Senilitas pikun: gejala dan rawatan

Senilitas pikun merujuk kepada penyakit yang tidak dapat dipulihkan berkaitan dengan usia, yang lebih kerap didiagnosis pada pesakit yang berusia lebih dari 65 tahun. Patologi menyebabkan penurunan kemampuan kognitif, kemerosotan keperibadian, penurunan aktiviti psikoemosi, dan keletihan umum badan. Sebab utama perkembangan proses patologi adalah kematian neuron dengan latar belakang pelanggaran aliran darah tempatan, mabuk atau penyakit lain yang mengubah fungsi sistem saraf.

Rasa pikun tidak dapat disembuhkan, tetapi diagnosis awal dan rawatan tepat pada masanya dapat menunda perkembangan gejala patologi.

Manifestasi klinikal

Untuk mengesan pelanggaran tepat pada masanya, pakar psikiatri mengesyorkan agar saudara-mara orang tua memantau dengan teliti penampilan gejala penuaan berikut:

  • Kerosakan ingatan. Perkembangan kerosakan otak organik menimbulkan pelanggaran ingatan jangka pendek. Oleh itu, orang tua tidak dapat mengingati apa yang berlaku semalam, tetapi dia mengingati secara terperinci peristiwa masa lalu yang jauh;
  • Perubahan tingkah laku. Orang menjadi ceroboh, dengan ceroboh merujuk kepada penampilan mereka sendiri. Apathy berkembang, minat untuk bekerja atau hobi hilang. Pesakit sering dapat mengumpulkan sampah di jalan dan membawanya ke rumah. Kesopanan pesakit hilang, jadi dia dengan mudah berkomunikasi mengenai topik erotik dan menjadi larut. Mereka memerhatikan kejadian avarice dan keserakahan, penampilan selera makan yang berlebihan, hiperseksual;

  • Orientasi terganggu di ruang angkasa. Pesakit tidak dapat mencari jalan balik secara bebas sekiranya mendapati dirinya berada di tempat yang tidak dikenali;
  • Kemerosotan fungsi kognitif. Pesakit mengalami kesukaran dalam menyelesaikan masalah sehari-hari yang biasa, dalam memilih tindakan berkesan yang optimum. Pesakit tidak dapat menghafal maklumat, memperoleh kemahiran baru, dan pengetahuan yang diperoleh sebelumnya secara beransur-ansur hilang. Pesakit sering melupakan kehadiran anak dan cucu, tidak dapat mengenali saudara-mara
  • Keterukan penyakit

    Senile pikun adalah gangguan mental yang teruk yang memerlukan rawatan perubatan segera. Bergantung pada keparahan gejala klinikal, bentuk demensia ini dibezakan:

    1. Darjah cahaya. Penurunan aktiviti sosial pesakit diperhatikan - dia tidak mahu berkomunikasi dengan orang tersayang dan rakan sekerja. Minat pesakit terhadap dunia luar hilang, jadi seseorang menolak aktiviti dan hobi kegemarannya. Penyakit ini menyebabkan hilangnya kemahiran profesional. Namun, kemampuan untuk menjaga kesihatan diri terjaga, pesakit dapat menavigasi di rumahnya.
    2. Tahap sederhana. Pemeliharaan kemahiran mengurus diri dan kebersihan adalah ciri, tetapi pesakit memerlukan pemantauan dan desakan berterusan dari saudara-mara. Pesakit tidak dapat melakukan tindakan mudah secara bebas: buka kunci pintu, hidupkan kompor, buat panggilan telefon.
    3. Darjah yang teruk. Pesakit memerlukan pertolongan berterusan dari orang luar - orang yang sakit tidak dapat berpakaian, mencuci, makan sendiri.

    Bagaimana diagnosisnya?

    Dengan perkembangan gejala ini, anda harus menghubungi pakar neurologi, psikiatri. Pakar akan menjalankan ujian psikologi khas untuk menentukan tahap keperitan kognitif. Untuk mengesahkan diagnosis, kaedah diagnostik instrumental berikut ditetapkan:

    • CT atau MRI otak. Kajian membolehkan anda mengenal pasti tanda atrofi otak atau hidrosefalus yang meresap;
    • Elektroensefalografi. Kaedah ini ditetapkan untuk mengesan gangguan pada otak;
    • Ultrasound saluran otak untuk mengesan pelanggaran aliran darah serebrum.

    Ciri Terapi

    Senat pikun menimbulkan kerosakan organik pada neuron otak. Lebih-lebih lagi, proses patologi tidak dapat dipulihkan, oleh itu mustahil untuk menyembuhkan penyakit ini. Walau bagaimanapun, kaedah rawatan moden dapat memperlambat kematian sel saraf seterusnya, meningkatkan kualiti hidup pesakit.

    Rawatan ubat melibatkan pengambilan ubat berikut:

      Nootropics (Lucetam, Piracetam, Pramistar, Phenotropil, Pantogam, Cerebrolysin). Ubat-ubatan banyak diresepkan pada peringkat awal penyakit untuk memulihkan ingatan, meningkatkan aktiviti otak;

  • Antidepresan (Lerivon, Amitriptyline, Coaxil). Ubat tersebut dapat menghilangkan perasaan gelisah, murung, menghilangkan tekanan emosi;
  • Penenang dalam dos kecil (Phenazepam). Rawatan harus dilakukan dengan berhati-hati, kerana penarikan ubat dapat memprovokasi perkembangan kegelisahan, kemurungan yang teruk;
  • Hipnotik dan penenang (tingtur motherwort, valerian, Novopassit, pudina, balsem lemon). Persediaan herba berkesan mengurangkan tekanan emosi, menormalkan tidur, jarang memprovokasi perkembangan reaksi buruk.
  • Pakar mengesyorkan melakukan langkah-langkah terapi dalam keadaan biasa bagi pesakit untuk mengurangkan ketegangan saraf pesakit. Walau bagaimanapun, rawatan memerlukan penjagaan dan pengawasan berterusan dari orang tua, yang tidak selalu dapat dilakukan di rumah. Dalam kes seperti itu, penyelesaian yang optimum adalah dengan menempatkan pesakit di asrama khas untuk orang tua dengan demensia.

    Lihat juga:

    Perhatian khusus harus diberikan kepada pemakanan pesakit tua. Anda perlu mengecualikan makanan berat dari makanan (makanan berlemak, goreng, pedas, produk separuh siap). Pakar pemakanan mengesyorkan agar anda mengikuti peraturan diet seimbang, makan makanan dalam bahagian kecil setiap 3-4 jam.

    Pada peringkat awal pikun, psikoterapi digunakan secara meluas untuk memulihkan atau membentuk reaksi tingkah laku baru. Walau bagaimanapun, pada peringkat ketiga, rawatan ini tidak berkesan..

    Cadangan kepada saudara-mara

    Pesakit lanjut usia dengan penuaan pikun memerlukan sokongan berterusan. Ini memerlukan:

    • Wujudkan suasana yang selesa dan menggembirakan di rumah;
    • Bercakap dengan pesakit hanya dengan nada tenang;
    • Alamat seseorang dengan nama;
    • Semasa perbualan, anda harus menggunakan frasa dan perkataan yang mudah;
    • Bantuan dalam aktiviti seharian: berpakaian, makan, mencuci, mencuci;
    • Semasa komunikasi, anda harus mengingati zaman dahulu;
    • Ungkapan mesti diulang sekiranya pesakit tidak memahami maknanya..

    Prognosis penyakit

    Jangka hayat pesakit dengan keperitan pikun ditentukan oleh adanya patologi bersamaan, keadaan umum pesakit, aktiviti sosialnya, kecenderungan keturunan, sikap saudara-mara, gaya hidup dan pemakanan. Rata-rata, setelah berkembangnya gejala penyakit, orang hidup dari 7 hingga 15 tahun, tertakluk kepada rawatan perubatan yang diperlukan.

    Senilitas pikun adalah keadaan patologi yang berkembang pada pesakit tua dengan latar belakang kerosakan otak organik. Penyakit ini secara beransur-ansur menimbulkan kemerosotan keperibadian seseorang, penurunan fungsi kognitif. Patologi tidak dapat disembuhkan. Walau bagaimanapun, terapi tepat pada masanya dapat memperlambat kematian neuron, menghentikan perkembangan pikun.

    Demensia Senile. Gejala dan tanda pada wanita, rawatan demensia, ubat-ubatan, penjagaan

    Demensia Senile adalah penyakit berbahaya dan serius yang menimpa pesakit tua. Gejala dan tanda pada wanita mungkin muncul secara tiba-tiba atau sedikit demi sedikit, tetapi selalu mengancam nyawa, dan pesakit memerlukan pemantauan berterusan.

    Apa itu demensia pikun

    Demensia Senile adalah gangguan mental, yang dimanifestasikan dalam pelbagai gangguan kognitif dan disertai dengan gangguan semua proses psikoemosi. Penyakit ini dianggap paling biasa di kalangan pesakit berusia 68-80 tahun. Pakar perhatikan bahawa tanda-tanda pertama muncul hingga 70 tahun.

    Punca perkembangan pada wanita

    Menurut kajian, wanita usia lanjut menderita demensia beberapa kali lebih kerap daripada lelaki. Pakar tidak dapat menjelaskan hal ini, tetapi menunjukkan bahawa ada kaitan dengan ketidakstabilan emosi dan mental..

    Penyebab utama pelanggaran adalah seperti berikut:

    • Perubahan aterosklerotik pada saluran otak, memprovokasi pelanggaran bekalan darahnya dan kematian neuron individu.
    • Kecederaan pada otak, yang membawa kepada pemusnahan sambungan saraf dan penggantian tisu penghubung mereka.
    • Strok iskemik atau hemoragik, disertai dengan pendarahan di bahagian otak tertentu. Pada masa yang sama, neuron mati dalam jumlah yang banyak, yang pasti menyebabkan pelanggaran proses mental.
    • Perubahan atropik pada sel otak dan pelanggaran hubungannya, serta pengaliran dorongan saraf.
    • Penggunaan dos ubat yang tidak terkawal selama bertahun-tahun. Biasanya, antidepresan, ubat antihipertensi, ubat-ubatan untuk rawatan aritmia menjadi.
    • Penyakit neurologi yang memprovokasi kerusakan sel saraf secara berkala.
    Artikel itu membincangkan gejala utama dan tanda demensia pikun.

    Di samping itu, keadaan serupa sering berlaku pada wanita yang mempunyai lebih daripada 3 orang anak. Ini dikaitkan dengan kesan kehamilan pada proses di otak. Pakar bahkan menyoroti penyakit ensefalopati hamil, yang dalam banyak kes mempengaruhi proses mental.

    Tahap

    Demensia Senile (gejala dan tanda pada wanita nyata dengan tahap intensiti yang berbeza-beza) setelah permulaan manifestasi pertama melalui 3 peringkat perkembangan.

    1. Tahap awal dicirikan oleh kemerosotan proses pemikiran secara berkala. Pada masa yang sama, keadaan umum tidak dilanggar, seseorang menerima dan memahami dirinya, tindakannya, mampu melakukan manipulasi rumah tangga secara bebas.
    2. Tahap kedua sederhana lebih ketara. Kadang-kadang seorang wanita melupakan peraturan asas untuk menggunakan objek sederhana, seperti telefon atau kunci pintu. Namun, dia biasanya menghormati peraturan kebersihan diri, menjaga dirinya tanpa bantuan.
    3. Tahap ketiga progresif dianggap paling berbahaya. Pesakit menjadi ancaman terhadap dirinya sendiri dan orang lain, melupakan peraturan penggunaan alat makan dan lain-lain, melegakan keperluan di mana sahaja.

    Dalam kes yang paling teruk, terdapat penipisan badan, sebarang penyakit pada organ dalaman boleh membawa maut.

    Gejala pertama timbulnya demensia pikun

    Demensia Senile dalam kebanyakan kes berkembang secara beransur-ansur. Gejala dan tanda pada wanita tidak segera menimbulkan kerisauan bagi orang yang disayangi. Selalunya ia dikaitkan dengan ciri-ciri manifestasi biasa orang tua.

    Gejala pertama ialah gangguan ingatan. Pesakit tidak dapat mengingati peristiwa yang berlaku tidak lama dahulu. Namun, lebih sering daripada itu, dia dibimbing dengan baik dalam kenangan dari masa lalu, dapat berbicara tentang perincian terkecil dan mengatur pemikirannya. Lebih jauh lagi, saudara-mara dapat memperhatikan manifestasi kelalaian dan kurangnya minat terhadap hobi masa lalu.

    Seorang wanita menjadi tidak peduli, seolah-olah bersedia untuk berpisah dengan kehidupan. Dari semasa ke semasa dia menjadi murung.

    Pelanggaran orientasi dalam masa juga menjadi salah satu manifestasi pertama. Seorang wanita memahami di mana dia berada, tetapi tidak menyedari waktu siang. Di samping itu, kesukaran timbul ketika memukul tempat yang tidak dikenali.

    Proses pemikiran melambatkan. Pesakit menghabiskan lebih banyak masa untuk menyelesaikan tugas sehari-hari yang mudah. Lebih-lebih lagi, kelewatan seperti itu menimbulkan kegelisahan. Satu lagi manifestasi demensia awal dianggap sebagai penolakan komunikasi biasa dengan saudara-mara. Seorang wanita mula mengelakkan pertemuan, cuba tinggal sendirian.

    Gejala akhir demensia pikun

    Ketika demensia berkembang, gejala yang lebih teruk muncul. Mereka membenarkan pakar membuat diagnosis yang tepat dan menentukan tahap perkembangannya.

    Fenomena amnestic

    Memori yang terganggu menampakkan diri pada pesakit dengan cara yang berbeza. Mereka melupakan tujuan mereka pergi ke satu atau lain bilik, tetapi tidak menganggapnya serius, memandangkan itu adalah kealpaan biasa. Lebih-lebih lagi, tanda-tanda serupa diperhatikan pada wanita yang berusia di bawah 65 tahun. Orientasi dalam masa sangat terganggu. Pesakit mengingati tarikh sekarang untuk masa yang lama, dan juga tidak dapat mencari tempat yang biasa dari zaman kanak-kanak..

    Fenomena amnestic yang berkaitan dengan ketidakupayaan untuk mengingati wajah kemudian bergabung. Walaupun selepas beberapa pertemuan dan perbualan dengan seseorang, seorang wanita tidak dapat mengingatnya. Gejala ini semestinya menjadi perhatian..

    Pada tahap lanjut, pesakit melupakan wajah saudara-mara, dan juga tidak dapat mengenali pantulannya sendiri di cermin. Perlu diingat bahawa perubahan berlaku secara beransur-ansur, perkembangan berlangsung dari 15 hingga 20 tahun. Semasa menggunakan alat untuk meningkatkan memori, tempoh ini meningkat.

    Aktiviti mental menurun

    Pelanggaran pertuturan dan proses pemikiran sederhana selalu menyertai demensia. Pada peringkat awal, ini tidak begitu ketara, tetapi dengan perkembangan keadaan, gejala juga meningkat. Pesakit tidak dapat memegang sebatang pen, menulis dan menambah nombor ringkas dalam fikirannya.

    Kemudian, terdapat kehilangan keupayaan secara beransur-ansur untuk memperoleh kemahiran baru. Pertama, pesakit berhenti melakukan tindakan biasa untuknya, misalnya, yang berkaitan dengan profesion. Selepas itu, dia kehilangan kemampuan untuk belajar sesuatu, dan juga lupa urutan tindakan ketika melakukan manipulasi rumah tangga biasa.

    Perlu diperhatikan bahawa wanita itu sendiri pada tahap awal merasa malu ketika dia mengetahui ketidakcekapannya dalam pertanyaan yang kelihatan biasa. Dia cuba menyembunyikannya dari orang lain, menterjemahkan perbualan pada topik lain. Saudara-mara boleh mengambilnya untuk gangguan biasa, jadi luangkan masa untuk menghubungi pakar.

    Manifestasi emosional demensia

    Demensia Senile (gejala dan tanda pada wanita berbeza secara individu) hampir selalu disertai oleh gangguan emosi. Pertama, mereka dikaitkan dengan kenyataan bahawa pesakit menyedari bahawa perubahan tersebut tidak dapat dielakkan. Dia memahami kerumitan keadaan dan menutup diri, cuba mengasingkan diri dari masyarakat..

    Dengan wujudnya bentuk pelanggaran yang lain, kerusakan itu terjadi, yang ditunjukkan oleh kemurungan atau pencerobohan tanpa alasan. Semua sifat watak yang sebelumnya menentukan keperibadian menjadi lebih jelas. Berjimat cermat berubah menjadi keserakahan, kesopanan dalam mencegah sebarang kenalan.

    Di samping itu, seorang wanita sering menjadi tertekan dan tidak peduli dengan perkara-perkara yang menghabiskan sebahagian besar waktunya sebelum sakit. Moodnya sering berubah dan tidak disangka-sangka. Pada tahap inilah orang lain mula menyedari bahawa wanita itu tidak sihat.

    Sisi fizikal kehidupan

    Perubahan dalam hubungan saraf dan fungsi otak tentunya akan menyebabkan penglibatan pusat aktiviti motor dalam proses tersebut. Pergerakan pesakit menjadi tidak tepat, koordinasi terganggu. Dia sering kehilangan keseimbangan, cedera.

    Oleh kerana kerja semua organ dalaman terganggu, badannya keletihan, pesakit menjadi lemah. Dia cepat letih, tidak dapat menempuh jarak jauh. Perubahan seperti itu hanya memperburuk keadaan emosi, kerana pesakit menyedari ketidakberdayaannya dan ini menyedihkannya.

    Komunikasi dan sikap terhadap kehidupan

    Setelah gejala pertama muncul, keperluan komunikasi pesakit secara beransur-ansur berkurang. Pada tahap lanjut, dia sama sekali enggan menghubungi orang, menumpukan perhatian pada keperibadiannya sendiri. Walaupun seorang wanita meluahkan fikirannya, ini tidak bermaksud dia berusaha untuk berkomunikasi. Ini hanya cara untuk meluahkan perasaan.

    Sering kali, dia juga bercakap dengan watak fiksyen, menjawab soalannya sendiri, ketawa atau marah. Sikap terhadap kehidupan berubah, pesakit bercakap tentang kematian, tetapi itu tidak menakutkannya. Sebagai peraturan, pada tahap lanjut, pesakit bahkan berusaha untuk mati untuk menghilangkan semuanya sekaligus. Dia menjadi berbahaya bagi dirinya dan orang lain..

    Tanda-tanda pelbagai jenis penyakit pada wanita

    Demensia Senile (gejala dan tanda pada wanita boleh digabungkan dengan manifestasi keadaan lain) jarang berkembang sebagai satu-satunya gangguan mental. Dalam kebanyakan kes, ia disertai oleh gangguan lain..

    Demensia Alzheimer

    Lebih daripada 60% pesakit yang didiagnosis dengan demensia secara serentak menderita penyakit Alzheimer. Keadaan berkembang dengan perlahan, tetapi manifestasi utama diperhatikan dari sisi ingatan. Proses pemikiran bertambah buruk sekitar 5% setiap tahun. Pesakit tidak dapat membicarakan kejadian baru-baru ini, mengingati ciri visual objek, bau.

    Ingatan merosot dengan cepat, seiring berjalannya waktu, ingatan sebenar digantikan dengan ingatan palsu.

    Ciri penyakit Alzheimer adalah penekanan kenangan sebelumnya ketika cuba mengasimilasikan maklumat baru. Walau bagaimanapun, kemudian semua maklumat dipadamkan. Sebagai tambahan kepada gejala, gangguan ucapan ditambahkan, pengucapan frasa yang tidak bermakna, pengulangan kata-kata pembicara yang sedar atau tidak sedar, ketidakupayaan untuk mengulang kata majmuk atau frasa diperhatikan.

    Masalah orientasi selalu menjadi gambaran klinikal penyakit Alzheimer. Perlu diperhatikan bahawa dengan bentuk demensia ini, jangka hayat pesakit dikurangkan beberapa tahun.

    Bagaimana demensia vaskular nyata

    Ensefalopati dyscirculatory adalah penyebab utama perkembangan demensia vaskular. Penyakit ini menampakkan diri pada pesakit berusia lebih dari 60 tahun dan disertai dengan gejala klasik yang diperhatikan dengan demensia biasa. Pesakit kehilangan ingatannya, berhenti menavigasi di angkasa, lupa peraturan untuk menggunakan barang-barang rumah yang sederhana, secara beransur-ansur menutup dirinya.

    Gangguan fisiologi bergabung dengan gejala ini. Pesakit bercakap tentang sakit kepala, mual, terdapat serangan muntah. Pening memburukkan keadaan umum, kehilangan kesedaran jangka pendek, peningkatan kepekaan terhadap perubahan keadaan cuaca adalah mungkin.

    Demensia dengan badan Levi

    Demensia jenis ini tidak begitu biasa. Manifestasi pertama dianggap pelanggaran tingkah laku dalam fasa tidur REM. Pesakit bercakap tentang impian berwarna-warni dan menyeramkan yang mengunjunginya. Pada masa yang sama, dia melakukan pergerakan secara tiba-tiba, boleh membahayakan dirinya sendiri atau orang lain..

    Setelah bangun tidur, pesakit itu bingung, tidak langsung memahami di mana dia berada, tidak ingat bagaimana dia berakhir di tempat ini. Pada waktu siang, seorang wanita lambat, melakukan langkah paling sederhana dengan sukar, dan cepat letih.

    Perlu diperhatikan bahawa tempoh penurunan tersebut digantikan oleh fasa peningkatan aktiviti. Pesakit kembali ke cara hidupnya yang biasa, tetapi menjelang malam dia kembali letih, menjadi tertekan, tidak peduli.

    Penyakit Parkinson: hubungan dengan demensia dan gejala khas

    Kira-kira 5% daripada jumlah kes demensia pikun berlaku pada penyakit Parkinson. Gejala biasanya berlaku pada peringkat akhir pesakit yang berusia lebih dari 70 tahun yang mempunyai kecenderungan genetik terhadap gangguan tersebut..

    Gejala utama gangguan ini adalah seperti berikut:

    • Kekakuan otot, disertai dengan ketegangan yang berlebihan dan kesukaran dalam pergerakan.
    • Gait terjejas akibat penyelarasan yang kurang baik.
    • Gegaran ekstremitas, ditunjukkan semasa pergerakan dan rehat. Kadang-kadang gegaran digantikan oleh kekerasan otot ketika mereka berada dalam ketegangan berterusan..

    Di samping itu, terdapat simptom demensia klasik, yang ditunjukkan oleh gangguan ingatan dan gangguan lain.

    Degenerasi Frontotemporal

    Jenis gangguan ini dicirikan oleh permulaan gejala pada pesakit yang berumur kurang dari 50 tahun. Penyebab yang paling biasa adalah kecenderungan keturunan.

    Gejala utama adalah seperti berikut:

    • kekasaran pertuturan dan asosial, tingkah laku tidak normal;
    • pengekangan seksual, kekurangan rasa malu;
    • kelonggaran, keengganan untuk berkompromi;
    • perubahan keinginan makanan, mengunyah barang yang tidak sesuai untuk dimakan, memukul kekal;
    • pelanggaran persepsi emosi orang lain;
    • kekurangan keinginan untuk meluangkan masa untuk bersama orang tersayang;
    • keengganan untuk bercakap atau berkomunikasi dengan orang lain dengan memberi isyarat sambil mengekalkan kemampuan untuk bercakap dan memahami pertuturan.

    Perbezaan utama antara gangguan ini dan bentuk demensia klasik adalah ketiadaan gangguan orientasi, serta gangguan motorik. Pesakit tidak melupakan tempat dan wajah orang, mengingati tarikh dengan sempurna, bergerak dengan baik, tidak cepat letih.

    Di samping itu, bentuk penyakit ini dicirikan oleh kerosakan pada lobus frontal otak, sementara demensia vaskular disertai dengan adanya beberapa fokus di kawasan yang berlainan.

    Penyakit Huntington

    Penyakit ini berbahaya bagi pesakit di bawah usia 30 tahun, kerana ia berkembang pesat dan disertai dengan gejala yang teruk. Ingatan dan orientasi yang terganggu tidak dianggap sebagai gejala utama..

    Pada peringkat awal, pesakit mencatat perubahan gaya berjalan, pergerakan menjadi tajam dan tidak selalu tepat, ketika berehat sukar bagi seorang wanita untuk membetulkan tubuhnya, otot-otot wajah berkontraksi secara tidak sengaja, yang menyebabkan munculnya rasa malu.

    Semasa keadaan semakin meningkat, pesakit menjadi agresif atau lesu, kadang-kadang tertekan. Halusinasi dan khayalan dianggap sebagai gejala berbahaya. Perlu diingat bahawa penyakit dalam kebanyakan kes adalah keturunan, diagnosis yang tepat dapat dibuat dengan menganalisis rantai DNA pesakit..

    Penyakit Puncak

    Gejala muncul selepas 50 tahun. Pada peringkat awal, ingatan tidak merosot, tetapi pesakit tidak stabil, pencerobohan digantikan oleh sikap tidak peduli, kemurungan oleh keadaan euforia. Dia mengulangi lelucon, frasa dan cerita yang sama beberapa kali, walaupun dia ingat bahawa dia sudah bercakap mengenai perkara ini.

    Perkembangan penyakit ini disertai dengan manifestasi egoisme, peningkatan naluri asas. Pada peringkat ke-2, gangguan lain muncul: gangguan ingatan, kehilangan kemampuan membaca, menulis, bercakap dan memahami pertuturan. Pada peringkat lanjut, pesakit menjadi tidak mampu sepenuhnya, kehilangan ingatan, orientasi dalam masa dan ruang.

    Diagnostik

    Demensia Senile (gejala dan tanda-tanda pada wanita diambil kira semasa membuat diagnosis) tidak begitu mudah dijumpai, terutama pada peringkat awal. Kaedah yang berbeza digunakan untuk pemeriksaan..

    KaedahPenerangan
    Pemeriksaan amDoktor memeriksa kulit, membran mukus, mencatat gangguan bersamaan
    Penyelidikan klinikalSampel darah dan air kencing diambil untuk mengesan kelainan pada bahagian organ dalaman
    Ujian khas untuk mengesan penyimpanganPakar meminta pesakit untuk memberitahu mengenai kejadian baru-baru ini, mengulangi beberapa perkataan dan menyelesaikan tugas yang paling mudah.
    Tinjauan keluargaTinjauan keluarga pesakit membolehkan anda melengkapkan gambaran klinikal, menjelaskan nuansa tingkah laku
    MRITeknik ini dapat membantu melihat dalam gambar penyetempatan lesi, yang memudahkan diagnosis

    Kadang kala ujian DNA pesakit diperlukan untuk membantu mengesahkan atau mengesampingkan kecenderungan genetik. Kaedah ini digunakan apabila terdapat gejala penyakit genetik..

    Rawatan

    Malangnya, demensia pikun tidak dapat disembuhkan. Pakar hanya boleh menetapkan dana yang akan membantu mengurangkan keadaan pesakit dan sedikit menghentikan perkembangan demensia.

    Ubat yang paling biasa digunakan adalah:

    • Ubat nootropik (Cerebrolysin, Piracetam, Nootropil) membantu memulihkan hubungan saraf, merangsang fungsi pembaharuan sel-sel otak, memulihkan peredaran darah yang normal.
    • Ubat untuk menormalkan peredaran darah di otak, misalnya, Cinnarizine dapat memperbaiki keadaan umum, menghilangkan manifestasi fisiologi penyakit.
    • Ubat untuk menguatkan dinding vaskular (Ascorutin) ditunjukkan untuk pesakit dengan kecenderungan kerapuhan saluran darah.
    • Penenang herba (Persen, Novo-Passit) ditunjukkan untuk gangguan tidur, kegelisahan yang teruk.
    • Antidepresan (Amitriptyline, Anafranil) diresepkan untuk kemurungan teruk, kekurangan keinginan untuk hidup, percubaan bunuh diri.

    Sekiranya gejala penyakit lain muncul, doktor menetapkan rawatan simptomatik. Biasanya ia adalah antiaritmia, hipotensi, diuretik, gastroprotectors, ubat koleretik, hepatoprotectors.

    Menjaga orang tua dengan demensia

    Saudara-mara pesakit harus memberikannya rawatan penuh dan berterusan. Pada peringkat awal, sudah cukup untuk mengingatkan pesakit tentang peraturan kebersihan dan mencadangkan lokasi perkara-perkara tertentu. Semasa penyakit itu berkembang, perlu dilakukan kawalan penuh terhadap kehidupan wanita itu.

    Jangan biarkan dia bersendirian. Kemudian, tidak hanya perlu mengingatkan pesakit tentang peraturan kebersihan diri, tetapi juga untuk membantunya melakukan manipulasi. Dengan keadaan tidak bergerak sepenuhnya dan kehilangan minat dalam hidup, perawatan yang tepat diperlukan, termasuk makan, menyikat, mencuci, menukar seluar dalam dan tempat tidur, lampin.

    Cara mewujudkan keadaan hidup yang selamat

    Pada peringkat seterusnya, adalah mustahak untuk mengecualikan kemungkinan pesakit akan membahayakan dirinya sendiri atau orang lain. Jangan biarkan ke dapur gas atau elektrik, air panas, peralatan rumah tangga lain, garpu, pisau. Di samping itu, anda perlu mengeluarkan semua tali, jarum, tali pinggang, benang yang boleh menjadi berbahaya.

    Penting untuk tidak membiarkan pesakit mengambil ubat sendiri, untuk mengecualikan penggunaan minuman beralkohol. Juga penting untuk mengelakkan kemungkinan membuka tingkap, pintu balkoni, dan tidak membiarkan pesakit berjalan-jalan sendiri.

    Ramalan

    Dengan penyakit yang perlahan, pesakit boleh hidup hingga 20 tahun, tetapi kawalan penuh dan perawatannya diperlukan. Dengan perkembangan keadaan yang pesat, jangka hayat dikurangkan menjadi 10 tahun. Dengan perkembangan penyakit Parkinson, Puncak, Huntington, demensia vaskular atau degenerasi frontotemporal, pesakit hidup dari 6 hingga 8 tahun dengan perawatan yang betul.

    Prognosis selalu tidak baik, kerana penyakit ini tidak dapat diubati. Demensia Senile adalah penyakit yang biasa dan berbahaya. Gejala dan tanda pada wanita muncul lebih kerap daripada pada lelaki. Pesakit memerlukan pemantauan berterusan oleh doktor dan saudara-mara.

    Video menarik mengenai gejala demensia pikun

    Bahagian dari program "Hidup sihat" mengenai penyakit Alzheimer:

    Cara memahami bahawa anda menghadapi demensia:

    Kegilaan Senile: tanda, rawatan dan rawatan pesakit

    Dari artikel ini, anda akan belajar:

    Apa itu penuaan

    Mengapa demensia senile berlaku pada warga emas

    Apakah tanda-tanda penuaan pada wanita dan lelaki

    Cara merawat penuaan

    Apa yang perlu dilakukan kepada saudara-mara yang saudara mereka mengalami penuaan

    Penjagaan apa yang diberikan dalam pencen untuk orang tua yang mengalami penuaan

    Hari ini, penyakit seperti penuaan sangat biasa. Semua orang sudah biasa dengan tanda-tanda penyakit ini, kerana kita semua ingat jenaka mengenai perkara ini. Sudah tentu, pikun adalah penyakit. Dan ini tidak terlalu lucu. Penyakit ini serius dan berbahaya, dan akibatnya sangat menyedihkan. Setelah membaca teks artikel ini, anda akan mengetahui bagaimana penuaan ditunjukkan, apa penyebabnya, rawatan apa yang paling berkesan.

    Apa itu penuaan

    Senat pikun disertai dengan perubahan yang tidak dapat dipulihkan yang mempengaruhi tubuh pada tahap sel. Secara beransur-ansur, kematian neuron yang memberikan aktiviti mental dan mental. Atas sebab ini, seorang pesakit dengan penuaan tidak dapat mengawal tindakan hariannya, belajar, atau menghafal apa-apa. Fenomena yang paling tidak menyenangkan yang menyertai penyakit ini adalah perubahan keperibadian yang tajam. Perubahan biasanya negatif..

    Keseronokan pikun boleh menjadi primer atau sekunder. Penyakit sekunder disebabkan oleh masalah neurologi, seperti alkoholisme, ketagihan dadah, dan lain-lain. Senat pikun sering mempengaruhi wanita berbanding lelaki. Kajian perubatan menunjukkan bahawa setiap tahun semakin banyak pesakit dengan diagnosis ini. Malangnya, rasa penuaan juga muncul pada mereka yang masih berumur bekerja..

    Artikel membaca yang disyorkan:

    Menurut para penyelidik, pikun pikun berlaku akibat gangguan fungsi mekanisme pengawalan imun. Ini menyebabkan perkembangan kompleks autoimun khas yang memberi kesan buruk kepada otak. Kekerasan senile disebarkan secara genetik. Penyebab demensia boleh menjadi primer atau sekunder. Lesi utama dicirikan oleh pemusnahan korteks serebrum secara bebas. Kekalahan itu mencirikan penyakit berikut:

    Penyakit Alzheimer, Puncak;

    Demensia dengan pembentukan Taurus Levy.

    Penuaan sekunder muncul sebagai akibat penyakit lain:

    Kekurangan vaskular kronik (aterosklerosis, hipertensi teruk dan berpanjangan);

    Keracunan teruk, termasuk alkohol;

    Neoplasma otak.

    Kadang-kadang keperitan pikun muncul akibat faktor berikut:

    Patologi endokrin, kerosakan buah pinggang yang teruk;

    Penyakit autoimun yang lalu.

    Dalam beberapa kes, kepikunan adalah akibat gabungan faktor-faktor di atas.

    Senilitas pikun, gejalanya jelas

    Malangnya, kepikunan ditunjukkan oleh tanda-tanda tersirat. Sebagai peraturan, kebanyakan gejalanya disebabkan oleh perubahan pikun. Sekiranya anda memperhatikan gejala penyakit pada peringkat awal, anda dapat mengelakkan banyak kesulitan. Kami mengesyorkan agar saudara-mara orang tua memperhatikan tanda-tanda penuaan berikut:

    Ingatannya hancur. Kerosakan otak organik mempengaruhi bagaimana maklumat mengenai kejadian terkini disimpan. Sekiranya seseorang mengalami keperitan pikun, maka dia akan melupakan apa yang terjadi padanya semalam, tetapi dia mengingat semua perincian peristiwa masa lalu yang jauh.

    Tingkah laku berubah. Seseorang yang didiagnosis mengalami keperitan adalah ceroboh dan ceroboh berkaitan dengan pakaian. Sebagai peraturan, dia menjaga dirinya hanya jika dia teringat akan hal ini. Pesakit tidak apik, dia tidak berminat dengan pekerjaannya, hobi. Dia menjadi terlalu mementingkan diri, keras kepala membuktikan tidak bersalah. Kadang-kadang dia terlalu disarankan, tidak peduli dengan segala-galanya. Pesakit kehilangan kesopanan, dapat bercakap mengenai topik erotik, menunjukkan kesopanan.

    Pada manusia, orientasi spasial dilanggar. Sekiranya dia berada di rumah, maka tidak timbul masalah. Tetapi jika dia mendapati dirinya di tempat yang tidak dikenali, dia mengalami kesukaran untuk mencari jalan kembali.

    Berfikir semakin buruk. Seseorang tidak dapat menangani tugas sehari-hari yang biasa. Sukar baginya untuk memilih tindakan berkesan yang optimum.

    Seseorang dengan diagnosis "pikun pikun" pada mulanya menjadi bicara, dia mengekalkan ucapan dan ekspresi wajah, gerak tubuh yang biasa. Sebagai peraturan, tidak ada yang mencurigai adanya penyakit. Namun, jika anda bertanya kepada pesakit mengenai tarikh hari ini, usianya, dan lain-lain, maka ini akan membingungkannya..

    Senik pikun, tanda-tanda yang menjadi sangat ketara dari masa ke masa, sukar untuk tidak diperhatikan. Akibat demensia pikun, seseorang menjadi lebih rakus, jahat. Seorang lelaki mengumpulkan barang-barang yang tidak diperlukan di rumahnya. Tanda-tanda penuaan pada wanita cukup menarik. Tahap awal dicirikan oleh selera makan yang berlebihan, hiperseksualiti. Sekiranya penyakit itu berlanjutan, pesakit akan kehilangan kemahiran mengurus diri. Pesakit lupa bahawa dia mempunyai anak dan cucu. Kadang-kadang penuaan membuat seseorang terlalu agresif, dengki, menangis.

    Tempoh akhir penyakit ini memerlukan pemeriksaan berterusan. Pesakit tidak boleh melakukan rawatan diri. Dia mungkin tidak menyedari bahawa itu menimbulkan kebakaran, banjir, dll..

    3 peringkat penuaan

    Senat pikun mempunyai tiga peringkat:

    Tahap demensia pertama (awal) dicirikan oleh penurunan kemampuan intelektual. Pesakit kritikal terhadap diri sendiri; dia mampu melayan diri sendiri..

    Peringkat kedua. Pesakit kehilangan kemampuan intelektual. Dia tidak boleh menggunakan perkara biasa. Kami bercakap mengenai telefon, dapur elektrik, kunci pintu. Pesakit berada dalam keadaan kegelisahan-kemurungan. Dia mengekalkan kemahiran kebersihan.

    Pada peringkat ketiga, yang terburuk sedang berlaku. Tahap ini dicirikan oleh kegilaan pesakit. Saudara-mara tidak dapat menyampaikan kepada orang sakit bahawa dia perlu menjaga dirinya sendiri, untuk melakukan tindakan yang biasa dan perlu. Pesakit lupa bahawa alat makan harus digunakan. Dia dapat mengatasi keperluan di mana-mana tempat, membiarkan air dan gas dihidupkan.

    Tahap terakhir penyakit ini bukanlah pemandangan yang paling menyenangkan. Seorang lelaki terletak pada kedudukan janin. Pesakit terganggu oleh proses metabolik, oleh itu, akibat penyakit somatik, kematian dapat terjadi.

    Bagaimana penuaan didiagnosis?

    Diagnosis dibuat setelah pemeriksaan umum dan perbincangan dengan pesakit dan orang tersayang. Doktor, sebagai peraturan, memperhatikan kriteria berikut:

    Ingatan jangka pendek dan jangka panjang terganggu;

    Pemikiran abstrak semakin buruk;

    Kemunculan afasia, agnosia, apraxia;

    Seseorang menjadi kasar, kesopanannya hilang;

    Status sosial terganggu.

    Senilitas senile mengingatkan kemurungan teruk, kekurangan asid folik, tiamin, vitamin B12. Demensia, boleh, disebabkan oleh kejutan saraf yang teruk. Atas sebab ini, doktor menjalankan kajian sebelum membuat diagnosis..

    Senilitas pikun, rawatannya mungkin

    Ramai di antara kita percaya bahawa penuaan tidak dapat disembuhkan, kerana ubat tidak dapat menghentikan perjalanan yang berkaitan dengan usia. Namun, tidak demikian, demensia pikun boleh dan harus dirawat.

    Maka timbul persoalan, bagaimana merawat keperitan pikun. Pertama sekali, anda perlu memahami bahawa tidak semua jenis demensia pikun tidak dapat dipulihkan. Kadang kala penyakit itu hilang sekiranya punca yang menyebabkannya dihilangkan. Sekiranya kegilaan disebabkan oleh penyakit yang tidak dapat disembuhkan, masih ada jalan keluar. Terima kasih kepada ubat-ubatan moden, mungkin untuk menahan perkembangan manifestasi demensia negatif. Pertama sekali, anda perlu menghubungi pakar psikiatri. Dia akan membuat kajian, menemu ramah pesakit. Hanya selepas ini kita dapat menyimpulkan bahawa proses atropik berlaku di otak. Selain itu, elektroensefalografi dan komputasi tomografi otak dapat dilakukan. Ingat bahawa hanya seorang doktor yang dapat mendiagnosis penuaan pikun.

    Hubungi pakar sekiranya gejala pertama muncul. Sekiranya penuaan pikun telah menjadi bentuk yang serius, maka pada masa ini kaedah rawatan yang berkesan belum dibuka. Walau bagaimanapun, rawatan simptomatik dapat meningkatkan hasil pesakit..

    Persekitaran kediaman menyumbang kepada kejayaan rawatan. Penting untuk memastikan aktiviti maksimum bagi pesakit, untuk melibatkannya dalam kerja rumah. Ini akan melambatkan perjalanan penyakit. Sekiranya pesakit bimbang tentang insomnia atau halusinasi, maka doktor boleh menetapkan beberapa ubat psikotropik kepadanya. Sebagai peraturan, peringkat awal memerlukan pelantikan nootropics, dan kemudian menggunakan penggunaan ubat penenang.

    Senilitas pikun: apa yang harus dilakukan kepada saudara-mara

    Oleh itu, orang yang anda sayangi didiagnosis mengalami penuaan. Apa yang perlu dilakukan dalam keadaan sedemikian? Kami mencadangkan untuk tidak panik dan memanfaatkan petua kami:

    - Cuba terlibat dalam "permainan", walaupun mereka mengganggu anda. "Saya tidak mempunyai satu keropok di rumah saya!" Seorang wanita tua mengadu kepada jirannya. Cucu itu sangat kesal, kerana dia tahu bahawa nenek itu mempunyai semua yang dia perlukan. Keropok sebenarnya tidak ada di rumah, tetapi wanita tua itu tidak mempunyai gigi dan dia tidak dapat menggigitnya. Dan dia suka minum teh dengan gula-gula. Cucu membeli beberapa bungkus keropok. Dan sekarang dia menunjukkannya kepada neneknya jika dia "meratap".

    Sekiranya seseorang dengan diagnosis penuaan memerlukan semua tingkap ditutup, kerana "seseorang boleh masuk ke dalamnya," kami mengesyorkan agar anda tidak membantah dan hanya melakukan apa yang dia minta.

    - Cuba kongsikan berita terkini dengan pesakit. Beritahu nenek anda semua jenis "gosip" tentang orang yang bercerai, membeli apartmen baru, dan lain-lain. Kagum dengan muslihat jiran seterusnya, nenek akan menjadi lebih tenang dan perhatiannya akan beralih dari anda kepada orang lain untuk sementara waktu.

    - Beri hadiah untuk percutian, tarikh yang tidak dapat dilupakan. Walaupun nampaknya pesakit tidak memerlukan apa-apa, dan dia mempunyai segalanya. Beli beg tangan untuk nenek anda, sesuatu yang lazat, sapu tangan. Percayalah, orang tua akan senang.

    Oleh itu, anda telah mengetahui apa itu pikun dan juga mengenai gejala dan rawatan penyakit ini.

    Penjagaan rumah jagaan orang tua dengan diagnosis penuaan

    Pencen swasta untuk warga tua menerima orang tua yang menderita pelbagai masalah kesihatan. Asrama persendirian "Autumn of Life" menawarkan keadaan yang sangat baik untuk pesakit dengan diagnosis penuaan. Di sini mereka akan diberikan bantuan yang berkelayakan, pengawasan dan perawatan berterusan. Institusi ini mempunyai semua yang anda perlukan untuk memastikan keselamatan mereka. By the way, asrama terletak di salah satu tempat paling indah di wilayah Moscow.

    Demensia adalah penyakit yang berkaitan dengan usia, yang disertai dengan penurunan dan kehilangan kemampuan intelektual, kemahiran rumah tangga, dan lain-lain. Sangat sukar untuk merawat pesakit seperti itu. Ramai kanak-kanak dan cucu-cucu berusaha menggunakan khidmat institusi khusus sekiranya berlaku penyakit kerabat.

    Tahap penyakit menentukan jenis bantuan yang diperlukan pesakit. Pada peringkat awal, seseorang menjadi lebih terganggu. Dia mungkin melupakan keperluan mematikan gas atau air. Tetapi pada masa akan datang, pesakit kehilangan keupayaan untuk merawat diri. Di samping itu, penuaan sering disertai dengan tingkah laku pesakit yang agresif. Rumah jagaan mempunyai pekerja yang tahu bagaimana merawat pesakit seperti itu dan bagaimana bertindak dalam keadaan kecemasan. Mereka bersedia memikul tanggungjawab untuk memastikan keselesaan dan keselamatan bagi pesakit..

    Pencen "Autumn of Life" menawarkan perkhidmatan berikut untuk tetamunya (termasuk pesakit dengan diagnosis penuaan):

    Bilik yang berasingan, peralatan yang diperlukan yang memenuhi syarat keselamatan;

    Penjagaan yang berkualiti sepanjang masa;

    Pemantauan kesihatan;

    Memantau pelaksanaan preskripsi doktor;

    Penginapan dengan harga yang berpatutan;

    Sokongan moral.

    Sayangnya, pada masa ini tidak mungkin untuk menyembuhkan penuaan pikun sepenuhnya. Walau bagaimanapun, perubatan moden berpotensi untuk merawat simptom demensia. Terapi sedemikian dapat mengurangkan nasib pesakit dengan ketara. By the way, melakukan pemulihan psikososial juga dianggap berkesan..

    Rumah jagaan swasta menjamin pesakit dengan diagnosis penuaan:

    Suasana yang tenang dan menggemari;

    Perhatian kakitangan. Pesakit akan dibantu makan, mencuci, dll.

    Keselamatan. Kerana lantai yang tidak tergelincir, kehadiran pegangan tangan, ketiadaan perabot tambahan, pencen adalah tempat yang selamat untuk pesakit dengan diagnosis penuaan;

    Sokongan moral, penghormatan.

    Untuk menempah tempat untuk saudara lelaki tua anda di asrama Autumn of Life, hubungi 8-495-003-19-56 atau gunakan borang panggilan balik dalam talian.

    Senilitas pikun - langkah pencegahan

    1) Ambil vitamin B12. Kekurangannya adalah penyebab disfungsi otak yang paling biasa. Menurut penyelidikan, 20% orang di atas 60 dan 40% orang di atas 80 berpeluang mengembangkan "pseudo-marasmus". Keadaan ini disebabkan jus gastrik kurang dihasilkan di dalam badan. Oleh kerana itu, makanan kurang dicerna, tubuh mempunyai sedikit vitamin B 12 dan vitamin B yang lain.

    2) Ambil vitamin B6 dan asid folik. Kerana kekurangan asid folik, keadaan kemurungan dan penuaan muncul.

    3) Makan tomato dan tembikai. Orang tua yang mempunyai jumlah likopen dalam darah mencukupi mengekalkan keupayaan untuk mengurus diri lebih lama.

    4) Ekstrak Ginkgo. Bahan ini merangsang peredaran darah, meningkatkan ingatan, kemampuan mental..

    5) Bawang putih. Terima kasih kepada bahan dalam komposisinya, ia membantu mengembalikan fungsi mental, termasuk ingatan.

    6) Gimnastik. Sekiranya anda kerap melakukan aktiviti fizikal, anda boleh melambatkan perjalanan penyakit seperti penuaan.

    Untuk mengelakkan penuaan, ikuti petua kami:

    Pastikan makan makanan sihat yang menguatkan sistem kardiovaskular anda;

    Hilangkan tabiat buruk, terutama merokok dan minum alkohol;

    Cuba berjalan lebih banyak dan berada di udara segar;

    Berhati-hati untuk memastikan aktiviti mental berterusan. Belajar, terlibat dalam permainan intelektual, dll..

    Senile pikun adalah penyakit kompleks yang memerlukan kesabaran. Sudah tentu, saudara-mara pesakit seperti itu mempunyai masa yang sukar. Meletihkan diri tidak berbaloi. Manfaatkan perkhidmatan yang ditawarkan oleh pencen swasta. Orang yang sakit dan anda sendiri akan berasa lega. Sebelum didiagnosis, nenek pikun senile sama sekali berbeza? Sekarang tingkah lakunya membawa anda penderitaan? Rujuk pakar untuk mendapatkan bantuan. Di asrama, pesakit akan dijaga oleh pekerja yang berkelayakan tinggi. Dan akan menjadi lebih mudah bagi anda, dan orang tua akan berpeluang menghabiskan masa tuanya dalam keadaan yang baik, tanpa mengganggu siapa pun.

    Untuk mendapatkan maklumat terperinci mengenai semua
    soalan anda boleh meninggalkan telefon anda atau
    hubungi nombor: + 7-495-021-85-54

    Kegilaan Senile: gejala dan rawatan demensia

    Demensia Senile adalah penyakit yang boleh berkembang pada seseorang pada usia tua. Orang-orang memanggil demensia senile atau demensia. Penyakit ini muncul akibat proses atropik yang berlaku di otak.

    Pada usia tua, banyak orang di semua sistem dan organ mengalami kerosakan dan proses yang tidak dapat dipulihkan. Aktiviti mental juga terganggu, penyimpangan dalam bidang ini terbahagi kepada kognitif, tingkah laku dan emosi.

    Demensia dikaitkan dengan banyak gangguan, tetapi paling dekat dengan gangguan kognitif. Dengan kata lain, dengan latar belakang ini, pesakit mengalami kemurungan yang tidak masuk akal, penurunan emosi, lama-kelamaan, orang itu mula merosot.

    Bagaimana penuaan dimanifestasikan?

    Bilakah demensia senile berlaku? Gejala paling kerap berlaku pada usia tua. Penyakit ini melibatkan dalam proses aspek psikologi seperti ucapan, ingatan, pemikiran, perhatian. Sudah pada tahap pertama kemunculan pikun, gangguan dimanifestasikan sangat ketara, yang sangat mempengaruhi kualiti hidup. Pesakit mula melupakan kemahiran yang diperoleh, dan dia tidak dapat belajar yang baru. Orang-orang ini terpaksa berhenti dari aktiviti profesional, mereka memerlukan penjagaan yang berterusan.

    Tahap Demensia

    Demensia Senile berkembang secara beransur-ansur. Kegiatan mental melemah, pesakit kehilangan ciri-ciri individu yang ada pada dirinya. Apabila penyakit itu berlanjutan, ia mula mengambil bentuk keseluruhan.

    Pada mulanya, orang di sekitar anda mungkin tidak melihat bahawa seseorang menderita demensia. Perubahan peribadi berkembang secara beransur-ansur. Ciri-ciri watak negatif dapat diterima oleh saudara-mara sebagai ciri usia tua. Orang tua boleh memperlihatkan kepedihan, konservatisme, keinginan untuk mengajar orang lain, dan keegoisan dalam percakapan. Oleh kerana ini tidak selalu menunjukkan bahawa demensia pikun sedang berkembang. Apa yang perlu dilakukan kepada saudara-mara dan orang lain? Perhatikan dengan teliti keadaan intelektual saudara-mara anda yang sudah tua. Semasa bermulanya penyakit, perhatian dan proses pemikiran menurun. Seseorang mula menganalisis keadaan dengan tidak tepat, membuat kesimpulan dengan buruk dan menggeneralisasikan maklumat.

    Lama kelamaan, orang itu menjadi lebih kasar, tanda-tanda pikun muncul: kepedihan, rasa ingin tahu, kepahitan, pandangan berubah menjadi stereotaip, minat disempit. Ia juga berlaku bahawa seseorang menjadi benar-benar cuai dan sombong, dia tidak mematuhi peraturan moral, kehilangan kemahiran moralnya.

    Mengenai ingatan pesakit, perkara luar biasa berlaku di sini. Selalunya, pesakit melupakan apa yang berlaku padanya semalam, tetapi dia pasti mengingati serpihan dari masa lalu. Oleh itu, banyak orang yang menderita demensia pikun, ingat diri mereka muda, hidup di masa lalu, memanggil nama orang lain sejak dulu, sering berkumpul di suatu tempat.

    Sebagai peraturan, bentuk tingkah laku luaran tidak berubah, gerak isyarat tetap khas dan bekas, ciri orang ini, pesakit menggunakan ungkapan yang ada pada dirinya. Kerana saudara-mara tidak menyedari bahawa seseorang mengalami penuaan, dan mereka percaya bahawa rawatan tidak diperlukan.

    Tiga peringkat demensia

    Memandangkan penyesuaian sosial seseorang, tiga peringkat penyakit ini dibezakan.

    • Demensia Senile dalam tahap yang mudah. Kegiatan sosial seseorang dikurangkan, kemahiran profesional menurun, minat terhadap aktiviti kegemaran dan hiburan semakin lemah. Lebih-lebih lagi, orientasi di ruang angkasa tidak hilang, pesakit sendiri dapat memberikan kehidupan.
    • Demensia tahap sederhana atau tengah tidak membenarkan pesakit dibiarkan tanpa pengawasan. Pada tahap ini, keupayaan untuk menggunakan peralatan rumah tangga hilang. Selalunya, pesakit itu sendiri tidak dapat membuka kunci pintu. Dalam kehidupan seharian, orang-orang ini selalu memerlukan pertolongan, tetapi dari segi kebersihan diri, mereka dapat melayani diri mereka sendiri.
    • Tahap teruk. Penyakit pada tahap ini berbeza kerana pesakit memerlukan rawatan berterusan, seseorang tidak dapat mengurus dirinya sendiri. Saudara mara harus mencuci, memberi makan, berpakaian, dll..

    Bentuk demensia pikun

    Terdapat dua bentuk demensia pikun - ia adalah total dan lacunar (dysmnesik atau separa).

    • Semasa demensia lakunar, gangguan ketara dalam ingatan jangka pendek diperhatikan, sementara perubahan emosi (air mata, kepekaan) secara implisit dinyatakan.
    • Demensia total, yang mana gejala diucapkan, mempunyai bentuk yang lebih kompleks. Keperibadian diratakan, reaksi hilang, kritikan pada seseorang dikurangkan dengan ketara. Kegiatan emosi-sukarela secara asasnya berubah, kemerosotan peribadi berlaku. Seseorang kehilangan perasaan malu, kewajipan, sambil kehilangan nilai hidup dan kerohanian.

    Varieti demensia senile

    Mengingat bagaimana gejala demensia pikun muncul, para pakar membahagikan penyakit ini kepada beberapa jenis:

    • Demensia separa. Dalam kes ini, pelanggaran nyata terhadap keadaan emosi dan ingatan diucapkan. Mood kebanyakannya diturunkan. Keletihan dan peningkatan kelemahan muncul..
    • Demensia epilepsi. Spesies ini muncul secara beransur-ansur. Pesakit cenderung untuk membalas dendam, dengan perincian peristiwa yang baik, menjadi sombong dan pendendam. Sebagai peraturan, pertuturan menjadi buruk, cakrawala seseorang dikurangkan. Gejala utama epilepsi sering muncul.
    • Demensia skizofrenia. Dengan demensia jenis ini, disarankan untuk segera dimasukkan ke hospital untuk mencegah perubahan keperibadian sepenuhnya. Gejala keadaan adalah kesejukan emosi, pengasingan lengkap, pengasingan dari kenyataan, penurunan aktiviti, kehilangan hubungan dengan dunia luar.

    Klasifikasi perubatan jenis demensia senil:

    • Demensia vaskular (aterosklerosis, hipertensi). Penyakit ini muncul disebabkan oleh patologi yang timbul di sistem peredaran darah dan saluran darah otak.
    • Demensia atropik. Ini termasuk penyakit Alzheimer dan Peak. Selalunya, penyakit muncul dengan latar belakang reaksi degeneratif primer yang berlaku pada sel-sel sistem saraf pusat.
    • Demensia bercampur. Mekanisme penampilan serupa dengan demensia atropik dan vaskular..

    Orang mana yang mungkin menghidap demensia pikun?

    Mengapa penuaan muncul? Doktor masih belum dapat menyebutkan penyebab penyakit ini. Sebilangan besar percaya bahawa keturunan turun-temurun memainkan peranan penting dalam permulaan penyakit. Hipotesis ini disahkan oleh kes-kes "demensia keluarga." Peranan penting dimainkan oleh gangguan atropik di otak, berkembang di bawah pengaruh faktor-faktor tertentu..

    Ia berlaku bahawa demensia dapat terjadi setelah patologi yang menyebabkan kematian sel-sel otak, akibat dari tumor di otak, kecederaan tengkorak, alkoholisme, dan juga sklerosis berganda.

    Orang tua yang menjalani gaya hidup sihat dan aktif, baik secara fizikal dan mental, cenderung menghadapi penyakit ini. Seringkali penuaan muncul pada orang yang mempunyai keadaan hidup yang buruk, imuniti yang lemah, sering dalam keadaan tertekan.

    Senilitas pikun: gejala dan rawatan

    Untuk setiap jenis demensia senil, gejala berikut adalah relevan:

    • Cerdas. Ucapan, pemikiran, perhatian terganggu, hingga keruntuhan keperibadian.
    • Bersemangat kuat. Diekspresikan dalam tangisan, sikap tidak peduli, pencerobohan tanpa sebab.

    Selalunya, doktor akan mendiagnosis demensia sekiranya gangguan kognitif berlaku selepas serangan jantung atau strok. Penanda permulaan penyakit ini dianggap kurang perhatian..

    Ciri khasnya termasuk gaya berjalan yang goyah dan goyah, perubahan artikulasi dan nada suara. Memecahkan proses intelektual juga merupakan isyarat yang membimbangkan, pesakit tidak dapat mengatur aktiviti, dan secara perlahan menganalisis maklumat. Selepas beberapa ketika, gejala fizikal muncul: murid menyempit, otot melemah, kulit menjadi kering, dan tangan menggeletar. Semasa perkembangan penyakit ini, khayalan dan halusinasi muncul..

    Jadi kepenatan pikun muncul. Berapa ramai penghidap demensia? Soalan ini menarik minat banyak orang. Jawapannya adalah samar-samar. Kegilaan bukanlah penyebab kematian. Dalam beberapa kes, beberapa manifestasi penyakit (kehilangan orientasi, kecerobohan) menyebabkan pesakit mengalami kemalangan.

    Demensia Senile: Ubat untuk Rawatan

    Semasa rawatan demensia, tidak ada kaedah standard dan templat. Sebarang kes adalah individu dan dipertimbangkan secara berasingan oleh doktor. Ini disebabkan oleh sebilangan besar mekanisme patogen yang menjadi pendahulu penyakit ini. Harus diingat bahawa mustahil untuk menyembuhkan demensia sepenuhnya, gangguan yang disebabkan oleh kerosakan pada otak kepala tidak dapat dipulihkan.

    Ubat apa yang paling sering digunakan untuk penuaan pikun? Untuk rawatan, neuroprotectors digunakan yang memberi kesan positif pada otak, meningkatkan proses metabolik pada tisu. Peranan penting dalam rawatan dimainkan oleh terapi langsung penyakit yang boleh menyebabkan demensia..

    Semasa gangguan kognitif, ubat nootropik digunakan, dan juga antagonis kalsium, cerebrolysin tergolong dalam kategori ini. Sekiranya pesakit mengalami kemurungan yang teruk, doktor menetapkan antidepresan. Untuk mengelakkan infark serebrum, disyorkan untuk menggunakan agen antiplatelet dan antikoagulan.

    Banyak perhatian mesti diberikan kepada gaya hidup sihat. Pada usia tua, hanya perlu meninggalkan makanan yang sangat berlemak dan masin, alkohol dan merokok. Anda perlu bergerak lebih banyak dan menghabiskan masa di udara segar.

    Ubat biasanya digunakan untuk menghentikan gejala tertentu. Ubat psikotropik ditetapkan untuk gangguan tidur, kegelisahan berkala, manifestasi halusinasi dan kecelaruan. Pakar tersebut mencuba untuk menetapkan ubat-ubatan tersebut yang menyebabkan sebilangan kecil kesan sampingan, termasuk kelemahan.

    Pada peringkat awal, ubat metabolik, dan juga nootropik, dapat membantu memperlambat proses patologi, mengurangkan perkembangan penyakit ini. Strategi rawatan hanya dapat ditentukan oleh doktor yang merawat. Dadah dipilih secara ketat secara individu, rawatan templat dalam kes ini tidak dapat diterima.

    Pencegahan demensia

    Menurut statistik perubatan, kira-kira 36 juta orang di seluruh dunia menderita penuaan. Lebih-lebih lagi, para pakar biasanya memberikan ramalan yang tidak baik. Adakah mungkin untuk mencegah demensia pikun? Dalam situasi tertentu, ubat moden "Brain Booster" akan membantu mencegah timbulnya penyakit ini. Makanan tambahan biologi aktif ini mengisi menu harian dengan jumlah vitamin, unsur mikro dan makro, zat yang diperlukan. Ia memenuhi semua keperluan tubuh dalam bahan yang diperlukan. Ubat ini diperlukan untuk pencegahan penuaan yang berkesan, ia juga dapat membantu menormalkan fungsi saluran darah di otak pada peringkat awal penyakit ini..

    Dalam praktiknya, ubat "Brain Booster" telah diuji oleh ubat tradisional. Untuk membuat alat ini, bahan tumbuhan yang diperlukan telah digunakan. Ubat ini membersihkan saluran darah, meningkatkan peredaran darah, mengaktifkan proses di otak. Menjadikan seseorang lebih fokus dan cekap, meningkatkan ingatan, memungkinkan untuk mengatasi kemurungan.

    Lama-kelamaan, tidak ada seorang pun yang ingin memperoleh keperitan, hidup dengan penyakit ini, untuk mewujudkan keadaan yang buruk untuk tinggal bersama keluarga dan rakan-rakannya. Anda perlu memulakan pencegahan penyakit apabila anda menyedari kepentingan dan keperluan langkah pencegahan dan masih dalam fikiran anda.

    Semua warga tua digalakkan menjalani gaya hidup sihat dan aktif. Hirup udara segar, jalan lebih banyak di jalan. Untuk mengembangkan akal dan fikiran anda, untuk tidak jatuh ke keadaan tertekan, tidak menjadi masam, dan dalam kes ini, dengan tahap kebarangkalian yang tinggi, penyakit ini akan memintas anda.