yang tinggi - lebih daripada 85% operasi berjaya.

Kelemahan stenting termasuk:

  • Risiko komplikasi dan stenosis semula, lebih rendah apabila memasang stent yang mengeluarkan ubat;
  • Kerumitan operasi dengan adanya deposit kalsium di dalam kapal;
  • Kontraindikasi.

Di samping itu, struktur logam yang tertahan di dinding kapal mengganggu kemampuannya untuk berkontrak dan berehat. Bahan polimer yang tidak diserap sepenuhnya yang mengandungi ubat boleh menyebabkan kesan alergi yang terpisah.

Berapa lama stent akan bertahan??

Hayat perkhidmatan stent bergantung kepada banyak faktor:

  • Kelangsungan hidup stent (penolakan sangat jarang berlaku);
  • Pematuhan pesakit dengan semua preskripsi pakar kardiologi untuk tahun yang akan datang (dalam beberapa kes, ini adalah berapa lama terapi khas berlangsung);
  • Toleransi ubat yang diperlukan kepada pesakit;
  • Kehadiran atau ketiadaan penyakit serius lain, seperti diabetes mellitus, ulser trophik atau ulser perut.

Dalam semua keadaan yang baik, stent akan digunakan sehingga akhir hayat..

Petunjuk dan kontraindikasi untuk pembedahan

Tidak semua pesakit dengan iskemia jantung mempunyai stenting..

Ia dijalankan hanya dalam kes berikut:

  • Keadaan preinfarction dengan ancaman infark miokard akut;
  • Angina pectoris tidak stabil;
  • Perkembangan angina pectoris dengan kejang yang teruk, tidak dapat ditanggalkan dengan nitrogliserin;
  • Serangan jantung akut;
  • Kejadian serangan angina pada 2 minggu pertama selepas serangan jantung akut;
  • Angina pectoris stabil 3 dan 4 kelas berfungsi;
  • Penyempitan arteri berulang selepas penempatan stent.

Terdapat sekumpulan pesakit yang ditunjukkan memasang stent pencuci dadah.

Ini termasuk pesakit:

  • Diabetes mellitus;
  • Pada hemodialisis;
  • Dengan stenosis berulang setelah memasang stent holometallic;
  • Dengan perkembangan stenosis shunt setelah cantuman bypass arteri koronari.

Kontraindikasi

Terdapat sejumlah kontraindikasi untuk penempatan stent (walaupun dalam kes kecemasan):

  • Kegagalan pernafasan, hepatik, dan buah pinggang yang teruk;
  • Tempoh strok akut;
  • Penyakit berjangkit semasa;
  • Pendarahan dalaman;
  • Mengurangkan pendarahan dengan risiko pendarahan.

Ejen kontras untuk kawalan sinar-x operasi mengandungi iodin. Oleh itu, bagi orang yang alah, stent tidak boleh dipasang. Kaedah ini tidak digunakan dengan pelepasan arteri kurang dari 3 mm dan dengan kerosakan aterosklerotik umum pada tempat tidur vaskular.

Peringkat operasi

Prosedur memasang stent memerlukan persiapan pesakit. Pada peringkat ini, angiografi koronari dilakukan untuk menjelaskan penyetempatan kapal yang tersumbat dan menentukan tahap kerosakannya. Dalam keadaan darurat, ujian darah dan EKG juga dilakukan. Dalam kes operasi yang dirancang, pemeriksaan pesakit akan dilakukan dengan lebih teliti..

Ia termasuk:

  • Ujian makmal urin dan darah - umum dan biokimia, penentuan pembekuan darah, untuk hepatitis dan HIV;
  • Kajian jantung - ekokardiografi, pemantauan EKG 24 jam, ultrasound saluran koronari dengan imbasan dupleks dan dopplerografi.

Sekiranya perlu, pencitraan resonans magnetik atau tomografi yang dikira juga ditetapkan. Sebelum operasi, pesakit diberikan ubat yang menipiskan darah dan mencegah pembekuan darah, serta ubat penenang.

Cara meletakkan stent?

Akses ke arteri koronari adalah melalui arteri femoral atau melalui lengan. Kaedah kedua - memperkenalkan pengenalan dengan stent melalui arteri radial lengan bawah - digunakan lebih kerap kerana akses yang lebih mudah ke saluran koronari.

Prosedur operasi:

  • Tapak tusukan dianestetik dan konduktor dengan tin dimasukkan ke dalamnya.
  • Dengan aliran darah di bawah kawalan sinar-X, dia mencapai tempat yang tepat di arteri;
  • Setelah tin dipasang di tempat yang betul, ia dilengkapkan dengan jarum suntik;
  • Di bawah tekanan, pemusnahan plak aterosklerotik berlaku;
  • Konduktor dengan belon dikeluarkan dan stent dengan belon di dalamnya dipasang di tempatnya;
  • Kateter dimasukkan semula ke dalam kapal yang terjejas, belon mengembang di bawah tekanan dan membuka stent, dengan kuat memasangnya ke dinding arteri di lokasi plak yang hancur.

Selepas pembedahan, pesakit berada di unit rawatan intensif selama 1 hingga 2 hari, kemudian dipindahkan ke jeneral. Pemulihan selepas stenting adalah pergerakan terhad dan mengambil masa 5 hingga 7 hari, setelah itu pesakit keluar dari hospital.

Cara hidup dengan stent?

Kehidupan selepas pembedahan mesti dikenakan peraturan tertentu. Doktor sebelum keluar memberi cadangan pengambilan ubat, aktiviti fizikal dan diet.

Video: Semua Mengenai Stenting Jantung

Selepas operasi, pesakit segera merasa lega - ada sesak nafas, sakit dada dan gejala lain dari angina pectoris.

Untuk mengelakkan komplikasi dan stenosis berulang pada masa akan datang, keadaan berikut mesti diperhatikan:

  1. Sentiasa minum ubat yang ditetapkan oleh doktor pada tahun pertama. Ini adalah ubat-ubatan yang menghalang pembentukan gumpalan darah (Plavix, Aspirin Cardio atau Cardiomagnyl). Selepas setahun, anda boleh mengurangkan dosnya.
  2. Kecualikan atau hadkan makanan yang mengandungi lemak haiwan, tolak makanan asin, asap dan acar. Sekiranya perlu, ambil statin yang menurunkan kolesterol darah.
  3. Pesakit hipertensi memerlukan pemantauan tekanan yang berterusan dan mengambil ubat antihipertensi yang ditetapkan oleh doktor. Ini akan membantu mengurangkan risiko serangan jantung dan strok selepas stenting..
  4. Singkirkan tabiat buruk.
  5. Aktiviti fizikal dos wajib. Ia cukup untuk berjalan-jalan setiap hari dalam 30 - 40 minit.

Sepanjang tahun ini, semasa mengambil ubat yang mengurangkan pembekuan darah, anda harus mengelakkan kecederaan dan luka. Sekiranya operasi mendesak diperlukan dalam tempoh ini, doktor yang hadir harus mengetahui berapa lama masa berlalu sejak stent dipasang. Keadaan ini mesti dipatuhi dengan ketat semasa memasang stent ubat. Holometallic sederhana tidak memerlukan terapi yang serupa.

Penyakit jantung pada masa kita sangat "lebih muda". Selalunya, kardiostentasi dilakukan pada lelaki yang sangat muda. Operasi yang berjaya tanpa komplikasi membolehkan mereka terus menjalani kehidupan yang penuh.

Berapa banyak yang hidup selepas pembedahan pemasangan stent

Tertakluk kepada gaya hidup aktif yang sihat, semua cadangan perubatan dan ketiadaan penyakit serius yang lain, jangka hayat pesakit dengan iskemia jantung meningkat dengan ketara. Ini juga dibuktikan dengan tinjauan pesakit..

Kemungkinan komplikasi

Operasi stenting hari ini dianggap rutin dan terbukti sepenuhnya dari segi teknikal. Oleh itu, komplikasi selepas itu jarang berlaku.

Walau bagaimanapun, mereka adalah dan adalah seperti berikut:

  • Semasa pembedahan, ini mungkin alergi terhadap ubat-ubatan yang digunakan, pendarahan (tidak melebihi 1.5% kes), kejadian aritmia, perkembangan angina pectoris dan infark miokard;
  • Selepas operasi - ini adalah hematoma di pintu masuk ke arteri femoral atau radial (biasa), aneurisma, aritmia, trombosis;
  • Jarak - trombosis, penyempitan arteri berulang.

Berapakah kos stenting koronari di Rusia dan Ukraine

Dalam kes kecemasan, apabila stent dipasang untuk kesihatan, ia dibuat sebagai sebahagian daripada insurans kesihatan wajib. Ia adalah percuma untuk pesakit.

Kos operasi yang dirancang terdiri daripada banyak komponen dan dikira secara individu bergantung pada kos operasi. Harga stenting untuk Ukraine dan Persekutuan Rusia hampir setanding. Di Rusia, stent dapat dihantar untuk 100 - 150 ribu rubel, di Ukraine operasi akan menelan belanja 30 - 40 ribu hryvnias.

Ulasan

Marina Sergeevna, 58 tahun, Kemerovo

Ibu saya mempunyai stent 8 tahun yang lalu dalam keadaan kecemasan semasa serangan jantung. Adakah secara percuma. Sejak itu, serangan angina hampir berhenti, walaupun sesak nafas yang teruk berterusan. Tetapi dia sudah berumur 81 tahun dan banyak lagi luka. Dia masih aktif, lebih suka tinggal secara berasingan. Saya rasa stent itu memperpanjang umurnya.

Mikhail Mikhailovich, 60 tahun, Voronezh

Saya sampai ke pakar bedah setelah serangan jantung. Operasi memasang stent ditangguhkan dengan mudah. Setelah operasi, ada masalah dengan denyut nadi - setelah 50-55 biasa, naik menjadi 90-110. Sebaliknya, tekanan menurun ke norma 120/80. Selepas beberapa bulan, semuanya kembali normal - tekanan kembali meningkat, dan nadi kembali normal. Selama tiga tahun sekarang saya hidup dengan tenang tanpa rasa takut akan serangan jantung. Keadaan saya bertambah baik.