Kapal di mana darah vena mengalir

Darah arteri mengalir melalui beberapa urat. Nyatakan urat seperti itu.

Selalunya, kerana jawapan yang salah menunjukkan bahawa darah arteri mengalir melalui vena cava superior atau inferior.
Jantung manusia, seperti semua mamalia, terbahagi kepada empat ruang: dua atria dan dua ventrikel, yang sepenuhnya memisahkan aliran darah arteri dan vena. Darah arteri kaya oksigen selalu berada di sebelah kiri jantung, dan vena yang tepu dengan karbon dioksida berada di sebelah kanan. Satu saluran darah besar berlepas dari ventrikel, melalui mana darah vena dibekalkan ke paru-paru, dan arteri ke organ dalaman. Dalam peredaran pulmonari, darah vena dari atrium kanan memasuki ventrikel kanan. Dari itu, ia didorong ke batang arteri paru-paru biasa, yang, setelah berpecah menjadi dua, membawa darah ke paru-paru. Selepas ketepuan oksigen melalui urat pulmonari, darah arteri kembali ke atrium kiri, dan dari itu ke ventrikel kiri. Bulatan peredaran darah yang besar bermula dengan fakta bahawa darah arteri dari ventrikel kiri memasuki batang umum lengkungan aorta kiri. Arteri karotid berpasangan dipisahkan darinya, di mana darah arteri memasuki otak. Lengkungan aorta mengelilingi jantung di sebelah kiri dan masuk ke aorta dorsal yang tidak berpasangan. Di atasnya, darah arteri mengalir di sepanjang tulang belakang. Arteri usus berpisah dari aorta tulang belakang, menghantar darah kaya oksigen ke organ dalaman. Setelah memberikan oksigen ke organ dan tisu, darah vena dari kepala terkumpul dalam vena cava anterior berpasangan, yang bergabung bersama di depan atrium kanan dan mengalir ke dalamnya dengan satu saluran. Dari organ dalaman, darah vena terkumpul di vena cava posterior yang tidak berpasangan, yang juga mengalir ke atrium kanan..

Bulatan Peredaran

Dari artikel sebelumnya, anda sudah mengetahui komposisi darah dan struktur jantung. Jelas bahawa darah melakukan semua fungsi hanya kerana peredarannya yang berterusan, yang dilakukan berkat kerja jantung. Kerja jantung menyerupai pam yang mengepam darah ke saluran yang mana darah mengalir ke organ dan tisu dalaman..

Sistem peredaran darah terdiri daripada lingkaran peredaran darah yang besar dan kecil (pulmonari), yang akan kita bincangkan secara terperinci. Digambarkan oleh William Harvey, seorang doktor Inggeris, pada tahun 1628.

Lingkaran peredaran darah yang hebat (BKK)

Lingkaran peredaran darah ini berfungsi untuk menyampaikan oksigen dan nutrien ke semua organ. Ia bermula dengan aorta yang muncul dari ventrikel kiri, kapal terbesar yang secara berurutan bercabang menjadi arteri, arteriol dan kapilari. BCC membuka dan memahami maksud sistem peredaran darah oleh saintis Inggeris terkenal, doktor William Harvey.

Dinding kapilari berlapis tunggal; oleh itu, pertukaran gas melaluinya berlaku dengan tisu sekitarnya, yang juga menerima nutrien melaluinya. Pernafasan berlaku pada tisu, di mana protein, lemak, dan karbohidrat dioksidakan. Akibatnya, karbon dioksida dan produk metabolik (urea) terbentuk di dalam sel, yang juga disekresikan ke kapilari..

Darah vena mengalir melalui venula ke dalam urat, kembali ke jantung melalui yang terbesar - vena cava yang unggul dan rendah, yang mengalir ke atrium kanan. Oleh itu, BCC bermula di ventrikel kiri dan berakhir di atrium kanan..

Darah melepasi BKK dalam 23-27 saat. Darah arteri mengalir melalui arteri CCB, dan vena melalui urat. Fungsi utama lingkaran peredaran darah ini adalah untuk membekalkan oksigen dan nutrien ke semua organ dan tisu badan. Dalam saluran darah CCL, tekanan darah tinggi (lingkaran peredaran darah yang agak kecil).

Peredaran pulmonari

Izinkan saya mengingatkan anda bahawa CCL berakhir di atrium kanan, yang mengandungi darah vena. Peredaran paru (MCC) bermula di ruang jantung seterusnya - ventrikel kanan. Dari sini, darah vena memasuki batang paru, yang terbahagi kepada dua arteri pulmonari..

Arteri pulmonari kanan dan kiri dengan darah vena menuju ke paru-paru yang sesuai, di mana mereka bercabang ke kapilari yang mengelilingi alveoli. Pertukaran gas berlaku di kapilari, akibatnya oksigen memasuki aliran darah dan bergabung dengan hemoglobin, dan karbon dioksida meresap ke udara alveolar.

Darah arteri yang diperkaya oksigen dikumpulkan ke dalam venula, yang kemudian bergabung ke dalam vena pulmonari. Urat paru dengan darah arteri mengalir ke atrium kiri, di mana ICC berakhir. Dari atrium kiri, darah memasuki ventrikel kiri - tapak permulaan BCC. Oleh itu, dua lingkaran peredaran darah ditutup.

Darah PKS berlalu dalam 4-5 saat. Fungsi utamanya adalah menjenuhkan darah vena dengan oksigen, akibatnya ia menjadi arteri, kaya dengan oksigen. Seperti yang anda perhatikan, vena mengalir melalui arteri di ICC, dan darah arteri mengalir melalui urat. Tekanan darah lebih rendah daripada BKK.

Fakta menarik

Rata-rata, setiap minit jantung seseorang mengepam sekitar 5 liter, selama 70 tahun hidup - 220 juta liter darah. Dalam satu hari, jantung seseorang membuat kira-kira 100 ribu denyutan, sepanjang hidupnya - 2.5 bilion denyut.

© Bellevich Yuri Sergeevich 2018-2020

Artikel ini ditulis oleh Bellevich Yuri Sergeyevich dan merupakan harta inteleknya. Menyalin, menyebarkan (termasuk dengan menyalin ke laman web dan sumber lain di Internet) atau penggunaan maklumat dan objek lain tanpa persetujuan sebelumnya dari pemegang hak cipta dihukum oleh undang-undang. Untuk mendapatkan bahan artikel dan kebenaran menggunakannya, sila hubungi Bellevich Yuri.

Saluran darah: struktur dan fungsi saluran darah, patologi

Tubuh manusia hampir seperempat terdiri daripada pembuluh - saluran utama di mana darah bergerak. Mereka berfungsi untuk mengangkut oksigen dan nutrien ke organ dan tisu penting, mengambil bahagian dalam penghapusan produk buangan, dan juga berperanan menjaga tekanan optimum bagi individu dalam tubuh. Walaupun terdapat persamaan fungsi, saluran darah mempunyai ukuran dan struktur yang berbeza. Kepentingan mereka terhadap tubuh sama pentingnya. Contohnya, arteri dan urat besar tidak dapat melakukan kerja yang diberikan kepadanya tanpa arteriol berdiameter kecil, kadang-kadang mikroskopik, kapilari dan venula.

Pengelasan

Dalam anatomi tidak ada klasifikasi saluran darah yang luas dan luas. Kesemuanya dibahagikan kepada tiga jenis bergantung pada ukuran dan lokasi di dalam tubuh manusia:

  1. Arteri adalah formasi tiub terbesar dengan dinding berlapis-lapis, di mana darah diarahkan dari jantung di sepanjang lingkaran kecil atau besar peredaran darah. Kapal jenis ini tertakluk kepada mekanisme pengawalseliaan mereka sendiri, yang bergantung terutamanya pada intensiti jantung dan jumlah darah yang masuk ke dalamnya. Darah yang mengalir melalui arteri jenuh dengan oksigen, karena warnanya mengambil warna merah cerah.
  2. Vena adalah sejenis saluran darah dalam sistem peredaran darah di mana darah bergerak ke arah jantung. Dengan struktur dinding, mereka lebih sederhana daripada arteri; semua jenis pengaturan nada, kecuali yang fizikal, asing dengannya. Dinding dalaman mereka dilengkapi dengan alat pengunci - injap yang menghalang aliran darah terbalik. Darah yang mengalir melalui urat tepu dengan karbon dioksida, itulah sebabnya warnanya jauh lebih gelap daripada arteri.
  3. Pembuluh darah peredaran mikro adalah jenis saluran darah yang paling banyak dengan diameter lumen kecil. Ini termasuk arteriol dan kapilari di mana aliran darah arteri, venula di mana darah vena hadir, serta anastomosis arteriovenular di mana aliran darah bercampur (arteri dan vena). Kumpulan formasi tubular ini sangat rentan terhadap mekanisme humoral pengaturan nada saluran darah..

Bahagian periferal sistem peredaran darah berbeza dari segi struktur dan fungsi dari urat pusat dan arteri. Lebih-lebih lagi, mereka paling pelbagai, kerana pelbagai jenis mikro melakukan tugas yang berbeza.

Kapal besar utama

Di antara semua saluran darah dan limfa, arteri besar dengan diameter 2 cm atau lebih adalah yang paling penting. Walaupun fungsinya terutama dalam mengangkut darah, kesihatan dan kesejahteraan manusia bergantung pada keadaannya.

Salur darah yang paling penting dalam tubuh manusia adalah aorta, yang memanjang terus dari jantung. Ia mempunyai diameter terbesar (25-30 mm) dan mempunyai struktur dinding yang paling kompleks. Dia mempunyai peningkatan keanjalan dan kekuatan, kerana dia harus menahan banyak pengeluaran jantung. Ini adalah tiub yang cukup besar dan sangat fleksibel yang dapat meregangkan semasa aliran darah dan menguncup ketika ventrikel mengendur..

Aorta terbahagi kepada dua cabang yang sedikit lebih kecil, tetapi tidak kurang ketara dalam tubuh manusia - menurun dan menaik. Bahagian menurun dibahagikan kepada aorta toraks dan perut, di bahagian menaik ia diwakili oleh arteri koronari, arteri subclavian dan karotid biasa. Mereka dicirikan oleh peningkatan keanjalan dan kekuatan. Mereka boleh berkontrak dengan mengarahkan darah ke organ penting.

Urat terbesar yang dilengkapi dengan tubuh manusia adalah vena cava bawah dan atas. Diameter mereka melebihi 2 cm, dan peranan utama mereka adalah untuk mengangkut darah yang tepu dengan karbon dioksida dari bahagian bawah dan atas badan ke jantung dan paru-paru.

Struktur dan fungsi saluran darah

Struktur dinding sistem pengangkutan tubuh manusia menentukan fungsi saluran darah dan penyetempatannya di dalam badan. Semakin dekat dengan jantung, semakin kompleks gambaran anatomi: lebih banyak lapisan, lebih banyak fungsi dan sel reseptor tambahan. Satu-satunya perkara yang menyatukan semua jenis tabung darah adalah bilangan lapisan di dinding. Terdapat tiga secara keseluruhan:

  1. Endotelium adalah lapisan lapisan dari dalam. Struktur lapisan dalam saluran darah berbeza-beza bergantung pada jenisnya. Oleh itu, arteri dan urat besar dilapisi dengan lapisan endotelium yang padat, sementara di dalam saluran peredaran mikro mereka berada dalam urutan yang lebih tersebar dan longgar. Lapisan sel endotel yang jarang terletak di kapilari mendorong penembusan oksigen, karbon monoksida dan nutrien ke dalam tisu sekitarnya dan ke arah yang bertentangan. Pada arteri dan urat, komponen darah praktikal tidak berinteraksi dengan tisu sekitarnya. Dalam semua jenis, kehadiran sel-sel tertentu yang terletak di membran bawah tanah, lapisan paling nipis, membatasi penutup dalaman (intima) saluran darah dengan lapisan tengahnya, dikesan. Mereka digunakan untuk mengawal kontraktiliti saluran darah besar dan sederhana, aliran darah dan metabolisme.
  2. Lapisan tengah adalah yang paling tebal dari semua elemen dinding, yang terdiri daripada otot licin dan sel elastik. Dialah yang menyempitkan dan memperluas lumen saluran darah, mengatur pergerakan darah dalam sistem tertutup dan tekanan yang dibuat di dalamnya. Kehadiran dan ketebalan membran ini berbeza di bahagian berlainan sistem peredaran darah. Sebagai contoh, arteri dibekalkan dengan lapisan kolagen dan sel otot yang paling tebal, sedangkan kapilari dan urat praktikalnya tidak mempunyai sel. Di dinding arteri yang terletak lebih dekat ke jantung, terdapat lebih banyak serat kolagen, yang dirancang untuk meningkatkan kepanjangan dinding vaskular dan ketahanan terhadap tekanan darah. Pada arteri periferal, yang tidak mengalami beban yang besar, serat otot mendominasi, yang secara aktif dikontrak untuk mengekalkan halaju aliran darah yang diperlukan..
  3. Lapisan luar (tepi) kapal terdiri daripada serat tisu penghubung, ketumpatannya berbeza bergantung pada ukuran kapal: urat dan arteri besar dikelilingi oleh membran tisu penghubung yang cukup padat, sementara bahagian mikrosirkulasi sistem peredaran darah dikelilingi oleh membran yang sangat longgar. Oleh kerana itu, darah kapilari memberikan nutrien dan oksigen ke getah bening dan tisu, dan "menyerap" produk yang memerlukan penggunaannya..

Dinding semua bahagian sistem peredaran darah dilengkapi dengan reseptor dan efektor - sel khas yang mematuhi mekanisme peraturan saraf dan humoral. Sebilangan besar dari mereka dijumpai di lengkungan aorta dan arteri karotid. Sebilangan kecil angioreceptors terletak di arteri dan urat nipis, mikrovaskular.

Walaupun keadaan kapal bergantung pada keadaan psychoemotional, seseorang tidak dapat secara sedar mengawal mekanisme peningkatan atau penurunan tahap bekalan darah di satu atau bahagian tubuh yang lain, menyesuaikan petunjuk tekanan darah tanpa mengambil ubat khas, dll..

Penyakit

Angiopati atau penyakit yang mempengaruhi fungsi sistem peredaran darah adalah konsep yang jauh lebih serba boleh dan luas daripada yang mungkin muncul pada mulanya. Dalam bidang perubatan, terdapat sekurang-kurangnya seribu penyimpangan yang berkaitan secara langsung dengan arteri, urat, kapilari, venula dan arteriol, anastomosis arteriovenular. Menurut statistik, kumpulan penyakit ini adalah penyebab kematian yang paling biasa di semua peringkat umur dan kumpulan sosial..

Patologi arteri khas adalah:

  • Stenosis, akibatnya darah yang tidak mencukupi menembusi lumen yang menyempit. Akibat penyakit ini, iskemia tisu berkembang, dengan kata mudah, kebuluran oksigen. Penyakit ini boleh mempengaruhi kedua-dua batang utama arteri koronari (aorta) dan cawangan yang lebih kecil.
  • Oklusi adalah salah satu jenis penyempitan lumen yang disebabkan oleh gumpalan darah atau plak kolesterol. Kehadiran gumpalan darah di saluran darah membawa kepada akibat yang sama dengan stenosis. Patologi lebih terdedah kepada sudut arteri dan tiub kecil.
  • Pembahagian atau pengembangan arteri yang mengakibatkan pembentukan aneurisma. Patologi didiagnosis pada orang dengan keanjalan vaskular yang berkurang. Selalunya, arteri aorta, karotid dan serebrum terdedah kepadanya..
  • Stratifikasi dinding dengan pecahnya yang seterusnya. Penyakit ini menyerang arteri terbesar yang mengalami peningkatan beban: saluran aorta, koronari dan paru.

Tidak selalu ubat dapat menawarkan kaedah yang memperbaiki perjalanan penyakit atau menghilangkannya sepenuhnya. Pada tahap awal, peningkatan dicapai dengan mengambil ubat untuk meningkatkan keanjalan arteri dan menurunkan tekanan darah. Apabila penyempitan disebabkan oleh gumpalan darah atau deposit aterosklerotik, tidak ada ubat yang dapat menyebabkan pemulihan sepenuhnya. Satu-satunya cara untuk mengurangkan ancaman terhadap kehidupan adalah pembedahan. Dengan stenosis, stent dipasang, dan dengan penyumbatan, sebahagian arteri dikeluarkan atau mendapan dari lumennya.

Patologi arteri melibatkan penyakit seperti angina pectoris dan infark miokard, strok, aneurisma, dan klaudikasi sekejap-sekejap..

Untuk menghilangkan penyakit vena, kaedah terapi konservatif dan pembedahan digunakan. Pada peringkat awal, cukup untuk mengambil ubat yang meningkatkan nada urat dan mencegah pembentukan gumpalan darah. Dengan bentuk progresif, trombektomi atau penyingkiran bahagian vena yang paling rosak digunakan..

Saluran mikrovaskular jarang mengalami perubahan patologi. Penyakit yang paling berbahaya dari bahagian sistem peredaran darah ini dianggap sebagai neoplasma vaskular yang berlaku di lokasi anastomosis arteriovenular. Berkecambah di dalam saluran limfa yang berdekatan, tumor malignan boleh merebak ke organ dan tisu lain.

Saluran mana yang mengalir melalui darah mana?

Darah arteri - yang mengalir melalui arteri, dan vena - melalui urat?

Ini adalah salah tanggapan yang sangat biasa. Ia berlaku kerana konsonan kata-kata pada pasangan "arteri - arteri" dan "vena - vena" (darah) dan kerana ketidaktahuan konsep-konsep ini.

Kapal dibahagikan kepada arteri dan urat bergantung pada tempat mereka membawa darah. Arteri adalah saluran eferen, dan darah mengalir melaluinya dari jantung ke organ.

Vena adalah saluran yang membawa, membawa darah dari organ ke jantung..

Dan penting bahawa darah arteri bukan hanya darah yang mengalir melalui arteri, tetapi darah yang tepu dengan oksigen, dan vena - yang tepu dengan karbon dioksida.

Untuk soalan yang agak pelik: "Bolehkah darah arteri mengalir melalui urat, dan vena mengalir melalui arteri?" ada jawapan positif yang paradoks. Dalam peredaran paru, di mana darah tepu dengan oksigen di paru-paru, inilah yang sebenarnya berlaku. Dari jantung ke paru-paru, darah mengalir melalui saluran eferen (iaitu arteri), yang tepu dengan karbon dioksida (vena). Dan sebaliknya - dari paru-paru ke jantung - melalui saluran bekalan (iaitu urat), darah kaya oksigen (arteri) mengalir ke jantung. Dalam lingkaran peredaran darah yang besar, "melayani" semua organ tubuh dan membawa oksigen, darah arteri (dengan oksigen) mengalir melalui arteri (dari jantung), dan vena (dengan karbon dioksida) mengalir kembali melalui urat (ke jantung).

Peredaran darah manusia

Arteri adalah saluran yang membawa darah dari jantung. Mempunyai lapisan otot yang tebal.
Vena adalah saluran yang membawa darah ke jantung. Mempunyai lapisan dan injap otot yang nipis.

Kapilari adalah saluran lapisan tunggal di mana metabolisme berlaku antara darah dan tisu.

Darah arteri adalah darah beroksigen.
Darah vena - tepu dengan karbon dioksida.
Dalam peredaran pulmonari, darah vena mengalir melalui arteri, dan arteri melalui urat.

Pada manusia, jantung mempunyai empat ruang, terdiri daripada dua atria dan dua ventrikel (darah arteri di bahagian kiri jantung, vena di bahagian kanan).

Injap flap terletak di antara ventrikel dan atria, dan injap lunate berada di antara arteri dan ventrikel. Injap tidak membenarkan darah mengalir kembali (dari ventrikel ke atrium, dari aorta ke ventrikel).

Dinding paling tebal dari ventrikel kiri, kerana dia mendorong darah dalam lingkaran besar peredaran darah. Dengan penguncupan ventrikel kiri, gelombang nadi dihasilkan, serta tekanan darah maksimum.

Tekanan darah: terbesar di arteri, sederhana di kapilari, terkecil di urat. Kelajuan darah: terbesar di arteri, terkecil di kapilari, sederhana di urat.

Lingkaran besar peredaran darah: dari ventrikel kiri, darah arteri melalui arteri masuk ke semua organ badan. Di kapilari bulatan besar, pertukaran gas berlaku: oksigen mengalir dari darah ke tisu, dan karbon dioksida - dari tisu ke darah. Darah menjadi vena, melalui vena cava memasuki atrium kanan, dan dari sana ke ventrikel kanan.

Lingkaran kecil: dari ventrikel kanan, darah vena mengalir melalui arteri pulmonari ke paru-paru. Pertukaran gas berlaku di kapilari paru-paru: karbon dioksida mengalir dari darah ke udara, dan oksigen dari udara ke darah, darah menjadi arteri dan melalui pembuluh darah paru memasuki atrium kiri, dan dari sana ke ventrikel kiri.

Anda masih boleh membaca

Tugas Bahagian 1

Pilih satu, pilihan yang paling tepat. Mengapa darah tidak dapat masuk dari aorta ke ventrikel kiri jantung
1) ventrikel berkontraksi dengan kuat dan menimbulkan tekanan tinggi
2) injap lunar dipenuhi dengan darah dan ditutup rapat
3) injap kepak ditekan ke dinding aorta
4) injap tutup ditutup dan injap lunar terbuka

Pilih satu, pilihan yang paling tepat. Dalam peredaran pulmonari, darah mengalir dari ventrikel kanan melalui
1) urat pulmonari
2) arteri pulmonari
3) arteri karotid
4) aorta

Pilih satu, pilihan yang paling tepat. Darah arteri dalam tubuh manusia mengalir melalui
1) urat renal
2) urat pulmonari
3) vena cava
4) arteri pulmonari

Pilih satu, pilihan yang paling tepat. Pada mamalia, pengayaan darah dengan oksigen berlaku di
1) arteri peredaran pulmonari
2) kapilari bulatan besar
3) arteri lingkaran besar
4) kapilari bulatan kecil

Pilih satu, pilihan yang paling tepat. Urat berongga dalam tubuh manusia mengalir ke
1) atrium kiri
2) ventrikel kanan
3) ventrikel kiri
4) atrium kanan

Pilih satu, pilihan yang paling tepat. Injap menghalang pengembalian darah dari arteri pulmonari dan aorta ke ventrikel
1) tricuspid
2) vena
3) bivalve
4) lunar

SENI - VIENNA
1. Tetapkan korespondensi antara tanda dan saluran darah: 1) urat 2) arteri. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) mempunyai lapisan otot yang nipis
B) mempunyai injap
C) membawa darah dari jantung
D) membawa darah ke jantung
D) mempunyai dinding elastik elastik
E) dapat menahan tekanan darah tinggi

2. Tetapkan korespondensi antara ciri dan fungsi struktur dan jenis kapal: 1) arteri, 2) urat. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) mempunyai injap
B) dinding mengandungi kurang serat otot
C) membawa darah dari jantung
D) dalam peredaran paru membawa darah vena
D) berkomunikasi dengan atrium kanan
E) menjalankan aliran darah dengan mengurangkan otot rangka

SENI - VIENNA - MODAL
Tetapkan persamaan antara ciri saluran darah dan jenisnya: 1) arteri, 2) vena, 3) kapilari. Tuliskan nombor 1-3 mengikut urutan huruf.
A) dinding terdiri daripada satu lapisan sel
B) sel-sel endotel saling berdekatan antara satu sama lain, membentuk dinding licin
C) dindingnya mempunyai injap
D) dindingnya nipis, elastik, berisi otot
D) mempunyai diameter terkecil

Vena
Pilih tiga pilihan. Vena adalah saluran darah di mana darah mengalir.
1) dari hati
2) ke hati
3) di bawah tekanan yang lebih besar daripada di arteri
4) di bawah tekanan yang lebih rendah daripada di arteri
5) lebih cepat daripada kapilari
6) lebih perlahan daripada pada kapilari

Vena ex. DARI ARTERI
1. Pilih tiga jawapan yang betul dari enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Vena, tidak seperti arteri
1) mempunyai injap di dinding
2) boleh mereda
3) mempunyai dinding dari satu lapisan sel
4) membawa darah dari organ ke jantung
5) menahan tekanan darah tinggi
6) selalu membawa darah yang tidak tepu dengan oksigen

2. Pilih tiga jawapan yang betul dari enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Untuk urat, tidak seperti arteri, ciri
1) injap selubung
2) pemindahan darah ke jantung
3) injap lunar
4) tekanan darah tinggi
5) lapisan otot nipis
6) aliran darah yang cepat

DARAH DEOXYGENATED
Pilih tiga jawapan yang betul dari enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Unsur-unsur sistem peredaran darah manusia yang mengandungi darah vena adalah
1) arteri pulmonari
2) aorta
3) vena cava
4) atrium kanan dan ventrikel kanan
5) atrium kiri dan ventrikel kiri
6) urat pulmonari

ARTERIAL - VENOUS
1. Membentuk korespondensi antara jenis saluran darah manusia dan jenis darah yang terdapat di dalamnya: 1) arteri, 2) vena
A) arteri pulmonari
B) urat peredaran pulmonari
C) aorta dan arteri peredaran pulmonari
D) vena cava yang unggul dan rendah diri

2. Membentuk korespondensi antara saluran sistem peredaran darah manusia dan jenis darah yang mengalir melaluinya: 1) arteri, 2) vena. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) urat femoral
B) arteri brachial
C) urat pulmonari
D) arteri subclavian
D) arteri pulmonari
E) aorta

3. Membentuk korespondensi antara bahagian sistem peredaran darah manusia dan jenis darah yang melaluinya: 1) arteri, 2) vena. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) ventrikel kiri
B) ventrikel kanan
C) atrium kanan
D) urat pulmonari
D) arteri pulmonari
E) aorta

ARTERIAL DALAM EXC. DARI VENOUS
Pilih tiga pilihan. Pada mamalia, haiwan dan manusia, darah vena, berbanding arteri,
1) kekurangan oksigen
2) mengalir dalam bulatan kecil melalui urat
3) mengisi bahagian kanan jantung
4) tepu dengan karbon dioksida
5) memasuki atrium kiri
6) membekalkan sel-sel badan dengan nutrien

RAHSIA TEKANAN
1. Buat urutan saluran darah manusia agar penurunan tekanan darah di dalamnya. Tuliskan urutan nombor yang sesuai.
1) vena cava inferior
2) aorta
3) kapilari paru
4) arteri pulmonari

2. Tentukan dengan urutan apa saluran darah harus disusun dalam urutan penurunan tekanan darah di dalamnya.
1) Vena
2) Aorta
3) Arteri
4) Kapilari

3. Tetapkan urutan saluran darah agar dapat meningkatkan tekanan darah di dalamnya. Tuliskan urutan nombor yang sesuai.
1) vena cava inferior
2) aorta
3) arteri pulmonari
4) kapilari alveoli
5) arteriol

JALAN CEPAT
Susun saluran darah mengikut urutan halaju darah yang menurun
1) vena cava yang unggul
2) aorta
3) arteri brachial
4) kapilari

BESAR
Pilih tiga jawapan yang betul dari enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Bulatan besar peredaran darah di dalam tubuh manusia
1) bermula di ventrikel kiri
2) berasal dari ventrikel kanan
3) tepu dengan oksigen di alveoli paru-paru
4) membekalkan organ dan tisu dengan oksigen dan nutrien
5) berakhir di atrium kanan
6) membawa darah ke bahagian kiri jantung

Pilih tiga jawapan yang betul dari enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Apa bahagian sistem peredaran darah yang tergolong dalam lingkaran besar peredaran darah?
1) arteri pulmonari
2) vena cava yang unggul
3) atrium kanan
4) atrium kiri
5) ventrikel kiri
6) ventrikel kanan

RAHSIA BESAR
1. Menentukan urutan pergerakan darah melalui saluran lingkaran peredaran darah yang besar. Tuliskan urutan nombor yang sesuai.
1) urat portal hati
2) aorta
3) arteri gastrik
4) ventrikel kiri
5) atrium kanan
6) vena cava inferior

2. Tentukan urutan peredaran darah yang betul dalam peredaran paru, bermula dari ventrikel kiri. Tuliskan urutan nombor yang sesuai.
1) Aorta
2) Vena cava yang unggul dan rendah diri
3) Atrium kanan
4) Ventrikel kiri
5) Ventrikel kanan
6) Cecair tisu

3. Tetapkan urutan yang betul untuk perjalanan darah melalui lingkaran peredaran darah yang besar. Tuliskan urutan nombor yang sesuai dalam jadual.
1) atrium kanan
2) ventrikel kiri
3) arteri kepala, anggota badan dan batang badan
4) aorta
5) vena cava yang lebih rendah dan unggul
6) kapilari

4. Tetapkan urutan pergerakan darah di tubuh manusia, bermula dari ventrikel kiri. Tuliskan urutan nombor yang sesuai.
1) ventrikel kiri
2) vena cava
3) aorta
4) urat pulmonari
5) atrium kanan

5. Menentukan urutan bahagian darah pada seseorang, bermula dari ventrikel kiri jantung. Tuliskan urutan nombor yang sesuai.
1) atrium kanan
2) aorta
3) ventrikel kiri
4) cahaya
5) atrium kiri
6) ventrikel kanan

6jam. Buat urutan pergerakan darah dalam lingkaran besar peredaran darah pada seseorang, bermula dari ventrikel. Tuliskan urutan nombor yang sesuai.
1) ventrikel kiri
2) kapilari
3) atrium kanan
4) arteri
5) urat
6) aorta

LINGKARAN BESAR ARTERIA
Pilih tiga pilihan. Di arteri lingkaran besar peredaran darah pada seseorang, darah mengalir
1) dari hati
2) ke hati
3) tepu dengan karbon dioksida
4) beroksigen
5) lebih cepat daripada saluran darah yang lain
6) lebih perlahan daripada saluran darah yang lain

RAHSIA KECIL
1. Menetapkan urutan pergerakan darah pada manusia dalam peredaran pulmonari. Tuliskan urutan nombor yang sesuai.
1) arteri pulmonari
2) ventrikel kanan
3) kapilari
4) atrium kiri
5) urat

2. Buat urutan proses peredaran darah, bermula dari saat darah bergerak dari paru-paru ke jantung. Tuliskan urutan nombor yang sesuai.
1) darah dari ventrikel kanan memasuki arteri pulmonari
2) darah bergerak melalui urat pulmonari
3) darah bergerak di sepanjang arteri pulmonari
4) oksigen mengalir dari alveoli ke kapilari
5) darah memasuki atrium kiri
6) darah memasuki atrium kanan

3. Tetapkan urutan pergerakan darah arteri pada manusia, bermula dari saat ketepuannya dengan oksigen di kapilari bulatan kecil. Tuliskan urutan nombor yang sesuai.
1) ventrikel kiri
2) atrium kiri
3) urat bulatan kecil
4) kapilari bulatan kecil
5) arteri bulatan besar

4. Menetapkan urutan pergerakan darah arteri di dalam tubuh manusia, bermula dengan kapilari paru-paru. Tuliskan urutan nombor yang sesuai.
1) atrium kiri
2) ventrikel kiri
3) aorta
4) urat pulmonari
5) kapilari paru-paru

5. Tetapkan urutan yang betul untuk laluan bahagian darah dari ventrikel kanan ke atrium kanan. Tuliskan urutan nombor yang sesuai.
1) urat pulmonari
2) ventrikel kiri
3) arteri pulmonari
4) ventrikel kanan
5) atrium kanan
6) aorta

LITAR LITAR ARTERIA
Pilih tiga pilihan. Di dalam arteri peredaran paru pada seseorang, darah mengalir
1) dari hati
2) ke hati
3) tepu dengan karbon dioksida
4) beroksigen
5) lebih cepat daripada kapilari pulmonari
6) lebih perlahan daripada pada kapilari pulmonari

TERBESAR - KAPAL KECIL
1. Membentuk korespondensi antara bahagian-bahagian sistem peredaran darah dan lingkaran peredaran darah yang menjadi miliknya: 1) Lingkaran besar peredaran darah, 2) Lingkaran kecil peredaran darah. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan yang betul.
A) Ventrikel kanan
B) Arteri karotid
C) Arteri pulmonari
D) vena cava yang unggul
E) Atrium kiri
E) Ventrikel kiri

2. Tetapkan korespondensi antara saluran dan peredaran darah seseorang: 1) lingkaran kecil peredaran darah, 2) lingkaran besar peredaran darah. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan yang betul.
A) aorta
B) urat pulmonari
C) arteri karotid
D) kapilari di paru-paru
D) arteri pulmonari
E) arteri hepatik

3. Membentuk korespondensi antara struktur sistem peredaran darah dan sistem peredaran seseorang: 1) kecil, 2) besar. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) lengkungan aorta
B) urat portal hati
C) atrium kiri
D) ventrikel kanan
D) arteri karotid
E) kapilari alveoli

TANDA BESAR - KECIL
Menetapkan korespondensi antara proses dan lingkaran peredaran darah, yang mana ia adalah ciri: 1) kecil, 2) besar. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) Darah arteri mengalir melalui urat.
B) Lingkaran berakhir di atrium kiri.
C) Darah arteri mengalir melalui arteri.
D) Lingkaran bermula di ventrikel kiri.
D) Pertukaran gas berlaku di kapilari alveoli.
E) Pembentukan darah vena dari arteri.

RAHSIA HATI
Buat urutan peristiwa yang berlaku dalam kitaran jantung setelah darah memasuki jantung. Tuliskan urutan nombor yang sesuai.
1) pengecutan ventrikel
2) kelonggaran umum ventrikel dan atria
3) aliran darah ke aorta dan arteri
4) aliran darah ke ventrikel
5) pengecutan atrium

VENTRIK KIRI
1. Pilih tiga pilihan. Seseorang mempunyai darah dari ventrikel kiri jantung
1) apabila dikurangkan, ia memasuki aorta
2) apabila ia berkurang, ia jatuh ke atrium kiri
3) membekalkan oksigen ke sel badan
4) memasuki arteri pulmonari
5) di bawah tekanan tinggi memasuki lingkaran besar peredaran darah
6) di bawah tekanan yang sedikit memasuki peredaran paru

2. Pilih tiga jawapan yang betul dari enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Dari ventrikel kiri jantung
1) darah memasuki lingkaran besar peredaran darah
2) darah vena keluar
3) darah arteri keluar
4) darah mengalir melalui urat
5) darah mengalir melalui arteri
6) darah memasuki peredaran pulmonari

VENTRIK TEPAT
Pilih tiga jawapan yang betul dari enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Darah mengalir dari ventrikel kanan
1) arteri
2) vena
3) di arteri
4) melalui urat
5) ke arah paru-paru
6) ke arah sel-sel badan

KIRI KANAN
Tetapkan korespondensi antara ciri dan ruang jantung manusia: 1) ventrikel kiri, 2) ventrikel kanan. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) Arteri pulmonari berlepas dari situ.
B) Ia memasuki lingkaran peredaran darah yang hebat.
C) Darah vena terkandung.
D) Ia mempunyai dinding otot yang lebih tebal.
D) Injap bicuspid terbuka di dalamnya.
E) Mengandungi darah yang kaya dengan oksigen.


Analisis jadual "Kerja hati manusia." Untuk setiap sel yang ditandai dengan huruf, pilih istilah yang sesuai dari senarai yang disediakan..
1) Arteri
2) vena cava yang unggul
3) Bercampur
4) Atrium kiri
5) Arteri karotid
6) Ventrikel kanan
7) vena cava inferior
8) Vena pulmonari


Menganalisis struktur jantung. Untuk setiap sel yang ditandai dengan huruf, pilih istilah yang sesuai dari senarai yang disediakan..
1) Mengurangkan, memberikan aliran darah ke lingkaran besar peredaran darah
2) Atrium kiri
3) Diasingkan dari ventrikel kiri oleh injap bicuspid
4) Atrium kanan
5) Diasingkan dari atrium kanan oleh injap tricuspid
6) Mengurangkan, mengarahkan darah ke ventrikel kiri
7) Beg jantung


Pilih tiga kapsyen bertanda yang betul untuk gambar itu, yang menggambarkan struktur dalaman jantung. Tuliskan nombor yang ditunjukkan.
1) vena cava yang unggul
2) aorta
3) urat pulmonari
4) atrium kiri
5) atrium kanan
6) vena cava inferior


Pilih tiga kapsyen bertanda yang betul untuk gambar tersebut, yang menunjukkan struktur hati manusia. Tuliskan nombor yang ditunjukkan.
1) vena cava yang unggul
2) injap selubung
3) ventrikel kanan
4) injap lunar
5) ventrikel kiri
6) arteri pulmonari


Tetapkan korespondensi antara ciri dan fungsi struktur dan ruang jantung yang ditunjukkan dalam gambar. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) adalah hujung lingkaran besar peredaran darah
B) adalah permulaan lingkaran besar peredaran darah
C) dipenuhi dengan darah vena
D) dipenuhi dengan darah arteri
D) mempunyai dinding otot yang nipis


Tetapkan korespondensi antara ruang jantung yang ditunjukkan oleh angka 1 dan 2 dalam gambar, dan ciri dan fungsi strukturnya. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) adalah akhir peredaran pulmonari
B) adalah hujung lingkaran besar peredaran darah
C) dipenuhi dengan darah vena
D) dipenuhi dengan darah arteri
D) bersambung dengan urat pulmonari


Tetapkan korespondensi antara ruang jantung yang ditunjukkan oleh angka 1 dan 2 dalam gambar, dan ciri dan fungsi strukturnya. Tuliskan nombor 1 dan 2 mengikut urutan huruf.
A) adalah akhir peredaran pulmonari
B) adalah permulaan peredaran paru
C) dipenuhi dengan darah vena
D) dipenuhi dengan darah arteri
D) mempunyai dinding otot yang lebih nipis

Pilih tiga jawapan yang betul dari enam dan tuliskan nombor di bawahnya. Nadi pada manusia
1) tidak berkaitan dengan kadar aliran darah
2) bergantung pada keanjalan dinding saluran darah
3) teraba pada arteri besar yang dekat dengan permukaan badan
4) mempercepat aliran darah
5) kerana ayunan urat berirama
6) tidak berkaitan dengan pengecutan jantung

Tentukan urutan pengangkutan karbon dioksida dari saat memasuki aliran darah. Tuliskan urutan nombor yang sesuai.
1) ventrikel kiri
2) kapilari organ dalaman
3) vena cava
4) kapilari alveoli

Tetapkan korespondensi antara saluran darah seseorang dan arah aliran darah di dalamnya: 1) dari jantung, 2) ke jantung
A) urat peredaran pulmonari
B) urat peredaran pulmonari
C) arteri peredaran pulmonari
D) arteri peredaran pulmonari

Sistem peredaran darah manusia

Darah adalah salah satu cecair asas tubuh manusia, berkat organ dan tisu yang menerima nutrien dan oksigen yang diperlukan, dan dibersihkan dari racun dan produk pembusukan. Cecair ini dapat beredar dalam arah yang ditentukan dengan ketat kerana sistem peredaran darah. Dalam artikel itu, kita akan membincangkan bagaimana kompleks ini disusun, kerana aliran darah dipertahankan, dan bagaimana sistem peredaran darah berinteraksi dengan organ lain.

Sistem peredaran manusia: struktur dan fungsi

Kehidupan normal tidak mungkin dilakukan tanpa peredaran darah yang berkesan: ia menjaga persekitaran dalaman yang berterusan, memindahkan oksigen, hormon, nutrien dan bahan penting lain, mengambil bahagian dalam pembersihan dari racun, terak, dan produk pembusukan, pengumpulan yang cepat atau lambat akan menyebabkan kematian seseorang organ atau seluruh badan. Proses ini diatur oleh sistem peredaran darah - sekumpulan organ, berkat kerja bersama yang pergerakan darahnya berurutan melalui tubuh manusia.

Mari lihat bagaimana sistem peredaran darah berfungsi, dan fungsi apa yang dilakukannya dalam tubuh manusia.

Struktur sistem peredaran darah manusia

Pada pandangan pertama, sistem peredaran darah mudah dan difahami: ia merangkumi jantung dan banyak saluran yang mengalir darah, secara bergantian menjangkau semua organ dan sistem. Jantung adalah sejenis pam yang meningkatkan darah, memberikan arus yang stabil, dan kapal memainkan peranan sebagai tiub penunjuk yang menentukan jalan khusus untuk darah bergerak melalui tubuh. Itulah sebabnya sistem peredaran darah juga disebut kardiovaskular, atau kardiovaskular.

Mari kita bincangkan dengan lebih terperinci mengenai setiap organ yang berkaitan dengan sistem peredaran darah manusia.

Sistem peredaran darah manusia

Seperti mana-mana kompleks badan, sistem peredaran darah merangkumi sejumlah organ yang berbeza, yang diklasifikasikan bergantung pada struktur, lokasi dan fungsi:

  1. Jantung dianggap sebagai organ pusat kompleks kardiovaskular. Ia adalah organ berongga yang terbentuk terutamanya oleh tisu otot. Rongga jantung dibahagikan dengan partisi dan injap menjadi 4 bahagian - 2 ventrikel dan atria (kiri dan kanan). Oleh kerana kontraksi berurutan berirama, jantung mendorong darah melalui saluran, memastikan peredarannya seragam dan berterusan.
  2. Arteri membawa darah dari jantung ke organ dalaman yang lain. Semakin jauh mereka terletak dari jantung, semakin tipis diameternya: jika di kawasan beg jantung rata-rata lebar lumen adalah ketebalan ibu jari, maka di kawasan hujung atas dan bawah diameternya kira-kira sama dengan pensil sederhana.

Walaupun terdapat perbezaan visual, arteri besar dan kecil mempunyai struktur yang serupa. Mereka merangkumi tiga lapisan - Adventitia, media dan seks. Adventitia - lapisan luar - dibentuk oleh tisu penghubung berserat dan elastik yang longgar dan merangkumi banyak liang di mana kapilari mikroskopik memberi makan dinding vaskular dan serat saraf yang mengatur lebar lumen arteri bergantung pada impuls yang dihantar oleh badan.

Media dengan kedudukan sederhana merangkumi gentian elastik dan otot licin, yang mengekalkan ketegasan dan keanjalan dinding vaskular. Lapisan inilah yang secara lebih besar mengatur kecepatan aliran darah dan tekanan darah, yang dapat berubah dalam rentang yang dapat diterima bergantung pada faktor luaran dan dalaman yang mempengaruhi tubuh. Semakin besar diameter arteri, semakin tinggi peratusan gentian elastik pada lapisan tengah. Menurut prinsip ini, kapal diklasifikasikan menjadi elastik dan otot.

Intima, atau lapisan dalam arteri, diwakili oleh lapisan endotelium yang nipis. Struktur halus tisu ini memudahkan peredaran darah dan berfungsi sebagai jalan masuk untuk media.

Apabila arteri menjadi lebih nipis, ketiga lapisan ini menjadi kurang ketara. Sekiranya pada kapal besar Adventitia, media dan intima dapat dibezakan dengan jelas, maka pada arteriol nipis hanya lingkaran otot, serat elastik dan lapisan endotel yang tipis dapat dilihat.

  1. Kapilari adalah saluran tertipis dari sistem kardiovaskular, yang merupakan penghubung antara antara arteri dan urat. Mereka dilokalisasi di kawasan yang paling jauh dari jantung dan tidak mengandungi lebih dari 5% dari jumlah darah dalam badan. Walaupun ukurannya kecil, kapilari sangat penting: mereka menyelimuti badan dengan jaringan yang padat, membekalkan darah ke setiap sel badan. Di sinilah terdapat pertukaran zat antara darah dan tisu berdekatan. Dinding kapilari terbaik dengan mudah menyebarkan molekul oksigen dan nutrien yang terdapat di dalam darah, yang di bawah pengaruh tekanan osmotik masuk ke dalam tisu organ lain. Sebaliknya, darah menerima produk pembusukan dan toksin yang terdapat di dalam sel, yang dihantar kembali ke jantung dan kemudian ke paru-paru melalui tempat tidur vena.
  2. Vena adalah sejenis kapal yang membawa darah dari organ dalaman ke jantung. Dinding urat, serta arteri, dibentuk oleh tiga lapisan. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa setiap lapisan ini kurang jelas. Ciri ini diatur oleh fisiologi urat: untuk peredaran darah, tidak perlu tekanan kuat dari dinding vaskular - arah aliran darah dikekalkan berkat kehadiran injap dalaman. Sebilangan besar daripadanya terkandung dalam urat kaki bawah dan atas - di sini, dengan tekanan vena rendah, tanpa penguncupan gentian otot secara bergantian, aliran darah tidak mungkin dilakukan. Sebaliknya, dalam urat besar, terdapat sedikit atau tidak ada injap sama sekali..

Dalam proses peredaran darah, sebahagian cairan dari darah merembes melalui dinding kapilari dan saluran darah ke organ dalaman. Cecair ini, yang secara visual mengingatkan pada plasma, adalah limfa yang memasuki sistem limfa. Bergabung bersama, saluran limfa membentuk saluran yang cukup besar, yang di kawasan jantung mengalir kembali ke saluran vena sistem kardiovaskular.

Sistem peredaran darah manusia: secara ringkas dan jelas mengenai peredaran darah

Kitaran peredaran tertutup membentuk bulatan di mana darah bergerak dari jantung ke organ dalaman dan belakang. Sistem kardiovaskular manusia merangkumi 2 lingkaran peredaran darah - besar dan kecil.

Darah yang beredar dalam bulatan besar bermula di ventrikel kiri, kemudian masuk ke aorta dan memasuki rangkaian kapilari melalui arteri yang berdekatan, menyebar ke seluruh badan. Selepas ini, metabolisme molekul berlaku, dan kemudian darah, tanpa oksigen dan diisi dengan karbon dioksida (produk akhir pernafasan selular), memasuki rangkaian vena, dari sana ke dalam vena cava besar, dan akhirnya ke atrium kanan. Keseluruhan kitaran ini pada orang dewasa yang sihat memerlukan purata 20-24 saat.

Peredaran pulmonari bermula di ventrikel kanan. Dari sana, darah yang mengandungi sejumlah besar karbon dioksida dan produk pembusukan lain memasuki saluran paru-paru, dan kemudian ke paru-paru. Di sana, darah tepu dengan oksigen dan dihantar kembali ke atrium kiri dan ventrikel. Proses ini memakan masa sekitar 4 saat..

Sebagai tambahan kepada dua lingkaran utama peredaran darah, dalam beberapa keadaan fisiologi, seseorang mungkin mempunyai cara lain untuk peredaran darah:

  • Lingkaran koronari adalah bahagian anatomi yang besar dan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap pemakanan otot jantung. Ia bermula di pintu keluar arteri koronari dari aorta dan berakhir dengan saluran jantung vena, yang membentuk sinus koronari dan mengalir ke atrium kanan.
  • Lingkaran Willis dirancang untuk mengimbangi kekurangan serebrovaskular. Ia terletak di pangkal otak, di mana arteri vertebra dan karotid dalaman berkumpul..
  • Lingkaran plasenta muncul pada seorang wanita secara eksklusif semasa melahirkan anak. Terima kasih kepadanya, janin dan plasenta menerima nutrien dan oksigen dari badan ibu..

Fungsi sistem peredaran darah manusia

Peranan utama yang dimainkan oleh sistem kardiovaskular dalam tubuh manusia adalah memindahkan darah dari jantung ke organ dan tisu dalaman yang lain dan sebaliknya. Banyak proses bergantung kepada ini, kerana mungkin untuk mengekalkan kehidupan normal:

  • pernafasan sel, iaitu pemindahan oksigen dari paru-paru ke tisu, diikuti dengan pembuangan karbon dioksida ekzos;
  • khasiat tisu dan sel oleh bahan yang terdapat dalam darah;
  • mengekalkan suhu badan yang tetap melalui pengedaran haba;
  • memberikan tindak balas imun setelah pengambilan virus patogen, bakteria, kulat dan agen asing lain;
  • penyingkiran produk penguraian ke paru-paru untuk perkumuhan seterusnya dari badan;
  • peraturan aktiviti organ dalaman, yang dicapai dengan mengangkut hormon;
  • menjaga homeostasis, iaitu menyeimbangkan persekitaran dalaman badan.

Sistem peredaran manusia: ringkasan ringkas utama

Kesimpulannya, perlu diperhatikan pentingnya menjaga kesihatan sistem peredaran darah untuk memastikan kesihatan seluruh organisma. Kegagalan sedikit pun dalam proses peredaran darah boleh menyebabkan kekurangan oksigen dan nutrien oleh organ lain, penghapusan sebatian toksik yang tidak mencukupi, homeostasis terganggu, imuniti dan proses penting lain. Untuk mengelakkan akibat yang serius, perlu mengecualikan faktor-faktor yang memprovokasi penyakit kompleks kardiovaskular - menolak makanan berlemak, gemuk, goreng yang menyumbat lumen vaskular dengan plak kolesterol; menjalani gaya hidup sihat di mana tidak ada tempat untuk tabiat buruk, cuba bersenam kerana kemampuan fisiologi, mengelakkan situasi tertekan dan bertindak balas dengan sensitif terhadap sedikit perubahan kesejahteraan, dengan tepat mengambil langkah tepat pada masanya untuk rawatan dan pencegahan patologi kardiovaskular.

Saluran darah arteri

Di dalam badan kita, darah terus bergerak di sepanjang sistem saluran darah yang tertutup ke arah yang ditentukan dengan ketat. Pergerakan darah yang berterusan ini disebut peredaran darah. Sistem peredaran darah manusia ditutup dan mempunyai 2 lingkaran peredaran darah: besar dan kecil. Organ utama yang memberikan pergerakan darah adalah jantung..

Sistem peredaran darah terdiri daripada jantung dan saluran darah. Terdapat tiga jenis kapal: arteri, urat, kapilari.

Jantung adalah organ otot berongga (berat sekitar 300 gram) seukuran kepalan tangan, terletak di rongga dada di sebelah kiri. Jantung dikelilingi oleh kantung perikardial yang terbentuk oleh tisu penghubung. Di antara jantung dan kantung perikardial terdapat cecair yang mengurangkan geseran. Seseorang mempunyai jantung empat ruang. Septum melintang membahagikannya ke bahagian kiri dan kanan, masing-masing dipisahkan oleh injap atau atrium dan ventrikel. Dinding atria lebih tipis daripada dinding ventrikel. Dinding ventrikel kiri lebih tebal daripada dinding ventrikel kanan, kerana ini berfungsi dengan baik mendorong darah ke dalam lingkaran besar peredaran darah. Di sempadan antara atria dan ventrikel, terdapat injap tutup yang menghalang pengembalian darah.

Jantung dikelilingi oleh kantung perikardial (perikardium). Atrium kiri dipisahkan dari ventrikel kiri oleh injap bicuspid, dan atrium kanan dari ventrikel kanan oleh injap tricuspid.

Tendon injap kuat dilekatkan pada katup injap dari ventrikel. Reka bentuk seperti itu tidak membenarkan darah bergerak dari ventrikel ke atrium semasa pengecutan ventrikel. Di pangkal arteri pulmonari dan aorta terdapat injap lunar yang menghalang darah mengalir dari arteri kembali ke ventrikel.

Darah vena memasuki atrium kanan dari lingkaran besar peredaran darah, dan aliran arteri dari paru-paru ke kiri. Oleh kerana ventrikel kiri membekalkan darah ke semua organ peredaran paru, ventrikel kiri adalah arteri paru-paru. Oleh kerana ventrikel kiri membekalkan darah ke semua organ lingkaran besar peredaran darah, dindingnya kira-kira tiga kali lebih tebal daripada dinding ventrikel kanan. Otot jantung adalah sejenis otot berjalur khas di mana serat otot tumbuh bersama di hujungnya dan membentuk rangkaian yang kompleks. Struktur otot ini meningkatkan kekuatannya dan mempercepat perjalanan dorongan saraf (seluruh otot bertindak balas secara serentak). Otot jantung berbeza dari otot rangka kerana kemampuannya berkontraksi secara berirama, bertindak balas terhadap impuls yang timbul di jantung itu sendiri. Fenomena ini dipanggil automasi..

Arteri adalah saluran di mana darah bergerak dari jantung. Arteri adalah kapal berdinding tebal, lapisan tengahnya diwakili oleh serat elastik dan otot licin, sehingga arteri mampu menahan tekanan darah yang signifikan dan tidak pecah, tetapi hanya meregangkan.

Otot licin arteri tidak hanya memainkan peranan struktur, tetapi pengecutannya menyumbang kepada aliran darah yang paling cepat, kerana kekuatan satu jantung tidak akan mencukupi untuk peredaran darah yang normal. Tidak ada injap di dalam arteri, darah mengalir dengan cepat.

Vena adalah saluran darah yang membawa darah ke jantung. Dinding urat juga mempunyai injap yang menghalang pengembalian darah.

Vena yang lebih nipis daripada arteri dan mempunyai unsur gentian dan otot yang kurang elastik di lapisan tengah.

Darah mengalir melalui urat tidak cukup pasif, otot-otot yang mengelilingi vena membuat pergerakan berdenyut dan mendorong darah melalui saluran ke jantung. Kapilari adalah saluran darah terkecil, di mana plasma darah menukar nutrien dengan cecair tisu. Dinding kapilari terdiri daripada satu lapisan sel rata. Membran sel-sel ini mempunyai lubang kecil polinomial yang memudahkan laluan melalui dinding kapilari bahan yang terlibat dalam pertukaran.

Pergerakan darah berlaku dalam dua lingkaran peredaran darah.

Lingkaran besar peredaran darah adalah jalan darah dari ventrikel kiri ke atrium kanan: ventrikel kiri aorta, aorta toraks, aorta perut, arteri kapilari pada organ (pertukaran gas dalam tisu) vena cava unggul (inferior), atrium kanan

Peredaran pulmonari - jalan dari ventrikel kanan ke atrium kiri: batang arteri pulmonari ventrikel kanan (kiri) kapilari arteri pulmonari di paru-paru pertukaran gas di paru-paru atrium kiri paru-paru urat paru-paru

Dalam peredaran pulmonari, darah vena bergerak di sepanjang arteri pulmonari, dan darah arteri bergerak melalui urat pulmonari setelah pertukaran gas di paru-paru.

§ 26. PESAN DARAH. PERGERAKAN DARAH DAN LIFE DALAM ORGANISME

Arteri, kapilari, urat. Arteri adalah saluran di mana darah mengalir dari jantung ke semua organ. Arteri mempunyai dinding elastik yang padat, terdiri daripada tiga lapisan - tisu penghubung luaran, otot tengah dengan lapisan tisu elastik dan endotel dalaman.

Rajah. 45. Anatomi saluran darah.

Apabila ventrikel kiri mengeluarkan darah ke aorta, gelombang ayunan timbul di dindingnya. Mereka berjalan di sepanjang dinding elastik arteri. Ini adalah kejutan nadi. Jelas bahawa frekuensi kejutan nadi sama dengan kadar denyutan jantung. Nadi terasa baik pada arteri yang terletak berhampiran dengan permukaan badan.

Cawangan arteri. Arteri terkecil berpecah menjadi rangkaian kapilari yang menembusi semua organ dengan padat dan membentuk tisu mereka.

Kapilari adalah saluran terkecil dari sistem peredaran darah. Mereka sangat nipis sehingga hanya dapat dilihat melalui mikroskop. Kapilari mempunyai lumen sekitar 10 mikron. Panjang keseluruhan kapilari dalam satu orang adalah kira-kira 100,000 km. Jelas bahawa jumlah mereka sangat besar. Itulah sebabnya jumlah jurang kapilari 500 kali lebih besar daripada lumen aorta - saluran darah terbesar. Dari kapilari, darah mengumpul di urat.

Rajah. 46. ​​Kapilari.

Melalui urat, darah dari semua organ kembali ke jantung. Dinding urat, serta arteri, terdiri daripada tiga lapisan. Lapisan otot dinding vena jauh lebih tipis daripada dinding arteri, serat elastik sedikit. Oleh itu, dinding vena lembut dan tidak elastik.Di dalamnya terdapat injap yang bertindak dengan cara yang sama seperti injap lunar jantung, memberikan aliran darah ke jantung.

Rajah. 46. ​​Peredaran darah di urat.

Video. Salur darah.

Bulatan Peredaran. Bulatan besar peredaran darah bermula di ventrikel kiri, dari mana darah arteri memasuki aorta. Ia bercabang, membentuk banyak arteri yang membekalkan darah ke semua organ. Tiga arteri besar meluas dari lengkungan aorta. Yang pertama, batang brachiocephalic, dibahagikan kepada arteri karotid dan subklavia kanan kanan. Lebih jauh dari lengkungan aorta, karotid biasa (di kepala) dan arteri subclavian kiri berangkat. Arteri subclavian diteruskan oleh arteri axillary, yang kemudiannya masuk ke dalam brachial, yang bercabang ke radial dan ulnar. Tangan dibekalkan darah oleh arteri yang memanjang dari lengkungan palmar.

Video. Sistem peredaran darah.

Selanjutnya, lengkungan aorta masuk ke aorta keluar, yang terbahagi kepada aorta toraks dan perut. Aorta toraks terletak di hadapan tulang belakang, arteri berlepas dari itu ke organ rongga dada dan otot interkostal. Arteri meluas dari aorta perut hingga diafragma, otot punggung bawah dan dinding perut, serta organ rongga perut dan pelvis. Pada tahap vertebra keempat lengkap, aorta perut dibahagikan kepada dua arteri iliac biasa, yang membawa darah ke bahagian bawah kaki. Setiap arteri ini dibahagikan kepada arteri iliac luaran dan dalaman. Vena yang terakhir menyuburkan dinding pelvis, serta organ genitouriner. Peluasan arteri iliac luaran adalah arteri tibial femoral, popliteal, besar dan kecil, yang membekalkan darah ke bahagian bawah kaki.

Setiap kapal arteri, setelah sampai ke organ, bercabang ke arteri yang lebih kecil, yang berpecah menjadi kapilari, di mana darah memberikan oksigen dan nutrien ke tisu dan tepu dengan karbon dioksida dan produk metabolik lain. Kapilari berkumpul menjadi urat, mula-mula kecil, dan kemudian semakin membesar ketika bergabung.

Lokasi urat pada dasarnya sesuai dengan lokasi saluran arteri. Walau bagaimanapun, terdapat pengecualian. Jadi, darah dari perut dan usus mengalir melalui urat yang berkumpul di vena portal, yang membawa darah ke hati. Di sini ia bercabang lagi, membentuk jaringan kapilari yang padat menembus hati. Kemudian darah dari kapilari ini dikumpulkan dalam urat hepatik yang membawa darah ke dalam vena cava inferior.

Urat terbesar peredaran paru adalah vena cava yang lebih rendah dan unggul. Yang pertama membawa darah ke jantung dari bahagian bawah kaki, otot-otot batang dan organ dalaman rongga perut. Melalui vena cava yang unggul, darah memasuki jantung dari kepala, leher, dinding dan organ rongga dada dan anggota atas. Kedua-dua vena cava mengalir ke atrium kanan.

Lingkaran besar peredaran darah bermula di ventrikel kiri dan berakhir di atrium kanan, di mana darah vena masuk.

Pergerakan darah melalui sistem vaskular berlaku akibat pengecutan jantung, yang menimbulkan tekanan darah di saluran. Yang paling besar adalah tekanan darah di aorta. Semasa bercabang, ia dihabiskan untuk mengatasi geseran, yang berlaku kerana kelikatan darah. Di arteri dan kapilari kecil, tekanan darah turun dengan mendadak dan terus menurun pada urat. Di tempat di mana vena cava mengalir ke atrium kanan, tekanan darahnya negatif (di bawah atmosfera). Oleh itu, darah mengalir dari mana tekanannya lebih besar, ke tempat yang kurang. Ini adalah penyebab utama aliran darah di saluran..

Di urat terdapat mekanisme tambahan yang menghalang genangan darah di dalamnya atau pergerakan terbalik ke arah graviti. Ini, pertama, kelembutan dinding pembuluh vena. Sebilangan besar saluran vena masuk ke otot rangka. Dengan pengecutan otot, darah digerakkan oleh dinding vena yang berkontrak pada masa itu. Tetapi dia hanya boleh bergerak ke arah jantung. Injap vena, yang mempunyai bentuk poket menghadap bukaan ke arah jantung, mengganggu aliran terbaliknya. Injap ini bertindak seperti injap jantung lunar. Sekiranya darah di urat diperah ke arah kapilari, ia mengisi poket, mereka menutup, dan darah tetap satu arah - ke jantung. Di samping itu, darah dari urat disedut semasa diastole atrium..

Peredaran paru-paru bermula di ventrikel kanan, dari mana darah vena memasuki arteri pulmonari.Arteri ini terbahagi kepada dua cabang, salah satunya mengalir ke paru-paru kiri, yang lain ke kanan. Di paru-paru, percabangan lebih jauh dari saluran arteri berlaku dan jaringan kapilari padat terbentuk, yang menjalin sel terkecil paru-paru - alveoli. Alveoli membentuk sebahagian besar paru-paru. Di sini, pertukaran gas berlaku antara darah dan udara yang mengisi alveoli, dan darah vena berubah menjadi arteri. Kemudian, kapilari paru-paru berkumpul menjadi urat, yang, bergabung, membentuk empat urat paru yang membawa darah ke atrium kiri. Dari sini, darah memasuki ventrikel kiri dan sekali lagi melalui lingkaran besar peredaran darah.

Seperti jantung, paru-paru mempunyai sistem bekalan darah mereka sendiri: darah mengalir ke dalamnya melalui arteri bronkial.

Peredaran limfa. Sistem limfa terdiri daripada saluran limfa dan organ limfoid, yang merangkumi kelenjar getah bening, tonsil dan limpa. Telah disebutkan di atas bahawa limfa terbentuk dari cecair tisu, komponennya bocor ke kapilari limfa tertutup secara membuta tuli, Mereka memulakan sistem saluran limfa.

Kapilari limfatik berkumpul di saluran limfa kecil, yang secara beransur-ansur membesar. Biasanya pada pertemuan saluran limfa kecil menjadi yang lebih besar, terdapat kelenjar getah bening. Pada akhirnya, seluruh limfa dikumpulkan dalam dua saluran limfa - saluran limfa toraks dan saluran limfatik kanan, yang mengalir ke urat penghubung. Arah aliran limfa ditentukan oleh injap, yang sangat banyak di saluran limfa.

Kelenjar getah bening besar terletak di laluan saluran limfa di kawasan sendi besar, berhampiran vertebra, di leher, di mesentery usus kecil, fossa axillary, kawasan inguinal dan bahagian badan yang lain.

Limfa melakukan pelbagai fungsi. Yang utama adalah bahawa bahan yang telah bocor dari kapilari darah ke ruang antar sel dan membentuk cecair tisu, serta produk sisa sel yang terkumpul di dalamnya dengan aliran getah bening, memasuki aliran darah. Di samping itu, leukosit yang terbentuk di kelenjar getah bening dan limpa memasuki darah dengan cara yang sama. Akhirnya, mikrob patogen yang memasuki badan disimpan di kelenjar getah bening. Di sini mereka mengalami fagositosis, dan toksinnya dineutralkan.

Sekiranya ada organ yang terkena jangkitan, maka kelenjar getah bening yang terletak di dekatnya ke arah aliran limfa membengkak, yang menunjukkan proses keradangan yang telah berkembang di dalamnya. Tetapi proses ini melindungi tubuh dari penyebaran jangkitan - dari jangkitan umum.

Pada kanak-kanak, kelenjar getah bening di leher sering meradang. Ini berlaku, misalnya, dengan angina. Walau bagaimanapun, peningkatan kelenjar getah bening serviks boleh disebabkan oleh penyakit yang lebih teruk, seperti tuberkulosis. Oleh itu, kanak-kanak yang mempunyai kelenjar getah bening yang diperbesar harus dirujuk ke doktor.

Tekanan darah pada kanak-kanak. Pengukuran tekanan darah pada kanak-kanak menunjukkan bahawa ia mengalami fluktuasi yang agak tajam dan berbeza untuk kumpulan umur yang berbeza (jadual. 10).

Jadual 10.
Tekanan darah di arteri brakial seseorang pada pelbagai tempoh usia (dalam mmHg)

Tempoh umurKanak-kanak lelakiAnak perempuan
Maxim.min.Maxim.min.
Baru Lahir60-60-
1 tahun90509050
2 tahun85508550
7 tahun88528752
9 tahun90538953
10 tahun93649458
18 tahun1146311063

Sebilangan peningkatan tekanan darah diperhatikan semasa sistol ventrikel dan penurunan semasa diastole mereka. Darah di dalam pembuluh darah menekan dinding dengan kekuatan tertentu, tetapi di bahagian yang berlainan dari sistem peredaran darah tekanan darahnya tidak sama. Paling sesuai untuk mengukur tekanan darah di arteri brakial. Oleh itu, dalam praktiknya, angka-angka ini diambil kira. Pada kanak-kanak, tekanan darah lebih rendah daripada pada orang dewasa, di samping itu, tidak semua kanak-kanak pada usia yang sama adalah sama. Umum bagi semua kanak-kanak ialah pada waktu siang tekanan darah mereka tidak berterusan. Semasa tidur, tekanan darah pada seseorang lebih rendah daripada semasa bersukan, buruh fizikal. Dengan peningkatan kerja mental dan pelbagai pengalaman mental, ia bertambah. Fluktuasi seperti ini sangat ketara pada kanak-kanak.Penekanan tekanan darah pada lelaki dan perempuan tidak sama (Jadual 10).

Pada masa remaja, tekanan darah menghampiri norma orang dewasa. Pada orang tua, boleh mencapai 160-170 mm RT. st.

Terdapat penyakit yang berkaitan dengan perubahan tekanan darah: tekanan dapat meningkat (hipertensi) atau menurunkan (hipotensi).

Saluran darah adalah komponen penting dalam sistem kardiovaskular. Oleh kerana kehadirannya, bekalan darah ke semua organ dan tisu badan disediakan, yang diperlukan untuk membekalkan nutrien, oksigen, bahan aktif biologi (hormon, vitamin), serta mengalihkan produk metabolik dan sebatian kimia lain dari mereka ke organ sistem perkumuhan..

Saluran darah merangkumi arteri, arteriol, precapillaries, kapilari, postcapillaries, venula dan urat. Darah arteri, diperkaya dengan oksigen, mengalir melalui arteri, dan vena melalui urat, dikeluarkan dari organ dan tisu (bagaimanapun, terdapat pengecualian - darah vena mengalir melalui arteri pulmonari dari ventrikel kanan jantung ke paru-paru, sementara di sepanjang vena pulmonari yang berasal dari paru-paru di atrium kiri - arteri, menjalani proses pengoksigenan - ketepuan oksigen di paru-paru). Arteriol adalah cabang arteri. Precapillaries berlepas dari mereka, mengalir ke kapilari, membawa darah ke dalam kapilari tepat. Dari kapilari, darah memasuki pasca kapilari dan venula, menuju ke urat. Arteriol, kapilari, kapilari, pasca kapiler dan venula bersama-sama membentuk tempat tidur hemomikrokulasi.

Struktur kapal dari pelbagai jenis yang dinyatakan di atas berbeza. Arteri mempunyai dinding yang sangat tebal, terdiri daripada tiga lapisan yang mempunyai lapisan bawah. Struktur setiap lapisan dinding arteri ditentukan oleh jenis arteri kapal ini - otot atau elastik. Lapisan dalaman arteri jenis otot, yang merangkumi sebahagian besar saluran besar, termasuk arteri muka, arteri brakial, dan arteri femoral, disebut intima (seperti pada jenis arteri lain) dan dibentuk oleh endotelium, yang dipisahkan dari lapisan tengah oleh membran elastik dalaman.

Arteri koronari, tidak seperti kapal lain dari jenis ini, mempunyai di endotelium yang disebut bantal intimal yang diperlukan untuk peraturan tambahan pengedaran darah di dinding jantung. Bantal ini adalah bundel miosit yang dikelilingi oleh membran elastik, pengecutan dan kelonggarannya mempengaruhi ukuran lumen kapal dan, dengan itu, intensitas aliran darah.

Di atas lapisan dalam arteri terdapat lapisan otot, yang terdiri daripada myosit dan zat antar sel dan ditutup dengan selaput elastik luaran. Cangkang luar arteri jenis otot dibentuk oleh serat elastik dan kolagen. Di dalamnya kapal yang memberi makan dinding arteri melewati, sementara saraf pembuluh terletak di kedua membran luar, dan di antara ia dan membran otot dan di dalam yang terakhir. Pemeliharaan kapal, arteri jenis otot, dan lain-lain, disediakan oleh sistem saraf simpatik, yang mempunyai plexus saraf di dinding kapal, di mana terdapat reseptor yang menghantar maklumat ke sistem saraf pusat mengenai tekanan darah, tahap bahan kimia tertentu di dalamnya, yang diperlukan untuk memastikan bahawa sistem saraf memantau keadaan sistem darah dengan secukupnya.

Arteri jenis elastik mempunyai strukturnya beberapa perbezaan dari arteri jenis otot. Oleh itu, cangkang dalaman mereka yang melapisi lumen kapal dibentuk oleh myosit dan kumpulan serat elastik dan kolagen. Cengkerang tengah terdiri daripada selaput elastik dengan lubang di barisnya yang disebut fenestra. Juga, komposisinya merangkumi sebilangan kecil sel otot. Cangkang luar arteri jenis elastik terdiri daripada serat kolagen.

Dinding arteriol terbentuk, serta dinding arteri, dalam tiga lapisan, namun, di bawah lapisan endotel mereka tidak ada membran elastik dalaman, yang peranannya adalah membran bawah tanah, yang memisahkan lapisan luar dari tengah, dibentuk oleh tiga baris kumpulan sel otot. Lapisan luar dinding arteriol dibentuk oleh serat kolagen. Dinding venula di mana darah mengalir dari tempat tidur hemomikrokulasi ke urat dibentuk oleh lapisan yang sama dengan dinding arteriol, namun, katup injap juga berlepas dari mereka, yang memberikan pergerakan darah yang diperlukan atau kurang pada saat tertentu, iaitu. mempengaruhi pengedaran darah.

Dinding vena juga dibentuk oleh tiga lapisan - endotelium, membran otot tengah (tidak ada pada urat meninges dan otak itu sendiri), membran tisu penghubung luaran, yang merangkumi serat kolagen dan sel otot, serta saluran yang membekalkan darah ke dinding vena. Pembuluh vena mempunyai cangkang yang lebih tipis daripada arteri, kerana tekanan darah di dalamnya jauh lebih rendah daripada pada saluran yang membawa darah arteri. Walau bagaimanapun, mereka, seperti venula, dibezakan bukan hanya dengan ini, tetapi juga dengan adanya injap yang memanjang dari dindingnya, yang terdapat di hampir semua urat kecuali vena cava kranial dan caudal, serta beberapa urat kepala.

Saluran darah melewati semua tisu badan, tetapi pengedarannya mesti dipertimbangkan dengan lebih terperinci untuk memudahkan pemahaman mengenai proses bekalan darah ke pelbagai organ sebanyak mungkin. Semua saluran darah tergolong dalam salah satu daripada dua lingkaran peredaran darah - kecil dan besar. Lingkaran kecil terdiri daripada batang paru-paru yang memanjang dari ventrikel kanan dan membahagi menjadi dua cabang, masing-masing, menuju ke paru-paru kanan dan kiri, arteriol, prapilar, kapilari, pasca kapilari dan venula, membentuk tempat tidur hemomikrokulasi di mana darah diperkaya dengan oksigen, dan urat paru-paru menuju ke atrium kiri, melalui mana aliran darah arteri, kemudian datang dari ventrikel kiri jantung ke dalam peredaran paru, bermula dengan aorta.

Aorta adalah kapal utama yang besar, dari mana arteri ke banyak organ dan tisu berlepas dari keseluruhan panjangnya. Secara anatomi, aorta terbahagi kepada beberapa bahagian. Sedikit lebih jauh daripada keluarnya dari ventrikel kiri, lengkungan aorta terbentuk, kemudian melewati toraks, dan kemudian aorta perut. Arteri koronari berangkat dari yang terakhir ke lengkungan aorta, menyediakan bekalan darah ke tisu jantung. Lebih jauh di sepanjang aorta, cabang arteri brachiocephalic dan arteri subclavian kiri keluar dari situ. Arteri brachiocephalic menimbulkan arteri karotid kiri dan kanan yang menuju ke leher, selepas itu ia menerima nama arteri subclavian kanan.

Yang terakhir, serta cabang simetrisnya, arteri subclavian kiri, menimbulkan arteri vertebra (bekalan darah ke saraf tunjang dan otot-otot tulang belakang), batang serviks kostum, yang terbahagi kepada dua arteri serviks dan arteri interkostal (bekalan darah ke otot-otot leher bahu, belakang, leher), batang brakial, yang menimbulkan arteri serviks menaik, cabang menurun, arteri skapular melintang dan arteri serviks dangkal, juga mengambil bahagian dalam bekalan darah ke banyak otot, termasuk brachiocephalic, biceps brachii, supraspinatus dan otot posterior, masing-masing, berdekatan fossa skapula yang paling utama dan osteal, serta arteri toraks dalaman dan luaran, dari mana (terutamanya dari bahagian dalam) cawangan cawangan ke mediastinum, perikardium - kemeja jantung, otot perut, kelenjar susu dan beberapa organ lain.

Selepas lengkungan aorta memasuki aorta toraks, selari dengan tulang belakang anjing, arteri interkostal, arteri bronkial dan esofagus, serta arteri diafragmatik kranial (anterior), berasal dari situ. Arteri interkostal berjalan berpasangan - sepanjang masing-masing (bermula dari keempat hingga kelima, iaitu dari awal aorta toraks) tulang rusuk kanan dan kiri, vaskularisasi otot dinding dada dan kulit yang terletak di atas dada. Juga, kerana adanya arteri interkostal, bekalan darah ke saraf tunjang dan otot-otot tulang belakang disediakan. Melalui arteri bronkial, darah arteri kaya oksigen mengalir ke tisu paru-paru, di sepanjang esofagus - ke dada esofagus. Arteri diafragmatik memberikan bekalan darah ke diafragma yang memisahkan rongga dada dan perut.

Aorta perut adalah bahagian arteri utama yang terletak di rongga perut dan merupakan kesinambungan dari aorta toraks yang tidak mempunyai sempadan yang jelas dengannya. Banyak cabang berlepas dari aorta perut, baik di dinding rongga perut dan di organ dalaman. Arteri utama yang berasal daripadanya adalah arteri iliac mendalam lumbal, frenik, perut dan periferal, arteri seliak, arteri mesenterik kranial dan kaudal, arteri ginjal dan mani, yang berpasangan. Arteri lumbar juga dipasangkan, dan jumlahnya sama dengan bilangan vertebra lumbal, kerana arteri ini bercabang di setiap segmen. Kerana kehadiran mereka, bekalan darah ke saraf tunjang, otot lumbar dan dinding perut disediakan..

Arteri seliak memainkan peranan penting dalam bekalan darah ke organ perut - perut, usus, hati, pankreas, limpa. Beberapa cabang berlepas dari mereka, kemudian membelah menjadi arteri yang lebih kecil yang menembusi organ. Jadi, arteri utama yang memanjang dari seliak adalah arteri gastrik kiri, arteri hepatik dan arteri splenik. Dari arteri gastrik kiri terdapat cabang ke dinding perut, esofagus dan pankreas, dari hati ke perut, pankreas, duodenum, dari splenik ke limpa, omentum, pankreas, perut.

Arteri mesenterik, juga meluas dari aorta perut, bertanggungjawab untuk bekalan darah ke usus (kranial - bahagiannya, ekor - yang lain, termasuk usus besar), arteri diafragmatik - diafragma, otot-otot ruang tulang belakang dan dinding perut. Darah arteri bergerak di sepanjang arteri ginjal, membekalkan kelenjar adrenal (cabang terpisah pergi ke mereka) dan tisu ginjal, di mana, bercabang, ia membentuk rangkaian arteri indah yang disebut, dari mana air kencing primer disaring.

Di rongga pelvis, aorta masuk ke batang arteri iliac dalaman. Sebelum ini, arteri iliac luar bercabang daripadanya. Dari arteri iliac dalaman yang memanjang melalui batang dan menimbulkan ileo-lumbar, punggung, caudal, rasa malu dalaman, umbilik, sista ekor, rahim (pada wanita dan kucing), prostat (pada lelaki dan kucing) dan cabang rektum, cabang arteri sakral tengah yang mengambil bahagian dalam bekalan darah ke saraf tunjang dan tisu ekor. Arteri ileo-lumbar membekalkan darah ke otot gluteus dan lumbar, arteri gluteal ke otot gluteal dan paha (arteri gluteal caudal), arteri kekejangan dalaman ke zakar atau klitoris, arteri faraj dan cabangnya ke pundi kencing, serviks, uretra, badan dan tanduk rahim, serta dinding faraj.

Anggota badan toraks dan pelvis menerima darah melalui arteri yang memanjang dari saluran besar pusat. Oleh itu, arteri subclavian, yang bergerak dari aorta, berterusan dalam bentuk arteri axillary, dari mana arteri subskapular daun, dan kemudian arteri brakial, melepaskan arteri interossous yang biasa dan disebut sebagai arteri median yang turun ke hujung kaki dan memasuki arteri metacarpal dan digital mempunyai banyak cabang di mana semua tisu anggota dada dibekalkan dengan darah.

Bekalan darah ke anggota pelvis disediakan melalui arteri iliac luaran, memanjang dari aorta perut, melewati cabang arteri femoral yang mendalam ke arteri femoral, melewati permukaan dalaman paha ke sendi lutut, di mana ia menerima nama arteri popliteal, yang membahagi ke arteri tibial, melewati metatarsal arteri dan arteri kaki. Yang terakhir, pada gilirannya, memberikan cabang ke jari, yang disebut arteri digital.

Tisu kepala dibekalkan dengan darah terutamanya melalui banyak cabang, yang berasal dari arteri karotid biasa, yang meluas dari arteri brachiocephalic, yang, pada gilirannya, berasal dari aorta yang muncul dari ventrikel kiri. Setiap arteri karotid biasa menimbulkan cabang yang membekalkan darah arteri ke otot-otot tulang belakang, leher, esofagus, trakea, faring, laring, dan lelangit lembut. Oleh itu, arteri karotid dalaman berlepas dari itu, selepas itu arteri karotid biasa mendapat nama arteri karotid luaran.

Yang terakhir memberikan arteri oksipital, cabang-cabangnya diarahkan ke kelenjar mandibula, dura mater, otot, kulit dan saraf tunjang, batang muka lingual, di mana darah mengalir ke bahagian depan kepala. Arteri besar yang terakhir adalah lingual dan muka. Juga, dari arteri karotid luaran, arteri telinga, arteri rahang dalaman, yang, bercabang berulang kali, membekalkan darah ke organ kepala yang sesuai.

Darah arteri dibawa ke organ dan tisu badan, memberikan oksigen dan nutrien dan tepu dengan karbon dioksida dan produk metabolik dari cairan antar sel di tempat tidur hemomikrosirkulasi, mengalir dari mereka melalui urat, menerima nama darah vena. Dari organ kepala, yang terakhir dialihkan di sepanjang dua jalan raya yang terbentuk oleh banyak urat yang mengalir ke dalamnya. Jadi, di kawasan kepala terdapat urat dorsal hidung, urat sudut mata, urat kelopak mata atas dan bawah, urat infraorbital, vena temporal, urat muka, urat rahang, yang kebanyakannya mempunyai cabang dangkal dan luaran, yang terakhir selari dengan arteri dengan nama yang sama, yang diperhatikan bukan sahaja di lokasi anatomi vena kepala, tetapi juga di kawasan badan yang lain.

Vena jugularis, yang terbentuk oleh sambungan vena rahang temporal dan luaran yang dangkal, berangkat dari kepala (dan urat yang datang dari otak dan otot leher menghampiri urat rahang dalaman di kawasan ini). Vena jugularis luaran berjalan di sepanjang alur jugular leher dan jelas dapat dibezakan oleh palpation. Sepanjang perjalanannya, dia menerima urat dari pelbagai organ - laring, trakea, kelenjar tiroid, otot leher bawah, dan urat bahu saphenous juga mengalir ke dalamnya.

Vena jugular dalaman berjalan selari dengan arteri karotid biasa dan menerima darah melalui urat yang datang dari otak, otot, kelenjar tiroid dan laring. Di hadapan dada, urat jugular dalaman dan luaran bergabung menjadi batang biasa, kemudian batang umum kanan dan kiri menyambung ke batang umum vena jugularis, yang kemudian menerima urat dada dalaman, setelah itu disebut kranial vena cava.

Darah juga mengalir dari anggota badan toraks di dua jalan raya, dengan urat batang dalaman dinamakan masing-masing ke arteri di sebelahnya, dan urat batang luaran menuju ke bawah kulit (ini termasuk urat lengan bawah saphenous, urat bahu saphenous dan urat lain yang memberi mereka cabang ke dua urat terbesar ini). Dari organ rongga dada, darah vena mengalir melalui vena toraks dalaman, vena axillary, urat tidak berpasangan kanan, terbentuk selepas peleburan urat interkostal, vena bronkus dan esofagus.

Vena cava caudal, terbentuk oleh pertemuan banyak urat kolamnya, yang disebut kolam vena cava caudal, juga membawa darah vena ke atrium kanan. Oleh itu, darah dibekalkan kepadanya dari organ rongga pelvis dan anggota badan pelvis, dinding perut, hati, ginjal, kelenjar susu dan alat kelamin.

Ke vena cava caudal dari rongga pelvis dan anggota pelvis, darah vena dikumpulkan dari urat iliac kanan dan kiri, urat sakral tengah yang tidak berpasangan, urat batang dalam yang mengalir di sepanjang anggota pelvis, yang namanya sesuai dengan arteri yang menyertainya, dan vena anggota badan dangkal, termasuk urat medial dan lateral safen, di mana banyak cabang urat tarsus yang lebih kecil dan kaki terbuka.

Secara umum, sebilangan besar saluran darah membekalkan darah ke semua organ dan tisu badan anjing dan kucing, yang diperlukan untuk berfungsi normal.